• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

maarte997 schreef op maandag 27 april 2026 @ 18:12:
Zo... De ventilator is eruit. Is al bij al geen moeilijk werk (mede dankzij het filmpje, waarvoor dank!).
Het getik komt uit de printplaat in de ventilator. Ik kan de printplaat blootleggen, maar het lijkt me niet mogelijk hem er niet uit halen. Ik herinner me een link naar een onderdelenpagina voor de Ioniq. Ik ga deze eens terugzoeken en zien welk onderdeel geschikt zou zijn.
[YouTube: Hyundai Ioniq 28 kWh PCB fan clicking]

Als je de binnenkant van de ventilator ziet, ziet het er naar uit dat deze nooit een liter lucht heeft verplaatst...
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je toevallig aan de ventilator gedraaid tijdens het tikken, wellicht dat deze moeite heeft om in beweging te komen?
Die heeft het zo te zien inderdaad nooit gedaan... 8)7
Overigens zou ik gewoon een tweedehands ventilator op de kop tikken, nieuw zal het wel weer schofterig zijn.

Edit; schofterig duur inderdaad, bijna €1000,- MSRP....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8MU2J1iVH4uAqEROFOFXnF05Xs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8V2if6sc5yM8Bj2UKov88Xbx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door SpongeRob op 27-04-2026 21:42 ]

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Tweedehands is een stukje goedkoper...
https://ovoko.fr/les-piec...auffe-batterie-electrique

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-05 23:41
Ja, maar er kwam geen beweging in. Het systeem draait op zich ook gewoon vlot. Niets op aan te merken.
Een nieuwe ventilator vond ik op OEM websites voor rond de 300 euro. Jouw website hierboven ben ik ook tegengekomen. Ze kunnen maar proberen.
Ik heb vanavond eentje via Ovoko gekocht, vanuit Letland. 25€ + 15€ verzending. In Nederland vond ik eentje voor 75 excl btw en verzending naar België. Dus wou dat Lets model wel een kans geven voor dat geld.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Voor die €40,- kun je je er geen buil aan vallen inderdaad!
Het zal allicht beter zijn dan de huidige ventilator...

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Na reparatie van de laadpoortvergrendeling gelijk maar een korte vakantietrip gepland om te kijken of alles weer naar behoren werkt. Eerste laadstop bij Ionity ging probleemloos maar de tweede bij een Tesla Suc ging dat niet. De vergrendeling deed het niet, een paar keer geprobeerd maar wilde niet vergrendelen en ging niet laden. Auto verplaatst naar een andere lader en daar ging het laden wel. Maar waar lag het nu aan, de auto of de laadpaal? Daarna nog een keer bij Ionity geladen en daar ging het laden wel weer gelijk goed, zij het dat het wel even duurde. Vandaag maar eens kijken hoe het nu weer gaat.

Na ontvangst na reparatie van de auto eens even de accumonitor gesynchroniseerd en kwam toch wat opmerkelijke zaken tegen. Er waren verschillende dagen dat de auto gewoon aan was geweest en het leek of er mee was gereden. Het regelmatig laden vanuit de HV-accu geeft maar kortdurend en verhoging van het voltage maar dit zag eruit alsof er mee is gereden of dat de auto gewoon aan is gebleven/gezet. Moet ik nog eens induiken maar nog geen tijd voor gehad. Jammer dat ik niet de hele periode terug kon halen want er zijn dingen die niet kloppen tijdens de stalling in Frankrijk.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:37:
Na ontvangst na reparatie van de auto eens even de accumonitor gesynchroniseerd en kwam toch wat opmerkelijke zaken tegen. Er waren verschillende dagen dat de auto gewoon aan was geweest en het leek of er mee was gereden. Het regelmatig laden vanuit de HV-accu geeft maar kortdurend en verhoging van het voltage maar dit zag eruit alsof er mee is gereden of dat de auto gewoon aan is gebleven/gezet. Moet ik nog eens induiken maar nog geen tijd voor gehad. Jammer dat ik niet de hele periode terug kon halen want er zijn dingen die niet kloppen tijdens de stalling in Frankrijk.
Dat kun je bekijken in de myHyundai app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZjYHoQCy0YSktoVDgZTG_Ca0UA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ksY0x79luvRTpmrzN7ZOdW3D.png?f=fotoalbum_large

Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec). Interessant voor jouw huis? DM me maar :)

• PeterZ(on)
  • Nu online
--Erik-- schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:49:
[...]

Dat kun je bekijken in de myHyundai app:

[Afbeelding]
Helaas, mijn 2017 Ioniq heeft geen app.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:49
Vanmorgen voor het eerst problemen met de Ioniq. Wilde even wat uit de auto pakken maar het slot eraf halen klonk erg zacht/zwak. Dus wat gepakt. Auto op slot, zelfde geluid. Daarna niks meer. Uiteindelijk open gekregen, 12 volt gemeten wat 7,33 volt bleek te zijn. Mijn "domme" simpele laders bleken hem te herkennen als 6 volt accu die prima was opgeladen, dus die deden niks. Nu met startkabels aan de praat.
Auto heeft afgelopen dagen gewoon gereden en elke keer netjes opgeladen. Gistermiddag zelfs nog 50 kilometer.
Nu even gaan uitzoeken waar dit vandaan komt. Er moet ergens een flink 12v verbruik zijn geweest. Accu is van vorig jaar, 45ah. Iemand een idee waar ik dit het eerste kan gaan zoeken? Lampjes etc stonden gewoon uit, geen idee of die eigenlijk ook blijven branden in een afgesloten auto.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Headshot_NL schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:44:
Vanmorgen voor het eerst problemen met de Ioniq. Wilde even wat uit de auto pakken maar het slot eraf halen klonk erg zacht/zwak. Dus wat gepakt. Auto op slot, zelfde geluid. Daarna niks meer. Uiteindelijk open gekregen, 12 volt gemeten wat 7,33 volt bleek te zijn. Mijn "domme" simpele laders bleken hem te herkennen als 6 volt accu die prima was opgeladen, dus die deden niks. Nu met startkabels aan de praat.
Auto heeft afgelopen dagen gewoon gereden en elke keer netjes opgeladen. Gistermiddag zelfs nog 50 kilometer.
Nu even gaan uitzoeken waar dit vandaan komt. Er moet ergens een flink 12v verbruik zijn geweest. Accu is van vorig jaar, 45ah. Iemand een idee waar ik dit het eerste kan gaan zoeken? Lampjes etc stonden gewoon uit, geen idee of die eigenlijk ook blijven branden in een afgesloten auto.
Het beste kun je dit opsporen door de stroom te meten vanaf de 12V accu. Zet een lader op de accu zodat deze niet ontladen wordt.
Hang een ampèretang of multimeter aan de massa van de accu en trek dan één voor één de zekeringen eruit om zo te zien waar de verbruiker zit.

Laatst was een Youtube filmpje waar bleek dat de achteruitrijcamera voor een lege accu zorgde bij een Ioniq, dus die zou je als eerste kunnen proberen.

• Headshot_NL
SpongeRob schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:54:
[...]

Het beste kun je dit opsporen door de stroom te meten vanaf de 12V accu. Zet een lader op de accu zodat deze niet ontladen wordt.
Hang een ampèretang of multimeter aan de massa van de accu en trek dan één voor één de zekeringen eruit om zo te zien waar de verbruiker zit.

