Gisteren geladen van 10 % tot 100 %. Ging 25.61 kwh in. Tel daarbij op 2.8 (10 % van 28)= 28,41 kwh. Dit is een 28 kwh met 130k op de teller.
Nou dat is wel erg optimistisch.c4_rr schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 16:26:
Gisteren geladen van 10 % tot 100 %. Ging 25.61 kwh in. Tel daarbij op 2.8 (10 % van 28)= 28,41 kwh. Dit is een 28 kwh met 130k op de teller.
Ten eerste heeft v.z.i.w. nog nooit iemand meer dan 26kWh gemeten bij nieuw, en ten tweede vergeet je het laadverlies, en ten derde zijn die laatste 10% ook een stuk minder. Ik zou zeggen 25,61kWh min 10% laadverlies is 23kWh plus een procent of 7 van die 26kWh is bij elkaar afgerond 25kWh.
Is denk ik een mooie score.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ik zal binnenkort ook eens kijken. Ik werk in de buurt dus ik durf hem wel met een paar procent over naar huis te rijden. Ik kan dan van 1,2 of 3% volladen op de volle snelheid 6,8kW geloof ik. Dan heb je het minste laadverlies heb ik gelezen. Momenteel bijna 120k, ben wel benieuwd. Vooral thuis geladen op de zon sinds aankoop (20k) maar ook regelmatig het buitenland in geweest en dus veel snel geladen op de heen/terugrit.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1
Je hebt helemaal gelijk, die had ik idd nog niet meegenomen. Heb de auto op 70k gekocht, merendeel geladen tot 80% thuis (19 A) en weinig snelladers.PeterZ(on) schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:02:
[...]
Nou dat is wel erg optimistisch.
Ten eerste heeft v.z.i.w. nog nooit iemand meer dan 26kWh gemeten bij nieuw, en ten tweede vergeet je het laadverlies, en ten derde zijn die laatste 10% ook een stuk minder. Ik zou zeggen 25,61kWh min 10% laadverlies is 23kWh plus een procent of 7 van die 26kWh is bij elkaar afgerond 25kWh.
Is denk ik een mooie score.
Door het (toch onbekende) laadverlies hecht ik meer waarde aan door wat de auto zelf aangeeft. Dus door met het verbruik en de verreden en rest km's de capaciteit te berekenen. Uiteindelijk gaat het ook om verbruik cq bereik en niet wat er door de lader wordt geleverd. Maar als je beide berekeningen doet kun je natuurlijk wel mooi kijken of en hoeveel het verschil is.Headshot_NL schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:06:
Ik zal binnenkort ook eens kijken. Ik werk in de buurt dus ik durf hem wel met een paar procent over naar huis te rijden. Ik kan dan van 1,2 of 3% volladen op de volle snelheid 6,8kW geloof ik. Dan heb je het minste laadverlies heb ik gelezen. Momenteel bijna 120k, ben wel benieuwd. Vooral thuis geladen op de zon sinds aankoop (20k) maar ook regelmatig het buitenland in geweest en dus veel snel geladen op de heen/terugrit.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Zal binnenkort ook eens een preciezere meting uitvoeren met mijn auto (bouwjaar 2018 en met inmiddels 160K op de klok). Eerder deze maand op een dag 120 kilometer gereden, waarbij SoC verminderde van 67% naar 12% bij een verbruik van om en nabij de 11 kWh. Is wel een indicatie dat in het zomerhalfjaar een bereik van boven de 200 km zeker nog wel haalbaar is ...
Als ik naar je verbruikt percentage kijk zit je daar nu al boven.1rr1tantemug schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:20:
Zal binnenkort ook eens een preciezere meting uitvoeren met mijn auto (bouwjaar 2018 en met inmiddels 160K op de klok). Eerder deze maand op een dag 120 kilometer gereden, waarbij SoC verminderde van 67% naar 12% bij een verbruik van om en nabij de 11 kWh. Is wel een indicatie dat in het zomerhalfjaar een bereik van boven de 200 km zeker nog wel haalbaar is ...
Gisteren 65km door de sneeuw gereden. 70% waren snelwegkilometers, maar het ging niet harder dan 70-80km/u, de overige 30% zelfs eerder aan 40-50km/u. Die 65km kostte me liefst 42% capaciteit. De boordcomputer gaf een verbruik van 17.1kWh/100km. Als ik zowel het percentage als het verbruik omreken naar bereik, kom ik uit op 152-154km. Normaal bij zo'n verschrikkelijk slechte omstandigheden.
Los daarvan: miljaarde... Ik heb Michelin Energy Savers onder de auto liggen, hoewel het maar 1x/jaar voorvalt en de auto te oud is om nog in te investeren, zijn die dingen levensgevaarlijk bij verse sneeuw zonder dat er gestrooid is/wordt.
Los daarvan: miljaarde... Ik heb Michelin Energy Savers onder de auto liggen, hoewel het maar 1x/jaar voorvalt en de auto te oud is om nog in te investeren, zijn die dingen levensgevaarlijk bij verse sneeuw zonder dat er gestrooid is/wordt.
Zijn dat de standaard banden waar ie mee geleverd wordt? Ik vond die zonder sneeuw ook al vrij tricky.maarte997 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:33:
[..]
Die Energysavers (of de E-Primacy opvolgers) zijn inderdaad echt belabberd zoals @Lintesir al aangaf.
Zodra het een beetje regende was het al glibberen geblazen, op sneeuw zal het nog wel een stapje beroerder zijn gok ik.
Ze zijn wel zuinig, maar de grip laat héél wat te wensen over.
Zodra het een beetje regende was het al glibberen geblazen, op sneeuw zal het nog wel een stapje beroerder zijn gok ik.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Als je een OBD stekker hebt, zou je de total energy charged voor en na kunnen opnemen met carscanner. Hier zit geen laadverlies op.PeterZ(on) schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:24:
[...]
Door het (toch onbekende) laadverlies hecht ik meer waarde aan door wat de auto zelf aangeeft. Dus door met het verbruik en de verreden en rest km's de capaciteit te berekenen. Uiteindelijk gaat het ook om verbruik cq bereik en niet wat er door de lader wordt geleverd. Maar als je beide berekeningen doet kun je natuurlijk wel mooi kijken of en hoeveel het verschil is.
Jammer dat Carscanner, net als bij sommige andere EV's, geen accucapaciteit aangeeft want dat is nog makkelijker.Deikke schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:21:
[...]
Als je een OBD stekker hebt, zou je de total energy charged voor en na kunnen opnemen met carscanner. Hier zit geen laadverlies op.
De E-Primacy zijn naast zuinig ook nog eens redelijk stil (vergeleken met de Nexen banden die ik ervoor op had zitten). Die stilte aan boord op de snelweg is echt fantastisch. Ik heb overigens niet het idee dat de E-Primacy nou minder grip heeft dan de Nexen.SpongeRob schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:17:
Die Energysavers (of de E-Primacy opvolgers) zijn inderdaad echt belabberd zoals @Lintesir al aangaf.
Ioniq Electric 2020 (38kWh)
Ik heb ook e-primacy's, met sneeuw echt waardeloos.
