Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Het SmartThings Topic

Introductie

SmartThings bestaat reeds sinds 2012 en is begonnen als een Kickstarter project. In 2014 is het bedrijf overgenomen door Samsung. De eerste versie was alleen voor de Amerikaanse markt geschikt, maar
in 2015 kwam er een nieuwe versie, de V2, met een Engelse (EU) introductie.
Omdat Z-Wave in de VS op een andere frequentie werkt dan in de EU zijn er dus twee versies van de Hub verschenen. Omdat er alleen Engelstalige landen worden ondersteund is de app alleen in het Engels te krijgen.
Op dit moment worden zowel Zigbee als Z-Wave ondersteund. Er is ook nog een Bluetooth radio aanwezig, maar deze is (softwarematig) uitgeschakeld.
Mijn ervaring is dat Zigbee sneller schakelt dan Zwave.

De Hub

De SmartThings Hub is de centrale aansturings-unit. Deze stuurt alle "Things" aan. Dit kan uiteraard via internet of Wifi. Vergelijkbaar met de HC2 van Fibaro of de hub van Vera.
De SmartThings Hub heeft geen directe webinterface, maar werkt via een cloudinterface of uiteraard een app. In de cloudinterface kunnen verschillende "Things" worden aangemaakt of gewijzigd. Als bijvoorbeeld een schakelaar niet herkent wordt vanuit de app kun je in de cloudinterface het type wijzigen in iets wat het het meest op lijkt, daardoor kan een niet herkent device alsnog, mogelijk, werkend gemaakt worden.

De Hub heeft de volgende aansluitingen:
  • Voeding (5v)
  • USB
  • Ethernet
Wifi wordt niet ondersteund. Al kunnen sommige Wifi schakelaars wel worden aangestuurd (bv Belkin WeMo)

Versies
Op dit moment zijn er twee versies van de Hub:
  • US versie
  • UK versie (EU)
Let er op dat de US versie niet (goed) in de EU werkt, aangezien de frequentie van Z-Wave verschilt. Dit is van belang als je een goedkope Hub uit de US wilt meenemen. Voor Zigbee geldt dit verschil niet.

Z-Wave frequenties:
  • US: 916 MHz
  • EU: 868.42 MHz

Things

Op dit moment is er een behoorlijke lijst van "Things" die kunnen worden aangesloten op de Hub. De EU lijst is terug te vinden op de website van Samsung, naast de standaard lijst.
Deze lijst is nog groeiende omdat Samsung steeds meer nieuwe apparaten ondersteunt. Dit zijn echter niet alle apparaten die gebruikt kunnen worden. De meeste zwave apparaten werken wel. Zigbee is wat meer uitproberen en er worden vaker custom device handlers voor geschreven.
Ik wil hier een lijst samenstellen van ervaringen van tweakers. Dus wat is je ervaring met een specifiek apparaat, kan deze worden aangestuurd vanuit de Hub en werken alle functies.

Z-Wave
  • TKB Home EU stekker
  • Qubino Flush D1 inbouw relais ZMNHND1
  • Neo Coolcam stekker (WR01ZE)
  • Aeon recessed door/window sensor

Zigbee
  • Hue verlichting (Hue, Living Whites, Lightstrip, Ambiance en Lux)
  • LivingWhites 220V plug
  • Samsung SHN-P6410BN camera
  • SmartThings Presence, Motion Sensor, Outlet, SmartSense deurcontact
  • Osram EU Stekker
  • Ikea Trådfri E27 980lm (103.182.63)
  • Ikea Trådfri gu10 400lm (003.182.92)
(Ikea Device handler)

Overig / onbekend
  • Honeywell Round Connected thermostaat
  • Somfy motoren in rolluiken en zonneluifel (via link naar Domoticz op een RPi)
  • iPhone als presence sensor

El-cheapo (China)
  • Orvibo deur sensor (alleen gebruiken dicht bij de Hub)
  • Orvibo motion sensor
  • Xiaomi deur sensor
  • Xiaomi motion sensor
  • Xiaomi Smart Plug Zigbee (heeft wel een apapter nodig)
  • Xiaomi Smart Button
hier kun je de devicetypes voor Xiaomi vinden.

Pairing Xiaomi sensoren
Zet de ST-hub in pairing mode in de app. Ga in de app naar Things en klik op de + rechtsboven.

Houdt de resetknop ongeveer 3 seconden ingedrukt, totdat de LED oplicht. De sensor staat nu in pairing mode.
Na deze initiele knipperende LED is er een kleine pauze, daarna zal de LED een enkele keer (lang) oplichten, OF 3 snelle korte (pairing succesvol).

Als de LED een enkele keer oplicht is de pairing niet goed gegaan en moet je de sensor weer "wakker" maken met een korte klik op de resetknop. De LED zal weer kort oplichten en het pairing proces start opnieuw. Herhaal dit totdat je de LED 3x ziet oplichten, dan is de pairing succesvol en zal de sensor in de app verschijnen.

Niet compatible
  • Ikea Tradfri Led E27 1000 lumen (603.384.52)
  • Ikea Tradfri Led-lamp GU10 400 lumen (803.652.70)

De app

Zoals bij de meeste domotica system is er uiteraard een app te downloaden: SmartThings. Deze is er momenteel alleen in het Engels.

De app is eigenlijk het centrale punt van bediening, er kunnen ook meerdere gebruikers worden aangemaakt zodat meerdere mensen de app op hun telefoon kunnen bedienen.

Dashboard
Op het dashboard staan de meest belangrijke zaken getoond. Dit kun je zelf (deels) instellen. Daarnaast is het mogelijk een in-app op het dashboard te tonen. Ikzelf gebruik Smart Home Monitor op het dashboard.