Laatst was een Youtube filmpje waar bleek dat de achteruitrijcamera voor een lege accu zorgde bij een Ioniq, dus die zou je als eerste kunnen proberen.
Ga het zo eens proberen. Net de startkabels er even opgehad. Auto gestart. Maar na 10 minuten aan te hebben gestaan zakte het voltage alweer teveel in voor de simpele acculader. Dus nog even de startkabels er 10 minuten op gehad, ondertussen die simpele lader weer aangesloten (doet 90 watt op 12 volt). Nu blijft hij wel laden, voltage 12,3 volt. Over een uurtje maar eens gaan meten.
Dit zijn wel vervelende dingen voor als je onderweg bent, dan kom je alleen weg met een booster, een behulpzame automobilist met startkabels of de wegenwacht.
Nu sta ik gelukkig thuis met een reserve auto en motor om eventueel van te kunnen starten of mee te rijden.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:19
Gebruik jij de automatisch inklappende spiegels? Zo ja, zet die eens uit. In het verleden is er wel vaker een verdenking geweest dat dit soms zomaar de accu leeg kon trekken.
Ik heb dit inmiddels al jaren uitstaan vanwege deze verdenking, enkel klap ik deze handmatig in zodra dit nodig is.

• Headshot_NL
Methew schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:24:
[...]

Gebruik jij de automatisch inklappende spiegels? Zo ja, zet die eens uit. In het verleden is er wel vaker een verdenking geweest dat dit soms zomaar de accu leeg kon trekken.
Ik heb dit inmiddels al jaren uitstaan vanwege deze verdenking, enkel klap ik deze handmatig in zodra dit nodig is.
Nee gebruik ik niet. Altijd open, soms even handmatig dicht.
Ga zo even wat meten. Acculader nog steeds bezig tussen de 55 en 17 watt. Wat schommelingen, denk door de warmte van de lader.

• Headshot_NL
Even de multimeter ertussen. Meer 2 ampère. Na een paar minuten 0,6 ampère, nog steeds te hoog. Ik laat hem even met rust en zo eens verder kijken. Zal als eerst de zekering eruit trekken van de camera. Ik heb het vermoeden dat die bij multimedia op zit. Zie geen specifieke zekering voor de camera zelf

• Headshot_NL
Half uur in rust laten staan. 0,6 ampère is natuurlijk teveel. Nu meet ik zonder zekering 0.03/0,04. Soms even een plekje naar 0,1 en dan weer terug naar 0,03/0,04. Die piekjes komen misschien nog doordat de lader erop zit? Ik meet wel na de lader dus geen laadstroom maar mogelijk blijft er iets actief in de auto.
Maar die 0,03/0,04 ampère is goed. Ik ga alles even herhalen met de zekering er weer in.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Headshot_NL schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:53:
Half uur in rust laten staan. 0,6 ampère is natuurlijk teveel. Nu meet ik zonder zekering 0.03/0,04. Soms even een plekje naar 0,1 en dan weer terug naar 0,03/0,04. Die piekjes komen misschien nog doordat de lader erop zit? Ik meet wel na de lader dus geen laadstroom maar mogelijk blijft er iets actief in de auto.
Maar die 0,03/0,04 ampère is goed. Ik ga alles even herhalen met de zekering er weer in.
Idealiter blijf je onder de 20mA in rust, maar voor een moderne auto is 40mA ook niet slecht.
De auto gaat kennelijk pas écht in rust wanneer deze op slot staat na een x aantal minuten.

• Heineken
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

Heineken

Tweaker sinds 1999

Ik heb mijn Ioniq classic al bijna 5 jaar in bezit en ben tevreden. Het is onze gezinsauto en tot nu toe gaat alles (vrouw, kinderen, hond) goed mee.

Al enkele jaren werkt de vergrendeling bij het laden echter slecht. Bij het inpluggen klinkt er een flink getik omdat het vergrendelen niet lijkt te lukken. Tot nu toe geen probleem om dan een klein zetje te geven, maar met een nieuwe laadpaal en mogelijkheid tot uitgesteld laden is dit wel een probleem geworden.

Wat kan ik doen om dit op te lossen? Ik dacht aan vervanging van de actuator.
Heb als eerste de lokale Hyundai garage telefonisch gevraagd, maar volgens hen is dit een bekend probleem bij al hun modellen en niet op te lossen. Ook niet met vervanging van actuator of zelfs de laadpoort.

• Headshot_NL
Nu een half uur in rust gelaten met alles op slot, sleutel ook niet in de buurt. Alle zekeringen er weer in. Lijkt wat te schommelen tussen 0,03 en 0,06 ampère. Gek, dit kan niet verklaren waardoor hij tussen gistermiddag en vanochtend helemaal leeg is gelopen.
Ik zal hem even blijven laden, accu ondertussen 12,8 volt. Maar kan me wel herinneren dat ik een soort van druppels in de camera had zitten enige weken geleden. Misschien bestel ik die wel gewoon voor een paar tientjes. Liever dat vervangen dan weer eens stil staan ergens.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:52
Heineken schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:21:
Ik heb mijn Ioniq classic al bijna 5 jaar in bezit en ben tevreden. Het is onze gezinsauto en tot nu toe gaat alles (vrouw, kinderen, hond) goed mee.

Al enkele jaren werkt de vergrendeling bij het laden echter slecht. Bij het inpluggen klinkt er een flink getik omdat het vergrendelen niet lijkt te lukken. Tot nu toe geen probleem om dan een klein zetje te geven, maar met een nieuwe laadpaal en mogelijkheid tot uitgesteld laden is dit wel een probleem geworden.

Heb als eerste de lokale Hyundai garage telefonisch gevraagd, maar volgens hen is dit een bekend probleem bij al hun modellen en niet op te lossen. Ook niet met vervanging van actuator of zelfs de laadpoort.
Ik heb soms baat bij het trekken aan de manuele ontgrendel kabel op de bodem van de kofferbak

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-05 22:22

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Smeren met ptfe of siliconenspray al geprobeerd? :)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• Heineken
  • Niet online

Heineken

Tweaker sinds 1999

Goudvis schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:07:
[...]

Smeren met ptfe of siliconenspray al geprobeerd? :)
Zeker, maakte helaas geen verschil.
BarryH schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:35:
[...]

Ik heb soms baat bij het trekken aan de manuele ontgrendel kabel op de bodem van de kofferbak
Doe je dat regelmatig opnieuw? De enkele keer had het geen effect.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Ik ben van mening dat de beste methode is om de hele mechaniek los te halen (dus het motortje en de tandwieltjes), schoonmaken en opnieuw invetten.
Er was eens een Koreaans bericht wat ik heb gelezen van iemand die zelfs de koolafzetting in het motortje had verwijderd waarna het weer goed leek te werken.

• BarryH
@Heineken als het vastklikken moeilijk gaat. Maar dat is al weer meer dan een jaar geleden

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• PeterZ(on)
  • Nu online
SpongeRob schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:26:
[...]

