Het probleem ontstaat echter in het ene geval vanuit een keuze (niet willen inenten) en in het andere zonder keuze (het hebben van een ziekte). Dat moet je dus ook op een andere manier aanpakken.begintmeta schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 09:15:
[...]
Risico's ontstaan in beide gevallen door een keuze om niet te dwingen: de ene keuze is mensen niet dwingen zich te laten vaccineren om hun immunsysteem te optimaliseren om het voor de anderen veiliger te maken, de andere keuze is mensen met niet optimaal immunsysteem niet dwingen buiten de samenleving te staan om het voor de anderen veiliger te maken.
Dat lijkt me logisch, zeker zoiets als dit verplichten moet je pas doen als er geen andere opties zijn of dat het duidelijk is dat het de beste optie is. En dan moet je natuurlijk ook kijken wat je onder verplichten verstaat. Dwingen om in te enten heeft natuurlijk een veel grotere impact dan iemand een boete geven.Natuurlijk zijn er verschillen, maar ik denk dat het rondom ge- en verboden eigenlijk altijd zinvol is alternatieven goed te onderzoeken en ook de afweging rondom de ge- en verboden zelf zorgvuldig te maken.
Dat zou inderdaad al een goede stap zijn. Het KDV is simpelweg een van de plekken waar een kind het grootste risico loopt. Dat risico inperken door inenten te verplichten lijkt me een logische stap en iets dat in het buitenland ook al regelmatig het geval is.analogworm schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 10:16:
[...]
En ik zie niet zo goed in hoe het schijnheilig is om vaccinatie verplicht te maken op een kinderdagverblijf? Immers komen daar veel <1jr kinderen (en dus nog ongevaccineerd) en is het mijn inziens prima te verantwoorden voor hen een veilige omgeving te creëren?
[removed]