Vrachtwagens rijden zelden 80. Kan het weten want rij er zelf ook op. Je bent met deze snelheid vrachtwagens aan het hinderen. Als je rustig wilt rijden tussen het vrachtverkeer kun je beter 90 aanhouden. Zo snel zijn de meeste niet.mugenmarco schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:54:
Sinds ik in Apeldoorn woon en dus elke dag de A1 of A12 pak zitten vrachtwagens vaak te bumperkleven terwijl ik gewoon chillax op de rechterbaan 80km rij (dure tijden, besparen op benzine en bla).
Voor zover ik weet is er geen inhaalverbod 'voor vrachtwagens' op die weg en soms halen ze mij dan ook in, maar andere vrachtwagens gaan bumperkleven,toeteren en seinen.. geeft een heel naar gevoel.
[rant modus ON]brambello schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:42:
[...]
Met andere woorden: jullie zijn met je mentaliteit blijven steken in alleen maar snelwegen met 2x2. Wonen jullie in Drenthe?
Even hierop inhaken vanwege mijn persoonlijke frustratie - de fucking A27 heeft tussen Breda en Utrecht gewoon een capaciteit van 2 rijbanen. Praten al sinds de aanleg over verbreding naar 3 rijbanen. Gek hè dat er ALTIJD file staat.
[rant modus OFF]
Euh….vrachtwagens mogen niet harder dan 80 km/uur.smekkos schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:57:
[...]
Je bent met deze snelheid vrachtwagens aan het hinderen.
Dat het gros tuig is dat structureel 90 a 95 wenst te rijden, daar heb ik geen goed woord voor over.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Er zijn heel veel automobilisten die een beetje zenuwachtig worden van bumperkleven. Soms erger dan anders.TheBrut3 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:57:
[...]
Niet de weg opgaan of gelijk de eerste afrit nemen tot je afgekoeld bent? Wat is het nut aan opgefokt zijn omdat iemand sneller wil zijn?
Dit stuk tuig rijdt ook geregeld 90. Zeker als ik ga inhalen. Je zit dan tegen de begrenzer aan. En laten we heel eerlijk zijn. Jij rijdt nooit 130 waar je 120 mag?Panzer_V schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:01:
[...]
Euh….vrachtwagens mogen niet harder dan 80 km/uur.
Dat het gros tuig is dat structureel 90 a 95 wenst te rijden, daar heb ik geen goed woord voor over.
Als je 80 moet rijden om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen aan het einde van de maand moet je misschien geen auto rijden maar een abonnementje bij de NS nemen. Om nog maar te zwijgen over het gevaar wat je jezelf aandoet; een vrachtwagen stopt een stuk sneller dan dat jouw autootje dat kan met vier wielen.mugenmarco schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:54:
Sinds ik in Apeldoorn woon en dus elke dag de A1 of A12 pak zitten vrachtwagens vaak te bumperkleven terwijl ik gewoon chillax op de rechterbaan 80km rij (dure tijden, besparen op benzine en bla).
Voor zover ik weet is er geen inhaalverbod 'voor vrachtwagens' op die weg en soms halen ze mij dan ook in, maar andere vrachtwagens gaan bumperkleven,toeteren en seinen.. geeft een heel naar gevoel.
Ja, tuurlijk, het mag, want de minimumsnelheid op de snelweg bedraagt 60km/h, maar je bent daarmee wel een dermate negatieve invloed op de doorstroom van het verkeer dat ik de vrachtwagenchauffeurs prima begrijp dat ze jou aanmoedigen even het gas iets dieper in te trappen.
Dat is van positieve invloed van:
- jouw veiligheid (want achter een vrachtwagen aanrijden is gevaarlijk: je hebt geen flauw idee wat er voor je op de weg gebeurd en zij staan sneller stil dan jij),
- de veiligheid van de ander (minder verschil in snelheid tussen rijstroken zorgt voor een minder grote impact bij een eventuele aanrijding),
- de doorstroom van het verkeer als geheel (groter verschil in snelheid maakt dat men eerder geneigd is langzamer te gaan rijden; aanpassen aan de omstandigheid, en dat vrachtwagenchauffeurs zelf ook weten dat jou inhalen met die paar km/h die zij extra hebben een eeuwigheid gaat duren waardoor ze het verkeer achter zich ook onnodig ophouden),
- en voor hun eigen gemoedsrust (er is niets irritanter dan continu van snelheid moeten veranderen omdat er zo'n draaikont voor je rijdt)
Ja, eigenlijk hetzelfde advies als bovenstaand: Als iets een keertje voorkomt, kan gebeuren. Als jij systematisch wordt geconfronteerd met dit soort gedrag dat dit een permanent aanwezige frustratie is, dan wordt het toch echt tijd om even jezelf achter de oren te krabben.brambello schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:54:
[...]
Klopt, maar dan ben ik opgefokt en hij ook en houd ik er rekening mee dat hij me rechts wil inhalen, omdat dat uit mijn ervaring veel voorkomt. Dus dat opgefokte zorgt ervoor dat je irrationeel lang links blijft rijden, maar dan is het kwaad van het kleven al geschied. We zijn geen emotieloze robots!
[ Voor 14% gewijzigd door naarden 4ever op 10-10-2019 15:09 ]
Vooruit. Ik hapsmekkos schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:03:
[...]
Dit stuk tuig rijdt ook geregeld 90. Zeker als ik ga inhalen. Je zit dan tegen de begrenzer aan. En laten we heel eerlijk zijn. Jij rijdt nooit 130 waar je 120 mag?
Niet om persoonlijk te worden, maar de wet is de wet. Is men het er niet mee eens dan mag je eens in de vier jaar, vaak vaker, meedoen aan het nationale kleurexamen.
Tot die tijd dien je de wet te volgen.
Dus ja, ik ben zo'n vervelende automobilist (en persoon, als je het zo bekijkt) die zich inderdaad aan de snelheid houdt. ALTIJD. Tot ergernis van Mw. Panzer_V overigens
Overigens....weet je wel hoeveel extra brandstof dat kost. 130 rijden ipv 120
[ Voor 5% gewijzigd door Panzer_V op 10-10-2019 15:09 ]
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Vrachtwagens zijn geijkt, dus die kunnen sowieso harder dan de 80 die jij op de reguliere auto teller ziet.Panzer_V schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:01:
Euh….vrachtwagens mogen niet harder dan 80 km/uur.
Als die dan gewoon buiten de spits blijven hebben de overige weggebruikers minder file EN kunnen de zenuwpezen een stuk rustiger de weg op buiten de spitstijden.brambello schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:02:
Er zijn heel veel automobilisten die een beetje zenuwachtig worden van bumperkleven. Soms erger dan anders.
Nee....naarden 4ever schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:06:
[...]
want de minimumsnelheid op de snelweg bedraagt 60km/h,
Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site
Het kan natuurlijk heel makkelijk zijn om zo zwart/wit te kijken. Het probleem hiermee is dat vrachtwagens vaak in colonne rijden. De voorste rijd 85 en 20 verderop rijdt het nog maar 75. En als je 75 rijdt waar je 80 mag ben je weer aan het hinderen. En dat mag niet volgens de wet.Panzer_V schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:07:
[...]
Vooruit. Ik hap
Niet om persoonlijk te worden, maar de wet is de wet. Is men het er niet mee eens dan mag je eens in de vier jaar, vaak vaker, meedoen aan het nationale kleurexamen.
Tot die tijd dien je de wet te volgen.
Dus ja, ik ben zo'n vervelende automobilist (en persoon, als je het zo bekijkt) die zich inderdaad aan de snelheid houdt. ALTIJD. Tot ergernis van Mw. Panzer_V overigens
Gratis cursus onthaasten aanbieden... Waarom een ander naar rechts jagen zodat ie in de ankers mag?
Vertrek maar eerder, Nederland is een vrij land.
Ik rij overigens Vmax op GPS, plus een beetje, vind ik stoer.
Vertrek maar eerder, Nederland is een vrij land.
Ik rij overigens Vmax op GPS, plus een beetje, vind ik stoer.
[ Voor 17% gewijzigd door steveman op 10-10-2019 15:14 ]
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Oh nee die is afgeschaft, da's waar ook. Het voertuig moet minimaal 60km/h kunnen en mogen rijden, maar 'te langzaam rijden' is inderdaad een gevalletje artikel 5 tegenwoordig.
Als rechts twee auto's op 2s afstand van elkaar rijden die 100 rijden en je haalt die met 110 in dan rijd je echt een hele ruime tijd naast lucht. Meer dan voldoende ruimte voor een aso om rechts in te halen als veiligheid en volgafstand je niet interesseert.TheBrut3 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:52:
Je blijft links rijden tot je rechts wordt ingehaald en gaat dan naar rechts. Hoe is dat geen definitie van linksrijden?
Gewoon fatsoenlijk afstand houden wordt maar al te vaak verward met onnodig links rijden.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Daar geloof ik echt helemaal niets van.Panzer_V schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:07:
[...]
Dus ja, ik ben zo'n vervelende automobilist (en persoon, als je het zo bekijkt) die zich inderdaad aan de snelheid houdt. ALTIJD.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Wat een vooroordeel zeg. Ik rij gewoon relaxt tussen de 80 en 90km en ja besparen op brandstof is mooi meegenomen maar het is niet zodat ik de eindjes aan elkaar kan knopen.naarden 4ever schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:06:
[...]
Als je 80 moet rijden om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen aan het einde van de maand moet je misschien geen auto rijden maar een abonnementje bij de NS nemen. Om nog maar te zwijgen over het gevaar wat je jezelf aandoet; een vrachtwagen stopt een stuk sneller dan dat jouw autootje dat kan met vier wielen.
Ja, tuurlijk, het mag, want de minimumsnelheid op de snelweg bedraagt 60km/h, maar je bent daarmee wel een dermate negatieve invloed op de doorstroom van het verkeer dat ik de vrachtwagenchauffeurs prima begrijp dat ze jou aanmoedigen even het gas iets dieper in te trappen.
Dat is van positieve invloed van:Dus misschien wordt het tijd om even bij jezelf ten rade te gaan: als zoveel mensen mij wijzen op een probleem, zou ik daar dan misschien eens iets mee moeten doen?
