Bumperklevers, wat doen we er mee?

Pagina: 1 ... 13 ... 15 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 06:18

Ryan1981

Je ne sais pas

TheBrut3 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 18:37:
[...]

Helaas. Jij maakt de bijzondere manoeuvre en bent aansprakelijk als iemand tijdens of direct na de manoeuvre op jouw wagen zit. Je moet namelijk het overige verkeer, ook iemand die te snel rijdt, voorrang geven voor de uitvoering van de manoeuvre. Indien men kan aantonen hoeveel de hardrijder te hard reed dan zal deze een boete krijgen daarvoor, maar de aansprakelijkheid van het ongeluk ligt bij jou.
Hmm mijn vorige post niet doorgekomen zie ik, nog een keer.

Het gaat hier niet om de situatie dat ik opeens naar links ga, dat is idd gevaarlijk. Het gaat hier om dat ik ruim van te voren naar links ga om een vrachtwagen in te halen met de maximaal toegestane snelheid en dat een malloot ver van achteren met 180 aan komt zeilen.

Als hij zijn snelheid dan niet aanpast is hij echt wel schuldig.

En wat als er file is, moet dan iedereen maar rechts blijven om dat er anders een malloot is die de hele linker file van de baan rijdt.

Moet niet gekker worden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
denheer schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 18:24:
[...]
Dan zijn we weer terug bij af: wat als dit een ongemarkeerde politieauto is met een goede reden voor die hoge snelheid?
Das leuk, maar alhoewel de politie vele vrijstellingen heeft, zowel als voorrangsvoertuig als wanneer ze undercover rijden, is een vrijstelling van artikel 5 daar geen van. En daar worden ze, zeker als ze niet als voorrangsvoertuig rijden, vrij hard op afgerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExportZeeuw1985
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15-09 22:06
Tja, dit verdient geen schoonheidspreis. Maar maakt wel duidelijk wat bumperkleven veroorzaakt.
Uitleg van de video.
Mijn Betonmixer is volgeladen, dus 8 cuub met beton dat ongeveer 3 ton weegt per 1000 liter.
Deze weg gaat redelijk steil omhoog en als ik de vaart er niet in houd tuf ik hooguit met maar 30 a 40 km/h omhoog.
Dit in de avond is gewoon levensgevaarlijk. Overdag houd ik ook mijn hart vast.
Rechts inhalen om volbeladen op snelheid te blijven was dus noodzaak.

De caravanrijder heb ik al diverse keren ingehaald en hij mij.
Intussen niet één keer van baan gewisseld, dus besloot deze situatie als voorbeeld te nemen.

Mijn Dilemma is dat ik als vrachtwagenchauffeur niet rechts mag inhalen, maar helemaal links mag ik ook niet op komen.
Zodra ik trager zou rijden als die caravanrijder veroorzaak ik ook weer een gevaarlijk moment en zouden ander chauffeurs mij weer in willen halen. Om vervolgens klem te zitten op het middelste baan omdat die caravanrijder niet harder wilt.
Dit wederom veroorzaakt weer dat de chauffeur die nu klem zit op het middelste rijbaan er bij hem gevaarlijk gekleefd word.

Nogmaals, schoonheidsprijsje verdient dit niet, maar op dit moment liet het voor mij helaas niet toe anders te doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 13:07
ExportZeeuw1985 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 21:40:
Tja, dit verdient geen schoonheidspreis.
Mwa, maak je niet druk, als iedereen maar zo rustig rechts in haalde ;) Uiteindelijk is het ook aan een trage donder zelf die gewoon links/midden blijft plakken.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 06:42
ExportZeeuw1985 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 21:40:
Tja, dit verdient geen schoonheidspreis. Maar maakt wel duidelijk wat bumperkleven veroorzaakt.
Uitleg van de video.
Mijn Betonmixer is volgeladen, dus 8 cuub met beton dat ongeveer 3 ton weegt per 1000 liter.
Deze weg gaat redelijk steil omhoog en als ik de vaart er niet in houd tuf ik hooguit met maar 30 a 40 km/h omhoog.
Dit in de avond is gewoon levensgevaarlijk. Overdag houd ik ook mijn hart vast.
Rechts inhalen om volbeladen op snelheid te blijven was dus noodzaak.

De caravanrijder heb ik al diverse keren ingehaald en hij mij.
Intussen niet één keer van baan gewisseld, dus besloot deze situatie als voorbeeld te nemen.

Mijn Dilemma is dat ik als vrachtwagenchauffeur niet rechts mag inhalen, maar helemaal links mag ik ook niet op komen.
Zodra ik trager zou rijden als die caravanrijder veroorzaak ik ook weer een gevaarlijk moment en zouden ander chauffeurs mij weer in willen halen. Om vervolgens klem te zitten op het middelste baan omdat die caravanrijder niet harder wilt.
Dit wederom veroorzaakt weer dat de chauffeur die nu klem zit op het middelste rijbaan er bij hem gevaarlijk gekleefd word.

Nogmaals, schoonheidsprijsje verdient dit niet, maar op dit moment liet het voor mij helaas niet toe anders te doen.
[YouTube: 14.10.2019]
Lijkt er op alsof die caravan rijder vergeet gas bij te geven op een steile stukje waardoor hij snelheid verliest. Doordat de auto teveel koppel heeft verloren komt hij niet meer vooruit. Idealiter zou hij dan een versnelling lager moeten en gas geven, maar dat is dan natuurlijk heel erg eng.
Naar mijn idee tref jij dan ook totaal geen blaam en is die caravan rijder een amateur van de eerste orde. Niets van aantrekken en gewoon doorrijden. Eventueel de schrik in zijn lijf jagen door te toeteren als hij probeert op je weghelft te komen, want dat is levensgevaarlijk (een term die ik zelden gebruik op verkeerssituaties).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ExportZeeuw1985
Zoals ik eerder vermelde blijf ik gewoon kalm en rustig. Had ook totaal geen zin om deze (onzeker) bestuurder nog verder schrik op te jagen als al nodig was.
Daarbuiten, het was een buitenlands kenteken.
Engels om precies te zijn, dus dat ons Europees verkeersbeeld anders is als het Engelse houd ik ook als mogelijk reden.
Behalve dat hij zo af en toe een kleine file veroorzaakte op het middelste baan reed hij voor de rest ook beschaaft en redelijk gevaarloos.
Nu moet ik wel zeggen dat dit stukje snelweg zeker als het donker is ook echt onverlicht is.
Rijbaan markeringen zijn versleten, rondom bos dus het is er dan ook goed donker.

Daarbuiten, het was wel een erg mooie caravan om mee op vakantie te gaan _/-\o_

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rinus1993
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-11-2024
Ryan1981 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:09:
[...]

Die mensen die sneller dan het licht willen moeten ze hun rijbewijs afpakken. Als ik 130 rij en ik zie zo'n egotripper aankomen en ik moet een vrachtwagen inhalen ga ik gewoon naar links. Zal toch niet zo zijn dat ik vol in de rem moet voor iemand die zich niet aan de afspraken houd?
Precies deze houding 'ik ga toch zeker niet remmen voor iemand anders!' is de mentaliteit die voor onveilige situaties zorgt.... Soms mag je best even remmen voor iemand als dit betekent dat je een gevaarlijke situatie voorkomt.... En ik snap dat je dan ff flink vloekt daar niet van maar goed ik waardeer mijn veiligheid toch meer dan die 5 seconden wachten tot die gek voorbij geraasd is...

Overigens kan ik dit volledig omdraaien hoor, het is ook een afspraak dat de linkerbaan vrij gehouden wordt voor inhalen van degene die het hardst rijdt, dus als jij je auto voor de naderende persoon zijn auto gooit omdat je per se nog ff die vrachtwagen moet inhalen, houd jij je ook niet aan een afspraak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ExportZeeuw1985
rinus1993 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 22:18:
[...]

Precies deze houding 'ik ga toch zeker niet remmen voor iemand anders!' is de mentaliteit die voor onveilige situaties zorgt.... Soms mag je best even remmen voor iemand als dit betekent dat je een gevaarlijke situatie voorkomt.... En ik snap dat je dan ff flink vloekt daar niet van maar goed ik waardeer mijn veiligheid toch meer dan die 5 seconden wachten tot die gek voorbij geraasd is...

Overigens kan ik dit volledig omdraaien hoor, het is ook een afspraak dat de linkerbaan vrij gehouden wordt voor inhalen van degene die het hardst rijdt, dus als jij je auto voor de naderende persoon zijn auto gooit omdat je per se nog ff die vrachtwagen moet inhalen, houd jij je ook niet aan een afspraak
Denk dat mijn mentaliteit ook niet verkeerd is, Ik krijg per uur betaald, niet per kilometer of ingehaalde collegachauffeur :+ 8)
stel ik ben leeg, en zou mijn voor rijdende collega in kunnen halen betekend dat ik eerst met een lage snelheid op het middelste baan moet gaan. Om vervolgens ook al ben ik leeg op snelheid te willen komen.
Intussen zou ik een ander auto/vrachtwagen bestuurder vol in de remmen moeten laten gaan omdat ik persé wou inhalen?
Voorkomen is beter als genezen denk ik zo. En op het einde van de rit heb ik een uurtje extra salaris verdient :*) Juist omdat ik gevaarlijke situatie's wil voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

rinus1993 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 22:18:
[...]

Nee ik hou mij wel aan de afspraak, als ik 130 rij mag ik verwachten dat ik niet ingehaald kan worden want ik rij de maximaal toegestane snelheid. Daarnaast vraag ik me nog wel af of wat jij zegt waar is dat de linkerbaan uitsluitend bestemd is voor inhalen, tijdens file geld dit namelijk sowiso niet.

Maargoed, mijn mening is sowiso dat hardrijders en bumperklevers hun rijbewijs in moeten leveren. Zij brengen anderen onnodig in gevaar. Als je het doet tijdens je rij examen zak je ook, waarom wel daarna doen dan?

[ Voor 8% gewijzigd door Ryan1981 op 15-10-2019 06:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Dit hele topic is een mooi voorbeeld waarom er iedere dag in NL zoveel file staat, iedereen heeft zijn eigen idee erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Ryan1981 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 06:03:
[...]
Nee ik hou mij wel aan de afspraak, als ik 130 rij mag ik verwachten dat ik niet ingehaald kan worden want ik rij de maximaal toegestane snelheid. Daarnaast vraag ik me nog wel af of wat jij zegt waar is dat de linkerbaan uitsluitend bestemd is voor inhalen, tijdens file geld dit namelijk sowiso niet.
In de file (onderstreept klopt dat, maar het vet gedrukte waar je naar wijst kost je in principe een bekeuring van 140 euro volgens het OM....

https://www.om.nl/onderwe...s-rijden/@23289/uitkomst/
Niet rechts houden
Verkeer op de weg / Auto / Verkeersregels / Snelweg/autoweg / Niet rechts houden
Het boetebedrag wordt:
€140
De vraag waar staat dat dan in de wet?
https://wetten.overheid.n...9-07-01#search_highlight0
Hoofdstuk II. Verkeersregels 1
§ 1. Plaats op de weg
Artikel 3 115
1 Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.
Ik begrijp hier uit dat ook als je met 130 km/u op de snelweg links inhaalt, je normaal gesproken weer naar rechts moet gaan, uiteraard als de verkeerssituatie dat toestaat, eea ter beoordeling van de verbaliserende agent...
Er is bestaat wel NL, maar dat betekent niet Nur Links.... _/-\o_

Succes ermee en van 140 euro kun je leuke dingen doen.

PS: Ik ben er een keer goed mee weg gekomen, kreeg een waarschuwing.... dus maar niet meer gedaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:14
ExportZeeuw1985 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 22:34:
[...]

