[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 101 Laatste
Acties:
  • 996.395 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

habbekrats schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 18:49:
[...]

Die gootklos zit in de muur, vaak ook verankerd in mij huis in ieder geval wel. Zomaar vervangen is best wel een klus vooral als het er meer als 1 is.
In heb bij de klossen waar de roestige spijkers eruit gewerkt werden helemaal eruit gehaald en rvs schroeven er in gezet. Daarna met 2 componenten plamuur bijgewerkt. Die dingen lijken mooi maar zijn best wel bewerkelijk in onderhoud.
Gelukkig bestaan deze klossen uit meerdere delen waarbij alleen het driehoekje rot is. Niet de hele klos hoeft vervangen te worden.

Denk dat het toch gewoon een timmerman wordt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-04 00:14

Jelte,89

Woodworking

Gisteravond de boeien aan de linkerkant geplaatst, vanavond avondje alleen en weer wat binnenbekleding gebeitst, morgen de andere kant...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IoEnj0BuOMdnGRFB4fK5ybo5/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oWSjKu4hrR5pBGfC0pVeX808/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Glu44DDHFZUPt9TlJLMkIW7l/full.jpg

Revive the guild!

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-01 17:59

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

oeps, verkeerde topic :X

[ Voor 95% gewijzigd door kwakke01 op 19-09-2018 11:42 ]

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

kwakke01 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 10:43:
net de knoop doorgehakt en de dcg405 besteld bij Toolstation; krijg er momenteel een 4Ah accu bij, dus da's nooit weg :)
[Afbeelding]

heb inmiddels de klopboor (DCD796D2), de multitool (DCG405NT-XJ), de DCM561P1-QW en morgen dan dus ook de slijper :)

De slijper heb ik 'nodig' om wat electra-buisjes weg te werken in de muur, en omdat het er niet veel zijn, wil ik daar geen dedicated murenfrees voor kopen, maar iets wat ik nog wel vaker kan gebruiken (moet ook nog een zooi radiatorbuizen verwijderen om maar wat te noemen)

en anders vinden we wel een doel waarvoor ik hem kan gebruiken ;)
Toch mooi dat de LIDL de brusless variant al had liggen, en nog met gratis accu ook >:)

Wel verkeerde topic though :>

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:12
Jelte,89 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 10:50:
[...]

Toch mooi dat de LIDL de brusless variant al had liggen, en nog met gratis accu ook >:)

Waarom heeft iedereen het over de Lidl... het is de Aldi die deze dingen verkoopt...

• kwakke01

kwakke01

Jelte,89 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 10:50:
[...]

hehe, ja, dat was ook een mooie deal, maar uiteindelijk wilde ik toch graag de slijper op accu, ondanks de (forse) meerprijs. Maar ik ga er ook van uit dat de bouwkwaliteit van deze iets beter is dan die van de lidl Aldi :)

en eh, ja, oeps, hier horen de pica's natuurlijk zodra (als dat ooit is) ik klaar ben met verbouwen... well; foto's van hoe het er nu bij staat + vorderingen staan hier volledig ongecensureerd en nog niet echt showcasewaardig -->https://www.flickr.com/gp/63343379@N04/GY6Aq5 maar uiteindelijk wil ik een album met foto's voor-en-na maken

[ Voor 29% gewijzigd door kwakke01 op 19-09-2018 11:44 ]

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:10

MadEgg

Tux is lievvv

Ik heb een klein vraagje over waterleidingen en kleurcoderingen. In mijn nieuwbouwwoning werken ze met Henco leidingen. Ik ga hier zelf aanvoer- en retourleidingen voor de vloerverwarming bijleggen, en dit wil ik dan ook met Henco gaan doen.

Nu zijn deze leidingen er in rood en blauw, voor koud- en warmwaterleidingen. Voor de kwaliteit of technische eigenschappen moet het geen drol uitmaken, maar bij elektra vind ik het ook altijd erg vervelend als mensen zich niet aan de juiste kleurcodering houden. Aangezien het om LTV-verwarming gaat twijfel ik nu of ik voor de retourleiding een blauwe of een rode leiding zou moeten gebruiken. Iemand een suggestie?

Daarnaast zijn ze er met 6mm of 13mm isolatie. Isolatie is altijd goed, maar wanneer is het goed genoeg? Zeker met LTV zal er minder snel warmte wegstralen uit de leidingen lijkt me. Heeft die 7mm extra nog meerwaarde dan?

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
MadEgg schreef op donderdag 20 september 2018 @ 09:42:
Aangezien het om LTV-verwarming gaat twijfel ik nu of ik voor de retourleiding een blauwe of een rode leiding zou moeten gebruiken. Iemand een suggestie?

Daarnaast zijn ze er met 6mm of 13mm isolatie. Isolatie is altijd goed, maar wanneer is het goed genoeg? Zeker met LTV zal er minder snel warmte wegstralen uit de leidingen lijkt me. Heeft die 7mm extra nog meerwaarde dan?
Ik zou voor rood gaan, omdat het geen koudwater is. Wellicht kun je ergens aangeven dat het een retourleiding is (middels pijlen ofzo).

Altijd lastig om isolatiedikte te kiezen.. Ik zou kijken wat mechanisch/financieel mogelijk is/past..
Bij een LTV is het temperatuursverschil tussen water en omgeving kleiner, dus de drijvende kracht ook. Echter zit je al op een laag temperatuurniveau dat je je rendement zo hoog mogelijk wilt houden.

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:10

MadEgg

Tux is lievvv

CappieL schreef op donderdag 20 september 2018 @ 09:57:
[...]
Ik zou voor rood gaan, omdat het geen koudwater is. Wellicht kun je ergens aangeven dat het een retourleiding is (middels pijlen ofzo).

Altijd lastig om isolatiedikte te kiezen.. Ik zou kijken wat mechanisch/financieel mogelijk is/past..
Bij een LTV is het temperatuursverschil tussen water en omgeving kleiner, dus de drijvende kracht ook. Echter zit je al op een laag temperatuurniveau dat je je rendement zo hoog mogelijk wilt houden.
Ok, dan ga ik voor de rode! Even kijken wat het beste aanbod is wat ik kan vinden voor de isolatie. 13mm is wel fors duurder inderdaad, en lastiger te krijgen bij de verschillende webshops.

Tja

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

MadEgg schreef op donderdag 20 september 2018 @ 10:15:
[...]

Ok, dan ga ik voor de rode! Even kijken wat het beste aanbod is wat ik kan vinden voor de isolatie. 13mm is wel fors duurder inderdaad, en lastiger te krijgen bij de verschillende webshops.
Het is wat werk, maar voor je retourleidingen rood pakken en om de meter er band omheenwikkelen met blauwe isolatie/elektratape?

Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1053935-0/isolatietape-per-stuk.jpg

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• CappieL
Harrie_ schreef op donderdag 20 september 2018 @ 10:25:
[...]

Het is wat werk, maar voor je retourleidingen rood pakken en om de meter er band omheenwikkelen met blauwe isolatie/elektratape?

[Afbeelding]
Dat is ook een goeie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 03-05 15:46
[...]

[Afbeelding]
Zo heb ik dat bij mijn buisisolatie (op zolder) ook gedaan.
1 bandje blauw is koud water retour.
2 bandjes blauw is koud CV retour
1 bandje rood is warm water
2 bandjes rood is warm CV.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Gisteravond de andere deklijsten afgemaakt,

Sfeerplaatje :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/slUjVDbVipasYj1QVx0IrGwG/full.jpg

Revive the guild!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:57

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hier gaan we eindelijk een beetje aan de slag met de benedenverdieping.
Wat moet er gebeuren:
- Natuurstenen vloer eruit
- Dekvloer eruit
- Vloerverwarming erin
- Keuken verplaatsen, inclusief alle leidingwerk
- Dekvloer er weer in
- Stucen
- Egaliseren
- Keuken monteren

Planning wordt wel een dingetje natuurljik om strak te krijgen, maar we kunnen tijdelijk boven wonen.

