Er stond vandaag een kort interview met iemand van de KNVB door Sjoerd Mossou in het ED (ook in het AD wss (soort van zelfde krant)). Hij stelt welgeteld 3 vragen:
- Waarom iets veranderen aan de huidige competitieopzet? Het is toch prima zo?
- Is een competitie opzet met een kampioenspoule van pakweg 6 team niet alleen voordelig voor de grote team?
- Waarom zouden kleinere clubs (a.k.a. middenmoot en lager) instemmen met een competitie van 16 teams?
Misschien had je moeten vragen waarom een supporter een seizoenskaart van (bijna) 300 euro koopt als alle wedstrijden tot de kampioenspoule er amper toe doen. Een nummer 6 heeft in de Eredivisie meestal maar 60% van de punten behaald t.o.v. van de nummer 1. Die kan dan doodleuk nog kampioen worden om de eenvoudige reden dat de Eredivisie meer geld moet opbrengen. Top plan
Op vraag 3 antwoordde de KNVB dat de lagere team instemmen met een kleinere competitie omdat het meer geld opbrengt. Dus de KNVB vraagt de lagere teams eigenlijk om te gokken of ze in een Eredivisie kunnen blijven met 16 teams en dus iets meer geld krijgen, of dat ze degraderen naar de Eerste divisie en dus slechter af zijn.
Misschien is het heel simpel en staat Nederland gewoon Europees waar het hoort te staan. Ik bedoel je kunt wel leuk Turkije voorbij willen op die ranglijst, maar dat is gewoon het China van Europa. Koop maar genoeg Van Persies, Nani's, etc en de individuele kwaliteit wint het 8/10 keer gewoon van een leuk Eredivisie top 3 team.
Een vraag aan iedereen in dit topic:
De Eredivisie is toch een leuke competitie? Hebben jullie net zoals mij plezier in het kijken naar de Eredivisie?
De Amusementswaarde van de Eredivisie ligt wat mij betreft gewoon hoog. Qua niveau is het geen Engeland, Spanje of Duitsland. Maar dat komt voor mij pas op 2. Als het een leuke wedstrijd is dan is het voor mij al voor 80% goed. En als het niveau dan ook nog een hoog is, is dat mooi meegenomen.
Verder heeft PSV gewoon de eerste ronde van de CL gehaald vorig jaar en pas na strafschoppen verloren. Daar kan ik (natuurlijk als PSV supporter, maar ook als Nederlander) trots op zijn. Als Barca of Bayern de CL wint zullen die supporters vast blij zijn. Maar heel speciaal is het niet. Want als ze die niet winnen is het Europees een gefaald seizoen.