Bumperklevers, wat doen we er mee?

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 09:41
Ghostrider schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:02:
Laatst ook zo'n figuur die veulste vroeg naar links kwam terwijl ik met cruise 130 reed. Die heb ik dus zonder gas bij te geven nog rechts ingehaald voordat die bij de in te halen vrachtauto kwam 8)7
… en de max snelheid was 80? :Y)

Soms maken twee verkeersdeelnemers een verschillende inschatting. Dat kan gebeuren. Wil niet zeggen dat jij je daarmee het recht kan verschaffen dan maar rechts in te halen. Ik kan me geen goede motivatie voor verzinnen. In die zin is verkeersdeelname is dodelijk saai. Er zijn een paar regels, en daar heb je aan te voldoen, ook als die niet altijd logisch of rechtvaardig lijken.

Maar ja. Ik bedoel, gezien de inspiratie van je gebruikersnaam vermoed ik dat we daarin ook van mening verschillen...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 13:23

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Ryan1981 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:12:
[...]

Als je 130 reed was er niets aan de hand want dat rij ik dan ook.

Jij als hardrijder moet ook rekening met je verkeer houden en ik vind het bijzonder asociaal dat als je iemand die netjes 130 rechts rijd waarvan je kan zien dat hij flink moet gaan afremmen als jij hem inhaalt, nog effe gas bij geeft om deze persoon in een hoek te drukken.
Ik lees allemaal aannames.

De ander kan ook even tijdig gas bij geven of tijdig gas inhouden om de linkerbaan niet te hinderen :X

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Helixes schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:15:
[...]

Soms maken twee verkeersdeelnemers een verschillende inschatting. Dat kan gebeuren. Wil niet zeggen dat jij je daarmee het recht kan verschaffen dan maar rechts in te halen. Ik kan me geen goede motivatie voor verzinnen. In die zin is verkeersdeelname is dodelijk saai. Er zijn een paar regels, en daar heb je aan te voldoen, ook als die niet altijd logisch of rechtvaardig lijken.

Maar ja. Ik bedoel, gezien de inspiratie van je gebruikersnaam vermoed ik dat we daarin ook van mening verschillen...
Mwah ik rijdt graag door, ipv te slakken achter treuzelaars. Als iemand onnodig links rijdt ga ik er net zo makkelijk rechtsvoorbij. Racen doe ik wel op het circuit.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 06:18

Ryan1981

Je ne sais pas

Ghostrider schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:25:
[...]

Ik lees allemaal aannames.

De ander kan ook even tijdig gas bij geven of tijdig gas inhouden om de linkerbaan niet te hinderen :X
Nee gas bijgeven mag niet want 130 is maximum snelheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Ryan1981 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:40:
[...]

Dan gaslos :>

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58

garriej

Ik las ondertieten.

Helixes schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:15:
[...]

… en de max snelheid was 80? :Y)

Als het verkeer op de linkerbaan dusdanig traag rijd dat ik er met de max snelheid rechts langs kan. Dan noem ik dat een file en in de file mag je rechts inhalen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 06:42
begintmeta schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 08:46:
[...]

Wat ik dus vaak zie is dat mensen links richting aangevend de rotonde oprijden en hem nog steeds links richting aangevend weer verlaten (hoe je dat voor elkaar krijgt is mij een raadsel). Imho is het het zinvolst als iedereen consequent en tijdig naar rechts richting aangeeft, maar goed daarover is in een ander topic al een hoop gepost.
Dit noemen ze ook wel vandalisme en anders wel poging tot doodslag. Stel je voor dat een van die kiezeltjes net verkeerd aankomt en de voorruit van je achterligger aan diggelen ligt. Als jij dan met een gerust gevoel kan slapen, verdien je van mij hele nare toewensingen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JohnnyDon
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 17:45
begintmeta schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 08:46:
[...]

Wat ik dus vaak zie is dat mensen links richting aangevend de rotonde oprijden en hem nog steeds links richting aangevend weer verlaten (hoe je dat voor elkaar krijgt is mij een raadsel). Imho is het het zinvolst als iedereen consequent en tijdig naar rechts richting aangeeft, maar goed daarover is in een ander topic al een hoop gepost.
Iedere keer als ik vanuit werk naar de bushalte loop moet ik over een rotonde. Het is dan 17:00 uur en er is een constante doorstroom van auto's bij de rotonde. Nu is het een rotonde waar de auto voorrang heeft tegenover de voetganger en fietser. Maar sinds er vaak een aantal malloten geen richtingwijzer gebruiken bij het afslaan ga ik vaak een beweging maken alsof ik volop wil oversteken. Resultaat: bestuurder wordt boos, ik leg uit dat hij zijn richtingwijzer niet aan heeft staan en dat ik dacht dat hij nog een rondje om de rotonde wou doen, zij kunnen in frustratie met niks komen voor een tegenargument en rijden snel weg.

Leuk om af en toe dat soort mensen te prikkelen met hoe gevaarlijk het kan zijn als ze op die manier door blijven rijden. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ryan1981 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:12:
[...]

Als je 130 reed was er niets aan de hand want dat rij ik dan ook.

Jij als hardrijder moet ook rekening met je verkeer houden en ik vind het bijzonder asociaal dat als je iemand die netjes 130 rechts rijd waarvan je kan zien dat hij flink moet gaan afremmen als jij hem inhaalt, nog effe gas bij geeft om deze persoon in een hoek te drukken.
Dat dus

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:20
Mirved schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:31:
[...]

Niet. Zoals ik al zei je hoeft enkel medewerking te verlenen aan mensen die zich aan de regels houden.
Waar precies staat dit in de wet geschreven? Precies, nergens. Waar staat dat je bij het wisselen van rijstrook rekening moet houden met aankomend verkeer (ongeacht snelheid)? Precies (geldt ook voor @Ryan1981), Artikel 54 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).

Dat iemand anders de wet overtreedt betekent niet dat jij daarom ook maar de wet moet kunnen overtreden. Jij bent verantwoordelijk voor je eigen handelen en niet voor dat van een ander. Nogmaals: een goede chauffeur is niet per se een chauffeur die zich stoïcijns aan de regels houdt waardoor andere bestuurders in de "problemen" komen, maar die weet te anticiperen op de fouten van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Flavius schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 16:46:
[...]
Waar precies staat dit in de wet geschreven? Precies, nergens. Waar staat dat je bij het wisselen van rijstrook rekening moet houden met aankomend verkeer (ongeacht snelheid)? Precies (geldt ook voor @Ryan1981), Artikel 54 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).

Dat iemand anders de wet overtreedt betekent niet dat jij daarom ook maar de wet moet kunnen overtreden. Jij bent verantwoordelijk voor je eigen handelen en niet voor dat van een ander. Nogmaals: een goede chauffeur is niet per se een chauffeur die zich stoïcijns aan de regels houdt waardoor andere bestuurders in de "problemen" komen, maar die weet te anticiperen op de fouten van anderen.
Ik heb artikel 54 niet gelezen, maar ik ga er van uit dat er een maximum afstand is waarvoor deze geld. Ik zorg zeker dat die afstand ruim aanwezig is als ik naar links ga om een vrachtwagen in te halen met 130 km/h.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

Ryan1981 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 16:51:
[...]

Ik heb artikel 54 niet gelezen, maar ik ga er van uit dat er een maximum afstand is waarvoor deze geld. Ik zorg zeker dat die afstand ruim aanwezig is als ik naar links ga om een vrachtwagen in te halen met 130 km/h.
Artikel 54 lezen, zou net zo lang duren als je reply typen. Je kan best wat energie in je discussie stoppen :+

"Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan."

Je aaname is nog fout ook, er staat niks over afstand. Je moet ze voor laten gaan. Nou is dat wel heel breed natuurlijk. Bijvoorbeeld: Als ze halverwege jou inhaal actie achterop je zitten, heb je dan verzuimd om ze voor te laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:51

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

garriej schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 16:58:
[...]
Artikel 54 lezen, zou net zo lang duren als je reply typen. Je kan best wat energie in je discussie stoppen :+

"Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan."

Je aaname is nog fout ook, er staat niks over afstand. Je moet ze voor laten gaan. Nou is dat wel heel breed natuurlijk. Bijvoorbeeld: Als ze halverwege jou inhaal actie achterop je zitten, heb je dan verzuimd om ze voor te laten?
Als je tegen die tijd halverwege de derde vrachtwagen bent, die je niet kon zien voordat je naar links kwam, dus niet. Als je dan net halverwege dat ene bestelbusje bent dus duidelijk wel. Ergens daartussen ligt de grens

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

garriej schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 16:58:
[...]

Ik had hem idd gelezen en zag dat het wel meeviel.

En idd er staat geen maximum afstand bij, maar dat zou betekenen dat je nooit in kan halen dus er is wel degelijk een maximum afstand, en die mag je dus zelf bepalen maak ik hier uit op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Flavius schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 16:46:
[...]

Ik heb het nergens over wisselen van rijstrook. Ik heb het erover als ik ervoor rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ryan1981 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 17:00:
[...]
Ik had hem idd gelezen en zag dat het wel meeviel.

En idd er staat geen maximum afstand bij, maar dat zou betekenen dat je nooit in kan halen dus er is wel degelijk een maximum afstand, en die mag je dus zelf bepalen maak ik hier uit op.
Niet zozeer afstand als tijd, zie mijn vorige post.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:16
Ryan1981 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:40:
[...]

Ooo dus jij bent zo iemand die met 1 km verschil iemand inhaalt, die ook 130 op zijn km teller rijdt.