Ik ben van mening dat de beste methode is om de hele mechaniek los te halen (dus het motortje en de tandwieltjes), schoonmaken en opnieuw invetten.
Er was eens een Koreaans bericht wat ik heb gelezen van iemand die zelfs de koolafzetting in het motortje had verwijderd waarna het weer goed leek te werken.
Ik heb de oude vergrendeling meegekregen maar die maak je niet zomaar open, is niet geschroefd iig maar meer gelijmd. Ik heb er verder nog niet naar gekeken. Vandaag in Frankrijk geladen en dat ging weer goed aan de triple. :)

Gisteren nog ontdekt dat het afdekkapje van het mechanische slot er niet goed op zat. Wat hebben ze met de Ioniq in Frankrijk wel niet uitgespookt want dat moet er alleen af als de AB niet meer werkt, dus accu leeg. Vandaag ook nog bericht van Logicx die aangaven dat de ANWB de schadegevallen behandeld, dus dat loopt nog.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

@PeterZ(on) De Franse slag is geen fabel...
Mijn autosleutel had bijvoorbeeld nul beschadigingen, totdat ik in Frankrijk ging wonen. :|

• happening
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-05 23:52
Ik heb de sinds vrijdag dezelfde problemen. Maar dan met een 38 kw versie. De 12V accu is drie maanden oud maar lijkt steeds leeg te lopen. Zelfs het openen van de deuren is problematisch. Starten lukt alleen met de booster en zelfs een lange rit helpt niet. Kan pas volgende week naar de garage want we zijn op vakantie...
De auto heeft 2 weken geleden nog een beurt gehad bij de dealer. Ben dus zoekende waar het probleem kan zitten.

• Headshot_NL
happening schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 23:08:
[...]

Ik heb de sinds vrijdag dezelfde problemen. Maar dan met een 38 kw versie. De 12V accu is drie maanden oud maar lijkt steeds leeg te lopen. Zelfs het openen van de deuren is problematisch. Starten lukt alleen met de booster en zelfs een lange rit helpt niet. Kan pas volgende week naar de garage want we zijn op vakantie...
De auto heeft 2 weken geleden nog een beurt gehad bij de dealer. Ben dus zoekende waar het probleem kan zitten.
Zou beginnen met, als je er iets verstand van hebt, met de multimeter meten wat de lekstroom is. Ik had de deuren via het deur/slot mechanisme op slot gedaan zodat de gehele auto op slot kon (sleutel met keyless uit de buurt). Daarna kan je binnen zekeringen trekken en kijken of je een oorzaak kunt vinden. Na het volledig afsluiten van de auto moet je wel minimaal een kwartier wachten voor hij echt in slaap gaat.

Ik ben er zelf nog niet achter. Uiteindelijk zakte hij hier naar 0,03-0,04 ampère, daar zou hij niet van leeg moeten lopen binnen 24 uur zodat hij niet meer te starten is. Lijkt hier een soort bug of foutje te zijn geweest. Als hij weer leegloopt ga ik het verder onderzoeken.

Heb nu wel startkabels in huis en de jump starter is besteld. Mocht het onderweg een keer voorkomen dan kan ik verder.

[ Voor 4% gewijzigd door Headshot_NL op 29-04-2026 00:30 ]

• Henry_tw
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15:34

Je zegt dat het bij de nieuwe laadpaal niet goed werkt omdat je geen zetje kunt geven vanwege uitgesteld laden, mogelijk is het gat in de kabel waar de vergrendeling doorheen gaat te klein, en kun je die wat uitveilen.

IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+

• PeterZ(on)
  • Nu online
Tijdens mijn tripje naar Luxemburg kreeg in een tunnel ineens een foutmelding dat de linker koplamp defect was. Uiteraard hier en op YT gezocht maar loop toch tegen een onverwacht probleem aan. Hoe krijg ik die H7 lamp eruit. Je zou die tegen de klok in moeten draaien maar ik zie ook twee schroeven en er lopen twee stroomdraden overheen. Dat is toch allemaal anders dan verwacht en om niet iets stuk te maken is er hier misschien iemand die meer ervaring heeft met het vervangen en mij op weg kan helpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iK7L_NmUztCPuZ79cUM0DPEzWP0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mwc6Vrr7lBUICAfJ9aX5mtho.jpg?f=fotoalbum_large

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

PeterZ(on) schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:05:
Tijdens mijn tripje naar Luxemburg kreeg in een tunnel ineens een foutmelding dat de linker koplamp defect was. Uiteraard hier en op YT gezocht maar loop toch tegen een onverwacht probleem aan. Hoe krijg ik die H7 lamp eruit. Je zou die tegen de klok in moeten draaien maar ik zie ook twee schroeven en er lopen twee stroomdraden overheen. Dat is toch allemaal anders dan verwacht en om niet iets stuk te maken is er hier misschien iemand die meer ervaring heeft met het vervangen en mij op weg kan helpen?

[Afbeelding]
In mijn premium zitten HB3 lampjes en die moet je een kwartslag draaien om te kunnen verwijderen.
Hoe het bij de H7 zit weet ik niet, maar het lijkt erop dat je die ook moet verdraaien.
De twee draden die je ziet lopen zijn wellicht van het stadslicht, die kun je er doorgaans gewoon makkelijk uit friemelen door een beetje heen en weer te wiebelen en te trekken.

• PeterZ(on)
  • Nu online
SpongeRob schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:23:
[...]

In mijn premium zitten HB3 lampjes en die moet je een kwartslag draaien om te kunnen verwijderen.
Hoe het bij de H7 zit weet ik niet, maar het lijkt erop dat je die ook moet verdraaien.
De twee draden die je ziet lopen zijn wellicht van het stadslicht, die kun je er doorgaans gewoon makkelijk uit friemelen door een beetje heen en weer te wiebelen en te trekken.
Bedankt voor je reactie. Natuurlijk bleef ik niet stilzitten en had verder gezocht en zo bleek mijn foto van de verkeerde lamp (groot licht) te zijn. Ik vond dat ik er al zo makkelijk bij kon want iedereen hoorde ik er over dat het zo lastig te bereiken is, maar het dimlicht zit meer naar de zijkant. Maar het is gelukt. De afdekkap is goed te doen en de lamp zelf gaat met een 32mm dopsleutel ook prima als je het eenmaal weet. Lampje verwisseld en die doet het weer. :)

Voor de schade aan de auto komt maandag een taxateur langs, ze pakken het serieus op bij de ANWB. Benieuwd wat ze achterhalen.

• Klaas-Jan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:19
Ik heb vaak de airco uit, maar merk tijdens het rijden dat er nog best wat lucht door de ventilatieroosters komt, zeker als je wat sneller gaat of tegen de wind in. Op zich niet heel erg, maar herkennen meer mensen dit?

En heeft de ventilatie ook een stand om juist wel wat buitenlucht gewoon naar binnen te blazen, zonder een temperatuur in te stellen?

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:54
Klaas-Jan schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:46:
Ik heb vaak de airco uit, maar merk tijdens het rijden dat er nog best wat lucht door de ventilatieroosters komt, zeker als je wat sneller gaat of tegen de wind in. Op zich niet heel erg, maar herkennen meer mensen dit?

En heeft de ventilatie ook een stand om juist wel wat buitenlucht gewoon naar binnen te blazen, zonder een temperatuur in te stellen?
Je kunt de AC en Heat knoppen indrukken om de verwarming/koeling uit te zetten, als geen van beide brand dan werkt de ventilatie nog wel. Waarschijnlijk voel je dit ook nu tijdens het rijden al.

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:16

ThsAdrns

Be the change!

Klaas-Jan schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:46:
Ja, dat herken ik. Leek mij eerder een feature dan een bug tot ik de reactie van @Deikke las:
Deikke schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:10:
[...]
Je kunt de AC en Heat knoppen indrukken om de verwarming/koeling uit te zetten, als geen van beide brand dan werkt de ventilatie nog wel. Waarschijnlijk voel je dit ook nu tijdens het rijden al.
Dat ga ik ook maar eens proberen.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

• PeterZ(on)
  • Nu online
Deikke schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:10:
[...]

