Bumperklevers, wat doen we er mee?

Pagina: 1 ... 12 ... 15 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Bestla schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 17:14:
Ik heb bumperklevers voor mijn vrachtwagen, ja echt. Mensen die 82km/h rijden, en mij in de weg gaan zitten op de meest rechterbaan. Ja je hebt het recht daar te rijden, maar zorg dan dat de vrachtwagens er geen last van hebben en ga < 90 rijden aub.

Ook zie ik mensen superdicht op de achterzijde van een vrachtwagen rijden, en dat kilometers lang. 8)7
Zijn Ev rijders die extra kilometer uit hun batterij willen halen.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:20
jegelie schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 19:48:
Als ze bij mij bumperkleven terwijl ik me aan de snelheid hou, dan sta ik kortstondig maar resoluut even op de rem. Gewoon, een remlichtflitsje, zeg maar. Die waarschuwing, dat ik ineens zou kunnen remmen en dat zij gevaarlijk bezig zijn, werkt heel erg goed.

Ik ben wel één keer volledig gaan remmen omdat die makker achter mij het wel heel erg bont maakte. Hij is daarna vol gas kunnen inhalen en had toen de ruimte op de weg die hij nodig had.

Wat ik veel erger vind, is als ik braaf 30 rij waar dat moet (zone 30), en waar men met 90 voorbijsjeest. Meestal gaan ze mij net inhalen als ik UIT die zone kom en zelf optrek naar 70. Dan denken ze dat ik hen expres zit te pesten en worden ze helemaal gek, dan gaan ze de weg afsnijden en dat soort pubergedrag. Terwijl ik mij juist als enige aan de regels hou!
Gevalletje, afhankelijk van de consequenties:
Artikel 5 WVW 1994
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Artikel 6 WVW 1994
Het is een ieder die aan het verkeer deelneemt verboden zich zodanig te gedragen dat een aan zijn schuld te wijten verkeersongeval plaatsvindt waardoor een ander wordt gedood of waardoor een ander zwaar lichamelijk letsel wordt toegebracht of zodanig lichamelijk letsel dat daaruit tijdelijke ziekte of verhindering in de uitoefening van de normale bezigheden ontstaat.
Laat de handhaving maar over aan de Politie en de berechting aan de rechters.

Als je echt zo'n hekel hebt aan bumperklevers wilt het nog weleens helpen om even het gas los te laten en vervolgens weer wat gas bij te geven. Niet iedereen heeft namelijk door dat die aan het bumperkleven is, maar wordt er zo wel op "vriendelijke" wijze op gewezen dat-ie iets te dicht op jouw voertuig zit. En anders gewoon even scherp naar voren zijn, zodat je er zeker van kunt zijn dat de bumperklever niet in je kont knalt, en zo spoedig mogelijk naar rechts.

Wel ironisch hoor. Dat je anderen op gevaarlijk rijgedrag gaat wijzen d.m.v. gevaarlijk rijgedrag... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OPELOPA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06:51
SadisticPanda schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 22:13:
[...]

Zijn Ev rijders die extra kilometer uit hun batterij willen halen.
Zelfs die willen niet achter een vrachtwagen.o))!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

OPELOPA schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 21:58:
[...]

Als ik achter een auto rijdt, inderdaad geen cruise controle,en uit ervaring als ik met een vrachtwagen zo'n verkeersregelaar in ga halen geeft ie meestentijds gas bij, hij/zij wil immers niet achter een vrachtwagen.
Mij mag een vrachtwagen best inhalen. Maar als ik op de snelweg 50 rijdt i.v.m. matrixborden die dat aangeven en de vrachtwagen komt naast mij net wanneer het einde beperkingen wordt aangegeven of 50 uit is bij dat bord, dan geef ik gas bij.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OPELOPA
PcDealer schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 23:05:
[...]

Mij mag een vrachtwagen best inhalen. Maar als ik op de snelweg 50 rijdt i.v.m. matrixborden die dat aangeven en de vrachtwagen komt naast mij net wanneer het einde beperkingen wordt aangegeven of 50 uit is bij dat bord, dan geef ik gas bij.
Dat is een totaal andere situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Flavius schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 22:14:
[...]

Als je echt zo'n hekel hebt aan bumperklevers wilt het nog weleens helpen om even het gas los te laten en vervolgens weer wat gas bij te geven.
Om vervolgens weer op je bumper te rijden omdat velen niet verder kijken dan een paar meter voor hun eigen neus. Mistachterlichten blijken bij mij het meest effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:08
jegelie schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 19:48:
Als ze bij mij bumperkleven terwijl ik me aan de snelheid hou, dan sta ik kortstondig maar resoluut even op de rem. Gewoon, een remlichtflitsje, zeg maar. Die waarschuwing, dat ik ineens zou kunnen remmen en dat zij gevaarlijk bezig zijn, werkt heel erg goed.

Ik ben wel één keer volledig gaan remmen omdat die makker achter mij het wel heel erg bont maakte. Hij is daarna vol gas kunnen inhalen en had toen de ruimte op de weg die hij nodig had.

Wat ik veel erger vind, is als ik braaf 30 rij waar dat moet (zone 30), en waar men met 90 voorbijsjeest. Meestal gaan ze mij net inhalen als ik UIT die zone kom en zelf optrek naar 70. Dan denken ze dat ik hen expres zit te pesten en worden ze helemaal gek, dan gaan ze de weg afsnijden en dat soort pubergedrag. Terwijl ik mij juist als enige aan de regels hou!
Ben jij ook zo’n figuur die strak 80 op de teller gaat rijden op een lege provinciale weg dan?

Brake test vind ik verder per definitie gevaarlijk en kansloos.

Zelf reed ik vandaag 130 op de cruise control op stuk waar 120 was toegestaan. Het was redelijk rustig en ik was 4 balans weg op de meest linkerbaan een auto aan het inhalen. Achter kwam een taxi aan die het nodig vond heel dicht op me te gaan zitten én zijn linker knipperlicht aan te doen. In zo’n geval van totaal ongeduld raak ik wel geïrriteerd en heb mn gas los gelaten om lekker naast de auto rechts van me te blijven hangen voor 2km ofzo. En daarna even vol bij hem weggetrokken en rustig naar rechts gegaan terug op de cc. Dat knippertje was zo onnodig op dat moment..

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ExportZeeuw1985
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15-09 22:06
VidaR-9 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 23:28:
[...]
Ben jij ook zo’n figuur die strak 80 op de teller gaat rijden op een lege provinciale weg dan?
Dat hij stom bezig is door op zijn rem te trappen om zijn achterligger te laten schrikken ben ik absoluut mee eens.
Maar "figuren" die op een lege weg 80 rijden waar maar 80 is toegestaan, idem met 100/120/130 en aan die snelheid houden zijn volgens jou weer stom bezig?
In Nederland zijn snelheidsboetes peperduur, of betaal jij ook diegene zijn CJIB acceptgiro?

Laat ik het mooier vertellen, ik woon letterlijk ik bosrijk natuurgebied (Westerwald/Duitsland)
Advies van de politie hier is rij langzamer daar waar het kan i.v.m de vele wild ongelukken.
Een wildzwijn van minimaal 100 kilo aanrijden loopt nagenoeg altijd fataal af.
En die beesten kunnen nog veel zwaarder zijn als de vermelde 100 kilo, zie er vaak genoeg dood/uiteengespat langs de weg liggen met een afzetlintje voor de bestuurder die nadien tegen de boom is geknalt.
Wildzwijn, Herten, Vossen, Dassen etc. en bij het voorjaar zelf padden die een volksverhuizing maken om te kunnen paren.

En veel wegen (provinciaal) zijn in Duitsland maar max 70. Juist daar waar het bosrijk is en de risico met wild te groot is.

Afbeeldingslocatie: https://www.adac.de/_mmm/jpg/Wildsau_Crash_03_600x400_24054.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.auto-bild.de/ir_img/6/3/6/3/9/5/Wildschwein-Crashtest-474x316-72ff3fb6a397b978.jpg

en links van ongelukken met een wildzwein.
Afbeeldingslocatie: https://www.blick-aktuell.de/Berichte/Bilder/Nach-einem-schweren-Unfall-musste-die-B49-fuer-mehrere-357525.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.moz.de/fileadmin/_processed_/5/a/csm_1013052318_bb3f355300.jpg
https://www.blick-aktuell...hweren-Unfall-291198.html
https://www.moz.de/landkr...artikel90/dg/0/1/1013098/

Nu mag jij diegene die dit heeft meegemaakt ook vertellen dat ze op een lege weg sneller moeten/kunnen rijdens als braaf aan de snelheid te houden ;)

edit:
Bij sommige bestuurders vraag ik mij ook vaak af of ze wel kundig zijn om deel te nemen aan het verkeer.
gehoord op de radio :+
volgens een bestuurder reed hij een hamster aan.......wildzwijn :+
https://www.spiegel.de/pa...-biber-war-a-1286623.html

[ Voor 11% gewijzigd door ExportZeeuw1985 op 13-10-2019 07:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb bumperklevers voor mijn vrachtwagen, ja echt. Mensen die 82km/h rijden, en mij in de weg gaan zitten op de meest rechterbaan. Ja je hebt het recht daar te rijden, maar zorg dan dat de vrachtwagens er geen last van hebben en ga < 90 rijden aub.

Ook zie ik mensen superdicht op de achterzijde van een vrachtwagen rijden, en dat kilometers lang. 8)7
Dat is puur uit brandstof besparing. Heb t zelf eens getest met onze V70II 2.4. Boordcomputer ging van 8.9/100 naar 5.2/100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Ik plak met mijn EV ook wel eens achter vrachtwagens. Simpelweg mijn ACC op kortste volgafstand, zicht wordt dan minder belangrijk.

Veel belangrijker dat er geen vrachtwagen (kort) achter me komt rijden, in dat geval ga ik op zoek naar een nieuw plekje.

Zeker zoals hierboven genoemde vrachtwagenchauffeurs die menen het recht te hebben te gaan bumperkleven omdat jij niet op de rechterbaan thuishoort.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OPELOPA
assje schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 08:21:
Ik plak met mijn EV ook wel eens achter vrachtwagens. Simpelweg mijn ACC op kortste volgafstand, zicht wordt dan minder belangrijk.

Veel belangrijker dat er geen vrachtwagen (kort) achter me komt rijden, in dat geval ga ik op zoek naar een nieuw plekje.

Zeker zoals hierboven genoemde vrachtwagenchauffeurs die menen het recht te hebben te gaan bumperkleven omdat jij niet op de rechterbaan thuishoort.
Vrachtwagenchauffeurs willen door, als ze ingehaald worden door iemand die er persé ervoor wil rijden en dan inhoud, dan gaat je bloed koken.
Achter een vrachtwagen plakken, het is waar je voor kiest.

[ Voor 4% gewijzigd door OPELOPA op 13-10-2019 08:41 . Reden: aanvulling. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:14

PauseBreak

derp!

Opmerkelijk dat je kleeft met een vrachtwagen terwijl de auto voor jou al harder rijdt dan jij wettelijk mag. Nog los van hoe ontzettend onprofessioneel het is om blijkbaar niet door te hebben wat de gevolgen zijn voor de automobilist als jij jouw combinatie er onverhoeds in sjoelt.

Het probleem in jouw geval ligt bij jouzelf. Niet bij de automobilist.

Nee, merp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
ExportZeeuw1985 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 07:07:
[...]

Dat hij stom bezig is door op zijn rem te trappen om zijn achterligger te laten schrikken ben ik absoluut mee eens.
Maar "figuren" die op een lege weg 80 rijden waar maar 80 is toegestaan, idem met 100/120/130 en aan die snelheid houden zijn volgens jou weer stom bezig?
In Nederland zijn snelheidsboetes peperduur, of betaal jij ook diegene zijn CJIB acceptgiro?

Laat ik het mooier vertellen, ik woon letterlijk ik bosrijk natuurgebied (Westerwald/Duitsland)
Advies van de politie hier is rij langzamer daar waar het kan i.v.m de vele wild ongelukken.
Een wildzwijn van minimaal 100 kilo aanrijden loopt nagenoeg altijd fataal af.
En die beesten kunnen nog veel zwaarder zijn als de vermelde 100 kilo, zie er vaak genoeg dood/uiteengespat langs de weg liggen met een afzetlintje voor de bestuurder die nadien tegen de boom is geknalt.
Wildzwijn, Herten, Vossen, Dassen etc. en bij het voorjaar zelf padden die een volksverhuizing maken om te kunnen paren.