MyHome: Things / Rooms / Family
Op de "Things" tab zie je een overzicht van alle aangesloten devices.
Bij "Rooms" kun je een huisindeling maken, zoals in onderstaand voorbeeld, vervolgens kun je je devices in een kamer plaatsen:

Bij "Family" kun je alle gebruikers zien en gebruikers toevoegen. Ook kun je zien of ze thuis zijn.

Automation: Routines / Smartapps
Hier kun je routines of scenes aanmaken. Lampen laten schakelen op een bepaald tijdstip, of onder voorwaarden, zoals een andere lamp die ingeschakeld wordt, een deur die open gaat etc.
De mogelijkheden zijn standaard minder dan standaard bij Fibaro, Vera en Zipato. Wel biedt de IDE mogelijkheden om zelf smartapps te schrijven. In de marketplace staan al behoorlijk wat apps geschreven door de community zoals WebCoRE (Community’s own Rules Engine), hierover later meer.

SmartThings heeft overigens ook integratie met IFTTT (If This Then That) voor als het wat lastiger moet worden.

Marketplace
Via de marketplace kun je nieuwe devices toevoegen. Het voordeel hiervan heb ik nog niet kunnen ontdekken, aangezien je dit ook via "Things" kunt doen.

De marketplace voor apps is wel handig. Hier kun je de zelfgemaakte gedeelde apps vanuit de community zoeken en installeren. Hierover meer bij Smart Apps.

Notificaties

SmartThings kent op dit moment twee type notificaties: Push en SMS. Deze zijn bij pratisch alle routines in te stellen. Dus indien er een scene wordt geactiveerd kan er een push bericht of sms worden gestuurd. Dit kan ook als er een scene op tijdstip automatisch wordt geactiveerd. Daarnaast kunnen vele smartapps ook noificaties versturen, zoals bijvoorbeeld "Simple Device Viewer", "Notify me When" en "WebCoRE"
Dit werkt goed.
Via WebCore is het ook mogelijk om (meerdere)emails te versturen.

Cloud Interface (IDE)

SmartThings werkt voor een groot deel via de cloud. Dit betekent dat je veel van het onderhoud via een webinterface kunt doen. Daarnaast is hier ook een Integrated Development Environment (IDE) te vinden, waar je zelf het e.e.a. kunt ontwikkelen. De cloudinterface kun je openen via: https://graph.api.smartthings.com/

Onderhoud
Via de cloudinterface kun je je hub onderhouden, locatie aanpassen (voor telefoon als presence sensor), modes aanmaken (Weg, Thuis, Vakantie, Etc).
Ook zijn hier de activiteiten logs te vinden.

Device handlers
Mocht een device (Thing) niet direct werken, dan is het, in veel gevallen, mogelijk om zelf een device handler te maken. Zo heeft de community handlers gemaakt die bijvoorbeeld ook het verbruik doorgeven, wat standaard soms niet werkte. Ook kunnen op deze wijze devices worden gekoppeld die standaard door ST niet ondersteund worden.

Smart apps
Mocht je er niet uit komen met de standaard scenes/routines, dan is er de mogelijkheid om zelf je
apps te schrijven en met anderen te delen. Samsung gebruikt hiervoor Groovy in een sandbox.
Er is al veel door de community geschreven en gedeeld. Deze kun je hier ook vinden.
Het is ook mogelijk de apps via de marketplace in de app te installeren.

WebCoRE
WebCore is een smartapp welke op de server draait. Deze is geschreven door de community zelf en maakt het mogelijk om complexe IF... THEN... ELSE... constructies in te maken (en draaien uiteraard op de server) Tevens zijn AND/OR constructies mogelijk. Ook is het mogelijk om emails of pushberichten te versturen, of spraakberichten op een Sonos systeem.
Webcore is erg krachtig en geeft hiermee de tweaker enorm veel mogelijkheden. Je kunt echt helemaal los gaan.
Hiervoor gebruik je een webomgeving: https://dashboard.webcore.co/

Een overzicht:

Een voorbeeld van een piston die controleert of alle deuren en ramen dicht zijn als je weg gaat (status anders dan Home):

De sources voor WebCoRE kun je hier vinden
Meer info vind je hier

SmartTiles
Net als WebCoRE is SmartTiles een smartapp die door de community ontwikkeld is.
Hiermee is het mogelijk via een webinterface je things te bedienen of de status te bekijken. Je kunt 5 verschillende dashboards maken en je kunt e.e.a. aardig configureren.

Simple Device Viewer
Dit is een SmartApp die "Things" in de gaten kan houden en als nodig een push notificatie sturen, bijvoorbeeld als een batterij of temperatuur onder een bepaalde setting komt

Betrouwbaarheid

Na ongeveer 7 maanden in gebruik heeft het systeem een enkele keer niet goed geschakeld. Ik kan niet anders zeggen dan dat het tot nu toe vrij betrouwbaar zijn werk heeft gedaan.

Links

Smartthings forum
Ikea Tradfri device type topic
Xiaomi device types topic
Smartthings device types (Github)
WebCore forum

Device handlers

Xiaomi (Github)
Ikea Tradfri (Github)

Smartapps

WebCore (Github)

Media

Nog in onderhoud...

rinkel wijzigde deze reactie 20-02-2018 22:00 (255%)

Heb inmiddels een aantal Xiaomi Zigbee plugs ontvangen. Ze waren wat lastig te pairen en nu iemand een device handler heeft geschreven werken ze.
Vooralsnog betrouwbaar, maar zal in de komende tijd moeten blijken. Ik heb wel de temperatuurmeting moeten uitzetten om ze goed werkend te krijgen (dus zonder de temp meting)
De repeater functie werkt wel voor de plugs (getest) maar helaas niet goed voor de Orvibo deur sensor.
Het mooie is dat deze dingen tussen de 10 en 15 euro kosten, bij de bekende chinese sites. De bouwkwaliteit is (zoals altijd van Xiaomi) keurig.
Een Xiaomi Deur sensor is onderweg, die zal ik dan eens testen.