Enige dingen waar ik nog wel een beetje mee zit:
- De elektra en water aanvoer voor de keuken; door de vloer of door de kruipruimte? Heb echt een hekel aan kruipruimte-werk, maar misschien wel het makkelijkst. YMVK kabels over de vloer. We hebben het uiteindelijk toch over een Inductieplaat, Quooker, twee ovens, vriezer en koelkast, dus best wat elektra alles bij elkaar.
- Vloerverwarming op netjes of eerst storten en dan frezen
- Wel of geen warmwater leiding trekken. We hebben een zonneboiler op het dak, dus gratis warm water icm een Quooker combi. Maar wel weer een extra leiding.

Verder denk ik dat we nog wel een tijdje in de zooi zitten, maar hoop volgend voorjaar klaar te zijn :)

[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 20-09-2018 15:27 ]

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-05 11:35
[...]

[Afbeelding]
Koop er dan gewoon de (bijvoorbeeld) geschikte stickers voor :)

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:23
Prachtig @Jelte,89

Wat is je volgende project? :+ Rustig achterover leunen kan natuurlijk niet meer.

K to the KillaZ

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:59
kwakke01 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 07:20:
[...]

het laminaat lag er nog niet toen de koffie omging; alleen de houten vloer, en na 80 jaar wil daar altijd wel ergens koffie doorheen gaan ;)
Oh, ik dacht dat je het MDF (zodat het zeil niet scheurt) en het zeil (zodat je koffie niet weg kan lopen) speciaal daartegen gelegd had, je haalt dat namelijk zelf aan.
om alles netjes te leggen doe ik op de houten vloeren eerst een laagje 4mm mdf-platen (zodat het zeil niet scheurt) dan zeil tegen het niet doorlaten van stof/water etc (erg handig bij houten vloeren; ik heb mn koffie al eens omgegooid op de zolder, en kon het spoor naar beneden moeiteloos volgen ^^ ) daarna isolerende vloerplaten (10mm) en daarover het laminaat. inmiddels zo'n 80m2 gelegd op deze manier
Je legt eigenlijk twee vloeren op elkaar, MDF+zeil en ondervloer+laminaat, Waarvan de eerste eigenlijk geheel onnodig is. (en de isolerende ondervloer betreft geluidsisolatie neem ik aan , nogmaals vocht isoleren is driedubbelop)
En waar je gewoon alleen een ondervloer+laminaat direct op de houten vloer had kunnen leggen, eventueel met een dikke plastic er onder als je het laminaat niet vertrouwt qua doorlekken van boven. ;)
Maar je hebt ook ondervloer-foam waar zo`n aluminium dampdichte folie al aan zit, en je dus in éen keer klaar bent als je oneffenheden klein zijn.
Normaal leg je alleen zo`n dampscherm aan tegen optrekkend vocht uit beton of cement waardoor het laminaat kan gaan zwellen. Op een houten vloer is dat niet echt nodig, al geven veel fabrikanten pas garantie als onder de vilten ondervloer wel een dampdichte folie ligt. Sommige foam-ondervloeren zijn twee in éen en in geval van een houten vloer parketisolatie en dampremmend genoeg
En de ondervloer zou eigenlijk "zo dun mogelijk" moeten zijn, hier is dikker niet beter omdat de vloer dan meer "veert" op/in de ondervloer wat je kan merken bij lopen en zware voorwerpen. De vloer wil dan gaan "kuilen", wat de naden extra belast qua beweging.
Het is dus alleen belangrijk de oneffenheden te meten zodat alleen die met de juiste ondervloer opgevangen kunnen worden.

Een viltvloer van 10 mm is overigens normaal als je 10dB wil isoleren, maar daar zit dus ook wat vering in.

Scheelt 80 m² MDF, 80 m² zeil en het werk.
Zelfde** resultaat, een strakke laminaatvloer die niet doorlekt.

(** behalve dan dat je tijd en geld overhoudt om moeder de vrouw te trakteren op een etentje in een restaurant naar keuze, waar geen verbouwing en stof heerst ) ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Teijgetje op 20-09-2018 18:00 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-05 13:30
@Jelte,89 Jeltje je hebt twee opvallende schutting delen, drainage buis? En zie ik ook nog iets van geschoren riet of andere bruin natuurlijk ogend materiaal? Wat is dat en waarom?

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:56
In onze nieuwbouw woning hebben ze de doorvoeren in de kruipruimte voor het riool en de meterkast niet afgedicht. Dus in de winter komt daar nog behoorlijk wat tocht door naar binnen.
Nu wil ik dit gaan dichtmaken door de gaten met glaswol/steenwol vol te stoppen zodat er geen tocht meer door komt.
Zou glaswol/steenwol daarvoor geschikt zijn of kan ik dan beter wat anders gebruiken? Als de gaten niet te groot zijn zou ik het eventueel nog kunnen dichten met pur-schuim.

Hail to the king baby!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Gewoon dichtpurren en als het droog is vlak afsnijden. Glas- en steenwol zijn bedoeld om droog te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

KillaZ schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:46:
Prachtig @Jelte,89

Wat is je volgende project? :+ Rustig achterover leunen kan natuurlijk niet meer.
Nou... een 'groot' project mag even niet meer van de baasvrouw, (Tuindeuren in de achtergevel). Neem even gas terug en ga bij m'n zus aan de klus, ze heeft net de sleutel gekregen. Daarnaast ga ik werken aan een buitenkeuken voor de bbq e.d.

En het is nog niet helemaal af he, aan de achterkant moet nog een deurtje komen, zoldertje erin, schuine kant afwerken, deur plaatsen, kozijn maken, glas plaatsen, binnenkant afwerken, isoleren.
donaldk schreef op donderdag 20 september 2018 @ 22:43:
@Jelte,89 Jeltje je hebt twee opvallende schutting delen, drainage buis? En zie ik ook nog iets van geschoren riet of andere bruin natuurlijk ogend materiaal? Wat is dat en waarom?
Nee, hemelwater gaat gewoon de grond in, aan de achterkant loopt het water af naar beide kanten, aan de voorkant loopt alles naar rechts en daar komt nog zo'n houten regenton, met een overstort de grond in.

Dat is een kokosscherm. Waarom? omdat we dat mooi vonden...

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jckw
  • Registratie: April 2008
Zelf recent ook een grote verbouwing gedaan waarbij we de gehele benedenverdieping hebben aangepakt.
MikeyMan schreef op donderdag 20 september 2018 @ 15:26:
Hier gaan we eindelijk een beetje aan de slag met de benedenverdieping.
Wat moet er gebeuren:
- Natuurstenen vloer eruit
- Dekvloer eruit
- Vloerverwarming erin
- Keuken verplaatsen, inclusief alle leidingwerk
- Dekvloer er weer in
- Stucen
- Egaliseren
- Keuken monteren