En veel wegen (provinciaal) zijn in Duitsland maar max 70. Juist daar waar het bosrijk is en de risico met wild te groot is.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

en links van ongelukken met een wildzwein.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://www.blick-aktuell...hweren-Unfall-291198.html
https://www.moz.de/landkr...artikel90/dg/0/1/1013098/

Nu mag jij diegene die dit heeft meegemaakt ook vertellen dat ze op een lege weg sneller moeten/kunnen rijdens als braaf aan de snelheid te houden ;)

edit:
Bij sommige bestuurders vraag ik mij ook vaak af of ze wel kundig zijn om deel te nemen aan het verkeer.
Hoe vaak ik het wel niet mee maak dat mensen te langzaam rijden hier op de plaatselijke provinciale weg zonder dat het druk, gevaarlijk, wat dan ook is. Gewoon irritant. Vooral als het betweters zijn die strak 80 op de teller rijden, maar in werkelijkheid de 75 niet eens halen.

Leuk je verhaal over wilde zwijnen van 100kg, maar daar is hier niet echt sprake van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wat een drama inderdaad, die, hooguit, paar minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Tartarus schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 21:32:
[...]

Dan nog maakt het het niet okay om iemand of diens voertuig indirect schade toe te brengen, alleen maar omdat jij (degene die zonder noodzaak remt) kleinzielig bent.

Laatst had ik op een stukje 60km/u weg dat mijn voorligger 45km/u reed en mijn afstand was waarschijnlijk iets te klein volgens hem, dus besloot hij om mij een lesje te leren.
Ik heb ‘m gewoon ingehaald zonder iemand in gevaar te brengen, op een stukje weg zonder strepen en tegenliggers in dat geval. Het heeft wel mijn moraal geschaad voor ongeveer 2 en een halve minuut en dat was het. Zelf is die daarna nog door 8 auto’s ingehaald, allemaal boos toeterend naar hem.
Hoe kom je er bij dat ik zonder noodzaak rem? Als je dat denkt ben je zelf kleinzielig.

Maar goed, probleem is bewijslast. En als er videobeelden zijn dan komt de bumperklever ook aan de beurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 06:42
Roenie schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 09:58:
[...]
Hoe kom je er bij dat ik zonder noodzaak rem? Als je dat denkt ben je zelf kleinzielig.

Maar goed, probleem is bewijslast. En als er videobeelden zijn dan komt de bumperklever ook aan de beurt.
Mijn reactie was op iemand die aangaf te remmen om bumperklevers af te schrikken. Jij reageerde daarop.
Remmen om iemand af te schrikken is hetzelfde als zonder noodzaak remmen.
Nu duidelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Tartarus schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:59:
[...]

Mijn reactie was op iemand die aangaf te remmen om bumperklevers af te schrikken. Jij reageerde daarop.
Remmen om iemand af te schrikken is hetzelfde als zonder noodzaak remmen.
Nu duidelijk?
Jij gebruikt het persoonlijk voornaamwoord 'jij' in jouw reactie op mijn posting. Gebruik dan 'hij of zij' als je mij niet bedoelt.

Nu duidelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tartarus
Roenie schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 11:02:
[...]
Jij gebruikt het persoonlijk voornaamwoord 'jij' in jouw reactie op mijn posting. Gebruik dan 'hij of zij' als je mij niet bedoelt.

Nu duidelijk?
Begrijpend lezen op zondag is kennelijk nog steeds moeilijk. Lees mijn stukje tekst nog eens en let vooral ook op wat er tussen de haakjes staat.

Persoonlijk is mijn voorkeur om zoveel mogelijk afstand te houden, snelheid op te bouwen en in te halen. Wanneer dit niet mogelijk is, bijvoorbeeld bij iemand die onnodig links plakt met <vMax, dan verkort ik mijn afstand tot diegene ietsjes, zodat hij doorheeft (hopelijk) dat ik er langs wil. Als mijn voorligger dat niet doorheeft, dan zorg ik weer voor voldoende afstand.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:42

Crazy D

I think we should take a look.

VidaR-9 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 08:57:
Hoe vaak ik het wel niet mee maak dat mensen te langzaam rijden hier op de plaatselijke provinciale weg zonder dat het druk, gevaarlijk, wat dan ook is. Gewoon irritant. Vooral als het betweters zijn die strak 80 op de teller rijden, maar in werkelijkheid de 75 niet eens halen.
Als jij ook gewoon 80 op de teller rijdt, in plaats van 80 + meetcorrectie politie + tellerafwijking = 90 op de teller, zou je er geen last van hebben (behalve dan dat 80 op mijn teller bij jou misschien 78 of 82 is, of het ooit wel was maar vanwege andere banden of bandenslijtage nu niet meer).

Je bent geen betweter als je je aan de snelheid houdt !!! 8)7 |:( Dat jij harder wilt prima, dat jij vind dat je harder kunt prima, maar flikker op met je "betweters die 80 op de teller rijden" daar ga je echt over de grens. Iemand die zich aan de regels houdt een betweter noemen, echt serieus....

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-09 17:51

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

ExportZeeuw1985 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 07:07:
[...]
Een bever is nog wel iets groter dan een hamster hoor, scheelt maar ongeveer een factor duizend in gewicht.

EDIT:
OK, bericht nu ook gelezen.

[ Voor 3% gewijzigd door Freee!! op 13-10-2019 11:18 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ExportZeeuw1985
[...]

Leuk je verhaal over wilde zwijnen van 100kg, maar daar is hier niet echt sprake van.
Wat moeten die ''betweters'' dan volgens jou doen?
Omdat het jou niet zint dat ze zich aan de snelheid houden speciaal voor jou plankgas gaan rijden?
Als jij er eraan opvreet dat iemand 80 waar 80 is toegestaan op zijn teller zich aan de snelheid houd, sorry maar de vraag dan van mij....waarom?!?
Kom je dan te laat op je afspraak?, vertrek dan vroeger en niet op het laatste moment.
Betaal jij die betweters hun snelheidsboete?, omdat jij je eraan stoort als iemand zich aan de snelheid houd.

We moeten het gewoon met elkaar doen, of je het wilt of niet.
Je om elke kleinigheid op te vreten, sorry maar wat doe jij als het uit de hand loopt?
Agressie in het verkeer laat het er niet veiliger om worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Tartarus schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 11:07:
[...]

Begrijpend lezen op zondag is kennelijk nog steeds moeilijk. Lees mijn stukje tekst nog eens en let vooral ook op wat er tussen de haakjes staat)...
Het lijkt erop dat die eerste opmerking aan jezelf gericht is.

In onderstaande posting beschuldig je mij letterlijk van het uitvoeren van een brake check en beledig je mij door mij kleinzielig te noemen.
Tartarus schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 21:32:
[...]Dan nog maakt het het niet okay om iemand of diens voertuig indirect schade toe te brengen, alleen maar omdat jij (degene die zonder noodzaak remt) kleinzielig bent...
Gebruik gewoon een ander voornaamwoord of gebruik het woord 'automobilisten' als je mij niet persoonlijk bedoelt. Communicatie is als een pass bij voetbal: de afzender is de eerst verantwoordelijke dat dit op de juiste manier aankomt.
[...]

Hoe vaak ik het wel niet mee maak dat mensen te langzaam rijden hier op de plaatselijke provinciale weg zonder dat het druk, gevaarlijk, wat dan ook is. Gewoon irritant. Vooral als het betweters zijn die strak 80 op de teller rijden, maar in werkelijkheid de 75 niet eens halen. ...
Te langzaam rijden is lastig te definiëren. Want de snelheid op de verkeersborden is de maximumsnelheid onder ideale omstandigheden. Zij geven niet aan hoe snel je moet of kan rijden in specifieke omstandigheden.

Dus als iemand daar iets onder zit (en dan niet 70 op de snelweg waar iedereen 130 rijdt of zo), dan is dat simpelweg iets om rekening mee te houden als achteropkomend verkeer. Je kunt niet iemand verplichten sneller te rijden omdat hij of zij zich aan jouw agenda of voorkeuren moet houden. Met andere woorden: dat jij de wet wil overtreden, wil niet zeggen dat een ander daarvoor anders moet gaan rijden.

[ Voor 33% gewijzigd door Roenie op 13-10-2019 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tartarus
Roenie schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 12:46:
[...]
Het lijkt erop dat die eerste opmerking aan jezelf gericht is.

In onderstaande posting beschuldig je mij letterlijk van het uitvoeren van een brake check en beledig je mij door mij kleinzielig te noemen.

[...]

Gebruik gewoon een ander voornaamwoord of gebruik het woord 'automobilisten' als je mij niet persoonlijk bedoelt. Communicatie is als een pass bij voetbal: de afzender is de eerst verantwoordelijke dat dit op de juiste manier aankomt.
Dit is mijn laatste reactie op jouw persoon.

Tussen aanhalingstekens staat letterlijk (degene die zonder noodzaak remt)
Aangezien jij moeite hebt met causaal verband te zien tussen reacties, vind ik verder discussiëren niet nodig. Geniet van je zondag.

[ Voor 27% gewijzigd door Tartarus op 13-10-2019 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Tartarus schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 12:57:
[...]

Dit is mijn laatste reactie op jouw persoon.

Tussen aanhalingstekens staat letterlijk (degene die zonder noodzaak remt)
Aangezien jij moeite hebt met causaal verband te zien tussen reacties, vind ik verder discussiëren niet nodig. Geniet van je zondag.
Als je beter wilt communiceren, kun je het persoonlijk voornaamwoord beter helemaal weghalen. Want je kunt dit ook lezen dat je met het woord 'degene' verwijst naar 'jij'.

Maak er voortaan gewoon het volgende van: "Dan nog maakt het het niet okay om iemand of diens voertuig indirect schade toe te brengen, alleen maar omdat degene die zonder noodzaak remt, kleinzielig is."

Maar goed, sowieso snap ik niet dat automobilisten die bumperkleven niet doorhebben dat iets meer afstand houden veel sneller zorgt dat mensen aan de kant gaan. Als je op iemands achterbumper gaat zitten die geen brake check of iets dergelijks doet is de kans ook groot dat iemand expres langzaam gaat rijden en tergend langzaam weer naar rechts gaat, als dat überhaupt gebeurt.

Daarnaast zie je toch al van een afstand dat er iemand op dezelfde rijstrook rijdt die langzamer gaat? En als je dat ziet ga dan gewoon van het gas af in plaats van op het laatst te remmen. Uiteraard niet als iemand zich in het gat voor je wringt, dan is remmen soms noodzakelijk. Al dat gekleef en dergelijke geeft een ontzettend onrustig verkeersbeeld en helpt de doorstroming niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 04:48

PhatFish

and, uhm......Moo

JaDatIsPeter schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 20:14:
Iedereen aan de kant, op zij op zij op zij, ik kom er aan, toet toet, knipper knipper... naar rechts jij...
Dit bedoel ik dus. Dit maken de traagrijders er zelf van. Volgens hen is alles harder dan wat zij doen "gehaast" ook al is het gewoon de toegestane snelheid.

Er zijn nog mensen die ook in hun spiegel kijken en rechts aanhouden. Die zullen nooit over mij klagen en ik niet over hen. De mensen die voor de rest van de weggebruikers bepalen hoe snel we vandaag thuis/op het werk zijn en dat alle andere mensen in Nederland speciaal voor hen maar wat eerder van huis moeten, die hebben er ook geen last van want die kijken toch niet in hun spiegels en zien mij dus nooit.

En de mensen die daadwerkelijk te hard rijden? Hebben ook geen last van mij, want of ik nu in een 3-cylinder of een bak met 200+pk rijd, ik houd rechts aan, zoals dat hoort. Dus die lui kunnen er gewoon langs en als ik ze dan toch een keer niet in de spiegel heb zien aankomen, knipperen ze en dan ga ik alsnog aan de kant. Ze hebben het immers netjes aangegeven.

[ Voor 19% gewijzigd door PhatFish op 13-10-2019 14:01 ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Bij bumperklevers ga ik me altijd zo netjes mogelijk gedragen.

• Genoeg afstand met de voorligger houden
• omdat het een 'gevaarlijke situatie' is de snelheid er uithalen (en dan niet vol op de rem maar rustig de CC omlaag klikken)
• áls er uiteindelijk ruimte is om naar rechts te gaan dan pas zodra de koplampen van degene die je inhaalt in de binnenspiegel te zien zijn
• overduidelijk spiegelen
• knipperlicht een keer of 5 laten knipperen
• heeeeel voorzichtig naar rechts invoegen.

Dat laatste uiteraard om niet abrupt je auto voor iemand anders te gooien en om rekening te houden met de automatische noodstop van nieuwe vrachtwagens. Je wilt niet de veroorzaker zijn van andermans noodstop natuurlijk.

