Bumperklevers, wat doen we er mee?

Pagina: 1 ... 10 ... 15 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
DonJunior schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 21:51:
...
En dan moet je jezelf voorstellen dat ik in die auto zit en net op mijn werk te horen heb gekregen dat mijn dochtertje van 3 van de trap is gevallen en met ernstig letsel in het ziekenhuis is opgenomen..

Of dat mijn vader/moeder op zijn/haar sterfbed ligt..

Of dat mijn vrouw ineens begint te bevallen..
...
In dergelijke gevallen is het vaak trouwens verstandig om een ander te laten rijden, zeker als je weet dat je eventueel zou gaan bumperkleven.

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 10-10-2019 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik negeer altijd klevers en asso rijders.
Heb zelf nooit zin in om er energie in te steken. Die gasten komen toch wel een keer zich zelf tegen.

Al hoop ik eerlijk voor ze dat ze eerder in inkeer komen. Gebeurd hier jammer genoeg te vaak dat iemand zich zelf hier het ziekenhuis inrijd. Bomen geven niet zoveel mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

@begintmeta,

DonJunior heeft niet over te hard rijden of dat bumperklever goed zal zijn. Maar dat niet terecht is om vanwege 1 bumper klever een hele file op de snelweg te creëren.

Zelf ga ik als op snelweg rij aan de kant als een klever achter mij zit. Het is niet goed dat iemand kleeft. Maar aan de kant gaan is wel 90% van de gevallen de meest veilige oplossing in het verkeer dan dat je een conflict aan gaat waar bij je de rest van het verkeer mee neemt met de gevaarlijke situatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 06:42
MRTNbos schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 22:20:
En iedereen die hier (en waar dan ook) niet het greintje geduld kan opbrengen om een voorganger even rustig de tijd te geven om naar rechts te gaan maar direct gaat knipperen/kleven/seinen verdiend het om afgeremd te worden.
Je moet je wel realiseren dat niemand het hier over normale inhaalacties heeft waar geduld inderdaad de enige juiste optie is.
Het gaat om voorliggers op tweebaanswegen, die menen dat ze met 102 iemand die 100 rijdt, mogen inhalen op een stukje weg waar je 120 of 130 mag. Ja, dan is bumperklevers en geïrriteerde mensen ineens heel erg begrijpelijk. Fout, wellicht, maar begrijpelijk.
Ik sta in dat geval achter de personen die dit even bewerkstelligen. Probleem is echter dat deze snelheidsduivels altijd vinden dat ze "zo goed" kunnen rijden dat ze dit niet ter harte nemen...terwijl ze 9 van de 10 keer geholpen worden door de rest van het verkeer die wel anticipeert.
Ik denk niet dat voor eigen rechter spelen wordt gedoogd door de politie of, indien het zover komt, door een echte rechter. Door eigen rechter te spelen verlies je in mijn ogen alle respect en goodwill van de rechter en dien je net zo hard gestraft te worden als de bumperklever/agressor achter je. Want dat ben je immers zelf ook, een agressor, als je opzettelijk de boel ophoudt omdat het je even niet zint dat iemand zich aan de vMax houdt of vMax+10 rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:33
Tartarus schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 22:38:
[...]
Je moet je wel realiseren dat niemand het hier over normale inhaalacties heeft waar geduld inderdaad de enige juiste optie is.
Het gaat om voorliggers op tweebaanswegen, die menen dat ze met 102 iemand die 100 rijdt, mogen inhalen op een stukje weg waar je 120 of 130 mag. Ja, dan is bumperklevers en geïrriteerde mensen ineens heel erg begrijpelijk. Fout, wellicht, maar begrijpelijk.
Dit had ik niet helemaal begrepen. In dat geval zal je als je wilt inhalen alsnog wel even geduld moeten hebben maar als je <Vmax links rijdt moet je in mijn opzicht inderdaad wel naar rechts.
Ik denk niet dat voor eigen rechter spelen wordt gedoogd door de politie of, indien het zover komt, door een echte rechter. Door eigen rechter te spelen verlies je in mijn ogen alle respect en goodwill van de rechter en dien je net zo hard gestraft te worden als de bumperklever/agressor achter je. Want dat ben je immers zelf ook, een agressor, als je opzettelijk de boel ophoudt omdat het je even niet zint dat iemand zich aan de vMax houdt of vMax+10 rijdt.
In dat geval snap ik het. Maar als de snelheidsduivel >>Vmax rijdt en deze wordt tijdelijk even op Vmax-5 gehouden dan denk ik niet dat een rechter daar een punt van maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tartarus
  • Laatst online: 11-09 06:42
MRTNbos schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 22:45:In dat geval snap ik het. Maar als de snelheidsduivel >>Vmax rijdt en deze wordt tijdelijk even op Vmax-5 gehouden dan denk ik niet dat een rechter daar een punt van maakt.
Emphasis op tijdelijk. Ook dan verdien je niets anders dan geduld van je achterligger, hoe snel die ook voorbij wil rijden.
Maar als je voordat je je bolide de linker weghelft opgooit hem al zag komen in je zijspiegel, dan ben je levensgevaarlijk bezig. Vraag je zelf voordat je zulke acties uithaalt of zelfmoord of het vermoorden van zo iemand het wel waard is om je gelijk te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freee!! schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 21:30:
[...]

Was in Canada, zal @Verwijderd leuk vinden ;)
Zou me niks verbazen als het in de buurt van Toronto is. De 403 (Queen Elizabeth Highway is 1 van de drukste snelwegen en het is daar zo idioot rijden…

Maar jammer dat de truck die Sedan niet van de weg heeft gereden. Dat had die wel verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

En dan moet je jezelf voorstellen dat ik in die auto zit en net op mijn werk te horen heb gekregen dat mijn dochtertje van 3 van de trap is gevallen en met ernstig letsel in het ziekenhuis is opgenomen..

Of dat mijn vader/moeder op zijn/haar sterfbed ligt..

Of dat mijn vrouw ineens begint te bevallen..

En dan heb je zo'n eikel op de weg als jij die denkt voor eigen rechter te spelen. Heel fijn.
Als ik dan aankom rijden en ik sein met mijn grootlicht met het verzoek of ik er alsjeblieft langs mag.. wie ben jij dan om te bepalen dat ik er niet langs mag .. gadver

Mijn punt.. probeer je eens wat meer in te leven in een ander.. jij weet niet wat er speelt in de auto achter je.. dus waarom je zo debiel gedragen. :(
Dat is dus een reden om asociaal in verkeer te gedragen, als dat zo werkt kan iedereen met flikkerende koplampen gaan rondrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dieken Taffert schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 19:42:
[...]

Regelmatig niet, maar af en toe.

Het levens(LEVENS!) grote verschil is dat bumperkleven gevaarlijk is, knipperen met je lichten niet. In jouw specifieke geval zou ik nooit knipperen, omdat ik zo hard alleen in Duitsland rijd, heel af en toe. Knipperen was daar belachelijk, maar jouw reactie eerder niveau 100% halve gare.
Hij zat te knipperen tot die een meter achter me zat, gelukkig kwam toen net de vrachtwagen in het vizier. Dus het was bunmperkleven, over de linker streep en groot licht knipperend. Mag je mij vertellen hoe sociaal dat is, dan dient iemand gewoon gestraft te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Helgie schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 19:33:
[...]

Wat een fragiel ego heb jij. Dus eerst rij jij asociaal hard, dan komt er iemand die harder kan ( durft) dan jij, en dan ben je op je pik getrapt? Je bent een extreem triest figuur. Ik hoop je nooit tegen te komen, op de weg of anderszins. Laat ik het zo zeggen: als jij jezelf kapot rijdt zal ik dat bepaald niet erg vinden.
Nee hoor, hij had van mij 300 mogen rijden, maar als ik al snelheid heb en gewoon bezig met inhalen dan rij je gewoon mee. Dan ga je niet asociaal gedrag vertonen door ovr de linkerstreep, bumperkleven en grootlicht geven. Dan wacht je gewoon die 3 tellen en rij je mee.

Heb 12 jaar in Duitsland gewoond en als de een 200 rijdt en de ander 220 dan rij je gewoon met elkaar mee. Dan ga je niet mongolisch gedrag vertonen en rij je ook niet als een debiel op de ander af rijden en vol in de ankers. Nee dan anticipeer je, laat je gas voor een tel los en rij je met 200 mee ipv 220. Na het ingehaalde object gaat de een aan de kant en kan de ander zijn weg weer voort zetten met 220.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-09 16:03
Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 06:13:
[...]

Hij zat te knipperen tot die een meter achter me zat, gelukkig kwam toen net de vrachtwagen in het vizier. Dus het was bunmperkleven, over de linker streep en groot licht knipperend. Mag je mij vertellen hoe sociaal dat is, dan dient iemand gewoon gestraft te worden.
Dat is niet sociaal nee, erg dwingend. Maar hij begon ongetwijfeld al met knipperen toen ie nog ver weg was, jij vertikte het dus om aan de kant te gaan. Dan rijd je dus onnodig links; jullie rijden beiden te hard.