Planning wordt wel een dingetje natuurljik om strak te krijgen, maar we kunnen tijdelijk boven wonen.
Enige dingen waar ik nog wel een beetje mee zit:
- De elektra en water aanvoer voor de keuken; door de vloer of door de kruipruimte? Heb echt een hekel aan kruipruimte-werk, maar misschien wel het makkelijkst. YMVK kabels over de vloer. We hebben het uiteindelijk toch over een Inductieplaat, Quooker, twee ovens, vriezer en koelkast, dus best wat elektra alles bij elkaar.
Door de kruipruimte is en makkelijk en je kunt er nog bij, mocht er een keer iets zijn. Bijvoorbeeld om een nieuwe of extra kabel te trekken.
- Vloerverwarming op netjes of eerst storten en dan frezen
Wij hebben eerst de vloerverwarming laten leggen (hh 10 cm) en daarna de vloer gestort. Lijkt mij beter, waarschijnlijk kun je ook dichter langs de wanden en makkelijker bochten maken in tegenstelling tot frezen
- Wel of geen warmwater leiding trekken. We hebben een zonneboiler op het dak, dus gratis warm water icm een Quooker combi. Maar wel weer een extra leiding.
Wij hebben geen warmwaterleiding naar de keuken getrokken i.v.m. de Quooker combi. In een jaar tijd nog niet gemist. Ik heb 1 keer de Quooker 'leeggetrokken' toen ik met te harde straal 5 pannen aan het afwassen was. Als je een beetje zuinig afwast, heb je aan de Quooker genoeg. (is onbewust dus ook nog zuiniger)
Verder denk ik dat we nog wel een tijdje in de zooi zitten, maar hoop volgend voorjaar klaar te zijn :)
Succes, wij hebben vorig jaar september tm januari dit jaar gecampeerd in eigen huis! ;)

There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-04 15:26

Pathogen

Shoop Da Whoop

@MikeyMan wbt de vloerverwarming: je kunt tegen verrassingen aanlopen zoals ik. Netten en storten was ook het plan, maar de dekvloer bleek een geweldige 3-4cm te zijn op sommige plekken. Dat werd dus storten en frezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:28
Pathogen schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:10:
@MikeyMan wbt de vloerverwarming: je kunt tegen verrassingen aanlopen zoals ik. Netten en storten was ook het plan, maar de dekvloer bleek een geweldige 3-4cm te zijn op sommige plekken. Dat werd dus storten en frezen.
En daar ben je denk heel gelukkig mee. Ik ben zo blij dat wij gefreesd hebben en niet ingegoten, het systeem reageert gewoon sneller, zeker in de herfst / voorjaar is dat echt fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Ik heb de dekvloer er uit gesloopt en na wat meten erachter gekomen dat de maximale dikte van de nieuwe dekvloer 5 cm kon zijn. Omdat dit vrij dun is heb ik zowel boven als onder de buizen een kimpnetje geplaatst.

Eerst storten en frezen is echt waanzin imho. Betaal je voor materiaal dat direct naar de stort kan _en_ ook nog eens voor het frezen. Laat dan de oude dekvloer er in en ga alleen frezen.

elektraleidingen heb ik waar mogelijk langs de kanten gelegd maar ook eea door de kruipruimte omdat je niet overal je vloerverwarming kunt en wil kruisen.

[ Voor 4% gewijzigd door Kaasplank op 21-09-2018 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Laatst online: 29-04 15:26

Pathogen

Shoop Da Whoop

De oude dekvloer was in mijn geval voorzien van holle plekken op allerlei plaatsen, dus dat was echt geen optie :) Met netten was het (hier iig) echt te dun.

Maar goed, dat project is gelukkig een jaar geleden afgerond, heeft me al zat hoofdbrekens gekost en bedrijven die voor jan met de korte l*l voor de deur stonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:28
Vorig jaar hebben we in ons nieuwe huis de keuken betegeld. De voegen (antraciet) zijn helaas niet helemaal lekker gedaan en op veel plekken een stuk lichter uitgevallen. Ik stoor me er nu toch erg aan, maar wat te doen...

Ik lees over dingen als voegenfris van alabastine, maar daar is de kleurkeuze erg beperkt. Iemand anders heeft ze gewoon met een hele sterke lak geverfd. Andere optie lijkt me met hetzelfde voegmiddel (verdund?) bijwerken, of desnoods de voegen eruit dremelen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-05 09:39
Hier wordt een mens toch blij van :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nFsAY8zYFkzS98pQy7yBzREx/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1vjEOqAGeMZ5SOE34UDCBI3V/medium.jpg

3 dagen aankloten maar dan heb je ook wat :+

Dit is een IKEA met de kungbacka (of zoiets :P) frontjes

Vooral t eiland was een kriem omdat Ikea daar niet standaard een oplossing voor heeft.
Hier moet je dus zelf voor aan de gang met de zaag. Al met al een geslaagd resultaat al zeg ik het zelf.
Aan het kookeiland komt een betonnen werkblad van 1.20 meter breed zodat we 's morgens van een lekker kopje koffie kunnen genieten

Volgende klus is het betegelen van het toilet en dan maar met de TV wand aan de gang. Vervolgens een betonnen blad voor de keuken storten.

[ Voor 33% gewijzigd door YaaD op 22-09-2018 11:58 ]

bl44t

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-05 08:52
frietsje schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 13:59:
Vorig jaar hebben we in ons nieuwe huis de keuken betegeld. De voegen (antraciet) zijn helaas niet helemaal lekker gedaan en op veel plekken een stuk lichter uitgevallen.
Dat is precies de reden waarom tegelverkopers en -zetters afraden om antraciet te kiezen als voeg.

Beter uitkrabben en een andere kleur voeg toepassen.

• frietsje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:28
De Rikster schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 12:45:
[...]

Dat is precies de reden waarom tegelverkopers en -zetters afraden om antraciet te kiezen als voeg.

Beter uitkrabben en een andere kleur voeg toepassen.
Als in elke donkere voeg, of specifiek antraciet? Het moet sowieso een donkere voeg worden, eigenlijk is antraciet ideaal bij de leisteen tegels.

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-05 08:52
frietsje schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 14:55:
[...]

Als in elke donkere voeg, of specifiek antraciet? Het moet sowieso een donkere voeg worden, eigenlijk is antraciet ideaal bij de leisteen tegels.
antraciet in het bijzonder en vaak ook donkerder. Is gewoon altijd ellende met vlekken.

[ Voor 3% gewijzigd door De Rikster op 22-09-2018 20:03 ]

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 18:17
De Rikster schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 20:02:
[...]

antraciet in het bijzonder en vaak ook donkerder. Is gewoon altijd ellende met vlekken.
wij hebben ook zo'n voeg, en inderdaad wel wat kleurverschillen, maar met een betonlook tegel valt het niet echt op eigenlijk. Schijnt wel sterker te zijn (?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
frietsje schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 13:59:
Vorig jaar hebben we in ons nieuwe huis de keuken betegeld. De voegen (antraciet) zijn helaas niet helemaal lekker gedaan en op veel plekken een stuk lichter uitgevallen. Ik stoor me er nu toch erg aan, maar wat te doen...

Ik lees over dingen als voegenfris van alabastine, maar daar is de kleurkeuze erg beperkt. Iemand anders heeft ze gewoon met een hele sterke lak geverfd. Andere optie lijkt me met hetzelfde voegmiddel (verdund?) bijwerken, of desnoods de voegen eruit dremelen?
Voegenfris is bagger. Niet aan beginnen.
Netjes lakken is ook een werkje.

Ik neem aan dat je ze wel met dezelfde voegcement gevoegd hebt. Uit een pakje en niet zelf een kleur gemengd?
Het kleurverschil treedt op bij droge voegen verwacht ik, als ze nat zijn dan kleuren ze egaal?
Met een kleurverdieper voor natuursteen zou je de voeg egaal moeten kunnen krijgen dan. Die heb je van verschillende merken en in meerdere verpakkingshoeveelheden.
Zorg dat de voegen schoon en droog zijn voordat je de kleurverdieper aanbrengt.
Aanbrengen met een sponsje en na intrekken meteen de tegels schoonmaken, zorg dat de voegen genoeg verzadigd raken dan bliven ze mooi.
Gebruik geen (wit) (wc)papier, dat laat "pluisjes achter die in de voeg kunnen gaan zitten. Neem iets niet pluizends om de tegels schoon te maken.

