Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Het SmartThings Topic

Introductie

SmartThings bestaat reeds sinds 2012 en is begonnen als een Kickstarter project. In 2014 is het bedrijf overgenomen door Samsung. De eerste versie was alleen voor de Amerikaanse markt geschikt, maar
in 2015 kwam er een nieuwe versie, de V2, met een Engelse (EU) introductie.
Omdat Z-Wave in de VS op een andere frequentie werkt dan in de EU zijn er dus twee versies van de Hub verschenen. Omdat er alleen Engelstalige landen worden ondersteund is de app alleen in het Engels te krijgen.
Op dit moment worden zowel Zigbee als Z-Wave ondersteund. Er is ook nog een Bluetooth radio aanwezig, maar deze is (softwarematig) uitgeschakeld.
Mijn ervaring is dat Zigbee sneller schakelt dan Zwave.

De Hub

De SmartThings Hub is de centrale aansturings-unit. Deze stuurt alle "Things" aan. Dit kan uiteraard via internet of Wifi. Vergelijkbaar met de HC2 van Fibaro of de hub van Vera.
De SmartThings Hub heeft geen directe webinterface, maar werkt via een cloudinterface of uiteraard een app. In de cloudinterface kunnen verschillende "Things" worden aangemaakt of gewijzigd. Als bijvoorbeeld een schakelaar niet herkent wordt vanuit de app kun je in de cloudinterface het type wijzigen in iets wat het het meest op lijkt, daardoor kan een niet herkent device alsnog, mogelijk, werkend gemaakt worden.

De Hub heeft de volgende aansluitingen:
  • Voeding (5v)
  • USB
  • Ethernet
Wifi wordt niet ondersteund. Al kunnen sommige Wifi schakelaars wel worden aangestuurd (bv Belkin WeMo)

Versies
Op dit moment zijn er twee versies van de Hub:
  • US versie
  • UK versie (EU)
Let er op dat de US versie niet (goed) in de EU werkt, aangezien de frequentie van Z-Wave verschilt. Dit is van belang als je een goedkope Hub uit de US wilt meenemen. Voor Zigbee geldt dit verschil niet.

Z-Wave frequenties:
  • US: 916 MHz
  • EU: 868.42 MHz

Things

Op dit moment is er een behoorlijke lijst van "Things" die kunnen worden aangesloten op de Hub. De EU lijst is terug te vinden op de website van Samsung, naast de standaard lijst.
Deze lijst is nog groeiende omdat Samsung steeds meer nieuwe apparaten ondersteunt. Dit zijn echter niet alle apparaten die gebruikt kunnen worden. De meeste zwave apparaten werken wel. Zigbee is wat meer uitproberen en er worden vaker custom device handlers voor geschreven.
Ik wil hier een lijst samenstellen van ervaringen van tweakers. Dus wat is je ervaring met een specifiek apparaat, kan deze worden aangestuurd vanuit de Hub en werken alle functies.

Z-Wave
  • TKB Home EU stekker
  • Qubino Flush D1 inbouw relais ZMNHND1
  • Neo Coolcam stekker (WR01ZE)
  • Aeon recessed door/window sensor

Zigbee
  • Hue verlichting (Hue, Living Whites, Lightstrip, Ambiance en Lux)
  • LivingWhites 220V plug
  • Samsung SHN-P6410BN camera
  • SmartThings Presence, Motion Sensor, Outlet, SmartSense deurcontact
  • Osram EU Stekker
  • Ikea Trådfri E27 980lm (103.182.63)
  • Ikea Trådfri gu10 400lm (003.182.92)
(Ikea Device handler)

Overig / onbekend
  • Honeywell Round Connected thermostaat
  • Somfy motoren in rolluiken en zonneluifel (via link naar Domoticz op een RPi)
  • iPhone als presence sensor

El-cheapo (China)
  • Orvibo deur sensor (alleen gebruiken dicht bij de Hub)
  • Orvibo motion sensor
  • Xiaomi deur sensor
  • Xiaomi motion sensor
  • Xiaomi Smart Plug Zigbee (heeft wel een apapter nodig)
  • Xiaomi Smart Button
hier kun je de devicetypes voor Xiaomi vinden.

Pairing Xiaomi sensoren
Zet de ST-hub in pairing mode in de app. Ga in de app naar Things en klik op de + rechtsboven.

Houdt de resetknop ongeveer 3 seconden ingedrukt, totdat de LED oplicht. De sensor staat nu in pairing mode.
Na deze initiele knipperende LED is er een kleine pauze, daarna zal de LED een enkele keer (lang) oplichten, OF 3 snelle korte (pairing succesvol).

Als de LED een enkele keer oplicht is de pairing niet goed gegaan en moet je de sensor weer "wakker" maken met een korte klik op de resetknop. De LED zal weer kort oplichten en het pairing proces start opnieuw. Herhaal dit totdat je de LED 3x ziet oplichten, dan is de pairing succesvol en zal de sensor in de app verschijnen.

Niet compatible
  • Ikea Tradfri Led E27 1000 lumen (603.384.52)
  • Ikea Tradfri Led-lamp GU10 400 lumen (803.652.70)

De app

Zoals bij de meeste domotica system is er uiteraard een app te downloaden: SmartThings. Deze is er momenteel alleen in het Engels.

De app is eigenlijk het centrale punt van bediening, er kunnen ook meerdere gebruikers worden aangemaakt zodat meerdere mensen de app op hun telefoon kunnen bedienen.

Dashboard
Op het dashboard staan de meest belangrijke zaken getoond. Dit kun je zelf (deels) instellen. Daarnaast is het mogelijk een in-app op het dashboard te tonen. Ikzelf gebruik Smart Home Monitor op het dashboard.

MyHome: Things / Rooms / Family
Op de "Things" tab zie je een overzicht van alle aangesloten devices.
Bij "Rooms" kun je een huisindeling maken, zoals in onderstaand voorbeeld, vervolgens kun je je devices in een kamer plaatsen:

Bij "Family" kun je alle gebruikers zien en gebruikers toevoegen. Ook kun je zien of ze thuis zijn.

Automation: Routines / Smartapps
Hier kun je routines of scenes aanmaken. Lampen laten schakelen op een bepaald tijdstip, of onder voorwaarden, zoals een andere lamp die ingeschakeld wordt, een deur die open gaat etc.
De mogelijkheden zijn standaard minder dan standaard bij Fibaro, Vera en Zipato. Wel biedt de IDE mogelijkheden om zelf smartapps te schrijven. In de marketplace staan al behoorlijk wat apps geschreven door de community zoals WebCoRE (Community’s own Rules Engine), hierover later meer.

SmartThings heeft overigens ook integratie met IFTTT (If This Then That) voor als het wat lastiger moet worden.

Marketplace
Via de marketplace kun je nieuwe devices toevoegen. Het voordeel hiervan heb ik nog niet kunnen ontdekken, aangezien je dit ook via "Things" kunt doen.

De marketplace voor apps is wel handig. Hier kun je de zelfgemaakte gedeelde apps vanuit de community zoeken en installeren. Hierover meer bij Smart Apps.

Notificaties

SmartThings kent op dit moment twee type notificaties: Push en SMS. Deze zijn bij pratisch alle routines in te stellen. Dus indien er een scene wordt geactiveerd kan er een push bericht of sms worden gestuurd. Dit kan ook als er een scene op tijdstip automatisch wordt geactiveerd. Daarnaast kunnen vele smartapps ook noificaties versturen, zoals bijvoorbeeld "Simple Device Viewer", "Notify me When" en "WebCoRE"
Dit werkt goed.
Via WebCore is het ook mogelijk om (meerdere)emails te versturen.

Cloud Interface (IDE)

SmartThings werkt voor een groot deel via de cloud. Dit betekent dat je veel van het onderhoud via een webinterface kunt doen. Daarnaast is hier ook een Integrated Development Environment (IDE) te vinden, waar je zelf het e.e.a. kunt ontwikkelen. De cloudinterface kun je openen via: https://graph.api.smartthings.com/

Onderhoud
Via de cloudinterface kun je je hub onderhouden, locatie aanpassen (voor telefoon als presence sensor), modes aanmaken (Weg, Thuis, Vakantie, Etc).
Ook zijn hier de activiteiten logs te vinden.

Device handlers
Mocht een device (Thing) niet direct werken, dan is het, in veel gevallen, mogelijk om zelf een device handler te maken. Zo heeft de community handlers gemaakt die bijvoorbeeld ook het verbruik doorgeven, wat standaard soms niet werkte. Ook kunnen op deze wijze devices worden gekoppeld die standaard door ST niet ondersteund worden.

Smart apps
Mocht je er niet uit komen met de standaard scenes/routines, dan is er de mogelijkheid om zelf je
apps te schrijven en met anderen te delen. Samsung gebruikt hiervoor Groovy in een sandbox.
Er is al veel door de community geschreven en gedeeld. Deze kun je hier ook vinden.
Het is ook mogelijk de apps via de marketplace in de app te installeren.

WebCoRE
WebCore is een smartapp welke op de server draait. Deze is geschreven door de community zelf en maakt het mogelijk om complexe IF... THEN... ELSE... constructies in te maken (en draaien uiteraard op de server) Tevens zijn AND/OR constructies mogelijk. Ook is het mogelijk om emails of pushberichten te versturen, of spraakberichten op een Sonos systeem.
Webcore is erg krachtig en geeft hiermee de tweaker enorm veel mogelijkheden. Je kunt echt helemaal los gaan.
Hiervoor gebruik je een webomgeving: https://dashboard.webcore.co/

Een overzicht:

Een voorbeeld van een piston die controleert of alle deuren en ramen dicht zijn als je weg gaat (status anders dan Home):

De sources voor WebCoRE kun je hier vinden
Meer info vind je hier

SmartTiles
Net als WebCoRE is SmartTiles een smartapp die door de community ontwikkeld is.
Hiermee is het mogelijk via een webinterface je things te bedienen of de status te bekijken. Je kunt 5 verschillende dashboards maken en je kunt e.e.a. aardig configureren.

