Bumperklevers, wat doen we er mee?

Pagina: 1 ... 11 ... 15 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-08 10:30

ACID-dude

Make More Music!

PauseBreak schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:26:
[...]

Het komt op mij over alsof je gewoon heel graag gelijk wilt hebben, maar dat heb je in casu niet. Zelfs in het kleinste gehucht staan er objecten - doorgaans lichtmasten (lantaarnpalen) - op vaste afstand naast de weg. Zaken als strepen hebben ook vaste tussenafstanden en ga zo maar door. Het niet volledig hebben van dieptezicht is in 99,9% van de gevallen geen probleem wanneer het aankomt op veilig deelnemen aan het verkeer.

[...]

Ik zou die bekeuring met liefde aanvechten tot aan het Europees Hof. Het Verdrag van Wenen staat het namelijk toe, en dat staat boven onze wetgeving (die op dat verdrag is gebaseerd).
Bron?

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:38
scenix_ schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:43:
[...]

Natuurlijk, maar alleen in NL lijkt het echt een probleem te zijn. Ik hinder NOOIT andere bestuurders. Als het gaat rij ik ook met 190 op de rechterbaan of midden.
In Nederland zet ik mijn ACC aan op 135, 125 of 105 en volg gewoon links en haal soms in, geef ook een beetje meer gas als ik inhaal en het gaat te langzaam. Easy en geen hinder voor andere. Als ik zie dat er iemand met 140 aankomt en ik wil inhalen, wacht ik gewoon even.
Wachten is vaak prima maar als ik daardoor moet afremmen tot 90 achter een vrachtwagen dan haal ik gewoon met 125/135 in en moet degene die achter mij 140 wil rijden maar wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

PauseBreak schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:57:
[...]

Dit gaat over permanent/langdurig aanzetten van je groot licht. Dat doe ik in Nederland überhaupt niet.
Nee, dit gaat over het gebruik van verlichting in het verkeer in het algemeen. Er staat toch niks over langdurig of wel?

Kijk maar: https://maxius.nl/regleme...s-1990-rvv-1990/artikel28

[ Voor 13% gewijzigd door ACID-dude op 11-10-2019 12:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:12

snmght

imho dan he

Brilsmurfffje schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:23:
Ik vind de ruitensproeier altijd zeer effectief werken tegen bumperklevers, ik vind dat je in NL gewoon mag inhalen met vmax+5-10 km/h. Mensen die harder willen wachten maar even tot de inhaalactie voorbij is.
Hoe is dat effectief? Even ruitenwissers aan en klaar toch?
Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:23:
De arrogantie van dat klootjesvolk, ga gewoon rechts rijden als je te laf bent om 120-130 te rijden. Sterker nog, kom alsjeblieft niet meer op de weg.
Tsja, over arrogantie gesproken.. 120 of 130 is nog steeds een maximumsnelheid. Je mag op zo een weg gewoon een vrachtwagen inhalen met 90 of 100 km/h. Als je dat arrogant en laf noemt en die mensen van de weg wenst; kom er dan in godsnaam zelf niet meer. }:|

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

snmght schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:05:
[...]

[...]

Tsja, over arrogantie gesproken.. 120 of 130 is nog steeds een maximumsnelheid. Je mag op zo een weg gewoon een vrachtwagen inhalen met 90 of 100 km/h. Als je dat arrogant en laf noemt en die mensen van de weg wenst; kom er dan in godsnaam zelf niet meer. }:|
Doe eens lief

[ Voor 18% gewijzigd door Outerspace op 11-10-2019 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 18:19

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

[...]
Zoals ik eerder reeds reageerde tenzij jij elders door gehinderd wordt geldt:
_Dune_ schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:52:
[...]
Dat ligt aan hoe snel de partij rijdt die jij inhaalt en wat de maximal snelheid is. Als jij vrachtwagens inhaalt die 90 rijden en de maximale sneleheid is 130, jij gaat er met 95 voorbij dan zit jij toch echt fout. Een inhaal actie dient namelijk altijd zo kort als mogelijk te duren, aangezien jij nog genoeg ruimte hebt tussen 95 en de maximale snelheid van 130 houd jij het verkeer onnodig op en ben jij de veroorzaker van weer een file. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:23
[...]

[...]

Het effect is dat je de doorstroming belemmert door niet met gepaste snelheid in te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snmght

snmght

imho dan he

Als ik het wetboek er bij pak zie ik niet dat inhalen zo snel mogelijk dient te gebeuren of dat dan opeens de maximumsnelheid gereden zou moeten worden. Kan iemand het artikel duiden? Ik vind alleen dit;
Artikel 11
1 Inhalen geschiedt links.

2 Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.

3 Fietsers dienen elkaar links in te halen; zij mogen andere bestuurders rechts inhalen.

4 Bestuurders die zich rechts van een blokmarkering bevinden mogen bestuurders die zich links van deze markering bevinden rechts inhalen.

5 Bestuurders mogen trams rechts inhalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:40

PauseBreak

derp!

ACID-dude schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:00:
[...]

Nee, dit gaat over het gebruik van verlichting in het verkeer in het algemeen. Er staat toch niks over langdurig of wel?

Kijk maar: https://maxius.nl/regleme...s-1990-rvv-1990/artikel28
Even voor jouw gemak, je kunt beter kijken wat er op wetten.overheid.nl staat. Maxius is vaak achterhaald.

Als je in het Verdrag van Wenen kijkt (klik), dan moet je bij art 32 zijn, specifiek onder 3:
When, however, a vehicle is following closely behind another vehicle, driving lamps may be used to give a luminous warning as referred to in Article 28, paragraph 2, of the intention to overtake.
Het is dus wel degelijk toegestaan om een lichtsignaal te geven om je intentie om in te halen te communiceren.

edit: Om helemaal duidelijk te zijn, ook het gebruiken van de toeter is toegestaan, want dat is geregeld onder artikel 28 (audible warnings).

[ Voor 13% gewijzigd door PauseBreak op 11-10-2019 12:19 ]

Nee, merp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:36

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

[...]

Je mag op zo een weg gewoon een vrachtwagen inhalen met 90 of 100 km/h.
Dat is niet juist

het welbewust ophouden van de verkeersdoorstroming en zo anderen hinderen terwijl je best sneller kunt rijden is wel degelijk een verkeersovertreding

Artikel 5 Wegenverkeerswet 1994
Hoofdstuk II. Verkeersgedrag

§ 1. Gedragsregels
Artikel 5
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Zie ook de website van de Rijksoverheid hierover:
Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer. Als u te langzaam rijdt kunt u wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen. U krijgt dan een boete.
https://www.rijksoverheid...lheid-voor-het-wegverkeer

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Goede bijdrage, lekker kort ook! +1 ;)

Desalniettemin, als ik zo'n etterbak voor me heb dan kook ik van binnen maar uit dit niet in mijn rij gedrag, zouden meer mensen moeten doen. Tot het punt dat het ernstige gevolgen voor mij heeft, dan gaan we niet aan een schadeformuliertje toe komen. Vind je het echt zo gek dat ik iemand zijn nek omdraai als hij mij schuldbewust een ongeluk in jaagt?

Dat moralistisch gezever van je laat ik dan ook lekker aan mij voorbij gaan ;w
ACID-dude schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:19:

Jep, ik heb had er echt niet meer woorden voor, sorry. Quote mijn gezever eens als je wilt.

Je uit dit niet in je rijgedrag? Wat ging je doen als je niet tot tien ging tellen precies? Vast niet voor eigen rechter spelen. Je voorbeeld zal vast een grote schrik hebben opgeleverd, ook genoeg meegemaakt. Maar jouw taalgebruik..
Off-topic, bij deze de quote. Tof van je dat je me niet terug laat zoeken in het topic maar het meteen in dezelfde post voor mij aanlevert :+

On-topic: Totdat het echt gevaarlijk voor mij wordt zal ik het bij wat gevloek in de auto houden (waar niemand last van heeft). Als iemand, door bewust onbekwaam handelen zoals in mijn voorbeeld mij echt in levensgevaar brengt dan volmondig ja, ja dan speel ik voor eigen rechter. En nee, daar ga ik wettelijk niet mee wegkomen daar ben ik me van bewust.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2019 12:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

RM-rf schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:14:
[...]

Dat is niet juist

het welbewust ophouden van de verkeersdoorstroming en zo anderen hinderen terwijl je best sneller kunt rijden is wel degelijk een verkeersovertreding

[...]

[...]

Mooi wat je aanhaalt hier. Op zich is het geen probleem om met een klein(er dan mogelijk) snelheidverschil een vrachtwagen in te halen, mits het aankomende (netjes v-max rijdende) publiek daar niet voor in de ankers hoeft. Even gas los moet kunnen. Iemand hoeft niet telkens van 80 naar 130 te accelereren alvorens in te halen.

Redelijkheid en billijkheid geldt voor de interpretatie van deze regels. Helaas haalt dit onderwerp niet het beste naar boven in mensen, mede getuigende de heetgebakerde reacties van sommigen..
Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:18:
[...]

Vind je het gek dat ik iemand zijn nek omdraai als hij mij schuldbewust een ongeluk in jaagt?

Ik kook van binnen maar uit dit niet in mijn rij gedrag, zouden meer mensen moeten doen. Dat moralistisch gezever van je laat ik dan ook lekker aan mij voorbij gaan ;w
Jep, ik heb had er echt niet meer woorden voor, sorry. Quote mijn gezever eens als je wilt.

Je uit dit niet in je rijgedrag? Wat ging je doen als je niet tot tien ging tellen precies? Vast niet voor eigen rechter spelen. Je voorbeeld zal vast een grote schrik hebben opgeleverd, ook genoeg meegemaakt. Maar jouw taalgebruik..

[ Voor 26% gewijzigd door ACID-dude op 11-10-2019 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-09 17:51

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

EnigmaNL schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:23:
[...]
Ik rijd alleen links wanneer ik aan het inhalen ben. Soms heb je echter van die driftige typjes die willen dat je met 20km snelheidsverschil inhaalt in plaats van 5 of 10 en die gaan dan seinen. Daar heb ik dus geen boodschap aan.

Edit: ik bedoel natuurlijk snelheidsverschil bovenop de maximumsnelheid.
Mooi, dan zijn we het eens. Zolang iemand met Vmax (of sneller ;) ) inhaalt, heb ik er totaal geen problemen mee.En net eronder door een afwijking van de snelheidsmeter kan ik ook nog begrijpen. Zolang je hem er dan niet voorhoekt, waardoor ik ineens geen veilige afstand tot mijn voorligger heb, zal ik niet gaan seinen of bumperkleven.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snmght

snmght

imho dan he

RM-rf schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:14:
[...]

Dat is niet juist

[...]

[...]

Ik zie het nog steeds niet. Volgens mij wordt hier bedoeld dat je de doorstroming als geheel niet mag hinderen; je mag niet eigenhandig zorgen voor ernstig gevaarlijke situaties of extreem langzaam gaan rijden (filevorming).

Met 90 km/h een vrachtwagen inhalen op een 120 km/h weg kan (afhankelijk van de drukte) hartstikke prima. Dat een zekere groep mensen daar enorme problemen mee heeft ligt toch echt aan hen gebrek om rekening te houden met langzamere weggebruikers. Het is een maximumsnelheid, ik zeg het nog maar een keer. De 90 km/h inhaler is niet degene die gevaarlijk bezig is, dat is de bumperklever. Dat is ook de enige die een boete verdient in dit verhaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-09 16:03
Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 08:29:
[...]

Nee hoor, was een stoet van vrachtwagens aan het inhalen, is het enige wat daar rijdt midden in de nacht. Knipperende koplampen begon een km van te voren.

