Bumperklevers, wat doen we er mee?

Pagina: 1 ... 3 ... 15 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

625164

Gas los. Als de ander geen afstand houdt moet ik me aan de situatie aanpassen. De klever zet gevaar, dus ik vertraag rustig tot een veiligere snelheid.

Plus ik heb er ook wel lol van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maggoo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-10-2020
Tsja, ik hoef alleen maar gas te geven en de meeste zie ik nooit meer terug. Opmerkelijk is dat als je dan weer normale snelheid rijdt, men dan bij hernieuwde samenkomst niet meer kleeft. Ook leuk, naar rechts, neuzen gelijk en dan gas erop, helpt ook heel goed. Ging laatst trouwens mis tegen een opgefokt golfje ffs, toen heb ik mezelf maar uitgelachen.

Maar heel stoer dit allemaal, bij druk verkeer erop letten niet opgesloten te raken door duwertjes, iets meer ruimte voor laten vallen, en dan een baantje opschuiven, gedoe allemaal, ik hou de boel liever heel.

Kortom met bumperklevers is dan wel met pk's, dan wel met anticiperen redelijk om te gaan. Lastiger vind ik de keerzijde, mensen die echt weigeren naar rechts te gaan. Kleven doe ik dus gewoon niet, krijg daar zelfs complimenten over van de vrouw, mijn taktiek is om iets meer afstand te gaan houden want dat stemt de notoire linksplakker dan blijkbaar tevreden en dan hupla gas erop en er langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 11:03

KatirZan

Wandelende orgaanzak

maggoo schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 20:20:
Tsja, ik hoef alleen maar gas te geven en de meeste zie ik nooit meer terug. Opmerkelijk is dat als je dan weer normale snelheid rijdt, men dan bij hernieuwde samenkomst niet meer kleeft. Ook leuk, naar rechts, neuzen gelijk en dan gas erop, helpt ook heel goed. Ging laatst trouwens mis tegen een opgefokt golfje ffs, toen heb ik mezelf maar uitgelachen.

Maar heel stoer dit allemaal, bij druk verkeer erop letten niet opgesloten te raken door duwertjes, iets meer ruimte voor laten vallen, en dan een baantje opschuiven, gedoe allemaal, ik hou de boel liever heel.

Kortom met bumperklevers is dan wel met pk's, dan wel met anticiperen redelijk om te gaan. Lastiger vind ik de keerzijde, mensen die echt weigeren naar rechts te gaan. Kleven doe ik dus gewoon niet, krijg daar zelfs complimenten over van de vrouw, mijn taktiek is om iets meer afstand te gaan houden want dat stemt de notoire linksplakker dan blijkbaar tevreden en dan hupla gas erop en er langs.
Toch is ook dit aardig kort door de bocht, de bumperklevers willen immers dat je het gas er op gooit. Ja, ook ik heb een auto met meer vermogen dan de meeste straatbakken, maar dat wil niet zeggen dat andere vinden dat ik die moet gebruiken om bij hun uit de buurt te komen.

De meest gebruikte remedie bij mij is door gewoon zeer indringen door mijn spiegel te kijken en mijn inhaalmanoeuvre ietwat te vertragen om vervolgens rustig naar rechts te verdwijnen.

Bumperklevers zijn nu eenmaal irritant en onvermijdelijk, daar moet men zich dan maar gewoon wat minder aan ergereren. Verder hebben we zo allemaal onze "schoonheidsfoutjes" die door anderen ook meestal geaccepteerd worden

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

iichel schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 18:42:
Gewoon bij de eerste redelijke mogelijkheid laten passeren. Remmen, mistlampen, sproeien, het levert allemaal niets op.
Gewoon laten gaan, een keertje met je hoofd schudden en doorrijden. Hoe sneller ze je voorbij zijn, hoe sneller je weer lekker je gang kunt gaan.

Laat je niet opfokken, ga niet opfokken. Je rijdt zóveel relaxter als je je niet opwindt.
Maar dat moet maar net kunnen, da's een beetje het probleem.

Ik merk dat ik hier in Friesland op de snelweg bijna de enige ben die 130 echte kilometers per uur rijdt, maar het kan ook hier druk genoeg zijn dat dat betekend dat ik kilometers links rij, omdat ik anders welgeteld 2 seconden rechts kan zitten voordat ik alweer naar links moet.

En als er dan iemand constant zo dicht achter je zit, dat je z'n koplampen niet eens ziet, tja, dan gaan de sproeiers echt wel aan, als er plots iemand voor mij duikt die de afstand of snelheid verkeerd inschat, waardoor ik moet remmen, wil ik niet dat iemand achterop rijdt.

Maar, het werkt wel, 9/10x begrijpen ze de hint, misschien omdat per ongeluk aan het pushen waren, misschien omdat ze niet van de geur van citroen met glycol houden :P

Brake-checks en mistlampen zou ik nooit doen, dat geeft alleen maar ongelukken.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik zie het probleem niet van bumperkleven.

Doe het zelf ook. Voor mijn gevoel meestal als een bejaarde voor me rijdt, vrouwen of iemand die ongeconcentreerd rijdt of met de telefoon bezig is waardoor men ruim onder de maximumsnelheid rijdt.
Kunnen ze maar beter de fiets nemen :P

Heb er zelf 0% last van want ik rij altijd op de cruise control en rij volgens mijn gps altijd 1km/h boven de maximumsnelheid dus wordt nooit zenuwachtig van een klevertje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Als ik aan de kant kan gaan dan doe ik dat. Als dat niet kan dan heeft hij/zij pech. Als je vervelend bent druk ik heel zachtjes op de rem zodat je wat meer afstand houdt. Ik heb namelijk geen zin om van achteren genomen te worden als ik een noodstop moet maken. Zeker in de tijd dat steeds meer mensen met andere dingen dan autorijden bezig zijn is het (nog) belangrijk(er) om genoeg afstand te houden.
Soldaatje schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 09:05:
Het zou op zich wel mooi zijn als er automatisch allemaal lampjes gaan knipperen zodra iemand te dicht bij komt bij een bepaalde snelheid.
Present. :p

[ Voor 11% gewijzigd door S_Chief op 29-11-2016 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maggoo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-10-2020
KatirZan schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 20:27:
[...]

Toch is ook dit aardig kort door de bocht, de bumperklevers willen immers dat je het gas er op gooit. Ja, ook ik heb een auto met meer vermogen dan de meeste straatbakken, maar dat wil niet zeggen dat andere vinden dat ik die moet gebruiken om bij hun uit de buurt te komen.

De meest gebruikte remedie bij mij is door gewoon zeer indringen door mijn spiegel te kijken en mijn inhaalmanoeuvre ietwat te vertragen om vervolgens rustig naar rechts te verdwijnen.

Bumperklevers zijn nu eenmaal irritant en onvermijdelijk, daar moet men zich dan maar gewoon wat minder aan ergereren. Verder hebben we zo allemaal onze "schoonheidsfoutjes" die door anderen ook meestal geaccepteerd worden
Je hebt gelijk, maar dat zeg ik eigenlijk ook wel in de volgende alinea. Meestal defensief, niet opgesloten raken, en een duwer er langs laten. Maja, boys will be boys:)

Maar goed, probeer het maar eens als de situatie het toelaat. Iets inhouden, en dan door naar 180 oid. Men gaat dan (meestal) niet meer bumperkleven bij je. Net als bij mensen die linksplakken, niet gaan kleven maar de afstand geleidelijk iets toe laten nemen, reverse psychology werkt in ieder geval beter dan duwen, seinen, remmen, sproeien en ga zo maar door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:00

iichel

Gazoooo

nokiaan958GB schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 20:39:
Doe het zelf ook. Voor mijn gevoel meestal als een bejaarde voor me rijdt, vrouwen of iemand die ongeconcentreerd rijdt of met de telefoon bezig is waardoor men ruim onder de maximumsnelheid rijdt.
Juist van deze mensen neem ik liever een beetje afstand ;)

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Is al vaker genoemd, maar het enige dat je kunt doen is extra afstand nemen tot je voorligger, zodat je zeker weet dat je geen noodstop hoeft te maken als je voorligger plotseling remt. Bumperkleven werkt nu eenmaal averechts, dat is onvermijdelijk. Verder moet je natuurlijk niet onnodig links rijden, of onnodig langzaam.

Ik zou niet adviseren om te gaan provoceren, zoals de rem expres aanraken of ruiten te gaan sproeien. Dat kan juist tot gevaarlijke situaties leiden. Ook zijn bumperklevers vermoedelijk regelmatig mensen met iets te veel testosteron, en helaas komt agressie nog steeds voor in het verkeer.

Meegaan in het gedrag door zelf harder te gaan rijden dan toegestaan, of andere overtredingen begaan, is sowieso niet verstandig natuurlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door KopjeThee op 29-11-2016 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:18
Ik vind het ook erg lastig. Vooral sinds ik zelf kinderen heb merk ik dat klevers meer in mijn allergie zijn gaan zitten. Je speelt met de veiligheid van anderen en daar heb ik echt moeite mee.

Gauw aan de kant beloont hun gedrag, ten gunste van je eigen veiligheid. Rationeel dus verstandig. Persoonlijk ga ik nog wel eens rustig naar rechts toe, remsignalen heb ik wel eens gedaan bij extreem gedrag maar toen zag ik het gevaar dat wat minder van in.

Ik denk altijd maar dat er een reden is dat iemand zoveel haast heeft, zoals ik zelf ook wel eens heb gehad bij een allergische reactie van mijn vrouw op morfine die op het hart sloeg. Dan ga ik, waar het kan, ook laagvliegen. Maar kleven gebeurt bij mij ook dan niet. Zo kan ik er het beste mee omgaan zonder me erover op te winden een te stressen.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Door zelf wat vaker in mijn achteruitkijkspiegel te kijken en te anticiperen op een eventuele bumperklever, dat scheelt me later om in een onveilige situatie terecht te komen. Uiteindelijk gaat het om mijn eigen veiligheid en die van mijn medepassagiers.

Als de bumperklevert er dan voorbij is dan schuif ik weer een baan op naar links om hem als baanschuiver te gebruiken.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:50
Vandaag had ik er weer 2 op de weg terug.
Eentje die practisch in mijn kofferbak zat tijdens een langzaam rijdende file :S
Ik wil ook graag naar huis, maar van kleven gaat die file echt niet sneller hoor.

En eentje die op de A59 achter me het kleven was (lang leven de dim-stand) terwijl ik 105 reed (100 max)
Erger nog : hij bleef kleven toen er file-vorming op trad en toen kon ie dus een noodstop maken om niet tegen me aan te knallen -_-'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Mistlampen achter vervangen door 100w wellicht een optie? >:)

Anyway:

YouTube: Bumperkleven, 1 seconde afstand

Vroeger kon ik me er ontzettend druk om maken. Tegenwoordig tuf ik gewoon lekker rustig door op de rechterbaan en haal pas in als er alle ruimte voor is. Echt ontzettend leedvermaak om al die wegpiraten op de andere rijstroken elkaar te zien kleven en pesten, vooral tijdens de spits waar het totaal geen nut heeft. Maar buiten de spits om kom ik ook enorm veel linksrijders tegen de afgelopen jaren, iets dat je vroeger veel minder zag. Dus kleven zal wel een beetje een soort van ingeslopen slechte gewoonte geworden zijn van veel mensen.

