“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
En landbouwverkeer of 45km/h wagentjes rijden niet 40-50 op die N wegen? En die zijn niet een nog groter/gevaarlijker obstakel dan een vrachtwagen?Jean luc Picard schreef op woensdag 30 november 2016 @ 22:02:
[...]
En MONGOLEN zoals Jij VEROORZAKEN dus al die plotselinge opstoppingen.
Je hebt niet eens in de gaten wat er achter die vrachtwagen/auto gebeurt als je terug gaat naar 40. IDIOOT.
Iedereen die achter die normaal achter die vrachtwagen of auto rijdt moet vervolgens in de ankers ook die gewoon afstand houden.
Een weggebruiker.
Ofwel een remmende vrachtwagen of auto, danwel grote inloopsnelheid op voorligger, valt prima op te anticiperen. Tenzij je niet zit op te letten.
Dat zo'n opstopping vervelend is snap ik. Maar zeg nou zelf, bij een noodstop ben je blij als diegene achter jouw gewoon voldoende afstand bewaarde. Met name op levenslange whiplash oid, waar de ander niets van zal merken (afgezien misschien herrie met de verzekering). Helpt namelijk bij het anticiperen wat ik net zei.
Het lijkt me een manier om de onbewuste bumper klever even weer attent te maken. Ik denk dat bij velen het onbewust in de rijstijl geslopen is.
Voor opgefokte rijders is het misschien ook een les in geduld maar ook lange ipv korte termijn effecten in zien. En ja, dan vind ik wel eens dat 17 a 18 (of wat het tegenwoordig ook is) aardig jong is om te mogen beginnen met auto rijden, aangezien juist dat soort inschattingen nog volop in ontwikkeling is.
[ Voor 4% gewijzigd door Hans1990 op 30-11-2016 22:34 ]
Helaas leven we in een wereld waarbij iedereen die langzamer rijdt dan jij een slak is en iedereen die sneller rijdt een maniak. Niemand houdt rekening met elkaar. Prima hoor. Ik haal bijna dagelijks rechts in, kijk er niet eens meer van op. Maakt het rijden ook wel weer leuker, anders is het zo saai allemaal
[ Voor 8% gewijzigd door YoshiBignose op 30-11-2016 22:40 ]
Facts don't care about your feelings
Volgens mij haal je de werking van een automaat en een cruise control door elkaar.LopendeVogel schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 09:17:
[...]
Dit is hetzelfde als mensen die boos worden op andere bestuurders die veel de rem in trappen, ze snappen het niet en vinden het gevaarlijk.
Wat die mensen niet weten is dat je ook automatisch geschakelde auto's hebt (een automaat), ik rij soms in de mini van mijn tante in de zomer (heerlijke cabrio, minicooper S), wel een automaat.. Nou daar rem je gewoon heel veel mee omdat die door blijft duwen.
Als je genoeg ervaringen hebt in het verkeer, en in je eigen auto dan zijn er vaker verklaringen te vinden voor bepaald rijgedrag, heb je die ervaringen niet dan kan je denken: wat een malloot.
Je moet zelf bepaalde dingen meegemaakt hebben, zoals dat van het remmen kon ik me ook aan ergeren dat ik dacht van WTF, waarom trap je nu al op de rem?!?!?! In een automaat is dat gewoon zo, laat je gas los dan tuf je lekker hard door, daarbij kan je niet even op de motor remmen door gas los te laten. Dat doe je met je rempedaal (gevolg: rem lichten).
Uiteraard blijf je genoeg opgefokte bestuurders hebben die niet een bepaald rijgedrag hebben dankzij een goede reden.
Mijn vader heeft een automaat en ik kan als deze niet op de cruise control staat rustig het gaspedaal los laten en laten uitrollen. Alleen vanaf 20km/u blijft die rollen en zal je zelf moeten remmen indien je in de file staat.
Als je op de cruise control rijd en je moet vaart minderen kan je op de rem drukken, want dan schakelt de cruise control zich zelf uit. Maar je kan ook simpelweg de cruise control uitzetten en laat je de auto uitrollen en hoef je dus niet op de rem te drukken.
Verder trek ik mezelf helemaal niks aan van bumperklevers, ik kijk alleen zo nu en dan in mijn spiegels om te kijken of er niet een auto met zwaailichten aankomt verder wacht diegene maar zodra ik klaar ben met mijn inhaalactie.
Wat trouwens ook lachwekkend is, mensen die terwijl op de matrixborden aangeven dat er een file voor je is, vol door blijven rijden op de linkerbaan naar de staart en dan in de ankers gaan. Ik rij lekker rechts, schakel de cruise control uit en laat de auto uitrollen en laat de auto ook afremmen bij het terug schakelen. Voordeel ik kom rustig aanrijden en 9 van de 10 keer kan ik de auto gewoon laten rollen, de keren dat ik stil sta zijn minimaal. En de mensen op de linkerbaan rijden telkens 10m en staan vervolgens weer stil.
[ Voor 17% gewijzigd door FabiandJ op 30-11-2016 22:51 ]
Daarnaast is misschien een cursus hoe rijd ik 130 aan het eind van de oprit ook wel een goed idee want mensen die met 70 invoegen zijn ook een gevaar op de weg in mijn ogen. Voor de rest lekker ontspannen en laat de idioten maar gaan......
Snelheid verschil is dan wel 85 km/h ipv 5km/h.Hans1990 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 22:33:
[...]
En landbouwverkeer of 45km/h wagentjes rijden niet 40-50 op die N wegen? En die zijn niet een nog groter/gevaarlijker obstakel dan een vrachtwagen?
Ofwel een remmende vrachtwagen of auto, danwel grote inloopsnelheid op voorligger, valt prima op te anticiperen. Tenzij je niet zit op te
Mensen die op de rem trappen voor bumper klevers brengen overige weggebruikers onnodig in gevaar. Gewoon negeren is het beste advies. Waarom laat je je zo opfokken
Het plakken, tja moeten ze zelf lekker weten, als ik naar rechts kan, ga ik naar rechts. Haal ik een vrachtwagen in of iemand anders, zie ik dat iemand sneller dichtbij komt, geef ik een beetje gas bij om snel in te halen en ga dan weer naar rechts. (wel met een lichte witte rookwolk als ik gas geef met die oude diesel
Wat ik wel vaak onbewust doe is mensen rechts inhalen, want voor of na een vrachtwagen is er een 1,5 km vrije baan, dan blijf ik lekker rechts op de CC tuffen, totdat ik weer kan inhalen als ik rechts niet meer verder kan door een vrachtwagen of zo.
Rechts inhalen is absoluut niet iets om over te pochen of te showen. Levensgevaarlijk!YoshiBignose schreef op woensdag 30 november 2016 @ 22:39:
Ik haal bijna dagelijks rechts in, kijk er niet eens meer van op. Maakt het rijden ook wel weer leuker, anders is het zo saai allemaal
Mijn advies is dan ook aan beiden: doe dit niet, al is de verleiding nog zo groot! Naast het feit dat het volgens de verkeersregels verboden is, verwachten mensen dit niet. Bestuurders die terug invoegen zien rechts vrije ruimte, gaan invoegen en tegen het moment dat de stuurbeweging is ingezet rijdt er plots een wagen naast je.Aight! schreef op woensdag 30 november 2016 @ 23:19:
Wat ik wel vaak onbewust doe is mensen rechts inhalen, want voor of na een vrachtwagen is er een 1,5 km vrije baan, dan blijf ik lekker rechts op de CC tuffen, totdat ik weer kan inhalen als ik rechts niet meer verder kan door een vrachtwagen of zo.
Ik heb het zelf eens mee mogen maken. Ik reed eens op de snelweg (Vmax uiteraard) met rechts ruimschoots vrij en voegde dan ook in. Toen ik halverwege de manoeuvre was, stormde er een gehaaste taxi aan die mij rechts probeerde in te halen. Dat ging ternauwernood goed, omdat ik zelf extra aan het spiegelen was. Maar man, wat had dat een portie slecht kunnen aflopen. Je leven en die van anderen op het spel zetten voor een paar seconden tijdswinst, is dat het echt waard?
Ja maar slordigheid en lulligheid is slechts slordig of lullig, en niet gevaarlijk. Hard rechts inhalen uit frustratie / boosheid / haast / whatever is levensgevaarlijk. Mensen kunnen ervan schrikken. En als iemand wel net gaat als jij erlangs aan het duiken bent mogen de ambulancebroeders voordat je het weet een babylijkje uit de auto snijden. Ik zeg het maar even lomp en over de top. Die slome treuzelaar voor je rijdt stiekem nog wel steeds 100 km/h, en dan komt zo'n vangrail of boom toch wel hard aan.Het Fantoom schreef op woensdag 30 november 2016 @ 21:32:
[...]
Die linksplakker heeft net zo min het recht om al het verkeer achter hem op te houden.
[ Voor 10% gewijzigd door Znorkus op 01-12-2016 01:04 ]
Na je verhaal gelezen te hebben ben ik het helemaal met je eens. Stop met autorijden.kaasaanfiets schreef op woensdag 30 november 2016 @ 21:40:
Ik merk na een jaar veel snelweg te hebben gereden dat ik niet thuis hoor op de weg. Ik irriteer...
Irriteren is geen wederkerend werkwoord.Ik rijd in een auto met bedrijfsreclame dus ik knipper nooit met groot licht of andere frustratie dingetjes omdat ik geen gezeur vanuit mijn werk wil.
1. ... (Vmax... dat woord irriteer ik me ook aan.) ...
2. Ik irriteer me ...
3. Ik irriteer me ...
4. Ik irriteer me ...
5. Ik irriteer me ...
8. Ik irriteer me ...
9. Ik irriteer me ...
\[/irritationmode off]
Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8
Inderdaad, omdat ik net een jaar mijn rijbewijs heb, spiegel ik nog heel braaf, en kijk ik als ik naar rechts ga ook echt even naar rechts om mijn rechterspiegel eens te bestuderen, maar ook om te kijken of er toch niet iets naast mijn auto zit, wat ik natuurlijk niet zie in mijn achteruitkijkspiegel. En als ik dan niks zie, dan ga ik naar rechts.Bee.nl schreef op donderdag 1 december 2016 @ 00:55:
[...]
Rechts inhalen is absoluut niet iets om over te pochen of te showen. Levensgevaarlijk!
[...]
Mijn advies is dan ook aan beiden: doe dit niet, al is de verleiding nog zo groot! Naast het feit dat het volgens de verkeersregels verboden is, verwachten mensen dit niet. Bestuurders die terug invoegen zien rechts vrije ruimte, gaan invoegen en tegen het moment dat de stuurbeweging is ingezet rijdt er plots een wagen naast je.
Ik heb het zelf eens mee mogen maken. Ik reed eens op de snelweg (Vmax uiteraard) met rechts ruimschoots vrij en voegde dan ook in. Toen ik halverwege de manoeuvre was, stormde er een gehaaste taxi aan die mij rechts probeerde in te halen. Dat ging ternauwernood goed, omdat ik zelf extra aan het spiegelen was. Maar man, wat had dat een portie slecht kunnen aflopen. Je leven en die van anderen op het spel zetten voor een paar seconden tijdswinst, is dat het echt waard?
Echter, hoeveel mensen ik wel niet betrap op alleen de achteruitkijkspiegel te gebruiken, en dus naar rechts gaan zonder te contoleren of er rechts echt niks zit, da's zo'n beetje iedereen, en zeker de mensen die al lang hun rijbewijs hebben, die doen heel veel dingen op de automatische piloot en "er is nooit wat, dus nu ook niet"

Ik ervaar het zelf, waarschijnlijk ook wel omdat ik gewoon nog een beginner ben, wel als uitermate stressvol als iemand vlak achter mij zit. Het is een soort van claustrofobisch, want ik weet dat zodra ik moet afremmen voor iets, zoals een mafketel die mij afsnijdt, ik zeker weten geraakt wordt van achter. En met snelweg snelheden kan dat toch behoorlijk kut aflopenJean luc Picard schreef op woensdag 30 november 2016 @ 23:13:
[...]
Snelheid verschil is dan wel 85 km/h ipv 5km/h.
Mensen die op de rem trappen voor bumper klevers brengen overige weggebruikers onnodig in gevaar. Gewoon negeren is het beste advies. Waarom laat je je zo opfokkenDoor iemand anders die haast heeft.

Ik hoef echt geen safe-zone van 100m om mij heen, en ik red mij prima rond grote steden met heerlijk drukke wegen en afslagen en wat al niet meer, zonder al te veel stress, maar zo'n drukker achter me, bah, daar kan ik echt niet tegen.
People as things, that’s where it starts.
Laatst nam ik de rechterrijstrook ging rechts een vrachtwagen voorbij langs zo'n blokjesstreep, dat mag in principe, ware het niet dat er verderop opeens een auto dacht ook maar eens naar rechts te gaan. Dat ging bijna fout.
Laten we eerst maar eens met jouw foute aanname beginnen: dat er een auto achter die vrachtwagen zat. Nee dus, ik reed er en die vrachtwagen. En de tweede foute aanname was dat ik hard remde: nee, ik liet hem op de motor afremmen.Jean luc Picard schreef op woensdag 30 november 2016 @ 22:02:
[...]
En MONGOLEN zoals Jij VEROORZAKEN dus al die plotselinge opstoppingen.
Je hebt niet eens in de gaten wat er achter die vrachtwagen/auto gebeurt als je terug gaat naar 40. IDIOOT.
Iedereen die achter die normaal achter die vrachtwagen of auto rijdt moet vervolgens in de ankers ook die gewoon afstand houden.
Een weggebruiker.
