Kan iemand mij helpen met een handleiding om de xiaomi sensor in de smartthings te activeren?
Het is een lastige, maar als je er handigheid in krijgt gaat het steeds beter.Anoniem: 939043 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:58:
Kan iemand mij helpen met een handleiding om de xiaomi sensor in de smartthings te activeren?
Als eerste moet je de xiaomi device handler downloaden en installeren.
In de app things zoeken.
De sensor in pairing mode zetten, 5 seconden met pin ingedrukt houden.
Tijdens het pairen moet je om de 2 seconden weer even de pin indrukken op de sensor.
Dit blijven volhouden totdat er een "Thing" is gevonden.
(Hier is het echt even volhouden, het kan zeker een paar minuten duren)
Nog even volhouden door de pin elke 2 seconden in te drukken.
Dan "Thing" naam wijzigen in....
In de cloud interface ga je naar My Devices en zoek je de sensor op.
Dan deze wijzigen door op de knop aan de linkerkant te drukken. Daar kun je dan de juiste Devicehandler selecteren.
Ik kan anders wel even zoeken of iemand een goede gebruiksaanwijzing heeft gemaakt, anders maak ik die wel.
[ Voor 4% gewijzigd door rinkel op 05-07-2017 17:21 ]
Houdt de batt % in de gaten. Als die boven 0 is werkt ie goed.
Dit kan een uurtje duren...
Dit kan een uurtje duren...
Anoniem: 939043
Die link van de batterijstatus werkt bij mij niet. Kan dit kloppen? Is er iets veranderd?rinkel schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 21:35:
Nog een voorbeeldje van een webCore piston.
Deze bekijkt elke dag om 19:00 de batterijstatus van een geselecteerde groep devices en stuurt een batterij rapport via de email. In dit geval waarbij de batterij onder de 99% is.
Je kunt de piston importeren met de code
[afbeelding]
Deze mail is vandaag verstuurd:
[afbeelding]
Nog een ander voorbeeld:
Als na (10 minuten voor) zonsondergang een van de gangdeuren opent, wordt de verlichting ingeschakeld, na 5 minuten gaat deze weer uit, tenzij er een deur open blijft staan.
[afbeelding]
Omdat die Xiaomi Sensors zo goedkoop zijn, is het wel aardig er een beetje mee te experimenteren.
Ik heb een tweetal sensoren in de garage en het leek me wel aardig als daar wat grotere (lithium aaa) batterijen in zitten.
Dus even met de soldeerbout aan de gang:
[afbeelding]
Nu 5 maanden geleden, en batterij nog steeds op 100% (had niet anders verwacht)
Welke sensor heb je? de gewone Xiaomi of the Aqara (vierkante) ?
Dat zou wel een batt % aan moeten geven. Dit kan een uurtje (of 2) duren, maar daarna moet ie toch wel een waarde hebben. Als dit niet het geval is moet je m opnieuw pairen, anders valt ie er op een gegeven moment weer af.
haha, nee
Er zat trouwens een bug in webcore mbt de datetime functie. Ady heeft m net voor me gefixt.
Ik zal even kijken of ik nog een wijziging heb gemaakt.
@Anoniem: 939043
Probeer eens backup code: 2ojv
Er zat trouwens een bug in webcore mbt de datetime functie. Ady heeft m net voor me gefixt.
Ik zal even kijken of ik nog een wijziging heb gemaakt.
Probeer eens backup code: 2ojv
[ Voor 30% gewijzigd door rinkel op 06-07-2017 21:37 ]
Ja top! Deze werkt wel bedankt. Ben net begonnen met webcore maar moet zeggen ziet er goed uit.
Webcore is echt geweldig, eenvoudig beginnen maar ook javascript functies werken (sommige dan
)
[ Voor 10% gewijzigd door rinkel op 06-07-2017 21:47 ]
Beginners vraag: Hub draait, maar nu wil ik graag een device toevoegen. Zodra ik op "Add a thing" druk in mijn iOS app, zie ik even kort een animatie en daarna niks. Gaat dit goed? In de onderstaande link lees ik namelijk dat er: 'Looking for devices..' hoort te komen staan.
https://support.smartthin...and-configure-new-devices
Van alles al geprobeerd, zoals:
- Reboot hub
- App opnieuw ingestalleerd
- Ander iOS apparaat geprobeerd.
Edit: Marketplace word ook niet ingeladen bij mij.
Edit2: Hele hub gereset en nu werkt het wel.
Edit3: Mijn probleem ook gevonden. Blijkbaar US geselecteerd bij het toevoegen van de Hub. Ik mis nu de Github integratie die ik voor het resetten wel had.
https://support.smartthin...and-configure-new-devices
Van alles al geprobeerd, zoals:
- Reboot hub
- App opnieuw ingestalleerd
- Ander iOS apparaat geprobeerd.
Edit: Marketplace word ook niet ingeladen bij mij.
Edit2: Hele hub gereset en nu werkt het wel.
Edit3: Mijn probleem ook gevonden. Blijkbaar US geselecteerd bij het toevoegen van de Hub. Ik mis nu de Github integratie die ik voor het resetten wel had.
[ Voor 25% gewijzigd door BeZaX op 07-07-2017 16:06 ]
Let wel! Áls je kiest voor Nest en je hebt géén nas-server waarmee je bijvoorbeeld data kunt opslaan zit je waarschijnlijk vast aan een dataplan. Het kan zijn dat dit verandert is, maar check dit ff uit voorzorg.
Sinds gisteren alles draaiende in mijn nieuwe huis, maar de Xiaomi sensoren moet ik toch regelmatig opnieuw verwijderen en opnieuw toevoegen in ST. Ze vallen na een tijdje weg. Enkel de sensoren die de batterij status goed doorgeven, blijven nu wel in de lucht. Hopelijk eind van de dag alle sensoren goed werkend.
Mijn ST draait nu met Xiaomi deur/temperatuur/button sensoren, Philips Hue, Osram Lightify Wall plugs en mijn oude terug gevonden D-link DCS-932L IP camera. Aankomende week komen daar nog bewegingssensoren van Xiaomi bij.
Mensen nog leuke eigen tips of toepassingen voor ST?
Zelf al een nachtlampje functie gemaakt voor mij zoontje die nu op een hoogslaper slaapt. Hij kan via Xiaomi knop de lamp op z'n slaapkamer voor 10 minuten gedimd aanzetten als hij naar de WC moet of gedroomd heeft. Tevens krijgen wij een notificatie binnen als registratie.
Tevens wil ik vandaag een deursensor in mijn brievenbus plakken, om zo te weten te komen of er post in zit.
Mijn ST draait nu met Xiaomi deur/temperatuur/button sensoren, Philips Hue, Osram Lightify Wall plugs en mijn oude terug gevonden D-link DCS-932L IP camera. Aankomende week komen daar nog bewegingssensoren van Xiaomi bij.
Mensen nog leuke eigen tips of toepassingen voor ST?
Zelf al een nachtlampje functie gemaakt voor mij zoontje die nu op een hoogslaper slaapt. Hij kan via Xiaomi knop de lamp op z'n slaapkamer voor 10 minuten gedimd aanzetten als hij naar de WC moet of gedroomd heeft. Tevens krijgen wij een notificatie binnen als registratie.
Tevens wil ik vandaag een deursensor in mijn brievenbus plakken, om zo te weten te komen of er post in zit.
[ Voor 6% gewijzigd door BeZaX op 23-07-2017 11:14 ]
Die Xiaomi sensoren zijn idd wat lastig te koppelen. Als ze geen batt % aangeven dan vallen ze er op een gegeven moment uit. Na een minuut of 30 a 60 moeten ze dat wel gaan weergeven. Anders opnieuw koppelen.
@BeZaX ik heb sinds kort elke lamp vervangen voor Hue.Ook kon ik voor mijn Onkyo receiver een DH downloaden. Aan twee van mijn tv's heb ik chromecast gehangen. In de wc, douce, berging en kast gaan alle lampen automatisch aan/uit dmv sensoren. Met Google Home kan ik alles besturen, dus ook mijn receiver...leuk als je muziek wilt luisteren. Scenes activeren gaat ook feilloos met Google Home. Zoals ik al eerder meldde, ik ben op zoek naar een zigbee/zwave deurbel en nog een sirene...
/geekmodeoff^^
/geekmodeoff^^
weet iemand of die Fibaro2 dimmers werken met Smartthings (zonder DH)? Het is namelijk wel zwave.

Volgens mij wel. Wellicht heb je dan niet alle functionaliteiten.
Ik heb de schakelaars van Qubino, die gebruik ik ook zonder DH. Alleen mis ik de 2e schakelfunctie en de temp sensoraansluiting (gebruik ik beide niet)
Ik heb de schakelaars van Qubino, die gebruik ik ook zonder DH. Alleen mis ik de 2e schakelfunctie en de temp sensoraansluiting (gebruik ik beide niet)
Ik kan het niet goed vinden, maar IKEA en bv Philips hebben ook hun eigen hubs. Moet ik de ST hub als iets soortgelijks zien, maar dan met bredere ondersteuning? Of ondersteunen de IKEA/Philips hubs ook meer?
En is het ook mogelijk om met de ST hub een serie van commando's uit te voeren? Met IFTTT namelijk niet, tenzij je Tasker gebruikt geloof ik. Maar mijn doel is vooral meerdere acties laten uitvoeren op basis van stemcommando's aan m'n Google Home.
En is het ook mogelijk om met de ST hub een serie van commando's uit te voeren? Met IFTTT namelijk niet, tenzij je Tasker gebruikt geloof ik. Maar mijn doel is vooral meerdere acties laten uitvoeren op basis van stemcommando's aan m'n Google Home.
@TripleM
Moet ik de ST hub als iets soortgelijks zien, maar dan met bredere ondersteuning?
Ja,klopt. Smartthings ondersteund een heel spectrum van ' things' deze kunnen zowel Zwave als Zigbee zijn, in de toekomst wordt de Bluetooth functie hopelijk open gezet, deze is al aanwezig.
En is het ook mogelijk om met de ST hub een serie van commando's uit te voeren? Met IFTTT namelijk niet, tenzij je Tasker gebruikt geloof ik.