Denk dat mijn mentaliteit ook niet verkeerd is, Ik krijg per uur betaald, niet per kilometer of ingehaalde collegachauffeur :+ 8)
stel ik ben leeg, en zou mijn voor rijdende collega in kunnen halen betekend dat ik eerst met een lage snelheid op het middelste baan moet gaan. Om vervolgens ook al ben ik leeg op snelheid te willen komen.
Intussen zou ik een ander auto/vrachtwagen bestuurder vol in de remmen moeten laten gaan omdat ik persé wou inhalen?
Voorkomen is beter als genezen denk ik zo. En op het einde van de rit heb ik een uurtje extra salaris verdient :*) Juist omdat ik gevaarlijke situatie's wil voorkomen.
pfff was elke vrachtwagen chauffeur maar zoals jij.. ik maak het helaas dagelijks mee dat ik in de ankers moet of een baan moet opschuiven (en de persoon achter mij dus in de ankers moet) omdat er een vrachtwagen chauffeur zijn knipperlicht uitzet.. en DIRECT gaat. Onder het mom van 'ik heb de grootste' en ik rijd 3 km/per uur sneller dan mijn voorganger. Jammer is dat altijd. En mede daardoor zie je ook letterlijk de spookfiles ontstaan.. ik moet remmen.. de persoon achter mij ook.. die daarachter schuift een baan op naar links waardoor de persoon daarachter ook moet remmen.. etc.. etc..

*sowieso

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DonJunior
[...]

Maargoed, mijn mening is sowiso dat hardrijders en bumperklevers hun rijbewijs in moeten leveren. Zij brengen anderen onnodig in gevaar. Als je het doet tijdens je rij examen zak je ook, waarom wel daarna doen dan?
Heb nu al meerdere posts van je gelezen in dit topic en mijn mond valt open van verbazing.

Je bent niet alleen op de wereld he? Jij hebt jouw mening en dat is prima.. maar geef een ander ook een beetje ruimte in deze wereld.

*sowieso

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:16
Verwijderd schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 06:15:
Dit hele topic is een mooi voorbeeld waarom er iedere dag in NL zoveel file staat, iedereen heeft zijn eigen idee erover.
Mooi verwoord. Want het is zo jammer omdat we het wel allemaal hetzelfde hebben geleerd en we allemaal dezelfde regels hebben.

Ik ben ook van mening dat als je naar links wilt om in te halen, zal je eerst moeten spiegelen (je kijkt natuurlijk al regelmatig in je spiegels). Je ziet iemand aankomen die jou gaat inhalen (want je kan heel goed de snelheid inschatten). Je weet dus als je naar links gaat dat je die persoon niet tot last bent, niet hoeft te remmen of hij/zij door van het gas af te gaan nog steeds op nette afstand van je kan blijven rijden.
Of ga je naar links en moet degene achter (vol) in de ankers. Dan zit je fout. Je snijdt iemand eigenlijk af en zoekt het ongeluk moedwillig op.

Wat er in de loop der jaren is gebeurd is dat veel mensen denken dat degene die achterop iemand aanrijdt fout is, en dat ze daarom dit risico nemen. Maar net zo goed als je inhalend verkeer voorrang moet verlengen ( en ik weet dat je geen voorrang moeten nemen), moet je een straat van rechts ook voorrang verlenen.

De voorrangskwestie is hetzelfde alleen is de situatie anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

route99 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 06:58:
[...]

In de file (onderstreept klopt dat, maar het vet gedrukte waar je naar wijst kost je in principe een bekeuring van 140 euro volgens het OM....

https://www.om.nl/onderwe...s-rijden/@23289/uitkomst/

[...]

De vraag waar staat dat dan in de wet?
https://wetten.overheid.n...9-07-01#search_highlight0

[...]

Ik begrijp hier uit dat ook als je met 130 km/u op de snelweg links inhaalt, je normaal gesproken weer naar rechts moet gaan, uiteraard als de verkeerssituatie dat toestaat, eea ter beoordeling van de verbaliserende agent...
Er is bestaat wel NL, maar dat betekent niet Nur Links.... _/-\o_

Succes ermee en van 140 euro kun je leuke dingen doen.

PS: Ik ben er een keer goed mee weg gekomen, kreeg een waarschuwing.... dus maar niet meer gedaan....
Ik ben geen links rijder hoor, zodra ik de vrachtwagen voorbij ben ga ik weer netjes naar rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 13:55

Crazy D

I think we should take a look.

TheBrut3 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 18:37:
Helaas. Jij maakt de bijzondere manoeuvre en bent aansprakelijk als iemand tijdens of direct na de manoeuvre op jouw wagen zit. Je moet namelijk het overige verkeer, ook iemand die te snel rijdt, voorrang geven voor de uitvoering van de manoeuvre. Indien men kan aantonen hoeveel de hardrijder te hard reed dan zal deze een boete krijgen daarvoor, maar de aansprakelijkheid van het ongeluk ligt bij jou.
Onzin. Dus ik knal bij jou achterin, ik rij harder, dan is het jouw schuld dat ik bij jou achterin knal? Achterop rijdend verkeerd heeft in de basis de schuld, tenzij.... En die tenzij is in de hardrijder het voordeel als de voorligger 'm ervoor pleurt, maar in het nadeel van de achterop rijder als je ruim voldoende tijd had om te anticiperen.
DonJunior schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 07:23:
pfff was elke vrachtwagen chauffeur maar zoals jij.. ik maak het helaas dagelijks mee dat ik in de ankers moet of een baan moet opschuiven (en de persoon achter mij dus in de ankers moet) omdat er een vrachtwagen chauffeur zijn knipperlicht uitzet.. en DIRECT gaat. Onder het mom van 'ik heb de grootste' en ik rijd 3 km/per uur sneller dan mijn voorganger. Jammer is dat altijd. En mede daardoor zie je ook letterlijk de spookfiles ontstaan.. ik moet remmen.. de persoon achter mij ook.. die daarachter schuift een baan op naar links waardoor de persoon daarachter ook moet remmen.. etc.. etc..
Spookfiles ontstaan vooral ook omdat mensen niet op tijd reageren met gas los te laten, maar met remmen. En helaas is het al meerdere malen aangetoond dat als jij vooraan een klein tikje op de rem geeft, men een km achter je stilstaat. Dus als je gewoon gas los laat op tijd, zodra je ziet dat er verkeer naar links gaat, hoef je niet te remmen, en dus minder files.

En met een beetje meer afstand houden (ook als het druk is) heb je in de drukte ook minder files.
p.d.akkerman schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 07:26:
Ik ben ook van mening dat als je naar links wilt om in te halen, zal je eerst moeten spiegelen (je kijkt natuurlijk al regelmatig in je spiegels). Je ziet iemand aankomen die jou gaat inhalen (want je kan heel goed de snelheid inschatten). Je weet dus als je naar links gaat dat je die persoon niet tot last bent, niet hoeft te remmen of hij/zij door van het gas af te gaan nog steeds op nette afstand van je kan blijven rijden.
Of ga je naar links en moet degene achter (vol) in de ankers. Dan zit je fout. Je snijdt iemand eigenlijk af en zoekt het ongeluk moedwillig op.
Maar je noemt nu 2e uitersten. Je hebt in werkelijkheid vooral een groot gebied dat er tussenin zit, waarbij je prima naar links kunt, en tegen de tijd dat je ergens halverwege je inhaal actie bent, de achterop komen een keertje bij jou in de buurt komt. Als die achterop komen 1 sec z'n gas los laat is er niets aan de hand. Maar in werkelijkheid blijven de mensen zo lang mogelijk doorrijden om op het allerlaatste moment vol in de ankers te gaan, daarmee juist meer remacties en spookfiles te veroorzaken.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ryan1981 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 07:27:
[...]Ik ben geen links rijder hoor, zodra ik de vrachtwagen voorbij ben ga ik weer netjes naar rechts.
Netjes.... maar in dat licht snap ik het eerste deel van jouw antwoord niet, het 2e deel van jouw zin klopt wel.
Daarnaast vraag ik me nog wel af of wat jij zegt waar is dat de linkerbaan uitsluitend bestemd is voor inhalen, tijdens file geld dit namelijk sowiso niet.
Het eerste deel laat ruimte over voor andere opties,die zijn er niet, het geldt echt alleen voor de file situatie, maar dat schrijf je imho niet dus dat komt niet eenduidig bij mij over en das nu net het punt waar we hier over discussiëren in zulke topics als deze, wat klopt nu echt wel wel wat niet (ook gestaafd door de wet) .. Immers ik vermoed dat niemand op zo'n bon zit te wachten.

Vergelijkbaar met wat @marijnb hieronder duidelijk schrijft:
Als jij van rijstrook wisselt moet je voorrang geven. Punt.

[ Voor 24% gewijzigd door route99 op 15-10-2019 08:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:43
Crazy D schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 07:57:
[...]

Onzin. Dus ik knal bij jou achterin, ik rij harder, dan is het jouw schuld dat ik bij jou achterin knal? Achterop rijdend verkeerd heeft in de basis de schuld, tenzij.... En die tenzij is in de hardrijder het voordeel als de voorligger 'm ervoor pleurt, maar in het nadeel van de achterop rijder als je ruim voldoende tijd had om te anticiperen.
54 RVV:

Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior

[...]

Spookfiles ontstaan vooral ook omdat mensen niet op tijd reageren met gas los te laten, maar met remmen. En helaas is het al meerdere malen aangetoond dat als jij vooraan een klein tikje op de rem geeft, men een km achter je stilstaat. Dus als je gewoon gas los laat op tijd, zodra je ziet dat er verkeer naar links gaat, hoef je niet te remmen, en dus minder files.

En met een beetje meer afstand houden (ook als het druk is) heb je in de drukte ook minder files.
Maar even reeel nu.. het gas los laten is niet echt een optie in de situatie zoals ik deze beschreef.

Daarnaast ligt het er heel erg aan per auto of dit ook echt nut heeft. Bij mijn Alfa Giulietta (handbak) heeft het daadwerkelijk zin om het gas los te laten en op de motor af te remmen.. Bij mijn Golf 7[.sup]5[/sup] met DSG maakt dit geen donder uit, die rolt gewoon rustig door en valt heel langzaam terug in snelheid.

Daarnaast heb ik op laatst genoemde Adaptive CruiseControl die netjes afstand houdt.. maar die ook de rem gebruikt om af te remmen als er weer eens iemand zichtzelf in het gaatje van 2 seconden tot mijn voorganger drukt.

In de praktijk, zeker 's ochtends bijna onhaalbaar om niet te remmen bij dergelijke acties.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 13:55

Crazy D

I think we should take a look.

MerijnB schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 08:02:
Zucht. Ervoor pleuren is iets anders dan wanneer een andere auto 500 meter verderop rijdt en pas bij jou in de buurt is als jij ruim in je inhaal actie zit. Echt werkelijk geen enkele agent of rechter zal het op dat artikel gooien. Als een auto 'm ervoor pleurt, zijn er legio wetsartikelen waar deze aan kan worden gehangen maar waarschijnlijk gewoon een artikel 5...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:43
Crazy D schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 08:19:
[...]

Zucht. Ervoor pleuren is iets anders dan wanneer een andere auto 500 meter verderop rijdt en pas bij jou in de buurt is als jij ruim in je inhaal actie zit.
Die nuance las ik niet in je eerste post.
Echt werkelijk geen enkele agent of rechter zal het op dat artikel gooien. Als een auto 'm ervoor pleurt, zijn er legio wetsartikelen waar deze aan kan worden gehangen maar waarschijnlijk gewoon een artikel 5...
Dit vraag ik me af.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Crazy D
als jij ruim in je inhaal actie zit.
Als je aan het einde van de inhaalactie zit, dus je hebt dezelfde snelheid als de lane waar je in komt is dat ok, heb die snelheid nog niet... dan moet die auto die eerst ver achter je leek te zitten ... in de remmen en heb je dat toch echt verkeerd ingeschat en ben je in principe fout. De mate waarin je dat gedaan hebt zal een rol spelen of een agent die het ziet je aan gaat pakken, meestal niet denk ik, als er geen sprake van echt asociaal gedrag is.

