Acties:
  • +5 Henk 'm!

Het SmartThings hub Topic

Logo1

Introductie

SmartThings bestaat reeds sinds 2012 en is begonnen als een Kickstarter project. In 2014 is het bedrijf overgenomen door Samsung. De eerste versie was alleen voor de Amerikaanse markt geschikt, maar
in 2015 kwam er een nieuwe versie, de V2, met een Engelse (EU) introductie.
Omdat Z-Wave in de VS op een andere frequentie werkt dan in de EU zijn er dus twee versies van de Hub verschenen. Omdat er alleen Engelstalige landen worden ondersteund is de app alleen in het Engels te krijgen.
Op dit moment worden zowel Zigbee als Z-Wave ondersteund. Er is ook nog een Bluetooth radio aanwezig, maar deze is (softwarematig) uitgeschakeld.
Mijn ervaring is dat Zigbee sneller schakelt dan Zwave.

De Hub

De SmartThings Hub is de centrale aansturings-unit. Deze stuurt alle "Things" aan. Dit kan uiteraard via internet of Wifi. Vergelijkbaar met de HC2 van Fibaro of de hub van Vera.
De SmartThings Hub heeft geen directe webinterface, maar werkt via een cloudinterface of uiteraard een app. In de cloudinterface kunnen verschillende "Things" worden aangemaakt of gewijzigd. Als bijvoorbeeld een schakelaar niet herkent wordt vanuit de app kun je in de cloudinterface het type wijzigen in iets wat het het meest op lijkt, daardoor kan een niet herkent device alsnog, mogelijk, werkend gemaakt worden.

De Hub heeft de volgende aansluitingen:
• Voeding (5v)
• USB
• Ethernet

Wifi wordt niet ondersteund. Al kunnen sommige Wifi schakelaars wel worden aangestuurd (bv Belkin WeMo)

Versies
Op dit moment zijn er twee versies van de Hub:
  • US versie
  • UK versie (EU)
Let er op dat de US versie niet (goed) in de EU werkt, aangezien de frequentie van Z-Wave verschilt. Dit is van belang als je een goedkope Hub uit de US wilt meenemen. Voor Zigbee geldt dit verschil niet.

Z-Wave frequenties:
• US: 916 MHz
• EU: 868.42 MHz

Things

Op dit moment is er een behoorlijke lijst van "Things" die kunnen worden aangesloten op de Hub. De EU lijst is terug te vinden op de website van Samsung, naast de standaard lijst.
Deze lijst is nog groeiende omdat Samsung steeds meer nieuwe apparaten ondersteunt. Dit zijn echter niet alle apparaten die gebruikt kunnen worden. De meeste zwave apparaten werken wel. Zigbee is wat meer uitproberen en er worden vaker custom device handlers voor geschreven.
Ik wil hier een lijst samenstellen van ervaringen van tweakers. Dus wat is je ervaring met een specifiek apparaat, kan deze worden aangestuurd vanuit de Hub en werken alle functies.

Z-Wave
• TKB Home EU stekker
• Qubino Flush D1 inbouw relais ZMNHND1
• Neo Coolcam stekker (WR01ZE)
• Aeon recessed door/window sensor

Zigbee
• Hue verlichting (Hue, Living Whites, Lightstrip, Ambiance en Lux)
• LivingWhites 220V plug
• Samsung SHN-P6410BN camera
• SmartThings Presence, Motion Sensor, Outlet, SmartSense deurcontact
• Osram EU Stekker
• Ikea Trådfri E27 980lm (103.182.63)
• Ikea Trådfri gu10 400lm (003.182.92)

(Ikea Device handler)

Overig / onbekend
• Honeywell Round Connected thermostaat
• Somfy motoren in rolluiken en zonneluifel (via link naar Domoticz op een RPi)
• iPhone als presence sensor

El-cheapo (China)
• Orvibo deur sensor (alleen gebruiken dicht bij de Hub)
• Orvibo motion sensor
• Xiaomi deur sensor
• Xiaomi motion sensor
• Xiaomi Smart Plug Zigbee (heeft wel een apapter nodig)
• Xiaomi Smart Button

hier kun je de devicetypes voor Xiaomi vinden.

Pairing Xiaomi sensoren
Zet de ST-hub in pairing mode in de app. Ga in de app naar Things en klik op de + rechtsboven.

Houdt de resetknop ongeveer 3 seconden ingedrukt, totdat de LED oplicht. De sensor staat nu in pairing mode.
Na deze initiele knipperende LED is er een kleine pauze, daarna zal de LED een enkele keer (lang) oplichten, OF 3 snelle korte (pairing succesvol).

Als de LED een enkele keer oplicht is de pairing niet goed gegaan en moet je de sensor weer "wakker" maken met een korte klik op de resetknop. De LED zal weer kort oplichten en het pairing proces start opnieuw. Herhaal dit totdat je de LED 3x ziet oplichten, dan is de pairing succesvol en zal de sensor in de app verschijnen.

Niet compatible
• Ikea Tradfri Led E27 1000 lumen (603.384.52)
• Ikea Tradfri Led-lamp GU10 400 lumen (803.652.70)

De app

Zoals bij de meeste domotica system is er uiteraard een app te downloaden: SmartThings. Deze is er momenteel alleen in het Engels.

De app is eigenlijk het centrale punt van bediening, er kunnen ook meerdere gebruikers worden aangemaakt zodat meerdere mensen de app op hun telefoon kunnen bedienen.

Dashboard
Op het dashboard staan de meest belangrijke zaken getoond. Dit kun je zelf (deels) instellen. Daarnaast is het mogelijk een in-app op het dashboard te tonen. Ikzelf gebruik Smart Home Monitor op het dashboard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZHq8AmZhZnkcVlHalcomWKc5/full.png

MyHome: Things / Rooms / Family
Op de "Things" tab zie je een overzicht van alle aangesloten devices.
Bij "Rooms" kun je een huisindeling maken, zoals in onderstaand voorbeeld, vervolgens kun je je devices in een kamer plaatsen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RNQ6Dl2eqfhmhJbuNMWzKHc8/full.png

Bij "Family" kun je alle gebruikers zien en gebruikers toevoegen. Ook kun je zien of ze thuis zijn.

Automation: Routines / Smartapps
Hier kun je routines of scenes aanmaken. Lampen laten schakelen op een bepaald tijdstip, of onder voorwaarden, zoals een andere lamp die ingeschakeld wordt, een deur die open gaat etc.
De mogelijkheden zijn standaard minder dan standaard bij Fibaro, Vera en Zipato. Wel biedt de IDE mogelijkheden om zelf smartapps te schrijven. In de marketplace staan al behoorlijk wat apps geschreven door de community zoals WebCoRE (Community’s own Rules Engine), hierover later meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PCTUJiaHhPGvDZStmyOpWg5I/full.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/atbNP16PAXU74qRarB6qYIPU/full.png

SmartThings heeft overigens ook integratie met IFTTT (If This Then That) voor als het wat lastiger moet worden.

Marketplace
Via de marketplace kun je nieuwe devices toevoegen. Het voordeel hiervan heb ik nog niet kunnen ontdekken, aangezien je dit ook via "Things" kunt doen.

De marketplace voor apps is wel handig. Hier kun je de zelfgemaakte gedeelde apps vanuit de community zoeken en installeren. Hierover meer bij Smart Apps.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xV7RxHNMG33dF94faWDCWxhM/full.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mMbqdUXdmjRQycTeYHM0A7VI/full.png

Notificaties

SmartThings kent op dit moment twee type notificaties: Push en SMS. Deze zijn bij pratisch alle routines in te stellen. Dus indien er een scene wordt geactiveerd kan er een push bericht of sms worden gestuurd. Dit kan ook als er een scene op tijdstip automatisch wordt geactiveerd. Daarnaast kunnen vele smartapps ook noificaties versturen, zoals bijvoorbeeld "Simple Device Viewer", "Notify me When" en "WebCoRE"
Dit werkt goed.
Via WebCore is het ook mogelijk om (meerdere)emails te versturen.

SimpleDeviceViewer5

Cloud Interface (IDE)

SmartThings werkt voor een groot deel via de cloud. Dit betekent dat je veel van het onderhoud via een webinterface kunt doen. Daarnaast is hier ook een Integrated Development Environment (IDE) te vinden, waar je zelf het e.e.a. kunt ontwikkelen. De cloudinterface kun je openen via: https://graph.api.smartthings.com/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QC2xZE5LeGNe1VJ2bAvA9AeD/full.png

Onderhoud
Via de cloudinterface kun je je hub onderhouden, locatie aanpassen (voor telefoon als presence sensor), modes aanmaken (Weg, Thuis, Vakantie, Etc).
Ook zijn hier de activiteiten logs te vinden.

Device handlers
Mocht een device (Thing) niet direct werken, dan is het, in veel gevallen, mogelijk om zelf een device handler te maken. Zo heeft de community handlers gemaakt die bijvoorbeeld ook het verbruik doorgeven, wat standaard soms niet werkte. Ook kunnen op deze wijze devices worden gekoppeld die standaard door ST niet ondersteund worden.

Smart apps
Mocht je er niet uit komen met de standaard scenes/routines, dan is er de mogelijkheid om zelf je
apps te schrijven en met anderen te delen. Samsung gebruikt hiervoor Groovy in een sandbox.
Er is al veel door de community geschreven en gedeeld. Deze kun je hier ook vinden.
Het is ook mogelijk de apps via de marketplace in de app te installeren.

WebCoRE
WebCore is een smartapp welke op de server draait. Deze is geschreven door de community zelf en maakt het mogelijk om complexe IF... THEN... ELSE... constructies in te maken (en draaien uiteraard op de server) Tevens zijn AND/OR constructies mogelijk. Ook is het mogelijk om emails of pushberichten te versturen, of spraakberichten op een Sonos systeem.
Webcore is erg krachtig en geeft hiermee de tweaker enorm veel mogelijkheden. Je kunt echt helemaal los gaan.
Hiervoor gebruik je een webomgeving: https://dashboard.webcore.co/

WebCore1

WebCore02

Een overzicht:
WebCoreAdvanced

Een voorbeeld van een piston die controleert of alle deuren en ramen dicht zijn als je weg gaat (status anders dan Home):
CheckDeuren

De sources voor WebCoRE kun je hier vinden
Meer info vind je hier

SmartTiles
Net als WebCoRE is SmartTiles een smartapp die door de community ontwikkeld is.
Hiermee is het mogelijk via een webinterface je things te bedienen of de status te bekijken. Je kunt 5 verschillende dashboards maken en je kunt e.e.a. aardig configureren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bIM549M1bB7T1a2SiKeCIH0u/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FIqUimS2bqMF0b3Ntxt0UvlB/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/upR5iNVj4yFB4UIBH1OJAATH/thumb.png

Simple Device Viewer
Dit is een SmartApp die "Things" in de gaten kan houden en als nodig een push notificatie sturen, bijvoorbeeld als een batterij of temperatuur onder een bepaalde setting komt

SimpleDeviceViewer3
TempSensorsTempAlert

Betrouwbaarheid

Na ongeveer 7 maanden in gebruik heeft het systeem een enkele keer niet goed geschakeld. Ik kan niet anders zeggen dan dat het tot nu toe vrij betrouwbaar zijn werk heeft gedaan.