Doe het zelf maar eens bij je voorganger als een debiel met knipperende koplampen op inrijden terwijl diegene gewoon een fatsoenlijke snelheid rijdt en er een stoet vrachtwagens rijden. Mag je mij vertellen daarna welke reactie je krijgt.
Een stoet vrachtwagens? Lijkt me bijzonder om 3 uur 's nachts, maar goed, het zou kunnen. Eerder zei je nog:
Hij zat te knipperen tot die een meter achter me zat, gelukkig kwam toen net de vrachtwagen in het vizier.
Gelukkig kwam er daar DE vrachtwagen in het vizier. Er klopt iets niet aan je verhaal...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TakeAway
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 08:09
[...]

Desalniettemin, als ik zo'n etterbak voor me heb dan kook ik van binnen maar uit dit niet in mijn rij gedrag, zouden meer mensen moeten doen. Tot het punt dat het ernstige gevolgen voor mij heeft, dan gaan we niet aan een schadeformuliertje toe komen. Vind je het echt zo gek dat ik iemand zijn nek omdraai als hij mij schuldbewust een ongeluk in jaagt?

Dat moralistisch gezever van je laat ik dan ook lekker aan mij voorbij gaan ;w

[...]

Off-topic, bij deze de quote. Tof van je dat je me niet terug laat zoeken in het topic maar het meteen in dezelfde post voor mij aanlevert :+

On-topic: Totdat het echt gevaarlijk voor mij wordt zal ik het bij wat gevloek in de auto houden (waar niemand last van heeft). Als iemand, door onbekwaam handelen mij echt in levensgevaar brengt dan volmondig ja.
Jij hebt een serieus probleem hoor, heb je wel eens naar een anger managements cursus gekeken? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2024
Philip Ross schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:59:
[...]

Wachten is vaak prima maar als ik daardoor moet afremmen tot 90 achter een vrachtwagen dan haal ik gewoon met 125/135 in en moet degene die achter mij 140 wil rijden maar wachten.
"moet maar wachten"

De persoon achter jou heeft allang gezien dat jij niet naar rechts gaat omdat daar een vrachtwagen rijdt. Daarna ga ik altijd gewoon naar rechts, als het gaat en de rechterbaan niet veeeeel langzamer rijdt. Ik rij geen porche, dus laat ze maar voorbij. Dan kan ik daarna weer gas geven en zit de andere bestuurder niet achter mij. De snelste zal gewoon inhalen, dan zijn alle gelukkig. Ook als ik dan even naar rechts moet en een beetje moet remmen, ik zou willen dat mijn auto zo snel is, issie niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

snmght schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:26:
[...]

Ik zie het nog steeds niet. Volgens mij wordt hier bedoeld dat je de doorstroming als geheel niet mag hinderen; je mag niet eigenhandig zorgen voor ernstig gevaarlijke situaties of extreem langzaam gaan rijden (filevorming).

Met 90 km/h een vrachtwagen inhalen op een 120 km/h weg kan (afhankelijk van de drukte) hartstikke prima. Dat een zekere groep mensen daar enorme problemen mee heeft ligt toch echt aan hen gebrek om rekening te houden met langzamere weggebruikers. Het is een maximumsnelheid, ik zeg het nog maar een keer. De 90 km/h inhaler is niet degene die gevaarlijk bezig is, dat is de bumperklever. Dat is ook de enige die een boete verdient in dit verhaal.
Ik durf wel te stellen dat je beiden gevaarlijk bezig bent in de door jou geschetste situatie. Naast dat het wel degelijk de bedoeling is om zoveel mogelijk de maximumsnelheid te rijden, zorg je vanzelf voor filevorming als je met minimaal snelheidsverschil inhaalt (ongeacht wat dat is). In jouw voorbeeld heb je een snelheidsverschil van 30km/u, dat is echt heel fors, terwijl er maar een snelheidsverschil t.o.v. de ingehaalde partij is van 1-5km/u (afhankelijk van de snelheidsbegrenzer van de truck). Dat is heel weinig. Je krijgt dus ook, zelfs op rustige momenten, al snel een rij auto's achter degene die inhaalt.

Beide gedragingen zijn onwenselijk en gevaarlijk in het dagelijkse verkeer. Als je 90km/u rijdt hoef je niet in te halen. Als ik een tandemasser erachter heb hangen dan haal ik ook niet in bijvoorbeeld.

Nee, merp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

TakeAway schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:29:
[...]

Jij hebt een serieus probleem hoor, heb je wel eens naar een anger managements cursus gekeken? :'(
Daar heb ik geleerd tot 10 te tellen ;)

Even serieus; een oprechte vraag. Als jullie in een serieus ongeluk belanden doordat iemand zoals in mijn voorbeeld minuten lang met zijn telefoon aan het spelen is dan zouden jullie het bij een ferme woordenwisseling houden? Dan ben je een beter mens dan ik, dat zal ik zeker niet ontkennen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2019 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarJunkyXL
[...]

Dat een zekere groep mensen daar enorme problemen mee heeft ligt toch echt aan hen gebrek om rekening te houden met langzamere weggebruikers.
Mag jij me vertellen welke auto geen (ongeveer) 130 km per uur kan rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:45
Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar.
En, niet of. Daar zit gelijk het verschil met het Verdrag van Wenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

PauseBreak schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:14:
[...]

Even voor jouw gemak, je kunt beter kijken wat er op wetten.overheid.nl staat. Maxius is vaak achterhaald.

Als je in het Verdrag van Wenen kijkt (klik), dan moet je bij art 32 zijn, specifiek onder 3:

[...]

Het is dus wel degelijk toegestaan om een lichtsignaal te geven om je intentie om in te halen te communiceren.

edit: Om helemaal duidelijk te zijn, ook het gebruiken van de toeter is toegestaan, want dat is geregeld onder artikel 28 (audible warnings).
Bedankt, je hebt (sinds 2008 dan) gelijk. Wat ik aanhaalde gold van tenminste 1990 tot 2008, sindsdien overruled het verdrag van Wenen onze eigen regels. Waar ik het zeker op dit punt niet mee eens ben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CarJunkyXL
TheBrut3 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:31:
[...]

[...]

En, niet of. Daar zit gelijk het verschil met het Verdrag van Wenen.

Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar.
Als een auto een vrachtwagen met 90 inhaal en ik kom aan met 135 is dat een snelheidsverschil van 45 km\pu. Dat vind ik gevaarlijk en mag dus signalen afgeven. Top geregeld! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

ACID-dude schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:33:
[...]

Bedankt, je hebt (sinds 2008 dan) gelijk. Wat ik aanhaalde gold van tenminste 1990 tot 2008, sindsdien overruled het verdrag van Wenen onze eigen regels. Waar ik het zeker op dit punt niet mee eens ben.
Al wel langer - het RVV1990 is gebaseerd op dit Verdrag, en de inhoud van deze artikelen is, voor zover mij bekend althans, niet gewijzigd in die periode. Het is onze eigen wetgeving die niet klopt met het Verdrag, ondanks dat onze overheid geen voorbehoud heeft uitgeoefend op deze artikelen. Nogal onhandig gedaan als je het mij vraagt.

Overigens, voor de duidelijkheid, ik sein eigenlijk nooit. Hooguit als er weer eens een verstopte snelheidscontrole met een kliko wordt gehouden of als er een truck een defect dimlicht heeft.

Nee, merp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

[...]

On-topic: Totdat het echt gevaarlijk voor mij wordt zal ik het bij wat gevloek in de auto houden (waar niemand last van heeft). Als iemand, door bewust onbekwaam handelen zoals in mijn voorbeeld mij echt in levensgevaar brengt dan volmondig ja, ja dan speel ik voor eigen rechter. En nee, daar ga ik wettelijk niet mee wegkomen daar ben ik me van bewust.
You're quite welcome. Dan snap ik waar jouw grens van moralistisch gezever vandaan komt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:31:
[...]

Daar heb ik geleerd tot 10 te tellen ;)

Even serieus; een oprechte vraag. Als jullie in een serieus ongeluk belanden doordat iemand zoals in mijn voorbeeld minuten lang met zijn telefoon aan het spelen is dan zouden jullie het bij een ferme woordenwisseling houden?
Nee, ik zou die persoon via juridische wegen proberen kaal te plukken. Je kan zo'n persoon aftuigen, maar daar schiet je niks mee op, misschien dat je even wat opluchting hebt, totdat oom agent je vraagt waarom je dat gedaan hebt en je in het ergste geval in het staatshotel mag slapen. (daarbij heb je ook nog de kans dat het stiekem een MMA vechter is, ben je mooi klaar mee :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkfreak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-11-2024

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Ah, bumperklevers, mijn favoriete irritatiepunt op de snelweg ..

Het lijken ook 9/10 keer altijd hetzelfde soort mensen te zijn:
Duitsers in een dikke bak die 160 gaat door naar het gaspedaal te kijken.
Nederlanders met een bestelbusje.
Belgen (sorry voor de Belgische tweakers die zich op de tenen getrapt gaan voelen), deze zijn in mijn ervaring ook echt het ergste.

Ik heb oprecht het volgende scenario al diverse keren meegemaakt:

Max snelheid = 130
Links = Leeg.
Rechts is een reeks aan sub-130 rijdende voertuigen met een dusdanige afstand ertussen dat het geen nut heeft slechts één in te halen, maar beter doortrappen en de reeks inhalen.
Ik: Rijd links, met ~140 op de teller, om er even snel langs te komen.
Achter: Belg die mij nog net niet in de kofferbak kruipt, en met grootlicht knippert alsof hij een show op Defqon voorziet.
Zodra ik de reeks ingehaald heb, ga ik naar rechts (op dit punt al aardig geïrriteerd).
Belg: Haalt mij in, gaat voor mij rijden, trapt op de rem, en begint zijn ruitenwisser leeg te sproeien.

Ik heb ook al twee keer een variatie op bovenstaande meegemaakt dat meneer belg mij rechts begint in te halen, om vervolgens te remmen en sproeien (Waarbij een keer hij niet genoeg vaart kreeg en bijna tegen de auto op de rechter strook knalde).

Dit soort extreem asociaal rijgedrag, en pesten en 'wraak' nemen op de weg heb ik tot nu toe alleen met Belgen meegemaakt, wat is dat toch?

Ik weet dat dit mogelijk grenst aan het breken van de topic-regel, maar het is een oprechte observatie die ik maak, hoop dat dit zo net door de beugel kan.
(Doet mij trouwens hieraan denken https://www.demorgen.be/n...eurs-van-europa~b99af10f/ )

Als je zo iemand met zulk gedrag op een dashcam vastlegd, heeft het nut om die beelden naar de politie te sturen?

Als er weer eens zo een bestelbusje achter mij kleeft, of een duitser met een BMW M5 of zo dan is er soms wel eens een keer knipperen met grootlicht, en vervolgens, zodra ik plaats maak, wordt je ingehaald en was het dat.

Ik ben trouwens totaal geen traagrijder (ik rijd altijd max snelheid, of 10-20 erboven), en de enige momenten dat ik wat langer links blijf rijden is als er rechts dus auto's zodanig rijden dat je haast niet van strook kunt wisselen zonder dat je aan het zig-zaggen bent.

[ Voor 9% gewijzigd door Darkfreak op 11-10-2019 12:58 ]

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

dr.lowtune schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:37:
[...]

Nee, ik zou die persoon via juridische wegen proberen kaal te plukken. Je kan zo'n persoon aftuigen, maar daar schiet je niks mee op, misschien dat je even wat opluchting hebt, totdat oom agent je vraagt waarom je dat gedaan hebt en je in het ergste geval in het staatshotel mag slapen. (daarbij heb je ook nog de kans dat het stiekem een MMA vechter is, ben je mooi klaar mee :+ )
Dat is absoluut de volwassen en wenselijke reactie/gevolg. Maar als ik terugkijk naar de keren dat ik in fysiek gevaar was (op de weg of in andere situaties) dan ontstaat er bij mij een ontzettende vlaag van adreline en woestheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

PauseBreak schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:35:
[...]