En ik weet heel goed wat er gebeurt als een vrachtwagen terugvalt naar 40. Daarom was dat ook mijn laatste waarschuwing, en niet de eerste. Ik heb hem daarna niet meer gezien, want omdat ik natuurlijk wel gewoon 80 haal binnen afzienbare tijd, hij niet. En hij had ook normaal afstand kunnen nemen, zeker met een vrachtwagen, die niet de korste remweg heeft.
Het is een moeilijk geval. Je wilt geen onrustig wegverkeer (rechts, links, rechts, links) dus je moet een inschatting maken: hoe lang duurt het voordat ik bij die volgende vrachtwagen ben? Als je net twee seconden op de rechterbaan zou zitten en dan moet je weer naar links, dan kun je beter links blijven rijden. Als het twee minuten is, ja, dan kun je best naar rechts.Gri77ie schreef op woensdag 30 november 2016 @ 16:08:
Sterker nog het is gewoon wettelijk bepaald dat je zoveel mogelijk rechts dient te houden. Dus na je inhaal actie gewoon naar rechts en niet blijven hangen omdat er 500 meter verderop nog een vrachtauto rijdt. Je hindert hiermee de doorstroming van sneller verkeer.
Ik maak het wel eens mee dat ik netjes naar rechts ga (tijd zat voordat ik bij de volgende ben), en degene achter mij blijft (achter mij) links rijden. Tegen de tijd dat ik dan bij de volgende vrachtwagen ben, ga ik weer naar links (weer voor diegene die al achter mij reed bij de vorige vrachtwagen).
[ Voor 33% gewijzigd door Wailing_Banshee op 01-12-2016 07:45 ]
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Kijk even wat jou aktie doet! Op mijn foute aanname.
https://www.google.nl/url...g2=y0KwzXTLumdnDwSqlesE2g
[ Voor 3% gewijzigd door Jean luc Picard op 01-12-2016 08:10 ]
Het is natuurlijk geen oplossing die je op zichzelf kunt invoeren en dat lost alle problemen op. Je hebt gelijk dat je ervoor moet zorgen dat er genoeg capaciteit voor is, en ook dat er voldoende (on)opvallende surveillance plaatsvindt. Ik zou zeggen dat opvallende surveillance met motoren eerder haalbaar is want dat is goedkoper dan meer onopvallende auto's de weg op te sturen en het bereikt hetzelfde doel.Robertdj schreef op woensdag 30 november 2016 @ 18:39:
[...]
Helemaal mee eens. Al denk ik dat er totaal geen capaciteit voor is waardoor het waarschijnlijk al snel afgeraffeld wordt.
Beste lijkt me nog meer onherkenbare surveillance op de weg. Al is het maar om de "ik overschrijd de Vmax niet dus ik rij veilig" mensen op hun domme acties te kunnen wijzen. Je weet wel, koekblikje met 81 km/u naar links gooien om een vrachtwagen in te halen. Wat gewoon kan, ze gaven tenslotte richting aan. Of de Tomtom boven het stuur, het liefst 's nachts met helderheid op 100%. Of zo'n lekker dikke winterjas aan in de auto. Sorry, ik dwaal af... Maar nee, geen km boven de Vmax, ook niet als ze daarmee zichzelf of anderen klemrijden.
Wat mijns inziens ook zou helpen zou een uitrol van de matrixborden over het hele land zijn, waardoor je overal de maximumsnelheid kunt aanpassen aan de omstandigheden en eventueel iets neer kunt zetten in de trant van "Max 100 ivm smog" ofzoiets. Ik denk dat je daarmee al heel wat meer begrip kweekt voor een verlaging van de maximumsnelheid. En andersom geldt dat ook, als ik 's nachts van Groningen naar Twente rij dan ben ik doorgaans de enige automobilist op de weg. Het voelt toch wat vreemd om dan dezelfde maximumsnelheid te moeten aanhouden als overdag. We zouden daar met zijn allen best wat relaxter mee om kunnen gaan imho.
Nee, merp!
Rijd jij wel is in de randstad tijdens de spits? Als je het niet doet kan je beter achter een vrachtwagen aan sukkelen...bszz schreef op woensdag 30 november 2016 @ 22:30:
[...]
Maar waarom????? Wat is het probleem als iemand naar linkse wil? Ik weet dat het een speciale verrichting is maar waarom wil je iemand bewust verhinderen naar links te komen? Als iedereen zo gedrag van anderen afdwingt wordt het er niet beter op op de openbare weg.
Bee.nl schreef op donderdag 1 december 2016 @ 00:55:
[...]
Rechts inhalen is absoluut niet iets om over te pochen of te showen. Levensgevaarlijk!
Het is heel simpel want de regels zijn hier rechts aanhouden als dat kan. In landen als Amerika heb je stay-your-lane dus dan mag/moet je links en rechts inhalen. In NL is het verboden omdat je feitelijk verplicht wordt rechts te rijden tenzij je dus anderen gaat inhalen, dan ga je naar links. Maar omdat zat mongolen de linker baan gebruiken om gewoon even snel te rijden als de rest, of soms zelfs langzamer, werkt dat niet.
Zeker! En als het druk is moet je gewoon je snelheid aanpassen. Ik heb genoeg kilometers op de teller om te durven zeggen dat je met doorduwen tijdens de spits in de Randstad bar weinig opschiet.Deveon schreef op donderdag 1 december 2016 @ 08:36:
[...]
Rijd jij wel is in de randstad tijdens de spits? Als je het niet doet kan je beter achter een vrachtwagen aan sukkelen...
Dat staat er toch los van.
Er zijn ook mensen die net hun rijbewijs hebben en zich keurig aan de regels houden, maar dan krijgen ze middelvingers.
Ook dan zou het werken, ware het niet dat er mensen zijn die dermate weinig zelfbeheersing hebben dat ze dan rechts 'moeten' inhalen. (zoals ik eerder had aangegeven vind ik linksplakken uiteraard ook fout)YoshiBignose schreef op donderdag 1 december 2016 @ 08:47:
... tenzij je dus anderen gaat inhalen, dan ga je naar links. Maar omdat zat mongolen de linker baan gebruiken om gewoon even snel te rijden als de rest, of soms zelfs langzamer, werkt dat niet.
IMHO horen mensen die zichzelf voorhouden dat ze door (de overtreding van) een ander worden gedwongen de regels te overtreden niet achter het stuur.
[ Voor 17% gewijzigd door begintmeta op 01-12-2016 09:09 ]
Als je op mij reageerde sla je de plank volledig mis. Lees het nog eens: Er zit totaal geen waardeoordeel in.Soldaatje schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:01:
Waarom denken mensen dat hoe meer kilometers je rijd hoe beter je kan rijden?
Dat staat er toch los van.
Er zijn ook mensen die net hun rijbewijs hebben en zich keurig aan de regels houden, maar dan krijgen ze middelvingers.
80% van de weggebruikers denkt dat ze een bovengemiddeld verkeersdeelnemer zijn.Soldaatje schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:01:
Waarom denken mensen dat hoe meer kilometers je rijd hoe beter je kan rijden?
Mijn Flickr; Sony A7iii
Je neemt nogal wat zaken aan hier. Niet iedereen die op de linkerbaan rijdt, is per definitie een bestuurder die niet naar rechts wil. En actieve cruisecontrol is in te stellen. Waar je haal je het vandaan dat veel mensen het uitschakelen? Ooit zelf ervaring mee gehad?Deveon schreef op woensdag 30 november 2016 @ 18:33:
Nee dat doen ze niet. Het is namelijk in Nederland verplicht om zo rechts mogelijk te rijden. Daar mag ik mij net zo aan storen als dat mensen storen aan het feit dat ik te hard rijd (blijkbaar is 2 km/u al te veel voor sommige). Voor de grap zou je is moeten zoeken hoeveel mensen Active Cruise Control willen uitschakelen. De meeste systemen houden teveel afstand waardoor er continue andere weggebruikers tussen kruipen.
Lekker ontvangen? Aan de hand van de reacties hier wordt dat dus absoluut niet lekker ontvangen. Dan hoeft er niet gelijk agressief op te worden gereageerd, want de wereld is niet zo zwart-wit zoals jij het neerzet. Als ik aan het inhalen ben, binnen de wettelijke mogelijkheden, kun je seinen wat je wil, maar je hebt gewoon te wachten. En als ik rij met 110 km/u en jij komt er aan jakkeren met 150 km/u (jij zegt zelf maximale snelheid plus 20 km/u) dan heb je mooi pech. Een oldtimer wil niet altijd zo hard lopen.Ik kan mijn snelheid prima inschatten, ik heb mij gas dus al een tijdje los voordat ik de voorgang nader. Het seinen is dan ook meer een "kom op, opletten" en wordt eigenlijk altijd goed ontvangen. Misschien dat het een beetje overtrokken overkomt om het zo te lezen, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand agressief reageerde, mogelijk omdat ze ook niet aan het opletten waren...?
Het aantal gereden kilometers zegt geen moer. Natuurlijk kun je jezelf wat rijvaardigheden aanleren naarmate je meer rijdt, maar je hebt er gevoel voor of niet. Natuurlijk moet je rekening houden met andere weggebruikers, maar ik hou geen rekening met spookrijders, of dat er een uitlaat onder de auto voor mij weg dondert, of wat dan ook. Blijf reëel. Net zoals het hier genoemde rechts inhalen, dat behoort niet op de Nederlandse weg. De voorbeelden die je noemt, zoals het AT in onopvallende wagens, die hebben speciale rijvaardigheidstrainingen gehad en onderhouden dat. Hierbij doe ik even een aanname, maar dat heb jij niet, anders weet je ook wel hoe je je moet gedragen op de weg. Corps diplomatique-voertuigen die als een debiel rondrijden hebben daar ook geen recht toe. Het lijkt hierbij wel wat op die uitspraak van Wilders tijdens zijn slotwoord in het proces; omdat veel mensen het denken, mag ik het wel zeggen.Klopt, files helpen ook erg goed en busjes, want daar kijk ik niet doorheen. Die 5000 of 50000 km per jaar zegt wel iets over ervaring over de voorspelbaarheid van medeweggebruikers. Zo laat ik mensen met haast voor tbv mijn eigen veiligheid en hou ik rekening mee dat niet iedereen zich aan de maximum snelheid houd. Beide niet doen is imho gewoon naïef en gevaarlijk. Vergeet niet dat, los van de verschrikkelijke hardrijders zoals ikzelf er ook CD kentekens en onopvallende voertuigen van de overheid ook nog wel is legaal harder rijden.
Als ik met 120 op de rechterbaan rijd bij Breukelen en er rijdt iemand al kilometers lang met 90 op de middelste rijstrook, dan ga ik echt niet afzakken naar 85 of 3(!) banen naar links opschuiven om hem in te halen. Dan blijf ik gewoon rechts rijden en doe ik alsof die persoon niet bestaat.begintmeta schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:06:
[...]
Ook dan zou het werken, ware het niet dat er mensen zijn die dermate weinig zelfbeheersing hebben dat ze dan rechts 'moeten' inhalen. (zoals ik eerder had aangegeven vind ik linksplakken uiteraard ook fout)
IMHO horen mensen die zichzelf voorhouden dat ze door (de overtreding van) een ander worden gedwongen de regels te overtreden niet achter het stuur.
Dat mag dan misschien strikt genomen wel rechts inhalen zijn maar een snelweg breed gaan zig-zaggen of bij die persoon in de dode hoek gaan plakken 'om een punt te maken' is veel gevaarlijker.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
IMHO horen mensen die alleen maar aan zichzelf denken in het verkeer niet achter het stuur.begintmeta schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:06:
[...]
Precies, maar je hebt altijd van die moraalridders hier die er bij blijven dat je je aan de regels moet houden, dat het levensgevaarlijk is, dat je je rijbewijs moet inleveren etc. OF die mensen hebben zelf geen auto of ze rijden zo weinig dat ze dit soort situaties nooit tegen komen.Stoney3K schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:28:
[...]
Als ik met 120 op de rechterbaan rijd bij Breukelen en er rijdt iemand al kilometers lang met 90 op de middelste rijstrook, dan ga ik echt niet afzakken naar 85 of 3(!) banen naar links opschuiven om hem in te halen. Dan blijf ik gewoon rechts rijden en doe ik alsof die persoon niet bestaat.
Dat mag dan misschien strikt genomen wel rechts inhalen zijn maar een snelweg breed gaan zig-zaggen of bij die persoon in de dode hoek gaan plakken 'om een punt te maken' is veel gevaarlijker.
Er zijn inderdaad meerdere parameters op basis waarvan iemand niet achter het stuur zou moeten plaatsnemenYoshiBignose schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:30:
...
IMHO horen mensen die alleen maar aan zichzelf denken in het verkeer niet achter het stuur.
...
...
Precies,...
Als je je maar goed realiseert dat je zelf voor je gedrag kiest of dat je je zelf niet kan beheersen is dat al iets positiefs.Stoney3K schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:28:
... Dan blijf ik gewoon rechts rijden en doe ik alsof die persoon niet bestaat ...
Nee hoor ik haal niks door elkaar.FabiandJ schreef op woensdag 30 november 2016 @ 22:44:
[...]
Volgens mij haal je de werking van een automaat en een cruise control door elkaar.
Mijn vader heeft een automaat en ik kan als deze niet op de cruise control staat rustig het gaspedaal los laten en laten uitrollen. Alleen vanaf 20km/u blijft die rollen en zal je zelf moeten remmen indien je in de file staat.
Als je op de cruise control rijd en je moet vaart minderen kan je op de rem drukken, want dan schakelt de cruise control zich zelf uit. Maar je kan ook simpelweg de cruise control uitzetten en laat je de auto uitrollen en hoef je dus niet op de rem te drukken.