[ Voor 13% gewijzigd door Teijgetje op 23-09-2018 01:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UUkgstP5T4QXeLogQ1uw1TeT/full.jpg

Afgelopen 2 weken door drukte helaas weer niet veel kunnen doen. 2 stelkozijnen gemaakt en geplaatst. De voorzijde is dichtgezet met 100mm PIR sandwichpanelen zodat dat iig weer vrij netjes is totdat ik besloten heb wat de invulling van dat kozijn gaat worden.

Voordeel is dat ik nu tenminste vrij beschut kan doorwerken en niet mee zo te koop sta :+
Opening boven de panelen hoop ik vanavond dicht te kunnen zetten. Dit wordt een getimmerd rekje met multiplex d'r over. Ik heb nog een deel van het sandwichpaneel bewaard zodat ik die in stukken kan zagen en in het rekje kan proppen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:23

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Kaasplank Ik gebruik ook de PIR van de overgebleven sandwichpanelen. Maar helaas zijn sommige stukken niet te gebruiken vanwege de vorm. Ik vroeg me af of je die PIR zou kunnen klein maken en dan de kleine stukjes mbv bijv behangplaksel weer tot blokken kan vormen. Ik heb nog 3 grote puinzakken met allemaal PIR stukjes die ik nu moet weggooien.

Met mijn garage weer wat voortgang geboekt, de garagedeur hangt er in en alle kozijnen staan op hun plek. De meeste wanden zijn dicht, dus ik kan lekker droog klussen.

Afbeeldingslocatie: https://3.bp.blogspot.com/-RbyI0rLUiTg/W6U-0AmJPhI/AAAAAAAAHrU/hRJlBNFpdOkDwRk7Wrtw3teJW2A8Vz-1ACLcBGAs/s700/IMG_0607.jpg

Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-e2sjcES3Krc/W6FXIY2FFMI/AAAAAAAAHqo/CrCgUWP0BIYGPN4K7Aepb6sJsd0SSOD3QCLcBGAs/s700/IMG_0599.jpg

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berties
  • Laatst online: 02-05 12:52
Gaaf om te zien wat jullie allemaal aan het bouwen zijn. Vooral de werken van de houtskeletbouwers zijn gaaf. Hier gaan ze binnenkort starten met een garage in HSB. Ben voornemens om op termijn zelf nog een keer een berging/tuinhuisje te gaan zetten in HSB. Ben dan ook heel benieuwd wat jullie opbouw is geweest @zonoskar en andere. Welke maten regels, balken, afmetingen tussen regels, soort isolatie, dampdoeken en dakopbouw, etc.?
@zonoskar Ik zie dat je betontegels in de aanbouw hebt liggen. Daaruit concludeer ik dat die in de zand liggen. Ben je niet bang voor vocht vanuit de grond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@berties Vocht vanuit de grond zou niet moeten kunnen, ik heb eerst een plastic folie, dan 11cm PIR platen, dan een laagje zand en dan de beton tegels. Op termijn wil ik beton storten, maar ik ben er nog niet over uit of dit over de tegels gaat, of dat de tegels er dan uit gaan.

Mijn balken zijn 70x170mm voor alles behalve het dak, daar heb ik 70x200mm gebruikt, en ook daar waar de dakspanten op rusten. Het dak bij mij is uit sandwichpanelen, die isoleren en zijn zelfdragend. Dus in principe is mijn dakconstructie overkill, maar ik wil er later een groendak van maken. Ik bouw damp-open, dus geen damp dichte folie aan de binnenkant (wel een damp remmende folie aan de buitenkant). Maar dan moet je dus wel isolatie nemen die een beetje vochtig mag worden, ik gebruik hennep. Alleen is dat minder isolerend dan bijv PIR (ongeveer 2x zo dikke laag nodig). En ik kan nergens b-keuze hennep isolatie vinden, dat kan met PIR wel en is veel goedkoper.

/edit: je kan overigens zien wat ik aan het prutsen ben, ik hou een blog bij van de bouw: http://huisnieuw.blogspot.com/

[ Voor 6% gewijzigd door zonoskar op 24-09-2018 15:39 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

berties schreef op maandag 24 september 2018 @ 15:09:
Gaaf om te zien wat jullie allemaal aan het bouwen zijn. Vooral de werken van de houtskeletbouwers zijn gaaf. Hier gaan ze binnenkort starten met een garage in HSB. Ben voornemens om op termijn zelf nog een keer een berging/tuinhuisje te gaan zetten in HSB. Ben dan ook heel benieuwd wat jullie opbouw is geweest @zonoskar en andere. Welke maten regels, balken, afmetingen tussen regels, soort isolatie, dampdoeken en dakopbouw, etc.?
Dat zijn wel erg veel vragen, Ik denk dat dat bij iedereen ook weer verschillend is omdat iedereen een net iets andere afwerking wenst, ander dak enz enz.

Het word denk ik makkelijker als je weet wat voor schuurtje je wilt en aan de hand daarvan de materialen te bepalen. Uiteraard de richtlijnen/voorschriften wel aanhoudende.
@zonoskar Ik zie dat je betontegels in de aanbouw hebt liggen. Daaruit concludeer ik dat die in de zand liggen. Ben je niet bang voor vocht vanuit de grond?
Heel veel schuren hebben zo'n vloer, (mijn schuur ook) en dat valt echt wel mee...
zonoskar schreef op maandag 24 september 2018 @ 15:38:
Ik bouw damp-open, dus geen damp dichte folie aan de binnenkant (wel een damp remmende open folie aan de buitenkant). Maar dan moet je dus wel isolatie nemen die een beetje vochtig mag worden, ik gebruik hennep.
;)

[ Voor 13% gewijzigd door Jelte,89 op 24-09-2018 15:43 ]

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Oja, damp open folie. Ik heb Delta Vent G op de kop kunnen tikken, een 4 laags folie. Bij de meeste bouwmarkten kun je alleen 3 laags folie kopen. De Delta Vent G heeft een Sd waarde van 0.05m (hoe lager, hoe beter de damp er doorheen kan). Bv. de Miofol folie bij de Hornbach heeft een Sd waarde van 0.28m.

[ Voor 13% gewijzigd door zonoskar op 24-09-2018 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
zonoskar schreef op maandag 24 september 2018 @ 15:48:
Oja, damp open folie. Ik heb Delta Vent G op de kop kunnen tikken, een 4 laags folie. Bij de meeste bouwmarkten kun je alleen 3 laags folie kopen. De Delta Vent G heeft een Sd waarde van 0.05m (hoe lager, hoe beter de damp er doorheen kan). Bv. de Miofol folie bij de Hornbach heeft een Sd waarde van 0.28m.
Gelijk even opgezocht wat de Sd waarde van Tyvek dan is, gebruiken we op het werk wel eens, 0,035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 10:00

bonzz.netninja

Niente baffi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RIECHipXvA4xHYaCVy70bH7q/medium.jpg
Ben mijn werkbank aan het groter maken in de schuur van hout wat ik over had.

Blijkt dat haaks werken toch best lastig is :) Zeker als die 44x44 balken eigenlijk helemaal niet recht blijken te zijn :|

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:07
Als we het toch over folies hebben; ben ik benieuwd of de respons hier beter is dan in het zokdet-isolatie topic. (Gebanned in "(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?")

Ik wil binnenkort mijn zolder maar eens gaan isoleren met 16cm dikke glaswol (spouw)platen tussen de gordingen; waarna ik het geheel as afwerk door er rachels overheen te zetten met gipsplaten erop.