Al wel langer - het RVV1990 is gebaseerd op dit Verdrag, en de inhoud van deze artikelen is, voor zover mij bekend althans, niet gewijzigd in die periode. Het is onze eigen wetgeving die niet klopt met het Verdrag, ondanks dat onze overheid geen voorbehoud heeft uitgeoefend op deze artikelen. Nogal onhandig gedaan als je het mij vraagt.

Overigens, voor de duidelijkheid, ik sein eigenlijk nooit. Hooguit als er weer eens een verstopte snelheidscontrole met een kliko wordt gehouden of als er een truck een defect dimlicht heeft.
Voor zover ik kan bepalen is Nederland pas op 8 november 2008 toegetreden als verdragsluitende partij en geldt het dus pas sindsdien voor ons.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

[...]

Dan is dat toch enigszins gebrek aan verkeersinzicht van jouw kant, naar mijn mening. Want als het overige verkeer bij max 130, 120 - 130 rijdt en jij vervolgens een vrachtwagen gaat inhalen met 90 Km/h (tenzij je elders door wordt gehinderd), houd jij het overige verkeer onnodig op.

Verder dienen bijzondere verrichtingen altijd zo kort als mogelijk te duren, binnen de gestelde grensen, ook een punt waar jij dan niet aan voldoet. Ik zeg overigens niet dat jij direct vmax 130 moet gaan rijden maar vrachtwagens met een verschil van 5 -10 Km/h inhalen is gewoon het overige verkeer hinderen en kan vervolgens voor gevaarlijke situaties zorgen, door de reactie van anderen op jouw handelen.

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 11-10-2019 13:02 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:47:
[...]

Dat is absoluut de volwassen en wenselijke reactie/gevolg. Maar als ik terugkijk naar de keren dat ik in fysiek gevaar was (op de weg of in andere situaties) dan ontstaat er bij mij een ontzettende vlaag van adreline en woestheid.
Dat kan ik me ook prima voorstellen, sterker nog, ik kan ook behoorlijk opgefokt raken. Gelukkig komt er dan binnen een paar seconden het besef hoe ik dan vooral mijzelf zou naaien en zo'n idioot gun ik niet het plezier om me 2x te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:44
_Dune_ schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:59:
[...]

Dan is dat toch enigszins gebrek aan verkeersinzicht van jouw kant, naar mijn mening. Want als het overige verkeer bij max 130, 120 - 130 rijdt en jij vervolgens een vrachtwagen gaat inhalen met 90 Km/h (tenzij je elders door wordt gehinderd), houd jij het overige verkeer onnodig op.

Verder dienen bijzondere verrichtingen altijd zo kort als mogelijk te duren, binnen de gestelde grensen, ook een punt waar jij dan niet aan voldoet. Ik zeg overigens niet dat jij direct vmax 130 moet gaan rijden maar vrachtwagens met een verschil van 5 -10 Km/h inhalen is gewoon het overige verkeer hinderen.
Maar je wordt ook geacht je snelheid aan te passen aan de situatie; dus als je de afweging maakt dat de omstandigheden vragen om een snelheid van max 95 km/u is er niets aan de hand totdat de rechter daar iets anders van vindt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Gebanned schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 13:03:
[...]

Maar je wordt ook geacht je snelheid aan te passen aan de situatie; dus als je de afweging maakt dat de omstandigheden vragen om een snelheid van max 95 km/u is er niets aan de hand totdat de rechter daar iets anders van vindt.
Daar heb jij helemaal gelijk in, het is dan zeker niet de bedoeling om een langzame inhaler op de bumper te gaan zitten, maar deze is initieel wel fout om een bijzondere verrichting, zonder dat dit nodig is, op deze manier uit te voeren en daarmee het overige verkeer te hinderen. Daar heeft de wetgever als zijn/hhaar mening over gegeven.

Het wordt bijvoorbeeld anders als het een auto met aanhanger betreft die de vrachtwagens inhaald, die is namelijk weer aan andere bepalingen gebonden als het op maximale snelheid aankomt.

[ Voor 19% gewijzigd door _Dune_ op 11-10-2019 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-09 11:46
Philip Ross schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:37:

Maar dat is meer handhaving. Dat kan prima gebeuren.

Want anders zou geen enkele limiet effect hebben volgens jou.
Limiet heeft zeker wel zin. sommige mensen (ik) houden de snelheid aan +10 maar je hebt idioten die nergens naar kijken!

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:36

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

ACID-dude schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:19:
[...]

Mooi wat je aanhaalt hier. Op zich is het geen probleem om met een klein(er dan mogelijk) snelheidverschil een vrachtwagen in te halen, mits het aankomende (netjes v-max rijdende) publiek daar niet voor in de ankers hoeft. Even gas los moet kunnen.
Je gas bewust loslaten als je aan het inhalen bent valt nu juist wel onder het hinderen van ander verkeer en de verkeersdoorstroming.
Ook is het wel degelijk zo dat je je eigen snelheid moet afwegen en als jouw handeling anderen onnodig lang ophoud is dat gewoon als strafbaar te zien, daaronder valt ook het inhalen van een vrachtwagen met nettaan een paar km verschil zodat je er zo lang mogelijk over doet, terwijl je best eventjes kunt versnellen als je ziet dat er veel anderen achter je opgehouden worden

natuurlijk hoef je zelf niet te versnellen tot 130kmu... Maar het gaat erom dat het welbewust hinderren van anderen strafbaar is, ook als iemand 'vind' dat dat terecht zou zijn omdat hij zich ergert aan diens rijstijl...

Belangrijk is vooral dat er altijd een noodzaak is rekening met anderen te houden... niet enkel de mensen die snel rijden moeten dat doen (al is het ook voor hen verplicht, ik vind klevers of gasten die ook hardnekkig gaan knipperen als ze kort achter iemand anders zitten, overigens ook extreem ergerlijk)..
maar evengoed mensen die langzwaam rijden en ik wijs erop dat als mensen die langzaam rijden dat bewust extra gaan doen om anderen 'op te houden', ze wel degelijk de wegenverkeerswet overtreden, omdat dat onder 'hinderen' valt.

Niemand zit in zn eentje op de weg, je moet _altijd_ rekening met andere weggebruikers houden, en dat betekent ook soms je snelheid aanpassen.... dat kan gas terugnemen zijn, maar óók soms eventjes wat gas bijgeven.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dieken Taffert
PauseBreak schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:30:
[...]

Ik durf wel te stellen dat je beiden gevaarlijk bezig bent in de door jou geschetste situatie. Naast dat het wel degelijk de bedoeling is om zoveel mogelijk de maximumsnelheid te rijden, zorg je vanzelf voor filevorming als je met minimaal snelheidsverschil inhaalt (ongeacht wat dat is). In jouw voorbeeld heb je een snelheidsverschil van 30km/u, dat is echt heel fors, terwijl er maar een snelheidsverschil t.o.v. de ingehaalde partij is van 1-5km/u (afhankelijk van de snelheidsbegrenzer van de truck). Dat is heel weinig. Je krijgt dus ook, zelfs op rustige momenten, al snel een rij auto's achter degene die inhaalt.

Beide gedragingen zijn onwenselijk en gevaarlijk in het dagelijkse verkeer. Als je 90km/u rijdt hoef je niet in te halen. Als ik een tandemasser erachter heb hangen dan haal ik ook niet in bijvoorbeeld.
Volledig met je eens.

Met 90 km/u een vrachtwagen inhalen tijdens normale drukte is hoogst asociaal en ja, ook gevaarlijk. Gewoon even gas bij geven en na de inhaalmanoeuvre weer 90 gaan rijden op de rechterbaan. Zo simpel is het echt. Geen idee waarom iemand per sé dezelfde snelheid wil blijven rijden, ook met cruise control kun je eenvoudig wat gas bij geven.

Snmght maakt de kanttekening dat het afhankelijk is van de drukte, maar je vraagt te veel van het anticiperend vermogen van de mens als je in moet schatten hoe lang het duurt voor iemand met 40 km/u snelheidsverschil achterop je zit. Als het heel rustig is (geen-kip-op-de-weg rustig), is het prima, maar in veruit de meeste gevallen niet wenselijk en niet sociaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

dr.lowtune schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 13:01:
[...]

Dat kan ik me ook prima voorstellen, sterker nog, ik kan ook behoorlijk opgefokt raken. Gelukkig komt er dan binnen een paar seconden het besef hoe ik dan vooral mijzelf zou naaien en zo'n idioot gun ik niet het plezier om me 2x te pakken.
Lichtelijk off-topic (is meer iets voor een road-rage topic):

Normaliter zakt het bij mij ook na enkele seconden, maar wanneer er echt gevaar speelt merk ik van mezelf dat ik niet zo snel kalmeer. Helaas komt het besef van mezelf naaien pas laat binnen als het echt rood voor de oogjes is. Gelukkig komt dit maar zeer incidenteel voor (zoveel wegpiraten zijn er nou ook weer niet op mijn woon-werk traject).

De laatste keer dat ik zo kookte (twee jaar geleden werd ik letterlijk van de rotonde afgedrukt door een auto die blijkbaar verkeerd voorgesorteerd stond of die niet snapte hoe wegmarkeringen werken) heb ik de auto ook echt even 5 minuten aan de kant moeten zetten voordat ik weer bekwaam genoeg was om verder te rijden. Hoe boos ik ook wordt, ik zal dit nooit en te nimmer op omstanders afreageren of in gevaar brengen. Dan maar even aan de kant voordat we verder rijden.

Als die persoon op dat moment binnen handbereik was dan had ik mezelf best genaaid (in your words). Zou ook niet weten hoe ik die knop om moet zetten. Ik kan in het dagelijks leven veel hebben (heb dan ook zelden tot nooit ruzie of conflicten) maar ik merk wel dat diep van binnen het oog voor een oog principe diep geworteld zit. En logischerwijs snap ik wat er mis is het met dat principe (is geen maatschappij mee op te bouwen) maar dat is niet voldoende om het gevoel weg te nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2019 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 13:20:
[...]

Lichtelijk off-topic (is meer iets voor een road-rage topic):

Normaliter zakt het bij mij ook na enkele seconden, maar wanneer er echt gevaar speelt merk ik van mezelf dat ik niet zo snel kalmeer. Helaas komt het besef van mezelf naaien pas laat binnen als het echt rood voor de oogjes is. Gelukkig komt dit maar zeer incidenteel voor (zoveel wegpiraten zijn er nou ook weer niet op mijn woon-werk traject).

De laatste keer dat ik zo kookte (twee jaar geleden werd ik letterlijk van de rotonde afgedrukt door een auto die blijkbaar verkeerd voorgesorteerd stond of die niet snapte hoe wegmarkeringen werken) heb ik de auto ook echt even 5 minuten aan de kant moeten zetten voordat ik weer bekwaam genoeg was om verder te rijden.

Als die persoon op dat moment binnen handbereik was dan had ik mezelf best genaaid (in your words). Zou ook niet weten hoe ik die knop om moet zetten. Ik kan in het dagelijks leven veel hebben (heb dan ook zelden tot nooit ruzie of conflicten) maar ik merk wel dat diep van binnen het oog voor een oog principe diep geworteld zit. En logischerwijs snap ik wat er mis is het met dat principe (is geen maatschappij mee op te bouwen) maar dat is niet voldoende om het gevoel weg te nemen.
Auto naast de weg zetten lijkt me een prima reactie. Het is anders als je er achteraan racet en de persoon tot stoppen dwingt, of uitstapt bij een stoplicht. Als je Badr Hari of een lookalike treft ben je de klos, als je iemand zwaar mishandelt ook. Er is daar niets mee te winnen.

Het verkeer is gewoon vrij hopeloos, het is te druk en er zijn te veel egotrippers in het verkeer. Zelfs hier op Tweakers, waar vooral mensen met gezond verstand en respect voor de regels komen is mijn indruk, laten er een paar van zich horen. Met name in de Randstad lijkt hoffelijkheid niet te bestaan, daar is het ikke-ikke-ikke. Als ik naar Amsterdam ging (jaren gewerkt), wist ik altijd hoe laat het was. Tegenzin tot en met.