Die heb ik ook altijd uit staan, de uitstroom regel ik met de keuzetoets voor beneden, voorruit of interieur.

• Klaas-Jan
Goed om te weten dat de ventilatie gewoon doorwerkt met heat en ac uit.

Ik bedoelde verder eigenlijk dat wanneer ik het gehele airco/ventilatiesysteem op Off zet, er nog steeds best wat lucht uit de roosters komt.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

@Klaas-Jan Dat is vrij standaard, elke auto die ik ooit heb gehad deed dat.
Dat is gewoon rijwind die naar binnen komt.
Mocht je dat niet willen kun je de ventilatieroosters handmatig dicht zetten of de ventilatie in de recirculatiestand zetten zodat er geen rijwind naar binnen kan komen (al weet ik niet of dat laatste werkt).

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Je kunt ook de instelling aanpassen zodat de laadkabel vergendelt zodra deze ingeplugd wordt.
Dat werkt bij mijn auto prima en zo weet je zeker dat de kabel vergrendeld is en dus netjes opgeladen wordt.

• Heineken
  • Niet online

Heineken

Tweaker sinds 1999

SpongeRob schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:59:
[...]

Je kunt ook de instelling aanpassen zodat de laadkabel vergendelt zodra deze ingeplugd wordt.
Dat werkt bij mijn auto prima en zo weet je zeker dat de kabel vergrendeld is en dus netjes opgeladen wordt.
Ja, dat staat ook zo ingesteld, toch gaat het niet goed. Ik heb het volgende stappenplan getest:
  1. Kabel in de auto gestopt, de vergrendeling maakt een hoop lawaai en vergrendelt pas na flink naar voren duwen
  2. Auto begint met opladen
  3. Ik laat het opladen stoppen, de kabel blijft in de auto en vergrendeld
  4. Zet 30 min later het opladen weer aan, auto wil kabel opnieuw vergrendelen wat niet lukt zonder flink naar voren te duwen
Ergens in die 30 minuten pauze is de vergrendeling dus uit gezet. Het vreemde is dat ik de kabel niet uit de auto kan halen in die periode, maar als ik wil laden is deze toch niet goed vergrendeld. Zou dit met instellingen in de auto aan te passen zijn? Dit tweede lampje brandt niet (plaatje is niet van mijn auto).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/caAl9WUaSb6TTjV6ZHtwIS3rUSg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BO3xmHABa4crTCgHu8FAnjBx.jpg?f=user_large

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:25

uFx

Bij het gebrek aan beter (...) ga ik over een paar maanden mijn Ioniq 38 kWh inruilen voor een Inster. Ik heb gewacht op de Ioniq 3 aankondiging maar ik ben bang dat die qua prijsklasse buiten het budget gaat vallen (~ €400/maand private lease). De Inster is de enige auto die daarin past en alle opties heeft die ik graag wil hebben (elektrisch, adaptive cruise control, dodehoek-detectie). En stiekem is die nog verrassend ruim voor zowel de inzittenden als voor bagage (al komt er wel een dakkoffer op).

Ook merk ik dat ik wel echt geluk gehad heb met de leaseprijs van de Ioniq (€429/maand nu). En dat voor een auto die nieuw bijna 42k kostte. Straks zit ik op €400/maand voor de Inster Evolve met tech-pack die een nieuwprijs heeft van 28k.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

• kuijpie.
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11-05 09:14
Weer een terugroepactie: https://terugroepregister...terugroepacties/MGP260141

Wederom een probleem met de batterij ☹️
Ik heb een 38kWh waarbij de batterij ongeveer 4 geleden al vervangen is.

• Joriz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:39
Die was een paar pagina terug ook al gedeeld. Dus wel 'nieuw', maar niet zo nieuw.

Iemand al wat meer gehoord vanuit Hyundai vanuit de terugroepactie? Of is iemand al bij de garage langs geweest?

Verwacht dat in veel gevallen gewoon de software updaten. De kans op een cel die echt slecht is waardoor ze de hoogvoltage batterij gaan vervangen lijkt me best klein. Al lijkt het me geen ramp om een nieuwe batterij te krijgen. Heb je gratis weer iets meer rijbereik.

[ Voor 4% gewijzigd door Joriz op 06-05-2026 16:44 ]

• BarryH
Op Going Electric.de is een topic over diverse DHZ reparaties aan de ioniq:

https://www.goingelectric.de/wiki/Hyundai-Ioniq-Do-It-Yourself/

• maarte997
Met veel vreugde kan ik laten weten dat de nieuwe ventilator het doet! Heb het ding vanmorgen een eerste test laten draaien. Fan stand 2 geeft al een zeer behoorlijke luchtverplaatsing, de luchtverplaatsing bij stand 9 is gigantisch, dan maakt het ding een herrie.

Vanavond alles weer netjes wegwerken en dan is de Ioniq na 9 jaar as he should be. :D

Tldr en voor de mensen die ooit op deze post zouden stoten met hetzelfde probleem: bij meermaals snelladen op lange ritten oververhitte de batterij tot 60° waarna de auto dienst weigerde. Bij later uitlezen van de wagen gaf deze geen foutmelding en de garage 'kon, kuch' niet verder helpen. Zelf op tip van dit forum de Kingbolen Ediag Elite OBD dongle gekocht waarmee ik de auto de opdracht kon geven de fan op te starten. De relais onder de motorkap hoor je inschakelen, de relais in de kofferbak gaf problemen: deze gaf (als het zeer stil is) een hoorbaar tikkend geluid aan hoge frequentie.

Uiteindelijk een nieuwe ventilator van een schadegeval online gekocht (Hyundai 37580-G7000) via Ovoko/RRR.

Het filmpje van hoe je tot aan de ventilator raakt, vind je hier.

De herstelling kostte me 105 euro (65 euro voor de OBD, 40 euro voor de ventilator inclusief verzending). Dat is even veel als de factuur die een garage me durfde aanrekenen voor het uitlezen van de wagen. 1 uur... uitlezen... 100 euro... hahahaha...

Mag ik bij deze de gelegenheid nemen om iedereen te bedanken die me hierbij heeft geholpen. Van de uitnodiging tot zuid-Frankrijk, over het controleren van de relais tot het aankopen van de OBD-dongle. Dank allemaal! Ik ben erg blij!

Kijk, hij draait!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KkIv6iMcPvzNYRsIMEUyOKNAkIw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/11oUkMDsILn9jl8YhbAxwnVW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door maarte997 op 07-05-2026 19:35 ]

• BarryH
SpongeRob schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:22:
[...]

Idealiter laadt je de auto dan op maximaal 10A op, dus als je de granny op "H" hebt ingesteld en de in de auto het laadvermogen op maximaal, zit je ruim boven die 10A.

De dongle die ik heb is een Kingbolen Ediag Elite, daarmee kun je eenvoudig een aantal parameters testen en onderhoudszaken doen zoals de ABS ontluchten (helaas niet de koelvloeistof ontluchten...).
[Afbeelding]
Werkt deze dongle ook met ABRP voor live data communicatie?

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

maarte997 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:41:
Met veel vreugde kan ik laten weten dat de nieuwe ventilator het doet! Heb het ding vanmorgen een eerste test laten draaien. Fan stand 2 geeft al een zeer behoorlijke luchtverplaatsing, de luchtverplaatsing bij stand 9 is gigantisch, dan maakt het ding een herrie.