Links

Smartthings forum
Ikea Tradfri device type topic
Xiaomi device types topic
Smartthings device types (Github)
WebCore forum

Device handlers

Xiaomi (Github)
Ikea Tradfri (Github)

Smartapps

WebCore (Github)

Media

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bpYNBbnsv7NjnHSQfabsfpuW/full.jpg

Nog in onderhoud...

[ Voor 255% gewijzigd door rinkel op 15-05-2022 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gereserveerd.

[ Voor 217% gewijzigd door rinkel op 23-11-2016 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:46

HeroS

SmartHome Nerd

Mooi, is die dan al te verkrijgen in Nederland?

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, helaas nog niet. Alleen de UK versie is verkrijgbaar voor de EU. Dus als mensen deze daar tegenkomen en meegenomen hebben. Of via borderlinx natuurlijk (wel prijzig)
Ik verwacht voorlopig een stil topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-02 22:12
Het is mogelijk om de losse hub, een starterkit en extra sensoren te bestellen via Amazon UK, die sinds kort ook SmartThings producten verkoopt.

https://www.amazon.co.uk/...ield-keywords=smartthings

Tot voor kort verkochten ze de Hub en de Starterkit niet buiten de UK, maar ik zie dat hij nu wel open staat. Dus snel toeslaan zou ik zeggen.

Je hebt natuurlijk wel een adapter voor de UK powerplugs nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb momenteel een Osram Plug, werkt perfect. Geeft ook netjes status terug indien je de plug met de hand aan of uit zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoud_h
De Hue lampen in de topicstart staan bij de Zigbee apparaten, en dat zijn ze niet allemaal (o.a. de LivingWhites dingen niet), en je hebt dus een Philips Hue hub nodig voor de communicatie van alle Hue apparaten. En dan verloopt de communicatie gewoon via ST Hub-> LAN -> Hue hub -> Zigbee/Link -> Lamp. Het is mogelijk om Hue lampen direct op de hub te koppelen via Zigbee, maar dat zou ik niet aanraden, zo duur is een Hue hub ook weer niet, en de Hue app is net iets praktischer voor de bediening met de hand.

De Somfy communicatie verloopt bij mij als volgt: ST Hub -> LAN -> RaspberryPi met Domoticz -> RFXcom adapter -> Somfy Motor. Er bestaan in de USA wel zWave adapters die dat makkelijker maken, maar die werken niet op EU frequenties en kun je hier niet gebruiken. Aan de andere kant is een RPi + de RFXcom adapter een stuk goedkoper dan die zWave oplossing.

Oh, voor de volledigheid: er zijn in totaal 4 verschillende varianten van de SmartThings hub:
- 1e generatie US versie
- 1e generatie EU versie (is alleen aan Kickstarter backers geleverd, en dus zeldzaam)
- 2e generatie US versie
- 2e generatie UK versie (is natuurlijk een EU versie, maar momenteel alleen officieel in de UK geleverd)

[ Voor 9% gewijzigd door arnoud_h op 23-11-2016 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dank,
Ik zal eea bijwerken.

Ik heb net een testje gedaan met de Osram stekker, het vebaast me hoever het bereik is van die dingen. Zonder mesh netwerk haal ik het gehele huis + achtertuin.
Daarnaast reageert alles erg snel, ook als ik de app via 4g bedien, het lijkt wel of dat niet uit maakt.
Al start de app een klein beetje traag op.

[ Voor 85% gewijzigd door rinkel op 23-11-2016 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
Mocht iemand nog laat wakker zijn, op Amazon UK is de starter kit nu maar GBP139... Black Friday...

https://www.amazon.co.uk/...=8-2&keywords=smartthings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itboefke!
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-10-2022
Ook ik heb na wat onderzoek de gok genomen de hub aan te schaffen.
Helaas te laat voor de aanbieding dus in eerste instantie alleen de hub aangeschaft
en kijken of ik alles werkend kan krijgen.

Wat hoop ik te kunnen integreren:

* Hue verlichting
* Logitech harmony
* Fibaro deur/raam sensors
* Fibaro rookmelders
* Alarmsirene Aeonlabs
* Tado Thermostaat

Toekomst
* Netgear arlo

Iemand ervaring of dit allemaal gaat lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treezje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-01 23:01
Itboefke! schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:42:
Ook ik heb na wat onderzoek de gok genomen de hub aan te schaffen.
Helaas te laat voor de aanbieding dus in eerste instantie alleen de hub aangeschaft
en kijken of ik alles werkend kan krijgen.

Wat hoop ik te kunnen integreren:

* Hue verlichting
* Logitech harmony
* Fibaro deur/raam sensors
* Fibaro rookmelders
* Alarmsirene Aeonlabs
* Tado Thermostaat

Toekomst
* Netgear arlo

Iemand ervaring of dit allemaal gaat lukken?
Ik heb zelf hue, fibaro rookmelders en de aeon sirene zonder problemen kunnen koppelen aan de hub. Er zijn wel een paar kanttekeningen. Je kan vanuit de app niet kiezen tussen verschillende sirene geluiden, althans de optie zit er wel maar het werkt niet.

Bij hue koppel je eigenlijk de bridge en niet de lampen en accessoires zelf (dit kan wel, maar wordt afgeraden). In de app zie je echter niet alles terug. Wel de lampen en ook mijn living colors, maar niet al mijn livingwhite plugs of dimmers en bewegingssensor.

De harmony hub en fibaro sensors kan je ook gewoon vanuit de app toevoegen (heb ze zelf niet, dus niet getest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itboefke!
@Treezje

Dank voor je reactie.
Heb inmiddels bijna alles werkend.
Installatie was eigenlijk een stuk eenvoudiger als verwacht.

Moet alleen mijn Tado thermostaat nog zien te integreren.
Daarna e.e.a. inrichten zoals ik het wil hebben. Denk dat hier nog wel even wat tijd in zal gaan zitten.

Iemand ook ervaring met de bewegingsmelder van Fibaro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treezje
Krijg hem van de week binnen. Ik zal mijn ervaring hier delen. (Fibaro FIBEFGMS-001-ZW5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
Ik heb mijn Living White lampen en plugs wel zichtbaar in Smartthings, maar waarschijnlijk omdat ik deze via de afstandsbediening van de LW gekoppeld heb aan de Hue hub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-04 20:08
Ik wil mijn eerste stappen gaan maken in de domotica. Al jaren maak ik gebruik van het oude klik aan klik uit systeem. Niet heel smart, wel heel handig. Met de komst straks van de Google Home wil ik een aantal dingen gaan proberen, met de Home centraal in de bediening. Ik heb een hoop gelezen over de verschillende systemen en *denk* dat ik nu weet wat er wel en niet kan. Maar hoor graag jullie mening.

Google Home: om de hieronder beschreven zaken met stem te kunnen bedienen

Samsung Smartthings: om z wave Movez mee te bedienen

Movez: https://www.indiegogo.com...linds-and-shades-gadget#/ Deze komen begin 2017 waarschijnlijk beschikbaar. Ze werken via het Z wave protocol. begin met vier stuks. Deze wil ik koppelen aan de Smartthings hub.

Hue: als het goed is dan kunnen het basisstation en en de lampen bediend worden met Google Home. Zo te zien is dat niet het ingewikkeldste.

Nest: kan ook zondermeer aan Google Home gekoppeld worden

Harmony hub: hiermee wil ik dan TV, HTPC etc bedienen. Moet dat via de Samsung? Of gaat dat rechtstreeks naar de Home? Zag dat er in Amerika voor de Z wave een extender is van deze hub. Heb ik iets dergelijks nodig als ik de Samsung koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik gebruik momenteel ook nog klikaanklikuit en wil langzaamaan alles naar Smartthings over brengen.
De z-wave en zigbee zaken zijn een flink stuk duurder, dus doe ik het rustig aan.

Zowel zigbee als z-wave (niet onderling uitwisselbaar, andere frequentie) maken gebruik van een mesh netwerk. Dit betekent dat als je ergens een apparaat aansluit (zonder batterij) deze automatisch het mesh netwerk vergroot.
Door veel zigbee of z-wave apparaten te gebruiken vergroot je dus het netwerk.

Z-wave gebruikt in de VS een andere frequentie en is niet compatible met de europese versie van de Smartthings hub.

Op dit moment is iemand in community bezig om de Xiaomi Zigbee plug werkend te krijgen. De deur sensor en motion sensor zijn al werkend.

[ Voor 10% gewijzigd door rinkel op 10-12-2016 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itboefke!
Heb inmiddels alles werkend en ingericht zoals ik het graag wil hebben.
Doordat er een redelijk actieve community is kon ik alles wat ik graag wou gemakkelijk terug vinden.

Goed nieuws dat de Xiaomi deur en motion sensors werken.
Iemand hier al persoonlijke ervaring mee? Hoe zit het hier eigenlijk met het bereik?
Moet ik het zo zien dat mocht ik sensors op de deuren van het hok in de tuin willen hebben
dat ik dan gezien de afstand tot de hub eigenlijk minimaal een gevoed zigbee apparaat er tussen moet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zit er aan te denken om de Xiaomi plug te kopen, alleen moet ik dan ook de hub aanschaffen ivm het netwerk-id die anders niet te achterhalen is.

Op dit moment gebruik ik de Osram stekker, die werkt als stekker perfect, alleen heel slecht als repeater. Na een dag ontvangt ie wel berichten, maar stuurt ze niet door. Ik twijfel om de Osram hub te kopen voor een firmware upgrade, maar twijfel nog om die uitgave te doen.