Met nat weer merk ik wel dat ze wel eens slippen als je te veel gas geeft, maar moet zeggen dat ik qua remweg dan weer niet zo heel gek veel merk. Je zou denken dat dat hand in hand gaat, maar ik voel me in ieder geval niet onveilig op die banden. Prima tevreden mee.
Mede door de performance deze winter ga ik de volgende keer denk ik wel voor all-season bandjes though. De auto was eigenlijk nutteloos, zelfs heel voorzichtig rijden was nogal billenknijpen de hele tijd, niet leuk.
Met nat weer merk ik wel dat ze wel eens slippen als je te veel gas geeft, maar moet zeggen dat ik qua remweg dan weer niet zo heel gek veel merk. Je zou denken dat dat hand in hand gaat, maar ik voel me in ieder geval niet onveilig op die banden. Prima tevreden mee.
Mede door de performance deze winter ga ik de volgende keer denk ik wel voor all-season bandjes though. De auto was eigenlijk nutteloos, zelfs heel voorzichtig rijden was nogal billenknijpen de hele tijd, niet leuk.
Share and Enjoy!
Nog even hierop terug komen. Dankjewel voor jullie reacties alvast.maarte997 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:13:
Heeft iemand al problemen met de granny charger van Hyundai ervaren? Sinds de zomer gebruik ik de granny charger samen met een Shelly Plus 1PM (inbouw in wandcontactdoos). Op die manier kan ik de lader in-/uitschakelen via m'n home assistant, bv. wanneer ik kook (om mijn capaciteitstarief zo laag mogelijk te houden). Dit liep het afgelopen half jaar vlekkeloos.
Begin deze week had de auto niet opgeladen. Ik merkte dat de charger uit stond (zijn schermpje brandde niet). Normaal wil dit zeggen dat de Shelly uitstond omdat mijn verbruik te hoog is. Dit was echter niet het geval (en doet zich ook niet voor gedurende een hele nacht). De Shelly gaf melding van een zwak signaal, een de app gaf soms aan dat het device offline was. Via Home Assistant kon ik gek genoeg wél nog de Shelly in- en uitschakelen (waarbij ik het relais van de Shelly ook hoorde klikken).
Bij het inschakelen van de Shelly reageerde de granny quasi niet, de laadkabel sprong niet op en de auto startte niet met laden. Soms startte de auto wél met laden, maar lichtte het scherm van de lader niet op. De volgende ochtend bleek de granny slecht heel kort geladen te hebben. Geen idee waar dit mis liep.
Uiteindelijk dacht ik aan problemen met de Shelly, dus wou ik testen of de granny het in een ander stopcontact deed. De granny lichtte meteen op en de auto startte met laden. Vervolgens als test de granny weer in het stopcontact met de Shelly gestoken en sindsdien laadt ie weer vlekkeloos... Lijkt wel alsof de granny even een 'reset' via een ander stopcontact nodig had, waarna hij het werk weer kon oppikken.
Neen, ik laad op 12A (max vd Granny). door de bekabeling in de WCD net te kort was om alles te kunnen aansluiten, had ik nog moeten verlengen. Leek me ook niet ideaal. Maar gaf op zich (voorlopig) nog geen problemen.Arnout schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:31:
[...]
Laad je op met 16A? Dat is sowieso tricky nog los van een schakelaar ertussen. Er onstaat een flinke vlamboog als je de stekker er ineens uitrekt als je op 16A laadt. Daarom stop ik het laden altijd via de auto (Bluelink).
En als ik dit topic zie, wordt het beeld niet beter. Shelly Plus 1 PM in de fik
Ik had in HA een script dat de auto altijd oplaadt, tenzij het totaal verbruik van de woning boven de 5kW gaat, dan valt de granny uit totdat het totaal verbruik weer onder de 2kW zakt. Als ik in HA de lader manueel uitzette, springt deze zoals het hoort na enkele seconden weer op, maar weigerde de originele granny toch dienst. Het schermpje lichtte bv. niet op, net als dat het relais van de auto niet schakelt.matroosoft schreef op maandag 19 januari 2026 @ 00:17:
[...]
Even los van je probleem, ik laad ook met een granny charger op (niet de originele). En het kwam heel af en toe voor dat de auto 's ochtends niet opgeladen was. Stekker vergeten, stekker niet goed erin, dat soort dingen.
Ik heb in Android Automate (soort Tasker) een flow gemaakt, die checkt of de stroom boven een bepaalde waarde zit. Als dat niet het geval is krijg ik een melding dat de auto niet oplaadt.
Mocht je (of iemand anders) interesse hebben, laat maar weten. Overigens moet je er wel een P1 meter voor hebben, ik gebruik namelijk de data daarvan.
Conclusie: ik heb de Shelly er weer uit gehaald. Het is het risico niet waard om enkele tientallen euro's op een jaar te besparen. Op lange termijn ga ik voor een laadpaal met OpenEVSE of dergelijke gaan. Ik herinner me hier een link van één van jullie van een advertentie op marktplaats. Maar voorlopig weer gewoon nog even op de WCD zonder Shelly.
Bij het verwijderen van de Shelly overigens geen zichtbare mankementen te zien na er op een half jaar tijd een dikke MW te hebben doorgejaagd.
Als bandenadvies kan ik de Michelin primacy 4 s2 of de Goodyear efficientgrip performance 2 aanraden.
Ze zijn verkrijgbaar met A label verbruik en A label grip met water, daarnaast ook vrij stil. Maar grip in de sneeuw is weer een ander verhaal. Dan kan je toch echt beter winterbanden monteren.
Ze zijn verkrijgbaar met A label verbruik en A label grip met water, daarnaast ook vrij stil. Maar grip in de sneeuw is weer een ander verhaal. Dan kan je toch echt beter winterbanden monteren.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1
Verbruik/batterij capaciteit update: 167 km gereden aan een stuk vanaf 100%, 18% over, 11,8 kWh/100 km verbruik. 5 graden buiten, natte weg. Goodyear Efficientgrip 2.
Als ik het lineair omreken 24 kWh capaciteit, als ik de batterij curve meeneem, dan ongeveer 23 kWh. Op zich OK denk ik, 142000 km op de teller, bouwjaar 2019.
Oja, bij 100% had ik vandaag bij die 5 graden 4,08 - 4,1 V celspanning. Geen uitschieters, SoH 100% dus ook. Was vroeger 4,12 V. Dus warmte effect of degradatie?
Als ik het lineair omreken 24 kWh capaciteit, als ik de batterij curve meeneem, dan ongeveer 23 kWh. Op zich OK denk ik, 142000 km op de teller, bouwjaar 2019.
Oja, bij 100% had ik vandaag bij die 5 graden 4,08 - 4,1 V celspanning. Geen uitschieters, SoH 100% dus ook. Was vroeger 4,12 V. Dus warmte effect of degradatie?
[ Voor 9% gewijzigd door boozzz op 16-02-2026 16:25 ]
Vrijwel zeker de temperatuur. Onder de 5 graden neemt de interne weerstand behoorlijk toe. Als je dezelfde test eens doet met 10 graden zullen de voltages wat hoger zijn.boozzz schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:06:
Verbruik/batterij capaciteit update: 167 km gereden aan een stuk vanaf 100%, 18% over, 11,8 kWh/100 km verbruik. 5 graden buiten, natte weg. Goodyear Efficientgrip 2.
