Maar als er sprake is van syncen van data dan werpt er zich een nieuwe vraag op. welke data is juist?
Welke ervaring hebben jullie met je Gear sport of S3 betreft het correct verwerven van data tijdens het sporten?
* fiets workout 48min, 18,35km afgelegd met een gemiddelde snelheid 23,0km/u.
-- volgens s health 996 kcal verbruikt
-- volgens MapMyRide691 kcal verbruikt
* fiets workout 57 min, 20,0km afgelegd met een gemiddelde van 20,9km/u
-- volgens s health 573 kcal
-- volgens MapMyRide712 kcal
* fiets workout 52 min, 19,96km afgelegd met en gemiddelde van 23,1km/u
-- s health 573 kcal
-- MapMyRide 753 kcal
Nu heb ik zelfs met de crosstrainer nog een grotere afwijking. De crosstrainer meet hartslag via borstband en nu heb ik daar de exacte data niet meer van maar er was een afwijking van 10 tot 30%. Op zulke afwijking kan je je voedingspatroon niet afstellen. Het was zelfs zo dat ik van s health dubbele data door kreeg.
* workout op crosstrainer
- ik zie verbrande kcal op crosstrainer. Exacte aantal weet ik niet meer.
- zie verbrande kcal op s health doordat ik op mijn gear sport een training heb gestart. 40 min en 218 kcal verbrand
- tijdens mijn training detecteert gear sport nogmaals mijn crosstraining door automatische detectie. Na 18 min werd de automatische training gestart. Dus tijdens mijn huidige training van 40min komen nog eens 22min automatische training op. Op 22 min heb ik 154 kcal verbrand. Als je dat afrond naar 40min dan kom je uit op 280 kcal.
Nu besef ik wel je dat niet gewoon naast elkaar kunt leggen want je hartslag wss mss hoger op het einde maar ik vind het verschil van 23% toch wel heel groot. Ik heb nog zo’n gelijkaardige situatie gehad dat er een verschil is van 17% tussen manueel gestarte training en automatisch gedetecteerde actie. Tel daarbovenop dat de gegevens om mijn crosstrainer ook nog eens totaal anders zijn. Dan weet ik niet meer met welke data ik rekening moet houden.
Ik heb zo de indruk dat bij crosstrainen de gear sport gewoon uw tijd maal een bepaalde factor doet en geen rekening houdt met uw hartslag. Als ik een gewone training doe komen de gegevens tss gear sport en crosstrainer redelijk goed over een. Mijn hartslag vertoon dan ook geen pieken. Als ik een schema kies met niveauverschil dan zijn de verschillen toch groot. Zelfs zo groot dat ik de data van gear sport niet vertrouw. Mijn hartslag piekt dan toch geregeld tegen mijn maximum.
Tijdens het fietsen heb ik geregeld dat de hartslagmeting stopt. Vermoedelijk komt dit door het trillen van de armen. Naargelang de ondergrond meer trilling en flipt de hartslagmeting. Je ziet dit heel goed op je overzicht. Als je hartslag een recht lijn is heb je geen meting. Een harstalg gaat altijd een beetje op en neer. Een voorbeeld van tijdens het fietsen. Ik rijd gemiddeld 22à23km/u. met momenten rijd ik 30km/u. gisteren heb ik even iemand gevolgd op een tijdrijfiets en heb ik een even 37km/u gereden maar ik houd dat niet lang vol met een hybride fiestke. Mijn hartslag op dat moment 72bpm. Faling hartslagmeting. Dus dan stel ik mij de vraag als de hartslagmeting niet 100% juist is hoe kan men het exacte aantal verbrande kcal berekenen?
Nu lig ik daar allemaal niet wakker van want ik ben niet aan het trainen voor een marathon en ik ben meer gefocust op geregeld bewegen. En als je dan wat data hebt stimuleert dit wel om te blijven bewegen.
[
Voor 3% gewijzigd door
Boraprince op 23-07-2018 13:33
]