- jouw veiligheid (want achter een vrachtwagen aanrijden is gevaarlijk: je hebt geen flauw idee wat er voor je op de weg gebeurd en zij staan sneller stil dan jij),
- de veiligheid van de ander (minder verschil in snelheid tussen rijstroken zorgt voor een minder grote impact bij een eventuele aanrijding),
- de doorstroom van het verkeer als geheel (groter verschil in snelheid maakt dat men eerder geneigd is langzamer te gaan rijden; aanpassen aan de omstandigheid, en dat vrachtwagenchauffeurs zelf ook weten dat jou inhalen met die paar km/h die zij extra hebben een eeuwigheid gaat duren waardoor ze het verkeer achter zich ook onnodig ophouden),
- en voor hun eigen gemoedsrust (er is niets irritanter dan continu van snelheid moeten veranderen omdat er zo'n draaikont voor je rijdt)
[...]
Ja, eigenlijk hetzelfde advies als bovenstaand: Als iets een keertje voorkomt, kan gebeuren. Als jij systematisch wordt geconfronteerd met dit soort gedrag dat dit een permanent aanwezige frustratie is, dan wordt het toch echt tijd om even jezelf achter de oren te krabben.
Maar zelfs als ik max 90km rij zijn er vrachtwagens die gaan bumperkleven, als ik 80km mag rijden dan moeten ze mij maar inhalen ook al is dat met 5km verschil.
je gaat niet bumperkleven omdat iemand niet hard genoeg rijd nee je gaat dan INHALEN, tenzij je een linksklever bent dan is het een ander verhaal.
Edit:
als er een inhaalverbod is snap ik het wel, maar als ik 80km rij en een vrachtwagen komt er met 90km aanrijden dan hoort hij mij gewoon in te halen.
[ Voor 3% gewijzigd door mugenmarco op 10-10-2019 15:20 ]
Dat is knap. Waar zijn je ogen dan?Crashhill schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:44:
Ik ben soms aan het bumperkleven zonder dat ik het merk.
[ Voor 11% gewijzigd door PcDealer op 10-10-2019 15:20 ]
Vrachtwagens mogen je vaak niet eens inhalen, er zijn best veel stukken met een inhaalverbod. Dat het regelmatig wel wordt gedaan is weer een ander verhaal.mugenmarco schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:18:
Maar zelfs als ik max 90km rij zijn er vrachtwagens die gaan bumperkleven, als ik 80km mag rijden dan moeten ze mij maar inhalen ook al is dat met 5km verschil.
je gaat niet bumperkleven omdat iemand niet hard genoeg rijd nee je gaat dan INHALEN, tenzij je een linksklever bent dan is het een ander verhaal.
@brambello
De plek op de weg is zvm recht. wanneer jij klaar bent met je 'inhaalmanoeuvre' ga je weer terug naar de baan waar je vandaan kwam. Wanneer er in dezelfde rijrichting meer rijstroken zijn, zul jij niet zo snel last hebben van bumperklevers. dit gebeurt alleen wanneer jij onnodig links blijft rijden. jij bent niet bevoegd de maximumsnelheid van andere weggebruikers te bepalen door 'maar' links te blijven rijden. soms is het spelen in het verkeer en moet je de situatie goed inschatten voor je een handeling gaat uitvoeren. wanneer iemand angstig is, is het beter zich niet in het drukke verkeer te voegen. Dit soort verkeersdeelnemers zorgen vaak voor een ongeval, maar zijn er zelf niet bij betrokken. (vaak ouderen, of zgn zondagsrijders)
De plek op de weg is zvm recht. wanneer jij klaar bent met je 'inhaalmanoeuvre' ga je weer terug naar de baan waar je vandaan kwam. Wanneer er in dezelfde rijrichting meer rijstroken zijn, zul jij niet zo snel last hebben van bumperklevers. dit gebeurt alleen wanneer jij onnodig links blijft rijden. jij bent niet bevoegd de maximumsnelheid van andere weggebruikers te bepalen door 'maar' links te blijven rijden. soms is het spelen in het verkeer en moet je de situatie goed inschatten voor je een handeling gaat uitvoeren. wanneer iemand angstig is, is het beter zich niet in het drukke verkeer te voegen. Dit soort verkeersdeelnemers zorgen vaak voor een ongeval, maar zijn er zelf niet bij betrokken. (vaak ouderen, of zgn zondagsrijders)
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
En daar zit 'm precies het verschil: de vrachtwagenchauffeurs zijn wel betrokken met de rest van het verkeer en jij totaal niet.mugenmarco schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:18:
[...]
Die zitten honderdduizenden kilometers per jaar op de weg en die weten zelf net zo goed als al het achteropkomend verkeer hoe bloedirritant het is om met krap 90 op een driebaansweg te moeten rijden waar je 130 mag, omdat er één iemand stoïcijns op de rechterbaan zit te kruipen. Die vragen dan gewoon het beste voor iedereen aan jou, zorg ervoor dat zij gewoon hun tempo kunnen houden, dan kunnen ze gewoon rechts blijven en zijn ze de rest van het verkeer het minst tot last. Beetje coöperativiteit mag wel in deze individualistische wereld.
Maar nee, mugen4u1987's portemonnee gaat boven alles. Nogmaals; als je geld wilt besparen is een trajectabonnement echt stukken goedkoper dan de benzine, de wegenbelasting en verzekering bij elkaar.
Bovendien schiet je volgens mij vooral jezelf in de voet, want de meeste autootjes tegenwoordig zijn behoorlijk goed afgesteld om juist zuinig te rijden op kruissnelheid, zo rond de 100km/h. Ja, de aërodynamische weerstand neemt kwadratisch toe met snelheid maar je motor met te weinig toeren (en dus minder dan maximaal koppel) laten lopen rijdt onzuiniger, minder comfortabel, en kan op den duur zelfs lijden tot een hoger slijtagepatroon van de motor en problemen met de uitlaat. Ik denk dat je zomaar zuiniger gaat rijden als je 100-110 gaat rijden dan dat je nu doet. Maatje van mij heeft een VW up! en die merkte ook een vermindering in verbruik toen hij gewoon de maximumsnelheid begon aan te houden op zijn traject i.p.v. 80km/h tussen de vrachtwagens.
[ Voor 24% gewijzigd door naarden 4ever op 10-10-2019 15:29 ]
Laat de foto's van verschrikkelijke ongelukken maar achterwege.mugenmarco schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:18:
[...]
Wat een vooroordeel zeg. Ik rij gewoon relaxt tussen de 80 en 90km en ja besparen op brandstof is mooi meegenomen maar het is niet zodat ik de eindjes aan elkaar kan knopen.
Edit:
als er een inhaalverbod is snap ik het wel, maar als ik 80km rij en een vrachtwagen komt er met 90km aanrijden dan hoort hij mij gewoon in te halen.
Blijf jij maar lekker tussen vrachtwagens in rijden

Hoewel ik je op de linkerrijstrook ook niet graag tegenkom... misschien is het OV iets voor je?
[ Voor 11% gewijzigd door deepbass909 op 11-10-2019 09:46 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
ik let nooit zo goed op bumper klevers. rij vaak op cruise control meestel 5km boven max snelheid en als er iemand achter me bumper kleeft oke leuk ik blijf lekker mee zingen met de muziek
. in ergste geval bij noodstop knallen ze achterop maar zijn ze ook schuldig alleen altijd jammer van de schade.
Dat wil ik ook niet 'bepalen', in die zin ben ik geen moraalridder. De klever is ook niet bevoegd om te oordelen of ik onnodig links rij. Maar soms ben je een hele reut autos in 1x aan het inhalen, met een snelheid die ik prettig vind, dan vindt de bumperklever dat ik onnodig linksrij, ikzelf vind van niet, wat de politie vindt weet ik niet.Hackus schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:21:
@brambello
En uiteindelijk ga ik er wel naartoe om maar gewoon in het midden te rijden, iets langzamer dan maar dan kom je wel ZEN thuis zoals ergens in het begin van dit topic geschreven.
Precies, jammer van dat letsel wat je de rest van je leven bij je draagt.Buzz134 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:25:
alleen altijd jammer van de schade.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
En trouwens: mensen die als een soort slingeraap over de snelweg rijden, van helemaal links, naar helemaal rechts, etc, vinden dat ze heel goed zijn in rechtsrijden maar zijn door hun hinderlijk vaak van baan wisselen juist andere mensen tot last.
Vaak is het ook een stukje haast wat die persoon heeft. Rij zelf altijd over een 100 weg met doorgetrokken streep maar zie elke dag wel 2-3 bestuurders die rustig met 120-130 komen inhalen.
LordSinclair schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:32:
[...]
Precies, jammer van dat letsel wat je de rest van je leven bij je draagt.
Zijn ze ook.brambello schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:33:
vinden dat ze heel goed zijn in rechtsrijden
Als je een hele reut auto's wilt inhalen(geen vrachtverkeer) zul je dat ook sneller moeten doen, of netjes in de rij van de hele reut blijven rijden, of in paar handelingen 2-3 auto's inhalen. Dat is niet de bumperklever die dat beslist(vaak rijden die boven de maximum snelheid) zo hoor je in te halen. maar wanneer totaal rechts vrachtverkeer +-85km rijdt, en jij op de 2e rechtse strook 100km(max op dat moment) dan ga je al in overtreding wanneer je die reut gaat inhalen met 110km+brambello schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:30:
[...]
Dat wil ik ook niet 'bepalen', in die zin ben ik geen moraalridder. De klever is ook niet bevoegd om te oordelen of ik onnodig links rij. Maar soms ben je een hele reut autos in 1x aan het inhalen, met een snelheid die ik prettig vind, dan vindt de bumperklever dat ik onnodig linksrij, ikzelf vind van niet, wat de politie vindt weet ik niet.
En uiteindelijk ga ik er wel naartoe om maar gewoon in het midden te rijden, iets langzamer dan maar dan kom je wel ZEN thuis zoals ergens in het begin van dit topic geschreven.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Niet nodig...
[ Voor 95% gewijzigd door deepbass909 op 11-10-2019 09:47 ]
Genoeg bijna-ongelukken gezien met dit soort mensen die de invoegstrook toch even over het hoofd zien.