Het probleem is dat er weinig Zigbee repeaters te vinden zijn in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treezje
arnoud_h schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 13:25:
Ik heb mijn Living White lampen en plugs wel zichtbaar in Smartthings, maar waarschijnlijk omdat ik deze via de afstandsbediening van de LW gekoppeld heb aan de Hue hub?
Ik heb ze ook via de afstandsbediening gekoppeld en zie ze bij smartthings wel staan bij Smartapps- Hue (connect) onder select hue lights to add, alleen worden ze niet geadd nadat ik ze heb geselecteerd. Bij de rest ging het wel, maar niet bij de 6 plugs die ik in gebruik heb. Ik heb trouwens de hue bridge v1, zou het daar door kunnen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treezje
Itboefke! schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 12:23:
@Treezje

Dank voor je reactie.
Heb inmiddels bijna alles werkend.
Installatie was eigenlijk een stuk eenvoudiger als verwacht.

Moet alleen mijn Tado thermostaat nog zien te integreren.
Daarna e.e.a. inrichten zoals ik het wil hebben. Denk dat hier nog wel even wat tijd in zal gaan zitten.

Iemand ook ervaring met de bewegingsmelder van Fibaro?
Heb hem trouwens binnen en het koppelen ging gemakkelijk. Helaas heeft de standaard device handler van smartthings niet de mogelijkheid om alles aan te passen zoals de kleuren en de gevoeligheid. Daarnaast ben ik nog aan het stoeien met de lux. Ik wil dat hij mijn lichten aan zet als het onder een bepaalde lichtsterkte is (met de lightdirector app), maar tot dus ver nog niet het gewenste resultaat. Beweging registreert hij wel goed. Helaas kan ik hem niet gebruiken voor de SHM omdat hij soms ook mijn katten ziet. Hij is wel handig om mijn nachtroutine te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
treezje schreef op maandag 12 december 2016 @ 16:24:
[...]

Ik heb ze ook via de afstandsbediening gekoppeld en zie ze bij smartthings wel staan bij Smartapps- Hue (connect) onder select hue lights to add, alleen worden ze niet geadd nadat ik ze heb geselecteerd. Bij de rest ging het wel, maar niet bij de 6 plugs die ik in gebruik heb. Ik heb trouwens de hue bridge v1, zou het daar door kunnen komen?
Geen idee, want ik heb ook een v1 hue hub, en mijn plugs zijn gewoon verschenen in de ST app... :?

Slechte timing, ik kom er net achter dat één van mijn LivingWhite lampen overleden is, dus daar voor in de plaats net eventjes de extra plug die ik nog had liggen er bij gepakt, en inderdaad, die krijg je dus niet (meer) toegevoegd in de ST app.

In de log zie ik dit gebeuren als ik hem probeer toe te voegen:

18:40:05: warn Device type Dimmable plug-in unit not supported

Ik lees in een reactie van een ST medewerker op het ST forum dat dit een niet gecertificeerd apparaat is en dus ook niet (meer) met de Hue SmartApp gaat werken.

Na wat verder doorzoeken kom ik deze tegen:

https://community.smartth...with-scene-handling/27152

Hiermee kun je WEL een LW Plug aansturen nadat je de source van de SmartApp hebt aangepast door dit er bij toe te voegen:

"|| v.type == "Dimmable plug-in unit" op regels 429 en 715.

Het leuke is dat je met deze SmartApp ook scenes en groepen kunt schakelen...

[ Voor 45% gewijzigd door arnoud_h op 12-12-2016 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treezje
Thanks. Ik ga even kijken of ik het aan de praat krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kleine update in de TS: Klein stukje over CoRE (Community’s own Rule Engine)

Ik heb zelf een klein stukje geprobeerd om te testen en werkt prima. Ik ben nog niet toegekomen aan ingewikkelde zaken.

Nog een stukje over SmartTiles toegevoegd.

[ Voor 10% gewijzigd door rinkel op 16-12-2016 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heb inmiddels een aantal Xiaomi Zigbee plugs ontvangen. Ze waren wat lastig te pairen en nu iemand een device handler heeft geschreven werken ze.
Vooralsnog betrouwbaar, maar zal in de komende tijd moeten blijken. Ik heb wel de temperatuurmeting moeten uitzetten om ze goed werkend te krijgen (dus zonder de temp meting)
De repeater functie werkt wel voor de plugs (getest) maar helaas niet goed voor de Orvibo deur sensor.
Het mooie is dat deze dingen tussen de 10 en 15 euro kosten, bij de bekende chinese sites. De bouwkwaliteit is (zoals altijd van Xiaomi) keurig.
Een Xiaomi Deur sensor is onderweg, die zal ik dan eens testen.

Daarnaast heb ik een vijftal Qubino Flush inbouw relais werkend (z-wave). Deze werken zeer goed.

De Xiaomi plug:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Zad03CuDDeFJ4yVElheDdzTf/full.jpg?nohitcount=1

[ Voor 46% gewijzigd door rinkel op 03-01-2017 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martino-s
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-04 19:34

Martino-s

Nieuw?! www.ictmasters.nl

rinkel schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 11:30:
Heb inmiddels een aantal Xiaomi Zigbee plugs ontvangen. Ze waren wat lastig te pairen en nu iemand een device handler heeft geschreven werken ze.
Vooralsnog betrouwbaar, maar zal in de komende tijd moeten blijken. Ik heb wel de temperatuurmeting moeten uitzetten om ze goed werkend te krijgen (dus zonder de temp meting)
De repeater functie werkt wel voor de plugs (getest) maar helaas niet goed voor de Orvibo deur sensor.
Het mooie is dat deze dingen tussen de 10 en 15 euro kosten, bij de bekende chinese sites. De bouwkwaliteit is (zoals altijd van Xiaomi) keurig.
Een Xiaomi Deur sensor is onderweg, die zal ik dan eens testen.

Daarnaast heb ik een vijftal Qubino Flush inbouw relais werkend (z-wave). Deze werken zeer goed.

De Xiaomi plug:
[afbeelding]
Interessant om te lezen! Je hebt me nieuwsgierig gemaakt, nu heb ik wat vragen:
  • Aan de foto te zien heb je de Xiaomi Zigbee plugs direct in het stopcontact gestoken, zonder adapter? Ik dacht dat deze plugs niet af-fabriek met een EU-stekker te bestellen waren....
  • Geven ze wel de juiste aan/uit status terug in de app? Dus is er daadwerkelijk twee-weg communicatie?
  • Waar kan ik de genoemde device handler vinden, waarmee jij de plugs werkend kreeg?
  • Ik ben benieuwd naar je ervaring met de Xiaomi Deur sensor, als je deze eenmaal binnen hebt...
  • Is het SmartThings systeem naar jouw idee ook geschikt als Alarmsysteem?
  • Maak jij ook gebruik van spraak gestuurde commando's? En kan je hiermee ook je niet officiële sensors bedienen?
  • In je OP lees ik dat "eea sneller en beter te werken dan KaKu". Blijkbaar heb je KaKu apparatuur. Bedien je deze ook d.m.v. SmartThings? (bijv. via Domoticz op een Raspberry pi met een RFXCOM)
  • Waar gebruik jij je Qubino Flush inbouw relais voor? (gewoon nieuwsgierig 8) )
Succes met je interessante project! :*)

Martino's | Google is your friend...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Martino-s schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 12:38:
[...]

Interessant om te lezen! Je hebt me nieuwsgierig gemaakt, nu heb ik wat vragen:
  • Aan de foto te zien heb je de Xiaomi Zigbee plugs direct in het stopcontact gestoken, zonder adapter? Ik dacht dat deze plugs niet af-fabriek met een EU-stekker te bestellen waren....
  • Geven ze wel de juiste aan/uit status terug in de app? Dus is er daadwerkelijk twee-weg communicatie?
  • Waar kan ik de genoemde device handler vinden, waarmee jij de plugs werkend kreeg?
  • Ik ben benieuwd naar je ervaring met de Xiaomi Deur sensor, als je deze eenmaal binnen hebt...
  • Is het SmartThings systeem naar jouw idee ook geschikt als Alarmsysteem?
  • Maak jij ook gebruik van spraak gestuurde commando's? En kan je hiermee ook je niet officiële sensors bedienen?
  • In je OP lees ik dat "eea sneller en beter te werken dan KaKu". Blijkbaar heb je KaKu apparatuur. Bedien je deze ook d.m.v. SmartThings? (bijv. via Domoticz op een Raspberry pi met een RFXCOM)
  • Waar gebruik jij je Qubino Flush inbouw relais voor? (gewoon nieuwsgierig 8) )
Succes met je interessante project! :*)
De Xiaomi's heb ik wel met een adapter gebruikt, dit zijn die kleine AU-EU adapters. Deze heb ik echter kleiner gemaakt met een slijptol zodat ze mooier in een Schuko stopcontact zitten. De adapters heb ik vervolgens met epoxy vastgelijmt.

Xiaomi Plug2

De status wordt idd netjes teruggegeven aan ST. Ik heb wel gemerkt dat als je op Xiaomi zelf klikt, dat het dan wel eens voorkomt dat de status niet netjes wordt doorgegeven. Ik heb nu de temp-sensor uit de code gehaald, dat scheelt zeker een stuk. Ze schakelen overigens behoorlijk snel. Bedenk wel dat ze voorheen niet werkten, maar na een update wel. Geen idee of dit zo blijft.

De device handler kun je hier vinden.
Het pairen vraagt alleen nog even wat aandacht omdat dan niet het zigbee-id wordt doorgegeven.

Op dit moment ben ik nog niet echt toegekomen aan het testen als alarmsysteem. Mijn eerste focus was op het vervangen van klikaanklikuit. Wat vandaag gelukt is. Ik merk wel dat de Orvibo sensors niet prettig samenwerken met andere Zigbee repeaters. Als ze direct aan de ST-hub verbonden zijn gaat het wel goed.
Ik ga dit nog eens testen met de Xiaomi sensors. Het testen als alarmsysteem staat nu op de agenda, maar dan heb ik wel wat meer sensors nodig. Ik neig wel een beetje naar zwave sensors, dat voelt toch iets betrouwbaarder ivm de mesh. Helaas is dat een stuk duurder.

De klikaanklikuit zaken staan in de verkoop. Die zijn niet direct te bedienen via ST. Volgens mij wel via een omweg (raspberry/arduino), maar hoe dat moet zou ik niet weten.
ST ondersteunt standaard alleen Zigbee en ZWave.