En vmax is precies wat het zegt; een maximum, geen minimum. Ken zat wegen waar de esp ingrijpt als je na wat miezer de bocht in de weg volgt op vmax. Leuk ook al die hypothetische voorbeelden van 70 op de snelweg rijden, maar zo lang je je aanpast aan de situatie en met het verkeer mee rijdt is er niks aan de hand. In de regel zijn vrachtwagens het langzaamste verkeer, met een vmax van 80km/h, dus alles tussen 80km/h - vmax is prima geoorloofd mits de situatie het toestaat. Tevens naar rechts indien mogelijk, maar probeer wel het slalommen (non-stop van baan wisselen want ik móet naar rechts) te voorkomen aangezien dat ook niet helpt in de doorstoming. Het kan soms zo makkelijk zijn :+

offtopic:
ik erger me bijna net zo erg aan mensen die over persoonlijk voornaamwoorden formicidae cohabiteren als aan bumperklevers :/

Insert vies grapje hier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

begintmeta schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 09:53:
[...]

Wat een drama inderdaad, die, hooguit, paar minuten.
Het gaat mij persoonlijk dan ook niet om die paar minuten (en 75 km/h ipv 80km/h erger ik mij ook niet aan), maar het is imho wél rete-irritant als mensen met 60-/65 op de teller op een kaarsrechte 80km/h N-weg hobbelen. Ik wil ook absoluut niet dat mensen te hard gaan rijden, maar er is ook iets als hinderen. Rij gewoon 80km/h (op de teller) waar je 80 mag. Autosnelweg vind ik 90km/h op de GPS een minimumsnelheid, op het moment dat je vrachtwagens gaat hinderen ben je imho namelijk ook niet goed bezig.

Het ergste is bij sommige (en dit is gelukkig maar een klein deel) van de zondagsrijders nog dat als je ze met 80/90km/h op de teller inhaalt (inhalen doe je niet met 5 km/h verschil) ze met een vuist naar je wijzen en als je erlangs bent nog even een paar keer met groot licht seinen. Dit terwijl ik niet bumperkleef, niet agressief rij, en ze netjes met knipperlicht naar links > rechts inhaal zonder gevaar voor andere weggebruikers.

Ik ben van de week nog naar Rotterdam en terug gereden vanuit Z-Limburg. Het is werkelijk van de zotte hoe sommige mensen rijden. Rechts inhalen, slingeren, telefoongebruik, idiote snelheden, bumperkleven.. En dan niet om te willen generaliseren (ook genoeg mensen die wel netjes rijden), maar vaak is het volk wat dit zich meent te kunnen permitteren van het lease-V60/Passat/GTE gehalte. In Rotterdam zelf waar de limiet 120km/h was, en ik die dan op de linkerbaan met 120km/h op de GPS vrachtwagens doe inhalen.. Hele volksstammen die op nog geen 2 meter afstand op je bumper zitten. Wat doe je dan? Naar rechts gaan moet je een verschil van 30km/h eruit remmen om naar rechts te kunnen terwijl ze op bots-afstand zitten, op dezelfde snelheid blijven rijden en ze maar laten schelden of toegeven en (flink) boven de maximum snelheid gaan rijden?

Ik heb onderweg alle opties getest. Uiteindelijk werkt gewoon niks was mijn conclusie, ze hebben zich eenmaal geërgerd aan het feit dat ze niet met 160km/h kunnen doorknallen waar ze 120km/h mogen rijden, dus als ik in enkele seconden doortrek naar hoogst-illegale snelheden zitten ze 15 seconden later (met je lease-dieseltje vs 230pk benzine :(:), zit toch nog wat pubergedrag in me zullen we maar zeggen :+) toch weer aan je kont met een snelheid waar je nu zonder twijfel een vermogen aan een eventuele boete kwijt bent... Of naar rechts gaan met gevaar voor eigen leven, en dat is sowieso niet de bedoeling. Uiteindelijk lijkt met dezelfde snelheid doorgaan en zodra het kan naar rechts gaan de beste oplossing.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Blerp schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 13:39:
Bij bumperklevers ga ik me altijd zo netjes mogelijk gedragen.

• Genoeg afstand met de voorligger houden
• omdat het een 'gevaarlijke situatie' is de snelheid er uithalen (en dan niet vol op de rem maar rustig de CC omlaag klikken)
• áls er uiteindelijk ruimte is om naar rechts te gaan dan pas zodra de koplampen van degene die je inhaalt in de binnenspiegel te zien zijn
• overduidelijk spiegelen
• knipperlicht een keer of 5 laten knipperen
• heeeeel voorzichtig naar rechts invoegen.

Dat laatste uiteraard om niet abrupt je auto voor iemand anders te gooien en om rekening te houden met de automatische noodstop van nieuwe vrachtwagens. Je wilt niet de veroorzaker zijn van andermans noodstop natuurlijk.

En vmax is precies wat het zegt; een maximum, geen minimum. Ken zat wegen waar de esp ingrijpt als je na wat miezer de bocht in de weg volgt op vmax. Leuk ook al die hypothetische voorbeelden van 70 op de snelweg rijden, maar zo lang je je aanpast aan de situatie en met het verkeer mee rijdt is er niks aan de hand. In de regel zijn vrachtwagens het langzaamste verkeer, met een vmax van 80km/h, dus alles tussen 80km/h - vmax is prima geoorloofd mits de situatie het toestaat. Tevens naar rechts indien mogelijk, maar probeer wel het slalommen (non-stop van baan wisselen want ik móet naar rechts) te voorkomen aangezien dat ook niet helpt in de doorstoming. Het kan soms zo makkelijk zijn :+

offtopic:
ik erger me bijna net zo erg aan mensen die over persoonlijk voornaamwoorden formicidae cohabiteren als aan bumperklevers :/

Definiëer slalommen. Als je naar rechts kunt en niet binnen tien seconden weer naar links "moet" omdat je bij constante snelheid achterop een voorligger klapt, dien je gewoon naar rechts te gaan.

NB: "je" is hier algemeen, ik spreek niemand persoonlijk aan!

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Kuusj schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 13:57:
[...]
...Uiteindelijk lijkt met dezelfde snelheid doorgaan en zodra het kan naar rechts gaan de beste oplossing.
Dit vat het goed samen. Iedere andere reactie geeft kans op een aanrijding of ander gezeik. Zonde van de energie.

Wat ik in dat geval wel doe is iets de snelheid eruit als ik zelf ook achter iemand rij om zodoende een iets grotere buffer te hebben bij een noodstop. Mijn adagium is dat als mijn achterligger geen buffer voor zichzelf aan houdt, dat ik die dan voor mij regel.
Freee!! schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 13:58:
..."je" is hier algemeen, ik spreek niemand persoonlijk aan!
Met de 'gereduceerde' vorm van 'jij' die jij gebruikt is dat wel vrij duidelijk ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Roenie op 13-10-2019 14:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 04:48

PhatFish

and, uhm......Moo

Kuusj schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 13:57:
[...]

Het gaat mij persoonlijk dan ook niet om die paar minuten (en 75 km/h ipv 80km/h erger ik mij ook niet aan), maar het is imho wél rete-irritant als mensen met 60-/65 op de teller op een kaarsrechte 80km/h N-weg hobbelen. Ik wil ook absoluut niet dat mensen te hard gaan rijden, maar er is ook iets als hinderen. Rij gewoon 80km/h (op de teller) waar je 80 mag. Autosnelweg vind ik 90km/h op de GPS een minimumsnelheid, op het moment dat je vrachtwagens gaat hinderen ben je imho namelijk ook niet goed bezig.

Het ergste is bij sommige (en dit is gelukkig maar een klein deel) van de zondagsrijders nog dat als je ze met 80/90km/h op de teller inhaalt (inhalen doe je niet met 5 km/h verschil) ze met een vuist naar je wijzen en als je erlangs bent nog even een paar keer met groot licht seinen. Dit terwijl ik niet bumperkleef, niet agressief rij, en ze netjes met knipperlicht naar links > rechts inhaal zonder gevaar voor andere weggebruikers.

Ik ben van de week nog naar Rotterdam en terug gereden vanuit Z-Limburg. Het is werkelijk van de zotte hoe sommige mensen rijden. Rechts inhalen, slingeren, telefoongebruik, idiote snelheden, bumperkleven.. En dan niet om te willen generaliseren (ook genoeg mensen die wel netjes rijden), maar vaak is het volk wat dit zich meent te kunnen permitteren van het lease-V60/Passat/GTE gehalte. In Rotterdam zelf waar de limiet 120km/h was, en ik die dan op de linkerbaan met 120km/h op de GPS vrachtwagens doe inhalen.. Hele volksstammen die op nog geen 2 meter afstand op je bumper zitten. Wat doe je dan? Naar rechts gaan moet je een verschil van 30km/h eruit remmen om naar rechts te kunnen terwijl ze op bots-afstand zitten, op dezelfde snelheid blijven rijden en ze maar laten schelden of toegeven en (flink) boven de maximum snelheid gaan rijden?

Ik heb onderweg alle opties getest. Uiteindelijk werkt gewoon niks was mijn conclusie, ze hebben zich eenmaal geërgerd aan het feit dat ze niet met 160km/h kunnen doorknallen waar ze 120km/h mogen rijden, dus als ik in enkele seconden doortrek naar hoogst-illegale snelheden zitten ze 15 seconden later (met je lease-dieseltje vs 230pk benzine :(:), zit toch nog wat pubergedrag in me zullen we maar zeggen :+) toch weer aan je kont met een snelheid waar je nu zonder twijfel een vermogen aan een eventuele boete kwijt bent... Of naar rechts gaan met gevaar voor eigen leven, en dat is sowieso niet de bedoeling. Uiteindelijk lijkt met dezelfde snelheid doorgaan en zodra het kan naar rechts gaan de beste oplossing.
Herkenbaar als ik in de Randstad ben. Echter zijn boetes hoog, ik heb er in meer dan 10 jaar tijd net mijn vierde bij en de vijfde mag wel even uitblijven. Als het kan geef ik dan ook even gas, bij veel "leaserijders" verschrompelt hun pikke dan meteen, maar liever houd ik de toegestane snelheid aan en ga ik aan de kant wanneer het kan. Ik gun het CJIB die inkomsten wel, zeg maar, alleen niet uit mijn zak.

Wat die provinciale wegen betreft, hier ben ik ook van mening dat je best de maximumsnelheid mag aanhouden als je mensen achter je hebt. Simpelweg omdat inhalen op die wegen soms levensgevaarljk is. Een trekker die met 40 gaat, ben je zo voorbij. Maar een bestuurder die 60 ook wel hard genoeg vindt, heb je iets meer afstand voor nodig. Maar goed, om dan meteen te gaan knipperen/kleven is ook niet goed. Misschien kan die persoon op dat moment even niet harder. Gek genoeg heb ik op zulke wegen nog wel eens klevers. 80 is prachtig, maar sommige lui gaan liever 100 daar. Zo heeft een maat van mij eens in een bocht een melktruck frontaal geramd. Hoe hij dat heeft overleefd, weet niemand. Het motorblok van de zijn 106 lag 50 meter verderop in een weiland....

[ Voor 11% gewijzigd door PhatFish op 13-10-2019 14:13 ]

...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

PhatFish schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 14:07:
[...]
Herkenbaar als ik in de Randstad ben. Echter zijn boetes hoog, ik heb er in meer dan 10 jaar tijd net mijn vierde bij en de vijfde mag wel even uitblijven. Als het kan geef ik dan ook even gas, bij veel "leaserijders" verschrompelt hun pikke dan meteen, maar liever houd ik de toegestane snelheid aan en ga ik aan de kant wanneer het kan. Ik gun het CJIB die inkomsten wel, zeg maar, alleen niet uit mijn zak.
Mijn favoriete methode om met bumperklevers af te rekenen gaat ook via CJIB. Vereisten zijn een traject dat ik goed ken, een vrij lege linker strook en een trajectcontrole een stuk verderop. In zo'n geval neem ik zo'n bumperklever "op sleeptouw" door langzaam te versnellen tot het begin van de trajectcontrole. Daar ga ik (zonder anderen te hinderen) tussen ander verkeer één strook naar rechts rijden en matig mijn snelheid, zodat ik geen fanmail uit Leeuwarden krijg. Die bumperklever heeft over het algemeen niet eens door, dat hij net een bord met waarschuwing voor trajectcontrole gepasseerd is en geeft nog een dot extra gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Freee!! schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 13:58:
[...]

Definiëer slalommen. Als je naar rechts kunt en niet binnen tien seconden weer naar links "moet" omdat je bij constante snelheid achterop een voorligger klapt, dien je gewoon naar rechts te gaan.