Een oplossing? Iedereen een dashcam, de beelden accepteren als bewijs in een rechtzaak en een politie-orgaan opzetten dat video's beoordeelt naar zwaarte overtreding, dit koppelt aan een persoon. En lompheid gaan beboeten. Dat werkt wel aannaai-gedrag in de hand, of de maatschappij daar prettiger van wordt...

Betere oplossing? De zelfrijdende auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

RM-rf schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 13:17:
[...]

Je gas bewust loslaten als je aan het inhalen bent valt nu juist wel onder het hinderen van ander verkeer en de verkeersdoorstroming.
Ook is het wel degelijk zo dat je je eigen snelheid moet afwegen en als jouw handeling anderen onnodig lang ophoud is dat gewoon als strafbaar te zien, daaronder valt ook het inhalen van een vrachtwagen met nettaan een paar km verschil zodat je er zo lang mogelijk over doet, terwijl je best eventjes kunt versnellen als je ziet dat er veel anderen achter je opgehouden worden

natuurlijk hoef je zelf niet te versnellen tot 130kmu... Maar het gaat erom dat het welbewust hinderren van anderen strafbaar is, ook als iemand 'vind' dat dat terecht zou zijn omdat hij zich ergert aan diens rijstijl...

Belangrijk is vooral dat er altijd een noodzaak is rekening met anderen te houden... niet enkel de mensen die snel rijden moeten dat doen (al is het ook voor hen verplicht, ik vind klevers of gasten die ook hardnekkig gaan knipperen als ze kort achter iemand anders zitten, overigens ook extreem ergerlijk)..
maar evengoed mensen die langzwaam rijden en ik wijs erop dat als mensen die langzaam rijden dat bewust extra gaan doen om anderen 'op te houden', ze wel degelijk de wegenverkeerswet overtreden, omdat dat onder 'hinderen' valt.

Niemand zit in zn eentje op de weg, je moet _altijd_ rekening met andere weggebruikers houden, en dat betekent ook soms je snelheid aanpassen.... dat kan gas terugnemen zijn, maar óók soms eventjes wat gas bijgeven.
We zijn het met elkaar eens, ik bedoelde dat aankomend verkeer dat v-max rijdt best even gas los mag laten als er iemand anders met een redelijke snelheid aan het inhalen is. Dus niet vlak voor het aankomend verkeer naar links gaan, dat is hinderen en bovendien moet bij rijbaan wisselen voorrang verleend worden aan het overige verkeer. Uiteraard moet een inhaler geen gas lossen, die moet zo snel als redelijk mogelijk weer terug naar rechts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CarJunkyXL
Dieken Taffert schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 13:32:
[...]

Een oplossing? Iedereen een dashcam, de beelden accepteren als bewijs in een rechtzaak en een politie-orgaan opzetten dat video's beoordeelt naar zwaarte overtreding, dit koppelt aan een persoon. En lompheid gaan beboeten. Dat werkt wel aannaai-gedrag in de hand, of de maatschappij daar prettiger van wordt...

Offtopic
Auto rijden is veel te leuk om dit door computers te laten doen. Heb helemaal niks met autonoom rijden en hoop dat het nooit wat wordt en tegen wordt gehouden door regels en wetten.

Haha, dashcams... wat een verschrikking zijn die dingen. Prima om een ongeluk mee vast te leggen, maar om landverrader te gaan spelen is ook zo wat door de beelden door te sturen. Dat sooort beelden zijn gewoon incidenten die verkeersdeelnemers met elkaar hebben en wordt opgelost doordat de ander er vandoor gaat en de wegen elkaar scheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58

garriej

Ik las ondertieten.

m.lammers schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 14:11:
[...]

Offtopic
Auto rijden is veel te leuk om dit door computers te laten doen. Heb helemaal niks met autonoom rijden en hoop dat het nooit wat wordt en tegen wordt gehouden door regels en wetten.

Haha, dashcams... wat een verschrikking zijn die dingen. Prima om een ongeluk mee vast te leggen, maar om landverrader te gaan spelen is ook zo wat door de beelden door te sturen. Dat sooort beelden zijn gewoon incidenten die verkeersdeelnemers met elkaar hebben en wordt opgelost doordat de ander er vandoor gaat en de wegen elkaar scheiden.
Wat is er precies leuk aan auto rijden? Ik vind het lekker en ontspannend, maar dat wordt alleen maar beter als ze zelf rijden :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CarJunkyXL
garriej schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 14:23:
[...]

Wat is er precies leuk aan auto rijden? Ik vind het lekker en ontspannend, maar dat wordt alleen maar beter als ze zelf rijden :+
Ik kan enorm veel plezier beleven van opritjes\afritjes, rotondes of lekkere bochten nemen. Ik zeg niet dat ik de weg als circuit gebruik, maar een zijn met auto, connectie met de weg en mechanica hebben brengt bij mij een hoop positivie emoties naar boven. Nu rij ik ook geen busje of zwaar log ding moet ik zeggen. Dat zal wellicht ook helpen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

m.lammers schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 14:27:
[...]

Ik kan enorm veel plezier beleven van opritjes\afritjes, rotondes of lekkere bochten nemen. Ik zeg niet dat ik de weg als circuit gebruik, maar een zijn met auto, connectie met de weg en mechanica hebben brengt bij mij een hoop positivie emoties naar boven. Nu rij ik ook geen busje of zwaar log ding moet ik zeggen. Dat zal wellicht ook helpen. :*)
Ik snap best dat onderdelen van het rijden leuk zijn, even het gas intrappen bij een oprit. Als er 'advies' 80 staat, toch 100 rijden. Maar over het algemeen is het gewwon allemaal best wel saai in mijn optiek.

Als ik bijvoorbeeld ga karten, haal ik daar veel meer voldoening uit als dat ik een keer hard de oprit oprij :+ terwijl zo'n kart niet harder als 60 gaat.

en laten we eerlijk zijn, 1 met de auto, connectie met de weg en mechanica. Dat heb je pas ECHT als je de limiet opzoekt en dat moet je natuurlijk wel alleen maar op het circuit doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarJunkyXL
garriej schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 14:31:
[...]

en laten we eerlijk zijn, 1 met de auto, connectie met de weg en mechanica. Dat heb je pas ECHT als je de limiet opzoekt en dat moet je natuurlijk wel alleen maar op het circuit doen.
De limieten van de auto liggen ver boven alle wetten en gestelde regels, maar dat het heel hard kan gaan... ja, dat dan weer wel. _/-\o_ Zolang er maar geen andere in gevaar worden gebracht... toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

m.lammers schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 14:40:
[...]

De limieten van de auto liggen ver boven alle wetten en gestelde regels, maar dat het heel hard kan gaan... ja, dat dan weer wel. _/-\o_ Zolang er maar geen andere in gevaar worden gebracht... toch?
Klopt, maar denk ook aan jezelf. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
garriej schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 14:52:
[...]

Klopt, maar denk ook aan jezelf. :>
Thanks, I will! :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapteynn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-09 16:24

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Tenzij je familie bent van Jan Lammers, dan zit het wel een beetje in de genen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:49
[verwijderd]

[ Voor 136% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieken Taffert
m.lammers schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 14:11:

Landverrader? Als je gevaarlijk/crimineel rijgedrag naar de politie stuurt? Daar red je levens mee slimmerik! Die gevaarlijke chauffeurs moet je aanpakken voor ze iemand de dood in jagen.

Logischerwijs ben je eerder een landverrader als je dit tegen wil houden, want dan benadeel je je landgenoten ten opzichte van je eigen rijplezier...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CarJunkyXL
Kapteynn schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 15:11:
Tenzij je familie bent van Jan Lammers, dan zit het wel een beetje in de genen :P
I can neither confirm nor deny this. O-)
Mar.tin schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 15:13:
Ik lees véél over klevers op de linkerbaan, maar heel weinig over klevers op de rechterbaan.

Ik ben een fervent achter-een-vrachtwagen-aanrijder op de adaptive cruise control. En heb toch regelmatig mensen die het nodig vinden, om bewust of onbewust, soms tientallen kilometers lang te proberen om te koppelen met mijn niet-aanwezige trekhaak.

Waarom? Naar mijn inzicht wisselend tussen:
Geen inzicht / angst (vaak vrouwen, die ook niet door lijken te hebben dat ze zo verschrikkelijk dicht bij-rijden)
Wil zometeen? uitvoegen
Zit op telefoon
Zit (handsfree) te bellen
Ik zou sowieso niet weten waarom je achter een vrachtwagen zou rijden. Als er wat gebeurt verlies je altijd. Laat staan dat daar nog iemand achter gaat rijden en probeert aan te haken op je onzichtbare trekhaak! En dat bedoel ik niet vervelend\neerbuigend or what so ever.
Dieken Taffert schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 15:18:
[...]

Landverrader? Als je gevaarlijk/crimineel rijgedrag naar de politie stuurt? Daar red je levens mee slimmerik! Die gevaarlijke chauffeurs moet je aanpakken voor ze iemand de dood in jagen.

Logischerwijs ben je eerder een landverrader als je dit tegen wil houden, want dan benadeel je je landgenoten ten opzichte van je eigen rijplezier...
Ik denk dat we beide een ander beeld hebben van gevaarlijk/crimineel rijgedrag. Ik bedoelde dat niet iedere poep en een scheet na de politie gestuurd hoeft te worden van mij.. Van.... "ohhh... hij haalde rechts in, geef hem een prent!!" Natuurlijk zie ik ook af en toe wel eens wat, waarvan ik denk... oeh oeh oeh, dit kan echt niet.

[ Voor 3% gewijzigd door CarJunkyXL op 11-10-2019 15:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:49
[verwijderd]

[ Voor 100% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 14:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CarJunkyXL
Mar.tin schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 15:28:
[...]

Omdat het tijdens 90% van mijn gemaakte km's max. 5 min oplevert om het niet te doen. En een boel stroom kost, een hogere bloeddruk oplevert, onrustiger rijdt, en in zijn algemeenheid véél vermoeiender is dan lekker met een constante snelheid doortuffen.

Het moge duidelijk zijn dat ik niet kleef achter de vrachtwagen. Ik volg de vrachtwagen. Rijdt gewoon lekker rustig, hoef véél minder actief te participeren in het verkeer. De auto volgt, remt, en stuurt. En ik kan lekker zitten met de handen op het stuur, beetje de spiegels checken. En hoef niet continu in de gaten te houden over niet een één of andere malloot 50 auto's verderop vol in de ankers gaat. :).

Dat allemaal gezegd hebbende is het ook nog eens tot wel 50% zuiniger dan (soms) 130 (kunnen) rijden op de linker baan. :>
Kijk, daar kan ik wat mee, thanks. Ik zou het zelf niet kunnen en me gaan vervelen. Knap dat jij wel dat geduld heb. Snap dat je met adaptieve cruiscontrol niet (kan) kleven op de vrachtwagen. Dat gezegt hebbende blijf ik altijd uit de buurt van die inmens grote en zware machines, :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:47:
[...]

Gezien je laatste 3 reacties heb jij een hoop persoonlijke issues.

Als ik met mijn VW Up 110 wil rijden op een 130 weg omdat die Up gewoon kut rijdt boven de 100, dan doe ik dat. Als ik dan vervolgens een vrachtwagen die 100 rijdt wil inhalen en het kan, doe ik dat ook. Daarna ga ik weer naar rechts als het kan. Als het een paar vrachtwagens zijn, doe ik het ook, men wacht maar even.

Volgens jouw kortzichtige stereotypering ben ik een moralistisch lulletje rozenwater of etterbak wat onder arrogant klootjesvolk valt. Je wilt me het liefst uit de auto trekken om tussen je portier te douwen. :X Nou, ik hoop van harte dat je een keer achter me zit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 15:41:
[...]

