Iemand noemde onafhankelijke onderzoeken, niet zelf bedacht. Dat nam ik wel over ja.Tuttel schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 11:08:
[...]
Minachtend zou ik het niet noemen, maar om even met je mee te gaan: Truus is eveneens minachtend naar de wetenschappers die jaren aan werk en studie hebben verricht, moeten lobbyen voor de financiële middelen om hun onderzoek uit te voeren voor echt geen bijzonder hoog salaris. Nee, Truus weet het beter, zoekt zelf wel even wat leuke artikeltjes bij elkaar en propageert haar interpretatie op het klankbord van de gelijkgestemde internetbubbel terwijl ze er van alles bij grijpt om die wetenschappers maar te wantrouwen.
Nogmaals, Truus mag kritisch zijn en zelf onderzoek doen, maar Truus moet wel bedenken dat het tig keer waarschijnlijker is dat de wetenschapper beter instaat is om de waarheid te benaderen dan zij zelf als leek. Maar als je Truus daar op wil wijzen is de wereld te klein, of in dit geval @Verwijderd.
Zoals iemand hierboven al aangeeft, soms moet je maar het vertrouwen hebben dat de hersenchirurg het wellicht toch beter weet dan een automonteur die een kwartiertje het internet heeft afgestruind.
Verder noem je onafhankelijke onderzoeken. Ik zal je eens verklappen, die zijn er praktisch niet. Dergelijke grootschalig bevolkingsonderzoeken kunnen namelijk nooit gefinancierd worden uit onafhankelijke middelen en kom je uiteindelijk uit bij de nog kwaadaardige Big Pharma. Gelukkig hebben we ook nog die onbetrouwbare overheden en organisaties zoals het RIVM die niet uit winstbejag, maar vanuit het perspectief van de volksgezondheid hierin ondersteunen. Veel onafhankelijker dan dat ga je niet vinden.
En goede bronnen, zoals ik al eerder zei is het voor een leek heel lastig om te bepalen wat een goede bron is en de kwaliteit van de peer review. Ik kan je best doorverwijzen naar interessant ogende wetenschappelijke literatuur en onderzoeken welke je waarschijnlijk wel zou geloven omdat ze er op het oog betrouwbaar, professioneel en slim lijken. Echter, geloof ik er geen donder van dat Truus dat ook daadwerkelijk kan beoordelen. Welke weet heeft zij van de overige vakliteratuur, de opzet van het onderzoek, de achterliggende statistiek, de betrouwbaarheid en kunde van de peer-reviewers? Zelfs voor mensen die wel wat meer verstand van zaken hebben blijft dit tricky.
Je zegt dit "Zoals iemand hierboven al aangeeft, soms moet je maar het vertrouwen hebben dat de hersenchirurg het wellicht toch beter weet dan een automonteur die een kwartiertje het internet heeft afgestruind". Ben ik het helemaal mee eens, maar er staat nu wel een woordje bij dat het anders doet overkomen Soms. Ik denk zelfs dat dat meestal is, maar de eerdere reacties op mijn verhaal waren niet geheel redelijk imo en heel rigide. Eerlijk gezegd vertrouw ik een automonteur ook niet zomaar hoor
en een autoverkoper nog minder.
Truus zal inderdaad minachtend overkomen, en dat is ook niet correct, maar daar kunnen we niet omheen. Het is waarschijnlijk ook erg lastig als wetenschapper daar mee om te moeten gaan. Het fenomeen Big Pharma helpt daarin natuurlijk niet mee. Dat is een beetje wat ik bedoel als ik aangeef het allemaal niet zomaar te vertrouwen.
Als je een beetje thuis bent in die wereld ken je het verhaal van Martin Shkreli vast wel? En dat is natuurlijk het puntje van de ijsberg. Dat galmt natuurlijk keihard door in de hoofden van de Truzen (Truusen?).
Ondanks die verhalen zal ik niet verkondigen dat iedereen in die business zo is, maar geld corumpeert ook de medische wereld.
Wat natuurlijk overblijft. Statistiek kan wel mooie berekeningen maken. Maar de keuze om een vaccinatie te nemen tegen een 1% kans op ziekte is geen statistiek. Die zeggen niks over welke keuze de juiste is. Ik ben van mening dat je niet alles moet proberen te voorkomen. Misschien dat daar het grote verschil in meningen vandaan komt?
Sommige mensen zullen moeite hebben met mijn stelling dat je niet alles moet proberen te voorkomen. Dat is jammer maar daarin ben ik gelukkig vrij. Tevens heb ik zelf 3 mensen van dichtbij mogen verliezen aan kanker, waaronder een van 42 jaar, dus daar hoef je niet mee te schermen. Ik dacht er al zo over voordat die mensen overleden, en dat is ook nog niet veranderd.
edit: nuance, "niet zo te vertrouwen" -> "niet zomaar te vertrouwen".
Voor de goede orde, ik ben een atheist, met wat zen interesses. Mijn idee van niet alles willen voorkomen komt dus niet voort uit mijn religie oid.