NB: "je" is hier algemeen, ik spreek niemand persoonlijk aan!
Lastig uit te leggen, maar een (nog niet eens zo heel erg) overdreven voorbeeld zijn mensen die terwijl ze >100km/h rijden óók naar rechts gaan tussen 2 vrachtwagens waar iets van 50 meter tussen zit, gewoon het naar rechts gaan voor het naar rechts gaan. Het lijkt bijna of iemand dan om de vrachtwagens op de rechterbaan aan het slalommen is.
Het ligt een beetje aan de situatie en aan hoe druk de baan rechts van je is. Op de 3-baans snelweg waar ik zelf elke ochtend rijd (vmax 130km/h) gaat de middenbaan ongeveer 100-110, overal precies 1 autolengte afstand en constante snelheid doorrijden, bijna als een treintje zonder bumperklevers. Op zo'n moment is het niet praktisch als er een idioot tussen zit die nonstop naar rechts gaat, gat wordt opgevuld, en hij moet met alle geweld weer naar links.

Zoals ik al zei, het ligt aan de situatie en de drukte wat zowel qua frustratie als doorstoming de beste optie is.

Insert vies grapje hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Blerp schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 14:29:
[...]

Lastig uit te leggen, maar een (nog niet eens zo heel erg) overdreven voorbeeld zijn mensen die terwijl ze >100km/h rijden óók naar rechts gaan tussen 2 vrachtwagens waar iets van 50 meter tussen zit, gewoon het naar rechts gaan voor het naar rechts gaan. Het lijkt bijna of iemand dan om de vrachtwagens op de rechterbaan aan het slalommen is.
Het ligt een beetje aan de situatie en aan hoe druk de baan rechts van je is. Op de 3-baans snelweg waar ik zelf elke ochtend rijd (vmax 130km/h) gaat de middenbaan ongeveer 100-110, overal precies 1 autolengte afstand en constante snelheid doorrijden, bijna als een treintje zonder bumperklevers. Op zo'n moment is het niet praktisch als er een idioot tussen zit die nonstop naar rechts gaat, gat wordt opgevuld, en hij moet met alle geweld weer naar links.

Zoals ik al zei, het ligt aan de situatie en de drukte wat zowel qua frustratie als doorstoming de beste optie is.
Dan hangt het er heel erg vanaf, hoe druk het op de rechter rijstrook is. Als die over meer dan een kilometer leeg is, is er sprake van een complete trein die onnodig links rijdt. Maar ik begrijp, wat je bedoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Freee!! schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 14:28:
[...]

Mijn favoriete methode om met bumperklevers af te rekenen gaat ook via CJIB. Vereisten zijn een traject dat ik goed ken, een vrij lege linker strook en een trajectcontrole een stuk verderop. In zo'n geval neem ik zo'n bumperklever "op sleeptouw" door langzaam te versnellen tot het begin van de trajectcontrole. Daar ga ik (zonder anderen te hinderen) tussen ander verkeer één strook naar rechts rijden en matig mijn snelheid, zodat ik geen fanmail uit Leeuwarden krijg. Die bumperklever heeft over het algemeen niet eens door, dat hij net een bord met waarschuwing voor trajectcontrole gepasseerd is en geeft nog een dot extra gas.
Dat is precies wat ik hier in de buurt altijd doe op een 2-baans 70-weg. Daar zit een onderdoorgang onder een spoorviaduct in waarbij je bijna vanzelf naar de 80km/h gaat, ik moet direct na het viaduct naar links, dus ik zorg dat ik op tijd op de linkerbaan zit (de uitvoeg is nogal kort). Nou staat er waar ik naar links uitvoeg, zo'n 30m na het viaduct, een flitpaal voor roodlicht én snelheid. 70 op de CC, degene achter je zit zichzelf op te naaien en vlak nadat ie een dot gas geeft is het *flits* _O-
Freee!! schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 14:33:
[...]

Dan hangt het er heel erg vanaf, hoe druk het op de rechter rijstrook is. Als die over meer dan een kilometer leeg is, is er sprake van een complete trein die onnodig links rijdt. Maar ik begrijp, wat je bedoelt.
Bij een kilometer leeg ga ik wel naar rechts, dan is er ook genoeg tijd om te anticiperen op een gat om weer naar links te kunnen, echter in de spits met aardig wat vrachtwagens en meerdere opritten... Doorstroming is dan beter gebaat bij op constante snelheid op de baan blijven.

[ Voor 19% gewijzigd door Blerp op 13-10-2019 14:36 ]

Insert vies grapje hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
ExportZeeuw1985 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 11:55:
[...]

Wat moeten die ''betweters'' dan volgens jou doen?
Omdat het jou niet zint dat ze zich aan de snelheid houden speciaal voor jou plankgas gaan rijden?
Als jij er eraan opvreet dat iemand 80 waar 80 is toegestaan op zijn teller zich aan de snelheid houd, sorry maar de vraag dan van mij....waarom?!?
Kom je dan te laat op je afspraak?, vertrek dan vroeger en niet op het laatste moment.
Betaal jij die betweters hun snelheidsboete?, omdat jij je eraan stoort als iemand zich aan de snelheid houd.

We moeten het gewoon met elkaar doen, of je het wilt of niet.
Je om elke kleinigheid op te vreten, sorry maar wat doe jij als het uit de hand loopt?
Agressie in het verkeer laat het er niet veiliger om worden.
Nee hoor, als iemand gewoon daadwerkelijk 80 km/u rijdt is er niets aan de hand. Ik zou zeggen probeer het eens uit: strak 80 op de teller of 85 op de teller en kijk naar het treintje dat je wel/niet veroorzaakt achter je. Een paar km te langzaam veroorzaakt veel meer stremming in het verkeer dan een paar km te hard.

En mijn bericht wordt hierboven ook enigszins uit de context gekozen. Ik had het over een rustige 80 km weg. Ik snap ook wel dat als de situatie het door drukte/weer/etc niet toe laat dat het dan anders is.

Ik vreet me overigens zelden op in het verkeer. Woon werk in de spits kom ik vaak niet van de rechterbaan af omdat het toch druk is. Maar als het rustig is rij ik wel graag (te) hard ja, gewoon omdat ik het prettiger vindt.

@Blerp herkenbaar om als iemand achter je bumper kleeft om meer afstand tot je eigen voorligger te nemen, dat doe ik eigenlijk ook altijd automatisch.

[ Voor 4% gewijzigd door VidaR-9 op 13-10-2019 14:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ExportZeeuw1985
VidaR-9 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 14:38:
[...]

Nee hoor, als iemand gewoon daadwerkelijk 80 km/u rijdt is er niets aan de hand. Ik zou zeggen probeer het eens uit: strak 80 op de teller of 85 op de teller en kijk naar het treintje dat je wel/niet veroorzaakt achter je. Een paar km te langzaam veroorzaakt veel meer stremming in het verkeer dan een paar km te hard.

En mijn bericht wordt hierboven ook enigszins uit de context gekozen. Ik had het over een rustige 80 km weg. Ik snap ook wel dat als de situatie het door drukte/weer/etc niet toe laat dat het dan anders is.

Ik vreet me overigens zelden op in het verkeer. Woon werk in de spits kom ik vaak niet van de rechterbaan af omdat het toch druk is. Maar als het rustig is rij ik wel graag (te) hard ja, gewoon omdat ik het prettiger vindt.

@Blerp herkenbaar om als iemand achter je bumper kleeft om meer afstand tot je eigen voorligger te nemen, dat doe ik eigenlijk ook altijd automatisch.
of ik nu 80/85/90/100 of 120 op een 80 weg zou rijden, er zit altijd wel een treintje achter je want iedereen wilt elkaar inhalen.
Het zit eenmaal in de mens denk ik dat wij elkaar niks gunnen of beter weten.

Wat ik doe met een bumperklever...he-le-maal-nix.
ik rijd gewoon mijn max snelheid wat op die weg is toegestaan, kan het niet omdat voor mij iemand 70 rijd...jammer dan.
Misschien is deze man/vrouw/divers onzeker in het verkeer, dus helpt het dan om ook te gaan kleven en deze bestuurder nog meer angst te geven? nee.
Als er iemand bij mij op mijn bumper zit, laat ik hem. Dan ga ik niet expres op mijn rem trappen en mogelijk agressie bij deze iemand opwekken.
Uiteindelijk help je je er alleen zelf mee, en kost het je enkel tijd, zorgen en misschien geld want auto misschien kapot.

gewoon gedragen in het verkeer en elkaar de rust en ruimte geven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Zijdelings over bumperkleven, maar waar ik mij ook altijd over verbaas dat zijn mensen die op snelweg met drie rijstroken op de middelste strook blijven rijden en hun snelheid laten afhangen van de auto voor hen. Gaat die auto naar rechts dan gaan zij weer sneller, totdat zij iemand tegen komen die weer iets langzamer rijdt en dan blijven zij daar weer achter hangen. Vaak te kort er op ook. Waarom halen die mensen niet in?

Of mensen die hun snelheid überhaupt niet vast kunnen houden. Ik rij meestal op de CC en dat is mateloos vervelend. Dan halen zij je in, gaan voor je rijden en gaan weer langzamer. Daarmee maken zij mij een bumperklever tegen wil en dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 07:44:
[...]

Dat is puur uit brandstof besparing. Heb 't zelf eens getest met onze V70II 2.4. Boordcomputer ging van 8.9/100 naar 5.2/100
8,9 l /100 km is bij 130 km/u neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PcDealer schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 16:43:
[...]

8,9 l /100 km/u is bij 130 km/u neem ik aan.
Ja zoiets, bij 100 niet achter een vrachtwagen 8,8. Tja 5 cilinder en 1600 kg gewicht. 6 cilinder in een bmw is stuk zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 16:49:
[...]

Ja zoiets, bij 100 niet achter een vrachtwagen 8,8. Tja 5 cilinder en 1600 kg gewicht. 6 cilinder in een bmw is stuk zuiniger.
Die van mij (2001 S60 met B5244S) weegt 1.576 kg rijklaar. Maar zuipt maximaal 8,9 l / 100 km bij 130 km/u op de gps. Zou de vorm dan zoveel uitmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PcDealer schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 16:55:
[...]

Die van mij (2001 S60 met B5244S) weegt 1.576 kg rijklaar. Maar zuipt maximaal 8,9 l / 100 km bij 130 km/u op de gps. Zou de vorm dan zoveel uitmaken?
Geen idee, misschien vervuild gasklephuis? Ding zit bijna op de 500.000 en is volgens mij iets zwaarder dan een S60. Zit meer in de buurt van de S80 qua gewicht en formaat dacht ik.

Ja 100kg, dus dat kan die 0,2 zijn in verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OPELOPA
PcDealer schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 16:55:
[...]

Het verbruik van een vrachtwagen is circa 33 tot 25liter/100km bij gemiddelde snelheid, er hangt dan wel 18 à 40 ton achter, vandaar onder andere dat ie zijn snelheid wil behouden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

OPELOPA schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 21:51:
[...]

Het verbruik van een vrachtwagen is circa 33 tot 25liter/100km bij gemiddelde snelheid, er hangt dan wel 18 à 40 ton achter, vandaar onder andere dat ie zijn snelheid wil behouden .
Ik had het over S60 versus S80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OPELOPA
PcDealer schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 22:07:
[...]

Ik had het over S60 versus S80.
Ik dacht dat 't over bumperkleven ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

OPELOPA schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 22:20:
[...]

Ik dacht dat 't over bumperkleven ging.
Niet als je het stuk citeert zoals je deed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Tja wat doe je ermee? Niets, kan ik mij niet druk om maken.
En heel eerlijk, doe het zelf ook wel eens. Vooral 80km wegen waar sommige 60 rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rinus1993
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-11-2024
Het probleem komt eigenlijk gewoon uit op een aantal simpele punten:

1. Als je inhaalt en dus van de rechterbaan naar de linkerbaan gaat zorg dan dat jouw inhaalactie geen negatief gevolg heeft voor de anderen... Lees, kijk in je spiegels en realiseer je dat er iemand aan komt rijden ongeacht zijn/haar snelheid je kunt zelf ook inschatten hoe snel hij/zij bij je is en daar op anticiperen

2. Als er geen verkeer naast je zit op de rechterbaan, ga dan ook gewoon naar rechts het kost zo weinig moeite en het doet je echt geen pijn...

3. Accepteer dat er nu eenmaal mensen zijn die graag sneller gaan dan het licht, als je die lekker voorbij laat zal je er nooit last van hebben

4. Vaak merk je dat als je niet dichtbij de voorligger komt op de linkerbaan, deze gewoon schijt heeft en lekker links blijft hangen dus als je nu merkt dat er iemand achter je zit, ga gewoon naar rechts... Wat win je ermee iemand op te fokken en dwars te zitten? En ja deze kan je ook omdraaien maar helaas zijn sommige vrij hardleers en snappen daadwerkelijk niet dat ze terug moeten naar rechts en hebben dan wat extra info nodig dat jij er langs wil. En merk ook op dat er vaak een snelheidsverschil is dat gecorrigeerd moet worden en keihard op je rem trappen is nu ook niet bepaald veilig...

