Bij bumperklevers ga ik me altijd zo netjes mogelijk gedragen.
• Genoeg afstand met de voorligger houden
• omdat het een 'gevaarlijke situatie' is de snelheid er uithalen (en dan niet vol op de rem maar rustig de CC omlaag klikken)
• áls er uiteindelijk ruimte is om naar rechts te gaan dan pas zodra de koplampen van degene die je inhaalt in de binnenspiegel te zien zijn
• overduidelijk spiegelen
• knipperlicht een keer of 5 laten knipperen
• heeeeel voorzichtig naar rechts invoegen.
Dat laatste uiteraard om niet abrupt je auto voor iemand anders te gooien en om rekening te houden met de automatische noodstop van nieuwe vrachtwagens. Je wilt niet de veroorzaker zijn van andermans noodstop natuurlijk.
En vmax is precies wat het zegt; een maximum, geen minimum. Ken zat wegen waar de esp ingrijpt als je na wat miezer de bocht in de weg volgt op vmax. Leuk ook al die hypothetische voorbeelden van 70 op de snelweg rijden, maar zo lang je je aanpast aan de situatie en met het verkeer mee rijdt is er niks aan de hand. In de regel zijn vrachtwagens het langzaamste verkeer, met een vmax van 80km/h, dus alles tussen 80km/h - vmax is prima geoorloofd
mits de situatie het toestaat. Tevens naar rechts indien mogelijk, maar probeer wel het slalommen (non-stop van baan wisselen
want ik móet naar rechts) te voorkomen aangezien dat ook niet helpt in de doorstoming. Het kan soms zo makkelijk zijn
offtopic:
ik erger me bijna net zo erg aan mensen die over persoonlijk voornaamwoorden formicidae cohabiteren als aan bumperklevers