Vocht insluiten ben ik niet bang voor, het dakbeschot bestaat uit schrootjes die random op het dak gespijkerd zijn. Mijn dak is daardoor diffusie-open voor druppels tot minstens 3 mm.

Nu vraag ik me af waar ik goed aan doe. Dakbeschot moet sowieso verder dichtgemaakt worden omdat er anders geen bescherming is tegen stof, stuifsneeuw etc.
Nu lees ik hier en daar tips om eerst spaanplaat op het dakbeschot te schroeven zodat de gaten dicht zitten, maar damp-open folie plaatsen lijkt mij makkelijker en goedkoper. Als alternatief kan ik alle naden dicht kitten met siliconen; maar ik twijfel daarbij over de levensduur. Het enige is dat ik nergens voorbeelden kan vinden
van mensen die een damp-open folie aan de binnenkant van het dakbeschot hebben geplakt.

Het tweede wat ik me nog afvraag is of het voor de isolatie waarde nut heeft om een folie met aluminiumlaagje te plaatsen ipv een gewone dampremmende folie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Gebanned schreef op maandag 24 september 2018 @ 22:02:
Als we het toch over folies hebben; ben ik benieuwd of de respons hier beter is dan in het zokdet-isolatie topic. (Gebanned in "(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?")

Ik wil binnenkort mijn zolder maar eens gaan isoleren met 16cm dikke glaswol (spouw)platen tussen de gordingen; waarna ik het geheel as afwerk door er rachels overheen te zetten met gipsplaten erop.

Vocht insluiten ben ik niet bang voor, het dakbeschot bestaat uit schrootjes die random op het dak gespijkerd zijn. Mijn dak is daardoor diffusie-open voor druppels tot minstens 3 mm.

Nu vraag ik me af waar ik goed aan doe. Dakbeschot moet sowieso verder dichtgemaakt worden omdat er anders geen bescherming is tegen stof, stuifsneeuw etc.
Nu lees ik hier en daar tips om eerst spaanplaat op het dakbeschot te schroeven zodat de gaten dicht zitten, maar damp-open folie plaatsen lijkt mij makkelijker en goedkoper. Als alternatief kan ik alle naden dicht kitten met siliconen; maar ik twijfel daarbij over de levensduur. Het enige is dat ik nergens voorbeelden kan vinden
van mensen die een damp-open folie aan de binnenkant van het dakbeschot hebben geplakt.
Vocht insluiten heb je geen last van nee, je hout is immers ook (in mindere mate) dampdoorlatend, Het dakbeschot gewoon verder dichtmaken met die schrootjes, evt kapotte stukken vervangen en hierover een dampdoorlatende spinvlies zoals hierboven genoemd, zoek idd iets met een lage sd waarde zoals @zonoskar aangeeft.

Hier op bevestig je uiteraard verticaal je tengels en daarop horizontaal je panlatten, Nooit de panlatten direct op het spinvlies schroeven, als je dan ooit een keer stuifsneeuw tussen de pannen krijgt, blijft het op de panlat liggen.

Een dampdoorlatende folie pas je NOOIT toe aan de binnenkant, altijd aan de koude zijde, zou je dit wel doen, dan trekt het vocht door de dampdoorlatende folie en maakt je isolatie nat (dus 0 rendement) en het tast je dakbeschot waardoor het kan gaan schimmelen en uiteindelijk rotten
Het tweede wat ik me nog afvraag is of het voor de isolatie waarde nut heeft om een folie met aluminiumlaagje te plaatsen ipv een gewone dampremmende folie?
Neu... Aluminium heeft een iets hogere reflectie voor warmte, qua remming van vocht ga je het bij een normale zolder niet echt merken. Maar volgens mij hebben de meeste glaswol producenten dit standaard aan hun glaswol zitten toch?

Overigens is dit Alu gebeuren ook wel een wassen neus, Wat wij veel zien bij folies is dat er een laag alu wordt 'opgedampt' op normaal LDPE folie. Wij hebben een Alu folie die bestaat uit een echte laag Alu + LDPE, deze folie kun je dus ook in propje frommelen en dan houd ie die vorm aan.

Kom ik morgen even op terug, ik zit in deze wereld en heb wel antwoord op je vragen... lig alleen nu al in de bedstee

[ Voor 31% gewijzigd door Jelte,89 op 25-09-2018 10:01 ]

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berties
Jelte,89 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 00:52:
[...]

[...]

Neu... Aluminium heeft een iets hogere reflectie voor warmte, qua remming van vocht ga je het bij een normale zolder niet echt merken. Maar volgens mij hebben de meeste glaswol producenten dit standaard aan hun glaswol zitten toch?

Overigens is dit Alu gebeuren ook wel een wassen neus, Wat wij veel zien bij folies is dat er een laag alu wordt 'opgedampt' op normaal LDPE folie. Wij hebben een Alu folie die bestaat uit een echte laag Alu + LDPE, deze folie kun je dus ook in propje frommelen en dan houd ie die vorm aan.
Kun je dit nog iets meer toelichten? Dat aluminium laagje wat op die glaswol dekens zit heeft dus geen zin als vochtscherm? Ook niet als je de naden dicht tapet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berties
bonzz.netninja schreef op maandag 24 september 2018 @ 21:02:
[Afbeelding]
Ben mijn werkbank aan het groter maken in de schuur van hout wat ik over had.

Blijkt dat haaks werken toch best lastig is :) Zeker als die 44x44 balken eigenlijk helemaal niet recht blijken te zijn :|
Wellicht ander, echt (SLS/CLS) bouwhout gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

berties schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 11:36:
[...]

Kun je dit nog iets meer toelichten? Dat aluminium laagje wat op die glaswol dekens zit heeft dus geen zin als vochtscherm? Ook niet als je de naden dicht tapet?
O zeker wel! Maar laat je niet zomaar wat magisch wijsmaken over de wonderbaarlijke eigenschappen van alu.

Dit laagje alu is volgens mij een dunne film op papier! Werkt prima!

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
Thnx, ik kan dus gewoon de goedkoopste dampdichte folie nemen. Maar ik had de toekomstige opbouw nog iets anders in gedachten ( ik heb een tussenwoning dus aan de buitenkant kan ik vrij weinig doen).

Van buiten naar binnen wordt het dan: pannen, panlatten, dakbeschot (schrootjes), damp-openfoliepdichte folie, rachels, gips.
De cursieve delen zijn nieuw. Voor de glaswol wil ik platen nemen van 16cm zonder folie. De reden is een iets lagere lambda-waarde toch dekens, en ik kom niet uit met de maatvoering van de standaard dekens.

De damp-openfolie folie is dan om condens uit de isolatie te krijgen bij een eventueel lek, en om het glaswol te beschermen tegen onheil van buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Gebanned schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 12:42:
Thnx, ik kan dus gewoon de goedkoopste dampdichte folie nemen. Maar ik had de toekomstige opbouw nog iets anders in gedachten ( ik heb een tussenwoning dus aan de buitenkant kan ik vrij weinig doen).

Van buiten naar binnen wordt het dan: pannen, panlatten, dakbeschot (schrootjes), damp-openfolie, isolatie, dampremmende folie, rachels, gips[/i].
De cursieve delen zijn nieuw. Voor de glaswol wil ik platen nemen van 16cm zonder folie. De reden is een iets lagere lambda-waarde toch dekens, en ik kom niet uit met de maatvoering van de standaard dekens.
Je was de isolatie vergeten.

Eventueel kun je nog een laag toepassen OP het dakbeschot zodat het water niet blijft liggen tussen de schrootjes en als nog rot veroorzaakt.

Wat je normaliter eigenlijk ziet is deze situatie, maar dan zonder de schrootjes.
De damp-openfolie folie is dan om condens uit de isolatie te krijgen bij een eventueel lek, en om het glaswol te beschermen tegen onheil van buiten.
Helemaal juist!