Verder trek ik mezelf helemaal niks aan van bumperklevers, ik kijk alleen zo nu en dan in mijn spiegels om te kijken of er niet een auto met zwaailichten aankomt verder wacht diegene maar zodra ik klaar ben met mijn inhaalactie.
Wat trouwens ook lachwekkend is, mensen die terwijl op de matrixborden aangeven dat er een file voor je is, vol door blijven rijden op de linkerbaan naar de staart en dan in de ankers gaan. Ik rij lekker rechts, schakel de cruise control uit en laat de auto uitrollen en laat de auto ook afremmen bij het terug schakelen. Voordeel ik kom rustig aanrijden en 9 van de 10 keer kan ik de auto gewoon laten rollen, de keren dat ik stil sta zijn minimaal. En de mensen op de linkerbaan rijden telkens 10m en staan vervolgens weer stil.
Bij een hand geschakelde auto (zoals ik zelf heb) kan je veel sneller afremmen op de motor, bij een automaat gewoon niet.. Een automaat blijft veel langer en harder door rollen dan een handgeschakelde auto die ik zelf terug schakel en op de motor rem. In de automaat gebruik ik dus veel meer mijn remmen, oftewel mijn remlichten.. Als de bestuurder achter mij dat niet snapt, is dat zijn onervarenheid en niet de mijne haha. Nu heeft de mini wel flippers om alsnog zelf te schakelen, maar de meeste automaten hebben dat niet. Daarnaast ga je niet de hele tijd switchen naar hand(flipper) geschakeld en de automaat, die blijft gewoon lekker op de automaat stand.
Zelf heb ik ook eigenlijk totaal geen last van bumperklevers, soms op een enkelbaan weg, je mag bijv 50, ik rij al 60 en nog gaan ze in mijn kofferbak kijken. Op de snelweg is die kans bijna 0, iemand met haast kan links voorbij. Stel ik zou altijd onnodig links rijden, tsja dan is de kans op klevers groot.
Wat mij verder ook opvalt, is dat sommige met bijv 150km/u helemaal links rijden (moeten ze zelf weten vind ik) en in de verte al iemand naar links ziet gaan om bijv een vrachtwagen in te halen.. Wat doen die malloten, die blijven met 150 eropaf vliegen en op het laatste gaan ze remmen....
Dit terwijl die gene allang de auto voor hem/haar ziet, toch even de angsten op het lijf jagen door met 150 eropaf te vliegen.. Echt zo van, ga eens naar rechts (terwijl daar een giga vrachtwagen rijd), hophop...
Dat mensen haast hebben kan altijd ook een goede reden hebben, je zit met een zwangere vrouw achter of een baby die ineens extreem onwel wordt (ik noem maar iets), dan ga je op het gaspedaal.. Maar goed dat kleven valt eigenlijk niet goed te praten, het heeft geen nut behalve dat het gevaarlijk is.
Je weet nooit wat er voor je gaat gebeuren, ik weet zeker dat als ik vol in de remmen ga dat ik eerder stil sta dan de gemiddelde auto hier in NL.. Nja als zo'n gemiddelde auto achter mij rijd dan is het kaboem, puur doordat ik bovengemiddelde remmen heb.
[ Voor 9% gewijzigd door LopendeVogel op 01-12-2016 09:42 ]
Sommige geven zelfs gas bij... dan ben je echt inefficiënt bezig en is het alleen maar om te irriteren. Maar er zijn ook zat gevallen dat mensen wel met 110 km/u hun auto ervoor gooien waardoor je vol op de rem moet met je 150.LopendeVogel schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:37:
[...]
Wat mij verder ook opvalt, is dat sommige met bijv 150km/u helemaal links rijden (moeten ze zelf weten vind ik) en in de verte al iemand naar links ziet gaan om bijv een vrachtwagen in te halen.. Wat doen die malloten, die blijven met 150 eropaf vliegen en op het laatste gaan ze remmen....
Dit terwijl die gene allang de auto voor hem/haar ziet, toch even de angsten op het lijf jagen door met 150 eropaf te vliegen.. Echt zo van, ga eens naar rechts (terwijl daar een giga vrachtwagen rijd), hophop...
Wat betreft automaten en remmen op de motor heb je misschien gelijk, maar elektrische auto's daarentegen hebben bijna altijd regeneratieve remmen en remmen daardoor ook snel af zonder je rempedaal in te drukken. Soms zelfs zo snel, dat je alsnog remlichten ziet branden, dit heb ik best vaak bij m'n Tesla. Dit is misschien irritant voor mensen die achter me rijden, want ik laat alleen even m'n gas los om daarna weer wat in te trappen en dan zien ze een flitsje remlichten. Vind ik aan de ene kant jammer, want ik ben niet iemand die snel remt als het niet nodig is (op de snelweg bijv. achter een vrachtwagen).
Dat heeft niks met gebrek aan zelfbeheersing te maken maar met een bewuste keuze. Als de rest van de weg leeg is, prima, dan steek ik wel de halve A2 over om zo iemand in te halen, en dan het liefst nog van helemaal rechts naar helemaal links met een rijstrook ertussen, gewoon omdat het kan.begintmeta schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:35:
[...]
Als je je maar goed realiseert dat je zelf voor je gedrag kiest of dat je je zelf niet kan beheersen is dat al iets positiefs.
Maar als er ander verkeer in de buurt is wat ik mogelijk ga hinderen door een hele partij rijstroken op te schuiven en een langzame linksplakker in te halen, dan is het veiliger om die linksplakker gewoon te negeren en te blijven rijden waar ik al aan het rijden ben.
Ja klopt, dat zie ik ook soms, rij ik netjes 130 rechts, komt er 1 voorbij met zeg 150, in de verte gaat iemand naar links en je ziet die gene wat al 150 gaat nog meer gas bij geven... Kost je lekker onnodig brandstof, remblokken en irritaties bij iedereen..YoshiBignose schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:42:
[...]
Sommige geven zelfs gas bij... dan ben je echt inefficiënt bezig en is het alleen maar om te irriteren. Maar er zijn ook zat gevallen dat mensen wel met 110 km/u hun auto ervoor gooien waardoor je vol op de rem moet met je 150.
Wat betreft automaten en remmen op de motor heb je misschien gelijk, maar elektrische auto's daarentegen hebben bijna altijd regeneratieve remmen en remmen daardoor ook snel af zonder je rempedaal in te drukken. Soms zelfs zo snel, dat je alsnog remlichten ziet branden, dit heb ik best vaak bij m'n Tesla. Dit is misschien irritant voor mensen die achter me rijden, want ik laat alleen even m'n gas los om daarna weer wat in te trappen en dan zien ze een flitsje remlichten. Vind ik aan de ene kant jammer, want ik ben niet iemand die snel remt als het niet nodig is (op de snelweg bijv. achter een vrachtwagen).
Ooh over elektrische auto's moet je me niks vragen, daar blijf ik bij uit de buurt haha (qua kennis / ervaringen).
Over jouw situatie met jouw auto, ik zou dat helemaal niet irritant vinden als ik achter je zit.. Er zijn gewoon heel veel mensen die zich irriteren om alles.. Stel jij zou voor me zitten, dan heb ik 1 al genoeg afstand en 2 als ik jouw remlichten aan zie gaan terwijl er voor jou niks is dan laat ik gas los.
Het enige waar ik me eigenlijk een beetje aan kan irriteren zijn de onzekere en bange mensen in het verkeer (veelal zie je dat aan hun houding: 2 handen aan het stuur en de kin op het stuur). Die maken nooit ruimte vrij, die blijven met oogkleppen op vooruit rijden. Die vergeten regelmatig het knipperlicht doordat ze helemaal gefocust en bang zijn.
Die laten geen mensen ertussen die willen invoegen (ik ga altijd naar links indien het mogelijk is, zodat de gene die mijn baan op wilt de ruimte heeft), die zijn bang om iets te doen wat afwijkt van rechtdoor rijden.
Maar dan kom je meer op het sociale vlak uit in het verkeer, dat vind ik veel belangrijker als eens per maand een klevertje die na 2 sec alsnog voorbij kan.
Ik zag laatst (dinsdag) weer zo iemand toen ik terug kwam van werk, ik vergeet die vrouw gewoonweg niet... Zat in een Toyota Prius, reed rechts met circa 100 (waar je 130 mag). Er kwam een invoegstrook waarbij er veel verkeer onze snelweg op wilde.. Wat doet zij? Die blijft gewoon rechts rijden en laat de ander de vluchtstrook op gaan met veel getoeter als gevolg.
Ik zag dat natuurlijk allemaal al gebeuren en ik ging al links rijden, ik haal die prius in en rara, ze zat met een opgefockte kop NEE te schudden.. Alsof iedereen fout was haha. Uiteraard: 2 handen aan het stuur en de kin erop.
De linkerbaan was volledig vrij, ze had alle ruimte en tijd om naar links te gaan, dankzij haar onzekerheid vertikte ze dat en bleef ze met oogkleppen rechtdoor gaan, ondanks al het getoeter op haar.
Dat soort volk zie ik liever van de weg verdwijnen dan die enkele bumperklever
Om welke situatie gaat het dan concreet? Ik kan me voorstellen dat je eigenlijk niet onmiddelijk naar links kan omdat daar ander verkeer is, en dat je dan zou moeten wachten, maar wat zijn dan de opties die overblijven? Rechts erlangs, of toch naar links ondanks dat het niet goed past, of snelheid aanpassen en rechts blijven tot de gelegenheid links te passeren ontstaat. Ik weet niet of optie 1 noodzakelijk veiliger is dan opties twee of drie.Stoney3K schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:42:
...
Maar als er ander verkeer in de buurt is wat ik mogelijk ga hinderen door een hele partij rijstroken op te schuiven en een langzame linksplakker in te halen, dan is het veiliger om die linksplakker gewoon te negeren en te blijven rijden waar ik al aan het rijden ben.
Invoegend verkeer nadert een voorrangsweg, dus ze hoeft ze geen voorrang te geven of naar links te gaan. Het invoegende verkeer kan best om 1 auto heen anticiperen (want de rest was blijkbaar wel naar links gegaan).LopendeVogel schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:51:
Ik zag laatst (dinsdag) weer zo iemand toen ik terug kwam van werk, ik vergeet die vrouw gewoonweg niet... Zat in een Toyota Prius, reed rechts met circa 100 (waar je 130 mag). Er kwam een invoegstrook waarbij er veel verkeer onze snelweg op wilde.. Wat doet zij? Die blijft gewoon rechts rijden en laat de ander de vluchtstrook op gaan met veel getoeter als gevolg.
Ik zag dat natuurlijk allemaal al gebeuren en ik ging al links rijden, ik haal die prius in en rara, ze zat met een opgefockte kop NEE te schudden.. Alsof iedereen fout was haha. Uiteraard: 2 handen aan het stuur en de kin erop.
De linkerbaan was volledig vrij, ze had alle ruimte en tijd om naar links te gaan, dankzij haar onzekerheid vertikte ze dat en bleef ze met oogkleppen rechtdoor gaan, ondanks al het getoeter op haar.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
A2 bij Breukelen, 5 rijstroken. Als het niet druk is zit ik vaak op rijstrook 1 of 2 (afhankelijk van vrachtwagens), maar dan heb je zo'n figuur op baan 3 zitten die met 80-90 alles aan het doen is behalve autorijden.begintmeta schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:54:
[...]
Om welke situatie gaat het dan concreet? Ik kan me voorstellen dat je niet onmiddelijk naar links kan omdat daar ander verkeer is, en dat je dan zou moeten wachten, maar wat zijn dan de opties die overblijven? Rechts erlangs, of toch naar links ondanks dat het niet goed past, of snelheid aanpassen en rechts blijven tot de gelegenheid links te passeren ontstaat. Ik weet niet of optie 1 noodzakelik veiliger is dan opties twee of drie.
Is die persoon helemaal links inhalen en afsnijden dan echt zo veel veiliger dan op je rijbaan blijven zodat ie je al van kilometers afstand aan de rechterkant aan kan zien komen?
Naar links gaan voor invoegend verkeer mag heel strikt genomen ook niet, dat wordt als onnodig links rijden gezien. Wat ik eigenlijk idioot vind, want als sneller verkeer even plaats maken is wel zo beleefd.LordSinclair schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:56:
[...]
Invoegend verkeer nadert een voorrangsweg, dus ze hoeft ze geen voorrang te geven of naar links te gaan. Het invoegende verkeer kan best om 1 auto heen anticiperen (want de rest was blijkbaar wel naar links gegaan).
[ Voor 22% gewijzigd door Stoney3K op 01-12-2016 09:58 ]
Waarom moet je hem inhalen? Waarom moet je hem dan ook nog afsnijden?Stoney3K schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:57:
...
Is die persoon helemaal links inhalen en afsnijden ...
Een alternatief kan dan zijn om op rechts wat meer ruimte te maken....
Naar links gaan voor invoegend verkeer mag heel strikt genomen ook niet, dat wordt als onnodig links rijden gezien. Wat ik eigenlijk idioot vind, want als sneller verkeer even plaats maken is wel zo beleefd.
[ Voor 50% gewijzigd door begintmeta op 01-12-2016 10:00 ]
Optie drie is 2 banen rechts van die persoon met 85 er schuin achter gaan hangen. Ik weet niet of dat de situatie nu zo veel beter maakt.begintmeta schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:58:
[...]
Waarom moet je hem inhalen? Waarom moet je hem afsnijden?
Of ben je van mening dat de 'snelste persoon meest links' het tempo aan moet geven en een omaatje op baan 5 dus in principe het hele verkeer op mag houden?