Ja dat kan. 't Kan zelfs heel uitgebreid icm WebCore. @rinkel weet hier veel over, so it seems^^
Maar mijn doel is vooral meerdere acties laten uitvoeren op basis van stemcommando's aan m'n Google Home.
Ook dat kan, ik heb zelf ook een Google Home assistent, erg lucratief om daarmee te spelen....je bent gewaarschuwd, je wordt er heel lui van!
Moet ik de ST hub als iets soortgelijks zien, maar dan met bredere ondersteuning?
Ja,klopt. Smartthings ondersteund een heel spectrum van ' things' deze kunnen zowel Zwave als Zigbee zijn, in de toekomst wordt de Bluetooth functie hopelijk open gezet, deze is al aanwezig.
En is het ook mogelijk om met de ST hub een serie van commando's uit te voeren? Met IFTTT namelijk niet, tenzij je Tasker gebruikt geloof ik.
Ja dat kan. 't Kan zelfs heel uitgebreid icm WebCore. @rinkel weet hier veel over, so it seems^^
Maar mijn doel is vooral meerdere acties laten uitvoeren op basis van stemcommando's aan m'n Google Home.
Ook dat kan, ik heb zelf ook een Google Home assistent, erg lucratief om daarmee te spelen....je bent gewaarschuwd, je wordt er heel lui van!
De Hue en Ikea hub zijn idd de aansturingsunits voor de verlichting. Echter kunnen ze niet zoveel.TripleM schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 22:39:
Ik kan het niet goed vinden, maar IKEA en bv Philips hebben ook hun eigen hubs. Moet ik de ST hub als iets soortgelijks zien, maar dan met bredere ondersteuning? Of ondersteunen de IKEA/Philips hubs ook meer?
De ST hub is domotica, oftwel "huisautomatisering".
Je kunt dus allerlei voorwaarden instellen wanneer een lamp, of ander apparaat ingeschakeld wordt. Dus niet alleen op een bepaald tijdstip, maar bijvoorbeeld ook als er een raam of deur open gaat, of een combinatie van deuren/ramen.
Een voorbeeld:
Ik heb een gang met 3 deuren. Als een van de deuren open gaat, en het is na zonsondergang, dan gaat het licht aan voor 5 minuten, tenzij er een deur open blijft staan, dan blijft het licht aan.
Nog een voorbeeld.
Ik heb een centrale inbouwschakelaar (Qubino) achter een inbouw-lichtschakelaar in de muur. Dit is een loze schakelaar en schakelt zelf niets. Door er een zwave inbouw schakelaar achter te maken, schakel ik met deze schakelaar alle verlichting op de begane grond aan en uit. Daarnaast wordt dezelfde schakelaar ingeschakeld 10 minuten voor zonsondergang.
Ook kun je een pushbericht naar je telefoon laten sturen als er iets gebeurd (lamp gaat aan, deur gaat open, etc)
Je kunt het zo gek maken als je wil. Helemaal met Webcore, dan kun je met een soort eenvoudige programmeertaal aan de gang (ondersteunt ook JavaScript functies) waarmee je ook push, sms en e-mailberichten kunt sturen.
Daarmee heb ik een soort alarmsysteem gemaakt.
Zowel de lampen van Ikea als Hue werken op ST. Ze veranderen dan wel van Zigbee protocol.
Bedankt @rinkel en @Cheffed! Dan moet ik zo snel mogelijk zo'n ST hub gaan scoren denk ik. De gekleurde lampen van IKEA liggen zeer binnenkort in de winkels, dus dan ga ik daar ook even shoppen 
Vooral dat Webcore klinkt erg interessant, ik moet wel zeggen dat ik niks snap van Javascript dus hopelijk is het iets leesbaarder. Maar dat Als W en X doe dan Y, behalve als Z is wel precies wat ik zoek.
-edit- Is die v2 versie van de hub zoveel duurder? Als ik op Amazon.co.uk kijk zie ik namelijk een hub van GBP 99.99 en een hub met v2 in de titel van GBP 199.99.
Vooral dat Webcore klinkt erg interessant, ik moet wel zeggen dat ik niks snap van Javascript dus hopelijk is het iets leesbaarder. Maar dat Als W en X doe dan Y, behalve als Z is wel precies wat ik zoek.
-edit- Is die v2 versie van de hub zoveel duurder? Als ik op Amazon.co.uk kijk zie ik namelijk een hub van GBP 99.99 en een hub met v2 in de titel van GBP 199.99.
[ Voor 16% gewijzigd door TripleM op 28-07-2017 15:37 ]
Webcore is geen JavaScript. Het werkt best makkelijk, je kiest uit een lijst met dingen. Maar je kunt het wel heel complex maken als je wil.TripleM schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 14:30:
Bedankt @rinkel en @Cheffed! Dan moet ik zo snel mogelijk zo'n ST hub gaan scoren denk ik. De gekleurde lampen van IKEA liggen zeer binnenkort in de winkels, dus dan ga ik daar ook even shoppen
Je hebt echt versie 2 nodig. Veel zaken werken niet op de v1
Maar volgens mij wordt de V1 niet meer verkocht.
Waarschijnlijk is die dure een set en niet de losse hub
[ Voor 5% gewijzigd door rinkel op 28-07-2017 15:54 ]
komen er gekleurde lampen van ikea? Dat wist ik niet.
Ik heb een vervelende sensor die er steeds uit valt.
Ik denk dat ik die maar eens moet vervangen. Ik heb nog een Aqara liggen voor testen. Ik moet die maar eens gaan inzetten.
Enige nadeel is dat de dh voor Aqara nog geen goede batterij indicatie heeft.
Ik denk dat ik die maar eens moet vervangen. Ik heb nog een Aqara liggen voor testen. Ik moet die maar eens gaan inzetten.
Enige nadeel is dat de dh voor Aqara nog geen goede batterij indicatie heeft.
Voor de mensen die Webcore gebruiken icm Xiaomi sensoren:
Ik heb de DeviceHandler van de Xiaomi Raam/Deur sensor een klein beetje aangepast.
Het probleem is dat de DH (van a4refillpad) een stringwaarde terug geeft in een attribuut voor de LastUpdate en LastOpened. Hier kan WebCore niet zo goed mee overweg. Er zijn wel DateTime functies die dat kunnen converteren maar het gaat toch vaak niet lekker en heb ik Ady regelmatig om een aanpassing moeten vragen op webcore.
Ik heb 2 extra attributen gemaakt die een echte datetime terug geven:
- lastOpenedDate
- lastCheckinDate
Nu kun je in webcore goed op datum/tijd een check doen.
Als iemand interesse heeft in deze DH kan ik deze wel ergens posten.
Voor de mensen die Webcore gebruiken icm Xiaomi sensoren:
Ik heb de DeviceHandler van de Xiaomi Raam/Deur sensor een klein beetje aangepast.
Het probleem is dat de DH (van a4refillpad) een stringwaarde terug geeft in een attribuut voor de LastUpdate en LastOpened. Hier kan WebCore niet zo goed mee overweg. Er zijn wel DateTime functies die dat kunnen converteren maar het gaat toch vaak niet lekker en heb ik Ady regelmatig om een aanpassing moeten vragen op webcore.
Ik heb 2 extra attributen gemaakt die een echte datetime terug geven:
- lastOpenedDate
- lastCheckinDate
Nu kun je in webcore goed op datum/tijd een check doen.
Als iemand interesse heeft in deze DH kan ik deze wel ergens posten.
Nog even een minder fijne update:
Op het smartthings forum lees ik dat sinds de nieuwe firmware update (18) de xiaomi sensors niet meer goed toegevoegd kunnen worden.
Sensors die al waren gekoppeld blijven gekoppeld, maar nieuwe vallen er na een tijdje af.
Het probleem met Xiaomi is dat ze niet officieel ondersteund worden, en ook niet aan de Zigbee standaarden voldoen.
Ik ben het zelf ook aan t testen en zal hier mijn bevindingen ook posten.
Op het smartthings forum lees ik dat sinds de nieuwe firmware update (18) de xiaomi sensors niet meer goed toegevoegd kunnen worden.
Sensors die al waren gekoppeld blijven gekoppeld, maar nieuwe vallen er na een tijdje af.
Het probleem met Xiaomi is dat ze niet officieel ondersteund worden, en ook niet aan de Zigbee standaarden voldoen.