Vanavond alles weer netjes wegwerken en dan is de Ioniq na 9 jaar as he should be. :D

Tldr en voor de mensen die ooit op deze post zouden stoten met hetzelfde probleem: bij meermaals snelladen op lange ritten oververhitte de batterij tot 60° waarna de auto dienst weigerde. Bij later uitlezen van de wagen gaf deze geen foutmelding en de garage 'kon, kuch' niet verder helpen. Zelf op tip van dit forum de Kingbolen Ediag Elite OBD dongle gekocht waarmee ik de auto de opdracht kon geven de fan op te starten. De relais onder de motorkap hoor je inschakelen, de relais in de kofferbak gaf problemen: deze gaf (als het zeer stil is) een hoorbaar tikkend geluid aan hoge frequentie.

Uiteindelijk een nieuwe ventilator van een schadegeval online gekocht (Hyundai 37580-G7000) via Ovoko/RRR.

De herstelling kosten me 105 euro (65 euro voor de OBD, 40 euro voor de ventilator inclusief verzending). Dat is even veel als de factuur die een garage me durfde aanrekenen voor het uitlezen van de wagen. 1 uur... uitlezen... 100 euro... hahahaha...

Kijk, hij draait!

[Afbeelding]
Mooi dat het opgelost is, ik had altijd al het vermoeden dat het iets simpels was...

Zo zie je maar dat de dealer lang niet altijd nuttig is. :X

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

BarryH schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:51:
[...]

Werkt deze dongle ook met ABRP voor live data communicatie?
Dat heb ik niet geprobeerd, daar heb ik al een oude, simpele dongle voor.

• philipk89
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-05 13:01
Het zou ook wel erg nuttig zijn om de OBD traffic af te luisteren die de Kingbolen gebruikt om de fan aan te sturen, zodat mensen met andere dongles (zoals de WiCAN Pro die ik heb) het eventueel ook kunnen gebruiken. Ik ben inmiddels ver genoeg met reverse engineeren van de Ioniq diagnostische CAN bus dat ik alle lichten, sloten, etc. kan besturen en zo ongeveer alle ECUs kan uitlezen die er zijn. Ik durf alleen niet de BMS te scannen op write commands, dat voel net iets te iffy aan mocht ik per ongeluk een belangrijk relais hitten (of de zekeringen :O)

Ik woon zelf in de buurt van Groningen dus zou het best een keer in het weekend willen doen als je zin/tijd hebt de Kingbolen scanner commando's af te luisteren. @maarte997 zou je hier eventueel oren naar hebben?

Ioniq Premium EV 2017 28 kWh

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

philipk89 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:52:

Het zou ook wel erg nuttig zijn om de OBD traffic af te luisteren die de Kingbolen gebruikt om de fan aan te sturen, zodat mensen met andere dongles (zoals de WiCAN Pro die ik heb) het eventueel ook kunnen gebruiken. Ik ben inmiddels ver genoeg met reverse engineeren van de Ioniq diagnostische CAN bus dat ik alle lichten, sloten, etc. kan besturen en zo ongeveer alle ECUs kan uitlezen die er zijn. Ik durf alleen niet de BMS te scannen op write commands, dat voel net iets te iffy aan mocht ik per ongeluk een belangrijk relais hitten (of de zekeringen :O)

Ik woon zelf in de buurt van Groningen dus zou het best een keer in het weekend willen doen als je zin/tijd hebt de Kingbolen scanner commando's af te luisteren. @maarte997 zou je hier eventueel oren naar hebben?
De Kingbolen kan maar iets van 12 of 15 functies uitvoeren, voor wat meer commando's heb je een uitgebreider alternatief nodig zoals een Autel X431 of iets dergelijks.

Zo te lezen kun je al meer dingen aansturen met de WICAN dan de Kingbolen kan doen. Heb je daar wat meer informatie over, ik had de Kingbolen besteld in de hoop de koelvloeistofpomp aan te kunnen sturen, maar dat is niet mogelijk helaas?

• philipk89
SpongeRob schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:03:
[...]

Zo te lezen kun je al meer dingen aansturen met de WICAN dan de Kingbolen kan doen. Heb je daar wat meer informatie over, ik had de Kingbolen besteld in de hoop de koelvloeistofpomp aan te kunnen sturen, maar dat is niet mogelijk helaas?
Ik heb zelf een 28 kWh zonder vloeistofgekoeld accupakket, maar de VMCU/EPCU pomp heb ik ook nog niet geprobeerd - heb deze specifieke ECUs nog niet gescand op UDS IOControl commando's. Heb tot nu toe alleen de BCM (Body Control Module - CAN 0x7A0) en IGPM (Integrated Gateway / Power Control Module - CAN 0x770) gescand (met leuke resultaten, zoals een auto die ineens begon te toeteren omdat ik de IOControl voor het openen van de kofferbak had geraakt tijdens de scan terwijl de auto nog op slot was :+).

Ik moet nog even de tijd vinden om een knowledge dump te doen naar GitHub, hopelijk snel 🤞

[ Voor 8% gewijzigd door philipk89 op 07-05-2026 11:27 ]

• BarryH
SpongeRob schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:54:
[...]

Dat heb ik niet geprobeerd, daar heb ik al een oude, simpele dongle voor.
Helder, ik heb nu een paar keer op de wintersportrit gehad dat de accu te warm werd en de laadsnelheid werd verlaagt. Het zou dan handig zijn om de fan wat langer of harder te laten draaien zodat de accu tijdens het rijden nog wat verder afkoelt en bij het snelladen al eerder aan de gang gaat

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

BarryH schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:44:
[...]

Helder, ik heb nu een paar keer op de wintersportrit gehad dat de accu te warm werd en de laadsnelheid werd verlaagt. Het zou dan handig zijn om de fan wat langer of harder te laten draaien zodat de accu tijdens het rijden nog wat verder afkoelt en bij het snelladen al eerder aan de gang gaat
Ik heb het zojuist even getest, ABRP kan geen verbinding maken met de Kingbolen. M'n antieke ELM327 dongle kan ABRP niet eens vinden... Ik gok dat een BLE dongle vereist is voor ABRP?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jsNmPOKbziTc2NA696_dZh1bpA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VY5EqzC0nDinyjxcU5reaj4j.png?f=fotoalbum_large

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

philipk89 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:21:
[...]

Ik heb zelf een 28 kWh zonder vloeistofgekoeld accupakket, maar de VMCU/EPCU pomp heb ik ook nog niet geprobeerd - heb deze specifieke ECUs nog niet gescand op UDS IOControl commando's. Heb tot nu toe alleen de BCM (Body Control Module - CAN 0x7A0) en IGPM (Integrated Gateway / Power Control Module - CAN 0x770) gescand (met leuke resultaten, zoals een auto die ineens begon te toeteren omdat ik de IOControl voor het openen van de kofferbak had geraakt tijdens de scan terwijl de auto nog op slot was :+).

Ik moet nog even de tijd vinden om een knowledge dump te doen naar GitHub, hopelijk snel 🤞
Ik heb ook een 28kWh, bij de 38kWh kan de Kingbolen wel een waterpomp aansturen, maar dat is dan alleen de pomp voor de batterijkoeling. De aansturing voor de koelvloeistofpomp van de motor/omvormer zit er niet in, daar heb je een uitgebreidere uitvoering voor nodig.

Het is jammer dat het zo'n 1200 km rijden is naar Groningen, anders had je de mijne wel kunnen lenen.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:05
SpongeRob schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:02:
[...]