Ha ja, klopt idd. Was wel gemeten op een zachte en zonnige dag, terwijl ik in dit jaargetijde meestal iets van 13-14 kWh per 100 km scoor. Maar het schept wel vertrouwen qua rijbereik aangezien ik aankomend voorjaar (waarschijnlijk) naar o.a. Noorwegen rijd met de Ioniq. Wat dat betreft lees ik je tripverslagen naar Spanje wel met bovengemiddelde interesse!PeterZ(on) schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:46:
[...]
Als ik naar je verbruikt percentage kijk zit je daar nu al boven.
Als ik aan 17,1kWh/100km 65km kon rijden, kom ik uit aan een capaciteit van 26,46kWh. Ik zal afronden naar beneden.maarte997 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:33:
Gisteren 65km door de sneeuw gereden. 70% waren snelwegkilometers, maar het ging niet harder dan 70-80km/u, de overige 30% zelfs eerder aan 40-50km/u. Die 65km kostte me liefst 42% capaciteit. De boordcomputer gaf een verbruik van 17.1kWh/100km. Als ik zowel het percentage als het verbruik omreken naar bereik, kom ik uit op 152-154km. Normaal bij zo'n verschrikkelijk slechte omstandigheden.
Niet slecht voor 154k km.
Mijn voorbanden zijn versleten, en ik wil eigenlijk voor all seasons gaan. Lijkt me genoeg voor de Nederlandse winters. Ik lees hier een aantal met Goodyear Vector 4Seasons Gen-3, Continental AllSeasonContact ). Iemand nog advies om het wel/niet te doen?
Ter aanvulling van accucapaciteit/winterverbruik:
Gisteren mijn hyundai ioniq 2020 38kwh 175.000km van ~5%-100% met 37.6kwH aan de publieke laadpaal (~3kW). Daar zit uiteraard efficientieverlies in, maar de accucapaciteit is hoe dan ook nog erg goed... het verbruik in de winter daarentegen vind ik erg matig (18.8kWh/100km gemiddeld afgelopen 4 weken, waarvan zo'n 43% klimaat-regeling!? Wel vrij veel snelweg en zelfs 120-130kmh)
Gisteren mijn hyundai ioniq 2020 38kwh 175.000km van ~5%-100% met 37.6kwH aan de publieke laadpaal (~3kW). Daar zit uiteraard efficientieverlies in, maar de accucapaciteit is hoe dan ook nog erg goed... het verbruik in de winter daarentegen vind ik erg matig (18.8kWh/100km gemiddeld afgelopen 4 weken, waarvan zo'n 43% klimaat-regeling!? Wel vrij veel snelweg en zelfs 120-130kmh)
[ Voor 4% gewijzigd door inquestos op 16-02-2026 20:25 ]
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Meer dan nieuw, reverse degradatie. Zo zie je maar, wonderautomaarte997 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:38:
[...]
Als ik aan 17,1kWh/100km 65km kon rijden, kom ik uit aan een capaciteit van 26,46kWh. Ik zal afronden naar beneden.Komt overeen met m'n berekening vorig jaar toen ik hem van 1 tot 94% oplaadde aan de snellader.
Niet slecht voor 154k km.
Als die laadpaal niet op 16A beperkt is, maar 20A of meer kan leveren, dan spreekt bij lage temperaturen (alleen bij de 38 kWh FL) ook de batterijverwarming aan. Die slobbert dan ook een paar kWh weg om de accu op 15 graden te brengen. Dat heeft mijn nette gemiddelde verbruik vanaf dat het echt koud werd flink verziektinquestos schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:24:
Gisteren mijn hyundai ioniq 2020 38kwh 175.000km van ~5%-100% met 37.6kwH aan de publieke laadpaal (~3kW). Daar zit uiteraard efficientieverlies in, maar de accucapaciteit is hoe dan ook nog erg goed...
Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh
@inquestos Ik rijd met Continental AllSeasonContact, had eigenlijk de nieuwe versie '2' moeten zijn maar kwam er pas na montage achter. Ondanks dat, erg tevreden mee. Stil, zuinig en goede grip op een gladde en koude ondergrond.
EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh
Hier ook Continental AllSeasonContact 2 eronder liggen. Veel beter dan de 'eco-banden' die eronder lagen, stiller en aanzienlijk meer grip.Millert schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:28:
@inquestos Ik rijd met Continental AllSeasonContact, had eigenlijk de nieuwe versie '2' moeten zijn maar kwam er pas na montage achter. Ondanks dat, erg tevreden mee. Stil, zuinig en goede grip op een gladde en koude ondergrond.
Ik heb vannacht even gekeken bij mijn laadsessie hoeveel verlies er nou daadwerkelijk zit aan de AC kant.
Volgens de auto is er 21,7 kwh de batterij in gegaan.
Volgens de AC meter is er 22,4 kwh gebruikt.
Efficientie van laden is dus ~97%. Er wordt geladen met gemiddeld 24A.
Er is opgeladen van 22% naar 98%, 76% dus. 21,7 / 0.76 = 28,6 kwh totale capacteit? Er zal nog wat verlies zijn in de accu zelf, dus dit zal er niet weer uit komen denk ik.
Er is opgeladen van 22% naar 98%, 76% dus. 21,7 / 0.76 = 28,6 kwh totale capacteit? Er zal nog wat verlies zijn in de accu zelf, dus dit zal er niet weer uit komen denk ik.
[ Voor 10% gewijzigd door Deikke op 17-02-2026 09:05 ]
Dus dan is langzaam laden toch efficiënter dan 'snel' laden. Kun je de Zappi niet instellen dat hij onder de 16A blijft met de laadsnelheid ook al is de paal afgezekerd op 20A? Alternatief is dan natuurlijk nog om de laadsnelheid in de instellingen van de auto omlaag te zetten.ThsAdrns schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:30:
[...]
Als die laadpaal niet op 16A beperkt is, maar 20A of meer kan leveren, dan spreekt bij lage temperaturen (alleen bij de 38 kWh FL) ook de batterijverwarming aan. Die slobbert dan ook een paar kWh weg om de accu op 15 graden te brengen. Dat heeft mijn nette gemiddelde verbruik vanaf dat het echt koud werd flink verziektwant mijn Zappi is op 20A afgezekerd.
Dit zou dan zowel je goede accucapaciteit als je hoge verbruik kunnen verklaren.
Daar zou ik erg blij mee zijn maar ik vraag mij af of het wel juist is want zo'n hoge waarde ben ik nog niet tegengekomen. Kijk maar eens naar onderstaande video met de data van 87 Ioniq's. Bij 6min het schema.Deikke schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:04:
Ik heb vannacht even gekeken bij mijn laadsessie hoeveel verlies er nou daadwerkelijk zit aan de AC kant.
Je hebt gelijk. Ik heb even gekeken, mijn Ioniq heeft in totaal 19309 kwh geladen en 18593 kwh ontladen. Ongeveer 4% van de energie die de accu in gaat is verloren gegaan. Het accupercentage loopt ook niet helemaal lineair vanaf 20%, dus eigenlijk is die capaciteitsmeting zo niet echt accuraat.PeterZ(on) schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:44:
[...]