Ik ben het zelf ook aan t testen en zal hier mijn bevindingen ook posten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
| /** * Xiaomi Door/Window Sensor * * * Licensed under the Apache License, Version 2.0 (the "License"); you may not use this file except * in compliance with the License. You may obtain a copy of the License at: * * http://www.apache.org/licenses/LICENSE-2.0 * * Unless required by applicable law or agreed to in writing, software distributed under the License is distributed * on an "AS IS" BASIS, WITHOUT WARRANTIES OR CONDITIONS OF ANY KIND, either express or implied. See the License * for the specific language governing permissions and limitations under the License. * * Based on original DH by Eric Maycock 2015 and Rave from Lazcad * change log: * added DH Colours * added 100% battery max * fixed battery parsing problem * added lastcheckin attribute and tile * added extra tile to show when last opened * colours to confirm to new smartthings standards * added ability to force override current state to Open or Closed. * added experimental health check as worked out by rolled54.Why * */ metadata { definition (name: "Xiaomi Door/Window Sensor R", namespace: "Rinke", author: "Rinke") { capability "Configuration" capability "Sensor" capability "Contact Sensor" capability "Refresh" capability "Battery" capability "Health Check" attribute "lastCheckin", "String" attribute "lastOpened", "String" attribute "lastOpenedDate", "Date" //RINKE attribute "lastCheckinDate", "Date" //RINKE fingerprint profileId: "0104", deviceId: "0104", inClusters: "0000, 0003", outClusters: "0000, 0004, 0003, 0006, 0008, 0005", manufacturer: "LUMI", model: "lumi.sensor_magnet", deviceJoinName: "Xiaomi Door Sensor" command "enrollResponse" command "resetClosed" command "resetOpen" } simulator { status "closed": "on/off: 0" status "open": "on/off: 1" } tiles(scale: 2) { multiAttributeTile(name:"contact", type: "generic", width: 6, height: 4){ tileAttribute ("device.contact", key: "PRIMARY_CONTROL") { attributeState "open", label:'${name}', icon:"st.contact.contact.open", backgroundColor:"#e86d13" attributeState "closed", label:'${name}', icon:"st.contact.contact.closed", backgroundColor:"#00a0dc" } tileAttribute("device.lastCheckin", key: "SECONDARY_CONTROL") { attributeState("default", label:'Last Update: ${currentValue}',icon: "st.Health & Wellness.health9") } } standardTile("icon", "device.refresh", inactiveLabel: false, decoration: "flat", width: 4, height: 1) { state "default", label:'Last Opened:', icon:"st.Entertainment.entertainment15" } valueTile("lastopened", "device.lastOpened", decoration: "flat", inactiveLabel: false, width: 4, height: 1) { state "default", label:'${currentValue}' } valueTile("battery", "device.battery", decoration: "flat", inactiveLabel: false, width: 2, height: 2) { state "battery", label:'${currentValue}% battery', unit:"" } standardTile("resetClosed", "device.resetClosed", inactiveLabel: false, decoration: "flat", width: 3, height: 1) { state "default", action:"resetClosed", label: "Override Close", icon:"st.contact.contact.closed" } standardTile("resetOpen", "device.resetOpen", inactiveLabel: false, decoration: "flat", width: 3, height: 1) { state "default", action:"resetOpen", label: "Override Open", icon:"st.contact.contact.open" } main (["contact"]) details(["contact","battery","icon","lastopened","resetClosed","resetOpen"]) } } def parse(String description) { log.debug "Parsing '${description}'" // send event for heartbeat def now = new Date().format("yyyy MMM dd EEE h:mm:ss a", location.timeZone) def timeDate = new Date(now).getTime() //RINKE sendEvent(name: "lastCheckin", value: now) sendEvent(name: "lastCheckinDate", value: timeDate) //RINKE Map map = [:] log.debug "${resultMap}" if (description?.startsWith('on/off: ')) { map = parseCustomMessage(description) sendEvent(name: "lastOpened", value: now) sendEvent(name: "lastOpenedDate", value: timeDate) //RINKE } if (description?.startsWith('catchall:')) map = parseCatchAllMessage(description) log.debug "Parse returned $map" def results = map ? createEvent(map) : null return results; } private Map getBatteryResult(rawValue) { log.debug 'Battery' def linkText = getLinkText(device) log.debug rawValue def result = [ name: 'battery', value: '--' ] def volts = rawValue / 1 def maxVolts = 100 if (volts > maxVolts) { volts = maxVolts } result.value = volts result.descriptionText = "${linkText} battery was ${result.value}%" return result } private Map parseCatchAllMessage(String description) { Map resultMap = [:] def cluster = zigbee.parse(description) log.debug cluster if (cluster) { switch(cluster.clusterId) { case 0x0000: resultMap = getBatteryResult(cluster.data.get(23)) break case 0xFC02: log.debug 'ACCELERATION' break case 0x0402: log.debug 'TEMP' // temp is last 2 data values. reverse to swap endian String temp = cluster.data[-2..-1].reverse().collect { cluster.hex1(it) }.join() def value = getTemperature(temp) resultMap = getTemperatureResult(value) break } } return resultMap } private boolean shouldProcessMessage(cluster) { // 0x0B is default response indicating message got through // 0x07 is bind message boolean ignoredMessage = cluster.profileId != 0x0104 || cluster.command == 0x0B || cluster.command == 0x07 || (cluster.data.size() > 0 && cluster.data.first() == 0x3e) return !ignoredMessage } def configure() { String zigbeeEui = swapEndianHex(device.hub.zigbeeEui) log.debug "${device.deviceNetworkId}" def endpointId = 1 log.debug "${device.zigbeeId}" log.debug "${zigbeeEui}" def configCmds = [ //battery reporting and heartbeat "zdo bind 0x${device.deviceNetworkId} 1 ${endpointId} 1 {${device.zigbeeId}} {}", "delay 200", "zcl global send-me-a-report 1 0x20 0x20 600 3600 {01}", "delay 200", "send 0x${device.deviceNetworkId} 1 ${endpointId}", "delay 1500", // Writes CIE attribute on end device to direct reports to the hub's EUID "zcl global write 0x500 0x10 0xf0 {${zigbeeEui}}", "delay 200", "send 0x${device.deviceNetworkId} 1 1", "delay 500", ] log.debug "configure: Write IAS CIE" return configCmds } def enrollResponse() { log.debug "Enrolling device into the IAS Zone" [ // Enrolling device into the IAS Zone "raw 0x500 {01 23 00 00 00}", "delay 200", "send 0x${device.deviceNetworkId} 1 1" ] } /* def refresh() { log.debug "Refreshing Battery" def endpointId = 0x01 [ "st rattr 0x${device.deviceNetworkId} ${endpointId} 0x0000 0x0000", "delay 200" ] //+ enrollResponse() } */ def refresh() { log.debug "refreshing" [ "st rattr 0x${device.deviceNetworkId} 1 0 0", "delay 500", "st rattr 0x${device.deviceNetworkId} 1 0", "delay 250", ] } private Map parseCustomMessage(String description) { def result if (description?.startsWith('on/off: ')) { if (description == 'on/off: 0') //contact closed result = getContactResult("closed") else if (description == 'on/off: 1') //contact opened result = getContactResult("open") return result } } private Map getContactResult(value) { def linkText = getLinkText(device) def descriptionText = "${linkText} was ${value == 'open' ? 'opened' : 'closed'}" return [ name: 'contact', value: value, descriptionText: descriptionText ] } private String swapEndianHex(String hex) { reverseArray(hex.decodeHex()).encodeHex() } private getEndpointId() { new BigInteger(device.endpointId, 16).toString() } Integer convertHexToInt(hex) { Integer.parseInt(hex,16) } private byte[] reverseArray(byte[] array) { int i = 0; int j = array.length - 1; byte tmp; while (j > i) { tmp = array[j]; array[j] = array[i]; array[i] = tmp; j--; i++; } return array } def resetClosed() { sendEvent(name:"contact", value:"closed") } def resetOpen() { sendEvent(name:"contact", value:"open") } def installed() { // Device wakes up every 1 hour, this interval allows us to miss one wakeup notification before marking offline log.debug "Configured health checkInterval when installed()" sendEvent(name: "checkInterval", value: 2 * 60 * 60 + 2 * 60, displayed: false, data: [protocol: "zigbee", hubHardwareId: device.hub.hardwareID]) } def updated() { // Device wakes up every 1 hours, this interval allows us to miss one wakeup notification before marking offline log.debug "Configured health checkInterval when updated()" sendEvent(name: "checkInterval", value: 2 * 60 * 60 + 2 * 60, displayed: false, data: [protocol: "zigbee", hubHardwareId: device.hub.hardwareID]) } |
Bedankt! Zal er deze week eens even mee bezig.
Hoop dat het probleem van de xiaomi sensor opgelost kan worden want heb er net weer een paar in bestelling staan.
Hoop dat het probleem van de xiaomi sensor opgelost kan worden want heb er net weer een paar in bestelling staan.
Ik heb even verder getest.
De "gewone" Xiaomi is er na een nacht vanaf gevallen.
De Aqara gaf gisteravond ineens een batterij indicatie. Heeft netjes een checkin gegeven vanochtend.
De Aqaras werken iig prima dus.
Edit
De "originele" xiaomi sensor lijkt de nacht toch overleefd te hebben.
De reden dat er geen batterij percentage was kan komen doordat ik de aqara DH had gebruikt.
Even afwachten dus.
Edit2
Ook de "originele" xiaomi sensor geeft nu batterij weer.
Lijkt allemaal te werken dus. Storm in een glas water lijkt het.
De "gewone" Xiaomi is er na een nacht vanaf gevallen.
De Aqara gaf gisteravond ineens een batterij indicatie. Heeft netjes een checkin gegeven vanochtend.
De Aqaras werken iig prima dus.
Edit
De "originele" xiaomi sensor lijkt de nacht toch overleefd te hebben.
De reden dat er geen batterij percentage was kan komen doordat ik de aqara DH had gebruikt.
Even afwachten dus.
Edit2
Ook de "originele" xiaomi sensor geeft nu batterij weer.
Lijkt allemaal te werken dus. Storm in een glas water lijkt het.
[ Voor 44% gewijzigd door rinkel op 29-07-2017 22:18 ]
Mooi om te horen want ik heb er nog een aantal in bestelling staan.
Is er voor de aqara een apparte DH nodig?
Kun je deze hier ook plaatsen? Scheelt weer een hoop gezoek. Alvast bedankt
Is er voor de aqara een apparte DH nodig?
Kun je deze hier ook plaatsen? Scheelt weer een hoop gezoek. Alvast bedankt
Er is een post geweest in het st forum van een Developer die eea heeft uitgelegd.
De Xiaomi sensoren checken elk uur in, dat is erg weinig voor een Zigbee device. Hierdoor kunnen die dropouts ontstaan. De 18.18 update heeft een nieuwe Zigbee kernel update gehad, dit gaat buiten ST om.
In mijn geval heb ik behoorlijk wat Xiaomi stekkers in huis. Het kan dus zijn dat de sensoren de stekkers gebruiken als router en er daardoor niet uit vallen.
Het wordt door die developer goed in de gaten gehouden. Hij heeft inmiddels een Xiaomi hub gekocht om te kijken hoe die communicatie verloopt.
Edit
Overigens verschillen de check in tijden.
- "Originele" Xiaomi sensor: elke 60 minuten
- Aqara sensor: elke 50 minuten
De Xiaomi sensoren checken elk uur in, dat is erg weinig voor een Zigbee device. Hierdoor kunnen die dropouts ontstaan. De 18.18 update heeft een nieuwe Zigbee kernel update gehad, dit gaat buiten ST om.
In mijn geval heb ik behoorlijk wat Xiaomi stekkers in huis. Het kan dus zijn dat de sensoren de stekkers gebruiken als router en er daardoor niet uit vallen.