Simple Device Viewer
Dit is een SmartApp die "Things" in de gaten kan houden en als nodig een push notificatie sturen, bijvoorbeeld als een batterij of temperatuur onder een bepaalde setting komt

Betrouwbaarheid

Na ongeveer 7 maanden in gebruik heeft het systeem een enkele keer niet goed geschakeld. Ik kan niet anders zeggen dan dat het tot nu toe vrij betrouwbaar zijn werk heeft gedaan.

Links

Smartthings forum
Ikea Tradfri device type topic
Xiaomi device types topic
Smartthings device types (Github)
WebCore forum

Device handlers

Xiaomi (Github)
Ikea Tradfri (Github)

Smartapps

WebCore (Github)

Media

Nog in onderhoud...

rinkel wijzigde deze reactie 20-02-2018 22:00 (255%)

• arnoud_h
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 09-10 10:50
De Hue lampen in de topicstart staan bij de Zigbee apparaten, en dat zijn ze niet allemaal (o.a. de LivingWhites dingen niet), en je hebt dus een Philips Hue hub nodig voor de communicatie van alle Hue apparaten. En dan verloopt de communicatie gewoon via ST Hub-> LAN -> Hue hub -> Zigbee/Link -> Lamp. Het is mogelijk om Hue lampen direct op de hub te koppelen via Zigbee, maar dat zou ik niet aanraden, zo duur is een Hue hub ook weer niet, en de Hue app is net iets praktischer voor de bediening met de hand.

De Somfy communicatie verloopt bij mij als volgt: ST Hub -> LAN -> RaspberryPi met Domoticz -> RFXcom adapter -> Somfy Motor. Er bestaan in de USA wel zWave adapters die dat makkelijker maken, maar die werken niet op EU frequenties en kun je hier niet gebruiken. Aan de andere kant is een RPi + de RFXcom adapter een stuk goedkoper dan die zWave oplossing.

Oh, voor de volledigheid: er zijn in totaal 4 verschillende varianten van de SmartThings hub:
- 1e generatie US versie
- 1e generatie EU versie (is alleen aan Kickstarter backers geleverd, en dus zeldzaam)
- 2e generatie US versie
- 2e generatie UK versie (is natuurlijk een EU versie, maar momenteel alleen officieel in de UK geleverd)

arnoud_h wijzigde deze reactie 23-11-2016 16:14 (9%)

Heb inmiddels een aantal Xiaomi Zigbee plugs ontvangen. Ze waren wat lastig te pairen en nu iemand een device handler heeft geschreven werken ze.
Vooralsnog betrouwbaar, maar zal in de komende tijd moeten blijken. Ik heb wel de temperatuurmeting moeten uitzetten om ze goed werkend te krijgen (dus zonder de temp meting)
De repeater functie werkt wel voor de plugs (getest) maar helaas niet goed voor de Orvibo deur sensor.
Het mooie is dat deze dingen tussen de 10 en 15 euro kosten, bij de bekende chinese sites. De bouwkwaliteit is (zoals altijd van Xiaomi) keurig.
Een Xiaomi Deur sensor is onderweg, die zal ik dan eens testen.

Daarnaast heb ik een vijftal Qubino Flush inbouw relais werkend (z-wave). Deze werken zeer goed.

De Xiaomi plug:

rinkel wijzigde deze reactie 03-01-2017 12:01 (46%)

quote:
Martino-s schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 12:38:
[...]

Interessant om te lezen! Je hebt me nieuwsgierig gemaakt, nu heb ik wat vragen:
  • Aan de foto te zien heb je de Xiaomi Zigbee plugs direct in het stopcontact gestoken, zonder adapter? Ik dacht dat deze plugs niet af-fabriek met een EU-stekker te bestellen waren....
  • Geven ze wel de juiste aan/uit status terug in de app? Dus is er daadwerkelijk twee-weg communicatie?
  • Waar kan ik de genoemde device handler vinden, waarmee jij de plugs werkend kreeg?
  • Ik ben benieuwd naar je ervaring met de Xiaomi Deur sensor, als je deze eenmaal binnen hebt...
  • Is het SmartThings systeem naar jouw idee ook geschikt als Alarmsysteem?
  • Maak jij ook gebruik van spraak gestuurde commando's? En kan je hiermee ook je niet officiële sensors bedienen?
  • In je OP lees ik dat "eea sneller en beter te werken dan KaKu". Blijkbaar heb je KaKu apparatuur. Bedien je deze ook d.m.v. SmartThings? (bijv. via Domoticz op een Raspberry pi met een RFXCOM)
  • Waar gebruik jij je Qubino Flush inbouw relais voor? (gewoon nieuwsgierig 8) )
Succes met je interessante project! :*)
De Xiaomi's heb ik wel met een adapter gebruikt, dit zijn die kleine AU-EU adapters. Deze heb ik echter kleiner gemaakt met een slijptol zodat ze mooier in een Schuko stopcontact zitten. De adapters heb ik vervolgens met epoxy vastgelijmt.

De status wordt idd netjes teruggegeven aan ST. Ik heb wel gemerkt dat als je op Xiaomi zelf klikt, dat het dan wel eens voorkomt dat de status niet netjes wordt doorgegeven. Ik heb nu de temp-sensor uit de code gehaald, dat scheelt zeker een stuk. Ze schakelen overigens behoorlijk snel. Bedenk wel dat ze voorheen niet werkten, maar na een update wel. Geen idee of dit zo blijft.

De device handler kun je hier vinden.
Het pairen vraagt alleen nog even wat aandacht omdat dan niet het zigbee-id wordt doorgegeven.

Op dit moment ben ik nog niet echt toegekomen aan het testen als alarmsysteem. Mijn eerste focus was op het vervangen van klikaanklikuit. Wat vandaag gelukt is. Ik merk wel dat de Orvibo sensors niet prettig samenwerken met andere Zigbee repeaters. Als ze direct aan de ST-hub verbonden zijn gaat het wel goed.
Ik ga dit nog eens testen met de Xiaomi sensors. Het testen als alarmsysteem staat nu op de agenda, maar dan heb ik wel wat meer sensors nodig. Ik neig wel een beetje naar zwave sensors, dat voelt toch iets betrouwbaarder ivm de mesh. Helaas is dat een stuk duurder.

De klikaanklikuit zaken staan in de verkoop. Die zijn niet direct te bedienen via ST. Volgens mij wel via een omweg (raspberry/arduino), maar hoe dat moet zou ik niet weten.
ST ondersteunt standaard alleen Zigbee en ZWave.

De Qubino's gebruik ik achter een standaard schakelaar, de schakelaar is dan nog te gebruiken, maar ook via ST. De schakelaar is dan wel steeds andersom. Er is dan geen vaste stand meer voor uit of aan (net als bij een hotelschakeling)
Op een plaats (woonkamer) heb ik een losse schakelaar (met een qubino) die niks schakelt, alleen de qubino dus. Die status vang ik af in ST en schakel ik al mijn verlichting mee aan in de woonkamer.
Daarnaast heb ik nog een qubino achter een stopcontact gedaan omdat deze in het zicht zit.

Ik heb de xiaomi stekkers gekocht om wat goedkoper en sneller over te kunnen stappen.
ZWave is in europa een stuk beter verkrijgbaar en meer gebruikt. Als je dus ooit over wil stappen naar een ander systeem zit je met ZWave veiliger.
Aan de andere kant is zigbee (dacht ik) licentie-vrij en dus veel gebruikt/gemaakt in china. Leuk om eens rond te neuzen op de chinese sites. Als je overweegt om klikaanklikuit via een omweg te gebruiken vanwege de kosten, dan is zigbee een veel mooier alternatief (imho).

Edit:
Nog even over ST als alarmsysteem.
Voordat er mensen over gaan vallen, (alarmsysteem moet op een centrale, via 3g, etc.etc.etc).
Mijn plan is om het meer als een meldingsysteem te gebruiken. Doordat er notificaties via de app of sms gestuurd kunnen worden bij elke routine is het daar prima voor te gebruiken.
Ik krijg deze week een xiaomi deur sensor binnen, eens kijken of die wel via de repeaters werkt. Een aantal deuren (garage, bovenetage) zitten buiten bereik van de hub.

Edit2:
Was ik vergeten te vermelden, maar de Xiaomi plug werkt dus zonder de Xiaomi hub te moeten aanschaffen.

rinkel wijzigde deze reactie 05-01-2017 15:43 (15%)

• yannickvl
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 10-09 15:12
quote:
Itboefke! schreef op maandag 12 december 2016 @ 12:37:
Goed nieuws dat de Xiaomi deur en motion sensors werken.
Iemand hier al persoonlijke ervaring mee? Hoe zit het hier eigenlijk met het bereik?
Moet ik het zo zien dat mocht ik sensors op de deuren van het hok in de tuin willen hebben
dat ik dan gezien de afstand tot de hub eigenlijk minimaal een gevoed zigbee apparaat er tussen moet hebben?
In mijn setup heb ik enkele deur/raam sensoren en bewegingssensoren van Xiaomi. Ze werken prima en zijn naar mijn mening betrouwbaar. Via IFTTT monitor ik alle meldingen van de sensoren in een spreadsheet en deze zijn accuraat en heb nog geen meldingen waarvan ik weet heb gemist :) De sensoren bevinden zich tussen de 5m en 20m van de hub, waarbij er bij de verste toch redelijk wat muren/plafonds tussen zitten. :*)

Het koppelen van de deur/raam sensor was in het begin wat zoeken... Je dient namelijk in de app te zoeken naar nieuwe apparaten, dan de sensor resetten door het knopje 3 sec in te houden, 5 seconden wachten, en dan elke 10 sec kort het knopje induwen totdat je 'Thing' ziet staan in de gevonden apparaten _/-\o_ Dan enkel nog de juiste device handler koppelen en het werkt.