Nah, de fout ligt hier vooral bij jou, jij gedraagt je asocialer. Doet denken aan al die Dumpert uploads van mensen die willen laten zien hoe slecht anderen zich gedragen in het verkeer... en dan tonnen kritiek over zich heen krijgen omdat ze zelf minstens zo beroerd rijden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
Verwijderd schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 18:42:
Ik heb weleens 95 langs een vrachtwagen gereden vanaf Deventer tot aan knooppunt Enschede/Almelo. Moet je maar niet met knipperende lampen aan komen rijden.
De tering zeg. |:(
Ik praat bumperkleven zeker niet goed, maar als je dat echt hebt gedaan, ben je het schuim der aarde. Wat bezielt je in vredesnaam om zo te gedragen? Men zegt dat bumperklevers zich wel een keer tegenkomen, helemaal top. Maar ik denk dat jij met zo'n actie ook een keer de verkeerde tegen gaat komen, en dat zou niet meer dan terecht zijn aangezien je dat uitlokt met dergelijk gedrag.

In het algemeen; Je kent die mensen niet. Vergeet ze. Cruise control aan, inhalen met gepaste snelheid (niet 2km/h verschil) en door met je leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:28
Oh daar maak ik korte metten mee. als het meneer of mevrouw de klever niet hard genoeg gaat , ga ik gewoon steeds iets langzamer rijden. net zo lang tot ze me inhalen of een fatsoenlijke afstand houden. de meeste hebben het snel door!

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
In Duitsland is kruipend inhalen verboden. En terecht. Er is geen enkele reden om een vrachtwagen met 1 km/uur verschil in te halen. Helaas is de pakkans zeer gering, net als vrachtwagen inhaalverbod.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Visgek82 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 07:59:
Oh daar maak ik korte metten mee. als het meneer of mevrouw de klever niet hard genoeg gaat , ga ik gewoon steeds iets langzamer rijden. net zo lang tot ze me inhalen of een fatsoenlijke afstand houden. de meeste hebben het snel door!
Dus jij bent er zo een, dus alle andere die achter jouw zitten moeten maar rekening houden met jouw tere zieltje? Misschien als je gewoon even doorrijd is er geen probleem.

Tot er iemand een keer zijn auto voor de jouwe parkeert en uitstapt met een 'zwaar voorwerp' en even jou/je auto etc verbouwd ben je dan ook nog zo bezig?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-05 23:07
Verwijderd schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 18:42:
Ik heb weleens 95 langs een vrachtwagen gereden vanaf Deventer tot aan knooppunt Enschede/Almelo. Moet je maar niet met knipperende lampen aan komen rijden.
Als je dit doet ben je naar mijn mening veel erger dan een bumperklever. Doe even normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

B00st3r schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 08:08:
[...]

Als je dit doet ben je naar mijn mening veel erger dan een bumperklever. Doe even normaal.
lees mijn reacties hierboven even. dan begrijp je het beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dieken Taffert schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 07:31:
[...]

Dat is niet sociaal nee, erg dwingend. Maar hij begon ongetwijfeld al met knipperen toen ie nog ver weg was, jij vertikte het dus om aan de kant te gaan. Dan rijd je dus onnodig links; jullie rijden beiden te hard.

Nah, de fout ligt hier vooral bij jou, jij gedraagt je asocialer. Doet denken aan al die Dumpert uploads van mensen die willen laten zien hoe slecht anderen zich gedragen in het verkeer... en dan tonnen kritiek over zich heen krijgen omdat ze zelf minstens zo beroerd rijden.
Nee hoor, was een stoet van vrachtwagens aan het inhalen, is het enige wat daar rijdt midden in de nacht. Knipperende koplampen begon een km van te voren.

Doe het zelf maar eens bij je voorganger als een debiel met knipperende koplampen op inrijden terwijl diegene gewoon een fatsoenlijke snelheid rijdt en er een stoet vrachtwagens rijden. Mag je mij vertellen daarna welke reactie je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

Ik heb even door het topic gescrolled, maar vanaf welke afstand tot de voorganger (in tijd gemeten) is het een bumperklever? Als het minder dan 2 seconden is, dan is nagenoeg elke voertuigbestuurder een bumperklever die zich op een gemiddelde snelweg in Brabant bevindt, rond 8 uur 's ochtends.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 21:48
Het probleem met bumperkleven is dat er geen vastgestelde afstand is. De 2 seconden regel gebruikt men als vuistregel maar zelfs 2 seconden kan te weinig zijn als de weg of het weer slecht is.

Als ik de koplampen of het kenteken van de auto achter mij niet meer kan zien in de binnenspiegel vind ik het een bumperklever, geen idee wat de werkelijke afstand dan is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phantasmagoria
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-04-2024
Ik rij dagelijks de a2 van den bosch richting utrecht, omstreeks 06:00.
Zelfs dan is het al redelijk druk (later weggaan betekent vrijwel zeker file). Ik vermijd de linker baan, deze is voor busjes die met +- 140 op 2 cm achter je gaan zitten en waar je continu op de rem moet vanwege invoegers (van de invoegstrook in 1 beweging helemaal naar links) of mensen die gewoon 0 afstand houden (harmonica effect). Aantal ongelukken per week op dit traject zal in de buurt van 'dagelijks' komen.

Rechts zitten de vrachtwagens, ik ga meestal in de strook links ervan zitten. Daar rijdt het wat langzamere verkeer, en zo rij ik met +- 90-100 gemiddeld naar utrecht (op een 120km weg). Ik rij in deze spits zeer defensief met redelijk wat afstand, probleem is dan dat er regelmatig mensen tussen duiken maar daar kan ik mee leven. Op deze strook zitten daarnaast niet zoveel klevers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visgek82
prutser001 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 08:07:
[...]

Dus jij bent er zo een, dus alle andere die achter jouw zitten moeten maar rekening houden met jouw tere zieltje? Misschien als je gewoon even doorrijd is er geen probleem.

Tot er iemand een keer zijn auto voor de jouwe parkeert en uitstapt met een 'zwaar voorwerp' en even jou/je auto etc verbouwd ben je dan ook nog zo bezig?
Oh, okay. ik zal me dan even wat verder verduidelijken. ten eerste rij ik altijd rechts en nooit onnodig links. waar ik 60 mag rij ik 60, waar ik 80 mag rij ik 80 en waar ik 120 mag rij ik, je raad het al, 120.

Dus ja , in dat geval moeten die mensen mij maar inhalen. als ze gaan kleven terwijl ik de maximum snelheid rij , is dat hun probleem en niet het mijne.

Trouwens, waarom zou ik wel rekening moeten houden met hun "schema" als ze te weinig tijd hebben? moeten ze maar eerder van huis. simpel. er is nooit een reden om te kleven. het is aso, onveilig en dom.

[ Voor 3% gewijzigd door Visgek82 op 11-10-2019 08:53 ]

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M2M schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 08:37:
Ik heb even door het topic gescrolled, maar vanaf welke afstand tot de voorganger (in tijd gemeten) is het een bumperklever? Als het minder dan 2 seconden is, dan is nagenoeg elke voertuigbestuurder een bumperklever die zich op een gemiddelde snelweg in Brabant bevindt, rond 8 uur 's ochtends.
Ligt aan de spiegel. Meeste kijken alleen in de binnenspiegel, dan lijkt de zogenaamde bumperklever een halve centimer achter je auto te zitten. Kijk je in je buitenspiegels is die afstand al groter, kijk je over je rug is die afstand nog groter. Niet voor niks dat in de VS deze tekst verplicht is in de spiegels.

Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/www.allstate.com/blog/wp-content/uploads/2017/12/Sideview-mirror-cropped_iStock-e1546638824839.png

En als aanvulling wat technische achtergrond, je buitenspiegel is afgevlakt , maar je binnenspiegel niet. Zodoende lijkt de afstand groter in de buitenspiegel ten opzichte van je binnenspiegel.
The reason objects are closer than they appear in the passenger side view mirror is actually pretty simple. The mirror is slightly curved (it's convex, or bowed outward in the center, and curves back on the sides). The driver side mirror is not shaped the same way – it's flat.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2019 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
prutser001 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 08:07:
[...]

Is niet zo zwart wit. Als er voor mij iemand zit te bumperkleven en achter mij gaat ook iemand bumperkleven, dan houd ik ook meer afstand. Dat is goed voor je eigen veiligheid. Het is een ander verhaal als er rechts gewoon plek is. Bumperklevers laat ik er meestal gewoon langs. Het is voor mij niet sneller om voor een bumperkleven te rijden.
Genoeg ruimte rechts, ligt eraan wie er bumperkleeft. Als het een Aygo of een auto uit de jaren 90 is, hebben ze meer tijd nodig om in te halen, dus moet er meer ruimte zijn rechts. Als het een dikke Audi/bmw/Mercedes is, dan is er minder ruimte nodig. Mijn auto zit in een categorie hier tussenin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beurlap
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 23:17

Beurlap

Kak!

gebruikershaes schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:01:
[...]

Boeie, dat gebeurt achter mij }) . Maar meestal proberen ze nog ff gas te geven, om het gaatje dicht te rijden dus remmen valt wel mee. Jammer voor de meeste heb ik een elektrische auto dus lukt ze dat nooit .
Gefeliciteerd! Bijna het topje van de aso piramide bereikt. Nu nog vol op je rem na het er tussen wurmen, een beetje gebaren en je bent er hoor! _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 04:48

PhatFish

and, uhm......Moo

MRTNbos schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 22:20:
[...]

