Bumperklevers, wat doen we er mee?

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:13
kleinelievewolff schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 14:56:
[...]
Klopt helemaal dit! Ik ben normaal iemand die de aso's hun gang laat gaan onder het mom van: "lekker belangrijk dat je straks 2 auto's voor mij voor hetzelfde stoplicht staat te wachten". Maar heb af en toe wel een recalcitrant momentje (eigenlijk alleen maar als ik zelf ergens mee zit of boos over ben en daardoor geen zin heb om "shit te moeten pikken" van een verkeershufter). Vanmorgen was zo'n moment. Bij het oprijden van de snelweg is het 2 baans, waar je in een s-bocht moet ritsen naar 1. De rechterstrook accelereert gewoon netjes van 40-50 km/u tot tegen de 100 km/u (maximum snelheid op de snelweg) bij het ritsgedeelte. Ik rijd netjes rechts en zie al geruime tijd een auto op de (verder lege) linkerstrook rijden. Deze heeft alle tijd om netjes rechts in te voegen en met het verkeer mee te rijden, maar kiest ervoor om nog wat gas bij te geven om op het laatst in te voegen. Pech voor hem dat ik daar net reed en hem weinig ruimte liet. Hij wurmt zich er toch tussen vlak voor/over het verdrijvingsvak en ik geef hem even een seintje met mijn grootlicht om hem te verwittigen van het feit dat ik zijn actie niet zo kon waarderen. De beste man dacht waarschijnlijk dat ik hem seinde om te melden dat mijn ruitenwisservloeistof op is en ik toch echt mijn voorruit wilde schoonmaken, want kreeg een sproeier van hem over mijn ruit. Hij treft mij dan net op de verkeerde dag en vergeet zelf om op de snelweg weer meteen de linkerbaan te pakken. Zodoende kon ik hem heel even klemzetten achter een bestelwagen om hem even mijn indringende "don't fuck with me today!" blik te geven. Vervolgens rij ik door en gaat hij op mijn bumper zitten, waarop ik hem de (even daarvoor geleende) ruitenwisservloeistof weer retourneer. Hij kiest er vervolgens voor om zich af te laten zakken en ik kom ook weer tot rust en ga weer netjes 100 in de rechterbaan rijden.

Deze situatie had (met mijn gemoedstoestand vandaag) ook heel goed in een gevaarlijke verkeersruzie kunnen eindigen, wat het punt van Pierz weer eens illustreert.
Vroeger ook wel gehad dit soort momenten. Tegenwoordig kan ik het laten gaan. Sterker nog, ik maak ruimte voor die types. Dan voegen ze bij mij in en rijden ze niet tot het einde door. Dat levert namelijk weer een remharmonica op waar ik meer last van heb. Laat het van je af glijden en gebruik je hersencapaciteit niet voor irritatie, maar bedenk je eens hoeveel last je er nou eigenlijk van hebt. Werkt voor mij meestal erg kalmerend. Of je bedenkt je wat voor fijn leven iemand moet hebben om zich zo te gedragen.

Overigens zou iedereen gewoon tot het eind door moeten rijden. Dat vroegtijdige haastige invoegen is slecht voor de doorstroming en geeft de aso rijder teveel ruimte. We hebben allemaal voor dat asfalt betaald, dus gebruik het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Pierz schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 00:18:
Overigens zou iedereen gewoon tot het eind door moeten rijden. Dat vroegtijdige haastige invoegen is slecht voor de doorstroming en geeft de aso rijder teveel ruimte. We hebben allemaal voor dat asfalt betaald, dus gebruik het.
Afbeeldingslocatie: https://sayingimages.com/wp-content/uploads/nobody-thanks-you-better-than-me-thank-you-memes.jpg

Kan iemand dit onderste stuk even vastpinnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Freee!! schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 16:19:
[...]

Of ze rijden in een auto, waarbij gas los niet snel genoeg tot voldoende snelheidsvermindering leidt (automaten en dergelijke).
Cruise control waarschijnlijk.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FietsCAD
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Pierz schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 00:18:
[...]

Niet helemaal, mensen moeten invoegen wanneer dit kan. Het is onzinnig en asociaal om hard langs gaten te rijden om op het eind remmend in te moeten voegen. Het gaat erom dat het verkeer zo snel mogelijk van twee naar één baan gaat. Auto's die stil staan helpen niet. Halverwege de invoegstrook remmen helpt natuurlijk nog minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:01

Crazy D

I think we should take a look.

FietsCAD schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 13:16:
Niet helemaal, mensen moeten invoegen wanneer dit kan. Het is onzinnig en asociaal om hard langs gaten te rijden om op het eind remmend in te moeten voegen. Het gaat erom dat het verkeer zo snel mogelijk van twee naar één baan gaat. Auto's die stil staan helpen niet. Halverwege de invoegstrook remmen helpt natuurlijk nog minder.
Nee, mensen op de invoegstrook moeten de snelheid gelijk maken aan de hoofdrijbaan, en dan invoegen daar waar het kan. In serieuze drukte kun je beter met gelijke snelheid de hele invoegstrook gebruiken, dat scheelt files aan het begin van de invoegstrook.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:45

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Exact dit...
Crazy D schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 16:40:
[...]

Nee, mensen op de invoegstrook moeten de snelheid gelijk maken aan de hoofdrijbaan, en dan invoegen daar waar het kan. In serieuze drukte kun je beter met gelijke snelheid de hele invoegstrook gebruiken, dat scheelt files aan het begin van de invoegstrook.
Hoevaak ik mensen zie invoegen met 80 waar 100 tot 130 wordt gereden en dan ook nog verwachten dat jij uitwijkt naar de linker baan en daarmee voorrang afdwingen waar zij dat niet hebben. Naast bumperkleven ook een heel erg irritant fenomeen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:16
Daar gaat 't idd vaak fout. Mensen willen meteen in 't begin invoegen anders zijn ze bang 'de boot te missen' verderop. En dat invoegen zonder eerst op snelheid te komen, begint ook telkens meer een trend te worden lijkt het wel. Mensen knallen 'm er rustig op met 80 terwijl iemand met 120 aan komt bijvoorbeeld. Leren ze dat tegenwoordig niet meer met rijlessen?

En nog iets wat mij opvalt, 45 is 't nieuwe 50?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 06:42
Mensen die een invoegstrook naderen zouden overigens wat mij betreft anticiperend en vooruitziend al een plekje links moeten gaan wanneer er mogelijkheid is.
Vaak zie je op een leeg stukje weg iemand doorsukkelen naast de invoegstrook waardoor de invoeger of gas bij moet geven of afremmen.
Edit: ik lees nu pas de voorgaande twee posts.
Ik persoonlijk probeer altijd de vMax te bereiken wanneer ik wil invoegen, wat soms niet lukt met anderen voor mij die daar minder erg in hebben. Bij mensen die op een laag pitje op een uitvoegstrook rijden, rij ik bewust wat op mindere afstand zodat ze misschien wakker worden en gas bij geven om met een verantwoorde snelheid in te voegen.

[ Voor 39% gewijzigd door Tartarus op 20-10-2019 16:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Tartarus schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 16:48:
Mensen die een invoegstrook naderen zouden overigens wat mij betreft anticiperend en vooruitziend al een plekje links moeten gaan wanneer er mogelijkheid is.
Vaak zie je op een leeg stukje weg iemand doorsukkelen naast de invoegstrook waardoor de invoeger of gas bij moet geven of afremmen.
Jij bedoelt dat de hoofdrijbaan moet opschuiven voor invoegers, nee en dat is ook tegen de verkeersregels in. Op die manier ga je alleen maar meer bijzonder verrichtingen afdwingen (van rijstrook wisselen), wat weer risico's met zich meebrengt.

Het is juist de invoeger die al bij het naderen van het invoegdeel al vooruit heeft moeten kijken waar hij mogelijk kan gaan invoegen en al snelheid is gaan maken om dit op snelheid van de hoofdrijbaan uit te voeren.

Ikzelf (waar dat mogelijk is) weet bij het einde van de driehoek/punt al welke verkeer er aankomt en waar ik rekening moet houden, zodat ik het invoegdeel alleen maar modig ben om de snelheid te matchen met de hoofdrijbaan.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
_Dune_ schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 16:53:
Jij bedoelt dat de hoofdrijbaan moet opschuiven voor invoegers, nee en dat si ook tegen de verkeersregels in. Op die manier ga je alleen maar meer bijzonder verrichtingen afdwingen (van rijstrook wisselen), wat weer risico's met zich meebrengt.
Welke risico’s? En waar staat dat dat tegen de verkeersregels in is? Bron?
Als een rijbaan opzij schuiven al als risico wordt ervaren, ben ik bang dat diegene zijn/haar rijbewijs voorbarig heeft gekregen.
Het is juist de invoeger die al bij het naderen van het invoegdeel al vooruit heeft moeten kijken waar hij mogelijk kan gaan invoegen en al snelheid is gaan maken om dit op snelheid van de hoofdrijbaan uit te voeren.
Dat doe ik persoonlijk zelf wel, of ik probeer dat zo veel mogelijk te doen. Ik kijk overigens wel verder dan de neus van mijn auto, iets wat veel anderen niet doen, heb ik gemerkt.
Ikzelf (waar dat mogelijk is) weet bij het einde van de driehoek/punt al welke verkeer er aankomt en waar ik rekening moet houden, zodat ik het invoegdeel alleen maar modig ben om de snelheid te matchen met de hoofdrijbaan.
Precies. Iets waar we het over eens zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

_Dune_ schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 16:53:
[...]

Jij bedoelt dat de hoofdrijbaan moet opschuiven voor invoegers, nee en dat is ook tegen de verkeersregels in. Op die manier ga je alleen maar meer bijzonder verrichtingen afdwingen (van rijstrook wisselen), wat weer risico's met zich meebrengt.

Eensch, maar bedenk wel even dat men bij het zulke uitspraken leveren je de volgende keer een ban op CBR verwacht (eist) dat men zo snel mogelijk invoegt , onafhankelijk van de snelheid.

[ Voor 3% gewijzigd door Outerspace op 20-10-2019 22:06 ]

Hypocrites must die

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Tartarus schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 16:57:
[...]
Welke risico’s? En waar staat dat dat tegen de verkeersregels in is? Bron?
Als een rijbaan opzij schuiven al als risico wordt ervaren, ben ik bang dat diegene zijn/haar rijbewijs voorbarig heeft gekregen.
Het wisselen van rijstrook valt onder bijzondere verrichtingen en elke verrichting blijft een bepaald risico met zich meedragen, "common knowledge" lijkt mij.

Een bron: https://maxius.nl/regleme...s-1990-rvv-1990/artikel54 en in het verlengde https://www.anwb.nl/exper...selen-op-driebaanssnelweg en nog meer https://www.arag.nl/parti...ade-bijzondere-manoeuvre/

[ Voor 14% gewijzigd door _Dune_ op 20-10-2019 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
_Dune_ schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:21:
[...]

Het wisselen van rijstrook valt onder bijzondere verrichtingen en elke verrichting blijft een bepaald risico met zich meedragen, "common knowledge" lijkt mij.

Een bron: https://maxius.nl/regleme...s-1990-rvv-1990/artikel54
Dat het een bijzondere handeling is, betwist ik niet.
Ik val meer over het woord ‘risico’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Tartarus schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:24:
[...]

Dat het een bijzondere handeling is, betwist ik niet.
Ik val meer over het woord ‘risico’.
Laat ik het zo zeggen als niemand van baan zou wisselen heb je minder ongelukken, deze gebeuren namelijk het meest bij verkeer dat wisseld van baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
_Dune_ schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:26:
[...]

Laat ik het zo zeggen als niemand van baan zou wisselen heb je minder ongelukken, deze gebeuren namelijk het meest bij verkeer dat wisseld van baan.
Daar heb je gelijk in. Maar is dat eerder te wijten aan het wisselen van baan op zich of aan het niet anticiperen en vooruitkijken? Ik ben eerder geneigd naar het laatste als oorzaak aan te duiden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
[...]

Dit topic gaat over bumperkleven en is vandaag na 2 dagen stilte geheropend over invoegen (terwijl daar allang andere topics over zijn)

Waarom komt er geen slotje op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:13
FietsCAD schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 13:16:
[...]

Wat ik bedoel is dat je naast het gat moet blijven rijden tot einde invoegstrook. Dan heeft degene op de rechterbaan tijd om op je te anticiperen. Belangrijker is dat de aso rijder er niet langs kan om de hele doorstroming voor je in de war te schoppen. Je kan je ergeren aan dat soort mensen, maar in dit specifieke geval kan je er dus zelf wat aan doen.

Probeer het eens en je zult zien dat de rechterbaan weer begint te rijden (mits het verderop niet vast staat), je alle ruimte krijgt en niet meer hard op de rem hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Helgie schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:02:
[...]

Eensch, maar bedenk wel even dat men bij het [mbr]zulke uitspraken leveren je de volgende keer een ban op[/mbr] CBR verwacht (eist) dat men zo snel mogelijk invoegt , onafhankelijk van de snelheid.
Invoegen (of ritsen) doe je aan het einde van de invoegstrook. Wat Pierz in "Bumperklevers, wat doen we er mee?" ook zegt.