De Qubino's gebruik ik achter een standaard schakelaar, de schakelaar is dan nog te gebruiken, maar ook via ST. De schakelaar is dan wel steeds andersom. Er is dan geen vaste stand meer voor uit of aan (net als bij een hotelschakeling)
Op een plaats (woonkamer) heb ik een losse schakelaar (met een qubino) die niks schakelt, alleen de qubino dus. Die status vang ik af in ST en schakel ik al mijn verlichting mee aan in de woonkamer.
Daarnaast heb ik nog een qubino achter een stopcontact gedaan omdat deze in het zicht zit.

Ik heb de xiaomi stekkers gekocht om wat goedkoper en sneller over te kunnen stappen.
ZWave is in europa een stuk beter verkrijgbaar en meer gebruikt. Als je dus ooit over wil stappen naar een ander systeem zit je met ZWave veiliger.
Aan de andere kant is zigbee (dacht ik) licentie-vrij en dus veel gebruikt/gemaakt in china. Leuk om eens rond te neuzen op de chinese sites. Als je overweegt om klikaanklikuit via een omweg te gebruiken vanwege de kosten, dan is zigbee een veel mooier alternatief (imho).

Edit:
Nog even over ST als alarmsysteem.
Voordat er mensen over gaan vallen, (alarmsysteem moet op een centrale, via 3g, etc.etc.etc).
Mijn plan is om het meer als een meldingsysteem te gebruiken. Doordat er notificaties via de app of sms gestuurd kunnen worden bij elke routine is het daar prima voor te gebruiken.
Ik krijg deze week een xiaomi deur sensor binnen, eens kijken of die wel via de repeaters werkt. Een aantal deuren (garage, bovenetage) zitten buiten bereik van de hub.

Edit2:
Was ik vergeten te vermelden, maar de Xiaomi plug werkt dus zonder de Xiaomi hub te moeten aanschaffen.

[ Voor 15% gewijzigd door rinkel op 05-01-2017 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickvl
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-02 07:05
arnoud_h schreef op maandag 12 december 2016 @ 17:46:
[...]

Geen idee, want ik heb ook een v1 hue hub, en mijn plugs zijn gewoon verschenen in de ST app... :?

Slechte timing, ik kom er net achter dat één van mijn LivingWhite lampen overleden is, dus daar voor in de plaats net eventjes de extra plug die ik nog had liggen er bij gepakt, en inderdaad, die krijg je dus niet (meer) toegevoegd in de ST app.

In de log zie ik dit gebeuren als ik hem probeer toe te voegen:

18:40:05: warn Device type Dimmable plug-in unit not supported

Ik lees in een reactie van een ST medewerker op het ST forum dat dit een niet gecertificeerd apparaat is en dus ook niet (meer) met de Hue SmartApp gaat werken.

Na wat verder doorzoeken kom ik deze tegen:

https://community.smartth...with-scene-handling/27152

Hiermee kun je WEL een LW Plug aansturen nadat je de source van de SmartApp hebt aangepast door dit er bij toe te voegen:

"|| v.type == "Dimmable plug-in unit" op regels 429 en 715.

Het leuke is dat je met deze SmartApp ook scenes en groepen kunt schakelen...
Ik gebruik de Hue B Smart device handlers en smartapp om zulke lampen toe te voegen aan het systeem.
Tevens biedt deze ook ondersteuning voor scenes en groepen.

Ik heb ook enkele Osram schakelaars gekoppeld aan mijn Hue systeem, en deze waren ook niet beschikbaar met de andere Hue apps.

https://community.smartth...d-fast-hue-lighting/60672

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yannickvl
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-02 07:05
Itboefke! schreef op maandag 12 december 2016 @ 12:37:
Goed nieuws dat de Xiaomi deur en motion sensors werken.
Iemand hier al persoonlijke ervaring mee? Hoe zit het hier eigenlijk met het bereik?
Moet ik het zo zien dat mocht ik sensors op de deuren van het hok in de tuin willen hebben
dat ik dan gezien de afstand tot de hub eigenlijk minimaal een gevoed zigbee apparaat er tussen moet hebben?
In mijn setup heb ik enkele deur/raam sensoren en bewegingssensoren van Xiaomi. Ze werken prima en zijn naar mijn mening betrouwbaar. Via IFTTT monitor ik alle meldingen van de sensoren in een spreadsheet en deze zijn accuraat en heb nog geen meldingen waarvan ik weet heb gemist :) De sensoren bevinden zich tussen de 5m en 20m van de hub, waarbij er bij de verste toch redelijk wat muren/plafonds tussen zitten. :*)

Het koppelen van de deur/raam sensor was in het begin wat zoeken... Je dient namelijk in de app te zoeken naar nieuwe apparaten, dan de sensor resetten door het knopje 3 sec in te houden, 5 seconden wachten, en dan elke 10 sec kort het knopje induwen totdat je 'Thing' ziet staan in de gevonden apparaten _/-\o_ Dan enkel nog de juiste device handler koppelen en het werkt.

De bewegingssensor was tricky. Hiervoor dien je dezelfde stappen te ondergaan als bij de andere sensor, maar dien je tegelijk de events list van je HUB te bekijken om de catchall van de sensor te bemachtigen en zo het Zigbee ID te verkrijgen. In onderstaand voorbeeld is dit 'B46D'.

Voorbeeld; catchall: 0104 0000 01 01 0100 00 B46D 00 04 115F 0A 01 01FF4231641000032814983900000000953900000000

Dan dien je een nieuw device toe te voegen en zowel als Zigbee als Netwerk ID de code invoeren.
Daarna de juiste device handler en dan terug naar zoek nieuw apparaten in de app. Daar krijg je dan de sensor te zien.

Mijn bewegingsmelders waren na 2u wel plots verdwenen, dus proces herhaald en nadien bleven ze actief in de lijst. 8)7

Device handlers vind je hier terug; https://community.smartth...evice-type-beta/31948/418

Acties:
  • 0 Henk 'm!
yannickvl schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:45:
[...]

In mijn setup heb ik enkele deur/raam sensoren en bewegingssensoren van Xiaomi. Ze werken prima en zijn naar mijn mening betrouwbaar. Via IFTTT monitor ik alle meldingen van de sensoren in een spreadsheet en deze zijn accuraat en heb nog geen meldingen waarvan ik weet heb gemist :) De sensoren bevinden zich tussen de 5m en 20m van de hub, waarbij er bij de verste toch redelijk wat muren/plafonds tussen zitten. :*)

Het koppelen van de deur/raam sensor was in het begin wat zoeken... Je dient namelijk in de app te zoeken naar nieuwe apparaten, dan de sensor resetten door het knopje 3 sec in te houden, 5 seconden wachten, en dan elke 10 sec kort het knopje induwen totdat je 'Thing' ziet staan in de gevonden apparaten _/-\o_ Dan enkel nog de juiste device handler koppelen en het werkt.

De bewegingssensor was tricky. Hiervoor dien je dezelfde stappen te ondergaan als bij de andere sensor, maar dien je tegelijk de events list van je HUB te bekijken om de catchall van de sensor te bemachtigen en zo het Zigbee ID te verkrijgen. In onderstaand voorbeeld is dit 'B46D'.

Voorbeeld; catchall: 0104 0000 01 01 0100 00 B46D 00 04 115F 0A 01 01FF4231641000032814983900000000953900000000

Dan dien je een nieuw device toe te voegen en zowel als Zigbee als Netwerk ID de code invoeren.
Daarna de juiste device handler en dan terug naar zoek nieuw apparaten in de app. Daar krijg je dan de sensor te zien.

Mijn bewegingsmelders waren na 2u wel plots verdwenen, dus proces herhaald en nadien bleven ze actief in de lijst. 8)7

Device handlers vind je hier terug; https://community.smartth...evice-type-beta/31948/418
Bij mij werken de Xiaomi sensors ook betrouwbaar, nog geen gekke dingen meegemaakt. Wel is belangrijk dat de batterij indicatie op eengegeven moment ook een waarde weergeeft. Dit kan een uurtje duren, maar dan blijft de sensor gekoppeld.

De koppeling die jij beschrijft zijn ook nodig om de Xiaomi stekkers te koppelen.
Ik zal dit stukje beschrijving straks in de topicstart vermelden.

[ Voor 3% gewijzigd door rinkel op 18-01-2017 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-04 23:47
Ik hoop dat iemand hier een Harmony Elite heeft icm SmartThings. Zelf wil ik namelijk mijn Elite meer in huis laten doen qua automation. Hue lampjes kan hij out-of-the-box maar ik zou ook graag nog meer willen aansturen.. stroom schakelaar van home cinema setup, temperatuur instellen voor verwarming etc.

Ik mis nog veel ondersteuning vanuit Logitech en ben daarom meer aangewezen op wat er wel mogelijk is (Elite kan vrijwel alles wat ST kan via de ST hub, althans in USA). Echter Harmony focus ligt vooral op USA. Zo werken EU-honeywell producten niet met de Elite maar USA-honeywell weer wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YellowCab
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-04 21:45
Interessant topic! Ik zit er ook al langere tijd aan te denken om een SmartThings hub aan te schaffen, maar tot ik dit topic tegen kwam was ik in de veronderstelling dat het niet werkte in Nederland.

Aangezien het blijkbaar wel werkt ben ik van plan om het binnenkort aan te schaffen bij Amazon. Ik wil het voor nu voornamelijk gaan gebruiken om stopcontacten aan en uit te zetten. Dit wil ik vervolgens koppelen aan mijn Logitech Harmony Elite, zodat ik alles met de AB kan bedienen. Ik heb begrepen dat dit allemaal mogelijk moet zijn via SmartThings.

Helaas zijn de direct door SmartThings ondersteunde stopcontacten nogal duur. De mooiste en tevens goedkoopste variant die ik heb kunnen vinden is de Aeon Labs Smart Energy Switch. Echter heb ik begrepen dat je ook de Xiaomi stopcontacten kunt koppelen aan SmartThings. Ik heb was research gedaan op de SmartThings community, maar ik kom er niet uit.

Is er iemand die in gemakkelijke stappen kan uitleggen hoe je deze Xiaomi stopcontacten aan je SmartThings hub kan koppelen, zodat dat je met codes en programmeertaal aan de slag hoeft?

Mijn dank is groot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
Ik heb afgelopen week een tweetal OSRAM Lightify Plug's gekocht op Amazon DE, en gisteren wat aan het stoeien geweest om ze werkend te krijgen via mijn Hue bridge en SmartThings.