Toch: Vooral bij opritten vind ik dit zelf zeer irritant, want je moet toch in de remmen en als iemand achter je dat niet helemaal mee kreeg dat je moet remmen voor iemand die van een oprit komt, kan dat erg vervelend zijn.
Tuurlijk moet hij/zij voldoende afstand houden... maar prettig is het niet.
Zorg dat je op de juiste snelheid invoegt dan wel die kunt maken, dus als die inschatting goed is, heb je dus nooit dit geval.

Ik ben wel eens bij enorme drukte en een zeer korte oprit van de snelweg (verbouwing) aan het begin van de oprit stil blijven staan, puur omdat ik wist dat ik bij doorrijden aan het eind vol op rem moest gaan staan, het verkeer was erg druk, geen file, reed minimaal 80 km/u en amper een veilig gat te zien. Dus ik heb links over de schouder kijkend gewacht op een juiste inschatting dat er een gat kwam en toen vol gas de oprit verder op en het paste precies, niemand tot last geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 21:48
p.d.akkerman schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 07:26:
[...]

Mooi verwoord. Want het is zo jammer omdat we het wel allemaal hetzelfde hebben geleerd en we allemaal dezelfde regels hebben.
Maar we leren dus niet allemaal hetzelfde. De theorie veranderd om de zoveel jaren en elke rij instructeur geeft zijn eigen twist aan het lesmateriaal.

Mijn vader en ik hebben allebei heel andere meningen over bepaalde verkeerssituaties en dat komt omdat er +/- 50 jaar verschil in zit tussen wanneer wij rijles gehad hebben. Ook vrienden/collega's die eerder of later rijles hebben gehad (of zelfs gelijktijdig maar bij een andere school) hebben andere meningen over bepaalde zaken.

Klein voorbeeld: mijn rijschool heeft mij geleerd om op een rotonde richting aan te geven naar links wanneer ik de derde afslag van de rotonde neem terwijl mijn vader zegt dat je alleen richting aan moet geven wanneer je de rotonde verlaat. Technisch gezien heeft hij gelijk want alleen bij het verlaten van de rotonde ben je verplicht om richting aan te geven, veel (maar niet alle) rij instructeurs geven echter tegenwoordig aan dat je bij het oprijden van de rotonde ook al richting aan kunt geven zodat het duidelijker is voor iedereen.

Zo zijn er dus talloze situaties waarbij iedereen zijn eigen opvatting heeft omdat de instructie ook nooit hetzelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Serieus stil moeten gaan staan? Er is altijd wel ruimte, snelheid maken, sneller zijn of vertragen en desnoods ruimte afdwingen. Maar stil gaan staan, daar reageert iedereen op. die op de snelweg, die op de oprit. Iedereen. En iedereen is hier fout, iedereen op de snelweg hoort jou ook te zien dat je moeite hebt en horen daar rekening mee te houden. Of dit iemand in de linker of rechter baan is maakt geen donder uit. De links zit moet iemand die rechts zit ruimte geven zodat jij ruimte hebt om ook er tussen te komen. Defensief rijden noemen we dat, leer je wel als motorrijder. En dan dien je niet alleen je eigen veiligheid maar van iedereen. Daar zou veel meer op gehamerd moeten worden dat defensief rijden. Dat moet gewoon tot het lespakket behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EnigmaNL schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 08:38:
[...]

Maar we leren dus niet allemaal hetzelfde. De theorie veranderd om de zoveel jaren en elke rij instructeur geeft zijn eigen twist aan het lesmateriaal.

Mijn vader en ik hebben allebei heel andere meningen over bepaalde verkeerssituaties en dat komt omdat er +/- 50 jaar verschil in zit tussen wanneer wij rijles gehad hebben. Ook vrienden/collega's die eerder of later rijles hebben gehad (of zelfs gelijktijdig maar bij een andere school) hebben andere meningen over bepaalde zaken.

Klein voorbeeld: mijn rijschool heeft mij geleerd om op een rotonde richting aan te geven naar links wanneer ik de derde afslag van de rotonde neem terwijl mijn vader zegt dat je alleen richting aan moet geven wanneer je de rotonde verlaat. Technisch gezien heeft hij gelijk want alleen bij het verlaten van de rotonde ben je verplicht om richting aan te geven, veel (maar niet alle) rij instructeurs geven echter tegenwoordig aan dat je bij het oprijden van de rotonde ook al richting aan kunt geven zodat het duidelijker is voor iedereen.

Zo zijn er dus talloze situaties waarbij iedereen zijn eigen opvatting heeft omdat de instructie ook nooit hetzelfde is.
Werd mij ook geleerd midden jaren 90.

Wat pas drama is en zie ik steeds verder. Rijden mensen rotonde op, geven ze richting aan naar rechts, doen ze m uit, gaan ze naar driekwart en doen ze hem opnieuw aan. Want ja de eerste kwart is de auto wel naar rechts gestuurd dus moet ik richting naar rechts aan doen, ja wtf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 08:42:
.... Want ja de eerste kwart is de auto wel naar rechts gestuurd dus moet ik richting naar rechts aan doen, ja wtf.
Wat ik dus vaak zie is dat mensen links richting aangevend de rotonde oprijden en hem nog steeds links richting aangevend weer verlaten (hoe je dat voor elkaar krijgt is mij een raadsel). Imho is het het zinvolst als iedereen consequent en tijdig naar rechts richting aangeeft, maar goed daarover is in een ander topic al een hoop gepost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solaire
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:15
De beste tip die ik ooit van mijn rijinstructeur heb gekregen:

Als je voorzichtig met je wielen buiten de rijstrook stuurt (links van de weg) dan ligt daar een hele hoop troep (steentjes e.d.). Als je daar net met je linkerwiel opkomt gooi je al die troep omhoog en krijgt de achterligger dat dus vol tegen zijn voorkant aan, hoe dichterbij hoe harder. Succes gegarandeerd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:54
En die tenzij is in de hardrijder het voordeel als de voorligger 'm ervoor pleurt, maar in het nadeel van de achterop rijder als je ruim voldoende tijd had om te anticiperen.
Dat zeg ik toch? Je mag gaan inhalen mits de ander ruim voldoende ruimte heeft om af te remmen. Dat is het hele idee aan voorrang verlenen, je actie pas doen als anderen er geen last van hebben.
Spookfiles ontstaan vooral ook omdat mensen niet op tijd reageren met gas los te laten, maar met remmen.
En dat gebeurd weer vaak als men langzaam inhaalt, zeker op een 2-baans snelweg (en bij een max van 100km/h nog eerder). Er ontstaat dan een trein achter degene die een rij vrachtwagens (bij 1 vrachtwagen valt het vaak nog mee) gaat inhalen met een paar km/h verschil. Wanneer men dan gaat wisselen, of er komt een oprit bij is de kans groot dat er remacties en/of rijbaanwisselingen gaan plaatsvinden waardoor er een file ontstaat. De langzame inhaler denk dat die goed bezig is voor het milieu, want die ziet een bijna lege snelweg voor zich, maar ondertussen wel de veroorzaker van een file.
Crazy D schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 08:19:
Als een auto 'm ervoor pleurt, zijn er legio wetsartikelen waar deze aan kan worden gehangen maar waarschijnlijk gewoon een artikel 5...
Artikel 54. Maar er is een verschil tussen aansprakelijkheid en of je er verder nog een boete voor krijgt.

...

Jammer is dat dit ook verwarring veroorzaakt. Je ziet nu de gekste combinaties, zoals mensen die ALTIJD voor het oprijden van een rotonde de richtingaanwijzer naar links aanzetten :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
En in bepaalde buurlanden is het verboden op een rotonde links te knipperen.
Verwijderd schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 08:40:
Serieus stil moeten gaan staan? Er is altijd wel ruimte, snelheid maken, sneller zijn of vertragen en desnoods ruimte afdwingen.
Ruimte afdwingen? Het is als invoeger jouw verantwoordelijkheid dat je op voldoende snelheid in gaat voegen. Degene op de hoofdrijbaan hoeft niets te doen. Het is hem enkel verboden jou het invoegen actief te belemmeren. Echter, gewoon op een vaste snelheid door blijven rijden rechts is prima, de invoeger moet dan maar zorgen voor voldoende snelheid. En dat betekent dat ik hem ook wel eens stationair of langzamer laat rollen onderaan een oprit. Bij Oosterhout bijvoorbeeld als er een vrachtwagen voor zit. Gat laten vallen en daarna op het gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 13:23

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

[...]

Misschien moet je even nagaan hoe de realiteit is ipv een rare gedachtegang te hanteren dat niemand harder rijdt dan 130.

Als iemand er aan komt zetten met 140 en jij prakt hem ervoor zonder enige rekening te houden ben je gewoon fout en schuldig indien het tot een aanrijding komt.

Je moet gewoon rekening met elkaar houden en bij het wisselen van een rijstrook dien je rekening te houden met achteropkomend verkeer.

Maar goed, ik snap het volledig dat mensen bij jouw gaan kleven ;w

Buiten dat dient inhalen gewoon vlot te gebeuren, kortom gas erop ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Ghostrider op 15-10-2019 09:10 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Pizza_Boom schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 09:02:
Bij Oosterhout bijvoorbeeld als er een vrachtwagen voor zit. Gat laten vallen en daarna op het gas.
Dan kan je beter achter de vrachtwagen plakken, aangezien een vrachtwagen vaak wel ruimte krijgt. Tenzij het een Belg is op de hoofdrijbaan! Want die lijken de borden op de A27 niet te snappen, die van geef invoeger ruimte.
https://www.google.nl/map...1keYnA!2e0!7i13312!8i6656

Overigens is die invoeg ook wel extreem kort, volgens mij de kortste die ik ken in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
TheBrut3 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 08:57:
... Er ontstaat dan een trein achter degene die een rij vrachtwagens (bij 1 vrachtwagen valt het vaak nog mee) gaat inhalen met een paar km/h verschil. Wanneer men dan gaat wisselen, of er komt een oprit bij is de kans groot dat er remacties en/of rijbaanwisselingen gaan plaatsvinden waardoor er een file ontstaat. ...
Het niet voldoende afstand houden is dan natuurlijk net zo goed een probleem als de 'aanleiding' ervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Verwijderd schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 08:40:
Serieus stil moeten gaan staan? Er is altijd wel ruimte, snelheid maken, sneller zijn of vertragen en desnoods ruimte afdwingen. Maar stil gaan staan, daar reageert iedereen op. die op de snelweg, die op de oprit. Iedereen. En iedereen is hier fout, iedereen op de snelweg hoort jou ook te zien dat je moeite hebt en horen daar rekening mee te houden. Of dit iemand in de linker of rechter baan is maakt geen donder uit. De links zit moet iemand die rechts zit ruimte geven zodat jij ruimte hebt om ook er tussen te komen. Defensief rijden noemen we dat, leer je wel als motorrijder. En dan dien je niet alleen je eigen veiligheid maar van iedereen. Daar zou veel meer op gehamerd moeten worden dat defensief rijden. Dat moet gewoon tot het lespakket behoren.
Afdwingen: Vergeet het maar, je hebt geen poot om op te staan.
Wat ik gedaan heb... is juist defensief rijden en is niks nieuws hoor.... wat ik gedaan heb is exact wat ik in de rijles geleerd heb... inschatting maken of je in kunt voegen, denk je dat het echt niet kan... aan het begin van de oprit stil gaan staan en pas optrekken als het kan.
Deze oprit was echt super kort en iedereen reed 80+ km/u en geen gat.
Als er een file is/het langzaam rijdt... dan zou ik wel rustig doorrijden op de oprit en dan komt er eigenlijk altijd een gaatje agv iemand die het snapt.... _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:20
[...]

In tegendeel. Je moet er juist rekening mee houden dat iemand harder rijdt dan die 130, want dat is de praktijk (en kun je prima inschatten wanneer je van baan wisselt). Dat jij dat niet wilt inzien maakt je simpelweg een slechte chauffeur, omdat je niet in staat bent te anticiperen. Stoïcijns afdwingen, want de wet, maakt je een gevaar op de weg - dan had je maar bij de Politie moeten gaan werken, zodat je deze wetsovertreders had kunnen aanpakken.