Ik heb het zojuist even getest, ABRP kan geen verbinding maken met de Kingbolen. M'n antieke ELM327 dongle kan ABRP niet eens vinden... Ik gok dat een BLE dongle vereist is voor ABRP?

[Afbeelding]
Mijn Kungfuren doet het wel gewoon met ABRP. Staat op BT4, niets over BLE.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• philipk89
BarryH schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:44:
[...]

Dit is al eens geprobeerd in een Kia Soul 27 kWh, ik meen met weinig succes omdat de accu niet gelijkmatig genoeg gekoeld kan worden met de fan: YouTube: Elbilmek improved battery cooling in Kia Soul 27 kWh (het is de warmste module die de max laadsnelheid bepaalt - dus één module die te warm is gooit al roet in het eten helaas)

Maar wie weet dat dit met de Ioniq beter zou gaan!

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:08
Ik heb een Ioniq uit 2019 (model 2020). Nu is het plastic hendeltje van de handrem afgebroken. Net een offerte van de dealer ontvangen:
Helaas is het schakelaar gedeelte niet los verkrijgbaar en zit vast aan een gedeelte van de middenconsole en heeft een stukje regeltechniek eraan vast zitten. Dat betekent dat we het over een kostbaar onderdeel hebben, gekoppeld aan anderhalf uur werk, omdat de middenconsole van de auto in elk geval gedeeltelijk gedemonteerd moet worden voor deze operatie. Dat levert en totaal kostenplaatje van € 790,-- euro op inclusief BTW.
€ 790 voor een stukje plastic dus! Ik probeer nu om het via de dealer vergoed te krijgen van Hyundai. Iemand anders hier hetzelfde gehad?

• maarte997
pzijde schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:30:
Ik heb een Ioniq uit 2019 (model 2020). Nu is het plastic hendeltje van de handrem afgebroken. Net een offerte van de dealer ontvangen:

[...]

€ 790 voor een stukje plastic dus! Ik probeer nu om het via de dealer vergoed te krijgen van Hyundai. Iemand anders hier hetzelfde gehad?
Ook eens op Ovoko kijken? Daar stonden als ik het me goed herinner middenconsoles op. Misschien ook het proberen waard.

• happening
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-05 23:52
happening schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 23:08:
[...]

De auto heeft deze week twee dagen bij de dealer gestaan voor onderzoek. 12V accu is (weer) kapot en moest vervangen worden. Na het vervangen bleek dat het verbruik in slaapstand nog te hoog te zijn. Bij verder onderzoek bleek dat een ECU dit zou veroorzaken (onderdeel 96510G7400 - UNIT ASSY-EMERGENCY TSB!). Kosten hiervoor zouden 1300 euro zijn. Gelukkig kon dit nog onder garantie vervangen worden (auto wordt deze maand 5 jaar oud). Hopelijk hiermee het probleem ook opgelost.

• BarryH
Ook hier de 12v accu een keer leeg. Echt zo leeg dat de auto niets meer deed. 5V op de multimeter.

Gisteren 1 bijzonderheid: de sleutel was ca. 3 uur in de auto blijven liggen, en daarna nog kort 10km gereden.

Nu aan de acculader en maar weer zien

• Headshot_NL
BarryH schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:19:
Ook hier de 12v accu een keer leeg. Echt zo leeg dat de auto niets meer deed. 5V op de multimeter.

Gisteren 1 bijzonderheid: de sleutel was ca. 3 uur in de auto blijven liggen, en daarna nog kort 10km gereden.

Nu aan de acculader en maar weer zien
Gek. Hier een week of 2 geleden maar niet opnieuw voorgekomen. Weet de daadwerkelijke oorzaak niet maar heb wel een vermoeden.

De dag voordat hij helemaal leeg stond met 7 volt heb ik hem kort aangezet, paar meter verplaatst en weer uitgezet. Misschien dat een bepaald systeem nog aan het opstarten was en door een bug niet is afgesloten.

• maarte997
Voor diegene met een rammelende achterbank: ik had hier ook last van, maar sinds ik de ventilator vervangen heb, merk ik dit geluid niet meer op. Ik was er zo gewend aan dat het vrij snel opviel dat het geluid weg was. Ik heb het vermoeden dan het aanspannen van de bout achter de zitbank hier de oplossing zou kunnen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sqpg7ITk716Y1rmNwOntMTX_GsM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VSGFzNw5FtOYBvuGPwrWspba.png?f=fotoalbum_large

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:21
ik heb sterk mijn twijfels dat bij "iedereen" dat ene boutje niet goed vast zit :P

• PeterZ(on)
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:04:
[...]

Voor de schade aan de auto komt maandag een taxateur langs, ze pakken het serieus op bij de ANWB. Benieuwd wat ze achterhalen.
Nou dat is nog goed afgelopen met die schade, de taxateur is vorige week langs geweest en heeft geconstateerd dat de schade is ontstaan tussen het ophalen bij de dealer in Frankrijk en de losplaats in NL, dus tijdens het transport. Vandaag bericht van de ANWB dat het getaxeerde schadebedrag zal worden betaald. :)

• VmarcV
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-05 08:56
Bij deze wil ik melden dat ik afscheid neem van deze fijne en leerrijke groep, wegens aankoop van een Jaecoo 5 EV. Mijn Ioniq 2017 met 110K werd door de garage overgenomen. Met veel plezier 9 jaar met deze wagen gereden. Iedereen bedankt voor de info die ik hier kon vinden.

• PeterZ(on)
  • Nu online
VmarcV schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 22:58:
Bij deze wil ik melden dat ik afscheid neem van deze fijne en leerrijke groep, wegens aankoop van een Jaecoo 5 EV. Mijn Ioniq 2017 met 110K werd door de garage overgenomen. Met veel plezier 9 jaar met deze wagen gereden. Iedereen bedankt voor de info die ik hier kon vinden.
Die Jaecoo is wel een heel ander soort auto dan de slanke Ioniq. :) Ben wel benieuwd wat ze voor inruilprijs gaven.

Gisteren voor het eerst in de Toyota CHR+ gereden en dat viel zeker niet tegen maar ben nog niet overtuigd. Is een stuk zwaarder en hoger maar niet meer (bagage) ruimte en verbruikt een stuk meer. Een rit van een 47km gaf een verbruik van 14,1/100km en daar doet de Ioniq toch wel rond de 10/11kWh met mijn rijstijl. Heb ook het idee dat vooral bij optrekken meer verbruikt wordt, is ook een stuk zwaarder maar was ook de 77kWh versie.

Voorlopig wacht ik eerst de Ioniq 3 maar eens af want die heeft op papier meer kans. :)

• bonetone
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:30

bonetone

2B Silver Sonic

Ik lees hier al een tijd mee en morgen is het zover: dan haal ik een Ioniq 28 uit 2019 op. Eerste EV hier, heb er zin in.
Dank voor alle tips alvast, super om hier zoveel informatie te vinden.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-05 09:14
Headshot_NL schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 13:23:
[...]

Gek. Hier een week of 2 geleden maar niet opnieuw voorgekomen. Weet de daadwerkelijke oorzaak niet maar heb wel een vermoeden.

De dag voordat hij helemaal leeg stond met 7 volt heb ik hem kort aangezet, paar meter verplaatst en weer uitgezet. Misschien dat een bepaald systeem nog aan het opstarten was en door een bug niet is afgesloten.
Heb ook iets soortgelijks gehad, kort aangezet om in het multimedia systeem de activatie informatie te bekijken, en een dag erna had ik voor het eerst een platte 12v accu.