Het wordt door die developer goed in de gaten gehouden. Hij heeft inmiddels een Xiaomi hub gekocht om te kijken hoe die communicatie verloopt.
Edit
Overigens verschillen de check in tijden.
- "Originele" Xiaomi sensor: elke 60 minuten
- Aqara sensor: elke 50 minuten
[ Voor 9% gewijzigd door rinkel op 30-07-2017 13:22 ]
Het is een zeer kleine aanpassing, die zorgt ervoor dat de batterij niet op 0% blijft staan. Scheelt weer meldingen.
Ik haal hier de batterij van een ander item op, volgens mij blijft die echter altijd op 100% staan.
Hopelijk vinden we de juiste locatie voor de batterij.
Het is een zeer kleine aanpassing, die zorgt ervoor dat de batterij niet op 0% blijft staan. Scheelt weer meldingen.
Ik haal hier de batterij van een ander item op, volgens mij blijft die echter altijd op 100% staan.
Hopelijk vinden we de juiste locatie voor de batterij.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
| /** * Xiaomi Door/Window Sensor * * * Licensed under the Apache License, Version 2.0 (the "License"); you may not use this file except * in compliance with the License. You may obtain a copy of the License at: * * http://www.apache.org/licenses/LICENSE-2.0 * * Unless required by applicable law or agreed to in writing, software distributed under the License is distributed * on an "AS IS" BASIS, WITHOUT WARRANTIES OR CONDITIONS OF ANY KIND, either express or implied. See the License * for the specific language governing permissions and limitations under the License. * * Based on original DH by Eric Maycock 2015 and Rave from Lazcad * change log: * added DH Colours * added 100% battery max * fixed battery parsing problem * added lastcheckin attribute and tile * added extra tile to show when last opened * colours to confirm to new smartthings standards * added ability to force override current state to Open or Closed. * added experimental health check as worked out by rolled54.Why * */ metadata { definition (name: "Aqara Door Sensor", namespace: "Rinke", author: "Rinkelk") { capability "Configuration" capability "Sensor" capability "Contact Sensor" capability "Refresh" capability "Battery" capability "Health Check" capability "Polling" attribute "lastCheckin", "String" attribute "lastOpened", "String" attribute "lastOpenedDate", "Date" //RINKE attribute "lastCheckinDate", "Date" //RINKE fingerprint profileId: "0104", deviceId: "0104", inClusters: "0000, 0001, 0003", outClusters: "0000, 0004, 0003, 0006, 0008, 0005", manufacturer: "LUMI", model: "lumi.sensor_magnet", deviceJoinName: "Xiaomi Door Sensor" command "enrollResponse" command "resetClosed" command "resetOpen" } simulator { status "closed": "on/off: 0" status "open": "on/off: 1" } tiles(scale: 2) { multiAttributeTile(name:"contact", type: "generic", width: 6, height: 4){ tileAttribute ("device.contact", key: "PRIMARY_CONTROL") { attributeState "open", label:'${name}', icon:"st.contact.contact.open", backgroundColor:"#e86d13" attributeState "closed", label:'${name}', icon:"st.contact.contact.closed", backgroundColor:"#00a0dc" } tileAttribute("device.lastCheckin", key: "SECONDARY_CONTROL") { attributeState("default", label:'Last Update: ${currentValue}',icon: "st.Health & Wellness.health9") } } standardTile("icon", "device.refresh", inactiveLabel: false, decoration: "flat", width: 4, height: 1) { state "default", label:'Last Opened:', icon:"st.Entertainment.entertainment15" } valueTile("lastopened", "device.lastOpened", decoration: "flat", inactiveLabel: false, width: 4, height: 1) { state "default", label:'${currentValue}' } valueTile("battery", "device.battery", decoration: "flat", inactiveLabel: false, width: 2, height: 2) { state "battery", label:'${currentValue}% battery', unit:"" } standardTile("resetClosed", "device.resetClosed", inactiveLabel: false, decoration: "flat", width: 3, height: 1) { state "default", action:"resetClosed", label: "Override Close", icon:"st.contact.contact.closed" } standardTile("resetOpen", "device.resetOpen", inactiveLabel: false, decoration: "flat", width: 3, height: 1) { state "default", action:"resetOpen", label: "Override Open", icon:"st.contact.contact.open" } main (["contact"]) details(["contact","battery","icon","lastopened","resetClosed","resetOpen"]) } } def parse(String description) { log.debug "Parsing '${description}'" // send event for heartbeat def now = new Date().format("yyyy MMM dd EEE h:mm:ss a", location.timeZone) def timeDate = new Date(now).getTime() //RINKE sendEvent(name: "lastCheckin", value: now) sendEvent(name: "lastCheckinDate", value: timeDate) //RINKE Map map = [:] log.debug "${resultMap}" if (description?.startsWith('on/off: ')) { map = parseCustomMessage(description) sendEvent(name: "lastOpened", value: now) sendEvent(name: "lastOpenedDate", value: timeDate) //RINKE } if (description?.startsWith('catchall:')) map = parseCatchAllMessage(description) log.debug "Parse returned $map" def results = map ? createEvent(map) : null return results; } private Map getBatteryResult(rawValue) { log.debug 'Battery' def linkText = getLinkText(device) log.debug rawValue def result = [ name: 'battery', value: '--' ] def volts = rawValue / 1 def maxVolts = 100 if (volts > maxVolts) { volts = maxVolts } result.value = volts result.descriptionText = "${linkText} battery was ${result.value}%" return result } private Map parseCatchAllMessage(String description) { Map resultMap = [:] def cluster = zigbee.parse(description) log.debug cluster def myMap = zigbee.parseDescriptionAsMap(description) log.debug "RINKE -- Parsing CatchAll !" log.debug "RINKE description: ${description}" log.debug "RINKE Cluster.data: ${cluster.data}" if (cluster) { switch(cluster.clusterId) { case 0x0000: //resultMap = getBatteryResult(cluster.data.get(23)) resultMap = getBatteryResult(cluster.data.get(30)) break case 0x0001: log.debug "RINKE in 0001 !!" break case 0xFC02: log.debug 'ACCELERATION' break case 0x0402: log.debug 'TEMP' // temp is last 2 data values. reverse to swap endian String temp = cluster.data[-2..-1].reverse().collect { cluster.hex1(it) }.join() def value = getTemperature(temp) resultMap = getTemperatureResult(value) break } } return resultMap } private boolean shouldProcessMessage(cluster) { // 0x0B is default response indicating message got through // 0x07 is bind message boolean ignoredMessage = cluster.profileId != 0x0104 || cluster.command == 0x0B || cluster.command == 0x07 || (cluster.data.size() > 0 && cluster.data.first() == 0x3e) return !ignoredMessage } def configure() { String zigbeeEui = swapEndianHex(device.hub.zigbeeEui) log.debug "${device.deviceNetworkId}" def endpointId = 1 log.debug "${device.zigbeeId}" log.debug "${zigbeeEui}" def configCmds = [ //battery reporting and heartbeat "zdo bind 0x${device.deviceNetworkId} 1 ${endpointId} 1 {${device.zigbeeId}} {}", "delay 200", "zcl global send-me-a-report 1 0x20 0x20 600 3600 {01}", "delay 200", "send 0x${device.deviceNetworkId} 1 ${endpointId}", "delay 1500", // Writes CIE attribute on end device to direct reports to the hub's EUID "zcl global write 0x500 0x10 0xf0 {${zigbeeEui}}", "delay 200", "send 0x${device.deviceNetworkId} 1 1", "delay 500", ] log.debug "configure: Write IAS CIE" return configCmds } def enrollResponse() { log.debug "Enrolling device into the IAS Zone" [ // Enrolling device into the IAS Zone "raw 0x500 {01 23 00 00 00}", "delay 200", "send 0x${device.deviceNetworkId} 1 1" ] } /* def refresh() { log.debug "Refreshing Battery" def endpointId = 0x01 [ "st rattr 0x${device.deviceNetworkId} ${endpointId} 0x0000 0x0000", "delay 200" ] //+ enrollResponse() } */ def refresh() { log.debug "refreshing" [ "st rattr 0x${device.deviceNetworkId} 1 0 0", "delay 500", "st rattr 0x${device.deviceNetworkId} 1 0", "delay 250", ] } private Map parseCustomMessage(String description) { def result if (description?.startsWith('on/off: ')) { if (description == 'on/off: 0') //contact closed result = getContactResult("closed") else if (description == 'on/off: 1') //contact opened result = getContactResult("open") return result } } private Map getContactResult(value) { def linkText = getLinkText(device) def descriptionText = "${linkText} was ${value == 'open' ? 'opened' : 'closed'}" return [ name: 'contact', value: value, descriptionText: descriptionText ] } private String swapEndianHex(String hex) { reverseArray(hex.decodeHex()).encodeHex() } private getEndpointId() { new BigInteger(device.endpointId, 16).toString() } Integer convertHexToInt(hex) { Integer.parseInt(hex,16) } private byte[] reverseArray(byte[] array) { int i = 0; int j = array.length - 1; byte tmp; while (j > i) { tmp = array[j]; array[j] = array[i]; array[i] = tmp; j--; i++; } return array } def resetClosed() { sendEvent(name:"contact", value:"closed") } def resetOpen() { sendEvent(name:"contact", value:"open") } def installed() { // Device wakes up every 1 hour, this interval allows us to miss one wakeup notification before marking offline log.debug "Configured health checkInterval when installed()" sendEvent(name: "checkInterval", value: 2 * 60 * 60 + 2 * 60, displayed: false, data: [protocol: "zigbee", hubHardwareId: device.hub.hardwareID]) } def updated() { // Device wakes up every 1 hours, this interval allows us to miss one wakeup notification before marking offline log.debug "Configured health checkInterval when updated()" sendEvent(name: "checkInterval", value: 2 * 60 * 60 + 2 * 60, displayed: false, data: [protocol: "zigbee", hubHardwareId: device.hub.hardwareID]) } |
Hallo
Is er al iemand die ervaring heeft met de verlichting van Ikea en zo ja welke ervaring?