Valt ook op als je bv naar Duitsland of verder rijd en je moet opeens afremmen omdat iemand opeens naar links duikt met zijn slakkengangtje dat het bijna altijd gele kentekens zijn! 😁 als je nl weer binnenrijd voel je weer die 'druk' en mensen allemaal links en alleen aan zichzelf denkend (onnodig links bv) rijden! Duitse wegen voel je je iig vrijer!
Maar toch hebben we heerlijke wegen hoor ,vooral vergeleken met België 😄
Je moet dan natuurlijk wel een gepaste afstand houden.Stoney3K schreef op donderdag 1 december 2016 @ 10:00:
...
Optie drie is 2 banen rechts van die persoon met 85 er schuin achter gaan hangen. Ik weet niet of dat de situatie nu zo veel beter maakt.
Nee, ik ben niet van mening dat dat mag, oma zou dat uiteraard niet moeten doen. Maar ik ben ook niet van mening dat het overige verkeer het te licht als excuus mag gebruiken om zelf de regels te 'moeten' overtreden. Wat mij betreft komt in zo'n geval snel een politiewagent die oma even naast de weg bijschoolt. Maar goed, dan kom je bij de handhaving, die inderdaad tekortschiet.Of ben je van mening dat de 'snelste persoon meest links' het tempo aan moet geven en een omaatje op baan 5 dus in principe het hele verkeer op mag houden?
[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 01-12-2016 10:04 ]
Dit dusStoney3K schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:57:
Naar links gaan voor invoegend verkeer mag heel strikt genomen ook niet, dat wordt als onnodig links rijden gezien. Wat ik eigenlijk idioot vind, want als sneller verkeer even plaats maken is wel zo beleefd.
Dus strikt genomen had ze nog gelijk ook!LopendeVogel schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:51:
Ik zag dat natuurlijk allemaal al gebeuren en ik ging al links rijden, ik haal die prius in en rara, ze zat met een opgefockte kop NEE te schudden.. Alsof iedereen fout was haha.
In mijn geval is het dus andersom: Langzaam persoon zit ver op de linkerbaan, ik zit al zover mogelijk rechts en rijd 30-40km per uur harder. Blijf ik dus doorrijden alsof er niks aan de hand is, dan haal ik rechts in.mennoza schreef op donderdag 1 december 2016 @ 10:01:
Gewoon plaats maken indien mogelijk dus naar rechts gaan en niet onnodig links rijden. Als je links rijd ziet in de spiegel iemand gehaast komen probeer aan de kant te gaan voor hem, laat hem toch rijden hoe hij wil!
Dan kun je wel zeggen dat je niet rechts in mag halen maar dan betekent het dus dat de hele snelweg moet remmen omdat ze anders allemaal rechts inhalen als ze niets zouden doen.
Dat is een heel andere situatie dan iemand die 130+ op de linkerbaan rijdt en er dan iemand met 150 achter komt hangen, een paar keer ongeduldig gaat seinen en er dan rechts langs duikt.
Klopt, ze hoeft het niet, dit is het sociale aspect van het rijden wat sommige (vooral de onzekere) niet hebben.LordSinclair schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:56:
[...]
Invoegend verkeer nadert een voorrangsweg, dus ze hoeft ze geen voorrang te geven of naar links te gaan. Het invoegende verkeer kan best om 1 auto heen anticiperen (want de rest was blijkbaar wel naar links gegaan).
Nou ik was 1 van de weinige die naar links ging, maar vooral die prius viel me op omdat een busje al de hele tijd naar links wilde gaan en zij haar snelheid op hem afstemde. Waarschijnlijk besefte / snapte ze dat niet (vanwege het onzekere), maar het was gewoon zwaar asociaal. De meeste die iemand hinderde gingen wel naar links (terwijl ik dat al zo'n 100-200 meter eerder deed).
Het waren hier gewoon meerdere redenen wat haar tot een slechte chauffeur maakte, zoals jij aangeeft: het verkeer kan er voor of achterlangs, klopt, normaal wel.
1. Ze ging harder / zachter de hele tijd.
2. Ze bleef gewoon met opzet rechts rijden.
3. De invoegstrook was kort, en zo'n Pools gammel busje kan niet even flink vaart maken en voorlangs, ook kan die bus niet met 70 de snelweg op zodat die achterlangs gaat.
Dit is dan ook maar een voorbeeld, 1 van de vele van wat ik ondertussen allemaal op de weg zie rijden. Nogmaals, het kleven is fout daar waar het 1 niet toegestaan is bij de wet en 2 het gewoonweg gevaarlijk is.
Maar de onzekere mensen in het verkeer, daar let ik meer me op. Als ik mensen rechts zie rijden met de telefoon tegen het oor (kom het vrijwel niet tegen maar goed) dan ben ik daar minder bang voor dan wanneer er een onzeker persoon achter het stuur zit met zijn kin erop.. Die kunnen gewoon spontaan zo'n rare acties maken wat veel gevaarlijker is (zoals van rijstrook veranderen met lage snelheid en ook nog eens geen knipperlicht).
Ook weer zo'n voorbeeld van wat ik laatst meegemaakt had, ik was onderweg naar Zuid Limburg, voor mij is dat een zeer fijne weg. Namelijk rechtdoor en je mag 130km/u. Nja de cruise gaat aan want er is vrijwel nooit veel verkeer en die staat lekker op 140km/u (jaja ik hou altijd die aftrek in mijn achterhoofd haha). Ik rij heerlijk en ik ga naar links om een auto en een vrachtwagen in te halen, wat doet die stumpert achter de vrachtwagen? Die besluit op het laatste moment zijn bolide naar links te gooien zonder knipperlicht, dit met een snelheid van circa 90 km/u.
Dat was dus weer eens een schrik moment want ik moest wel vol in de ankers. Ik rij hem voorbij en ja hoor, zit er weer zo'n koppeltje achter het stuur waarvan de bestuurder daar met 2 handen aan het stuur zit en zijn borst tegen het stuur.
Of ik nu de snelheid van mijn wagen op 130 of 140 had staan maakte niks uit, die gene was gewoon volledig fout en asociaal. Die gene had ruimte moeten nemen van de vrachtwagen, snelheid moeten maken en op zijn minst zijn knipperlicht moeten gebruiken.
Dan kijk ik die gene ook altijd overdreven aan als ik voorbij ga, mja ze hebben ALTIJD oogkleppen op en kijken niet eens om, alsof ze niet in de gaten hebben dat ze gevaarlijk bezig zijn.
Strikt genomen was ze 1 brok onzeker en asociaal niet meer niet minder. Was het toegestaan bij de wet? Ja dat dan weer wel. Als het aan haar lag maakte ze wel even een file op de invoegstrook, gewoon omdat het mag.LordSinclair schreef op donderdag 1 december 2016 @ 10:05:
[...]
Dit dus
[...]
Dus strikt genomen had ze nog gelijk ook!
Klopt dat is ook, ik probeer het niet te doen want je zult zien dat de politie zoiets heeft van HAAA HEBBES boetuhh.Stoney3K schreef op donderdag 1 december 2016 @ 10:06:
[...]
In mijn geval is het dus andersom: Langzaam persoon zit ver op de linkerbaan, ik zit al zover mogelijk rechts en rijd 30-40km per uur harder. Blijf ik dus doorrijden alsof er niks aan de hand is, dan haal ik rechts in.
Dan kun je wel zeggen dat je niet rechts in mag halen maar dan betekent het dus dat de hele snelweg moet remmen omdat ze anders allemaal rechts inhalen als ze niets zouden doen.
Dat is een heel andere situatie dan iemand die 130+ op de linkerbaan rijdt en er dan iemand met 150 achter komt hangen, een paar keer ongeduldig gaat seinen en er dan rechts langs duikt.
Dan kan je op dat moment zeggen: ja maar hallo, het is een 130 weg en die onzekere malloot rijd met 100 helemaal links wat moet ik dan.
Dan zegt de politie: ja dus, je mag niet voor eigen rechter spelen betaal de boete maar.
Ik begrijp jou volledig en het liefst doe ik dat ook mja het is hier op dat gebied zo krom geregeld dat het gevaarlijk is (voor je bankrekening) om ongevaarlijk te doen.
Deels met je eens. Echter als ik in de spits met de maximaal toegestane snelheid rij op een 2-baans snelweg zorgt naar rechts gaan voor veel invoegsituaties. Deze invoeg situaties versterken eventuele file effecten, omdat andere weggebruikers er op moeten reageren, afremmen, etc, met het harmonica effect als gevolg. In die situaties ben ik wat terughoudender met het naar rechts gaan. Helemaal omdat de weggebruikers die me in willen halen te hard willen rijden, aangezien ik met de maximum toegestane snelheid rij, wat bij voorbaat al fout is.mennoza schreef op donderdag 1 december 2016 @ 10:01:
Gewoon plaats maken indien mogelijk dus naar rechts gaan en niet onnodig links rijden. Als je links rijd ziet in de spiegel iemand gehaast komen probeer aan de kant te gaan voor hem, laat hem toch rijden hoe hij wil! Je ziet gewoon teveel mensen onnodig links rijden en vaak niet aan de kant willen gaan voor achterliggenden die voorbij willen. Je ziet genoeg chauffeurs die expres langzaam blijven rijden om jouw te leren/irriteren!
Valt ook op als je bv naar Duitsland of verder rijd en je moet opeens afremmen omdat iemand opeens naar links duikt met zijn slakkengangtje dat het bijna altijd gele kentekens zijn! 😁 als je nl weer binnenrijd voel je weer die 'druk' en mensen allemaal links en alleen aan zichzelf denkend (onnodig links bv) rijden! Duitse wegen voel je je iig vrijer!
Maar toch hebben we heerlijke wegen hoor ,vooral vergeleken met België 😄
Om filevorming te voorkomen is het beter om met een constante snelheid 120 te rijden, ookal willen mijn achterliggers harder.
Het is inderdaad de keuze van mensen om te rijden hoe ze willen. Dat betekent nog niet dat ik de doorstroming van het verkeer in het algemeen moet gaan belemmeren om hardrijders de ruimte te geven om de regels te breken.
Daar komt nog bij dat ik in een spits situatie nagenoeg altijd weer aansluit in de rij, als ik 120 rij. Met een beetje geluk kan ik een paar km met 120 rijden voor dit gebeurt, maar het gebeurt altijd. Dus zelfs al zou ik hardrijders heel snel voorbij laten, schieten zij er niets mee op, aangezien ze zowel met mijn snelheid als met hun eigen snelheid na verloop van tijd gewoon aansluiten.
[ Voor 15% gewijzigd door aicaramba op 01-12-2016 10:42 ]
Ik vind het nog steeds onduidelijk dat het noodzakelijk ongevaarlijker zou zijn dan alternatieven. Daarnaast zou de vraag 'wat moet ik dan' volgens mij in dat geval sowieso niet echt aan de orde zijn.LopendeVogel schreef op donderdag 1 december 2016 @ 10:16:
...
Dan kan je op dat moment zeggen: ja maar hallo, het is een 130 weg en die onzekere malloot rijd met 100 helemaal links wat moet ik dan.
...om ongevaarlijk te doen.
Welnee, zo zwart/wit is het niet. Je moet een redelijke inspanning hebben gedaan om duidelijk te maken dat je de ander wilt inhalen. Dat kan zijn even seinen met groot licht, je richtingaanwijzer naar links aanzetten achter die persoon of naar die persoon toe rijden. Als diegene daar allemaal niet op reageert en je gaat er rechts voorbij dan is er in 99,99% van de gevallen voor jou niks aan de hand als er toevallig een politieauto in de buurt rijdt hoor.LopendeVogel schreef op donderdag 1 december 2016 @ 10:16:
[...]
Klopt dat is ook, ik probeer het niet te doen want je zult zien dat de politie zoiets heeft van HAAA HEBBES boetuhh.
Dan zegt de politie: ja dus, je mag niet voor eigen rechter spelen betaal de boete maar.
Ik begrijp jou volledig en het liefst doe ik dat ook mja het is hier op dat gebied zo krom geregeld dat het gevaarlijk is (voor je bankrekening) om ongevaarlijk te doen.
En op plaatsen als de A2 met 5 rijstroken per rijrichting heb je al snel de situatie dat het veiliger is om rechts te blijven in plaats van tig rijstroken op te schuiven. Als er een of meerdere rijstroken tussen zitten dan zal niemand je beboeten voor rechts inhalen. Er moet een bepaalde mate van gevaarzetting zijn en doorgaans moet er ook sprake zijn van een bepaalde rijstijl willen agenten je voor dat soort zaken opschrijven. En als ze dat dan doen, dan heb je grote kans dat je ook een dure cursus mag gaan volgen.
Kortom, als je je redelijk gedraagt in het verkeer kom je een heel eind. En het feit dat de pakkans nagenoeg 0% is helpt natuurlijk ook
Nee, merp!
Mensen die stellen dat je je aan de regels dient te houden bestempelen als moraalridders vind ik niet zo netjes. In plaats van een dergelijke holle frase zie ik veel liever dat er argumenten aangedragen worden om aan te tonen in welke situatie het verstandiger is om af te wijken van de verkeersregels ten behoeve van de verkeersveiligheid. De regels zijn ervoor om te zorgen dat iedereen veilig van A naar B rijdt. Dat niet iedereen het snel genoeg gaat is jammer, maar dat is van ondergeschikt belang.YoshiBignose schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:30:
Precies, maar je hebt altijd van die moraalridders hier die er bij blijven dat je je aan de regels moet houden, dat het levensgevaarlijk is, dat je je rijbewijs moet inleveren etc. OF die mensen hebben zelf geen auto of ze rijden zo weinig dat ze dit soort situaties nooit tegen komen.