Daarnaast heb ik een vijftal Qubino Flush inbouw relais werkend (z-wave). Deze werken zeer goed.

De Xiaomi plug:

rinkel wijzigde deze reactie 03-01-2017 12:01 (46%)

quote:
Martino-s schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 12:38:
[...]

Interessant om te lezen! Je hebt me nieuwsgierig gemaakt, nu heb ik wat vragen:
  • Aan de foto te zien heb je de Xiaomi Zigbee plugs direct in het stopcontact gestoken, zonder adapter? Ik dacht dat deze plugs niet af-fabriek met een EU-stekker te bestellen waren....
  • Geven ze wel de juiste aan/uit status terug in de app? Dus is er daadwerkelijk twee-weg communicatie?
  • Waar kan ik de genoemde device handler vinden, waarmee jij de plugs werkend kreeg?
  • Ik ben benieuwd naar je ervaring met de Xiaomi Deur sensor, als je deze eenmaal binnen hebt...
  • Is het SmartThings systeem naar jouw idee ook geschikt als Alarmsysteem?
  • Maak jij ook gebruik van spraak gestuurde commando's? En kan je hiermee ook je niet officiële sensors bedienen?
  • In je OP lees ik dat "eea sneller en beter te werken dan KaKu". Blijkbaar heb je KaKu apparatuur. Bedien je deze ook d.m.v. SmartThings? (bijv. via Domoticz op een Raspberry pi met een RFXCOM)
  • Waar gebruik jij je Qubino Flush inbouw relais voor? (gewoon nieuwsgierig 8) )
Succes met je interessante project! :*)
De Xiaomi's heb ik wel met een adapter gebruikt, dit zijn die kleine AU-EU adapters. Deze heb ik echter kleiner gemaakt met een slijptol zodat ze mooier in een Schuko stopcontact zitten. De adapters heb ik vervolgens met epoxy vastgelijmt.

De status wordt idd netjes teruggegeven aan ST. Ik heb wel gemerkt dat als je op Xiaomi zelf klikt, dat het dan wel eens voorkomt dat de status niet netjes wordt doorgegeven. Ik heb nu de temp-sensor uit de code gehaald, dat scheelt zeker een stuk. Ze schakelen overigens behoorlijk snel. Bedenk wel dat ze voorheen niet werkten, maar na een update wel. Geen idee of dit zo blijft.

De device handler kun je hier vinden.
Het pairen vraagt alleen nog even wat aandacht omdat dan niet het zigbee-id wordt doorgegeven.

Op dit moment ben ik nog niet echt toegekomen aan het testen als alarmsysteem. Mijn eerste focus was op het vervangen van klikaanklikuit. Wat vandaag gelukt is. Ik merk wel dat de Orvibo sensors niet prettig samenwerken met andere Zigbee repeaters. Als ze direct aan de ST-hub verbonden zijn gaat het wel goed.
Ik ga dit nog eens testen met de Xiaomi sensors. Het testen als alarmsysteem staat nu op de agenda, maar dan heb ik wel wat meer sensors nodig. Ik neig wel een beetje naar zwave sensors, dat voelt toch iets betrouwbaarder ivm de mesh. Helaas is dat een stuk duurder.

De klikaanklikuit zaken staan in de verkoop. Die zijn niet direct te bedienen via ST. Volgens mij wel via een omweg (raspberry/arduino), maar hoe dat moet zou ik niet weten.
ST ondersteunt standaard alleen Zigbee en ZWave.

De Qubino's gebruik ik achter een standaard schakelaar, de schakelaar is dan nog te gebruiken, maar ook via ST. De schakelaar is dan wel steeds andersom. Er is dan geen vaste stand meer voor uit of aan (net als bij een hotelschakeling)
Op een plaats (woonkamer) heb ik een losse schakelaar (met een qubino) die niks schakelt, alleen de qubino dus. Die status vang ik af in ST en schakel ik al mijn verlichting mee aan in de woonkamer.
Daarnaast heb ik nog een qubino achter een stopcontact gedaan omdat deze in het zicht zit.

Ik heb de xiaomi stekkers gekocht om wat goedkoper en sneller over te kunnen stappen.
ZWave is in europa een stuk beter verkrijgbaar en meer gebruikt. Als je dus ooit over wil stappen naar een ander systeem zit je met ZWave veiliger.
Aan de andere kant is zigbee (dacht ik) licentie-vrij en dus veel gebruikt/gemaakt in china. Leuk om eens rond te neuzen op de chinese sites. Als je overweegt om klikaanklikuit via een omweg te gebruiken vanwege de kosten, dan is zigbee een veel mooier alternatief (imho).

Edit:
Nog even over ST als alarmsysteem.
Voordat er mensen over gaan vallen, (alarmsysteem moet op een centrale, via 3g, etc.etc.etc).
Mijn plan is om het meer als een meldingsysteem te gebruiken. Doordat er notificaties via de app of sms gestuurd kunnen worden bij elke routine is het daar prima voor te gebruiken.
Ik krijg deze week een xiaomi deur sensor binnen, eens kijken of die wel via de repeaters werkt. Een aantal deuren (garage, bovenetage) zitten buiten bereik van de hub.