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
Die isolatie vergeet ik niet hoor :-) Folie op het dakbeschot is natuurlijk beter, maar ook onevenredig veel meer werk. Gelukkig is in de afgelopen 50 jaar ook nog geen rot ontstaan (al neemt het risico wel toe omdat er minder warmte van binnen wordt aangevoerd na het isoleren. De grootste gaten ga ik bovendien ook nog afkitten; zodat echt doorlekken sowieso niet meer kan. Isoleren doe ik liever maar één keer dus liever safe thanks sorry.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

berties schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 11:38:
[...]

Wellicht ander, echt (SLS/CLS) bouwhout gebruiken?
Ja eens, maar ik wilde het doen van hout dat ik al had liggen. Maar wist niet dat 44/44 vuren balken van de bouwmarkt zo scheef waren :|

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

bonzz.netninja schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 14:56:
[...]

Ja eens, maar ik wilde het doen van hout dat ik al had liggen. Maar wist niet dat 44/44 vuren balken van de bouwmarkt zo scheef waren :|
Van de bouwmarkt _O-

Desalniettemin, hout is hout. Hout werkt en hout trekt krom. Ik snap niet zo goed wat je dan niet haaks krijgt? Een balk of rib moet toch wel héél krom zijn wil ik er niet meer mee kunnen werken, waar loop je tegenaan. Gaat het het om die ribjes die onder 45% onder die plank zitten op de foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
met een beetje serieus project kom je er helaas achter dat het dergelijk hout idd rommel is

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05 11:15

Pelle

🚴‍♂️

Pelle schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 12:44:
In onze trapkast had de vorige eigenaar een soort vitrinekast gemaakt. Die heb ik eruit gehaald, met een gat van +/- 40 breed en 150 hoog tot gevolg. Het muurtje zelf is ongeveer 100cm breed. Dat wil ik weer netjes dichtmaken. Er zit nu even een multiplex plaatje in, zodat je niet de trapkast inkijkt, maar ik wil het liefste gewoon het muurtje weer dicht hebben met (cellenbeton? gips?) blokken.
Met dank aan jullie reacties:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.cdninstagram.com/vp/e0b2756ae27785ef03b642072d1ea6a3/5C28F13E/t51.2885-15/e35/41895319_328039131094077_2588715649886846976_n.jpg
Alles afgeplakt met stucloper & ducttape.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.cdninstagram.com/vp/62d3304427d06c01834ca191c3aee386/5C482A96/t51.2885-15/e35/41845278_485611445181835_7728829043977486336_n.jpg
Even lekker roeren (Knauf Fix & Finish)

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.cdninstagram.com/vp/4988e53c30621144233ae97b7b4f1430/5C5DF22B/t51.2885-15/e35/41220223_264983397689637_3456873375295602688_n.jpg
Blokken stapelen en lijmen.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.cdninstagram.com/vp/082ea9b0e1a4b95831946a14fbca9bcd/5C448326/t51.2885-15/e35/40439995_2202017530075112_5220229927323828224_n.jpg
Klaar!

Viel me aan de ene kant mee: best tevreden over het resultaat.
Aan de andere kant tegen: ik had niet verwacht dat het spul zo snel zou uitharden. Ik had beter 2 batches kunnen maken, eentje voor het lijmen van de blokken, en eentje voor het stuccen. Nu moest ik stevig doorwerken om alles nog gedaan te krijgen, met als resultaat dat het op sommige plekken niet meer mooi egaal gestreken kon worden doordat er al hardere stukjes inzaten die je met het spackmes of afrijlat door het gladde stuk heen trok. Nou komt er gelukkig een behangetje overheen dus dat ga je nooit zien, maar voor een muur die geverfd zou moeten worden zou ik er nog een keer een laag overheen zetten.

Desalniettemin: weer wat geleerd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
Harrie_ schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 15:02:
[...]

Van de bouwmarkt _O-

Desalniettemin, hout is hout. Hout werkt en hout trekt krom. Ik snap niet zo goed wat je dan niet haaks krijgt? Een balk of rib moet toch wel héél krom zijn wil ik er niet meer mee kunnen werken, waar loop je tegenaan. Gaat het het om die ribjes die onder 45% onder die plank zitten op de foto?
Ik heb ook een onderframe gemaakt van geschaafde vuren balken en deze in verstek gezaagd. Bij het monteren kwam ik er dan achter dat de balk zowel krom was maar ook een 'kurkentrekker' maakte. Ik hoopte dat onder spanning recht te trekken, maar dat bleek onmogelijk. Toch iets kritischer moeten zijn toen ik hout ging halen.
Ook bij de bouwmarkt is goed (genoeg) hout te halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

CappieL schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 20:47:
[...]
'kurkentrekker'
[...]
getordeerd

En nee klopt ik haal zelf ook zat hout bij de bouwmarkt hoor, maar het is altijd goed kijken want er staat wat bras tussen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:12

Pazo

Mroaw?

[...]

Ik heb ook een onderframe gemaakt van geschaafde vuren balken en deze in verstek gezaagd. Bij het monteren kwam ik er dan achter dat de balk zowel krom was maar ook een 'kurkentrekker' maakte. Ik hoopte dat onder spanning recht te trekken, maar dat bleek onmogelijk. Toch iets kritischer moeten zijn toen ik hout ging halen.
Getordeerd noemen ze dat volgens mij :)
Heb ik ook wel eens gehad. Getordeerd is vervelender dan krom. Als een balk over een lange lengte iets krom is, krijg je dat meestal bij het vastzetten wel weer recht. Als het getordeerd is lukt dat echt niet (is mijn ervaring). Tegenwoordig ben ik ook zeer selectief bij het kopen van hout in de bouwmarkt. Ik leg echt elke lat / balk / plank op de grond om te kijken of deze netjes recht is.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-04 11:11
Pazo schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 20:57:
[...]

Getordeerd noemen ze dat volgens mij :)
Heb ik ook wel eens gehad. Getordeerd is vervelender dan krom. Als een balk over een lange lengte iets krom is, krijg je dat meestal bij het vastzetten wel weer recht. Als het getordeerd is lukt dat echt niet (is mijn ervaring). Tegenwoordig ben ik ook zeer selectief bij het kopen van hout in de bouwmarkt. Ik leg echt elke lat / balk / plank op de grond om te kijken of deze netjes recht is.
Maar waarom in vredesnaam hout halen bij de bouwmarkt? Iedereen heeft toch wel een houthandel o.i.d. in de buurt zitten?
Ik heb 1 keer hout gehaald bij de bouwmarkt, heeft een hele avond gekost voor plintjes en was meteen genezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:33
Ik ben daar wel benieuwd naar, of jullie het dan halen bij de houthandel (en welke houthandel dat dan is). Hier in Bunnik zit wel een houthandel om de hoek (http://www.houthandelvandam.nl/), maar ik krijg niet echt het idee dat ik daar gewoon als particulier een aantal 'two-by-fours' kan halen om een werkbank van te klussen, of een paar mooie stukken hardhout om een bankje te maken oid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:03
Ik heb gewoon Jongeneel in de buurt zitten en wil ik veel hebben, dan heb ik een handelaar net over de grens.

[ Voor 82% gewijzigd door maartend op 25-09-2018 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
Bouwmarkt is laagdrempeliger en meestal hebben houthandelaren hun prijzen niet online staan.
Bouwmarkten hebben vaak alleen de meestgebruikte soorten hout (vuren, grenen, eiken). Als je iets anders zoekt, vind je dit vaak wel bij een handelaar (en anders weet hij/zij wel waar je wèl kunt slagen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Bouwmarkten is niks mis mee. Ruimtes zijn verwarmd, schoon en er is iemand snel beschikbaar om plaatmateriaal voor je op maat te zagen :)
Je moet natuurlijk wel kijken wat je koopt en dus niet domweg krom hout in je winkelwagen leggen.