Op een eenbaansweg is het echter wel vervelend ja, maar dan draai ik mijn binnenspiegel gewoon weg en heb ik er weinig last van. Vrachtwagens zijn een ander verhaal. Als die voor een langere tijd op mijn bumper zitten terwijl ik gewoon netjes vmax rijd, dan stuur ik daar gewoon dashcambeelden van op naar het hoofdkantoor, mits de vrachtwagen te herleiden is naar een bedrijf. Zo rijd ik regelmatig op een 70 weg waar ik dan al 75 gps rijd en dan nog hebben vrachtwagenchauffeurs er moeite mee omdat ze niet 85 kunnen rijden zodat de begrenzer ingrijpt. Kennen de meeste vrachtwagenchauffeurs maar één snelheid ofzo?

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zokiz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:45
Ik lees voornamelijk anti bumperkleven reacties. Daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Als je vaak last hebt van bumperklevers, dan moet er een belletje bij je rinkelen omdat je waarschijnlijk nog een keer je rijbewijs moet gaan halen of als het aan je auto ligt een andere auto moet kopen. En anders ga je met de bejaarden buiten de spits rijden.
Ik rij dagelijks op de snelweg waar ik mij zo vaak erger aan mensen die aan de linkerkant gaan rijden met 100 km/h terwijl je er 130 km/h mag rijden. En die halen dan niemand in, maar rijden dan dezelfde snelheid als de auto's op de baan rechts van ze. Zijn vaak van die paniekzaaiers die een keer moeten inhalen alsof ze het voor het eerst doen. En dan blijven ze links rijden alsof de snelweg van hun is.
Rekening met elkaar op de weg houden betekent ook dat als iemand op de linkerbaan rijdt jij niet je auto tussenin moet smijten met zoveel km minder per uur minder. Maar accelereer mee tot de maximum snelheid tenminste en kijk goed in je spiegel.
En voor de mensen die bang zijn voor een beetje regen op de weg en meteen 80 gaan rijden op een normale snelweg, Blijf lekker thuis joh. Dan kan je naar de regen kijken uit je raam.

Zo, sorry dat moest ik even kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:53
zokiz schreef op woensdag 30 november 2016 @ 07:01:
Ik lees voornamelijk anti bumperkleven reacties. Daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Als je vaak last hebt van bumperklevers, dan moet er een belletje bij je rinkelen omdat je waarschijnlijk nog een keer je rijbewijs moet gaan halen of als het aan je auto ligt een andere auto moet kopen. En anders ga je met de bejaarden buiten de spits rijden.
Ik rij dagelijks op de snelweg waar ik mij zo vaak erger aan mensen die aan de linkerkant gaan rijden met 100 km/h terwijl je er 130 km/h mag rijden. En die halen dan niemand in, maar rijden dan dezelfde snelheid als de auto's op de baan rechts van ze. Zijn vaak van die paniekzaaiers die een keer moeten inhalen alsof ze het voor het eerst doen. En dan blijven ze links rijden alsof de snelweg van hun is.
Rekening met elkaar op de weg houden betekent ook dat als iemand op de linkerbaan rijdt jij niet je auto tussenin moet smijten met zoveel km minder per uur minder. Maar accelereer mee tot de maximum snelheid tenminste en kijk goed in je spiegel.
En voor de mensen die bang zijn voor een beetje regen op de weg en meteen 80 gaan rijden op een normale snelweg, Blijf lekker thuis joh. Dan kan je naar de regen kijken uit je raam.

Tuurlijk heb je ook mensen die inhalen met 110 km/u waar je 130 mag. En mensen die 80 gaan rijden bij een beetje regen...
Maar van mijzelf weet ik dat ik vlot doorrij, 130 waar je 120 mag (teller) en ook niet te beroerd ben om even wat extra gas te geven bij een inhaalmanoevre.

En toch heb ik bijna dagelijks bumperklevers, op plekken waar je niet naar rechts kan (colonne van 4 vrachtwagens inhalen bijvoorbeeld). En dan rijd ik in het rustige hoge noorden....

Je kan dan niet ontkennen dat bumperkleven een probleem is. En zelfs die mensen die 80 gaan rijden bij regen: Dat is hun goed recht (want aanpassen aan de omstandigheden) en ook dan hoef je niet 50cm achter je voorligger te gaan zitten. Het is namelijk zinloos (ze gaan echt niet eerder opzij, of gas geven) en ook nog gevaarlijk... EN jij mag voor de kosten opdraaien (want aanrijding van achter). Er is gewoon geen enkel goed excuus om te gaan bumperkleven, al zou je dat graag willen als ik het zo lees. :+

Tijd dat ze flitsers zo gaan maken dat ze ook kunnen zien of iemand minder dan een autolengte achter zijn voorligger rijd :+ Levert mooi wat extra belasting op :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:01

Wailing_Banshee

You're Next

Je moet toch het topic nog maar eens lezen. Ik zal het nog maar eens herhalen:

Er zijn mensen die vinden dat de maximum snelheid niet voor hun is. En die dus vinden dat jij maar van de weg af moet zodat zij minimaal 20km/h te hard kunnen rijden. En om hun zin door te drijven gaan ze maar op jouw bumper zitten omdat maar even heel duidelijk te maken.
Maar je hebt ook mensen die om welke reden dan ook even niet op zitten te letten en uiteindelijk te dicht op hun voorganger komen en daar blijven.

De laatste groep kun je op verschillende manieren waarschuwen: even remlichten aanraken, mistlichten, sproeiers, afremmen op de motor en daarna weer aansluiten.

Die eerste groep werkt dat allemaal niet, die kun je laten passeren als het voor jou veilig is om van baan te wisselen (in geval van 4-baans wegen) of te negeren en zelf maar wat meer afstand te nemen tot je voorganger zodat jij meer tijd krijgt om je achterigger te waarschuwen voor een remactie op 2-baans wegen.

Wat ik trouwens echt niet snap, zijn mensen die zitten te kleven achter een bus(je)/vrachtwagen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartenUbels
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-03 06:14
Voor bumperklevers hebben ze iets heel makkelijks uitgevonden, namelijk cruise control. Gewoon lekker je eigen tempo rijden en als de klever harder wil gaat hij je toch wel voorbij. Bij het volgende stoplicht, of rotonde even lief lachen als je weer achter hem/haar staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 654400

De reden dat deze discussie oneindig is, komt doordat er op de weg twee kampen zijn van aso's, die denken dat iedereen zich maar aan hen moet aanpassen.

1. De trage inhalers (vaak met cruise control aan) en linksrijders.
2. De bumperklevers die een stuk harder rijden dan de max toegestane snelheid en vinden dat iedereen voor ze aan de kant moet.

Kamp 1 zegt dat ze zich gewoon aan de maximum snelheid houden, volgens de wet. Dat is waar. Alleen zegt de wet OOK dat inhaalacties niet langer mogen duren dan noodzakelijk. Vlot inhalen is verplicht. Klets dus.

Kamp 2 zegt dat er ook veel mensen onnodig links rijden en veel te traag inhalen, dat is waar. Echter, dat geeft je natuurlijk nooit het recht om maar bij iedereen te gaan kleven die langzamer rijdt dan de door jou gewenste 150 per uur ofzo. Klets dus.

Als iedereen dit soort nonsens eens uit zijn hoofd zet en zich niet verschuilt achter halve waarheden, ook eens een keer in de spiegel kijkt ipv altijd maar naar anderen te wijzen EN een stukje hoffelijkheid op kan brengen op de weg, dan wordt het een stuk gezelliger.

Een betere wereld begint immers bij jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teaclo
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-06 10:05
spoiler:
Gisteren kwam ik ook een extreme bumperklever tegen. Resultaat: geflitst
De volgende aso die bumper-kleeft heeft nu gewoon brute pech.

Verhaal:

Gisteren kwam ik de autostrade op (invoegstrook). Iets daarna haal ik een vrachtwagen in waarop een achterligger met hoge snelheid kwam aangereden. (Ik reed de vmax of daar zelfs iets boven.)
Die persoon vond het niet vlot genoeg gaan waarop hij na een paar seconden de groot-lichten gebruikt, de pinker naar links ontsteekt en vervolgens gaat bumper-kleven. :(

Nou dacht ok, ik maak plaats. Ik voeg rechts in waarop hij me gestaag inhaalt. We rijden allebei 120 naast elkaar waarop een middenvinger van zijn kant richting mij komt. (ik begin behoorlijk opgefokt te raken maar besluit om het te negeren.) Persoon blijft naast me rijden tot op een moment de volgende vrachtwagen eraan komt waarop ik in de remmen moet.

Ik was toen zo :( Grmbl*** dat ik ook maar besloot om mijn groot-lichten eens aan te steken om aan te geven dat ik zijn piraat's gedrag absoluut niet kan appreciëren. Je kunt het al raden, de remlichten gingen aan na vervolgens ook de mistlichten te krijgen.

Ik heb hierop besloten om zelf goed op het gaspedaal te duwen (clio koekendoos vs octavia) en haal rechts in om er toch maar vanaf te zijn. Ik rijd een goede 10 minuten goed door (boven vmax) waarop we elkaar nadien terug tegenkomen. Wederom met hetzelfde kinderachtig gedrag waarop hij blijft bumperkleven ongeacht hij me langs links kon inhalen of welke snelheid ik reed.

We naderen met 3 wagens de flitspaal, waarop de voorste geflitst wordt (90 waar 70 mag). Ik reed een 5-10 seconden van de wagen voorop me, waarop ik moest beslissen remmen(redelijk bruusk) of geflitst worden. Ik had moeten remmen maar helaas geef ik iets teveel om de wagen waarmee ik rijd waarop de flitspaal een mooie foto heeft gemaakt.

Ik hoop echt ten zeerste dat die persoon zo dicht reed dat mijn nummerplaat niet meer zichtbaar was.

Ben zelf een vlotte rijder (vmax), rijdt altijd rechts wanneer dat kan.
Ik moet alle dagen +-200km rijden en ik kan je zeggen dat begint na een aantal jaar toch echt tegen te steken. |:(

(Het neerschrijven doet echt wel eens deugt)

Keep smiling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Anoniem: 654400 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 08:56:
De reden dat deze discussie oneindig is, komt doordat er op de weg twee kampen zijn van aso's, die denken dat iedereen zich maar aan hen moet aanpassen.

2. De bumperklevers die een stuk harder rijden dan de max toegestane snelheid en vinden dat iedereen voor ze aan de kant moet.

Kamp 1 zegt dat ze zich gewoon aan de maximum snelheid houden, volgens de wet. Dat is waar. Alleen zegt de wet OOK dat inhaalacties niet langer mogen duren dan noodzakelijk. Vlot inhalen is verplicht. Klets dus.
Klopt, je moet zo vlot mogelijk inhalen, binnen de regels van de wet. En dat wil zeggen dat je dus niet moet gaan vertragen als je gaat inhalen, maar het wil niet zeggen dat je per se veel sneller moet dan de maximale snelheid. Nu heb ik ook een hekel aan mensen die inhalen met 1km/h verschil (vrachtwagens zijn hier trouwens de grootste boosdoeners) en dat zou ik ook nooit doen. Maar als ik met 100 km/h 4 vrachtwagens aan het inhalen ben (op een autoweg) die allen rond de 90km/h rijden zal dat niet snel gaan. Maar je hoeft niet van mij te verwachten dat ik te snel ga rijden en helemaal al niet dat ik maar even tussen die vrachtwagens ga zitten zodat diegene die achter mij rijdt door kan met 120km/h (heb ik wel eens meegemaakt, dat diegene achter mij zat te knipperen omdat hij er per se langs wilde, terwijl ik al 130 reed op een snelweg waar je 120 mocht en een lange rij met vrachtwagens aan het inhalen was)

NB: alle snelheden zijn gecorigeerde snelheden, niet de snelheden zoals aangegeven op mijn teller

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zokiz
Wailing_Banshee schreef op woensdag 30 november 2016 @ 07:55:
[...]