Daar zou ik erg blij mee zijn maar ik vraag mij af of het wel juist is want zo'n hoge waarde ben ik nog niet tegengekomen. Kijk maar eens naar onderstaande video met de data van 87 Ioniq's. Bij 6min het schema.
[YouTube: Battery Degradation of 80+ Hyundai Ioniq 28kWh EVs - How much is left after 200,000km?]
Geeft dit een merkbaar verschil qua verbruik? Want allemaal goed en wel, een A-, B- of C-label qua verbruik, maar wat wil het in de praktijk zeggen...Ga ik van 13 naar 13,2 kWh/100km, of naar 14?Millert schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:28:
@maarte997
Goede vraag, ik kan hem niet voor je beantwoorden. Ik heb bijna direct na de aanschaf de banden vervangen voor de Continental. Verbruik ligt buiten de winter rond de 12 kWh/100km. Winter volgens mij 13,2 kWh/100km gemiddeld. Auto staat bij de garage dus ik kan het nu niet controleren.
Goede vraag, ik kan hem niet voor je beantwoorden. Ik heb bijna direct na de aanschaf de banden vervangen voor de Continental. Verbruik ligt buiten de winter rond de 12 kWh/100km. Winter volgens mij 13,2 kWh/100km gemiddeld. Auto staat bij de garage dus ik kan het nu niet controleren.
EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh
Ik geloof dat het in mijn geval zo'n 5% scheelde. In juli vorig jaar heb ik op een rit van 999km een verbruik gehaald van 10.0kWh/100km.maarte997 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:04:
[...]
Geeft dit een merkbaar verschil qua verbruik? Want allemaal goed en wel, een A-, B- of C-label qua verbruik, maar wat wil het in de praktijk zeggen...Ga ik van 13 naar 13,2 kWh/100km, of naar 14?
Ik gok dat het met de originele banden misschien 9.7kWh/100km geweest zou zijn.
Klopt in dit geval. Ik weet niet precies vanaf welke temperatuur de accuverwarming aanspringt en uitgaat. Ook niet precies boven welke beschikbare laadstroom deze geactiveerd wordt. Ik dacht boven 16A maar mogelijk al vroeger. Het vermogen dat hij neemt kun je aflezen uit het verschil van wat de laadpaal aanbiedt en wat volgens het dashboard daadwerkelijk geladen wordt.Floris112 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:30:
[...]
Dus dan is langzaam laden toch efficiënter dan 'snel' laden.
Ja, dat kan beide. Omwille van de eenvoud luiheidKun je de Zappi niet instellen dat hij onder de 16A blijft met de laadsnelheid ook al is de paal afgezekerd op 20A? Alternatief is dan natuurlijk nog om de laadsnelheid in de instellingen van de auto omlaag te zetten.
Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh
Dank, dit bleek het probleem te zijn. Door met iets meer geweld de stekker erin te duwen maakte de auto nu goed connectie met de tesla supercharger. Nu een paar keer geprobeerd en gaat weer goed.
Headshot_NL schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:58:
[...]
Ik gebruik onderweg enkel Tesla of Ionity (met mobilize abbo). Tot nu toe geen problemen gehad behalve voor kerst. Ik wilde laden in Hengelo en geen van de Tesla laders leek te werken, tenminste, heb er een stuk of 6 getest een stukje uit elkaar. Allemaal hetzelfde issue als jij aangeeft terwijl er volgens Tesla geen storing was. 2 weken later daar gewoon weer kunnen laden. Gisteren ook 2x geladen bij Tesla Drachten zonder probleem.
De stekker moet je bij sommige Tesla laders inderdaad goed aandrukken. Zoals de comment hierboven is de stekker net te groot en moet de bovenkant van de stekker net onder het lampje van de laadpoort vallen.
Er is weer een nieuwe infotainment update beschikbaar voor de Ioniq: https://update.hyundai.com/EU/EN/updateNoticeView/O2eoAV
Bij de Ioniq 38 Kwh versie is de bijgesloten kaartdata S5W_MAP_ALL_EUR_18_49_55_023_621_5 niet bijgewerkt. Hierin zit nog data van 15 september 2025 van de vorige update.
Bij de Ioniq 38 Kwh versie is de bijgesloten kaartdata S5W_MAP_ALL_EUR_18_49_55_023_621_5 niet bijgewerkt. Hierin zit nog data van 15 september 2025 van de vorige update.
Voor het updaten toonde nog wel de onderstaande informatie; Kan me niet herinneren dat de EU verplichte functie Snelheidslimietwaarschuwing al eerder aanwezig was dus dat is wel opvallend als ik de updatedetails mag geloven. Binnenkort maar eens testen wat dat doet.Softwareversie :
AE_E_PE.EUR.S5W_L.001.001.251204
Algemene systeemverbeteringen en betrouwbaarheidsupdates
Deze update verbetert de algehele stabiliteit, zodat u profiteert van een vloeiender en betrouwbaarder ervaring. De connectiviteit is verbeterd met betere telefoonprojectie en een stabielere Bluetooth-verbinding, zodat naadloze integratie is gegarandeerd. De inschatting van de benodigde tijd voor snelladen is verbeterd, zodat u over betrouwbaardere informatie beschikt en uw reis beter kunt plannen. Daarnaast werden er tal van optimalisaties geïntroduceerd om de responsiviteit van het systeem te verbeteren en bekende problemen op te lossen.
Updatedetails
Het is nu eenvoudiger om de akoestische waarschuwingen voor snelheidslimieten in te stellen of aan te passen.
U kunt de akoestische waarschuwingen voor snelheidslimieten op elk moment deactiveren.Als de instelling [Snelheidslimietinformatiel geactiveerd of [Uit] is, schakelt het systeem over naar [Snelheidslimietassistent].
- Om de snelheidslimietwaarschuwingen te deactiveren, houdt u de Mute-knop op het stuur ingedrukt. Hiermee wijzigt u de instelling voor de [Snelheidslimietinformatie] die geen akoestische waarschuwingen geeft.
- Als de instelling [Snelheidslimietassisten] of [Snelheidslimietwaarschuwing] actief is, houdt u de Mute-knop ingedrukt om de Instelling van [Snelheidslimietwaarschuwing] aan te passen.
U kunt de instellingen als volgt wijzigen: [instellingen] > [Voertuig] > [Bestuurdershulp] > [Snelheidslimiet].
• Let op: bij elke voertuigstart schakelt het systeem terug naar de standaardinstelling
[Snelheidslimietwaarschuwing] die een akoestische waarschuwing geeft.
U kunt nu de spraakherkenning gebruiken om de snelheidslimietassistent in of uit te schakelen.
• Druk gewoon op de spraakherkenningsknop en zeg „Snelheidslimietassistent inschakelen" of „Snelheidslimietassistent uitschakelen".
• Als u de snelheidslimietassistent met de spraakherkenning inschakelt, wordt u naar de [Instellingen] geleid en daar kunt u de gewenste optie selecteren.
Als u de snelheidslimietassistent met de spraakherkenning uitschakelt, wordt Uit ingesteld en u naar de [instellingen] geleid om de wijzigingen visueel te bevestigen.