Ik begrijp je niet helemaal. Spreiden over meerdere handelingen wel, maar niet qua snelheid. Met een vmax van 100 mag ik toch geen 130 om maar even in te halen? Al doe ik dat wel vaak zat, maar dit pas ik aan aan de weg en het verkeer. Bochtig en vrachtwagens die enigzins slingeren? Snelheid eruit. De klever vindt dan dat ik te langzaam ben. Vindt de politie/wet dit ook?Hackus schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:36:
[...]
Als je een hele reut auto's wilt inhalen(geen vrachtverkeer) zul je dat ook sneller moeten doen, of netjes in de rij van de hele reut blijven rijden, of in paar handelingen 2-3 auto's inhalen. Dat is niet de bumperklever die dat beslist(vaak rijden die boven de maximum snelheid) zo hoor je in te halen. maar wanneer totaal rechts vrachtverkeer +-85km rijdt, en jij op de 2e rechtse strook 100km(max op dat moment) dan ga je al in overtreding wanneer je die reut gaat inhalen met 110km+
Verder ga ik ook niet achter vrachtwagens met losse troep rijden (boomstammen, buizen enz), dus die rijd ik ook voorbij.
Om nog eens duidelijk te zijn: inhalen doe ik meestal BOVEN de vmax, niet eronder. Oke, ik moet er dan geen 20 tegelijk inhalen, point taken. Maar IK bepaal wanneer ik de situatie geschikt vind om naar rechts te gaan.
[ Voor 9% gewijzigd door brambello op 10-10-2019 15:48 ]
je kent mij en mijn rijstijl niet eens, ik heb gewoon geen haast en rij erg rustig 80 a 90km per uur en dat het ook nog eens goed is voor de portemonnee is mooi meegenomen. Ik let juist goed op wat er om mij heen gebeurt, ik app NOOIT in het verkeer, ik bumperkleef NOOIT en blijf nooit links rijden. je komt nu een beetje over alsof ik niet kan rijden alleen omdat ik met 80/90km rechts blijf rijden.naarden 4ever schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:24:
[...]
En daar zit 'm precies het verschil: de vrachtwagenchauffeurs zijn wel betrokken met de rest van het verkeer en jij totaal niet.
Die zitten honderdduizenden kilometers per jaar op de weg en die weten zelf net zo goed als al het achteropkomend verkeer hoe bloedirritant het is om met krap 90 op een driebaansweg te moeten rijden waar je 130 mag, omdat er één iemand stoïcijns op de rechterbaan zit te kruipen. Die vragen dan gewoon het beste voor iedereen aan jou, zorg ervoor dat zij gewoon hun tempo kunnen houden, dan kunnen ze gewoon rechts blijven en zijn ze de rest van het verkeer het minst tot last. Beetje coöperativiteit mag wel in deze individualistische wereld.
Maar nee, mugen4u1987's portemonnee gaat boven alles. Nogmaals; als je geld wilt besparen is een trajectabonnement echt stukken goedkoper dan de benzine, de wegenbelasting en verzekering bij elkaar.
Bovendien schiet je volgens mij vooral jezelf in de voet, want de meeste autootjes tegenwoordig zijn behoorlijk goed afgesteld om juist zuinig te rijden op kruissnelheid, zo rond de 100km/h. Ja, de aërodynamische weerstand neemt kwadratisch toe met snelheid maar je motor met te weinig toeren (en dus minder dan maximaal koppel) laten lopen rijdt onzuiniger, minder comfortabel, en kan op den duur zelfs lijden tot een hoger slijtagepatroon van de motor en problemen met de uitlaat. Ik denk dat je zomaar zuiniger gaat rijden als je 100-110 gaat rijden dan dat je nu doet. Maatje van mij heeft een VW up! en die merkte ook een vermindering in verbruik toen hij gewoon de maximumsnelheid begon aan te houden op zijn traject i.p.v. 80km/h tussen de vrachtwagens.
Daar kan ik mij wel in vinden en snap ik ja.
[ Voor 4% gewijzigd door mugenmarco op 10-10-2019 15:49 ]
Mwoah, zolang je er niet voor hoeft af te remmen en er, zeg 2s, tussen zit, zie ik het probleem niet zo. Maar meestal inderdaad frustratie om duidelijk te maken dat men rechts moet rijden (wat ook zo is).brambello schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:33:
En trouwens: mensen die als een soort slingeraap over de snelweg rijden, van helemaal links, naar helemaal rechts, etc, vinden dat ze heel goed zijn in rechtsrijden maar zijn door hun hinderlijk vaak van baan wisselen juist andere mensen tot last.
Grappig topic wel, de comments hier weerspiegelen heel fraai het onbegrip vertoond op de snel weg zelf
eens, snapte totaal niet waarom vrachtwagens gaan bumperkleven terwijl ik mij gewoon aan de wet hou maar zag wel iets belangrijks over het hoofd wat @naarden 4ever duidelijk heeft gemaaktrenegrunn schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:49:
[...]
Mwoah, zolang je er niet voor hoeft af te remmen en er, zeg 2s, tussen zit, zie ik het probleem niet zo. Maar meestal inderdaad frustratie om duidelijk te maken dat men rechts moet rijden (wat ook zo is).
Grappig topic wel, de comments hier weerspiegelen heel fraai het onbegrip vertoond op de snel weg zelf
Dat kan gebeuren, maar in heel veel gevallen is dat gewoon de juiste manier.brambello schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:33:
Rechtshouden als het kan, inhalen wanneer je harder wilt dan je voorganger.
Ik zelf duw auto's ook wel eens even een beetje (als ze duidelijk naar rechts kunnen). Daarentegen als er langere tijd gekleefd wordt en er geen ruimte rechts is dan gaat onherroepelijk het achtermistlicht aan.
En dan? Bedoel los van wat je er mee wilt bereiken, ziet diegene achter je dat überhaupt overdag?Jns1986 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:51:
[...]
Ik zelf duw auto's ook wel eens even een beetje (als ze duidelijk naar rechts kunnen). Daarentegen als er langere tijd gekleefd wordt en er geen ruimte rechts is dan gaat onherroepelijk het achtermistlicht aan.
er is wel een stuk waarbij ej in theorie enkele seconden naar rechts kan. Dan hoeft het echter niet.Jns1986 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:51:
[...]
Dat kan gebeuren, maar in heel veel gevallen is dat gewoon de juiste manier.
Rechtshouden als het kan, inhalen wanneer je harder wilt dan je voorganger.
Overigens, als iemand bij mij begint te duwen gaat alleen de snelheid omlaag en een middelvingen omhoog.
Ik rij niet onnodig links maar heb ook geen zin mij rechts op te laten sluiten omdat ik een halve seconde naar rechts kon en er een trein van hardrijders achter mij zit.
Rij dagelijks op de A67 belgie -> eindhoven en daar wil je gewoon niet rechts achter een vrachtwagen komen want de hoeveelheid (voornamelijk belgen) die daar met 150 links rijd en je van de weg af probeerd te drukken is absurd. Daar ga ik dus niet meer voor aan de kant.
Meesten denken zo dus ontstaat er links een rij auto's die allemaal elkaar willen inhalen. Die hele rits haal ik dan rechts in en wurm me er weer tussen.Philip Ross schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:54:
[...]
Ik rij niet onnodig links maar heb ook geen zin mij rechts op te laten sluiten omdat ik een halve seconde naar rechts kon en er een trein van hardrijders achter mij zit.
En moet iedereen op de rem = ketting reactie = filegebruikershaes schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:57:
[...]
Meesten denken zo dus ontstaat er links een rij auto's die allemaal elkaar willen inhalen. Die hele rits haal ik dan rechts in en wurm me er weer tussen.
Dat is dus rechts inhalen en daar krijg je een boete voor, plus alle linksrijders moeten allemaal plots op de remgebruikershaes schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:57:
[...]
Meesten denken zo dus ontstaat er links een rij auto's die allemaal elkaar willen inhalen. Die hele rits haal ik dan rechts in en wurm me er weer tussen.

Hoezo hinderlijk als ze rustig helemaal naar rechts kunnen omdat daar niemand rijdtbrambello schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:33:
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Dat is het probleem van de mensen achter jerenegrunn schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:58:
[...]
En moet iedereen op de rem = ketting reactie = file
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Laat de trollen maar lekker onder hun brug leven, hier is daar geen plaats voor.
[ Voor 84% gewijzigd door deepbass909 op 11-10-2019 09:52 ]
Het valt mij in dit topic wel erg op dat heel veel mensen DENKEN dat ze perfect/foutloos rijden, het punt is dat bijna iedereen wel denkt dat ze het goed doen op de weg en een ander gaat daarmee in discussie omdat die het in zijn ogen anders en beter doet.
Meen je dat nou? gadverdamme zeggebruikershaes schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:01:
[...]
Boeie, dat gebeurt achter mij. Maar meestal proberen ze nog ff gas te geven, om het gaatje dicht te rijden dus remmen valt wel mee. Jammer voor de meeste heb ik een elektrische auto dus lukt ze dat nooit .
[ Voor 43% gewijzigd door mugenmarco op 10-10-2019 16:02 ]
Met andere woorden, met jouw EV hoopte je emissieloos te rijden, maar hef je dit effect weer op door anderen op het gas te jagengebruikershaes schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:01:
[...]
Boeie, dat gebeurt achter mij. Maar meestal proberen ze nog ff gas te geven, om het gaatje dicht te rijden dus remmen valt wel mee. Jammer voor de meeste heb ik een elektrische auto dus lukt ze dat nooit .

Ik weet, dat ik niet foutloos rijd, maar ik zie hier een stelletje eigenwijze betweters om op te [GECENSUREERD].mugenmarco schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:02:
Het valt mij in dit topic wel erg op dat heel veel mensen DENKEN dat ze perfect/foutloos rijden, het punt is dat bijna iedereen wel denkt dat ze het goed doen op de weg en een ander gaat daarmee in discussie omdat die het in zijn ogen anders en beter doet.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Als de discussie je verder niet interesseert en je bent hier alleen maar om te stoken of stoer te doen, blijf dan liever weg uit dit topic.