Als ik met mijn VW Up 110 wil rijden op een 130 weg omdat die Up gewoon kut rijdt boven de 100, dan doe ik dat. Als ik dan vervolgens een vrachtwagen die 100 rijdt wil inhalen en het kan, doe ik dat ook. Daarna ga ik weer naar rechts als het kan. Als het een paar vrachtwagens zijn, doe ik het ook, men wacht maar even.

Volgens jouw kortzichtige stereotypering ben ik een moralistisch lulletje rozenwater of etterbak wat onder arrogant klootjesvolk valt. Je wilt me het liefst uit de auto trekken om tussen je portier te douwen. :X Nou, ik hoop van harte dat je een keer achter me zit.
Uhm ik denk dat je mijn verhaal niet goed hebt gelezen. Ik word namelijk helemaal niet boos op iemand die in een VW Up even 110 rijd (zo kut rijden die ups trouwens helemaal niet), ik word boos als die VW Up na zijn inhaal actie weigert terug te keren naar de rechterbaan.

"Nou, ik hoop van harte dat je een keer achter me zit". = Dat denk ik ook, want van mij zul je geen last hebben :P Sterker nog; al weiger je om naar rechts te verplaatsen dan zal ik alsnog niet lopen klieren/bumperkleven (dit staat letterlijk in mijn vorige berichtgeving). Ik vloek een keer op je maar daar zul je niets van meekrijgen. Volgens mij wordt je boos (gezien je opmerking dat je hoopt dat ik achter je rijd) op een fictief persoon :) Gezien jouw reactie zou ik ook niet zo happig zijn om andere mensen van issues te beschuldigen. Is een beetje pot verwijt de ketel verhaal.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2019 16:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 15:42
[...]

Zolang je hem niet met 100-110 naar links gooit terwijl daar ~1 seconde later iemand zou rijden die 130+ rijdt is dat natuurlijk volledig legaal en helemaal niks mis mee. Zou ik liever hebben dat je harder rijdt? Sure, maar kleven gaat je niet sneller laten rijden tenzij dat gepaard gaat met duwen ;)

Ik heb het losgelaten dat kleven. Ik rol uit en blijf daarna gewoon op een veilige afstand volgen. Als de persoon oplet heeft hij/zij gezien dat ik sneller rij, en als ze niet opletten dan maakt het niet uit of ik de achterbak kan openmaken met mijn neus of gewoon aardig wat meters er achter zit.

Enige oplossing is dan uiteraard om over de vluchtstrook er langs te gaan, wild gebarend en toeterend ze af te snijden, vol op de rem te trappen en ze dan de schuld geven van het ongeluk.

}:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zebby schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 15:52:
[...]

Zolang je hem niet met 100-110 naar links gooit terwijl daar ~1 seconde later iemand zou rijden die 130+ rijdt is dat natuurlijk volledig legaal en helemaal niks mis mee. Zou ik liever hebben dat je harder rijdt? Sure, maar kleven gaat je niet sneller laten rijden tenzij dat gepaard gaat met duwen ;)
Uiteraard. Ik kan gewoon auto rijden.

Ik heb in het verleden ook elke dag 100 KM woon-werk gereden, ook opgefokt en aardig agressief. Elke dag zoveel KM's voor je werk is ook niet gezond IMO. Maar inmiddels rijd ik altijd auto zonder haast en dat bevalt me prima. Mijn auto nodigt ook totaal niet uit om hard te rijden en met 110km/h aan de rechterkant kom ik ook wel aan. Als ik zin heb om scheuren pak ik de motor wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2019 16:04 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
[...]

Als je op een weghelft met twee rijstroken van rijstrook 2 naar 1 gaat, 20 km/h onder het maximum, dan zit daar een bepaalde relatiedefinitie in. Namelijk dat je het belangrijker vind om zelf je eigen snelheid te rijden dan om ruimte te maken voor achteropkomend verkeer dat sneller wil. Je staat in je recht, maar hoffelijk is anders.

In een wereld zonder geduld kan ik me goed voorstellen dat mensen dan boos worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
m.lammers schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 15:23:
Ik denk dat we beide een ander beeld hebben van gevaarlijk/crimineel rijgedrag. Ik bedoelde dat niet iedere poep en een scheet na de politie gestuurd hoeft te worden van mij.. Van.... "ohhh... hij haalde rechts in, geef hem een prent!!" Natuurlijk zie ik ook af en toe wel eens wat, waarvan ik denk... oeh oeh oeh, dit kan echt niet.
Elke poep en scheet naar de politie sturen, daar ben ik uiteraard ook niet voor. En dashcammers die dat doen, kun je eerst een toelichting sturen ("alleen de ernstige overtredingen graag") en als het doorgaat de betreffende dashcammer een periode uitsluiten van het sturen van video's. Is wel iets voor te verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:41

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Modbreak:Bij dezen de laatste waarschuwing. Als men structureel het topic laat ontsporen gaat dit gewoon op slot.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 16:03:
[...]

Uiteraard. Ik kan gewoon auto rijden.

Ik heb in het verleden ook elke dag 100 KM woon-werk gereden, ook opgefokt en aardig agressief. Elke dag zoveel KM's voor je werk is ook niet gezond IMO. Maar inmiddels rijd ik altijd auto zonder haast en dat bevalt me prima. Mijn auto nodigt ook totaal niet uit om hard te rijden en met 110km/h aan de rechterkant kom ik ook wel aan. Als ik zin heb om scheuren pak ik de motor wel.
Opzich mee eens, ik rijd zelf ook 110 op de snelweg. Dat rijdt zoveel rustiger en je komt zo minder vermoeid thuis. Maar als ik naar de linker baan ga trek ik hem wel even door naar 130. Waarom zou je andere weggebruikers irriteren met je nieuw verworven inzicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Mar.tin schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 15:28:
[...]

Dat allemaal gezegd hebbende is het ook nog eens tot wel 50% zuiniger dan (soms) 130 (kunnen) rijden op de linker baan. :>
Vanmorgen een nieuw record gehaald met wint mee op de A2 Eindhoven-Utrecht zonder file: 4,6 l / 100 km @82 op de teller over een tiental kilometers in vrije wind. Dus niet eens achter een vrachtwagen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pierz schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 16:54:
[...]

Opzich mee eens, ik rijd zelf ook 110 op de snelweg. Dat rijdt zoveel rustiger en je komt zo minder vermoeid thuis. Maar als ik naar de linker baan ga trek ik hem wel even door naar 130. Waarom zou je andere weggebruikers irriteren met je nieuw verworven inzicht?
Ik blijf niet letterlijk 110 rijden uit principe. Ik haal in, en daarbij geef ik wel wat meer gas. Maar met een Vw Up gaat dat niet zo snel, en als ik voorbij de vrachtwagen ben rij ik misschien 120.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 17:58:
[...]
Ik blijf niet letterlijk 110 rijden uit principe. Ik haal in, en daarbij geef ik wel wat meer gas. Maar met een Vw Up gaat dat niet zo snel, en als ik voorbij de vrachtwagen ben rij ik misschien 120.
Dat ligt denk ik dan een beetje aan de uitvoering van de Up. Ik hoor mijn broertje namelijk absoluut niet klagen over hun Up (2e auto) terwijl hij meestal in een VW Toureq (3,5L) rond tuft. :) Maar dat terzijde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

_Dune_ schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 18:24:
[...]
Dat ligt denk ik dan een beetje aan de uitvoering van de Up. Ik hoor mijn broertje namelijk absoluut niet klagen over hun Up (2e auto) terwijl hij meestal in een VW Toureq (3,5L) rond tuft. :) Maar dat terzijde...
Of de bestuurder, ik had in een VW Fox (zeer vergelijkbaar met de Up) ook totaal geen problemen om de 130 te halen (en overschrijden bij Schiphol met fanmail voor één en twee km/h teveel tot gevolg :( ).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dieken Taffert schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 13:32:
[...]

Auto naast de weg zetten lijkt me een prima reactie. Het is anders als je er achteraan racet en de persoon tot stoppen dwingt, of uitstapt bij een stoplicht. Als je Badr Hari of een lookalike treft ben je de klos, als je iemand zwaar mishandelt ook. Er is daar niets mee te winnen.

Het verkeer is gewoon vrij hopeloos, het is te druk en er zijn te veel egotrippers in het verkeer. Zelfs hier op Tweakers, waar vooral mensen met gezond verstand en respect voor de regels komen is mijn indruk, laten er een paar van zich horen. Met name in de Randstad lijkt hoffelijkheid niet te bestaan, daar is het ikke-ikke-ikke. Als ik naar Amsterdam ging (jaren gewerkt), wist ik altijd hoe laat het was. Tegenzin tot en met.

Nog beter zou een punten rijbewijs zijn. Dat zou veel verschil maken. Hier in Canada kan je bijna niet meer verzekerd worden als je gepakt wordt met een "distracted driving" ticket. Als je zo'n bon krijgt dan ben je echt goed de lul.

Overigens zou het ook heel goed als NL ook degene die rijden zonder rijbewijs eens gaan aanpakken. Veel te veel mensen waarbij hun rijbewijs wordt ingevorderd en gewoon blijven doorrijden.

Gewoon de auto tijdelijk afpakken waarmee ze rijden. Dat zou een goed begin zijn. En natuurlijk de stallingskosten naar de eigenaar van de auto, die verhaalt het maar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

ACID-dude schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:09:
[...]

Wat is dit voor walgelijke reactie? Los van of je 180 moet rijden, of dat je mag knipperen. Je weet toch dat mensen in een auto vaak heel anders doen dan daarbuiten? Jij hebt het over fragiele ego's, maar kennelijk is jouw inlevend vermogen beperkt tot het acuut veroordelen van iemand tot 'extreem triest figuur' op basis van een forumreactie.

Dan als klap op de vuurpijl gooi je er een verkapte doodswens achteraan. Wie is hier nu fragiel? Het verbaast me dat dit op Tweakers getolereerd wordt. Haal eens adem voor je reageert, Helgie.
Als mensen buiten hun auto hele andere mensen zijn, zou dat dan ook niet voor mij gelden? ;)

Daarbij, lees m'n sub. Ik heb al extreem lage verwachtingen van mensen en zelfs dan weet men keer op keer die zeer schrale verwachtingen teleur te stellen. Ja, dan zal ik allicht eens zeggen wat ik denk. Schaam ik me niet voor en zal ik ook m'n excuses niet voor aanbieden.

Hypocrites must die

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 17:58:
[...]

Het idee is natuurlijk dat je al 130 rijdt voor je van baan wisselt. Dat kan met een langzaam bakkie ook prima, gewoon wat eerder op het gas.

Anders moet de achterop komende bestuurder alsnog op de rem. Dat is niet alleen slecht voor de bloeddruk van jullie beiden, maar ook voor de uitstoot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Pierz schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 21:57:
[...]
Het idee is natuurlijk dat je al 130 rijdt voor je van baan wisselt. Dat kan met een langzaam bakkie ook prima, gewoon wat eerder op het gas.
En op tijd terugschakelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PhatFish
  • Laatst online: 13-09 04:48

PhatFish

and, uhm......Moo

dragonhaertt schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:16:
[...]

[...]

[...]

Volgens mij moet jij even een cursus onthaasten volgen. Ik ben zelf van mening dat je nooit gehaast de weg op moet gaan.
Heb je echt zo'n tijdsdruk? ga dan eens 5 minuutjes eerder weg. Waar heb je het over man, alsof je niet een keer een paar minuten korter kan douchen.
Beetje rekening houden met anderen zou je niet misstaan.
Hey ik ben niet degene die ander verkeer hindert. En als ik 130 wil rijden, heb ik echt geen haast. Dat is gewoon de toegestane snelheid. En mijn vertraging is echt wel meer dan die vijf minuten, ik heb gewoon een lang traject. Maar dat interesseert de 100-rijder op de linker rijstrook dan weer niks.