5. Als je cruise control hebt, gebruik dat toch lekker... Is beter voor de doorstroming vanwege constante snelheden...

6. Als je vrachtwagen bent, haal gewoon niet in tijdens de spits.... Echt ff serieus, de keren dat je niet ziet dat er letterlijk een stoet aan auto's links 90 rijdt omdat chauffeur 1 vindt dat die 2 km/u langzamer die chauffeur 2 rijdt echt gewoon niet kan en dan maar even besluit dat de hele wereld moet wachten...

Autorijden is anticiperen en rekening houden met andermans fouten... We zijn allemaal mensen en maken fouten en ja daar mag je gefrustreerd over raken maar om dan gelijk allemaal acties te gaan doen om extra te irriteren van die ander is niet echt bevorderlijk dus doe gewoon niet

Helaas zal dit altijd een kip en ei verhaal blijven want de bumperklever zegt 'hij/zij rijdt te langzaam' en de gebumperkleefde zegt 'hij/zij reed te snel' en sommige mensen hebben ook het inzicht van een misvormde aardappel... Niet hun schuld maar wel vervelend in het verkeer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OPELOPA
PcDealer schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 22:21:
[...]

Niet als je het stuk citeert zoals je deed.
Oh sorry, ik dacht enig relevante informatie te geven over het verbruik van de vrachtwagen waar achter gekleefd werd/wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

rinus1993 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 23:03:

6. Als je vrachtwagen bent, haal gewoon niet in tijdens de spits.... Echt ff serieus, de keren dat je niet ziet dat er letterlijk een stoet aan auto's links 90 rijdt omdat chauffeur 1 vindt dat die 2 km/u langzamer die chauffeur 2 rijdt echt gewoon niet kan en dan maar even besluit dat de hele wereld moet wachten...
Vooral dit ja, en dan ben je al genereus met de twee kilometer per uur. Vaak zat dat het verschil minder als kruipend is. Te idioot voor woorden vanuit het gezichtspunt van het overige verkeer. Misschien dat er een trucker is die kan verklaren waarom dat nou toch zo nodig is dan is de irritatie daarover misschien wat minder.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Gé Brander schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 23:28:
[...]

Vooral dit ja, en dan ben je al genereus met de twee kilometer per uur. Vaak zat dat het verschil minder als kruipend is. Te idioot voor woorden vanuit het gezichtspunt van het overige verkeer. Misschien dat er een trucker is die kan verklaren waarom dat nou toch zo nodig is dan is de irritatie daarover misschien wat minder.
Exact dezelfde reden waarom automobilisten een ander inhalen, ook al rijdt die 1 km langzamer.... Ga jij 160km lang achter iemand rijden die net ietsje trager rijdt dan jij wilt aanhouden?

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinus1993
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-11-2024
Crazy D schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 06:47:
[...]

Exact dezelfde reden waarom automobilisten een ander inhalen, ook al rijdt die 1 km langzamer.... Ga jij 160km lang achter iemand rijden die net ietsje trager rijdt dan jij wilt aanhouden?
Daarom schreef ik ook 'in de spits' prima als je het doet als de weg echt rustig is en er dus niemand last van heeft maar meestal hebben toch zo'n 30 auto's er last van... Vind ik toch vrij asociaal gedrag van een trucker hoe je het ook went of keert en ja die hebben tijden waar ze zich aan moeten houden dat weet ik ook wel maar het creëert gewoon gevaarlijke situaties en ik snap überhaupt niet waarom ze niet allemaal hun cruise control op dezelfde snelheid zetten gewoon verplicht 90 zetten en gaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Crazy D schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 06:47:
[...]

Snap ik een dat is ook een valide reden maar als je als chauffeur weet dat je dat in de spits doet met een snelheidsverschil van een kruipend kind dan kan je toch wat meer rekening houden met het overige verkeer. Hetzelfde geldt voor personenauto's die niet gas bijgeven tijdens inhalen overigens.

Edit:
Nee, ik ga geen 160 kilometer achter iemand aan rijden die net iets langzamer rijdt als ik, maar als het erg druk is op de linkerbaan dan pas ik mijn snelheid aan en ga pas inhalen (met voldoende snelheidsverschil) als dat redelijkerwijs kan.

[ Voor 17% gewijzigd door Gé Brander op 14-10-2019 10:34 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Gé Brander schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 08:21:
[...]
Snap ik een dat is ook een valide reden maar als je als chauffeur weet dat je dat in de spits doet met een snelheidsverschil van een kruipend kind dan kan je toch wat meer rekening houden met het overige verkeer. Hetzelfde geldt voor personenauto's die niet gas bijgeven tijdens inhalen overigens.
Of nog erger, snelheid verminderen tijdens het inhalen van een vrachtwagen want eng :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Gé Brander schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 08:21:
[...]

Edit:
Nee, ik ga geen 160 kilometer achter iemand aan rijden die net iets langzamer rijdt als ik, maar als het erg druk is op de linkerbaan dan pas ik mijn snelheid aan en ga pas inhalen (met voldoende snelheidsverschil) als dat redelijkerwijs kan.
Maar een vrachtwagen kan en mag niet harder dankzij de limiter, dus even gas bijgeven blijft lastig. Inhalen wanneer er echt 100% ruimte is betekend concreet dat ze nooit kunnen inhalen, ook niet als hun voorganger 82 rijdt ipv 86... En op de afstanden die een gemiddelde vrachtwagen rijdt, kan die paar km per uur verschil op een hele rit het verschil zijn tussen thuis mogen komen, of op 30 km van je huis stranden omdat je van de rijtijdenwet niet meer door mag rijden. Mijn broer is nog weleens dichterbij huis gestrand dan 30km trouwens en het lullige is, als hij die 10 minuten doorrijdt, kan hij een week later er nog voor bekeurd worden dus dat risico is echt niet te nemen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09 11:08

eagle00789

Est. November 2005

Ik zal me ook eens in dit topic wagen:

Voor bumperklevers zijn meerdere opties mogelijk (en ik heb niet het gehele topic gelezen, dus sorry als er dubbele zijn)
  • bekeuring verdubbelen bij elke herhaling, tot een maximum van 5 verdubbelingen. Hierna rijbewijs de schredder in en verplicht minimaal 10 nieuwe rijlessen met een praktijkexamen. (Rekenvoorbeeld: je rijdt tussen de 80-100km/u waardoor je eerste bekeuring €430 is. je 2de wordt dan €860, je 3e €1720, je 4de €3440 en je laatste €6880)
  • Auto de schredder in bij te vaak overtreden
  • Rijbewijs de schredder in met een sterretje bij je naam dat je nooit meer een nieuwe kunt halen
  • Inkomensafhankelijke bekeuring
Ik zelf heb namelijk een gruwelijke hekel aan bumperkleven. Ik zal ook uitleggen waarom:
Op de weg hou ik zelf nog altijd de oude 2-seconden regel aan. Werkt prima voor elke snelheid, echter vaak heb je dan zo'n ruimte voor je dat er minimaal 1 auto tussen kruipt, waardoor ik ineens weer moet afremmen om de afstand te kunnen bewaren. 1x is mij het overkomen dat ik te laat ben begonnen met remmen waardoor ik dus met mijn neus (van de auto) in de kont (van de auto) van mijn voorligger zat. ik had alle schade (logo uit de gril, bumper gedeukt en het spatbord ontzet) en hij slechts een zeer klein deukje van nog geen 1cm lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapteynn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-09 16:24

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Auto in de shredder zal de leasemaatschappij niet erg blij mee zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

Kapteynn schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 12:10:
Auto in de shredder zal de leasemaatschappij niet erg blij mee zijn.
Klopt, maar dat zijn ze dan zelf schuld (de bestuurder) dus kan de leasemaatschappij de gehele auto terug vorderen (financieel gezien dan).
Nu je het zo hebt over leaserijden, heb ik nog wel een goede: eentje die vanuit de leasemaatschappij te regelen valt. Bekeuring voor bumperkleven gekregen: dan auto inleveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
eagle00789 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 12:05:
Op de weg hou ik zelf nog altijd de oude 2-seconden regel aan. Werkt prima voor elke snelheid, echter vaak heb je dan zo'n ruimte voor je dat er minimaal 1 auto tussen kruipt, waardoor ik ineens weer moet afremmen om de afstand te kunnen bewaren.
Dus de regel werkt niet prima omdat er mensen tussen kruipen?

2 seconden afstand is echt ondoenbaar in de spits. Op de snelweg is dat al bijna 15! autolengtes. (72 meter)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

FiXeR.nl schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 12:35:
[...]

2 seconden afstand is echt ondoenbaar in de spits. Op de snelweg is dat al bijna 15! autolengtes. (72 meter)
Dus dan ben jij ook zo'n lelijke bumperklever. Als we (ook in de spits) gewoon ons beter aan de regels houden, zijn er minder ongelukken, minder schades om te claimen bij de verzekering (wordt goedkoper hierdoor (hopelijk)) uiteindelijk minder files door ongelukken die veroorzaakt worden doorbumperkleven en zo zijn er nog meer voordelen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kapteynn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-09 16:24

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Ben het wel met FiXeR.nl eens. 15 auto lengtes ben je constant aan het remmen. In de drukte zit ik toch vaak op +- 20 meter.

De 2 seconden regel kan zeker werken, echter moet iedere automobilist zich hier aan gaan conformeren anders knalt iedereen er vrolijk tussen en is het hele nut verdwenen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
eagle00789 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 12:38:
[...]

Dus dan ben jij ook zo'n lelijke bumperklever.
:? Waaruit concludeer je dat nou weer? Lekkere aanname die nergens op gebaseerd is. :')
Als we (ook in de spits) gewoon ons beter aan de regels houden, zijn er minder ongelukken, minder schades om te claimen bij de verzekering (wordt goedkoper hierdoor (hopelijk)) uiteindelijk minder files door ongelukken die veroorzaakt worden doorbumperkleven en zo zijn er nog meer voordelen...
Dat kun je ook gewoon letterlijk nemen. De regel voor een boete voor bumperkleven is < 0,5 seconden afstand. Dus als we de 'regels' zouden hanteren is 0,6 seconden afstand een prima legale afstand. :Z

En daarmee passen er dus bijna 2x zoveel auto's op de snelweg wat zorgt voor minder files, hogere doorstroming en andere voordelen. :*)

Of het veilig en slim is is een andere discussie. Wat ik bedoel te zeggen is dat 2 seconden in veel situaties totaal niet werkbaar is en de optimale situatie ergens in het midden ligt. Als je totaal geen risico wil lopen in het verkeer kun je beter thuis blijven. Zolang je maar bewust bent van de risico's en die goed inschat en afweegt voor jezelf en andere is er niks aan de hand.

Ik rij ook motor, daarmee neem ik ook bewust extra veel risico, en zo rij ik in de auto ook wel eens bewust wat dichter op mijn voorganger (zonder te bumperkleven, maar korter bij dan 71 meter) zodat niet elke keer iemand in dat gat gaat rijden waardoor ik plotseling moet remmen (wat naar mijn mening gevaarlijker is!). Maar als ik dat doe kijk ik wel 2, 3 of 4 auto's vooruit wat het verkeer voor de auto waar ik achter rij doe.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 13:23

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

FiXeR.nl schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 12:56:
[...]

Ik rij ook motor, daarmee neem ik ook bewust extra veel risico, en zo rij ik in de auto ook wel eens bewust wat dichter op mijn voorganger (zonder te bumperkleven, maar korter bij dan 71 meter) zodat niet elke keer iemand in dat gat gaat rijden waardoor ik plotseling moet remmen (wat naar mijn mening gevaarlijker is!). Maar als ik dat doe kijk ik wel 2, 3 of 4 auto's vooruit wat het verkeer voor de auto waar ik achter rij doe.
Ik heb er geen problemen mee als iemand hem er voor zet wanneer het past, echter pas dan wel je snelheid aan op de snelheid van de linkerbaan. En dat gebeurd eigenlijk nooit.

Voorbeeld, autos rijden links inhalend met 130kmh.

Jantje drukt hem tussen van rechts de autos in met 110kmh, gevolg remgolven met uiteindelijk spook files.