[ Voor 3% gewijzigd door Flavius op 15-10-2019 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:27

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Wat ik doe tegen bumperklevers is vooral me er niet in proberen op te jagen. En vooral hopen dat de politie er eindelijk harder op gaat optreden. Dat in plaats van en mas snelheidsboetes uitdelen omdat mensen 121 km/u rijden, waar ze maar 120 mogen een gat in de nacht. (mompelt iets van prioriteiten) O en gsm gebruikers mogen ze ook eens aanpakken.
2e Baanvakklevers kunnen inderdaad even irritant zijn. Want dat zijn vaker minder alerte rijders. Bumperklevers zijn net het omgekeerde en maken iedereen nerveus omdat ze zelf ook geen seconde te verliezen hebben... (volgens hen)

@Ryan1981 ik ben het volkomen eens met je standpunt dat wanneer je de maximum toegelaten snelheid rijdt, niemand je mag/kan inhalen. Zo lang jij je terecht op het derde baanvak bevindt, moet je geen rekening houden met je klever. Hij is per aanleiding al in overtreding.

@TheBrut3 die borden A27 hebben we inderdaad niet in België, maar kunnen we wél gebruiken. Officieel de kortste oprit op de E40. Mag ik dagelijks nemen. Mits droog wegdek haal ik 75km/u alvorens invoegen. Vrachtwagens raken rond de 30km/u. Invoegstrook is niet alleen kort, maar ook nog eens hellend.
https://www.google.nl/map...!3d51.1559088!4d3.1959225

Spookfiles = verkeersresonantie. Het is een bijna zuiver wiskundig gegeven. Iedere auto maakt een deeltje uit met ieder een aparte reactie. Maar de globale reactie blijft dezelfde, al dan niet escalerende/uitdijende reactiegolf ten gevolge van vertraging door verzadiging. Dat mensen daar nog mee bezig zijn begrijp ik niet. Het volledig uitgeklaard. De weg moet heus geen 100% vol te zitten opdat resonantie ontstaat...

In België is het impliciet verboden links te knipperen op een rond punt. Het is verplicht rechts te knipperen alvorens het verlaten. En niet toegestaan te knipperen wanneer niet nodig. Gezien je nergens anders heen kan dan ronddraaien, is het dus niet nodig links te pinken. Dat is enkel nodig wanneer je je bvb naar het tweede baanvak zou begeven op de rotonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Joindry schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 09:16:
Wat ik doe tegen bumperklevers is vooral me er niet in proberen op te jagen. En vooral hopen dat de politie er eindelijk harder op gaat optreden. Dat in plaats van en mas snelheidsboetes uitdelen omdat mensen 121 km/u rijden, waar ze maar 120 mogen.
In Nederland gebeurt dat alleen bij 130 km/h. Bij 120 vanaf 123 of 124 km/h.
2e Baanvakklevers kunnen inderdaad even irritant zijn. Want dat zijn vaker minder alerte rijders. Bumperklevers zijn net het omgekeerde en maken iedereen nerveus omdat ze zelf ook geen seconde te verliezen hebben... (volgens hen)
Als ze links hangen wil ik wel eens, wanneer er ruimte op rechts komt, wat vegen. Worden ze vaak erg nerveus van en dan gaan ze vanzelf wel naar rechts. Zo lang er geen ruimte is, heeft dat ook geen zin.
Solaire schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 08:49:

Als je voorzichtig met je wielen buiten de rijstrook stuurt (links van de weg) dan ligt daar een hele hoop troep (steentjes e.d.). Als je daar net met je linkerwiel opkomt gooi je al die troep omhoog en krijgt de achterligger dat dus vol tegen zijn voorkant aan, hoe dichterbij hoe harder. Succes gegarandeerd :+
Tip van mij: Als je gewoon op tijd naar rechts gaat en je verder niet teveel van een bumperklever aan trekt, veel minder kans op irritatie en gevaarlijke situaties. Links kunnen ook scherpe delen liggen die voor een lekke band kunnen zorgen. 9 van de 10 keer is het iemand die gewoon vindt dat hij haast heeft, maar wat nou als je net die ene treft die wel, om de een of andere reden, gegrond haast heeft? Artsen (o.a. huisartsen, maar ook O.K.-artsen die piketdienst hebben) mogen in de regel geen blauw-blauw voeren, maar worden wel verondersteld snel in het ziekenhuis te zijn als ze worden opgeroepen.
@Ryan1981 ik ben het volkomen eens met je standpunt dat wanneer je de maximum toegelaten snelheid rijdt, niemand je mag/kan inhalen. Zo lang jij je terecht op het derde baanvak bevindt, moet je geen rekening houden met je klever. Hij is per aanleiding al in overtreding.
De Nederlandse rechter denkt daar anders over. Die meent dat jij tot een verschil van ca. invorderingssnelheid (dus 50 km/h harder dan toegestaan) prima voor kunt laten gaan en als jij die geen voorrang verleent bij het verwisselen van rijstrook, jij schuldig bent. Pas vanaf dat soort snelheden meent de rechter dat van de automobilist die verwisselt van rijstrook niet meer kan worden verwacht dat hij de snelheid nog juist in zal schatten.

[ Voor 17% gewijzigd door Pizza_Boom op 15-10-2019 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solaire
Pizza_Boom schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 09:26:
Tip van mij: Als je gewoon op tijd naar rechts gaat en je verder niet teveel van een bumperklever aan trekt, veel minder kans op irritatie en gevaarlijke situaties. Links kunnen ook scherpe delen liggen die voor een lekke band kunnen zorgen. 9 van de 10 keer is het iemand die gewoon vindt dat hij haast heeft,
Tja, beetje bevooroordeelde post zo. Ik trek me er niet heel veel van aan, maar als ik in een treintje rijd wat continu afremt en er zit iemand op 3 meter afstand dan vind ik het gevaarlijker om het niet te doen dan wel. Het zou niet de eerste keer zijn dat er iemand mijn auto inrijdt zonder dat ik überhaupt de remmen gebruik.
maar wat nou als je net die ene treft die wel, om de een of andere reden, gegrond haast heeft? Artsen (o.a. huisartsen, maar ook O.K.-artsen die piketdienst hebben) mogen in de regel geen blauw-blauw voeren, maar worden wel verondersteld snel in het ziekenhuis te zijn als ze worden opgeroepen.
Dat zijn over het algemeen de mensen die risico's heel goed kunnen inschatten en niet op 3 meter achter mij gaan rijden met 100+ km/h :+. Ik laat mensen die hard willen rijden er graag langs, maar als ik niet naar rechts kan dan moet je gewoon afstand houden of eerder opstaan.
De Nederlandse rechter denkt daar anders over. Die meent dat jij tot een verschil van ca. invorderingssnelheid (dus 50 km/h harder dan toegestaan) prima voor kunt laten gaan en als jij die geen voorrang verleent bij het verwisselen van rijstrook, jij schuldig bent. Pas vanaf dat soort snelheden meent de rechter dat van de automobilist die verwisselt van rijstrook niet meer kan worden verwacht dat hij de snelheid nog juist in zal schatten.
Wat een onzin. Zie onderstaande uitspraak waarin de rechter oordeelde dat iemand die "slechts" 30 km/h te hard reed schuldig is aan een aanrijding, terwijl hij voorrang had op de auto die tegen hem aanreed. Een rechter houdt helemaal niet van huftergedrag in het verkeer, een 10 km/h zal hij best door de vingers zien, maar daar houdt het ook wel een eind op.

https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBNNE:2017:1703

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 04:48

PhatFish

and, uhm......Moo

[...]

Maar je noemt nu 2e uitersten. Je hebt in werkelijkheid vooral een groot gebied dat er tussenin zit, waarbij je prima naar links kunt, en tegen de tijd dat je ergens halverwege je inhaal actie bent, de achterop komen een keertje bij jou in de buurt komt. Als die achterop komen 1 sec z'n gas los laat is er niets aan de hand. Maar in werkelijkheid blijven de mensen zo lang mogelijk doorrijden om op het allerlaatste moment vol in de ankers te gaan, daarmee juist meer remacties en spookfiles te veroorzaken.
Ik doe dus dagelijks ca. 200km. Wat hij noemt is gewoon de normale situatie. De realiteit. Men snijdt van rechts naar links af en kijkt geen spiegels. Absoluut geen uiterste, gewoon het overgrote deel van de automobilisten op de snelweg. En helaas, want wat hij zegt is zoals het hoort. Als iedereen dat zou doen, zou het een bende files en frustratie schelen en alleen de echte asoklevers (dus wie hoe dan ook een ander moet inhalen, ook al gaat men al 160) hebben nog last van elkaar.

Vandaag weer in de Picanto moeten rijden ipv de 406 en dan mis ik gewoon bijna 150pk. 130km/u zit er soms gewoon niet in. Maar op 1 persoon na geen last gehad van klevers, ook niet in de ochtendspits, simpelweg door rechts aan te houden en een beetje in te schatten of ik de mensen op de linkerbaan niet beter eerst kan laten inhalen, voordat ik zelf á la vrachtwagen kruipend van 100 naar 130 ga. Of op tijd op snelheid komen en dan pas naar links. Geen geknipper, geen gefrustreerde mensen, gewoon doorstroming. En die ene klever had ook prima kunnen zien dat we beiden in het midden van de staart zaten en die staart ging gewoon sneller dan de rechter baan. Dan is opschuiven om plek te wisselen met zo iemand echt loos. Gaat 'ie gewoon bij de persoon voor je verder kleven. Natuurlijk ging ik wel netjes opzij toen ik de tragere rechter staart voorbij was. Busje voor mij bleef onnodig links plakken met 100, waar je 130 mag. De klever is dan weliswaar aso, maar de persoon in dat busje had ook gewoon naar rechts moeten gaan, is dus minstens net zo aso als de klever.

Ik zou willen voorstellen aan de mensen die altijd last hebben van klevers: Probeer het rechts aanhouden en laat sneller verkeer er eerst langs. Zelfs zo'n hele ochtendspitstrein is er binnen een minuut voorbij en dan kun je alsnog naar links gaan, zonder ook maar iemand te hinderen. Doe dit eens een paar dagen en het zal je verbazen hoe weinig asoklevers er echt zijn. De meeste mensen willen gewoon doorrijden en dat wordt door een traagrijder beperkt. Asogedrag werkt nu eenmaal meer asogedrag in de hand.

[ Voor 2% gewijzigd door PhatFish op 15-10-2019 10:12 . Reden: Wellicht handig: Gebruik vooral je verstand. Bovenstaande is dus op de snelweg. Op provinciale wegen of bij bijzondere situaties doe je vaak al wat kan, dus ga niet uitgebreid reageren met hoe het dan zou moeten. Uitzonderingen = gezond verstand ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Ik moet ook wel wat langzamer dan de rest een vrachtwagen inhalen met ons langzame camperbusje. Het is duidelijk een lomp ding, dus mensen lijken het wat meer te begrijpen. En dat terwijl ik toch wel eens een beslissing maak om voor een auto te gaan met een iets hogere snelheid, puur omdat het anders heel vervelend is om naar vrachtwagensnelheid af te moeten remmen en weer snelheid op te bouwen. Ik doe dat nooit op een manier dat die auto's moeten remmen, dat zou asociaal zijn, maar er zal er wel eens een zijn gas moeten los laten door mij. Zelfs dan krijg ik nauwlijks bumperklevers. En ik trap ook wel door, maar het zal altijd minder dan 120 of 130 zijn.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
Solaire schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 09:45:
Wat een onzin. Zie onderstaande uitspraak waarin de rechter oordeelde dat iemand die "slechts" 30 km/h te hard reed schuldig is aan een aanrijding, terwijl hij voorrang had op de auto die tegen hem aanreed. Een rechter houdt helemaal niet van huftergedrag in het verkeer, een 10 km/h zal hij best door de vingers zien, maar daar houdt het ook wel een eind op.