Je hebt helemaal gelijk dat je altijd goed moet opletten, in welke situatie dan ook. Het kan echter niet zo zijn dat dit een vrijbrief wordt voor bestuurders om zich stelselmatig niet aan de regels te houden. Als een ander een fout maakt is het nog niet geoorloofd om zelf ook de regels te negeren. Het bumperkleven en rechts inhalen wekt misschien een gevoel van eigen gewin, maar het verkeersbeeld wordt er niet veiliger mee.YoshiBignose schreef op donderdag 1 december 2016 @ 08:47:
[...]
nee je moet gewoon opletten. Spiegel en dode hoek, of je nou naar rechts of naar links van rijbaan veranderd. Je bent een debiel als je dat alleen naar links doet, want er zijn zat situaties waar je wel rechts mag inhalen (bij blokjes op de snelweg, in de binnenstad bij meerdere afslagen bijv.).
Het is heel simpel want de regels zijn hier rechts aanhouden als dat kan. In landen als Amerika heb je stay-your-lane dus dan mag/moet je links en rechts inhalen. In NL is het verboden omdat je feitelijk verplicht wordt rechts te rijden tenzij je dus anderen gaat inhalen, dan ga je naar links.
Het zijn juist deze generalisaties die discussies oneindig laten voortduren, terwijl in werkelijkheid we het waarschijnlijk voor 99% met elkaar eens zijn. Zoals ik hier al eerder schreef:Maar omdat zat mongolen de linker baan gebruiken om gewoon even snel te rijden als de rest, of soms zelfs langzamer, werkt dat niet.
Bee.nl schreef op woensdag 30 november 2016 @ 11:11:
Daarom is nuance zo belangrijk in een discussieAls iedereen hier eens meer nuanceert en minder generaliseert, denk ik dat de meningen een stuk dichter bij elkaar liggen.
Als iedereen gewoon voldoende afstand houdt tot zijn voorganger hoeft er helemaal niemand een baan naar links om invoegend verkeer er tussen te laten.Direct maar naar links voor iedere auto op de invoegstrook is in veel gevallen onnodig en geeft juist irritaties.Anders is het natuurlijk voor een invoegende vrachtwagen bijvoorbeeld bij verkeer dat 120+ rijdt.LopendeVogel schreef op donderdag 1 december 2016 @ 10:12:
[...]
Strikt genomen was ze 1 brok onzeker en asociaal niet meer niet minder. Was het toegestaan bij de wet? Ja dat dan weer wel. Als het aan haar lag maakte ze wel even een file op de invoegstrook, gewoon omdat het mag.
Dit is dus weer gewoon inzicht, maar direct maar altijd naar links voor invoegers is net zo fout als persé iemand er niet tussen laten wat mij betreft. Het is aan de invoeger om ruimte te zoeken en als er ruimte is hoeft hij niet gemaakt te worden.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Als het drukker is op de invoegstrook en ik niemand hinder op links maak ik uiteraard wel ruimte.
Ja mooi is dat altijd en zeker als ze meer dan 1 uitlaatpijp hebben ga ik niet aan de kant, dan heb je meer dan genoeg PK om even vaart te maken.Robertdj schreef op donderdag 1 december 2016 @ 12:06:
Dat heb ik ook wel 's gehad. Met CC op de rechter strook, rijdt er één iemand op de invoegstrook met exact mijn snelheid, die vervolgens richting aangeeft en wild gebaart dat ik ruimte moet maken. Terwijl er meer dan genoeg ruimte is om snelheid te maken/minderen. Waar leert men dat??
Als het drukker is op de invoegstrook en ik niemand hinder op links maak ik uiteraard wel ruimte.
En precies je laatste zin snappen veel onzekere (of wat de reden dan ook mag zijn) mensen niet.Robertdj schreef op donderdag 1 december 2016 @ 12:06:
Dat heb ik ook wel 's gehad. Met CC op de rechter strook, rijdt er één iemand op de invoegstrook met exact mijn snelheid, die vervolgens richting aangeeft en wild gebaart dat ik ruimte moet maken. Terwijl er meer dan genoeg ruimte is om snelheid te maken/minderen. Waar leert men dat??
Ja één iemand op de invoegstrook, en hoeveel auto's op jouw weghelft? Daar zit dan ook soms het probleem.
Rechterbaan poepie druk, linker baan helemaal vrij, mensen die willen invoegen hebben maar pech want men gaat niet even een baan naar links.
Echt zo van ja uh volgens de wet hoef ik niet naar links dus zoek het maar uit, ikke ikke ikke, bleh.
idd...assk schreef op donderdag 1 december 2016 @ 10:41:
Deze mensen hebben allemaal nog geen ongeluk meegemaakt. En weten dus niet dat je nooit meer op tijd kunt remmen. Net als jongeren die veel te hard door de bocht gaan. Na een keer in een spin te zijn beland is dat gelijk over.
Het is een beetje zoals fietsers zonder helm: diegenen zonder helm zijn wellicht nog nooit echt hard gevallen...
Ik wel... sindsdien >> helm.
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Ik ken helaas ook mensen die na een zwaar ongeval (zelf veroorzaakt) gewoon weer met de oude onverantwoorde rijstijl doorgaan. Sommigen leren het helaas nooit.assk schreef op donderdag 1 december 2016 @ 10:41:
Deze mensen hebben allemaal nog geen ongeluk meegemaakt. En weten dus niet dat je nooit meer op tijd kunt remmen. Net als jongeren die veel te hard door de bocht gaan. Na een keer in een spin te zijn beland is dat gelijk over.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
1 auto kan nooit een probleem opleveren op de invoegstrook. IMHO moet je opnieuw de theorieboeken in als je er zo over denkt. Als je de Prius vervangt met een vrachtwagen, gaat die vrachtwagen ook niet naar links. Je moet als invoeger anticiperen op de situatie op de hoofdrijbaan en vervolgens kiezen of je voor of achter het voertuig op de hoofdrijbaan wil invoegen. Het niet anticiperen op de invoegstrook zorgt voor de file op de invoegstrook, niet de Priusrijder die netjes op de rechter rijbaan blijft rijden.LopendeVogel schreef op donderdag 1 december 2016 @ 13:07:
[...]
En precies je laatste zin snappen veel onzekere (of wat de reden dan ook mag zijn) mensen niet.
Ja één iemand op de invoegstrook, en hoeveel auto's op jouw weghelft? Daar zit dan ook soms het probleem.
Rechterbaan poepie druk, linker baan helemaal vrij, mensen die willen invoegen hebben maar pech want men gaat niet even een baan naar links.
Echt zo van ja uh volgens de wet hoef ik niet naar links dus zoek het maar uit, ikke ikke ikke, bleh.
Ik neem geen zaken aan. Het hele verhaal geld alleen voor linksrijders. En zoals ik al 4-5x heb aangegeven, iemand die zich aan de snelheid en de regels houdt heeft geen last van mij.me_mrtn schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:28:
[...]
Je neemt nogal wat zaken aan hier. Niet iedereen die op de linkerbaan rijdt, is per definitie een bestuurder die niet naar rechts wil. En actieve cruisecontrol is in te stellen. Waar je haal je het vandaan dat veel mensen het uitschakelen? Ooit zelf ervaring mee gehad?
Goed voorbeeld, maar nogmaals.. alleen bij onnodig links rijden. Voor die enkele oldtimer in de spits maak ik speciaal een uitzondering voor jou.[...]
Lekker ontvangen? Aan de hand van de reacties hier wordt dat dus absoluut niet lekker ontvangen. Dan hoeft er niet gelijk agressief op te worden gereageerd, want de wereld is niet zo zwart-wit zoals jij het neerzet. Als ik aan het inhalen ben, binnen de wettelijke mogelijkheden, kun je seinen wat je wil, maar je hebt gewoon te wachten. En als ik rij met 110 km/u en jij komt er aan jakkeren met 150 km/u (jij zegt zelf maximale snelheid plus 20 km/u) dan heb je mooi pech. Een oldtimer wil niet altijd zo hard lopen.
Ook niet als je de uitlaat los ziet bungelen? En je kijkt dus nooit in je spiegel en over je schouder als je naar rechts schuift?[...]
Het aantal gereden kilometers zegt geen moer. Natuurlijk kun je jezelf wat rijvaardigheden aanleren naarmate je meer rijdt, maar je hebt er gevoel voor of niet. Natuurlijk moet je rekening houden met andere weggebruikers, maar ik hou geen rekening met spookrijders, of dat er een uitlaat onder de auto voor mij weg dondert, of wat dan ook. Blijf reëel. Net zoals het hier genoemde rechts inhalen,
Het aantal kilometers zegt ALLES over ervaring. Iets vaak doen is de definitie van ervaring... Of dat je een goede bestuurder maakt is inderdaad een ander verhaal, maar dat is onmeetbaar.
Dat zal wat genuanceerder liggen vermoed ik zo. Persoonlijk zou ik deze ervaring, dus je vaardigheid als verkeersdeelnemer, meten op basis van ontspannen ritjes. Hoeveel kilometers je ontspannen, dus zonder je te ergeren aan andere verkeer deelnemers, hebt gereden. Dat is pas ervaring!Deveon schreef op donderdag 1 december 2016 @ 17:41:
[...]
Het aantal kilometers zegt ALLES over ervaring. Iets vaak doen is de definitie van ervaring...
[ Voor 1% gewijzigd door jant op 01-12-2016 18:19 . Reden: Stijl ]
Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8
Haha het ligt er ook wel aan waar je al die kilometers maakt, een rondje door Arnhem is totaal anders dan een rondje door Nijmegen of door Maastricht of door Utrecht. Stel je rijd alleen in een bepaald gebied, dan kan je nog zoveel kilometers maken, je hebt dan alleen ervaring met je vertrouwde route. Mensen die daar ineens van afwijken kunnen de raarste fouten maken omdat ze eigenlijk helemaal geen ervaring hebben in het verkeer.Deveon schreef op donderdag 1 december 2016 @ 17:41:
[...]
Het aantal kilometers zegt ALLES over ervaring. Iets vaak doen is de definitie van ervaring... Of dat je een goede bestuurder maakt is inderdaad een ander verhaal, maar dat is onmeetbaar.
Mijn moeder die zegt tegen mij: jongen, ik heb al 40 jaar rijervaring, 40 jaar schadevrij.. Tsja, van huis naar werk of van huis naar de supermarkt..
Ik heb een stuk minder ervaring kijkend naar het aantal jaren, ik heb wel Europa een paar keer door getuft (eerste keer was zuid-frankrijk, 1 week nadat ik mijn rijbewijs in de pocket had, direct luik en de leuke (not) steden gehad om in Zuid Frankrijk te komen). Terugweg was het oorlog in de lucht rondom Luxemburg, rij je heerlijk door de aquaplanning. Dit in combinatie met een Toyota Starlet 99" (oftewel, geen luxe die je zelfs door het heelal kan loodsen).
Ervaring vind ik dan ook altijd moeilijk pijlen, heb ik nu genoeg ervaring? Nowp, ik zie mezelf nog niet door de bergen in India rijden of over de ijs-wegen in Alaska (ala ice road truckers
Vrij zinloze discussie. Het gaat om verkeersinzicht, en daarvoor is ervaring een indicator of zelfs een voorwaarde maar helaas geen garantie. Auto rijden leer je nou eenmaal niet uit een boekje maar vooral door veel te doen.LopendeVogel schreef op donderdag 1 december 2016 @ 20:44:
[...]
Haha het ligt er ook wel aan waar je al die kilometers maakt, een rondje door Arnhem is totaal anders dan een rondje door Nijmegen of door Maastricht of door Utrecht. Stel je rijd alleen in een bepaald gebied, dan kan je nog zoveel kilometers maken, je hebt dan alleen ervaring met je vertrouwde route. Mensen die daar ineens van afwijken kunnen de raarste fouten maken omdat ze eigenlijk helemaal geen ervaring hebben in het verkeer.
Mijn moeder die zegt tegen mij: jongen, ik heb al 40 jaar rijervaring, 40 jaar schadevrij.. Tsja, van huis naar werk of van huis naar de supermarkt..
Ik heb een stuk minder ervaring kijkend naar het aantal jaren, ik heb wel Europa een paar keer door getuft (eerste keer was zuid-frankrijk, 1 week nadat ik mijn rijbewijs in de pocket had, direct luik en de leuke (not) steden gehad om in Zuid Frankrijk te komen). Terugweg was het oorlog in de lucht rondom Luxemburg, rij je heerlijk door de aquaplanning. Dit in combinatie met een Toyota Starlet 99" (oftewel, geen luxe die je zelfs door het heelal kan loodsen).
Ervaring vind ik dan ook altijd moeilijk pijlen, heb ik nu genoeg ervaring? Nowp, ik zie mezelf nog niet door de bergen in India rijden of over de ijs-wegen in Alaska (ala ice road truckers)..
Helemaal mee eens! En vooral, op de manier hoe je het doet (dus niet even de straat uit naar de supermarkt, en dat 10.000km per jaarbszz schreef op donderdag 1 december 2016 @ 20:58:
[...]
Vrij zinloze discussie. Het gaat om verkeersinzicht, en daarvoor is ervaring een indicator of zelfs een voorwaarde maar helaas geen garantie. Auto rijden leer je nou eenmaal niet uit een boekje maar vooral door veel te doen.
alsof autorijden een hoge gave is....bszz schreef op donderdag 1 december 2016 @ 20:58:
[...]
Vrij zinloze discussie. Het gaat om verkeersinzicht, en daarvoor is ervaring een indicator of zelfs een voorwaarde maar helaas geen garantie. Auto rijden leer je nou eenmaal niet uit een boekje maar vooral door veel te doen.