Ik zie het dagelijks op de A2 dat men meteen invoegt en vervolgens zit het daar vast, terwijl als men op de juiste manier invoegt het veel beter doorstroomt. En invoegen kan ook zonder asociaal te zijn: met dezelfde snelheid als het doorgaande verkeer, zoals het hoort.

Ontopic: indien een werkgever bekend is, kenteken doorgeven aan de werkgever.

[ Voor 5% gewijzigd door PcDealer op 23-10-2019 09:01 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Helgie schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:02:
[...]

Eensch, maar bedenk wel even dat men bij het [mbr]zulke uitspraken leveren je de volgende keer een ban op[/mbr] CBR verwacht (eist) dat men zo snel mogelijk invoegt , onafhankelijk van de snelheid.
Ik weet niet waar en wanneer jij je rijles hebt gehaald, maar dat ging bij mij toch heel anders.

Bij oprijden van de oprit al kijken waar plek voor je is, je snelheid zoveel mogelijk aanpassen aan het verkeer en invoegen waar het kan. Zowel altijd direct invoegen als altijd helemaal doorrijden tot einde invoegstrook zijn fout. Het asfalt van die onvoegstrook ligt er niet voor niets en dat mag je ook zeker gebruiken wanneer noodzakelijk.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Gisteren weer eentje, ik rij de rotonde op en kom achter een vrachtwagen te zitten. Achter mij komt een zwarte Twingo te rijden die daarvoor nog achter die vrachtwagen reed.

Tja, een vrachtwagen gaat nu eenmaal niet zo hard dus het duurt even voor we op snelheid zijn. Die Twingo probeert mij ondertussen dwars door die vrachtwagen te duwen lijkt het wel. Ik laat mijn alarmlichten 2x knipperen dat helpt meestal, geen reactie. Nog maar een keer dan, geen reactie. Nog maar een keer dan, nog steeds kan ik de koplampen van de Twingo amper zien in mijn binnenspiegel. Ondertussen rijden we nog geen 60km/h, de vrachtwagen is nog altijd bezig met op gang komen. Dus ik laat het gas maar eens los, laat maar dichterbij komen, misschien dat ie het dan snapt.

Als ik een mooi gat naar de vrachtwagen heb geef ik een dot gas en laat mijn alarmlichten nog maar eens gelden (remlichten doe ik nooit bij bumperklevers), Twingo lijkt het te snappen.

Ondertussen is de vrachtwagen op snelheid en die boendert aardig door met 80-82km/h op mijn teller. Desondanks komt Twingo weer dichterbij en gaat weer lopen kleven. Prima, dan hebben we maar een kop-staart als ik plotseling moet remmen, Twingo heeft dan toch wel schuld.

5km verder is er weer een rotonde, de vrachtwagen begint al vrij vroeg met afremmen dus ik laat de auto uitrollen om afstand te houden. Terwijl ik uitrol en uiteindelijk ook moet remmen verdwijnen de koplampen van de Twingo weer uit het zicht. Gelukkig moet ik de 3e afslag hebben en Twingo gaat rechtdoor. Terwijl deze achter mij de rotonde verlaat kijk ik nog ff in de spiegel, een vrouw achter het stuur....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

FastFred schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:33:
Terwijl deze achter mij de rotonde verlaat kijk ik nog ff in de spiegel, een vrouw achter het stuur....
Wat een seksistische opmerking. Dat zegt helemaal totaal niets. Ik zie juist meer mannen kleven. Dat kan komen door het vroege tijdstip dat ik in de auto zit (vanaf 06:30).

[ Voor 4% gewijzigd door PcDealer op 23-10-2019 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Gisteren weer eentje, ik rij de rotonde op en kom achter een vrachtwagen te zitten. Achter mij komt een zwarte Twingo te rijden die daarvoor nog achter die vrachtwagen reed.

Tja, een vrachtwagen gaat nu eenmaal niet zo hard dus het duurt even voor we op snelheid zijn. Die Twingo probeert mij ondertussen dwars door die vrachtwagen te duwen lijkt het wel. Ik laat mijn alarmlichten 2x knipperen dat helpt meestal, geen reactie. Nog maar een keer dan, geen reactie. Nog maar een keer dan, nog steeds kan ik de koplampen van de Twingo amper zien in mijn binnenspiegel. Ondertussen rijden we nog geen 60km/h, de vrachtwagen is nog altijd bezig met op gang komen. Dus ik laat het gas maar eens los, laat maar dichterbij komen, misschien dat ie het dan snapt.

Als ik een mooi gat naar de vrachtwagen heb geef ik een dot gas en laat mijn alarmlichten nog maar eens gelden (remlichten doe ik nooit bij bumperklevers), Twingo lijkt het te snappen.

Ondertussen is de vrachtwagen op snelheid en die boendert aardig door met 80-82km/h op mijn teller. Desondanks komt Twingo weer dichterbij en gaat weer lopen kleven. Prima, dan hebben we maar een kop-staart als ik plotseling moet remmen, Twingo heeft dan toch wel schuld.

5km verder is er weer een rotonde, de vrachtwagen begint al vrij vroeg met afremmen dus ik laat de auto uitrollen om afstand te houden. Terwijl ik uitrol en uiteindelijk ook moet remmen verdwijnen de koplampen van de Twingo weer uit het zicht. Gelukkig moet ik de 3e afslag hebben en Twingo gaat rechtdoor. Terwijl deze achter mij de rotonde verlaat kijk ik nog ff in de spiegel, een vrouw achter het stuur....
Jammer dat je niet eerder een rotonde tegenkwam. Gewoon een rondje rijden is namelijk een perfecte manier om van zo iemand af te komen.

Ik heb eigenlijk meer last van mannelijke bumperklevers. Misschien omdat mannen wat agressiever zijn en meer risico nemen? Bij de meeste vrouwen heb ik meer het gevoel dat zij juist te voorzichtig zijn in het verkeer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58

garriej

Ik las ondertieten.

PcDealer schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:40:
[...]

Wat een seksistische opmerking. Dat zegt helemaal totaal niets. Ik zie juist meer mannen kleven. Dat kan komen door het vroege tijdstip dat ik in de auto zit (vanaf 06:30).
Ik zie eigenlijk gewoon een gelijk aantal bumperkleven. Niet aanzienlijk meer mannen of vrouwen. Het is net alsof we allemaal mensen zijn :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Nu online
Ik heb dezelfde ervaring als @garriej met toevoeging dat vrouwen vaker met geen of dagrij -verlichting in het donker rond rijden en zich daar totaal niet bewust van zijn.

@PcDealer niks seksistisch aan, het valt me simpelweg op dat als ik auto's rond zie rijden waar van een afstandje al te zien is dat ze totaal niet bewust zijn van wat er om zich heen gebeurt het merendeel vrouw is. In dit geval van de bumperklevende Twingo snapt ze niet eens dat ze aan het bumperkleven is op het moment dat ik dit toch vrij duidelijk laat merken. Terwijl je bij mannen vaak ziet dat ze na de 1e of 2e waarschuwing van mij al afstand nemen. Die vrouw is zich er waarschijnlijk totaal niet bewust van geweest.

[ Voor 60% gewijzigd door FastFred op 23-10-2019 10:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

FastFred schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:17:
Ik heb dezelfde ervaring als @garriej met toevoeging dat vrouwen vaker met geen of dagrij -verlichting in het donker rond rijden en zich daar totaal niet bewust van zijn.

@PcDealer niks seksistisch aan, het valt me simpelweg op dat als ik auto's rond zie rijden waar van een afstandje al te zien is dat ze totaal niet bewust zijn van wat er om zich heen gebeurt het merendeel vrouw is. In dit geval van de bumperklevende Twingo snapt ze niet eens dat ze aan het bumperkleven is op het moment dat ik dit toch vrij duidelijk laat merken. Terwijl je bij mannen vaak ziet dat ze na de 1e of 2e waarschuwing van mij al afstand nemen. Die vrouw is zich er waarschijnlijk totaal niet bewust van geweest.
In 3 van je 4 zinnen zijn hele grote aanamens, gebaseerd op gevoel. Dat wil ik toch eigenlijk wel seksistisch noemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je in deze tijd helemaal niet kan vaststellen of de bumperklever een man of vrouw is.

Dat vereist een gesprek met een vraag, wat je niet hebt als de persoon in een andere auto aan het kleven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Terwijl je bij mannen vaak ziet dat ze na de 1e of 2e waarschuwing van mij al afstand nemen. Die vrouw is zich er waarschijnlijk totaal niet bewust van geweest.
Ik heb een omgekeerde ervaring. Gisteren nog een beroepschauffeur die kilometers lang mijn kontje aan het bewonderen was. Geslacht: man.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

PcDealer schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:52:
[...]

Ik heb een omgekeerde ervaring. Gisteren nog een beroepschauffeur die kilometers lang mijn kontje aan het bewonderen was. Geslacht: man.
Lekker kontje heb je dan :9

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Nu online
garriej schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:41:
[...]

In 3 van je 4 zinnen zijn hele grote aanamens, gebaseerd op gevoel. Dat wil ik toch eigenlijk wel seksistisch noemen.
Prima, jij je zin joh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:17

Denk dat het handig is om in je achterhoofd te houden dat met enkele observaties je weinig zinnigs kan zeggen over of er meer mannen of meer vrouwen bumperkleven. We hebben allemaal last van vooringenomenheid (confirmation bias bijv) en een relatief vreselijk slecht geheugen. Pas als uit een objectieve meting het een of ander blijkt heb je een punt. Tot die tijd is het gewoon een (seksistische) stereotypering op basis van aannames die je hier doet.

Zo geeft dit artikel een indicatie van dat jouw observaties niet corresponderen met de werkelijkheid; 10% vrouwen VS 25% mannen bumperkleven. Nou heb ik het even snel gegoogled, dus kan ik niet beoordelen of het onderzoek daadwerkelijk valide resultaten geeft. Het dient dan vooral ook even ter illustratie.
https://www.metronieuws.n...vrouwen-rijden-echt-beter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:54
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je spiegel staat ingesteld dat je de koplampen van je achterligger niet kunt zien, maar eveneens een rotonde nodig hebt om 'het geslacht te kunnen vaststellen' :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-07 22:23
Pierz schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:56:
De rode draad in dit draadje is dat men anderen niks gunt. Zoals hierboven gezegd: actie geeft reactie.

Gun jij een ander het licht in de ogen niet, dan gunt hij het jou ook niet. Ik rijd zelf 110 op de snelweg en heb werkelijk nooit last van bumperklevers. Gewoon een kwestie van leven en laten leven. Beetje gas er bij op de linkerbaan, daar gaat je verbruik echt niet significant van omhoog. Aanpassen aan de snelheid die men op de bewuste baan rijdt en je hebt gegarandeerd nergens last van. En op de linkerbaan gewoon wat ruimte houden, zodat iemand die een beetje anticipeert zich niet hoeft klem te rijden op een vrachtwagen. Ook wel zo netjes lijkt me...
Ja, helaas doen zeer weinig mensen dit in Nederland. In Frankrijk zijn de chauffeurs sowieso beter dan hier, snelwegen hebben een veel rustiger beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
Pizza_Boom schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:30:
[...]
Omdat je die ook omgekeerd kan toepassen: Waarom moet je je aanpassen aan mensen die niet rechts rijden en geen voorrang verleent bij het wisselen van rijstrook?
Ik heb nog nergens gelezen dat jij ook 150 moet gaan rijden. Wel dat van je verwacht wordt dat je gewoon de maximale snelheid rijdt bij het inhalen.
Ook niet eens altijd, op sommige bochtige stukken met zwalkende vrachtwagens haal ik onder vmax in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Nu online
Paprika schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:14:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je spiegel staat ingesteld dat je de koplampen van je achterligger niet kunt zien, maar eveneens een rotonde nodig hebt om 'het geslacht te kunnen vaststellen' :+.
Komt door de lage daklijn aan de achterzijde en de twee-delige achterruit. Ik heb dan ook nog eens de spoiler van de sportuitvoering er bij op.

Afbeeldingslocatie: https://s1.cdn.autoevolution.com/images/testdrive/gallery/citroen-c4-coupe-16i-vtr-2009-new-cars-collection_12.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door FastFred op 23-10-2019 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

FastFred schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:27:
[...]

Komt door de lage daklijn aan de achterzijde en de twee-delige achterruit. Ik heb dan ook nog eens de spoiler van de sportuitvoering er bij op.

[Afbeelding]
Ah ja maar nu snap ik het al! Die mensen achter je denken allemaal "Weer zo'n citroen die niet doorrijd." Leuk he aanames op gevoel gebaseerd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik las recent ( hier in dit topic geloof ik ) de tip om bij bumperklevers even gezellig de vooruit te reinigen, met de ruitensproeiers. Dat lijkt mij eerlijk gezegd het meest hinderlijke voor de bumperklever, vooral als je dat een paar keer herhaald.