Is er al iemand die ervaring heeft met de verlichting van Ikea en zo ja welke ervaring?
Ik heb er zelf (nog) geen ervaring mee, maar er is wel een DH voor gemaakt, met de volgende kanttekening:
Je kunt de DH hier vinden
Works:
TRADFRI bulb E27 WS opal 980lm
TRADFRI bulb E14 WS opal 400lm
TRADFRI bulb GU10 WS 400lm
Untested but should work:
TRADFRI bulb E27 WS clear 950lm
TRADFRI bulb E26 WS opal 980lm
TRADFRI bulb E26 WS clear 950lm
TRADFRI bulb E12 WS opal 400lm
Not supported:
TRADFRI bulb E27 opal 1000lm - It's not a color temperature bulb, just dimmable

Je kunt de DH hier vinden
[ Voor 19% gewijzigd door rinkel op 30-07-2017 22:51 ]
Voor de mensen die Xiaomi (Aqara) sensoren gebruiken. Kijk even op deze repo voor DH. Werkt erg goed en laat ook de batterij status zien.
Die is gebaseerd op mijn aanpassing, namelijk item 30.BeZaX schreef op zondag 30 juli 2017 @ 23:19:
Voor de mensen die Xiaomi (Aqara) sensoren gebruiken. Kijk even op deze repo voor DH. Werkt erg goed en laat ook de batterij status zien.
Die blijft altijd op 100% staan.
Voor degene die geïnteresseerd is in de aanpassing:
https://community.smartth...-beta/77576/728?u=rinkelk
[ Voor 16% gewijzigd door rinkel op 30-07-2017 23:48 ]
Ik ga een ST hub bestellen! Amazon.co.uk voor GBP 99 ex shipping is denk ik de beste plek?
Kan een slimme meter uitlezen ook trouwens? Bij Robbshop vond ik een zgn. slimme meter kabel (RJ11 naar USB) die compatible zou zijn met Vera Lite/3/Edge, Domoticz en Homeseer. Ik zou zowel mijn totale actuele verbruik als dagelijks verbruik willen opslaan/rapporteren en gebruiken als triggers.
Kan een slimme meter uitlezen ook trouwens? Bij Robbshop vond ik een zgn. slimme meter kabel (RJ11 naar USB) die compatible zou zijn met Vera Lite/3/Edge, Domoticz en Homeseer. Ik zou zowel mijn totale actuele verbruik als dagelijks verbruik willen opslaan/rapporteren en gebruiken als triggers.
Ze zijn overal rond de 99 pond. Zal volgens mij wel ok zijn.
Ik heb m ook voor die prijs.
Ik heb geen idee eigenlijk, ik zal het ST forum eens in de gaten houden.
Al moet ik zeggen dat ik het nog niet ben tegengekomen. Volgens mij heeft nog niemand de usb poort in gebruik.
Ik heb m ook voor die prijs.
Ik heb geen idee eigenlijk, ik zal het ST forum eens in de gaten houden.
Al moet ik zeggen dat ik het nog niet ben tegengekomen. Volgens mij heeft nog niemand de usb poort in gebruik.
[ Voor 25% gewijzigd door rinkel op 31-07-2017 17:23 ]
@rinkel Klopt. Voor zo ver ik weet, zijn usb en bluetooth zijn twee opties die nog bekeken worden door ST.
M'n ST hub is onderweg! 
Zijn er andere manieren te bedenken waarop de slimme meter gebruikt zou kunnen worden? Ik ben nog een leek natuurlijk, maar de slimme meter kabel die ik vond werkt met Domoticz, en ik heb nog een RPi liggen waar ik Domoticz op zou kunnen installeren. En ST kan praten met de Domoticz API, al weet ik niet wat er dan allemaal beschikbaar is. Hier wordt in ieder geval gediscussieerd over het uitlezen van Domoticz sensoren, zou het op die manier misschien kunnen werken?

Zijn er andere manieren te bedenken waarop de slimme meter gebruikt zou kunnen worden? Ik ben nog een leek natuurlijk, maar de slimme meter kabel die ik vond werkt met Domoticz, en ik heb nog een RPi liggen waar ik Domoticz op zou kunnen installeren. En ST kan praten met de Domoticz API, al weet ik niet wat er dan allemaal beschikbaar is. Hier wordt in ieder geval gediscussieerd over het uitlezen van Domoticz sensoren, zou het op die manier misschien kunnen werken?
Ik vraag me af of je al die verlichte panelen van Ikea ook kunt besturen via ST. Die hebben namelijk ook een zigbee kanaal. De mogelijkheden worden dan oneindig, alleen creativiteit vormt dan nog maar de limiterende factor..
[ Voor 15% gewijzigd door Cheffed op 02-08-2017 15:48 ]
@TripleM
Ik kan je hier helaas niet mee helpen aangezien ik alleen ST gebruik.
Maar volgens mij zijn er idd wel mensen die domoticz hebben aangesloten, misschien dat op het ST forum meer over te lezen valt.
@Cheffed
Voorzover ik weet is er alleen een dh gemaakt voor de tradfri verlichting, maar volgens mij kun je erop wachten dat er een dh komt voor die andere verlichting, het is immers Zigbee.
Ik kan je hier helaas niet mee helpen aangezien ik alleen ST gebruik.
Maar volgens mij zijn er idd wel mensen die domoticz hebben aangesloten, misschien dat op het ST forum meer over te lezen valt.
@Cheffed
Voorzover ik weet is er alleen een dh gemaakt voor de tradfri verlichting, maar volgens mij kun je erop wachten dat er een dh komt voor die andere verlichting, het is immers Zigbee.
Ik begin ook steeds meer geinteresseerd te raken in een 'smart home' oplossing voor thuis, zoals SmartThings. Echter, 1 'detail' zit me nogal dwars. Ik heb me altijd voorgenomen om nooit aan zo'n systeem te beginnen, als het *verplicht* via een server van een provider loopt. Zodra die provider er geen zin meer in heeft/failliet gaat/ jou wil verplichten tot een update of betaalde service, dan hang je; en kun je 'alles' gaan vervangen.
Ik kom er niet uit, of SmarthThings ditzelfde probleem heeft. Iemand die daar een helder antwoord op heeft?
PS: Ik heb ook gekeken naar Wireless Sensor Tags (van CAO gadgets); die lijken heel veel te kunnen van wat ik zoek, maar zijn ook niet compatible met ST geloof ik...? En sowieso, werken met een server + gesloten protocol(?)
Ik kom er niet uit, of SmarthThings ditzelfde probleem heeft. Iemand die daar een helder antwoord op heeft?
PS: Ik heb ook gekeken naar Wireless Sensor Tags (van CAO gadgets); die lijken heel veel te kunnen van wat ik zoek, maar zijn ook niet compatible met ST geloof ik...? En sowieso, werken met een server + gesloten protocol(?)
Tsja, ik denk dat je met diezelfde rede geen enkele commitment kunt doen naar een smarthub van welk merk dan ook. Daarbij komt dat het eerst een opzichzelfstaand bedrijf was, nu werkt ST het onder de paraplu van Samsung, dat zegt al genoeg over het vertrouwen. Ik zie het niet gebeuren dat Smartthings stopt, er zit een behoorlijke community achter, weliswaar niet in Nederland. Vergeet niet dat het nog maar in de kinderschoenen staat, en het werkt allemaal al erg goed.BartS12 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 12:08:
Ik begin ook steeds meer geinteresseerd te raken in een 'smart home' oplossing voor thuis, zoals SmartThings. Echter, 1 'detail' zit me nogal dwars. Ik heb me altijd voorgenomen om nooit aan zo'n systeem te beginnen, als het *verplicht* via een server van een provider loopt. Zodra die provider er geen zin meer in heeft/failliet gaat/ jou wil verplichten tot een update of betaalde service, dan hang je; en kun je 'alles' gaan vervangen.
Met @Cheffed ,
Bijna al dit soort systemen werken via een cloudoplossing. Er is er geloof ik 1 die dat niet doet, maar die zijn er weinig. Ik dacht dat Zipato lokaal schakelt. (maar je moet wel zaken via cloud regelen)
Zoals boven gezegd: Het systeem is een aantal jaar geleden door samsung overgenomen. Geeft toch wel iets van zekerheid.
(De verzameling van al je devices zal misschien iets zijn wat je eventueel mee neemt naar je volgende systeem.)
Bijna al dit soort systemen werken via een cloudoplossing. Er is er geloof ik 1 die dat niet doet, maar die zijn er weinig. Ik dacht dat Zipato lokaal schakelt. (maar je moet wel zaken via cloud regelen)
Zoals boven gezegd: Het systeem is een aantal jaar geleden door samsung overgenomen. Geeft toch wel iets van zekerheid.
(De verzameling van al je devices zal misschien iets zijn wat je eventueel mee neemt naar je volgende systeem.)
[ Voor 45% gewijzigd door rinkel op 03-08-2017 15:18 ]
Is dat echt zo...? Zo wel erg teleurstellend zijn. Het hoeft namelijk ook helemaal niet (tenzij ik het begrip niet helemaal scherp heb).Tsja, ik denk dat je met diezelfde rede geen enkele commitment kunt doen naar een smarthub van welk merk dan ook.
Neem bijvoorbeeld de Philips Hue. Weliswaar geen complete smarthub; maar tot op zekere hoogte vergelijkbaar. Die werkt prima zonder enige vorm van Philips server; en als Philips ooit de 'stekker eruit trekt', dan werkt het gewoon door.
Toegegeven, als je van buitenshuis je lampen wilt bedienen, gaat dit wel via een Philips server. Maar daar kan ik altijd omheen, door via een VPN op mijn Synology gewoon thuis in te loggen. Tenzij je eigen internet verbinding er uit ligt; maar dan nog kun je zelf, thuis, nog altijd gewoon *alles* bedienen.
Het andere voorbeeld -en daar komt mijn afkeer vandaan- is (geloof ik) van Google, die een (dacht ik) fabrikant van slimme thermostaten hebben overgenomen; en na een paar jaar de stekker uit dat systeem trokken. Zat iedereen met een mooie, dure, slimme thuis oplossing, die vervolgens niks meer kon dan een 'dom lokaal apparaat' van 2 tientjes. Dus zelfs bij een groot bedrijf als Google zit je niet 'veilig'.