Iemand heeft het al eerder in dit topic opgemerkt, maar in redelijk korte tijd zullen digitale systemen steeds meer dit overnemen en juist dit vermoedelijk veel verder optimaliseren door het weg-automatiseren van de foutenfactor die de mens is... niet doordt bepaalde mensen beter of minder slecht zouden kunnen rijden maar doordat mensen ook soms niet zitten op te letten of overdreven reageren op nutteloze zaken.
(en dat heeft niks te maken met ervaren rijders of jonge rijders)
Ik denk dat het overall een enorme verbetering zal zijn, hooguit de 'emotie' zal bij velen overwonnen moeten worden die van autorijden een soort van religie maken...
of denken zich erdoor te kunnen profileren als 'begaafd persoon' omdat ze van zichzelf denken dat ze heel bijzonder aan dat stuurwiel kunnen draaien (goed, bij max verstappen kun je dat zeker zeggen, maar hoe en waarmee die rijd heeft weinig te maken van de dagelijkse gang van zaken op autosnelwegen)
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Dan heb je waarschijnlijk heel veel inzicht in de verkeerssituaties die je tegenkomt als je naar de supermarkt gaat..... Ik begrijp niet zo goed wat je met deze discussie wilt..LopendeVogel schreef op donderdag 1 december 2016 @ 20:59:
[...]
Helemaal mee eens! En vooral, op de manier hoe je het doet (dus niet even de straat uit naar de supermarkt, en dat 10.000km per jaar)!
Ik zeg niet dat ervaren bestuurders altijd beter of verstandiger rijden dan beginnend bestuurders maar je wilt toch niet beweren dat er geen verschil is tussen beide groepen?RM-rf schreef op donderdag 1 december 2016 @ 21:11:
[...]
alsof autorijden een hoge gave is....
Iemand heeft het al eerder in dit topic opgemerkt, maar in redelijk korte tijd zullen digitale systemen steeds meer dit overnemen en juist dit vermoedelijk veel verder optimaliseren door het weg-automatiseren van de foutenfactor die de mens is... niet doordt bepaalde mensen beter of minder slecht zouden kunnen rijden maar doordat mensen ook soms niet zitten op te letten of overdreven reageren op nutteloze zaken.
(en dat heeft niks te maken met ervaren rijders of jonge rijders)
Ik denk dat het overall een enorme verbetering zal zijn, hooguit de 'emotie' zal bij velen overwonnen moeten worden die van autorijden een soort van religie maken...
of denken zich erdoor te kunnen profileren als 'begaafd persoon' omdat ze van zichzelf denken dat ze heel bijzonder aan dat stuurwiel kunnen draaien (goed, bij max verstappen kun je dat zeker zeggen, maar hoe en waarmee die rijd heeft weinig te maken van de dagelijkse gang van zaken op autosnelwegen)
Ik wil helemaal geen discussie met jou, wat ik zei (kort maar krachtig): ik ben het met je eens...bszz schreef op donderdag 1 december 2016 @ 21:13:
[...]
Dan heb je waarschijnlijk heel veel inzicht in de verkeerssituaties die je tegenkomt als je naar de supermarkt gaat..... Ik begrijp niet zo goed wat je met deze discussie wilt..
Waarom jij dat als een discussie ziet weet ik niet haha. Ervaring krijg je op de weg, door op veel plekken te komen en vele kilometers te rijden, niet door in een boekje te kijken voor je theorie. Volgens mij zei jij dat ook maar goed
[ Voor 3% gewijzigd door LopendeVogel op 01-12-2016 21:21 ]
Hij vind het volgens mij gewoon nutteloos, het is een emotie en een religie om auto te willen rijden (volgens hem..).. Het moet geautomatiseerd.bszz schreef op donderdag 1 december 2016 @ 21:16:
[...]
Ik zeg niet dat ervaren bestuurders altijd beter of verstandiger rijden dan beginnend bestuurders maar je wilt toch niet beweren dat er geen verschil is tussen beide groepen?
Hij snapt denk ik niet dat mensen er ook gewoon plezier in kunnen hebben, net als sommige het leuk vinden om 20 uur per dag voor een vierkant schermpje te zitten heeft zo ieder hun ding wat ze leuk vinden. Echter hij vind het allemaal maar onnozel (dat idee schept hij), want het moet gewoon geautomatiseerd /autonoom.
Vermoedelijk (aanname) iemand die zeer bang en onzeker achter het stuur zit en het niks aan vind (zijn goed recht trouwens!!).
welk 'verschil' wil je dan suggereren en welke conclusies trek jij eruit...?bszz schreef op donderdag 1 december 2016 @ 21:16:
[...]
Ik zeg niet dat ervaren bestuurders altijd beter of verstandiger rijden dan beginnend bestuurders maar je wilt toch niet beweren dat er geen verschil is tussen beide groepen?
ik vind het zelf een beetje onzin te doen alsof je een persoon kunt beoordelen daarop, maar ben erg benieuwd naar je argumenten om dat wel te doen
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Over het algemeen is dat toch ook zo? Of denk je dat iemand met 1 dag zijn rijbewijs net zo goed kan rijden dan iemand die al meer dan 1.000.000 kilometers gereden heeft door heel Europa?RM-rf schreef op donderdag 1 december 2016 @ 21:21:
[...]
welk 'verschil' wil je dan suggereren en welke conclusies trek jij eruit...?
ik vind het zelf een beetje onzin te doen alsof je een persoon kunt beoordelen daarop, maar ben erg benieuwd naar je argumenten om dat wel te doen
Wil jij beweren van niet? Enige wat overeenkomt is dat ze beiden betrokken kunnen raken in een ongeluk. Het is niet dat iemand met meer dan 1 miljoen kilometers op zijn naam 100% veilig door het verkeer gaat en 100% nooit een ongeluk zal meemaken..
Ps. er zijn bewijzen en onderzoeken om aan te tonen dat de beginnende bestuurder veel meer ongelukken veroorzaakt en meemaakt dan een ervaren bestuurder (zie google voor de vele pagina's vol met links).
Max verstappen heeft al sinds die in de luiers zat ervaring met rijden, die is ook niet plots boem paf omgetoverd door Harry Potter tot een coureur, dat heeft met jaren en vele kilometers ervaringen te maken (en uiteraard een aanleg en etc).,
Wat zeker weten zo is, het hoeft niet te zijn dat iemand met 1 dag zijn rijbewijs slechter is dan 1 onzeker iemand die al 20 jaar zijn rijbewijs heeft.
Dan zit ik liever in de auto bij iemand met 1 dag zijn rijbewijs dan bij iemand wat onzeker is in de auto en al 20 jaar een rijbewijs heeft!
Indien jij het op die manier bedoelt, ben ik het volledig met je eens.. Maar dan hebben we het over uitzonderingen (oftewel: onzekere mensen in het verkeer).
[ Voor 35% gewijzigd door LopendeVogel op 01-12-2016 21:28 ]
lees mn post nog eens?
ik leg uit dat ik helemaal niks met met dat gedrag van mensen die doen alsof autorijden een soort van atoomphysica is.....
Alsof er een groot verschil is tussen mensen die dat 'goed' kunnen of mensen die dat 'niet zo goed kunnen'
zo ontzettend moeilijk is dat heus niet en evenmin vergt het grote ervaring of speciale eigenschappen.
iemand die bang is om in de auto te zitten als iemand anders rijd heeft vermoedelijk gewoon eerder zelf een dwanneurose die hem hindert gewoon de controle op te geven (en ik vermoed dat zulke mensen ook continue denken dat ae andere bestuurders op de weg 'veel slechter autorijden dan dat hij dat kan')
[ Voor 7% gewijzigd door RM-rf op 01-12-2016 21:32 ]
Dat ervaring waarde heeft, niet dat je een individu daarop kunt beoordelen. Bewust heb ik het over groepen en niet over individuen.RM-rf schreef op donderdag 1 december 2016 @ 21:21:
[...]
welk 'verschil' wil je dan suggereren en welke conclusies trek jij eruit...?
Jongere automobilisten hebben een 3x zo hoge kans per km bij een verkeersongeval betrokken te raken dan oudere ervaren automobilisten en zelfs een 5x zo hoge kans op een dodelijk ongeval. Gebrek aan ervaring wordt hierbij als één van de belangrijkste factoren gezien. Het is niet voor niets dat de wetgever een speciale status geeft aan beginnend bestuurders.
Jij formuleert het inderdaad wat handiger dan ik deed haha!bszz schreef op donderdag 1 december 2016 @ 21:32:
[...]
Dat ervaring waarde heeft, niet dat je een individu daarop kunt beoordelen. Bewust heb ik het over groepen en niet over individuen.
Jongere automobilisten hebben een 3x zo hoge kans per km bij een verkeersongeval betrokken te raken dan oudere ervaren automobilisten en zelfs een 5x zo hoge kans op een dodelijk ongeval. Gebrek aan ervaring wordt hierbij als één van de belangrijkste factoren gezien. Het is niet voor niets dat de wetgever een speciale status geeft aan beginnend bestuurders.
Het is niet dat ik met een rot vaart ze in gaat halen hoor! Kruip er gewoon langzaam langs, maar inderdaad je moet maar net bij een pannenkoek in de dode hoek zitten die niet even over zijn schouder kijkt.Bee.nl schreef op donderdag 1 december 2016 @ 00:55:
[...]
[...]
Mijn advies is dan ook aan beiden: doe dit niet, al is de verleiding nog zo groot! Naast het feit dat het volgens de verkeersregels verboden is, verwachten mensen dit niet. Bestuurders die terug invoegen zien rechts vrije ruimte, gaan invoegen en tegen het moment dat de stuurbeweging is ingezet rijdt er plots een wagen naast je.
Ik vindt het altijd mooi om te zien, omdat ik dan rechts rij, zie ik verder op de rem lampjes branden, als een domino gaat het dan aan. Soms remt de een wat langer/harder en zie je meteen een gat vallen. (of laatst dat iemand er gewoon op knalt). Als ik al in de verte remlampjes zie aangaan, dan haal ik de CC eraf, en gaat mijn voet boven de rem. Remmen doe ik pas als ik dat echt nodig vindt, meestal is gas los al voldoende en rijdt het weer.
Nou, niet helemaal. Je hebt namelijk een geheugen. Als jij weet dat jij zojuist auto's hebt ingehaald die langzamer reden dan jij, dan "weet" je dat de ruimte rechts van je leeg is. Je rekent er soms gewoon niet op, van die jonge gastjes die met 160 aan komen knallen en je rechts voorbij willen suizen. Ik kijk waarschijnlijk altijd wel, maar pas op het laatst, en het is hoe dan ook altijd schrikken om zo hard rechts ingehaald te worden.YoshiBignose schreef op donderdag 1 december 2016 @ 08:47:
[...]
nee je moet gewoon opletten. Spiegel en dode hoek, of je nou naar rechts of naar links van rijbaan veranderd. Je bent een debiel als je dat alleen naar links doet, want er zijn zat situaties waar je wel rechts mag inhalen (bij blokjes op de snelweg, in de binnenstad bij meerdere afslagen bijv.).
Het is heel simpel want de regels zijn hier rechts aanhouden als dat kan. In landen als Amerika heb je stay-your-lane dus dan mag/moet je links en rechts inhalen. In NL is het verboden omdat je feitelijk verplicht wordt rechts te rijden tenzij je dus anderen gaat inhalen, dan ga je naar links. Maar omdat zat mongolen de linker baan gebruiken om gewoon even snel te rijden als de rest, of soms zelfs langzamer, werkt dat niet.
Degene die hard rechts inhaalt heeft degene die hij op die manier behandelt niet te vertellen dat diegene beter moet opletten.
Ik ben het met je eens dat dit super irritant is. Echter de CC van mijn Fiat Bravo (2009) heeft geen "cancel" optie. Wel heb ik de optie de CC uit/aan te zetten maar dan vervalt de optie tot reset.Bio schreef op donderdag 1 december 2016 @ 23:11:
Over dat laatste gesproken, dat is de goede volgorde. Volgens mij zijn er heel veel mensen die de CC erafhalen door de rem aan te tikken. Dat zou ook verboden moeten worden.
Ik geloofde het eerst ook niet dat het niet kon maar ik heb me gek gezocht en het zit er echt niet op.
Ik heb er nu een kunst van gemaakt de rem zo aan te tikken dat het remlicht niet brandt maar de CC er wel af gaat (want dat kan).
Precies wat ik ook altijd doe. Mijn CC heeft ook nog 's een cancel/restart knop wat het helemaal makkelijk maakt. Mooi als je dat domino effect van remgedrag kan doorbreken, kan weer een file of nog erger een kettingbotsing schelen achterin de rij.Aight! schreef op donderdag 1 december 2016 @ 22:09:
[...]
Het is niet dat ik met een rot vaart ze in gaat halen hoor! Kruip er gewoon langzaam langs, maar inderdaad je moet maar net bij een pannenkoek in de dode hoek zitten die niet even over zijn schouder kijkt.
Ik vindt het altijd mooi om te zien, omdat ik dan rechts rij, zie ik verder op de rem lampjes branden, als een domino gaat het dan aan. Soms remt de een wat langer/harder en zie je meteen een gat vallen. (of laatst dat iemand er gewoon op knalt). Als ik al in de verte remlampjes zie aangaan, dan haal ik de CC eraf, en gaat mijn voet boven de rem. Remmen doe ik pas als ik dat echt nodig vindt, meestal is gas los al voldoende en rijdt het weer.
Enige nadeel van CC is dat ik soms helemaal gek word van volk wat moeite heeft met het vasthouden van 1 snelheid.

Rechts inhalen doe ik eigenlijk alleen wanneer ik op rechts nog ruimte heb, zoals bijvoorbeeld een vluchtstrook. Of als er een strook tussen mij en de linksplakker zit. En inderdaad met weinig snelheidsverschil.