De plug werkt met Zigbee LightLink en werkt daardoor direct samen met de Hue hub. Het probleem is alleen dat dit type niet door de officiele SmartThings Hue SmartApp herkend wordt, en daardoor niet direct zowel aan Hue als SmartThings kant gebruikt kan worden. Een tikkeltje onhandig. Het lukt trouwens wel om deze met Domoticz te bedienen via de Hue hub.

Ik heb wat bestaande code die ik op het SmartThings support forum gevonden heb aangepast zodat je de Plug ook direct aan de ST hub kunt koppelen en dan van daaruit kunt bedienen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
/**
*  Copyright 2015 SmartThings
*  Adapted by Arnoud Helmantel (original by Michael Seifert) for the Osram Lightify Plug (EU version, Zigbee LightLink version).
*
*  Licensed under the Apache License, Version 2.0 (the "License"); you may not use this file except
*  in compliance with the License. You may obtain a copy of the License at:
*
*      http://www.apache.org/licenses/LICENSE-2.0
*
*  Unless required by applicable law or agreed to in writing, software distributed under the License is distributed
*  on an "AS IS" BASIS, WITHOUT WARRANTIES OR CONDITIONS OF ANY KIND, either express or implied. See the License
*  for the specific language governing permissions and limitations under the License.
*
*/

metadata {

definition (name: "OSRAM Lightify Plug EU", namespace: "", author: "Arnoud Helmantel") {
        capability "Actuator"
        capability "Configuration"
        capability "Refresh"
        capability "Switch"

fingerprint profileId: "C05E", inClusters: "0000, 0003, 0004, 0005, 0006, 0B04, FC0F", outClusters: "0019", manufacturer: "OSRAM", model: "Plug 01", deviceJoinName: "OSRAM Lightify Plug"
     }

tiles(scale: 2) {
        multiAttributeTile(name:"switch", type: "lighting", width: 6, height: 4, canChangeIcon: true){
            tileAttribute ("device.switch", key: "PRIMARY_CONTROL") {
                attributeState "on", label:'${name}', action:"switch.off", icon:"st.Appliances.appliances17-icn", backgroundColor:"#79b821", nextState:"turningOff"
                attributeState "off", label:'${name}', action:"switch.on", icon:"st.Appliances.appliances17-icn", backgroundColor:"#ffffff", nextState:"turningOn"
                attributeState "turningOn", label:'${name}', action:"switch.off", icon:"st.Appliances.appliances17-icn", backgroundColor:"#79b821", nextState:"turningOff"
                attributeState "turningOff", label:'${name}', action:"switch.on", icon:"st.Appliances.appliances17-icn", backgroundColor:"#ffffff", nextState:"turningOn"
            }
        }
        standardTile("refresh", "device.switch", inactiveLabel: false, decoration: "flat", width: 2, height: 2) {
            state "default", label:"", action:"refresh.refresh", icon:"st.secondary.refresh"
        }
        main "switch"
        details(["switch", "refresh"])
    }
}

// Parse incoming device messages to generate events
def parse(String description) {
    log.debug "description is $description"

def event = zigbee.getEvent(description)
    if (event) {
        sendEvent(event)
    }
    else {
        log.warn "DID NOT PARSE MESSAGE for description : $description"
        log.debug zigbee.parseDescriptionAsMap(description)
    }
}

def off() {
    zigbee.off()
}

def on() {
    zigbee.on()
}

def refresh() {
    return zigbee.readAttribute(0x0006, 0x0000) +
        zigbee.readAttribute(0x0008, 0x0000) +
        zigbee.configureReporting(0x0006, 0x0000, 0x10, 0, 600, null) +
        zigbee.configureReporting(0x0008, 0x0000, 0x20, 1, 3600, 0x01)
}

def configure() {
    log.debug "Configuring Reporting and Bindings."

return zigbee.configureReporting(0x0006, 0x0000, 0x10, 0, 600, null) +
        zigbee.configureReporting(0x0008, 0x0000, 0x20, 1, 3600, 0x01) +
        zigbee.readAttribute(0x0006, 0x0000) +
        zigbee.readAttribute(0x0008, 0x0000)
}

Ja, je zult naar de web console moeten gaan om deze code te copy/pasten, maar daarna werkt het bij mij in ieder geval prima.

Voor degene die dat niet kennen:En hierna kun je de Plug via de app gewoon koppelen en gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er is (al een tijdje) een nieuwe versie van CoRE uitgekomen: Core SE.
Hiermee is het mogelijk om CoRE via een webinterface in te stellen met nog meer mogelijkheden. Ik heb e.e.a. even uitgeprobeerd en ziet er zeker goed uit.
Het is nog wel "werk in uitvoering" want bijvoorbeeld tijds-condities zitten er (helaas) nog niet in.

TS bijgewerkt.

[ Voor 17% gewijzigd door rinkel op 12-03-2017 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er is inmiddels weer een nieuwe versie uitgekomen van WebCore (alpha). Het wordt steeds leuker.

Hierbij mijn voorbeeld welke je een push berichtje geeft over welke ramen/deuren nog open staan als je weggaat. (Away modus)
Bij mij gaat ST in Away modus als de telefoons niet meer binnen zijn. Dus als ik het huis uit loop krijg ik automatisch een bericht (of email) welke ramen/deuren nog open staan.

Je kunt de code gebruiken om de piston te importeren.

ST deuren open

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forza11
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-04 08:45
Heeft de smartthings hub ondersteuning voor een P1 kabel/zwave adapter? Kan de app deze info uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zit wel een USB poort achterop, maar voor zover ik weet zijn er geen mensen bezig geweest dit uit te lezen o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheffed
  • Laatst online: 25-06-2024
Dag allemaal,

Ik ben ook in het trotse bezig van Smartthings gen2. Momenteel heb ik 15 hue lampen verbonden via Hue gen2 en zijn er twee Xiaomi temperature/humidity sensors, 1 Xiaomi doorsensor, 1 Geeklink deursensor (twijfel), en 2 Xiaomi Nightvision camera's onderweg.

Afbeeldingslocatie: https://www.dhresource.com/webp/m/0x0s/f2-albu-g3-M01-CD-7B-rBVaHVYe-DeAIHT0AABlH9z8mro791.jpg/xiaomi-xiaoyi-720p-ip-camera-xiaomi-camera-mi-ip-camera-wifi-wireless-xiaoyi-hd-720p-micro-mini-camera-yi-cctv-ant-video-security-cam.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe bevalt de Xiaomi deur sensor?
Die sensor alleen al is de aanschaf van ST al waard.
Werkt hier super met een enorm bereik, daar kunnen die dure merken nog wat van leren. En dat voor 7 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheffed
't Moet nog geleverd worden, so keep you posted. Als ik alleen al lees hoeveel lovende reacties Xiaomi krijgt, dat prijs/kwaliteit prima in orde is en response en batterijduur goed is ben ik zeer benieuwd. Echter maak ik me wel iets meer zorgen om de camera, volgens mij is het best een hassle om die werkende te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheffed
Als het hele huis uitgerust is met ST wil ik twee dashboards te installeren op een nexus 7 via een wallmount, eentje voor beneden en eentje voor boven, heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een tijdje smarttiles gedraait (ook een smartapp), dit gaat dan via een browser, maar werkt prima.
Deze is nu echter niet meer kosteloos helaas.
Ik weet niet of je ervaring hebt met webCore. Ik zag daar een verborgen feature dat ook lijkt op smarttiles. Wellicht komt daar dus in de toekomst een alternatief.

Je kunt natuurlijk ook gewoon de app op de tablet draaien. Al smoelt dat ietsje minder dan smarttiles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheffed
@rinkel ik heb de Xiaomi camera's gecancelled, ik heb toch besloten om voor Foscam te gaan, daar is een universele device handler voor. Volgens mij is de SRTP van Xiaomi onbeveiligd. Welke cams en 'things' gebruik jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik gebruik geen cams icm met ST, de resolutie van de camera's zijn te hoog (wat ik heb begrepen)
Ik heb zelf een ander systeem voor mijn camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheffed
1: Wat zou het gaaf zijn als iemand een devicehandler codeert voor de Toon. Helaas denk ik dat wij met een té kleine groep zijn in Nederland die ST gebruiken, of heeft iemand hier een workaround voor?

2: Momenteel nu de Foscam c2 aan ST gepaired, werkt prima, misschien iets langzamer zoals @rinkel toevoegde, maar niet storend.

[ Voor 26% gewijzigd door Cheffed op 01-05-2017 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik wil ook de instap maken in domotica en was een beetje aan het rondkijken voor een Z-wave controller. De Aeon usb stick leek mij leuk om mee te beginnen maar na wat lezen en reviews verder kwam ik ook bij deze ST Hub terecht. Jammer dat er niet echt een grote community achter zit in NL en op GoT.

Hoe bevalt de ST na een tijdje gebruik? Vooral IFTTT ondersteuning, Zigbee en backup AA batterijen als extra's spreken mij aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het probleem met ST is dat deze nog niet in NL leverbaar is, je zult em uit de UK moeten halen. Dat is denk ik ook de reden waarom deze hier op GoT nog niet zo populair is.

Juist de flexibiliteit en mogelijkheden om interne en externe apps te schrijven maakt deze hub enorm tweaker waardig.
Er is overigens een enorme community achter deze hub: https://community.smartthings.com/
De mensen daar zijn actief en er worden enorm veel apps en devicehandlers geschreven.

In het verleden waren er wel wat stabiliteitsproblemen, maar deze zijn grotendeels opgelost.

Daarnaast ondersteunt ST zowel Zigbee als Z-Wave.
Normaal gesproken kost bijvoorbeeld een deur/raam sensor ongeveer 40-50 euro. Echter doordat er een ontwikkelaar is die een devicehandler heeft geschreven voor Xiaomi sensors zijn die ook te gebruiken, en deze kosten 8 euro per stuk en zijn erg goed. Alleen is het pairen een beetje lastig, maar als ze werken, werken ze goed.

Xiaomi sensor

Daarnaast zijn de (zigbee) stekkers van Xiaomi ook goed te gebruiken (met een verloopje) Ongeveer 10 - 15 euro.

Xiaomi Plug2

Ik heb ook een aantal Neo CoolCam plugs in gebruik, deze zijn z-wave. Let er wel op dat je de juiste frequentie aanschaft (zwave europa). Deze zijn ongeveer 25 euro.

NeoCoolCam

Je kunt dus op een zeer goedkope wijze starten met domotica, alleen moet je wel bereid zijn om op je chinese spulletjes te wachten.