Even gas bij kan echt geen kwaad hoor. Dit bevordert namelijk de doorstroom van het verkeer.
En ws zit je met 135 op de teller nog veilig en loop je echt geen kans op een boete

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tartarus
p.d.akkerman schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 18:50:
[...]

Ooo dus jij bent zo iemand die met 1 km verschil iemand inhaalt, die ook 130 op zijn km teller rijdt.

Even gas bij kan echt geen kwaad hoor. Dit bevordert namelijk de doorstroom van het verkeer.
En ws zit je met 135 op de teller nog veilig en loop je echt geen kans op een boete
Dit dus.
Ik rijd heel vaak met Flitsmeister aan en hou me met enige regelmaat aan de Max snelheid wat er op die weg geldt**
Vaak zit er dan iemand voor je die Max snelheid op de naald aanhoudt. Dat scheelt dus al gauw 6 tot 9km/u.
En dan kijken ze je naar aan dat je levensgevaarlijk snel rijdt 8)7

**mocht Flitsmeister een onjuiste Max snelheid aangeven, dan kijk ik wat de rest van de medeweggebruikers doen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:54
Tartarus schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 19:03:
En dan kijken ze je naar aan dat je levensgevaarlijk snel rijdt 8)7
Dat hebben ze natuurlijk geleerd van Koos Spee en zijn huisdier Smurf.
Iemand gaat 5km/h te snel; Levensgevaarlijk! Met een bloedgang over de lege A2!

Er zijn mensen die SBS6 héél serieus nemen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jegelie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-09 14:44

jegelie

Sensory++

Tartarus schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 21:32:
[...]

Dan nog maakt het het niet okay om iemand of diens voertuig indirect schade toe te brengen, alleen maar omdat jij (degene die zonder noodzaak remt) kleinzielig bent.

Laatst had ik op een stukje 60km/u weg dat mijn voorligger 45km/u reed en mijn afstand was waarschijnlijk iets te klein volgens hem, dus besloot hij om mij een lesje te leren.
Ik heb ‘m gewoon ingehaald zonder iemand in gevaar te brengen, op een stukje weg zonder strepen en tegenliggers in dat geval. Het heeft wel mijn moraal geschaad voor ongeveer 2 en een halve minuut en dat was het. Zelf is die daarna nog door 8 auto’s ingehaald, allemaal boos toeterend naar hem.
Helemaal mee eens. Maar ik rem niet; ik laat mijn remlichten alleen zien. Om te waarschuwen dat degene die veel te dicht achter mij zit bij wet altijd in staat moet zijn om tijdig te kunnen remmen (i.e. veilige afstand bewaren).

Ik hou mij overigens ook zoveel mogelijk aan de voorgeschreven snelheid (niet altijd, maar ik probeer). Ik kan het echter niet helpen dat half Nederland beperkt is naar Zone 30 of Zone 60 - het lijkt erop dat de regering die snelheden oplegt "in de hoop" dat daar wat rustiger gereden wordt. Weten zij veel, dat daar af en toe zo'n koekwaus langskomt die ook daadwerkelijk die snelheid gaat rijden 8)7

En als er iemand voor mij rijdt die veel langzamer dan de voorgeschreven snelheid gaat, dan haal ik die ook in wanneer ik kan/mag.

leuk detail - als ik als Belg in Nederland rij, rijden heel veel Nederlanders te hard. Kom ik terug in België, moet ik mij heel vaak ergeren aan Nederlanders die juist dáár veel te traag rijden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
jegelie schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:28:
[...]

Helemaal mee eens. Maar ik rem niet; ik laat mijn remlichten alleen zien. Om te waarschuwen dat degene die veel te dicht achter mij zit bij wet altijd in staat moet zijn om tijdig te kunnen remmen (i.e. veilige afstand bewaren).

Ik hou mij overigens ook zoveel mogelijk aan de voorgeschreven snelheid (niet altijd, maar ik probeer). Ik kan het echter niet helpen dat half Nederland beperkt is naar Zone 30 of Zone 60 - het lijkt erop dat de regering die snelheden oplegt "in de hoop" dat daar wat rustiger gereden wordt. Weten zij veel, dat daar af en toe zo'n koekwaus langskomt die ook daadwerkelijk die snelheid gaat rijden 8)7

En als er iemand voor mij rijdt die veel langzamer dan de voorgeschreven snelheid gaat, dan haal ik die ook in wanneer ik kan/mag.

leuk detail - als ik als Belg in Nederland rij, rijden heel veel Nederlanders te hard. Kom ik terug in België, moet ik mij heel vaak ergeren aan Nederlanders die juist dáár veel te traag rijden!
Hou je er wel rekening mee dat de persoon achter jou misschien wel verder vooruit kijkt en ziet dat jij geen auto voor je hebt? Of dat jouw afstand op je voorligger dusdanig groot is dat een remmen door jou totaal niet verantwoord is? Dat kan zo een grote schrik reactie opwekken dat hij misschien wel gaat uitwijken en tegen de vangrails aan komt. Actie geeft reactie. Onverwachte actie geeft meestal ellende.
Wees niet ellendig en knipper gewoon met je linker aanwijzer dat je niet van plan bent naar rechts uit te wijken. Dat is net zo effectief en minder ernstig dan de illusie van het remmen te wekken.

Als ik in België ben, rijd ik net zo hard als de auto’s voor mij. Soms zelfs harder. Ik voel me over het algemeen vrij in het verkeer en ben redelijk alert op flitsers. TomTom en/of Flitsmeister draait altijd op mijn telefoon als ik rijd, ook al is het een kort stukje.
Enig land dat erger is dan Nederland wat betreft flitsers, is Oostenrijk. Daar heb je die flitspalen om de 2-3 kilometer wel, vooral bij Wenen.

[ Voor 10% gewijzigd door Tartarus op 15-10-2019 20:42 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 20:48
De rode draad in dit draadje is dat men anderen niks gunt. Zoals hierboven gezegd: actie geeft reactie.

Gun jij een ander het licht in de ogen niet, dan gunt hij het jou ook niet. Ik rijd zelf 110 op de snelweg en heb werkelijk nooit last van bumperklevers. Gewoon een kwestie van leven en laten leven. Beetje gas er bij op de linkerbaan, daar gaat je verbruik echt niet significant van omhoog. Aanpassen aan de snelheid die men op de bewuste baan rijdt en je hebt gegarandeerd nergens last van. En op de linkerbaan gewoon wat ruimte houden, zodat iemand die een beetje anticipeert zich niet hoeft klem te rijden op een vrachtwagen. Ook wel zo netjes lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 04:48

PhatFish

and, uhm......Moo

Ghostrider schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:02:
[...]

fouter, jaja. Lees gewoon nog een keer :z

Je hebt gewoon rekening te houden en het is dus niet toegestaan om achteropkomend verkeer te hinderen.

Laatst ook zo'n figuur die veulste vroeg naar links kwam terwijl ik met cruise 130 reed. Die heb ik dus zonder gas bij te geven nog rechts ingehaald voordat die bij de in te halen vrachtauto kwam 8)7
Helemaal met je eens betreffende achteropkomend verkeer niet hinderen, echter....

Precies jouw actie was mijn meest recente boete. Kost je €249,-, incl. administratiekosten. Ikzelf zat ook op CC en een Picasso reed 100 links. Er was wel een vrachtwagen verderop, maar ook met 130 duurde dat even. Totaal niet druk op de weg, verder ook niemand die links reed... Reageerden niet op even dimlicht uit/aan en ik had geen zin om op de rem te trappen. Naar rechts uitgeweken en erlangs. Paar auto's erachter reed de marechaussee en die heeft mij (na enige twijfel, dat wel, verder reed ik netjes volgens meneer) alsnog op de bon geslingerd. Ook niks tegenin gebracht, ik wist donders goed dat ik fout zat. Het was echter niet bij meneer agent opgekomen dat hij de bestuurder voor mij eenzelfde boete had mogen geven, maar rechts inhalen is gewoon gevaarlijk en weegt zwaarder. Kan ik me ook wel in vinden, hoe vervelend het ook is.

Rechts inhalen moet je gewoon niet doen. Stel dat die linksplakkende bestuurder even een helder moment heeft en toch maar naar rechts gaat. Die bestuurder heeft al bewezen incompetent te zijn, of in ieder geval op dat moment niet op z´n/haar best. Als die de achteruitkijkspiegel gebruikt, had die mij wel gezien. Dan ga ik er echt niet vanuit dat die dan wel netjes in de spiegels kijkt alvorens weer naar rechts te gaan. Voor je het door hebt vindt er een zwaar ongeluk plaats, als je in zo'n situatie gaat inhalen. Dan maar heel eventjes langzaam erachter en ik geef de bestuurder daarna tijdens het inhalen wel altijd zo'n lekker afkeurende/geïrriteerde blik. Soms tik ik met de wijsvinger nog even op de achteruitkijkspiegel, als ze mij bijvoorbeeld hebben afgesneden door de auto gewoon als een kip zonder kop met <100km/u naar links te slingeren. Misschien krijgen ze dan door dat dat ding er zit, maar volgens mij denken ondertussen hele volksstammen dat je gewoon mag gaan, als je je knipperlicht aanzet.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

TheBrut3 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:01:
[...]

Dat hebben ze natuurlijk geleerd van Koos Spee en zijn huisdier Smurf.
Iemand gaat 5km/h te snel; Levensgevaarlijk! Met een bloedgang over de lege A2!