[ Voor 79% gewijzigd door deepbass909 op 11-10-2019 09:52 ]
Je verstoort de doorstroming, en veroorzaakt gevaarlijk/risicovoller rijgedrag om je heen. Nee, je overtreedt inderdaad niet de wet, maar als je zo rijdt op je rijexamen kom jij er niet doorheen.mugenmarco schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:50:
[...]
eens, snapte totaal niet waarom vrachtwagens gaan bumperkleven terwijl ik mij gewoon aan de wet hou maar zag wel iets belangrijks over het hoofd wat @naarden 4ever duidelijk heeft gemaakt
||| F1-aeroblog || Battlelog |||
Ik denk, dat hier nog best wel een artikel 5 van te maken is (onnodig hinderen).fynrd1 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:08:
[...]
Nee, je overtreedt inderdaad niet de wet, maar als je zo rijdt op je rijexamen kom jij er niet doorheen.
Verwijderd
Het was niet nodig geweest als mensen niet in het midden van de snelweg blijven rijden, bij 3 lege banen rechts van die mensen...brambello schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:33:
Aangezien de boete voor rechts inhalen een forse is, blijf ik van links naar rechts slingeren, in de hoop dat de links of middenplakkers het ooit gaan snappen, maar denk dat er maar één oplossing is: rijbewijs afnemen!
Met uitzondering van een paar Tesla's gaat dat ook primagebruikershaes schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:01:
Laatst zelfs een Ferrari die even wilde spelen, door mij langs te laten gaan om langszij vol gas te geven en zo niet in te laten halen. Dan is een PHEV toch opeens iets te snel en gaf hij iets te laat gas...
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2019 16:15 ]
Ik ga dit even doortrekken naar de tweebaanssnelwegen als de A28 en A7. De eerste rijd ik ca. 1000km/week op. Ik wil er even eraan voorbij gaan dat de meeste mensen niet eens in de spiegel kijken of het wel vrij is om naar links te gaan, of dat ze sneller verkeer (gewoon 130km/u) door hun actie gewoon keihard afsnijden. Helaas is het altijd een combinatie van deze twee.brambello schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:30:
[...]
Dat wil ik ook niet 'bepalen', in die zin ben ik geen moraalridder. De klever is ook niet bevoegd om te oordelen of ik onnodig links rij. Maar soms ben je een hele reut autos in 1x aan het inhalen, met een snelheid die ik prettig vind,
Je mag zeker lekker 110km/u blijven rijden. Maar ik wil gewoon 130 en dat mag ook gewoon. Iemand die de auto zonder te checken voor mij slingert, verwacht ik ook van dat die het gaspedaal intrapt. Het is niet onnodig links rijden, maar het veroorzaakt weldegelijk verkeershinder om links niet de maximumsnelheid te rijden en dat weet je als automobilist zelf ook, als je gewoon in je spiegels kijkt. Ik heb zelf maanden lang het A28-traject afgelegd in een 108 en een Picanto en in zulke brooddtrommels is het gewoon netjes om even sneller verkeer erlangs te laten en dan lekker op je dooie gemak die vrachtwagens voorbij te tuffen. Scheelt alle klevers en je bent zelf effectief niet later waar je moet zijn. Gewoon even spiegels kijken en checken of er niet snellere mensen aankomen. Scheelt een bende frustratie voor iedereen. En daarbij, zeker met de wind op open vlakken, wil ik niet al te lang langs zo'n vrachtwagen blijven rijden. Dan maar even het gaspedaal intrappen, want die trailers slingeren soms gewoon gevaarlijk door de wind en een trucker kan daar maar beperkt iets aan doen. Langzaam een vrachtwagen inhalen is gewoon onnodig gevaarlijk.
Zo'n 100-rijder heeft mij echter eens een keer 20 minuten extra reistijd bezorgd (Groningen - Nijmegen), dus zonder koffie/ontbijt moeten steigerbouwen. Dat is wat je mensen soms aandoet als je het vertikt om sneller verkeer erlangs te laten.En dat terwijl ik de eerste paar kilometer gewoon netjes afstand hield. Pas daarna wat seinen, even optrekken, etc.
De lui die gewoon ruim op tijd aangeven dat ze gaan inhalen enzo ga ik niet drukken/kleven, maar als ik afgesneden word, doe ik zeker ook vervelend terug. Het is slecht gedrag, maar ik ben niet de gene die begint met asociaal rijden. En ik ken mijn remweg.
En wat te doen met de klevers die harder willen dan 130/vmax? Nou, helemaal niks. Gewoon laten kleven, maar natuurlijk wel terug naar rechts zodra dat kan.
In winterse omstandigheden trap ik soms wel heel kort op de rem, gewoon om het remlicht aan te krijgen. Als er sneeuw ligt zijn er nogal wat lui die denken dat hun winterbanden van pure magie gemaakt zijn en dat je dan prima 130 kan gaan. Die laat ik niet kleven, want ook voor mij is dat levensgevaarlijk. Ze gaan er maar langs, of gaan net zo hard als dat ik veilig vind. In zulke omstandigheden zul je mij overigens niet op de linker baan zien rijden.
...
Ja, want met dodelijke snelheden een projectiel van duizend kilo over de weg jakkeren hoeft helemaal niet zo serieus te zijn!gebruikershaes schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:08:
[...]
Ik kom hier alleen ff om te ouwehoeren. Eigenlijk boeit deze hele discussie me niet zo, maar omdat iedereen autorijden zo serieus neemt, maak ik van de gelegenheid ff gebruik om te trollen
.
Treurig om te lezen. Zo veel mensen die pas beseffen hoe gevaarlijk het verkeer kan zijn als ze zelf een geliefde verliezen. Waar is je prefrontale-cortex?
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Heeft dit topic toch nog ergens zin gehad in plaats van dat het pagina na pagina alleen maar boe-geroep is over en weer.mugenmarco schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:47:
[...]
Daar kan ik mij wel in vinden en snap ik ja.
Zou mooi zijn als mensen minder snel 'dit is hoe het is en ieder met een andere mening of blik zit fout' zouden zeggen, en eerder 'Ik begrijp wat je zegt, ik snap je punt, maar zo ben ik gewoon niet' zouden zeggen.
Ik ben blij dat ik je iets heb kunnen laten inzien, en je hebt gelijk dat ik het aan de hand van de op tafel gestelde informatie niet kan weten hoe je rijdt. Het is wel zo dat, wanneer jij achter een vrachtwagen rijdt, jij niet kan zien wat er voor jou op de weg (voor die vrachtwagen) gebeurt. Als het voor opeens heel snel stil staat, staat zo'n vrachtwagen sneller stil dan een gemiddeld personenvoertuig. Daarnaast heeft een vrachtwagen ook nog eens geen derde remlicht, waardoor het registreren dat een vrachtwagen is begonnen met remmen ook nog een aantal seconden kan duren, dus dan sta je al 2-0 achter. Tot slot is het voor je overlevingskans bij een eventuele aanrijding echt aanzienlijk beter dat je een personenauto met een kreukelzone en misschien anderhalf ton aan kinetisch gewicht te verduren krijgt, dan dat jouw auto tussen de onderbeugel van de trailer voor je en de bumper van de vrachtwagen achter jou wordt samengeperst.
Hoezeer ik je overweging kan volgen, er kleven gewoon hele serieuze nadelen aan het tussen vrachtwagens in rijden, zonder dan de doorstroom van het verkeer daar nog bij te betrekken. En dan juist als je dat met de goede bedoelingen doet, zou het zuur zijn als juist dat je niet in dank wordt afgenomen mocht het je ooit overkomen.
*knip*
[ Voor 96% gewijzigd door deepbass909 op 11-10-2019 09:52 ]
ik verbaas me er soms over hoe associaal mensen kunnen rijden. neem bijvoorbeeld links blijven hangen wanneer er rechts niks is (voor ongeveer 1 KM) of mensen die een vrachtwagen inhalen met 100 KM/H in de spits op 2 rijbanen. vooral wanneer je zelf de toegestane 130 gaat en ze ineens er voor vliegen.
Mensen die rechts inhalen met stortbuien of spontaan op de rem gaan uit het niets. met een auto 500 meter voor zich.
Mensen die op de telefoon zitten in de file waardoor ze niet zien dat de file al lang weer rijdt en er een enorm gat ontstaat waarin andere idioten weer als een bezetene de dikke Q5 naar de 6000 toeren moeten trappen om 100 meter verderop weer het anker uit te moeten gooien om de groene Opel niet te raken die in de volgende file staat.... soms zou ik wel agent willen zijn en deze mensen er op willen aanspreken. en ik ben ook geen schijnheilige rijder die alles goed doet! maar het valt de laatste tijd heel er op wat een idioten er op de weg zitten die denken dat ze Max Verstappen zijn.
Mensen die rechts inhalen met stortbuien of spontaan op de rem gaan uit het niets. met een auto 500 meter voor zich.
Mensen die op de telefoon zitten in de file waardoor ze niet zien dat de file al lang weer rijdt en er een enorm gat ontstaat waarin andere idioten weer als een bezetene de dikke Q5 naar de 6000 toeren moeten trappen om 100 meter verderop weer het anker uit te moeten gooien om de groene Opel niet te raken die in de volgende file staat.... soms zou ik wel agent willen zijn en deze mensen er op willen aanspreken. en ik ben ook geen schijnheilige rijder die alles goed doet! maar het valt de laatste tijd heel er op wat een idioten er op de weg zitten die denken dat ze Max Verstappen zijn.
I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500
Je hebt ook gelijk, zolang je maar oplet of je niemand hindert, dit doet namelijk lang niet iedereen goed die, inderdaad correct, zo rijdt. maar dit is een discussie die vaker de kop opsteekt. Sommige partijen zien liever keep your lane, want eerlijk, is de Nederlandse weggebruiker geschikt voor het huidige systeem op de A2 (en A12, A4)? Wellicht niet.Verwijderd schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:11:
[...]
Het was niet nodig geweest als mensen niet in het midden van de snelweg blijven rijden, bij 3 lege banen rechts van die mensen...