Ofwel wacht tot er ruimte ontstaat, geef gas en ga dan inhalen.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
eagle00789 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 12:05:
Ik zal me ook eens in dit topic wagen:

Voor bumperklevers zijn meerdere opties mogelijk (en ik heb niet het gehele topic gelezen, dus sorry als er dubbele zijn)
  • bekeuring verdubbelen bij elke herhaling, tot een maximum van 5 verdubbelingen. Hierna rijbewijs de schredder in en verplicht minimaal 10 nieuwe rijlessen met een praktijkexamen. (Rekenvoorbeeld: je rijdt tussen de 80-100km/u waardoor je eerste bekeuring €430 is. je 2de wordt dan €860, je 3e €1720, je 4de €3440 en je laatste €6880)
  • Auto de schredder in bij te vaak overtreden
  • Rijbewijs de schredder in met een sterretje bij je naam dat je nooit meer een nieuwe kunt halen
  • Inkomensafhankelijke bekeuring
Ik zelf heb namelijk een gruwelijke hekel aan bumperkleven. Ik zal ook uitleggen waarom:
Op de weg hou ik zelf nog altijd de oude 2-seconden regel aan. Werkt prima voor elke snelheid, echter vaak heb je dan zo'n ruimte voor je dat er minimaal 1 auto tussen kruipt, waardoor ik ineens weer moet afremmen om de afstand te kunnen bewaren. 1x is mij het overkomen dat ik te laat ben begonnen met remmen waardoor ik dus met mijn neus (van de auto) in de kont (van de auto) van mijn voorligger zat. ik had alle schade (logo uit de gril, bumper gedeukt en het spatbord ontzet) en hij slechts een zeer klein deukje van nog geen 1cm lang.
En erger: jij was nog de schuldige ook....

Ik rij soms met een paardtrailer (900 kg ledig) en een knol erin (600 a 650 kg) en dan flikken er nog mensen om voor mijn motorkap er tussen te kruipen of in te voegen. Net of ik snel stil kan staan zonder dat het paard met z'n bakkus in mijn kofferbak zit :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
PageFault schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:12:

Ik rij soms met een paardtrailer (900 kg ledig) en een knol erin (600 a 650 kg) en dan flikken er nog mensen om voor mijn motorkap er tussen te kruipen of in te voegen. Net of ik snel stil kan staan zonder dat het paard met z'n bakkus in mijn kofferbak zit :(
In principe is dat natuurlijk geen argument. Je lading (een paard is immers officieel een ding) behoort goed vast te zitten zodat dit geen gevaar kan opleveren in het verkeer, ook niet bij het maken van een noodstop. Is het wel een gevaar: Ander moment kiezen (zoals het convoi exceptionel 's nachts bijvoorbeeld) of met minder lading rijden. Het andere moment is natuurlijk prima mogelijk, een paard delen wordt wat luguber. Je kan van andere weggebruikers vragen wat meer rekening met jou te houden, maar je kan niet verwachten dat ze compleet hun eigen ik overboord zetten voor jouw belang.

Het paard heeft overigens de evolutie wel uitgespeeld. Van voor de kar naar in de kar.
FiXeR.nl schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 12:35:

Eens. En de enige reden dat de oude Coentunnel het zo lang heeft volgehouden, is vanwege het feit dat er meer voertuigen per uur doorheen gingen dan dat theoretisch mogelijk was volgens de berekeningen. Ik ben in de spits al blij als ik 25 meter aan kan houden zonder dat iemand ertussen komt.

[ Voor 20% gewijzigd door Pizza_Boom op 14-10-2019 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Pizza_Boom schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:30:

Het paard heeft overigens de evolutie wel uitgespeeld. Van voor de kar naar in de kar.
Ezels nog meer, die geraken zelfs tot achter het stuur -_-
PageFault schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:12:
[...]

Hier ook, paardentrailer van rond de 1000 kilo, daar een knol op van +1000kilo. Met mijn privewagen zit ook op limiet voor vlot te rijden.(wagen 1600k). Snel stoppen zit er ook niet in. Of dat paard zit inderdaad ineens naast je op de passagiers zetel.
Met de driver van het werk minder last van, wagen weegt zelf al 2.5ton.

Aanhanger of niet, ik voeg ook kort in bij andere wagens hoor. Heerlijk nu die wagens met ACC die dan vol in de ankers gaan :D >:)

[ Voor 13% gewijzigd door SadisticPanda op 14-10-2019 13:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PageFault
Pizza_Boom schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:30:
[...]
In principe is dat natuurlijk geen argument. Je lading (een paard is immers officieel een ding) behoort goed vast te zitten zodat dit geen gevaar kan opleveren in het verkeer, ook niet bij het maken van een noodstop. Is het wel een gevaar: Ander moment kiezen (zoals het convoi exceptionel 's nachts bijvoorbeeld) of met minder lading rijden. Het andere moment is natuurlijk prima mogelijk, een paard delen wordt wat luguber. Je kan van andere weggebruikers vragen wat meer rekening met jou te houden, maar je kan niet verwachten dat ze compleet hun eigen ik overboord zetten voor jouw belang.

Een paard kun je niet zo vast zetten, die staat en zit niet op een stoel met een gordel om. Kom gerust een keer kijken hoe dat gaat.

Je kunt ook niet effe voor de bumper van een vrachtwagen kruipen en op de rem trappen zonder platgereden te worden.

In mijn geval is het erger, want bij hard remmen zit ik gewoon met een knol die tegen de voorkant aan ramt.

Ik vraag ook niet om hun eigen ik overboord te zetten, ik rij met de aanhanger zo defensief dat er altijd wel ruimte is.

Overigens kun je bij een bekeuring voor door rood rijden met een paardentrailer bij net geen oranje meer de boete met succes aanvechten omdat de instanties wel begrijpen dat je niet snel kunt stilstaan met levende wezens in een kar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
SadisticPanda schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:31:
Hier ook, paardentrailer van rond de 1000 kilo, daar een knol op van +1000kilo. Met mijn privewagen zit ook op limiet voor vlot te rijden.(wagen 1600k). Snel stoppen zit er ook niet in. Of dat paard zit inderdaad ineens naast je op de passagiers zetel.
Met de driver van het werk minder last van, wagen weegt zelf al 2.5ton.
Het maakt toch niet uit of je wagen 1600 kg of 2500 kg is? Je remvertraging bij een noodstop moet aardig hetzelfde zijn en dan komt het paard toch nog steeds naar binnen?
PageFault schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:35:
Een paard kun je niet zo vast zetten, die staat en zit niet op een stoel met een gordel om. Kom gerust een keer kijken hoe dat gaat.

Je kunt ook niet effe voor de bumper van een vrachtwagen kruipen en op de rem trappen zonder platgereden te worden.

In mijn geval is het erger, want bij hard remmen zit ik gewoon met een knol die tegen de voorkant aan ramt.

Ik vraag ook niet om hun eigen ik overboord te zetten, ik rij met de aanhanger zo defensief dat er altijd wel ruimte is.

Overigens kun je bij een bekeuring voor door rood rijden met een paardentrailer bij net geen oranje meer de boete met succes aanvechten omdat de instanties wel begrijpen dat je niet snel kunt stilstaan met levende wezens in een kar.
Ik snap best hoe het gaat met een paard. Je hebt alleen even teveel van die over het paard getilde malloten die vinden dat iedereen moet wijken voor hun knollenkar. Tsja, soms kan je beter een ander moment kiezen om te gaan rijden. Strikt genomen blijft het nog steeds een stuk lading dat voldoende vast dient te zitten, levende have of niet en dan zijn de vroege en late spits met zijn stop&go files wellicht niet de juiste momenten om met een paard aan boord te rijden.

EDIT: Maar terug naar het onderwerp: Ik snap niet dat velen zich zo druk maken om bumperklevers. Ik rijd aardig door en heb ze zo nu en dan ook wel eens (ook aan de voorbumper, maar die komen dan meestal naar links met flink snelheidsverschil en ik blijf zo lang mogelijk zonder remmen, maar wel gas los, rijden in de hoop dat ze nog extra gas gaan geven. Dat gebeurt meestal pas als ik ook 90 rijd :+ ). Ik doe er werkelijk niets mee. Blijf gewoon met dezelfde snelheid rijden, ga gewoon naar rechts waar ik naar rechts zou gaan en doe verder niets speciaals om ze extra te treiteren. Ik ben absoluut niet roomser dan de paus, maar bumperklevers heb ik echt niets mee. En dat kan ook wel eens betekenen dat ze een keer of 6 weer terug op mijn bumper komen, als ik van het gas af moet voor iemand die traag inhaalt en daarna weer ruimte heb, ga ik weer naar mijn tempo terug. Bij de volgende weer gas los en zodra je er dan achter zit, zie je ze wel weer eens terug. Moeten ze maar een auto met meer vermogen kopen, want in de tussentijd zit ik wel rechts. ;w

[ Voor 21% gewijzigd door Pizza_Boom op 14-10-2019 13:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 15:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Crazy D schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 11:45:
[...]

Maar een vrachtwagen kan en mag niet harder dankzij de limiter, dus even gas bijgeven blijft lastig. Inhalen wanneer er echt 100% ruimte is betekend concreet dat ze nooit kunnen inhalen, ook niet als hun voorganger 82 rijdt ipv 86... En op de afstanden die een gemiddelde vrachtwagen rijdt, kan die paar km per uur verschil op een hele rit het verschil zijn tussen thuis mogen komen, of op 30 km van je huis stranden omdat je van de rijtijdenwet niet meer door mag rijden. Mijn broer is nog weleens dichterbij huis gestrand dan 30km trouwens en het lullige is, als hij die 10 minuten doorrijdt, kan hij een week later er nog voor bekeurd worden dus dat risico is echt niet te nemen.
Ik hoor dat argument vaker en ja, heel lullig, maar als je aan de tijden zit mag je niet meer verder rijden.
Maar serieus, denk je dat op een rit van meer dan 700 km (bij 82km/u haal je 738km, bij 86 dus 774 km) er niet andere factoren meer van invloed zijn dan die 4 km/u harder kunnen rijden? Een vertraging van een half uurtje door file/ verkeerslichten/ wegwerkzaamheden kost al 40 km afstand. Ik heb op mijn dagelijkse ritje van 40km enkele reis al standaard 15 minuten vertraging door verkeer.

Eerlijk is eerlijk, als hij op 30km strand (dus nog geen half uur rijden over een rit van 9 uur) was zijn rit dus te krap gepland.

En ja, die regels zijn streng, net als de handhaving, maar onder aan de streep is dat 100% ter bescherming van de chauffeur. Voor de handhaving zo streng was, werd er namelijk heel veel mee gefraudeerd en werden chauffeurs gedwongen langer door te rijden dan veilig of gezond was (ik heb een zwager in het vak en oom die internationaal chauffeur was).

Dat ze anders hun bestemming niet zouden halen in 1 of 2 etappes is echt geen excuus voor het vaak gevaarlijk inhalen in druk verkeer (of negeren van inhaalverboden).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 06:18

Ryan1981

Je ne sais pas

rinus1993 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 23:03:
Het probleem komt eigenlijk gewoon uit op een aantal simpele punten:

1. Als je inhaalt en dus van de rechterbaan naar de linkerbaan gaat zorg dan dat jouw inhaalactie geen negatief gevolg heeft voor de anderen... Lees, kijk in je spiegels en realiseer je dat er iemand aan komt rijden ongeacht zijn/haar snelheid je kunt zelf ook inschatten hoe snel hij/zij bij je is en daar op anticiperen

2. Als er geen verkeer naast je zit op de rechterbaan, ga dan ook gewoon naar rechts het kost zo weinig moeite en het doet je echt geen pijn...

3. Accepteer dat er nu eenmaal mensen zijn die graag sneller gaan dan het licht, als je die lekker voorbij laat zal je er nooit last van hebben

4. Vaak merk je dat als je niet dichtbij de voorligger komt op de linkerbaan, deze gewoon schijt heeft en lekker links blijft hangen dus als je nu merkt dat er iemand achter je zit, ga gewoon naar rechts... Wat win je ermee iemand op te fokken en dwars te zitten? En ja deze kan je ook omdraaien maar helaas zijn sommige vrij hardleers en snappen daadwerkelijk niet dat ze terug moeten naar rechts en hebben dan wat extra info nodig dat jij er langs wil. En merk ook op dat er vaak een snelheidsverschil is dat gecorrigeerd moet worden en keihard op je rem trappen is nu ook niet bepaald veilig...

