Tigerblood schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 13:42:
[...]
Misschien, geen idee. Je zou verwachten dat Amazon Duitsland een stuk sneller kan afboeken van een rekening bij een Duitse bank (N26).
Misschien was het gewoon toeval. Vanmorgen kreeg ik 2 alerts van de N26 app voor 2 afschrijvingen van Amazon. Waarom ze het totaalbedrag dan weer opsplitsen in twee bedragen die niets te maken hebben met prijzen van de afzonderlijke goederen, geen idee
Ook heb ik geen reservering gezien van 1 euro dus dat verhaal blijkt niet te kloppen, althans niet voor Amazon Duitsland.
het gaat denk ik nu wel richting off-topic omdat het vooral om de manier gaat hoe Amazon met creditcardbetalingen om gaat i.p.v. N26, want de door jouw beschreven zaken spelen ook bij bestellingen met een niet-N26 Mastercard.
Het land maakt niet echt uit voor de snelheid van transacties binnen het MasterCard-netwerk. De reservering wordt vrijwel instant gedaan. De daadwerkelijke doorbelasting zou wel een dag kunnen schelen maar dat heeft wellicht eerder te maken met het daadwerkelijke tijdstip van verzenden want dat is ook het moment dat Amazon de transactie als definitief doorgeeft.
Verder zie je soms dat een bestelling van meerdere artikelen gesplitst wordt in meerdere aparte transacties, waarbij verzendkosten ook verdeeld worden (een andere verklaring van afwijkingen van bedragen is de NL BTW die Amazon moet rekenen ipv Duitse BTW).
Mijn vermoeden is dat Amazon een bestelling opsplitst ivm het logistieke/verzendproces. Het kan zijn dat artikelen vanuit verschillende magazijnen komen, en/of men verzend de producten apart omdat dit beter uitkomt met de beschikbare verzendverpakkingen.
Verder zou het idd kunnen kloppen dat in het geval van een eerste bestelling de transactie zelf gelijk de verificatie is voor de juiste creditcardgegevens. De 1 euro speelt als je direct een kaart toevoegt, zonder een bestelling te plaatsen.
Zelf heb ik bij meerdere Amazon-landen besteld (DE, UK, FR, IT, ES) en overal werkt het proces hetzelfde, alleen de taal niet