Zag deze net voorbij komen bij de buren, die onze grote broer rijden: hemertje in "Het grote Hyundai Ioniq 6 topic"achterhoeker schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:06:
Iemand die vandaag nog naar de winterinspectiedagen gaat en de wincodes wil delen?
1 cijfer ernaast van de InsterHolgersson schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:01:
[...]
Zag deze net voorbij komen bij de buren, die onze grote broer rijden: hemertje in "Het grote Hyundai Ioniq 6 topic"
Met dat de temperatuur wat begint te zakken gebruik ik de airco bij iedere rit. Nu valt me op dat er telkens na 10-12 minuten een ontzettend muffe lucht de auto binnenkomt, op andere trajecten. Interieurfilter zou vervangen moeten zijn in januari bij het dealeronderhoud.
Begin december moet ie terug binnen voor een onderhoud (interieurfilter ga ik dit keer zelf doen), maar de dealer bood wel een ‘airco-ontsmetting’ aan. Toch maar eens doen of zijn dit verkoopspraatjes?
Begin december moet ie terug binnen voor een onderhoud (interieurfilter ga ik dit keer zelf doen), maar de dealer bood wel een ‘airco-ontsmetting’ aan. Toch maar eens doen of zijn dit verkoopspraatjes?
Zo'n airco-ontsmetting zou inderdaad in jouw geval wel kunnen werken.RobinDH1 schreef op zondag 9 november 2025 @ 15:04:
Met dat de temperatuur wat begint te zakken gebruik ik de airco bij iedere rit. Nu valt me op dat er telkens na 10-12 minuten een ontzettend muffe lucht de auto binnenkomt, op andere trajecten. Interieurfilter zou vervangen moeten zijn in januari bij het dealeronderhoud.
Er zijn ook spuitbusjes te koop om zelf de airco te kunnen reinigen, dat zal allicht goedkoper zijn dan bij de dealer.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Heb je ondertussen al wat gehoord van Hyundai, ik heb je hier namelijk niet gezien in de herfstvakantie?maarte997 schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:32:
Ik ben hem vanavond uiteindelijk terug gaan ophalen. Ze hebben hem uitgelezen. Er was één foutcode in de geschiedenis. Iets van een laadfout/EVSE vermelding (C182C00 dacht ik, al brengt een zoekopdracht me niet bij het correct resultaat). Zonder datumvermelding kan dit natuurlijk alles zijn.
Telkens het relais, de ventilator en het licht in de kofferbak vermeldt, maar ze gingen toch (eerst) de Hyundai hotline contacteren.
Naar mijn gevoel denken ze aan iets anders. Ik heb aan 3 verschillende personen moeten uitleggen dat het kunnen snelladen geen probleem is (kan je wel traag laden? Uhm... Snelladen gaat ook!), maar dat het een probleem wordt eens de batterij te warm wordt.
Bon, ze horen na bij Hyundai en binnenkort hoor ik het wel...
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Sorry voor de offtopic maar welke domme marketing l#l denkt dat het leuk is om een weegschaal te winnen. Serieus,
Blijkbaar was de vorige beurt in april. Ik moest het even opzoeken want ik heb de zwarte Ioniq, die in de plaats van de kwakkelende bruine versie kwam, nu sinds 29 juli vorig jaar (zeg mijn bankgeschiedenis). In april stond er al 15k bij en dus een beurt, en nu net alweer de herinnering dat ik over 1400km weer binnen moet rollen.
Buiten een zeldzame rit ten behoeve van werk waarvoor ik de kilometers gewoon kan declareren, rijdt de Ioniq 100% privé kilometers. Tikt toch best aan dat ik nu al 30k verder ben met dat ding.
Buiten een zeldzame rit ten behoeve van werk waarvoor ik de kilometers gewoon kan declareren, rijdt de Ioniq 100% privé kilometers. Tikt toch best aan dat ik nu al 30k verder ben met dat ding.