Edit2:
Was ik vergeten te vermelden, maar de Xiaomi plug werkt dus zonder de Xiaomi hub te moeten aanschaffen.

rinkel wijzigde deze reactie 05-01-2017 15:43 (15%)

Er is inmiddels weer een nieuwe versie uitgekomen van WebCore (alpha). Het wordt steeds leuker.

Hierbij mijn voorbeeld welke je een push berichtje geeft over welke ramen/deuren nog open staan als je weggaat. (Away modus)
Bij mij gaat ST in Away modus als de telefoons niet meer binnen zijn. Dus als ik het huis uit loop krijg ik automatisch een bericht (of email) welke ramen/deuren nog open staan.

Je kunt de code gebruiken om de piston te importeren.

• Cheffed
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 08-07 18:52
Dag allemaal,

Ik ben ook in het trotse bezig van Smartthings gen2. Momenteel heb ik 15 hue lampen verbonden via Hue gen2 en zijn er twee Xiaomi temperature/humidity sensors, 1 Xiaomi doorsensor, 1 Geeklink deursensor (twijfel), en 2 Xiaomi Nightvision camera's onderweg.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Het probleem met ST is dat deze nog niet in NL leverbaar is, je zult em uit de UK moeten halen. Dat is denk ik ook de reden waarom deze hier op GoT nog niet zo populair is.

Juist de flexibiliteit en mogelijkheden om interne en externe apps te schrijven maakt deze hub enorm tweaker waardig.
Er is overigens een enorme community achter deze hub: https://community.smartthings.com/
De mensen daar zijn actief en er worden enorm veel apps en devicehandlers geschreven.

In het verleden waren er wel wat stabiliteitsproblemen, maar deze zijn grotendeels opgelost.

Daarnaast ondersteunt ST zowel Zigbee als Z-Wave.
Normaal gesproken kost bijvoorbeeld een deur/raam sensor ongeveer 40-50 euro. Echter doordat er een ontwikkelaar is die een devicehandler heeft geschreven voor Xiaomi sensors zijn die ook te gebruiken, en deze kosten 8 euro per stuk en zijn erg goed. Alleen is het pairen een beetje lastig, maar als ze werken, werken ze goed.

Daarnaast zijn de (zigbee) stekkers van Xiaomi ook goed te gebruiken (met een verloopje) Ongeveer 10 - 15 euro.

Ik heb ook een aantal Neo CoolCam plugs in gebruik, deze zijn z-wave. Let er wel op dat je de juiste frequentie aanschaft (zwave europa). Deze zijn ongeveer 25 euro.

Je kunt dus op een zeer goedkope wijze starten met domotica, alleen moet je wel bereid zijn om op je chinese spulletjes te wachten.

IFTTT heb ik zelf nog niet gebruikt doordat WebCore mij voldoende programmeermogelijkheden biedt. Je kunt daarmee echt helemaal los gaan. Ook sms / push / email notificaties werken daar zeer goed.
WebCore is nu net in Beta gegaan, maar ik heb weinig tot geen problemen.

Ik heb de ST nu een maand of 5 in gebruik en ben er zeer over te spreken. Ik zou wel Osram proberen links te laten liggen, deze werken slecht als repeater.

rinkel wijzigde deze reactie 05-05-2017 11:42 (20%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
Nog een voorbeeldje van een webCore piston.
Deze bekijkt elke dag om 19:00 de batterijstatus van een geselecteerde groep devices en stuurt een batterij rapport via de email. In dit geval waarbij de batterij onder de 99% is.

Je kunt de piston importeren met de code

Deze mail is vandaag verstuurd:

Nog een ander voorbeeld:

Als na (10 minuten voor) zonsondergang een van de gangdeuren opent, wordt de verlichting ingeschakeld, na 5 minuten gaat deze weer uit, tenzij er een deur open blijft staan.

Omdat die Xiaomi Sensors zo goedkoop zijn, is het wel aardig er een beetje mee te experimenteren.
Ik heb een tweetal sensoren in de garage en het leek me wel aardig als daar wat grotere (lithium aaa) batterijen in zitten.
Dus even met de soldeerbout aan de gang:

Nu 5 maanden geleden, en batterij nog steeds op 100% (had niet anders verwacht 8) )

rinkel wijzigde deze reactie 05-05-2017 22:39 (109%)

Ik wou zeker webcore installeren, werkt als een trein! De oude versie (Core) zou ik niet meer installeren, deze wordt al een tijdje niet meer onderhouden volgens mij.
Je kunt ook de Github repo-link installeren, dan kun je eenvoudig de laatste versie van WebCore downloaden.

ST ondersteunt ook IFTTT, WebCore ondersteunt dat ook.

Ik had Sonos idd gekoppeld aan ST, maar er ging iets mis met de speaker-koppeling, omdat ST een enkele luidspreker aansprak (volume) ging er iets mis.
Webcore kan ook met Sonos werken en gewoon elke zin voor je uitspreken:

Overigens gebruik ik ST nu ook al een tijdje als een soort alarmsysteem.
Natuurlijk is het niet te vergelijken met een echt alarmsysteem, maar ik krijg wel een melding op mijn telefoon als er een deur open gaat als ik niet thuis ben.
Ook krijg ik een berichtje dat er een deur of raam open staat als ik weg ga. Ook erg handig.

rinkel wijzigde deze reactie 24-05-2017 15:16 (20%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
Er zijn nieuwe sensoren van Xiaomi; De Aqara serie:

Ze kunnen op dezelfde Xiaomi Hub worden aangesloten, ik verwacht dus dat ze ook aan ST te koppelen zullen zijn. Voor $8.59 wil ik dat wel proberen. We gaan het meemaken als ze binnen zijn.