Sorry hoor, maar ook dat is geen reden voor jou om te hard te rijden! Als er echt spoed is, kun je de hulpdiensten inschakelen.
Daar maak je wel erg gemakkelijk de aanname dat hij ook te hard gaat rijden. Gewoon maximumsnelheid is vaak al niet mogelijk door mensen die eventjes voor anderen bepalen dat ze zich niet hoeven te haasten. Dát is ergerlijk en ronduit asociaal

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B00st3r
Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 08:26:
[...]

lees mijn reacties hierboven even. dan begrijp je het beter
Hij is waarschijnlijk net zo gefrustreerd met jou als jij met hem. Enige verschil is dat jij een enorme file veroorzaakt, en hij alleen jou irriteert. Ik zou de politie bellen als ik iemand als jou tegenkwam. Ik zou niet de politie bellen voor een bumperklever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-08 10:30

ACID-dude

Make More Music!

Helgie schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 19:33:
[...]

hier stond een onvriendelijke reactie van van Helgie
Wat is dit voor walgelijke reactie? Los van of je 180 moet rijden, of dat je mag knipperen. Je weet toch dat mensen in een auto vaak heel anders doen dan daarbuiten? Jij hebt het over fragiele ego's, maar kennelijk is jouw inlevend vermogen beperkt tot het acuut veroordelen van iemand tot 'extreem triest figuur' op basis van een forumreactie.

Dan als klap op de vuurpijl gooi je er een verkapte doodswens achteraan. Wie is hier nu fragiel? Het verbaast me dat dit op Tweakers getolereerd wordt. Haal eens adem voor je reageert, Helgie.

[ Voor 20% gewijzigd door ACID-dude op 11-10-2019 10:01 ]

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:25

dragonhaertt

@_'.'

PhatFish schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:39:
Prima, maar de mensen die wel sneller willen moeten ook gewoon ergens zijn.
PhatFish schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 17:52:
Een 3-cylindertje is een geweldig ding voor in de stad en tussen de dorpen maar op de snelweg moet je echt accepteren dat er ook mensen zijn die meer haast hebben en die lui er gewoon langs laten.
PhatFish schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 08:55:
Gewoon maximumsnelheid is vaak al niet mogelijk door mensen die eventjes voor anderen bepalen dat ze zich niet hoeven te haasten.
Volgens mij moet jij even een cursus onthaasten volgen. Ik ben zelf van mening dat je nooit gehaast de weg op moet gaan.
Heb je echt zo'n tijdsdruk? ga dan eens 5 minuutjes eerder weg. Waar heb je het over man, alsof je niet een keer een paar minuten korter kan douchen.
Beetje rekening houden met anderen zou je niet misstaan.
Verwijderd schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 19:11:
[...]
geen artikel gezien, alleen maar flikkerende koplampen achter me.
Je bent je er hopelijk wel van bewust dat bijvoorbeeld in Duitsland het heel normaal is om je voorganger te waarschuwen door te knipperen? Even laten weten dat je hard achterop komt.
Dit is geen asociale vraag om mensen aan de kant te dwingen, maar een waarschuwing om goede doorstroom te bevorderen. Volledig sociaal acceptabel in Duitsland.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-07 22:23
Eerder in de discussie werd al dan niet een beetje uitdagend gezegd dat ik teveel links rijd, maar om nog even duidelijk te maken wat voor automobilist ik bedoel:

Er zijn van die automobilisten die bijvoorbeeld van Den Haag naar Amsterdam structureel en continu op de linkerbaan te hard rijden, waarbij ze iedereen wegdrukken. Dit doen ze elke dag. Zulk soort mensen moet je gewoon aangeven op het politiebureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
Phantasmagoria schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 08:47:
Ik rij dagelijks de a2 van den bosch richting utrecht, omstreeks 06:00.
Zelfs dan is het al redelijk druk (later weggaan betekent vrijwel zeker file). Ik vermijd de linker baan, deze is voor busjes die met +- 140 op 2 cm achter je gaan zitten en waar je continu op de rem moet vanwege invoegers (van de invoegstrook in 1 beweging helemaal naar links) of mensen die gewoon 0 afstand houden (harmonica effect). Aantal ongelukken per week op dit traject zal in de buurt van 'dagelijks' komen.

Rechts zitten de vrachtwagens, ik ga meestal in de strook links ervan zitten. Daar rijdt het wat langzamere verkeer, en zo rij ik met +- 90-100 gemiddeld naar utrecht (op een 120km weg). Ik rij in deze spits zeer defensief met redelijk wat afstand, probleem is dan dat er regelmatig mensen tussen duiken maar daar kan ik mee leven. Op deze strook zitten daarnaast niet zoveel klevers.
Ik heb dit traject ook maandenlang gereden, ik zag inderdaad heel veel kettingbotsinkjes op de linkerbaan. Dit zag ik elke week wel. Allemaal idioten die denken dat de linkerbaan het snelst is en dan dicht op elkaar zitten. Ik leerde inderdaad ook snel genoeg dat ik de linkerbaan er voortaan maar ging vermijden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TommyGun
  • Laatst online: 16-09 13:18

TommyGun

Stik er maar in!

dragonhaertt schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:16:
Je bent je er hopelijk wel van bewust dat bijvoorbeeld in Duitsland het heel normaal is om je voorganger te waarschuwen door te knipperen? Even laten weten dat je hard achterop komt.
Dit is geen asociale vraag om mensen aan de kant te dwingen, maar een waarschuwing om goede doorstroom te bevorderen. Volledig sociaal acceptabel in Duitsland.
Helaas in Nederland niet, hier heb je dan van die figuren zoals @Verwijderd dus die schoolmeester gaan spelen.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 08:49:
[...]

Ligt aan de spiegel. Meeste kijken alleen in de binnenspiegel, dan lijkt de zogenaamde bumperklever een halve centimer achter je auto te zitten. Kijk je in je buitenspiegels is die afstand al groter, kijk je over je rug is die afstand nog groter. Niet voor niks dat in de VS deze tekst verplicht is in de spiegels.

[Afbeelding]

En als aanvulling wat technische achtergrond, je buitenspiegel is afgevlakt , maar je binnenspiegel niet. Zodoende lijkt de afstand groter in de buitenspiegel ten opzichte van je binnenspiegel.

[...]
Stel dat we dan 2 seconden aanhouden, dan zou daar met 120 per uur ongeveer 70 meter tussen zitten. Dat zijn 14 auto's achter elkaar. Nu mag je blij zijn als er nog een tussen past in de spits en als er ruimte is voor meer dan 3 auto's schuiven er vanzelf exemplaren tussen.

Maar als iedereen zich netjes aan die 2 seconden regel zou houden, dan zou er helemaal niemand meer rijden op de snelweg en staat iedereen stil.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:25

dragonhaertt

@_'.'

TommyGun schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:21:
[...]

Helaas in Nederland niet, hier heb je dan van die figuren zoals @Verwijderd dus die schoolmeester gaan spelen.
Tuurlijk, in Nederland niet echt acceptabel, maar dan kan je nog wel even overwegen dat dit voor de andere persoon misschien helemaal niet zo bedoeld was. Gewoon lekker er langs laten en je leven verder leven.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:04

Saven

Administrator

Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 08:29:
[...]

Nee hoor, was een stoet van vrachtwagens aan het inhalen, is het enige wat daar rijdt midden in de nacht. Knipperende koplampen begon een km van te voren.

Doe het zelf maar eens bij je voorganger als een debiel met knipperende koplampen op inrijden terwijl diegene gewoon een fatsoenlijke snelheid rijdt en er een stoet vrachtwagens rijden. Mag je mij vertellen daarna welke reactie je krijgt.
Misschien moest 'ie wel nodig poepen, ging z'n vrouw bevallen, of ging 'ie met z'n dochtertje met spoed naar het ziekenhuis.... Hou het wel een beetje netjes...

Als je op een eenbaansweg rijdt waar je 80 mag en je zelf ook 80 rijdt, dan mag je best even het gas loslaten ja. Rijd je 70 waar je 80 mag moet je misschien bedenken dat je niet alleen op de wereld bent en sommige mensen wel wat door willen rijden (plus slecht voor de doorstroming). Rijd je op een meerbaansweg ga dan gewoon naar rechts als het kan en ga je pestverleden niet compenseren door de *knip* uit te hangen
brambello schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:17:
Eerder in de discussie werd al dan niet een beetje uitdagend gezegd dat ik teveel links rijd, maar om nog even duidelijk te maken wat voor automobilist ik bedoel:

Er zijn van die automobilisten die bijvoorbeeld van Den Haag naar Amsterdam structureel en continu op de linkerbaan te hard rijden, waarbij ze iedereen wegdrukken. Dit doen ze elke dag. Zulk soort mensen moet je gewoon aangeven op het politiebureau.
Zonder te oordelen over jou of de sjonnie die iedereen van de weg drukt. In principe hoor je ook zoveel mogelijk rechts te rijden. Dus dan zou je weinig last moeten hebben van mensen die door willen gassen op de linkerbaan.

[ Voor 26% gewijzigd door deepbass909 op 11-10-2019 09:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

Eens met wat je hierboven schreef, maar dit is simpelweg niet toegestaan in Duitsland. Hooguit om een ongeluk te voorkomen als je (waar unbegrenzt) met hoge snelheid aankomt en iemand van baan dreigt te wisselen. Voor de rest hoeft er niemand gewaarschuwd te worden en hoeft er niemand aan de kant. Gewoon gas los.