Maar bumperklevers komen toch weleens op de koffie, het is alleen niet fijn voor de administratieve rompslomp. Alleen als ik zo'n bumperklever tegen mijn bumper heb zitten, krijg ik tenminste wel op de kosten van de tegenpartij een nieuwe achterbumper *O*

Echter op de autosnelweg laat ik bumperklevers gewoon langs gaan: zit je op Maximumsnelheid op cruisecontrol en dan wilt er toch altijd nog iemand, sneller rijden dan van moedertje staat mag. Als het dan veilig kan ga ik terug naar rechts en blijf daar, tot ik weer de volgende vrachtwagen tegen kom. Op die linkerrijstrook zie je ook altijd auto's gezellig achter elkaar kleven, dus dan kom je er weer niet tussen en mag je achter de vrachtwagen blijven :(

Zelf kan ik bumperklevers in sommige situaties wel begrijpen: ik vind het zelf erfelijk, wanneer er een stijging aankomt. Maar mijn voorganger met een gangetje van 60KM/u omhoog rijdt, terwijl je 80KM/u mag en er geen langzame vrachtwagen voor zit ofzo...

Mijn auto is maar een driecilinder met 68pk, dus ik moet wel op tijd snelheid maken: anders kom ik niet in de vijfde versnelling die helling omhoog. Alleen dan ga ik niet bumperkleven en probeer juist mijn afstand te houden, want soms zijn het automobilisten die zoekend zijn. Ze slaan dan plotseling af en geven dat veel te laat aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:47:
[...]

Ik las recent ( hier in dit topic geloof ik ) de tip om bij bumperklevers even gezellig de vooruit te reinigen, met de ruitensproeiers. Dat lijkt mij eerlijk gezegd het meest hinderlijke voor de bumperklever, vooral als je dat een paar keer herhaald.
Dan moet de spray wel over de auto heen, dat is niet altijd het geval.
Echter op de autosnelweg laat ik bumperklevers gewoon langs gaan: zit je op Maximumsnelheid op cruisecontrol en dan wilt er toch altijd nog iemand, sneller rijden dan van moedertje staat mag. Als het dan veilig kan ga ik terug naar rechts en blijf daar, tot ik weer de volgende vrachtwagen tegen kom. Op die linkerrijstrook zie je ook altijd auto's gezellig achter elkaar kleven, dus dan kom je er weer niet tussen en mag je achter de vrachtwagen blijven :(
Als het druk is het wel vaak de snellere rijstrook (of het midden) omdat men denkt dat links altijd sneller is.
Mijn auto is maar een driecilinder met 68pk, dus ik moet wel op tijd snelheid maken: anders kom ik niet in de vijfde versnelling die helling omhoog. Alleen dan ga ik niet bumperkleven en probeer juist mijn afstand te houden, want soms zijn het automobilisten die zoekend zijn. Ze slaan dan plotseling af en geven dat veel te laat aan...
Heb je geen 4de? Ben weleens met een 108 vanuit Maastricht naar Eindhoven gereden en die komt heuvelop op de A2 niet boven de 110 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door PcDealer op 23-10-2019 14:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:22
Terwijl deze achter mij de rotonde verlaat kijk ik nog ff in de spiegel, een vrouw achter het stuur....
PcDealer schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:40:
Roenie schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:11:
Ik heb eigenlijk meer last van mannelijke bumperklevers. Misschien omdat mannen wat agressiever zijn en meer risico nemen? Bij de meeste vrouwen heb ik meer het gevoel dat zij juist te voorzichtig zijn in het verkeer.
Ik herken de ervaring van @FastFred wel. Zelf heb ik het gevoel dat mannen meer bewust kleven vanwege "haast". En dat vooral jongere vrouwen/meiden een rijstijl hebben waarbij ze dicht op een ander rijden op wegen tot max 80, waarschijnlijk niet eens bewust.
Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:47:
Mijn auto is maar een driecilinder met 68pk, dus ik moet wel op tijd snelheid maken: anders kom ik niet in de vijfde versnelling die helling omhoog.
Terugschakelen om vaart te maken om bijvoorbeeld een helling op te komen of in te halen op de snelweg mag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Nee meeste ongevallen gebeuren door prutswerk niet door baanwissel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanhel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:02
Vanochtend had ik iemand die terwijl ik aan het inhalen was op de snelweg op mijn bumper kwam zitten. Ik denk dat die heeft geflitst maar dat zag ik niet goed omdat zijn lampen verborgen waren onder mijn achterruit (de afstand was heel kort).
Omdat het snelheidsverschil tussen mij en de auto die ik inhaalde erg klein was en ik pas net bij zijn achterdeur was, heb ik wat geremd om achter die auto weer in te voegen zodat de auto voorbij kon.
Gezien zijn reactie denk ik dat ik dit vaker ga doen.

zijn reactie:
Ik raakte mijn rem aan om de cruise control uit te zetten en zakte af om erachter te gaan. Hij ging snel naar rechts, en probeerde denk ik naast me te komen. Ik zette alleen al mijn knipper uit en ging ook naar rechts. Om hem te laten passeren.
Het was die plotselinge beweging naar rechts die me aan het denken zette.

[ Voor 25% gewijzigd door avanhel op 23-10-2019 15:19 . Reden: de reactie van de automobilist toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

avanhel schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:43:
Omdat het snelheidsverschil tussen mij en de auto die ik inhaalde erg klein was en ik pas net bij zijn achterdeur was, heb ik wat geremd om achter die auto weer in te voegen zodat de auto voorbij kon.
Wat was de reactie dan? Want ik me verder afvraag reed die klaver zo hard op je in dat je niet kon inschatten dat die al zo snel bij je kon zijn, of niet diegene net hebben ingevoegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanhel
PcDealer schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 15:12:
[...]

Wat was de reactie dan? Want ik me verder afvraag reed die klaver zo hard op je in dat je niet kon inschatten dat die al zo snel bij je kon zijn, of niet diegene net hebben ingevoegd?
Nee hij kwam rustig op me af, bleef vlak achter me rijden ( ik zag zijn koplampen niet meer in mijn achteruitkijkspiegel) en ging toen flitsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:26
Altijd opletten, als er een flitscamera in de buurt is of tijdens een trajectcontrole laat ik die mensen met veel plezier langs.
>:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:22
Vanochtend had ik iemand die terwijl ik aan het inhalen was op de snelweg op mijn bumper kwam zitten. Ik denk dat die heeft geflitst maar dat zag ik niet goed omdat zijn lampen verborgen waren onder mijn achterruit (de afstand was heel kort).

zijn reactie:
Ik raakte mijn rem aan om de cruise control uit te zetten en zakte af om erachter te gaan. Hij ging snel naar rechts, en probeerde denk ik naast me te komen. Ik zette alleen al mijn knipper uit en ging ook naar rechts. Om hem te laten passeren.
Maar waarom geef je dan niet even gas bij zodat je de ingezette inhaalmanoeuvre af kan maken? Een inhaalactie dient vlot te gebeuren en de CC zakt daarna gewoon weer terug naar de eerder ingestelde snelheid. Ik snap best dat je op deze manier verwarring kan veroorzaken bij overige weggebruikers, niet alleen bij degene direct achter je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ik had er net één, die op mijn voorbumper wilde kleven. Het vervelende was vooral, dat die heel erg niet doorreed, waardoor ik niet voor de vrachtwagen naast me naar rechts kon. Gelukkig zag de chauffeur van de vrachtwagen, die naar links wou, het ook en die minderde even vaart. Zo kon ik bij de rijbaansplitsing nog netjes naar rechts en zag ik in mijn achteruitkijkspiegel de bumperklever vlak voor de vrachtwagen kleven.

Ik weet niet waar de sukkel (mannelijk) mee bezig was, maar met 70 links rijden op de snelweg is niet slim en zeker niet vlak voor een vrachtwagen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:26
TheBrut3 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:01:
[...]

Maar waarom geef je dan niet even gas bij zodat je de ingezette inhaalmanoeuvre af kan maken? Een inhaalactie dient vlot te gebeuren
Geen idee hoe het zat bij hem/haar, maar ik heb dat ook wel vaker voor. Waarom ik dan geen gas bijgeef?
Omdat ik op dat moment al 128 op CC rijd en in BE mag je max. 120.
Je mag gerust ongeduldig worden als ik 100 (bij 120/130 max toegelaten) rijd op het meest linkse vak, maar als ik al flirt met een boete ga ik echt niet nog extra gas bijgeven om de een of andere pippo te laten passeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 13:07
cadsite schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:17:
[...]

Geen idee hoe het zat bij hem/haar, maar ik heb dat ook wel vaker voor. Waarom ik dan geen gas bijgeef?
Omdat ik op dat moment al 128 op CC rijd en in BE mag je max. 120.
Je mag gerust ongeduldig worden als ik 100 (bij 120/130 max toegelaten) rijd op het meest linkse vak, maar als ik al flirt met een boete ga ik echt niet nog extra gas bijgeven om de een of andere pippo te laten passeren.
Ik ben het ermee eens dat je in geen geval te hard rijden hoeft te enablen. Een inhaalactie is geen uitzondering op de snelheidslimiet.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PcDealer schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:14:
[...]
Heb je geen 4de? Ben weleens met een 108 vanuit Maastricht naar Eindhoven gereden en die komt heuvelop op de A2 niet boven de 110 8)7
Natuurlijk heb ik een vierde versnelling :+ Maar zolang het geen hoge klim is, dan lukt het in zijn vijf ook gewoon prima. Behalve dan onder de 60KM/u en dan moet ik echt terugschakelen, maar op de autosnelweg zit ik vrijwel constant in de vijfde versnelling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

PcDealer schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 08:53:
[...]

Invoegen (of ritsen) doe je aan het einde van de invoegstrook. Wat Pierz in "Bumperklevers, wat doen we er mee?" ook zegt.

Ik zie het dagelijks op de A2 dat men meteen invoegt en vervolgens zit het daar vast, terwijl als men op de juiste manier invoegt het veel beter doorstroomt. En invoegen kan ook zonder asociaal te zijn: met dezelfde snelheid als het doorgaande verkeer, zoals het hoort.

Ontopic: indien een werkgever bekend is, kenteken doorgeven aan de werkgever.
Zoals je vast al gelezen hebt is dat ook wat ik doe ;) Echter stonden mijn instructeur en examinator erop dat ik zo snel mogelijk invoegde, zodra het ook maar in de verte mogelijk was. Belachelijk natuurlijk, maar hee, ik heb m'n papiertje.
MadMarky schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:08:
[...]

Ik weet niet waar en wanneer jij je rijles hebt gehaald, maar dat ging bij mij toch heel anders.

Bij oprijden van de oprit al kijken waar plek voor je is, je snelheid zoveel mogelijk aanpassen aan het verkeer en invoegen waar het kan. Zowel altijd direct invoegen als altijd helemaal doorrijden tot einde invoegstrook zijn fout. Het asfalt van die onvoegstrook ligt er niet voor niets en dat mag je ook zeker gebruiken wanneer noodzakelijk.
Doe ik ook zeker, is veiliger en beter voor de doorstroming.

Hypocrites must die

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pizza_Boom
brambello schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:23:
Ook niet eens altijd, op sommige bochtige stukken met zwalkende vrachtwagens haal ik onder vmax in.
Dus een vrachtwagen die zwalkt, dat vind je gevaarlijk en daarom blijf je er langer naast zitten dan dat je zou zitten als je de maximale snelheid haalt?
garriej schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:41:
Noem het seksistisch, noem het ervaring, whatever. Ik herken wel dat ik vaak bij achterop rijden van voertuigen die wat bijzonder rijden, al roep: "vast weer een vrouw/man/bejaarde/tokkie/alien" en daarin meestal gelijk krijg. Niet altijd, maar type auto + rijgedrag is een hele goede indicator. Zie je een Agila/Meriva/WagonR ofzo die consequent onder de vmax rijdt? 99 van de 100 x rijdt daar een bejaarde in. Net als een wit busje met een tandemasser beladen met zand die je met 120 voorbij komt zetten, 99 van de 100 x bestuurd wordt door een man.
brambello schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:17:
Ja, helaas doen zeer weinig mensen dit in Nederland. In Frankrijk zijn de chauffeurs sowieso beter dan hier, snelwegen hebben een veel rustiger beeld.
Toch parkeer ik nog altijd liever tussen 2 Duitsers dan tussen 2 Fransen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

Pizza_Boom schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 08:35:
[...]
Toch parkeer ik nog altijd liever tussen 2 Duitsers dan tussen 2 Fransen...
Tsja het heet een bumper met een reden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
garriej schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 08:37:
[...]

Tsja het heet een bumper met een reden :+
En geen krasser. En het heet deur, geen deuk. :+ :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:12

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Vanochtend ook weer zo'n pannenkoek, ik rijdt rustig inhalend 130 op CC. Meneer drukt hem zonder voorrang te geven vlak voor mijn bumper naar links en blijft daar rustig de komende 4 kilometer links rijden met 110 km/h.

Even naar rechts lukte niet, want ooohnee een vrachtwagen aan de horizon...

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanhel
TheBrut3 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:01:
[...]

Maar waarom geef je dan niet even gas bij zodat je de ingezette inhaalmanoeuvre af kan maken? Een inhaalactie dient vlot te gebeuren en de CC zakt daarna gewoon weer terug naar de eerder ingestelde snelheid. Ik snap best dat je op deze manier verwarring kan veroorzaken bij overige weggebruikers, niet alleen bij degene direct achter je.
Normaal gesproken geef ik plank gas zodat er een fikse roetwolk uit de uitlaat komt, of negeer ik de auto, maar gisteren had ik er geen zin in. Ik reed 107 op de door de Ketheltunnel en had geen behoefte aan een boete.
Daarnaast was ik gewoon benieuwd hoe er op deze actie gereageerd zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

[...]