Bij de houthandel verkopen ze ook krom hout maar idd, bij de grote jongens is het assortiment veel groter: langere maten plaatmateriaal, grotere en langere balkmaten, o.a. andere houtsoorten en waarschijnlijk beter advies.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:03
En niet vergeten, lagere prijzen bij de houthandel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwakke01

kwakke01

ik heb in het begin van de verbouwing veel spullen bij BNM gehaald, maar die zijn niet per-sé goedkoper. zowieso kan je daar alleen overdag en 's zaterdagochtend terecht, dus dat is alleen handig als je toevallig een dag vrij bent (of je moet alles op de zaterdag plannen). De gang naar de bouwmarkt (praxis/gamma/formido/karwei) is dan sneller gemaakt en zitten allemaal op rij-afstand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

[...]

Nee precies, dat had ik dus ook. Alhoewel ik toch best wel kritisch ben als ik de balken haal, dit moet echt super recht zijn (want ik wil een waterpas werkblad). Maar goed, het is gelukt :) Met wat passen en meten en een paar keer opnieuw beginnen.

En waarom de bouwmarkt? Omdat die naast mijn huis is en ik soms iets in mijn hoofd haal wat direct uitgevoerd moet worden

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Probleem: Ik heb een muur, die is gestuct. Maar de stuccer heeft over de stopcontacten (waar wel netjes een deksel opzat) gestuct.... :S

Hoe ga ik die weer vinden? Ik heb een bosch blauw leidingzoeker gekocht, maar die geeft overal in die muur aan dat er spanning/'iets' zit, dus dat schiet niet op. Het is ook een hele oude bakstenen muur uit 1925, dus joost mag weten wat daar allemaal nog meer inzit (en hij is niet zo dik). Grote kans dat ik ook de buurman detecteer.

Kloppen biedt ook niet echt soelaas. Doordat hij zo oud is, zijn grote delen al eens gerepareerd en voorzien van andere leidingen, etc etc.

Enige wat ik misschien kon verzinnen om iets bovenin de buis te doen, en dan goed te luisteren waar ik het hoor tikken ofzo? Iemand nog een leuk idee?

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
contact opnemen met de stuccer, laat hem t maar oplossen/bijwerken

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

HyperTrophy schreef op woensdag 26 september 2018 @ 13:13:
contact opnemen met de stuccer, laat hem t maar oplossen/bijwerken
Kanniemeer want het is een millioen jaar geleden gedaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-05 20:47
bonzz.netninja schreef op woensdag 26 september 2018 @ 13:07:
Probleem: Ik heb een muur, die is gestuct. Maar de stuccer heeft over de stopcontacten (waar wel netjes een deksel opzat) gestuct.... :S

Hoe ga ik die weer vinden? Ik heb een bosch blauw leidingzoeker gekocht, maar die geeft overal in die muur aan dat er spanning/'iets' zit, dus dat schiet niet op. Het is ook een hele oude bakstenen muur uit 1925, dus joost mag weten wat daar allemaal nog meer inzit (en hij is niet zo dik). Grote kans dat ik ook de buurman detecteer.

Kloppen biedt ook niet echt soelaas. Doordat hij zo oud is, zijn grote delen al eens gerepareerd en voorzien van andere leidingen, etc etc.

Enige wat ik misschien kon verzinnen om iets bovenin de buis te doen, en dan goed te luisteren waar ik het hoor tikken ofzo? Iemand nog een leuk idee?
Je zou met een spons die muur eens nat kunnen maken ter hoogte van de wcd's en kijken of ze dan zichtbaar worden. Misschien moet je dan even een poosje wachten, maar het water zal op de plekken waar de wcd zit minder diep intrekken en anders opdrogen.

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hou je je vrije hand wel op de muur als je zoekt? Anders krijg je een hoop spanning gemeld daar waar er niets is.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

FirePuma142 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 13:20:
[...]

Hou je je vrije hand wel op de muur als je zoekt? Anders krijg je een hoop spanning gemeld daar waar er niets is.
Goede tip, dat doe ik niet idd. :) Laten we dat eens proberen vanmiddag.

• ThinkPad
  • Laatst online: 22:26
FirePuma142 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 13:20:
[...]

Nooit geweten, moet dat echt als je zo'n leidingzoeker gebruikt? :o

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

ThinkPadd schreef op woensdag 26 september 2018 @ 13:30:
[...]

Nooit geweten, moet dat echt als je zo'n leidingzoeker gebruikt? :o
Het is afhankelijk van de omstandigheden, de zoeker slaat dan aan op statische elektriciteit. Maar zeker bij vochtigheid (opdrogend stucwerk) helpt de hand op de muur heel goed.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Op de muur kloppen met je knokkel? Zo'n doos klinkt hol lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwakke01

kwakke01

zonoskar schreef op woensdag 26 september 2018 @ 13:43:
[...]

achterkant van een schroevendraaier houdt je langer vol ;) bij ons zijn de muren bijna allemaal voorzien van structuurverf; dan leer je het wel af om te kloppen met je knokkels :P

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

zonoskar schreef op woensdag 26 september 2018 @ 13:43:
[...]

...

....

[ Voor 26% gewijzigd door bonzz.netninja op 26-09-2018 15:01 ]

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

TheJVH schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 21:50:
Ik ben daar wel benieuwd naar, of jullie het dan halen bij de houthandel (en welke houthandel dat dan is). Hier in Bunnik zit wel een houthandel om de hoek (http://www.houthandelvandam.nl/), maar ik krijg niet echt het idee dat ik daar gewoon als particulier een aantal 'two-by-fours' kan halen om een werkbank van te klussen, of een paar mooie stukken hardhout om een bankje te maken oid...
Ik kom een beetje laat binnenvallen, maar moest toch nog even reageren :P
Ik haal al mijn hout hier. Die heeft gewoon prijzen (incl. BTW) op de website staan. Voordelen:
• Prijs maakt niet veel uit, kwaliteit wel
• Ik wordt geadviseerd door een 'expert', niet door iemand die bezig is met het 3e jaar marketing en als bijbaan in de bouwmarkt staat
• Veel meer keus / maten dan in de bouwmarkt
• Op maat zagen is ook echt op maat

Anoniem: 1114115

Harrie_ schreef op woensdag 26 september 2018 @ 16:23:
[...]

Ik haal al mijn hout hier. Die heeft gewoon prijzen (incl. BTW) op de website staan. Voordelen:
• Ik wordt geadviseerd door een 'expert', niet door iemand die bezig is met het 3e jaar marketing en als bijbaan in de bouwmarkt staat
Alleen is zijn website slecht ontworpen(technisch). Het drop-down menu blijft over de pagina staan namelijk.

• Aardappel
Harrie_ schreef op woensdag 26 september 2018 @ 16:23:
[...]

Heb hier toevallig wel eens 9 mm m.plex gehaald maar dat was niet echt geweldig, plaat is nu (als enige) hol en bol.