Er zijn mensen die SBS6 héél serieus nemen...
Mja dat is helaas ook hoe blik op de weg de nek om is gedraait. Koos wou een tv programma waaruit mensen dachten dat op elke hoe van de straat wel een undercover politie auto reed.

Erg interresant betreffende de gedachtegang die dit soort programmas willen creeeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Ghostrider op 16-10-2019 10:40 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:11

Bommes

Capo del formaggio

[...]
Ik woon in zo een 30 zone, en ik ben die koekwaus die daar daadwerkelijk die snelheid gaat rijden of althans toch zeker niet boven de 40 uitkomt op mijn kilometerteller.
Je wilt niet weten wat voor kapriolen uit gehaald worden om mij duidelijk te maken dat ik harder moet rijden, om me in te halen of zelfs na dat in halen voor mij te stoppen om mijn raam er uit te slaan omdat ik zo sloom rijd.
Ja het is een rechte weg waar weinig huizen staan, maar het is toch echt binnen de bebouwde kom, het stikt er van de 30km borden en strepen op de weg, drempels en vooral heel, heel veel schoolkinderen.
We wonen er nu een jaar, de eerste dood gereden kat was na 1 maand en de hond van de overburen kon een half jaartje terug ook niet meer snel genoeg aan de kant springen.

Heel verhaal kort, je bent zelf die koekwaus als je zo kort door de bocht redeneert als jij in je post schrijft.
Die 30 zone is niet voor niets, zelfde voor de 60 zone, denk eens wat verder dan voorbij je eigen belang/ongeduld/haast.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jegelie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-09 14:44

jegelie

Sensory++

Bommes schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 18:17:
[...]
Heel verhaal kort, je bent zelf die koekwaus als je zo kort door de bocht redeneert als jij in je post schrijft.
Die 30 zone is niet voor niets, zelfde voor de 60 zone, denk eens wat verder dan voorbij je eigen belang/ongeduld/haast.
Precies, dat zeg ik :) (beter lezen) ! Ik BEN ook die koekwaus! Ik ben echt de enige die 30 rijd in een Zone 30, zowel in België (schoolomgevingen met dynamische snelheidsborden) als in Nederland (respect voor de buurt, waar ik als gast op een "sluipweg" naar mijn werk rijd). Ik maak ook altijd van die dingen mee met ongeduldige types die mij vooruit proberen te duwen, tot en met de lijnbus toe!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Laatst online: 21:11

Bommes

Capo del formaggio

@jegelie Dan heb ik het echt verkeerd gelezen, sorry.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ghostrider schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:39:
[...]

Mja dat is helaas ook hoe blik op de weg de nek om is gedraait. Koos wou een tv programma waaruit mensen dachten dat op elke hoe van de straat wel een undercover politie auto reed.

[YouTube: Houd blik op de weg - Internet aflevering 1]

Erg interresant betreffende de gedachtegang die dit soort programmas willen creeeren.
Inderdaad zeer interessant. Verkeer is een dynamisch iets, waarbij regels belangrijk zijn om orde te scheppen, maar te zwart wit naar regels kijken ongeacht de situatie is wat mij betreft het andere uiterste. In het verkeer gaat het om het oplossen van fouten van anderen. Langdurig een te korte afstand op je voorligger hebben is uiteraard verkeerd, maar in het drukke verkeer in bijvoorbeeld de randstad zijn er tal van situaties te bedenken waarbij die afstand korte tijd te weinig is. Dan is het zaak om daarop te handelen.

Spee komt op mij over als iemand die de grenzen zeer zwart wit neerzet. Gelukkig is hij wel zo sportief om destijds direct toe te geven dat hij verkeerd zat toen hij 80 over een kruising reed waar hij 50 mocht. Al kan dat ook een poging tot damage control zijn natuurlijk.

Ik hou mij 95% van de tijd aan de regels. In een paar procent van de gevallen overtreed ik onbewust of door omstandigheden de regels en voor de rest overtreed ik af en toe bewust een regel. Ik ben niet roomser dan de paus dus, maar ik hou wel altijd de veiligheid in het achterhoofd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
[...]
Dat geldt in Nederland ook, maar toch zal de politie op het moment dat jij een braketest doet, ongeacht of je daadwerkelijk vertraagd of alleen je remlichten op laat lichten, in de regel jouw rijbewijs innemen. Jij bent dan namelijk een veel grotere gevaarzetting dan de bumperklever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 06:54
Pierz schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:56:
De rode draad in dit draadje is dat men anderen niks gunt. Zoals hierboven gezegd: actie geeft reactie.

Gun jij een ander het licht in de ogen niet, dan gunt hij het jou ook niet.
Klopt helemaal dit! Ik ben normaal iemand die de aso's hun gang laat gaan onder het mom van: "lekker belangrijk dat je straks 2 auto's voor mij voor hetzelfde stoplicht staat te wachten". Maar heb af en toe wel een recalcitrant momentje (eigenlijk alleen maar als ik zelf ergens mee zit of boos over ben en daardoor geen zin heb om "shit te moeten pikken" van een verkeershufter). Vanmorgen was zo'n moment. Bij het oprijden van de snelweg is het 2 baans, waar je in een s-bocht moet ritsen naar 1. De rechterstrook accelereert gewoon netjes van 40-50 km/u tot tegen de 100 km/u (maximum snelheid op de snelweg) bij het ritsgedeelte. Ik rijd netjes rechts en zie al geruime tijd een auto op de (verder lege) linkerstrook rijden. Deze heeft alle tijd om netjes rechts in te voegen en met het verkeer mee te rijden, maar kiest ervoor om nog wat gas bij te geven om op het laatst in te voegen. Pech voor hem dat ik daar net reed en hem weinig ruimte liet. Hij wurmt zich er toch tussen vlak voor/over het verdrijvingsvak en ik geef hem even een seintje met mijn grootlicht om hem te verwittigen van het feit dat ik zijn actie niet zo kon waarderen. De beste man dacht waarschijnlijk dat ik hem seinde om te melden dat mijn ruitenwisservloeistof op is en ik toch echt mijn voorruit wilde schoonmaken, want kreeg een sproeier van hem over mijn ruit. Hij treft mij dan net op de verkeerde dag en vergeet zelf om op de snelweg weer meteen de linkerbaan te pakken. Zodoende kon ik hem heel even klemzetten achter een bestelwagen om hem even mijn indringende "don't fuck with me today!" blik te geven. Vervolgens rij ik door en gaat hij op mijn bumper zitten, waarop ik hem de (even daarvoor geleende) ruitenwisservloeistof weer retourneer. Hij kiest er vervolgens voor om zich af te laten zakken en ik kom ook weer tot rust en ga weer netjes 100 in de rechterbaan rijden.

Deze situatie had (met mijn gemoedstoestand vandaag) ook heel goed in een gevaarlijke verkeersruzie kunnen eindigen, wat het punt van Pierz weer eens illustreert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:33

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Pizza_Boom schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:21:
[...]
Dat geldt in Nederland ook, maar toch zal de politie op het moment dat jij een braketest doet, ongeacht of je daadwerkelijk vertraagd of alleen je remlichten op laat lichten, in de regel jouw rijbewijs innemen. Jij bent dan namelijk een veel grotere gevaarzetting dan de bumperklever.
Daarom ook niet remmen, maar gewoon je gas loslaten, werkt nog steeds prima :)

Toegegeven dat ik lang niet altijd het 'juiste' volk tref, menig petje in een golf of civic blijft uitdagend achter me hangen om even 'te racen'. Gas eraf, gaan ze nog uitdaging naast je rijden, in de hoop dat je hapt.

Al valt me de laatste tijd meer op, die 'voet op de rem' mensen. Hangen al bizar dicht op hun voorgang, maar werkelijk elke snelheidsvertraging meteen die remlichten weer aan, principe van 'even gas los' kennen ze blijkbaar echt niet.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

SinergyX schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 16:13:
[...]

Toegegeven dat ik lang niet altijd het 'juiste' volk tref, menig petje in een golf of civic blijft uitdagend achter me hangen om even 'te racen'. Gas eraf, gaan ze nog uitdaging naast je rijden, in de hoop dat je hapt.

Al valt me de laatste tijd meer op, die 'voet op de rem' mensen. Hangen al bizar dicht op hun voorgang, maar werkelijk elke snelheidsvertraging meteen die remlichten weer aan, principe van 'even gas los' kennen ze blijkbaar echt niet.
Of ze rijden in een auto, waarbij gas los niet snel genoeg tot voldoende snelheidsvermindering leidt (automaten en dergelijke).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:27

PauseBreak

derp!

Freee!! schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 16:19:
[...]

Of ze rijden in een auto, waarbij gas los niet snel genoeg tot voldoende snelheidsvermindering leidt (automaten en dergelijke).
Dan houden ze dus niet genoeg volgafstand aan :+

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

PauseBreak schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 16:20:
[...]
Dan houden ze dus niet genoeg volgafstand aan :+
Daar waren we het toch allang over eens :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
SinergyX schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 16:13:
[...]

Als jij zo dicht achter iemand rijdt, moet je wel meteen remmen, anders ben je finaal te laat. Overigens moet ik ook heel vaak bijremmen omdat ik het met gas loslaten niet red, vertraging is niet voldoende. Zie het ook wel met de bebouwde kom in gaan, ik laat het gas los en mijn voorligger blijft uitlopen, op een bepaald moment loop ik hard weer in, terwijl hij niet remt. Gewoon omdat hij dan zijn gas los heeft gelaten.