IFTTT heb ik zelf nog niet gebruikt doordat WebCore mij voldoende programmeermogelijkheden biedt. Je kunt daarmee echt helemaal los gaan. Ook sms / push / email notificaties werken daar zeer goed.
WebCore is nu net in Beta gegaan, maar ik heb weinig tot geen problemen.

Ik heb de ST nu een maand of 5 in gebruik en ben er zeer over te spreken. Ik zou wel Osram proberen links te laten liggen, deze werken slecht als repeater.

[ Voor 20% gewijzigd door rinkel op 05-05-2017 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheffed
Werken INNR en HUE eigenlijk ook als 'repeater', ze vallen wel onder het zigbee protocol namelijk.

@Executor16 ST is echt top, als je van tweaken en customizen houdt kun je hier je ei kwijt. Wat @rinkel al zegt, er zit een grote community achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cheffed schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 17:29:
Werken INNR en HUE eigenlijk ook als 'repeater', ze vallen wel onder het zigbee protocol namelijk.

@Executor16 ST is echt top, als je van tweaken en customizen houdt kun je hier je ei kwijt. Wat @rinkel al zegt, er zit een grote community achter.
HUE zijn wel repeaters, maar enkel voor de hub waarop ze zijn aangesloten. Als je er dus een HUE-hub tussen hebt staan zullen ze geen ST-devices repeaten.

Er zijn verschillende soorten Zigbee protocollen bijvoorbeeld Zigbee HA (home automation) en zigbee LL (Light Link). Als een Hue is aangesloten op een HUE-hub dan gebruiken ze het LL protocol, maar als ze op de ST-Hub zijn aangesloten gebruiken ze het HA protocol.
Dacht ik.

ST is geweldig als het gaat om tweaken. WebCore is echt heerlijk werken. Je kunt heel eenvoudig beginnen, maar ook hele complexe zaken doen. ST maakt gebruik van de taal Groovy om apps in te maken.
WebCore is echter geen Groovy (wel in gemaakt) maar een soort IFTTT achtig iets.

Overigens hoef je dit niet te gebruiken, je komt wel een eindje met de standaard routines. Alleen ondersteund dit geen uitzonderingen op regels.

[ Voor 50% gewijzigd door rinkel op 05-05-2017 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nog een voorbeeldje van een webCore piston.
Deze bekijkt elke dag om 19:00 de batterijstatus van een geselecteerde groep devices en stuurt een batterij rapport via de email. In dit geval waarbij de batterij onder de 99% is.

Je kunt de piston importeren met de code

batterreport

Deze mail is vandaag verstuurd:
batterreportEmail

Nog een ander voorbeeld:

Als na (10 minuten voor) zonsondergang een van de gangdeuren opent, wordt de verlichting ingeschakeld, na 5 minuten gaat deze weer uit, tenzij er een deur open blijft staan.

Gangverlichting

Omdat die Xiaomi Sensors zo goedkoop zijn, is het wel aardig er een beetje mee te experimenteren.
Ik heb een tweetal sensoren in de garage en het leek me wel aardig als daar wat grotere (lithium aaa) batterijen in zitten.
Dus even met de soldeerbout aan de gang:
Xiaomi Battery

Nu 5 maanden geleden, en batterij nog steeds op 100% (had niet anders verwacht 8) )

[ Voor 109% gewijzigd door rinkel op 05-05-2017 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheffed
ik moet zsm eens aan de gang met webCore, gisteren net geïnstalleerd, ziet er goed uit @rinkel !

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goed plan!
Er zijn 2 sources die je moet installeren: "WebCore" en "WebCore piston"
oAuth moet ook aan worden gezet.
Sources kun je hier vinden: https://github.com/ady624...e/master/smartapps/ady624

Dan alle devices in de app toevoegen zodat ze in webcore beschikbaar zijn.
Daarna je browser autoriseren in de app.
Het dashboard voor Webcore kun je hier vinden: https://dashboard.webcore.co

Je kunt ook Github integreren in Smartthings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheffed
Ik zie net dat Stringify behoorlijk aan de weg timmert, natuurlijk is ST ook compatibel! Tot mijn grote verbazing die ik dat ze Toon geïmplementeerd hebben, heeft iemand toevallig een Google Home (met toon) in huis? Wellicht bestel ik er eentje uit Amerika.

https://www.stringify.com/

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=WRzui4A8lf0]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheffed
De sensoren van Geeklink werken (nog) niet met ST, hier kan verandering in komen. Mijn (geringe) ervaring is dat Xiaomi qua prijs/kwaliteit veruit het beste is. Ik heb afgelopen week van Ibood ook een WeMo stekker besteld, ik heb geen flauw idee wat ik hiermee ga doen. Heel veel apparaten hebben al een digitale on/off bediening. Zo'n stekker is dus alleen functioneel als we praten over een mechanische knop die al in een 'aan' stand staat. Vooralsnog zijn al mijn lampen ook bedienbaar (hue), wellicht dat zo'n slimme stekker ook de voltages meet? Als hij dan bijvoorbeeld op <10watt komt te staan dat de droger automatisch uitgeschakeld wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij werkt die wemo stekker ook. Het gaat dan wel via je wifi netwerk.
Ikzelf probeer mijn domotica zoveel mogelijk via zwave/zigbee te laten lopen.
Die Xiaomi dingen zijn idd echt geweldig, en kosten erg weinig. Daar kan geen enkel ander merk tegenop. Dit alleen al is een reden om een Smartthings te kopen. Goedkoper nog dan klikaanklikuit en 10000x beter.

Ik ben nu inmiddels volledig over op de webCore app voor al mn routines. Bij een update moest ik al mn routines (cores) opnieuw opslaan, verder helemaal foutloos. Aanrader!

Sommige stekkers (meestal zwave) hebben wel een energiemeter. In Webcore kun je die ook uitlezen en iets schakelen als de energie boven/onder een bepaalde waarde komt.

[ Voor 37% gewijzigd door rinkel op 21-05-2017 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheffed
Poah, das jammer...helemaal niet op gelet, protocol van WeMo is idd WiFi. Ik moet nog steeds met CoRe aan de gang, het staat inmiddels geïnstalleerd. Ik werd elders op een ander forum erop geattendeerd dat Triggi een nieuwe app is van NL komaf, deze kan ook met Toon, maar dan weer niet met ST :( werkt een beetje als IFTTT. Heeft iemand ervaring met Sonos gekoppeld aan ST? Lijkt me leuk als je binnenkomt dat jouw favoriete muziek start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik wou zeker webcore installeren, werkt als een trein! De oude versie (Core) zou ik niet meer installeren, deze wordt al een tijdje niet meer onderhouden volgens mij.
Je kunt ook de Github repo-link installeren, dan kun je eenvoudig de laatste versie van WebCore downloaden.

ST ondersteunt ook IFTTT, WebCore ondersteunt dat ook.

Ik had Sonos idd gekoppeld aan ST, maar er ging iets mis met de speaker-koppeling, omdat ST een enkele luidspreker aansprak (volume) ging er iets mis.
Webcore kan ook met Sonos werken en gewoon elke zin voor je uitspreken:

sonos text

Overigens gebruik ik ST nu ook al een tijdje als een soort alarmsysteem.
Natuurlijk is het niet te vergelijken met een echt alarmsysteem, maar ik krijg wel een melding op mijn telefoon als er een deur open gaat als ik niet thuis ben.
Ook krijg ik een berichtje dat er een deur of raam open staat als ik weg ga. Ook erg handig.

[ Voor 20% gewijzigd door rinkel op 24-05-2017 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheffed
Ik heb t idee dat ifttt dit ook allemaal kan? Ook zonder webcore gaat t alarm af, krijg ik push notifications. Dat script met die batterij status ziet er wel handy uit though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat klopt, je kunt al best veel met de standaard routines die aanwezig zijn in ST.
Vooral als je uitzonderingen wil dan is webCore erg fijn.
Bijvoorbeeld "ALS dit EN dit EN dat OF dat, MAAR NIET als..."

Ik wil zoveel mogelijk dat dingen automatisch gaan, dus ik heb een alarm dat automatisch aan staat op een bepaalde tijd.
Dus:
"ALS (deurX opengaat) EN (tijd > middernacht) BEHALVE ALS (verlichting = aan) DAN..."
(Kun je ook anders schrijven natuurlijk, met alleen EN)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zijn nieuwe sensoren van Xiaomi; De Aqara serie:
Afbeeldingslocatie: https://gloimg.gearbest.com/gb/pdm-product-pic/Electronic/2017/05/25/source-img/20170525113316_88775.jpg

Ze kunnen op dezelfde Xiaomi Hub worden aangesloten, ik verwacht dus dat ze ook aan ST te koppelen zullen zijn. Voor $8.59 wil ik dat wel proberen. We gaan het meemaken als ze binnen zijn.

Hier is nog een linkje naar youtube met een unboxing:
YouTube: Unpacking New Xiaomi Aqara Window Door Sensor from GearBest

[ Voor 18% gewijzigd door rinkel op 29-05-2017 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheffed
Nice, weten we toevallig ook wat de meerwaarde is van de nieuwe sensoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alleen een andere vorm volgens mij.

webCore krijgt steeds meer functies. Inmiddels werkt 'stays' ook.
Handig om een seintje te krijgen als je een deur een tijdje open laat staan, of een lamp, of....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/d2AxGyhzLL23WxPoMIoPImZg/full.png

Ook zie je in mijn voorbeeld hoe je Push, SMS en email berichten kunt sturen.
Uiteraard kun je het bericht weer in een variabele stoppen, heb ik niet gedaan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inmiddels weer een paar Xiaomi Sensor binnen om de Orvibo's te vervangen.
Nu die Orvibo's toch niet meer gebruikt gaan worden deze maar eens als deurbel inzetten. Dus als de deurbel gaat (ding dong) wordt er ook een pushberichtje verstuurd.

deurbel

Ook eens even gespeeld met Sonos integratie, ook dit werkt leuk; je kunt tekst uit laten spreken, of een bepaalde track opstarten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HnlCtKNVZqkQtCo3bucEpB3z/full.png

Nu nog eens kijken of ik de Sonos als alarm kan af laten gaan.

(hopelijk wordt dit topic wat drukker, begint nu meer op een blog te lijken.... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheffed
wil je ook zo'n deurbel voor mij maken? Dat lijkt me super handig.

ps: ST dashboord helemaal vernieuwd, fantastisch!!

[ Voor 29% gewijzigd door Cheffed op 09-06-2017 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is echt supersimpel
Ik kan de details met foto's wel posten hier.