Hier is nog een linkje naar youtube met een unboxing:
YouTube: Unpacking New Xiaomi Aqara Window Door Sensor from GearBest

rinkel wijzigde deze reactie 29-05-2017 15:19 (18%)

Alleen een andere vorm volgens mij.

webCore krijgt steeds meer functies. Inmiddels werkt 'stays' ook.
Handig om een seintje te krijgen als je een deur een tijdje open laat staan, of een lamp, of....

Ook zie je in mijn voorbeeld hoe je Push, SMS en email berichten kunt sturen.
Uiteraard kun je het bericht weer in een variabele stoppen, heb ik niet gedaan hier.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Inmiddels weer een paar Xiaomi Sensor binnen om de Orvibo's te vervangen.
Nu die Orvibo's toch niet meer gebruikt gaan worden deze maar eens als deurbel inzetten. Dus als de deurbel gaat (ding dong) wordt er ook een pushberichtje verstuurd.

Ook eens even gespeeld met Sonos integratie, ook dit werkt leuk; je kunt tekst uit laten spreken, of een bepaalde track opstarten:

Nu nog eens kijken of ik de Sonos als alarm kan af laten gaan.

(hopelijk wordt dit topic wat drukker, begint nu meer op een blog te lijken.... )
Hier is de foto van een Orvibo omgebouwd naar schakelaar:

Als nu die twee draden met elkaar verbonden worden geeft mn deurbel een seintje.
In de deurbel heb ik een klein relais geplaatst die deze twee draden verbindt als de bel gaat.
Helaas heb ik een DC relais zonder gelijkrichter. Ik had een gelijkrichter gemaakt, maar die werkt niet goed. Met als gevolg nu: een klapperend relais. Daar moet ik nog iets mee,

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
rinkel schreef op maandag 29 mei 2017 @ 15:16:
Er zijn nieuwe sensoren van Xiaomi; De Aqara serie:
[afbeelding]

Ze kunnen op dezelfde Xiaomi Hub worden aangesloten, ik verwacht dus dat ze ook aan ST te koppelen zullen zijn. Voor $8.59 wil ik dat wel proberen. We gaan het meemaken als ze binnen zijn.

Hier is nog een linkje naar youtube met een unboxing:
YouTube: Unpacking New Xiaomi Aqara Window Door Sensor from GearBest
Inmiddels zijn de Aqara sensoren binnen.
Ze werken precies hetzelfde als de andere xiaomi sensoren, zeer betrouwbaar dus. Alleen zit de batterij-indicator op een andere plaats in het Zigbee bericht, daarvoor heb ik even de DeviceHandler aan moeten passen. Al weet ik niet of ik de goede waarde te pakken heb.

Hier een foto gemaakt, met een euro er op, zodat je een beetje een indruk krijgt van de afmeting

rinkel wijzigde deze reactie 24-06-2017 14:28 (12%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cheffed
Ik heb de Foscam C2. Een 'dh' is een device handler, een stuk code dat van de ST community komt waarmee je ook andere 'things' kan toevoegen aan je ST-hub.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ik heb idd gezien dat veel mensen die Ikea lampen gebruiken. Ze werken ook als zigbee repeater, zolang er stroom op staat natuurlijk. Die motion sensor is volgens mij vrij nieuw. Daar komt zeker wel een DH voor.
Er zijn een aantal mensen bezig geweest met en DH, maar staat alweer een tijdje stil.
https://community.smartth...ea-motion-sensor/78270/35

Overigens zijn er vorige week 2 Xiaomi sensors uitgevallen, zonder dat ik t wist. Even de koppel-knop indrukken en het werkte weer. Overigens is dit de eerste keer in 7 maanden, maar dit is natuurlijk een ongewenste situatie, zeker als je t niet weet.
Ik heb hier een een WebCore scriptje voor geschreven, die checkt het "lastCheckin" attribuut, en als dit meer dan een dag geleden is stuurt ie een email. Dit kan natuurlijk eenvoudig worden aangepast naar een kortere checkperiode.

checkSensors

Edit:
Hier is het topic over de Tradfri verlichting, incl de DH:
https://community.smartth...ri-bulb-device-type/83394

rinkel wijzigde deze reactie 03-07-2017 10:28 (62%)

Die Qubino's werken erg goed, zonder extra device handler.

Als je op t geld wil letten zou je eens naar de Xiaomi spulletjes kunnen kijken. Lastig te koppelen, maar als dat gelukt is werken ze erg goed. En ze kosten erg weinig.

Ik heb zelf geen Nest Cam gekoppeld. Er is geen officiele ondersteuning voor, maar er is iemand die een DeviceHandler heeft geschreven met een SmartApp: "NST manager".

Hier een plaatje van de interface op de telefoon:

Meer info over NST manager kun je hier vinden.

De sources kun je hier vinden:
Device handler
SmartApp

rinkel wijzigde deze reactie 05-07-2017 09:56 (9%)

• Cheffed
weet iemand of die Fibaro2 dimmers werken met Smartthings (zonder DH)? Het is namelijk wel zwave.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ik heb er zelf (nog) geen ervaring mee, maar er is wel een DH voor gemaakt, met de volgende kanttekening:
quote:
Works:
TRADFRI bulb E27 WS opal 980lm
TRADFRI bulb E14 WS opal 400lm
TRADFRI bulb GU10 WS 400lm

Untested but should work:
TRADFRI bulb E27 WS clear 950lm
TRADFRI bulb E26 WS opal 980lm
TRADFRI bulb E26 WS clear 950lm
TRADFRI bulb E12 WS opal 400lm

Not supported:
TRADFRI bulb E27 opal 1000lm - It's not a color temperature bulb, just dimmable

Je kunt de DH hier vinden

rinkel wijzigde deze reactie 30-07-2017 22:51 (19%)

@Cheffed

Ik heb dit gevonden, naast een JSON PARSE action:

Afhankelijk van de Toon-API dus...
Ik heb ze zelf bij diverse online winkels gehaald, de laatste bij dx, omdat ze daar ook witte adapters hebben. Die heb ik een stukje ingekort en er op vast gelijmd. Ze werken echt zeer goed.
Het grote voordeel is dat ze goed als repeater werken voor de Xiaomi sensors. Ze schakelen snel.