Dat racen heb ik niet zoveel last van. Ben meestal toch wel sneller. >:) Gaan ze lopen klieren, poot een keer op het gas, automaat trapt hem terug, ik schuif ervoor en laat hem dan weer rustig terugvallen naar de snelheid die ik eerder al op de cruise had staan. En dan ga ik niet meer ieder gaatje in. ;w ;w
Vorig jaar ook zo'n Civic, niet naar rechts gaan bij ruimte, dan ga ik wat aandringen. Uiteindelijk wel een keer en toen vol op het gas terwijl ik de cruise teruggepakt had, zat ik er dus weer achter. 2e keer deed ie het weer, had ik inmiddels de bak in sport staan en hoefde niet eens volgas mee te trappen om hem bij te kunnen blijven. Die kwam er bij 170 achter dat ik nog steeds naast hem zat en die vrachtwagen rechts wel heel hard dichtbij kwam. :+ O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Freee!! schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 16:22:
[...]

Daar waren we het toch allang over eens :?
Blijkbaar niet. Als dat het geval zou zijn, zou je het niet als reden voor het remmen geven. Ik rij ook automaat en als je voldoende volgafstand aanhoud (iets meer dan met handbak iha) dan hoef je de rem niet te gebruiken.
Maw: zij die de rem we vaak moeten gebruiken houden onvoldoende volgafstand aan voor het voertuig en de verkeerssituatie. Het heeft dus ook niet te maken met het voertuig maar met de bestuurder.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

PauseBreak schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 16:43:
[...]
Blijkbaar niet. Als dat het geval zou zijn, zou je het niet als reden voor het remmen geven. Ik rij ook automaat en als je voldoende volgafstand aanhoud (iets meer dan met handbak iha) dan hoef je de rem niet te gebruiken.
Maw: zij die de rem we vaak moeten gebruiken houden onvoldoende volgafstand aan voor het voertuig en de verkeerssituatie. Het heeft dus ook niet te maken met het voertuig maar met de bestuurder.
Ik hoef die rem eigenlijk nooit te gebruiken, het ging over die mallotige bumperklever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:33

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

[...]

We praten over marges van 2-3km/h verschil op z'n best, ik heb aardig wat automaatjes gereden maar geen enkele bleef stuk doorgaan op de snelheid dat je ging.

Al zie je wel vaak zo'n harmonica effect, gas/rem/gas/rem over de hele linie, als jij net gas geeft en de ander gas los, is dat verschil inderdaad wat groter dat je wel moet remmen als je zo dicht op de bumper van je voorganger zit. Heb je voldoende afstand, gas los is dan altijd voldoende.

Daarom rij ik zeker bij auto's waar ik niet 'verder' kan kijken (bestelbus, hoge SUV's) altijd op nog groter afstand, anders kan je via het raam van je voorganger de auto ervoor zien.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

SinergyX schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 17:09:
[...]
We praten over marges van 2-3km/h verschil op z'n best, ik heb aardig wat automaatjes gereden maar geen enkele bleef stuk doorgaan op de snelheid dat je ging.

Al zie je wel vaak zo'n harmonica effect, gas/rem/gas/rem over de hele linie, als jij net gas geeft en de ander gas los, is dat verschil inderdaad wat groter dat je wel moet remmen als je zo dicht op de bumper van je voorganger zit. Heb je voldoende afstand, gas los is dan altijd voldoende.
Zijn we het daar over eens.
Daarom rij ik zeker bij auto's waar ik niet 'verder' kan kijken (bestelbus, hoge SUV's) altijd op nog groter afstand, anders kan je via het raam van je voorganger de auto ervoor zien.
Meestal probeer ik zover naar links te rijden, dat ik er langs kan kijken. Heeft als bijkomend voordeel, dat motoren ook genoeg ruimte hebben om erlangs te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

jegelie schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:43:
[...]

Precies, dat zeg ik :) (beter lezen) ! Ik BEN ook die koekwaus! Ik ben echt de enige die 30 rijd in een Zone 30, zowel in België (schoolomgevingen met dynamische snelheidsborden) als in Nederland (respect voor de buurt, waar ik als gast op een "sluipweg" naar mijn werk rijd). Ik maak ook altijd van die dingen mee met ongeduldige types die mij vooruit proberen te duwen, tot en met de lijnbus toe!
Ik heb in België wel eens een politiebus op mijn bumper gehad die vond dat ik harder moest rijden. Was nog met de oude snelheden, maar ik reed daar al 55/60 op de teller (max was 50)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Freee!! schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 17:00:
[...]

Ik hoef die rem eigenlijk nooit te gebruiken, het ging over die mallotige bumperklever.
Dan hoef je het soort aandrijflijn van een auto ook niet in te brengen. Dat heeft er simpelweg niks mee te maken ;)

Nee, merp!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pierz
kleinelievewolff schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 14:56:
[...]
Klopt helemaal dit! Ik ben normaal iemand die de aso's hun gang laat gaan onder het mom van: "lekker belangrijk dat je straks 2 auto's voor mij voor hetzelfde stoplicht staat te wachten". Maar heb af en toe wel een recalcitrant momentje (eigenlijk alleen maar als ik zelf ergens mee zit of boos over ben en daardoor geen zin heb om "shit te moeten pikken" van een verkeershufter). Vanmorgen was zo'n moment. Bij het oprijden van de snelweg is het 2 baans, waar je in een s-bocht moet ritsen naar 1. De rechterstrook accelereert gewoon netjes van 40-50 km/u tot tegen de 100 km/u (maximum snelheid op de snelweg) bij het ritsgedeelte. Ik rijd netjes rechts en zie al geruime tijd een auto op de (verder lege) linkerstrook rijden. Deze heeft alle tijd om netjes rechts in te voegen en met het verkeer mee te rijden, maar kiest ervoor om nog wat gas bij te geven om op het laatst in te voegen. Pech voor hem dat ik daar net reed en hem weinig ruimte liet. Hij wurmt zich er toch tussen vlak voor/over het verdrijvingsvak en ik geef hem even een seintje met mijn grootlicht om hem te verwittigen van het feit dat ik zijn actie niet zo kon waarderen. De beste man dacht waarschijnlijk dat ik hem seinde om te melden dat mijn ruitenwisservloeistof op is en ik toch echt mijn voorruit wilde schoonmaken, want kreeg een sproeier van hem over mijn ruit. Hij treft mij dan net op de verkeerde dag en vergeet zelf om op de snelweg weer meteen de linkerbaan te pakken. Zodoende kon ik hem heel even klemzetten achter een bestelwagen om hem even mijn indringende "don't fuck with me today!" blik te geven. Vervolgens rij ik door en gaat hij op mijn bumper zitten, waarop ik hem de (even daarvoor geleende) ruitenwisservloeistof weer retourneer. Hij kiest er vervolgens voor om zich af te laten zakken en ik kom ook weer tot rust en ga weer netjes 100 in de rechterbaan rijden.

Deze situatie had (met mijn gemoedstoestand vandaag) ook heel goed in een gevaarlijke verkeersruzie kunnen eindigen, wat het punt van Pierz weer eens illustreert.
Vroeger ook wel gehad dit soort momenten. Tegenwoordig kan ik het laten gaan. Sterker nog, ik maak ruimte voor die types. Dan voegen ze bij mij in en rijden ze niet tot het einde door. Dat levert namelijk weer een remharmonica op waar ik meer last van heb. Laat het van je af glijden en gebruik je hersencapaciteit niet voor irritatie, maar bedenk je eens hoeveel last je er nou eigenlijk van hebt. Werkt voor mij meestal erg kalmerend. Of je bedenkt je wat voor fijn leven iemand moet hebben om zich zo te gedragen.

Overigens zou iedereen gewoon tot het eind door moeten rijden. Dat vroegtijdige haastige invoegen is slecht voor de doorstroming en geeft de aso rijder teveel ruimte. We hebben allemaal voor dat asfalt betaald, dus gebruik het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Pierz schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 00:18:
Overigens zou iedereen gewoon tot het eind door moeten rijden. Dat vroegtijdige haastige invoegen is slecht voor de doorstroming en geeft de aso rijder teveel ruimte. We hebben allemaal voor dat asfalt betaald, dus gebruik het.
Afbeeldingslocatie: https://sayingimages.com/wp-content/uploads/nobody-thanks-you-better-than-me-thank-you-memes.jpg

Kan iemand dit onderste stuk even vastpinnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Cruise control waarschijnlijk.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FietsCAD
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Pierz schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 00:18:
[...]

Niet helemaal, mensen moeten invoegen wanneer dit kan. Het is onzinnig en asociaal om hard langs gaten te rijden om op het eind remmend in te moeten voegen. Het gaat erom dat het verkeer zo snel mogelijk van twee naar één baan gaat. Auto's die stil staan helpen niet. Halverwege de invoegstrook remmen helpt natuurlijk nog minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 13:55

Crazy D

I think we should take a look.

FietsCAD schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 13:16:
Niet helemaal, mensen moeten invoegen wanneer dit kan. Het is onzinnig en asociaal om hard langs gaten te rijden om op het eind remmend in te moeten voegen. Het gaat erom dat het verkeer zo snel mogelijk van twee naar één baan gaat. Auto's die stil staan helpen niet. Halverwege de invoegstrook remmen helpt natuurlijk nog minder.
Nee, mensen op de invoegstrook moeten de snelheid gelijk maken aan de hoofdrijbaan, en dan invoegen daar waar het kan. In serieuze drukte kun je beter met gelijke snelheid de hele invoegstrook gebruiken, dat scheelt files aan het begin van de invoegstrook.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:19

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Exact dit...
Crazy D schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 16:40:
[...]

