Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Bumperklevers, wat doen we er mee?

Pagina: 1 ... 8 ... 15 Laatste
Acties:

• jant
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
quote:
Famous schreef op zondag 11 december 2016 @ 02:08:
[...]

Als er bij mij iemand kleeft (komt sporadisch voor) zorg ik gewoon dat ik naar rechts ga en het is opgelost. Onnodige linksrijders irriteer ik mijzelf aanzienlijk meer aan. Als ik mensen spreek is dat dé nummer 1 ergenis is in het verkeer.
Ik hoor dat zelden.

Irriteren is overigens geen wederkerend werkwoord. Je kunt linksrijders dus wel irritant vinden, doch je kunt je er niet aan irriteren. Je zou je er wel aan kunnen ergeren.

jant wijzigde deze reactie 11-12-2016 02:18 (13%)

• Soldaatje
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
quote:
warhamstr schreef op woensdag 7 december 2016 @ 18:14:
Waarom zou je last hebben van een bumperklever?? Je kijkt toch vooruit?
Op zich heb je nog gelijk ook.
Als je een klever achter je hebt en je gaat je laten opjagen en zelf ook harder rijden en dichter op jouw voorganger rijden, en er ontstaat opeens een file dan ben je zelf ook de lul.
Uiteindelijk is de klever bij een aanrijding altijd schuldig.
De afstand van je achterligger kan je niet beinvloeden, die voor je wel.

Soldaatje wijzigde deze reactie 11-12-2016 02:17 (7%)

• jwvdst
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 10-11 20:29
quote:
Soldaatje schreef op zondag 11 december 2016 @ 02:16:
[...]

Op zich heb je nog gelijk ook.
Als je een klever achter je hebt en je gaat je laten opjagen en zelf ook harder rijden en dichter op jouw voorganger rijden, en er ontstaat opeens een file dan ben je zelf ook de lul.
Uiteindelijk is de klever bij een aanrijding altijd schuldig.
De afstand van je achterligger kan je niet beinvloeden, die voor je wel.
Precies
De achterligger moet zoveel afstand houden dat als jij een plotselinge noodstop maakt hij ook tijd genoeg heeft om af te remmen Dat houdt in dat je zomaar 3040 meter afstand moet houden op je voorganger en bij vrachtwagens zelfs van 50 tot 60 meter

• aex351
  • Laatst online: 14-11 23:43

aex351

I am the one

Ik heb niet tot nauwelijks last van bumperklevers. In 9/10 gevallen is het snel verkeer, terwijl ik op dat moment minder hard reed en naar rechts had gekund, en dit doe ik dan ook. Verder geen haat. Maar een reminder voor mezelf om in het vervolg op tijd naar rechts te gaan. De ongeschreven regel is dat snelverkeer voor langzaam verkeer gaat, en dus naar rechts.

Omgekeerd hanteer en verwacht ik hetzelfde principe. Wanneer je niet naar rechts gaat (terwijl dit overduidelijk kan) dan wil ik nog wel eens het volgende doen: 1) druk ik je van de weg, 2) ga ik je rechts voorbij. Optie 3, op afstand erachter blijven en niets doen, om na 10 minuten erachter te komen dat die persoon hoe dan ook niet naar rechts gaat, is vaak een les om 1 of 2 toe te passen de volgende keer.

Mensen die dan inderdaad 1) expres op de rem trappen - wat een schrikreactie teweeg kan brengen of 2) hun voorruiten besluiten schoon te maken - wat aanleiding kan zijn voor verminderd zicht. Vind ik gevaarlijk. Immers het kan een schrikreactie teweeg brengen en aanleiding zijn voor een ongeluk. Beide acties mag wat mij betreft in de categorie 'rijbewijs inleveren'.

< dit stukje webruimte is te huur >

• MicGlou
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 10:29
quote:
aex351 schreef op zondag 11 december 2016 @ 03:39:
Omgekeerd hanteer en verwacht ik hetzelfde principe. Wanneer je niet naar rechts gaat (terwijl dit overduidelijk kan) dan wil ik nog wel eens het volgende doen: 1) druk ik je van de weg, 2) ga ik je rechts voorbij. Optie 3, op afstand erachter blijven en niets doen, om na 10 minuten erachter te komen dat die persoon hoe dan ook niet naar rechts gaat, is vaak een les om 1 of 2 toe te passen de volgende keer.
En die nummer 1 is geen reden om direct rijbewijs in te mogen leveren? Dat gaat natuurlijk helemaal nergens over... zeker als je vind dat als iemand de ruitensproeiers even gebruikt ook reden is om het rijbewijs in te mogen leveren... 8)7

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 12:15
quote:
Ik heb niet tot nauwelijks last van bumperklevers. In 9/10 gevallen is het snel verkeer, terwijl ik op dat moment minder hard reed en naar rechts had gekund, en dit doe ik dan ook. Verder geen haat. Maar een reminder voor mezelf om in het vervolg op tijd naar rechts te gaan. De ongeschreven regel is dat snelverkeer voor langzaam verkeer gaat, en dus naar rechts.

Mensen die dan inderdaad 1) expres op de rem trappen - wat een schrikreactie teweeg kan brengen of 2) hun voorruiten besluiten schoon te maken - wat aanleiding kan zijn voor verminderd zicht. Vind ik gevaarlijk. Immers het kan een schrikreactie teweeg brengen en aanleiding zijn voor een ongeluk. Beide acties mag wat mij betreft in de categorie 'rijbewijs inleveren'.
Serieus of een deftige troll?
Wat een hoop lulkoek in drie alinea's.

• Innersteps
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 09-02-2017
quote:

Echt gevaarlijk he, je ruiten schoonmaken? Stel je voor je zit 1 meter achter iemand te duwen en er komen druppels op je vooruit, dan zie je de vingervlekken op de achterbumper niet meer.
En inderdaad, wat is het toch schrikken als iemand voor je op de rem duwt terwijl je loopt te duwen. Foei foei.
Het enige wat dan overblijft is iemand van de weg afdrukken en rechts inhalen.

/sarcasme 8)7

Maak plaats voor de koning!

• Innersteps
quote:
MicGlou schreef op zondag 11 december 2016 @ 06:33:
[...]

En die nummer 1 is geen reden om direct rijbewijs in te mogen leveren? Dat gaat natuurlijk helemaal nergens over... zeker als je vind dat als iemand de ruitensproeiers even gebruikt ook reden is om het rijbewijs in te mogen leveren... 8)7
Op je rem duwen natuurlijk ook, je kunt beter vol op een bus met kinderen inrijden zodat de koning achter je 10 seconden eerder thuis is.

• aex351

aex351

I am the one

quote:
Innersteps schreef op zondag 11 december 2016 @ 09:31:
[...]
Echt gevaarlijk he, je ruiten schoonmaken? <knip>
De essentie zit niet in het schoonmaken, maar in express ervoor zorgen dat er druppels vloeistof op de achterligger komen. En zie hier het verschil tussen een ervaren bestuurder. Door zo'n actie, dus dat er wat vloeistof op de ramen komen, is de bestuurder veelal geneigd om zijn ruitenwissers te gebruiken - als deze al niet automatisch aanspringen. Dit kan aanleiding zijn, met zo weinig vloeistof en ruitenwissers die aanspringen Dat er ineens een hele waas aan strepen en viezigheid ontstaat bij zo'n bestuurder.

Ja, echt een slim plan zeg. Het zicht ontnemen van iemand die al dicht op je zit .

• Soldaatje
  • Niet online
quote:
aex351 schreef op zondag 11 december 2016 @ 10:41:
[...]

De essentie zit niet in het schoonmaken, maar in express ervoor zorgen dat er druppels vloeistof op de achterligger komen. En zie hier het verschil tussen een ervaren bestuurder. Door zo'n actie, dus dat er wat vloeistof op de ramen komen, is de bestuurder veelal geneigd om zijn ruitenwissers te gebruiken - als deze al niet automatisch aanspringen. Dit kan aanleiding zijn, met zo weinig vloeistof en ruitenwissers die aanspringen Dat er ineens een hele waas aan strepen en viezigheid ontstaat bij zo'n bestuurder.

Ja, echt een slim plan zeg. Het zicht ontnemen van iemand die al dicht op je zit .
Maar als je genoeg afstand houdt komen die druppeltjes ook niet op jouw voorruit.
Probleem opgelost. :)

• Napo
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 12:00

Napo

[Oo[:::|:::]oO]

quote:
Skimovic schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 21:39:
[...]

Ik wel, jij bent geen politieagent en je hebt me helemaal nergens op te wijzen.
De maatschappij dat ben jij, de maatschappij kan het beste zelfregulerend zijn dan dat er een hogere macht nodig is om dit in het gelid te houden.

Juist het wegnemen van JOUW/ONZE verantwoordelijkheid om elkaar aan te spreken zorgt voor een minder goed functionerende samenleving waarbij de excessen duidelijker zichtbaar worden. Net zoals men eens op moet houden met het afschuiven van keuzes naar "Den Haag/de politiek". Het is JOUW/ONZE samenleving waar JIJ deel aan neemt en dus ook een bepaalde verantwoordelijkheid hebt.

Waar gaan we naar toe als we allemaal weglopen van onze verantwoordelijkheid...

Als jij een bizare actie uitvoert is het niet meer dan terecht dat je aangesproken wordt door andere!

[Oo[:::|:::]oO]

• Mick1990
  • Registratie: januari 2007
  • Niet online
Dus als de zon laagstaat en ik zelf nauwelijks meer wat zie door viezigheid, mijn ruiten wil schoonmaken en er op dat moment iemand zit te kleven dan is dat voor de klever gevaarlijk? Dat lijkt mij wel een beetje de omgekeerde wereld want de klever is immers degene die het gevaar veroorzaakt.

Waarom gaan veel mensen hier overigens meteen van het 'ergste' scenario uit? Niet iedereen is direct een linksplakker, dat ben je als je kilometers onnodig links rijdt. Maar blijkbaar ben je dat volgens velen hier ook als je zelf al een inhaalactie aan het uitvoeren was en er ineens iemand achter je zit, bijvoorbeeld iemand die net invoegt.

Zelf heb ik trouwens nauwelijks last van klevers op de snelweg omdat ik altijd bij de eerste gelegenheid weer maar rechts ga. Ook als er over een paar honderd meter een vrachtwagen rijdt. Als ik zelf last heb van een langdurige linksplakker dan doe ik gewoon mijn knipperlicht aan naar links en eventueel seinen met groot licht. Werkt in de meeste gevallen nog goed ook.

