Onderzoek naar voeding wordt gedaan, maar te weinig en voornamelijk door onafhankelijke onderzoekers, en minder door de industrie. De hoeveelheid funding in de 2 is enigzins disproportioneel, waardoor je over het algemeen gezien kunt stellen dat er weinig onderzoek naar is.
Wat ze wel doen, is de werkzame stof zoeken, beetje aanpassen, patent erop en cashen maar.
In sommige gevallen heeft die aanpassing nut (bvb: hogere werkingsgraad, betere opname, ...), maar soms is het advies van "eet meer van dit" eigenlijk al voldoende om een even goede werking te krijgen dan die dure pillen. En, nee, ik heb het niet over kanker genezen met broccoli te eten (of beter: bier van hop te drinken tegen borstkanker). Ik heb het vooral over voeding als preventie en in uiterste vorm als eerste-lijns behandeling of supplementaire behandeling (bvb voor ontstekingsremmende eigenschappen, natuurlijk slaapmiddel, etc.)
Onze maatschappij slaat een beetje door in z'n "pilletje voor alles". Niet onlogisch in de bredere context (zie ook toegenomen juridische aspecten, het willen verzekeren van alles, ...) waarin overal geld moet verdiend worden.
Personalised medicine is pas hip geworden met de intrede van big data en daarmee spreken we in het beste geval over het laatste decennium. Ja, ik weet dat het een tak van de industrie is met een enorme uptake en dat het slechts door de intrede van big data gewoonweg haalbaar/betaalbaar is geworden.
Dat wil niet zeggen dat er vroeger niet al meer kon gedaan worden en dat het op heden nog altijd een relatief kleine tak is.
kamustra schreef op maandag 21 november 2016 @ 22:43:
[...]
Wat is dit voor onzin?
Het is, ook in dit topic, al vaak weerlegd. Net die in de natuur voorkomende stoffen zijn geliefd door de pharma: minder research nodig, bijwerkingen relatief goed gekend, makkelijk te maken (enkel het werkend element er uitkristalliseren en klaar).
Kan je zo wat in de natuur voorkomende stoffen noemen die
niet gebruikt worden? Of is dit meer een buikgevoel?
Je kan er geen patent op nemen en dus zijn de marges laag. Waarom dan miljoenen stoppen in onderzoek?
De dag dat iemand bvb de truuk vind om de opname van curcumine te verbeteren (op dit moment in onderzoek) zul je zien dat er wel wat meer onderzoek zal zijn naar het effect en ook naar modificaties om er een patent op te nemen. It's the way of the beast.
En dat is jammer, maar het heeft ons ook op het huidig punt gebracht. Alleen zou je wensen dat het ook zonder die incentive zou kunnen. Tot dan blijft het ding hip in de natuurgeneeskunde en zijn er enkel wat tegenstrijdige onderzoeken. Kan het kwaad? Waarschijnlijk niet. Werkt het? Misschien.
Wat dacht je van:
* proven wrong but harmless: homeopathie, "alternatieve geneeskunde"
* unlikey/likely: geneeskunde in ontwikkeling/onderzoek
* proven right: geneeskunde. Terugbetaald door de zorgverzekering op de koop toe!
Die stempel is klaar en duidelijk maar wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil...
Je bent al even fanatiek in je overtuiging als de anti-vaxxers. En kritiek verdragen lukt ook al niet.
Wat ik net wil zeggen is dat je een toolbox hebt met middelen. Die wordt telkens uitgebreid vanuit alle hoeken. Fijn. Maar doe niet alsof daarbuiten niets is, want dan zou je toolbox nooit meer groter kunnen worden. Die nieuwe middels komen namelijk daarvandaan.
Vanuit die optiek en een portie gezond verstand + medische achtergrond is het zeker mogelijk om enkele zaken als "mogelijk werkzaam" aan te stippen. Dingen die in overleg met de arts kunnen geprobeerd worden.