5. Als je cruise control hebt, gebruik dat toch lekker... Is beter voor de doorstroming vanwege constante snelheden...

Autorijden is anticiperen en rekening houden met andermans fouten... We zijn allemaal mensen en maken fouten en ja daar mag je gefrustreerd over raken maar om dan gelijk allemaal acties te gaan doen om extra te irriteren van die ander is niet echt bevorderlijk dus doe gewoon niet

Helaas zal dit altijd een kip en ei verhaal blijven want de bumperklever zegt 'hij/zij rijdt te langzaam' en de gebumperkleefde zegt 'hij/zij reed te snel' en sommige mensen hebben ook het inzicht van een misvormde aardappel... Niet hun schuld maar wel vervelend in het verkeer
Die mensen die sneller dan het licht willen moeten ze hun rijbewijs afpakken. Als ik 130 rij en ik zie zo'n egotripper aankomen en ik moet een vrachtwagen inhalen ga ik gewoon naar links. Zal toch niet zo zijn dat ik vol in de rem moet voor iemand die zich niet aan de afspraken houd?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Ryan1981 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:09:
Die mensen die sneller dan het licht willen moeten ze hun rijbewijs afpakken. Als ik 130 rij en ik zie zo'n egotripper aankomen en ik moet een vrachtwagen inhalen ga ik gewoon naar links. Zal toch niet zo zijn dat ik vol in de rem moet voor iemand die zich niet aan de afspraken houd?
Wat je nu feitelijk doet is jouw overtreding goed praten, omdat de ander ook de wet overtreedt. Want waar in de wet wordt omschreven dat jij ontslagen wordt van de verplichting het overige verkeer voor te laten gaan bij een wissel van rijstrook als de ander te hard rijdt?

Andersom geredeneerd, vanuit de hardrijder: Het zal toch niet zo zijn dat ik vol in de rem moet voor iemand die zich niet aan de afspraken houd? ;) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Pizza_Boom schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:21:
[...]
Wat je nu feitelijk doet is jouw overtreding goed praten, omdat de ander ook de wet overtreedt. Want waar in de wet wordt omschreven dat jij ontslagen wordt van de verplichting het overige verkeer voor te laten gaan bij een wissel van rijstrook als de ander te hard rijdt?

Andersom geredeneerd, vanuit de hardrijder: Het zal toch niet zo zijn dat ik vol in de rem moet voor iemand die zich niet aan de afspraken houd? ;) ;)
Nehoor ik ga ruim van te voren naar links in zo'n geval zodat er nog geen sprake is van voor moeten laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Pizza_Boom schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:41:
[...]
Het maakt toch niet uit of je wagen 1600 kg of 2500 kg is? Je remvertraging bij een noodstop moet aardig hetzelfde zijn en dan komt het paard toch nog steeds naar binnen?
[...]
Ik snap best hoe het gaat met een paard. Je hebt alleen even teveel van die over het paard getilde malloten d
Die 2.5 ton ligt wat zwaarder op de baan. Als ik noodstop moet maken begint die direct te schuiven met mijn 1600kilo en te ABS-en. Weg controle.
Met zware wagen kan ik langer gecontroleerd remmen.

An sicht is er wel voor het paard een gordel gespannen...nuja gordel. Ketting over de breedte van de aanhanger waar hij met zijn borst tegen duwt gans de weg. Puur dat die niet tegen de voorkant klapt elke keer je kort remt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Ryan1981 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:24:
Nehoor ik ga ruim van te voren naar links in zo'n geval zodat er nog geen sprake is van voor moeten laten gaan.
Dus je laat iemand niet voor gaan en je rijdt onnodig links? }) }) :P
Gekkigheid natuurlijk. Maar besef wel dat er voor dat soort fratsen geen afstanden zijn gedefinieerd. Rechters hebben al eens geoordeeld dat je ca. invorderingsgrens of hoger moet rijden om verantwoordelijk te worden voor ongelukken als de ander jouw snelheid niet goed inschat. Dat betekent dat het pas waarschijnlijk wordt geacht dat jij het niet meer kon inschatten als jij 130 reed en de ander 180. Als jij met een privéauto rijdt zul je het op moeten gaan nemen tegen een leasemaatschappij (vaak dan), lijkt mij de moeite niet waard. Beter zul je er nooit van worden. ;)
SadisticPanda schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:32:
Die 2.5 ton ligt wat zwaarder op de baan. Als ik noodstop moet maken begint die direct te schuiven met mijn 1600kilo en te ABS-en. Weg controle.

An sicht is er wel voor het paard een gordel gespannen...nuja gordel. Ketting over de breedte van de aanhanger waar hij met zijn borst tegen duwt gans de weg. Puur dat die niet tegen de voorkant klapt elke keer je kort remt.
Op het moment dat je de ABS in duikt, blijf je juist goed bestuurbaar omdat je wielen blijven rollen en daardoor niet gaan glijden. Weet je trouwens zeker dat je die 2 ton mag trekken met jouw wagen? Meeste auto's mogen niet meer trekken dan hun leeggewicht.

[ Voor 3% gewijzigd door Pizza_Boom op 14-10-2019 14:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• j1990
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16-09 09:41
Dit is toch een redelijk zinloze discussie? Die 2 seconden regel komt echt niet uit de lucht vallen.. Je reactietijd (dus voordat je überhaupt kan reageren) is al 1 seconde. Vervolgens heb je nog een seconde nodig om de rem in te trappen. Als je dus minder dan 2 seconden afstand houdt en je voorganger moet een noodrem maken, ben je altijd te laat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21:37

steveman

Comfortabel ten onder

Ghostrider schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:02:
[...]

Ik heb er geen problemen mee als iemand hem er voor zet wanneer het past, echter pas dan wel je snelheid aan op de snelheid van de linkerbaan. En dat gebeurd eigenlijk nooit.

Voorbeeld, autos rijden links inhalend met 130kmh.

Jantje drukt hem tussen van rechts de autos in met 110kmh, gevolg remgolven met uiteindelijk spook files.

Ofwel wacht tot er ruimte ontstaat, geef gas en ga dan inhalen.
NB, als de Vmax 100 is kom ik ook gezellig naar links ipv te remmen. Zoek het lekker uit met dat gejakker.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58

garriej

Ik las ondertieten.

SadisticPanda schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:32:
[...]

Noob vraag; Waarom niet het paard andersom in de hanger? Dan klapt ie met z'n billen, nog niet iedeaal maar voor mijn gevoel beter.

Ik geef mensen met een paarde kar altijd de ruimte overigens. Die mensen kunnen zo assasial(niet allemaal etc. ) doen als wat, daar heeft dat arme beest niks mee te maken. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Pizza_Boom schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:43:
[...]
Dus je laat iemand niet voor gaan en je rijdt onnodig links? }) }) :P
Gekkigheid natuurlijk. Maar besef wel dat er voor dat soort fratsen geen afstanden zijn gedefinieerd. Rechters hebben al eens geoordeeld dat je ca. invorderingsgrens of hoger moet rijden om verantwoordelijk te worden voor ongelukken als de ander jouw snelheid niet goed inschat. Dat betekent dat het pas waarschijnlijk wordt geacht dat jij het niet meer kon inschatten als jij 130 reed en de ander 180. Als jij met een privéauto rijdt zul je het op moeten gaan nemen tegen een leasemaatschappij (vaak dan), lijkt mij de moeite niet waard. Beter zul je er nooit van worden. ;)
Nee nee, onnodig links is als er geen vrachtwagen is om in te halen, en die is er wel. Laten we ook duidelijk zijn, als zo'n malloot nog maar 5 meter achter me zit dan laat ik hem echt wel voor gaan, maar meestal zie je zo'n wegpiraat van wel 100 meter of meer aankomen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:14

PauseBreak

derp!

j1990 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:54:
Dit is toch een redelijk zinloze discussie? Die 2 seconden regel komt echt niet uit de lucht vallen.. Je reactietijd (dus voordat je überhaupt kan reageren) is al 1 seconde. Vervolgens heb je nog een seconde nodig om de rem in te trappen. Als je dus minder dan 2 seconden afstand houdt en je voorganger moet een noodrem maken, ben je altijd te laat..
Reactiesnelheid is een fluïde begrip. De verschillende tijden die veel worden gehanteerd zijn naar voren gekomen uit nogal kleinschalig onderzoek van het swov. Wanneer je echter kijkt naar de stand der wetenschap dan zie je dat het veel genuanceerder en complexer is. Reactietijd is persoonsafhankelijk en kan dus ook veel lager liggen dan die 1s aan basale reactietijd. Van groot belang hiervoor is of je actief bezig bent met je taak of niet. Afleiding in welke vorm ook vermindert je reactievermogen enorm snel omdat, ook al vinden veel mensen van niet, autorijden is een van de meest complexe, veeleisende activiteiten die we kunnen uitvoeren. Er is dus niet veel restcapaciteit voor andere dingen. Daarom is telefoongebruik ook zo kwalijk.

Nee, merp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Ryan1981 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 15:01:
Nee nee, onnodig links is als er geen vrachtwagen is om in te halen, en die is er wel. Laten we ook duidelijk zijn, als zo'n malloot nog maar 5 meter achter me zit dan laat ik hem echt wel voor gaan, maar meestal zie je zo'n wegpiraat van wel 100 meter of meer aankomen :P
Valt me alweer mee. :> >:)
Ik heb ze, ook als ik mij wel aan de snelheid houd, ook wel eens die hem gewoon lomp naar links gooien. Hangen ze een half uur achter een vrachtwagen, 10 meter voordat jij dan bij hun achterbumper bent moeten ze opeens wel naar links. :( :(
PauseBreak schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 15:07:
Reactiesnelheid is een fluïde begrip. De verschillende tijden die veel worden gehanteerd zijn naar voren gekomen uit nogal kleinschalig onderzoek van het swov. Wanneer je echter kijkt naar de stand der wetenschap dan zie je dat het veel genuanceerder en complexer is. Reactietijd is persoonsafhankelijk en kan dus ook veel lager liggen dan die 1s aan basale reactietijd. Van groot belang hiervoor is of je actief bezig bent met je taak of niet. Afleiding in welke vorm ook vermindert je reactievermogen enorm snel omdat, ook al vinden veel mensen van niet, autorijden is een van de meest complexe, veeleisende activiteiten die we kunnen uitvoeren. Er is dus niet veel restcapaciteit voor andere dingen. Daarom is telefoongebruik ook zo kwalijk.
Daarop inhakend, ik merk het als ik met een passagier in gesprek ben. Dan ga ik trager rijden als het echt een boeiend onderwerp is. Oppervlakkig geouwehoer trek ik wel. Andersom val ik ook stil in mijn gesprek als ik mijn kop bij het verkeer moet houden. Ik merk ook dat ik als passagier vaker verrast wordt door een verkeerssituatie dan wanneer ik zelf stuur, puur omdat ik dan niet met het verkeer bezig ben.

Wat trouwens helpt bij je reactietijd is vooruit kijken. Als ze een auto of 5-6 naar voren al remmen, kan jij alvast je gas los laten en je voet naar links verplaatsen. Zodra de auto voor de auto voor je gaat remmen, kan jij alvast rustig meeremmen en hoef je minder hard te remmen (en je geeft je achterligger daarmee die seconde extra tijd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
Pizza_Boom schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:41:
[...]

[...]
Ik snap best hoe het gaat met een paard. Je hebt alleen even teveel van die over het paard getilde malloten die vinden dat iedereen moet wijken voor hun knollenkar. Tsja, soms kan je beter een ander moment kiezen om te gaan rijden. Strikt genomen blijft het nog steeds een stuk lading dat voldoende vast dient te zitten, levende have of niet en dan zijn de vroege en late spits met zijn stop&go files wellicht niet de juiste momenten om met een paard aan boord te rijden.

EDIT: Maar terug naar het onderwerp: Ik snap niet dat velen zich zo druk maken om bumperklevers. Ik rijd aardig door en heb ze zo nu en dan ook wel eens (ook aan de voorbumper, maar die komen dan meestal naar links met flink snelheidsverschil en ik blijf zo lang mogelijk zonder remmen, maar wel gas los, rijden in de hoop dat ze nog extra gas gaan geven. Dat gebeurt meestal pas als ik ook 90 rijd :+ ). Ik doe er werkelijk niets mee. Blijf gewoon met dezelfde snelheid rijden, ga gewoon naar rechts waar ik naar rechts zou gaan en doe verder niets speciaals om ze extra te treiteren. Ik ben absoluut niet roomser dan de paus, maar bumperklevers heb ik echt niets mee. En dat kan ook wel eens betekenen dat ze een keer of 6 weer terug op mijn bumper komen, als ik van het gas af moet voor iemand die traag inhaalt en daarna weer ruimte heb, ga ik weer naar mijn tempo terug. Bij de volgende weer gas los en zodra je er dan achter zit, zie je ze wel weer eens terug. Moeten ze maar een auto met meer vermogen kopen, want in de tussentijd zit ik wel rechts. ;w
Gewicht maakt niet uit nee, maar levend of vaste lading is gewoon een groot verschil. Levend kun je gewoon niet met spanbanden vast zetten tegen een harde remactie. Als je hard remt, blijft hij gewoon echt niet staan, ga zelf maar eens in een aanhanger staan, laat de auto redelijk remmen vanaf 30 km/h naar 0, dan weet je wat ik bedoel. En denk dan eens aan 80/90 km/h naar 0!