Ik had de stekker al eens geplaatst, maar hier is ie nog een keer:

Een andere aardige optie is de CoolCam stekker, deze is zwave en ziet eruit als de Fibaro, dus steekt mooi diep in een shucko stekker en is vrij klein.
Ik heb ze bij GB gehaald, type: wr01ze
Deze stekkers hebben wel een paar keer niet geschakeld.
Let er wel op dat je de E neemt, die is voor Europa.

rinkel wijzigde deze reactie 08-08-2017 22:04 (69%)

@Blec Daar moet je dan een zogeheten "relais" tussen zetten. Dat ding doet niets meer dan een spanning omzetten naar een schakelaar.
quote:
Blec schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 12:00:
Bij mij blijf deze ook op 100% staan maar nu vind ik dat niet het ergste. Verder werkt hij goed.

Nu heb ik nog een vraag.

Op de deur van mijn toilet het ik een sensor geplaatst en heb er op Philips hue hangen maar nu wil ik deze voor 10 min aan laten gaan zodra de deur open gaat.
Iemand een oplossing voor?

* heb al iets gevonden maar jullie mogen nog wel een oplossing posten misschien dat die van jullie beter is. P
Probeer deze eens:

Overigens heb ik net zelf 2 Aeon Recessed Door sensors ingebouwd. Werken goed, meteen juist gedetecteerd, zonder DH.

rinkel wijzigde deze reactie 20-08-2017 16:17 (60%)

• TripleM
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 16-09 14:57
Uiteraard!

Boven de piston staat nog:

Status
This piston is currently active and humming happily.

Quick facts
Piston state: true
Last executed: 10/8/2017, 7:01:59 PM
Next scheduled: 10/15/2017, 6:47:00 PM
Subscriptions: no events, 3 controls

En dat next scheduled stond er net niet. Wat ik net had gedaan was "Date & Time happens daily at $sunset" aangepast naar "$localNow happens daily at $sunset", opgeslagen maar toen stond er nog geen 'next scheduled'. Heb ik het weer terug veranderd, en nu staat er weer wel 'next scheduled', namelijk vanavond. Maar ik heb nog een andere piston gemaakt om deze dingen automatisch weer uit te zetten om middernacht, die ook met "Date & Time happens daily at $midnight", en daar staat dat ie never executed is en er is geen next scheduled. Boven die piston staat ook de mededeling "This piston does not subscribe to any events. Unless executed by other means, it will never run on its own.", en dat stond net ook boven m'n andere piston, maar nu niet meer. Ik snap er niks van...
quote:
TripleM schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 01:11:
Uiteraard!

[afbeelding]

Boven de piston staat nog:

Status
This piston is currently active and humming happily.

Quick facts
Piston state: true
Last executed: 10/8/2017, 7:01:59 PM
Next scheduled: 10/15/2017, 6:47:00 PM
Subscriptions: no events, 3 controls

En dat next scheduled stond er net niet. Wat ik net had gedaan was "Date & Time happens daily at $sunset" aangepast naar "$localNow happens daily at $sunset", opgeslagen maar toen stond er nog geen 'next scheduled'. Heb ik het weer terug veranderd, en nu staat er weer wel 'next scheduled', namelijk vanavond. Maar ik heb nog een andere piston gemaakt om deze dingen automatisch weer uit te zetten om middernacht, die ook met "Date & Time happens daily at $midnight", en daar staat dat ie never executed is en er is geen next scheduled. Boven die piston staat ook de mededeling "This piston does not subscribe to any events. Unless executed by other means, it will never run on its own.", en dat stond net ook boven m'n andere piston, maar nu niet meer. Ik snap er niks van...
Een IF gebruik je meestal bij een gebeurtenis in WebCore, dus als een lamp aan gaat of een deur open gaat. Vandaar de melding "This event does not subscribe to any event"
Ik zou in jouw geval een Timer gebruiken. Je kunt die vinden als je naar Advanced gaat.

Een simpel voorbeeld:

quote:
TripleM schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 18:46:
Ahhh! Ga ik dat gewoon es doen. Dat ziet er iets logischer uit. Dankje!

-edit- Gelukt! Ik zie meteen al een 'next scheduled' date staan, dus dat lijkt te werken. Maar nu:

Mijn nieuwe piston wordt iedere dag 20 minuten voor zonsondergang uitgevoerd. Ik heb hem zo ingericht dat als mijn telefoon dan 'present' is, de lampen aan gaan. Dus wilde ik in een andere piston regelen dat als ik thuis kom en het is na '20 minuten voor zonsondergang', dat dan de lampen alsnog aan gaan. Nu kan ik wel het deel inregelen dat als mijn telefoon verandert naar 'present', en de tijd tussen zonsondergang en middernacht is, dat dan de lampen aan gaan, maar kan ik dan met die variabelen ook nog rekenen? Want als ik dit zo laat, en ik kom 10 minuten voor zonsondergang thuis, dan gaan de lampen nooit aan :D
Ja, je kunt het ook zo maken dat als het tussen 20 minuten voor zonsondergang en zonsondergang is en je komt thuis, gaan de lampen aan.