@inquestos Ik heb Goodyear EfficientGrip Performance 2 205/60 R16 banden eronder liggen. Veel grip, lage slijtage en best wel zuinig.
Ik ben de update nu aan het downloaden. Ben benieuwd of de live verkeersinfo ook weer werkt. dit werkte hier niet meer na de laatste update. Ik gebruik altijd de ingebouwde navigatie en met de hotspot op mijn telefoon maakte de auto altijd een wifi verbinding. Ik had tot de voorgaande update altijd live verkeersinfo (dus een groen lijntje op de route als het normaal verkeer was, oranje bij langzaam verkeer en rood bij stilstaand verkeer.) Dit was weg sinds september bij mij. De vorige update heb ik nogmaals gedaan maar de verkeersinfo is niet meer teruggekomen.Joriz schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:44:
Er is weer een nieuwe infotainment update beschikbaar voor de Ioniq: https://update.hyundai.com/EU/EN/updateNoticeView/O2eoAV
[...]
Voor het updaten toonde nog wel de onderstaande informatie; Kan me niet herinneren dat de EU verplichte functie Snelheidslimietwaarschuwing al eerder aanwezig was dus dat is wel opvallend als ik de updatedetails mag geloven. Binnenkort maar eens testen wat dat doet.
[...]
Ik moest afgelopen weekend een wat langere rit maken om naar een voorstelling te gaan met mijn Ioniq 38 kwh. (3 personen in de auto)
Volledig opgeladen, 305 km bereik (met verwarming aan)
heenrit was 130 km en bij aankomst stond het bereik op 155km, met een snelheid gereden van 105 km/u
Helaas waren er geen beschikbare laadplekken dus de terugrit zonder laden begonnen
terugrit was 139 km, het bereik was bij het begin dus 155km en dat liep al snel uit de pas dus ik ben bij een snellader gestopt. Daar zo'n 10 kwh bijgeladen en verder gereden en thuis aangekomen met nog 7% batterij.
Het verbruik was gemiddeld zo'n 15kwh /100 km volgens de meter maar in werkelijkheid lag deze op 17 kwh/100 km
Op de terugweg heb ik na het laden wel iets harder gereden (110 km/u)
Volledig opgeladen, 305 km bereik (met verwarming aan)
heenrit was 130 km en bij aankomst stond het bereik op 155km, met een snelheid gereden van 105 km/u
Helaas waren er geen beschikbare laadplekken dus de terugrit zonder laden begonnen
terugrit was 139 km, het bereik was bij het begin dus 155km en dat liep al snel uit de pas dus ik ben bij een snellader gestopt. Daar zo'n 10 kwh bijgeladen en verder gereden en thuis aangekomen met nog 7% batterij.
Het verbruik was gemiddeld zo'n 15kwh /100 km volgens de meter maar in werkelijkheid lag deze op 17 kwh/100 km
Op de terugweg heb ik na het laden wel iets harder gereden (110 km/u)
Louzy#2475
Een nieuwe degradatietest van de 28kWh Ioniq, vooral kijken als je graag tot het gaatje gaat.
Ik zou die auto een paar keer met 8 of 10A laden van bijna leeg naar vol.PeterZ(on) schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 20:56:
Een nieuwe degradatietest van de 28kWh Ioniq, vooral kijken als je graag tot het gaatje gaat.
[YouTube: Hyundai Ioniq 28 kWh degradation test after 9 years/207k km]
Ik zit op 230k km nu en kan echt geen verschil merken, maar ga binnenkort het laden weer eens nameten.
In December nog een keer na 8% aankomst 25,78 kWh geladen, dus 28,0 kWh geextrapoleerd.
bij 86% laadeff (vlgs DTU): 24,1 kWh netto
volgens een ander onderzoek 9,3% verlies: 25,4 netto
[ Voor 25% gewijzigd door BarryH op 19-02-2026 23:29 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ja dat kan denk ik geen kwaad, is ook als tweede auto in gebruik naast een Tesla. Dus de laaddiscipline zal ook wel wat rommelig zijn schat ik. Verder vond ik ook het verschil in cel voltage ook redelijk veel.BarryH schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 23:01:
[...]
Ik zou die auto een paar keer met 8 of 10A laden van bijna leeg naar vol.
Ik zit op 230k km nu en kan echt geen verschil merken, maar ga binnenkort het laden weer eens nameten.
Weet je het percentage resterende batterij nog? Deze vind ik vaak betrouwbaarder dan de kilometers. En ook het percentage is niet lineair; de onnderste helft smelt veel sneller weg dan boven de 50%. Ik heb eens gelezen dat de echte halve actieradius bij 55% resterend ligt (bij de 38 kWh), ik heb dat nog niet goed zelf geprobeerd maar denk wel dat dit ongeveer klopt.louzy82 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:55:
Precies dit, dan balanceert het BMS de cellen weer. Maar sowieso wat opmerkelijke dingen in Bjorns filmpje die ik zelf nog nooit eerder heb gezien (wat het juist interessant maakt):BarryH schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 23:01:
[...]
Ik zou die auto een paar keer met 8 of 10A laden van bijna leeg naar vol.
- Tussen 2:50 en 4:20 zien we Car Scanner terwijl de auto aan de AC-lader zit. Dan zit er constant een cell voltage deviation van 20mV. Zelf heb ik dat nog nooit gezien, bij mij trekt het BMS elke deviation binnen een paar minuten weg na het aansluiten van de lader.
- Op 6:48 gaat SoC Display naar 100% en is SoC BMS 91%. Daar zit iets niet goed, die laatste hoort natuurlijk 95% te zijn. Wellicht zou het balanceren van de cellen kunnen helpen.
- Hij gebruikt geen A/C voor verwarmen, enkel Heat. Al ben ik wel benieuwd wat de airco qua verwarmen voor elkaar krijgt met -11C
- Op 8:30 is de SoC Display 94,5% en de BMS 86,5%. Dat is toch ongebruikelijk ver uit elkaar? De cell voltage deviation is hier ook al 40mV.
- Op 11:08 valt bij SoC 13,5% de deviation dan weer mee, terwijl even later bij 6% de 120mV wordt gehaald
- Is 3,22V soms de minimum celspanning wat het BMS toelaat? Tussen 12:00 en 15:20 blijft hij daar op hangen als turtle mode actief wordt.
- Ik ben wel benieuwd welke SoH deze auto heeft in Car Scanner, dat liet Björn helaas niet zien.
Dit gebeurt bij mij ook automatisch als ik de auto mode gebruik, die gebruik ik overigens het hele jaar door.Jan1337 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:40:
[...]
• Hij gebruikt geen A/C voor verwarmen, enkel Heat. Al ben ik wel benieuwd wat de airco qua verwarmen voor elkaar krijgt met -11C![]()
[...]
Enkel als het buiten warmer wordt en de buitentemperatuur nagenoeg hetzelfde is als de ingestelde temperatuur in de auto dan schakelt hij ook daadwerkelijk automatisch over op A/C.
Als eenmalige test heb ik een keer met enkel A/C geprobeerd te verwarmen maar toen werd het dus niet warm binnen 30 minuten.
Ik heb wel eens gehoord dat ik het eens onder andere omstandigheden moest proberen, maar dat heb ik niet meer gedaan.