@meerdere hierboven: eigen rechter spelen is ook harden rijden dan toegestaan en ook vinden dat iemand maar jouw snelheid/de maximumsnelheid moet aanhouden omdat jou dat beter uitkomt. Lastig allemaal, leven en laten leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
Saven schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:23:
[...]

Misschien moest 'ie wel nodig poepen, ging z'n vrouw bevallen, of ging 'ie met z'n dochtertje met spoed naar het ziekenhuis.... Pannenkoek. Gewoon niet voor eigen rechter spelen, klaar.

Als je op een eenbaansweg rijdt waar je 80 mag en je zelf ook 80 rijdt, dan mag je best even het gas loslaten ja. Rijd je 70 waar je 80 mag moet je misschien bedenken dat je niet alleen op de wereld bent en sommige mensen wel wat door willen rijden (plus slecht voor de doorstroming). Rijd je op een meerbaansweg ga dan gewoon naar rechts als het kan en ga je pestverleden niet compenseren door de gestapo uit te hangen

[...]

Zonder te oordelen over jou of de sjonnie die iedereen van de weg drukt. In principe hoor je ook zoveel mogelijk rechts te rijden. Dus dan zou je weinig last moeten hebben van mensen die door willen gassen op de linkerbaan.
Ja, maar op de A4 is het overdag gewoon druk en zijn er altijd wel mensen aan het inhalen op de linkerbaan. Het soort automobilisten die ik bedoel drukt deze mensen weer weg. Er zijn er genoeg van hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kapteynn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-09 16:24

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Het valt mij op dat de laatste tijd (vooral Duitsland) vaker het knipperlicht naar rechts aangezet wordt als men er langs gaat. Dit komt een stuk vriendelijker over dan het geknipper. Daarnaast vind ik het wel prettig dat als ik niet verwacht dat de gene achtermij met 200+ aan komt kachelen, dat hij even knippert :)

Wat bumperkleven betreft probeer ik dit te vermijden. Echter komt het wel eens voor dat ik verwacht dat de auto voor mij terug naar rechts gaat gezien de ruimte op de rechterbaan. Ik accelereer alvast een beetje om deze auto in te kunnen halen maar dan blijven ze nog 500 meter links plakken... -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Laatst online: 08:38
PhatFish schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 17:52:
Dat verwacht ik nou ook weer niet van de medeweggebruiker. Maar als het kan zonder te remmen, en echt waar dat kan vaak, doe het dan. Die snellere automobilist trapt één seconde het gaspedaal in, en je kan weer naar links. Soms kun je gewoon niet anders en dan ben ik echt wel bereid om mijn snelheid ook aan te passen. Ik kijk namelijk ver genoeg vooruit dat ik hier prima op kan anticiperen en in dat soort situaties soms niet eens op de rem hoef, gaspedaal los is al genoeg.
Je kan het happen noemen maar die auto's zijn net zo goed volledige autos. Ze kunnen over het algemeen ook met gemak de 150 halen wat al meer dan voldoende is.

Ja, er is midner luxe in maar dat maakt het niet minder een auto. En het geeft hen ook niet minder het recht om op de snelweg te rijden, iets wat jij wel leek te impliceren. Alsof de weg alleen voor grote snelle autos bedoeld is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B00st3r
Ik moet zeggen dat ik me in het verleden nog wel eens schuldig heb gemaakt aan bumperkleven wanneer een persoon 50 reed waar je 60, 70 of zelfs 80 mocht. Sinds ik een auto heb met adaptive cruise control rij ik veel relaxter en laat ik lekker de auto remmen en gas geven. Heerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• staaltje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 15:04
[...]

Als ik dan aankom rijden en ik sein met mijn grootlicht met het verzoek of ik er alsjeblieft langs mag.. wie ben jij dan om te bepalen dat ik er niet langs mag .. gadver
Grootlicht seinen is geen 'verzoek', maar een eis. Je kunt erop rekenen dat mensen daar niet toeschietelijk op reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashhill
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-06-2024
Philip Ross schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 17:14:

Dan moet je helemaal niet gaan rijden.
Trots en wat een kansloze opmerking.
Jrz schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 17:28:
[...]

Mag je dan überhaupt wel rijden? Of is er een aanduiding/sticker voor anderen, net zoals de L voor lesauto’s.
Lijkt me erg eng, maar dan waardeer je de lidars en andere toeters en bellen een stuk meer!
Kijk dit is wat meer onderbouwd! Jazeker, ik mag gewoon rijden en een aanduiding is niet nodig. Heb mijn examen ook gewoon onder normale omstandigheden gehaald.

Zoals ik zei; ik leg het wat extreem uit. Ik kan gewoon normaal rijden. het gaat niet om meters diepteverschil wat ik niet kan zien. Het is vooral die 5cm bij het inparkeren die iedereen wel eens mist. Maar daarvoor hebben we tegenwoordig parkeersensoren :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:02

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Zojuist heb ik heel wat reacties gemodereerd. Ik wil iedereen op de topicwarning wijzen die hier al enige tijd staat. Blijven er reacties komen met verwensingen, opzettelijke gevaarzetting of persoonlijke aanvallen, gaat dit topic dicht.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 16-09 17:51

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

staaltje schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:45:
[...]
Grootlicht seinen is geen 'verzoek', maar een eis. Je kunt erop rekenen dat mensen daar niet toeschietelijk op reageren.
Op grote afstand even seinen is een manier om te laten weten, dat je er met wat hogere snelheid aankomt. Dicht erachter meerdere keren seinen is inderdaad geen verzoek. Afhankelijk van de situatie (wel of geen ruimte rechts) is het dan ofwel een signaal, dat je eens op moet letten en op tijd naar rechts gaan ofwel een signaal, dat je een asociale hork zonder verkeersinzicht achter je hebt. In het eerste geval heb je waarschijnlijk het seintje op afstand gemist (of er onvoldoende aandacht aan besteed).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:09
staaltje schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:45:
[...]

Dat is allemaal perceptie. Rij veel in DL en even met je knippertje of een seintje aangeven dat je er langs wilt, vind ik geen aso gedrag. (ook niet in NL) Zeker als degene voor je al eventjes een baantje opzij kan. Sterker nog. Zo hou je elkaar een beetje scherp. Helemaal prima.

Ik snap @DonJunior wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Crashhill schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:47:
[...]

Trots en wat een kansloze opmerking.
Als je geen diepte kan zien lijkt autorijden mij een gevaarlijk iets. Dat is namelijk een vrij essentiele skill.
m.lammers schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:11:
[...]

Dat is allemaal perceptie. Rij veel in DL en even met je knippertje of een seintje aangeven dat je er langs wilt, vind ik geen aso gedrag. (ook niet in NL) Zeker als degene voor je al eventjes een baantje opzij kan. Sterker nog. Zo hou je elkaar een beetje scherp. Helemaal prima.
Zo hard rijden in NL dat dat seintje nodig is is daarentegen zeer zeker wel aso gedrag. Dat seintje zelf vind ik eigenlijkook aso want je geeft daarmee aan dat jij vind dat jij meer recht hebt om ergens te rijden dan iemand die langzamer rijd voor je.

[ Voor 54% gewijzigd door Philip Ross op 11-10-2019 10:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Kleven, tja, zelfs als ik haast heb vind ik toch dat erg a-relaxed om te doen, dus ik doe het niet. Al is het alleen maar omdat de doorsnee eco-leasebak sneller tot stilstand komt dan mijn SUV en ik liever geen schade heb. Daarbij, als ik het zou doen, dan helpt mijn dashcam me ook niet bij een ongeval :P

Als ik er echt heel graag langs wil, ga ik iets meer links rijden, wel op veilige afstand, vaak wordt de hint dan wel begrepen. Als ik overigens zie dat iemand niet naar rechts kan doe ik dat niet, want het heeft dan geen nut.

Ik heb denk ik maar één keer echt hard en asociaal gereden: toen mijn vrouw ging bevallen. Op een gegeven moment zat ik achter een Audi, maar toen ik daar een stukje achter zat besloot hij ook gas te geven en had ik vrij baan (sterker nog, hij reed vlot bij me weg en ik reed al 160....). Achteraf gezien had ik tijd zat, dus mocht er nog een kindje komen, dan rijd ik gewoon rustig naar huis.

Onderaan de streep: als je echt hard rijdt, kleeft, medeweggebruikers op zij wil duwen, dan kom je wellicht (max) 5 minuten eerder aan op je bestemming. Is dat het waard? Ik zou bijna denken dat je door alle extra stress méér dan 5 minuten van je leven afhaalt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:29

PauseBreak

derp!

Philip Ross schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:11:
[...]

Als je geen diepte kan zien lijkt autorijden mij een gevaarlijk iets. Dat is namelijk een vrij essentiele skill.
Je kunt het compenseren met de briljante dingen die we langs de weg hebben staan. Hectometerpaaltjes, markeringspaaltjes, lantaarnpalen etc. Doen we allemaal tot op zekere hoogte, zeker als je verder vooruit kijkt. Zo werkt ons zicht nu eenmaal.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
PauseBreak schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:13:
[...]