Ja gaat toch snel. Helemaal omdat je voor een EV toch vrij vaak met de Ioniq moet langskomen voor een beurt.HTT-Thalan schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:55:
Blijkbaar was de vorige beurt in april. Ik moest het even opzoeken want ik heb de zwarte Ioniq, die in de plaats van de kwakkelende bruine versie kwam, nu sinds 29 juli vorig jaar (zeg mijn bankgeschiedenis). In april stond er al 15k bij en dus een beurt, en nu net alweer de herinnering dat ik over 1400km weer binnen moet rollen.
Mijn garantie is inmiddels voorbij. Ik ga niet meer naar de garage voor onderhoud. Zelf vervang ik de nodige filters en vloeistoffen en doe de slijtage onderdelen ook. Daar moet je uiteraard wel de zin/tijd/onderdelen en kleine voorkennis voor hebben.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1
Afgezien van de echte EV gerelateerde zaken kan elke universele garage gewoon het onderhoud doen aan een Ioniq. En dat scheelt een flinke slok op de borrel met de dealer kan ik je vertellen. Als je het inderdaad zelf kunt ben je helemaal spekkoperHeadshot_NL schreef op maandag 10 november 2025 @ 18:22:
[...]
Ja gaat toch snel. Helemaal omdat je voor een EV toch vrij vaak met de Ioniq moet langskomen voor een beurt.
Mijn garantie is inmiddels voorbij. Ik ga niet meer naar de garage voor onderhoud. Zelf vervang ik de nodige filters en vloeistoffen en doe de slijtage onderdelen ook. Daar moet je uiteraard wel de zin/tijd/onderdelen en kleine voorkennis voor hebben.
Hoe krijgen jullie de auto warm met AC ipv HEAT? Het auto knopje gaat natuurlijk vanzelf naar heat toe, maar als ik zelf dus een temperatuur (zeg 22) instel, blaasrichting even op gezicht en evt voet zet, een zwiep geef aan de sterkte en A/C aan heb komt er nog steeds koude lucht na 15-20 min door. A/C zelf werkt wel want er is verbruik (itt tot toen die leeg was bij mij door lekkende verdamper).
Ja dit is een lastige. Soms werkt het bij mij, soms niet. Lijkt wel alsof hij pas met AC wil verwarmen als het echt kouder is buiten. Maar ik voel nu soms de auto al wat brommen als ik HEAT en AC aan heb staan of alleen HEAT aan heb staan. Dan gebruikt hij ook daadwerkelijk wel de warmtepomp (vandaar dat gebrom). Je ik voel dan met een verbruik van 400-500 watt toch flinke warmte. Veel meer dan je zou krijgen met alleen de PTC heater.sigmundfreund schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:27:
Hoe krijgen jullie de auto warm met AC ipv HEAT? Het auto knopje gaat natuurlijk vanzelf naar heat toe, maar als ik zelf dus een temperatuur (zeg 22) instel, blaasrichting even op gezicht en evt voet zet, een zwiep geef aan de sterkte en A/C aan heb komt er nog steeds koude lucht na 15-20 min door. A/C zelf werkt wel want er is verbruik (itt tot toen die leeg was bij mij door lekkende verdamper).
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1
Verwarmen met alleen AC werkt in de regel alleen ruim onder de 10gr is mijn ervaring. Door gewoon te kiezen voor Auto verwarmt die na korte tijd toch ook alleen maar met de warmtepomp (AC). Het maakt dus niet veel uit. Alleen bij een korte afstand gebruik ik het liefst alleen de AC want dan is een beetje warmte uit de uitstroomopening voor mij voldoende.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Headshot_NL schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:34:
[...]
Ja dit is een lastige. Soms werkt het bij mij, soms niet. Lijkt wel alsof hij pas met AC wil verwarmen als het echt kouder is buiten. Maar ik voel nu soms de auto al wat brommen als ik HEAT en AC aan heb staan of alleen HEAT aan heb staan. Dan gebruikt hij ook daadwerkelijk wel de warmtepomp (vandaar dat gebrom). Je ik voel dan met een verbruik van 400-500 watt toch flinke warmte. Veel meer dan je zou krijgen met alleen de PTC heater.