Daarnaast ben ik ook benieuwd of die nog regen heeft bij 100%SoC, want die zou dan naar de buffer gaan die tussen 26 en 28kWh zit als het juist is wat men veronderstelt. De vraag is dan of die buffer behouden blijft bij afname van de SoH of dat eerst de buffer wordt opgebruikt.Jan1337 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:40:
[...]
• Ik ben wel benieuwd welke SoH deze auto heeft in Car Scanner, dat liet Björn helaas niet zien.
[/list]
Met AC aan zou alleen de warmtepomp moeten gaan verwarmen, maar als het temperatuurverschil tussen buiten en binnen te klein is gaat die soms dan niet aan. Dit werkt eigenlijk het best als het tussen de 5 en 10 graden buiten is. Dan slaat ie nog wel aan en kan hij de auto daadwerkelijk ook nog warm krijgen zonder de PTC.dommegekke1 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:53:
[...]
Dit gebeurt bij mij ook automatisch als ik de auto mode gebruik, die gebruik ik overigens het hele jaar door.
Enkel als het buiten warmer wordt en de buitentemperatuur nagenoeg hetzelfde is als de ingestelde temperatuur in de auto dan schakelt hij ook daadwerkelijk automatisch over op A/C.
Als eenmalige test heb ik een keer met enkel A/C geprobeerd te verwarmen maar toen werd het dus niet warm binnen 30 minuten.
Ik heb wel eens gehoord dat ik het eens onder andere omstandigheden moest proberen, maar dat heb ik niet meer gedaan.
De komende dagen is de temperatuur perfect, ik zal het nog eens gaan proberen.Deikke schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:10:
[...]
Met AC aan zou alleen de warmtepomp moeten gaan verwarmen, maar als het temperatuurverschil tussen buiten en binnen te klein is gaat die soms dan niet aan. Dit werkt eigenlijk het best als het tussen de 5 en 10 graden buiten is. Dan slaat ie nog wel aan en kan hij de auto daadwerkelijk ook nog warm krijgen zonder de PTC.
Ik hoorde laatst in een video iemand zeggen dat verwarmen met de AC alleen werkt bij de 28kWh versie en niet bij de 38kWh, zou te maken hebben met dat de wp in de 38kWh te klein is. Ben dit nog niet eerder tegengekomen, dus in hoeverre dit echt zo is weet ik niet.Deikke schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:10:
[...]
Met AC aan zou alleen de warmtepomp moeten gaan verwarmen, maar als het temperatuurverschil tussen buiten en binnen te klein is gaat die soms dan niet aan. Dit werkt eigenlijk het best als het tussen de 5 en 10 graden buiten is. Dan slaat ie nog wel aan en kan hij de auto daadwerkelijk ook nog warm krijgen zonder de PTC.
Ik heb de verwarming in mijn 38 kWh ook op auto staan. Binnen een minuut nadat ik de auto gestart heb, voel ik de trilling van de WP. Dus ook bij deze temperaturen net boven nul gebruikt hij de WP (erbij). Of hij ook met het element verwarmt, weet ik niet - ik heb het scherm van de Energiemonitor in de auto nog niet gevonden.PeterZ(on) schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:48:
[...]
Ik hoorde laatst in een video iemand zeggen dat verwarmen met de AC alleen werkt bij de 28kWh versie en niet bij de 38kWh, zou te maken hebben met dat de wp in de 38kWh te klein is.
De wp zal het vast wel doen maar dan alleen i.c.m. het PTC element, niet de wp als enige, volgens zeggen dan. De energiemonitor zit onder de EV toets, wellicht dat dat bij de 38kWh ook zo is.ThsAdrns schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:31:
[...]
Ik heb de verwarming in mijn 38 kWh ook op auto staan. Binnen een minuut nadat ik de auto gestart heb, voel ik de trilling van de WP. Dus ook bij deze temperaturen net boven nul gebruikt hij de WP (erbij). Of hij ook met het element verwarmt, weet ik niet - ik heb het scherm van de Energiemonitor in de auto nog niet gevonden.
Edit. Als de ingestelde binnentemperatuur is bereikt zal de wp natuurlijk wel als enige verwarmen, ik bedoelde alleen starten met de wp gaat dan niet omdat het vermogen dan ontoereikend is.
[ Voor 12% gewijzigd door PeterZ(on) op 20-02-2026 12:57 ]
Mijn ervaring is dat je het verwarmen met de WP kunt afdwingen (door op AC te zetten) bij buitentemperatuur van <5 graden. Daarboven doet hij niks met alleen AC aan.
Lijkt me toch wel bijzonder. Juist omdat bij de 38kWh de batterij koeling/verwarming door de WP gedaan wordt.PeterZ(on) schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:48:
[...]
Ik hoorde laatst in een video iemand zeggen dat verwarmen met de AC alleen werkt bij de 28kWh versie en niet bij de 38kWh, zou te maken hebben met dat de wp in de 38kWh te klein is. Ben dit nog niet eerder tegengekomen, dus in hoeverre dit echt zo is weet ik niet.
Vandaag nog geprobeerd en met een buitentemperatuur van 7 graden en het werkt perfect!dommegekke1 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:16:
De komende dagen is de temperatuur perfect, ik zal het nog eens gaan proberen.
Zorgt ervoor dat ik in het begin van de rit niet ineens in gemiddeld verbruik heb van 20-30kWh/100km zoals met de PTC heater.
Of het uiteindelijk ook minder verbruikt durf ik nog niet te zeggen. Tot nu toe geeft het ook meer comfortabel aangezien hij niet in het begin heel veel hitte genereerd. Die 10 graden verschil buiten kan het ook zijn
Ja dat vond ik ook maar die persoon had wel de 38kWh versie dus die zou het kunnen weten, maar daarom gaf ik ook aan dat ik niet wist of dit echt zo is. Ik noemde het omdat er nogal eens verwarring is over het al dan niet kunnen verwarmen met alleen de AC aan.Floris112 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:26:
[...]
Lijkt me toch wel bijzonder. Juist omdat bij de 38kWh de batterij koeling/verwarming door de WP gedaan wordt.
Een schone taak dus voor een 38kWh bezitter om hier uitsluitsel over te geven. Alleen gaat de temperatuur de komende dagen flink omhoog, dus dat wordt dan nog een uitdaging omdat over de temperatuur waarbij verwarmen met alleen de wp werkt ook niet echt vast ligt. Mijn ervaring is dat onder de 8gr het moet werken.
Wellicht is de warmtepomp identiek, maar is er minder capaciteit beschikbaar voor de cabine omdat de warmtepomp ook gebruikt wordt voor de batterijkoeling en -verwarming?