De bewegingssensor was tricky. Hiervoor dien je dezelfde stappen te ondergaan als bij de andere sensor, maar dien je tegelijk de events list van je HUB te bekijken om de catchall van de sensor te bemachtigen en zo het Zigbee ID te verkrijgen. In onderstaand voorbeeld is dit 'B46D'.

Voorbeeld; catchall: 0104 0000 01 01 0100 00 B46D 00 04 115F 0A 01 01FF4231641000032814983900000000953900000000

Dan dien je een nieuw device toe te voegen en zowel als Zigbee als Netwerk ID de code invoeren.
Daarna de juiste device handler en dan terug naar zoek nieuw apparaten in de app. Daar krijg je dan de sensor te zien.

Mijn bewegingsmelders waren na 2u wel plots verdwenen, dus proces herhaald en nadien bleven ze actief in de lijst. 8)7

Device handlers vind je hier terug; https://community.smartth...evice-type-beta/31948/418

• robinmull112
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 14-11 12:16
Interessant topic! Ik zit er ook al langere tijd aan te denken om een SmartThings hub aan te schaffen, maar tot ik dit topic tegen kwam was ik in de veronderstelling dat het niet werkte in Nederland.

Aangezien het blijkbaar wel werkt ben ik van plan om het binnenkort aan te schaffen bij Amazon. Ik wil het voor nu voornamelijk gaan gebruiken om stopcontacten aan en uit te zetten. Dit wil ik vervolgens koppelen aan mijn Logitech Harmony Elite, zodat ik alles met de AB kan bedienen. Ik heb begrepen dat dit allemaal mogelijk moet zijn via SmartThings.

Helaas zijn de direct door SmartThings ondersteunde stopcontacten nogal duur. De mooiste en tevens goedkoopste variant die ik heb kunnen vinden is de Aeon Labs Smart Energy Switch. Echter heb ik begrepen dat je ook de Xiaomi stopcontacten kunt koppelen aan SmartThings. Ik heb was research gedaan op de SmartThings community, maar ik kom er niet uit.

Is er iemand die in gemakkelijke stappen kan uitleggen hoe je deze Xiaomi stopcontacten aan je SmartThings hub kan koppelen, zodat dat je met codes en programmeertaal aan de slag hoeft?

Mijn dank is groot!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cheffed
  • Laatst online: 08-07 18:52
Ik zie net dat Stringify behoorlijk aan de weg timmert, natuurlijk is ST ook compatibel! Tot mijn grote verbazing die ik dat ze Toon geïmplementeerd hebben, heeft iemand toevallig een Google Home (met toon) in huis? Wellicht bestel ik er eentje uit Amerika.

https://www.stringify.com/

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
rinkel schreef op maandag 29 mei 2017 @ 15:16:
Er zijn nieuwe sensoren van Xiaomi; De Aqara serie:
[afbeelding]

Ze kunnen op dezelfde Xiaomi Hub worden aangesloten, ik verwacht dus dat ze ook aan ST te koppelen zullen zijn. Voor $8.59 wil ik dat wel proberen. We gaan het meemaken als ze binnen zijn.

Hier is nog een linkje naar youtube met een unboxing:
YouTube: Unpacking New Xiaomi Aqara Window Door Sensor from GearBest
Inmiddels zijn de Aqara sensoren binnen.
Ze werken precies hetzelfde als de andere xiaomi sensoren, zeer betrouwbaar dus. Alleen zit de batterij-indicator op een andere plaats in het Zigbee bericht, daarvoor heb ik even de DeviceHandler aan moeten passen. Al weet ik niet of ik de goede waarde te pakken heb.

Hier een foto gemaakt, met een euro er op, zodat je een beetje een indruk krijgt van de afmeting

rinkel wijzigde deze reactie 24-06-2017 14:28 (12%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cheffed
Ik heb de Foscam C2. Een 'dh' is een device handler, een stuk code dat van de ST community komt waarmee je ook andere 'things' kan toevoegen aan je ST-hub.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Welkom!
Zoals je wellicht gelezen hebt is ST nog niet zo heel erg populair in Nederland.
Als je een beetje een tweaker bent kun je je behoorlijk uitleven!

Acties:
  • +2Henk 'm!
quote:
Blec schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:58:
Kan iemand mij helpen met een handleiding om de xiaomi sensor in de smartthings te activeren?
Het is een lastige, maar als je er handigheid in krijgt gaat het steeds beter.

Als eerste moet je de xiaomi device handler downloaden en installeren.

In de app things zoeken.

De sensor in pairing mode zetten, 5 seconden met pin ingedrukt houden.

Tijdens het pairen moet je om de 2 seconden weer even de pin indrukken op de sensor.
Dit blijven volhouden totdat er een "Thing" is gevonden.
(Hier is het echt even volhouden, het kan zeker een paar minuten duren)

Nog even volhouden door de pin elke 2 seconden in te drukken.

Dan "Thing" naam wijzigen in....

In de cloud interface ga je naar My Devices en zoek je de sensor op.

Dan deze wijzigen door op de knop aan de linkerkant te drukken. Daar kun je dan de juiste Devicehandler selecteren.

Ik kan anders wel even zoeken of iemand een goede gebruiksaanwijzing heeft gemaakt, anders maak ik die wel.

rinkel wijzigde deze reactie 05-07-2017 17:21 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
Houdt de batt % in de gaten. Als die boven 0 is werkt ie goed.
Dit kan een uurtje duren...

Acties:
  • +1Henk 'm!
Welke sensor heb je? de gewone Xiaomi of the Aqara (vierkante) ?

Acties:
  • +1Henk 'm!
Dat zou wel een batt % aan moeten geven. Dit kan een uurtje (of 2) duren, maar daarna moet ie toch wel een waarde hebben. Als dit niet het geval is moet je m opnieuw pairen, anders valt ie er op een gegeven moment weer af.

Acties:
  • +1Henk 'm!
haha, nee

Er zat trouwens een bug in webcore mbt de datetime functie. Ady heeft m net voor me gefixt.

Ik zal even kijken of ik nog een wijziging heb gemaakt.

@Blec
Probeer eens backup code: 2ojv

rinkel wijzigde deze reactie 06-07-2017 21:37 (30%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
Webcore is echt geweldig, eenvoudig beginnen maar ook javascript functies werken (sommige dan ;) )

rinkel wijzigde deze reactie 06-07-2017 21:47 (10%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
Die Xiaomi sensoren zijn idd wat lastig te koppelen. Als ze geen batt % aangeven dan vallen ze er op een gegeven moment uit. Na een minuut of 30 a 60 moeten ze dat wel gaan weergeven. Anders opnieuw koppelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Volgens mij wel. Wellicht heb je dan niet alle functionaliteiten.

Ik heb de schakelaars van Qubino, die gebruik ik ook zonder DH. Alleen mis ik de 2e schakelfunctie en de temp sensoraansluiting (gebruik ik beide niet)

• Cheffed
@TripleM

Moet ik de ST hub als iets soortgelijks zien, maar dan met bredere ondersteuning?

Ja,klopt. Smartthings ondersteund een heel spectrum van ' things' deze kunnen zowel Zwave als Zigbee zijn, in de toekomst wordt de Bluetooth functie hopelijk open gezet, deze is al aanwezig.

En is het ook mogelijk om met de ST hub een serie van commando's uit te voeren? Met IFTTT namelijk niet, tenzij je Tasker gebruikt geloof ik.

Ja dat kan. 't Kan zelfs heel uitgebreid icm WebCore. @rinkel weet hier veel over, so it seems^^

Maar mijn doel is vooral meerdere acties laten uitvoeren op basis van stemcommando's aan m'n Google Home.

Ook dat kan, ik heb zelf ook een Google Home assistent, erg lucratief om daarmee te spelen....je bent gewaarschuwd, je wordt er heel lui van!

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
TripleM schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 22:39:
Ik kan het niet goed vinden, maar IKEA en bv Philips hebben ook hun eigen hubs. Moet ik de ST hub als iets soortgelijks zien, maar dan met bredere ondersteuning? Of ondersteunen de IKEA/Philips hubs ook meer?

En is het ook mogelijk om met de ST hub een serie van commando's uit te voeren? Met IFTTT namelijk niet, tenzij je Tasker gebruikt geloof ik. Maar mijn doel is vooral meerdere acties laten uitvoeren op basis van stemcommando's aan m'n Google Home.
De Hue en Ikea hub zijn idd de aansturingsunits voor de verlichting. Echter kunnen ze niet zoveel.
De ST hub is domotica, oftwel "huisautomatisering".
Je kunt dus allerlei voorwaarden instellen wanneer een lamp, of ander apparaat ingeschakeld wordt. Dus niet alleen op een bepaald tijdstip, maar bijvoorbeeld ook als er een raam of deur open gaat, of een combinatie van deuren/ramen.

Een voorbeeld:
Ik heb een gang met 3 deuren. Als een van de deuren open gaat, en het is na zonsondergang, dan gaat het licht aan voor 5 minuten, tenzij er een deur open blijft staan, dan blijft het licht aan.

