Oh, ik dacht dat je het MDF (zodat het zeil niet scheurt) en het zeil (zodat je koffie niet weg kan lopen) speciaal daartegen gelegd had, je haalt dat namelijk zelf aan.
om alles netjes te leggen doe ik op de houten vloeren eerst een laagje 4mm mdf-platen (zodat het zeil niet scheurt) dan zeil tegen het niet doorlaten van stof/water etc (erg handig bij houten vloeren; ik heb mn koffie al eens omgegooid op de zolder, en kon het spoor naar beneden moeiteloos volgen ^^ ) daarna isolerende vloerplaten (10mm) en daarover het laminaat. inmiddels zo'n 80m2 gelegd op deze manier
Je legt eigenlijk twee vloeren op elkaar, MDF+zeil en ondervloer+laminaat, Waarvan de eerste eigenlijk geheel onnodig is. (en de isolerende ondervloer betreft geluidsisolatie neem ik aan , nogmaals vocht isoleren is driedubbelop)
En waar je gewoon alleen een ondervloer+laminaat direct op de houten vloer had kunnen leggen, eventueel met een
dikke plastic er onder als je het laminaat niet vertrouwt qua doorlekken van boven.

Maar je hebt ook
ondervloer-foam waar zo`n aluminium dampdichte folie al aan zit, en je dus in éen keer klaar bent als je oneffenheden klein zijn.
Normaal leg je alleen zo`n dampscherm aan tegen optrekkend vocht uit beton of cement waardoor het laminaat kan gaan zwellen. Op een houten vloer is dat niet echt nodig, al geven veel fabrikanten pas garantie als onder de vilten ondervloer wel een dampdichte folie ligt. Sommige foam-ondervloeren zijn twee in éen en in geval van een houten vloer parketisolatie en dampremmend genoeg
En de ondervloer zou eigenlijk "zo dun mogelijk" moeten zijn, hier is dikker niet beter omdat de vloer dan meer "veert" op/in de ondervloer wat je kan merken bij lopen en zware voorwerpen. De vloer wil dan gaan "kuilen", wat de naden extra belast qua beweging.
Het is dus alleen belangrijk de oneffenheden te meten zodat alleen die met de juiste ondervloer opgevangen kunnen worden.
Een viltvloer van 10 mm is overigens normaal als je 10dB wil isoleren, maar daar zit dus ook wat vering in.
Scheelt 80 m² MDF, 80 m² zeil en het werk.
Zelfde** resultaat, een strakke laminaatvloer die niet doorlekt.
(** behalve dan dat je tijd en geld overhoudt om moeder de vrouw te trakteren op een etentje in een restaurant naar keuze, waar geen verbouwing en stof heerst )
[
Voor 21% gewijzigd door
Teijgetje op 20-09-2018 18:00
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.