Recap: ik rijd hartstikke netjes, doe niks verkeerd maar toch moet ik maar eerder van huis omdat ik geen flauw idee heb of ik vandaag normaal kan rijden...Nee man, kijk gewoon in de spiegel en laat sneller verkeer erlangs. Op de linker rijstrook wordt gewoon verwacht dat je doorrijdt, daarna mag je rechts gewoon 100 of zelfs 60 rijden als je wilt. Linker rijstrook is daar niet voor bedoeld.

Echt waar, als ik kleef, is het omdat iemand weer eens niet in de spiegel keek en dat ding ervoor slingerde en ik gewoon een botsing moest voorkomen. Die persoon snijdt dus gewoon af en blijft daarna traag rijden. En na het inhalen heb ik die persoon echt al lang de kans gegeven om terug naar rechts te gaan, natuurlijk wanneer het daar vrij is. Als die dan nog links blijft plakken met 100 zit die persoon gewoon fout. Even seinen en uiteindelijk afstand verminderen/drukken is dan het enige, naast rechts inhalen, om aan te geven dat je erlangs wilt. Het is echt verrot rijden om de hele tijd op de rem te moeten, terug te schakelen, nog verder afremmen om afstand te houden, etc. En daarbij altijd eerder van huis, voor mij dus een kwartier en dan moet ik nog terug naar huis. Doei. Gewoon rechts aanhouden, gewoon verkeersregels. Wie dat niet doet, hindert ander verkeer en is zelf asociaal

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhatFish

PhatFish

and, uhm......Moo

Philip Ross schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:39:
[...]

Je kan het happen noemen maar die auto's zijn net zo goed volledige autos. Ze kunnen over het algemeen ook met gemak de 150 halen wat al meer dan voldoende is.

Ja, er is midner luxe in maar dat maakt het niet minder een auto. En het geeft hen ook niet minder het recht om op de snelweg te rijden, iets wat jij wel leek te impliceren. Alsof de weg alleen voor grote snelle autos bedoeld is.
Punt is dat die dingen met wind tegen gewoon geen 130 halen en van 100 naar 130 ben je ook even mee bezig. Ervaren in een Up! en een 108. De Picanto had meer pit, maar na 100 is de lol er ook wel vanaf. Ik zie wel snellere modellen op de weg en die halen ook wel 150, maar dat duurt wel even. Voor mensen met wat snellere auto's is van 100 naar 150 een kwestie van hooguit een paar seconden, naar 130 hooguit 1 seconde. Daarom even snel verkeer eerst laten inhalen, dan zelf gaan. Het is niet moeilijk, kost je amper extra tijd (vijf minuten) en iedereen op de weg is je dankbaar. Die kleine auto's zijn zeker volwaardig, maar vooral voor kortere ritten gebouwd. Dat moeten mensen met zulke auto's ook even beseffen. Het kan en mag, maar in principe zijn het kleine vrachtwagentje op de snelweg. Dan is het aan de bestuurder om netjes te rijden zonder hinder te veroorzaken. Doen daadwerkelijke truckers ook, die zie ik nooit onnodig links rijden en hoef ik ook bijna nooit voor op de rem.

Overigens, als ik in mijn 406 rijd laat ik sneller verkeer er ook gewoon netjes langs, zoals dat hoort. Hoe groot je auto is bepaalt niet op welke plek van de snelweg je hoort te rijden, immers.

[ Voor 19% gewijzigd door PhatFish op 12-10-2019 06:48 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExportZeeuw1985
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15-09 22:06
PhatFish schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 06:43:
[...]

Punt is dat die dingen met wind tegen gewoon geen 130 halen en van 100 naar 130 ben je ook even mee bezig. Ervaren in een Up! en een 108. De Picanto had meer pit, maar na 100 is de lol er ook wel vanaf. Ik zie wel snellere modellen op de weg en die halen ook wel 150, maar dat duurt wel even. Voor mensen met wat snellere auto's is van 100 naar 150 een kwestie van hooguit een paar seconden, naar 130 hooguit 1 seconde. Daarom even snel verkeer eerst laten inhalen, dan zelf gaan. Het is niet moeilijk, kost je amper extra tijd (vijf minuten) en iedereen op de weg is je dankbaar. Die kleine auto's zijn zeker volwaardig, maar vooral voor kortere ritten gebouwd. Dat moeten mensen met zulke auto's ook even beseffen. Het kan en mag, maar in principe zijn het kleine vrachtwagentje op de snelweg. Dan is het aan de bestuurder om netjes te rijden zonder hinder te veroorzaken. Doen daadwerkelijke truckers ook, die zie ik nooit onnodig links rijden en hoef ik ook bijna nooit voor op de rem.

Overigens, als ik in mijn 406 rijd laat ik sneller verkeer er ook gewoon netjes langs, zoals dat hoort. Hoe groot je auto is bepaalt niet op welke plek van de snelweg je hoort te rijden, immers.
Heb je ooit eens een Volvo S40 fase.1 gereden uit 1997?
Die heb ik dus... met 1.6 motor :+
Voor een middenklasser sedan uit die tijd vind ik de proportie's goed kloppen, alleen grootste ergernis is nog steeds de 1.6 16v motor met ''maar'' 105 pk.
Ik woon in Duitsland nu sinds bijna 4 jaar, en het is letterlijk oorlog op de wegen hier.
Bumperkleven doen ze bijna allemaal, hetzij bewust of onbewust.
Inhalen daar waar het niet mag, inhalen op het allerlaatste moment, rijden zonder licht in de ochtend, agressief achter het stuur, groot licht seinen en gebaren maken.
Mijn vorige auto is van achter aangereden, stond stil bij het stoplicht wachtend op groen, doffe klap en het was voor mijn kia dus over en uit.
Omdat madam in haar opel corsa sneller reed als het was toegestaan op dat stuk, en whatssapp belangrijker vond als het verkeer om haar heen.

Om terug te komen op de volvo, deze is voor zijn gewicht en formaat gewoon motorisch te zwak.
Westerwald is bos/berg landschap en veel stukken vooral de op en afritten zijn berg op.
Hier kleven ze werkelijk zo dicht op mijn bumper dat ik zelf bijna geen gas meer hoef te geven want mijn achterligger duwt mij toch wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
  • Laatst online: 11-09 06:42
ExportZeeuw1985 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 08:34:
[...]

Voor een middenklasser sedan uit die tijd vind ik de proportie's goed kloppen, alleen grootste ergernis is nog steeds de 1.6 16v motor met ''maar'' 105 pk.
Ik woon in Duitsland nu sinds bijna 4 jaar, en het is letterlijk oorlog op de wegen hier.
Inhalen daar waar het niet mag, inhalen op het allerlaatste moment, rijden zonder licht in de ochtend, agressief achter het stuur, groot licht seinen en gebaren maken.
Mijn vorige auto is van achter aangereden, stond stil bij het stoplicht wachtend op groen, doffe klap en het was voor mijn kia dus over en uit.
Omdat madam in haar opel corsa sneller reed als het was toegestaan op dat stuk, en whatssapp belangrijker vond als het verkeer om haar heen.

Om terug te komen op de volvo, deze is voor zijn gewicht en formaat gewoon motorisch te zwak.
Westerwald is bos/berg landschap en veel stukken vooral de op en afritten zijn berg op.
Hier kleven ze werkelijk zo dicht op mijn bumper dat ik zelf bijna geen gas meer hoef te geven want mijn achterligger duwt mij toch wel :+
Je hebt je ook aan te passen aan de manier van rijden in Duitsland.
Als jij dat niet doet, dan zit jij fout en niet zij.
Ik rij zelf al 30 jaar jaarlijks heen en weer door Duitsland naar Hongarije en kan het aantal keer dat ik een bumperklever achter mij heb gehad op 1 hand tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExportZeeuw1985
Tartarus schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 08:48:
[...]

Ik rij zelf al 30 jaar jaarlijks heen en weer door Duitsland naar Hongarije en kan het aantal keer dat ik een bumperklever achter mij heb gehad op 1 hand tellen.
dus ik moet ook alle regels aan mijn laars lappen en gaan bumperkleven?
vind je het erg dat ik dat niet doe? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Tartarus schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 08:48:
[...]
Maar je hebt wel geregeld een bumperklever voor je :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:42

Crazy D

I think we should take a look.

Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:23:
En toen, toen ging het mis. De man (BMW, verassend ;) )achter mij was er compleet klaar mee en scheurt ons rechts voorbij. Laat dat nou net een moment zijn dat de kneus voor mij besloot na (+-5 minuten) toch maar eens naar rechts te verplaatsen, en ja hoor hij schampt de BMW.
En dat is precies de reden waarom rechts inhalen als gevaarlijker wordt gezien dan links plakken. Links plakken is irritant, rechts inhalen is gevaarlijk.
Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:41:
Want of er nu 100 meter of 6 meter tussen een auto zit, als jij iemand in de rechter baan moeilijk ziet doen omdat die achter een vrachtwagen zit geef je diegene ruimte. Maar zo een flapdrol die zichzelf dan weer klem heeft gereden moet dan ook zien dat iemand hem de ruimte geeft, maar daar ontbreekt het inzicht ook.
Maar als zo iemand niet naar rechts gaat, maar links blijft rijden omdat hij anticipeert op een vrachtwagen een stukje verderop, wordt weer als linksplakker gezien. En juist omdat mensen in dat soort situaties (liefst 2 baansweg, rechts vrachtwagens met ruimte ertussen wat te groot is om links te blijven rijden maar eigenlijk te klein om rustig naar rechts te gaan en daarna weer naar links te gaan) geen ruimte krijgen op de linkerbaan, blijven ze links rijden. Dus eigenlijk zijn de figuren die wel links blijven rijden waardoor iemand er niet met goed fatsoen meer terug tussenkan, de oorzaak van de linksplakkers...
t_captain schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 16:10:
In een wereld zonder geduld kan ik me goed voorstellen dat mensen dan boos worden.
Ik niet, want anticiperen moet van 2 kanten komen, tenzij een auto ervoor wordt gepleurd natuurlijk, maar in een situatie waarin de auto "ruim op tijd" naar links gaat om langzaam de vrachtwagen in te halen, kun je als snellere auto ook anticiperen door 1 seconde je gas los te laten zodra je dat ziet gebeuren en niet doorrijden tot je op de bumper zit en dan remmen. En als het dusdanig druk is, is het misschien ook niet echt een teken van anticiperen op de omstandigheden als je koste wat het kost 140 wilt blijven rijden (want 130 + marges.....). Begin overigens daar eens mee te stoppen. 130 = 130. Waarom altijd rekenen met de meetcorrectie, tellerafwijking en GPS. Ook door dat gedrag lijkt iemand die gewoon 130 op de teller rijdt, soms al een mega trage rijder simpelweg omdat je dan al soms met 15km werkelijk snelheidsverschil erop af komt rijden. En dat geeft hetzelfde gevoel als iemand die 110 rijdt terwijl jij 130 rijdt... Terwijl diegene niets fout doet (namelijk netjes 130 op de teller).
PhatFish schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 06:32:
Verhaal over kleven, seinen, rechts inhalen
en daarna
Doei. Gewoon rechts aanhouden, gewoon verkeersregels. Wie dat niet doet, hindert ander verkeer en is zelf asociaal
|:( 8)7

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
ExportZeeuw1985 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 09:06:
[...]

dus ik moet ook alle regels aan mijn laars lappen en gaan bumperkleven?
vind je het erg dat ik dat niet doe? :+
Ik ging er even voor het gemak van uit dat er achter je werd gebumperkleeft omdat er ruim baan voor jou was. Als dat niet zo is, dan gaat die pet natuurlijk niet op.
Freee!! schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 09:06:
[...]

Maar je hebt wel geregeld een bumperklever voor je :?
Dat zeg ik niet. Dat is ook niet zo. Ik rijd gewoon beschaafd en anticiperend. Al helemaal in Duitsland, als ik weer eens lekker harder dan 150 mag zonder sores.