[ Voor 4% gewijzigd door SpongeRob op 20-02-2026 22:43 ]
Wil er iemand nog een Ioniq met ervaring? https://www.marktplaats.n...-hyundai-ioniq-comfort-ev
Nog nooit zo'n hoge KM stand gezien
Nog nooit zo'n hoge KM stand gezien
De garage heeft gelukkig eerder de tijd gevonden om naar de auto te kijken. Het was inderdaad de laadpoortactuator. Er zit nu het nieuwe type in en de software is hierop aangepast. Het heeft €450 gekost.Millert schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 12:10:
Woensdagochtend bleek de Ioniq niet geladen te hebben aan de laadpaal thuis. Een dikke maand terug ook eens gehad, verder niet veel bij gedacht. Een paar keer geprobeerd via Evcc het laden te starten, maar deze wilde niet starten of stopte na 2 minuten laden. In de auto gestapt en er was duidelijk een soort van klik hoorbaar (relais?), deze hoor je normaal 1x voor het laden start. Nu continue dit geluid.
De laadkabel vergrendelde ook niet. Ik heb een keer aan de nood ontgrendeling getrokken en de auto meermaals met de sleutel geopend en gesloten. Zonder resultaat. Nog even een publieke laadpaal geprobeerd maar deze gaf hetzelfde resultaat. Dit lijkt me de laadpoortactuator die defect is? Voor zover ik weet zit er nog de originele in.
Gebeld met de garage waar ik de auto normaal voor onderhoud breng maar geen Hyundai dealer is, doorverwezen naar de merkdealer in Heerlen. De auto gisteren gebracht, met nog 20km resterend aangekomen. Reparatie gepland voor 2 maart maar mogelijk hebben ze er eerder tijd voor.
Dat is anders nog best een dure grap, ik heb toch wel lagere bedragen voorbij zien komen meen ik. Maar fijn dat het probleem is opgelost.Millert schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 13:09:
[...]
De garage heeft gelukkig eerder de tijd gevonden om naar de auto te kijken. Het was inderdaad de laadpoortactuator. Er zit nu het nieuwe type in en de software is hierop aangepast. Het heeft €450 gekost.
Ja, regelmatig last van een vrouw die klaagt dat veel snelladers het niet doen. Toen met contactspray de contacten in laadpoort ingespoten en met wattenstaafjes de contacten gepoetst. Sindsdien mijn vrouw niet meer horen klagen over snelladers.sigmundfreund schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:42:
Hm, de vrouw belde net dat de auto niet wou laden (DC). Ik heb haar er even op afstand erdoorheen geleid voorzover het kon, meerdere passen/tags op meerdere laadstations maar niets wou werken. Ook even voor de zekerheid de nood-vergrendeling-release getrokken in de kofferbak (maar de kabel was niet vergrendeld op dat moment) - goed je probeert van alles. De auto gaf meermaals snellader fout in het display aan.
Ik ging haar kant op rijden met de Octavia om af te lossen maar op een gegeven moment lukte het laden. Ze zei dat ze de kabel iets omhoog tilde tijdens het activeren.
Dit issue heb ik 1x eerder meegemaakt nadat ik stopte bij een Fastned die in de fout sloeg, op een gegeven moment werkte geen een van de andere Fastned palen op die locatie en heb ik op een andere plek wel kunnen laden.
Komt dit jullie bekend voor? Kan dit een issue zijn met de auto of zou het toch aan (toevallig nu meerdere op 1 avond) palen kunnen liggen?
evt. relevant: betreft de 28kw, met 120k km op dit moment
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Klopt, dat is veel te duur, er is een vervangend artikel beschikbaar en die iets van €89,-- Vervangen is een kwestie van 20 min door een cover in de kofferruimte links te verwijderen.PeterZ(on) schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 13:25:
[...]
Dat is anders nog best een dure grap, ik heb toch wel lagere bedragen voorbij zien komen meen ik. Maar fijn dat het probleem is opgelost.
|| Solar 8kWp oost + 11kWp west + Deye 12K-SG04LP3-EU + 45kWh LiFePo4 Seplos || Panasonic 5kW monoblock || Hyundai Ioniq 38kW || Alfen laadpaal ||
dit moet toch bereikbaar worden gemaakt door het wiel los te halen en de afdekking van de wielkast?Roel1.9GJ schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 15:34:
[...]
Klopt, dat is veel te duur, er is een vervangend artikel beschikbaar en die iets van €89,-- Vervangen is een kwestie van 20 min door een cover in de kofferruimte links te verwijderen.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
nee kan vanuit de kofferruimte, althans bij de 38kW versieBarryH schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 15:42:
[...]
dit moet toch bereikbaar worden gemaakt door het wiel los te halen en de afdekking van de wielkast?
[ Voor 5% gewijzigd door Roel1.9GJ op 21-02-2026 16:14 ]
|| Solar 8kWp oost + 11kWp west + Deye 12K-SG04LP3-EU + 45kWh LiFePo4 Seplos || Panasonic 5kW monoblock || Hyundai Ioniq 38kW || Alfen laadpaal ||
Volgens de service manual die hier eens is gepost moet het achterwiel ervan af en een deel van het spatbord. Maar goed, ik had vantevoren in dit topic gezocht naar prijzen en dit varieerde van €250-€500. Waarbij de lagere prijzen een of meerdere jaren geleden waren. Het was prijzig maar de auto rijdt weer
. De actuator zelf staat voor €180 ex btw op de factuur, artikel 91999G7640F. Twee jaar garantie op de reparatie in ieder geval.
heb je ergens een beschrijving.Roel1.9GJ schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 16:13:
[...]
nee kan vanuit de kofferruimte, althans bij de 38kW versie
Want volgens deze: https://www.tsbsearch.com/Hyundai/18-BE-018 is de procedure via de wielkast
Heb de zoekfunctie gebruikt (SoH -> maar liefst 10 pagina’s hits), maar niet heel veel wijzer uit geworden.
Vandaag even CarScanner aangekoppeld om de celvoltages en dergelijke te bekijken. Deze variëren niet, of 0.02V tijdens het laden (en volgen mooi bij), echter geeft de SoH toch maar 93.5% weer, uitgelezen op 38% SoC.
Gaat om een 38kWh met 58.500km gelopen, slechts 2x snelgeladen (24kWh) bij de vorige eigenaar. Van ons sinds +-24.500km en sindsdien maandelijks 2x naar 100%, +-maandelijks een keer onder de 10% en voor de rest eigenlijk dagelijks/bij elk gebruik bijladen tussen de 40% en de 80%. Effectieve afname van de range is lastig te zeggen door overstap naar andere (niet-eco) bande, het grillige weer en wisselend gebruik met altijd snelweg en binnendoor gecombineerd. Is die SoH iets op me zorgen over te maken of gewoon een weinig indicatieve waarde?
Vandaag even CarScanner aangekoppeld om de celvoltages en dergelijke te bekijken. Deze variëren niet, of 0.02V tijdens het laden (en volgen mooi bij), echter geeft de SoH toch maar 93.5% weer, uitgelezen op 38% SoC.
Gaat om een 38kWh met 58.500km gelopen, slechts 2x snelgeladen (24kWh) bij de vorige eigenaar. Van ons sinds +-24.500km en sindsdien maandelijks 2x naar 100%, +-maandelijks een keer onder de 10% en voor de rest eigenlijk dagelijks/bij elk gebruik bijladen tussen de 40% en de 80%. Effectieve afname van de range is lastig te zeggen door overstap naar andere (niet-eco) bande, het grillige weer en wisselend gebruik met altijd snelweg en binnendoor gecombineerd. Is die SoH iets op me zorgen over te maken of gewoon een weinig indicatieve waarde?