Ook in de 'randstad' in Frankrijk?
Want vergeleken Frankrijk is Nederland eigenlijk 1 grote randstad.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 13:07
MrMonkE schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 10:41:
[...]

Ook in de 'randstad' in Frankrijk?
Want vergeleken Frankrijk is Nederland eigenlijk 1 grote randstad.
Hangt er vanaf waar je bent in FR. Heb in Lyon gewoond: daar reed men bijna Italiaans.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:19
[...]

Joh ik weet niet of je wel eens op de snelwegen rond Parijs hebt gereden (A4, A86, BP) dat is echt drama. Weinig afstand houden, niet ritsen, geen richting aangeven you name it.

Dat op de rest van de péages het beeld rustig is, ja dat klopt. Er rijd op dit péages amper forenzenverkeer dus ook tijdens de spits is het super rustig en er zit gemiddeld 20 tot 50 km tussen de afslagen. Dit geeft automatisch een rustiger verkeersbeeld met meer ruimte.

In Nederland zou dit ondenkbaar zijn wij hebben elke 2 tot 5 km een afslag, 10x zoveel dus en ontzettend veel forensverkeer, onvergelijkbaar in ieder geval.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hou wel van dat aggressieve rijden, spendeer veel tijd in Spanje. Zalig om gewoon de rotondes op te rijden, ipv dat getreuzel hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Davidshadow13 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:05:
Dat op de rest van de péages het beeld rustig is, ja dat klopt. Er rijd op dit péages amper forenzenverkeer dus ook tijdens de spits is het super rustig en er zit gemiddeld 20 tot 50 km tussen de afslagen. Dit geeft automatisch een rustiger verkeersbeeld met meer ruimte.
Precies dat. In NL heb je soms in 3km tijd 3 afslagen en opritten, dat zorgt automatisch voor veel chaos. Op de stukken richting het oosten waar je wel km's weg hebt zonder afslagen is het beeld al vaak veel rustiger. Dat is gewoon logisch. Ik ben iig zeker niet wild van hoe de Fransen rijden hoor, die rijden net zo beroerd als wij :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 21:36
[...]

Ik heb het onderbuikgevoel dat dat het een en ander te maken heeft met de drukte in het verkeer in de landen om ons heen vergeleken met ons (en dan in het speciaal de randstad). Ik heb soms het zelfde gevoel met Duitsers; die rijden naar mijn gevoel veel 'relaxter' dan wij. Wel snel, maar met meer afstand en meer ruimte gevend aan anderen.

Het is eigenlijk wel interessant eens te kijken waar die geestelijke gesteldheid vandaan komt die ons er toe brengt tot dit soort 'aggresief' gedrag.

Laten we eerlijk zijn; iemand hoeft perse die 5 seconden eerder thuis te zijn en daarom dus niet even die ander voor te laten gaan of de ruimte te geven. Het is een soort 'stress op de weg' die daartoe leidt. Waar komt dat vandaan?

Ik zie bij mezelf wel drie rijstijlen:

1. soms ook wel wat aggresief, ik ga het niet goedpraten, ik wil wel eens wat te hard gaan, als ik mezelf er op betrap en analyseer wat ik aan het doen ben voelt het wel als stress... waarom, geen idee..ieder ander is dan een 'sukkel' en zou beter inzicht moeten hebben, elke misdraging die ik doe beredeneer ik naar mezelf toe als verdedigbaar in zo'n situatie. Maak je geen zorgen; het is maar zelfden en ik zal nooit bumperkleven, da's gewoon stom & risicovol.

2. Ik heb een (vindt ik) erg leuke auto, en heb echt lol in zo nu en dan wat gas geven... mea culpa. In deze mode hou is juist overdreven veel rekening met de rest van het verkeer en compenseer de snelheid met ruim op tijd afremmen en elegant verkeers- gedrag (juist iemand voorlaten etc.)

3. Vaak is het omgekeerde ook juist het geval; heerlijk rustig rond de 100 op de rechtse baan met iedereen langs me heen laten gaan... voelt heerijk relaxed.

Klinkt wel raar, maar het is gewoon hoe mijn pet staat; en dat heb ik ook bij reacties op ander verkeer zoals bumperklevers; in situatie 1 laat ik me opjagen en doe mee, in 3 laat ik het allemaal langs me heen gaan ;-)

Ben ik daar zo anders in? Uit wat ik hier lees lijken jullie veel consequenter qua rijstijl... Die stressgevoelens zijn er eigenlijk wel altijd (heb een drukke commute) maar ik weet ze het ene moment uit mijn kop te krijgen, en andere keren niet. Misschien zijn er wel truukjes om 'de rust' te vinden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Frost_Azimov schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 14:36:
[...]

Ik heb het onderbuikgevoel dat dat het een en ander te maken heeft met de drukte in het verkeer in de landen om ons heen vergeleken met ons (en dan in het speciaal de randstad). Ik heb soms het zelfde gevoel met Duitsers; die rijden naar mijn gevoel veel 'relaxter' dan wij. Wel snel, maar met meer afstand en meer ruimte gevend aan anderen.

Het is eigenlijk wel interessant eens te kijken waar die geestelijke gesteldheid vandaan komt die ons er toe brengt tot dit soort 'aggresief' gedrag.

Laten we eerlijk zijn; iemand hoeft perse die 5 seconden eerder thuis te zijn en daarom dus niet even die ander voor te laten gaan of de ruimte te geven. Het is een soort 'stress op de weg' die daartoe leidt. Waar komt dat vandaan?

Ik zie bij mezelf wel drie rijstijlen:

1. soms ook wel wat aggresief, ik ga het niet goedpraten, ik wil wel eens wat te hard gaan, als ik mezelf er op betrap en analyseer wat ik aan het doen ben voelt het wel als stress... waarom, geen idee..ieder ander is dan een 'sukkel' en zou beter inzicht moeten hebben, elke misdraging die ik doe beredeneer ik naar mezelf toe als verdedigbaar in zo'n situatie. Maak je geen zorgen; het is maar zelfden en ik zal nooit bumperkleven, da's gewoon stom & risicovol.

2. Ik heb een (vindt ik) erg leuke auto, en heb echt lol in zo nu en dan wat gas geven... mea culpa. In deze mode hou is juist overdreven veel rekening met de rest van het verkeer en compenseer de snelheid met ruim op tijd afremmen en elegant verkeers- gedrag (juist iemand voorlaten etc.)

3. Vaak is het omgekeerde ook juist het geval; heerlijk rustig rond de 100 op de rechtse baan met iedereen langs me heen laten gaan... voelt heerijk relaxed.

Klinkt wel raar, maar het is gewoon hoe mijn pet staat; en dat heb ik ook bij reacties op ander verkeer zoals bumperklevers; in situatie 1 laat ik me opjagen en doe mee, in 3 laat ik het allemaal langs me heen gaan ;-)

Ben ik daar zo anders in? Uit wat ik hier lees lijken jullie veel consequenter qua rijstijl... Die stressgevoelens zijn er eigenlijk wel altijd (heb een drukke commute) maar ik weet ze het ene moment uit mijn kop te krijgen, en andere keren niet. Misschien zijn er wel truukjes om 'de rust' te vinden :-)
Herkenbaar. Bij bij wisselt het tussen 2 en 3 en dat is voornamelijk afhankelijk van welke auto ik rij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:46

Jrz

––––––––––––

Ik begrijp niet zo goed waarom in Nederland bijna niemand fatsoenlijk kan rijden. Maximum snelheid is leuk, maar de tellers kloppen niet altijd en sommige mensen houden zich klompachtig vast aan hun tellertje. Dat is prima, maar dan moet je lekker rechts blijven en pas naar links gaan wanneer je eerst je snelheid hebt gemaakt om in te halen. Dat is ook wat je leert tijdens je lessen. Het belangrijkste hier is dat mensen teruggrijpen naar de regels/de wet om vervelend tegen anderen te zijn. Veel mensen durven ook simpelweg niet steeds naar rechts omdat ze dan moeten invoegen, of omdat ze niet genoeg overzicht hebben. Als je naar de wet grijpt, laat dan lekker de politie het werk doen ipv dat je voor iemand remt, links rijdt of lekker met je sproeiwagen bezig gaat.

Zorg ervoor dat je zo min mogelijk last veroorzaakt voor je medeweggebruiker. Dat kan door een baantje op te schuiven. Dat dan door net even wat langzamer of juist sneller te rijden. Ga een baantje naar links wanneer je zien dat er mensen willen / kunnen invoegen. Ga naar rechts als je ziet dat je anderen blokkeert. Als je links rijdt en iemand komt met een noodgang aan, ga dan gewoon ff opzij, dan ben je er ook het snelst van af.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Verwijderd

Jrz schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 14:49:
Ik begrijp niet zo goed waarom in Nederland bijna niemand fatsoenlijk kan rijden. Maximum snelheid is leuk, maar de tellers kloppen niet altijd en sommige mensen houden zich klompachtig vast aan hun tellertje. Dat is prima, maar dan moet je lekker rechts blijven ...
Je lijkt me typisch iemand die onderdeel van het probleem is. Iemand die zo snel mogelijk van A tot B komen van de eigen kop ziet als "goed rijden".

Dat is niet hoe modern verkeer werkt, het is daar te druk voor. Als iemand links gewoon de maximum snelheid op de teller rijd, doet deze niets verkeerd. Als je dan enorm gaat zitten duwen omdat jij 20km harder meent te moeten gaan, ben je een enorme lul en juist een slechte chauffeur. Het veroorzaakt stress en rem akties, waardoor iedereen vertraagd wordt.

Ook is een beetje mededogen op zijn plaats. Die persoon had ook gewoon je onzekere moeder kunnen zijn, een beginnende chauffeur, enz. Juist dit soort opfokgedrag maakt het probleem alleen maar groter.

Deze mensen gaan ook juist niet naar rechts omdat dezelfde soort figuren ze nooit meer naar links laten gaan. Je weet wel, eventjes wat gas bij links om vooral te zorgen dat die andere chauffeur vast blijft zitten.

Een goed chauffeur raakt amper een rem aan en wisselt weinig tot niet van baan. Geeft andere veel ruimte en marge en ziet verkeer als een stroom van een groep, niet van alleen de eigen kop.

De zelfbenoemde beste chauffeurs zijn vrijwel altijd de slechtste chauffeurs. Je bent geen betere chauffeur als je hard rijd. Dat is in de F1 zo, niet op een overvolle weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Frost_Azimov schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 14:36:
Of ik nu overal de toegestane snelheid (in theorie) rijd of lekker relaxt achter een vrachtwagen, het verschil voor mij is dit:
- 5 minuten per 20 km (Eindhoven-Utrecht)
- 8,9 l / 100 km of sub 6 l /100 km (tot nu toe 5,9 l / 100 over 245 km)
- steeds remmen omdat een idioot de auto naar links gooit zonder (op tijd) richting aan te geven, of 1 snelheid (in theorie) ook bij 100 km zones zoals de ring Den Bosch op de ring Utrecht
- 600 km op 1 tank (70 liter) of 1.100+
- bumperklevers die denken dat wanneer ik iemand inhaal met de maximaal toegestane snelheid ze mij dan vooruit kunnen duwen, of truckers die denken dat ik met mijn auto dwars door de door mij met gepaste afstand volgende vrachtwagen kan rijden wanneer ze bijna tegen mijn bumper en met groot licht seinen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:46

Jrz

––––––––––––

Verwijderd schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 15:11:
Je lijkt me typisch iemand die onderdeel van het probleem is. Iemand die zo snel mogelijk van A tot B komen van de eigen kop ziet als "goed rijden".
Nee hoor. Dat ligt maar net aan de rit.
Dat is niet hoe modern verkeer werkt, het is daar te druk voor. Als iemand links gewoon de maximum snelheid op de teller rijd, doet deze niets verkeerd.
Jawel. Hij hindert het overige verkeer

[quote]Als je dan enorm gaat zitten duwen omdat jij 20km harder meent te moeten gaan, ben je een enorme lul en juist een slechte chauffeur. Het veroorzaakt stress en rem akties, waardoor iedereen vertraagd wordt.
[quote]
Klopt, maar ik zeg niet dat ik dat doe.
Ook is een beetje mededogen op zijn plaats. Die persoon had ook gewoon je onzekere moeder kunnen zijn, een beginnende chauffeur, enz. Juist dit soort opfokgedrag maakt het probleem alleen maar groter.
Eens. Maar 40% van het verkeer is dat niet. ZEKER als je een onzeker of beginnende chauffeur bent, is het verstandig rechts te blijven rijden. Dat is ook hoe het je is geleerd.
Deze mensen gaan ook juist niet naar rechts omdat dezelfde soort figuren ze nooit meer naar links laten gaan.
Waarom lukt het de rest wel dan? Dit is m.i. onervarenheid, onzekerheid en onkunde.
Je weet wel, eventjes wat gas bij links om vooral te zorgen dat die andere chauffeur vast blijft zitten.
Dat gebeurt ja, en die mensen zouden van e weg af moeten.
Een goed chauffeur raakt amper een rem aan en wisselt weinig tot niet van baan. Geeft andere veel ruimte en marge en ziet verkeer als een stroom van een groep, niet van alleen de eigen kop.
Dat is wat ik zeg. Het remlicht heeft, ook al kan je soms net zo goed uitrollen, een functie. Op bijvoorbeeld de motor moet je absoluut niet gaan lopen uitrollen, omdat mensen niet altijd zien dat je snelheid mindert.
De zelfbenoemde beste chauffeurs zijn vrijwel altijd de slechtste chauffeurs. Je bent geen betere chauffeur als je hard rijd. Dat is in de F1 zo, niet op een overvolle weg.
Daar ben ik het simpelweg niet mee eens. Als het verkeer sneller gaat dan normaal, dan is het verstandig mee te rijden.

