ChillPascal schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 20:13:
specificaties
- Vloer van betontegels 300x300x45 mm met opsluitband 80x200 mm
- Dak onder -25% met shingles i.v.m. aansluithoogte aan de muurzijde
- Houtskelet van voornamelijk 50x70 balken
- Bekleden met potdekselplanken
Shingles, potdekselplanken, dat geeft een nogal goedkope, of op z'n minst 'tuin' look.
Het dak van -25%, een volwaardige? deur en kopplaten trekt misschien weer wat meer de aandacht.
Dan zou je juist verwachten dat je het wat hoogwaardiger wil afwerken.
Je kunt voor 20 euro de shingles erop gooien, maar voor een paar tientjes meer heb je er dakpannen of red cedar shingles op zitten.
Dus misschien even toelichten wat je wilt bereiken?
Moet het een beetje de aandacht trekken, moet het eruit zien als een tuinkast of moet het wegvallen?
Trouwens je dakmaat is met een beetje aanpassen, als het op het zuiden ligt en +25% wordt, ook leuk voor 2 zonnepaneeltjes...
ChillPascal schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 20:13:
Enkele vragen die mij direct al te binnen schieten zijn:
- Is het handig om de liggende regels te 'monteren' op de opsluitbanden? Zo ja, wat is de beste montagewijze?
- Hoe worden de liggers onder een hoek normaliter gemonteerd? Het contactoppervlak is een stuk ongustiger vergeleken met een rechte verbinding. Gewoon voorboren en een tweetal grote schroeven erdoor?
Is je houtwerk geïmpregneerd of gewoon vuren?
Die opsluitbanden, zijn die vlak met de ondergrond of hoger? (Hoe komt je deur uit?)
Monteren op de opsluitbanden is gewoon boren met een steenboor en schroeven. Het ding stijgt niet zomaar op, dus het is vooral om hem op z'n plaats te houden. Dat lukt met 2 per kant al makkelijk.
De liggers kun je inderdaad gewoon zo erop schroeven... MAAR... we zitten hier wel op t.net, dus je kunt de lat ook iets hoger leggen (spreekwoordelijk) en een mooie houtverbinding maken.
Die underlayment als dak... dat is al praktisch sterk genoeg, daar hoef je echt geen grote balken onder te maken inkruisverband, 1 steunbalk en je bent er. Maar ik zou sowieso niet voor plaatmateriaal gaan, moet je weer zoeken naar watervast enz, maar gewoon geïmpregneerde planken eronder gooien van 16 of 18mm. En de dwarsliggers in het dak zijn niet nodig, gewoon de planken in die richting erop (ik zou wel die ene balk, van de voorkant naar de achterkant houden, maar ik denk dat het eigenlijk al niet meer nodig is)
Maar ik vraag me vooral af, wat wil je nu?
Je kunt voor niet al te veel ook een kant en klare kast kopen, of, als je het zelf wilt maken, gewoon een leuk ontwerp kopiëren en aanpassen.
Je kunt er ook iets speciaals van maken, zonnepaneeltjes erop, hoogwaardige materialen gebruiken, combinerend met het huis, etc. etc.
Maar nu maak je het heel duur (te zware materialen) en als je pech hebt ziet het er goedkoper uit dan als je er een bij de bouwmarkt/tuincentra had gehaald.