Nog een voorbeeld.
Ik heb een centrale inbouwschakelaar (Qubino) achter een inbouw-lichtschakelaar in de muur. Dit is een loze schakelaar en schakelt zelf niets. Door er een zwave inbouw schakelaar achter te maken, schakel ik met deze schakelaar alle verlichting op de begane grond aan en uit. Daarnaast wordt dezelfde schakelaar ingeschakeld 10 minuten voor zonsondergang.
Ook kun je een pushbericht naar je telefoon laten sturen als er iets gebeurd (lamp gaat aan, deur gaat open, etc)

Je kunt het zo gek maken als je wil. Helemaal met Webcore, dan kun je met een soort eenvoudige programmeertaal aan de gang (ondersteunt ook JavaScript functies) waarmee je ook push, sms en e-mailberichten kunt sturen.
Daarmee heb ik een soort alarmsysteem gemaakt.

Zowel de lampen van Ikea als Hue werken op ST. Ze veranderen dan wel van Zigbee protocol.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Ik heb even verder getest.
De "gewone" Xiaomi is er na een nacht vanaf gevallen.
De Aqara gaf gisteravond ineens een batterij indicatie. Heeft netjes een checkin gegeven vanochtend.

De Aqaras werken iig prima dus.

Edit
De "originele" xiaomi sensor lijkt de nacht toch overleefd te hebben.
De reden dat er geen batterij percentage was kan komen doordat ik de aqara DH had gebruikt.
Even afwachten dus.

Edit2
Ook de "originele" xiaomi sensor geeft nu batterij weer.

Lijkt allemaal te werken dus. Storm in een glas water lijkt het.

rinkel wijzigde deze reactie 29-07-2017 22:18 (44%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
BeZaX schreef op zondag 30 juli 2017 @ 23:19:
Voor de mensen die Xiaomi (Aqara) sensoren gebruiken. Kijk even op deze repo voor DH. Werkt erg goed en laat ook de batterij status zien.
Die is gebaseerd op mijn aanpassing, namelijk item 30.
Die blijft altijd op 100% staan.

Voor degene die geïnteresseerd is in de aanpassing:
https://community.smartth...-beta/77576/728?u=rinkelk

rinkel wijzigde deze reactie 30-07-2017 23:48 (16%)

@Cheffed

Ik heb dit gevonden, naast een JSON PARSE action:

Afhankelijk van de Toon-API dus...

• Cheffed
Idealiter heb ik natuurlijk het liefst een Nest, maar daarvoor heb ik een extra module nodig op mijn ketel...a €180-240. En moet ik overschakelen naar Essent, en nog €120(??) bijbetalen voor de Nest.
Jij overdreef niet toen je vertelde dat de mogelijkheden met Core echt oneindig zijn... je hebt zo een professioneel alarm in elkaar geknutseld! Wat een opties zeg....VET
Ik heb nog niet verder gekeken naar de dh voor de Aqara. Ik heb een tijdje geleden die aanpassing gedaan zodat je geen uitroepteken of melding kreeg voor 0%. Ik hoopte op een batt %, maar lijkt er al een tijdje op dat die waarde altijd 100% teruggeeft.
Ik zal er weer een keer in duiken.

Overigens werkt de laatste firmware goed met de Xiaomi sensoren.

rinkel wijzigde deze reactie 12-08-2017 10:53 (10%)

quote:
DocM3 schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 22:29:
Goed topic dit! Helemaal doorgelezen en ik ben om. Op black friday maar eens de ST aanschaffen. Dan mijn appartement ook maar eens wat slimmer maken!

De week erna ga ik richting UK en neem ik Alexa (echo of dot) mee terug. Dat wordt helemaal smullen :D Enige waar ik nog tussen twijfel zijn de lampen voor mijn huis: Hue vs Ikea. Ikea heeft nog geen strip dacht ik en het is raar dat ze geen groen doen?!

@rinkel ik las dat je schreef - een paar pagina's terug - dat de xiaomi sensoren niet goed meer werken dankzij een zigbee update? Of viel dit uiteindelijk mee? In dat laatste geval zal ik eens kijken of ik ook die sensoren aan kan schaffen. Je noemde "the usual" chinese sites, maar welke zijn dit? (of is dit een DM vraag?) - Dan kan ik gelijk een aantal bestellen :p

Overigens hier wel een mooi kijkje hoe de ST centraal kan staan in huis:

Deel 1: YouTube: Smart Home Automation Guide 2017 - Part 1 - Echo Dot, SmartThings vs...
Deel 2: YouTube: Home Automation Guide 2017 - Part 2 - Z-Wave Tutorial, SmartThings, ...
Deel 3: YouTube: Home Automation Guide 2017 - Part 3 - SmartThings Alexa Integration...
Die Xiaomi devices werken nu prima, ze houden bij ST nu rekening met de vertraagde checkin-tijd (elk uur).
Ik heb nu wel weer een uitgevallen sensor, daar moet ik nog even naar kijken. Ik heb er een stuk of 20 en af en toe valt er een uit. Ik heb een script in webcore gemaakt die kijkt of een sensor wel elke dag incheckt, zo kan ik het een beetje in de gaten houden.

Je kunt ze krijgen bij de bekende sites die ook beschreven worden in het china topic, niks geheimzinnigs aan dus ;)

Ik haal ze bij Gearbest of Banggood

Ik heb zelf nu een aantal Ikea lampen werkend met ST, doen het prima, nog geen enkele uitval gehad. Ik heb inmiddels alle lampen, die een aparte stekker nodig hadden, vervangen door een Ikea Tradfri.
Ik heb 2 led-strips in huis, die heb ik op een Xiaomi stekker aangesloten en zijn dus, helaas, niet dimbaar. Hopelijk komt er nog een Tradfri ledstrip.
De dimmer werkt echter zelden (het puck model) en verliest zijn verbinding steeds. Maar dan ineens werkt ie gewoon weer. Vaag.
quote:
Guldan schreef op woensdag 15 november 2017 @ 12:13:
@rinkel kan je dan niet beter de hue white lampen nemen? die kosten minder bij bijvoorbeeld amazon.de?

Hier ook een erg tevreden smartthings gebruiken en bedankt voor de startpost. Was erg behulpzaam!
Ja dat had ik idd kunnen doen, maar ik was nu eenmaal bij de Ikea :)
Gemakzucht....
De Xiaomi handlers hebben een update gekregen ivm batterij indicatie.
Je kunt ze hier vinden

• B3rtj3666
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 20-11 22:02
quote:
rinkel schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 12:55:
[...]

Werkt helemaal niets?
Deze zou je moeten gebruiken: https://account.smartthings.com

Als je bent ingelogd naar My Locations, daar zou je hub moeten staan.
Je moet eerst naar My Locations, Locatie selecteren, voordat je naar My Hub gaat.
Anders krijg je deze melding: "You don't have any hubs yet. Please use the SmartThings mobile app to claim your hub."

Het is al even geleden dat ik mijn hub heb aangemeld.

Wellicht stomme vraag, maar heeft je hub een verbinding met internet ?
Dank voor je reactie.
Hub is aangesloten op het internet. Ook via 4G kan ik de hub benaderen en is ie online. Ook heb ik heb twee things toegevoegd.. door sensor en schakelaar (stopcontact).

My locations is gevuld..heb ik handmatig gedaan. Rechtboven "locatie toevoegen" en dan de gegevens invullen.

Vervolgens geen hub gevonden.

Ook als ik onder "name" bij "my locations" klik, staat daar vanalles ingevuld, maar geen hub en ook geen groups.

OPGELOST!!!
Ik moet bij het inloggen niet het smartthings logo kiezen maar inloggen met het samsung account!!
Heel vreemd naar mijn mening... maar ik heb het gevonden..

Bedankt opnieuw Rinkel!!

B3rtj3666 wijzigde deze reactie 01-12-2017 14:25 (8%)

• KiefDelicious
  • Laatst online: 20-11 21:12
Dit is de code voor de Device Handler die ik heb aangepast om bijna werkend te krijgen.
Ruby:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
/** 
 *  Generic IP Camera
 *
 *  Based on pstuart's Generic Video Camera and Generic Camera Device
 *
 *  Licensed under the Apache License, Version 2.0 (the "License"); you may not use this file except
 *  in compliance with the License. You may obtain a copy of the License at:
 *
 *      http://www.apache.org/licenses/LICENSE-2.0
 *
 *  Unless required by applicable law or agreed to in writing, software distributed under the License is distributed
 *  on an "AS IS" BASIS, WITHOUT WARRANTIES OR CONDITIONS OF ANY KIND, either express or implied. See the License
 *  for the specific language governing permissions and limitations under the License.
 *
*/

metadata {
    definition (name: "TEST Camera", namespace: "KiefDelicious", author: "tinlau") {
        capability "Image Capture"
        capability "Sensor"
        capability "Actuator"
        capability "Configuration"
        capability "Video Camera"
        capability "Video Capture"
        capability "Refresh"
        capability "Switch"
        capability "Motion Sensor"

command "start"

attribute "hubactionMode", "string"
    }

preferences {
    input("CameraIP", "string", title:"Camera IP Address", description: "Please enter your camera's IP Address", required: false, displayDuringSetup: true)
    input("CameraUser", "string", title:"Camera User", description: "Please enter your camera's username", required: false, displayDuringSetup: true)
    input("CameraPassword", "string", title:"Camera Password", description: "Please enter your camera's password", required: false, displayDuringSetup: true)
    input("CameraRtspPort", "string", title:"Camera RTSP Port", description: "Please enter your camera's RTSP Port", defaultValue: 554 , required: false, displayDuringSetup: true)
    input("CameraPort", "string", title:"Camera Port", description: "Please enter your camera's Port", defaultValue: 80 , required: false, displayDuringSetup: true)
    input("CameraPath", "string", title:"Camera Path to Image", description: "Please enter the path to the image", defaultValue: "/Streaming/Channels/1/picture", required: false, displayDuringSetup: true)
    input("CameraPathVideo", "string", title:"Camera Path to Video", description: "Please enter the path to the video", defaultValue: "/Streaming/Channels/1", required: false, displayDuringSetup: true)
    input("CameraAuth", "bool", title:"Does Camera require User Auth?", description: "Please choose if the camera requires authentication (only basic is supported)", defaultValue: true, required: false, displayDuringSetup: true)
    input("CameraPostGet", "string", title:"Does Camera use a Post or Get, normally Get?", description: "Please choose if the camera uses a POST or a GET command to retreive the image", defaultValue: "GET", required: false, displayDuringSetup: true)
    }