De gehele situatie is inderdaad vergelijkbaar met te hard rijden op de snelweg.
PhatFish schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 09:49:
En die ene klever had ook prima kunnen zien dat we beiden in het midden van de staart zaten en die staart ging gewoon sneller dan de rechter baan. Dan is opschuiven om plek te wisselen met zo iemand echt loos. Gaat 'ie gewoon bij de persoon voor je verder kleven.
Daar heb ik dan wel weer ene hekel aan. Mensen die bijv. 110 op de teller willen zien. In een staart/rij die 95 rijdt, omdat een traag persoon een vrachtwagen inhaalt, zitten ze op je bumper. Als je daarna 120/130 kan rijden zie je ze langzaam kleiner worden in de spiegel, want ze willen 110 rijden. En als er dan weer een rijtje komt hangen ze weer in de bumper van hun voorganger.

[ Voor 37% gewijzigd door TheBrut3 op 15-10-2019 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:51

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

[...]
@TheBrut3 die borden A27 hebben we inderdaad niet in België, maar kunnen we wél gebruiken. Officieel de kortste oprit op de E40. Mag ik dagelijks nemen. Mits droog wegdek haal ik 75km/u alvorens invoegen. Vrachtwagens raken rond de 30km/u. Invoegstrook is niet alleen kort, maar ook nog eens hellend.
https://www.google.nl/map...!3d51.1559088!4d3.1959225
Die is inderdaad nog erger dan bij Oosterhout Zuid. De invoegstrook en de helling komen redelijk overeen, maar die bocht maakt het erger.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Tja, beetje bevooroordeelde post zo. Ik trek me er niet heel veel van aan, maar als ik in een treintje rijd wat continu afremt en er zit iemand op 3 meter afstand dan vind ik het gevaarlijker om het niet te doen dan wel. Het zou niet de eerste keer zijn dat er iemand mijn auto inrijdt zonder dat ik überhaupt de remmen gebruik.
Tsja, op het moment dat je zelf van die rare dingen gaat roepen.
Dat zijn over het algemeen de mensen die risico's heel goed kunnen inschatten en niet op 3 meter achter mij gaan rijden met 100+ km/h :+. Ik laat mensen die hard willen rijden er graag langs, maar als ik niet naar rechts kan dan moet je gewoon afstand houden of eerder opstaan.
https://www.artsenauto.nl/paris-melis-1964-2016/
:X :X

Compleet andere situatie. Kruising, verkeerslichten, tegenliggers etc vs. snelweg. Geen voorrang verlenen bij een rijstrookwissel, maar gewoon op een kruising.
Maargoed, hebben we hier een soortgelijke, waarbij het wel gaat om de rijstrookwissel, met gedeelde schuld: https://uitspraken.rechts...ECLI:NL:RBLEE:2006:AY8680
Nog altijd geen snelweg. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solaire
Pizza_Boom schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:14:
[...]
Tsja, op het moment dat je zelf van die rare dingen gaat roepen.
Zoals? :o
Die beste man verloor de macht over het stuur. Heeft dus niks met bumperkleven te maken.
Pizza_Boom schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:14:
[...]
Compleet andere situatie. Kruising, verkeerslichten, tegenliggers etc vs. snelweg. Geen voorrang verlenen bij een rijstrookwissel, maar gewoon op een kruising.
Maargoed, hebben we hier een soortgelijke, waarbij het wel gaat om de rijstrookwissel, met gedeelde schuld: https://uitspraken.rechts...ECLI:NL:RBLEE:2006:AY8680
Nog altijd geen snelweg. :(
Ging mij om een reactie op jouw stukje dat een rechter alles prima vindt zolang je niet meer dan 50 km/h te hard rijdt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 04:48

PhatFish

and, uhm......Moo

Die is leuk. Vandaag dus in een langzaam bakkie moeten rijden en af en toe ook wel mensen die wat harder dan ik komen aanrijden. Goed, ik vond 110 wel prima (130 is toegestaan) want 61pk. Doet niet veel maar hier zat ik niet in één of andere staart, ik was een treintje vrachtwagens aan het inhalen. En opeens zo'n "haastrijder" die 130 moet in de achteruitkijkspiegel. Niet op de bumper natuurlijk, ik check dat ding vaak dus ik zag die gast al van meer dan een kilometer aankomen. Dus zélf ook even het gaspedaal ingetrapt tot ca 130. Harder wil die Kia niet en de figuur achter mij hield met die snelheid netjes afstand, geen geknipper of wat dan ook. Ik heb die vent ruim op tijd gezien, geen reden om te gaan hinderen door lekker stroef 110 te blijven rijden. En na die vrachtwagens natuurlijk meteen terug naar rechts, kan ik weer rustig 110. En aangezien ik het op tijd zag, kon ik ook op tijd dat gaspedaal intrappen. Geen file gecreëerd, niemand gehinderd en toch aan de snelheid gehouden. Echt waar, het kan. En het is wel zo sociaal om te snappen dat jij misschien niet zo snel hoeft, een ander kan best eens een veel langer traject hebben en dan maakt dat snelheidsverschil gewoon uit. Niks van "ga maar eerder uit bed", met die redenatie moeten we erop rekenen dat 60km/u de snelheid is, want dat is ook toegestaan op de snelweg. Even het gas in, als je ziet dat jij de locomotief dreigt te worden is ook gewoon sociaal rijden. Natuurlijk kan iedereen wel zelf bedenken dat dit enkel opgaat tot de toegestane maximumsnelheid.

@Solaire : Oftewel je kon niet anders. Sorry, dat had ik er even niet uit opgemaakt. Heb wat lui zien reageren die dus voor anderen de snelheid gaan bepalen, kreeg ik soort van Pavlovreactie van denk ik.
. Maar ik ga geen 150 rijden waar 130 is toegestaan omdat mijn achterligger zo nodig 150 moet rijden
Natuurlijk mag het gedrag van een ander jou er niet toe dwingen om de regels te overtreden. Zelfs sirene + zwaailicht mag je dat niet voor doen.

[ Voor 12% gewijzigd door PhatFish op 15-10-2019 11:11 ]

...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Ghostrider schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 09:07:
[...]

Misschien moet je even nagaan hoe de realiteit is ipv een rare gedachtegang te hanteren dat niemand harder rijdt dan 130.

Als iemand er aan komt zetten met 140 en jij prakt hem ervoor zonder enige rekening te houden ben je gewoon fout en schuldig indien het tot een aanrijding komt.

Je moet gewoon rekening met elkaar houden en bij het wisselen van een rijstrook dien je rekening te houden met achteropkomend verkeer.

Maar goed, ik snap het volledig dat mensen bij jouw gaan kleven ;w

Buiten dat dient inhalen gewoon vlot te gebeuren, kortom gas erop ;)
Flavius schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 09:12:
[...]
In tegendeel. Je moet er juist rekening mee houden dat iemand harder rijdt dan die 130, want dat is de praktijk (en kun je prima inschatten wanneer je van baan wisselt). Dat jij dat niet wilt inzien maakt je simpelweg een slechte chauffeur, omdat je niet in staat bent te anticiperen. Stoïcijns afdwingen, want de wet, maakt je een gevaar op de weg - dan had je maar bij de Politie moeten gaan werken, zodat je deze wetsovertreders had kunnen aanpakken.
Nogmaals ik heb het niet over het laatste moment er voor gooien. Dit zal ik nooit doen. Ik zorg echt wel dat er meer dan voldoende ruimte is voor de malloot om rustig af te remmen, maar afremmen zal die :Y) . Ik maak het zelf overigens wel regelmatig mee dat anderen hem de wel in een keer voorknallen, soms zelfs zonder knippertje, en ik rijdt dan netjes 130. Maar ook dan ga ik niet bumper kleven ofzo, en houd ik gewoon afstand.

Ik ben geen gevaar op de weg, diegene die de snelheid limiet overtreed is een gevaar op de weg, die doet namelijk iets wat buiten het verwachtingspatroon van de weggebruikers valt omdat het niet toegestaan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Ryan1981 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:26:
[...]

Ik ben geen gevaar op de weg, diegene die de snelheid limiet overtreed is een gevaar op de weg, die doet namelijk iets wat buiten het verwachtingspatroon van de weggebruikers valt omdat het niet toegestaan is.
Daarop verderbordurend. Iemand die zich zelf niet houdt aan de regels, kan ook niet verwachten dat anderen zich wel aan de regels moeten houden. En al zeker niet verwachten dat anderen de regels zouden gaan overtreden om jou geen last te veroorzaken (bvb door zelf te versnellen boven de 120 op het 3e baanvak)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

[...]
Er zijn voldoende uitspraken van rechters, dat je snelheden tot 40 km/h sneller dan de maximumsnelheid gewoon kunt verwachten. En die snelheid zelf is niet gevaarlijk, dat is de interactie met minder capabele medeweggebruikers.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Dit

Die beste man verloor de macht over het stuur. Heeft dus niks met bumperkleven te maken.
Jij gaf als opmerking dat artsen veilig rijden. Daarop post ik deze link. Probeer nou niet over conclusies te trekken die er niet zijn en de discussie te verdraaien, dat is niet nodig.
Ging mij om een reactie op jouw stukje dat een rechter alles prima vindt zolang je niet meer dan 50 km/h te hard rijdt.
Als ik zin heb zal ik eens gaan spitten. Daar zijn uitspraken van. En ik zeg niet exact invorderingssnelheid, maar rond invorderingssnelheid. Dat is op de snelweg inderdaad 50 km/h. Binnen bebouwde kom kan ook 30 km/h zijn (bij verdubbeling van maximaal toegestane snelheid mag ook invordering plaatsvinden).
Joindry schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:34:
Daarop verderbordurend. Iemand die zich zelf niet houdt aan de regels, kan ook niet verwachten dat anderen zich wel aan de regels moeten houden. En al zeker niet verwachten dat anderen de regels zouden gaan overtreden om jou geen last te veroorzaken (bvb door zelf te versnellen boven de 120 op het 3e baanvak)
Maar dat geldt beide kanten op. Als jij vertikt om een ander voor te laten gaan, hoef je ook niet te verwachten dat diegene zich aan de snelheid houdt.
Freee!! schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:42:
[...]

Er zijn voldoende uitspraken van rechters, dat je snelheden tot 40 km/h sneller dan de maximumsnelheid gewoon kunt verwachten. En die snelheid zelf is niet gevaarlijk, dat is de interactie met minder capabele medeweggebruikers.
En dat komt mede doordat jij in jouw spiegels niet kan inschatten of iemand 130 of 150 rijdt. Daarvoor is de vertekening simpelweg te groot en ons menselijke inschattingsvermogen te slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solaire
PhatFish schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:25:
[...]

Die is leuk. Vandaag dus in een langzaam bakkie moeten rijden en af en toe ook wel mensen die wat harder dan ik komen aanrijden. Goed, ik vond 110 wel prima (130 is toegestaan) want 61pk. Doet niet veel maar hier zat ik niet in één of andere staart, ik was een treintje vrachtwagens aan het inhalen. En opeens zo'n "haastrijder" die 130 moet in de achteruitkijkspiegel. Niet op de bumper natuurlijk, ik check dat ding vaak dus ik zag die gast al van meer dan een kilometer aankomen. Dus zélf ook even het gaspedaal ingetrapt tot ca 130. Harder wil die Kia niet en de figuur achter mij hield met die snelheid netjes afstand, geen geknipper of wat dan ook. Ik heb die vent ruim op tijd gezien, geen reden om te gaan hinderen door lekker stroef 110 te blijven rijden. En na die vrachtwagens natuurlijk meteen terug naar rechts, kan ik weer rustig 110. En aangezien ik het op tijd zag, kon ik ook op tijd dat gaspedaal intrappen. Geen file gecreëerd, niemand gehinderd en toch aan de snelheid gehouden. Echt waar, het kan. En het is wel zo sociaal om te snappen dat jij misschien niet zo snel hoeft, een ander kan best eens een veel langer traject hebben en dan maakt dat snelheidsverschil gewoon uit. Niks van "ga maar eerder uit bed", met die redenatie moeten we erop rekenen dat 60km/u de snelheid is, want dat is ook toegestaan op de snelweg. Even het gas in, als je ziet dat jij de locomotief dreigt te worden is ook gewoon sociaal rijden. Natuurlijk kan iedereen wel zelf bedenken dat dit enkel opgaat tot de toegestane maximumsnelheid.
Het verschil tussen jouw situatie en de mijne is dat ik in een treintje zat en niet harder kan dan de auto voor mij :O . Jij bepaalde zelf de snelheid, bij mij werd het bepaald voor de auto voor mij.