Nee, mensen op de invoegstrook moeten de snelheid gelijk maken aan de hoofdrijbaan, en dan invoegen daar waar het kan. In serieuze drukte kun je beter met gelijke snelheid de hele invoegstrook gebruiken, dat scheelt files aan het begin van de invoegstrook.
Hoevaak ik mensen zie invoegen met 80 waar 100 tot 130 wordt gereden en dan ook nog verwachten dat jij uitwijkt naar de linker baan en daarmee voorrang afdwingen waar zij dat niet hebben. Naast bumperkleven ook een heel erg irritant fenomeen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:16
Daar gaat 't idd vaak fout. Mensen willen meteen in 't begin invoegen anders zijn ze bang 'de boot te missen' verderop. En dat invoegen zonder eerst op snelheid te komen, begint ook telkens meer een trend te worden lijkt het wel. Mensen knallen 'm er rustig op met 80 terwijl iemand met 120 aan komt bijvoorbeeld. Leren ze dat tegenwoordig niet meer met rijlessen?

En nog iets wat mij opvalt, 45 is 't nieuwe 50?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
Mensen die een invoegstrook naderen zouden overigens wat mij betreft anticiperend en vooruitziend al een plekje links moeten gaan wanneer er mogelijkheid is.
Vaak zie je op een leeg stukje weg iemand doorsukkelen naast de invoegstrook waardoor de invoeger of gas bij moet geven of afremmen.
Edit: ik lees nu pas de voorgaande twee posts.
Ik persoonlijk probeer altijd de vMax te bereiken wanneer ik wil invoegen, wat soms niet lukt met anderen voor mij die daar minder erg in hebben. Bij mensen die op een laag pitje op een uitvoegstrook rijden, rij ik bewust wat op mindere afstand zodat ze misschien wakker worden en gas bij geven om met een verantwoorde snelheid in te voegen.

[ Voor 39% gewijzigd door Tartarus op 20-10-2019 16:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Tartarus schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 16:48:
Mensen die een invoegstrook naderen zouden overigens wat mij betreft anticiperend en vooruitziend al een plekje links moeten gaan wanneer er mogelijkheid is.
Vaak zie je op een leeg stukje weg iemand doorsukkelen naast de invoegstrook waardoor de invoeger of gas bij moet geven of afremmen.
Jij bedoelt dat de hoofdrijbaan moet opschuiven voor invoegers, nee en dat is ook tegen de verkeersregels in. Op die manier ga je alleen maar meer bijzonder verrichtingen afdwingen (van rijstrook wisselen), wat weer risico's met zich meebrengt.

Het is juist de invoeger die al bij het naderen van het invoegdeel al vooruit heeft moeten kijken waar hij mogelijk kan gaan invoegen en al snelheid is gaan maken om dit op snelheid van de hoofdrijbaan uit te voeren.

Ikzelf (waar dat mogelijk is) weet bij het einde van de driehoek/punt al welke verkeer er aankomt en waar ik rekening moet houden, zodat ik het invoegdeel alleen maar modig ben om de snelheid te matchen met de hoofdrijbaan.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
_Dune_ schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 16:53:
Jij bedoelt dat de hoofdrijbaan moet opschuiven voor invoegers, nee en dat si ook tegen de verkeersregels in. Op die manier ga je alleen maar meer bijzonder verrichtingen afdwingen (van rijstrook wisselen), wat weer risico's met zich meebrengt.
Welke risico’s? En waar staat dat dat tegen de verkeersregels in is? Bron?
Als een rijbaan opzij schuiven al als risico wordt ervaren, ben ik bang dat diegene zijn/haar rijbewijs voorbarig heeft gekregen.
Het is juist de invoeger die al bij het naderen van het invoegdeel al vooruit heeft moeten kijken waar hij mogelijk kan gaan invoegen en al snelheid is gaan maken om dit op snelheid van de hoofdrijbaan uit te voeren.
Dat doe ik persoonlijk zelf wel, of ik probeer dat zo veel mogelijk te doen. Ik kijk overigens wel verder dan de neus van mijn auto, iets wat veel anderen niet doen, heb ik gemerkt.
Ikzelf (waar dat mogelijk is) weet bij het einde van de driehoek/punt al welke verkeer er aankomt en waar ik rekening moet houden, zodat ik het invoegdeel alleen maar modig ben om de snelheid te matchen met de hoofdrijbaan.
Precies. Iets waar we het over eens zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

_Dune_ schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 16:53:
[...]

Jij bedoelt dat de hoofdrijbaan moet opschuiven voor invoegers, nee en dat is ook tegen de verkeersregels in. Op die manier ga je alleen maar meer bijzonder verrichtingen afdwingen (van rijstrook wisselen), wat weer risico's met zich meebrengt.

Eensch, maar bedenk wel even dat men bij het zulke uitspraken leveren je de volgende keer een ban op CBR verwacht (eist) dat men zo snel mogelijk invoegt , onafhankelijk van de snelheid.

[ Voor 3% gewijzigd door Outerspace op 20-10-2019 22:06 ]

Hypocrites must die

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Tartarus schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 16:57:
[...]
Welke risico’s? En waar staat dat dat tegen de verkeersregels in is? Bron?
Als een rijbaan opzij schuiven al als risico wordt ervaren, ben ik bang dat diegene zijn/haar rijbewijs voorbarig heeft gekregen.
Het wisselen van rijstrook valt onder bijzondere verrichtingen en elke verrichting blijft een bepaald risico met zich meedragen, "common knowledge" lijkt mij.

Een bron: https://maxius.nl/regleme...s-1990-rvv-1990/artikel54 en in het verlengde https://www.anwb.nl/exper...selen-op-driebaanssnelweg en nog meer https://www.arag.nl/parti...ade-bijzondere-manoeuvre/

[ Voor 14% gewijzigd door _Dune_ op 20-10-2019 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
_Dune_ schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:21:
[...]

Het wisselen van rijstrook valt onder bijzondere verrichtingen en elke verrichting blijft een bepaald risico met zich meedragen, "common knowledge" lijkt mij.

Een bron: https://maxius.nl/regleme...s-1990-rvv-1990/artikel54
Dat het een bijzondere handeling is, betwist ik niet.
Ik val meer over het woord ‘risico’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Tartarus schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:24:
[...]

Dat het een bijzondere handeling is, betwist ik niet.
Ik val meer over het woord ‘risico’.
Laat ik het zo zeggen als niemand van baan zou wisselen heb je minder ongelukken, deze gebeuren namelijk het meest bij verkeer dat wisseld van baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
_Dune_ schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:26:
[...]

Laat ik het zo zeggen als niemand van baan zou wisselen heb je minder ongelukken, deze gebeuren namelijk het meest bij verkeer dat wisseld van baan.
Daar heb je gelijk in. Maar is dat eerder te wijten aan het wisselen van baan op zich of aan het niet anticiperen en vooruitkijken? Ik ben eerder geneigd naar het laatste als oorzaak aan te duiden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
[...]

Dit topic gaat over bumperkleven en is vandaag na 2 dagen stilte geheropend over invoegen (terwijl daar allang andere topics over zijn)

Waarom komt er geen slotje op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
FietsCAD schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 13:16:
[...]

Wat ik bedoel is dat je naast het gat moet blijven rijden tot einde invoegstrook. Dan heeft degene op de rechterbaan tijd om op je te anticiperen. Belangrijker is dat de aso rijder er niet langs kan om de hele doorstroming voor je in de war te schoppen. Je kan je ergeren aan dat soort mensen, maar in dit specifieke geval kan je er dus zelf wat aan doen.

Probeer het eens en je zult zien dat de rechterbaan weer begint te rijden (mits het verderop niet vast staat), je alle ruimte krijgt en niet meer hard op de rem hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Helgie schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:02:
[...]

Eensch, maar bedenk wel even dat men bij het [mbr]zulke uitspraken leveren je de volgende keer een ban op[/mbr] CBR verwacht (eist) dat men zo snel mogelijk invoegt , onafhankelijk van de snelheid.
Invoegen (of ritsen) doe je aan het einde van de invoegstrook. Wat Pierz in "Bumperklevers, wat doen we er mee?" ook zegt.

Ik zie het dagelijks op de A2 dat men meteen invoegt en vervolgens zit het daar vast, terwijl als men op de juiste manier invoegt het veel beter doorstroomt. En invoegen kan ook zonder asociaal te zijn: met dezelfde snelheid als het doorgaande verkeer, zoals het hoort.

Ontopic: indien een werkgever bekend is, kenteken doorgeven aan de werkgever.

[ Voor 5% gewijzigd door PcDealer op 23-10-2019 09:01 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Helgie schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:02:
[...]

Eensch, maar bedenk wel even dat men bij het [mbr]zulke uitspraken leveren je de volgende keer een ban op[/mbr] CBR verwacht (eist) dat men zo snel mogelijk invoegt , onafhankelijk van de snelheid.
Ik weet niet waar en wanneer jij je rijles hebt gehaald, maar dat ging bij mij toch heel anders.