Je moet toch het topic nog maar eens lezen. Ik zal het nog maar eens herhalen:

Er zijn mensen die vinden dat de maximum snelheid niet voor hun is. En die dus vinden dat jij maar van de weg af moet zodat zij minimaal 20km/h te hard kunnen rijden. En om hun zin door te drijven gaan ze maar op jouw bumper zitten omdat maar even heel duidelijk te maken.
Maar je hebt ook mensen die om welke reden dan ook even niet op zitten te letten en uiteindelijk te dicht op hun voorganger komen en daar blijven.
De mensen die boven de maximale snelheid willen rijden moeten dat zelf toch bepalen. Als zij een boete riskeren is dat aan hun. Het is hetzelfde als onnodig links rijden. Daar riskeer je ook een boete voor. Alleen het punt is dat groep 1 zich meer ergert aan groep 2. En groep 2 minder last heeft van groep1, behalve als ze bumperkleven.
De laatste groep kun je op verschillende manieren waarschuwen: even remlichten aanraken, mistlichten, sproeiers, afremmen op de motor en daarna weer aansluiten.
Ja ja lekker slim hoor je tips. Je kan ook gewoon naar rechts gaan als er ruimte is en niet zeiken.
Wat ik trouwens echt niet snap, zijn mensen die zitten te kleven achter een bus(je)/vrachtwagen.
Wat ik niet snap is wat busjes of vrachtwagens op een linkerbaan doen? Die horen daar niet. Busjes ok, maar het gevaar van busjes is dat je als achterligger niks kan zien wat er voor het busje gebeurt (ook al houd je voldoende afstand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:23
Probleem is waarschijnlijk ook dat mensen zichzelf identificeren als "linksplakker" of juist als de "bumperklever" terwijl dat in de bewoording van de andere niet bedoeld was.
  • Vaak zie je gewoon dat mensen zich voorbereiden op het NK Parallelrijden, er ontstaat -net als bij vrachtwagens onderling- een trein omdat er ingehaald wordt met een te klein snelheidsverschil,
  • "men" is bang om achter een vrachtauto vast te komen zitten en blijft te lang links rijden. Achter die auto ontstaat een lange trein, en zodra "men" wel wat ruimte heeft en naar rechts gaat, zit er zo'n lange trein achter dat uiteindelijk de volgende vrachtauto wel in het zicht komt en wordt alsnog vastgereden.
  • Spitsstroken op de vluchtstrook, men blijft gewoon in het midden rijden alsof de spitsstrook niet open is; er wordt langzaam ingehaald en hoppa, rijstrook 1 vol, 1 persoon op rijstrook 2 en rijstrook 3 vrij...
  • Remacties helpen nooit. De eerste persoon die een beetje remt (nodig of onnodig) leidt zeker in de spits vaak tot een stilstand een paar auto's erachter.
  • Een bestuurder laat het gas los/haalt met lagere snelheid in en geeft gas na het inhalen. Trein ontstaat erachter tijdens het inhalen, na het inhalen zorgt de bestuurder voor een gat en niemand die naar rechts gaat, "want er was toch een slomere die ook ingehaald moet worden?".
Dat gezegd hebbende, bumperkleven is ook niet het antwoord (zeker niet terwijl er niet naar rechts gegaan kan worden, kansloos imo), maar vaak een gevolg.

Volgens mij kan het ook best simpel zijn; ik hou gewoon in de gaten wat achter mij rijdt. Als het sneller is, laat ik die gewoon zo snel mogelijk voorbij, al betekent dat dat ik soms even moet inhouden. Er ontstaat geen trein en geef een beetje gas bij tijdens inhalen. Probeer gewoon niemand op te houden.

Uiteindelijk heeft je erover opwinden ook geen zin en is je er aan overgeven het beste voor de gemoedsrust :)
Kan niet wachten op het autonoom rijden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

zokiz schreef op woensdag 30 november 2016 @ 09:15:
[...]

Ja ja lekker slim hoor je tips. Je kan ook gewoon naar rechts gaan als er ruimte is en niet zeiken.

[...]

Wat ik niet snap is wat busjes of vrachtwagens op een linkerbaan doen? Die horen daar niet. Busjes ok, maar het gevaar van busjes is dat je als achterligger niks kan zien wat er voor het busje gebeurt (ook al houd je voldoende afstand)
Ik rijd zelden op een snelweg en mijn ervaring zijn met name op wegen waar je dus niet naar rechts kunt tenzij je in de berm wilt rijden (of in sommige gevallen zelfs in het water...)

En ja, ik zie ook mensen kleven achter vrachtwagens/bussen/trekkers/shovels waarbij je dus absoluut niet kunt zien wat er gebeurt. Wat ze dan doen is mogelijk zelfs nog gevaarlijker, want ze willen natuurlijk graag inhalen. En dus schieten ze ineens achter hun voorganger vandaan naar de andere baan om heel snel weer terug te schieten naar hun eigen baan omdat er een tegenligger aan komt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:26
zokiz schreef op woensdag 30 november 2016 @ 09:15:
[...]

De mensen die boven de maximale snelheid willen rijden moeten dat zelf toch bepalen. Als zij een boete riskeren is dat aan hun. Het is hetzelfde als onnodig links rijden. Daar riskeer je ook een boete voor. Alleen het punt is dat groep 1 zich meer ergert aan groep 2. En groep 2 minder last heeft van groep1, behalve als ze bumperkleven.

[...]

[...]

Ik ga even generaliseren en aannemen dat jij het type bent dat juist wel bumperkleeft, en daardoor dus een gevaarlijke situatie creeërt voor jezelf, maar belangrijker mij, je medeweggebruikers. Ik zie bijna wekelijks ongelukken voorbijkomen, vaak op de linkerbaan, waar 2 - 8 auto's op elkaar geklapt zijn omdat er geremd moest worden en er dus duidelijk te weinig afstand gehouden was.

knip, niet nodig

Er zijn 0 goede redenen om te kleven. Niet omdat iemand te langzaam inhaalt, te lang links rijdt, 0. Zo simpel is het. Kleven is (levens)gevaarlijk. Voor jou, en voor mij. Er zijn voldoende andere middelen beschikbaar om duidelijk te maken dat je er even langs wil die de verkeersveiligheid niet in gevaar brengen.

knip, niet nodig

[ Voor 7% gewijzigd door deepbass909 op 01-12-2016 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zokiz
Mar.tin schreef op woensdag 30 november 2016 @ 09:22:
[...]

Ik ga even generaliseren en aannemen dat jij het type bent dat juist wel bumperkleeft, en daardoor dus een gevaarlijke situatie creeërt voor jezelf, maar belangrijker mij, je medeweggebruikers. Ik zie bijna wekelijks ongelukken voorbijkomen, vaak op de linkerbaan, waar 2 - 8 auto's op elkaar geklapt zijn omdat er geremd moest worden en er dus duidelijk te weinig afstand gehouden was.
Ja dat klopt, ik heb wel eens ge-bumperkleeft.
Maar laat ik 1 ding voorop stellen. Ik heb het nooit gedaan wanneer ik merk dat een persoon aan het inhalen is of simpwelweg niet naar rechts kan. Maar zeker wel bij personen die in slaap gevallen zijn achter hun stuur en dus kilometers links rijden terwijl ze allang naar rechts kunnen schuiven. Dan denk ik wel eens: kijken die mensen nooit in hun spiegel?
Dat je jezelf graag om zeep wil helpen met gevaarlijk rijgedrag moet je zelf weten, maar zorg dan tenminste dat je medeweggebruikers wel levend thuis komen?

Er zijn 0 goede redenen om te kleven. Niet omdat iemand te langzaam inhaalt, te lang links rijdt, 0. Zo simpel is het. Kleven is (levens)gevaarlijk. Voor jou, en voor mij. Er zijn voldoende andere middelen beschikbaar om duidelijk te maken dat je er even langs wil die de verkeersveiligheid niet in gevaar brengen.

Als je zo nodig dood wil, zoek lekker een dikke boom uit. :>
[/quote]

Ik rij al ongeveer 20 jaar en heb nooit een ongeluk gehad. Afgelopen jaren rijd ik dagelijks een traject van 60-70 km per keer. En nog nooit iets meegemaakt. Dus overdrijf niet. Het zijn juist de mensen die onvoorspelbare dingen doen die de ongelukken veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:39

Roozzz

Plus ultra

Anoniem: 654400 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 08:56:

Een betere wereld begint immers bij jezelf.
Misschien kunnen we categorie 3 toevoegen?
- De volslagen idioot

Deze categorie kenmerkt zich door het bumperkleven op een tweebaans weg (of volle snelweg) in de spits, waar absoluut niemand Vmax kan rijden (of naar rechts kan). Om de een of andere reden hebben deze mensen het idee dat ze kunnen zorgen dat de hele trein auto's harder gaat rijden door het opduwen van hun voorganger. Natuurlijk levert dit naast wat irritatie en een gevaarlijkere verkeerssituatie absoluut niets op.

Persoonlijk rijd ik gewoon stug hetzelfde tempo door, maar zorg ik zeker voor voldoende ruimte tot mijn voorliggers. In extreme gevallen laat ik ook gerust het tempo "wat" zakken om er zeker van te zijn dat er voldoende ruimte is :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enki
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-01 13:41
zokiz schreef op woensdag 30 november 2016 @ 09:30:
[...]

Ja dat klopt, ik heb wel eens ge-bumperkleeft.
Maar laat ik 1 ding voorop stellen. Ik heb het nooit gedaan wanneer ik merk dat een persoon aan het inhalen is of simpwelweg niet naar rechts kan. Maar zeker wel bij personen die in slaap gevallen zijn achter hun stuur en dus kilometers links rijden terwijl ze allang naar rechts kunnen schuiven. Dan denk ik wel eens: kijken die mensen nooit in hun spiegel?

[...]

[/quote]

Ik rij al ongeveer 20 jaar en heb nooit een ongeluk gehad. Afgelopen jaren rijd ik dagelijks een traject van 60-70 km per keer. En nog nooit iets meegemaakt. Dus overdrijf niet. Het zijn juist de mensen die onvoorspelbare dingen doen die de ongelukken veroorzaken.
Helemaal eens met mvdam: er is inderdaad geen enkel argument te bedenken voor bumperkleven!

En dat jij al 20 jaar rijdt en nog nooi een ongeluk gehad hebt is mooi, maar zegt nog niet dat je een goede bestuurder bent. Want door jouw bumperkleven kan iemand met wat minder ervaring juist onvoorspelbare dingen gaan doen en brokken maken. Feitelijk ben JIJ dan verantwoordelijk...