Ik rij express al niet op drukke momenten, dus maak je niet druk. De file is nog redelijk tedoen met anticiperen, wanneer de file oplost is er ook geen probleem. Rare acties van anderen tijdens drukte en een acute file is het probleem.

Bumperklevers zijn voor mij pas een probleem op moment dat ik moet remmen of een noodstop moet maken en zij klappen achterin. Zij mogen fout zijn, maar ik zit met de wiplash en de schade... Tot die tijd: niet in je spiegel kijken, dan stoor je je er ook niet aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Pizza_Boom schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:43:
[...]
Op het moment dat je de ABS in duikt, blijf je juist goed bestuurbaar omdat je wielen blijven rollen en daardoor niet gaan glijden. Weet je trouwens zeker dat je die 2 ton mag trekken met jouw wagen? Meeste auto's mogen niet meer trekken dan hun leeggewicht.
Zware wagen komt de abs niet aan te pas. Remt gewoon. Mijn wagen gaat dan de ABS aan slagen.

Daarom dat ik deze wagen gekocht heb, zijn zijn klasse zijn er heeeeeeel weinig wagens die zoveel mogen trekken. (Tiguan 1; 2.0 TDI 4Motion)

--------
massa leeg 1566 kg
laadvermogen 684 kg
toelaatbare massa 2250 kg
aanhangermassa geremd 2200 kg
aanhangermassa ongeremd 750 kg
kogeldruk 100 kg
dakbelasting 100 kg
------------

Andere is touareg V10 TDI. Trekt net iets beter, alleen verbruik is net iets minder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:10

Bestla

Kvinne

PcDealer schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 21:35:
[...]

Jij kan daar geen last van hebben want jij mag helemaal niet harder dan 80.
Ik nodig je van harte uit op een zaterdag eens mee te komen rijden, je zult je verbazen hoe irritant die automobilisten zijn die 80km/h op de rechterbaan blijven karren. Elke vrachtwagen gaat daar aan voorbij, inhaalverbod of niet, is dat dan handig voor de doorstroming?

In de 80 km zones wordt helemaal geen 80 gereden, eerder 65/70 zo bang is men voor een boete. Is het dan gek dat ik dan ga inhalen? Let maar op, dat wordt door vrachtwagens gewoon gedaan.

[ Voor 16% gewijzigd door Bestla op 14-10-2019 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Bestla schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:48:
[...]

Ik nodig je van harte uit op een zaterdag eens mee te komen rijden, je zult je verbazen hoe irritant die automobilisten zijn die 80km/h op de rechterbaan blijven karren. Elke vrachtwagen gaat daar aan voorbij, inhaalverbod of niet, is dat dan handig voor de doorstroming?
Keuzes maken. De ene houdt zich wel aan de regels. Wat is er mis met de maximale snelheid rijden? Ik vind vrachtwagens waarvan ik het kenteken niet meer kan lezen omdat ze in mijn kont zitten irritant en ook nog gevaarlijk. Doorstroming = dat verkeer blijft doorrijden. Dus dat is prima gewaarborgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denheer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-09 21:03
Ryan1981 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:09:
[...]
En wat als die snellere auto een ongemarkeerde politiewagen is? Die mogen namelijk in bepaalde gevallen sneller dan de maximum snelheid zonder het voeren van licht- en geluidssignalen.

In het verkeer hoor je rekening met elkaar te houden, als jij een snellere auto aan ziet komen en je weet dat je deze sterk zal belemmeren door op dat moment naar links te gaan en je gaat dan alsnog naar links dan ben je bewust verkeerd bezig.

Je moet in het verkeer je rijgedrag aanpassen naar de situatie, in jouw voorbeeld is het dus beter om even wat gas te lossen, momentje te wachten en pas nadat de snellere auto voorbij is naar links te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

denheer schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 17:58:
[...]

En wat als die snellere auto een ongemarkeerde politiewagen is? Die mogen namelijk in bepaalde gevallen sneller dan de maximum snelheid zonder het voeren van licht- en geluidssignalen.

In het verkeer hoor je rekening met elkaar te houden, als jij een snellere auto aan ziet komen en je weet dat je deze sterk zal belemmeren door op dat moment naar links te gaan en je gaat dan alsnog naar links dan ben je bewust verkeerd bezig.

Je moet in het verkeer je rijgedrag aanpassen naar de situatie, in jouw voorbeeld is het dus beter om even wat gas te lossen, momentje te wachten en pas nadat de snellere auto voorbij is naar links te gaan.
Dan heeft die politie auto dikke pech, gaat hij maar over de vluchtstrook. Er rijden overigens vet veel politieauto's undercover als je op die manier redeneerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Ryan1981 op 14-10-2019 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denheer
Ryan1981 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 18:00:
[...]
Dan heeft die politie auto dikke pech! Er rijden dan overigens vet veel politieauto's undercover.
Het gaat niet om het feit dat al die auto's ongemarkeerde politiewagens zijn, het gaat erom dat je rekening moet houden met het feit dat elke auto een ongemarkeerde politiewagen kan zijn en dat deze een goede reden kan hebben om met meer dan de maximum snelheid te rijden.

Dan ga je dus niet voor eigen rechter spelen om deze met "vette pech" de weg af te drukken. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

denheer schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 18:06:
[...]
Het gaat niet om het feit dat al die auto's ongemarkeerde politiewagens zijn, het gaat erom dat je rekening moet houden met het feit dat elke auto een ongemarkeerde politiewagen kan zijn en dat deze een goede reden kan hebben om met meer dan de maximum snelheid te rijden.

Dan ga je dus niet voor eigen rechter spelen om deze met "vette pech" de weg af te drukken. 8)7
Rustig laten doen, hij krijgt vanzelf de fanmail vanuit Leeuwarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

denheer schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 18:06:
[...]

Ik druk niemand de weg af, ik haal een vrachtwagen in. Als een politie auto undercover met hoge snelheid achter mijn inhaal maneuvre terecht komt heb ik niets verkeerd gedaan en heeft hij pech.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denheer
Ryan1981 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 18:08:
[...]

Ik druk niemand de weg af, ik haal een vrachtwagen in. Als een politie auto undercover met hoge snelheid achter mijn inhaal maneuvre terecht komt heb ik niets verkeerd gedaan en heeft hij pech.
Niet dus, zoals Pizza_Boom al eerder in dit topic aangaf zal bij een ongeluk een rechter je verantwoordelijk houden voor het feit dat je geen rekening hebt gehouden met het overige verkeer omdat je de snelheid best had kunnen inschatten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

denheer schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 18:11:
[...]

Niet dus, zoals Pizza_Boom al eerder in dit topic aangaf zal bij een ongeluk een rechter je verantwoordelijk houden voor het feit dat je geen rekening hebt gehouden met het overige verkeer omdat je de snelheid best had kunnen inschatten.
De grootste onzin. Als ik met 130 km/h een vrachtwagen inhaal en er komt op redelijk grote afstand een malloot aan die nog genoeg tijd heeft om af te remmen maar dit niet doet is hij schuldig want hij komt van achter en houd niet genoeg afstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denheer
Ryan1981 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 18:14:
[...]
De grootste onzin. Als ik met 130 km/h een vrachtwagen inhaal en er komt op redelijk grote afstand een malloot aan die nog genoeg tijd heeft om af te remmen maar dit niet doet is hij schuldig want hij komt van achter en houd niet genoeg afstand.
Dan zijn we weer terug bij af: wat als dit een ongemarkeerde politieauto is met een goede reden voor die hoge snelheid?

In het verkeer is het ten strengste verboden om voor eigen rechter te spelen, bovendien hoor je je rijgedrag naar de situatie aan te passen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
denheer schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 18:24:
[...]

Dan zijn we weer terug bij af: wat als dit een ongemarkeerde politieauto is met een goede reden voor die hoge snelheid?

In het verkeer is het ten strengste verboden om voor eigen rechter te spelen, bovendien hoor je je rijgedrag naar de situatie aan te passen.
Kul, dit gaat helemaal niet om eigen rechter spelen. Dit gaat om tijdig naar links gaan voor een inhaalactie. En hardrijders die door het overtreden van de verkeersregels zichzelf in de problemen rijden.
Dat haal je erbij zodat je je eigen gedrag goed kunt praten.

[ Voor 5% gewijzigd door kendo op 14-10-2019 18:29 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denheer
kendo schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 18:28:
[...]

Kul, dit gaat helemaal niet om eigen rechter spelen. Dit gaat om tijdig naar links gaan voor een inhaalactie. En hardrijders die door het overtreden van de verkeersregels zichzelf in de problemen rijden.
Waarom kul? Hij heeft het over "vol in de remmen" wat betekend dat hij het er op aan laat komen om net voor een andere auto naar links te gaan.

Met genoeg inzicht kan je makkelijk een inschatting maken van het moment waarop een snellere auto jou voorbij zal gaan, dan ga je niet je snelheid aanhouden en wachten tot het laatste moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

denheer schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 18:24:
[...]

Exact en de situatie is dat ik een vrachtwagen aan het inhalen ben en de malloot kan zich dan aanpassen aan de situatie. De politiewagen kan de vluchtstrook pakken aangezien zij die bevoegdheid hebben.

Het zou juist een inschatting moeten zijn van die hardrijders dat een personen auto die een vrachtwagen naderd hoogstwaarschijnlijk gaat inhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denheer
Ryan1981 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 18:32:
[...]
Exact en de situatie is dat ik een vrachtwagen aan het inhalen ben en de malloot kan zich dan aanpassen aan de situatie. De politiewagen kan de vluchtstrook pakken aangezien zij die bevoegdheid hebben.

Het zou juist een inschatting moeten zijn van die hardrijders dat een personen auto die een vrachtwagen naderd hoogstwaarschijnlijk gaat inhalen.
Bij een verandering van rijbaan moet je voorrang moet verlenen aan het verkeer op de andere rijbaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
kendo schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 18:28:
[...]

Dat haal je erbij zodat je je eigen gedrag goed kunt praten.
Zou je hetzelfde ook hebben gedaan als je een pasgeboren kindje op je achterbank had gehad? Of zou je dan even hebben gewacht tot de ander voorbij was gereden?
Zolang je antwoord ‘Ja’ is, dan is er niets aan, anders ben je toch echt wel fout bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
denheer schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 18:31:
[...]

Waarom kul? Hij heeft het over "vol in de remmen" wat betekend dat hij het er op aan laat komen om net voor een andere auto naar links te gaan.

Met genoeg inzicht kan je makkelijk een inschatting maken van het moment waarop een snellere auto jou voorbij zal gaan, dan ga je niet je snelheid aanhouden en wachten tot het laatste moment.
Daar komt het helemaal niet op neer. Menig hardrijder gaat uit protest gewoon plankgas door tot aan de bumper van de voorligger. En daarna vol in de remmen. Dagelijkse kost hier in Heerenveen op de 100km/uur stukken. Op hardrijders valt niet te anticiperen.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

denheer schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 18:31:
[...]

Nee, wat ik bedoel is dat ik inschat dat als ik die malloot voor zou laten gaan ik tegen de tijd dat hij naast me zit vol in de remmen zou moeten. Dus ga ik ruim van te voren al links zitten om de vrachtwagen in te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

denheer schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 18:34:
[...]

Bij een verandering van rijbaan moet je voorrang moet verlenen aan het verkeer op de andere rijbaan.
Niet als dit verkeer ver achter mij zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Ryan1981 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 18:14:
Helaas. Jij maakt de bijzondere manoeuvre en bent aansprakelijk als iemand tijdens of direct na de manoeuvre op jouw wagen zit. Je moet namelijk het overige verkeer, ook iemand die te snel rijdt, voorrang geven voor de uitvoering van de manoeuvre. Indien men kan aantonen hoeveel de hardrijder te hard reed dan zal deze een boete krijgen daarvoor, maar de aansprakelijkheid van het ongeluk ligt bij jou.
Pagina: 1 ... 12 ... 15 Laatste

Let op:
Aangezien we dit topic leefbaar willen houden zijn er een paar basisregels om in acht te nemen bij het reageren:
  • Reageer respectvol, ook al deel je niet dezelfde mening. Steken onder water, trollen of flames worden niet gewaardeerd. Argumentatie is de sleutel in discussies.
  • Scheer niet een bepaalde groep over één kam. We hebben het hier over acties van individuen en niet die van een hele groep. Ik heb nog nooit alle bejaarden van NL in één auto zien zitten namelijk.
  • Opscheppen over gevaarzetting (Artikeltje 5 situaties) worden aangemerkt als troll en ook zo behandeld.