Je kunt het compenseren met de briljante dingen die we langs de weg hebben staan. Hectometerpaaltjes, markeringspaaltjes, lantaarnpalen etc. Doen we allemaal tot op zekere hoogte, zeker als je verder vooruit kijkt. Zo werkt ons zicht nu eenmaal.
Behalve dat je die op veel plaatsen niet hebt. Ja je kan compenseren maar dat werkt niet altijd goed en het lijkt mij gewoon behoorlijk gevaarlijk als je echt geen diepte kan zien. Vandaar mijn opmerking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarJunkyXL
[...]

[...]

Zo hard rijden in NL dat dat seintje nodig is is daarentegen zeer zeker wel aso gedrag. Dat seintje zelf vind ik eigenlijkook aso want je geeft daarmee aan dat jij vind dat jij meer recht hebt om ergens te rijden dan iemand die langzamer rijd voor je.
Dan lees je mijn bericht niet goed. Als iemand al enige tijd een baan na rechts en maar links blijft rijden en ik geef dan een seintje, waarom is dat dan asociaal? Zo hou je elkaar toch scherp? Ik heb het trouwens niet eens over te hard rijden gehad. Vaak zat dat er mensen met 100 op de linkerbaan rijden waar 130 is toegestaan. Dat ik er dan langs wil, is toch niet zo gek?

[ Voor 3% gewijzigd door CarJunkyXL op 11-10-2019 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
m.lammers schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:15:
[...]

Dan lees je mijn bericht niet goed. Als iemand al enige tijd een baan na rechts kan omdat ik er langs wil en ik geef dat aan met een seintje, waarom is dat dan asociaal? Ik heb het trouwens niet eens over te hard rijden gehad. Vaak zat dat er mensen met 100 op de linkerbaan rijden waar 130 is toegestaan. Dat ik er dan langs wil, is toch niet zo gek?
Er zijn best uitzonderingen te noemen. Maar dan geef je een signaal omdat iemand iets gevaarlijks doet, namelijk te lang links rijden (te langzaam). Bij gevaar mag je dat seintje geven ja.

Maar seinen omdat jij graag sneller wil is gewoon aso.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Philip Ross schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:14:
[...]

Behalve dat je die op veel plaatsen niet hebt. Ja je kan compenseren maar dat werkt niet altijd goed en het lijkt mij gewoon behoorlijk gevaarlijk als je echt geen diepte kan zien. Vandaar mijn opmerking.
Het aantal wegen in Nederland waar echt niks langs de weg staat waaraan je afstanden (en dus diepte) kunt aflezen is extreem beperkt. Er staat over het algemeen altijd wel iets met vaste interval.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

Een goede vriend van me ziet ook niet zo goed diepte. Op de snelweg heeft hij daar eigenlijk nauwelijks last van (gezien er toch wel redelijke afstanden tussen auto's zitten). Alleen bij inparkeren (of kleven) is het soms lastig zegt hij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-09 11:46
Vanochtend ook weer een heel typisch iets gezien. een klein doosje (spreekwoordelijk) haalt 4 a 5 vrachtwagens in die netjes strak achter elkaar in de spits 100 KM/H rijden zoals het hoort. het doosje zit er achter en in de bocht gaat vrachtwagens natuurlijk niet meer 100KM/H dus gaat het doosje er langs met 101 KM/H.... dit geeft zo mega lange opstopping en frustratie aan de mensen die er achter zitten. nu zat ik 30 auto's naar achter en in de bocht kon ik mooi zien hoeveel ruimte er voor was tussen het doosje en de eerst volgende auto daar voor. gewoon gigantisch!! en nu zeg ik niet dat kleine auto's met mensen die de tijd hebben niet meer de weg op mogen maar geef aub een beetje gas bij. vooral in de spits! ik kon de BMW rijder die er achter reed bijna horen schreeuwen in zn auto figuurlijk natuurlijk maar zodra hij er langs kon was het wel turbo open en 200 er langs zo hard stoof hij weg. hierdoor krijg je ook vooral op doordeweekse dagen onnodige opstoppingen en files en asociaal rij gedrag van mensen die haast hebben of zich zitten op te vreten achter een "doosje"

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CarJunkyXL
Philip Ross schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:16:
[...]

Er zijn best uitzonderingen te noemen. Maar dan geef je een signaal omdat iemand iets gevaarlijks doet, namelijk te lang links rijden (te langzaam). Bij gevaar mag je dat seintje geven ja.

Ik vind het aso om het verkeer op te houden... Maarja... Wat doe je eraan? Ohja... seinen dat je er langs wilt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001

Chiron

Moderator Discord
[...]

Dat gevaar creeer je dan zelf door te bumperkleven achter de linksplakker.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

[...]

Seinen omdat je wilt inhalen is gewoon toegestaan. Er wordt alleen nogal vreemd op gereageerd in ons land, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitsland, Polen of Frankrijk. Ik denk dat het "vriendelijker" overkomt wanneer je je richtingaanwijzer gebruikt om aan te geven dat je er graag langs wilt. Vraag is alleen of het zo effectief is als even 1x je groot licht gebruiken.

Nee, merp!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

maubaan schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:17:
Vanochtend ook weer een heel typisch iets gezien. een klein doosje (spreekwoordelijk) haalt 4 a 5 vrachtwagens in die netjes strak achter elkaar in de spits 100 KM/H rijden zoals het hoort. het doosje zit er achter en in de bocht gaat vrachtwagens natuurlijk niet meer 100KM/H dus gaat het doosje er langs met 101 KM/H.... dit geeft zo mega lange opstopping en frustratie aan de mensen die er achter zitten. nu zat ik 30 auto's naar achter en in de bocht kon ik mooi zien hoeveel ruimte er voor was tussen het doosje en de eerst volgende auto daar voor. gewoon gigantisch!! en nu zeg ik niet dat kleine auto's met mensen die de tijd hebben niet meer de weg op mogen maar geef aub een beetje gas bij. vooral in de spits! ik kon de BMW rijder die er achter reed bijna horen schreeuwen in zn auto figuurlijk natuurlijk maar zodra hij er langs kon was het wel turbo open en 200 er langs zo hard stoof hij weg. hierdoor krijg je ook vooral op doordeweekse dagen onnodige opstoppingen en files en asociaal rij gedrag van mensen die haast hebben of zich zitten op te vreten achter een "doosje"
Vergeet het harmonica effect niet. Als je op die weg 120 mag, en iemand haalt met 101 in op de linkerbaan, dan kan dat best tot gevaarlijke situaties leiden. In dat opzicht zou een landelijke campagne "gas geven bij inhalen" ook geen overbodige luxe zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnigmaNL
PauseBreak schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:20:
[...]

Seinen omdat je wilt inhalen is gewoon toegestaan. Er wordt alleen nogal vreemd op gereageerd in ons land, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitsland, Polen of Frankrijk. Ik denk dat het "vriendelijker" overkomt wanneer je je richtingaanwijzer gebruikt om aan te geven dat je er graag langs wilt. Vraag is alleen of het zo effectief is als even 1x je groot licht gebruiken.
Seinen met groot licht is überhaupt niet toegestaan in Nederland. De boete bedraagt 90 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maubaan
dr.lowtune schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:20:
[...]

Vergeet het harmonica effect niet. Als je op die weg 120 mag, en iemand haalt met 101 in op de linkerbaan, dan kan dat best tot gevaarlijke situaties leiden. In dat opzicht zou een landelijke campagne "gas geven bij inhalen" ook geen overbodige luxe zijn ;)
Inderdaad. al zou ik het niet eens zijn met zn campagne, oudere mensen of mensen die lang niet zo vaak op de snelweg zitten vinden het daar dood eng en geef eerlijk toe het is er dood eng met al die idiote max verstape figuren. ik zou meer een campagne geven wanneer je het beste de weg op kan of hoe verstandig en veilig in te halen! en meer aandacht aan de snelweg bij rijles. zoals minimaal 1 a 2x rijden in de spits met rijles.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:45

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

M2M schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:22:
[...]

Stel dat we dan 2 seconden aanhouden, dan zou daar met 120 per uur ongeveer 70 meter tussen zitten. Dat zijn 14 auto's achter elkaar. Nu mag je blij zijn als er nog een tussen past in de spits en als er ruimte is voor meer dan 3 auto's schuiven er vanzelf exemplaren tussen.

Maar als iedereen zich netjes aan die 2 seconden regel zou houden, dan zou er helemaal niemand meer rijden op de snelweg en staat iedereen stil.
Juist niet de doorstroming zou dan juist enorm verbeteren, omdat iedereen veel beter op elkaar kan antisiperen. Het verkeer loopt nu juist muurvast door bumper aan bumer te gaan rijden. Als iemand dan eens moet uitvoegen, moet deze zich er tussen door wurmen, waardoor mensen op de rem moeten en een file is geboren… hield een ieder zich maar eens aan de 2 seconden regel.

Overigens dit is en wordt wel eens gedaan door de Politie, twee Politie -auto's die op die manier het verkeer gaan regelen. Je rijdt dan weleenswaar niet snel, maar wel met een constant snelheid gewoon door.
[...]

Dit is in ons buurland sociaal gewoon geaccepteerd, dus schrik niet als je op de Duitse autobaan rijdt. :)

[ Voor 17% gewijzigd door _Dune_ op 11-10-2019 10:24 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
PauseBreak schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:17:
[...]