Bij oprijden van de oprit al kijken waar plek voor je is, je snelheid zoveel mogelijk aanpassen aan het verkeer en invoegen waar het kan. Zowel altijd direct invoegen als altijd helemaal doorrijden tot einde invoegstrook zijn fout. Het asfalt van die onvoegstrook ligt er niet voor niets en dat mag je ook zeker gebruiken wanneer noodzakelijk.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:02
Gisteren weer eentje, ik rij de rotonde op en kom achter een vrachtwagen te zitten. Achter mij komt een zwarte Twingo te rijden die daarvoor nog achter die vrachtwagen reed.

Tja, een vrachtwagen gaat nu eenmaal niet zo hard dus het duurt even voor we op snelheid zijn. Die Twingo probeert mij ondertussen dwars door die vrachtwagen te duwen lijkt het wel. Ik laat mijn alarmlichten 2x knipperen dat helpt meestal, geen reactie. Nog maar een keer dan, geen reactie. Nog maar een keer dan, nog steeds kan ik de koplampen van de Twingo amper zien in mijn binnenspiegel. Ondertussen rijden we nog geen 60km/h, de vrachtwagen is nog altijd bezig met op gang komen. Dus ik laat het gas maar eens los, laat maar dichterbij komen, misschien dat ie het dan snapt.

Als ik een mooi gat naar de vrachtwagen heb geef ik een dot gas en laat mijn alarmlichten nog maar eens gelden (remlichten doe ik nooit bij bumperklevers), Twingo lijkt het te snappen.

Ondertussen is de vrachtwagen op snelheid en die boendert aardig door met 80-82km/h op mijn teller. Desondanks komt Twingo weer dichterbij en gaat weer lopen kleven. Prima, dan hebben we maar een kop-staart als ik plotseling moet remmen, Twingo heeft dan toch wel schuld.

5km verder is er weer een rotonde, de vrachtwagen begint al vrij vroeg met afremmen dus ik laat de auto uitrollen om afstand te houden. Terwijl ik uitrol en uiteindelijk ook moet remmen verdwijnen de koplampen van de Twingo weer uit het zicht. Gelukkig moet ik de 3e afslag hebben en Twingo gaat rechtdoor. Terwijl deze achter mij de rotonde verlaat kijk ik nog ff in de spiegel, een vrouw achter het stuur....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

FastFred schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:33:
Terwijl deze achter mij de rotonde verlaat kijk ik nog ff in de spiegel, een vrouw achter het stuur....
Wat een seksistische opmerking. Dat zegt helemaal totaal niets. Ik zie juist meer mannen kleven. Dat kan komen door het vroege tijdstip dat ik in de auto zit (vanaf 06:30).

[ Voor 4% gewijzigd door PcDealer op 23-10-2019 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Gisteren weer eentje, ik rij de rotonde op en kom achter een vrachtwagen te zitten. Achter mij komt een zwarte Twingo te rijden die daarvoor nog achter die vrachtwagen reed.

Tja, een vrachtwagen gaat nu eenmaal niet zo hard dus het duurt even voor we op snelheid zijn. Die Twingo probeert mij ondertussen dwars door die vrachtwagen te duwen lijkt het wel. Ik laat mijn alarmlichten 2x knipperen dat helpt meestal, geen reactie. Nog maar een keer dan, geen reactie. Nog maar een keer dan, nog steeds kan ik de koplampen van de Twingo amper zien in mijn binnenspiegel. Ondertussen rijden we nog geen 60km/h, de vrachtwagen is nog altijd bezig met op gang komen. Dus ik laat het gas maar eens los, laat maar dichterbij komen, misschien dat ie het dan snapt.

Als ik een mooi gat naar de vrachtwagen heb geef ik een dot gas en laat mijn alarmlichten nog maar eens gelden (remlichten doe ik nooit bij bumperklevers), Twingo lijkt het te snappen.

Ondertussen is de vrachtwagen op snelheid en die boendert aardig door met 80-82km/h op mijn teller. Desondanks komt Twingo weer dichterbij en gaat weer lopen kleven. Prima, dan hebben we maar een kop-staart als ik plotseling moet remmen, Twingo heeft dan toch wel schuld.

5km verder is er weer een rotonde, de vrachtwagen begint al vrij vroeg met afremmen dus ik laat de auto uitrollen om afstand te houden. Terwijl ik uitrol en uiteindelijk ook moet remmen verdwijnen de koplampen van de Twingo weer uit het zicht. Gelukkig moet ik de 3e afslag hebben en Twingo gaat rechtdoor. Terwijl deze achter mij de rotonde verlaat kijk ik nog ff in de spiegel, een vrouw achter het stuur....
Jammer dat je niet eerder een rotonde tegenkwam. Gewoon een rondje rijden is namelijk een perfecte manier om van zo iemand af te komen.

Ik heb eigenlijk meer last van mannelijke bumperklevers. Misschien omdat mannen wat agressiever zijn en meer risico nemen? Bij de meeste vrouwen heb ik meer het gevoel dat zij juist te voorzichtig zijn in het verkeer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

PcDealer schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:40:
[...]

Wat een seksistische opmerking. Dat zegt helemaal totaal niets. Ik zie juist meer mannen kleven. Dat kan komen door het vroege tijdstip dat ik in de auto zit (vanaf 06:30).
Ik zie eigenlijk gewoon een gelijk aantal bumperkleven. Niet aanzienlijk meer mannen of vrouwen. Het is net alsof we allemaal mensen zijn :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Ik heb dezelfde ervaring als @garriej met toevoeging dat vrouwen vaker met geen of dagrij -verlichting in het donker rond rijden en zich daar totaal niet bewust van zijn.

@PcDealer niks seksistisch aan, het valt me simpelweg op dat als ik auto's rond zie rijden waar van een afstandje al te zien is dat ze totaal niet bewust zijn van wat er om zich heen gebeurt het merendeel vrouw is. In dit geval van de bumperklevende Twingo snapt ze niet eens dat ze aan het bumperkleven is op het moment dat ik dit toch vrij duidelijk laat merken. Terwijl je bij mannen vaak ziet dat ze na de 1e of 2e waarschuwing van mij al afstand nemen. Die vrouw is zich er waarschijnlijk totaal niet bewust van geweest.

[ Voor 60% gewijzigd door FastFred op 23-10-2019 10:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

FastFred schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:17:
Ik heb dezelfde ervaring als @garriej met toevoeging dat vrouwen vaker met geen of dagrij -verlichting in het donker rond rijden en zich daar totaal niet bewust van zijn.

@PcDealer niks seksistisch aan, het valt me simpelweg op dat als ik auto's rond zie rijden waar van een afstandje al te zien is dat ze totaal niet bewust zijn van wat er om zich heen gebeurt het merendeel vrouw is. In dit geval van de bumperklevende Twingo snapt ze niet eens dat ze aan het bumperkleven is op het moment dat ik dit toch vrij duidelijk laat merken. Terwijl je bij mannen vaak ziet dat ze na de 1e of 2e waarschuwing van mij al afstand nemen. Die vrouw is zich er waarschijnlijk totaal niet bewust van geweest.
In 3 van je 4 zinnen zijn hele grote aanamens, gebaseerd op gevoel. Dat wil ik toch eigenlijk wel seksistisch noemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je in deze tijd helemaal niet kan vaststellen of de bumperklever een man of vrouw is.

Dat vereist een gesprek met een vraag, wat je niet hebt als de persoon in een andere auto aan het kleven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Terwijl je bij mannen vaak ziet dat ze na de 1e of 2e waarschuwing van mij al afstand nemen. Die vrouw is zich er waarschijnlijk totaal niet bewust van geweest.
Ik heb een omgekeerde ervaring. Gisteren nog een beroepschauffeur die kilometers lang mijn kontje aan het bewonderen was. Geslacht: man.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

PcDealer schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:52:
[...]

Ik heb een omgekeerde ervaring. Gisteren nog een beroepschauffeur die kilometers lang mijn kontje aan het bewonderen was. Geslacht: man.
Lekker kontje heb je dan :9

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
garriej schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:41:
[...]

In 3 van je 4 zinnen zijn hele grote aanamens, gebaseerd op gevoel. Dat wil ik toch eigenlijk wel seksistisch noemen.
Prima, jij je zin joh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:19

Denk dat het handig is om in je achterhoofd te houden dat met enkele observaties je weinig zinnigs kan zeggen over of er meer mannen of meer vrouwen bumperkleven. We hebben allemaal last van vooringenomenheid (confirmation bias bijv) en een relatief vreselijk slecht geheugen. Pas als uit een objectieve meting het een of ander blijkt heb je een punt. Tot die tijd is het gewoon een (seksistische) stereotypering op basis van aannames die je hier doet.