Zie ook mijn eerder deel van de reactie.
Met het risico volledig fout geïnterpreteerd te worden, zoals nu al te vaak gebeurd met informatie die wel volledig juist is? Voorbeelden genoeg in dit topic te vinden.
En je leest weeral verkeerd (opzettelijk of zitten die oogkleppen in de weg?). Ik verwacht niet dat die studies gepubliceerd worden, ik verwacht een onderbouwd oordeel over de veiligheid en mogelijke werkzaamheid van enkele in de maatschappij aanwezige zaken. Iets in jip-en-janneke taal met de nodige disclaimers over overleg met de arts en zo.
RoD schreef op maandag 21 november 2016 @ 22:43:
[...]
Je doet net alsof het gehele vakgebied epidemiologie niet bestaat. Zoiets simpels als een multifactoriale analyse doen we al een eeuw ofzo. Goed, dat betekent niet altijd causaliteit, maar het effect van A op B isoleren in aan- of afwezigheid van C, D, E, etc, dat is zo'n beetje de basis van alle onderzoek.
Doe ik niet. Maar epidemiologie vergt meestal jaren en is de facto "after the fact". Wanneer verwachten we epidemiologies studies over de al-dan-niet schadelijkheid van onze GSM?
[...]
Fijn voor jou natuurlijk, maar N=1. Is geen wetenschap.
In mijn geval is N>1, ik ken namelijk nog mensen die door dezelfde methodes significante vooruitgang hebben geboekt. Voor 1 ervan zijn er trouwens studies beschikbaar (wat voor mij 1 van de zaken was die de doorslag gaven). Diezelfde werd trouwens door een arts aanbevolen. Je weet wel, diezelfde man die antibiotica geeft bij een bacteriële infectie. Zijn ervaringen met de patiënten over zijn loopbaan (>30jr hiermee) waren blijkbaar afdoende.
[...]
Personalized medicine is zo ongeveer het onderwerp wat het meest in de mode is en waar gigantisch veel funding voor is. Zelf heb ik er een proefschrift over volgeschreven.
Zie hierboven. Hip en vooral jong.
[...]
Aanvullend zou prima kunnen zijn (mits niet schadelijk). Maar niet ter vervanging van conventionele, bewezen behandeling. Dat is nou juist het punt waarop het hier misgaat.
En dat is ook mijn insteek. Waarom is het in dit soort topics zo moeilijk om een genuanceerde mening te geven zonder door de fanatiekelingen de grond in geboord te worden.
Als ik zoiets doe bespreek ik dit ook altijd met de behandelende arts. En het 'onderbouwd' experimenteren heeft mij (en anderen) geen windeieren gelegd.
[...]
Dit is PRECIES wat grote onderzoeksinstituten doen. De Gezondheidsraad, Cochrane, etc. Daarnaast wordt in grote en goede epidemiologische studies heel vaak de sterkte van het bewijs en de mate van het effect aangegeven met robuuste statistische onderbouwing.
Die Cochrane heb ik bookmarked voor de volgende zondagmiddag. Bedankt.
Het feit dat ik (als patiënt die behoorlijk probeert bij te blijven en ook als IT'er) dit soort info niet makkelijk vind duidt ook op een "marketing" issue

De gezondheidsraad hoor je (althans in België) enkel als de griep weer eens opduikt of als ze een of andere hippe methode de kop willen indrukken. Jammer genoeg heb ik ze ook al het soort fanatieke lariekoek waartegen ik hier een meer genuanceerd beeld wil plaatsen horen verkondigen:
"Minder tot geen koolhydraten (in de vorm van suikers, brood, rijst, pasta, aardappelen) eten zorgt er niet voor dat je geen diabetes spuit meer nodig hebt". Well, duh! Daar ging het bij de auteur (overigens zelf dokter) ook niet over en het stond ook niet zo verwoord.
[
Voor 55% gewijzigd door
H!GHGuY op 21-11-2016 23:22
]