Het aantal wegen in Nederland waar echt niks langs de weg staat waaraan je afstanden (en dus diepte) kunt aflezen is extreem beperkt. Er staat over het algemeen altijd wel iets met vaste interval.
nee, alleen alle wegen in steden niet natuurlijk.

Wat ik bedoel is dat je gewoon niet altijd betrouwbaar kan compenseren.
dr.lowtune schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:17:
[...]

Een goede vriend van me ziet ook niet zo goed diepte. Op de snelweg heeft hij daar eigenlijk nauwelijks last van (gezien er toch wel redelijke afstanden tussen auto's zitten). Alleen bij inparkeren (of kleven) is het soms lastig zegt hij.
Niet zo goed is 1 ding. Helemaal niet is iets heel anders.
m.lammers schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:19:
[...]

Ik vind het aso om het verkeer op te houden... Maarja... Wat doe je eraan? Ohja... seinen dat je er langs wilt ;)
Dus je vind dat iets dat illegaal is en gevaarlijk aso noemen hetzelfde als iets dat legaal is en niet gevaarlijk aso noemen....
Chiron schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:19:
[...]

Dat gevaar creeer je dan zelf door te bumperkleven achter de linksplakker.
Wat ik bedoelde was dat als iemand continue 100 links rijd waar je 130 mag terrwijl rechts vrij is dat toch behoorlijk gevaarlijk kan zijn omdat mensen het niet verwachten.

Ben het helemaal met je eens dat bumperkleven zeer gevaarlijk en asociaal is.
[...]

Waarom zou dat toegestaan zijn? Je mag niet zomaar groot licht aan doen. Waar haal je deze wijshied vandaan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik vind de ruitensproeier altijd zeer effectief werken tegen bumperklevers, ik vind dat je in NL gewoon mag inhalen met vmax+5-10 km/h. Mensen die harder willen wachten maar even tot de inhaalactie voorbij is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ach als we straks allemaal 100km/h mogen kunnen we lekker in een treintje blijven sukkelen. Goed voor de doorstroming, milieu en de verkeersveiligheid ofzoiets. :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashhill
[...]

Correct als je helemaal geen diepte ziet is het gevaarlijk.
Jammer dat je mijn comments uit verband trekt. Maar dat doe je in dit hele topic al bij iedere reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Crashhill schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:23:
[...]

Correct als je helemaal geen diepte ziet is het gevaarlijk.
Jammer dat je mijn comments uit verband trekt. Maar dat doe je in dit hele topic al bij iedere reactie.
Sorry maar wat? Waar doe ik dat? Volgens mij moet je nog even terug lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
FiXeR.nl schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:23:
Ach als we straks allemaal 100km/h mogen kunnen we lekker in een treintje blijven sukkelen. Goed voor de doorstroming, milieu en de verkeersveiligheid ofzoiets. :Z
als ze dit inderdaad gaan doorvoeren voor "een beter milleu" ga ik wel weer met de trein denk ik. al die files zijn zeker goed met het optrekken en remmen constant. je verbruikt meer brandstof meer rem schijven dus uiteindelijk komt het neer op meer vrachtwagen bewegingen om die dingen weer aan te vullen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Leipo schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 08:54:
[...]

toch wel (bij mij dan althans)

tuurlijk geef je wel een signaal af, maar mij heb je daar niet mee
nu bumperkleef ik wel alleen als je onder de vmax rijdt of wanneer je allang naar rechts had gekund om ruimte te maken :)
grappig om dit terug te lezen: toen zat ik nog vaak op de linkerbaan en was ik regelmatig een klever, nu rij ik rechts of rechts -1 (bij 3 of meer banen) en vind ik het veel relaxter rijden

iets te vaak bijna ongevallen gehad op de linkerbaan door onverwachte noodstops/spookfiles. Ging gelukkig altijd goed, maar scheelde soms maar weinig. 1 of meer banen naar rechts en dan heb je daar eigenlijk nooit meer last van :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Philip Ross schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:23:
[...]

nee, alleen alle wegen in steden niet natuurlijk.

Wat ik bedoel is dat je gewoon niet altijd betrouwbaar kan compenseren.
Het komt op mij over alsof je gewoon heel graag gelijk wilt hebben, maar dat heb je in casu niet. Zelfs in het kleinste gehucht staan er objecten - doorgaans lichtmasten (lantaarnpalen) - op vaste afstand naast de weg. Zaken als strepen hebben ook vaste tussenafstanden en ga zo maar door. Het niet volledig hebben van dieptezicht is in 99,9% van de gevallen geen probleem wanneer het aankomt op veilig deelnemen aan het verkeer.
EnigmaNL schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:22:
[...]

Seinen met groot licht is überhaupt niet toegestaan in Nederland. De boete bedraagt 90 euro.
Ik zou die bekeuring met liefde aanvechten tot aan het Europees Hof. Het Verdrag van Wenen staat het namelijk toe, en dat staat boven onze wetgeving (die op dat verdrag is gebaseerd).

[ Voor 23% gewijzigd door PauseBreak op 11-10-2019 10:27 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001

Chiron

Moderator Discord
[...]
Wat ik bedoelde was dat als iemand continue 100 links rijd waar je 130 mag terrwijl rechts vrij is dat toch behoorlijk gevaarlijk kan zijn omdat mensen het niet verwachten.
Dat je 130 mag betekent nog niet dat dat verplicht is.
Mee eens dat het niet handig is om links te blijven hangen met 100, maar degene die er vanachter aan komt rijden kijkt toch wel een eind verder vooruit dan de 10 meter voor de auto mag ik hopen. Anticiperen heet dat. Als je met 130 aan komt stuiven en pas vlak voor de linksplakker vol in de remmen gaat ben je ook niet handig bezig.

Nog gevaarlijker dan bumperkleven is er rechts langs gaan met 130. (net als de linksplakker bedenkt, laat ik een baan opschuiven want er komt iemand heel hard aanrijden bijvoorbeeld).

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashhill
PauseBreak schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:26:
[...]

Het komt op mij over alsof je gewoon heel graag gelijk wilt hebben, maar dat heb je in casu niet. Zelfs in het kleinste gehucht staan er objecten - doorgaans lichtmasten (lantaarnpalen) - op vaste afstand naast de weg. Zaken als strepen hebben ook vaste tussenafstanden en ga zo maar door. Het niet volledig hebben van dieptezicht is in 99,9% van de gevallen geen probleem wanneer het aankomt op veilig deelnemen aan het verkeer.
Ja maar helemaal geen diepte is gewoon gevaarlijk.
(Dat gaat ie reageren).

En dan moet je hem gelijk geven.

Fixed that for you Ne0!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Er geldt gewoon een maximale snelheid op de weg met aangeven snelheid zit je nog net in het correctie veld van een boete. Harder rijden is gewoon een strafbaarfeit, waarom zou ikzelf een boete riskeren omdat jij harder wilt rijden? Dan kan je plakken en kleven tot je ons weegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
_Dune_ schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:22:
[...]

Dit is in ons buurland sociaal gewoon geaccepteerd, dus schrik niet als je op de Duitse autobaan rijdt. :)
Doe ik niet. Maar hier in nederland is het niet sociaal geaccepteerd (en illegaal) en dus gewoon asociaal.
maubaan schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:25:
[...]

als ze dit inderdaad gaan doorvoeren voor "een beter milleu" ga ik wel weer met de trein denk ik. al die files zijn zeker goed met het optrekken en remmen constant. je verbruikt meer brandstof meer rem schijven dus uiteindelijk komt het neer op meer vrachtwagen bewegingen om die dingen weer aan te vullen!
Uit onderzoeken blijkt dus juist dat dat minder files geeft doordat er minder snelheidsverschillen zijn en dus minder optrekken en remmen is.
PauseBreak schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:26:
[...]

Sorry maar wat? Je maakt er nu echt iets anders van. Het ging over iemand die maar door 1 oog kan kijken en die kan dus letterlijk geen enkele diepte zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
[...]

Maatje van me kan geen diepte zien, toch is hij de beste bestuurder die ik ken, hij rijdt ook veel op het circuit. Blijkbaar kan je het dus best goed compenseren, anders had hij met diepte -bij wijze van- F1 kunnen rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarJunkyXL
[...]

Dus je vind dat iets dat illegaal is en gevaarlijk aso noemen hetzelfde als iets dat legaal is en niet gevaarlijk aso noemen....
Even kijken of ik hem begijp.... Het ophouden van verkeer is volgens jou toegestaan en niet gevaarlijk? En een seintje geven met je knipper is gevaarlijk en niet toegestaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Brilsmurfffje schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:23:
Ik vind de ruitensproeier altijd zeer effectief werken tegen bumperklevers, ik vind dat je in NL gewoon mag inhalen met vmax+5-10 km/h. Mensen die harder willen wachten maar even tot de inhaalactie voorbij is.
Het probleem is toch ook niet de vmax rijders, maar de vmax-30 Km/h rijders, met 100 vrachtwagen inhalen met 100 terwijl vmax 130 is. Ik heb veelal de CC op vmax of vmax+5 staan. Als dan iemand mij achter op komt terwijl ik op die manier vrachtwagen inhaal, laat het mij volkomen koud wat de persoon gaat doen.. lichten knipperen, bumperkleven… ik rijdt gewoon op CC door... tenzij de knipperende lichten blauw zijn, dan zal ik zo goed als mogelijk ruimte maken om dit voertuig te laten passeren. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Philip Ross schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:30:
[...]