Bedoel je zoiets?

Ik heb de tijd expres niet in de IF van de presence sensor gedaan, omdat die event-subscription heeft, en de tweede (volgens mij) niet.

Edit:
Volgens mij bedoelde je dit, tussen 20min voor zondsondergang en midnacht:

rinkel wijzigde deze reactie 15-10-2017 23:25 (87%)

Je kunt in webCore ook met het weer spelen.
Hier een piston die wat weer-waarden ophaalt en afdrukt in het log.
Uiteraard kun je deze variabelen gebruiken voor vanalles, dus lamp aanzetten als het hard waait. Of een pushbericht sturen als de luchtvochtigheid erg laag/hoog is, of dan uiteraard een lamp aanzetten.

En het logbericht:
quote:
TripleM schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 13:22:
[...]

Precies dat! Maar hoe doe ik dat stukje in het groen, die berekening?
Je kunt een expressie maken:

• BeZaX
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 06:17
quote:
Wusser schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 10:03:
[...]

Ben benieuwd naar het type brievenbus dat je hebt. Wil je misschien een foto delen van je oplossing?
Volgens mij kun je zonder problemen de meeste brievenbussen wel voorzien van zo'n sensor aan de binnenkant van de klep. Enigste waar je rekening moet houden dat de contacten in gesloten stand ongeveer max 2 centimeter uit elkaar mogen zitten.

Wij hebben een Penne Design brievenbus, waarbij het 'haak' mechanisme van de klep een maximale opening geeft. Aan de binnenkant van de 'haak' heb ik het magneet vastgelijmd met secondelijm.

• Cheffed
Ik heb vandaag de 'Aeotec Wallmote Quad' binnen gekregen. Dit Zwave device dat 4 (touchpad) buttons heeft kan zowel, zigbee, zwave als wifi apparaten (via Smartthings) bedienen. Zo kan ik er bijvoorbeeld voor kiezen dat hij mijn keukensensor override als ik wat meer licht nodig heb. Of, ik kan scenes programmeren per button. Omdat elke button twee events heeft 'on press' en 'on held' kun je met dit device 8 programmas verwerken. Naast lichtbediening kan ik er bijvoorbeeld ook voor kiezen om routines te activeren, het is dan ook al met al een zeer veelzijdig product.
Esthetisch ook prima in orde, minimaal design, makkelijk te monteren dmv plakstrip, device zelf klemt met een magneet aan de houder (denk aan Hue switch), dus is ook goed af te nemen. Hij heeft een ingebouwde batterij die op te laden is via microusb.

https://tweakers.net/pricewatch/748971/aeotec-wallmote.html

• Kenny73
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 12-10 14:59
Heren, ik kom er even niet uit. Ik probeer mijn Fibaro Dimmer 2 toe te voegen maar dat lukt niet.
Ik heb een device handler daarvoor geïnstalleerd en actief gezet:

Maar wanneer een thing wil toevoegen word de dimmer niet gevonden, uiteraard heb ik de dimmer geactiveerd door 3x op de B-knop te drukken. Ook als ik zoek bij "add device manually" zie ik nergens Fibaro staan.

Kan iemand mij op weg helpen?

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

• BeZaX
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 06:17
@pictuner Xiaomi komt dit jaar met vergelijkbare inbouwblokken (op basis van Zigbee).

BeZaX wijzigde deze reactie 07-02-2018 11:59 (3%)

• Kenny73
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 12-10 14:59
Kan iemand mij uitleggen wat ik verkeerd doe?
Wij hebben een inpandige garage en die komt uit in de bijkeuken. Ik heb op de tussendeur een "doorswitch" gezet en zodra deze deur open gaat, tussen zonsondergang en zonsopkomst, moeten de 2 Ikea lampen die direct geschakeld worden zonder schakelaar aangaan voor 60 seconden en daarna moeten ze uitgaan. Dit lijkt mij niet zo moeilijk. :P
Echter, ze gaan wel aan maar ze schakelen niet meer uit. Wat die ik niet goed?
http://i64.tinypic.com/23t43sh.jpg

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

quote:
Kenny73 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 19:11:
Kan iemand mij uitleggen wat ik verkeerd doe?
Wij hebben een inpandige garage en die komt uit in de bijkeuken. Ik heb op de tussendeur een "doorswitch" gezet en zodra deze deur open gaat, tussen zonsondergang en zonsopkomst, moeten de 2 Ikea lampen die direct geschakeld worden zonder schakelaar aangaan voor 60 seconden en daarna moeten ze uitgaan. Dit lijkt mij niet zo moeilijk. :P
Echter, ze gaan wel aan maar ze schakelen niet meer uit. Wat die ik niet goed?
[afbeelding]
Ik herken dit en ben ik ook even mee bezig geweest.
Volgens mij heeft dit te maken met wanneer de piston moet worden uitgevoerd.
Je kunt dit vinden en de geavanceerde settings van je IF statement. ("Always subscribe" en "Never cancel tasks")

Ik heb het echter op een andere manier opgelost door het iets te herschrijven:

• paQ
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 08:49
quote:
InterCC schreef op maandag 11 december 2017 @ 23:07:
[...]