[ Voor 38% gewijzigd door Tartarus op 12-10-2019 09:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ExportZeeuw1985
Tartarus schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 09:14:
[...]

Dat zeg ik niet. Dat is ook niet zo. Ik rijd gewoon beschaafd en anticiperend. Al helemaal in Duitsland, als ik weer eens lekker harder dan 150 mag zonder sores.
Of je nu rijd door Duitsland als toerist, of rijd door Duitsland tijdens de ochtend/avond spits om naar je werk te komen is toch een flink verschil.
Ik kan je alleen om dit te ervaren jou uitnodigen om hier een weekje te verblijven bij mij (logeerkamer) en mee te rijden als ik rond 6 uur naar mijn werk rijd in de ochtend, tijdens mijn werk op de vrachtwagen rijd (betonmixer) en dan 's avond terug ga richting huis.
Je kan het verkeer gewoon niet vergelijken met alleen aanwezig zijn tijdens je vakantie en aanwezig zijn als je er dagelijks mee te maken hebt en er ook woont.

voordeel is, mocht je op mijn aanbod ingaan heb je eind van de week een dikke pens van al het lekker eten :9

op een tweebaans weg houd ik meer als voldoende afstand van mijn voorligger, want zelf bumperkleven terwijl je zelf dat ook niet leuk vind is gewoon niet mijn ding.
als ik zie dat er voor mijn voorligger nog eens een vrachtwagen rijd dan ga ik al helemaal niet duwen, inhalen is gewoon onmogelijk, zeker tijdens het drukke ochtendspits.
helaas vind mijn vriend bumperklever dit van niet ;(

[ Voor 16% gewijzigd door ExportZeeuw1985 op 12-10-2019 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tartarus
ExportZeeuw1985 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 09:21:
[...]

Of je nu rijd door Duitsland als toerist, of rijd door Duitsland tijdens de ochtend/avond spits om naar je werk te komen is toch een flink verschil.
Ik kan je alleen om dit te ervaren jou uitnodigen om hier een weekje te verblijven bij mij (logeerkamer) en mee te rijden als ik rond 6 uur naar mijn werk rijd in de ochtend, tijdens mijn werk op de vrachtwagen rijd (betonmixer) en dan 's avond terug ga richting huis.
Je kan het verkeer gewoon niet vergelijken met alleen aanwezig zijn tijdens je vakantie en aanwezig zijn als je er dagelijks mee te maken hebt en er ook woont.

voordeel is, mocht je op mijn aanbod ingaan heb je eind van de week een dikke pens van al het lekker eten :9

op een tweebaans weg houd ik meer als voldoende afstand van mijn voorligger, want zelf bumperkleven terwijl je zelf dat ook niet leuk vind is gewoon niet mijn ding.
als ik zie dat er voor mijn voorligger nog eens een vrachtwagen rijd dan ga ik al helemaal niet duwen, inhalen is gewoon onmogelijk, zeker tijdens het drukke ochtendspits.
helaas vind mijn vriend bumperklever dit van niet ;(
Dan is mijn opmerking inderdaad kort door de bocht geweest. Ik ging er gemakshalve van uit dat dit buiten de spits om gebeurde en dat je ruim baan had voor je en opzettelijk te traag optrok en te vroeg afremde.
Als bovenstaande allemaal het niet geval is, dan is er sprake van spits / druk op de weg en is degene achter jou altijd fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
anticiperen moet van 2 kanten komen, tenzij een auto ervoor wordt gepleurd natuurlijk, maar in een situatie waarin de auto "ruim op tijd" naar links gaat om langzaam de vrachtwagen in te halen, kun je als snellere auto ook anticiperen door 1 seconde je gas los te laten
Natuurlijk mag je ook van de langzamere auto verwachten dat hij iets versneld. Als het goed is kom je dan ergens in het midden uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

[...]

En de S40 1.8 met 120PK was niet veel beter, kan ik je uit ervaring vertellen. Als ik 'm in de kickdown trapte maakte hij wel meer lawaai, maar harder ging 'ie niet. Vreemd genoeg had ik in m'n Skoda Fabia met 86 PK ( officieel, want hij had een achteraf ingebouwd LPG-systeem) geen enkel probleem om al het verkeer bij te houden.

Hypocrites must die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish

PhatFish

and, uhm......Moo

[...]

Genoeg van zulke auto's op de weg. Maar, toen ik in vergelijkbaar trage auto's reed, had ik bijna nooit last van klevers. Gewoon omdat ik het fatsoen heb om sneller verkeer erlangs te laten. Nu net zo, met de 406 heb ik eigenlijk alleen in de Randstad (zelden) last van klevers, maar daar rijden ook veel dikkere auto's rond dan in het Noorden. Gewoon naar rechts gaan wanneer er ruimte is en toch iets langer achter de vrachtwagen blijven (met voldoende afstand en niet anderhalve autolengte in de dode hoek van dat ding) (of ruim op tijd beginnen met de inhaalactie) om snel verkeer er eerst langs te laten en er is niks aan de hand.

Nu kom ik niet zo vaak in Duitsland, maar het toegenomen kleefgedrag is mij daar ook opgevallen. Moet ik wel zeggen dat ik dit dan vooral bij twee snelle auto's zie, waarvan ik dan eerder denk dat de mannen in die auto's gewoon een beetje van hun speelgoed willen genieten. Dat mag in Duitsland nog, paar km verderop staat het 120 bordje al, immers. De andere klevers daar, kan ik moeilijk iets van zeggen. Die komen aan met gemiddeld 150, gooit opeens iemand zijn/haar C1/Aygo/etc ervoor met 110 en vertikt het om daarna aan de kant te gaan. De Duitse rijcultuur was anders. Netter, correcter, maar is in rap tempo minder geworden van wat ik heb gezien dan. Maar als je dan jarenlang gewend bent om je 450pk vol in te kunnen zetten en er opeens mini-vrachtwagentjes zichzelf voor je slingeren, kan ik begrijpen dat men op gegeven moment wat gefrustreerd raakt. Kleven is niet correct, maar net als in NL is er gewoon geen handhaving tegen onnodig links rijden en de doorstroming van het verkeer beperken. Om over het afsnijden nog maar te zwijgen, want dat mag in Duitsland dus *gewoon*. Natuurlijk is het de bedoeling om eerst even te checken of jouw auto superieur is aan die in je linker spiegel, voordat je ervoor gaat, maar weinig mensen doen dat nog.

Neemt niet weg dat het kleven niet goed is. In NL, Duitsland, of waar dan ook. Maar je moet als automobilist je plek op de weg gewoon kennen. Niet elke auto is gelijk. Ga je anderen onnodig hinderen, dan kan je reactie verwachten.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExportZeeuw1985
@PhatFish

Als ik verder naar rechts ga knal ik of tegen een boom of beland ergens in het berm.
Het is een tweebaans Provinciaal weg, één baan per richting dus. Dus als ik mijn plek moet leren kennen dan beland ik dus in de berm. Sorry maar daar pas ik voor.
En het is niet dat ik 50 rijd op een 100 weg. Als het dus kan rijd ik waar 100 is ook 100, waar 80/70 is ook 80/70. Maar als er voor mij iemand 80 rijd in plaats van de 100 kan ik er ook mee leven. Dan ga ik niet nog eens die persoon voor mij straffen omdat "ik" geen 100 kan rijden.
Verder, ja er is een weg waar ik maar 50 rijd, en mij boeit het niet of er dan hinder is of niet. Op dat stuk weg wat erg bochtig is en steil naar beneden gaat zijn al genoeg auto's de vangrail in beland. Moet ik dan om een ander te plezieren maar het risico nemen om mijn auto totalos te rijden?
Er rijd namelijk één of ander viespeuk met een olieboot hier langs die een spoort van olie over dat stuk weg smeert/verliest.
Maargoed, ik zal zometeen een film maken van deze gedeelte, voordat ik hier een hoop verbaal geweld over mij heen krijg.

Mijn auto is niet snel, en probeer daar waar mogelijk ook geen hinder te zijn voor de snelle duitser (sorry dat mijn auto niet als jou 450 pk heeft). Dat neemt niet weg dat men daarvoor de minder snel auto en diens bestuurder hoeft af te straffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 19:06:
[...]

Nog beter zou een punten rijbewijs zijn. Dat zou veel verschil maken. Hier in Canada kan je bijna niet meer verzekerd worden als je gepakt wordt met een "distracted driving" ticket. Als je zo'n bon krijgt dan ben je echt goed de lul.

Overigens zou het ook heel goed als NL ook degene die rijden zonder rijbewijs eens gaan aanpakken. Veel te veel mensen waarbij hun rijbewijs wordt ingevorderd en gewoon blijven doorrijden.

Gewoon de auto tijdelijk afpakken waarmee ze rijden. Dat zou een goed begin zijn. En natuurlijk de stallingskosten naar de eigenaar van de auto, die verhaalt het maar...
En bij een hoop bedrijf gerelateerd verkeer zou je de overtredingen kunnen aanslaan als economisch delict. Denk aan bedrijfs busjes en andere auto's welke geregistreerd staan op naam van een bedrijf.
Het besturen van bv. een bedrijfsbusje, lijkt wel een vrijbrief om de meest achterlijke en idiote overtredingen te begaan.

Ook in dit topic vallen de "usual suspects" weer over elkaar heen om hun "ik ook" verhaal te kunnen ventileren. En waar het eigenlijk op neer komt, is dat ze zich gehinderd voelen, in het overtreden van de verkeersregels. Want laten we wel zijn, deze personen rijden zelf gewoon structureel te snel waardoor ze keer op keer weer in de problemen komen.

Het er voor gooien tijdens een inhaalactie is iets waar iedereen zich ergert en is gewoon levensgevaarlijk, maar op zich, nog steeds geen reden om er maar vlak achter te blijven rijden en te blijven drukken.

Maar op een inhaalactie een paar honderd meter voor je, van een auto die wat langzamer rijdt dan jij, kun je prima anticiperen. Een nette bestuurder zal even het gas lossen. De meeste "klagers" in dit topic geven wat gas bij om het gat nog even snel te dichten.

Ik hoop stiekem, dat we nog eens een landelijk dekkend traject systeem krijgen. Dan kunnen drempels en alle andere verkeersopstakels, die we te danken hebben aan hardrijders, eindelijk weg.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish

PhatFish

and, uhm......Moo

Ik val je niet aan hoor, ben het zelfs met je eens. En als je auto niet anders kan en je dus al gewoon rechts rijdt, is mijn hele verhaal natuurlijk niet van toepassing. Ik heb het echt alleen over de lui die onnodig langzaam links blijven rijden (op de snelweg/Autobahn dus) en het dan gek vinden dat anderen gefrustreerd aangeven dat ze erlangs willen. Je zal mij ook nooit zien kleven/drukken bij iemand die gewoon probeert door te rijden, of simpelweg niet opzij kan. Maar als ik hier de reacties zo lees, missen veel mensen (klevers en traagrijders beiden) gewoon een beetje sociaal vermogen en gezond verstand.

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bestla
  • Laatst online: 08:10

Bestla

Kvinne

Ik heb bumperklevers voor mijn vrachtwagen, ja echt. Mensen die 82km/h rijden, en mij in de weg gaan zitten op de meest rechterbaan. Ja je hebt het recht daar te rijden, maar zorg dan dat de vrachtwagens er geen last van hebben en ga < 90 rijden aub.

Ook zie ik mensen superdicht op de achterzijde van een vrachtwagen rijden, en dat kilometers lang. 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Bestla op 12-10-2019 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Bestla schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 17:14:
Ik heb bumperklevers voor mijn vrachtwagen, ja echt. Mensen die 82km/h rijden, en mij in de weg gaan zitten op de meest rechterbaan. Ja je hebt het recht daar te rijden, maar zorg dan dat de vrachtwagens er geen last van hebben en ga < 90 rijden aub.