Hm, ok. Tot nu toe getest met ongeveer 12 graden buiten. @PeterZ(on) zie je dan het display ook overschakelen tussen heat en a/c vanzelf? Of is het alleen aan het getril/gebrom te voelen/horen?PeterZ(on) schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:36:
Verwarmen met alleen AC werkt in de regel alleen ruim onder de 10gr is mijn ervaring. Door gewoon te kiezen voor Auto verwarmt die na korte tijd toch ook alleen maar met de warmtepomp (AC). Het maakt dus niet veel uit. Alleen bij een korte afstand gebruik ik het liefst alleen de AC want dan is een beetje warmte uit de uitstroomopening voor mij voldoende.
Ik heb eigenlijk altijd het scherm Energie op staan, dus de EV knop en dan verbruik of zoiets. Daar zie je het verbruik voor rijden, AC en systeem. Dan zie je het verbruik na korte tijd dalen naar 5/600W of uitgaan als de ingestelde temperatuur is behaald. Ook zie je gelijk verbruik als je de temperatuur een halve graad hoger instelt.sigmundfreund schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:43:
[...]
[...]
Hm, ok. Tot nu toe getest met ongeveer 12 graden buiten. @PeterZ(on) zie je dan het display ook overschakelen tussen heat en a/c vanzelf? Of is het alleen aan het getril/gebrom te voelen/horen?
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ik heb ook het idee dat de warmtepomp niet werkt als de buitentemperatuur te hoog is. Ik zet hem vaak op AC en dan is er na een kwartier nog koude luchtstroom. Is het echter kouder buiten, dan werkt het ineens wel en is er na een paar minuten warme lucht.
Wat ik ook vaak heb is dat als de auto warm is dat dan de kachel uitgaat en weer koude lucht blaast.
Wat ik ook vaak heb is dat als de auto warm is dat dan de kachel uitgaat en weer koude lucht blaast.
Verbruik van 500W lijkt me dan de PTC? Als dit een warmtepomp is dan heb je best wat verwarmingsvermogen (COP4 ~ 2kw?). Mijn airco in huis verwarmt daar een complete ruimte mee in enkele minuten.PeterZ(on) schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:47:
[...]
Ik heb eigenlijk altijd het scherm Energie op staan, dus de EV knop en dan verbruik of zoiets. Daar zie je het verbruik voor rijden, AC en systeem. Dan zie je het verbruik na korte tijd dalen naar 5/600W of uitgaan als de ingestelde temperatuur is behaald. Ook zie je gelijk verbruik als je de temperatuur een halve graad hoger instelt.
Die PTC verbruikt toch wel wat meer, dan zit je gauw aan meerdere kW's. Die 5/600W is verder ook meer een max dan continu.Deikke schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:52:
[...]
Verbruik van 500W lijkt me dan de PTC? Als dit een warmtepomp is dan heb je best wat verwarmingsvermogen (COP4 ~ 2kw?). Mijn airco in huis verwarmt daar een complete ruimte mee in enkele minuten.
Ik bedacht me laatst dat het probleem met die kapotte verdampers wellicht zou kunnen komen door de automatische ontwazeming (ADS). Mijn hypothese is dat dit zorgt voor thermal stress (rek/krimp van de verdamper door het plotselinge enorme verschil in temperatuur, en dat over honderden/duizenden cycli) en uiteindelijk ergens iets dat het begeeft. Bij mij ging het ding regelmatig koude lucht blazen terwijl dit mij totaal onnodig leek (want geen beslagen ruiten). Ik heb hem dus ook standaard op “ADS OFF” staan (3 seconden op het knopje waarmee je normaal je voorruit ontwazemt), nergens last van over het algemeen. Bedien ik de boel gewoon ouderwets met het handje.