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Die 3e categorie kom ik dus vaak tegen, zoals die idioot gisteren in de file.
Dan laat ik inderdaad een flink gat vallen omdat hij perse aanhanger wilt spelen.
Ja ik reed gemiddeld maar 10KM/h, omdat het hele verkeer niet sneller reed dan dat.
Als je door wilt rijden, ga dan niet in de spits rijden |:( |:(

[ Voor 32% gewijzigd door hackerhater op 30-11-2016 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanithro
  • Laatst online: 23-05 14:07
Bumperklevers hebben aan mij een hele slechte. Ik ga niet harder rijden omdat zij er zonodig voorbij moeten en als ze beginnen te seinen toeteren en weet ik veel wat nog meer laat ik mijn snelheid gewoon terugvallen op een snelheid waarbij ik net 1 km/h harder rij dan de persoon die ik inhaal. Als je heest hebt, had je maar eerder moeten vertrekken.

Yavu Steam Profile Lanithro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zokiz
knip, trollen is niet toegestaan

[ Voor 76% gewijzigd door deepbass909 op 01-12-2016 14:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Enki
knip, don't feed the troll

[ Voor 83% gewijzigd door deepbass909 op 01-12-2016 14:43 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:34
hackerhater schreef op woensdag 30 november 2016 @ 09:39:
Die 3e categorie kom ik dus vaak tegen, zoals die idioot gisteren in de file.
Dan laat ik inderdaad een flink gat vallen omdat hij perse aanhanger wilt spelen.
Ja ik reed gemiddeld maar 10KM/h, omdat het hele verkeer niet sneller reed dan dat.
Als je door wilt rijden, ga dan niet in de spits rijden |:( |:(
Dus iemand die in de file dicht achter je rijdt met 10KM/h is een volslagen idioot (3e categorie)? En hij 'speelt aanhanger'? Je weet wat een file is?

https://nl.wikipedia.org/wiki/File_(verkeer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zokiz
Lanithro schreef op woensdag 30 november 2016 @ 09:41:
Bumperklevers hebben aan mij een hele slechte. Ik ga niet harder rijden omdat zij er zonodig voorbij moeten en als ze beginnen te seinen tuteren en weet ik veel wat nog meer laat ik mijn snelheid gewoon terugvallen op een snelheid waarbij ik net 1 km/h harder rij dan de persoon die ik inhaal. Als je heest hebt, had je maar eerder moeten vertrekken.
...als je geen haast hebt, schuif dan lekker op.

en tuteren is van een filmpje op youtube (toerk met negatieve tuter). Het is toeteren. :*)

Oneindige discussie inderdaad. Ik ga lekker naar de tuterende toerk kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:39
Ik gebruik altijd de ruitenwissers en spray zo mijn bumperklever even op wat meer afstand. Werkt nog beter bij cabrio's.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
phYzar schreef op woensdag 30 november 2016 @ 09:56:
[...]

Dus iemand die in de file dicht achter je rijdt met 10KM/h is een volslagen idioot (3e categorie)? En hij 'speelt aanhanger'? Je weet wat een file is?

https://nl.wikipedia.org/wiki/File_(verkeer)
Als ie zo dicht op me rijd dat ik zijn voortrein (motorkap ed!) nog niet eens kan zien in mijn spiegels dan is ie een idioot ja. Hij zat zo dicht op me hoe je normaal zou parkeren op een parkeerterein.
Juist in een stilstaande/langzame rijdende file is dat gevaarlijk omdat het verkeer constant tot stilstand komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanithro
zokiz schreef op woensdag 30 november 2016 @ 09:56:
[...]

...als je geen haast hebt, schuif dan lekker op.

en tuteren is van een filmpje op youtube (toerk met negatieve tuter). Het is toeteren. :*)

Oneindige discussie inderdaad. Ik ga lekker naar de tuterende toerk kijken.
ik schuif heus wel op, maar niet omdat diegene achter mij zo'n haast heeft. Ik schuif pas op als ik klaar ben met inhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:40

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

hackerhater schreef op woensdag 30 november 2016 @ 09:59:
[...]

Als ie zo dicht op me rijd dat ik zijn voortrein (motorkap ed!) nog niet eens kan zien in mijn spiegels dan is ie een idioot ja. Hij zat zo dicht op me hoe je normaal zou parkeren op een parkeerterein.
Juist in een stilstaande/langzame rijdende file is dat gevaarlijk omdat het verkeer constant tot stilstand komt.
Uiteindelijk is het bij filerijden belangrijker dat je je voorganger de gaten houd dan dat je je erg druk gaat maken op wie er achter je rijd, aan je achterligger kan je toch niks veranderen,
Des te meer jij rare dingen gaat doen wegens die achterligger of je er door laat opjagen, des te groter is de kans dat er iets negatiefs gebeurt.

Het is lastig vast te stellen _of_ die ander nu foutzit, maar je hebt er ok verder helemaal niks aan om je zo druk erover te maken...

zelfs ga ik bij zulke stukken met filevorming vaak het liefste naar de rechterbaan waar ook meer vrachtwagens rijden omdat deze ook het tempo vaak veel gelijkmatiger houden (terwijl op de rechterbaan vaak veel meer opgetrokken en afgeremd wordt)...
Ik heb eigenljk ook de indruk dat die baan vaak net ietsjes sneller gaat (tot het moment dan dat er weer meer ruimte ontstaat en de snelheid toeneemt).

Overigens hebben die vrachtwagens ook nog wel eens de neiging verdomd dicht te komen in je achteruitkijkspiegel (zijn dan ook grote dingen)... maar ik heb eerder de indruk dat je daardoor niet zo moet laten opfokken, ook die chauffeurs zijn gewoon professionals en weten best wel wat ze doen (behalve dan als ze ondertussen ook koffie zetten en een DVDtje kijken)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Ik zat op de rechtersstrook en die achter me was een auto, geen vrachtauto.
Die ander zat fout, no doubt over that.
Ik kan inderdaad weinig aan hem doen, maar liet als reactie wel een flink gat voor me vallen zodat ik genoeg tijd heb om problemen op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Laatst online: 13:39

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Gri77ie schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 17:04:
[...]

Gedeeltelijk juist.

De politie mag ter uitoefening van hun rechtmatige bediening afwijken van bepaalde regels. Dat betekent dat zij zich niet altijd aan de verkeersregels hoeven te houden. Daarbij hoeven zij geen optische en geluidsignalen te voeren.

Op het moment dat de feestverlichting en herrie aangaat is het een voorrangsvoertuig en moeten overige weggebruikers heb voor laten gaan.
Ah ok. Dat verduidelijkt. Thanks.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

hackerhater schreef op woensdag 30 november 2016 @ 10:37:
[...]

Ik kan inderdaad weinig aan hem doen, maar liet als reactie wel een flink gat voor me vallen zodat ik genoeg tijd heb om problemen op te vangen.
en wat is daarvan het nut?

De afstand tot je voorganger heeft nu juist helemaal niks te maken met jouw 'reactie op je achterligger'

Als jij meer afstand houd tot je voorganger was ofwel die afstand voorheen te klein en was je dus zelf aan het 'kleven' (en vind ik het een beetje vreemd dat je je opwind om gedrag van anderen dat je kenneljk evengoed zelf rtoont)

Als je echter overdreven veel afstand gaan aanhouden om je achterligger te treiteren, ben je volgens mij erg dom bezig en zulk gedrag zorgt veelal hooguit voor nog meer stess en egernis bij andere weggebruikers

[ Voor 35% gewijzigd door RM-rf op 30-11-2016 10:41 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

RM-rf schreef op woensdag 30 november 2016 @ 10:38:
[...]

de afstand tot je voorganger heeft nu juist helemaal niks te maken met jouw 'reactie op je achterligger'
De redenatie is dat je dan minder abrubt/hard hoeft te remmen als er voor je iets gebeurd, waardoor de bumperklevert achter je ook meer tijd heeft om te reageren.

[ Voor 9% gewijzigd door EddoH op 30-11-2016 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

RM-rf schreef op woensdag 30 november 2016 @ 10:38:
[...]

de afstand tot je voorganger heeft nu juist helemaal niks te maken met jouw 'reactie op je achterligger'
Ik denk dat het slimste wat je kan doen is voldoende afstand houden tot je voorganger. Als jij dan wordt aangereden, tik je niet ook je voorganger aan.

Voor de rest: Lekker laten gaan...

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:09
Ik neem meestal nog iets meer afstand tot mijn voorligger zodat ik niet heel hard hoef te remmen bij een plotselingen remactie van mijn voorganger. Verder rijdt ik altijd zo veel mogelijk rechts zoals wettelijk bepaald dus doe ik er verder niets mee. Hoewel het me wel irriteert is het beter voor mijn eigen rust om het zo snel mogelijk los te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Spacecowboy schreef op woensdag 30 november 2016 @ 10:40:
[...]

Ik denk dat het slimste wat je kan doen is voldoende afstand houden tot je voorganger. Als jij dan wordt aangereden, tik je niet ook je voorganger aan.
Ik zie niet in waarom je dat moet doen wegens je achterligger... of 'als reactie op'

tenzij je daarvoor zelf aan de bumper van je voorligger aan het kleven was

Punt is gewoon dat je je moet concentreren op je voorganger en de veligheidsafstand tov hem moet aanhouden los ervan of je zin hebt te gaan zitten 'communiceren' met de weggebruiker achter je, over diens afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enki
RM-rf schreef op woensdag 30 november 2016 @ 10:34:
[...]

zelfs ga ik bij zulke stukken met filevorming vaak het liefste naar de rechterbaan waar ook meer vrachtwagens rijden omdat deze ook het tempo vaak veel gelijkmatiger houden (terwijl op de rechterbaan vaak veel meer opgetrokken en afgeremd wordt)...
Ik heb eigenljk ook de indruk dat die baan vaak net ietsjes sneller gaat (tot het moment dan dat er weer meer ruimte ontstaat en de snelheid toeneemt).
Pre-cies! _/-\o_
De linker rijstrook is echt het neuroten-baantje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 20:06
Enki schreef op woensdag 30 november 2016 @ 10:50:
[...]

Pre-cies! _/-\o_
De linker rijstrook is echt het neuroten-baantje!
Wel, hangt van het aantal rijstroken af. Met meerdere banen of meer mijd ik het liefst de rechterrijstrook ivm in- en uitvoegend verkeer, maar met slechts 2 banen betekent het inderdaad bivakkeren tussen de kutmongolen die 1km/u harder willen.

Als het echt de spuigaten uitloopt haal ik weleens het voetje van het pedaal. Eens kijken wanneer ze het niet meer houden ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Brent op 30-11-2016 10:53 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
RM-rf schreef op woensdag 30 november 2016 @ 10:44:
[...]

Ik zie niet in waarom je dat moet doen wegens je achterligger... of 'als reactie op'

tenzij je daarvoor zelf aan de bumper van je voorligger aan het kleven was

Punt is gewoon dat je je moet concentreren op je voorganger en de veligheidsafstand tov hem moet aanhouden los ervan of je zin hebt te gaan zitten 'communiceren' met de weggebruiker achter je, over diens afstand.
Als er iemand achter je zit te kleven is het toch logisch dat je ''extra'' afstand neemt t.o.v. je voorganger?
Zo kun je je auto laten uitrollen ipv sneller te moeten remmen waardoor je achterligger tegen je op rijdt. Minder kans op schade, minder kans op vertraging en qua tijd scheelt het niks.
Vrij logisch dus. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Amen.

En voor de mensen die zeggen vaak gebumperkleefd te worden zou ik het volgende advies geven:
1. Blijf altijd rechts rijden op de trage baan (of beter nog, neem de trein).
2. Ga je toch inhalen, kijk dan in je spiegel of er niemand aankomt. Komt er in de verte wel iemand aan, anticipeer daar op en zorg dat je inhaalactie voorbij is voordat die achterligger bij je is. Daarvoor gebruikt men het gaspedaal.