Waarom zijn mensen in dit topic zo ontzettend kortzichtig? Geen idee waar jij vandaan haalt dat ik het verkeer zou hinderen door niet de maximumsnelheid te rijden want ik rijd netjes de maximumsnelheid waar mogelijk en ik ben niet de beroerdste om even het gas in te trappen om een harmonicarijder in te halen. Maar ik ga geen 150 rijden waar 130 is toegestaan omdat mijn achterligger zo nodig 150 moet rijden.
Pizza_Boom schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:45:
[...]
Jij gaf als opmerking dat artsen veilig rijden. Daarop post ik deze link. Probeer nou niet over conclusies te trekken die er niet zijn en de discussie te verdraaien, dat is niet nodig.
Dus jij trekt de conclusie dat als iemand veilig rijdt er nooit iets kan gebeuren? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Solaire schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:50:
Dus jij trekt de conclusie dat als iemand veilig rijdt er nooit iets kan gebeuren? 8)7
Dat is wat jij zei. Ik post slechts een link.
Dat zijn over het algemeen de mensen die risico's heel goed kunnen inschatten en niet op 3 meter achter mij gaan rijden met 100+ km/h :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solaire
Pizza_Boom schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:51:
[...]
Dat is wat jij zei. Ik post slechts een link.

[...]
Lees nog eens een keer heel goed wat ik schreef. Ik schreef dat die mensen een risico goed kunnen inschatten zoals het onvoldoende afstand houden. Dat jij daar uit concludeert dat ze dan immuun zijn voor ongelukken is mij een raadsel 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Maar dat geldt beide kanten op. Als jij vertikt om een ander voor te laten gaan, hoef je ook niet te verwachten dat diegene zich aan de snelheid houdt.
Euhm, neen.
De premisse hier is dat je aan de maximumsnelheid op het derde baanvak zit en daar ook terecht zit. Maw het tweede baanvak zit voldoende gevuld te legitimeren dat je op het derde baanvak blijft. Ik doe niks fout.
Als de klever zich bewust niet aan de regels wil houden, moet hij ook nergens op rekenen. Hij telt niet mee! Hij doet alles op eigen risico!
Je kan niet kiezen om te voldoen aan een deel van regeltjes, die jou waarschijnlijk het beste uitkomen, om dan te klagen over mensen die niet voldoen aan jouw verwachtingen. Dat heet per definitie asociaal weggedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Joindry schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:54:
[...]

Euhm, neen.
De premisse hier is dat je aan de maximumsnelheid op het derde baanvak zit en daar ook terecht zit. Maw het tweede baanvak zit voldoende gevuld te legitimeren dat je op het derde baanvak blijft. Ik doe niks fout.
Als de klever zich bewust niet aan de regels wil houden, moet hij ook nergens op rekenen. Hij telt niet mee! Hij doet alles op eigen risico!
Je kan niet kiezen om te voldoen aan een deel van regeltjes, die jou waarschijnlijk het beste uitkomen, om dan te klagen over mensen die niet voldoen aan jouw verwachtingen. Dat heet per definitie asociaal weggedrag.
Dat is toch precies wat de mensen doen die naar links komen zonder de ander daarbij voorrang te verlenen? Die doen net zo hard aan cherrypicking als degene die sneller rijdt.
Als je er al rijdt is het een ander verhaal, maar dat was precies het discussiepunt, ga je wel of niet naar links als je iemand ziet die harder rijdt. De consensus in de rechtspraak is dat je tot 40 (jouw woorden)/ rond 50 (mijn woorden) boven de limiet voor dient te laten gaan. Voor laten gaan is niet anders gedefinieerd als: "de ander ongestoord zijn weg kunnen laten vervolgen". Wat dat exact is, is niet vastgelegd. Wanneer kan iemand anders ongestoord zijn weg verstoren? Als hij iets bij moet remmen? Het met gas los af kan? Gewoon hetzelfde tempo kan blijven rijden? We zijn het erover eens dat hard remmen in ieder geval geen voorrang verlenen is.
Solaire schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:54:
Lees nog eens een keer heel goed wat ik schreef. Ik schreef dat die mensen een risico goed kunnen inschatten zoals het onvoldoende afstand houden. Dat jij daar uit concludeert dat ze dan immuun zijn voor ongelukken is mij een raadsel 8)7
Ik concludeer niks, ik post een link. Daarop impliceer jij dat ik van alles concludeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pizza_Boom schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 09:02:
[...]
En in bepaalde buurlanden is het verboden op een rotonde links te knipperen.

[...]
Ruimte afdwingen? Het is als invoeger jouw verantwoordelijkheid dat je op voldoende snelheid in gaat voegen. Degene op de hoofdrijbaan hoeft niets te doen. Het is hem enkel verboden jou het invoegen actief te belemmeren. Echter, gewoon op een vaste snelheid door blijven rijden rechts is prima, de invoeger moet dan maar zorgen voor voldoende snelheid. En dat betekent dat ik hem ook wel eens stationair of langzamer laat rollen onderaan een oprit. Bij Oosterhout bijvoorbeeld als er een vrachtwagen voor zit. Gat laten vallen en daarna op het gas.
Hij geeft aan dat met zijn inzicht op dat moment het beter is stil te gaan staan, dat is kansloos want je kunt gewoon zien en inschatten ondanks dat je nog niet op snelheid bent waar wel ruimte is. Dat is vooruitkijken, maar het gebeurt vaak zat dat er mensen zijn die in de rechter baan zitten een bepaalde snelheid rijden. Jij gaat invoegen en veel vlotter rijdt en er netjes voor in kunt voegen, maar die in de rechter baan opeens heel hard gas gaat geven. Dan is ruimte forceren niks mis mee als het te druk is en mensen je bewust belemmeren om in te voegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Succes in wat? Kun je gewoon een schadeformulier invullen en indienen bij je verzekeringsmaatschappij, zal nog werk van gemaakt worden ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:44
Ik lees hier veel uitspraken dat je je moet aanpassen aan het verkeer maar dat gaat zeker niet altijd op.
Als ik een trein aan vrachtwagens inhaal met 130, waarom zou ik dan 150/160 gaan rijden als er een malloot achter mij plakt die denkt dat hij zo hard mag/kan?
Onze Fabia (69PK) kan de 130 redelijk goed aan, maar alles daarboven wordt nogal zwaar voor hem :')

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solaire
Pizza_Boom schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:07:
[...]
Ik concludeer niks, ik post een link. Daarop impliceer jij dat ik van alles concludeer.
[...]
Hoezo concludeer jij niks? 8)7 8)7
Verwijderd schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:11:
[...]
Succes in wat? Kun je gewoon een schadeformulier invullen en indienen bij je verzekeringsmaatschappij, zal nog werk van gemaakt worden ook.
Nope, het opspatten van steentjes is niet verwijtbaar.
PhatFish schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:25:
[...]
@Solaire : Oftewel je kon niet anders. Sorry, dat had ik er even niet uit opgemaakt. Heb wat lui zien reageren die dus voor anderen de snelheid gaan bepalen, kreeg ik soort van Pavlovreactie van denk ik.
Geen probleem en sorry voor mijn botte / directe reactie ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Omdat ik alleen een link post. Daarop trek jij een conclusie en impliceer dat ik wat anders bedoel dan jij. Zoals je in het 2e citaat al kan lezen: Stop eens met het trekken van conclusies die er niet zijn en het verdraaien van de discussie. Nu doe je het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:25
Verwijderd schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:11:
[...]

Voor wat wil je precies een schadeformulier invullen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• phYzar
  • Laatst online: 23:00
Remy!!!! schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:14:
Ik lees hier veel uitspraken dat je je moet aanpassen aan het verkeer maar dat gaat zeker niet altijd op.
Als ik een trein aan vrachtwagens inhaal met 130, waarom zou ik dan 150/160 gaan rijden als er een malloot achter mij plakt die denkt dat hij zo hard mag/kan?
Onze Fabia (69PK) kan de 130 redelijk goed aan, maar alles daarboven wordt nogal zwaar voor hem :')
Als je 130 rijdt op de linkerbaan en iemand achter je dringt erop aan met 150 door te knallen dan ga je naar rechts wanneer je kunt en wanneer je niet (direct) kunt dan heeft diegene achter je pech. Wanneer de linkerbaan leeg is en je gaat met 130 inhalen is dat geen probleem. Wanneer de linkerbaan leeg is maar in je spiegel doemt een drammer/laagvlieger op dan wacht je ff totdat hij voorbij is. Wanneer de linkerbaan niet leeg is dan ga je alleen naar links wanneer je een vergelijkbare snelheid rijd/wilt rijden als de andere linkerbaniërs en anders blijf je rechts (rechtser). Een drammer of een colonne linksbaniërs blokkeren door er voor te gaan rijden (naar links te gaan of niet naar rechts te gaan wanneer het kan) met lagere snelheid is hinder, wat je ook van hun snelheid vind.

Je kunt je dus altijd aanpassen, als dat niet in snelheid is dan in positie op de weg. Dat geld natuurlijk voor beide partijen maar jij hebt alleen controle en verantwoordelijkheid over jouw eigen gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solaire
Pizza_Boom schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:33:
[...]
Omdat ik alleen een link post. Daarop trek jij een conclusie en impliceer dat ik wat anders bedoel dan jij. Zoals je in het 2e citaat al kan lezen: Stop eens met het trekken van conclusies die er niet zijn en het verdraaien van de discussie. Nu doe je het weer.
Ik zou het even teruglezen als ik jou was. Maar wij gaan het niet eens worden dus ik ga mijn energie weer stoppen in andere dingen. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Geintje, dat ik wel eens geflikt heb bij een van achter aanstormende laagvlieger, was gewoon ruim op tijd richting aangeven naar rechts, netjes op tijd naar rechts gaan naar een gat dat daar was en de remlichten van de laagvlieger zien opflitsen omdat hij vol in de ankers moest >:) Ik reed als achterste in een treintje. Daarna keurig achter de inmiddels gelande laagvlieger en even terugseinen van "opschieten".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:44
phYzar schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:36:
[...]