Aangezien de boete voor rechts inhalen een forse is, blijf ik van links naar rechts slingeren, in de hoop dat de links of middenplakkers het ooit gaan snappen, maar denk dat er maar één oplossing is: rijbewijs afnemen!
https://www.rijgedrag.nl/blijf_op_je_baan/
De discussie die ik bedoel gaat er niet om hoe het nu is, maar om hoe het zou moeten zijn. Dus ik zeg niet dat we nu maar keep your lane moeten rijden op die wegen.
[ Voor 8% gewijzigd door brambello op 10-10-2019 16:19 ]
Afsnijden mag natuurlijk nooit en is ook bij wet verboden.PhatFish schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:12:
[...]
Ik ga dit even doortrekken naar de tweebaanssnelwegen als de A28 en A7. De eerste rijd ik ca. 1000km/week op. Ik wil er even eraan voorbij gaan dat de meeste mensen niet eens in de spiegel kijken of het wel vrij is om naar links te gaan, of dat ze sneller verkeer (gewoon 130km/u) door hun actie gewoon keihard afsnijden. Helaas is het altijd een combinatie van deze twee.
Toch is het voor iemand toegestaan om niet de maximumsnelheid te rijden. Het is dan ook een maximum en niet een doel om te halen.Je mag zeker lekker 110km/u blijven rijden. Maar ik wil gewoon 130 en dat mag ook gewoon. Iemand die de auto zonder te checken voor mij slingert, verwacht ik ook van dat die het gaspedaal intrapt. Het is niet onnodig links rijden, maar het veroorzaakt weldegelijk verkeershinder om links niet de maximumsnelheid te rijden en dat weet je als automobilist zelf ook, als je gewoon in je spiegels kijkt.
het verschil tussen met 110 inhalen en 90 achter een vrachtwagen moeten rijden is natuurlijk exact net zo groot als tussen 110 en 130. In percentage is het zelfs nog groter. Je verwacht dus dat mensen maar achter die vrachtwagen gaan rijden en daarmee hun reistijd verhogen zodat die van jou lager kan.Ik heb zelf maanden lang het A28-traject afgelegd in een 108 en een Picanto en in zulke brooddtrommels is het gewoon netjes om even sneller verkeer erlangs te laten en dan lekker op je dooie gemak die vrachtwagens voorbij te tuffen. Scheelt alle klevers en je bent zelf effectief niet later waar je moet zijn.
Wat denk je dat het voor de reistijd van iemand doet als die steeds naar rechts moet en dan weer achter een vrachtwagen opgesloten word door een trein van snellere rijders?Zo'n 100-rijder heeft mij echter eens een keer 20 minuten extra reistijd bezorgd (Groningen - Nijmegen), dus zonder koffie/ontbijt moeten steigerbouwen. Dat is wat je mensen soms aandoet als je het vertikt om sneller verkeer erlangs te laten.En dat terwijl ik de eerste paar kilometer gewoon netjes afstand hield. Pas daarna wat seinen, even optrekken, etc.
Zeer valide punt, maar dit interesseert de klever niet. De klever vindt zichzelf het meest belangrijk en de ander niet.Philip Ross schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:20:
[...]
Afsnijden mag natuurlijk nooit en is ook bij wet verboden.
[...]
Toch is het voor iemand toegestaan om niet de maximumsnelheid te rijden. Het is dan ook een maximum en niet een doel om te halen.
[...]
het verschil tussen met 110 inhalen en 90 achter een vrachtwagen moeten rijden is natuurlijk exact net zo groot als tussen 110 en 130. In percentage is het zelfs nog groter. Je verwacht dus dat mensen maar achter die vrachtwagen gaan rijden en daarmee hun reistijd verhogen zodat die van jou lager kan.
[...]
Wat denk je dat het voor de reistijd van iemand doet als die steeds naar rechts moet en dan weer achter een vrachtwagen opgesloten word door een trein van snellere rijders?
De post waar jij op reageerde klinkt inderdaad redelijk, hij hield in het begin afstand. Ik douw ook weleens lichtjes. Maar uiteindelijk moet ie vroeger opstaan om met ontbijt steigers te bouwen.
Dit is natuurlijk correct, maar toch wil ik even aanhaken. Het is niet toegestaan om ander verkeer te hinderen. Als je ziet dat er iemand aankomt die de maximumsnelheid rijdt dan is het niet de bedoeling om hem ervoor te gooien terwijl je zelf langzamer rijdt. Ook als je ruim op tijd gaat inhalen is het nog steeds belangrijk om dit zo snel mogelijk te doen om andere weggebruikers niet te hinderen.Philip Ross schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:20:
Toch is het voor iemand toegestaan om niet de maximumsnelheid te rijden. Het is dan ook een maximum en niet een doel om te halen.
Of denk je dat het OK is als een vrachtwagen op een tweebaansweg met 92 km/h aan het inhalen is?
over een half uur kan eindelijk kan mijn bumper en achterlicht na een paar weken wachttijd naar het reparatiebedrijf. De oorzaak: een onverwachtse file, ik zatvgewoon op te letten, de bestelbus achter mij zat helaas nog in de haastige kleverige modus
Wat ik ook steeds vaker zie gebeuren is dat als ik achter een 'links-plakker' zit, die >300m vrijbaan rechts heeft, naar rechts gaat, en dan vervolgens weer naar links opschuift zodra ik diegene heb ingehaald en inmiddels naar de rechterbaan heb begeven. Dus dan zie je in je spiegels zo'n koekenbakker in niemandsland links rijden
Afgelopen week ook weer een paar keer gehad.

Afgelopen week ook weer een paar keer gehad.
Nou, ik kan diepte moeilijk inschatten doordat ik maar door 1 oog kan kijken.
Als ik bijvoorbeeld een glas op tafel moet zetten; dan duurd het soms heel lang voor dat deze staat of dat deze heel hard word neer gezet. (Extreem uitgelegd)
Daarom bumperkleef ik wel eens.
Haha, volstrekt met je eens! Een auto is niet geen moordwapen van meer dan een ton, waarvoor je een serieuze vergunning moet hebben om hem te mogen gebruiken.dragonhaertt schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:12:
[...]
Ja, want met dodelijke snelheden een projectiel van duizend kilo over de weg jakkeren hoeft helemaal niet zo serieus te zijn!
Treurig om te lezen. Zo veel mensen die pas beseffen hoe gevaarlijk het verkeer kan zijn als ze zelf een geliefde verliezen. Waar is je prefrontale-cortex?
Ik kan werkelijk iedereen een motorrijbewijs aanraden. Of, desgewenst, een ritje achterop. Zonder de bescherming van zo'n blikje met twaalf airbags, comfortabele stoelen en het gekwek van Radio 1 op de achtergrond ziet de snelweg er ineens heel anders uit.
En, ja. Ook ik erken dat mensen hun vergunning veel te lichtzinnig nemen, wanneer ik op de motor weer eens aan het inhalen ben (tegen een meer dan fatsoenlijke snelheid), en iemand het nodig vindt dan alsnog een motorlengte achter me te gaan rijden omdat ik, blijkbaar, in hun ogen, niet snel genoeg ga. Het lijkt ze te ontgaan dat ze vooral mijn leven op het spel zetten, en niet zozeer hun eigen - een bijzonder trieste constatering.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
En toch is dit exact wat erg veel automobilisten doen. Gewoon knipperlicht aan en verwachten dat men maar op de rem gaat. Dus met ca. 90 ervoor slingeren terwijl ik al 130 rijd. Het is dat ik Brembo's eronder heb...Philip Ross schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:20:
[...]
Afsnijden mag natuurlijk nooit en is ook bij wet verboden.
[...]
Klopt, maar je medeweggebruikers onnodig hinderen door hun tempo te verlagen is gewoon asociaal. Vrachtwagenchauffeurs wachten meestal netjes tot de meesten erlangs zijn en gaan ook direct weer terug naar rechts. Als de mensen in hun 3-cylinders dat nou ook deden....Toch is het voor iemand toegestaan om niet de maximumsnelheid te rijden. Het is dan ook een maximum en niet een doel om te halen.
[...]
Maar er is snelheidsverschil en op een lang traject merk je dat dus gewoon in je reistijd. Ik verwacht inderdaad dat die lui maar iets langer achter de vrachtwagen blijven. Heb ik ook maanden gedaan. Heb je spiegels en inschattingsvermogen voor. Beiden moet je gebruiken om een rijbewijs te halen. En het sociale aspect is er ook. Ik rijd op dat moment in een trage auto, of wil gewoon niet sneller. Prima, maar de mensen die wel sneller willen moeten ook gewoon ergens zijn. Ik ben in zo'n 3-cyl toch al traag. Hoeven de mensen met echte auto's geen last van te hebben. als ik langzaam wil rijden, ga ik wel wat eerder van huis.het verschil tussen met 110 inhalen en 90 achter een vrachtwagen moeten rijden is natuurlijk exact net zo groot als tussen 110 en 130. In percentage is het zelfs nog groter. Je verwacht dus dat mensen maar achter die vrachtwagen gaan rijden en daarmee hun reistijd verhogen zodat die van jou lager kan.
[...]
Uit eigen, uitgebreide ervaring: Vrij weinig. Ik was 60 of 65 minuten onderweg in de 108 en de Picanto,. t.o.v. 50 minuten met mijn 406 coupé, traject Groningen - Meppel. Gewoon netjes snelle lui erlangs laten en dan achteraan de staart gaan inhalen. Die 60 vs 65 minuten is ook echt het het verschil met mensen erlangs laten. Overdag veel moeten doen maar aangezien ik vooral buiten de spits rijd, zijn er genoeg dagen dat ik lekker in één keer door kan.Wat denk je dat het voor de reistijd van iemand doet als die steeds naar rechts moet en dan weer achter een vrachtwagen opgesloten word door een trein van snellere rijders?
...
Mistlicht lijkt op een remlicht (maar dan een stuk feller). Icm met net een klein streepje gas erbij laat de klever meestal vanzelf los. Met name de per ongeluk/niet oplettende klever schrikt hier behoorlijk van.renegrunn schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:53:
[...]
En dan? Bedoel los van wat je er mee wilt bereiken, ziet diegene achter je dat überhaupt overdag?