Laat je daarmee niet heel veel asfalt onbenut? Juist in de drukte lijkt het me zinvoller om zoveel mogelijk asfalt te 'vullen' met auto's (uiteraard met veilige afstand ertussen!) in plaats van een zo stabiel mogelijke snelheid.Aight! schreef op donderdag 1 december 2016 @ 22:09:
[...]
Het is niet dat ik met een rot vaart ze in gaat halen hoor! Kruip er gewoon langzaam langs, maar inderdaad je moet maar net bij een pannenkoek in de dode hoek zitten die niet even over zijn schouder kijkt.
Het is serieus iets dat ik me afvraag, misschien dat iemand hier inzicht in kan verschaffen?
Het antwoord kan je min of meer vinden in de stromingsleer (laminaire stroming vs turbulente stroming). Zo blijkt dus ook dat er een moment is dat er met een lagere snelheid een hogere doorstroming is.Icephase schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 11:01:
[...]
Laat je daarmee niet heel veel asfalt onbenut? Juist in de drukte lijkt het me zinvoller om zoveel mogelijk asfalt te 'vullen' met auto's (uiteraard met veilige afstand ertussen!) in plaats van een zo stabiel mogelijke snelheid.
Het is serieus iets dat ik me afvraag, misschien dat iemand hier inzicht in kan verschaffen?
En lees hier maar eens:
https://www.nemokennislin...elen-met-de-filesimulatie
En speel eens met de simulatie:
https://www.nemokennislink.nl/fileprobleem/index.html
Samengevat is constante doorstroming belangrijker dan asfalt vullen. Bij een te hoge toestroom van voertuigen helpt dit niets en is een file onvermijdelijk.
Exacte details weet ik niet meer en de simulatie werkt hier niet
[ Voor 22% gewijzigd door assje op 02-12-2016 12:25 ]
Dat is een nobrainer. Iemand die net zijn rijbewijs heeft de opleiding er nog goed inzitten en zal derhalve goed, of genuanceerder geformuleerd beter, rijden.LopendeVogel schreef op donderdag 1 december 2016 @ 21:23:
[...]
Over het algemeen is dat toch ook zo? Of denk je dat iemand met 1 dag zijn rijbewijs net zo goed kan rijden dan iemand die al meer dan 1.000.000 kilometers gereden heeft door heel Europa?
Wil jij beweren van niet?
In deze discussie wordt namelijk het woord ervaring met routine verward.
Laten we heel eerlijk zijn, sommige mensen zullen het nooit snappen vanwege verstandelijke beperkingen..
Ryzen 9 5900x | RTX 3080 FE | ASUS B550M PLUS | G.Skill Neo 32 GB CL16 @ 3600 MHz | Corsair 280x | Samsung 980 500 GB NVMe | Samsung 870 1 TB SSD
Ga dan toch goed in de ankers!!! Zodat je geen 5 seconden in zijn kofferbak hoeft te zitten. Zo zou iemand zo maar kunnen denken dat je een statement wilde maken: "Je haalt een vrachtwagen in op een moment dat het mij ongelegen komt." Dat idee...3clectic schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 23:28:
Ik had gister toevallig een lutser die op de A73 opeens naar links kwam om de vrachtauto voor hem in te halen. Ik moest vol in de ankers en zat gedurende 5 seconden bijna in zijn kofferbak.
[ Voor 6% gewijzigd door jant op 03-12-2016 01:16 . Reden: neutralere formulering. ]
Alle bewijzen en feiten spreken jou 100% tegen, zelfs de overheid spreekt je tegenjant schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 23:17:
[...]
Dat is een nobrainer. Iemand die net zijn rijbewijs heeft de opleiding er nog goed inzitten en zal derhalve goed, of genuanceerder geformuleerd beter, rijden.
Wel degelijk een brainer toch? haha
Vandaar dat het altijd zo heerlijk ontspannen rijdt in het weekend. Waarschijnlijk dankzij het gebrek aan routine en ervaring.jant schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 23:17:
[...]
Dat is een nobrainer. Iemand die net zijn rijbewijs heeft de opleiding er nog goed inzitten en zal derhalve goed, of genuanceerder geformuleerd beter, rijden.
Dat doe ik ook wel eens. Maar mensen maken het er ook zelf na. Als je gewoon naar de vrachtwagen toe rijd en daarna pas naar links gaat om hem in te halen dan stroomt het verkeer ook beter door, maar als iedereen 500 meter voor de vrachtwagen al naar links gaat en zo een treintje vormt op de linkerbaan dan is het een beetje onzin om dan ook maar achteraan te sluiten in de rij.Bee.nl schreef op donderdag 1 december 2016 @ 00:55:
[...]
[...]
Soms ontkomt het mij wel en rij ik onbewust ook al te vroeg in de linkerbaan, maar ik hou mijn spiegels wel goed in de gaten, dus als er iemand al rechts achter die vrachtwagen plakt dan mag die er rustig tussen. Dan ga ik niet het gat dichtrijden. Ik hou er helemaal niet van om op iemands bumper te hangen, dat rijdt vreselijk vermoeiend.
Wel heb ik er een schurft hekel aan als er iemand achter mij zit die er graag langs wil en mij niet de tijd geeft om naar rechts te gaan. Als je hem er dan rechts voorbij gaat plempen dan heb je aan mij een verkeerde, want dan gooi ik het gat dus wel lekker dicht. Ik hoop dat die aannemer met z'n busje van twee weken geleden nog trauma's van heeft.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Herkenbaar. Vaak is het gat tot mijn voorligger groot genoeg zodat ik alleen het gas los hoef te laten.Aight! schreef op donderdag 1 december 2016 @ 22:09:
[...]
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Je loopt denk ik tegen de beperkingen van mensen aan. Niet alleen de reactietijd, maar ook de beslissingtijd (sommigen rijden liefst eerst een gat snel dicht en reageren gewoon 3 tellen niet op de remlichten voor hun).Icephase schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 11:01:
[...]
Laat je daarmee niet heel veel asfalt onbenut? Juist in de drukte lijkt het me zinvoller om zoveel mogelijk asfalt te 'vullen' met auto's (uiteraard met veilige afstand ertussen!) in plaats van een zo stabiel mogelijke snelheid.
Zo'n file zie je zelf niet meer voor je als jij moest remmen en het is net iets te druk. Als er nog iemand anders is die te traag is met beslissen moet die nog harder remmen.. waardoor de rest ook vaart moet minderen en op den duur staat iedereen stil.
Terwijl als je genoeg afstand houdt kan je rustig gas los laten en veel van dit soort onnodige remacties vermijden. Rijd ook stuk relaxter en zuiniger overigens.
Echter in NL rijden we graag naar elkaars bumper toe, en het liefst zo dicht dat niemand er meer tussen kan want dat is irritant.
Zeer herkenbaar. Vooral bij een treintje auto's die een langzamer voertuig naderen, waarbij een auto achterop in het treintje hem even snel links naast het treintje zet om dan met een klein snelheidsverschil te gaan inhalen. Het gevolg is dat de boel als een harmonica in elkaar klapt.rimave schreef op maandag 5 december 2016 @ 11:51:
[...]
Dat doe ik ook wel eens. Maar mensen maken het er ook zelf na. Als je gewoon naar de vrachtwagen toe rijd en daarna pas naar links gaat om hem in te halen dan stroomt het verkeer ook beter door, maar als iedereen 500 meter voor de vrachtwagen al naar links gaat en zo een treintje vormt op de linkerbaan dan is het een beetje onzin om dan ook maar achteraan te sluiten in de rij.
Soms ontkomt het mij wel en rij ik onbewust ook al te vroeg in de linkerbaan, maar ik hou mijn spiegels wel goed in de gaten, dus als er iemand al rechts achter die vrachtwagen plakt dan mag die er rustig tussen. Dan ga ik niet het gat dichtrijden. Ik hou er helemaal niet van om op iemands bumper te hangen, dat rijdt vreselijk vermoeiend.
Op de linkse baan omdat er alsnog abrupt ingevoegd wordt met te weinig afstand en te groot snelheidsverschil. Rechts moet iedereen wel op de rem, want langzamer voertuig. Het uiteindelijke effect is dat iedereen trager ingehaald heeft, de veiligheid erop achteruit gaat en iedereen gestrest raakt. En dat allemaal omdat iemand even graag 'voor wilde steken' in het treintje.
Ja ik snap dat ook totaal niet. Het kleven maakt niet dat ik sneller inhaal of naar rechts ga. Soms doe ik er dan bewust net ietsjes langer over onder het mom: als jij mij geen ruimte (en dus veiligheid) gunt, dan gun ik mij die veiligheid wel door een veiliger tempo aan te houden. Alsof je in een wachtrij bij de bakker héél dicht op de persoon voor je gaat staan, maar net niet aanraakt. Dat doe je toch ook nietWel heb ik er een schurft hekel aan als er iemand achter mij zit die er graag langs wil en mij niet de tijd geeft om naar rechts te gaan. Als je hem er dan rechts voorbij gaat plempen dan heb je aan mij een verkeerde, want dan gooi ik het gat dus wel lekker dicht. Ik hoop dat die aannemer met z'n busje van twee weken geleden nog trauma's van heeft.
Dan moet ze wel eerst even het gaspedaal intrappen voor ze naar links gaat en die Prius zal daar niet snel genoeg voor optrekken.LopendeVogel schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:51:
[...]
Ja klopt, dat zie ik ook soms, rij ik netjes 130 rechts, komt er 1 voorbij met zeg 150, in de verte gaat iemand naar links en je ziet die gene wat al 150 gaat nog meer gas bij geven... Kost je lekker onnodig brandstof, remblokken en irritaties bij iedereen..
Ooh over elektrische auto's moet je me niks vragen, daar blijf ik bij uit de buurt haha (qua kennis / ervaringen).
Over jouw situatie met jouw auto, ik zou dat helemaal niet irritant vinden als ik achter je zit.. Er zijn gewoon heel veel mensen die zich irriteren om alles.. Stel jij zou voor me zitten, dan heb ik 1 al genoeg afstand en 2 als ik jouw remlichten aan zie gaan terwijl er voor jou niks is dan laat ik gas los.
Het enige waar ik me eigenlijk een beetje aan kan irriteren zijn de onzekere en bange mensen in het verkeer (veelal zie je dat aan hun houding: 2 handen aan het stuur en de kin op het stuur). Die maken nooit ruimte vrij, die blijven met oogkleppen op vooruit rijden. Die vergeten regelmatig het knipperlicht doordat ze helemaal gefocust en bang zijn.
Die laten geen mensen ertussen die willen invoegen (ik ga altijd naar links indien het mogelijk is, zodat de gene die mijn baan op wilt de ruimte heeft), die zijn bang om iets te doen wat afwijkt van rechtdoor rijden.
Maar dan kom je meer op het sociale vlak uit in het verkeer, dat vind ik veel belangrijker als eens per maand een klevertje die na 2 sec alsnog voorbij kan.
Ik kan me juist dood ergeren aan mensen die met +- 100 ineens het linkervak op komen zonder te kijken wat er links aan zit te komen. Die afstand kan groot lijken maar als iemand er met 150 aan komt en je sukkelt met je 100km het linkervak op is dat ook gevaarlijk.
In deze situatie kan de invoegende persoon ook wat meer initiatief tonen, bij 100km per uur kan je er makkelijk op de invoegstrook rechts langs optrekken en ervoor invoegen, of in het uiterste geval met een nog lagere snelheid erachter invoegen en daarna inhalen.
Zelf ga ik overigens altijd vooraf al naar links als ik zie dat er auto's op de invoegstrook rijden en er echt ruimte is en er geen veel sneller rijdende auto aan komt. Maar als je 130 mag zal ik dat ook wel minimaal gereden rijden.
Stoer hoor, dit is echt enorm kinderachtig gedoe. Rij gewoon normaal door ipv terug naar zn 1 te gaan.erwin26 schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 11:26:
Als je op een weg zit waar iemand je niet kan inhalen, gewoon het gas los laten. Lekker langzaam rijden totdat ze stoppen met bumperkleven. Als iemand dat bij mij doet, ga ik lekker in ze'n 1 verder rijden met 10km per uur. Meestal hebben ze haast en nu zijn ze nog stuk trager. Uiteindelijk leren ze het en houden ze afstand. Dan netjes doorrijden.
Ik geloof er ook niks van dat ze dan ineens wel afstand gaan houden als je zoiets doet, ik zou het alvast niet doen.
Als de persoon achter je is een zwaardere motor heft en/of het even handig aanpakt (klein gat laten vallen en dat gebruiken om te versnellen) gaat ie er gewoon alsnog langs. Inhaalverbod of niet. Als ik zon malloot voor me heb die 10km per uur gaat rijden ga ik er ook gewoon hoe dan ook langs.
[ Voor 12% gewijzigd door Skimovic op 06-12-2016 02:11 ]
Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache
Ik werk in ploegendienst, en elke periode hebben wij 4 of 5 nachtdiensten.
We zijn dan om 7u klaar, maar omdat we een overdracht hebben, is dat 99% van de tijd om 6:45u al.
Op de weg naar huis kom ik al een jaar lang ( op werkdagen ) dezelfde klever tegen, een werkbusje van een bedrijf.
De beste man gaat kennelijk elke dag om dezelfde tijd naar zijn werk ( in mijn woonplaats, ik werk in de zijne
Wat gebeurt er, ik rij om 06:55 de snelweg af, een 80km weg op, deze is 11 KM lang, met vele bochten.
( in de media heet deze weg - de weg van de duizend doden, vanwege de vele bomen, en even zoveel bochten )
Ik rij daar in structureel 'iets' te hard ( 88KM/u), elke dag na een paar minuten op deze baan doemen de irritant hoge lichten al op, het busje in aantocht, ik herken ze al van verre.