Ik denk dat je mn laatste stuk nog een keer moet doorlezen

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:01
Ik heb sinds kort een auto met acc, en ik merk dat veel mensen zich ergeren aan de afstand die mijn auto op de snelweg houdt, de instelling staat op de bijna kortste afstand.(radar houdt rekening met eerste 3 auto's voor me voor zover ik weet....
Ik vind het zelf heerlijk rijden, geen gezeur meer met terug en opschakelen.... Ik rijdt altijd met het verkeer mee, dus af en toe iets te snel, behalve op de 80 en 50 wegen, daar gewoon heerlijk op de cruise....
En bumperklevers? jammer dan de acc zorgt dat ik... op tijd stil sta.
alleen binnen de kom remt de acc af en toe voor fietsers waar je makkelijk omheen kan, dan maar ff naar links knipperen of gas bij.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Jrz schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 15:50:
Als "jij" per se 140 wilt terwijl iedereen 120 rijdt, hinder jij het overige verkeer. #omdenken

Mijn instructeur zei ook altijd dat ik mee moest rijden met het verkeer, tot ik vroeg zwart-op-wit te zetten dat hij mijn bekeuringen dan ook betaald. Sindsdien heeft hij dat nooit meer gezegd. Het is simpelweg gelul. Je hebt regels, daar heb je je aan te houden. Als het verkeer sneller rijdt dan jijzelf maar binnen de limiet (en dan niet, +5 voor GPS correctie en +4 voor meetcorrectie), dan is het het overwegen waard om gas bij te geven. Maar het is totale onzin om te eisen van mensen dat ze te hard gaan rijden omdat een groep rijders dat toevallig doet. Op die manier kun je natuurlijk mooi verdedigen dat je 180 rijdt 8)7

Maar dit is een discussie waar je toch nooit uitkomt, want iedereen vind vooral zijn eigen manier van rijden het beste en vooral ook, de juiste, en vind dus iedereen die anders rijdt per definitie niet goed. "Hinderen" is zo'n dooddoener want 90% van de tijd in de randstad kun je onmogelijk rondrijden zonder wel iemand ergens op 1 of andere manier te hinderen. De kunst is hooguit om dat zoveel mogelijk te beperken. En dat werkt niet alleen maar vanuit de mensen die langzamer rijden dan anderen (er rijdt altijd wel iemand sneller...), maar dat werkt alle kanten op.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Jrz Je bevestigd alleen maar het vermoeden.

De linker weghelft is niet van jou, waarbij iedereen maar voor jou naar rechts moet. Andere bestuurders die de max snelheid rijden hebben gewoon recht op hun plek op de weg. Zowel ervaren als onzekere bestuurders. Ze hinderen je niet want het doel van de weg is niet om deze specifiek vrij te maken voor jouw kop.

Het is jouw weg niet, het is de weg van iedereen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online

Gewoon 50/55 blijven rijden. Zat gisteren zo'n grote Amerikaanse Pickup achter me aan te sjeezen. Lekker blijven rijden zoals ik rij. Die gast had het niet meer, hehe.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rinus1993
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-11-2024
Wat zal het toch fijn zijn als we autonoom rijden eindelijk bereiken, dan zijn al deze problemen, frustraties en snelheids problemen gewoon in een keer opgelost 🤷

Kan er eigenlijk al niet meer op wachten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tartarus
rinus1993 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 23:09:
Wat zal het toch fijn zijn als we autonoom rijden eindelijk bereiken, dan zijn al deze problemen, frustraties en snelheids problemen gewoon in een keer opgelost 🤷

Autonoom rijden, de naam zegt het al, neemt alle autonomie van de mens en geeft dat aan de voertuig.
Niets lijkt me, in mijn persoonlijke optiek, afschuwelijker dan de macht te verliezen over mijn auto.
Dat is tevens ook de reden waarom ik nooit een automaat zou willen kopen.
Autorijden is een genot, kleven en gekleefd worden is ook een onderdeel daarvan. Er zijn momenten dat beide als een minpunt kan beschouwd worden, maar er zijn zeer regelmatig ook momenten dat het een onvermijdelijke noodzaak is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Als ik gereden wil worden, pak ik het OV wel.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online

We rijden al autonoom hoor. Ik als automobilist in ieder geval wel ;) En hopelijk blijft dat zo, anders kan ik zoals hierboven staat net zo goed met het OV. Laat ik daar nu net een gigantische hekel aan hebben.

Je hebt het over problemen, maar dat is ook afhankelijk van wat mensen als probleem ziet. Zo kan ik niet warm of koud worden van iemand die midden in de nacht op een verlaten kruispunt door rood rijdt of die op een lege snelweg 20km/u sneller rijdt dan toegestaan. Voor anderen is dat een gruwel, want recht is recht en krom is krom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:19
Daar ben ik het simpelweg niet mee eens. Als het verkeer sneller gaat dan normaal, dan is het verstandig mee te rijden.

Ik denk dat je mn laatste stuk nog een keer moet doorlezen
Dit is misschien wel het verstandigste wat hier in tijden is gezegd :P Als je wilt zorgen voor een goede verkeersdoorstroming dan moet jij jouw rijgedrag en snelheid aanpassen aan het overige verkeer. Wanneer iedereen ~70 rijd op een 50 weg, dan moet jij ook gewoon 70 gaan rijden anders houdt je het verkeer enorm op en veroorzaak je irritatie.

Blijkbaar heeft de wegbeheerder dan zo'n slechte job gedaan om die weg in te richten dat iedereen er te hard rijd dan kun je wel het braafste jongetje van de klas spelen maar daar schiet helemaal niemand mee op. Ook op snelwegen met 100 km/h max zonder trajectcontrole zie je dat, bijv. eerste stuk A5, niemand rijd daar 100, als jij dat wel doet dan houd je het overige verkeer op en dat is vervelend ga dan gewoon mee rijden afstand houden en als je dan 110 of 120 rijdt, lekker boeiend.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:46

Pierre

Van nature lui!

Ivysaur schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 20:13:

Gewoon 50/55 blijven rijden. Zat gisteren zo'n grote Amerikaanse Pickup achter me aan te sjeezen. Lekker blijven rijden zoals ik rij. Die gast had het niet meer, hehe.
Inderdaad lekker op de cruise control, dan zie je ze met de hand omhoog van rij nou eens door ;w

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
Davidshadow13 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:05:
[...]

Joh ik weet niet of je wel eens op de snelwegen rond Parijs hebt gereden (A4, A86, BP) dat is echt drama. Weinig afstand houden, niet ritsen, geen richting aangeven you name it.

In Nederland zou dit ondenkbaar zijn wij hebben elke 2 tot 5 km een afslag, 10x zoveel dus en ontzettend veel forensverkeer, onvergelijkbaar in ieder geval.
Ja dat klopt, maar inmiddels heeft Nederland een slechter dodencijfer in het verkeer dan Frankrijk en zelfs Belgie, en dat is inclusief al die demente Fransen in hun oude eend uit 1956 op het platteland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:18
Davidshadow13 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 08:24:
[...]
Dit is misschien wel het verstandigste wat hier in tijden is gezegd :P Als je wilt zorgen voor een goede verkeersdoorstroming dan moet jij jouw rijgedrag en snelheid aanpassen aan het overige verkeer. Wanneer iedereen ~70 rijd op een 50 weg, dan moet jij ook gewoon 70 gaan rijden anders houdt je het verkeer enorm op en veroorzaak je irritatie.

Blijkbaar heeft de wegbeheerder dan zo'n slechte job gedaan om die weg in te richten dat iedereen er te hard rijd dan kun je wel het braafste jongetje van de klas spelen maar daar schiet helemaal niemand mee op. Ook op snelwegen met 100 km/h max zonder trajectcontrole zie je dat, bijv. eerste stuk A5, niemand rijd daar 100, als jij dat wel doet dan houd je het overige verkeer op en dat is vervelend ga dan gewoon mee rijden afstand houden en als je dan 110 of 120 rijdt, lekker boeiend.
Of de rijders hebben zo'n slecht inzicht dat ze 50% te hard gaan rijden op een weg waarop dat niet kan of om een andere reden niet de bedoeling is (regelmatig ongelukken, kruisingen etc.) . Als ik zie hoevaak ik mensen te hard zie rijden op wegen waar dat gewoon niet slim is of dat er b.v. een limiet is vanwege overlast voor omwonenden of een andere reden.... En als er dan een trajectcontrole is snappen we het plotseling wel allemaal.

Laten we in plaats van zelf te gaan bedenken wat de snelheid ergens zou moeten zijn ons simpelweg eens aan de regels houden. Nu weet ik ook best dat er veel wegen zijn waar je zeer waarschijnlijk best harder zou kunnen, maar wij zijn niet degene die dat bepalen. Vind je dat ergens de maximum snelheid te laag is kun je een verzoek indienen bij de wegbeheerder

Oftewel laten we niet degene die zich aan de regels houdt hier plotseling als de slechte rijder neer zetten en bedenk ook eens hoe het komt dat het aantal verkeersdoden omhoog aan het gaan is. Schijnbaar zijn we toch niet zo goed met onze eigen regels bedenken en hebben we veel controles nodig om ons aan de gestelde regels te houden. En nee, ik houd me ook niet altijd aan de regels, maar ik ga niet klagen als anderen het beter doen en dat wel doen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Davidshadow13 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 08:24:
[...]
Nou en? Gaan die bestuurders maar lekker geïrriteerd zitten te zijn toch; is mensenlijk en heeft iedereen wel eens last van ;) Misschien moet de rest het maar kalm aan doen zodat je diegene die zich aan de wet houd zich niet irriteert.

Edit: onlangs gewoon 30 en vervolgens 60 rijdend de hele tijd iemand te duwen achter me. Zelf ontzettend slecht nieuws gehad en was er klaar mee dus stopte aan wat abrupt aan de kant van de weg. Bestuurder die achter me reed stopte, zette de auto naast de mijne boos te kijken en ik me afvragend of we gaan uitstappen gebaar naar de lege weg van ga je gang maar

[ Voor 28% gewijzigd door bite op 25-10-2019 09:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pizza_Boom
brambello schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:07:
Ja dat klopt, maar inmiddels heeft Nederland een slechter dodencijfer in het verkeer dan Frankrijk en zelfs Belgie, en dat is inclusief al die demente Fransen in hun oude eend uit 1956 op het platteland.
Dat is onzin. In Nederland vielen 39 doden per miljoen inwoners in 2018, een verhoging van 11% ten opzichten van het jaar ervoor (31 per miljoen). In 2018 vielen in Frankrijk 48 doden per miljoen in inwoners, in België was dit zelfs 52 per miljoen inwoners. België zit daarmee boven het Europees gemiddelde van 49.
Nederland zakt hiermee van de 4e plek naar de gedeelde 6e plek, die moet worden gedeeld met Spanje en Duitsland.
Van de 678 verkeersdoden in Nederland, zaten er maar liefst 228 op de fiets. Dat is maar liefst 33,6%. Europabreed is dat 8%. In Nederland kwam 8% van de verkeersdoden om het leven als voetganger. In Europa ligt dat op 20%.

Frankrijk heeft een vermindering van 5% verkeersdoden gekend van 2017 naar 2018, Nederland zat op een verhoging van 11%. Maar Nederland doet het nog altijd beter. De grootste verhoging in Nederland komt voor rekening van de oudere verkeersdeelnemers.

Bron:
https://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-19-1990_en.htm
https://www.cbs.nl/nl-nl/...eer-verkeersdoden-in-2018
redwing schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:20:
[...]

Of de rijders hebben zo'n slecht inzicht dat ze 50% te hard gaan rijden op een weg waarop dat niet kan of om een andere reden niet de bedoeling is (regelmatig ongelukken, kruisingen etc.) . Als ik zie hoevaak ik mensen te hard zie rijden op wegen waar dat gewoon niet slim is of dat er b.v. een limiet is vanwege overlast voor omwonenden of een andere reden.... En als er dan een trajectcontrole is snappen we het plotseling wel allemaal.