's Avonds is het gewoon echt irritant omdat het verblindend is, dus enig beleid is wel noodzakelijk.
Ik zei dan ook, als er ruimte is. Als iemand gewoon z'n best doen om in te halen dan krijgt die alle ruimte.Philip Ross schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:54:
[...]
er is wel een stuk waarbij ej in theorie enkele seconden naar rechts kan. Dan hoeft het echter niet.
Overigens, als iemand bij mij begint te duwen gaat alleen de snelheid omlaag en een middelvingen omhoog.
[ Voor 40% gewijzigd door Jns1986 op 10-10-2019 16:51 ]
Je zal idd wel moeten. Het is juist gevaarlijk om zoals brambello met 1km per uur sneller te gaan inhalen.. je zit dan erg lang in een dode hoek. Met de motor ga je simpelweg zakken als je dat doetsmekkos schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:03:
[...]
Dit stuk tuig rijdt ook geregeld 90. Zeker als ik ga inhalen. Je zit dan tegen de begrenzer aan. En laten we heel eerlijk zijn. Jij rijdt nooit 130 waar je 120 mag?
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Dat is dus afsnijden. Zoals ik aangeef zeer vervelend en ook verboden.PatrickH89 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:28:
[...]
Dit is natuurlijk correct, maar toch wil ik even aanhaken. Het is niet toegestaan om ander verkeer te hinderen. Als je ziet dat er iemand aankomt die de maximumsnelheid rijdt dan is het niet de bedoeling om hem ervoor te gooien terwijl je zelf langzamer rijdt.
Het moet niet zo snel mogelijk maar wel snel genoeg. Met 110 een vrachtwagen inhalen kan dus prima.Ook als je ruim op tijd gaat inhalen is het nog steeds belangrijk om dit zo snel mogelijk te doen om andere weggebruikers niet te hinderen.
Of denk je dat het OK is als een vrachtwagen op een tweebaansweg met 92 km/h aan het inhalen is?
Dan moet je helemaal niet gaan rijden.Crashhill schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:31:
[...]
Als ik bijvoorbeeld een glas op tafel moet zetten; dan duurd het soms heel lang voor dat deze staat of dat deze heel hard word neer gezet. (Extreem uitgelegd)
Zoals ik aangeef heel vervelend maar losstaand van mijn punt.PhatFish schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:39:
[...]
En toch is dit exact wat erg veel automobilisten doen. Gewoon knipperlicht aan en verwachten dat men maar op de rem gaat. Dus met ca. 90 ervoor slingeren terwijl ik al 130 rijd. Het is dat ik Brembo's eronder heb...
natuurlijk moet je proberen anderen niet te hinderen. Maar als dat ten koste gaat van jouw eigen snelheid doordat je daarmee vaak moet remmen achter vrachtwagens is het helemaal niet asociaal om wat vaker anderen te hinderen.[...]
Klopt, maar je medeweggebruikers onnodig hinderen door hun tempo te verlagen is gewoon asociaal. Vrachtwagenchauffeurs wachten meestal netjes tot de meesten erlangs zijn en gaan ook direct weer terug naar rechts. Als de mensen in hun 3-cylinders dat nou ook deden....
Zoals je zelf an aangeeft "onnodig" hinderen is asociaal maar er is ook zoiets al nodig hinderen.
Maar als jij 110 wil rijden kan je dat niet op de rechterbaan doen. Dus waarom zou jij 20 km/h langzamer dan gewenst gaan rijden zodat iemand anders niet 20 km/h langzamer hoeft te rijden?[...]
Maar er is snelheidsverschil en op een lang traject merk je dat dus gewoon in je reistijd. Ik verwacht inderdaad dat die lui maar iets langer achter de vrachtwagen blijven. Heb ik ook maanden gedaan. Heb je spiegels en inschattingsvermogen voor. Beiden moet je gebruiken om een rijbewijs te halen. En het sociale aspect is er ook. Ik rijd op dat moment in een trage auto, of wil gewoon niet sneller. Prima, maar de mensen die wel sneller willen moeten ook gewoon ergens zijn. Ik ben in zo'n 3-cyl toch al traag. Hoeven de mensen met echte auto's geen last van te hebben. als ik langzaam wil rijden, ga ik wel wat eerder van huis.
Waarom ook dat afgeven op kleine autos en doen alsof dat geen eachte autos zijn en die mensen geen haast kunnen hebben?
Dus je was 10-15 minuten tragen. En je verwacht dat anderen die extra tijd maar nemen zodat jij geen vertraging hebt? Beetje asociaal lijkt mij.[...]
Uit eigen, uitgebreide ervaring: Vrij weinig. Ik was 60 of 65 minuten onderweg in de 108 en de Picanto,. t.o.v. 50 minuten met mijn 406 coupé, traject Groningen - Meppel. Gewoon netjes snelle lui erlangs laten en dan achteraan de staart gaan inhalen. Die 60 vs 65 minuten is ook echt het het verschil met mensen erlangs laten. Overdag veel moeten doen maar aangezien ik vooral buiten de spits rijd, zijn er genoeg dagen dat ik lekker in één keer door kan.
Die inschatting van hoe veel ruimte er is wil nog wel eens verschillen tussen mensen.Jns1986 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:44:
[...]
Ik zei dan ook, als er ruimte is. Als iemand gewoon z'n best doen om in te halen dan krijgt die alle ruimte.
3 cylinder rijder meldt zichPhatFish schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:39:
[...]
Als de mensen in hun 3-cylinders dat nou ook deden....
[...]
Heb nooit haast, meestal kinderen in de auto die snel wagenziek worden en daarom cruise control vaak op 110. Rijdt best prettig, zelden hoef ik verkeer in te halen en ik kan gigantische stukken rechts blijven rijden, enkel voor vrachtverkeer moet ik even naar links.
Daarbij probeer ik altijd goed te "mikken"; een gat uitzoeken en het snellere verkeer er eerst voorbij laten of als het iets drukker is snelheid maken rechts en dan inhalen.
Mijn grootste ergernis zijn de hardrijders, niet de mensen die 130 rijden, dat is een snelheid die ik prima in kan schatten en waar ik goed rekening mee kan houden. Nee ik stoor me aan de 150/150+ rijders, die het ene moment relatief ver achter je zitten en het volgende moment druk seinend met grootlicht op m'n bumper hangen.
Ik vind het prima als mensen sneller willen rijden dan toegestaan; maar hou er rekening mee dat andere bestuurders je snelheid verkeerd in kunnen schatten en ga niet boos lopen doen als je dan een keer gehinderd wordt.
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
Mag je dan überhaupt wel rijden? Of is er een aanduiding/sticker voor anderen, net zoals de L voor lesauto’s.Crashhill schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:31:
[...]
Lijkt me erg eng, maar dan waardeer je de lidars en andere toeters en bellen een stuk meer!
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
[quote]Philip Ross schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 17:14:
[...]
Maar simpel gezegd ik heb het verschil ervaren. De dikkere auto's zijn nu eenmaal luxer van binnen en dat is wel zo prettig als je veel kilometers maakt. Een 3-cylindertje is een geweldig ding voor in de stad en tussen de dorpen maar op de snelweg moet je echt accepteren dat er ook mensen zijn die meer haast hebben en die lui er gewoon langs laten. Als ik niet als een mongool 1000km/week reed, zou ik ook wat simpelers nemen hoor. Misschien wel zo'n koekblik. En noem dat geen afgeven, wel eens zo'n 108 van binnen gezien? Het is daadwerkelijk blik. Er is bijna geen interieur.
[...]
Die 50 minuten doe ik in de 406 coupé. Die heeft een V6 en gaat wel vooruit.
Wat is asocialer? Een hele staart aan andere mensen een kwartier vertraging bezorgen omdat je zélf rustig aan wil doen, of zelf gewoon vijf minuten eerder van huis gaan en sneller verkeer erlangs laten?
[...]
Dat verwacht ik nou ook weer niet van de medeweggebruiker. Maar als het kan zonder te remmen, en echt waar dat kan vaak, doe het dan. Die snellere automobilist trapt één seconde het gaspedaal in, en je kan weer naar links. Soms kun je gewoon niet anders en dan ben ik echt wel bereid om mijn snelheid ook aan te passen. Ik kijk namelijk ver genoeg vooruit dat ik hier prima op kan anticiperen en in dat soort situaties soms niet eens op de rem hoef, gaspedaal los is al genoeg.natuurlijk moet je proberen anderen niet te hinderen. Maar als dat ten koste gaat van jouw eigen snelheid doordat je daarmee vaak moet remmen achter vrachtwagens is het helemaal niet asociaal om wat vaker anderen te hinderen.
Zoals je zelf an aangeeft "onnodig" hinderen is asociaal maar er is ook zoiets al nodig hinderen.
[...]
Omdat ik die persoon dan hinder. Als ik (als trage) vijf seconden ook even het gaspedaal intrap en daarna naar rechts ga, heeft de persoon achter mij geen hinder. En die persoon heb ik al lang in de achteruitkijkspiegel gezien. Zo moeilijk is het niet. De veroorzaker van (onnodige) hinder is als eerst asociaal.Maar als jij 110 wil rijden kan je dat niet op de rechterbaan doen. Dus waarom zou jij 20 km/h langzamer dan gewenst gaan rijden zodat iemand anders niet 20 km/h langzamer hoeft te rijden?
Ik wist wel dat iemand zou happenWaarom ook dat afgeven op kleine autos en doen alsof dat geen eachte autos zijn en die mensen geen haast kunnen hebben?
[...]
Lees goed: Vijf minuten trager door met een klein bakje netjes te rijden. 60 minuten als ik in één keer door kan, of 65 minuten als ik rechts aanhoud en mensen erlangs laat.Dus je was 10-15 minuten tragen. En je verwacht dat anderen die extra tijd maar nemen zodat jij geen vertraging hebt? Beetje asociaal lijkt mij.
Wat is asocialer? Een hele staart aan andere mensen een kwartier vertraging bezorgen omdat je zélf rustig aan wil doen, of zelf gewoon vijf minuten eerder van huis gaan en sneller verkeer erlangs laten?
[...]
Natuurlijk maakt zelfs de beste wel eens een fout. Daarom letten we in het verkeer niet alleen op onszelf, maar ook op elkaar. Maar om dat rijbewijs te halen moet je dat inschatten toch echt een keer onder de knie gehad hebben. Dankzij hectometerpaaltjes is het meestal kinderspel. En in je spiegel zie je echt wel of iemand harder gaat dan jij of niet. De meeste mensen die daarmee de mist ingaan, schatten überhaupt niks in. Die kijken geen spiegels, doe hun knipperlicht aan en doen alsof we Duitse verkeersregels hebben.Die inschatting van hoe veel ruimte er is wil nog wel eens verschillen tussen mensen.
...
Ik wil hier toch even op in haken. Ik ben het met je oneens.brambello schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:33:
Je brengt andere mensen niet tot last. Je creëert meer overzicht over meerdere banen. Onderdeel van defensief maar inzichtelijk rijden. Bij bijzondere manoeuvres van andere automobilisten kun je tijdiger reageren. Je kunt veel verder vooruit kijken dan als je steeds achter een vrachtauto of auto blijft hangen.
Linksrijders zijn pas mensen die andere mensen tot last kunnen zijn. Of mensen die de gaten van andere normaal uitvoegende mensen dicht gaan rijden. Vaak ontstaat er dan treintjes met file vorming tot gevolg.
Verwijderd
Ik heb weleens 95 langs een vrachtwagen gereden vanaf Deventer tot aan knooppunt Enschede/Almelo. Moet je maar niet met knipperende lampen aan komen rijden.
Je vond het gedrag van één persoon vervelend genoeg om kilometerslang een file te leiden?Verwijderd schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 18:42:
Ik heb weleens 95 langs een vrachtwagen gereden vanaf Deventer tot aan knooppunt Enschede/Almelo. Moet je maar niet met knipperende lampen aan komen rijden.

Nee, merp!
Verwijderd
om 3 uur snachts?PauseBreak schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 18:46:
[...]
Je vond het gedrag van één persoon vervelend genoeg om kilometerslang een file te leiden?
Verdomd, iemand die wél snapt hoe 'ie op de snelweg moet rijden! Dat is zeldzaam. Ik zou graag een kalm persoon zijn, maar met het soort geintjes dat mensen op de weg uithalen wordt dat heel lastig.PhatFish schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 17:52:
[quote]Philip Ross schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 17:14:
[...]
Dat verwacht ik nou ook weer niet van de medeweggebruiker. Maar als het kan zonder te remmen, en echt waar dat kan vaak, doe het dan. Die snellere automobilist trapt één seconde het gaspedaal in, en je kan weer naar links. Soms kun je gewoon niet anders en dan ben ik echt wel bereid om mijn snelheid ook aan te passen. Ik kijk namelijk ver genoeg vooruit dat ik hier prima op kan anticiperen en in dat soort situaties soms niet eens op de rem hoef, gaspedaal los is al genoeg.
[...]
[...]
Omdat ik die persoon dan hinder. Als ik (als trage) vijf seconden ook even het gaspedaal intrap en daarna naar rechts ga, heeft de persoon achter mij geen hinder. En die persoon heb ik al lang in de achteruitkijkspiegel gezien. Zo moeilijk is het niet. De veroorzaker van (onnodige) hinder is als eerst asociaal.
[...]
Ik wist wel dat iemand zou happenMaar simpel gezegd ik heb het verschil ervaren. De dikkere auto's zijn nu eenmaal luxer van binnen en dat is wel zo prettig als je veel kilometers maakt. Een 3-cylindertje is een geweldig ding voor in de stad en tussen de dorpen maar op de snelweg moet je echt accepteren dat er ook mensen zijn die meer haast hebben en die lui er gewoon langs laten. Als ik niet als een mongool 1000km/week reed, zou ik ook wat simpelers nemen hoor. Misschien wel zo'n koekblik. En noem dat geen afgeven, wel eens zo'n 108 van binnen gezien? Het is daadwerkelijk blik. Er is bijna geen interieur.
[...]
[...]
Lees goed: Vijf minuten trager door met een klein bakje netjes te rijden. 60 minuten als ik in één keer door kan, of 65 minuten als ik rechts aanhoud en mensen erlangs laat.
[...]
[...]
Natuurlijk maakt zelfs de beste wel eens een fout. Daarom letten we in het verkeer niet alleen op onszelf, maar ook op elkaar. Maar om dat rijbewijs te halen moet je dat inschatten toch echt een keer onder de knie gehad hebben. Dankzij hectometerpaaltjes is het meestal kinderspel. En in je spiegel zie je echt wel of iemand harder gaat dan jij of niet. De meeste mensen die daarmee de mist ingaan, schatten überhaupt niks in. Die kijken geen spiegels, doe hun knipperlicht aan en doen alsof we Duitse verkeersregels hebben.
En laat iedereen godverdomme eens hun telefoon in hun zak laten zitten in de auto.
Ben je nu trots op jezelf? Dit is hoe ongelukken gebeuren. En dan bedoel ik het type opzettelijke 'ongelukken'.Verwijderd schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 18:42:
[ Voor 5% gewijzigd door Helgie op 10-10-2019 18:54 ]
Hypocrites must die
Zelfs dan nog, is minimaal artikel 5.
Bestond er maar zoiets als achteraf een boete opleggen aan mensen die dit soort dingen toegeven/opbiechten.Verwijderd schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 18:42:
Jij en de jouwen horen niet op de weg, nooit.!.
Plaatsvervangende schaamte. Knipperende lampen is zo storend niet. Kwetsbaar ego, hoor.Verwijderd schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 18:42:
Bumperklevers: ik ga meestal rustig aan de kant zodra dat kan: ik zorg eigenlijk altijd voor vlotte inhaalmanoeuvres, snelheidsverschil moet duidelijk zijn. Als het kleefgedrag echt heel aso is, ff de voorruit sproeien.
Wat ook vaak een rol speelt met file-vorming en bumperklevers is dat automobilisten vrij -om het zo het beste te omschrijven- hoekig rijden.Helgie schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 18:52:
[...]
Verdomd, iemand die wél snapt hoe 'ie op de snelweg moet rijden! Dat is zeldzaam. Ik zou graag een kalm persoon zijn, maar met het soort geintjes dat mensen op de weg uithalen wordt dat heel lastig.
En laat iedereen godverdomme eens hun telefoon in hun zak laten zitten in de auto.
[...]
Ben je nu trots op jezelf? Dit is hoe ongelukken gebeuren. En dan bedoel ik het type opzettelijke 'ongelukken'.
Naar mijn mening is de juiste methode met bijvoorbeeld het inhalen van een vrachtauto is voldoende afstand houden, op je rijstrook versnellen en dan pas inhalen. Het bevordert altijd de doorstroming van het verkeer op bijna alle vlakken.
Wat nu vaak het geval is: Automobilisten blijven achter de vrachtauto rijden met te weinig afstand waardoor men met dezelfde snelheid als de vrachtauto aan hun inhaal manoeuvre beginnen met als gevolg automobilisten die dus normaal 120 of 130 km/h aan komen rijden op de linker rijstrook gaan bumperkleven of andere gekke acties gaan uit halen.
(Anticiperen laten we bij het aankomende verkeer even buiten beschouwing, een goede chauffeur anticipeert altijd op dit soort situaties met een auto en een vrachtauto.)
Ik kom het bovenstaande praktisch elke dag tegen en met de twee seconden regel in mijn achterhoofd snap ik volkomen dat niet elke situatie gelijk is maar mijn advies is altijd dat men hun eigen situatie zo overzichtelijk mogelijk moeten maken. Dat kan door bijvoorbeeld defensief te rijden en tijdig te anticiperen. Maar óók als het druk is (Afstand/tijd ca. 1 seconde) kun je bijvoorbeeld alvorens je inhaalactie een gepaste afstand creëren ten opzichte van je voorligger, timen en vloeiend versnellen waarbij je de inhaalactie met succes kan afronden.
Verwijderd
Ooit anders gezien dan, nu al helemaal. Nagenoeg alle inhaalverboden voor vrachtwagens zijn verdwenen.PatrickH89 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:28:
[...]
Verwijderd
Opscheppen over rijgedrag dat op zichzelf al gevaarlijk is, is niet de bedoeling.
[ Voor 83% gewijzigd door deepbass909 op 11-10-2019 09:49 ]
Verwijderd
Ah kijk iemand die dus regelmatig met zn koplampen zit te knipperen. Tja ik doe het en dan is het niet storend.Dieken Taffert schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 19:13:
[...]
Plaatsvervangende schaamte. Knipperende lampen is zo storend niet. Kwetsbaar ego, hoor.
Bumperklevers: ik ga meestal rustig aan de kant zodra dat kan: ik zorg eigenlijk altijd voor vlotte inhaalmanoeuvres, snelheidsverschil moet duidelijk zijn. Als het kleefgedrag echt heel aso is, ff de voorruit sproeien.
Nog een artikel 5.
Laat de persoonlijke aanvallen thuis, niet nodig om hier zo te reageren.
[ Voor 90% gewijzigd door deepbass909 op 11-10-2019 09:48 ]
Hypocrites must die
Maar ik heb medelijden met die anderen, die hij meeneemt (en hun nabestaanden).Helgie schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 19:33:
[...]
Laat ik het zo zeggen: als jij jezelf kapot rijdt zal ik dat bepaald niet erg vinden.
Dat is exact het punt inderdaad. Als jij jezelf naar de klote rijdt is dat één ding, als je iemand anders meeneemt is dat wat anders.Freee!! schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 19:35:
[...]
Maar ik heb medelijden met die anderen, die hij meeneemt (en hun nabestaanden).
Voordat iemand begint te gillen: ja, ik zeg wat ik vind en denk. Nee, ik ben niet perfect, nee, ik ben ook niet altijd een engel. Wat mij betreft is de sleutel tot goed autorijden deze drie dingen:
- Vooruit kijken
- De stroom van het verkeer begrijpen en dus kunnen voorspellen
- Kennis en controle van het voertuig en de grenzen daarvan
Al deze dingen bevat ik en beheers ik. Ik geloof heilig dat als je deze drie dingen beheert dat je goed kunt ( en als je het wilt dus ook zal) autorijden.
Hypocrites must die
Knipperlicht betekent toch dat je voorrang krijgt? Stoplichten, 2 stroken. Rechts sta je voor rechtsaf en rechtdoor, links sta je voor linksaf en rechtdoor. Dan rag je met je grote SUV gewoon rechts de boel voorbij, om vervolgens knipper aan te doen, auto ertussen te forceren (direct insturen, het is geen vraag), om vervolgens keihard op de rem te stampen omdat je hetzelfde nogmaals doet met de strook linksaf. Sorteer dan goed voor, aap

Ik geloof, dat je in Het Grote Wegmisbruikers Topic! Deel 16 moet zijn._JGC_ schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 19:38:
Knipperlicht betekent toch dat je voorrang krijgt? Stoplichten, 2 stroken. Rechts sta je voor rechtsaf en rechtdoor, links sta je voor linksaf en rechtdoor. Dan rag je met je grote SUV gewoon rechts de boel voorbij, om vervolgens knipper aan te doen, auto ertussen te forceren (direct insturen, het is geen vraag), om vervolgens keihard op de rem te stampen omdat je hetzelfde nogmaals doet met de strook linksaf. Sorteer dan goed voor, aap
Regelmatig niet, maar af en toe.Verwijderd schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 19:16:
[...]
Ah kijk iemand die dus regelmatig met zn koplampen zit te knipperen. Tja ik doe het en dan is het niet storend.
Het levens(LEVENS!) grote verschil is dat bumperkleven gevaarlijk is, knipperen met je lichten niet. In jouw specifieke geval zou ik nooit knipperen, omdat ik zo hard alleen in Duitsland rijd, heel af en toe. Knipperen was daar belachelijk, maar jouw reactie eerder niveau 100% halve gare.
Hij vergeet even te vertellen, dat die knipperende lichten blauw waren.Dieken Taffert schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 19:42:
[...]
Regelmatig niet, maar af en toe.
Het levens(LEVENS!) grote verschil is dat bumperkleven gevaarlijk is, knipperen met je lichten niet. In jouw specifieke geval zou ik nooit knipperen, omdat ik zo hard alleen in Duitsland rijd, heel af en toe. Knipperen was daar belachelijk, maar jouw reactie eerder niveau 100% halve gare.
En als 'ie dit gedrag volhoudt zal het niet lang duren voordat hij een gratis ritje krijgt van een mooie, grote, gele taxi. Zitten ook van die mooie lichtjes opFreee!! schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 19:44:
[...]
Hij vergeet even te vertellen, dat die knipperende lichten blauw waren.
Wat een mafklapper, echt waar.
Hypocrites must die
Klopt... foutje... zat daardoor overigens wel stijf op z'n bumper (bijna erdoorheenFreee!! schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 19:42:
[...]
Ik geloof, dat je in Het Grote Wegmisbruikers Topic! Deel 16 moet zijn.

kijk jij wel eens dashcam van de Telegraaf op youtube? moet je in dit kanaal even zoeken op de term verkeersruzie en je komt erachter dat van dat soort lui er een aantal tussen zitten die je op een levensgevaarlijke manier willen terugpakken. Hier een voorbeeldVerwijderd schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 19:15:
[...]
Als je zelf al 180 rijdt en dan komt er een droeftoeter achter je met knipperende koplampen, dan verdien je niet beter dan 30 km achter me te hangen langs een vrachtwagen. Had verwacht dat die wel zou inhalen via de vluchtstrook of via een afrit/oprit. Maar nee daar was die niet stoer genoeg voor.
https://m.youtube.com/watch?v=OIThXSY57i4
Het is eigenlijk heel simpel, er is nooit een reden om te bumkerkleven. Natuurlijk is het vervelend als je even door wil rijden, dat een langzaam persoon voor je zit en lang doet over een inhaalmanoeuvre, maar hé, er geldt nog altijd geen minimumsnelheid (nee niet aankomen met 60 km/h, dat is de snelheid die een voertuig minimaal moet kunnen halen).
Als ik zie hoeveel mensen gejaagd en gehaast zijn op de weg, dat is echt ongezond. Voor al die haastige bestuurders wil ik eens vragen, die 5 minuten tijdwinst op een uurtje sturen, als je dat echt ‘nodig’ denkt te hebben, dan moet je misschien eens goed naar je persoonlijke situatie kijken in plaats van kritiek hebben op iemand die op zijn gemakkie een inhaalmanoeuvre maakt.
Het gaat allemaal nergens meer over mensen. Veilig en ongehaast van A naar B. Zeker als je het dagelijks doet, probeer het eens. Er zal een wereld voor je opengaan.
Als ik zie hoeveel mensen gejaagd en gehaast zijn op de weg, dat is echt ongezond. Voor al die haastige bestuurders wil ik eens vragen, die 5 minuten tijdwinst op een uurtje sturen, als je dat echt ‘nodig’ denkt te hebben, dan moet je misschien eens goed naar je persoonlijke situatie kijken in plaats van kritiek hebben op iemand die op zijn gemakkie een inhaalmanoeuvre maakt.
Het gaat allemaal nergens meer over mensen. Veilig en ongehaast van A naar B. Zeker als je het dagelijks doet, probeer het eens. Er zal een wereld voor je opengaan.
Verwijderd
Ik heb je een duimpje gegeven omdat dit soort reacties maar weer aantoont hoe gevaarlijk bumperkleven is.aljooge schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:28:
over een half uur kan eindelijk kan mijn bumper en achterlicht na een paar weken wachttijd naar het reparatiebedrijf. De oorzaak: een onverwachtse file, ik zatvgewoon op te letten, de bestelbus achter mij zat helaas nog in de haastige kleverige modus
Ik heb door waardevermindering duizenden euro's verloren omdat er drie auto's in mijn achterbumper zaten.
Iemand anders reed in mijn auto, maar die hield gewoon normaal afstand en is niet tegen de voorganger opgereden.
Sindsdien hoef je bij mij ook niet meer te bumperkleven, ik ga alleen maar zachter rijden.
Gelukkig rijden ze hier in Canada een stuk minder agressief. Ik mis het verkeer in NL totaal niet.
je laat vrachtwagens rechts inhalen? is dat een optie ja?XyritZz schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 17:27:
[...]
3 cylinder rijder meldt zich![]()
Heb nooit haast, meestal kinderen in de auto die snel wagenziek worden en daarom cruise control vaak op 110. Rijdt best prettig, zelden hoef ik verkeer in te halen en ik kan gigantische stukken rechts blijven rijden, enkel voor vrachtverkeer moet ik even naar links.
Kom ik zomaar net toevallig tegen https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20191010_04656025
Was in Canada, zal @Verwijderd leuk vindenJrz schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 21:17:
Kom ik zomaar net toevallig tegen https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20191010_04656025
En dan moet je jezelf voorstellen dat ik in die auto zit en net op mijn werk te horen heb gekregen dat mijn dochtertje van 3 van de trap is gevallen en met ernstig letsel in het ziekenhuis is opgenomen..Verwijderd schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 19:11:
[...]
geen artikel gezien, alleen maar flikkerende koplampen achter me.
Of dat mijn vader/moeder op zijn/haar sterfbed ligt..
Of dat mijn vrouw ineens begint te bevallen..
En dan heb je zo'n eikel op de weg als jij die denkt voor eigen rechter te spelen. Heel fijn.
Als ik dan aankom rijden en ik sein met mijn grootlicht met het verzoek of ik er alsjeblieft langs mag.. wie ben jij dan om te bepalen dat ik er niet langs mag .. gadver
Mijn punt.. probeer je eens wat meer in te leven in een ander.. jij weet niet wat er speelt in de auto achter je.. dus waarom je zo debiel gedragen.
*sowieso
Sorry hoor, maar ook dat is geen reden voor jou om te hard te rijden! Als er echt spoed is, kun je de hulpdiensten inschakelen.DonJunior schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 21:51:
[...]
En dan moet je jezelf voorstellen dat ik in die auto zit en net op mijn werk te horen heb gekregen dat mijn dochtertje van 3 van de trap is gevallen en met ernstig letsel in het ziekenhuis is opgenomen..
Of dat mijn vader/moeder op zijn/haar sterfbed ligt..
Of dat mijn vrouw ineens begint te bevallen..
En dan heb je zo'n eikel op de weg als jij die denkt voor eigen rechter te spelen. Heel fijn.
Als ik dan aankom rijden en ik sein met mijn grootlicht met het verzoek of ik er alsjeblieft langs mag.. wie ben jij dan om te bepalen dat ik er niet langs mag .. gadver
Mijn punt.. probeer je eens wat meer in te leven in een ander.. jij weet niet wat er speelt in de auto achter je.. dus waarom je zo debiel gedragen.
Als jij je kunt inleven ga je zeker als dit soort zaken spelen met extra aandacht het verkeer in voordat je in je emotionele toestand andere in gevaar brengt.
En iedereen die hier (en waar dan ook) niet het greintje geduld kan opbrengen om een voorganger even rustig de tijd te geven om naar rechts te gaan maar direct gaat knipperen/kleven/seinen verdiend het om afgeremd te worden.
Ik sta in dat geval achter de personen die dit even bewerkstelligen. Probleem is echter dat deze snelheidsduivels altijd vinden dat ze "zo goed" kunnen rijden dat ze dit niet ter harte nemen...terwijl ze 9 van de 10 keer geholpen worden door de rest van het verkeer die wel anticipeert.
Let op:
Aangezien we dit topic leefbaar willen houden zijn er een paar basisregels om in acht te nemen bij het reageren:
Aangezien we dit topic leefbaar willen houden zijn er een paar basisregels om in acht te nemen bij het reageren:
- Reageer respectvol, ook al deel je niet dezelfde mening. Steken onder water, trollen of flames worden niet gewaardeerd. Argumentatie is de sleutel in discussies.
- Scheer niet een bepaalde groep over één kam. We hebben het hier over acties van individuen en niet die van een hele groep. Ik heb nog nooit alle bejaarden van NL in één auto zien zitten namelijk.
- Opscheppen over gevaarzetting (Artikeltje 5 situaties) worden aangemerkt als troll en ook zo behandeld.