Sorry maar wat? Je maakt er nu echt iets anders van. Het ging over iemand die maar door 1 oog kan kijken en die kan dus letterlijk geen enkele diepte zien.
Ook iemand met maar één werkend oog kan de objecten naast de weg gewoon zien en gebruiken om afstanden en diepte in te schatten. Dat werkt niet anders dan wanneer iemand met beide ogen beperkt of geen dieptezicht heeft. Dus nee, ik maak er niks anders van. Het is simpelweg vrijwel nooit een probleem.

Nee, merp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CarJunkyXL
Brilsmurfffje schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:30:
[...]

Er geldt gewoon een maximale snelheid op de weg met aangeven snelheid zit je nog net in het correctie veld van een boete. Harder rijden is gewoon een strafbaarfeit, waarom zou ikzelf een boete riskeren omdat jij harder wilt rijden? Dan kan je plakken en kleven tot je ons weegt
Vind zelf je gedachten helemaal prima natuurlijk. Niemand wilt een boete betalen. Maar als je de maximum snelheid rijdt op de linkerbaan en je haalt niet in of je gaat niet naar rechts, dan kan het zo zijn dat ik kom plakken op je bumper. Of ik geef vriendelijk aan dat je naar rechts kan gaan indien daar ruimte voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
Philip Ross schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:30:

Uit onderzoeken blijkt dus juist dat dat minder files geeft doordat er minder snelheidsverschillen zijn en dus minder optrekken en remmen is.
Dat is onderzoek. als ik ergens 120 mag rij ik standaard 130 en ik weet dat het niet mag maar omdat het kan doe ik het en ik weet dat ik een boete riskeer en dat hou ik voor lief. maar uit ervaring denk ik niet als overal 100 KM/H wordt ingevoerd dat mensen ook netjes die snelheid gaan aanhouden. mensen gaan toch veel harder wat nu ook gebeurt waardoor je files gaat maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2024
ik ben zo blij dat ik in Duitsland woon. Als iemand sneller is ga je hier gewoon aan de kant! Natuurlijk zijn er altijd bumperklevers en dat is nooit ok. Maar elke keer als ik naar Nederland kom, denk ik weer... Wat hebben we hier toch een hoop asociale autorijders!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

m.lammers schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:33:
[...]

Vind zelf je gedachten helemaal prima natuurlijk. Niemand wilt een boete betalen. Maar als je de maximum snelheid rijdt op de linkerbaan en je haalt niet in of je gaat niet naar rechts, dan kan het zo zijn dat ik kom plakken op je bumper. Of ik geef vriendelijk aan dat je naar rechts kan gaan indien daar ruimte voor is.
Dat heet dan ook onnodig links rijden en ook daar staat een boete op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Robertdj schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:31:
[...]

Maatje van me kan geen diepte zien, toch is hij de beste bestuurder die ik ken, hij rijdt ook veel op het circuit. Blijkbaar kan je het dus best goed compenseren, anders had hij met diepte -bij wijze van- F1 kunnen rijden.
Misschien is die een heel goede bestuurder. Maar geen diepte zien is gewoon een enorm nadeel en hij gaf zelf al aan dat hij daardoor af en toe gaat bumperkleven, dat is dus een gevaarlijke situatie direct veroorzaakt door het slechte zicht. Dan is dat toch logisch om te zeggen als je blijkbaar dat soort situaties creert en niet kan voorkomen dat je niet moet rijden?
PauseBreak schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:33:
[...]

Ook iemand met maar één werkend oog kan de objecten naast de weg gewoon zien en gebruiken om afstanden en diepte in te schatten. Dat werkt niet anders dan wanneer iemand met beide ogen beperkt of geen dieptezicht heeft. Dus nee, ik maak er niks anders van. Het is simpelweg vrijwel nooit een probleem.
Zie bovenstaande, hij gaf zelf aan dat juist niet te kunnen.
m.lammers schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:31:
[...]

Even kijken of ik hem begijp.... Het ophouden van verkeer is volgens jou toegestaan en niet gevaarlijk?
Toegestaan? Ja.
Niet gevaarlijk? Zo lang het niet extreem langzaam is niet nee.
En een seintje geven met je knipper is gevaarlijk en niet toegestaan?
Het seintje is niet gevaarlijk, het zo hard rijden dat je al een kilometer van tevoren moet seinen wel.

Dat is ook wat ik aangaf. Maar je probeert hier alleen mijn woorden te verdraaien.
maubaan schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:34:
[...]

Dat is onderzoek. als ik ergens 120 mag rij ik standaard 130 en ik weet dat het niet mag maar omdat het kan doe ik het en ik weet dat ik een boete riskeer en dat hou ik voor lief. maar uit ervaring denk ik niet als overal 100 KM/H wordt ingevoerd dat mensen ook netjes die snelheid gaan aanhouden. mensen gaan toch veel harder wat nu ook gebeurt waardoor je files gaat maken.
Maar dat is meer handhaving. Dat kan prima gebeuren.

Want anders zou geen enkele limiet effect hebben volgens jou.
scenix_ schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:35:
ik ben zo blij dat ik in Duitsland woon. Als iemand sneller is ga je hier gewoon aan de kant! Natuurlijk zijn er altijd bumperklevers en dat is nooit ok. Maar elke keer als ik naar Nederland kom, denk ik weer... Wat hebben we hier toch een hoop asociale autorijders!
Je gaat aan de kant als je klaar bent met inhalen en niet bijna meteen weer moet inhalen.

Dat heeft niets maar dan ook niets te maken met wie er achter je zit en hoe snel die gaat/wil.

Die twee dingen moet je los koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Brilsmurfffje schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:35:
[...]
Dat heet dan ook onnodig links rijden en ook daar staat een boete op
Jammer, dat daar niet op gehandhaafd wordt, zou een hoop gezeur over klevers en seinen schelen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
scenix_ schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:35:
Denk ook dat het komt omdat we hier echt een regeltjes land zijn en graag met het vingertje wijzen. Leven en laten leven is hier lastig. Daarnaast heb ik het idee... hoe drukker het op de weg is, hoe opgefokter iedereen doet.

Ik ben altijd zo blij als ik weer in DL op de autobahn ben! Daar ervaar ik dit stukken minder. Nu nog eens opschieten met die Baustelle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scenix_
Philip Ross schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:37:
[...]

Je gaat aan de kant als je klaar bent met inhalen en niet bijna meteen weer moet inhalen.

Dat heeft niets maar dan ook niets te maken met wie er achter je zit en hoe snel die gaat/wil.

Die twee dingen moet je los koppelen.
Niet helemaal. Je moet hier in je spiegel kijken, ik rij zelf mit 190 links, als ik dan zie dat er iemand mit 220 komt, dan ga ik aan de kant. Als ik klaar ben met inhalen en ik moet niet per se naar rechts ga ik ook niet. Omdat het gewoon niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
Freee!! schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:29:
[...]

Nee, oorzaak wegnemen. Jouw reactie geeft werkelijk precies aan hoeveel inzicht je hebt.
Nee jij hebt goed inzicht... Omdat de handhaving in jouw ogen niet voldoende is neem je het recht in eigen hand en bega je zelf ook maar een overtreding door naar mensen te seinen. Goed bezig hoor, dat gaat de zaken echt veranderen!

Misschien moet je gewoon niet zo gehaast in het verkeer zijn? Als er een kier iemand links blijft plakken wacht je gewoon even tot hij weg is in plaats van te seinen. Als je daardoor niet op tijd aankomt ben je te laat vertrokken.
Freee!! schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:41:
[...]

Jammer, dat daar niet op gehandhaafd wordt, zou een hoop gezeur over klevers en seinen schelen.
Jammer dat er ook niet gehandhaafd wordt op het voeren van onjuiste verlichting (seinen met groot licht), zou een hoop agressie in het verkeer voorkomen.

[ Voor 41% gewijzigd door EnigmaNL op 11-10-2019 10:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CarJunkyXL
scenix_ schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:42:
[...]

Niet helemaal. Je moet hier in je spiegel kijken, ik rij zelf mit 190 links, als ik dan zie dat er iemand mit 220 komt, dan ga ik aan de kant. Als ik klaar ben met inhalen en ik moet niet per se naar rechts ga ik ook niet. Omdat het gewoon niet nodig is.
Is de regel niet dat je rechts moet houden? Ook in Duitsland?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philip Ross
scenix_ schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:42:
[...]

De regel is toch echt dat je altijd zo veel mogelijk rechts moet houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

EnigmaNL schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:48:
[...]

Nee jij hebt goed inzicht... Omdat de handhaving in jouw ogen niet voldoende is neem je het recht in eigen hand en bega je zelf ook maar een overtreding door naar mensen te seinen. Goed bezig hoor, dat gaat de zaken echt veranderen!

Misschien moet je gewoon niet zo gehaast in het verkeer zijn? Als er een kier iemand links blijft plakken wacht je gewoon even tot hij weg is in plaats van te seinen. Als je daardoor niet op tijd aankomt ben je te laat vertrokken.

[...]

