@
redwing
In de meeste zaken heb je wel gelijk. Ik bedoelde het ook als vrij overdreven voorbeeld, alleen maar binnen zitten. En dan nog krijg je mogelijk wat binnen via boodschappen. En het zou ook helemaal niet gezond zijn.
De kinderen gaan hier dus fors later naar de opvang. En gemiddeld tot meer dan een jaar borstvoeding. Ik denk dat dat allemaal helpt, maar inderdaad niet alle risico's wegneemt.
Overigens is ons eerste kind wel op normale manier door vaccinatie programma heen gegaan, en hebben we het alleen vertraagd bij ons tweede kind.
Maar het is in ieder geval zichtbaar dat ziektes (buikgriepjes etc) vooral komen wanneer ze naar de opvang gaan. Daarvoor hadden beide kids vrijwel nooit wat.
En dan kom je meteen op een andere discussie bij de kinderopvang. Dat een kinderopvang eigenlijk liever geen kinderen ontvangt die niet gevaccineerd zijn. Dat gaan veel geloof ik formaliseren, als ze dat niet al gedaan hebben.
En dat snap ik helemaal.
Ik heb niet heel erg goede argumenten, dat zei ik eerder al.
Maar specifiek op dit stukje: Het gaat er niet om dat die naald zielig is, of dat ze een dagje of een nachtje huilen. Dat is niet belangrijk, en dan had ik inderdaad geen kinderen moeten nemen.
Puur die vroege periode is bijvoorbeeld de ontwikkeling van de hersenen (en evt. zenuwstelsel) die uiteraard nog volop bezig is te ontwikkelen, en de niet volledig ontwikkelde bloed-brein barriere (als dat dus waar is)
Het gaat erom of het blijvende schade kan verrichten. En dan bevindt je je meteen op een vlak waarin je vrij weinig kunt bewijzen, aan welke kant je ook staat.
Waar de RIVM over communiceert is op zichzelf prima, en zeker als je het hebt over risico's om ziek te worden enzo, allemaal duidelijk en helder een vaak ook wel bewezen. Maar hoe kun je nou op lange termijn iets bewijzen van eventueel nadelige effecten van vaccinaties? Dat is ook bijna niet te doen, en ik kan dan ook helemaal niks claimen, ook al zou ik voor of tegen zijn.
Zo'n typisch voorbeeld is de discussie over aluminiumverbindingen in de vaccinaties. Daar heb je dan inderdaad artikelen over van "gekkies" over hoe slecht dat dan wel niet is (vooral voor hersenen/zenuwstelsel)
De RIVM heeft dit al uitgelegd op de website, en hierin wordt de dagelijkse inname van aluminium erbij gehaald die al hoger ligt dan wat er in de vaccinaties. Mooi argument weggeveegd zou je dan denken.
Maar dan zie je dat ze inname via eten vergelijken met inname door het direct in het bloed te spuiten, waarin geen filtering plaatsvindt (zoals wel het geval is bij je stofwisseling, en er bijzonder weinig in je bloed terecht komt). Dus dat stelt me dan weer niet helemaal gerust, en laat een opening voor de gemaakte claims.
Hoe dan ook, het is zoals ik al zei niet een verhaal vol met goede argumenten die waterdicht zijn. Dat is het gewoon niet, en ik heb ook niet de middelen om te zeggen of iets fout of goed is.
Maar dan zie je wel waar het vandaan komt.
Daarbij komt (om in dit topic nog meer m'n eigen ruiten in te gooien

) dat we ook leunen op deze herd immunity, terwijl je deze niet helpt op te bouwen. Okee, in ons geval zijn de kinderen wat later beschermt en doen ze dan alsnog mee voor de herd immunity.
Wat ik bedoel te zeggen is, als de dekkingsgraad veel lager zou zijn en er niet persee herd immunity is, dan zouden we ook andere keuzes maken. Simpelweg omdat de risico's dan groter zouden zijn.
En ik weet dat dat vrij egoistisch is om te doen.
Zo hoorde ik nog eens een argument van een moeder (tegen vaccinaties) dat je ook gewoon ziek kunt worden. Ze zei dat ze vroeger ook de bof had gehad, en dat dat ook niet het einde van de wereld is, en dat je dat risico dus kunt aanvaarden volgens haar (het is geen dodelijke ziekte)
Maarja, volgens mij doen we het ook om andere zwangere vrouwen te beschermen, omdat je door de bof wel een miskraam kunt krijgen. Dat is een voorbeeld van een "minder erge" ziekte die je zou kunnen accepteren, maar de vaccinatie juist er is voor de herd immunity, voor die foetus die het niet zou kunnen overleven, en niet persee voor het gevaccineerde kind zelf.
Dat zou mijn tegenargument zijn geweest, en dan zouden velen hier het met me eens zijn geweest denk ik.
[
Voor 12% gewijzigd door
!null op 06-07-2017 14:15
]