Laten we in plaats van zelf te gaan bedenken wat de snelheid ergens zou moeten zijn ons simpelweg eens aan de regels houden. Nu weet ik ook best dat er veel wegen zijn waar je zeer waarschijnlijk best harder zou kunnen, maar wij zijn niet degene die dat bepalen. Vind je dat ergens de maximum snelheid te laag is kun je een verzoek indienen bij de wegbeheerder
We hebben nog altijd richtlijn V85. Ergo: als 85% van de weggebruikers harder rijdt, is de weg niet goed aangelegd. Dat gebeurt redelijk vaak. Simpelweg een bordje neerzetten is niet voldoende om een weg handhaafbaar te maken.
Oftewel laten we niet degene die zich aan de regels houdt hier plotseling als de slechte rijder neer zetten en bedenk ook eens hoe het komt dat het aantal verkeersdoden omhoog aan het gaan is. Schijnbaar zijn we toch niet zo goed met onze eigen regels bedenken en hebben we veel controles nodig om ons aan de gestelde regels te houden. En nee, ik houd me ook niet altijd aan de regels, maar ik ga niet klagen als anderen het beter doen en dat wel doen.
Probleem is in deze discussie dat ook die ander zich niet aan de regels houdt, maar cherrypickt tussen de regels: "te hard rijden mag niet, foei! Maar ik pleur hem er wel lekker voor, daarmee geen voorrang verlenend." En dat proberen mensen hier goed te praten, terwijl nergens in de regels beschreven staat dat jij iemand anders mag schoolmeesteren. Het enige dat er over rijstrookwissel beschreven staat, is dat je de andere weggebruikers voor moet laten gaan. Die moeten daarmee ongehinderd hun weg kunnen vervolgen. Meer staat er niet. Niks over snelheid, te hard rijden of wat dan ook.
En het laatste deel van de discussie ging erover dat als iedereen 130 rijdt, jij een aso bent als jij hem er dan tussen prakt met 100 en dat blijft rijden. Dan belemmer je de doorstroming, hetgeen ook strafbaar is. Als iedereen 100 rijdt moet je niet proberen 130 te rijden op die rijstrook, true, maar als iedereen 130 rijdt, moet je geen 100 willen rijden op die rijstrook "omdat jij dat wel hard genoeg vindt". Dan geef je gewoon even gas en ga je ook even 130 rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:14

Acid_Burn

uhuh

brambello schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:07:
[...]

Zeker weten?
Afbeeldingslocatie: https://www.europarl.europa.eu/resources/library/images/20190402PHT34614/20190402PHT34614_original.jpg

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Pizza_Boom schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:28:
[...]
We hebben nog altijd richtlijn V85. Ergo: als 85% van de weggebruikers harder rijdt, is de weg niet goed aangelegd. Dat gebeurt redelijk vaak. Simpelweg een bordje neerzetten is niet voldoende om een weg handhaafbaar te maken.
Dat is een richtlijn waarop gewoon uitzonderingen mogen worden gemaakt. Daarnaast kun je die 85% ook krijgen door er b.v. een flispaal neer te zetten en niet de weg aan te passen. Je hebt b.v. straks verschillende snelwegen die in snelheid omlaag gezet worden vanwege het milieu. Voor de veiligheid kun je daar nog steeds prima de oude snelheid rijden en zal de inrichting niet veranderen, maar er is toch echt een goede reden dat je er minder hard mag.
[...]
Probleem is in deze discussie dat ook die ander zich niet aan de regels houdt, maar cherrypickt tussen de regels: "te hard rijden mag niet, foei! Maar ik pleur hem er wel lekker voor, daarmee geen voorrang verlenend." En dat proberen mensen hier goed te praten, terwijl nergens in de regels beschreven staat dat jij iemand anders mag schoolmeesteren. Het enige dat er over rijstrookwissel beschreven staat, is dat je de andere weggebruikers voor moet laten gaan. Die moeten daarmee ongehinderd hun weg kunnen vervolgen. Meer staat er niet. Niks over snelheid, te hard rijden of wat dan ook.
Het probleem dat ik zie is dat daarna de anderen juist gaan cherrypicken en zeggen dat je zo niet in mag voegen waarbij vergeten wordt dat je een invoeger ook niet mag hinderen door in dit geval te hard te rijden. Feitelijk dwing je hem om ook te hard te rijden en dat mag net zo goed niet. Want laten we wel wezen, doordat je je niet aan de snelheidsbeperking houdt, kan die ander niet op een goede manier invoegen (want met 50 hinder je iemand, maar harder mag je niet). Dus laten we in dit geval eerst de oorzaak van het probleem aanpakken, simpelweg niet te hard rijden bij een invoegstrook. Zeker met ander verkeer in de buurt is dat simpelweg niet slim/veilig. Als daarna iemand het bij het invoegen nog steeds voor elkaar krijgt om iemand te hinderen kun je die daar op aanspreken, maar geef hem eerst eens de mogelijkheid om het netjes te kunnen doen.
Op een kruispunt moet je als het groen wordt ook nog steeds goed kijken of er niemand door rood rijdt, dat wil alleen niet zeggen dat als er daadwerkelijk iemand door rood rijdt, diegene die door groen rijdt fout is.
En het laatste deel van de discussie ging erover dat als iedereen 130 rijdt, jij een aso bent als jij hem er dan tussen prakt met 100 en dat blijft rijden. Dan belemmer je de doorstroming, hetgeen ook strafbaar is. Als iedereen 100 rijdt moet je niet proberen 130 te rijden op die rijstrook, true, maar als iedereen 130 rijdt, moet je geen 100 willen rijden op die rijstrook "omdat jij dat wel hard genoeg vindt". Dan geef je gewoon even gas en ga je ook even 130 rijden.
Als je een 130 weg hebt en 100 wil rijden moet je zeker rechts blijven rijden. Wat er alleen gezegd werd is dat als je ergens 120 mag en er een stel zijn die 140 willen rijden, jij ook maar 140 moet gaan rijden. En dat slaat helemaal nergens op. Dat diegene die 120 rijdt netjes naar rechts moet als daar ruimte is, is logisch, maar hij hoeft niet rechts te blijven hangen omdat er zo nodig een paar zich niet aan de regels willen houden.

Maar dat zie je hier wel vaker in discussies, anderen moeten zich maar aanpassen aan hun invulling van de regels i.p.v. zich aan de daadwerkelijke regels te houden.

En tja, ik wil ook wel eens wat harder rijden, maar als dan iemand met vmax in wil halen geef ik hem alle ruimte (9/10 keer zie je ook wel aankomen dat ie in wil gaan halen). Zo moeilijk is dat niet hoor. En daarnaast als je zo bezorgd bent om de doorstroming moet je al zeker niet te hard gaan rijden, dat is de voornaamste reden dat de doorstroming nl. minder wordt (uit allerlei onderzoeken komt 90 als de optimale snelheid)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
redwing schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:42:
Dat is een richtlijn waarop gewoon uitzonderingen mogen worden gemaakt. Daarnaast kun je die 85% ook krijgen door er b.v. een flispaal neer te zetten en niet de weg aan te passen. Je hebt b.v. straks verschillende snelwegen die in snelheid omlaag gezet worden vanwege het milieu. Voor de veiligheid kun je daar nog steeds prima de oude snelheid rijden en zal de inrichting niet veranderen, maar er is toch echt een goede reden dat je er minder hard mag.
Zonder juiste weginrichting geen handhaving.
Het probleem dat ik zie is dat daarna de anderen juist gaan cherrypicken en zeggen dat je zo niet in mag voegen waarbij vergeten wordt dat je een invoeger ook niet mag hinderen door in dit geval te hard te rijden. Feitelijk dwing je hem om ook te hard te rijden en dat mag net zo goed niet. Want laten we wel wezen, doordat je je niet aan de snelheidsbeperking houdt, kan die ander niet op een goede manier invoegen (want met 50 hinder je iemand, maar harder mag je niet). Dus laten we in dit geval eerst de oorzaak van het probleem aanpakken, simpelweg niet te hard rijden bij een invoegstrook. Zeker met ander verkeer in de buurt is dat simpelweg niet slim/veilig. Als daarna iemand het bij het invoegen nog steeds voor elkaar krijgt om iemand te hinderen kun je die daar op aanspreken, maar geef hem eerst eens de mogelijkheid om het netjes te kunnen doen.
Waar staat dat dan precies? In artikel 54 wordt gesteld dat je het overige verkeer voor moet laten gaan als je invoegt, uitvoegt of van rijstrook wisselt. Daar staat niet dat je dat niet hoeft als jij denkt dat het andere verkeer te hard rijdt.
Ik zal je even helpen met art. 54:
code:
1
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Op een kruispunt moet je als het groen wordt ook nog steeds goed kijken of er niemand door rood rijdt, dat wil alleen niet zeggen dat als er daadwerkelijk iemand door rood rijdt, diegene die door groen rijdt fout is.
Compleet andere situatie, heeft niets te maken met deze. Overigens zal in verreweg de meeste situaties degene die van rijstrook wisselt alsnog als schuldig worden aangewezen.

[...]
Als je een 130 weg hebt en 100 wil rijden moet je zeker rechts blijven rijden. Wat er alleen gezegd werd is dat als je ergens 120 mag en er een stel zijn die 140 willen rijden, jij ook maar 140 moet gaan rijden. En dat slaat helemaal nergens op. Dat diegene die 120 rijdt netjes naar rechts moet als daar ruimte is, is logisch, maar hij hoeft niet rechts te blijven hangen omdat er zo nodig een paar zich niet aan de regels willen houden.
Dat wordt hier echter niet gesteld. Er wordt hier gesteld dat degene die 120 rijdt, hem er gewoon klakkeloos tussen mag gooien en de rest dan maar in de ankers moet, want degene die gaat inhalen met 120 doet toch niets fout? Behalve dan geen voorrang verlenen, maar dat mag dan blijkbaar. 8)7 Als er een treintje is dat harder rijdt dan hij en hij kan niet zonder te hinderen naar links, mag ie niet naar links. Simpel. In de hele voorrangsregelbeschrijving staat nergens iets gemeld over de maximale snelheid, daadwerkelijke snelheid en dergelijke. Zelfde geldt voor een V100 bus. Die dient ook gewoon rechts te blijven als er links 130 gereden wordt op een 130 weg en hij er niet normaal tussen kan zonder anderen te hinderen. Want dat is het probleem. Als de volgende een kilometer ver weg is en je gaat naar links, kan ie makkelijk het gas iets los laten en hem af laten rollen en is er geen probleem.
Maar dat zie je hier wel vaker in discussies, anderen moeten zich maar aanpassen aan hun invulling van de regels i.p.v. zich aan de daadwerkelijke regels te houden.
Inderdaad. "Ik pleur hem er gewoon voor, de rest remt maar."
En tja, ik wil ook wel eens wat harder rijden, maar als dan iemand met vmax in wil halen geef ik hem alle ruimte (9/10 keer zie je ook wel aankomen dat ie in wil gaan halen). Zo moeilijk is dat niet hoor. En daarnaast als je zo bezorgd bent om de doorstroming moet je al zeker niet te hard gaan rijden, dat is de voornaamste reden dat de doorstroming nl. minder wordt (uit allerlei onderzoeken komt 90 als de optimale snelheid)
Ligt eraan. Als ik een paar meter van zijn bumper ben krijgt ie geen ruimte. Kan ik het af met gas los, laat ik het gas los. Dat doe ik ook als ik gewoon 130 rijd, ik ga sowieso al van het gas af als ik harder rijd en een druk groepje tegen kom (want als het druk is, is het sowieso al kansloos om door te willen stampen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Pizza_Boom schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:28:
Probleem is in deze discussie dat ook die ander zich niet aan de regels houdt, maar cherrypickt tussen de regels: "te hard rijden mag niet, foei! Maar ik pleur hem er wel lekker voor, daarmee geen voorrang verlenend."
Maar volgens mij is het allang geen discussie meer of je er wel of niet voor mag pleuren. Als jij aankomt met 130 en iemand pleurt m ervoor met 130 zodat jij op eens op 1 meter afstand van zijn voorbumper zit, is dat net zo goed een oetlul eerste klas. Ook als die daarna wel gas bijgeeft. Iemand die 110 rijdt en dat doet, is ook een oetlul.
Het grijze gebied is wanneer het nog onder ervoor pleuren valt, wanneer het nog hinderen is, en wanneer het een samenspel is waar het verkeer uit blijkt. Als jij aankomt met 130 en je zit pas "op de bumper" van de langzamere inhaler tegen de tijd dat jij bij de neus van de ingehaalde auto bent en je dan ietsje moet afremmen, is dat strikt genomen wellicht hinderen te noemen, maar dat valt wat mij betreft ook onder het samenspel dat verkeer heet. Moet jij in de ankers ter hoogte van de kofferbak, is dat een stuk meer hinderen te noemen. Zwart-wit zal het allebei best hinderen te noemen zijn, maar als je 1 sec je gas loslaten hinderen noemt, kun je maar beter niet in de drukte van de Randstad gaan rijden, want vanuit hartje Den Haag naar hartje Utrecht (om een random rit te noemen) ben je dan al aan het hinderen simpelweg door de weg op te gaan. Iets met drukte en zo 8)7
Het ertussen prakken zeg ik net hierboven al, daar zit theoretisch waarschijnlijk 0,0 ruimte voor discussie in, maar in de werkelijkheid van het dagelijkse verkeer duidelijk wel. Als iedereen 130 rijdt ook al is het daar 100, is het totale onzin om dan maar te verwachten dat mensen te hard gaan rijden.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Crazy D schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 11:05:
[...]