Is Philips met de HUE dan zo'n uitzondering, dat het ook gewoon lokaal werkt?
Volgens mij werkt Vera wel offline. Ik dacht ook zonder cloud-account, maar pin me er niet op vast.BartS12 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 15:03:
[...]
Is dat echt zo...? Zo wel erg teleurstellend zijn. Het hoeft namelijk ook helemaal niet (tenzij ik het begrip niet helemaal scherp heb).
Neem bijvoorbeeld de Philips Hue. Weliswaar geen complete smarthub; maar tot op zekere hoogte vergelijkbaar. Die werkt prima zonder enige vorm van Philips server; en als Philips ooit de 'stekker eruit trekt', dan werkt het gewoon door.
Toegegeven, als je van buitenshuis je lampen wilt bedienen, gaat dit wel via een Philips server. Maar daar kan ik altijd omheen, door via een VPN op mijn Synology gewoon thuis in te loggen. Tenzij je eigen internet verbinding er uit ligt; maar dan nog kun je zelf, thuis, nog altijd gewoon *alles* bedienen.
Het andere voorbeeld -en daar komt mijn afkeer vandaan- is (geloof ik) van Google, die een (dacht ik) fabrikant van slimme thermostaten hebben overgenomen; en na een paar jaar de stekker uit dat systeem trokken. Zat iedereen met een mooie, dure, slimme thuis oplossing, die vervolgens niks meer kon dan een 'dom lokaal apparaat' van 2 tientjes. Dus zelfs bij een groot bedrijf als Google zit je niet 'veilig'.
Is Philips met de HUE dan zo'n uitzondering, dat het ook gewoon lokaal werkt?
@BartS12 Ik heb zelf ook een Synology, hier kun je Domoticz op laten draaien en zou je in principe alles via jouw eigen server kunnen laten draaien.
Domoticz natuurlijk, die was ik even vergeten. Dan draait echt alles in eigen beheer. Volgens mij zijn er nog een paar die dat kunnen.
Wat me overigens mateloos irriteert, is dat Toon niet werkt met IFTTT... ik zou dat zo graag implementeren in ST.
Ik weet inmiddels niet of dit al besproken is, maar Toon heeft een (swagger) API. Ik heb niet echt gekeken wat de mogelijkheden zijn, maar volgens mij ondersteunt WebCore wel http-requests.Cheffed schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 17:01:
Wat me overigens mateloos irriteert, is dat Toon niet werkt met IFTTT... ik zou dat zo graag implementeren in ST.
Wellicht dat het op die manier mogelijk is?
Klopt...helaas kom ik niet zo ver op dat gebied. Ik ben nu nét aan de gang met Webcore, eindelijk wat tijd voor handen.rinkel schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 18:01:
[...]
Ik weet inmiddels niet of dit al besproken is, maar Toon heeft een (swagger) API. Ik heb niet echt gekeken wat de mogelijkheden zijn, maar volgens mij ondersteunt WebCore wel http-requests.
Wellicht dat het op die manier mogelijk is?
daar kun je wel allerlei commando's invoeren iddrinkel schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 18:19:
@Cheffed
Ik heb dit gevonden, naast een JSON PARSE action:
[afbeelding]
Afhankelijk van de Toon-API dus...
https://www.toonapi.com/documentation/swagger-io
Ik heb zelf geen Toon (geen gas hier)
Ik kan wel eens kijken of ik na mijn vakantie eens een node op kan zetten.
Ik kan wel eens kijken of ik na mijn vakantie eens een node op kan zetten.
Idealiter heb ik natuurlijk het liefst een Nest, maar daarvoor heb ik een extra module nodig op mijn ketel...a €180-240. En moet ik overschakelen naar Essent, en nog €120(??) bijbetalen voor de Nest.
Jij overdreef niet toen je vertelde dat de mogelijkheden met Core echt oneindig zijn... je hebt zo een professioneel alarm in elkaar geknutseld! Wat een opties zeg....VET
Jij overdreef niet toen je vertelde dat de mogelijkheden met Core echt oneindig zijn... je hebt zo een professioneel alarm in elkaar geknutseld! Wat een opties zeg....VET
M'n ST hub is binnen!
Eigenlijk had ik gehoopt al met m'n IKEA lampen aan de slag te kunnen, maar de RGB lampen liggen nog niet in de winkel, officieel pas in oktober.
De beste/goedkoopste 'slimme stekker' is dus de Xiaomi, toch? Waar hebben jullie die gekocht? Ik vind em o.a. op DX, (€ 12.84) op GearBest (€14.03) en op Zapals (€11.55), maar als ik er daar een paar koop betaal ik sowieso invoerrechten lijkt me. Op Amazon.de niet, maar daar kan ik de stekker niet vinden (alleen een model voor € 23.87 waar geen Zigbee bij staat, dus ik weet niet of dit hem wel is). En dan moet ik er nog adapters bij ook..
http://www.gearbest.com/l...l?wid=21&utm_source=tt_nl

De beste/goedkoopste 'slimme stekker' is dus de Xiaomi, toch? Waar hebben jullie die gekocht? Ik vind em o.a. op DX, (€ 12.84) op GearBest (€14.03) en op Zapals (€11.55), maar als ik er daar een paar koop betaal ik sowieso invoerrechten lijkt me. Op Amazon.de niet, maar daar kan ik de stekker niet vinden (alleen een model voor € 23.87 waar geen Zigbee bij staat, dus ik weet niet of dit hem wel is). En dan moet ik er nog adapters bij ook..
http://www.gearbest.com/l...l?wid=21&utm_source=tt_nl
[ Voor 6% gewijzigd door TripleM op 08-08-2017 13:49 ]
Ik heb ze zelf bij diverse online winkels gehaald, de laatste bij dx, omdat ze daar ook witte adapters hebben. Die heb ik een stukje ingekort en er op vast gelijmd. Ze werken echt zeer goed.
Het grote voordeel is dat ze goed als repeater werken voor de Xiaomi sensors. Ze schakelen snel.
Ik had de stekker al eens geplaatst, maar hier is ie nog een keer:

Een andere aardige optie is de CoolCam stekker, deze is zwave en ziet eruit als de Fibaro, dus steekt mooi diep in een shucko stekker en is vrij klein.
Ik heb ze bij GB gehaald, type: wr01ze
Deze stekkers hebben wel een paar keer niet geschakeld.
Let er wel op dat je de E neemt, die is voor Europa.
Het grote voordeel is dat ze goed als repeater werken voor de Xiaomi sensors. Ze schakelen snel.
Ik had de stekker al eens geplaatst, maar hier is ie nog een keer:

Een andere aardige optie is de CoolCam stekker, deze is zwave en ziet eruit als de Fibaro, dus steekt mooi diep in een shucko stekker en is vrij klein.
Ik heb ze bij GB gehaald, type: wr01ze
Deze stekkers hebben wel een paar keer niet geschakeld.
Let er wel op dat je de E neemt, die is voor Europa.
[ Voor 69% gewijzigd door rinkel op 08-08-2017 22:04 ]
Zo vanmiddag weer 3 xiaomi aqara door sensor binnen gekregen en ze werken goed.
De batterij blijft alleen op 100% staan hoop dat daar snel een oplossing voor komt.
De batterij blijft alleen op 100% staan hoop dat daar snel een oplossing voor komt.
Ik heb nog niet verder gekeken naar de dh voor de Aqara. Ik heb een tijdje geleden die aanpassing gedaan zodat je geen uitroepteken of melding kreeg voor 0%. Ik hoopte op een batt %, maar lijkt er al een tijdje op dat die waarde altijd 100% teruggeeft.
Ik zal er weer een keer in duiken.
Overigens werkt de laatste firmware goed met de Xiaomi sensoren.
Ik zal er weer een keer in duiken.
Overigens werkt de laatste firmware goed met de Xiaomi sensoren.
[ Voor 10% gewijzigd door rinkel op 12-08-2017 10:53 ]
Bij mij blijf deze ook op 100% staan maar nu vind ik dat niet het ergste. Verder werkt hij goed.
Nu heb ik nog een vraag.
Op de deur van mijn toilet het ik een sensor geplaatst en heb er op Philips hue hangen maar nu wil ik deze voor 10 min aan laten gaan zodra de deur open gaat.
Iemand een oplossing voor?
* heb al iets gevonden maar jullie mogen nog wel een oplossing posten misschien dat die van jullie beter is. P
Nu heb ik nog een vraag.
Op de deur van mijn toilet het ik een sensor geplaatst en heb er op Philips hue hangen maar nu wil ik deze voor 10 min aan laten gaan zodra de deur open gaat.
* heb al iets gevonden maar jullie mogen nog wel een oplossing posten misschien dat die van jullie beter is. P
[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 939043 op 12-08-2017 13:24 ]
Zelf gebruik ik de smartapp 'Smart Lighting' die in de marketplace staat. Wel icm met de bewegingssensoren ipv deursensoren van Xiaomi.Anoniem: 939043 schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 12:00:
Ik zal er eens naar kijken als ik terug ben van vakantie.Anoniem: 939043 schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 12:00:
Bij mij blijf deze ook op 100% staan maar nu vind ik dat niet het ergste. Verder werkt hij goed.
Nu heb ik nog een vraag.
Ik heb die vraag meermalen gezien en er is volgens mij wel een nette oplossing voor via Webcore.
Ben vandaag even aan het prutsen geweest en heb aan een van de sensoren een aan/uit schakelaar gezet en ST de verlichting gekoppeld aan deze sensor. Nu als ik aan druk gaat de verlichting in de hal en slaapkamer aan en als ik op uit druk gaat alle verlichting in het huis uit. Makkelijk voor naast het bed. Hahaha leuk dit.
Maar nu wil ik er ook een op mijn deurbel. Hoe pak ik dit aan! Want op de schakelaar van de deurbel staat wel spanning.
Maar nu wil ik er ook een op mijn deurbel. Hoe pak ik dit aan! Want op de schakelaar van de deurbel staat wel spanning.
@Anoniem: 939043 Daar moet je dan een zogeheten "relais" tussen zetten. Dat ding doet niets meer dan een spanning omzetten naar een schakelaar.

Overigens heb ik net zelf 2 Aeon Recessed Door sensors ingebouwd. Werken goed, meteen juist gedetecteerd, zonder DH.
Probeer deze eens:Anoniem: 939043 schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 12:00:
Nu heb ik nog een vraag.

Overigens heb ik net zelf 2 Aeon Recessed Door sensors ingebouwd. Werken goed, meteen juist gedetecteerd, zonder DH.
[ Voor 60% gewijzigd door rinkel op 20-08-2017 16:17 ]
Ik begin webcore nu een beetje door te krijgen en word steeds leuker maar als ik op mijn dashboard sta dan zie ik false en truth staan. Waar staan deze voor?
Ik doe tegenwoordig bijna alles in Webcore. Ik vind het heerlijk werken.
Volgens mij is dat de piston status van de laatste keer dat deze heeft gedraaid.
Je hebt een voorwaarde in de piston staan die ergens aan moet voldoen. De laatste keer dat de piston heeft gedraaid geeft een true/false terug.
Hopelijk maakt dit iets duidelijk?
Volgens mij is dat de piston status van de laatste keer dat deze heeft gedraaid.
Je hebt een voorwaarde in de piston staan die ergens aan moet voldoen. De laatste keer dat de piston heeft gedraaid geeft een true/false terug.
Hopelijk maakt dit iets duidelijk?
[ Voor 12% gewijzigd door rinkel op 21-08-2017 22:04 ]
In webcore heb ik nu
Als de deurbel gaat krijg ik een notificatie en gaat de verlichting in de hal en buiten branden tussen een bepaalde tijd. De verlichting in de woonkamer gaat 5 keer knipperen en daarna uit maar dat wil ik niet. Als de verlichting 5 keer knippert moet deze weer terug gaan naar waar ze op stonden. Iemand de oplossing?
Als de deurbel gaat krijg ik een notificatie en gaat de verlichting in de hal en buiten branden tussen een bepaalde tijd. De verlichting in de woonkamer gaat 5 keer knipperen en daarna uit maar dat wil ik niet. Als de verlichting 5 keer knippert moet deze weer terug gaan naar waar ze op stonden. Iemand de oplossing?
Volgens mij kun je variabele aanmaken.Anoniem: 939043 schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 10:15:
In webcore heb ik nu
Deze zou je als sleutel kunnen gebruiken die de status van je verlichting bijhoudt voordat de bel ging.
Dus eerst:
Set variabele = huidige verlichtingstatus
... aanuitaanuitaanuit - ding
IF variabele = uit
turn off verlichting
ELSE
turn on verlichting
Edit:
Overigens gebruik in ST ook als "alarmsysteem" naar volle tevredenheid, echter zonder bewegingsmelders. Tijd om die maar eens te gaan shoppen.
[ Voor 22% gewijzigd door rinkel op 28-08-2017 21:43 ]
Anoniem: 964595
In mijn huis worden alle lichten via drukschakelaars en DIN mounted relais (teleruptors?) aangestuurd. Dit met de bedoeling om gemakkelijk te integreren met een domotica systeem maar dat is er nooit van gekomen.
Na het lezen van dit topic begin ik zin te krijgen om zelf aan te slag te gaan met SmartThings. Weet er iemand of er relais bestaan die hiermee te integreren zijn? Lijkt mij handiger dan al mijn lichtpunten 'smart' te maken.
Alvast bedankt voor elke reactie.
Na het lezen van dit topic begin ik zin te krijgen om zelf aan te slag te gaan met SmartThings. Weet er iemand of er relais bestaan die hiermee te integreren zijn? Lijkt mij handiger dan al mijn lichtpunten 'smart' te maken.
Oei, niet dat ik weet. Wellicht zou je zelf iets kunnen maken met een zigbee stekker en een 230v relais.Anoniem: 964595 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 23:24:
In mijn huis worden alle lichten via drukschakelaars en DIN mounted relais (teleruptors?) aangestuurd. Dit met de bedoeling om gemakkelijk te integreren met een domotica systeem maar dat is er nooit van gekomen.
Of je zou naar een Qubino of Fibaro inbouwrelais kunnen kijken. Die hebben vaak een relaisfunctie, maar daar zou jeje even in moeten verdiepen. Nadeel van die dingen is dat ze aardig aan de prijs zijn (zoals de meeste zwave dingen): een euro of 50 per stuk.
Zelf iets in elkaar solderen is het goedkoopst.
Hallo
Weet iemand hoe ik yeelight kan toevoegen aan smartthings? Kan niks vinden waar ik wat van snap! Heb 2 color light maar nu nog toevoegen.
Groetjes Erik
Weet iemand hoe ik yeelight kan toevoegen aan smartthings? Kan niks vinden waar ik wat van snap! Heb 2 color light maar nu nog toevoegen.
Groetjes Erik
Ik heb dit even voor je nagelezen, maar deze werken niet standaard met ST, volgens mij alleen via een extern ander apparaat (raspberry). Volgens mij ook niet Zigbee of Zwave.
Op het ST forum zijn ze er wel mee bezig geweest, maar nog steeds geen oplossing vziw.
Ik weet niet welk type je hebt, maar zou eerder kijken naar de Tradfri van Ikea, als je een gewone lamp zoekt, deze werken namelijk wel via Zigbee.
Op het ST forum zijn ze er wel mee bezig geweest, maar nog steeds geen oplossing vziw.
Ik weet niet welk type je hebt, maar zou eerder kijken naar de Tradfri van Ikea, als je een gewone lamp zoekt, deze werken namelijk wel via Zigbee.
[ Voor 22% gewijzigd door rinkel op 17-09-2017 14:04 ]
Ik kon ook al geen oplossing vinden maar dan toch maar via ifttt gebruiken tot er een oplossing voor is gevonden.
Als alternatief komt Ikea (als het goed is) eind deze maand met een Tradfri RGB versie. Deze zijn wel Zigbee en zullen zeker werken met Smartthings.
Er is al een device handler voor, zie dit topic op het smartthings forum.
Ze zijn inmiddels hier en daar al leverbaar, maar nog niet officieel. Wellicht dat het Tradfri topic meer info geeft.
Hier iemand die deze lamp al gekocht heeft.
Er is al een device handler voor, zie dit topic op het smartthings forum.
Ze zijn inmiddels hier en daar al leverbaar, maar nog niet officieel. Wellicht dat het Tradfri topic meer info geeft.
Hier iemand die deze lamp al gekocht heeft.
[ Voor 50% gewijzigd door rinkel op 18-09-2017 18:58 ]
Weet iemand of het mogelijk is die github updates te krijgen op de uk ST hub.
Ik vind het zo jammer dat ik iedere keer met een nieuwe handler of app de code moet gaan kopiëren en plakken
Ik vind het zo jammer dat ik iedere keer met een nieuwe handler of app de code moet gaan kopiëren en plakken
Ja dat kan, ik heb het ook werkend.
hier kun je meer info vinden.
hier kun je meer info vinden.
Ik heb net geprobeerd om de nieuwe Tradfri gu10 lampen te koppelen, dit ging helaas niet.
Het gaat om de goedkope lampen van 6,99 euro. Die staan nog niet op de website, alleen als je de directe link weet: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80365270/
Edit
Inmiddels omgeruild voor de duurdere warm/koudlicht. Koppelen ging snel en werken nu prima.
Ik heb deze device handler gebruikt. Deze ondersteunt dimmen en 3 kleurtemperaturen. Ook kun je de kleurtemperatuur nog traploos instellen, maar geen RGB (uiteraard).
Het gaat om de goedkope lampen van 6,99 euro. Die staan nog niet op de website, alleen als je de directe link weet: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80365270/
Edit
Inmiddels omgeruild voor de duurdere warm/koudlicht. Koppelen ging snel en werken nu prima.
Ik heb deze device handler gebruikt. Deze ondersteunt dimmen en 3 kleurtemperaturen. Ook kun je de kleurtemperatuur nog traploos instellen, maar geen RGB (uiteraard).
[ Voor 46% gewijzigd door rinkel op 04-10-2017 08:52 ]
Anoniem: 978577
Voor ik op buy klik toch effe checken of ik de juiste heb:
https://www.amazon.co.uk/...&keywords=smartthings+hub
Beetje in de war omdat deze 69 pond is en niet 99 zoals de meesten hier zeggen.
Er staat er ook eentje van 159 pond 'second gen', maar dat lijkt de US versie te zijn.
Er staat er ook eentje van 159 pond 'second gen', maar dat lijkt de US versie te zijn.
Het is idd die eerste. Ik zie em nog steeds staan voor 99 GBP. Is die andere niet een gebruikte?Anoniem: 978577 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 01:25:
Voor ik op buy klik toch effe checken of ik de juiste heb:
De tweede link is idd een US versie. Die moet je in europa niet hebben ivm afwijkende zwave frequenties. Zou betekenen dat je europese zwave devices niet kunt gebruiken.
Ik zweer het - gisteren stond ie daar (nieuw) aan £69. Dayum. promo gemistrinkel schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 08:51:
[...]
Het is idd die eerste. Ik zie em nog steeds staan voor 99 GBP. Is die andere niet een gebruikte?
thanks !
Mijn eerste lamp hangt aan ST! Een IKEA RGB lamp. De volgende stap is wat gewone apparaten met stekker aansluiten, en een inbouwdimmer voor de lamp boven mijn eettafel. Ik zat te denken aan een Fibaro Dimmer 2, of weet iemand een goedkopere optie die goed werkt? De Fibaro kost 50 euro bij Alternate:
https://www.alternate.nl/...356&s2m_product_id=LHWLF3
https://www.alternate.nl/...356&s2m_product_id=LHWLF3
Voor dimmers en andere inbouwschakelaars zijn helaas vziw geen alternatieven. Ik heb de inbouwschakelaars van Qubino gebruikt en hebben nog nooit gefaald, maar Fibaro moet ook lukken. De Qubino's zijn zelfs iets duurder.
Voor dimmen gebruik ik zelf de dimmer van ikea (de puck) icm met de andere tradfri verlichting.
Het is niet zo mooi als een inbouw, maar het werkt.
Voor dimmen gebruik ik zelf de dimmer van ikea (de puck) icm met de andere tradfri verlichting.
[ Voor 25% gewijzigd door rinkel op 05-10-2017 17:15 ]
Kijk , nu staat ie weer aan 69 pond (op die eerste link)Anoniem: 978577 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 15:51:
[...]
Ik zweer het - gisteren stond ie daar (nieuw) aan £69. Dayum. promo gemist
thanks !
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 978577 op 06-10-2017 03:31 ]
Er is een nieuw forum voor WebCore
Ik zal de TS even bijwerken.
Ady is ook bezig met een nieuwe Android/iOs app voor webcore. Erg benieuwd!
Ik zal de TS even bijwerken.
Ady is ook bezig met een nieuwe Android/iOs app voor webcore. Erg benieuwd!
Het hoeft niet per se mooi te zijn, maar voor het lichtpunt boven mijn eettafel wil ik een LUNNOM lamp en die zijn niet slim. Dan ga ik denk ik voor die Fibaro, ik moet er wel een bypass bij kopen als ik LED wil dimmen zie ik. Komt er weer 12 euro bij. Oh well.rinkel schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 17:14:
Voor dimmers en andere inbouwschakelaars zijn helaas vziw geen alternatieven. Ik heb de inbouwschakelaars van Qubino gebruikt en hebben nog nooit gefaald, maar Fibaro moet ook lukken. De Qubino's zijn zelfs iets duurder.
Ah ja dan is een inbouw eigenlijk wel noodzakelijk.
Ik zie hier mensen die ipv de HUE's van Philips , de smartlights van IKEA aanschaffen.
Nu zag ik dat die met hun eigen motion sensor komen.
Is die motion sensor te koppelen aan ST ?
maw. moet ik dan geen Xiaomi motion sensors kopen ?
http://www.ikea.com/us/en/catalog/products/20338944/
edit: apparently that is a YES : https://community.smartthings.com/t/ikea-tradfri/59229/201
Nu zag ik dat die met hun eigen motion sensor komen.
Is die motion sensor te koppelen aan ST ?
maw. moet ik dan geen Xiaomi motion sensors kopen ?
http://www.ikea.com/us/en/catalog/products/20338944/
edit: apparently that is a YES : https://community.smartthings.com/t/ikea-tradfri/59229/201
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 978577 op 12-10-2017 08:34 ]
Hai Iedereen,
kunnen we binnenkort ST verwachten bij de lokale MediaMarkt of de BCC (ook MM) met nederlandse stekkers? Nog even en Zwave is weer verouderd en slaan we deze tech over?
kunnen we binnenkort ST verwachten bij de lokale MediaMarkt of de BCC (ook MM) met nederlandse stekkers? Nog even en Zwave is weer verouderd en slaan we deze tech over?
Ik denk het voorlopig niet helaas.
Ik heb de UK versie (kan ook niet anders) en die werkt prima.
Zwave lijkt op dit moment een beetje te worden ingehaald door Zigbee; Hue en Tradfri. Op zich een goeie ontwikkeling omdat Zigbee een stuk goedkoper is. Toch is dat alleen nog maar op het gebied van verlichting (al komen er binnenkort Tradfri stekkers)
Zwave blijft op domoticagebied toch nog wel even de leider. Ik denk niet dat zwave snel zal verdwijnen.
Op zich zit je dan bij ST wel redelijk veilig: ondersteunt beide.
Nu zal Apple met HomeKit ook wel iets gaan betekenen, al stelt dit vooralsnog maar weinig voor. Dit zou Bluetooth als domoticaprotocol nog een duwtje kunnen geven. Er is echter wel sprake van HomeKit ondersteuning voor Tradfri, maar geen idee wat daar de status van is.
ST heeft overigens ook een Bluetooth radio aan boord, alleen staat die uit.
Ik heb de UK versie (kan ook niet anders) en die werkt prima.
Zwave lijkt op dit moment een beetje te worden ingehaald door Zigbee; Hue en Tradfri. Op zich een goeie ontwikkeling omdat Zigbee een stuk goedkoper is. Toch is dat alleen nog maar op het gebied van verlichting (al komen er binnenkort Tradfri stekkers)
Zwave blijft op domoticagebied toch nog wel even de leider. Ik denk niet dat zwave snel zal verdwijnen.
Op zich zit je dan bij ST wel redelijk veilig: ondersteunt beide.
Nu zal Apple met HomeKit ook wel iets gaan betekenen, al stelt dit vooralsnog maar weinig voor. Dit zou Bluetooth als domoticaprotocol nog een duwtje kunnen geven. Er is echter wel sprake van HomeKit ondersteuning voor Tradfri, maar geen idee wat daar de status van is.
ST heeft overigens ook een Bluetooth radio aan boord, alleen staat die uit.
[ Voor 31% gewijzigd door rinkel op 12-10-2017 23:19 ]
Hellup. Ik heb Webcore geinstalleerd en een eenvoudige piston gemaakt waarin iedere dag met zonsondergang een aantal lampen aan wordt gezet. Een paar dagen heeft dat keurig gewerkt. Nu dacht ik alleen wat lampen te hebben toegevoegd, maar blijkbaar heb ik ook iets anders gedaan want de piston werkt niet meer. Als ik over de piston hover in de lijst met pistons, staat er ook 'executed 4 days ago'. Maar ik weet niet zo goed wat ik kan controleren. Iemand tips?
Kun je de pison met ons delen?
Als je in de piston onderaan op het groene fototoestel-knopje drukt krijg je een popup met je piston en een code erin, als je die code deelt kan ik die importeren en even meekijken.
Als je in de piston onderaan op het groene fototoestel-knopje drukt krijg je een popup met je piston en een code erin, als je die code deelt kan ik die importeren en even meekijken.
Uiteraard!

Boven de piston staat nog:
Status
This piston is currently active and humming happily.
Quick facts
Piston state: true
Last executed: 10/8/2017, 7:01:59 PM
Next scheduled: 10/15/2017, 6:47:00 PM
Subscriptions: no events, 3 controls
En dat next scheduled stond er net niet. Wat ik net had gedaan was "Date & Time happens daily at $sunset" aangepast naar "$localNow happens daily at $sunset", opgeslagen maar toen stond er nog geen 'next scheduled'. Heb ik het weer terug veranderd, en nu staat er weer wel 'next scheduled', namelijk vanavond. Maar ik heb nog een andere piston gemaakt om deze dingen automatisch weer uit te zetten om middernacht, die ook met "Date & Time happens daily at $midnight", en daar staat dat ie never executed is en er is geen next scheduled. Boven die piston staat ook de mededeling "This piston does not subscribe to any events. Unless executed by other means, it will never run on its own.", en dat stond net ook boven m'n andere piston, maar nu niet meer. Ik snap er niks van...

Status
Quick facts
En dat next scheduled stond er net niet. Wat ik net had gedaan was "Date & Time happens daily at $sunset" aangepast naar "$localNow happens daily at $sunset", opgeslagen maar toen stond er nog geen 'next scheduled'. Heb ik het weer terug veranderd, en nu staat er weer wel 'next scheduled', namelijk vanavond. Maar ik heb nog een andere piston gemaakt om deze dingen automatisch weer uit te zetten om middernacht, die ook met "Date & Time happens daily at $midnight", en daar staat dat ie never executed is en er is geen next scheduled. Boven die piston staat ook de mededeling "This piston does not subscribe to any events. Unless executed by other means, it will never run on its own.", en dat stond net ook boven m'n andere piston, maar nu niet meer. Ik snap er niks van...
Een IF gebruik je meestal bij een gebeurtenis in WebCore, dus als een lamp aan gaat of een deur open gaat. Vandaar de melding "This event does not subscribe to any event"TripleM schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 01:11:
Uiteraard!
[afbeelding]
Status
Quick facts
Ik zou in jouw geval een Timer gebruiken. Je kunt die vinden als je naar Advanced gaat.
Een simpel voorbeeld:

Ahhh! Ga ik dat gewoon es doen. Dat ziet er iets logischer uit. Dankje!
-edit- Gelukt! Ik zie meteen al een 'next scheduled' date staan, dus dat lijkt te werken. Maar nu:
Mijn nieuwe piston wordt iedere dag 20 minuten voor zonsondergang uitgevoerd. Ik heb hem zo ingericht dat als mijn telefoon dan 'present' is, de lampen aan gaan. Dus wilde ik in een andere piston regelen dat als ik thuis kom en het is na '20 minuten voor zonsondergang', dat dan de lampen alsnog aan gaan. Nu kan ik wel het deel inregelen dat als mijn telefoon verandert naar 'present', en de tijd tussen zonsondergang en middernacht is, dat dan de lampen aan gaan, maar kan ik dan met die variabelen ook nog rekenen? Want als ik dit zo laat, en ik kom 10 minuten voor zonsondergang thuis, dan gaan de lampen nooit aan
-edit- Gelukt! Ik zie meteen al een 'next scheduled' date staan, dus dat lijkt te werken. Maar nu:
Mijn nieuwe piston wordt iedere dag 20 minuten voor zonsondergang uitgevoerd. Ik heb hem zo ingericht dat als mijn telefoon dan 'present' is, de lampen aan gaan. Dus wilde ik in een andere piston regelen dat als ik thuis kom en het is na '20 minuten voor zonsondergang', dat dan de lampen alsnog aan gaan. Nu kan ik wel het deel inregelen dat als mijn telefoon verandert naar 'present', en de tijd tussen zonsondergang en middernacht is, dat dan de lampen aan gaan, maar kan ik dan met die variabelen ook nog rekenen? Want als ik dit zo laat, en ik kom 10 minuten voor zonsondergang thuis, dan gaan de lampen nooit aan
[ Voor 83% gewijzigd door TripleM op 15-10-2017 20:16 ]