Zo geeft dit artikel een indicatie van dat jouw observaties niet corresponderen met de werkelijkheid; 10% vrouwen VS 25% mannen bumperkleven. Nou heb ik het even snel gegoogled, dus kan ik niet beoordelen of het onderzoek daadwerkelijk valide resultaten geeft. Het dient dan vooral ook even ter illustratie.
https://www.metronieuws.n...vrouwen-rijden-echt-beter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
  • Laatst online: 22:06
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je spiegel staat ingesteld dat je de koplampen van je achterligger niet kunt zien, maar eveneens een rotonde nodig hebt om 'het geslacht te kunnen vaststellen' :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-07 22:23
Pierz schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:56:

Gun jij een ander het licht in de ogen niet, dan gunt hij het jou ook niet. Ik rijd zelf 110 op de snelweg en heb werkelijk nooit last van bumperklevers. Gewoon een kwestie van leven en laten leven. Beetje gas er bij op de linkerbaan, daar gaat je verbruik echt niet significant van omhoog. Aanpassen aan de snelheid die men op de bewuste baan rijdt en je hebt gegarandeerd nergens last van. En op de linkerbaan gewoon wat ruimte houden, zodat iemand die een beetje anticipeert zich niet hoeft klem te rijden op een vrachtwagen. Ook wel zo netjes lijkt me...
Ja, helaas doen zeer weinig mensen dit in Nederland. In Frankrijk zijn de chauffeurs sowieso beter dan hier, snelwegen hebben een veel rustiger beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-07 22:23
Pizza_Boom schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:30:
[...]
Omdat je die ook omgekeerd kan toepassen: Waarom moet je je aanpassen aan mensen die niet rechts rijden en geen voorrang verleent bij het wisselen van rijstrook?
Ik heb nog nergens gelezen dat jij ook 150 moet gaan rijden. Wel dat van je verwacht wordt dat je gewoon de maximale snelheid rijdt bij het inhalen.
Ook niet eens altijd, op sommige bochtige stukken met zwalkende vrachtwagens haal ik onder vmax in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Paprika schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:14:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je spiegel staat ingesteld dat je de koplampen van je achterligger niet kunt zien, maar eveneens een rotonde nodig hebt om 'het geslacht te kunnen vaststellen' :+.
Komt door de lage daklijn aan de achterzijde en de twee-delige achterruit. Ik heb dan ook nog eens de spoiler van de sportuitvoering er bij op.

Afbeeldingslocatie: https://s1.cdn.autoevolution.com/images/testdrive/gallery/citroen-c4-coupe-16i-vtr-2009-new-cars-collection_12.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door FastFred op 23-10-2019 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

FastFred schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:27:
[...]

Komt door de lage daklijn aan de achterzijde en de twee-delige achterruit. Ik heb dan ook nog eens de spoiler van de sportuitvoering er bij op.

[Afbeelding]
Ah ja maar nu snap ik het al! Die mensen achter je denken allemaal "Weer zo'n citroen die niet doorrijd." Leuk he aanames op gevoel gebaseerd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik las recent ( hier in dit topic geloof ik ) de tip om bij bumperklevers even gezellig de vooruit te reinigen, met de ruitensproeiers. Dat lijkt mij eerlijk gezegd het meest hinderlijke voor de bumperklever, vooral als je dat een paar keer herhaald.

Maar bumperklevers komen toch weleens op de koffie, het is alleen niet fijn voor de administratieve rompslomp. Alleen als ik zo'n bumperklever tegen mijn bumper heb zitten, krijg ik tenminste wel op de kosten van de tegenpartij een nieuwe achterbumper *O*

Echter op de autosnelweg laat ik bumperklevers gewoon langs gaan: zit je op Maximumsnelheid op cruisecontrol en dan wilt er toch altijd nog iemand, sneller rijden dan van moedertje staat mag. Als het dan veilig kan ga ik terug naar rechts en blijf daar, tot ik weer de volgende vrachtwagen tegen kom. Op die linkerrijstrook zie je ook altijd auto's gezellig achter elkaar kleven, dus dan kom je er weer niet tussen en mag je achter de vrachtwagen blijven :(

Zelf kan ik bumperklevers in sommige situaties wel begrijpen: ik vind het zelf erfelijk, wanneer er een stijging aankomt. Maar mijn voorganger met een gangetje van 60KM/u omhoog rijdt, terwijl je 80KM/u mag en er geen langzame vrachtwagen voor zit ofzo...

Mijn auto is maar een driecilinder met 68pk, dus ik moet wel op tijd snelheid maken: anders kom ik niet in de vijfde versnelling die helling omhoog. Alleen dan ga ik niet bumperkleven en probeer juist mijn afstand te houden, want soms zijn het automobilisten die zoekend zijn. Ze slaan dan plotseling af en geven dat veel te laat aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:47:
[...]

Ik las recent ( hier in dit topic geloof ik ) de tip om bij bumperklevers even gezellig de vooruit te reinigen, met de ruitensproeiers. Dat lijkt mij eerlijk gezegd het meest hinderlijke voor de bumperklever, vooral als je dat een paar keer herhaald.
Dan moet de spray wel over de auto heen, dat is niet altijd het geval.
Echter op de autosnelweg laat ik bumperklevers gewoon langs gaan: zit je op Maximumsnelheid op cruisecontrol en dan wilt er toch altijd nog iemand, sneller rijden dan van moedertje staat mag. Als het dan veilig kan ga ik terug naar rechts en blijf daar, tot ik weer de volgende vrachtwagen tegen kom. Op die linkerrijstrook zie je ook altijd auto's gezellig achter elkaar kleven, dus dan kom je er weer niet tussen en mag je achter de vrachtwagen blijven :(
Als het druk is het wel vaak de snellere rijstrook (of het midden) omdat men denkt dat links altijd sneller is.
Mijn auto is maar een driecilinder met 68pk, dus ik moet wel op tijd snelheid maken: anders kom ik niet in de vijfde versnelling die helling omhoog. Alleen dan ga ik niet bumperkleven en probeer juist mijn afstand te houden, want soms zijn het automobilisten die zoekend zijn. Ze slaan dan plotseling af en geven dat veel te laat aan...
Heb je geen 4de? Ben weleens met een 108 vanuit Maastricht naar Eindhoven gereden en die komt heuvelop op de A2 niet boven de 110 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door PcDealer op 23-10-2019 14:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
Terwijl deze achter mij de rotonde verlaat kijk ik nog ff in de spiegel, een vrouw achter het stuur....
PcDealer schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:40:
Roenie schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:11:
Ik heb eigenlijk meer last van mannelijke bumperklevers. Misschien omdat mannen wat agressiever zijn en meer risico nemen? Bij de meeste vrouwen heb ik meer het gevoel dat zij juist te voorzichtig zijn in het verkeer.
Ik herken de ervaring van @FastFred wel. Zelf heb ik het gevoel dat mannen meer bewust kleven vanwege "haast". En dat vooral jongere vrouwen/meiden een rijstijl hebben waarbij ze dicht op een ander rijden op wegen tot max 80, waarschijnlijk niet eens bewust.
Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:47:
Mijn auto is maar een driecilinder met 68pk, dus ik moet wel op tijd snelheid maken: anders kom ik niet in de vijfde versnelling die helling omhoog.
Terugschakelen om vaart te maken om bijvoorbeeld een helling op te komen of in te halen op de snelweg mag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Nee meeste ongevallen gebeuren door prutswerk niet door baanwissel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanhel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:01
Vanochtend had ik iemand die terwijl ik aan het inhalen was op de snelweg op mijn bumper kwam zitten. Ik denk dat die heeft geflitst maar dat zag ik niet goed omdat zijn lampen verborgen waren onder mijn achterruit (de afstand was heel kort).
Omdat het snelheidsverschil tussen mij en de auto die ik inhaalde erg klein was en ik pas net bij zijn achterdeur was, heb ik wat geremd om achter die auto weer in te voegen zodat de auto voorbij kon.
Gezien zijn reactie denk ik dat ik dit vaker ga doen.

zijn reactie:
Ik raakte mijn rem aan om de cruise control uit te zetten en zakte af om erachter te gaan. Hij ging snel naar rechts, en probeerde denk ik naast me te komen. Ik zette alleen al mijn knipper uit en ging ook naar rechts. Om hem te laten passeren.
Het was die plotselinge beweging naar rechts die me aan het denken zette.

[ Voor 25% gewijzigd door avanhel op 23-10-2019 15:19 . Reden: de reactie van de automobilist toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

avanhel schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:43:
Omdat het snelheidsverschil tussen mij en de auto die ik inhaalde erg klein was en ik pas net bij zijn achterdeur was, heb ik wat geremd om achter die auto weer in te voegen zodat de auto voorbij kon.
Wat was de reactie dan? Want ik me verder afvraag reed die klaver zo hard op je in dat je niet kon inschatten dat die al zo snel bij je kon zijn, of niet diegene net hebben ingevoegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanhel
PcDealer schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 15:12:
[...]

Wat was de reactie dan? Want ik me verder afvraag reed die klaver zo hard op je in dat je niet kon inschatten dat die al zo snel bij je kon zijn, of niet diegene net hebben ingevoegd?
Nee hij kwam rustig op me af, bleef vlak achter me rijden ( ik zag zijn koplampen niet meer in mijn achteruitkijkspiegel) en ging toen flitsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:21
Altijd opletten, als er een flitscamera in de buurt is of tijdens een trajectcontrole laat ik die mensen met veel plezier langs.
>:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheBrut3
avanhel schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:43:
Vanochtend had ik iemand die terwijl ik aan het inhalen was op de snelweg op mijn bumper kwam zitten. Ik denk dat die heeft geflitst maar dat zag ik niet goed omdat zijn lampen verborgen waren onder mijn achterruit (de afstand was heel kort).

zijn reactie:
Ik raakte mijn rem aan om de cruise control uit te zetten en zakte af om erachter te gaan. Hij ging snel naar rechts, en probeerde denk ik naast me te komen. Ik zette alleen al mijn knipper uit en ging ook naar rechts. Om hem te laten passeren.
Het was die plotselinge beweging naar rechts die me aan het denken zette.
Maar waarom geef je dan niet even gas bij zodat je de ingezette inhaalmanoeuvre af kan maken? Een inhaalactie dient vlot te gebeuren en de CC zakt daarna gewoon weer terug naar de eerder ingestelde snelheid. Ik snap best dat je op deze manier verwarring kan veroorzaken bij overige weggebruikers, niet alleen bij degene direct achter je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ik had er net één, die op mijn voorbumper wilde kleven. Het vervelende was vooral, dat die heel erg niet doorreed, waardoor ik niet voor de vrachtwagen naast me naar rechts kon. Gelukkig zag de chauffeur van de vrachtwagen, die naar links wou, het ook en die minderde even vaart. Zo kon ik bij de rijbaansplitsing nog netjes naar rechts en zag ik in mijn achteruitkijkspiegel de bumperklever vlak voor de vrachtwagen kleven.