Als je 130 rijdt op de linkerbaan en iemand achter je dringt erop aan met 150 door te knallen dan ga je naar rechts wanneer je kunt en wanneer je niet (direct) kunt dan heeft diegene achter je pech.
Dat bedoelde ik ook, maar ik vindt dat de meeste mensen hier vinden dat jij als 'trage' inhaler dan ook maar even 150/160 moet gaan rijden want stel je voor dat diegene achter je haast heeft! :|
Ik maak in bovenstaand voorbeeld gewoon netjes mijn inhaalactie af, en daarna ga ik weer terug naar rechts.
Wanneer de linkerbaan leeg is en je gaat met 130 inhalen is dat geen probleem. Wanneer de linkerbaan leeg is maar in je spiegel doemt een drammer/laagvlieger op dan wacht je ff totdat hij voorbij is.
Het is helaas niet altijd mogelijk om 500/1000m achter je te kijken en rekening te houden met snelheidsduivels. Op het moment dat ik wil gaan inhalen dan ga ik eerst spiegelen, als ik dan zie dat het achter mij vrij is dan ga ik inhalen indien mogelijk. Maar het is goed mogelijk dat de snelle jelle net van de afrit komt en dus ineens achter je plakt op het moment dat je al in je inhaalactie zit.
Wanneer de linkerbaan niet leeg is dan ga je alleen naar links wanneer je een vergelijkbare snelheid rijd/wilt rijden als de andere linkerbaniërs en anders blijf je rechts (rechtser). Een drammer of een colonne linksbaniërs blokkeren door er voor te gaan rijden (naar links te gaan of niet naar rechts te gaan wanneer het kan) met lagere snelheid is hinder, wat je ook van hun snelheid vind.
Volledig mee eens.
Je kunt je dus altijd aanpassen, als dat niet in snelheid is dan in positie op de weg. Dat geld natuurlijk voor beide partijen maar jij hebt alleen controle en verantwoordelijkheid over jouw eigen gedrag.
Jij (ik in mijn voorbeeld) kan je altijd aanpassen, maar mijn vraag is, moet dat altijd?
Bij een inhaalactie (die al bezig is) dan ga ik niet sneller dan max rijden omdat er iemand achter mij zit te drukken.
Van de zomer nog gehad, was bezig met zo'n 8á10(?) vrachtwagens aan het inhalen. Op het moment van mijn inhaalactie was er niemand achter mij. Halverwege had ik ineens iemand achter mij plakken (ik vermoed dat hij 3á4 auto's achter mij reed op de rechterbaan een minuut daarvoor, en na mijn inhaalactie is gaan planken) ik zie dan geen reden om mij aan te passen aan hem/haar. Diegene wacht maar even 10á20ec (of weet ik veel hoe lang dat toen duurde).

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

[...]

[...]

Nogmaals ik heb het niet over het laatste moment er voor gooien. Dit zal ik nooit doen. Ik zorg echt wel dat er meer dan voldoende ruimte is voor de malloot om af te remmen, maar afremmen zal die :Y) . Ik maak het zelf overigens wel regelmatig mee dat anderen hem de wel in een keer voorknallen, soms zelfs zonder knippertje, en ik rijdt dan netjes 130. Maar ook dan ga ik niet bumper kleven ofzo, en houd ik gewoon afstand.
Tsja ik snap niet zo goed waarom je zo gefocust bent op het afremmen van andere weggebruikers. Te vroeg naar linksgaan noemt men ook wel eens onnodig linksrijden.

Probeer gewoon zo te rijden dat het geheel goed doorstroomt :>

[ Voor 4% gewijzigd door Ghostrider op 15-10-2019 12:20 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirved
  • Laatst online: 09-09 14:09
Ik zie hier dat mensen vinden dat je moet schuiven voor idioten die 150/160 rijden. Waarom moet je rekening houden met iemand die zich niet aan de snelheid houdt? Als ik inhaal met de maximum snelheid dan heeft iemand anders die harder rijdt en zich niet aan de regels houdt pech. Omgekeerde wereld dat mensen zich moeten gaan aanpassen aan hardrijders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Mirved schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:28:
Ik zie hier dat mensen vinden dat je moet schuiven voor idioten die 150/160 rijden. Waarom moet je rekening houden met iemand die zich niet aan de snelheid houdt? Als ik inhaal met de maximum snelheid dan heeft iemand anders die harder rijdt en zich niet aan de regels houdt pech. Omgekeerde wereld dat mensen zich moeten gaan aanpassen aan hardrijders.
Omdat je die ook omgekeerd kan toepassen: Waarom moet je je aanpassen aan mensen die niet rechts rijden en geen voorrang verleent bij het wisselen van rijstrook?
Ik heb nog nergens gelezen dat jij ook 150 moet gaan rijden. Wel dat van je verwacht wordt dat je gewoon de maximale snelheid rijdt bij het inhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
Pizza_Boom schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:30:
[...]
Waarom moet je je aanpassen aan mensen die niet rechts rijden en geen voorrang verleent bij het wisselen van rijstrook?
Niet. Zoals ik al zei je hoeft enkel medewerking te verlenen aan mensen die zich aan de regels houden.

[ Voor 20% gewijzigd door Mirved op 15-10-2019 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Mirved schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:31:
[...]
Niet. Zoals ik al zei je hoeft enkel medewerking te verlenen aan mensen die zich aan de regels houden.
Maar het is verboden voor eigen rechter te spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Ghostrider schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:20:
[...]

Tsja ik snap niet zo goed waarom je zo gefocust bent op het afremmen van andere weggebruikers. Te vroeg naar linksgaan noemt men ook wel eens onnodig linksrijden.

Probeer gewoon zo te rijden dat het geheel goed doorstroomt :>
Dat zou betekenen dat ik harder moet gaan rijden dan toegestaan. Dat gaat hem niet worden natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phYzar
  • Laatst online: 23:00
Ryan1981 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:38:
[...]

Dat zou betekenen dat ik harder moet gaan rijden dan toegestaan. Dat gaat hem niet worden natuurlijk.
Een bijzondere manoeuvre maak je wanneer het veilig is deze te maken (inhalen, van baan wisselen, keren, etc). Wanneer deze manoeuvre niet veilig is door toedoen van anderen dan alsnog is het jouw verantwoordelijkheid om de veiligheid in te schatten en jouw schuld indien er wat mis gaat.

Er voor flikkeren / met vmax naar links gaan (kies optie afhankelijk van kamp) is zo'n manoeuvre. "De rest rijdt te hard en ik niet dus ik zit automatisch goed" is dus geen geldig oordeel.

https://www.theoriewereld...ij-bijzondere-manoeuvres/
Na het aangeven van je richting is het de bedoeling dat je direct handelt en na je handeling zet de richtingaanwijzer weer uit. Bij het inhalen is dit niet anders, zodra je voldoende ruimte hebt en veilig kunt inhalen geef je richting aan en zet je de inhaalmanoeuvre in.
https://www.anwb.nl/exper...j-een-bijzonder-manoeuvre
https://www.arag.nl/parti...ade-bijzondere-manoeuvre/

Je hebt dus als het mis gaat altijd schuld (en dat wordt hooguit gedeelde schuld indien de ander óók fout zat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
Freee!! schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:37:
[...]

Maar het is verboden voor eigen rechter te spelen.
Hoe speel je rechter als je gewoon meedoet aan het verkeer? Speel ik rechter door met 130 in te halen en niet sneller ga rijden om die met 150 langs te laten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Mirved schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:09:
[...]

Hoe speel je rechter als je gewoon meedoet aan het verkeer? Speel ik rechter door met 130 in te halen en niet sneller ga rijden om die met 150 langs te laten?
Op het moment dat hij daarvoor flink in de ankers moet wel ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Pizza_Boom schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:11:
[...]
Zo speelt men natuurlijk ook rechter als men zo hard rijdt dat anderen daardoor niet fatsoenlijk en binnen de regels door kunnen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:14:
[...]

Zo speelt men natuurlijk ook rechter als men zo hard rijdt dat anderen daardoor niet fatsoenlijk en binnen de regels door kunnen rijden.
Wat is eigenlijk binnen de regels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:15:
...
Wat is eigenlijk binnen de regels?
Dat is aan de diverse formele en informele rechters om te bepalen zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
begintmeta schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:14:
[...]

Jawel hoor. Want 130 vs. 150, als je bij 150 hard moet remmen was er ook weinig ruimte geweest bij 130. Eerder naar links (zonder onnodig links te rijden) of even liften om niet op je voorganger te klappen. Daarbij is 130 vs. 150 een dermate klein verschil, dat wij dat niet kunnen waarnemen in onze spiegels (tenzij je daar uren in gaat zitten turen, ook niet echt veilig).

[ Voor 27% gewijzigd door Pizza_Boom op 15-10-2019 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:17:
[...]

Dat is aan de diverse formele en informele rechters om te bepalen zou ik zeggen.
Daar ben ik het niet volledig mee eens.

Stel je gaat inhalen dan word ervan je verwacht dit binnen de proporties te doen, maar daar waar moet kan de maximumsnelheid worden overschreden om niet het verkeer te belemmeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pizza_Boom schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:18:
[...]
Jawel hoor. Want 130 vs. 150, als je bij 150 hard moet remmen was er ook weinig ruimte geweest bij 130. Eerder naar links (zonder onnodig links te rijden) of even liften om niet op je voorganger te klappen. Daarbij is 130 vs. 150 een dermate klein verschil, dat wij dat niet kunnen waarnemen in onze spiegels (tenzij je daar uren in gaat zitten turen, ook niet echt veilig).
Uitzonderingen daargelaten vind ik dat 150 op de Nederlandse snelwegen gewoon absoluut kunnen buiten dat het al verboden is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Verwijderd schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:23:
Uitzonderingen daargelaten vind ik dat 150 op de Nederlandse snelwegen gewoon absoluut kunnen buiten dat het al verboden is
Dan verschillen we daarin van mening. Ik heb er regelmatig 150-160 op staan. Ik haal in Duitsland bij tijd en wijle gemiddelde snelheden van 150-165 km/h, maar dan top ik rond 250 km/h. Oh, en ik maak er een sport van zo min mogelijk te remmen, iets dat zeker in Nederland mogelijk is. Gewoon vooruit kijken en bij groepjes auto's nabij een vrachtwagen snelheid wat terug laten vallen naar 135-140. Uitgezonderd de afrit en eventuele knooppunten moet je rustig 100 km kunnen rijden op de snelweg zonder remmen. Dat betekent dus ook dat ik in druk verkeer niet zal proberen door te stampen, dat heeft dan toch geen nut. Maar als er wel ruimte ligt.

150 rijden op de snelweg wordt trouwens met een lagere boete bestraft dan het overige verkeer niet voor laten gaan bij het wisselen van rijstrook. (215 resp. 240 euro + 9 euro administratiekosten). Ik klop hem even af, die heb ik al jaren niet gekregen. Ongelukken heb ik ook niet, het enige ongeval waar ik in de afgelopen 10 jaar bij betrokken ben geweest was iemand die, in een 50 gebied, achterop klapte omdat ik stil stond. Ik stond, net als mijn voorganger, te wachten voor een draaiende vrachtwagen. 2018 en 2019 heb ik niet zoveel kilometers gemaakt (ca. 10-15k per jaar), maar in o.a. 2017 heb ik er meer dan 80.000 weggetrapt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 15:42
Had vanochtend weer iemand in de file (zo eentje waar je zeker een kilometer vooruit kijkt en alleen maar remlichten ziet) iemand die iedere beweging volgde en alleen maar in mijn kofferbak zat. Je kan echt geen kant op, en de file lost sneller op als we blijven rollen, waarom zit je jezelf zo op te fokken?

En dan rijdt het weer, en vallen ze in no time naar achter. Dus je zit te douwen alsof je met 200 wilt rijden, maar vervolgens ga je zelf links kleven voor anderen? Lekker egoïstisch en hypocriet. Ikke ikke ikke...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
Pizza_Boom schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:11:
[...]
Dat is toch zijn eigen risico. Ik hoef toch geen rekening te houden met iemand anders die veel te hard rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mirved schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:12:
[...]

Dat is toch zijn eigen risico. Ik hoef toch geen rekening te houden met iemand anders die veel te hard rijdt.
Niet aan de regels houden en nog verwachten dat men je gang laat gaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Mirved schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:12:
Jawel, jij dient een ander voor te laten gaan bij het doen van een bijzondere manoeuvre. In die regel wordt niets vermeldt over zijn snelheid, enkel dat jij de overige weggebruikers voor moet laten gaan.
Nogmaals, die kan je ook andersom redeneren: Hij hoeft toch geen rekening met jou te houden, omdat jij je niet aan de voorrangsregels houdt?
EDIT: Uiteindelijk moet je het samen doen. Als hij ver weg is moet hij zijn gas maar lossen, als hij dichtbij is moet jij je gas even lossen. Hem er achteloos voor kwakken "want de ander rijdt te hard" is niet de manier. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Pizza_Boom op 15-10-2019 14:21 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Speciaal voor bumperklevers heb ik custom printed kentekenplaat houders met de tekst:

"Als je dit kunt lezen zit één van ons te dichtbij."