Ik heb de aqara's inmiddels werkend. Alleen de batterij geeft 0%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheffed
Stel: ik heb op het toilet drie ledlampen die ik automatisch aan wil zetten middels een sensor, die ik aan st kan koppelen. Is het dan mogelijk om alleen de schakelaar te vervangen voor een sensor? of moet ik daarvoor ook de lampen gaan vervangen? Zo ja; welke sensoren komen hiervoor idealer aanmerking?

Ik bedoel iets als dit, dit kan bijvoorbeeld achter wwn reguliere schakelaar. Het is me onduidelijk of dit te gebruiken is met smartthings.
http://www.homewizard.nl/...aar-400w-sh5-rbs-04a.html

[ Voor 28% gewijzigd door Cheffed op 11-06-2017 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cheffed schreef op zondag 11 juni 2017 @ 19:25:
Stel: ik heb op het toilet drie ledlampen die ik automatisch aan wil zetten middels een sensor, die ik aan st kan koppelen. Is het dan mogelijk om alleen de schakelaar te vervangen voor een sensor? of moet ik daarvoor ook de lampen gaan vervangen? Zo ja; welke sensoren komen hiervoor idealer aanmerking?

Ik bedoel iets als dit, dit kan bijvoorbeeld achter wwn reguliere schakelaar. Het is me onduidelijk of dit te gebruiken is met smartthings.
http://www.homewizard.nl/...aar-400w-sh5-rbs-04a.html
Ik heb een vergelijkbare situatie. Helaas is er in zigbee-land (goedkoop) niet echt iets voor te vinden en ben ik bij Zwave gaan shoppen.
Fibaro heeft daar inbouwschakelaars voor, maar ik heb gekozen voor de Qubino, de QUB_ZMNHND1. Dat is een relais schakelaar, dus alleen aan / uit via een relais. Er zijn ook dimmers oid.
Je kunt dan gewoon de bestaande schakelaar blijven gebruiken, alleen veranderd de stand aan of uit natuurlijk steeds. Je hoeft dan geen lampen te vervangen.
Ze zijn zo klein dat je ze net achter een bestaande schakelaar kunt inbouwen.
De reden om te kiezen voor Qubino is dat er een goede devicehandler voor beschikbaar is.

Ze zijn wel prijzig, zoals zowat alle Zwave devices, namelijk ongeveer 55 euro per stuk. Ik heb ze per 5 gekocht en dan kunnen ze iets goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheffed
@rinkel Is het installeren moeilijk, en als die ertussen zit kun je dan dmv een sensor de switch/lampen automatisch aan en uit zetten? Ik zat er overigens nog aan te denken om van de mi-button een bel te maken met icm nest siren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Cheffed
Het is wel even priegelen ja, er is vaak maar weinig ruimte achter een bestaande schakelaar.

Als je handig bent met elektra, dus zelf schakelaars kunt installeren is dit niet heel lastig.
De Qubino's hebben overigens beide spanningsdraden nodig, dus zowel bruin als blauw. Niet elke schakelaar heeft dit. Als die (de blauwe) er niet zijn moet je ze even trekken vanuit de lamp.

Elke zigbee/zwave schakelaar kun je schakelen met een andere zigbee/zwave schakelaar (of sensor), dus ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheffed
@rinkel ok, ik kan opzich wel een schakelaar inbouwen. Net gekeken, dat moet een heel klein ding zijn van Qubino, ik zie dat er een bruine en een zwarte draad aanwezig zijn op de schakelaar dit is voldoende toch? Wat vind je van mn deurbel idee? Vraag me af of die mi-button een beetje goed tegen 't weer kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ze zijn ongeveer een cm dik, dat past achter de meeste schakelaars. Je kunt het even proberen met een klein stukje hout.
Nadeel is weer dat er ook weer wat draden bij moeten. Ik zou daar soepele kabel voor gebruiken, dat gaat net wat makkelijker.

Je mist de blauwe dus. Die kun je trekken vanuit de lamp. Dus even de lamp eraf/uit en met een trekveer een nieuwe blauwe naar de schakelaar trekken. (Wel even de stroom eraf)
Ik heb dit bij 4 schakelaars gedaan. Even een werkje, maar ook niet echt lastig, tenminste als je trekveer wil meewerken (en je geen flexibele buizen hebt)

Deurbel kan, alleen zijn ze idd niet waterdicht.
Op je bestaande deurbel aansluiten is niet echt moeilijk, hebt alleen een relais nodig en wat soldeer skills. (4 draadjes solderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheffed
@rinkel ik ben heel benieuwd hoe ik een mi-button in mijn deurbel kan solderen. Had jij nog tijd gehad voor die foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier is de foto van een Orvibo omgebouwd naar schakelaar:

deurbel

Als nu die twee draden met elkaar verbonden worden geeft mn deurbel een seintje.
In de deurbel heb ik een klein relais geplaatst die deze twee draden verbindt als de bel gaat.
Helaas heb ik een DC relais zonder gelijkrichter. Ik had een gelijkrichter gemaakt, maar die werkt niet goed. Met als gevolg nu: een klapperend relais. Daar moet ik nog iets mee,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheffed
ok, dat gaat me nooit lukken haha. Ik heb nu meer sensoren, knoppen geinstalleerd, gaat lekker zo. 't Functioneert allemaal naar behoren, viel me wel direct op dat de motionsensoren van xiaomi geen batterij indicator hebben in de app.Ik heb ook een Yeelight besteld om te proberen, eens kijken of dat bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ST werkt behoorlijk betrouwbaar idd. Ben er erg tevreden over. Ook over de flexibiliteit van ST en de mogelijkheid om vreemde devices te koppelen. Vooral WebCore vind ik erg mooi.

Die batterij indicator is altijd een lastig punt. Het is zoeken naar de juiste parameters van het Zigbee bericht. Van Xiaomi zijn die niet gedocumenteerd helaas.
Zo heb ik de dh van de Aqara sensor aan moeten passen omdat de batterij op 0% blijft staan.
Of het de juiste parameter is weet ik niet, staat nu op 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheffed
ik wil deze eigenlijk bestellen, aangezien het uit US is twijfel ik of de zwave frequentie overeen komt met die uit EU, enig idee?

https://www.amazon.com/Ae...0daa7980ed422dbbd6ce4b1c1

ps: gefeliciteerd nog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is volgens mij een zwave device, dus hoogstwaarschijnlijk een andere frequentie dan hier helaas.

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rinkel schreef op maandag 29 mei 2017 @ 15:16:
Er zijn nieuwe sensoren van Xiaomi; De Aqara serie:
[afbeelding]

Ze kunnen op dezelfde Xiaomi Hub worden aangesloten, ik verwacht dus dat ze ook aan ST te koppelen zullen zijn. Voor $8.59 wil ik dat wel proberen. We gaan het meemaken als ze binnen zijn.

Hier is nog een linkje naar youtube met een unboxing:
YouTube: Unpacking New Xiaomi Aqara Window Door Sensor from GearBest
Inmiddels zijn de Aqara sensoren binnen.
Ze werken precies hetzelfde als de andere xiaomi sensoren, zeer betrouwbaar dus. Alleen zit de batterij-indicator op een andere plaats in het Zigbee bericht, daarvoor heb ik even de DeviceHandler aan moeten passen. Al weet ik niet of ik de goede waarde te pakken heb.

Hier een foto gemaakt, met een euro er op, zodat je een beetje een indruk krijgt van de afmeting
Aqara

[ Voor 12% gewijzigd door rinkel op 24-06-2017 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 939043

Hallo,

Ik ben op zoek naar een goede maar niet te dure en makkelijk te installeren camera.

Heeft iemand tips voor mij?

Groetjes Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou kijken naar camera's die ST standaard ondersteund.
Bijvoorbeeld de Samsung Smartcam of de Netgear Arlo.

Er zijn wel wat meer camera's die via een DH goed werken, ik dacht een aantal foscams.
Hikvision werkt volgens mij niet goed.

Edit
Ik heb via een custom DT en een smartapp wel de Hikvision camera's aan de gang.
Meer dan de camerabeelden bekijken is het nog niet. Ik ga daar eens mee aan de slag.

Er is dus een DT nodig en een smartapp.
Deze zijn hier te vinden

Helaas is de camera dan nog niet in WebCore te gebruiken.

[ Voor 44% gewijzigd door rinkel op 28-06-2017 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 214782

Ik kom hier blijkbaar in een groep profs. Ik ben geen technicus en weet weinig of niets van protocols.

Een appartement is in opbouw en ik wil dit uitrusten met de volgende systemen welke gecontroleerd kunnen worden via 1 app
- verlichting > had gedacht aan Philips HUE
- rolluiken,... > besteld en werken met SOMFY
- Logitech Harmony Elite
- thermostat > merk nog niet gekend
- andere faciliteiten: sensors, stopcontacten, camera, ..
- ook alles met voice control

Ik kan dus wel alle aparte hubs kopen en alles bedienen via de respectievelijke app, doch op welke manier kan dit alles best gekoppeld worden?

Bedankt
paul.dhaese@telenet.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-04 10:27
Ik ben op zoek naar een degelijke vervanger van Domoticz en dit ziet er goed uit. Weet iemand waarom er een factor 2 prijsverschil zit tussen us (+- €70) en EU (vanaf €150)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De EU versie maakt gebruik van de europese zwave standaard.
Ik zou altijd voor de europese versie gaan. Anders kun je de europese zwave apparaten niet gebruiken.
Waarom dat flinke prijsverschil er in zit weet ik niet.

[ Voor 17% gewijzigd door rinkel op 29-06-2017 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 214782 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 23:28:
Ik kom hier blijkbaar in een groep profs. Ik ben geen technicus en weet weinig of niets van protocols.

Een appartement is in opbouw en ik wil dit uitrusten met de volgende systemen welke gecontroleerd kunnen worden via 1 app
- verlichting > had gedacht aan Philips HUE
- rolluiken,... > besteld en werken met SOMFY
- Logitech Harmony Elite
- thermostat > merk nog niet gekend
- andere faciliteiten: sensors, stopcontacten, camera, ..
- ook alles met voice control

Ik kan dus wel alle aparte hubs kopen en alles bedienen via de respectievelijke app, doch op welke manier kan dit alles best gekoppeld worden?

Bedankt
paul.dhaese@telenet.be
Volgens mij is het meeste wel via Smartthings te regelen, zonder andere hubs.
Wel vergt het enig inzicht in Smartthings en custom-device handlers. Maar volgens mij zijn die al geschreven voor al de devices die je opnoemt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 214782

Ja,.. dat is voor professionals hoor rinkel.
Waar kan ik die software vinden en draait allemaal op mobiles?