Ik weet niet waar de sukkel (mannelijk) mee bezig was, maar met 70 links rijden op de snelweg is niet slim en zeker niet vlak voor een vrachtwagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:21
TheBrut3 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:01:
[...]

Maar waarom geef je dan niet even gas bij zodat je de ingezette inhaalmanoeuvre af kan maken? Een inhaalactie dient vlot te gebeuren
Geen idee hoe het zat bij hem/haar, maar ik heb dat ook wel vaker voor. Waarom ik dan geen gas bijgeef?
Omdat ik op dat moment al 128 op CC rijd en in BE mag je max. 120.
Je mag gerust ongeduldig worden als ik 100 (bij 120/130 max toegelaten) rijd op het meest linkse vak, maar als ik al flirt met een boete ga ik echt niet nog extra gas bijgeven om de een of andere pippo te laten passeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 13:07
cadsite schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:17:
[...]

Geen idee hoe het zat bij hem/haar, maar ik heb dat ook wel vaker voor. Waarom ik dan geen gas bijgeef?
Omdat ik op dat moment al 128 op CC rijd en in BE mag je max. 120.
Je mag gerust ongeduldig worden als ik 100 (bij 120/130 max toegelaten) rijd op het meest linkse vak, maar als ik al flirt met een boete ga ik echt niet nog extra gas bijgeven om de een of andere pippo te laten passeren.
Ik ben het ermee eens dat je in geen geval te hard rijden hoeft te enablen. Een inhaalactie is geen uitzondering op de snelheidslimiet.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PcDealer schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:14:
[...]
Heb je geen 4de? Ben weleens met een 108 vanuit Maastricht naar Eindhoven gereden en die komt heuvelop op de A2 niet boven de 110 8)7
Natuurlijk heb ik een vierde versnelling :+ Maar zolang het geen hoge klim is, dan lukt het in zijn vijf ook gewoon prima. Behalve dan onder de 60KM/u en dan moet ik echt terugschakelen, maar op de autosnelweg zit ik vrijwel constant in de vijfde versnelling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

PcDealer schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 08:53:
[...]

Invoegen (of ritsen) doe je aan het einde van de invoegstrook. Wat Pierz in "Bumperklevers, wat doen we er mee?" ook zegt.

Ik zie het dagelijks op de A2 dat men meteen invoegt en vervolgens zit het daar vast, terwijl als men op de juiste manier invoegt het veel beter doorstroomt. En invoegen kan ook zonder asociaal te zijn: met dezelfde snelheid als het doorgaande verkeer, zoals het hoort.

Ontopic: indien een werkgever bekend is, kenteken doorgeven aan de werkgever.
Zoals je vast al gelezen hebt is dat ook wat ik doe ;) Echter stonden mijn instructeur en examinator erop dat ik zo snel mogelijk invoegde, zodra het ook maar in de verte mogelijk was. Belachelijk natuurlijk, maar hee, ik heb m'n papiertje.
MadMarky schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:08:
[...]

Ik weet niet waar en wanneer jij je rijles hebt gehaald, maar dat ging bij mij toch heel anders.

Bij oprijden van de oprit al kijken waar plek voor je is, je snelheid zoveel mogelijk aanpassen aan het verkeer en invoegen waar het kan. Zowel altijd direct invoegen als altijd helemaal doorrijden tot einde invoegstrook zijn fout. Het asfalt van die onvoegstrook ligt er niet voor niets en dat mag je ook zeker gebruiken wanneer noodzakelijk.
Doe ik ook zeker, is veiliger en beter voor de doorstroming.

Hypocrites must die

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pizza_Boom
brambello schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:23:
Ook niet eens altijd, op sommige bochtige stukken met zwalkende vrachtwagens haal ik onder vmax in.
Dus een vrachtwagen die zwalkt, dat vind je gevaarlijk en daarom blijf je er langer naast zitten dan dat je zou zitten als je de maximale snelheid haalt?
garriej schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:41:
Noem het seksistisch, noem het ervaring, whatever. Ik herken wel dat ik vaak bij achterop rijden van voertuigen die wat bijzonder rijden, al roep: "vast weer een vrouw/man/bejaarde/tokkie/alien" en daarin meestal gelijk krijg. Niet altijd, maar type auto + rijgedrag is een hele goede indicator. Zie je een Agila/Meriva/WagonR ofzo die consequent onder de vmax rijdt? 99 van de 100 x rijdt daar een bejaarde in. Net als een wit busje met een tandemasser beladen met zand die je met 120 voorbij komt zetten, 99 van de 100 x bestuurd wordt door een man.
brambello schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:17:
Ja, helaas doen zeer weinig mensen dit in Nederland. In Frankrijk zijn de chauffeurs sowieso beter dan hier, snelwegen hebben een veel rustiger beeld.
Toch parkeer ik nog altijd liever tussen 2 Duitsers dan tussen 2 Fransen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

Pizza_Boom schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 08:35:
[...]
Toch parkeer ik nog altijd liever tussen 2 Duitsers dan tussen 2 Fransen...
Tsja het heet een bumper met een reden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
garriej schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 08:37:
[...]

Tsja het heet een bumper met een reden :+
En geen krasser. En het heet deur, geen deuk. :+ :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Vanochtend ook weer zo'n pannenkoek, ik rijdt rustig inhalend 130 op CC. Meneer drukt hem zonder voorrang te geven vlak voor mijn bumper naar links en blijft daar rustig de komende 4 kilometer links rijden met 110 km/h.

Even naar rechts lukte niet, want ooohnee een vrachtwagen aan de horizon...

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanhel
TheBrut3 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:01:
[...]

Maar waarom geef je dan niet even gas bij zodat je de ingezette inhaalmanoeuvre af kan maken? Een inhaalactie dient vlot te gebeuren en de CC zakt daarna gewoon weer terug naar de eerder ingestelde snelheid. Ik snap best dat je op deze manier verwarring kan veroorzaken bij overige weggebruikers, niet alleen bij degene direct achter je.
Normaal gesproken geef ik plank gas zodat er een fikse roetwolk uit de uitlaat komt, of negeer ik de auto, maar gisteren had ik er geen zin in. Ik reed 107 op de door de Ketheltunnel en had geen behoefte aan een boete.
Daarnaast was ik gewoon benieuwd hoe er op deze actie gereageerd zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

[...]

Ook in de 'randstad' in Frankrijk?
Want vergeleken Frankrijk is Nederland eigenlijk 1 grote randstad.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 13:07
MrMonkE schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 10:41:
[...]

Ook in de 'randstad' in Frankrijk?
Want vergeleken Frankrijk is Nederland eigenlijk 1 grote randstad.
Hangt er vanaf waar je bent in FR. Heb in Lyon gewoond: daar reed men bijna Italiaans.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:53
[...]

Joh ik weet niet of je wel eens op de snelwegen rond Parijs hebt gereden (A4, A86, BP) dat is echt drama. Weinig afstand houden, niet ritsen, geen richting aangeven you name it.

Dat op de rest van de péages het beeld rustig is, ja dat klopt. Er rijd op dit péages amper forenzenverkeer dus ook tijdens de spits is het super rustig en er zit gemiddeld 20 tot 50 km tussen de afslagen. Dit geeft automatisch een rustiger verkeersbeeld met meer ruimte.

In Nederland zou dit ondenkbaar zijn wij hebben elke 2 tot 5 km een afslag, 10x zoveel dus en ontzettend veel forensverkeer, onvergelijkbaar in ieder geval.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hou wel van dat aggressieve rijden, spendeer veel tijd in Spanje. Zalig om gewoon de rotondes op te rijden, ipv dat getreuzel hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 13:55

Crazy D

I think we should take a look.

Davidshadow13 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:05:
Dat op de rest van de péages het beeld rustig is, ja dat klopt. Er rijd op dit péages amper forenzenverkeer dus ook tijdens de spits is het super rustig en er zit gemiddeld 20 tot 50 km tussen de afslagen. Dit geeft automatisch een rustiger verkeersbeeld met meer ruimte.
Precies dat. In NL heb je soms in 3km tijd 3 afslagen en opritten, dat zorgt automatisch voor veel chaos. Op de stukken richting het oosten waar je wel km's weg hebt zonder afslagen is het beeld al vaak veel rustiger. Dat is gewoon logisch. Ik ben iig zeker niet wild van hoe de Fransen rijden hoor, die rijden net zo beroerd als wij :P

Exact expert nodig?

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste

Let op:
Aangezien we dit topic leefbaar willen houden zijn er een paar basisregels om in acht te nemen bij het reageren:
  • Reageer respectvol, ook al deel je niet dezelfde mening. Steken onder water, trollen of flames worden niet gewaardeerd. Argumentatie is de sleutel in discussies.
  • Scheer niet een bepaalde groep over één kam. We hebben het hier over acties van individuen en niet die van een hele groep. Ik heb nog nooit alle bejaarden van NL in één auto zien zitten namelijk.
  • Opscheppen over gevaarzetting (Artikeltje 5 situaties) worden aangemerkt als troll en ook zo behandeld.