Geen idee of het gaat helpen, het is maar een idee maar als het potentieel duizenden euro’s scheelt dan vind ik het de afweging waard. Denken jullie dat dit plausibel is of maak ik hier ergens een denkfout?
Geen idee of het gaat helpen, het is maar een idee maar als het potentieel duizenden euro’s scheelt dan vind ik het de afweging waard. Denken jullie dat dit plausibel is of maak ik hier ergens een denkfout?
Ioniq Premium EV 2017 28 kWh
Dat zou best eens kunnen. Hier staat hij ook uit maar dat was niet bewust om dit defect mogelijk te voorkomen. Elke keer die airco aan en een bak hete lucht door de auto heen kon ik niet zo waarderen. Hij was bij mij ook iets te gevoelig.philipk89 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:16:
Ik bedacht me laatst dat het probleem met die kapotte verdampers wellicht zou kunnen komen door de automatische ontwazeming (ADS). Mijn hypothese is dat dit zorgt voor thermal stress (rek/krimp van de verdamper door het plotselinge enorme verschil in temperatuur, en dat over honderden/duizenden cycli) en uiteindelijk ergens iets dat het begeeft. Bij mij ging het ding regelmatig koude lucht blazen terwijl dit mij totaal onnodig leek (want geen beslagen ruiten). Ik heb hem dus ook standaard op “ADS OFF” staan (3 seconden op het knopje waarmee je normaal je voorruit ontwazemt), nergens last van over het algemeen. Bedien ik de boel gewoon ouderwets met het handje.
Volgens mijn zoektocht/test destijd heeft de warmtepomp nog wel wat meer vermogen dan dat:Deikke schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:52:
[...]
Verbruik van 500W lijkt me dan de PTC? Als dit een warmtepomp is dan heb je best wat verwarmingsvermogen (COP4 ~ 2kw?). Mijn airco in huis verwarmt daar een complete ruimte mee in enkele minuten.
Vergeet niet dat je in een nauwelijks geisoleerde, goed geventileerde ruimte zit met rondom enkel glas en continue windkracht 10. Met een EV kom je er pas achter hoeveel energie die verwarming eigenlijk kost.assje schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:15:
Zojuist in het EV topic een discussie gehad over verwarmingsvermogen en een testje gedaan. Alle registers open maximale temperatuur/ruitontdooiing etc:
[Afbeelding]
Ik heb een Ioniq met warmtepomp dus de uitleg is ongeveer als volgt:
5kW resistief element
1,5kW warmtepomp wat met een aangenomen COP nog eens ca. 5kW thermisch geeft
Dit is dus 10kW aan warmte dat de auto ingepompt wordt.
[ Voor 4% gewijzigd door assje op 14-11-2025 06:59 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Heb vandaag de abs sensor linksachter vervangen. Onze Ioniq (2018) heeft inmiddels 208K gelopen en is sinds 1,5 jaar de tweede auto.
Vorig jaar door de plaatselijke garage rechtsachter laten vervangen ( ik meen 350 euro).
Nu een naaf besteld (ruim 100 euro) en het zelf gedaan. Vond het wel een leuk klusje. Lastigste was dat de bouten van de remklauw knettervast zaten. De rest viel erg mee. Totaal 3 uurtjes werk.
Klein voorbehoud: ik heb een goede werkplek en redelijk gereedschap ter beschikking.
Vorig jaar door de plaatselijke garage rechtsachter laten vervangen ( ik meen 350 euro).
Nu een naaf besteld (ruim 100 euro) en het zelf gedaan. Vond het wel een leuk klusje. Lastigste was dat de bouten van de remklauw knettervast zaten. De rest viel erg mee. Totaal 3 uurtjes werk.
Klein voorbehoud: ik heb een goede werkplek en redelijk gereedschap ter beschikking.
:strip_exif()/f/image/TdcJ5OoE5IkV2jdXHF56SY6k.jpg?f=fotoalbum_large)