Denk dat er op deze manier ook geen files meer zijn. Grootste deel van de files wordt veroorzaakt door mensen die niet anticiperen en zomaar wat doen, waardoor iedereen in de ankers moet (elastiekeffect, waardoor het meteen 2 km lang stilstaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Ik rij nooit onder de limiet, eerder 10-20km/u erover, en toch denken BMW-bestuurders dat ze harder moeten. Geen sprake van. Haal maar in over de vluchtstrook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
  • Nu online
Brent schreef op woensdag 30 november 2016 @ 10:54:
[...]

Ik rij nooit onder de limiet, eerder 10-20km/u erover, en toch denken BMW-bestuurders dat ze harder moeten. Geen sprake van. Haal maar in over de vluchtstrook ;)
Hallo, hier (ex)BMW-bestuurder :P
Om even alle vooroordelen te bevestigen, ja ik reed/rijd hard, in sommige ogen vast asociaal.
Maar weet een ding zeker, ben geen bumperklever. Hele punt is, anticiperen...
Zolang de weg + verkeer het toelaat om hard te rijden is het in mijn ogen geen enkel probleem.

En dat ik je moet inhalen over de vluchtstrook is natuurlijk beetje flauw.. als je naar rechts kunt, kan ik er gewoon links langs, zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
[...]

Voor mij geld hetzelfde (meestal CC op 150 ofzo) en idd af en toe wel eens een bmw of audi die nog harder wil, maar erg vaak komt dat niet voor. En dan nog, zolang ze niet heel asociaal kleven of onnodig (omdat er bijv. iemand voor mij rijdt) dan ga ik meestal wel even aan de kant zodat ze verder kunnen.

[ Voor 15% gewijzigd door Palomar op 30-11-2016 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TVH7
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-05 18:51

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

[...]

Dan ben je dus (mits ruimte aan de rechter kant) zelf fout bezig. Wat maakt het jouw persoonlijk nu uit dat die andere bestuurders harder willen rijden. Als ze dat willen dan doen ze dat maar. Zo lang ze niet gaan bumperkleven. Ik ben van mening dat onnodig links rijden ongeveer net zo vervelend is als bumperkleven. Laat politieagentje spelen maar over aan de politie, je hoeft echt niet elke automobilist op te voeden door 'lekker links te blijven rijden' want ik ga al 20km/h harder.

Daarnaast snap ik echt volledig niets van het BMW vooroordeel. Ooit eens op Mercedes rijders gelet? Of Audi? Kom op zeg grow up.

[ Voor 22% gewijzigd door TVH7 op 30-11-2016 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Purehz schreef op woensdag 30 november 2016 @ 10:58:
[...]

En dat ik je moet inhalen over de vluchtstrook is natuurlijk beetje flauw.. als je naar rechts kunt, kan ik er gewoon links langs, zoals het hoort.
Natuurlijk, als de rechterbaan leeg is, ga ik daarheen. Maar dat maakt de meeste BMW rijders geen hol uit hoor. Zelfs als ik zelf aan het inhalen ben en het gaat even niet snel genoeg (dwz ik rij <180km/u) krijg ik mooie xenonflitsjes in de spiegel. Ja, dan rest mij nog slechts 1 keuze, terugvallen naar 80 ofzo ;)
Palomar schreef op woensdag 30 november 2016 @ 10:58:
[...]

Voor mij geld hetzelfde (meestal CC op 150 ofzo) en idd af en toe wel eens een bmw of audi die nog harder wil, maar erg vaak komt dat niet voor.
Ik heb dat zeer regelmatig, maar ik rij in een klein autootje, en kennelijk is het onverteerbaar daar achter te moeten blijven.
TVH7 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 11:00:
[...]

Dan ben je dus (mits ruimte aan de rechter kant) zelf fout bezig.
Je moet niet teveel aannemen ;) Ik heb het specifiek over situaties waar ik lekker 140-150 tuf met een volle rechterbaan, en het nog niet snel genoeg is. Ja, ik ga niet me tussen de vrachtwagens schuiven of nog harder rijden.

[ Voor 17% gewijzigd door Brent op 30-11-2016 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bee.nl
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

Palomar schreef op woensdag 30 november 2016 @ 10:53:
[...]

Amen.

En voor de mensen die zeggen vaak gebumperkleefd te worden zou ik het volgende advies geven:
2. Ga je toch inhalen, kijk dan in je spiegel of er niemand aankomt. Komt er in de verte wel iemand aan, anticipeer daar op en zorg dat je inhaalactie voorbij is voordat die achterligger bij je is. Daarvoor gebruikt men het gaspedaal.

Denk dat er op deze manier ook geen files meer zijn. Grootste deel van de files wordt veroorzaakt door mensen die niet anticiperen en zomaar wat doen, waardoor iedereen in de ankers moet (elastiekeffect, waardoor het meteen 2 km lang stilstaat).
Dat is natuurlijk nonsens. Het gaat hier niet om klevers ten gevolge van langzaamrijders. Het is te doen om mensen die kleven doordat ze (ruim) sneller dan Vmax willen rijden en daardoor gaan drukken bij de wagen voor hen terwijl die zich wél aan de snelheid houdt.

Overigens geeft een langzaamrijder je niet het recht om te kleven. Dat valt op geen enkele manier goed te praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanithro
Mijn grootste ergenis in de file of langzaam rijden verkeerd is, op een stuk dat het van drie naar twee baans gaat. Mensen die altijd doorrijden tot het verdrijfvlak (of rode kruizen in geval van rijbaanafsluiting). In plaats van je snelheid aan te passen aan de rijstrook naast je geven ze vaak nog extra gas om drie auto's verder vanuit stilstand in moeten voegen.
Ik pas altijd mijn snelheid aan en krijg altijd lovende reacties van de mensen naast me en soms frustrerende reacties mensen achter me omdat ik een gat voor me laat zodat het verkeer weer een beetje op gang kan komen en iedereen netjes in kan voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Bee.nl schreef op woensdag 30 november 2016 @ 11:01:
[...]

Dat is natuurlijk nonsens. Het gaat hier niet om klevers ten gevolge van langzaamrijders. Het is te doen om mensen die kleven doordat ze (ruim) sneller dan Vmax willen rijden en daardoor gaan drukken bij de wagen voor hen terwijl die zich wél aan de snelheid houdt.

Overigens geeft een langzaamrijder je niet het recht om de te kleven. Dat valt op geen enkele manier goed te praten.
Het gaat om de doorstroom. Als de linker baan lekker aan het doorkachelen is met 140-150 en een of andere opa er ineens tussen gaat met 110 dan was m.i. rechts blijven rijden een betere keuze voor hem en de rest van het verkeer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Purehz schreef op woensdag 30 november 2016 @ 10:52:
[...]

Als er iemand achter je zit te kleven is het toch logisch dat je ''extra'' afstand neemt t.o.v. je voorganger?
Zo kun je je auto laten uitrollen ipv sneller te moeten remmen waardoor je achterligger tegen je op rijdt. Minder kans op schade, minder kans op vertraging en qua tijd scheelt het niks.
Dat is precies wat ik bedoel. Als ik enigsinds het idee heb dat mijn achterligger het niet gaat redden qua remmen, heb ik voor me een extra buffer gecreerd tussen mij en mijn voorganger, zodat ik juist wat verder kan doorrollen, zonder daarbij gelijk kort op m'n voorganger te komen...

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanithro
Palomar schreef op woensdag 30 november 2016 @ 11:03:
[...]

Het gaat om de doorstroom. Als de linker baan lekker aan het doorkachelen is met 140-150 en een of andere opa er ineens tussen gaat met 110 dan was m.i. rechts blijven rijden een betere keuze voor hem en de rest van het verkeer.
Wat nou als die opa ook liever 140-150 rijd op de linkerbaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Purehz schreef op woensdag 30 november 2016 @ 10:52:
[...]

ik zie die logica niet....
Bij het bepalen van de beste afstand tov mn voorganger is het volledig irrelevant of iemand achter me rijdt,
Het is ook totaal verspeelde moeite om in een file heel veel aandacht te besteden aan je achteruitkijkspiegel, de aandacht moet dan op je voorganger gericht zijn en daaroor ben je ook bij schade verantwoordelijk en dat is niet voor niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
  • Nu online
Lanithro schreef op woensdag 30 november 2016 @ 11:02:
Mijn grootste ergenis in de file of langzaam rijden verkeerd is, op een stuk dat het van drie naar twee baans gaat. Mensen die altijd doorrijden tot het verdrijfvlak (of rode kruizen in geval van rijbaanafsluiting). In plaats van je snelheid aan te passen aan de rijstrook naast je geven ze vaak nog extra gas om drie auto's verder vanuit stilstand in moeten voegen.
Ik pas altijd mijn snelheid aan en krijg altijd lovende reacties van de mensen naast me en soms frustrerende reacties mensen achter me omdat ik een gat voor me laat zodat het verkeer weer een beetje op gang kan komen en iedereen netjes in kan voegen.
Het is juist de bedoeling dat je doorrijd tot het eind. Uiteraard hoort daar wel snelheid aanpassen bij. Maar als het al stil staat op baan 2 & 3 vindt ik het niet raar dat je doorrijd op 1 en op het laatst invoegt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 654400

Palomar schreef op woensdag 30 november 2016 @ 10:53:
[...]

Amen.

Nogal egoïstisch niet? Er zijn ook anderen op de wereld, Palomar. En die anderen gaan zich echt niet allemaal aanpassen aan jouw rijstijl, die nog illegaal is ook (CC op 150). Ik denk dat je eens in de spiegel moet kijken. Dat vergt alleen moed. Voor veel mensen is dat te veel gevraagd, dat stukje dappere zelfkritiek.

Het ligt er ook maar aan waar je woont. Als dat in Rotterdam of Amsterdam is, krijg je veel meer te maken met klevertjes. Erg kort door de bocht.
Denk dat er op deze manier ook geen files meer zijn. Grootste deel van de files wordt veroorzaakt door mensen die niet anticiperen en zomaar wat doen, waardoor iedereen in de ankers moet (elastiekeffect, waardoor het meteen 2 km lang stilstaat)
Onruststokers en wannabe Max Verstappens dragen ook bij aan filevorming. Heel veel mensen snappen niet hoe je file moet rijden. Veel van baan wisselen en gaatjes in duiken maakt het alleen maar erger. Dat maakt onrustig. Filerijden moet je doen met zo weinig mogelijk gas- en remacties, een zo constant mogelijke snelheid rijden. Even een gaatje laten vallen is geen probleem.

Het grootste probleem op de weg is egoïsme. Ikke ikke ikke, en de rest kan stikken. In mijn uitlaatgassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:23
Purehz schreef op woensdag 30 november 2016 @ 11:05:
[...]

Het is juist de bedoeling dat je doorrijd tot het eind. Uiteraard hoort daar wel snelheid aanpassen bij. Maar als het al stil staat op baan 2 & 3 vindt ik het niet raar dat je doorrijd op 1 en op het laatst invoegt.
Dit is al geen bumperkleven meer uiteraard, maar het klopt wel.

Het asfalt ligt er en dus zou je er gewoon gebruik van moeten maken. Als iedereen dit deed is pas daar de opstopping ook, en niet honderden meters ervoor ook al. Dan zijn er ook geen aso's meer die op het laatst invoegen terwijl de rest al ingevoegd is, omdat er pas op het laatst ingevoegd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanithro
[...]

