bigfoot1942 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 22:42:
Goed, ik had al de indruk dat er hier niet helemaal fair gediscusseerd werd, maar ik vind het wel bijzonder disrepectvol om gelijk te gaan schreeuwen. Nogal een niveau kleine kinderen - ik heb altijd gelijk HELEMAAL ALS IK MET HOOFDLETTERS TYP.
Ten eerste: waaruit maak je op dat er niet fair wordt gediscussiëerd? Dat ik je handelswijze genadeloos aan de kaak stel in plaats van voorzichtig en en met omhaal te bejegenen; en omdat er niet door de moderatoren wordt ingegrepen als ik zoiets neerpen? Laat ik het zo zeggen: als ik over de schreef ga, zullen ze dat ongetwijfeld laten weten. Ik stel daarom voor dat je je niet zo laat kennen door het op het al dan niet fair zijn van de discussie te gooien; en in plaats daarvan gewoon het uiterste van je discussietong laat zien. Ten tweede: heb je eigenlijk wel opgemerkt dat ik de hoofdletters gebruikte om
NADRUK te leggen op dingen en verder in mijn bijdrage normaal uitwijdde? Jouw tegenvoorbeeld is niet te vergelijken met hoe ik deze fontvorm gebruikte.
Dat gezegd hebbende, klaarblijkelijk is je eerste argument de 'angstkaart', en wel een vrij emotionele ook nog.
In mijn discussie-ervaring met mensen die er een mening als de jouwe op nahouden is irrationele angst een grote en vaak-voorkomende drijfveer. Ik gebruikte vervolgens het theorema van Bayes om jou ook die motivatie toe te kennen... en merk nu op dat je mijn stelling niet ontkracht. Mag ik er dus vanuit gaan dat angst (voor bijvoorbeeld naalden) inderdaad een grote drijfveer is om je kinderen deze zinnige, nuttige, snelle, ongevaarlijke, mogelijk levensreddende handeling te ontzeggen?
Zo denkende moet je verplicht meedoen aan de postcodeloterij; je wil het toch niet op je geweten hebben dat de hele straat een paar miljoen krijgt en jij niet.
We hebben het hier niet over het winnen van een paar miljoen euro, maar over potentiëel levensbedreigende dan wel -verminkende gebeurtenissen. Met andere woorden: je wilt die gebeurtenissen
vermijden en hun optredingskans zo klein mogelijk maken. Dit in plaats van groter zoals bij een loterij het geval is. Je zult meer loten kopen bij de loterij, maar je gaat niet alle ziektehaarden af om kinderen bewust te infecteren. (Dat weerhield sommige antroposofische gekken er uiteraard niet van om dat toch te doen, want dan kwam de weerstand op natuurlijke wijze tot stand.

) Ik herhaal: heb je daadwerkelijk foto's van kinderen met polio opgezocht? Heb je opgezocht hoe mazelen het immuunsysteem van de geïnfecteerde aantasten en practisch gezien lijken te resetten?
Overigens vergeet je dan ook de winstfactor; hoe groot is de kans dat je in NL de polio oploopt? Ik geef toe, ik profiteer van de behaalde resultaten. Maar pas als significante hoeveelheden mensen dit gaan doen wordt het een bedreiging - en daarmee verschuift de kansberekening... We leven nu, en moeten delen met de situatie nu.
Je verschuilt je dus achter herd immunity. Een erg handig concept; vooral omdat het jou in staat stelt feitenvrij af te geven op instanties die ervoor zorgen dat onverantwoordelijken als jij de consequenties van hun handelen niet of nauwelijks onder ogen hoeven te zien. Niet-inenten is een ding, maar om dan ook nog die veeg uit de pan te geven vereist ballen van hypocritium. Respect, de mijne zijn slechts van vlees en bloed. Verder ben je overduidelijk vergeten hoe het er een eeuw geleden aan toeging, toen pa en moe regelmatig kinderen verloren aan de ziekten waartegen nu wordt ingeënt... en na een korte rouwperiode gewoon een nieuwe neukten, al dan niet aangespoord door een preek van een ander soort dwaallicht.
Maar ik kan het anders formuleren: jij hebt je kinderen niet laten inenten. Houd je ze hun hele leven in Nederland opdat ze niet in landen komen waar de kans op 't een of 't ander stukken hoger ligt? Of is het dan soms hun eigen keus? Wat te denken van allerlei reislustige ouders van schoolvriendjes en -vriendinnetjes? Of, om de knuppel echt in het hoenderhok te gooien, immigranten uit Afrika en het Midden-Oosten?
Argument 2 in de alinea daaronder, ik kan er geen onderbouwing uit halen. Care to deliberate?
FYI: het woord is 'elaborate', doch dat terzijde. Het idee is dat we door de gezondheidssituatie in India recente en betrouwbare gegevens voorhanden hebben die het positieve effect van vaccinatie met moderne cocktails benadrukken: kinderen worden simpelweg niet meer ziek en er komen geen andere ziekten voor in de plaats. Of, beter gezegd: als die ziekten er wel zijn is hun voorkomen (veel) kleiner dan waartegen is ingeënt. Dat is, met andere woorden, winst.
Overigens, enige nuance in de medische 'wetenschap', mijn dochter kregen we uit het ziekenhuis terug met een mutsje op, 1 dag na geboorte. Mijn zoontje kregen we anderhalf jaar later terug uit het ziekenhuis (zelfde situatie) zonder mutsje, want dat zou levensgevaarlijk zijn, risico op oververhitting etc. Mocht ook onder geen enkel beding dus een mutsje op. Dat was overigens in December, terwijl mijn dochter uit Juli is.

Zo hebben we van de kraamverzorgster nog wel wat aanpassingen te horen gekregen...
Merkwaardig. Ik maak hieruit op dat je graag eenduidig advies wilt. Nu krijg je dat in geval van inenting:
DOEN! (Ter verduidelijking: dik-vet omdat elke arts die je het vraagt dit zal antwoorden. Denk bij het lezen van het woord aan duizenden doktoren die tegelijkertijd 'Doen!' zeggen.) En dan is het weer niet goed? Wat wil je nu eigenlijk precies horen van medische professionals? Ik ga verder niet in op het wel en wee van mutsjes voor pasgeborenen. Dat valt buiten de discussie; en bovendien is er voor vaccinatie kilometers onderzoeksliteratuur voorhanden die het positieve effect ervan aantoont.
Ja ik heb wel geleerd dat kinderen opvoeden niet gaat zonder enig nemen van risico, en klakkeloos alles aannemen is zeker niet de veiligste methode. Dan kan je beter logisch nadenken en zelf een risicoafweging maken.
Ook altijd een vaak-gebezigde uitdrukking: 'zelf logisch nadenken'. Dat is, heb ik gemerkt, vooral een prettig-aanvoelend rookgordijn om een gebrek aan eigen kennis en inzicht te verbloemen. Ik heb bijvoorbeeld in jouw geval nog niet veel logica gezien: in de bijdrage waar ik nu op reageer maak je diverse logicafouten... die met inenten nog niet eens iets te maken hebben. De hamvraag is nu uiteraard of je het aandurft om op een volwassen manier te erkennen dat je logica niet geweldig is en dat dus inenten de daadwerkelijk logische optie is.
Ik merk tot slot op dat je niet ben ingegaan op mijn vraag waar je jezelf laat behandelen in geval van ziekte. Ga je naar de dokter / ziekenhuis waar de medische wetenschap heer en meester is? Zo ja, waarom zet je dan in geval van eenduidig advies over inenten die wetenschap buiten spel?