Jammer dat er ook niet gehandhaafd wordt op het voeren van onjuiste verlichting (seinen met groot licht), zou een hoop agressie in het verkeer voorkomen.
Als jij je nou netjes aan de regels houdt en dus niet onnodig links rijdt, hebben wij totaal geen problemen. Ik sein echt niet zoveel en zo hard rijd ik ook niet, maar ik heb de schurft aan moraalridders, zeker als ze commentaar hebben op een kleine overtreding, terwijl ze zelf een doorgaande, grote overtreding begaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:56
Ik ga pas signalen geven (verder links rijden, richting) als ik er langere tijd achter zit en/of er ruimte links is en/of er heel veel auto's achter me rijden en maar eentje voor me (de inhaler van de vrachtwagen met 92kmh).

Mocht diegene zich daar dan ook nog eens niks van aantrekken, dan ga ik er ook gewoon rechts bij langs.

Geduld hebben is heel belangrijk. Maar ik irriteer me wel helemaal kapot aan de linksplakkers die mak-ke-lijk eventjes aan de kant kunnen gaan maar dat weigeren te doen. Ja, ook dan kan ik wel gaan kleven.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

[...]

Ik ken het niet en boeit ook niet. We zijn hier niet in Duitsland.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Nee ook in Duitsland is het niet normaal. Ben half Duits en heb er 12 jaar gewoond. Pas als iemand opeens voor je neus naar links komt met 110 en jij rijdt 200 dan mag je seinen, om aan te geven dat er een gevaarlijke situatie ontstaan is. Maar niet als jij op verre afstand al iemand die trager is naar links ziet komen dien jij daar op te anticiperen. Dat zijn de regels, niet zomaar als een malloot met knipperend licht aan komen karren met de instelling ik rijd 200 dus iedereen moet voor mij wijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Bumper kleven is levensgevaarlijk dus ik doe dat bewust nooit (sterker nog ik heb het er bij mijn vriendin ook uitgekregen na jaren commentaar). Maar mensen die zich niet aan de vmax houden zijn op mijn traject echt irritatie nummer één. De arrogantie van dat klootjesvolk, ga gewoon rechts rijden als je te laf bent om 120-130 te rijden. Sterker nog, kom alsjeblieft niet meer op de weg.

Vorige week had ik nog zo'n lulletje rozenwater die het wel prima vond om links 80-85 te rijden op een 100 weg omdat hij toch ook echt prioriteit aan zijn telefoon gaf. Ik was bijna in staat om die kerel van de weg te douwen en zijn hoofd tussen het portier te zetten. Maar ik heb braaf tot tien geteld, met gepaste afstand erachter blijven rijden. Paar keer wat meer links gaan rijden, na 2 a 3 minuten keertje met mijn lichten gegooid maar dat ventje had gewoon niet in de gaten dat er meer mensen achter hem zaten. En toen, toen ging het mis. De man (BMW, verassend ;) )achter mij was er compleet klaar mee en scheurt ons rechts voorbij. Laat dat nou net een moment zijn dat de kneus voor mij besloot na (+-5 minuten) toch maar eens naar rechts te verplaatsen, en ja hoor hij schampt de BMW.

Omdat ik voldoende afstand hield kon ik er voorbij en heb ik niet van de afhandeling van het ogneval meegekregen. Maar ik hoop vurig dat onze held op de weg de wind van voren heeft gekregen. (Hoewel de BMW rijder natuurlijk ook een domme lul is die rechts inhaalt)

Als ik in het ongeval betrokken was geweest dan was tot tien tellen in ieder geval geen optie meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EnigmaNL
Freee!! schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:58:
[...]

Als jij je nou netjes aan de regels houdt en dus niet onnodig links rijdt, hebben wij totaal geen problemen. Ik sein echt niet zoveel en zo hard rijd ik ook niet, maar ik heb de schurft aan moraalridders, zeker als ze commentaar hebben op een kleine overtreding, terwijl ze zelf een doorgaande, grote overtreding begaan.
Ik rijd alleen links wanneer ik aan het inhalen ben. Soms heb je echter van die driftige typjes die willen dat je met 20km snelheidsverschil inhaalt in plaats van 5 of 10 en die gaan dan seinen. Daar heb ik dus geen boodschap aan.

Edit: ik bedoel natuurlijk snelheidsverschil bovenop de maximumsnelheid.

[ Voor 5% gewijzigd door EnigmaNL op 11-10-2019 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

M2M schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:22:
[...]

Anticiperen is alles wat nodig is, maar dat leert men niet meer bij lesrijden als je ziet hoe slecht die op de weg zijn. Defensief rijden wordt ook niet geleerd. En daarmee bedoel ik niet asociaal rijden, maar rijden dat er geen ongelukken gebeuren, domheid voor zijn. Als men dat combineert heb je al minder file.

Want of er nu 100 meter of 6 meter tussen een auto zit, als jij iemand in de rechter baan moeilijk ziet doen omdat die achter een vrachtwagen zit geef je diegene ruimte. Maar zo een flapdrol die zichzelf dan weer klem heeft gereden moet dan ook zien dat iemand hem de ruimte geeft, maar daar ontbreekt het inzicht ook. Dus het is niet alleen het asociale gedrag wat zorgt voor de traagheid, ook de mensen die geen inzicht hebben en alleen maar in hun eigen wereldje in de auto zitten zonder ook maar te kijken om zich heen. Een goede rijsintructeur leert om je heen kijken, tegenwoordig leren ze alleen nog door je vooruit kijken want al het andere is paniek en afleiding. Je kunt zelfs je magnetron bedienen, krant lezen en nog steeds alles weten wat er om je heen gebeurt. Nee ik doe het niet, maar het kan prima. Die dat goed kan zal meer zien dan iemand die alleen maar door dat voorruit aan t turen is. En dat zijn een hoop die dat doen, die zien niet eens wat er 20 meter voor hun of achter hun gebeurt. Een zelfrijdende auto is nog intelligenter dan dit type bestuurder die helaas onze wegen voor 79,5% bevuilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scenix_
Philip Ross schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:57:
[...]

De regel is toch echt dat je altijd zo veel mogelijk rechts moet houden.
Natuurlijk, maar alleen in NL lijkt het echt een probleem te zijn. Ik hinder NOOIT andere bestuurders. Als het gaat rij ik ook met 190 op de rechterbaan of midden.
In Nederland zet ik mijn ACC aan op 135, 125 of 105 en volg gewoon links en haal soms in, geef ook een beetje meer gas als ik inhaal en het gaat te langzaam. Easy en geen hinder voor andere. Als ik zie dat er iemand met 140 aankomt en ik wil inhalen, wacht ik gewoon even.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

EnigmaNL schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:23:
[...]
Ik rijd alleen links wanneer ik aan het inhalen ben. Soms heb je echter van die driftige typjes die willen dat je met 20km snelheidsverschil inhaalt in plaats van 5 of 10 en die gaan dan seinen. Daar heb ik dus geen boodschap aan.
Dat ligt aan hoe snel de partij rijdt die jij inhaalt en wat de maximal snelheid is. Als jij vrachtwagens inhaalt die 90 rijden en de maximale sneleheid is 130, jij gaat er met 95 voorbij dan zit jij toch echt fout. Een inhaal actie dient namelijk altijd zo kort als mogelijk te duren, aangezien jij nog genoeg ruimte hebt tussen 95 en de maximale snelheid van 130 houd jij het verkeer onnodig op en ben jij de veroorzaker van weer een file. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

[...]

Wat een onzin. Sowieso alleen maar 's nachts en dan nog alleen bij geen tegenliggers etc. (https://www.om.nl/onderwe...ving-verkeer/verlichting/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

ACID-dude schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:55:
[...]

Wat een onzin. Sowieso alleen maar 's nachts en dan nog alleen bij geen tegenliggers etc. (https://www.om.nl/onderwe...ving-verkeer/verlichting/)
Dit gaat over permanent/langdurig aanzetten van je groot licht. Dat doe ik in Nederland überhaupt niet.

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnigmaNL
_Dune_ schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:52:
[...]

Dat ligt aan hoe snel de partij rijdt die jij inhaalt en wat de maximal snelheid is. Als jij vrachtwagens inhaalt die 90 rijden en de maximale sneleheid is 130, jij gaat er met 95 voorbij dan zit jij toch echt fout. Een inhaal actie dient namelijk altijd zo kort als mogelijk te duren, aangezien jij nog genoeg ruimte hebt tussen 95 en de maximale snelheid van 130 houd jij het verkeer onnodig op en ben jij de veroorzaker van weer een file. :)
Uiteraard, ik bedoelde 5-10 km boven de maximumsnelheid.
Pagina: 1 ... 10 ... 15 Laatste

Let op:
Aangezien we dit topic leefbaar willen houden zijn er een paar basisregels om in acht te nemen bij het reageren:
  • Reageer respectvol, ook al deel je niet dezelfde mening. Steken onder water, trollen of flames worden niet gewaardeerd. Argumentatie is de sleutel in discussies.
  • Scheer niet een bepaalde groep over één kam. We hebben het hier over acties van individuen en niet die van een hele groep. Ik heb nog nooit alle bejaarden van NL in één auto zien zitten namelijk.
  • Opscheppen over gevaarzetting (Artikeltje 5 situaties) worden aangemerkt als troll en ook zo behandeld.