Verwijderd schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 21:33:
[...]
Maar mensen reizen. Je woont niet in een bubbel. Je hebt nul komma nul invloed op de activiteiten van anderen. Oorzaak van deze misrekening is uiteraard 'de illusie van controle': jij hebt controle over waar je kinderen naartoe gaan en
dus is dat afdoende. Met wie ze in aanraking komen, met wie jij in aanraking komt... dat negeer je. Zo werkt die heel erg menselijke en heel erg
foute denkwijze.
Dat negeer ik niet, dat neem ik mee in mijn kansberekening. De kans om in Nederland als niet ingeënt persoon polio op te lopen is vele malen kleiner dan wanneer je naar een land gaat waar die ziekte voorkomt (zoals Egypte).
Maar dan nog: je hebt de bal net knijterhard in je eigen doel geschopt. Hoe je het ook wendt of keert: je erkent met dit punt dat vaccineren wel degelijk een gunstige invloed heeft op de algemene volksgezondheid. We kunnen de discussie op dit punt écht gewoon staken. Ik ga voor deze ene keer nog even door:
Uiteraard heeft vaccineren een gunstige invloed, in de massa gekeken. Dat zal ik ook zeker niet ontkennen.
Toch heb ik het gevoel dat het belang van het individuele kind niet voorop staat als het gaat om inenten. Zie ook onze eerdere ervaring. Pas achteraf blijken de risico's niet goed aangegeven te zijn, "maar ja dat gebeurt bijna nooit..."
Maar ik zal hem gelijk zelf inschoppen, dit is een gevoel, inderdaad.
Maar ze hebben vast met heel veel andere peuters gespeeld. Waar jij weer geen controle op hebt gehad. Virussen en bacteriën houden zich niet aan door mensen ingestelde activiteitsbegrenzingen. Infecties kunnen overal opduiken: ook op plekken waar je je veilig acht... zoals een ziekenhuis. Ook hier is, net als bij #1, de dieperliggende oorzaak dat je graag de illusie van controle hoog houdt. Jij zet je kinderen niet op een plek die bekend staat als een broeinest van infecties. Yay...
... maar de basisschool dan? De sportclub? Het OV? De leuke uitstapjes naar de dierentuin? Of het bungalowpark? Het museum? Al die keren dat je boodschappen deed in een grote super? Het is werkelijk onvoorstelbaar dat ik deze verspreidingsvectoren aan je moet uitleggen; en/of dat je hun effect liever bagatelliseert dan dat je de conclusie trekt: ik moet mijn kinderen laten vaccineren!
Wederom een kwestie van kansberekening. De kans op een waterpokken besmetting is toch echt veel groter in een creche dan in de supermarkt. Eens?
Logische tegenvraag meteen: waarom krijgt iedereen dan de waterpokken? Die komt dan toch ook (gedeeltelijk) met de moedermelk mee? Met andere woorden: je hebt wat gelezen over de beschermende werking van moedermelk en klampt je vast aan die strohalm opdat vaccinatie maar niet hoeft. Illusie van ... (vul zelf maar aan).
Mijn zoontje heeft twee keer de waterpokken gehad. De eerst keer heel licht, iets van drie waterpokken en dat was het. Een jaar of wat later opnieuw, dit keer wel 'echt' genoeg. Wellicht heeft moedermelk toch wel enige invloed... Of, gezien je klaarblijkelijk medische achtergrond, heb je een andere verklaring?
1. Dus wat doe jij: je kinderen niet normaal in rustig tempo vaccineren zodat zij zich later ook door het spoedvaccinatieprogramma moeten bewegen indien noodzakelijk. Met alle risico's van dien. 2. De naam zegt het al: spoed. Paracelsus enzo. 3. Aha. Het was dus de negatieve reactie van je vrouw die ten grondslag ligt aan deze hele episode. Ze is zich, parafraserend, doodgeschrokken; en heeft zich, heel dom, voorgenomen haar eigen kinderen dat niet aan te doen. Je gaat eerder denken aan professionele begeleiding van een psycholoog dan aan weigeren kinderen in te enten. (Of heb ik het opnieuw fout? Indien van niet: je hoeft je daar werkelijk niet voor te schamen. Ikzelf heb jarenlang geen Mora frituursnacks gegeten nadat ik er een keer vreselijk kotsmisselijk van ben geworden: simpele voedselvergiftiging. Of misschien wel gewoon een vieze ongewassen poephand van iemand anders die ook in de stapel had zitten graaien, wie zal het zeggen. Angst is gewoon een slechte en primitieve raadgever.)