Onderdeel dat ik hem moeten vervangen heeft onderstaand nummer:Millert schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 16:31:
Volgens de service manual die hier eens is gepost moet het achterwiel ervan af en een deel van het spatbord. Maar goed, ik had vantevoren in dit topic gezocht naar prijzen en dit varieerde van €250-€500. Waarbij de lagere prijzen een of meerdere jaren geleden waren. Het was prijzig maar de auto rijdt weer. De actuator zelf staat voor €180 ex btw op de factuur, artikel 91999G7640F. Twee jaar garantie op de reparatie in ieder geval.
ACTUATOR-INLET LOCKING CO - 91999G7640FFF en was €98,95 ex BTW.
Is vervangen in aug-'25
Zal hetzelfde onderdeel zijn, langere typenummers pasten niet in het format van de factuur volgens mij. Wel beter geprijsd!
Ik overweeg een andere auto, wil iets hoger gaan zitten (jammer want dat kost meteen een bak aan efficiency). Nu heb ik bij enkele garage een prijs gevraagd en inruilvoorstel gekregen, nu ben ik nog nooit blij geworden van een inruilbod maar dit valt wel erg tegen. Mijn Ioniq 28kwh uit 2018 heb ik gekocht toen die 1 jaar oud was met 8.000km op de teller. Alle beurten bij de dealer gehad, altijd heel zuinig op geweest, ziet er van binnen als nieuw uit en van buiten ook (wat kleine steenslagplekjes op de voorbumper), km-stand is 116.000.
Nu ben ik benieuwd wat ik kan vragen als ik hem particulier ga verkopen. Ik zie dat gelijke bij een garage te koop staan beginnen bij zo'n 11.000. Wat is dan een goede prijs om hem particulier aan te bieden?
PS hij heeft ook zelden een snellader gezien (denk 10x maximaal).
Nu ben ik benieuwd wat ik kan vragen als ik hem particulier ga verkopen. Ik zie dat gelijke bij een garage te koop staan beginnen bij zo'n 11.000. Wat is dan een goede prijs om hem particulier aan te bieden?
@Sjabba1979 Ik neem aan dat het een comfort uitvoering betreft?
Je zou bijvoorbeeld €1000,- onder de prijzen van de garage kunnen adverteren en zien wat er gebeurt
Het inruilbod zal waarschijnlijk niet meer dan €7500,- zijn geweest gok ik?
Je zou bijvoorbeeld €1000,- onder de prijzen van de garage kunnen adverteren en zien wat er gebeurt
met kona's, niro's en id.3s voor 12-14k bij 150k km begint het ook wel lastig te worden op de 2e hands markt.Sjabba1979 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:58:
Ik overweeg een andere auto, wil iets hoger gaan zitten (jammer want dat kost meteen een bak aan efficiency). Nu heb ik bij enkele garage een prijs gevraagd en inruilvoorstel gekregen, nu ben ik nog nooit blij geworden van een inruilbod maar dit valt wel erg tegen. Mijn Ioniq 28kwh uit 2018 heb ik gekocht toen die 1 jaar oud was met 8.000km op de teller. Alle beurten bij de dealer gehad, altijd heel zuinig op geweest, ziet er van binnen als nieuw uit en van buiten ook (wat kleine steenslagplekjes op de voorbumper), km-stand is 116.000.
Ik gok eerder richting de €5000 want dat bood de Renault dealer anderhalf jaar terug voor mijn 2017 Comfort.SpongeRob schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:16:
@Sjabba1979 Ik neem aan dat het een comfort uitvoering betreft?
Ze krijgen ze gewoon niet verkocht. Mijne heb ik 'verkocht' voor 8000, met 120k km. Premium model uit 2017.
Hij is uiteindelijk geexporteerd.
Hij is uiteindelijk geexporteerd.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
@Sjabba1979 Persoonlijk ben ik ook aan het rondkijken en zal de Ioniq een tweede auto worden ter vervanging van een destijds nieuw gekochte Peugeot 107. Toevallig daar een inruilvoorstel voor gekregen dat ook nergens op sloeg (1000 euro terwijl ze te koop staan voor 3500 met die kilometerstand en uitrusting) dus garages doen ook maar wat omdat het risico op dit moment blijkbaar groot is of omdat er teveel geld verdient moet worden.
Zelf verkopen blijft altijd de meest voordelige optie voor je eigen portemonnee maar de afschrijving ziet er lelijk uit of je moet wachten op de juiste koper wat uiteindelijk ook geld kost.
Wat zegt de ANWB koerslijst? Ligt dat ver uit hetgeen je aangeboden hebt gekregen?
Zelf verkopen blijft altijd de meest voordelige optie voor je eigen portemonnee maar de afschrijving ziet er lelijk uit of je moet wachten op de juiste koper wat uiteindelijk ook geld kost.
Wat zegt de ANWB koerslijst? Ligt dat ver uit hetgeen je aangeboden hebt gekregen?
*psnprofiles* Ioniq Electric Premium 38kW
Ter info: ik heb net een premium 2017 met 145k km op de teller gekocht voor 8100. Met wat imperfectheden (uiterlijk), en particulier kun je een comfort al voor ~7,5k op de kop tikken. Als je er nu een koopt heb je weinig afschrijving meer..
Ik heb sinds een tijd dat mijn rechter spiegel niet meer open wil klappen als ik de auto van het slot doe. Als ik de knopjes in de auto gebruik om de spiegels weer dicht en open te klappen gaat het prima. Zijn er meer mensen die dit probleem hebben gehad?
Potentieel 12v aan het overlijden?Deikke schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:13:
Ik heb sinds een tijd dat mijn rechter spiegel niet meer open wil klappen als ik de auto van het slot doe. Als ik de knopjes in de auto gebruik om de spiegels weer dicht en open te klappen gaat het prima. Zijn er meer mensen die dit probleem hebben gehad?
Dank voor de berichten. Het is idd een Comfort, wel met blackpack en nog wat mooie extras, auto ziet er keurig uit en als ik het zo lees valt de inruil van 6.000 tot 7.700 nog wel mee dus...
Alleen daar gaat hij niet voor weg, de auto is nog zo goed, dan maar even door zoemen, zeker geen straf.
Alleen daar gaat hij niet voor weg, de auto is nog zo goed, dan maar even door zoemen, zeker geen straf.
Met zo'n inruilprijs schrijf je weinig meer af en zolang de Ioniq voldoet zou ik er lekker mee blijven doorrijden. Iets nieuws kost gauw richting de 30k euro en wat ga je er dan op vooruit. Zag laatst nog een review van de Fyrefly, leuke auto maar laad traag, en geen warmtepomp en verbruikt meer dan de Ioniq zodat het bereik niet groter is maar kost wel meer aan stroom dan de Ioniq. Voor in NL prima maar een ritje Spanje is duurder en duurt langer. En dan heb ik het nog niet over al die irritante piepjes die elke nieuwe EV heeft.Sjabba1979 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:53:
Dank voor de berichten. Het is idd een Comfort, wel met blackpack en nog wat mooie extras, auto ziet er keurig uit en als ik het zo lees valt de inruil van 6.000 tot 7.700 nog wel mee dus...