Kan men smartthings volledig vrij organiseren zoals men wil en dit zonder extra hubs of bridges (behalve dan Philips Hue en Somfy).

Ik heb hier gelezen dat SmTh geen wifi gebruikt. Ik twijfel tussen de aankoop van PhHUE of LIVX doch voor LIFX is er geen hub nodig. Hoe is dit dan op te lossen?

Ik heb smartthings gedownload maar zonder devices is er geen demo en er is een entry code nodig..
Op internet heb ik ook Hesperus, ImperiHome, MyHome+,.. gevonden. ImperiHome lijkt me wel fantistisch en flexible. Waarom is Smartthings beter?

Sorry voor de vele vragen hoor...

[ Voor 71% gewijzigd door Anoniem: 214782 op 29-06-2017 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheffed
Anoniem: 939043 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 23:12:
Hallo,

Ik ben op zoek naar een goede maar niet te dure en makkelijk te installeren camera.

Heeft iemand tips voor mij?

Groetjes Erik
Voor smartthings? Ik gebruik Foscam, goede resolutie en ook een DH beschikbaar (niet gratis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:01
Is hier iemand die Samsung multiroom speakers in SmartThings heeft geintegreerd?
Beide van Samsung dus ik verwacht een naadloze integratie ;-)
Ben vooral benieuwd of dit toegevoegde waarde heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 214782 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 16:30:
Ja,.. dat is voor professionals hoor rinkel.
Waar kan ik die software vinden en draait allemaal op mobiles?

Kan men smartthings volledig vrij organiseren zoals men wil en dit zonder extra hubs of bridges (behalve dan Philips Hue en Somfy).

Ik heb hier gelezen dat SmTh geen wifi gebruikt. Ik twijfel tussen de aankoop van PhHUE of LIVX doch voor LIFX is er geen hub nodig. Hoe is dit dan op te lossen?

Ik heb smartthings gedownload maar zonder devices is er geen demo en er is een entry code nodig..
Op internet heb ik ook Hesperus, ImperiHome, MyHome+,.. gevonden. ImperiHome lijkt me wel fantistisch en flexible. Waarom is Smartthings beter?

Sorry voor de vele vragen hoor...
De app is te downloaden vanuit de app-store of google-play. De hub werkt via de cloud, dus je zult een cloud account aan moeten maken, maar dat heeft volgens mij geen zin als je geen ST hub hebt.

Bij Smartthings bedien je eigenlijk alles via de app. Een aantal instellingen gaan weer via de cloud. (Zoals installeren custom device handlers, custom smartapps e.d.)
Ook is het mogelijk om SmartTiles te installeren, dan krijg je een webpagina waar je al je devices kunt regelen. Zie de TS.

Smartthings werkt volgens mij prima met Hue, ook zonder Hue Hub. Ik weet dit niet 100% zeker omdat ik geen Hue heb. Maar er zijn velen die het werkend hebben.
Even in de app gekeken, en daar worden Hue en LIFX out-off-the-box ondersteund.
Ondanks dat er niet met Wifi wordt gewerkt zal ST deze apparaten gewoon op t netwerk vinden. Gewoon naar nieuwe devices zoeken en ST vindt ze automatisch, net als Sonos.
remmuz schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 09:04:
Is hier iemand die Samsung multiroom speakers in SmartThings heeft geintegreerd?
Beide van Samsung dus ik verwacht een naadloze integratie ;-)
Ben vooral benieuwd of dit toegevoegde waarde heeft.
Ik heb zelf geen Samsung speler, maar een Sonos. Deze werkt er prima mee. Ik kan Sonos aan/uit zetten, een specifiek nummer laten spelen op een bepaald tijdstip, of als er een deur open gaat, volume harder/zachter, etc. Ook kan ik teksten laten spreken (alleen in t engels).
Ik verwacht dat het met Samsung niet anders zal zijn.
Ik heb even gekeken in de app en de volgende sound-systemen worden out-off-the-box ondersteund (geen custom device handler nodig):
- Bose SounTouch
- Sonos
- Samsung Multiroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheffed
Ik bedien alles van HUE met ST, werkt zeer goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 939043

Cheffed schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 22:51:
[...]

Voor smartthings? Ik gebruik Foscam, goede resolutie en ook een DH beschikbaar (niet gratis)
Heb de netgear arlo gekocht en tot nu toe 👍🏻. Maar welke Foscam heb je? En wat is een DH?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheffed
Ik heb de Foscam C2. Een 'dh' is een device handler, een stuk code dat van de ST community komt waarmee je ook andere 'things' kan toevoegen aan je ST-hub.

Afbeeldingslocatie: https://cdn-enterprise.discourse.org/smartthings/uploads/default/original/3X/9/b/9ba78cc60c28d6a941926d2c1df5c420447cb4ed.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cdn-enterprise.discourse.org/smartthings/uploads/default/original/3X/1/d/1d31af307accd073fe866cfd70117684a84c0ff0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheffed
Stel: ik wil nog 'iets' erbij kopen in huis voor smartthings. Wat zou dan nog heel handig zijn?

ik heb al:

lampen
deur- temperatuur- en motionsensoren
switches en stekkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vind zelf de deur sensoren superhandig, naast de stekkers. Daar kun je er nooit genoeg van hebben. Gewoon op elke deur een, een toepassing komt later.

Ook ben ik wel weg van die Qubino inbouwschakelaars. Die kun je zowel achter een lichtschakelaar bouwen als een lege schakelaar.

Er zijn ook deursloten die met ST werken. Bij mij werken die niet overal omdat ik mijn klink eerst omhoog moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheffed
ik wil de deurbel http://aeotec.com/z-wave-doorbell
Deze is alleen nog maar verkrijgbaar in Amerika, dus dat wordt 'm nog ff niet.
Had jij deze al gespot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Had ik gezien ja. Maar idd uit de VS en werkt hier dus niet.
Ik heb dus mijn deurbel al geregeld. Moet zeggen dat het erg handig is, bv als ik achter in de tuin bezig ben.
Helaas kan mijn camera nog geen snapshot maken, daar moet ik nog een keer iets mee.

Die Xiaomi buttons zijn ook wel handig. Ik gebruik ze nu in de slaapkamer om de verlichting aan een uit te schakelen.
Als ik een van de knoppen 4 seconden ingedrukt houdt gaat alle verlichting beneden uit. Als het "alarm" gaat (Night mode) gaat alle verlichting weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temperanillo
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 25-05-2021
Sinds afgelopen vrijdag een Samsung SmartThings en ben erg tevreden. Ik had al Philips Hue lampen en die werken prima met de Google Home en Amazon Alexa in huis. Voor verschillende lampen zijn er echter geen slimme lampen mogelijk, dus wil ik qubinos inbouwen in de wandschakelaars. Met de SmartThings moet dat allemaal mogelijk worden, dus ben benieuwd!

Ik heb trouwens meteen bij de IKEA de IKEA Trådfri, slimme lampen, aangekocht. Velen malen goedkoper dan de Hue en super simpel te koppelen met de ST. Een echte aanrader! Tot nu toe de E27 en GU10 getest. De motion sensor van IKEA was ook zo gekoppeld, alleen geen DH voor gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb idd gezien dat veel mensen die Ikea lampen gebruiken. Ze werken ook als zigbee repeater, zolang er stroom op staat natuurlijk. Die motion sensor is volgens mij vrij nieuw. Daar komt zeker wel een DH voor.
Er zijn een aantal mensen bezig geweest met en DH, maar staat alweer een tijdje stil.
https://community.smartth...ea-motion-sensor/78270/35

Overigens zijn er vorige week 2 Xiaomi sensors uitgevallen, zonder dat ik t wist. Even de koppel-knop indrukken en het werkte weer. Overigens is dit de eerste keer in 7 maanden, maar dit is natuurlijk een ongewenste situatie, zeker als je t niet weet.
Ik heb hier een een WebCore scriptje voor geschreven, die checkt het "lastCheckin" attribuut, en als dit meer dan een dag geleden is stuurt ie een email. Dit kan natuurlijk eenvoudig worden aangepast naar een kortere checkperiode.

checkSensors

Edit:
Hier is het topic over de Tradfri verlichting, incl de DH:
https://community.smartth...ri-bulb-device-type/83394

[ Voor 62% gewijzigd door rinkel op 03-07-2017 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-04 16:18
Hier meld zich ook een nieuwe Smartthings gebruiker. Ik lees sinds kort tijd mee en vandaag de Hub (bij Amazon.co.uk voor 89 pond) besteld. Tevens zijn de Xiaomi sensoren onderweg en heb ik al een lading Philips Hue ingeslagen voor mijn nieuwbouwhuis waar ik over een aantal weken in woon. Het begin is er, benieuwd naar de ervaringen en mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Welkom!
Zoals je wellicht gelezen hebt is ST nog niet zo heel erg populair in Nederland.
Als je een beetje een tweaker bent kun je je behoorlijk uitleven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temperanillo
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 25-05-2021
Gister nog een Qubino inbouwschakelaar besteld, als het goed is krijg ik die morgen binnen. Als die werkt kan ik alle lampen op de beneden vloer besturen met Google Home via SmartThings.

Het is een work in progress, ook ik ben vorig jaar november in een nieuwbouw huis gegaan. Alles is al duur genoeg geweest, maar beetje bij beetje wordt het nog wat.

Is er iemand hier die zijn Nest Cam gekoppeld heeft gekregen aan ST?

[ Voor 9% gewijzigd door Temperanillo op 05-07-2017 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die Qubino's werken erg goed, zonder extra device handler.

Als je op t geld wil letten zou je eens naar de Xiaomi spulletjes kunnen kijken. Lastig te koppelen, maar als dat gelukt is werken ze erg goed. En ze kosten erg weinig.

Ik heb zelf geen Nest Cam gekoppeld. Er is geen officiele ondersteuning voor, maar er is iemand die een DeviceHandler heeft geschreven met een SmartApp: "NST manager".

Hier een plaatje van de interface op de telefoon:
Afbeeldingslocatie: http://thingsthataresmart.wiki/images/thumb/8/8b/Nst_cam_v5_01.png/281px-Nst_cam_v5_01.png

Meer info over NST manager kun je hier vinden.

De sources kun je hier vinden:
Device handler
SmartApp

[ Voor 9% gewijzigd door rinkel op 05-07-2017 09:56 ]

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste