Mijn punt is dat voorlichting op orde moet zijn voordat je na gaat denken over zaken als kinderbijslag korten en dergelijke. Iedereen die je daarmee overtuigt is er eentje.Barcht schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 13:39:
[...]
Als religieus georiënteerde groeperingen gevoelig waren voor voorlichting, waren er al lang geen creationisten meer. Voorlichting en dogma (en dan heb ik het niet alleen over religieus dogma!) zijn behoorlijk onverenigbaar, dus dat gaat niet werken.
Het grootste dilemma hier is dat de vermijdbare slachtoffers vanzelfsprekend wel moeten worden geholpen als ze eenmaal slachtoffer zijn. Er valt dan niet met terugwerkende kracht een ontzetting uit de ouderlijke macht wegens ernstige nalatigheid te regelen of zo. Dat zou even onwenselijk als onmenselijk zijn.
Dus weldenkende mensen moeten toekijken terwijl ouders bewust hun kroost onderwerpen aan grote risico's omdat ingrijpen inbreuk zou maken op de rechten van die ouders hun kinderen te behandelen zoals zij dat willen? Moet een ziekenhuis ook toestaan dat een baby overlijdt omdat diens ouders vanwege een of ander dogma niet willen dat die baby een levensreddende bloedtransfusie krijgt?
Solidariteit met (nog) onmondige slachtoffers is in mijn ogen de plicht van elk redelijk denkend mens.
Over verplichten, zolang een kind minderjarig is, zijn de ouders degenen die over de integriteit van het lichaam van hun kinderen beslissen. Dat betekent in jouw voorbeeld dus inderdaad dat die bloedtransfusie er niet komt. De overheid/wet is hierbij wat mij betreft geen partij.