Ook zie ik mensen superdicht op de achterzijde van een vrachtwagen rijden, en dat kilometers lang. 8)7
Dat maakt jou de bumperklever, voor vrachtverkeer geldt een maximumsnelheid van 80km/h. Dat dicht op de achterzijde van een vrachtwagen rijden heb ik trouwens echt nooit begrepen, je ziet helemaal niks meer :/

Insert vies grapje hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tartarus
Blerp schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 17:40:
[...]

Dat maakt jou de bumperklever, voor vrachtverkeer geldt een maximumsnelheid van 80km/h. Dat dicht op de achterzijde van een vrachtwagen rijden heb ik trouwens echt nooit begrepen, je ziet helemaal niks meer :/

Dat dicht achter vrachtwagens aanrijden doen ze puur om van de airstream gebruik te maken die de vrachtwagens creëren. Daardoor verbruikt de auto van die mensen veel minder. Dat vinden zij economisch bewust rijden en heerlijk rijden.

Wanneer men ooit ziet dat ik dat ook doe, om wat voor reden dan ook, hoop ik echt dat iemand mij uit de auto trekt en mij achter zijn auto sleept met een rotvaart op de snelweg. Persoonlijk vind ik dat een milde afstraffing voor mijn persoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Dat doet iemand met 82 km/u toch ook :?

Bumperkleven is gevaarlijk, niet alleen het directe gevaar van een aanrijding, maar ook de agressie die het oproept bij de voorligger. Daarnaast kun je de verkeerde tegenkomen, die begint met een 'brake check' en voor je het weet sta je op de snelweg te matten. Levensgevaarlijk, zonde van de tijd, energie en gescheurde kleding.

Mijn aanpak bij een bumperklever (als ik nergens heen kan): iets van het gas af om daarmee de ruimte met mijn voorligger te vergroten. Als mijn achterligger geen buffer laat aan de achterkant, dan creëer ik namelijk een buffer aan mijn voorkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jegelie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-09 14:44

jegelie

Sensory++

Als ze bij mij bumperkleven terwijl ik me aan de snelheid hou, dan sta ik kortstondig maar resoluut even op de rem. Gewoon, een remlichtflitsje, zeg maar. Die waarschuwing, dat ik ineens zou kunnen remmen en dat zij gevaarlijk bezig zijn, werkt heel erg goed.

Ik ben wel één keer volledig gaan remmen omdat die makker achter mij het wel heel erg bont maakte. Hij is daarna vol gas kunnen inhalen en had toen de ruimte op de weg die hij nodig had.

Wat ik veel erger vind, is als ik braaf 30 rij waar dat moet (zone 30), en waar men met 90 voorbijsjeest. Meestal gaan ze mij net inhalen als ik UIT die zone kom en zelf optrek naar 70. Dan denken ze dat ik hen expres zit te pesten en worden ze helemaal gek, dan gaan ze de weg afsnijden en dat soort pubergedrag. Terwijl ik mij juist als enige aan de regels hou!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Iedereen aan de kant, op zij op zij op zij, ik kom er aan, toet toet, knipper knipper... naar rechts jij...
PhatFish schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 06:32:
Recap: ik rijd hartstikke netjes, doe niks verkeerd maar toch moet ik maar eerder van huis omdat ik geen flauw idee heb of ik vandaag normaal kan rijden...Nee man, kijk gewoon in de spiegel en laat sneller verkeer erlangs. Op de linker rijstrook wordt gewoon verwacht dat je doorrijdt, daarna mag je rechts gewoon 100 of zelfs 60 rijden als je wilt. Linker rijstrook is daar niet voor bedoeld.
Oh nee, toch niet... het is mijn weg... my precious...
Het concept van een maximum snelheid is dat je niet harder mag, maar wel langzamer. Dat is de regel, daar zullen jullie mee moeten leren leven. Wil je het veranderen, zal je de politiek in moeten. Voor jou persoonlijk verandert het natuurlijk ook als je met bumperkleef-inzicht iemand doodrijdt. Geloof niet dat een rechter in je redenatie mee zal gaan. Succes!

Koos Spee is dan niet heilig wat zijn eigen rijgedrag betreft, maar vind zijn reactie naar hardrijders die klagen dat ze maar 1km/u te hard reden wel passen. Niemand die je dwingt hard te rijden, dat doe je als bestuurder zelf. Wil je geen risico op een bekeuring dan ga je onder de max-snelheid zitten.

Redhair, Ik vermoed overigens dat je ">90" bedoelde.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tartarus
jegelie schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 19:48:
Als ze bij mij bumperkleven terwijl ik me aan de snelheid hou, dan sta ik kortstondig maar resoluut even op de rem. Gewoon, een remlichtflitsje, zeg maar. Die waarschuwing, dat ik ineens zou kunnen remmen en dat zij gevaarlijk bezig zijn, werkt heel erg goed.

Ik ben wel één keer volledig gaan remmen omdat die makker achter mij het wel heel erg bont maakte. Hij is daarna vol gas kunnen inhalen en had toen de ruimte op de weg die hij nodig had.

Wat ik veel erger vind, is als ik braaf 30 rij waar dat moet (zone 30), en waar men met 90 voorbijsjeest. Meestal gaan ze mij net inhalen als ik UIT die zone kom en zelf optrek naar 70. Dan denken ze dat ik hen expres zit te pesten en worden ze helemaal gek, dan gaan ze de weg afsnijden en dat soort pubergedrag. Terwijl ik mij juist als enige aan de regels hou!
Zolang je maar weet dat je volgens de wet aansprakelijk bent voor letsel en schade die door jouw onnodige remmen is veroorzaakt.
Onnodig remmen, dus remmen zonder dat daar een verkeersnoodzaak voor is, is niet toegestaan. Punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Tartarus schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 20:16:
[...]

Zolang je maar weet dat je volgens de wet aansprakelijk bent voor letsel en schade die door jouw onnodige remmen is veroorzaakt.
Onnodig remmen, dus remmen zonder dat daar een verkeersnoodzaak voor is, is niet toegestaan. Punt.
Probleem is natuurlijk wel dat de achterligger moet zien te bewijzen dat er onnodig geremd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tartarus
Roenie schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 21:23:
[...]
Probleem is natuurlijk wel dat de achterligger moet zien te bewijzen dat er onnodig geremd is.
Dan nog maakt het het niet okay om iemand of diens voertuig indirect schade toe te brengen, alleen maar omdat jij (degene die zonder noodzaak remt) kleinzielig bent.

Laatst had ik op een stukje 60km/u weg dat mijn voorligger 45km/u reed en mijn afstand was waarschijnlijk iets te klein volgens hem, dus besloot hij om mij een lesje te leren.
Ik heb ‘m gewoon ingehaald zonder iemand in gevaar te brengen, op een stukje weg zonder strepen en tegenliggers in dat geval. Het heeft wel mijn moraal geschaad voor ongeveer 2 en een halve minuut en dat was het. Zelf is die daarna nog door 8 auto’s ingehaald, allemaal boos toeterend naar hem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Jij kan daar geen last van hebben want jij mag helemaal niet harder dan 80.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

jegelie schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 19:48:

Dit zou ik zeker niet doen, ik ken namelijk een situatie waarbij iemand dit ook heeft gedaan met dezelfde gedachte. Dit alleen op een provinsiale weg met aan weerszijden dikke eiken langs de weg. De bumperklever is dusdanig geschrokken en heeft zich van de weg gereden tegen een boom aan... dood. De even-rem-aanraker heeft dood door schuld aan zijn broek gekregen...

Dus laat die bumperklever, klapt hij/zij achter op jou wordt jouw schade wel gedekt, desnoods leg je nog een claim neer voor verloren tijd, want tijd is geld, maar ga niet onnodig zonder goede reden op de rem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

_Dune_ schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 21:40:
[...]

Dit zou ik zeker niet doen, ik ken namelijk een situatie waarbij iemand dit ook heeft gedaan met dezelfde gedachte. Dit alleen op een provinsiale weg met aan weerszijden dikke eiken langs de weg. De bumperklever is dusdanig geschrokken en heeft zich van de weg gereden tegen een boom aan... dood. De even-rem-aanraker heeft dood door schuld aan zijn broek gekregen...
Hoe is bewezen verklaard dat diegene inderdaad schuld heeft aan remmen (of alleen remlicht laten aan gaan?
Dus laat die bumperklever, klapt hij/zij achter op jou wordt jouw schade wel gedekt, desnoods leg je nog een claim neer voor verloren tijd, want tijd is geld, maar ga niet onnodig zonder goede reden op de rem. :)
Leuk een whiplash omdat de klever tegen je aan rijd bij een plotselinge file of ander onvoorzien voorval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OPELOPA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06:51
PcDealer schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 21:35:
[...]

Jij kan daar geen last van hebben want jij mag helemaal niet harder dan 80.
Vrachtwagens zijn begrensd op 85/90 Kilometer per uur, de chauffeur wil die snelheid bij voorkeur aanhouden omdat hij/zij anders zit te jojoën met zijn gaspedaal, als er dan zo'n verkeersregelaar voor je zit is dat onaangenaam frustrerend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tartarus
PcDealer schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 21:43:
[...]

Hoe is bewezen verklaard dat diegene inderdaad schuld heeft aan remmen (of alleen remlicht laten aan gaan?

[...]

Leuk een whiplash omdat de klever tegen je aan rijd bij een plotselinge file of ander onvoorzien voorval.
Getuigenverklaringen, eigen verklaring misschien? Of camera’s op dat stukje weg? Als de rechter dat bewezen heeft geacht en er verder niet in beroep is gegaan tegen de uitspraak, zou ik als buitenstaander die uitspraak niet betwisten in ieder geval.
Tenzij je oprecht wilt weten hoe men dat heeft geconstateerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

OPELOPA schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 21:46:
[...]

Vrachtwagens zijn begrensd op 85/90 Kilometer per uur, de chauffeur wil die snelheid bij voorkeur aanhouden omdat hij/zij anders zit te jojoën met zijn gaspedaal, als er dan zo'n verkeersregelaar voor je zit is dat onaangenaam frustrerend.
Zijn ze dan zo karig uitgevoerd dat er geen cruise control op zit? Rijden ze dan ook de maximale constructiesnelheid op niet autowegen/snelwegen? Kom op zeg, het zijn chauffeurs die er een beroep van hebben gemaakt.

Verder is er ook de optie tot inhalen.
Tartarus schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 21:47:
[...]

Tenzij je oprecht wilt weten hoe men dat heeft geconstateerd?
Die vraag stel ik toch, althans met andere bewoordingen :?

[ Voor 16% gewijzigd door PcDealer op 12-10-2019 23:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OPELOPA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06:51
PcDealer schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 21:51:
[...]

Zijn ze dan zo karig uitgevoerd dat er geen cruise control op zit? Rijden ze dan ook de maximale constructiesnelheid op niet autowegen/snelwegen/ Kom op zeg, het zijn chauffeurs die er een beroep van hebben gemaakt.

Verder is er ook de optie tot inhalen.

[...]

Die vraag stel ik toch althans met andere bewoordingen :?
Als ik achter een auto rijdt, inderdaad geen cruise controle,en uit ervaring als ik met een vrachtwagen zo'n verkeersregelaar in ga halen geeft ie meestentijds gas bij, hij/zij wil immers niet achter een vrachtwagen.
Pagina: 1 ... 11 ... 15 Laatste

Let op:
Aangezien we dit topic leefbaar willen houden zijn er een paar basisregels om in acht te nemen bij het reageren:
  • Reageer respectvol, ook al deel je niet dezelfde mening. Steken onder water, trollen of flames worden niet gewaardeerd. Argumentatie is de sleutel in discussies.
  • Scheer niet een bepaalde groep over één kam. We hebben het hier over acties van individuen en niet die van een hele groep. Ik heb nog nooit alle bejaarden van NL in één auto zien zitten namelijk.
  • Opscheppen over gevaarzetting (Artikeltje 5 situaties) worden aangemerkt als troll en ook zo behandeld.