Maar volgens mij is het allang geen discussie meer of je er wel of niet voor mag pleuren. Als jij aankomt met 130 en iemand pleurt m ervoor met 130 zodat jij op eens op 1 meter afstand van zijn voorbumper zit, is dat net zo goed een oetlul eerste klas. Ook als die daarna wel gas bijgeeft. Iemand die 110 rijdt en dat doet, is ook een oetlul.
Het grijze gebied is wanneer het nog onder ervoor pleuren valt, wanneer het nog hinderen is, en wanneer het een samenspel is waar het verkeer uit blijkt. Als jij aankomt met 130 en je zit pas "op de bumper" van de langzamere inhaler tegen de tijd dat jij bij de neus van de ingehaalde auto bent en je dan ietsje moet afremmen, is dat strikt genomen wellicht hinderen te noemen, maar dat valt wat mij betreft ook onder het samenspel dat verkeer heet. Moet jij in de ankers ter hoogte van de kofferbak, is dat een stuk meer hinderen te noemen. Zwart-wit zal het allebei best hinderen te noemen zijn, maar als je 1 sec je gas loslaten hinderen noemt, kun je maar beter niet in de drukte van de Randstad gaan rijden, want vanuit hartje Den Haag naar hartje Utrecht (om een random rit te noemen) ben je dan al aan het hinderen simpelweg door de weg op te gaan. Iets met drukte en zo 8)7
Hear hear! :o :D :D Common sense, we've found it! _/-\o_
Ik hanteer voor mijzelf eigenlijk de stelregel dat ik alles met gas los af moet kunnen. Met de automaat sta ik meer bijremmen toe dan met de handbak, omdat die simpelweg veel langer uit loopt. Moet ik hem echter de ABS in trappen, dan laat ik dat ook wel merken. Velsertunnel vanaf de A9 komend uit het Zuiden is zo'n punt. Lokaal verkeer komt uit een 50 beperking op rechts, snelwegverkeer moet verplicht links houden met 90 beperking. Nog wel eens dat ze daar meteen met 50 door klappen naar links, terwijl dat niet nodig is, want ze voegen in op een lege rijstrook. Rotterpolderplein richtig Haarlem Zuid/Raasdorp is ook zo'n punt waar ze nog wel eens vanaf invoegstrook naar links in 1x doen met 60, terwijl jij op links 120/130 mag draaien.
Het ertussen prakken zeg ik net hierboven al, daar zit theoretisch waarschijnlijk 0,0 ruimte voor discussie in, maar in de werkelijkheid van het dagelijkse verkeer duidelijk wel. Als iedereen 130 rijdt ook al is het daar 100, is het totale onzin om dan maar te verwachten dat mensen te hard gaan rijden.
Er wordt ook niet verwacht dat mensen 130 gaan rijden, maar wel verwacht dat ze dan op ruimte wachten en hem niet domweg in een gaatje gooien met 100. Net als die touringcarchauffeur met 100. Of die vrachtwagenchauffeur op de A27.

[ Voor 11% gewijzigd door Pizza_Boom op 25-10-2019 11:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
Pizza_Boom schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:59:
[...]
Zonder juiste weginrichting geen handhaving.
En toch is het niet zo simpel. Bedenk alleen al de wegen waar je in de spits minder hard mag dan daarbuiten, die weginrichting verandert echt niet 2 keer per dag :+ Het is natuurlijk wat anders als je een 80 weg zonder aanpassingen in een 30 weg verandert, maar het is ook echt niet zo dat jij mag bepalen hoe hard je ergens mag omdat je de weginrichting daarvoor geschikt vind. Je hebt daar een heel grijs gebied, maar als je 70 gaat rijden op een 50 weg wens ik je veel succes om daarmee een boete aan te vechten.
[...]
Waar staat dat dan precies? In artikel 54 wordt gesteld dat je het overige verkeer voor moet laten gaan als je invoegt, uitvoegt of van rijstrook wisselt. Daar staat niet dat je dat niet hoeft als jij denkt dat het andere verkeer te hard rijdt.
Ik zal je even helpen met art. 54:
code:
1
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Ik betwist deze regel toch ook nergens???
Maar vertel mij dan eens waar in de wet staat dat je 70 mag gaan rijden op een 50 weg? Want dat is wat ik wel betwist.

Ik zeg dan ook alleen dat jij door te hard te rijden de ander hindert en dat mag net zo goed niet (al was het alleen al om artikel 5)
[...]
Compleet andere situatie, heeft niets te maken met deze. Overigens zal in verreweg de meeste situaties degene die van rijstrook wisselt alsnog als schuldig worden aangewezen.
[...]
Tuurlijk, is dat een andere situatie, alleen wel op eenzelfde manier veroorzaakt. De een houdt zich niet aan de regels waarna een ander een probleem krijgt en zich ook niet aan de regels houdt.

Als jij kunt aantonen dat die ander daadwerkelijk te hard reed zal het eerder 50/50 worden. Het probleem is dat je dat meestal niet kunt terwijl die speciale verrichting heel makkelijk aan te tonen is. Dus zal degene die invoegt vaak de volledige schuld krijgen.
[...]
Dat wordt hier echter niet gesteld. Er wordt hier gesteld dat degene die 120 rijdt, hem er gewoon klakkeloos tussen mag gooien en de rest dan maar in de ankers moet, want degene die gaat inhalen met 120 doet toch niets fout? Behalve dan geen voorrang verlenen, maar dat mag dan blijkbaar. 8)7 Als er een treintje is dat harder rijdt dan hij en hij kan niet zonder te hinderen naar links, mag ie niet naar links. Simpel. In de hele voorrangsregelbeschrijving staat nergens iets gemeld over de maximale snelheid, daadwerkelijke snelheid en dergelijke. Zelfde geldt voor een V100 bus. Die dient ook gewoon rechts te blijven als er links 130 gereden wordt op een 130 weg en hij er niet normaal tussen kan zonder anderen te hinderen. Want dat is het probleem. Als de volgende een kilometer ver weg is en je gaat naar links, kan ie makkelijk het gas iets los laten en hem af laten rollen en is er geen probleem.
Tja, diegene die 140 rijdt waar je 120 mag, mag dat schijnbaar ook zomaar? Je hebt hier gewoon 2 mensen die zich niet aan de regels houden, daarvan er 1 als schuldige aanwijzen is gewoon onzin. Want ja, je moet wachten op ruimte voordat je in gaat halen, maar je mag net zo goed niet te hard rijden. En dan kun je wel weer reageren met dat je niet opzij mag omdat dat niet in de voorrangsregels beschreven staat, maar in de wet staat toch echt net zo goed beschreven dat je je aan de max snelheid moet houden. Houd er dus gewoon eens mee op met de schuld aan 1 kant te leggen. Beide kanten doen het gewoon fout, zou 1 van de 2 het wel goed doen had je helemaal geen probleem (als links rustiger rijdt kan rechts er met vmax tussen, als rechts wacht op een gat gaat het ook prima)
[...]
Inderdaad. "Ik pleur hem er gewoon voor, de rest remt maar."
"Ik rijd mijn eigen snelheid, de rest zoekt het maar uit." ;)

Mijn punt is simpel, waar 2 vechten hebben 2 schuld. ga dan niet iedere keer die ander de schuld geven maar kijk eerst eens naar je eigen gedrag.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:22
Ik denk zelf dat het gedrag een opeenstapeling van gebeurtenissen op de weg.
Zoals ik al eerder heb geschreven, veel mensen denken toch dat degene die achterop rijdt fout is en zetten (denk ik) gewoon door en schuiven een rijbaan op. Ongeacht de snelheid van het andere verkeer.
En dan is er wat wij betreft geen discussie over hoe hard die ander rijdt, want ,wij verkeersdeelnemers, zijn namelijk geen handhavers. Dat is weggelegd aan de politie.

Wat ik namelijk heeel veel zie gebeuren dat mensen die op de snelweg vmax130 komen invoegen met 90km/u en direct naar de meest linkse baan schuiven. Waar ik net toevallig rijd met vmax130. Wat vinden de tegenstanders hier dan van.
En deze situatie is echt geen uitzondering. Hier in de buurt is een oprit, hier voegen ook veel vrachtwagens in. Vaak met een treintje auto s erachter. De oprit is vanuit een bocht. Dus die vrachtwagen rijdt wellicht net 70kmu als het mee zit. Het treintje erachter dus ook. Rijden zo met diezelfde snelheid op de meest linkse baan.

Sorry. Maar als ik dan met 130 aan kom, dan zal ik mezelf zeker even laten zien aan die inzichtloze invoeger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

p.d.akkerman schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 18:42:
Hier in de buurt is een oprit, hier voegen ook veel vrachtwagens in. Vaak met een treintje auto s erachter. De oprit is vanuit een bocht. Dus die vrachtwagen rijdt wellicht net 70kmu als het mee zit. Het treintje erachter dus ook. Rijden zo met diezelfde snelheid op de meest linkse baan.
Dan is de vmax daar slecht gekozen. Als invoegen op snelheid daar lastig is, vanwege de bocht en verkeer, zou dat deel van de snelweg eerder 100 moeten zijn. Maar verkeer dat niet het geduld heeft om even achter een vrachtwagen te hangen zie je helaas veel vaker. Nu is dat ook klote, want hoe vaak gebeurt het niet dat wanneer je dat wel doet, je amper nog de kans krijgt om in te halen: snelheid maken op eigen rijstrook kan niet vanwege de vrachtwagen, en naar links om dan vaart te maken kan niet omdat er steeds wel iemand aankomt. En als er eindelijk eens niemand aankomt, gaat die auto die achter jou zat op de invoegstrook eerst naar links waardoor jij alsnog niet naar links kunt. En een dusdanig gat laten vallen op de invoegstrook zodat je daarna wel op je eigen baan vaart kunt maken, wordt ook beloond met bumperklevers die vinden dat je wel dichter bij de vrachtwagen kunt rijden.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

[...]

Iemand die netjes vmax rijdt op de linker baan kan nooit het verkeer hinderen, want je MAG niet sneller. Jij ide achter op komt en denkt te snel te moeten gaan rijden hindert nu juist het verkeer alleen dan op een andere manier... ik kan beter zeggen dat jij het verkeer frustreerd. Misschien toch eens een extra les verkeersregels en inzicht gaan volgen, want vooral op het laatste schort er nogal iets aan. :/
HvdBent schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 16:11:
Ik heb sinds kort een auto met acc, en ik merk dat veel mensen zich ergeren aan de afstand die mijn auto op de snelweg houdt, de instelling staat op de bijna kortste afstand.(radar houdt rekening met eerste 3 auto's voor me voor zover ik weet....
Ik vind het zelf heerlijk rijden, geen gezeur meer met terug en opschakelen.... Ik rijdt altijd met het verkeer mee, dus af en toe iets te snel, behalve op de 80 en 50 wegen, daar gewoon heerlijk op de cruise....
En bumperklevers? jammer dan de acc zorgt dat ik... op tijd stil sta.
alleen binnen de kom remt de acc af en toe voor fietsers waar je makkelijk omheen kan, dan maar ff naar links knipperen of gas bij.
Het gros van de mensen houd dan ook veel en veel te weinig afstand ook in files. Een dergelijke ACC doet dit nu juist netjes, laat je niets anders wijs maken. :)

[ Voor 45% gewijzigd door _Dune_ op 26-10-2019 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
Ok ff bekentenis 🤡 Eind van de middag helaas 3 automobilisten opgehouden op de A7 bij werkzaamheden. Ik reed zelf op de teller 10km/u onder de vmax en wou niet sneller vanwege een bijna lege accu. Er is maar één rijbaan anders was ik graag aan de kant gegaan :) Desondanks voor zover ik kon zien niemand die ging bumperkleven.
Qua bereik kwam het helaas niet goed uit en 2Km voor huis gaf m’n Zoe nog “beperkte prestaties” en thuis 0,64% over 😅
Het is jammer dat communiceren met andere automobilisten zo lastig is anders was er misschien in het algemeen wel meer begrip voor de ander of die haast heeft of juist niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Crazy D schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 18:18:
Dan is de vmax daar slecht gekozen. Als invoegen op snelheid daar lastig is, vanwege de bocht en verkeer, zou dat deel van de snelweg eerder 100 moeten zijn. Maar verkeer dat niet het geduld heeft om even achter een vrachtwagen te hangen zie je helaas veel vaker. Nu is dat ook klote, want hoe vaak gebeurt het niet dat wanneer je dat wel doet, je amper nog de kans krijgt om in te halen: snelheid maken op eigen rijstrook kan niet vanwege de vrachtwagen, en naar links om dan vaart te maken kan niet omdat er steeds wel iemand aankomt. En als er eindelijk eens niemand aankomt, gaat die auto die achter jou zat op de invoegstrook eerst naar links waardoor jij alsnog niet naar links kunt. En een dusdanig gat laten vallen op de invoegstrook zodat je daarna wel op je eigen baan vaart kunt maken, wordt ook beloond met bumperklevers die vinden dat je wel dichter bij de vrachtwagen kunt rijden.
Je maakt een grapje, toch? Als jij niet ertussen kan na het invoegen, zit je te dicht achter die vrachtwagen. Gas los, laat maar een gat vallen. Je gaat natuurlijk geen 60 rijden, maar je kan prima een km/h of 5 langzamer gaan rijden dan die vrachtwagen totdat je meer dan 20 meter ruimte hebt. Dan kan je op je eigen strook snelheid maken en op snelheid naar links. Hoeft niet eens op de invoegstrook. En dat snelheid maken, je rijdt ergens rond de 80, dat doe je dus vanuit zijn 3 of 4 (uitgaande van een 5 of 6 bak). Toeren maken met dat ding, een benzinemotor trekt nou eenmaal niet als die nog geen 2000 toeren draait, of je nou met een C1 of met een M5 rijdt. En beide gaan echt niet stuk van kortstondig 5500 toeren draaien, tenzij ze niet warm zijn. :)