Hij rijdt dan bijna 10 minuten achter me, op een meter afstand, mijn zicht nihil door de lampen.
Een maandje geleden durfde hij in te halen, en zag ik zijn bedrijfsnaam, tot mijn verbazing een werkrelatie, ik spreek tijdens de dagdiensten zijn collega's beveiliging bijna elke dag wel.
Tijdens één van die gesprekken gehengeld naar de persoon in de bus
Blijkt per toeval die knul ook in ons bestand te zitten voor elektrostoringen ..... bingo ....
Op dinsdagmorgen, 06:30 hem gebeld .... gevraagd of hij afstand wilde houden.
Hij snapte natuurlijk niet wat ik bedoelde, en hem een hint gegeven dat er een Belgisch vlaggetje aan mijn linker achteraan wapperde ( aangezien NL niet in het toernooi zat ).
om 7u inderdaad prijs ... de lichten, het naderen. .... en direct afremmen en afstand ... groot lichtsignaal ter begroeting
Ik zie hem nog steeds, bijna elke werkdag om 7u, maar niet meer op mijn achterbumper, en hij heeft de lampen laten afstellen.
Een Prius accelereert behoorlijk sneller dan het gros van de auto's op de weg. Daar kan het niet aan liggen. Er is iets anders aan de hand: De invoeger anticipeert niet, claxoneert onnodig en toont een gebrek aan verkeersinzicht. Als er een auto met aanhanger, bus of vrachtwagen had gereden, hoe zou hij het dan hebben opgelost? Je kunt gewoon niet verwachten dat iemand aan wie jij voorrang moet verlenen voor jou opzij gaat. Dat is de verantwoordelijkheid van die persoon en hooguit een gunst als dat gebeurt.Skimovic schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 01:44:
[...]
Dan moet ze wel eerst even het gaspedaal intrappen voor ze naar links gaat en die Prius zal daar niet snel genoeg voor optrekken.
[...]
Kinderachtig? Gaan bumperkleven daarmee een ongeluk veroorzaken die iemand zijn dood wordt is leuk? Ze leren het wel, want ze houden dan altijd netjes afstand.Stoer hoor, dit is echt enorm kinderachtig gedoe. Rij gewoon normaal door ipv terug naar zn 1 te gaan.
Ik geloof er ook niks van dat ze dan ineens wel afstand gaan houden als je zoiets doet, ik zou het alvast niet doen.
Als de persoon achter je is een zwaardere motor heft en/of het even handig aanpakt (klein gat laten vallen en dat gebruiken om te versnellen) gaat ie er gewoon alsnog langs. Inhaalverbod of niet. Als ik zon malloot voor me heb die 10km per uur gaat rijden ga ik er ook gewoon hoe dan ook langs.
Dat is nu heel de grap, je kan er niet langs, want dan rij je volop tegen je tegenligger aan. En nee je wint niet van een vrachtwagen in je personen auto.
Je hebt zelf volgens mij nog geen idee hoe gevaarlijk het kan zijn om mensen te jennen door met 10 km/u over een rijbaan te rijden (50 , 80 km/u wegen of whatever)erwin26 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 09:02:
[...]
Kinderachtig? Gaan bumperkleven daarmee een ongeluk veroorzaken die iemand zijn dood wordt is leuk? Ze leren het wel, want ze houden dan altijd netjes afstand.
Dat is nu heel de grap, je kan er niet langs, want dan rij je volop tegen je tegenligger aan. En nee je wint niet van een vrachtwagen in je personen auto.
Er zijn punten waar mensen simpelweg geen files verwachten, al helemaal niet omdat er een droeftoeter/wereld verbeteraar voorop rijdt die zijn E-Penis terecht moet staan
En inderdaad, door jou ontstaan gevaarlijke inhaalsituaties
Vandaar de matrixborden dus ook. Alleen jammer dat niemand in Nederland zich er aan weet te houden. Misschien moeten we de borden aan de achterkant toch maar van snelheidscamera's gaan voorzien?assje schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 12:10:
[...]
Het antwoord kan je min of meer vinden in de stromingsleer (laminaire stroming vs turbulente stroming). Zo blijkt dus ook dat er een moment is dat er met een lagere snelheid een hogere doorstroming is.
En lees hier maar eens:
https://www.nemokennislin...elen-met-de-filesimulatie
En speel eens met de simulatie:
https://www.nemokennislink.nl/fileprobleem/index.html
Heel fijn ja, ik heb ook een keer zo iemand meegemaakt, vervolgens ontstond er een halve file omdat meneer even een lesje wilde leren aan de bumperklever achter hem.erwin26 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 09:02:
[...]
Kinderachtig? Gaan bumperkleven daarmee een ongeluk veroorzaken die iemand zijn dood wordt is leuk? Ze leren het wel, want ze houden dan altijd netjes afstand.
Doe gewoon normaal, zet je spiegel op niet verblinden en rij lekker door. Als je mensen iets wil leren in het verkeer moet je politieagent worden.
Over het algemeen rijd ik stevig door. Meestal maximum snelheid +20 op de teller (behalve in de bebouwde kom). Als ik na ga bij mezelf waarom ik te hard rijdt, is dat vooral om te voorkomen dat je gesandwiched wordt tussen een kolom vrachtwagens. Ik wil eigenlijk constant 120km per uur rijden waar dat mag. Als ik echter niet te hard rijd dan kan dit gewoonweg niet. Het vervelende vind ik dat precies mijn gedrag dit veroorzaakt.
Bumperkleven an sich vind ik nog niet eens zo vervelend. Ik vind het vooral dom gedrag waarmee je de veiligheid van jezelf en anderen in het gedrang brengt. Anderzijds begrijp ik het gedrag wel. Als je haast hebt, dan wil je graag anderen aanmoedigen om ook haastig gedrag te vertonen. En strikt genomen dienen mensen inderdaad rechts te halen, behalve voor een inhaalactie die over het algemeen met snelheid en enig panache gedaan dient te worden. Het is echter compleet irrationeel om te bumperkleven en er is feitelijk niets wat dit gedrag rechtvaardigt.
Eigenlijk is er een tekort aan baanvakken voor de hoeveelheid drukte die er is. De snelheidsverschillen zijn eveneens te groot. De wegen in Nederland (en ook Duitsland) voelen te klein en roepen mijn inziens vervelend rijgedrag op. Als ik in Amerika (West kust weliswaar) rijdt, dan ervaar ik dat heel anders dan de wegen in Europa. Ik rijd rustiger en er wordt meer gegeven (ruimte, fouten toestaan).
In Europa word je genadeloos afgestraft voor weifelend gedrag en net rijgedrag wordt beloond met rechts ingehaald worden (omdat je afstand houdt - vervolgens zit je een half uur achter zo'n figuur in z'n A3 die z'n tijgerbroodje aan het wegkanen is en niet naar rechts gaat).
De enige oplossing is dat we langzamer gaan rijden, vrachtwagens sneller en dat rechts houden gedropt wordt. Of je nu 120, 140 of 100 rijdt, op de afstanden die we in Nederland rijden maakt dat in feite geen ene mallemoer uit. Als ik me dan ergens aan erger dan is dat iedere keer weer wanneer ik de rem moet toucheren. Wanneer iemand een paar minuten achter een vrachtwagen aanhangt, dan zal zo'n iemand op enig moment zijn/haar auto 'er tussen duwen', waardoor iedereen die met volle snelheid rijdt op de rem moet. Datzelfde gruwelijk irritante gedrag zie je ook bij uitvoegen. Nog net even die 'ene vrachtwagen' inhalen, omvervolgens hard op de rem te gaan om ' 'm er tussen te duwen' en de afslag te nemen. Waarom niet accepteren dat je 500 meter 80 km/u rijd, wanneer je toch al een afslag moet nemen met een flinke snelheidsvertraging?
Richtingaanwijzer naar links op meest linkse baan = ik heb enorme haast, een gaatje van een paar auto's is voor mij genoeg om er langs te komen
Seintje met groot licht = meneer let u wel op, het lijkt mij dat er meer dan voldoende ruimte is om naar rechts te gaan
Remlicht laten branden = meneer let u even op uw volgafstand, het komt op mij over als hinderlijk
Een seintje met groot licht of remlicht hoeft natuurlijk niet persé één of andere oorlogsverklaring te zijn. Zonder bumperkleven is het toch moeilijk in te schatten hoeveel haast iemand achter je heeft. Iemand die heel hard aan komt rijden (energieverspilling) en hem daarna op mijn trekhaak parkeert (gevaarlijk en onwenselijk) geeft mij toch wel het idee dat hij hem er voorbij zal gooien als ik in een gaatje van 5 auto's duik.
Nog vervelender dan bumperklevers vind ik als ik naar rechts ga en dan net wel of net niet ingehaald wordt door degene achter me. Houd ofwel ruimte voor mij om terug te komen of ga er voorbij, niets daar tussen in (want dan gaat op een gegeven moment niemand meer naar rechts). Het allerergst is natuurlijk de combinatie, eerst bumperkleven en dan als je naar rechts gaat met 2km/u verschil inhalen
Ik heb er dus niet zoveel bezwaar tegen als iemand achter me zijn richtingaanwijzer gebruikt of een seintje met groot licht geeft, ik weet dan in ieder geval dat hij serieuze plannen heeft er voorbij te gaan. Wel vervelend is het natuurlijk als mensen gaan bumperkleven/seinen wat dan ook als er gewoon iemand voor je rijdt en je gewoon normaal afstand houdt.
[ Voor 17% gewijzigd door assje op 06-12-2016 11:50 ]
Mee eens, ik ben ook niet zo'n fan van dode hoek hangers, wat mij betreft vele malen erger dan bumperklevers.assje schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 11:45:
Wat mij betreft zouden we ook best het geven van signalen collectief meer kunnen accepteren.
Richtingaanwijzer naar links op meest linkse baan = ik heb enorme haast, een gaatje van een paar auto's is voor mij genoeg om er langs te komen
Seintje met groot licht = meneer let u wel op, het lijkt mij dat er meer dan voldoende ruimte is om naar rechts te gaan
Remlicht laten branden = meneer let u even op uw volgafstand, het komt op mij over als hinderlijk
Een seintje met groot licht of remlicht hoeft natuurlijk niet persé één of andere oorlogsverklaring te zijn. Zonder bumperkleven is het toch moeilijk in te schatten hoeveel haast iemand achter je heeft. Iemand die heel hard aan komt rijden (energieverspilling) en hem daarna op mijn trekhaak parkeert (gevaarlijk en onwenselijk) geeft mij toch wel het idee dat hij hem er voorbij zal gooien als ik in een gaatje van 5 auto's duik.
Nog vervelender dan bumperklevers vind ik als ik naar rechts ga en dan net wel of net niet ingehaald wordt door degene achter me. Houd ofwel ruimte voor mij om terug te komen of ga er voorbij, niets daar tussen in (want dan gaat op een gegeven moment niemand meer naar rechts). Het allerergst is natuurlijk de combinatie, eerst bumperkleven en dan als je naar rechts gaat met 2km/u verschil inhalen
Verder gebruik ik de signalen zelf anders:
Seintje met groot licht = achterlicht van mijn voorganger is kapot of staat uit in het donker
Remlicht laten branden = koplamp van mijn achterligger is kapot of staat uit in het donker (of staat op grootlicht..)
Over richtingsaanwijzers gesproken... dat zijn echt de meest inconsequent gebruikte signalen op en rond rotondes.
- bij rotonde eerste afslag soms geen knipperlichtgebruik, soms wel. soms pas op de rotonde, soms al een kilometer ervoor.
- bij rotonde rechtdoor soms geen knipperlicht bij afslaan
- bij rotonde driekwart soms alleen knipperlicht bij afslaan (soms ook niet), en daarvoor optioneel tijdens de rotonde knipperlicht naar links, en optioneel optioneel knipperlicht naar links als je de rotonde nadert.
Conclusie is dat je nergens rekening mee kan houden omdat mensen het niet consequent doen.
Ik ben geen fan van betutteling, maar in dit geval zou ik het fijn vinden als ze er vanuit de overheid of Veilig Verkeer Nederland of zoiets eens een spotje wordt gemaakt waarin wordt uitgelegd hoe het moet. Net als dat er enkele jaren geleden met 'ritsen' gebeurde (hoewel veel dat nog steeds niet begrijpen).ikbenerniet schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 11:55:
[...]
Over richtingsaanwijzers gesproken... dat zijn echt de meest inconsequent gebruikte signalen op en rond rotondes.
- bij rotonde eerste afslag soms geen knipperlichtgebruik, soms wel. soms pas op de rotonde, soms al een kilometer ervoor.
- bij rotonde rechtdoor soms geen knipperlicht bij afslaan
- bij rotonde driekwart soms alleen knipperlicht bij afslaan (soms ook niet), en daarvoor optioneel tijdens de rotonde knipperlicht naar links, en optioneel optioneel knipperlicht naar links als je de rotonde nadert.
Conclusie is dat je nergens rekening mee kan houden omdat mensen het niet consequent doen.
[ Voor 15% gewijzigd door EddoH op 06-12-2016 12:16 ]
Aangezien we dit topic leefbaar willen houden zijn er een paar basisregels om in acht te nemen bij het reageren:
- Reageer respectvol, ook al deel je niet dezelfde mening. Steken onder water, trollen of flames worden niet gewaardeerd. Argumentatie is de sleutel in discussies.
- Scheer niet een bepaalde groep over één kam. We hebben het hier over acties van individuen en niet die van een hele groep. Ik heb nog nooit alle bejaarden van NL in één auto zien zitten namelijk.
- Opscheppen over gevaarzetting (Artikeltje 5 situaties) worden aangemerkt als troll en ook zo behandeld.