simulator {

}

tiles {
        multiAttributeTile(name: "videoPlayer", type: "videoPlayer", width: 6, height: 4) {
            tileAttribute("device.switch", key: "CAMERA_STATUS") {
                attributeState("on", label: "Active", icon: "st.camera.dlink-indoor", action: "switch.off", backgroundColor: "#79b821", defaultState: true)
                attributeState("off", label: "Inactive", icon: "st.camera.dlink-indoor", action: "switch.on", backgroundColor: "#ffffff")
                attributeState("restarting", label: "Connecting", icon: "st.camera.dlink-indoor", backgroundColor: "#53a7c0")
                attributeState("unavailable", label: "Unavailable", icon: "st.camera.dlink-indoor", action: "refresh.refresh", backgroundColor: "#F22000")
            }

tileAttribute("device.errorMessage", key: "CAMERA_ERROR_MESSAGE") {
                attributeState("errorMessage", label: "", value: "", defaultState: true)
            }

tileAttribute("device.camera", key: "PRIMARY_CONTROL") {
                attributeState("on", label: "Active", icon: "st.camera.dlink-indoor", backgroundColor: "#79b821", defaultState: true)
                attributeState("off", label: "Inactive", icon: "st.camera.dlink-indoor", backgroundColor: "#ffffff")
                attributeState("restarting", label: "Connecting", icon: "st.camera.dlink-indoor", backgroundColor: "#53a7c0")
                attributeState("unavailable", label: "Unavailable", icon: "st.camera.dlink-indoor", backgroundColor: "#F22000")
            }

tileAttribute("device.startLive", key: "START_LIVE") {
                attributeState("live", action: "start", defaultState: true)
            }

tileAttribute("device.stream", key: "STREAM_URL") {
                attributeState("activeURL", defaultState: true)
            }   
        }

standardTile("take", "device.image", width: 2, height: 1, canChangeIcon: false, inactiveLabel: true, canChangeBackground: false) {
            state "take", label: "Take", action: "Image Capture.take", icon: "st.camera.camera", backgroundColor: "#FFFFFF", nextState:"taking"
            state "taking", label:'Taking', action: "", icon: "st.camera.take-photo", backgroundColor: "#53a7c0"
            state "image", label: "Take", action: "Image Capture.take", icon: "st.camera.camera", backgroundColor: "#FFFFFF", nextState:"taking"
        }

standardTile("refresh", "device.alarmStatus", width: 2, height: 1, inactiveLabel: false, decoration: "flat") {
            state "refresh", action:"polling.poll", icon:"st.secondary.refresh"
        }
        standardTile("blank", "device.image", width: 2, height: 1, canChangeIcon: false, canChangeBackground: false, decoration: "flat") {
            state "blank", label: "", action: "", icon: "", backgroundColor: "#FFFFFF"
        }
        standardTile("motion", "device.motionStatus", inactiveLabel: false, decoration: "flat") {
            state "off", label: "off", action: "toggleMotion", icon: "st.motion.motion.inactive", backgroundColor: "#FFFFFF"
            state "on", label: "on", action: "toggleMotion", icon: "st.motion.motion.active",  backgroundColor: "#00ff00"
        }
        standardTile("refresh", "device.cameraStatus", inactiveLabel: false, decoration: "flat") {
            state "refresh", action:"polling.poll", icon:"st.secondary.refresh"
        }
        carouselTile("cameraDetails", "device.image", width: 6, height: 4) { }

main "take"
        details(["videoPlayer", "take", "motion", "refresh", "cameraDetails"])
    }
}

//for photo
def parse(String description) {
    log.debug "Parsing '${description}'"
    def map = [:]
    def retResult = []
    def descMap = parseDescriptionAsMap(description)
    //Image
    def imageKey = descMap["tempImageKey"] ? descMap["tempImageKey"] : descMap["key"]
    if (imageKey) {
        storeTemporaryImage(imageKey, getPictureName())
    } 
}

// handle commands
def take() {
    def userpassascii = "${CameraUser}:${CameraPassword}"
    def userpass = "Basic " + userpassascii.encodeAsBase64().toString()
    def host = CameraIP 
    def hosthex = convertIPtoHex(host).toUpperCase() //thanks to @foxxyben for catching this
    def porthex = convertPortToHex(CameraPort).toUpperCase()
    device.deviceNetworkId = "$hosthex:$porthex" 

log.debug "The device id configured is: $device.deviceNetworkId"

def path = CameraPath 
    log.debug "path is: $path"
    log.debug "Requires Auth: $CameraAuth"
    log.debug "Uses which method: $CameraPostGet"

def headers = [:] 
    headers.put("HOST", "$host:$CameraPort")
    if (CameraAuth) {
        headers.put("Authorization", userpass)
    }

log.debug "The Header is $headers"

def method = "GET"
    try {
        if (CameraPostGet.toUpperCase() == "POST") {
            method = "POST"
            }
        }
    catch (Exception e) { // HACK to get around default values not setting in devices
        settings.CameraPostGet = "GET"
        log.debug e
        log.debug "You must not of set the perference for the CameraPOSTGET option"
    }

log.debug "The method is $method"

try {
    def hubAction = new physicalgraph.device.HubAction(
        method: method,
        path: path,
        headers: headers
        )

hubAction.options = [outputMsgToS3:true]
    log.debug hubAction
    hubAction
    }
    catch (Exception e) {
        log.debug "Hit Exception $e on $hubAction"
    }

}

def parseDescriptionAsMap(description) {
description.split(",").inject([:]) { map, param ->
def nameAndValue = param.split(":")
map += [(nameAndValue[0].trim()):nameAndValue[1].trim()]
}
}

private getPictureName() {
    def pictureUuid = java.util.UUID.randomUUID().toString().replaceAll('-', '')
    log.debug pictureUuid
    def picName = device.deviceNetworkId.replaceAll(':', '') + "_$pictureUuid" + ".jpg"
    return picName
}

private String convertIPtoHex(ipAddress) { 
    String hex = ipAddress.tokenize( '.' ).collect {  String.format( '%02x', it.toInteger() ) }.join()
    log.debug "IP address entered is $ipAddress and the converted hex code is $hex"
    return hex

}

private String convertPortToHex(port) {
    String hexport = port.toString().format( '%04x', port.toInteger() )
    log.debug hexport
    return hexport
}

private Integer convertHexToInt(hex) {
    Integer.parseInt(hex,16)
}

private String convertHexToIP(hex) {
    log.debug("Convert hex to ip: $hex") 
    [convertHexToInt(hex[0..1]),convertHexToInt(hex[2..3]),convertHexToInt(hex[4..5]),convertHexToInt(hex[6..7])].join(".")
}

private getHostAddress() {
    def parts = device.deviceNetworkId.split(":")
    log.debug device.deviceNetworkId
    def ip = convertHexToIP(parts[0])
    def port = convertHexToInt(parts[1])
    return ip + ":" + port
}

//for video
private getVideoURL() {
    def videoURL = ""
    if (CameraAuth) {
        videoURL = "rtsp://${CameraUser}:${CameraPassword}@${CameraIP}:${CameraRtspPort}${CameraPathVideo}"
    } else {
        videoURL = "rtsp://${CameraIP}:${CameraRtspPort}${CameraPathVideo}"
    }
    return videoURL
}

mappings {
   path("/getInHomeURL") {
       action:
       [GET: "getInHomeURL"]
   }
}

def installed() {
    configure()
}

def updated() {
    configure()
}

// parse events into attributes
/*def parse(String description) {
    log.debug "Parsing '${description}'"
}*/

// handle commands
def configure() {
    log.debug "Executing 'configure'"
    sendEvent(name:"switch", value: "on")
}

def start() {
    log.trace "start()"
    def videoURL = getVideoURL()
    log.debug videoURL
    def dataLiveVideo = [
        OutHomeURL  : videoURL,
        InHomeURL   : videoURL,
        ThumbnailURL: "http://cdn.device-icons.smartthings.com/camera/dlink-indoor@2x.png",
        cookie      : [key: "key", value: "value"]
    ]

def event = [
        name           : "stream",
        value          : groovy.json.JsonOutput.toJson(dataLiveVideo).toString(),
        data           : groovy.json.JsonOutput.toJson(dataLiveVideo),
        descriptionText: "Starting the livestream",
        eventType      : "VIDEO",
        displayed      : false,
        isStateChange  : true
    ]
    sendEvent(event)
}

def getInHomeURL() {
     [InHomeURL: getVideoURL()]
}
// for motion
def motion() {
    log.debug( "motion() state" );

def strUrl = "http://${CameraUser}:${CameraPassword}@${CameraIP}/IO/outputs/1/status{}";
    log.debug( "strUrl = ${strUrl}" );

httpPost( strUrl ){

}
}

def motionDisable = new XmlSlurper().parseText('''
    <IOPortStatus xmlns="http://www.hikvision.com/ver10/XMLSchema" version="1.0">
    <ioPortID>1</ioPortID>
    <ioPortType>output</ioPortType>
    <ioState>inactive</ioState>
    </IOPortStatus>
       ''')
def motionEnable = new XmlSlurper().parseText('''
    <IOPortStatus xmlns="http://www.hikvision.com/ver10/XMLSchema" version="1.0">
    <ioPortID>1</ioPortID>
    <ioPortType>output</ioPortType>
    <ioState>active</ioState>
    </IOPortStatus>
       ''')