Als ik hem in Duitsland vloer terwijl ik 120-130 draai, schakelt onze oudere automaat zelfs nog terug naar zijn 4, blijft daar hangen tot ergens 170 en gaat dan pas door naar zijn 5. En met de gemiddelde 8-bak diesel schakel ik ook handmatig terug naar zijn 5 of 6 als ik ergens tussen wil.
bite schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 19:12:
Ok ff bekentenis 🤡 Eind van de middag helaas 3 automobilisten opgehouden op de A7 bij werkzaamheden. Ik reed zelf op de teller 10km/u onder de vmax en wou niet sneller vanwege een bijna lege accu. Er is maar één rijbaan anders was ik graag aan de kant gegaan :) Desondanks voor zover ik kon zien niemand die ging bumperkleven.
Qua bereik kwam het helaas niet goed uit en 2Km voor huis gaf m’n Zoe nog “beperkte prestaties” en thuis 0,64% over 😅
Mmmm. Ik kan daar eerlijk gezegd niet zoveel begrip voor hebben, een lege accu*. Gebrek aan planning van jouw kant. Je hebt aan beide kanten van de afsluitdijk een laadstation: bij Zürich een laadstation en je hebt bij Wieringerwerf een laadstation aan de A7. Daar 10 minuten stoppen en je hebt alle power om gewoon normaal te rijden. In de Zoë kan je met snelladen in 25 minuten tijd 100 km bijladen. Ook op de rest van de A7 kom je voldoende tegen. Net als ik ook geen begrip kan hebben voor mensen die een paar kilometer voor een tankstation stil vallen*. Tank gewoon op tijd. Het is mij de afgelopen jaren 1x gebeurt dat ik met het tanklampje aan heb gereden zonder dat dat de bedoeling was. Was overigens ook mijn eigen schuld, had wat lopen planken in Duitsland en dat merk je terug in je verbruik. Was eigenlijk de bedoeling zonder tanken op en neer te gaan, maar bij het lampje aan moest ik nog 200 km. :+ :+

*Uiteraard uitgezonderd technische defecten.

[ Voor 26% gewijzigd door Pizza_Boom op 28-10-2019 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
offtopic:
Het laden is wat optimistisch gesteld (duurt langer, moet omrijden en fastned bouwt AC43 ondersteuning af) maar was inderdaad een optie geweest, net als eerder de snelweg verlaten. Helaas verkeerde keuze, fikse wind tegen en werkzaamheden. Uiteindelijk shit happens maar beter zo dan stilvallen of dat nou zonder brandstof of stroom is :)

Toch dank voor je mening. Het was niet al te serieus maar ik was wel benieuwd hoe er hier over zoiets wordt gedacht. Verdient het net als bij te snel rijden een boete als je niet de maximaal toegestane snelheid rijd en daardoor (mogelijk) verkeer ophoud? of is er ergens een marge net als bij te snel rijden?

Het topic hebben gevolgd denk ik dat velen denken dat de toegestane snelheid ook het minimum is. Ook niet zo gek als je bij rijles hoort "Indien mogelijk rijd je de maximum snelheid" ja maar: milieu, verbruik, geen noemenswaardige tijdwinst etc.. Nee geen vmax rijden 'als dat mogelijk is' is en anders geen rijbewijs.

Uiteraard kan oponthoud ontzettend vervelend zijn als je echt ergens snel naar toe wilt. Als ik ergens moet zijn en de brug gaat open voor pleziervaart :X Regelmatig is het gewoon klote in het verkeer ;) geen wonder dat het soms escaleert en wat doe je er dan mee.
Die post van @Frost_Azimov vind ik wel herkenbaar Frost_Azimov in "Bumperklevers, wat doen we er mee?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakOverflow
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 15:03

TweakOverflow

Wubbalubbadubdub!

Gisteren meegemaakt dat er eentje achter me aan het bumperkleven was. Ik reed op de afslag van de A15 naar de A2 (everdingen) en reed al behoorlijk door. Daar ligt best wel een naar bochtje waarbij je wat gas los moet laten/moet remmen als je de max snelheid aanhoud. Aangezien er voor me nog wat auto's reden die nog zachter reden wilde ik die wel inhalen. Niemand in m'n binnenspiegel te zien - op iemand die een kilometer achter me zit na - dus inhalen maar. Zit er uit het niets een Golf de bumperkleven en te seinen. Voor de grapjassen, hij had inderdaad geen blauwe zwaailampen en een sirene.

Aangezien ik nog aan het inhalen was (en ik niet bepaald van bumperklevers houdt) moest ie wachten. Dus wat doet die gek: remt als een malle af en haalt mij en de rij auto's rechts van mij met een bloedgang in over de vluchtstrook. Een paar minuten later kwam er nog een politiewagen met behoorlijke vaart voorbij , dus ik hoop maar dat het voor die idioot was..

Weddings are basically funerals with cake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:36

snmght

imho dan he

Ik had afgelopen maandag een ongelofelijke idioot achter me;

Ik voegde in op een tweebaans snelweg achter een treintje vrachtwagens, zullen er een stuk of 6 zijn geweest. Achter mij op de snelweg niets te zien behoudens een auto op zeer ruime afstand, mijn invoegsnelheid (in feite een weefvak van een andere snelweg zonder scherpe bocht) lag op 120 km/h. Ik begin aan het inhalen van die vrachtwagens, blijkt die ene auto erg veel haast te hebben want hij heeft de grote afstand die hij tot aan het treintje in zeer korte tijd afgelegd. Ik schat in dat hij > 150 km/h reed.

Ik verhoog mijn snelheid naar een niet toegestane 130 km/h maar betrokkene blijft op een armlengte afstand van mijn auto rijden, in mijn binnenspiegel kon ik amper zijn motorkap nog zien. Groot licht, wilde gebaren. Na het treintje ga ik direct naar rechts (er was voldoende ruimte voor) maar meneer lijkt plotseling toch geen haast te hebben want heeft nog tijd om mij eerst van de weg proberen te drukken door naar mijn baan te pushen om vervolgens zijn wagen voor de mijne te plaatsen en te brakechecken.

Heerlijk volk hoor die bumperklevers..

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

snmght schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 14:34:
Ik had afgelopen maandag een ongelofelijke idioot achter me;

Ik voegde in op een tweebaans snelweg achter een treintje vrachtwagens, zullen er een stuk of 6 zijn geweest. Achter mij op de snelweg niets te zien behoudens een auto op zeer ruime afstand, mijn invoegsnelheid (in feite een weefvak van een andere snelweg zonder scherpe bocht) lag op 120 km/h. Ik begin aan het inhalen van die vrachtwagens, blijkt die ene auto erg veel haast te hebben want hij heeft de grote afstand die hij tot aan het treintje in zeer korte tijd afgelegd. Ik schat in dat hij > 150 km/h reed.

Ik verhoog mijn snelheid naar een niet toegestane 130 km/h maar betrokkene blijft op een armlengte afstand van mijn auto rijden, in mijn binnenspiegel kon ik amper zijn motorkap nog zien. Groot licht, wilde gebaren. Na het treintje ga ik direct naar rechts (er was voldoende ruimte voor) maar meneer lijkt plotseling toch geen haast te hebben want heeft nog tijd om mij eerst van de weg proberen te drukken door naar mijn baan te pushen om vervolgens zijn wagen voor de mijne te plaatsen en te brakechecken.

Heerlijk volk hoor die bumperklevers..
Wat een volslagen idioot.

Wat ik me wel is afvraag is wat er gebeurd als je vergeet/te laat remt als zo'n randebiel je brakechecked. Even los van het juridische deel.

Wordt ie dan boos op jou? Hij trapt zonder reden op de rem, wat verwachte hij dat ging gebeuren :+ Maar goed, dit volk is natuurlijk niet het meest heldere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:19

zijn reactie:
Ben je hier nou trots op of wat is het punt van je verhaal? Komt in ieder geval over alsof je beter je rijbewijs kan inleveren. :/

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanhel
FSSF schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 15:09:
[...]

Ben je hier nou trots op of wat is het punt van je verhaal? Komt in ieder geval over alsof je beter je rijbewijs kan inleveren. :/
Ik zou dat eerder zeggen over de auto die zo dicht achter mij reed. Als deze wat meer afstand had gehouden had ik hetzelfde kunnen doen zonder dat er een gevaarlijke situatie zich voor deed.

Er is geen wijze les of een punt aan dit verhaal, behalve dan dat bestuurders wat meer geduld tonen in het verkeer en afstand houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:37
avanhel schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 15:28:
[...]

Ik zou dat eerder zeggen over de auto die zo dicht achter mij reed. Als deze wat meer afstand had gehouden had ik hetzelfde kunnen doen zonder dat er een gevaarlijke situatie zich voor deed.

Er is geen wijze les of een punt aan dit verhaal, behalve dan dat bestuurders wat meer geduld tonen in het verkeer en afstand houden.
De bumperklever is sowieso fout bezig. Maar waarom niet gewoon rustig doorrijden (of eventueel klein beetje gas erbij)?

Het afremmen is een onverwachte beweging, waarbij het afwachten is of de bumberklever het überhaupt snel genoeg ziet. Als hij/zij niet zit op te letten, rijdt ie bij jouw naar binnen met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanhel
Zeara schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 15:58:
[...]

De bumperklever is sowieso fout bezig. Maar waarom niet gewoon rustig doorrijden (of eventueel klein beetje gas erbij)?

Het afremmen is een onverwachte beweging, waarbij het afwachten is of de bumberklever het überhaupt snel genoeg ziet. Als hij/zij niet zit op te letten, rijdt ie bij jouw naar binnen met alle gevolgen van dien.
Daar heb je gelijk in. Omdat ik zoiets vermoedde, heb ik ook alleen de rem kort aangetikt om de cruise control uit te zetten en daarna alleen geremd op de motor. Als ik echt had geremd dan was de auto zeker in mij gereden.

Aangezien ik al ongeveer 107 reed in de 100 zone, had ik dit keer geen zin om gas te geven. Wachten vond ik ook geen optie omdat dat waarschijnlijk nog wel 10 minuten zou duren voordat ik naar rechts zou kunnen. Daarom probeerde ik deze optie. mijn voorbumper was namelijk nog niet bij de achterdeur van de auto die ik heel langzaam voorbij ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:19
In het oorspronkelijk bericht zeg je dat je al naast de wagen was die jij aan het inhalen was. Vervolgens de rem aantikken op de snelweg zonder reden is vrij raar, heel zacht uitgedrukt. Enige wat je daar mee doet is files veroorzaken. Ik zou er ook niet blij van worden als mensen dat soort acties voor mij gaan uithalen. :F

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanhel
FSSF schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 16:12:
In het oorspronkelijk bericht zeg je dat je al naast de wagen was die jij aan het inhalen was. Vervolgens de rem aantikken op de snelweg zonder reden is vrij raar, heel zacht uitgedrukt. Enige wat je daar mee doet is files veroorzaken.
Als mijn voorbumper bij nog niet bij zijn achterdeur is dan ben ik voor een deel naast zijn auto. Het was juist vanwege deze positie waarom ik besloot om iets af te remmen. Als ik veel meer naast die auto had gereden had ik waarschijnlijk een beetje gas gegeven of niets gedaan. Elke situatie vraag om een andere actie.

Als het persoon gewoon afstand had gehouden dan was er helemaal niets aan de hand geweest en was het een hele nette manoeuvre geworden in mijn ogen. Het persoon had niet eens ervoor hoeven remmen of uitwijken. De weg was trouwens erg leeg op dat moment. Achter de auto die was geen ander verkeer direct aanwezig.
Ik zou er ook niet blij van worden als mensen dat soort acties voor mij gaan uithalen. :F
Ik was trouwens ook niet blij dat die auto zo dicht op mij reed.
Pagina: 1 ... 14 15 Laatste

Let op:
Aangezien we dit topic leefbaar willen houden zijn er een paar basisregels om in acht te nemen bij het reageren:
  • Reageer respectvol, ook al deel je niet dezelfde mening. Steken onder water, trollen of flames worden niet gewaardeerd. Argumentatie is de sleutel in discussies.
  • Scheer niet een bepaalde groep over één kam. We hebben het hier over acties van individuen en niet die van een hele groep. Ik heb nog nooit alle bejaarden van NL in één auto zien zitten namelijk.
  • Opscheppen over gevaarzetting (Artikeltje 5 situaties) worden aangemerkt als troll en ook zo behandeld.