Ik weet dat het de bedoeling is dat je doorrijd tot het verdrijfvlak, maar pas dan je snelheid aan en je ziet dat je even wat langzamer rijd maar niet meer stil staat bij het invoegen.
Misschien is het niet goed, maar ik ga altijd mijn snelheid aanpassen en als iedereen voor me ingevoegd is gaat de doorstroming lekkerder en kan jij, en de mensen achter je, netjes invoegen tijdens het rijden en is de doorstroming beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purehz
  • Nu online
RM-rf schreef op woensdag 30 november 2016 @ 11:05:
[...]

Bij het bepalen van de beste afstand tov mn voorganger is het volledig irrelevant of iemand achter me rijdt,
Het is ook totaal verspeelde moeite om in een file heel veel aandacht te besteden aan je achteruitkijkspiegel, de aandacht moet dan op je voorganger gericht zijn en daaroor ben je ook bij schade verantwoordelijk en dat is niet voor niks
Oke, voorbeeld om het duidelijker te maken:
Alle getallen/afmetingen verzonnen dus verder daar niet op ingaan :9

Stel je voor:
$1$ - - - $2$ - $3$

$1$ : Auto 1, diegene waar jij achter rijdt.
$2$ : Auto 2, dit ben jij
$2$ : Auto 3, de beruchte bumper klever met 2 meter afstand
- : staat voor 2* meter

dus als je remt heb je bijv. 6 meter, in een normale situatie ruim voldoende.. sta je netjes na 5 meter stil.. beetje speling precies zoals het hoort.
Echter zit er nu een auto 2 meter achter je die tegen je aanrijd als je remt voor je voorganger. Hierdoor drukt hij jou tegen je eigen voorganger.

Deze 'extra'' ruimte die ik noemde is dus nodig...

* 2 meter of whatever..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bee.nl
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

Palomar schreef op woensdag 30 november 2016 @ 11:03:
[...]

Daarom is nuance zo belangrijk in een discussie :) Als iedereen hier eens meer nuanceert en minder generaliseert, denk ik dat de meningen een stuk dichter bij elkaar liggen.

Overigens zit de nuance in jouw voorbeeld hier in het woordje "ineens". Als de opa ineens zijn wagen ertussen gooit met een fors lagere snelheid heb je helemaal gelijk. Als er links voldoende ruimte is en opa zou dán zijn inhaalactie doen met 110 op de snelweg op een vrachtwagen van 90, dan handelt hij helemaal correct ondanks dat hij iets onder Vmax zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Om te beginnen geeft de overheid slechts een kwart (of minder) van alle voertuigbelastingen uit aan wegen. Het resultaat is dat we nu inderdaad ongeveer een kwart van de benodigde wegen hebben.
In de spits (zo'n 8 uur per dag ondertussen) rijdt iedereen met veel te weinig afstand. "2 seconden" adverteren ze wel, maar daar is stomweg geen plek voor. Met 4 keer zoveel wegen zou het wel lukken. Lullig he, dat we daar wel voor betalen!

Als motorrijder valt het me op dat 90% alsnog afstand houdt als ze even een remlicht zien. Ze bumperkleven uit gewoonte, en hebben het niet eens meer door. Een kleine herinnering helpt dan en maakt mijn rit veel veiliger.
Die 10% daarentegen doet het expres, en gaat zo mogelijk nog dichterbij rijden. Die zouden ze van de weg moeten halen en nooit meer laten rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:09
[...]

Met de minimale 2 seconden volgafstand betekent het dat je bij een noodstop van je voorligger zelf nog steeds hard en abrupt moet remmen. Aangezien ik liever geen achterligger in mijn auto heb pas ik dan mijn volgafstand aan zodat ik niet direct hard hoef te remmen bij een noodstop van mijn voorganger, maar dat ik dit rustiger op kan bouwen zodat mijn achterligger op mij kan anticiperen.

Als ik niet de gelegenheid heb om in de spiegel te kijken zonder het risico op mijn voorligger te knallen dan rij ik er sowieso te dicht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:20

CeesKees

I rest my Kees

[...]

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Kijk jij in de spiegel als je wilt afremmen voor een oranje stoplicht? Wat doe je als je ziet dat die ongeplande aanhanger nooit op tijd zou kunnen remmen?

Het is een beetje hetzelfde idee, maar in dit geval voor situaties waarbij je niet kan besluiten om toch maar door oranje te rijden, maar een keuze moet maken: of iemand in de motorkap krijgen of iemand in de kofferbak krijgen. Ik kies er dan liever voor om iets meer ruimte te nemen met mijn voorganger zodat ik tijd krijg om die aanhanger te waarschuwen dat ik ga remmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smekkos
  • Laatst online: 22-05 22:27
Ik ben zelf beroepschauffeur en heb eigenlijk nooit de ergernis van bumperklevers begrepen.
Ik heb er zelf totaal geen last van. Ik rij zelf altijd standaard 95/130.

Als je gewoon netjes naar rechts gaat voor het snellere verkeer is er toch geen probleem?
Onnodig links rijden daarentegen haalt me echt het bloed onder mijn nagels vandaan.

Met de vrachwagen standaard 90 of aanpassen naar voorliggende vrachtwagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Wailing_Banshee schreef op woensdag 30 november 2016 @ 11:27:
[...]

Ik kies er dan liever voor om iets meer ruimte te nemen met mijn voorganger zodat ik tijd krijg om die aanhanger te waarschuwen dat ik ga remmen.
Ik vind het slimmer als mensen gewoon voor zichzelf rijden en ophouden te denken dat ze ook de rijstijl van de persoon acher hen zouden moeten 'beinvloedden of 'sturen'', en dan vervolgens de hele tijd in hun achterspiegel zitten te loeren... (en al helemaal erg als ze met die achterligger gaan communiceren)

Juist als je uitgaat van de mogelijkheid van een noodstop of abrupt remmen voor je is het zin al je aandacht daarop te richten en goed je voorganger en eventueel ook auto's voor hen in de gaten te houden.
zodat je ook tijdig kunt anticiperen (en juist dan ook niet dusdanig hard hoeft te remmen, in filevorming komt dat namelijk hooguit voor in periodes dat het tempo omhoog gaat, maar ook mensen niet goed op hun voorganger letten).

Imho is het (bij filerijden) eerder véél belangrijker ook de auto's voor jouw voorligger in blik te hebben en erop te anticiperen, dan gefixeerd op je achteruitkijksiegel te zijn en je rijstijl of afstandhouden aan je achterliggers aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ongewoongewoon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
Lanithro schreef op woensdag 30 november 2016 @ 11:05:
[...]

Wat nou als die opa ook liever 140-150 rijd op de linkerbaan?
Dan moet opa anticiperen en op een veilig moment van baan wisselen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
Een langzaam rijdende file gaat helaas constant van stoppen, rijden, stoppen, rijden.
Als iemand dan aanhanger het spelen is, is het heel gevaarlijk om zomaar mee te remmen met je voorganger.
Dan zit die klever in je kofferbak omdat ie geen tijd heeft om te reageren op de remactie naar v0.
Mij boeit het niet wat die mafkees achter me denkt, maar ik wil geen schade aan mijn auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenerniet
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:09
hackerhater schreef op woensdag 30 november 2016 @ 11:57:
Een langzaam rijdende file gaat helaas constant van stoppen, rijden, stoppen, rijden.
Als iemand dan aanhanger het spelen is, is het heel gevaarlijk om zomaar mee te remmen met je voorganger.
Dan zit die klever in je kofferbak omdat ie geen tijd heeft om te reageren op de remactie naar v0.
Mij boeit het niet wat die mafkees achter me denkt, maar ik wil geen schade aan mijn auto.
In een langzaam rijdende file kun je onmogelijk op je voorganger botsen omdat je rekening houdt met remmende omstandigheden. dit staat dus volledig los van wel of niet bumperkleven.

En houdt je wel ruimte over met je voorganger, dan propt iedereen die er net tussen past de auto ertussen, waardoor je alsnog moet remmen. Laat je minder ruimte over, dan lok je geen baanwissels uit en stroomt het verkeer ook wat beter door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purehz
  • Nu online
RM-rf schreef op woensdag 30 november 2016 @ 11:52:
[...]

Ik vind het slimmer als mensen gewoon voor zichzelf rijden en ophouden te denken dat ze ook de rijstijl van de persoon acher hen zouden moeten 'beinvloedden of 'sturen'', en dan vervolgens de hele tijd in hun achterspiegel zitten te loeren... (en al helemaal erg als ze met die achterligger gaan communiceren)

Juist als je uitgaat van de mogelijkheid van een noodstop of abrupt remmen voor je is het zin al je aandacht daarop te richten en goed je voorganger en eventueel ook auto's voor hen in de gaten te houden.
zodat je ook tijdig kunt anticiperen (en juist dan ook niet dusdanig hard hoeft te remmen, in filevorming komt dat namelijk hooguit voor in periodes dat het tempo omhoog gaat, maar ook mensen niet goed op hun voorganger letten).

Imho is het (bij filerijden) eerder véél belangrijker ook de auto's voor jouw voorligger in blik te hebben en erop te anticiperen, dan gefixeerd op je achteruitkijksiegel te zijn en je rijstijl of afstandhouden aan je achterliggers aan te passen.
Nu ga je dus dingen omdraaien. Wat je nu zegt is als volgt: Als je maar let op wat voor je gebeurt, maakt het niet uit er achter je gebeurt.

Dit heb ik dus met een voorbeeld aangegeven dat het wel uitmaakt. Dat je hier dan niet op ingaat is wel een beetje jammer. En niemand heeft gezegd dat ie gefixeerd in de achteruitkijkspiegel zit te loeren, het gaat om het feit als je weet dat er een bumperklever achter je zit, je hier wat aan kan doen om de situatie veiliger te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Purehz schreef op woensdag 30 november 2016 @ 12:03:
[...]

Nu ga je dus dingen omdraaien. Wat je nu zegt is als volgt: Als je maar let op wat voor je gebeurt, maakt het niet uit er achter je gebeurt.
nee, ik geef aan dat je op wat vóór je gebeurt, je tenminste kunt anticiperen en tijdig reageren...

Wat auto's achter je doen in een file is uiteindelijk helemaal jouw zaak niet, en de aandacht die je daaraan gaat besteden is zonde omdat je die beter voor je kunt richten.

Serieus, de meeste kettingbotsingen in file's komen doordat mensen niet goed letten op wat voor hen gebeurt, niet omdat ze niet goed genoeg ind e gaten ziten te houden of de auto achter hen nu wel of niet veel afstand houd...

Wil je geen noodstop hoeven te maken, let dan beter op wat voor je gebeurt en niet op je achterligger

overigens, je voorbeeld van 'wat doe je als je naar een verkeerslicht rijd dat net op oranje springt' heb ik bewust genegeert omdat het totaal onzinnig is dat te vergelijken met een mogeljke noodstop voor je in een file-rij-situatie..
dan is e verder geen 'beslismoment' (keuze om bij oranje toch dor te rijden of niet) en heb je ook helemaal geen zier te maken met de auto achter je, als de auto voor je remt rem jij gewoon ook, punt... zit je te dicht op je vorganger of zit je niet goed op te letten moet je idd harder remmen tot mogelijk een noodstop inleggen, maar ook dat staat geheel los van de auto achter je.

[ Voor 35% gewijzigd door RM-rf op 30-11-2016 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Purehz schreef op woensdag 30 november 2016 @ 12:03:
[...]