• KiefDelicious
  • Laatst online: 20-11 21:12
quote:
rinkel schreef op maandag 4 december 2017 @ 00:24:
Ik heb zelf ook hikvision camera’s en heb ooit eens begrepen dat de resolutie te hoog was voor ST.
Dit gezegd hebbende heb ik wel eens een andere ST app gebruikt die dit wel aankon. Alleen kon ik er verder niet zoveel mee.
Dit is echter alweer een tijdje geleden. Het zou wel leuk zijn om een foto van de cam te krijgen als er iemand aanbelt.
Ik ga er ook weer eens induiken.
Met dit script kan ik dus de video (RSTP stream) bekijken in de app en een screenshot maken (http url). Dit werkt prima (combinatie van 2 scripts en geen problemen met hoge resolutie image). Ik heb het nog niet proberen te gebruiken in een actie, maar ik heb hetzelfde idee, als iemand aanbelt een screenshot naar mijn telefoon sturen. Echter voordat ik daaraan begin (dit heb ik trouwens werkend in Domoticz) wil ik het motion stukje werkend hebben. Dit onderdeel heb ik ook al werkend in Domoticz op basis van het voorbeeld xml in mijn vorige post. Alleen is mijn kennis te beperkt om dit nu in Smartthings werkend te krijgen.

KiefDelicious wijzigde deze reactie 04-12-2017 13:48 (3%)

• InterCC
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 24-07 09:05
Kleine update. ST hub werkt goed. Reageert vrij snel op alles en heel even wennen, maar gebruiksvriendelijk de eerste device handler toevoegen is wat lastiger, maar gewoon de stappen volgen en dan blijkt het vrij logisch te zijn. Minder gebruiksvriendelijk vind ik overigens dat als ik bij mijn HUb kijk via https://graph.api.smartthings.com/hub/list er niet staat. Eerst moet ik naar "my locations" gaan, klikken (en er staat er maar één) en dan kent de interface alle data. Niets onoverkomelijks, maar wel steeds een naar mijn mening onnodige stap.

Met de Fibaro sensors achter de schakelaars moet ik nog beginnen (iets met tijd en draden trekken). De ST, Echo en thermostaat werken echter perfect samen. Ik kan Alexa zeggen de temperatuur aan te passen en dat doet ze netjes via de ST koppeling.

Alexa vind ik evengoed wel fijn werken. Best veel 'skills' om toe te voegen (Nederlandse headlines), ik heb woon-werkverkeer ingesteld en ik kan nu Alexa vragen om verkeersinfo op mijn route, uitgebreid lokaal nieuws, een Spotify playlist starten, volume hoger/lager. Al met al een mooie start.

Het is nog wel even wachten tot de sensoren en Neo coolcams binnenkomen. Ze zijn al even onderweg, dus ik verwacht ze snel.

The second place is for the first loser.

• TripleM
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 04-11 12:53
Ik zag deze, nog onbeantwoorde, vraag op de vorige pagina waar ik ook wel het antwoord op zou willen weten:
quote:
BeZaX schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 16:11:
Iemand ervaring met het uitlezen van een slimme meter (i.c.m. zonnepanelen) met Smartthings?
Ik heb namelijk ook een slimme meter en ik lever energie terug via 6 zonnepanelen. Op z'n minst zou ik graag mijn slimme meter uitlezen, en het actuele verbruik beschikbaar maken in Smartthings als variabele. Nog mooier als ik het aan Google Home kan vragen. Ook zou ik het actuele verbruik ergens willen zien, met een grafiekje van het verbruik van de afgelopen periode. En nog mooier zou het zijn als ik ook de actuele teruglevering en -saldo erin kan verwerken, maar ik vermoed dat mijn slimme meter niks 'weet' van de teruglevering dus dat zal wel lastig zijn.

Iemand die een idee heeft over hoe ik dat zou kunnen doen? Ik heb een RPi die ik niet gebruik, een P1 kabel is zo aangeschaft, ik heb nog een Android tablet die ik als veredeld beeldscherm zou kunnen gebruiken..

• InterCC
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 24-07 09:05
Nog een korte update. Gister heb ik twee Fibaro relays aangesloten (de dubbele). Dat werkt lekker met de SH. Daarna zeg ik tegen Alexa "discover devices" en kan ik met "Alexa, turn on "naam die ik schakelaar gegeven heb" lampen aan en uit zetten.
Ik ben er enthousiast over!

The second place is for the first loser.

• CopyCatz
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 18:10
quote:
B3rtj3666 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 14:14:
[...]

OPGELOST!!!
Ik moet bij het inloggen niet het smartthings logo kiezen maar inloggen met het samsung account!!
Heel vreemd naar mijn mening... maar ik heb het gevonden..

Bedankt opnieuw Rinkel!!
Pff dat heeft mij ook ff een uurtje gekost zeg..

• CopyCatz
Ik heb de hub nu een weekje en ben al druk aan het programmeren aan een greenwave powernode 6 device handler. Vooral die cloud IDE is super zeg.. is ff wennen maar als je het eenmaal doorhebt! Integratie met github werkt ook prima.
quote:
Wusser schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 15:14:
[...]

Gezien mijn nog korte ervaring kan @rinkel hier misschien meer over zeggen. Maar zoals je zelf zegt aangezien het WiFi Switches/Dimmers zijn kunnen ze niet samenwerken met ST. Echter heb ik het volgende gevonden: https://community.smartth...5-10-smart-switches/45957 het gaat over firmware flashen enz. maar uiteindelijk kan dit wel werken. Succes!
@maartend
Wifi apparaten worden in principe niet ondersteund, tenzij...
Er zijn een aantal wifi apparaten die wel ondersteund worden, maar die lopen dan via het bestaande netwerk.
Bijvoorbeeld Sonos wordt wel ondersteund, die wordt dan via het netwerk gevonden.

• BeZaX
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 19:29
Gisteren voor de grap eens geprobeerd om een Xiaomi deursensor op de bel van mijn deurbel te plaatsen. Ik heb hem dicht tegen de spoel aangeplakt en warempel, zodra de deurbel ingedrukt word registreert de sensor het kort als gesloten door het magnetische veld van de spoel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CopyCatz
De Hue devices zelf worden via de hub aangesproken dus ik zou ze niet los kopen:

http://thingsthataresmart...itle=Z-wave_versus_Zigbee
quote:
Having only one standard internationally, as Zigbee does, is good, but in practice different manufacturers add their own encryption layers anyway, so it's all too easy to get a zigbee device that doesn't work with another Zigbee device.
De hub communicatie is nodig om door de "philips saus over standaard zigbee" heen te komen.

Ben overigens druk bezig met het maken van eigen DTH's en smartapps maar ik loop wel tegen behoorlijk wat rommel aan zeg.. Die web IDE en koppeling met github zijn ideaal maar er is zoveel wat niet werkt volgens de documentatie.. En ik dacht dat het smartthings forum erg actief was maar het is net alsof ik genegeerd word ofzo, heb al dagen vragen open staan en een aankondiging van een nieuwe DTH, nul komma nul reactie/hulp.

CopyCatz wijzigde deze reactie 07-01-2018 13:54 (29%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CopyCatz
quote:
maartend schreef op zondag 7 januari 2018 @ 14:33:
[...]

bedoel je dan een hub van Hue of de ST hub?
hue hub moet je hebben sorry.

• Cheffed
Ik heb vandaag de 'Aeotec Wallmote Quad' binnen gekregen. Dit Zwave device dat 4 (touchpad) buttons heeft kan zowel, zigbee, zwave als wifi apparaten (via Smartthings) bedienen. Zo kan ik er bijvoorbeeld voor kiezen dat hij mijn keukensensor override als ik wat meer licht nodig heb. Of, ik kan scenes programmeren per button. Omdat elke button twee events heeft 'on press' en 'on held' kun je met dit device 8 programmas verwerken. Naast lichtbediening kan ik er bijvoorbeeld ook voor kiezen om routines te activeren, het is dan ook al met al een zeer veelzijdig product.
Esthetisch ook prima in orde, minimaal design, makkelijk te monteren dmv plakstrip, device zelf klemt met een magneet aan de houder (denk aan Hue switch), dus is ook goed af te nemen. Hij heeft een ingebouwde batterij die op te laden is via microusb.

https://tweakers.net/pricewatch/748971/aeotec-wallmote.html

• CopyCatz
Ik moet wel zeggen dat development echt heel fijn werkt als je het eenmaal doorhebt. Heb een paar DTH's gemaakt en nu vol in de smartapps. Ik ben een Netatmo security smartapp aan het maken met webhook support, kost even wat uitzoekwerkt maar als het eenmaal werkt :)
Ik zie ook nog geen youless smartapp/dth, komt ook op de to do list.

Heeft iemand ervaring met de lichtschakelaars? Niet de batterijvariant maar de live wire versie zeg maar.
https://www.aliexpress.co...itch-Via/32805367095.html

CopyCatz wijzigde deze reactie 10-01-2018 12:36 (26%)

• CopyCatz
Ik was dit topic aan het teruglezen en zag een vraag over p1 uitlezen. Ik heb inmiddels de volgende oplossingen gemaakt:

https://community.smartthings.com/t/release-youless/

https://community.smartth...elease-p1-monitor-client/

Mochten en vragen of aanvullingen zijn laat maar weten.