Voor zover ik weet is de locatie de basis van de hub en alles daaronder. Iets kan dus niet verplaatst worden naar een andere locatie, want dan moet het opnieuw gesynchroniseerd worden op die locatie.
Of begrijp ik je niet juist?
Vreemd genoeg kon ik wel alle apparaten tegelijk naar "Kantoor" verplaatsen.
Het zijn maar 2 stofzuigers, dus dat heb ik gedaan. Verhip, alles is over :')

Toen heb ik de thuis stofzuiger verwijderd, en opnieuw toegevoegd. Die komt dan (uiteraard) weer in de standaard 'Home' locatie.
Mijn vrouw had al een invite voor alleen locatie Home, en die ziet nu idd alleen maar Stoffel (Home) en Willem (Kantoor) niet. :)

http://i66.tinypic.com/ofcbrr.jpg

Nu is de volgende uitdaging om uit te vissen hoe ik op afstand zonder tussenkomst van de app, maar eventueel met de API een opdracht kan sturen.
Als ik de poorten scan van de Willem, dan kom ik op:

Poort 8888 geeft echter een (SSL) error, en geen idee verder hoe ik daar nu mee verder kom :?
http://i68.tinypic.com/2ldx7k7.png

op maat gehoorbescherming en In Ear Monitors. www.cinepaq.nl

• berkens
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 08-08 20:29
quote:
pictuner schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:07:
Zijn er nog mensen met goede alternatieven voor een Fibaro dimmer 2 en Qubino Flush Dimmer? Opzich hoeft ie ook niet zo nodig te kunnen dimmen, maar vooral te schakelen. Of het Z-wave of Zigbee boeit verder niet zoveel, maar de bedragen (47,90 en 49,99) vond ik nogal stevig. Helemaal gezien de 20 euro die je voor een neo coolcam wallplug betaald.

Doel is om domme inbouw schakelaars slim te maken aangezien ik niet zomaar de inbouw schakelaars kan vervangen (meerdere gecombineerde frames met bijvoorbeeld stopcontact ernaast/eronder)

Overigens mag het ook prima uit China komen.
De Fibaro en Qubino modules zijn er ook als aan/uit switch ipv dimmer.

Het is inderdaad jammer dat er nog geen goedkoper inbouw schakelmateriaal te koop is (Zigbee en/of Z-Wave).

Wat ik wel geinstalleerd heb zijn de wandschakelaars van Neo Coolcam, 2-voudige EU versie, ca e25.
Die doen het prima met de Smartthings, maar het past inderdaad niet in inbouwramen.Je kunt ze op de switch zelf bedienen.

http://www.szneo.com/en/products/show.php?id=196

http://www.szneo.com/userfiles/2017-04-08/%E7%81%AF%E6%8E%A71.jpg

Verder heb ik een thermostaatkraan Eurotronic Spirit gekoppeld,

De lampen die ik wilde kopen bij Ikea waren uitverkocht (kaars E14).

Ben...

• Kasj
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 12-10 15:34
Heeft er iemand ervaring met de smartapp mi-connector om Xiaomi devices te koppelen? Niet alleen voor de sensoren, maar ook voor stofzuigrobot, air purifier, yeelights, etc. Best wel een stevige installatie... Toevoegen van de vacuüm cleaner is helaas nog niet voor elkaar, omdat het me nog niet gelukt is het access token te extracten. Ben benieuwd naar andere ervaringen.

Update: het is me inmiddels gelukt. De mi vacuüm werkt via smart things.
https://tweakers.net/ext/f/ff3ZnKFwaP55bqCJpmlTL7AW/thumb.png

Kasj wijzigde deze reactie 15-08-2018 22:52 (24%)

• B3rtj3666
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 12-10 20:15
Vrinden tweakers,

Ik heb een vraag over een piston. Hopelijk kunnen jullie hem beantwoorden.
Wat ik wil: na zonsondergang moet de lamp op de overloop aan (twee bewegingsmelders) met 60% brightness. Echter 's nachts (modus) op 10%. Ik heb hiervoor (als leek) een piston gemaakt. Eerste gedeelte hiervan werkt (de avond modus) maar 's nacht gebeurt er niks (lamp gaat niet aan, laat staan dat hij dimt tot 10%. Wat doe ik verkeerd?

Piston: (hopelijk niet te groot, krijg hem niet kleiner en ook nog leesbaar)

EDIT: Opgelost.

B3rtj3666 wijzigde deze reactie 12-11-2018 22:50 (43%)

• B3rtj3666
Op deze manier:

Het enige is dat als hiermee de lamp aan gaat, de status in de smartthings app niet wijzigt (staan niet aan als de lamp ingeschakeld wordt). :S

B3rtj3666 wijzigde deze reactie 19-11-2018 08:19 (23%)

B3rtj3666 schreef op maandag 19 november 2018 @ 08:18:
[...]

Op deze manier:
[Afbeelding]

Het enige is dat als hiermee de lamp aan gaat, de status in de smartthings app niet wijzigt (staan niet aan als de lamp ingeschakeld wordt). :S
Dat komt omdat je de lamp ook niet aanzet, maar alleen de helderheid omhoog.
Ik zou ook op gebeurtenis een IF plaatsen, dus zoiets:

rinkel wijzigde deze reactie 19-11-2018 19:23 (19%)

• B3rtj3666
rinkel schreef op maandag 19 november 2018 @ 22:55:
[...]

Ik zie trouwens dat die gebeurtenissen gewijzigd zijn, er staat bij jouw piston ook een bliksem icoon, dat is nu dus ook een gebeurtenis blijkbaar.
Ik heb er nu dit van gemaakt.
Zijn er nog verbetervoorstellen? (ik blijf maar een leek):

Heb de beslissing lichtintensiteit naar boven gehaald (ipv tussen zonsondergang en zonsopkomst) en laat de lamp eerst inschakelen en dan pas dimmen.
Waar staat temperature sensor heb ik een physical device toegevoegd (weerstation). Deze zoekt om de 10 minuten naar dichtsbijzijnde weerstation in de buurt en haalt daar oa lux gegevens op.

B3rtj3666 wijzigde deze reactie 20-11-2018 07:04 (13%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True