Ik heb het onderbuikgevoel dat dat het een en ander te maken heeft met de drukte in het verkeer in de landen om ons heen vergeleken met ons (en dan in het speciaal de randstad). Ik heb soms het zelfde gevoel met Duitsers; die rijden naar mijn gevoel veel 'relaxter' dan wij. Wel snel, maar met meer afstand en meer ruimte gevend aan anderen.brambello schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:17:
[...]
Ja, helaas doen zeer weinig mensen dit in Nederland. In Frankrijk zijn de chauffeurs sowieso beter dan hier, snelwegen hebben een veel rustiger beeld.
Het is eigenlijk wel interessant eens te kijken waar die geestelijke gesteldheid vandaan komt die ons er toe brengt tot dit soort 'aggresief' gedrag.
Laten we eerlijk zijn; iemand hoeft perse die 5 seconden eerder thuis te zijn en daarom dus niet even die ander voor te laten gaan of de ruimte te geven. Het is een soort 'stress op de weg' die daartoe leidt. Waar komt dat vandaan?
Ik zie bij mezelf wel drie rijstijlen:
1. soms ook wel wat aggresief, ik ga het niet goedpraten, ik wil wel eens wat te hard gaan, als ik mezelf er op betrap en analyseer wat ik aan het doen ben voelt het wel als stress... waarom, geen idee..ieder ander is dan een 'sukkel' en zou beter inzicht moeten hebben, elke misdraging die ik doe beredeneer ik naar mezelf toe als verdedigbaar in zo'n situatie. Maak je geen zorgen; het is maar zelfden en ik zal nooit bumperkleven, da's gewoon stom & risicovol.
2. Ik heb een (vindt ik) erg leuke auto, en heb echt lol in zo nu en dan wat gas geven... mea culpa. In deze mode hou is juist overdreven veel rekening met de rest van het verkeer en compenseer de snelheid met ruim op tijd afremmen en elegant verkeers- gedrag (juist iemand voorlaten etc.)
3. Vaak is het omgekeerde ook juist het geval; heerlijk rustig rond de 100 op de rechtse baan met iedereen langs me heen laten gaan... voelt heerijk relaxed.
Klinkt wel raar, maar het is gewoon hoe mijn pet staat; en dat heb ik ook bij reacties op ander verkeer zoals bumperklevers; in situatie 1 laat ik me opjagen en doe mee, in 3 laat ik het allemaal langs me heen gaan ;-)
Ben ik daar zo anders in? Uit wat ik hier lees lijken jullie veel consequenter qua rijstijl... Die stressgevoelens zijn er eigenlijk wel altijd (heb een drukke commute) maar ik weet ze het ene moment uit mijn kop te krijgen, en andere keren niet. Misschien zijn er wel truukjes om 'de rust' te vinden :-)