Zowel voor als achter, voor elke gelegenheid eentje :+

Nee de voorste is helaas niet in spiegelbeeld

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheBrut3
Mensen, mensen. We slaan een beetje door volgens mij :+
Volgens mij heeft niemand er problemen mee als iemand een vrachtwagen, of 2, met 130 inhaalt en daardoor links rijdt. Volgens mij is het probleem linksrijden dat iemand meerdere vrachtwagens, met soms honderden meters verschil in afstand, met minimaal snelheidsverschil gaat inhalen en tussendoor niet naar rechts gaat. Of dat iemand met, of onder, de maximum snelheid links gaat rijden terwijl er rechts helemaal niemand rijdt.
Zebby schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:02:
Je kan echt geen kant op, en de file lost sneller op als we blijven rollen, waarom zit je jezelf zo op te fokken?
Rollen is inderdaad goed. Maar soms zie je ook mensen die een gat van 100 meter laten en het dan in 1x dicht rijden. Als 10 mensen dat tegelijk doen in een file, dan is er 1km aan ongebruikte ruimte in de file waardoor de file aan de achterkant een stuk langer is/eerder begint/sterker harmonica effect heeft. Gaten klein houden, en dan bedoel ik niet dat de parkeersensoren moeten piepen, is het best.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinus1993
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-11-2024
[...]

[...]

Nogmaals ik heb het niet over het laatste moment er voor gooien. Dit zal ik nooit doen. Ik zorg echt wel dat er meer dan voldoende ruimte is voor de malloot om rustig af te remmen, maar afremmen zal die :Y) . Ik maak het zelf overigens wel regelmatig mee dat anderen hem de wel in een keer voorknallen, soms zelfs zonder knippertje, en ik rijdt dan netjes 130. Maar ook dan ga ik niet bumper kleven ofzo, en houd ik gewoon afstand.

In jouw beschrijving zijn er 2 oplossingen:
1. Jij remt en laat degene die harder rijdt door alvorens je inhaalt

2. Jij gaat naar links waardoor de hardrijder moet remmen

Nu met een beetje logisch nadenken kan je je wel voorstellen dat optie 2 voor meer gevaar zorgt omdat je een variabele opneemt in de situatie namelijk het handelen van die andere persoon die schijnbaar dus al lak heeft aan de verkeerswet... Mag je doen zeker geen probleem maar dan moet je ook niet klagen over bumperkleven want je creëert de situatie waarin het kan gebeuren omdat je dus die variabele accepteert ongeacht of dit wettelijk gezien okay of niet okay is.

Nu zag ik je eerder ook noemen 'maar ik rijd al 130 wat de maximaal toegestane snelheid is', dit is ook niet geheel correct in de zin... Rijd je echt 130 of 130 volgens je auto? Die snelheidsmeters wijken soms namelijk af en wellicht heeft die auto achter je wel een mindere afwijking wat het verschil verklaard, hierbij komt dan nog dat bij alle snelheidscontroles de politie een correctie doorvoert van ongeveer 3 km/u wat dus eigenlijk betekent dat 133 de maximale snelheid is die wettelijk is toegestaan want je krijgt er immers geen boete voor

Dan heb je ook nog coulance, als jij namelijk kan aantonen dat jij 3 seconde even wat gas bijgaf waardoor je harder reed dan wettelijk toegestaan wat de verkeersdoorstroming ten goede komt dan zal geen enkele agent je daar op pakken, ze zijn er immers voor onze veiligheid.

Precies dit soort dingen zorgen dus voor gevaarlijke situaties want niemand wil rekening met elkaar houden en vinden hun eigen gelijk de heilige graal, je kunt er ook voor kiezen je boven dit geheel te verheven en te denken naja als die gek koste wat het kost nu 2 seconde sneller thuis wil zijn doe ie dat toch lekker, het schaadt me totaal niet behalve dat ik ff wat gas moest minderen voor die vrachtwagen, ach er zijn ergere dingen in het leven maar goed dat is dan weer mijn persoonlijke mening...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
Pizza_Boom schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:14:
[...]
Jawel, jij dient een ander voor te laten gaan bij het doen van een bijzondere manoeuvre. In die regel wordt niets vermeldt over zijn snelheid, enkel dat jij de overige weggebruikers voor moet laten gaan.
Nogmaals, die kan je ook andersom redeneren: Hij hoeft toch geen rekening met jou te houden, omdat jij je niet aan de voorrangsregels houdt?
EDIT: Uiteindelijk moet je het samen doen. Als hij ver weg is moet hij zijn gas maar lossen, als hij dichtbij is moet jij je gas even lossen. Hem er achteloos voor kwakken "want de ander rijdt te hard" is niet de manier. ;)
Waar heb ik het erover om mezelf ervoor te gooien. Ik heb het erover als ik bijvoorbeeld een vrachtwagen ben in aan het halen met 130 en van achter komt iemand aan geraced die met lichten gaat knipperen dat ik sneller moet om hem er langs te laten. Ik bedoel natuurlijk niet dat ik mijn auto gewoon op de linker baan gooi als iemand anders daar al rijdt. Maar als iemand ver achter is en bij normale snelheid het gewoon normaal is dat ik daar invoeg dan zou ik dat ook nog eronder vinden vallen. Ik hoef geen rekening mee te houden dat iemand met 150 door kan rijden. Dan remt diegene maar even af. Hij is degene die afwijkt van het normale verkeer.

[ Voor 12% gewijzigd door Mirved op 15-10-2019 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
Verwijderd schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:14:
[...]

Niet aan de regels houden en nog verwachten dat men je gang laat gaan
Welke regels hou ik mij niet aan door gewoon aan de snelheid te houden en een auto met 130 in te halen? Is er een regel dat je snellere auto's die achter je rijden moet voor laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Mirved schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:42:
[...]
Welke regels hou ik mij niet aan door gewoon aan de snelheid te houden en een auto met 130 in te halen? Is er een regel dat je snellere auto's die achter je rijden moet voor laten?
Nee, alleen een regel, die jou verbiedt om jouw auto ervoor te gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Mirved schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:41:
[...]

Waar heb ik het erover om mezelf ervoor te gooien. Ik heb het erover als ik bijvoorbeeld een vrachtwagen ben in aan het halen met 130 en van achter komt iemand aan geraced die met lichten gaat knipperen dat ik sneller moet om hem er langs te laten. Ik bedoel natuurlijk niet dat ik mijn auto gewoon op de linker baan gooi als iemand anders daar al rijdt.
Dat is waarmee de discussie begon en wat "velen" hier roepen: "Ik rijd 130 dus ik ga gewoon naar links, want ik rijd al de maximale snelheid en kan dus niet ingehaald worden." Als jij al lang en breed in je inhaalactie zit, dan heeft die ander gewoon lekker pech en lift ie zijn gas maar. Maar daar heeft hij dan ook lang en breed de mogelijkheid toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
Freee!! schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:46:
[...]

Nee, alleen een regel, die jou verbiedt om jouw auto ervoor te gooien.
Waar heb ik geschreven dat ik mijn auto ergens voor gooi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
Pizza_Boom schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:46:
[...]
Dat is waarmee de discussie begon en wat "velen" hier roepen: "Ik rijd 130 dus ik ga gewoon naar links, want ik rijd al de maximale snelheid en kan dus niet ingehaald worden." Als jij al lang en breed in je inhaalactie zit, dan heeft die ander gewoon lekker pech en lift ie zijn gas maar. Maar daar heeft hij dan ook lang en breed de mogelijkheid toe.
Ik doe dat niet omdat het gevaarlijke situaties oplevert. Maar eigenlijk hebben die mensen wel gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Mirved schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:48:
[...]
Waar heb ik geschreven dat ik mijn auto ergens voor gooi?
"voor laten"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[...]

Beetje triest om je zo te gedragen. Als de gene die jou inhaalt moet remmen omdat jij naar links gaat zit je fout. En als jij 130 op je tellertje rijdt, dan ga je echt nog geen 130. En daarnaast is het niet aan jou om iemand te straffen als die te hard rijdt.

En de kinderachtige discussie wie fouter zit, jij die mensen afsnijdt of degene die te hard rijdt, ga ik niet voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
Mirved schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:42:
[...]

lezen

[ Voor 44% gewijzigd door Mirved op 15-10-2019 14:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Verwijderd schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:51:
[...]

Beetje triest om je zo te gedragen. Als de gene die jou inhaalt moet remmen omdat jij naar links gaat zit je fout. En als jij 130 op je tellertje rijdt, dan ga je echt nog geen 130. En daarnaast is het niet aan jou om iemand te straffen als die te hard rijdt.

En de kinderachtige discussie wie fouter zit, jij die mensen afsnijdt of degene die te hard rijdt, ga ik niet voeren.
Nee, omdat je wel weet dat diegene die te hard rijd fouter zit dan iemand die ruim van te voren naar links gaat zodat jij voldoende ruimte hebt om je aan te passen aan het verkeer.

130 = 130 en niet 180 :p

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Ryan1981 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:57:
[...]

Nee, omdat je wel weet dat diegene die te hard rijd fouter zit dan iemand die ruim van te voren naar links gaat zodat jij voldoende ruimte hebt om je aan te passen aan het verkeer.

130 = 130 en niet 180 :p
fouter, jaja. Lees gewoon nog een keer :z

Je hebt gewoon rekening te houden en het is dus niet toegestaan om achteropkomend verkeer te hinderen.

Laatst ook zo'n figuur die veulste vroeg naar links kwam terwijl ik met cruise 130 reed. Die heb ik dus zonder gas bij te geven nog rechts ingehaald voordat die bij de in te halen vrachtauto kwam 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Ghostrider op 15-10-2019 15:05 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kapteynn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-09 16:24

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Inderdaad als iemand 1KM achter mij rijd en ik ga inhalen dan kan hij de energie die hij in het knipperen steekt ook gebruiken om te remmen. Je kunt verwachten dat als je veel te hard rijd dat je moet remmen omdat andere jou niet verwachten met die snelheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Ghostrider schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:02:
[...]

fouter, jaja. Lees gewoon nog een keer :z

Je hebt gewoon rekening te houden en het is dus niet toegestaan om achteropkomend verkeer te hinderen.

Laatst ook zo'n figuur die veulste vroeg naar links kwam terwijl ik met cruise 130 reed. Die heb ik dus zonder gas bij te geven nog rechts ingehaald voordat die bij de in te halen vrachtauto kwam 8)7
Als je 130 reed was er niets aan de hand want dat rij ik dan ook.

Jij als hardrijder moet ook rekening met je verkeer houden en ik vind het bijzonder asociaal dat als je iemand die netjes 130 rechts rijd waarvan je kan zien dat hij flink moet gaan afremmen als jij hem inhaalt, nog effe gas bij geeft om deze persoon in een hoek te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Ryan1981 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:12:
[...]

Als je 130 reed was er niets aan de hand want dat rij ik dan ook.

Jij als hardrijder (<130)moet ook rekening met je verkeer houden en ik vind het bijzonder asociaal dat als je iemand die netjes 130 rechts rijd waarvan je kan zien dat hij flink moet gaan afremmen als jij hem inhaalt, nog effe gas bij geeft om deze persoon in een hoek te drukken.
Pagina: 1 ... 13 ... 15 Laatste

Let op:
Aangezien we dit topic leefbaar willen houden zijn er een paar basisregels om in acht te nemen bij het reageren:
  • Reageer respectvol, ook al deel je niet dezelfde mening. Steken onder water, trollen of flames worden niet gewaardeerd. Argumentatie is de sleutel in discussies.
  • Scheer niet een bepaalde groep over één kam. We hebben het hier over acties van individuen en niet die van een hele groep. Ik heb nog nooit alle bejaarden van NL in één auto zien zitten namelijk.
  • Opscheppen over gevaarzetting (Artikeltje 5 situaties) worden aangemerkt als troll en ook zo behandeld.