Dit heb ik dus met een voorbeeld aangegeven dat het wel uitmaakt. Dat je hier dan niet op ingaat is wel een beetje jammer. En niemand heeft gezegd dat ie gefixeerd in de achteruitkijkspiegel zit te loeren, het gaat om het feit als je weet dat er een bumperklever achter je zit, je hier wat aan kan doen om de situatie veiliger te maken.
Ik snap het punt wel, maar je zou ook kunnen zeggen dat je altijd maximaal veilig zou moeten handelen, en dat het daarom niet uit zou maken wat achter je zit. Dus als je meer afstand zou houden als een bumperklever achter je rijdt, waarom niet altijd meer afstand houden? Analoog aan een chirurg die bij een operatie op een patient van wie bekend is dat die bijvoorbeeld HIV of Hepatitis B heeft niet voorzichtiger zou moeten zijn dan bij een operatie op een willekeurige andert, maar altijd alles wat redelijkerwijs mogelijk is zou moeten doen om overdracht van ziekteverwekkers te voorkomen.

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 30-11-2016 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-12-2024

Famous

R 400+

ikbenerniet schreef op woensdag 30 november 2016 @ 12:03:
[...]

In een langzaam rijdende file kun je onmogelijk op je voorganger botsen omdat je rekening houdt met remmende omstandigheden. dit staat dus volledig los van wel of niet bumperkleven.

En houdt je wel ruimte over met je voorganger, dan propt iedereen die er net tussen past de auto ertussen, waardoor je alsnog moet remmen. Laat je minder ruimte over, dan lok je geen baanwissels uit en stroomt het verkeer ook wat beter door.
Probeer eens te rijden op de A12 bij Duiven (rond velperbroek circuit).
Daar gebeuren ongelofelijk veel ongelukken in de file, vrijdag nog vier auto's op elkaar terwijl het nagenoeg stil stond..

Ik kleef zelf ook wel eens moet ik toegeven maar dat is alleen bij links plakkers die het simpel weg vertikken naar rechts te gaan waar zat ruimte is. Als dat niet helpt heb ik een stel mooie felle lampen op de auto zitten.
Ben erg rustig in het verkeer maar mensen die echt niet naar rechts gaan krijg ik echt de kriebels van 8)7

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Enki
RM-rf schreef op woensdag 30 november 2016 @ 12:17:
[...]

nee, ik geef aan dat je op wat vóór je gebeurt, je tenminste kunt anticiperen en tijdig reageren...

Wat auto's achter je doen in een file is uiteindelijk helemaal jouw zaak niet, en de aandacht die je daaraan gaat besteden is zonde omdat je die beter voor je kunt richten.

Serieus, de meeste kettingbotsingen in file's komen doordat mensen niet goed letten op wat voor hen gebeurt, niet omdat ze niet goed genoeg ind e gaten ziten te houden of de auto achter hen nu wel of niet veel afstand houd...

Wil je geen noodstop hoeven te maken, let dan beter op wat voor je gebeurt en niet op je achterligger

overigens, je voorbeeld van 'wat doe je als je naar een verkeerslicht rijd dat net op oranje springt' heb ik bewust genegeert omdat het totaal onzinnig is dat te vergelijken met een mogeljke noodstop voor je in een file-rij-situatie..
dan is e verder geen 'beslismoment' (keuze om bij oranje toch dor te rijden of niet) en heb je ook helemaal geen zier te maken met de auto achter je, als de auto voor je remt rem jij gewoon ook, punt... zit je te dicht op je vorganger of zit je niet goed op te letten moet je idd harder remmen tot mogelijk een noodstop inleggen, maar ook dat staat geheel los van de auto achter je.
Jij bent zeker nog nooit van achteren aangereden...?
Ik wel (twee keer zelfs) en beide keren doordat het achteroprijdende verkeer niet goed op zat te letten en onvoldoende afstand hield. Ik kan je verzekeren dat je daarna vanzelf vaker in je achteruitkijkspiegel loert en erg oncomfortabel wordt als er een in je nek zit. Het is gewoon not done, punt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Purehz schreef op woensdag 30 november 2016 @ 10:58:
[...]

Hallo, hier (ex)BMW-bestuurder :P
Om even alle vooroordelen te bevestigen, ja ik reed/rijd hard, in sommige ogen vast asociaal.
Maar weet een ding zeker, ben geen bumperklever. Hele punt is, anticiperen...
Zolang de weg + verkeer het toelaat om hard te rijden is het in mijn ogen geen enkel probleem.

Moet? Niemand die je dat verplicht. Enige wat je moet is je aan de regels houden.

hap hap hap

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArchitectOfDoom
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-03-2023
RemcoDelft schreef op woensdag 30 november 2016 @ 11:13:
Om te beginnen geeft de overheid slechts een kwart (of minder) van alle voertuigbelastingen uit aan wegen. Het resultaat is dat we nu inderdaad ongeveer een kwart van de benodigde wegen hebben.
In de spits (zo'n 8 uur per dag ondertussen) rijdt iedereen met veel te weinig afstand. "2 seconden" adverteren ze wel, maar daar is stomweg geen plek voor. Met 4 keer zoveel wegen zou het wel lukken. Lullig he, dat we daar wel voor betalen!

Als motorrijder valt het me op dat 90% alsnog afstand houdt als ze even een remlicht zien. Ze bumperkleven uit gewoonte, en hebben het niet eens meer door. Een kleine herinnering helpt dan en maakt mijn rit veel veiliger.
Die 10% daarentegen doet het expres, en gaat zo mogelijk nog dichterbij rijden. Die zouden ze van de weg moeten halen en nooit meer laten rijden.
Eens. Maar het is niet alleen de ruimte op de weg, maar ook de huidige dynamiek van het verkeer die files en daarmee bumperkleven veroorzaken.

Men zou het aantal banen per weg met ongeveer 50% moeten doen toenemen op veel van de drukke stukken. De maximumsnelheid voor personenauto's zou moeten zakken naar 110km/u gemonitord door meer trajectcontroles (tevens kan hiermee binnen de CO2 uitstoot waarden gebleven kunnen worden die zo obstructief zijn voor het uitbreiden van wegen) en de snelheid van vrachtwagens zou naar 90km/u verhoogd moeten worden. Hiermee wordt het snelheidsverschil tussen de verschillende verkeersdeelnemers kleiner. Daarnaast zou op drukke wegen het stay your lane principe aangehouden moeten worden.

- 110km/u en 90km/u als snelheden
- Meer asfalt
- Stay your lane (hiermee gaat de snelheid ook naar beneden) om het verkeer voorspelbaarder te maken en invoeg files af te laten nemen

Nederland is in feite een groot suburbaan gebied. Die 130km/u is leuk in de buitengebieden, maar praktisch zelden haalbaar in de rest van Nederland. Ik zie te veel files die veroorzaakt worden door te grote snelheidsverschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:34
Om de initiële vraag maar even te beantwoorden.

Niets. Ik ga zo snel mogelijk aan de kant zonder zelf vol in de ankers te moeten. Af en toe is het natuurlijk wel frustrerend om iemand in je kofferbak te zien kruipen, maar ik houd het bij intern gemopper. Dus geen snelheid minderen, ruitenvloeistof gebruiken, alarmlichten aan of andere vreemde fratsen. Daarmee lok je alleen maar potentiële reacties uit van de klever die je niet wilt.

Nog beter is zo'n bumperklever al aan te zien komen en, indien mogelijk, op tijd ruimte te maken zodat hij de kans niet krijgt om te gaan kleven. :)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:28
Op de A4 doe ik al een beetje stay in your lane (tussen nieuw vennep en schiphol). Op een gegeven moment kom je op de 4de baan terecht, cruise control op 130 en je hebt nergens last van. Je hebt altijd mensen die nog even de 'echte' 130 wilen halen, die kunnen mooi links voorbij. En op de andere 3 banen zijn vaak tragere verkeersdeelnemers, of veel invoeg/uitvoeg verkeer te vinden. Dat rijdt erg prettig moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
  • Nu online
LuPo schreef op woensdag 30 november 2016 @ 13:00:
Om de initiële vraag maar even te beantwoorden.

Niets. Ik ga zo snel mogelijk aan de kant zonder zelf vol in de ankers te moeten. Af en toe is het natuurlijk wel frustrerend om iemand in je kofferbak te zien kruipen, maar ik houd het bij intern gemopper. Dus geen snelheid minderen, ruitenvloeistof gebruiken, alarmlichten aan of andere vreemde fratsen. Daarmee lok je alleen maar potentiële reacties uit van de klever die je niet wilt.

Nog beter is zo'n bumperklever al aan te zien komen en, indien mogelijk, op tijd ruimte te maken zodat hij de kans niet krijgt om te gaan kleven. :)
Je laatste zin klopt niet echt, wat je daar omschrijft is toch gewoon iemand die harder rijdt? Maar als je weet hoe je een bumperklever kunt herkennen terwijl hij nog geen bumperkleeft hoor ik het graag O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:07

Snuffel

Vroem!

Bumperklevers herken je niet, maar net als wat LuPo zegt: zie je iemand in de speigel aankomen die substantieel harder rijdt: gewoon aan de kant gaan als er ruimte is.

Verder stoor ik me absoluut niet aan bumperklevers. Doe dus ook niet extra's zoals harder rijden, remmen, uitrollen oid. Gewoon doorrijden dus.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enki
Aerevan schreef op woensdag 30 november 2016 @ 12:51:
[...]
Eens. Maar het is niet alleen de ruimte op de weg, maar ook de huidige dynamiek van het verkeer die files en daarmee bumperkleven veroorzaken.

Men zou het aantal banen per weg met ongeveer 50% moeten doen toenemen op veel van de drukke stukken. De maximumsnelheid voor personenauto's zou moeten zakken naar 110km/u gemonitord door meer trajectcontroles (tevens kan hiermee binnen de CO2 uitstoot waarden gebleven kunnen worden die zo obstructief zijn voor het uitbreiden van wegen) en de snelheid van vrachtwagens zou naar 90km/u verhoogd moeten worden. Hiermee wordt het snelheidsverschil tussen de verschillende verkeersdeelnemers kleiner. Daarnaast zou op drukke wegen het stay your lane principe aangehouden moeten worden.

- 110km/u en 90km/u als snelheden
- Meer asfalt
- Stay your lane (hiermee gaat de snelheid ook naar beneden) om het verkeer voorspelbaarder te maken en invoeg files af te laten nemen

Nederland is in feite een groot suburbaan gebied. Die 130km/u is leuk in de buitengebieden, maar praktisch zelden haalbaar in de rest van Nederland. Ik zie te veel files die veroorzaakt worden door te grote snelheidsverschillen.
Op zich prima maatregelen die wat druk zouden wegnemen bij sommige knelpunten, maar ik denk dat de grootste winst "tussen de oren" valt te halen. Het is tegenwoordig gemeengoed geworden om alle frustratie van het werk en thuis maar lekker op de weg uit te leven. Anoniem en met een minimale pakkans, dus iedereen kan lekker z'n gang gaan. Dat gevoel van onkwetsbaarheid moet eruit! Daarom pleit ik voor een blackbox (zie eerdere post).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06 18:53

|sWORDs|

vSphere/ESXi

KopjeThee schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 23:04:
[...]

Ik zou niet adviseren om te gaan provoceren, zoals de rem expres aanraken of ruiten te gaan sproeien. Dat kan juist tot gevaarlijke situaties leiden.