Hmm, misschien heb je ergens een punt, en heeft mijn geloof in de juistheid/onpartijdigheid van medische adviezen heeft hier inderdaad een deukje opgelopen. Om dit door een psycholoog te laten oplossen zou impliceren dat de juistheid en onpartijdigheid van deze adviezen 100% gegarandeerd zou zijn en mijn scepsis 100% ongefundeerd.
Helaas heb ik (en daar is de link met mijn kinderen) de gynaecoloog die ons begeleide bij de zwangerschap van mijn vrouw met onze dochter ook op een fout advies / het niet volgen van de geldende richtlijnen betrapt; de arts adviseerde een natuurlijke thuisbevalling bij zwangeschapscholestase (
http://nvog-documenten.nl...id=27618&richtlijn_id=878 )
Extra vervelend omdat dit elk restje 'klakkeloos' vertrouwen weer negatief beïnvloed heeft.
Verder kan ik nog wel wat dingen toelichten waarop de medische wetenschap geen antwoord heeft (pds, eczeem), ik zou wel willen dat het een binaire wetenschap was. Maar dat blijkt toch echt niet zo te zijn, dus leer er maar mee leven. Als ik als IT'er zo mijn klanten zou helpen dan zou ik stante pede ontslagen worden. Maar het is geen onwil, gelukkig. Resultaat is alleen niet altijd bevredigend...
Doe me een lol en ga eens echt onderzoeken. Dus ook de artikelen over wat die ellendige k-ziekten met kinderen doen. Een paar simpele links heb ik eerder in de discussie gegeven. Wat is je achtergrond eigenlijk, als ik vragen mag? Beter gezegd: wat weet je van biologie en biochemie?
Biochemie heb ik geen achtergrond in. Puur onderzoeken lezen en statistische inschattingen maken, dat is bij mij 'as good as it gets.'
Feelgood nonsense. Jouw eigen statistische geneuzel kan niet op tegen de gegevens van tientallen zo niet honderden miljoenen vaccinaties.
Statistische overwegingen maakt elke ouder continu.
In welke auto rij ik, is dat veilig genoeg?
Op welke leeftijd leer ik mijn kind fietsen?
Op welke leeftijd leer ik mijn kind zwemmen?
Hoe gevaarlijk is de weg naar school?
En een alternatieve route?
etc, het leven bestaat uit miljarden risico's...
Zijstapje statistiek; ik rij < 10k KM/jaar, dus heb ik een A-klasse auto ipv een Volvo V40 tank.
Is een risico, helemaal bij een frontale aanrijding ben je echt de sjaak.
Maar afwegend dat we er zo weinig gebruik van maken is het volgens mij een verstandige keus.
Waarom kan ik niet op dezelfde manier naar vaccineren kijken?
DOEN! DOEN! DOEN! DOEN! DOEN! DOEN! DOEN! DOEN! DOEN! DOEN! DOEN! DOEN! DOEN! DOEN! DOEN! DOEN! DOEN! DOEN! DOEN! DOEN! DOEN! DOEN! DOEN! DOEN!
Boodschap is duidelijk

maar ik begrijp je urgentie niet helemaal. Is het nu puur om mijn kinderen dat je je zo druk maakt? Of gaat het om de totale vaccinatiegraad? Of is het dat je mensen kent die niet ingeent kunnen worden en hierdoor een hoger risico lopen?
En wat maakt het uit of ik het nu doe of 6 maanden later, draait dit met name om de gedachte "van uitstel komt afstel" en niet zozeer om de exacte timing?