Je wil je dochter verplichten om de rest van haar leven een rubbertje gebruiken en nooit kinderen te krijgen? Of gewoon haar hele leven maagd te blijven? Want dat is wat je insinueert. Anders is het /tijdelijke/ gebruik van condooms gewoon geen vergelijk voor vaccinatie.
Je maakt, voor je kind, een risico-afweging:
Het risico dat ze ziek wordt van de vaccinatie. (
hier kun je daar meer over vinden
vs
Het risico dat ze ziek wordt van besmetting. (80% van de vrouwen krijgt het HPV-virus, >1% daarvan krijgt baarmoederhalskanker).
Daarna ga je kijken wat de impact is van de bijwerkingen cq ziekte. Een paar dagen tot weken vermoeidheid vs baarmoederhalskanker lijkt me geen lastige afweging.
In basis is het een "ver van m'n bed-show". Als je dochter een gebroken been heeft, ga je haar ook die operatie niet weigeren, ondanks dat er een deel van de mensen die onder narcose gaan, nooit meer ontwaakt en ondanks dat je prima met een gebroken been door kunt leven. Het risico van "overlijden tijdens narcose" weegt niet op tegen "risico van leven met gebroken been".
Mensen zijn van nature geneigd om de keuzes op korte termijn belangrijker te vinden dan de keuzes op lange termijn. Iedereen weet dat een gezond gewicht goed voor je is, maar ja, dat éne gebakje nu is zo lekker. Iedereen weet dat roken (ik rook zelf ook) slecht voor je is, maar ja, die ene peuk nu zal wel niet zo heel erg veel uitmaken. Tot het moment dat iemand (of iemands naaste) ineens kanker heeft, dan kan er ineens wél gestopt worden met roken.
Het nu (nu je dochter niet blootstellen aan iets naars) is belangrijker dan de toekomst.
Dit is a) onzin, en b) nogal puriteins. Wie ben jij om voor een ander te bepalen of ze wel of niet intiem mogen zijn met een ander? Zelfs al zijn het je kinderen.
En a) het gaat níet alleen om jonge mensen. Ook volwassen vrouwen kunnen ermee besmet worden.
En aangezien jij minstens 1 kind hebt voortgebracht, heb je het ook minstens eenmaal zonder condoom gedaan, en dus ook een potentiële besmettingsbron.
Kijk, als je je hele leven écht enkel met condooms werkt, ja, dan heb je 'n alternatief voor vaccinatie. Anders niet. (En dan nog moet je idd het "geluk" hebben dat je niet tegen onvrijwillige onbeschermde seks aan loopt, dan kun je alsnog het haasje zijn).
Hetzelfde geldt voor het HPV-vaccin: er is KANS op vermoeidheid (da's de ergste common bijwerking die ik heb kunnen vinden).
Jonge mensen worden toch ouder? Jouw dochter van 8 wordt vanzelf 50.
Kijk, dat het voor mij (ik ben 45 jaar) niet meer helpt, a la. Maar voor alle vrouwelijke kinderen van na 2000 kan het wel helpen - ongeacht hoe oud ze zijn.
Toch is volgens mij de verhouding en het gevaar van een mazelen of polio niet vergelijkbaar met die van HPV. Het is alleen overdraagbaar via sex, en de kans op infectie is een stuk kleiner (zal ik nog nalezen).
Ik vind een 80% infectiegraad niet echt een stuk kleiner dan de kans op polio of mazelen... Maar misschien mis ik iets?
Je zegt dat je geen risico wil nemen met je kind. Dat je jezelf niet in de ogen kunt kijken als er iets gebeurt na de vaccinatie. Maar kan je jezelf (en haar) wel in de ogen kijken als je de vaccinatie weigert en je dochter krijgt op haar 30e baarmoederhalskanker en ziet haar kinderwens in rook opgaan? Leven is beslissingen nemen en risico's nemen. Maar van vacciantie afzien omdat N=1 verhalen rondgaan? Dat vind ik echt wel een van de slechtste argumenten.
Tevens: je hebt nog 4 jaar om te beslissen zeg je. In die 4 jaar ga je vast geen graad in de microbiologie halen, plus wat promoverend onderzoek etc. doen. Waarom denk je dat jij, op basis van wat jíj als leek op internet kunt vinden, meer en betere kennis kunt opdoen dan de wetenschap?
Ergens vind ik je standvastigheid bewonderingswaardig, maar ergens beangstigd hij me ook. In de 10 minuten dat ik nu deze post geschreven heb, heb ik al meer informatie gevonden dan jij, zo schijnt het me iig toe. Je stelt basis-vragen, trekt niet-logische conclusies, ik snap het gewoon niet.
Overigens, mijn moeder
heeft had het BRCA1-gen (ze is er ondertussen aan overleden). Als ik het gen ook zou hebben gehad, zou ik écht iedere mogelijkheid aangrijpen om kanker te voorkomen. En de risico's en gevolgen daarvan (borstamputatie en verwijdering baarmoeder/eierstokken) zijn heel wat groter dan die van een vaccin.
[
Voor 7% gewijzigd door
Ardana op 25-09-2017 17:06
]