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-05 23:48
Ik heb het idee dat de auto (28kWh variant) afsluiten met de knop op de deur niet 100% hetzelfde doet als met de (knop op de) draadloze sleutel. Via de deur(knop) blijven namelijk de D,N,P vaak nog branden en met de sleutel sluiten gaan die pas uit.

Geen idee of dat soms een lege 12V kan verklaren, de D,N,P knoppen verbruiken niet veel maar mogelijk blijft iets anders dan ook aan staan? Zoals 'media'?

• Kipmetrijst
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-05 15:48
pzijde schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:30:

[...]

Bij mij is deze gedeeltelijk afgebroken en was het een afkeurpunt bij de APK bij de Hyundai dealer zelf want het is technisch gezien een handrem die los zit.

Uiteindelijk wat zwarte tape tussen gedaan zodat de knopen weer vast zit en ergens anders heen gegaan voor de APK, toen was het prima.

Enige nadeel is dat ik het knopje wat tegen moet houden met mijn duim om de rem er op te zetten.

iRacing Profiel Overview iRacing seizoen 4 races en auto's

• bonetone

bonetone

2B Silver Sonic

Nou heerlijke auto die Ioniq.
Ik heb wel een raar knopje, denk aftermarket. Als ik die indruk klinkt een soort alarmerlingsgeluid, iemand een idee wat dit kan zijn (ronde knopje rechts).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fiLCTuV6r-yGWFWwoZ_LpNjRtLw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3TRFF5J66nMqKdGN3z31Hnsb.jpg?f=fotoalbum_large

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:21
Dat kan vrij letterlijk alles zijn.

Inclusief schietstoel :+

• PeterZ(on)
  • Nu online
Ik zou zeggen, volg de draadjes en kijk waar het op uitkomt.

• bonetone

bonetone

2B Silver Sonic

luke22 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 22:20:
Dat kan vrij letterlijk alles zijn.

Inclusief schietstoel :+
Nee, dat heb ik geprobeerd maar helaas :P

• steps67
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-05 16:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOhIbN-eqsH3td9le-1cEQR11R0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IuiHI6kBmLyAfOzMQZ3hxFF8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AcntOJQhhldWBPsz01CV7ynl1_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WBfdKvoKCuHhYLvy3D5XrXMm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPzngYUvUTP_MSQ_-DlCwwpk-Go=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r24ROoVxI0TCkaLtS0lgpvs3.jpg?f=fotoalbum_large

Met Ioniq 28 2018 de accu bijna leeg gereden , nog 12 km op de GOM, en ben toen gaan laden tot 100%.Gaf aan 26.02 kWh geladen en startte met 239km. (Vattenfall 0,269 ct per kWh ! )

Hoeveel laad verlies zou ik mee moeten rekenen en wat zou er dus effectief in de accu zijn gegaan?

• BarryH
steps67 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 08:51:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Met Ioniq 28 2018 de accu bijna leeg gereden , nog 12 km op de GOM, en ben toen gaan laden tot 100%.Gaf aan 26.02 kWh geladen en startte met 239km. (Vattenfall 0,269 ct per kWh ! )

Hoeveel laad verlies zou ik mee moeten rekenen en wat zou er dus effectief in de accu zijn gegaan?
Onderzoek van dtu in Denemarken geeft 12-15% aan

• PeterZ(on)
  • Nu online
steps67 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 08:51:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zie ik dat goed goed dat er ruim 13 uur is geladen of was die al eerder vol? Dat is dan maar 2kWh per uur, dus dan zal het laadverlies wel hoog zijn vrees ik.

• Headshot_NL
PeterZ(on) schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 09:23:
[...]

Zie ik dat goed goed dat er ruim 13 uur is geladen of was die al eerder vol? Dat is dan maar 2kWh per uur, dus dan zal het laadverlies wel hoog zijn vrees ik.
Dat denk ik ook. Op dat lage vermogen is het laadverlies echt meer. Als je de optie hebt volledig opladen aan een paal die wel 6-7kW kan leveren op 1 fase. Dat zijn vaak de 22kW palen maar dan ben je soms ook nog afhankelijk van het tijdstip en of er naast je ook iemand staat te laden. De 22kW palen hier moet je delen over beide aansluitingen, dus in het slechtste geval trekt je buurman 11kW over 3 fases en hou je zelf dus maar 3.6kW over op de andere stekker op 1 fase.

• Klaas-Jan
Ligt het aan mij of is je km stand niet opgelopen?

• maarte997
Loopt jouw km stand op door te laden? :D

• Klaas-Jan
o oeps de volgorde van de foto’s is natuurlijk wel belangrijk ;)

• steps67
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-05 16:34
PeterZ(on) schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 09:23:
[...]

ter info;Ik was begonnen te laden om 16.45 en dan laat ik hem staan omdat ik vroeg naar bed moest, om 06.00 weer weggehaald. Soms gaan de laadpalen zelfs na 18.00 even uit, (lampje wordt dan geel) omdat er te weinig groene stroom is op dat moment, ivm net congestie, en dat vindt ik prima.

Ik schat in dat de accu rond 01.00 vol zat.

Dus met laadverlies is er 22,2 kWh geladen, dat zou betekenen dat de accu ongeveer nog een capaciteit heeft van 24kWh, is netjes na bijna 8 jaar en 95.000 km.

[ Voor 15% gewijzigd door steps67 op 16-05-2026 11:13 ]

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Heineken schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:09:
[...]

Ja, dat staat ook zo ingesteld, toch gaat het niet goed. Ik heb het volgende stappenplan getest:
  1. Kabel in de auto gestopt, de vergrendeling maakt een hoop lawaai en vergrendelt pas na flink naar voren duwen
  2. Auto begint met opladen
  3. Ik laat het opladen stoppen, de kabel blijft in de auto en vergrendeld
  4. Zet 30 min later het opladen weer aan, auto wil kabel opnieuw vergrendelen wat niet lukt zonder flink naar voren te duwen
Ergens in die 30 minuten pauze is de vergrendeling dus uit gezet. Het vreemde is dat ik de kabel niet uit de auto kan halen in die periode, maar als ik wil laden is deze toch niet goed vergrendeld. Zou dit met instellingen in de auto aan te passen zijn? Dit tweede lampje brandt niet (plaatje is niet van mijn auto).

[Afbeelding]
De vergrendeling laat nooit zomaar de vergrendeling los, dat gebeurt alleen maar wanneer daar om gevraagd wordt door de auto te ontgrendelen of bij de instelling dat wanneer er niet geladen wordt de kabel ontgrendelt dient te worden.

Dus weet je zeker dat de kabel vergrendeld blijft wanneer je het laden stopt? Laat je de auto dan ook afgesloten? Alleen al het ontgrendelen van de auto met de afstandsbediening of het drukknopje van de handgreep is genoeg om de kabel te ontgrendelen.

• Trygve
  • Laatst online: 17:24

Trygve

Redacteur
Het touchscreen van mijn Ioniq werd afgelopen tijd steeds manker, begon ghost inputs te registeren en was op andere plekken juist dood.

Heb de tip van @jhead22 gevolgd en voor slechts 30 pond via Ebay een navigatie-unit van een Hybrid (G2251) gekocht uit Engeland, 'werking onbekend'. Dat blijkt een goede gok, het werkt weer super na het wisselen van het voorste deel van de unit (touchscreen met radioknoppen eronder). Dank voor de tip!