• CopyCatz
Hmm ik neem mijn opmerking over actiontiles terug. Gisteravond op een oude Stream 7 tablet gezet, nu al op zoek naar een wandhouder :)

• Panzer Dean
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 19:51
quote:
CopyCatz schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 22:09:
[...]

Lukt me niet om een echo naar nederland te laten versturen, ben nu trouwens naar de nieuwe echo spot aan het kijken maar daar hetzelfde probleem..
Kijk ook even in het Alexa topic, staat meer informatie! De internationale versie van Echo kan alleen naar NL verstuurd worden, helaas ook alleen de Dot, de normale Echo en de Echo Plus. De Show en Spot worden niet verstuurd.

Zie https://www.amazon.de/gp/...ID=41iz5Tw82IL&ref=plSrch voor de Echo Dot International. 😉!

• CopyCatz
quote:
ThaYapeMan schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 10:53:
[...]

Oke inmiddels gevonden! op Github
Altijd in de smartthings community zoeken:
https://community.smartth...se-greenwave-powernode-6/

Ik heb er 5.. Da's lekker veel netwerkverkeer met al het pollen :)

• CopyCatz
Mijn eerste beta versie van de Netatmo Security SmartApp: https://community.smartthings.com/t/beta-netatmo-security/

• Kenny73
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 11-11 13:17
quote:
maccert schreef op zondag 28 januari 2018 @ 12:18:
Top onderwerp!!
Zijn onderstaande inmiddels al wel ondersteund?
Hier hangt mijn huis vol van namelijk ;-(

Niet compatible
Ikea Tradfri Led E27 1000 lumen (603.384.52)
Ik heb vorige week 4 van deze lampen gekocht en zonder problemen toegevoegd.
quote:
B3rtj3666 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 14:30:
Sinds vanmorgen werkt de smartthings app niet meer op mijn telefoon. Moest opnieuw inloggen en de 6 cijferige code ingeven.. daar gaat het mis: code is 'invalid'. Bij mijn vriendin op de telefoon werkt de app nog wel. Ik kan de hub ook gewoon benaderen via EDI (site). Ook schakelt alles normaal: ook via google home (spraak).

Iemand een idee hoe ik de app op mijn telefoon weer aan de gang krijg?
Ik had dat vorige week ook.
Bij mij ging het mis tussen mijn Samsung account en Smartthings account. Op de heb ik gekozen om opnieuw te registreren maar bij de volgende stap vroeg de app hoe ik wilde aanmelden, toen gekozen voor Samsung account en kon ik zo inloggen.

Kenny73 wijzigde deze reactie 28-01-2018 15:03 (52%)

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

• CopyCatz
Vannacht is er weer een storing geweest. Daardoor ligt je app eruit, en kun je het best voor de bovenste optie kiezen dat je nieuw bent, je wordt dan herkend en logt weer direct in. Als je de tweede optie kiest (ik heb al account) gaat het helemaal mis.. Heb er al over geklaagd op de community site. Overigens vind ik 2 outages in een week niet best..

• B3rtj3666
  • Laatst online: 20-11 22:02
quote:
maartend schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:50:
Hoi. Dat XiaomiAqara spul, werkt dat rechtstreeks met een ST? Ik krijg dat niet geheel duidelijk. Ik weet dat het Zigbee is, maar ik begreep ook dat toch niet alle Zigbee probleemloos met elkaar kletsen
Zeker: middels DH: https://github.com/bspranger/Xiaomi

• BeZaX
Ter aanvulling... Xiaomi Aqara werkt op basis van het Zigbee protocol, maar volgt niet 100% correct de specificaties. De fabrikant heeft hier en daar een eigen implementatie voor geschreven. Officieel werkt het alleen met hun eigen hub, maar de meeste domotica communities hebben hier inmiddels een oplossing voor geschreven. Zo ook die van SmartThings met hun devices handlers voor Xiaomi, waardoor je de Xiaomi hub niet nodig hebt.

Vorige week een Xiaomi Honeywell Smoke detector besteld om te kijken of deze goed werkt/bevalt. Zodra ik deze heb, zal ik hier mijn ervaringen delen.

BeZaX wijzigde deze reactie 30-01-2018 11:38 (19%)

• CopyCatz
quote:
Hemmes60 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:23:
Goede avond ben nieuwe hier. Wel wat gelezen maar nog niet alles.

Zou graag jullie mening weten. Kan een sh kopen en v2 us versie.

Is dit verstandig of toch voor een UK versie?

Gr. Gerrit jan
Persoonlijk zou ik niet voor een US versie gaan. Je kunt dan geen z-wave spullen kopen (de EU frequentie gaat niet samen met een US hub), alleen zigbee werkt (geen regios), maar daar heb je niet heel veel variatie in modules. Zigbee spullen zijn aan de andere kant wel goedkoper.
Ik kreeg mijn Tradfri lampen niet goed aangestuurd vanuit Webcore.
OF de temperatuur OF het level werkte niet (altijd de laatst aangepaste)

Wat blijkt: Er moet voldoende tijd tussen de twee instructies zitten, zodat bijvoorbeeld de temperatuur-instelling klaar is, en dan pas het level zetten (of andersom)
Even een pauze van 3 seconden ertussen werkte dus.

• DonNL
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 08-11 22:43
quote:
maartend schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 20:08:
Mensen, ik stel hier de vraag, ik zie door de bomen het bos niet meer.

Heb dus een smart thing. En een google home.

Wat er iig gaat gebeuren, aansturen van lampen. En dan de e27 en de lightstrips van Xiaomi yeelight.
En wat buitenlampen door een sensor.

Ik wil via stembesturing werken (google home dus), maar mijn meissie wil gewoon schakelaars.
En daar zie ik door de bomen het bos dus niet.
Ze wil gewoon van schakelaars op de muur. Mag tiptoets, heb ze zelfs van glas gezien. Mooi. Ik heb nu een WCD van Livolo besteld. Die passen in een normale doos, dus dat is perfect. Ik heb dat gedaan omdat ze ook schakelaars hebben. Kan ik dat spul gewoon gebruiken met mijn aankomende yeelights? Of heb ik daar dan weer een xiaomi hub nodig, of is er een device handler voor de ST?
Al dat soort vragen dus.
Hallo,
Ik ben januari begonnen met SmartThings en steeds meer things toe te voegen. Ik gebruik wat spul van Xiaomi (draadloze switches, deur sensoren) en ook de yeelights.

De Yeelight kunnen -volgens mij- niet direct door SmartThings aangestuurd worden, omdat dit geen zigbee of zwave is, maar op WiFi.
Daarvoor heb ik een Raspberry Pi gehaald met Hass.io (Home Assistant) geinstalleerd. Deze kan wel WiFi apparaten gebruiken. De SmartThings hub heb ik dan weer gelinkt aan Hass.io. Daarmee kan ik de de lampen wel besturen, via een virtuele switch.

Dus om terug te komen op jouw vraag. Wat ik heb gevonden kan je yeelight nog niet aansturen via SmartThings. (Hiervoor heb je een Raspberry Pi met een server (Home Assistant, Domoticz, oid).)
Wel kan je ze aansturen als je de Xiaomi hub gebruikt icm hun switches.
Gebruik de wireless switches, haal de 'oude' switches weg en plak de draadloze er over heen. Link de stroomkabels aan elkaar, zodat er een continu circuit is naar de lampen. Zo wordt door de schakelaar niet meer de stroom onderbroken en kunnen de lampen aan en uitgezet worden met een schakelaar.
(Zo heb ik het nu thuis ook, anders was mijn vrouw ook niet akkoord gegaan denk ik.)

Verder heb ik FABRIQ Riff speakers gekocht via ebay, deze zijn goedkoop en beschikken over Alexa. Hiermee heb ik de spraak bediening geinstalleerd en getest. Nog niet ideaal, want de Riff's 'luisteren' niet naar het woord 'Alexa', maar er moet een knop ingedrukt worden. Verder werkt alles wel. Ook zijn ze te gebruiken om Text-To-Speech te gebruiken met SmartThings.
Google home kon ik ook gebruiken op mijn telefoon, mits ingesteld op Engels.
quote:
maartend schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 20:08:
Mensen, ik stel hier de vraag, ik zie door de bomen het bos niet meer.

Heb dus een smart thing. En een google home.

Wat er iig gaat gebeuren, aansturen van lampen. En dan de e27 en de lightstrips van Xiaomi yeelight.
En wat buitenlampen door een sensor.

Ik wil via stembesturing werken (google home dus), maar mijn meissie wil gewoon schakelaars.
En daar zie ik door de bomen het bos dus niet.
Ze wil gewoon van schakelaars op de muur. Mag tiptoets, heb ze zelfs van glas gezien. Mooi. Ik heb nu een WCD van Livolo besteld. Die passen in een normale doos, dus dat is perfect. Ik heb dat gedaan omdat ze ook schakelaars hebben. Kan ik dat spul gewoon gebruiken met mijn aankomende yeelights? Of heb ik daar dan weer een xiaomi hub nodig, of is er een device handler voor de ST?
Al dat soort vragen dus.
Ik heb zelf achter de bestaande schakelaars een Qubino gezet, dan blijft de functie van de schakelaar intact, ook als de hub niet meer werkt. Op sommige plaatsen heb ik de schakelaar gewoon doorgelust (de lamp heeft dan altijd stroom) en er een Qubino in gezet. De schakelaar geeft dan een seintje aan de hub die vervolgens de Tradfri lampen schakelt.
Deze inbouw schakelaars zijn helaas wel wat prijzig (50 euro) en zwave, maar werken zeer betrouwbaar.
Volgens mij komt Xiaomi binnenkort ook met inbouwschakelaars, ik zag hier ergens een berichtje voorbij komen.

Als je een beetje handig bent zou je ook een Xiami button kunnen ombouwen en achter een momentary schakelaar kunnen bouwen, zoals in dit filmpje
Enige wat een beetje lastig is is om de juiste batterijhouder te vinden. Als ik die gevonden heb ga ik dit zeker een keer proberen.

rinkel wijzigde deze reactie 16-02-2018 10:14 (10%)

• DonNL
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 08-11 22:43
quote:
Kenny73 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 09:26:
Als je nu als extra HA hebt moeten installeren op een Pi, waarom gebruik je dan niet gewoon HA in plaats van Smartthings? HA ondersteund toch ook alles?
Ja, maar de pi heeft geen zigbee of zwave zender & ontvanger.

DonNL wijzigde deze reactie 16-02-2018 12:58 (68%)

• Kenny73
Ik gebruik hier Fibaro dimmer 2 achter mijn schakelaars. Dus puur als schakelaar kan je de Fibaro switch gebruiken.

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

quote:
Kenny73 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 08:47:
[...]

Dat is de device handler van bspranger, ik gebruik die van a4refillpad en heb eigenlijk nergens problemen mee. Weet jij het verschil tussen die 2?
Het is idd die van bspranger. Die van a4refillpad is al ruim een jaar niet meer bijgehouden en heeft het onderhoud aan bspranger overgelaten. Hier hebben overigens vele anderen aan meegewerkt.

Er zijn voornamelijk dingen aangepast in de batterij berekening (voornamelijk aqara versie) en de code is opgeruimd. Ook zijn er zaken verwijderd die niet- of niet goed werkten.

Meer details kun je in het nieuwe topic vinden op het smartthings forum.
quote:
Kenny73 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 19:11:
Kan iemand mij uitleggen wat ik verkeerd doe?
Wij hebben een inpandige garage en die komt uit in de bijkeuken. Ik heb op de tussendeur een "doorswitch" gezet en zodra deze deur open gaat, tussen zonsondergang en zonsopkomst, moeten de 2 Ikea lampen die direct geschakeld worden zonder schakelaar aangaan voor 60 seconden en daarna moeten ze uitgaan. Dit lijkt mij niet zo moeilijk. :P
Echter, ze gaan wel aan maar ze schakelen niet meer uit. Wat die ik niet goed?
[afbeelding]
Ik herken dit en ben ik ook even mee bezig geweest.
Volgens mij heeft dit te maken met wanneer de piston moet worden uitgevoerd.
Je kunt dit vinden en de geavanceerde settings van je IF statement. ("Always subscribe" en "Never cancel tasks")

Ik heb het echter op een andere manier opgelost door het iets te herschrijven:

• Kenny73
quote:
rinkel schreef op maandag 26 februari 2018 @ 10:50:
[...]

Ik herken dit en ben ik ook even mee bezig geweest.
Volgens mij heeft dit te maken met wanneer de piston moet worden uitgevoerd.
Je kunt dit vinden en de geavanceerde settings van je IF statement. ("Always subscribe" en "Never cancel tasks")

Ik heb het echter op een andere manier opgelost door het iets te herschrijven:

[afbeelding]
Ik heb jouw code een beetje aangepast en nu werkt het wel. 8)7

• CopyCatz
Je kan de hub resetten, daarmee is ie weer "los" van je account (je moet em dan weer koppelen met het nummer dat erbij geleverd wordt). Je account zelf is een smartthings of samsung acount, waarbij ze aan het migreren zijn naar samsung accounts. Die wil ik niet opzeggen want ik heb ook een samsung telefoon :)
quote:
B3rtj3666 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 17:30:
[...]

Ik heb tijdens mijn verbouwing enkele malen de stroom eraf moeten halen; ook van de hub. Na het inschakelen waren enkele Xiaomi bewegingssensoren 'not available'. Enkele keren resetten en dan werkt het weer wel.
Vwb Tradfri lampen: die werken geweldig.

Even een vraag over Ikea bulbs: Ikea bulbs zijn toch goede repeaters? Dit ivm het feit dat je 'slechts' 32 things met Zigbee-protocol kunt verbinden met ST. Maar als het device als repeater werkt kun je deze weer van de 32 afhalen.. geldt dat ook voor Ikea lampen? 8)7
Volgens mij klopt dat ja.

Acties:
  • +2Henk 'm!
Even een kleine update.
Inmiddels weer een aantal weken verder.
Het systeem is ongelofelijk betrouwbaar geworden, ik heb eigenlijk sinds maanden geen enkele uitval meer gehad. Ook de Xiaomi sensors blijven keurig werken.
Wel heb ik inmiddels een aantal Xiaomi plugs laten vervallen doordat ik steeds meer Ikea Tradfri lampen heb gekregen, deze werken ook zeer betrouwbaar en zijn nog nooit uitgevallen.

In het begin was het af en toe wat onbetrouwbaar, maar door de vele firmware updates is het systeem nu zeer betrouwbaar geworden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CopyCatz
De aqara vibration sensors zijn beschikbaar. Heb er een paar besteld, zodra ze binnen zijn maak ik een DTH voor Smartthings. Ik zie wel een paar leuke toepassingen, bv 1 boven en 1 onderaan de trap en dan het aantal passerende mensen tellen..

• Kasj
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 19-11 14:40
Heeft er iemand ervaring met de smartapp mi-connector om Xiaomi devices te koppelen? Niet alleen voor de sensoren, maar ook voor stofzuigrobot, air purifier, yeelights, etc. Best wel een stevige installatie... Toevoegen van de vacuüm cleaner is helaas nog niet voor elkaar, omdat het me nog niet gelukt is het access token te extracten. Ben benieuwd naar andere ervaringen.

Update: het is me inmiddels gelukt. De mi vacuüm werkt via smart things.
https://tweakers.net/ext/f/ff3ZnKFwaP55bqCJpmlTL7AW/thumb.png

Kasj wijzigde deze reactie 15-08-2018 22:52 (24%)

• CopyCatz
quote:
jeka schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 20:03:
Ik wil de nieuwe hub aanschaffen maar dat kan volgens mij alleen vanuit USA dus dat kost me weer douane geld enz. Iemand deze al in de UK gezien?
Let ook op dat de vs een andere frequentie hebben voor zwave dus import heeft hoe dan ook geen zin.

• Kasj
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 19-11 14:40
Xiaomi heeft in zijn aqara range ook een smart motion sensor uitgebracht. Momenteel in de flashsale bij Gearbest. Volgens mij nog geen device handler voor.

Heb er nu 2 gekocht. 1 wordt op mijn robot maaier geplakt om te kunnen registreren wanneer die bezig is.

• SoulTaker_79
  • Laatst online: 23-03 23:05
Heb de hub-v3 weten te koppelen door
1) via samsung us een account aan maken met locatie adres in Amerika
2) telefoon taal op Engels (us) gezet, niet wetend of dit nodig is
3) smartthings app laten zoeken naar apparaten en dan hub selecteren
4) alle installatie stappen doorlopen tot installatie gereed is
5) taal voor gemak maar weer op Nederlands

Ondertussen ook gekoppeld:
- google home
- philips hue
- logitech harmony
- samsung qled 2018 tv (kan nu lampen bedienen via tv 😊)

Morgen eens stoeien om mijn telefoon als precence device te laten functioneren

• SoulTaker_79
  • Laatst online: 23-03 23:05
jeka schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:42:
Moet je met een uk hub (ik wist niet dat die al uit was) je adres op Us zetten?
Ik heb een US account aangemaakt.
Mogelijk werkt UK ook, maar dit niet getest
rinkel schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 22:09:
Upgrade naar V3 schijnt niet echt mogelijk te zijn mbt tot je setup, geen upgrade tools oid, alles handmatig dus.
Heb tel. tijdens het proces op taal english (US) laten staan
Installatie proces gaat gewoon goed
Je kan een QR-code scannen zodat het makkelijker gaat
Nog even wifi instellen en dat is het eigenlijk wel.
Update gebeurt ook gelijk zonder fouten

SoulTaker_79 wijzigde deze reactie 16-10-2018 22:52 (47%)

• CopyCatz
just_lars91 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 12:26:
Graag wil ik beginnen met domotica in mijn huis. Ik zit te twijfelen tussen welke aansturingshub en welk systeem ik ga kiezen. Waar ik nu op ben uitgekomen zijn deze 2; Een ICS 2000 hub of de Samsung Smartthings V3. Allebei zijn ze rond de 90 euro te krijgen.
Het voordeel van de ICS 2000 is dat je met Klikaanklikuit een goed werkend systeem hebt.
Smartthings is met Zwave en Zigbee erg divers en de app ziet er goed uit.

Wat raden jullie mij aan?
Veel mensen beginnen met Kaku omdat het in de winkel ligt en makkelijk verkrijgbaar is. Daarna stappen de mensen die meer willen vaak snel over op zigbee of zware, omdat je bij Kaku nooit zeker weet of iets aan of uit staat, de communicatie is niet bidirectioneel. In mijn domotica begindagen stuurde ik dan maar voor de zekerheid 5x een uit commando naar een lamp vanwege peace of mind, maar professioneel is het niet. Als je alleen wat lampen en pluggen wil schakelen kun je kijken naar zigbee / hue, maar als je veel wil gaan doen met wandschakelaars, lekkage detectors en sirenes etc dan kom je al gauw op zwave uit. Maar met een Smartthings Hub kun je dat weer prima mixen met zigbee. Al zou ik wel een V2 hub aanraden, niet de V3. De V2 is krachtiger en ondersteunt videostreams.

• BeZaX
Geen issues met mijn Hub v2 (UK) gelukkig.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True