Waar ik wel veel last van heb zijn klevers op enkelbaanswegen. Bijvoorbeeld als ik van een 80-weg een 50-weg benader dan rijd ik ook gewoon 50 km/h. Of als er wegwerkzaamheden op de (snel)weg zijn dan rijd ik ook gewoon 30 of 70km/h. Voor bijna iedereen is dat blijkbaar niet snel genoeg. Ook als een enkelbaansweg een tweebaansweg dan jakkert iedereen voorbij. Waarom heeft iedereen toch zo'n haast terwijl in de verte weer een rood stoplicht staat?

Aan het typen...

• aex351

aex351

I am the one

quote:
Soldaatje schreef op zondag 11 december 2016 @ 10:54:
[...]

Maar als je genoeg afstand houdt komen die druppeltjes ook niet op jouw voorruit.
Probleem opgelost. :)
Je hoort gewoon naar rechts te gaan en niet links te blijven plakken. En in elk ander geval zijn er genoeg redenen te bedenken waarom iemand er kort op zit. Het is niet altijd iemand die express zit te drukken.

Kortom, ben je iemand die dit vaak overkomt. Weet dan dat je waarschijlijk onvoldoende gebruik maakt van de mogelijkheid om naar rechts te gaan. En daarmee anderen hinderd. Plek op de weg is rechts.

• Innersteps
quote:
aex351 schreef op zondag 11 december 2016 @ 10:41:
[...]

Dat kan ook gebeuren als je naast iemand rijdt, het land van de boer wordt besproeid, het gaat regenen, sneeuw die van een auto afwaait, een hond kwijlend uit het raam hangt enz. Als je labiel wordt omdat er een paar druppeltjes op je ruit komen kun je beter thuis blijven.
Het zicht ontneem je jezelf al als je 1 meter achter iemand zit.
Bijdehand gedoe elke keer met "ervaren bestuurder". Ga jij anders lekker ervaren lopen kleven en rechts inhalen..
Ervaring heeft grotendeels met anticiperen te maken en niet met "ojee ik mag geen druppeltjes sproeien omdat ik van de weg af wordt gedrukt".

En zie hier het verschil tussen een ervaren bestuurder, right back at ya.

• Innersteps
quote:
aex351 schreef op zondag 11 december 2016 @ 11:10:
[...]

Je hoort gewoon naar rechts te gaan en niet links te blijven plakken. En in elk ander geval zijn er genoeg redenen te bedenken waarom iemand er kort op zit. Het is niet altijd iemand die express zit te drukken.

Kortom, ben je iemand die dit vaak overkomt. Weet dan dat je waarschijlijk onvoldoende gebruik maakt van de mogelijkheid om naar rechts te gaan. En daarmee anderen hinderd. Plek op de weg is rechts.
Een klever kan ook naar rechts.

• aex351

aex351

I am the one

quote:
Innersteps schreef op zondag 11 december 2016 @ 11:12:
[...]

Een klever kan ook naar rechts.
Dat gebeurd dan toch ook. Dan wordt er van rechts ingehaald. Neemt niet weg dat die linksplakker gewoon naar rechts had gemoeten. Plek op de weg is rechts.

• sNielz123
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 10-11 12:42
Een klever achter me? Dan zit ik waarschijnlijk niet op te letten en had al naar recht gekund. Even zwaaien als excuus en naar rechts gaan. Als er iemand snel aan komt rijden en ik kan nog niet naar rechts geef ik even een knipperlichtje naar rechts zodat die weet dat ik aan de kant ga zodra het kan.

Een onnodige links rijder? Gepaste afstand, zelf een keer naar rechts en naar links en dan volgen ze vaak je voorbeeld. Waarschijnlijk zit die persoon ook even niet op te letten, kan gebeuren.

Vroeger was ik echt een aso-rijder. Rechts inhalen (ook over vluchtstrook), bumperkleven etc. etc,
Schiet je echt niks mee op. Ik rijd nog vaak hard (tot +/- 50km te hard op snelwegen) maar merk dat dat ook steeds minder wordt. Verstand komt met de jaren zeggen ze weleens :)
Je komt ook veel relaxter op je bestemming als je gewoon rustig aan doet.

sNielz123 wijzigde deze reactie 11-12-2016 11:21 (4%)

• Chedara
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 22-09 22:47
Helemaal mee eens sNielz123. Natuurlijk komt het ook wel eens voor dat je te maken hebt met aso-klever of een 'moraal' linksrijder die niet naar rechts wil. Op zo'n moment ff zuchten en proberen te genieten van de muziek. Het is het niet waard om je door andere weggebruikers laten irriteren of domme dingen te laten doen.

• Innersteps
quote:
aex351 schreef op zondag 11 december 2016 @ 11:16:
[...]

Dat gebeurd dan toch ook. Dan wordt er van rechts ingehaald. Neemt niet weg dat die linksplakker gewoon naar rechts had gemoeten. Plek op de weg is rechts.
Wat geeft jou het recht om de regels te overtreden als een ander dat ook doet? Je geeft aan dat niet altijd elke klever het express doet, dan maar aannemen dat elke linksrijder express links rijdt en gevaarlijk rechts inhalen / express kleven e.d. ?
Links rijden is alleen gevaarlijk omdat er door *anderen* wordt gekleefd en rechts ingehaald.
Komop zeg, beetje respect voor elkaar.
Express sproeien om je achterganger te irriteren keur ik ook niet goed hoor..

• Innersteps
quote:
sNielz123 schreef op zondag 11 december 2016 @ 11:20:
Een klever achter me? Dan zit ik waarschijnlijk niet op te letten en had al naar recht gekund. Even zwaaien als excuus en naar rechts gaan. Als er iemand snel aan komt rijden en ik kan nog niet naar rechts geef ik even een knipperlichtje naar rechts zodat die weet dat ik aan de kant ga zodra het kan.

Een onnodige links rijder? Gepaste afstand, zelf een keer naar rechts en naar links en dan volgen ze vaak je voorbeeld. Waarschijnlijk zit die persoon ook even niet op te letten, kan gebeuren.

Vroeger was ik echt een aso-rijder. Rechts inhalen (ook over vluchtstrook), bumperkleven etc. etc,
Schiet je echt niks mee op. Ik rijd nog vaak hard (tot +/- 50km te hard op snelwegen) maar merk dat dat ook steeds minder wordt. Verstand komt met de jaren zeggen ze weleens :)
Je komt ook veel relaxter op je bestemming als je gewoon rustig aan doet.
Er zijn ook veel mensen die "netjes" te hard rijden. Ze passen hun snelheid aan als ze je passeren en houden afstand als je zelf in aan het halen bent. Ook als er in wordt gevoegd laten ze mooi genoeg plek over voor anderen. Die mensen krijgen van mij een duim. :)
Je hebt er ook tussen die met 180 langs invoegend verkeer knallen :+

• Chedara
Sorry Innersteps. Maar links rijden is 'alleen' gevaarlijk omdat er door *anderen* gekleeft of rechts ingehaald wordt. Dat is dus precies waarom het gevaarlijk is! Met dergelijk gedrag daag je andere weggebruikers onnodig uit. Je hoort alleen op de linkerbaan als je een inhaalactie uitvoerd.

• MrMonkE
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 12:09

MrMonkE

★☆Bananarama fan☆★

Het valt mij op dat vooral mensen in busjes en kleine auto's veel bumperkleven. Ik heb her dan niet over 'ga op zij' bumperklevers maar mensen die standaard zo dicht op je rijden. Die kleine auto's en busjes zijn gewoon klunzen want ze zijn juist kwetsbaarder dan grotere auto's en auto's met een kreukelzone.
Let er maar eens op als je mensen inhaalt hoe dicht ze op hun voorganger zitten. Mensen die iemand in willen halen doen dit ook vaak, ze snappen niet zo goed hoe je moet inhalen denk ik.

Mensen die te lang links rijden en bumperklevers die daar op de bumper gaan hangen om ze opzij te 'duwen' die verdienen elkaar gewoon. Beide groepen zijn laakbare verkeersdeelnemers.
Net als mensen die hun licht zo hoog hebben staan dat je eigenlijk niet voor ze kunt rijden zonder je binnenspiegel in de blindeerstand te zetten. Aan dit laatste zou ook eens iets gedaan moeten worden.

Dan is er nog de laatste categorie die gewoon altijd kleeft om te duwen, ook tijdens de spits als er nog 30 auto's voor zijn voorganger rijden die hij ook opzij moet 'duwen'.

Ben ik een heilig boontje?
Ja. O-)

Nee, niet natuurlijk.
Ik heb ook wel eens de ergernis grens bereikt en een sukkelaar min of meer opzij geduwd.
Kost slechts € 600 maar dan heb je ook wat. ;w
Dus DAT doen we er mee!

Ik ben er mee gestopt, niet door die 600 Euro want politie meneer _/-\o_ had me gematst omdat er een staking of stiptheid actie was. Ik ben gestopt omdat ik denk dat je er vaak gewoon helemaal niets aan hebt en jezelf alleen maar een maagzweer bezorgt terwijl de persoon voor je zich soms van geen kwaad bewust is. Althans dat hoop ik want anders zijn het wel een beetje zielige figuren, net als de altijd-duwers.

Daarnaast kan het zomaar een een of ander truttig huismoedertje zijn met een kind achterin die je dan met bumperkleven de zenuwen in jaagt. Of erger. Dat zou ik echt niet op mijn geweten willen hebben dus tegenwoordig denk ik gewoon 'wat een sukkel' en blijf ik erachter. Als ze 2x niet opzij gaan dan haal ik ze bij de eerste beste gelegenheid rechts in, dat dan weer wel.

Een ding wat ik echter niet geloof is dat bumperkleven de nummer 1 ergernis is.
Voor mij in elk geval niet.

Mijn persoonlijke top 1000 (Het is een work in progress):
  • Mensen die met 100.5km/u iemand die 100.0km/u rijdt inhalen (Soort van advanced niet opzij gaan)
  • Mensen die niet opzij gaan als er een zee van ruimte is om opzij te gaan
  • Mensen die bumperkleven
  • Mensen die geen richting aangeven
  • in de winter #1: Mensen die met hun schijnwerpers jou van achter uit de auto proberen te blazen.
  • Mensen die bij alle stoplichten optrekken als een slak waardoor er minder mensen door kunnen
  • Mensen die 200 meter voor het stoplicht al beginnen met 'uitrollen',

MrMonkE wijzigde deze reactie 11-12-2016 12:07 (0%)
Reden: Ever changing stuff

Panedemmic or BUST! Decimate that population!

• Chedara
Je hebt helemaal gelijk, dat soort mensen verdienen elkaar. Ik zie het regelmatig gebeuren en meestal zie je het ook van te voren aankomen. Ik neem dan gas terug en ga op een veilige afstand rijden en zie het schouwspel aan. Ruiten sproeien/expres remmen. Nog harder drukken. Naar rechts en weer naar links gaan. Grootlicht opzetten. Toeteren, handgebaren, afsnijden. Als het schouwspel voorbij is, geef ik een dot gas en rij die linksrijder ook voorbij. Die gevaarlijke situatie kan vaker voor gaan komen. Ik snap ook echt niet waarom mensen die acties met de onnodige risico's willen nemen. Ik zie het soms motorrijders en van die koekblikken ook doen. Ik denk dan .... serieus gast |:( ... je moest eens weten wat er van je overblijft als het fout gaat. Ik heb motorrijders zien vliegen en koekblikken geplet zien worden.

Chedara wijzigde deze reactie 11-12-2016 12:30 (9%)

• Innersteps
quote:
Chedara schreef op zondag 11 december 2016 @ 11:48:
Sorry Innersteps. Maar links rijden is 'alleen' gevaarlijk omdat er door *anderen* gekleeft of rechts ingehaald wordt. Dat is dus precies waarom het gevaarlijk is! Met dergelijk gedrag daag je andere weggebruikers onnodig uit. Je hoort alleen op de linkerbaan als je een inhaalactie uitvoerd.
Ik begrijp je punt, het is alleen zo dat links rijden op zich geen gevaarlijk gedrag is, anders is iedereen op de weg gevaarlijk toch? Het uitdagende zit vooral tussen iemands oren, er zijn weinig mensen die met opzet links rijden om anderen uit te dagen, wellicht een paar rotte appels :-)
Denk eens aan de vele honderden mensen die je tegen komt op de weg, een linksrijder omdat de tomtom niet altijd even lekker werkt, per ongeluk te vroeg naar links gaat om een afslag te nemen, iets op de weg ziet liggen en dit liever ontwijkt, nog even links rijdt om niet een kwartier achter een vrachtwagen te willen rijden, ga zo maar door.

Rechts inhalen is echter gevaarlijk en een bewuste keuze, bumperkleven is gevaarlijk maar niet per se bewust bij iedereen.
Sproeien is bewust, maar niet per se uitdagend of om met opzet ravage te veroorzaken.
Toch vat men heel veel als uitdagend op, en moet iemand aan de kant omdat jij er aan komt etc.

Je hebt er rekening mee te houden dat niet iedereen de weg perfect kent, mensen anders rijden, langzamer, langer links etc. Wat voor de een kleven is, is voor de ander voldoende afstand. De interpretatie van jezelf komt niet overeen met je mede weggebruiks.

Een beetje geven en nemen, respect hebben voor elkaars rijstijl en begrip voor fouten.
Laat opoe lekker 40 rijden op een 50 weg, laat piet en truus 40 rijden omdat ze op zoek zijn naar een straat, laat iemand links rijden omdat diegene tunnelvrees heeft.

Als dat allemaal te veel is om te handelen ga je toch lekker op een onbewoond eiland wonen? Of emigreer naar India om de regels aan je laars te lappen :-)

• Chedara
De punten die je aanhaalt, zijn allemaal incidenten en duren meestal niet langer dan een paar seconden. Het zijn dus geen situaties waar sprake is van continu links rijden. Ik kan me ook niet voorstellen dat je dan rechts inhalen of bumperkleven uitlokt. Tuurlijk er zijn in beide kampen idioten, volgens mij ziet iedereen ze wel eens. Maar doe er gewoon niet aan mee... laat je niet uitlokken en speel geen eigenrechter. Ff naar rechts of ff gas er bij is zoveel makkelijker, voorkomt een maagzweer en mogelijk nog veel meer. En ja Vmax is Vmax, maar als je door het overschrijden van Vmax een gevaarlijke situatie kunt ontwijken, dan krijg je daar echt geen boete voor. De diender zal je begrijpen, de foto bij een flitser is dan niet rechtsgeldig (Niet exact duidelijk wie de Vmax overschrijdt) en bij een trajectmeting hou je na de actie ff het gas in. Echt bij een ongeluk met lichamelijk letsel, heb je er niets aan om tegen jezelf in een rolstoel te zeggen: "Had ik die bumperklever ff lekker tuk". "Was dat ff schrikken voor hem".

• Stiggy
  • Registratie: juni 2006
  • Nu online
quote:
Ik hoor dat heel vaak.

• kendo
We hebben het hier voornamelijk over bumperkleven, maar wanneer je eens goed kijkt naar het weggedrag van deze personen, zul je zien dat daar veel meer enigenaardigheidjes aan vooraf gaan.

* van bumper naar bumper rijden. En dan vol op de rem.
* op een voor de rest lege weg zo snel mogelijk naar een voorganger jakkeren. En er vervolgens zo dicht mogelijk achter blijven hangen.
* zo snel mogelijk van mini rotonde naar mini rotonde, van stoplicht naar stoplicht.
* allerlei lichtsignalen gebruiken, behalve op de momenten dat het wel nodig is.
* kriskrassend door het verkeer bewegen.
* doorgetrokken strepen negeren
* puntstukken meenemen om nog op het laatste moment iemand in te halen.
* bij het ritsen zo snel en zo ver mogelijk doorrijden om nog net even die laatste auto in te halen.
* etc.

En al rijdend kun je zo zien wat zo'n automobilist van plan is. En dat is niet alleen bumperkleven, het is een aaneenschakeling van opvallend rijgedrag en overtredingen.

Anticiperen is het sleutelwoord. Maar door consequent te hard te rijden en structureel te weinig afstand houden kun je dat niet. En kan een ander dat ook niet op jou.

Ook wanneer je wat te snel op de linkerbaan rijdt, kun je prima anticiperen op verkeer dat bv. vanachter een vrachtauto naar links komt. Zeker wanneer je ziet, dat er iemand al een tijdje "klem" zit achter een vrachtauto. Even het gas los en je hebt een gaatje waar deze persoon kan invoegen. Het zelfde geldt voor invoegend verkeer op de snelweg.

• kendo
quote:
aex351 schreef op zondag 11 december 2016 @ 11:10:
[...]

Waarom rij jij links dan?

• prutser001
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 11:09

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Na een paar wat posts gelezen te hebben wil ik toch een berichtje achterlaten.

Zelf zit ik vaak op de weg zowel in NL, BE, DE, FR (etc). En ik kan zeggen dat ik redelijk door kar, zeker in DE is 180 geen uitzondering wel op de rustige stukken. In NL/BE/FR zit ik meestal ~5km boven toegestane snelheid buiten bebouwde kom.

Ik merk b.v. dat in DE de meeste bestuurders gewoon rechts rijden en rekening houden met bestuurders op de linker baan, zie je iemand die snel dichterbij komt wachten ze even en laten ze die voorbij. Ik zeg niet dat dit altijd gebeurt maar van alle kilometers die ik heb afgelegd maar 2-3 keer gezien dat er zo'n @#$@! tussenzat (2 keer Nederlander!!! ja je schaamt je verrot!).

In NL, BE en FR knallen de meeste !#%@# gewoon hun auto naar links als ze ~86 rijden als ze achter een vrachtwagen komen terwijl er iemand aan komt met ~130. En ja dan laat ik ook mijn ongenoegen merken door langzaam af te remmen tot ik bij die persoon bijna in de kofferbak zit.

Ook automobilisten die ~70 gaan rijden op de rechter baan... die moeten ze gewoon afvoeren (reden maakt me niets uit hebben niets te zoeken op de weg, en ja daar mag je het niet mee eens zijn maar die mensen zijn levensgevaarlijk!) Ze vallen vrachtwagens lastig welke op hun beurt weer gaan inhalen en op hun beurt weer voor andere weggebruikers vertraging/minder fijne situaties veroorzaken.

Dan de 'te druk met zooi in de auto ik blijf lekker links hangen met 100km/h als je 130 mag en gewoon naar rechts kan' figuren, deze zitten dan lekker op hun telefoon te klooien/te druk met ouwehoeren letten gewoon niet op. Als ik zie hoeveel weggebruikers tegenwoordig nogsteeds niet handsfree bellen, whatsappen e.d. terwijl ze op de weg zitten... het is niet te filmen.. Zeker na b.v. dat laatste bericht van die vrachtwagen bestuurder die in de UK een halve familie dood reed, dit zou toch mensen wakker moeten schudden.

Ik zeg niet dat ik een voorbeeldige weggebruiker ben maar de idioterie die je ziet tegenwoordig, rechts inhalen, vluchtstrookje pakken, bij stoplichten voor 'rechtdoor' voorsorteren en dan snel links/rechts afslaan. Gewoon auto parkeren, opstopping veroorzaken en dan gaan schelden als iemand commentaar geeft. En de ergste toch wel, 'roadragen' en andere weggebruikers in gevaar brengen.. Tot 2 keer getuige mogen zijn helaas..

Ik vraag me altijd af waarom we die cameras hebben en waar de politie is op het moment van dit soort acties... En als het dan fout gaat je gewoon 45 minuten staat te wachten langs de weg omdat je als getuigen je verklaring af moet leggen... (Als je 112 gebeld hebt..).

En nog een toevoeging, Automobilisten die willen inhalen op een wat 'smallere' weg en dan gaan twijfelen... (Toevallig vandaag op brug bij Gorinchem) Je eerst afsnijden om naar links te komen en dan gewoon niet voorbij een vrachtwagen durven... man man man...

prutser001 wijzigde deze reactie 12-12-2016 19:15 (4%)

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX2080, 32GB DDR4 3000, 1TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 8TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Skimovic
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 12-09 23:17
quote:
Mick1990 schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 21:51:
[...]

Weven is gewoon een geldige term uit het theorieboek hoor :+ Dat betekent dat twee verschillende (snel)wegen voor een paar honderd meter samenkomen waarbij auto's van de rechts naar links moeten en andersom. Gecombineerde in/uitvoegstrook zou je het voor kunnen aanzien. Bijvoorbeeld de a4 en a5:

https://www.google.com/ma...55e74f1f1b669ff8?hl=nl-US

de meest beruchte is toch wel de brug bij knooppunt Gorinchem, als ik het goed zeg heb je daar twee keer kort achter elkaar een punt dat je kunt weven en er staat daar dan ook altijd file vanaf 15:00. Volgens mij staat er op dat punt altijd een van de langste files in heel Nederland. Totdat je voorbij die twee weefpunten gereden bent, dan is de file ineens 'magisch' voorbij.

[...]

Dat kan zeker wel. Bijvoorbeeld buiten de spits op een tweebaanssnelweg waarbij ik op de linkerrijbaan een treintje aan auto's aan het inhalen ben en er via de invoegstrook een snelle audi/bmw de linkerrijbaan op komt rijden en bij mij direct gaat kleven terwijl ik dus al daar reed en auto's aan het inhalen ben. Dát is pas kinderachtig gedrag. Ik ga pas weer naar rechts als het voor mijn gevoel veilig genoeg is. Dat is dus als ik het treintje voorbij ben en genoeg ruimte heb om naar rechts te gaan zonder dat ik flink in de ankers moet. Soms moet je als snelle rijder ook gewoon even geduld hebben...
De term Ritsen ken ik wel, als ik het zo lees is dat in grote lijnen hetzelfde?

Dat punt bij Gorinchem kom ik hooguit een paar keer per jaar als ik familie in Nederland ga bezoeken en dan is het meestal in de avond buiten de spits of in het weekend.

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

• kendo
quote:
Skimovic schreef op zondag 11 december 2016 @ 21:16:
[...]

De term Ritsen ken ik wel, als ik het zo lees is dat in grote lijnen hetzelfde?
De handeling is eigenlijk gelijk. Maar ritsen wordt gebruikt om meerdere rijstroken op een baan samen te voegen. Weven wordt gebruikt om meerdere wegen/banen samen te voegen ( gedeelde in- en uitvoegstroken)

• Bio
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 10:41
quote:
kendo schreef op zondag 11 december 2016 @ 17:06:
We hebben het hier voornamelijk over bumperkleven, maar wanneer je eens goed kijkt naar het weggedrag van deze personen, zul je zien dat daar veel meer enigenaardigheidjes aan vooraf gaan.

* van bumper naar bumper rijden. En dan vol op de rem.
* op een voor de rest lege weg zo snel mogelijk naar een voorganger jakkeren. En er vervolgens zo dicht mogelijk achter blijven hangen.
* zo snel mogelijk van mini rotonde naar mini rotonde, van stoplicht naar stoplicht.
* allerlei lichtsignalen gebruiken, behalve op de momenten dat het wel nodig is.
* kriskrassend door het verkeer bewegen.
* doorgetrokken strepen negeren
* puntstukken meenemen om nog op het laatste moment iemand in te halen.
* bij het ritsen zo snel en zo ver mogelijk doorrijden om nog net even die laatste auto in te halen.
* etc.

En al rijdend kun je zo zien wat zo'n automobilist van plan is. En dat is niet alleen bumperkleven, het is een aaneenschakeling van opvallend rijgedrag en overtredingen.

Anticiperen is het sleutelwoord. Maar door consequent te hard te rijden en structureel te weinig afstand houden kun je dat niet. En kan een ander dat ook niet op jou.

Ook wanneer je wat te snel op de linkerbaan rijdt, kun je prima anticiperen op verkeer dat bv. vanachter een vrachtauto naar links komt. Zeker wanneer je ziet, dat er iemand al een tijdje "klem" zit achter een vrachtauto. Even het gas los en je hebt een gaatje waar deze persoon kan invoegen. Het zelfde geldt voor invoegend verkeer op de snelweg.
Je bedoelt dat ze zich aan de verkeersregels houden? Als de baan al ruim voor het ritspunt leeg is dan is dat door alle anderen die fout ritsen. Moet ieder ander persoon er daarom ook maar een kilometer eerder tussen? Ik rijd ook lekker tot het eind door.

En waarom staat er op de borden in NL: "Ritsen na 400m", en niet "Zo snel mogelijk ritsen binnen 400m"?

• kendo
quote:
Bio schreef op zondag 11 december 2016 @ 21:54:
[...]

Je bedoelt dat ze zich aan de verkeersregels houden? Als de baan al ruim voor het ritspunt leeg is dan is dat door alle anderen die fout ritsen. Moet ieder ander persoon er daarom ook maar een kilometer eerder tussen? Ik rijd ook lekker tot het eind door.

[afbeelding]

En waarom staat er op de borden in NL: "Ritsen na 400m", en niet "Zo snel mogelijk ritsen binnen 400m"?

[afbeelding]
Nee, vol gas door jakkeren zonder je snelheid aan te passen aan het overige verkeer.

• Skimovic
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 12-09 23:17
quote:
kendo schreef op zondag 11 december 2016 @ 21:54:
[...]

De handeling is eigenlijk gelijk. Maar ritsen wordt gebruikt om meerdere rijstroken op een baan samen te voegen. Weven wordt gebruikt om meerdere wegen/banen samen te voegen ( gedeelde in- en uitvoegstroken)
Ik kende de term weven echt niet, heb mijn rijbewijs ook in Belgie gehaald.
Ritsen ken ik, is dus eigenlijk best vergelijkbaar. Dan snap ik tenminste waar men het over heeft :)

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

• aex351

aex351

I am the one

quote:
kendo schreef op zondag 11 december 2016 @ 17:11:
[...]

Waarom rij jij links dan?
Om iemand in te halen natuurlijk. Niet omdat het uitzicht daar veel mooier is.

• wolly_a
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Ik lees hier voornamelijk situaties waarin de linksrijder best wel naar rechts had gekund. In zo'n situatie is het wel duidelijk. Wat ik veel storender vind, is dat een hardrijder vind dat ik wel even naar rechts kan, tussen een rij vrachtwagens of iets dergelijks, omdat hij/zij er zonodig langsmoet. Hij/zij maakt dat op bumperklevende wijze, met licht- en geluidssignalen kenbaar...

Waarom? Het is niet zo dat ik met 1 km verschil inhaal ofzo, ik zorg wel dat ik dan goed vaart heb. Wat geeft de bumperklever meer recht, behalve het feit dat het meestal een BMW, Mercedes of Audi is en dat zij hoogstwaarschijnlijk meer wegenbelasting betalen... Daarnaast is het voor de vrachtwagensbestuurders ook nog eens storend, wanneer ik met 130/140 tussen hun duik en direct keihard afrem om ook 80/90 te gaan rijden.

Nikon D7000 / D7100 | Nikon 35mm 1.8 | 50mm 1.8 | 17-55 2.8 | 70-200 2.8 | 80-400 4.5-5.6 | Tamrom 17-50 2.8 | Tokina 11-16 2.8 | Nikon SB-800 / SB-900

• kendo
quote:
aex351 schreef op maandag 12 december 2016 @ 09:01:
[...]

Waarom denk je dat een ander links rijdt dan?

• TommyGun
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 14-11 15:06

TommyGun

Stik er maar in!

quote:
Bio schreef op zondag 11 december 2016 @ 21:54:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]
Precies, zoals het hoort. Helaas begrijpen al die schoolmeesters dat niet...

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 07:54
Het ritsen is heel simpel, de gedragsregels bij drukte wijken gewoon af van de standaard (en dat leer je niet).

Standaard (dit leer je):
- Vanaf het bord "vanaf hier ritsen" zoek je een plekje en bij de eerste gelegenheid voeg je in.

Bij drukte (dit leer je niet):
- Vanaf het bord "vanaf hier ritsen" kies je een plekje (het liefst het gaatje achter je voorganger als zij doen wat ze moeten doen) en houd je dezelfde snelheid aan als de baan ernaast. Invoegen doe je pas 1m voor het verdrijvingsvlak.

Mensen die op de laatste 400m met dubbele snelheid nog in gaan halen om hem 1m voor het verdrijvingsvlak er tussen te gooien zijn dus hufters. Mensen die 400m van tevoren in gaan voegen zijn net zo goed hufters en verpesten het ritsen voor iedereen.

Eenvoudige stelregel: voeg nooit in voordat degene voor je dat heeft gedaan.

assje wijzigde deze reactie 12-12-2016 10:16 (3%)

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• me_mrtn
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 06-11 08:22
quote:
aex351 schreef op maandag 12 december 2016 @ 09:01:
[...]

Als op dat moment al iemand bezig is met inhalen, kun jij niet inhalen. Volgens de regels gezien, moet jij dan gewoon rechts houden. :)

• sNielz123
  • Laatst online: 10-11 12:42
Bij ritsen als voorste auto bij drukte houd ik ook wel een hogere snelheid dan de auto's rechts van me.
De mensen die je dan inhaalt zijn degene die zelf verkeerd (te vroeg) hebben geritst.
Ik knal daar niet keihard langs, maar ik ga ook niets stilstaan als er ruimte voor me is.

Wat wel helpt is dat ik meestal in Nederland rijd en een Belgisch kenteken heb. Mensen zijn dan vaker iets meer vergevingsgezind.
Ik probeer wel altijd oogcontact te maken met invoegen en als ik ertussen ben bedank ik degene die ruimte maakt door even mijn hand op te steken. Kleine moeite, groot plezier.
Heb ook weleens dat iemand je geen ruimte geeft, dan voeg ik wel achter hem/haar in. Er tussen duwen geeft alleen maar ergernis en je bent echt niet sneller op je bestemming.

Nu moet je niet denken dat ik een heilige ben ofzo, ik wacht nog op een brief van de rechtbank om even langs te komen voor te hard rijden :(

• assje
quote:
MrMonkE schreef op zondag 11 december 2016 @ 12:06:
Mijn persoonlijke top 1000 (Het is een work in progress):
  • Mensen die 200 meter voor het stoplicht al beginnen met 'uitrollen',
Wat is hier mis mee dan? Vol gas doorrijden en dan in de ankers heeft de voorkeur?

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• KhaZ
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 14-11 23:02

KhaZ

Alfa Romeo

quote:
assje schreef op maandag 12 december 2016 @ 13:12:
[...]

Wat is hier mis mee dan? Vol gas doorrijden en dan in de ankers heeft de voorkeur?
Dou zou je een ronde-cycle kunnen missen, en sta je dus langer te wachten (mits er nog niemand bij het stoplicht stond/staat in jouw rijrichting/baan natuurlijk).

AMD 3700X | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

• assje
quote:
KhaZ schreef op maandag 12 december 2016 @ 13:14:
[...]

Dou zou je een ronde-cycle kunnen missen, en sta je dus langer te wachten (mits er nog niemand bij het stoplicht stond/staat in jouw rijrichting/baan natuurlijk).
Ik denk dat je tenzij bedoelt?

Idee van het uitrollen is natuurlijk dat hij in de tussentijd op groen springt en je daardoor zonder stoppen door kunt (50% van de gevallen is dat ook zo). Beste is dus om zo snel mogelijk bij de detectielussen te zijn (tenzij iemand anders die al heeft gepasseerd) en daarna lekker uitrollen, springt hij op groen kan je direct door in zijn 2 of 3.

Dit is in principe natuurlijk sneller dan zo hard mogelijk doorrijden en dan vanuit stilstand vertrekken, ofwel je gaat hoogstens een "ronde-cycle" winnen (collectief).
quote:
me_mrtn schreef op maandag 12 december 2016 @ 11:19:
[...]

Als op dat moment al iemand bezig is met inhalen, kun jij niet inhalen. Volgens de regels gezien, moet jij dan gewoon rechts houden. :)
Dit is er ook weer eentje die het fantastisch doet in de theorieboeken maar wat in de praktijk natuurlijk niet werkt.

Dus:
- ja degene die van baan wisselt moet voorrang verlenen aan verkeer dat daar al rijdt

Maar:
- degene op links zou de persoon al rechts moeten zien als iemand die hem een gunst verleent, hij gaat aan de kant om jou te laten passeren. Wil die persoon toch ook inhalen zorg je dus dat daar ruimte voor is (volgens fatsoennorm heeft de persoon op rechts in principe voorrang wat mij betreft).

Gebeurt het laatste niet gaat er dus niemand naar rechts. Als persoon 1-3 allemaal in willen halen en persoon 2 gaat naar rechts gaat persoon 3 op zijn plaats inhalen, dit wil persoon 2 niet (want die heeft ook haast) dus iedereen blijft links. Persoon 4 ergert zich vervolgens aan 1-3 en knalt er rechts voorbij.

Oplossing: Iedereen gaat wél naar rechts maar iedereen op links houdt ruimte voor mensen van rechts die naar links willen. Je haalt ofwel iemand in (er voorbij) of je houdt een gat waar hij in past, iemand "inhalen" waarbij je er naast komt/blijft te rijden doe je gewoon niet.

assje wijzigde deze reactie 12-12-2016 13:23 (56%)

• KhaZ

KhaZ

Alfa Romeo

quote:
assje schreef op maandag 12 december 2016 @ 13:19:
[...]

Ik denk dat je tenzij bedoelt?

Idee van het uitrollen is natuurlijk dat hij in de tussentijd op groen springt en je daardoor zonder stoppen door kunt (50% van de gevallen is dat ook zo). Beste is dus om zo snel mogelijk bij de detectielussen te zijn (tenzij iemand anders die al heeft gepasseerd) en daarna lekker uitrollen, springt hij op groen kan je direct door in zijn 2 of 3.

Dit is in principe natuurlijk sneller dan zo hard mogelijk doorrijden en dan vanuit stilstand vertrekken, ofwel je gaat hoogstens een "ronde-cycle" winnen (collectief).
Nee inderdaad: als de verwachting is dat-ie op groen springt niet natuurlijk. Maar als het relatief rustig is en je ziet van andere richtingen auto's naderen, dan is het gunstig om als eerste over die sensoren te rijden, grote kans dat jouw stoplicht dan eerder op groen gaat (afhankelijk per kruising uiteraard, sommige hebben bepaalde voorkeursmappings.).

Als je dan een beetje gaat lopen treuzelen sta je normaal gesproken langer te wachten, wat tot ergernis bij achterliggers kan leiden.

KhaZ wijzigde deze reactie 12-12-2016 13:28 (32%)

AMD 3700X | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

• assje
quote:
KhaZ schreef op maandag 12 december 2016 @ 13:27:
[...]

Nee inderdaad: als de verwachting is dat-ie op groen springt niet natuurlijk. Maar als het relatief rustig is en je ziet van andere richtingen auto's naderen, dan is het gunstig om als eerste over die sensoren te rijden, grote kans dat jouw stoplicht dan eerder op groen gaat (afhankelijk per kruising uiteraard, sommige hebben bepaalde voorkeursmappings.).

Als je dan een beetje gaat lopen treuzelen sta je normaal gesproken langer te wachten, wat tot ergernis bij achterliggers kan leiden.
quote:
Trivia[bewerken]
De lus die het verst van de stopstreep ligt, dient voor het aanvragen van groen licht. Weggebruikers menen vaak dat om vlot bediend te worden van groen licht, ze zo snel mogelijk in de voorste lus moeten gaan staan met hun voertuig, onwetend dat de verweglus (zie par. Toepassing) de eigenlijke groenaanvraag doet. Vroeger was er bij gebruik van slechts één detectielus vlak voor de stopstreep een bordje "oprijden tot de stopstreep". In 50 km/uur-gebieden worden voor verkeerslichten vaak diagonaal over de rijstrook liggende detectielussen toegepast, die van rechtsvoor schuin naar linksachter lopen voor onder andere de detectie van motorfietsen.
Wikipedia: Detectielus

Vanaf de eerste lus kan je hem dus gewoon lekker uit laten rollen, op 80km/h wegen is dat nog best een flink stuk.

assje wijzigde deze reactie 12-12-2016 13:33 (4%)

• KhaZ

KhaZ

Alfa Romeo

Ja dat snap ik.. maar als je 200m van tevoren al gaat uitrollen kom je later bij de eerste lus.

• aex351

aex351

I am the one

quote:
me_mrtn schreef op maandag 12 december 2016 @ 11:19:
[...]
De regel is dat bij het uitvoeren van een een bijzondere manoeuvre anderen niet gehinderd mogen worden. Er is geen regel dat je zelf niet mag inhalen wanneer iemand anders al aan het inhalen is. Mocht je dit toch denken, dan lijkt het mij verstandig om je theorieboeken nog maar eens een keer door te nemen.
quote:
kendo schreef op maandag 12 december 2016 @ 09:47:
[...]
Waarom denk je dat een ander links rijdt dan?
Geen idee, vraag het ze zou ik zeggen. Deze thread gaat echter over bumperklevers.

• MewBie
  • Registratie: april 2002
  • Nu online
quote:
sNielz123 schreef op maandag 12 december 2016 @ 12:17:
Wat wel helpt is dat ik meestal in Nederland rijd en een Belgisch kenteken heb. Mensen zijn dan vaker iets meer vergevingsgezind.
Met een Noors kenteken kom je ook veel beter door het verkeer. :D
En je komt ook met een boel dingen weg waar je met een NL kenteken nooit mee weg zou komen zonder dat iedereen boos wordt.

U-bocht waar het niet mag?
Half op de stoep parkeren midden in een stadscentrum?
Creatief parkeren met je 4x4?
Inschattingsfoutje maken?
Bijna iedereen gaat er automatisch van uit dat je totaal niet gewent bent aan de grote hoeveelheid verkeer in NL en geeft je de ruimte tot je klaar met met "klootviolen". :Y)
Al zal het tegenwoordig met de grote hoeveelheid camera's en dashcam's in omloop wel sneller leiden tot foto's/filmpjes op internet.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• MrMonkE
  • Registratie: december 2009

MrMonkE

★☆Bananarama fan☆★

quote:
assje schreef op maandag 12 december 2016 @ 13:12:
[...]

Ja.

Panedemmic or BUST! Decimate that population!

• assje
quote:
Nee.

(mijn argument staat hierboven al)

assje wijzigde deze reactie 12-12-2016 21:00 (12%)

• me_mrtn
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 06-11 08:22
quote:
aex351 schreef op maandag 12 december 2016 @ 13:47:
[...]

De regel is dat bij het uitvoeren van een een bijzondere manoeuvre anderen niet gehinderd mogen worden. Er is geen regel dat je zelf niet mag inhalen wanneer iemand anders al aan het inhalen is. Mocht je dit toch denken, dan lijkt het mij verstandig om je theorieboeken nog maar eens een keer door te nemen.
Nee hoor, ik wijs je alleen maar even op het feit dat jij geen extra rechten hebt op andere weggebruikers en dat het zonnetje niet uit jouw derrière schijnt. Precies zoals jij zegt, mag jij andere mensen niet hinderen als zij inhalen door bijvoorbeeld te kleven.

• Typhone
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 11:47
quote:
sNielz123 schreef op maandag 12 december 2016 @ 12:17:

Ik hoop dat ik jou eens tegenkom. Zou mijn beeld van Belgen in elk geval een stuk verbeteren denk ik d:)b
Mijn compagnon en ik noemen Belgen gekscherend altijd 'moordenaars'. Dat heeft te maken met hun gedrag op met name de Autobahn, waarbij hun verkeersinzicht zich beperkt tot maximaal 20cm buiten de eigen auto. Invoegen, inhalen, instructies opvolgen, vooruitkijken, anticiperen en dergelijke is er meestal niet bij. Ik heb me vaker afgevraagd hoe rijden in België geregeld is want heel erg veel soeps kan dat niet zijn.

Wat betreft bumperklevers ben ik altijd eenvoudig. Die mogen erlangs wanneer ze willen en wanneer ik ruimte heb om naar rechts te gaan. Heb ik de juiste auto onder m'n kont (de M6 of de 650i) dan hebben de echte hufters vaak een groot probleem. Als ik 140 km/h rij in 120km/h gebied en ze blijven knipperen, seinen of wild gedrag vertonen en is er geen reden voor mij om naar rechts te gaan (rits vrachtwagens meestal) dan rem ik altijd netjes tot de vMax en blijf zo rijden. Dat gedrag is zeker niet goed maar dat interesseert me op dat moment niks meer. Als puntje bij paaltje komt treedt het korps politiediensten wel op en zie ik de boete voor mezelf aan de snelheid houden graag tegemoet. Een enkele keer krijg ik zo vanaf de linkerbaan gebaren op het moment dat ik naar rechts ga. Dan is het een dot gas erbij en blijf ik er de rest van de tijd voor.

Gelukkig zijn die gevallen zeldzaam maar geliefde plekken zijn toch wel de A58 (bij Tilburg), A16 (Breda-Rotterdam) en zinloze klevers op de A67 (Venlo - Ehv en vice versa). In Duitsland reageren de meeste automobilisten altijd een stuk netter maar dat is ook wel afhankelijk van waar je rijdt. Baden-Württemberg en Bayern zijn echte snelwegen, NRW is wat rustiger en Thüringen rijdt meestal ook wel door.

Post van Kendo
quote:
is ook wel heel erg herkenbaar trouwens. Dergelijke types zie je vaak voor je al bezig en achter je zie je ze ook van verre al aankomen.

Note:
- Beschreven gevallen zijn altijd onderwerp van subjectiviteit
- Niemand hier moet zich aangevallen voelen
- Ik maak ook wel eens een foutje
- Ik laat ritsers er wel tussen en ben in 99% van de gevallen een defensieve rijder
- Fouten van anderen straf ik niet af, zinloos asociaal gedrag is een ander verhaal

Typhone wijzigde deze reactie 15-12-2016 14:54 (4%)

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 12:27

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ik heb vorige week een bumperklever (waarschijnlijk) een bon aangesmeerd >:)

Op de A4 Leiden -> Den Haag vond iemand dat ik met 110 (GPS) niet doorreed terwijl de maximumsnelheid 100 was op dat moment, dus hij hing ongeveer op mijn trekhaak. Ik kon niet direct veilig naar rechts, dus dat deed ik niet. Wel ken ik de situatie daar, dus langzaam de snelheid een beetje meer op laten lopen. En net bij het begin van de trajectcontrole zag ik rechts een gat waar ik veilig inpaste (met een beetje bijremmen). Op dat moment reden ik en de bumperklever ongeveer 120 (niet echt op gelet, ik lette meer op het verkeer). Ik remde af om geen bon op te lopen in de trajectcontrole, de bumperklever versnelde als de duivel op zijn hielen zat. Ik denk wel dat hij een leuke prent tegemoet kan zien >:)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• waah
  • Laatst online: 09:32
quote:
Freee!! schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 10:42:
Ik heb vorige week een bumperklever (waarschijnlijk) een bon aangesmeerd >:)

Op de A4 Leiden -> Den Haag vond iemand dat ik met 110 (GPS) niet doorreed terwijl de maximumsnelheid 100 was op dat moment, dus hij hing ongeveer op mijn trekhaak. Ik kon niet direct veilig naar rechts, dus dat deed ik niet. Wel ken ik de situatie daar, dus langzaam de snelheid een beetje meer op laten lopen. En net bij het begin van de trajectcontrole zag ik rechts een gat waar ik veilig inpaste (met een beetje bijremmen). Op dat moment reden ik en de bumperklever ongeveer 120 (niet echt op gelet, ik lette meer op het verkeer). Ik remde af om geen bon op te lopen in de trajectcontrole, de bumperklever versnelde als de duivel op zijn hielen zat. Ik denk wel dat hij een leuke prent tegemoet kan zien >:)
Volgens mij is dit de enige manier om het bumperkleefprobleem op te lossen. Gewoon met camera's kijken wat de afstand is, en een foto maken.

Genoeg ruimte om opzij te gaan? geen prent want dan had de voorligger gewoon opzij moeten gaan.

Een rits aan vrachtwagens/geen mogelijkheid om opzij? leuk prentje voor de bumperklever.

Eventueel gekoppeld met een flitser om te kijken hoe hard je rijd voor een extra bonus. :+ (harder dan vmax+kleven)

Pakkans is de enige manier om dit soort gevaarlijk rijgedrag te voorkomen. En ik denk dat als je dit kan afleren (+ bellen/appen achter het stuur) dat je meer doet tegen files dan alle maatregelen die genomen zijn inde afgelopen 10 jaar. :+

Omdat het onderlinge verschil vaak maar 10/20 km/u is denken mensen in het verkeer blijkbaar dat het niet zo'n probleem is. Ze vergeten echter dat ze in stalen moordmachines van ~1300 kg met 130 km/u rondrazen. Dat zijn enorme krachten...... En daar hoor je verantwoord mee om te gaan.
en IMHO kunnen mensen dat niet, getuige de ~19.000 zwaar gewonden elk jaar. Dus gewoon geautomatiseerd rijden invoeren en uiteindelijk verplichten. Wil je zelf scheuren? lekker naar een racebaan. Maar dit is meer offtopic denk ik :Y)

• Freee!!

Freee!!

quote:
waah schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 11:33:
[...]
Volgens mij is dit de enige manier om het bumperkleefprobleem op te lossen. Gewoon met camera's kijken wat de afstand is, en een foto maken.
Ik heb geen foto gemaakt, ik heb hem gewoon met (veel te) hoge snelheid de trajectcontrole in gelanceerd.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• assje
quote:
waah schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 11:33:
[...]
Genoeg ruimte om opzij te gaan? geen prent want dan had de voorligger gewoon opzij moeten gaan.
Alsnog een prent voor de bumperklever + een prent voor onnodig linksrijden voor de voorligger.

Toch wordt het moeilijk om op een foto in te schatten wie wel/niet naar rechts kan/moet zonder de snelheden van beide te weten.

Wat mij betreft hoeft niemand zijn rem te gebruiken om naar rechts te gaan. Gaatjes waar je moet remmen om er in te kunnen hoef je dus niet in, even naar rechts, voet van het gas en daarna weer naar links hoort er wel bij wat mij betreft.

Als ik even naar rechts ga om iemand voorbij te laten ga ik er wel vanuit dat degene daar achter weer ruimte laat voor mij om weer naar links te kunnen (zodat ik niet in de ankers hoeft van 130 naar 90 voor de vrachtwagen die daar rijdt).

In mijn ervaring zijn de mensen die het hardste klagen over onnodig linksrijders ook degene die het minste rekening houden met mensen die rechts rijden (en die zijn dus indirect juist de oorzaak van dat probleem).

assje wijzigde deze reactie 16-12-2016 12:26 (26%)

• Ora et Labora
  • Registratie: september 2003
  • Nu online
quote:
Freee!! schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 12:03:
[...]

Ik heb geen foto gemaakt, ik heb hem gewoon met (veel te) hoge snelheid de trajectcontrole in gelanceerd.
Het gaat om het gemiddelde in een traject controle. Je kunt prima met 120 naar binnen rijden en daarna 80 gaan rijden bijvoorbeeld.
Een app als Flitsmeister houdt het gemiddelde bij waar je dus kunt zien of je gemiddeld te hard gaat of niet.

Ora et Labora wijzigde deze reactie 16-12-2016 12:11 (32%)

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Freee!!

Freee!!

quote:
Ora et Labora schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 12:11:
[...]
Het gaat om het gemiddelde in een traject controle. Je kunt prima met 120 naar binnen rijden en daarna 80 gaan rijden bijvoorbeeld.
Een app als Flitsmeister houdt het gemiddelde bij waar je dus kunt zien of je gemiddeld te hard gaat of niet.
Ik weet het, daarom ook "(waarschijnlijk)" in mijn eerste post hierover, maar het wordt wel moeilijk als je haast hebt en met 130 en nog versnellend een trajectcontrole voor 100 binnen rijdt. En ja, ik kon hem nog best wel een tijd zien op de linker baan en ik zag geen remlichten.

• brambello
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 13-11 09:39
Ik heb het nu niet over iemand die even kleeft en verder niet heel vervelend is, maar als je iemand ziet rijden die 1) te hard rijdt;, 2) aggressief kleeft, 3) rakelings inhaalt als je naar rechts gaat, en 4) dit structureel lijkt te doen (tijdens een rit),

MAAK MELDING OP EEN POLITIEBUREAU.

Als er meerdere meldingen komen over een bepaald kenteken zal die persoon wel worden uitgenodigd voor een gesprek namelijk.

Dit wil de politie centraal hebben, daarom kan het alleen op het politiebureau. Het kan echt een manier zijn om asociaal gedrag aan te pakken.

En verder: voor iedereen die bij een klever naar rechts gaat, wat natuurlijk niet gek is, is er het volgende probleem:

Bij het naar rechts gaan rijden ze 'door je heen', ze wachten niet af tot je gewisseld bent. Ook zeer gevaarlijk. Daarom blijf ik soms juist liever links en wacht ik tot ze me rechts inhalen en ga dan zelf als ze rechts hebben ingehaald gelijk naar rechts (als de situatie dit toelaat). Wat denken jullie hiervan?

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 12:06
brambello schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 13:38:
Daarom blijf ik soms juist liever links en wacht ik tot ze me rechts inhalen en ga dan zelf als ze rechts hebben ingehaald gelijk naar rechts (als de situatie dit toelaat). Wat denken jullie hiervan?
Dat jij onnodig links rijdt.

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Ik heb nooit last van bumperklevers. Gewoon de snelheid rijden die je mag rijden, en dan heb ik het niet over exact 80 op de teller (waar je 80 km/h mag), maar 87 of zo. Dan rijdt je in werkelijkheid +- 82 km/h; bij lange na niet boete waardig maar je rijdt ook niet te langzaam.

Ik heb natuurlijk wel eens dat ik 130@100 rijd en dat er iemand nog sneller wil zijn; prima! Ik zoek een plekje op rechts en laat diegene erlangs. Dat treiteren en zo vind ik zo kinderachtig (schoolmeesters :r). Vaak ook een teken dat je onnodig links rijdt overigens ;)

• FastFred
  • Laatst online: 14-11 23:27
Bij het naar rechts gaan rijden ze 'door je heen', ze wachten niet af tot je gewisseld bent. Ook zeer gevaarlijk. Daarom blijf ik soms juist liever links en wacht ik tot ze me rechts inhalen en ga dan zelf als ze rechts hebben ingehaald gelijk naar rechts (als de situatie dit toelaat). Wat denken jullie hiervan?
Als diegene de mogelijkheid heeft om je rechts in te halen dan heb jij dus ook de mogelijkheid om naar rechts te gaan, als oom agent het ziet ga je op de bon voor linksplakken.

Als de inhaler bij het 'door je heen' rijden jou raakt, dan heb je zat getuigen om je heen om hem als schuldige aan te wijzen. Aanrijding van achter is nagenoeg altijd de achterste auto schuldig.

Serieus, dat was ook de insteek van mijn rij-instructeur 11 jaar geleden. Ik remde op een smalle weg af voor een onoverzichtelijke oprit rechts, omringd met hoge struiken. De instructeur verbood mij bijna om af te remmen, als er een auto uit de inrit de weg op rijd en een aanrijding veroorzaakt dan is hij schuldig.

FastFred wijzigde deze reactie 10-10-2019 13:51 (5%)

Franse auto's gaan niet stuk, die staken gewoon

• DonJunior
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 14-11 16:52
assje schreef op maandag 12 december 2016 @ 10:10:
[..]

Eenvoudige stelregel: voeg nooit in voordat degene voor je dat heeft gedaan.
En.. als je dat wel hebt gedaan (om wat voor reden dan ook) zorg dan voor een gaatje naar je voorganger zodat diegene voor je (die dus nog moet invoegen) er wel tussen kan..

Want dat zie ik zo vaak gebeuren.. te vroeg er tussen proppen en vervolgens zo dicht op de voorganger gaan rijden dat niemand er meer tussen kan.. erg kinderachtig.

• DonJunior
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 14-11 16:52
TommyGun schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 13:41:
Ik heb nooit last van bumperklevers. Gewoon de snelheid rijden die je mag rijden, en dan heb ik het niet over exact 80 op de teller (waar je 80 km/h mag), maar 87 of zo. Dan rijdt je in werkelijkheid +- 82 km/h; bij lange na niet boete waardig maar je rijdt ook niet te langzaam.

Ik heb natuurlijk wel eens dat ik 130@100 rijd en dat er iemand nog sneller wil zijn; prima! Ik zoek een plekje op rechts en laat diegene erlangs. Dat treiteren en zo vind ik zo kinderachtig (schoolmeesters :r). Vaak ook een teken dat je onnodig links rijdt overigens ;)
Zelfs als ik te hard rijdt.. (en dan heb ik het niet over 4 km p/u te hard) heb ik nog wel eens bumperklevers achter me.. en dan is er echt geen mogelijkheid (op dat moment) om naar rechts te gaan.
Er zijn altijd mensen die nog meer haast hebben..

Dan zet ik wel altijd mijn knipperlicht naar rechts alvast uit om te laten weten dat ik ze gezien heb en dat ik echt wel in de planning heb om naar rechts te gaan maar dat dit nu even niet lukt (zoals je wellicht ook wel zou kunnen zien beste man)..

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

DonJunior schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 13:52:
[...]

Zelfs als ik te hard rijdt.. (en dan heb ik het niet over 4 km p/u te hard) heb ik nog wel eens bumperklevers achter me.. en dan is er echt geen mogelijkheid (op dat moment) om naar rechts te gaan.

Dan zet ik wel altijd mijn knipperlicht naar rechts alvast uit om te laten weten dat ik ze gezien heb en dat ik echt wel in de planning heb om naar rechts te gaan maar dat dit nu even niet lukt (zoals je wellicht ook wel zou kunnen zien beste man)..
Dan los je het prima op toch :) Maar gaan remmen / mistlichten (achter) aan, dat soort dingen... echt not done. Ik geef alleen aan dat onnodig linksrijden wel een heel groot probleem is en dit soort gedrag (bumperkleven dus) uit lokt. Ik ben dan ook voorstander van rechts mogen inhalen zoals in (sommige staten in?) de US.

• joshje
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 12:13
TommyGun schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 13:53:
[...]

Dan los je het prima op toch :) Maar gaan remmen / mistlichten (achter) aan, dat soort dingen... echt not done. Ik geef alleen aan dat onnodig linksrijden wel een heel groot probleem is en dit soort gedrag (bumperkleven dus) uit lokt. Ik ben dan ook voorstander van rechts mogen inhalen zoals in (sommige staten in?) de US.
Dit is zeker een groot probleem. Helemaal op de wegen breder als 2 rijbanen/spitsstrook. Dan blijven mensen liever in de middelste baan rijden. Net alsof de rechter baan alleen voor de vrachtwagens is |:(

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 12:10

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb het nu niet over iemand die even kleeft en verder niet heel vervelend is, maar als je iemand ziet rijden die 1) te hard rijdt;, 2) aggressief kleeft, 3) rakelings inhaalt als je naar rechts gaat, en 4) dit structureel lijkt te doen (tijdens een rit),

Niks, ik bel 112 en vraag meteen naar de meldkamer.

Ik rijd de laatste tijd veel file in de ochtend. Continu mensen met de auto op mijn achterbumper @ 50 km/u. Dan gaan de mistlampen achter aan en meestal weet men wel voldoende door mee afstand te houden.
[...]

Alsjeblieft niet doen. Wat moet diegene naast jou denken dan? Die idioot gaat toch niet naar rechts voordat ie mij heeft ingehaald, toch? Ik had laatst een vrachtwagen die invoegde en net toen ik bij de achterwielen reed richtingaanwijzer aanzette voor naar links. Ik reed harder dan de vrachtwagen en kon geen kant op met links en achter mij een auto. Vrachtwagen ging wel op zij en drukte mij aldus naar links. Gelukkig lette links ook op en die schoof op zijn beurt naar links. Ik heb mijn ongenoegen bij Wallenborn laten weten.

PcDealer wijzigde deze reactie 10-10-2019 14:09 (40%)

LinkedIn WoT Cash Converter

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

PcDealer schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:05:
[...]

Niks, ik bel 112 en vraag meteen naar de meldkamer.

Ik rijd de laatste tijd veel file in de ochtend. Continu mensen met de auto op mijn achterbumper @ 50 km/u. Dan gaan de mistlampen achter aan en meestal weet men wel voldoende door mee afstand te houden.
Daarom heet het ook 'file' :|

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 12:10

PcDealer

HP ftw \o/

Geen reden om geen 2 seconden afstand te houden wel of geen file @ 50 km/u.

LinkedIn WoT Cash Converter

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

PcDealer schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:10:
[...]

Geen reden om geen 2 seconden afstand te houden wel of geen file @ 50 km/u.
Ga jij maar eens echt 2 seconden afstand houden, op welk moment dan ook. Dan blijven er voertuigen tussen komen :D

• LankHoar
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 14-11 22:42

LankHoar

Professionele amateur

TommyGun schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:10:
[...]

Ga jij maar eens echt 2 seconden afstand houden, op welk moment dan ook. Dan blijven er voertuigen tussen komen :D
Ik erger me daar dood aan. Ze zouden massaal moeten bekeuren op afstand houden, volgens mij is dat veel gevaarlijk dan 10-20 km te hard rijden. Reactietijd is echt wel een dingetje en met <2 seconde afstand is dat gewoon erg link... Persoonlijk houd ik liever 3-4 seconden afstand, helemaal met de motor.

• Gebanned
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 10:01

Als er meerdere meldingen komen over een bepaald kenteken zal die persoon wel worden uitgenodigd voor een gesprek namelijk.

Dit wil de politie centraal hebben, daarom kan het alleen op het politiebureau. Het kan echt een manier zijn om asociaal gedrag aan te pakken.

En verder: voor iedereen die bij een klever naar rechts gaat, wat natuurlijk niet gek is, is er het volgende probleem:

Ik wacht om die reden ook wel eens met naar rechts gaan. Heb het ooit al eens gehad dat op het moment dat ik naar rechts ging de auto op de afrit besloot dat ie toch naar rechts moet; maar terug kon ook niet meer omdat de gestresste koekwaus al naast me zat.

• FastFred
LankHoar schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:16:
[...]

Ik erger me daar dood aan. Ze zouden massaal moeten bekeuren op afstand houden, volgens mij is dat veel gevaarlijk dan 10-20 km te hard rijden. Reactietijd is echt wel een dingetje en met <2 seconde afstand is dat gewoon erg link... Persoonlijk houd ik liever 3-4 seconden afstand, helemaal met de motor.
2 seconden afstand is echt enorm. Begin maar eens te tellen (eenentwintig, tweëntwintig) als de auto voor je een hectopaaltje, boom of whatever voorbij is.

Ik doe dat ook geregeld en dan pas zie je hoe veel 2 seconden is, in dat opzicht ben ik op de snelweg ook een bumperklever, maar je realiseert je gewoon niet dat 2 seconden zo veel afstand is.

FastFred wijzigde deze reactie 10-10-2019 14:21 (66%)

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 09:30
FastFred schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:19:
[...]

2 seconden afstand is echt enorm. Begin maar eens te tellen (eenentwintig, tweëntwintig) als de auto voor je een hectopaaltje, boom of whatever voorbij is.

Ik doe dat ook geregeld en dan pas zie je hoe veel 2 seconden is, in dat opzicht ben ik op de snelweg ook een bumperklever, maar je realiseert je gewoon niet dat 2 seconden zo veel afstand is.
Maar wel enorm hard nodig om die 2 seconden afstand te houden. Dat voorkomt een hoop ongelukken.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• brambello
TheBrut3 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 13:41:
[...]

Dat jij onnodig links rijdt.
Dit is niet aan de bumperklever om te beoordelen. Soms is de strook rechts vol OF is er daarnaast weer een strook waarvan gewisseld gaat worden naar links.

• Blasterxp
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
Ik snap de klevers wel, maar... hopelijk snappen zij ook dat als ze links komen aankakken de weg een stuk drukker is, en je dus meer last van elkaar hebt.

• brambello
FastFred schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 13:46:
[...]

Als diegene de mogelijkheid heeft om je rechts in te halen dan heb jij dus ook de mogelijkheid om naar rechts te gaan, als oom agent het ziet ga je op de bon voor linksplakken.

Als de inhaler bij het 'door je heen' rijden jou raakt, dan heb je zat getuigen om je heen om hem als schuldige aan te wijzen. Aanrijding van achter is nagenoeg altijd de achterste auto schuldig.
Maar geen zin in een botsing, gaat me om kans op letsel niet de kosten. Ik wil best naar rechts maar ervaring leert dat dat voorbijrijden op een aggresieve wijze gebeurt.

• brambello
Voor alle, naar mijn mening hersenlozen, die de 'jij rijdt onnodig links' post liken:

Ik mag inhalen met een minimaal snelheidsverschil! Of ik onnodig links rij is niet aan de bumperklever om te beoordelen!

Dan rijdt ik over de VMAX, bijv. 110 of 115 op de linkerbaan en ben ik dus aan het INHALEN.

brambello wijzigde deze reactie 10-10-2019 14:28 (38%)

• FastFred
@brambello dat mag je inderdaad, maar beter is om bij het inhalen even te versnellen als je een rij auto's achter je hebt, dat scheelt ergernis bij je mede-weggebruikers. Zie vrachtwagens die elkaar met 1km/h verschil in gaan halen.

Als ik inhaal met een 'minimaal snelheidsverschil' dan gooi ik ff 5km/h extra op de cruise control en na het inhalen ga ik weer terug naar m'n oude snelheid.

FastFred wijzigde deze reactie 10-10-2019 14:30 (25%)

• LordSinclair
brambello schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:28:
Voor alle, naar mijn mening hersenlozen, die de 'jij rijdt onnodig links' post liken:

Ik mag inhalen met een minimaal snelheidsverschil! Of ik onnodig links rij is niet aan de bumperklever om te beoordelen!

Dan rijdt ik over de VMAX, bijv. 110 of 115 op de linkerbaan en ben ik dus aan het INHALEN.
Wie ben je aan het inhalen dan als er blijkbaar rechts voldoende ruimte is om jou voorbij te rijden? ;)

• rdfeij
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 12-11 13:17
[...]

op dat moment maak je alleen de persoon rechts van je wel zenuwachtig. Die denkt dat je hem niet gezien hebt en naar rechts gaat komen....

• brambello
FastFred schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:29:
@brambello dat mag je inderdaad, maar beter is om bij het inhalen even te versnellen als je een rij auto's achter je hebt, dat scheelt ergernis bij je mede-weggebruikers. Zie vrachtwagens die elkaar met 1km/h verschil in gaan halen.
Dat is zo, maar op de A4 heb je meerdere banen, 4 op het traject dat ik bedoel.

Rechterbaan is vrachtwagens, een naar links is langzaam, nog een naar links 95-98, en dan rijdt ik linkerbaan 115 maar dan heb ik alsnog klevers.

• NotSoSteady
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 12:02
Ik doe het niet vaak, maar ik wil af en toe wel een beetje opschieten. Op mijn weg heb je soms in de stad tijdelijke stukken met twee banen en dat is handig om wat verkeer in te halen. Maar je hebt van die grapjassen die gewoon in de linkerbaan 50 blijven rijden en naast de andere auto blijven kleven. Dat is echt enorm frustrerend kan ik je vertellen.

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Dat is vaak de essentie inderdaad. Veel ergernis ontstaat doordat mensen vinden dat wat ze doen prima is omdat nergens letterlijk staat dat het verboden is, terwijl anderen daar anders naar kijken.

Een beetje rekening houden met elkaar en soms ook eens iets voor een ander over hebben. Als men je al gaat inhalen tijdens het naar rechts gaan kan dat ook een teken zijn dat je het erg langzaam doet.
Zo maak ik het ook wel mee dat mensen rustig honderden meters doen over het wisselen van een strook. Dat is puur jennen, dan ga ik ook echt niet wachten tot ze helemaal klaar zijn. :)

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary

• FastFred
brambello schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:31:
[...]

Dat is zo, maar op de A4 heb je meerdere banen, 4 op het traject dat ik bedoel.

Rechterbaan is vrachtwagens, een naar links is langzaam, nog een naar links 95-98, en dan rijdt ik linkerbaan 115 maar dan heb ik alsnog klevers.
Afhankelijk van welk deel van de A4 je rijd en op welk tijdstip (variabele limiet op sommige stukken) rij je dus 5km/h onder de snelheidslimiet en kun je zelfs tot 125km/h rijden zonder een boete te krijgen.

Niet gek dat je dan soms een bumperklever hebt.

• brambello
LordSinclair schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:31:
[...]

Wie ben je aan het inhalen dan als er blijkbaar rechts voldoende ruimte is om jou voorbij te rijden? ;)
Dat was in principe pas na het inhalen, ik had er toen ook wel de pest in. Mag dat?? Plus dat je dan rechts ingehaald kan worden dus daar houd ik ook rekening mee. Voortaan ga ik wel eerder naar rechts maar de klever moet ook beseffen dat je een automobilist voor je erg zenuwachtig kan maken met dat gedrag en dan ben je niet per se rationeel meer. Plus het idee dat je elk moment rechts in gehaald kan worden.

Een rijstrook wisselen is een bijzondere manouvre met niet te onderschatten gevaren, zeker op wegen met meer dan 2 banen, denk aan het 'naar dezelfde baan willen gaan conflict'

• brambello
Gonadan schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:34:
[...]

Dat is vaak de essentie inderdaad. Veel ergernis ontstaat doordat mensen vinden dat wat ze doen prima is omdat nergens letterlijk staat dat het verboden is, terwijl anderen daar anders naar kijken.

Een beetje rekening houden met elkaar en soms ook eens iets voor een ander over hebben. Als men je al gaat inhalen tijdens het naar rechts gaan kan dat ook een teken zijn dat je het erg langzaam doet.
Zo maak ik het ook wel mee dat mensen rustig honderden meters doen over het wisselen van een strook. Dat is puur jennen, dan ga ik ook echt niet wachten tot ze helemaal klaar zijn. :)
Ja, maar als je gaat kleven maak je het er bij mij niet beter op! Alleen maar erger! Maar jullie blijven mij de schuld geven.

• brambello
FastFred schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:35:
[...]

Afhankelijk van welk deel van de A4 je rijd en op welk tijdstip (variabele limiet op sommige stukken) rij je dus 5km/h onder de snelheidslimiet en kun je zelfs tot 125km/h rijden zonder een boete te krijgen.

Niet gek dat je dan soms een bumperklever hebt.
100.

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
brambello schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:36:
Ja, maar als je gaat kleven maak je het er bij mij niet beter op! Alleen maar erger! Maar jullie blijven mij de schuld geven.
Ik ga niet bumperkleven hoor, althans niet volgens mijn definitie. Twee seconden afstand zal het ook niet zijn.

Volgens mij krijg je nergens de schuld van maar word je alleen een spiegel voor gehouden. De acties van de bumperklever die je beschrijft zijn hoe dan ook fout, daar zijn we het wel over eens.
Maar los daarvan kan een beetje vlotter inhalen prettig zijn voor je medeweggebruikers en is bewust niet naar rechts om te sarren natuurlijk nooit populair. Nogal logisch dat je daar dan commentaar op krijgt toch? :)

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary

• LordSinclair
brambello schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:35:
Dat was in principe pas na het inhalen, ik had er toen ook wel de pest in. Mag dat??
Dat mag zeker, het is ook vervelend iemand op je bumper. Dat hoort ook totaal niet.
Ik heb mijzelf geleerd er rustig onder te blijven, wel zo fijn voor mijn eigen gemoedstoestand. Laat die andere maar met een hoge bloeddruk rijden.

• brambello
Gonadan schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:39:
[...]

Ik ga niet bumperkleven hoor, althans niet volgens mijn definitie. Twee seconden afstand zal het ook niet zijn.

Volgens mij krijg je nergens de schuld van maar word je alleen een spiegel voor gehouden. De acties van de bumperklever die je beschrijft zijn hoe dan ook fout, daar zijn we het wel over eens.
Maar los daarvan kan een beetje vlotter inhalen prettig zijn voor je medeweggebruikers en is bewust niet naar rechts om te sarren natuurlijk nooit populair. Nogal logisch dat je daar dan commentaar op krijgt toch? :)
Laat ik duidelijk zijn, linkerbaan is inderdaad een inhaalstrook. MAAR:

Het is geen 1975 meer, met alleen wegen met twee banen. We hebben het over meerdere banen dus er gaan ook mensen van de 3e naar de 2e baan en vice versa. De klever interesseert dit niet, die kan het niet schelen of ik tegen een andere auto aanknal. Er wordt heel veel van baan gewisseld en dat maakt dat je dat niet altijd zomaar ff kan doen.

Met andere woorden: jullie zijn met je mentaliteit blijven steken in alleen maar snelwegen met 2x2. Wonen jullie in Drenthe?

brambello wijzigde deze reactie 10-10-2019 14:45 (5%)

• Crashhill
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 14-11 15:57
Ik ben soms aan het bumperkleven zonder dat ik het merk.
Krijg dan altijd op me flikker van de medepassagier.

• Jrz
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 11:59
brambello schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:28:

Blijkbaar niet, want jij wordt ingehaald. Dat betekent dus dat er geen auto naast je rijdt.
...Daarom blijf ik soms juist liever links en wacht ik tot ze me rechts inhalen en ga dan zelf als ze rechts hebben ingehaald gelijk naar rechts (als de situatie dit toelaat). Wat denken jullie hiervan?

Jrz wijzigde deze reactie 10-10-2019 14:48 (23%)

Ennnnnnnnnn laat losssssssss....

• renegrunn
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 12:15
brambello schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:42:
[...]

Laat ik duidelijk zijn, linkerbaan is inderdaad een inhaalstrook. MAAR:

Het is geen 1975 meer, met alleen wegen met twee banen. We hebben het over meerdere banen dus er gaan ook mensen van de 3e naar de 2e baan en vice versa. De klever interesseert dit niet, die kan het niet schelen of ik tegen een andere auto aanknal. Er wordt heel veel van baan gewisseld en dat maakt dat je dat niet altijd zomaar ff kan doen.

Met andere woorden: jullie zijn met je mentaliteit blijven steken in alleen maar snelwegen met 2x2. Wonen jullie in Drenthe?
He wat is er mis met Drenthe!?

Joh maak je niet zo druk, iedereen is het in grote lijnen wel met je eens, en ik denk dat de eerste reactie ook als knip-oog werd bedoelt. Maar zonder de situatie goed te kennen, blijft het simpelweg logischer klinken dat wanneer iemand rechts wordt ingehaald, dus zelf ook naar die baan had kunnen opschuiven.

Dat er meerdere banen zijn maakt het inderdaad iets ingewikkelder, en kun je inderdaad niet altijd binnen een paar seconden een baan opschuiven. Maar je hebt ook nog zoiets als verkeersinzicht, anticiperen / vooruit kijken. En daar schiet het bij sommige weggebruikers tekort...

renegrunn wijzigde deze reactie 10-10-2019 14:51 (6%)

• TheBrut3
brambello schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:24:
Dit is niet aan de bumperklever om te beoordelen. Soms is de strook rechts vol OF is er daarnaast weer een strook waarvan gewisseld gaat worden naar links.
Of je leest je eigen casus nog eens;
Daarom blijf ik soms juist liever links en wacht ik tot ze me rechts inhalen en ga dan zelf als ze rechts hebben ingehaald gelijk naar rechts (als de situatie dit toelaat). Wat denken jullie hiervan?
Je blijft links rijden tot je rechts wordt ingehaald en gaat dan naar rechts. Hoe is dat geen definitie van linksrijden?

• brambello
renegrunn schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:48:
[...]

He wat is er mis met Drenthe!?

Joh maak je niet zo druk, iedereen is het in grote lijnen wel met je eens, en ik denk dat de eerste reactie ook als knip-oog werd bedoelt. Maar zonder de situatie goed te kennen, blijft het simpelweg logischer klinken dat wanneer iemand rechts wordt ingehaald, dus zelf ook naar die baan had kunnen opschuiven.

Dat er meerdere banen zijn maakt het inderdaad iets ingewikkelder, en kun je inderdaad niet altijd binnen een paar seconden een baan opschuiven. Maar je hebt ook nog zoiets als verkeersinzicht, anticiperen / vooruit kijken. En daar schiet het bij sommige weggebruikers tekort...
Niks, mooie provincie. Punt dat ik wil maken is dat baantje wisselen niet altijd zo makkelijk en veilig is op drukke wegen met veel banen.

Anticiperen is ook: de indruk hebben dat het verkeer 2 banen naar rechts rijdt erg dicht op elkaar zit, waaruit er grote waarschijnlijkheid volgt dat iemand wil inhalen via de baan waar ik op naar rechts moet.

brambello wijzigde deze reactie 10-10-2019 14:56 (11%)

• mugen4u1987
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 14-11 14:24
Sinds ik in Apeldoorn woon en dus elke dag de A1 of A12 pak zitten vrachtwagens vaak te bumperkleven terwijl ik gewoon chillax op de rechterbaan 80km rij (dure tijden, besparen op benzine en bla).

Voor zover ik weet is er geen inhaalverbod 'voor vrachtwagens' op die weg en soms halen ze mij dan ook in, maar andere vrachtwagens gaan bumperkleven,toeteren en seinen.. geeft een heel naar gevoel.

• brambello
TheBrut3 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:52:
[...]

Of je leest je eigen casus nog eens;

[...]

Je blijft links rijden tot je rechts wordt ingehaald en gaat dan naar rechts. Hoe is dat geen definitie van linksrijden?
Klopt, maar dan ben ik opgefokt en hij ook en houd ik er rekening mee dat hij me rechts wil inhalen, omdat dat uit mijn ervaring veel voorkomt. Dus dat opgefokte zorgt ervoor dat je irrationeel lang links blijft rijden, maar dan is het kwaad van het kleven al geschied. We zijn geen emotieloze robots!

• TheBrut3
Niet de weg opgaan of gelijk de eerste afrit nemen tot je afgekoeld bent? Wat is het nut aan opgefokt zijn omdat iemand sneller wil zijn?
Pagina: 1 ... 8 ... 15 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True