Mijn suggestie/handleiding voor het lostrekken van het dashboard rondom de navigatie unit: gebruik een half metertje touw en ~20cm ijzerdraad om elkaar heen gedraaid. Het ijzerdraad geef je een kromming om het zo, met een beetje pielen, achter de ventilatieroosters weer terug te laten komen. Dan kun je het touw er achterlangs halen en gebruiken om het stuk dashboard los te trekken. Met 2-3 keer goed trekken had ik het los, echt peanuts op deze manier. Alles bij elkaar kostte maar een kwartier tijd, viel mij alles mee :)

Foto's ter illustratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrdRfK8wItyHpRxJ1HRnN1sp424=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/svbgBT68nFctU5NYFSZP8VJt.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25OFprctlKrPOBhCeh6PZgi6A7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bCh12GMl4G4ZVmpu3t5ZCdDO.jpg?f=fotoalbum_large

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17:35
Even over terugroepactie MGP260141. Ik moest naar de dealer voor het spoelen van de accu en zag in mijn RDW deze terugroepactie. Bij bellen geeft de dealer aan dat dit nog de oude van jaren geleden is en er niets aan wil doen. Ik vind dit een vreemd iets. Ondertussen is de accu gespoeld en rij ik rustig verder, maar echt lekker zit het me niet.

Ben benieuwd wat jullie dealers zeggen en wat de oplossing is!

• BarryH
Meestermaas schreef op zondag 17 mei 2026 @ 08:03:
Even over terugroepactie MGP260141. Ik moest naar de dealer voor het spoelen van de accu en zag in mijn RDW deze terugroepactie. Bij bellen geeft de dealer aan dat dit nog de oude van jaren geleden is en er niets aan wil doen. Ik vind dit een vreemd iets. Ondertussen is de accu gespoeld en rij ik rustig verder, maar echt lekker zit het me niet.

Ben benieuwd wat jullie dealers zeggen en wat de oplossing is!
importeur bellen

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Hoera, het is weer (bijna?) tijd voor een beurt van onze Ioniq 28 nu bij ~175.000 km! Rijdt nog steeds top. SOH is weer van 97.5 naar 100% teruggefloept. 8)7

Volgens deze post wordt er bij deze km stand vanalles bekeken maar alleen remvloeistof vervangen. Dat heb ik per ongeluk vorig jaar al laten doen. Dus wat blijft er dan over?
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/52137453

Reductorbak olie heb ik vorige keer gevraagd maar omdat het onderhoudsschema niks voorschrijft raadde de lokale garage me dat af (had geen zin om verder discussie aan te gaan). Dus daar ga ik een ander nog eens naar vragen.

Ik blijf onderhoud lastig vinden met deze auto, de lokale garage zegt 'het is een EV dus er hoeft niks', en de dealer in Amersfoort komt met een offerte van €400 voor 'geenidee' inclusief autowassen en pechhulp..

Advies, wat te doen bij 180k km?

[ Voor 5% gewijzigd door Scatman_II op 17-05-2026 10:49 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17:35
Eens qua onderhoud. Heb alle beurten tot 2 ton bij de dealer gedaan. Nu de eerste beurt bij 215000 bij de vaste garage gedaan. Toen werd de offerte voor het spoelen van de accu koelvloeistof ineens €200 duurder en de software update ook €100. Voel me daarmee aardig in de maling genomen, maar heb geen keus. Mijn garagist (waar ik al 10+ jaar kom met al mijn auto's en motoren) kan dit niet doen voor me. Zo vangen ze je in hun infrastructuur en net.

• dommegekke1
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20:05
Scatman_II schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:47:
Ik blijf onderhoud lastig vinden met deze auto, de lokale garage zegt 'het is een EV dus er hoeft niks', en de dealer in Amersfoort komt met een offerte van €400 voor 'geenidee' inclusief autowassen en pechhulp..

Advies, wat te doen bij 180k km?
Ik heb nu 4x een beurt gehad (135k, 150k, 165k, 180k kms) ben 3x bij de dealer geweest en 1x bij Van der Wou. Ik moet zeggen dat de beurten bij Hyundai me niet tegen vallen tot nu toe. Tussen de 190 en 275 euro. Die duurste was incl nieuwe ruitenwissers. En altijd incl wasbeurt en pechhulp.

Bij VanderWou was ik begin 200 euro kwijt maar dat was inxl verversen van de reductiebakolie dus zeker wat goedkoper. Lokale garages heb ik me nog niet zo aan gewaagd, weinig garages met EV kennis in het dorp hier (heb ik het idee). Dan ga ik liever iets verder maar zit het qua service wel goed.

Mogelijk dat ik toch een keer in het dorp probeer, maar ik ben ook aan het overwegen om maar 1x in de 30k kms een beurt te doen want laten we eerlijk zijn, ik vind 1x in de 15k kms best wel vaak voor een EV met zogenaamd weinig onderhoud.
edit:
Typo

• BarryH
Gewoon bij de lokale garage en zelf bepalen wat je gecheckt wil hebben (Daarbij kijkend naar het onderhoudsschema wat hier gepubliceerd is).

dus

- apk

- remmen en wielophanging

- reductiebakolie elke 60k

- interieurfilter/ruitenwissers zelf doen

- remvloeistof

En overleggen met de lokale garage waar ze comfortabel mee zijn, wat ze niet kunnen/willen dan bij de dealer of naar vd wou oid

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Vergeet ook niet de koelvloeistof voor de motor/omvormer die na de eerste 5,5 jaar elke 2 jaar ververst dient te worden.

• BarryH
SpongeRob schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:00:
Vergeet ook niet de koelvloeistof voor de motor/omvormer die na de eerste 5,5 jaar elke 2 jaar ververst dient te worden.
Ja. Maar ik snap eigenlijk niet waarom dat eerst 5,5 jaar meekan en daarna maar 2 jaar

[ Voor 16% gewijzigd door BarryH op 17-05-2026 17:52 ]

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

BarryH schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:51:
[...]

Ja. Maar ik snap eigenlijk niet waarom dat eerst 5,5 jaar meekan en daarna maar 2 jaar
Vanwege de leasemarkt gok ik, maar het is erg vreemd inderdaad... Zelf heb ik de koelvloeistof pas na bijna 7 jaar ververst en dat heeft nog geen merkbare problemen opgeleverd.

• PeterZ(on)
  • Nu online
SpongeRob schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:00:
Is dat ook voor de 28kWh want dit is nieuw voor mij? Heb je misschien een linkje naar bron? Want dat is bij mijn Ioniq zeker nog nooit gedaan.

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Scatman_II

R9500 Pro >:)

PeterZ(on) schreef op zondag 17 mei 2026 @ 20:01:
[...]

Is dat ook voor de 28kWh want dit is nieuw voor mij? Heb je misschien een linkje naar bron? Want dat is bij mijn Ioniq zeker nog nooit gedaan.
Deze verbaasde mij ook van het UK onderhoudsschema dat Shapeshifter had gevonden (de link uit mijn vorige post), maar daar staan andere getallen: na 10 jaar of boven de 210.000km. Daarvoor geen koelvloeistoffen wissel bij de Ioniq 28 volgens die tabel.
Wel vaker/eerder 'inspect', wat dat dan ook betekent.

[ Voor 5% gewijzigd door Scatman_II op 17-05-2026 20:14 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Pagina: 1 ... 204 205 Laatste