[...]
Goede tip.
Ik wilde vroeger mijn remlichten wel eens laten zien (zonder ook maar iets af te remmen), echter was er lang geleden na (of midden in, weet het niet meer zeker) blik op de weg vaak een soort van docu over ongelukken. Eentje daarvan had een vergelijkbare situatie, er was een klever op een tachtigweg, auto ervoor laat zijn remlichten zien, klever schrikt, wijkt uit en knalt frontaal op een boom, in elk geval één dode. Getuige (volgens mij bijrijder voorste auto) zegt politie wat er gebeurd is en de bestuurder van de voorste auto wordt later veroordeeld voor dood door schuld met gevangenisstraf. Sindsdien heb ik nooit meer mijn remlichten laten zien.

[ Voor 13% gewijzigd door |sWORDs| op 30-11-2016 13:22 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Enki schreef op woensdag 30 november 2016 @ 12:42:
[...]

Jij bent zeker nog nooit van achteren aangereden...?
Ik wel (twee keer zelfs) en beide keren doordat het achteroprijdende verkeer niet goed op zat te letten en onvoldoende afstand hield. Ik kan je verzekeren dat je daarna vanzelf vaker in je achteruitkijkspiegel loert en erg oncomfortabel wordt als er een in je nek zit. Het is gewoon not done, punt!
het is lastig te discussieen me die erg emotionele en persoonlijke argumentatie,
ik heb idd zulke ongevallen nooit meegemaakt in de 25 jaar dat ik mn rijbewijs heb en >25K per jaar rij.
(mn vrouw is wel enige jaren terug voor een verkeerslicht achterop geraakt, maar dat was gewoon eena achterligger die met zn mobieltje zat te spelen)

Het spijt me zeer dat jij dat wel hebt, en ook dat dat kennlijk nu gevolgens heeft qua dingen die je angst maken.
Ik geloof ook niet werkelijk dat het je argumenten 'sterker' maakt en bovenal is het hooguit emotioneel begrijpelijk, maar niet logisch...

Je gevoel zegt je dat het gevaar van achteren komt, maar ik blijf er juist bij dat het gevaar vooral voor je ligt en je daar de beste optie hebt een potentieel ongeval te voorkomen ...
Alle aandacht die je besteed aan je achterliggers is enkel afleiding en maakt je hooguit zenuwachtig.

Ongevallen voorkomen doe je gewoon door je concentratie op je voorganger te besteden... als de afstand tot je voorligger dusdanig is dat je vermoed dat als die onvoorzien zou remmen je wel eens in een ongeval zou geraken, zit je er te dicht op... dat moet je dus bekijken, daaraan verandert het niks of en wat je in je achteruitkijkspiegel ziet

[ Voor 3% gewijzigd door RM-rf op 30-11-2016 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-06 21:38
Waar ik echt een hekel aan heb in het verkeer zijn mensen die bij het invoegen nog om een groep ritsende mensen heenrijden om vervolgens aan het einde (ipv op driekwart) van de invoegstrook in te voegen.

Daarnaast rijd ik meestal 130/140 en als ik dan een rij trager rechtsrijdend verkeer inhaal (vrachtwagens of auto's die 100/110 rijden) heb je altijd mensen die dan verwachten dat je je tussen een gaatje op de rechterbaan propt en op de rem gaat zodat zij vervolgens door kunnen op links. Wacht gewoon ff 5 seconden tot je voorganger voorbij het langzame verkeer is :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:05

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Het is beter dat ze allemaal in de rij aansluiten en aan het begin van de invoegstrook een opstopping veroorzaken?

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Laatst online: 26-12-2023
BertP schreef op woensdag 30 november 2016 @ 13:35:
Waar ik echt een hekel aan heb in het verkeer zijn mensen die bij het invoegen nog om een groep ritsende mensen heenrijden om vervolgens aan het einde (ipv op driekwart) van de invoegstrook in te voegen.

...
Omdat door het fokvee dat meteen na het puntstuk in wil voegen, de rest van de invoegstrook compleet onbenut blijft, en het verkeer aan het einde van de invoegstrook meestal weer wat verder uit elkaar rijd waardoor je zonder spastisch geremd en gewacht perfect in kunt voegen..

Hier nog eentje die idd altijd zo ver mogelijk doorrijdt bij invoegen/ritsen. (soms over het verdrijvingsvlak aan het eind)

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Terrie schreef op woensdag 30 november 2016 @ 13:42:
Het is beter dat ze allemaal in de rij aansluiten en aan het begin van de invoegstrook een opstopping veroorzaken?
Het is beter dat iedereen op een gelijk punt met gelijke snelheid als de hoofdrijbaan invoegt. En dan daar het ritsen principe hanteert, of dat nou aan het einde, op driekwart of aan het begin van de invoegstrook is maakt mij niet uit. Maar om invoegende mensen heen rijden en dan vervolgens invoegen en de hoofdrijbaan onnodig afremmen is iets wat ik echt niet begrijp :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:05

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
warhamstr schreef op woensdag 30 november 2016 @ 13:43:
[...]

Omdat door het fokvee dat meteen na het pintstuk in wil voegen, de rest van de invoegstrook compleet onbenut blijft, en het verkeer aan het einde van de invoegstrook meestal weer wat verder uit elkaar rijd waardoor je zonder spastisch geremd en gewacht perfect in kunt voegen..

Hier nog eentje die idd altijd zo ver mogelijk doorrijdt bij invoegen/ritsen. (soms over het verdrijvingsvlak aan het eind)
Dat verdrijvingsvlak is een dure...Maar ik rijd het liefst ook lekker ff een stukje door, zodat het verkeer ervoor door kan kachelen.

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
BertP schreef op woensdag 30 november 2016 @ 13:35:
Daarnaast rijd ik meestal 130/140 en als ik dan een rij trager rechtsrijdend verkeer inhaal (vrachtwagens of auto's die 100/110 rijden) heb je altijd mensen die dan verwachten dat je je tussen een gaatje op de rechterbaan propt en op de rem gaat zodat zij vervolgens door kunnen op links. Wacht gewoon ff 5 seconden tot je voorganger voorbij het langzame verkeer is :X
hehe, dat heb ik idd wel eens als ik in Duitsland rij. Dan rij je al 180 oid, wat al vrij rap is als het verkeer op de rechterbaan dat je inhaalt 80 rijdt, dus ik ben niet van plan om in zo'n situatie nog meer snelheidsverschil te creeren met de rechterbaan. En dan komt er een of andere BMW aan met 250 die seinend met groot licht kennelijk wil dat je vol in de ankers naar rechts gaat om achter een vrachtwagen met 80 te gaan rijden :')
Of van die Golfjes oid die in zo'n situatie gaan seinen, en als je dan na het inhalen naar rechts gaat en ook weer gas bij geeft lukt het ze niet om je in te halen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
warhamstr schreef op woensdag 30 november 2016 @ 13:43:
[...]

Omdat door het fokvee dat meteen na het pintstuk in wil voegen, de rest van de invoegstrook compleet onbenut blijft, en het verkeer aan het einde van de invoegstrook meestal weer wat verder uit elkaar rijd waardoor je zonder spastisch geremd en gewacht perfect in kunt voegen..

Zover mogelijk doorrijden en de hele invoegstrook gebruiken is niks mis mee (zie mijn reactie hierboven). Maar je snapt natuurlijk wel dat de ruimte waar jij het over hebt ook (deels) ontstaat omdat het fokvee aan het begin invoegt en daar de boel vertraagd, als iedereen aan het einde invoegt zal de vertraging daar ontstaan ipv na het pintstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Palomar schreef op woensdag 30 november 2016 @ 13:51:
[...]

hehe, dat heb ik idd wel eens als ik in Duitsland rij. Dan rij je al 180 oid, wat al vrij rap is als het verkeer op de rechterbaan dat je inhaalt 80 rijdt, dus ik ben niet van plan om in zo'n situatie nog meer snelheidsverschil te creeren met de rechterbaan. En dan komt er een of andere BMW aan met 250 die seinend met groot licht kennelijk wil dat je vol in de ankers naar rechts gaat om achter een vrachtwagen met 80 te gaan rijden :')
Of van die Golfjes oid die in zo'n situatie gaan seinen, en als je dan na het inhalen naar rechts gaat en ook weer gas bij geeft lukt het ze niet om je in te halen :')
Hehe herkenbaar :) En dan vervolgens na een stuk 180 gereden te hebben de afrit opsturen en dan pas merken hoe hard 180 is met die haakse afritten in Duitsland :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-05 13:19

garriej

Ik las ondertieten.

BertP schreef op woensdag 30 november 2016 @ 13:54:
[...]

Hehe herkenbaar :) En dan vervolgens na een stuk 180 gereden te hebben de afrit opsturen en dan pas merken hoe hard 180 is met die haakse afritten in Duitsland :D
Met 180 de grens overrijden en afremmen naar 100 :+
Dan lijkt t bijna of je stil staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-06 22:16

Ryan1981

Je ne sais pas

"Bumperklevers, wat doen we er mee?"

1e keer waarschuwing
2e keer, een week geen auto meer mogen rijden
3e keer, een maand geen auto meer mogen rijden
4e keer, opnieuw rijbewijs laten halen en niet meer mogen rijden totdat dit gehaald is
5e keer, ontzegging van de rijbevoegdheid voor onbepaalde tijd en naar de psychiater ermee, daat zit een steekje los _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14-05 16:00

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Voor iedereen hier. Gewoon wat adviesjes. Geen aanval dus.

+ Spiegelen houdt in regelmatig in die dingen kijken. Niet alleen op het moment dat je zelf een actie onderneemt. (spiegelen betekent gewoon vaak alle drie de spiegels gebruiken. Niet alleen weten wat er voor je gebeurd. Maar ook wat er achter je allemaal rijdt.

+ Kijk eens verder dan die 20 meter voor je motorkap. Met verder bedoel ik 400-500 meter.

+ Reken voor jezelf eens uit hoeveel meter per seconde je aflegt en wat je op dat moment aan afstand op je voorligger hebt. Is prima te doen tijdens het rijden (goed voor het hoofdrekenen) en je realiseert je ook meteen dat je vaak er veel te kort op zit.

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Laatst online: 26-12-2023
Ryan1981 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 14:08:
"Bumperklevers, wat doen we er mee?"

1e keer waarschuwing
2e keer, een week geen auto meer mogen rijden
3e keer, een maand geen auto meer mogen rijden
4e keer, opnieuw rijbewijs laten halen en niet meer mogen rijden totdat dit gehaald is
5e keer, ontzegging van de rijbevoegdheid voor onbepaalde tijd en naar de psychiater ermee, daat zit een steekje los _/-\o_
Net of er anno '16 nog zoiets is als politie die actief controleert op rijgedrag :')

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Pagina: 1 ... 3 ... 15 Laatste

Let op:
Aangezien we dit topic leefbaar willen houden zijn er een paar basisregels om in acht te nemen bij het reageren:
  • Reageer respectvol, ook al deel je niet dezelfde mening. Steken onder water, trollen of flames worden niet gewaardeerd. Argumentatie is de sleutel in discussies.
  • Scheer niet een bepaalde groep over één kam. We hebben het hier over acties van individuen en niet die van een hele groep. Ik heb nog nooit alle bejaarden van NL in één auto zien zitten namelijk.
  • Opscheppen over gevaarzetting (Artikeltje 5 situaties) worden aangemerkt als troll en ook zo behandeld.