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:15
kwakke01 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:56:
[...]

achterkant van een schroevendraaier houdt je langer vol ;) bij ons zijn de muren bijna allemaal voorzien van structuurverf; dan leer je het wel af om te kloppen met je knokkels :P
Dit inderdaad. Moet je ze zo kunnen vinden. Daarnaast is het volgens mij normaal om over dozen heen te stucen. Anders is de muur niet goed recht te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Anoniem: 1114115 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 16:30:
[...]
Alleen is zijn website slecht ontworpen(technisch). Het drop-down menu blijft over de pagina staan namelijk.
Klopt maar daar selecteer ik een houthandel dan weer niet op (en in vergelijking tot de meeste lokale houthandels => ze hebben in ieder geval een site met producten en prijzen :o)
Aardappel schreef op woensdag 26 september 2018 @ 16:50:
[...]
Heb hier toevallig wel eens 9 mm m.plex gehaald maar dat was niet echt geweldig, plaat is nu (als enige) hol en bol.
Dat herken ik dan weer helemaal niet...
Anyhow: afgaande op de geboortedatum in je profiel en het feit dat je (kennelijk) in de buurt van deze houthandel woont kunnen wij elkaar misschien nog weleens (van gezicht) kennen... 8)

• Teijgetje

Hoe ga ik die weer vinden?
Inderdaad is het slimmer om de deksels deels stuk te slaan als de stuclaag droogt, bij dunne lagen blijft de deksel nat/droogt de muur sneller en bij dikke lagen wordt de doos eerder droog/blijft de muur langer nat.

Weet je of de stuccer deksels met RFID chip geplaatst heeft?
Die zijn los te koop en een beetje vakman gebruikt ze zodat als je te laat bent met stukslaan, en je ze niet meer ziet doordat alles droog is, je ze met een lezer simpel op kan zoeken.
En dan alles naar binnen slaan, ook het randje, dan breekt er geen muur weg dat je weer moet repareren.

Zijn er foto`s van, of heeft de stuccer die, hoe en waar de dozen zitten?

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 26-09-2018 19:57 ]

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:23
Die chip laat mijn Bosch leidingzoeker op hol slaan. Stuccer heeft er hier ook overheen gestuct, maar dat was bewust aangezien al mijn dozen zo'n chip in de deksel hadden.

K to the KillaZ

• kwakke01

kwakke01

... verkeerde topic |:( :z

[ Voor 95% gewijzigd door kwakke01 op 26-09-2018 22:09 ]

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
kwakke01 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 22:07:
even een compleet ander onderwerp tussendoor: bouwkachels. Ik ben op zoek naar een simpele bouwkachel met een ventilator om de garage danwel kelder mee op te warmen. Hoeft nix spannends te zijn, gewoon aan=aan en als extra 2 standen oid. thermostaat is niet nodig, want hij hoeft niet aan te zijn als er niemand is. Nu is er meer da genoeg te koop, maar de merken zeggen me allemaal nix. ik zoek gewoon iets van ze 5-6 tientjes, maar zelfs dan is de keuze enorm. heeft iemand goede/slechte ervaringen met een bepaald model/merk?

ik zat zelf te denken aan: https://www.toolstation.nl/shop/p33702
of https://www.toolstation.n...FtJX4N3IuF-gaAg1IEALw_wcB
Ik heb een bouwkacheltje voor een schuurtje van 20m2 zo'n simpel ding van de gamma. Werkt prima
https://www.gamma.nl/asso...000w-34-5x25-cm/p/B529388

• kwakke01

kwakke01

Aapie schreef op woensdag 26 september 2018 @ 22:11:
[...]

Ik heb een bouwkacheltje voor een schuurtje van 20m2 zo'n simpel ding van de gamma. Werkt prima
https://www.gamma.nl/asso...000w-34-5x25-cm/p/B529388
zoiets zoek ik idd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheJVH
Even een vraagje / check: Ik heb volgend design gemaakt voor een werkbank in de schuur. Hiervoor ga ik 'gewone' vuren balken van 44x94mm halen bij de hornbach, en als blad een multiplex plaat van 18 (?) mm. Geheel wordt 200x60 en zo'n 110cm hoog. Is dit design een beetje stevig denken jullie? Ik kan alles natuurlijk gaan schroeven,maar ik wil juist een beetje experimenteren met houtverbindingen, en dit leek mij wel redelijk eenvoudig om mee te starten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jcfIIbS4nNmCjWlw01cjGO6S/full.jpg

Het enige waar ik bang voor ben is dat ik wellicht onderaan de poten, en in de lange liggers bovenaan teveel materaal weg haal. Hoe denken jullie hierover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:14
TheJVH schreef op donderdag 27 september 2018 @ 00:15:
Even een vraagje / check: Ik heb volgend design gemaakt voor een werkbank in de schuur. Hiervoor ga ik 'gewone' vuren balken van 44x94mm halen bij de hornbach, en als blad een multiplex plaat van 18 (?) mm. Geheel wordt 200x60 en zo'n 110cm hoog. Is dit design een beetje stevig denken jullie? Ik kan alles natuurlijk gaan schroeven,maar ik wil juist een beetje experimenteren met houtverbindingen, en dit leek mij wel redelijk eenvoudig om mee te starten.

[Afbeelding]

Het enige waar ik bang voor ben is dat ik wellicht onderaan de poten, en in de lange liggers bovenaan teveel materaal weg haal. Hoe denken jullie hierover?
Frame is stevig genoeg, blad is veel te dun. Neem er 2 of 3 op elkaar. Ik heb zelf een oude hardhoutendeur als werkbank.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwakke01

kwakke01

[Afbeelding]

leuk idee; ik speel met hetzelfde idee. Heb nog een meranti muptiplex plaat over (2440*1220) dus die dient in ieder geval als blad. In tegenstelling tot wat ik op jouw tekening zie wil ik het blad op 2 hoeken een klein beetje laten laten overhangen (~20cm), en wil ik aan de overzijde een aantal planken/lades waar ik mn gereedschapskisten kwijt kan. meot alles nog uitwerken, maar goed; daar heb ik nog even voor want het huis gaat voor. Moet voor dinsdag de keuken eruit slopen, de plafonds eruit en nieuwe plafonds erin want dan komt de stuccadoor. Ik weet al wat ik ga doen in m'n weekend :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-04 11:11
TheJVH schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 21:50:
Ik had voorheen hier in Drachten de Bouwmax zitten waar ik veel hout haalde, maar sinds dir er niet meer is ben ik vaak te vinden bij de Hout Boer. Alle soorten hout die je je maar kunt wensen voor zeer schappelijke prijzen. En verdomd recht spul, ook belangrijk :p
habbekrats schreef op donderdag 27 september 2018 @ 06:29:
[...]

Frame is stevig genoeg, blad is veel te dun. Neem er 2 of 3 op elkaar. Ik heb zelf een oude hardhoutendeur als werkbank.
Blad is veel te dun? Is heel erg afhankelijk wat je er mee wilt doen lijkt mij. Ik heb een werkbank met een blad van 18mm dik OSB. Ik kan er op staan te springen zo stevig

[ Voor 21% gewijzigd door MartijnAbel op 27-09-2018 07:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
met een breedte van 60 cm en zoveel balkjes eronder is 18mm prima als werkblad tenzij je dr echt flink op wil gaan rammen maar dan zou ik me eerder zorgen maken over het gebrek aan ondersteuning tussen de hoeken aan de lange kanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@TheJVH ik sluit me aan bij @MartijnAbel v.w.b. de werkbank. Die is _zeker_ sterk genoeg. Een multiplex blad kan, maar besef je wel dat dat erg kostbaar is voor een werkblad waar je dadelijk de gebruikssporen toch wel op gaat zien. Zoals Martijn zegt is OSB natuurlijk ook een optie, en anders underlayment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:49

Reinier

\o/

Ik vind de overspanning van twee meter wat veel, volgens mij is dat ook wat Kaasplank zegt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Widow
  • Laatst online: 02-04 15:36
Even een vraagje / check: Ik heb volgend design gemaakt voor een werkbank in de schuur. [...] Hoe denken jullie hierover?
Twee dingen:

-Als eerste, ik zou diagonaal balken plaatsen, dat maakt het geheel beter bestand tegen krachten van opzij.
-Daarnaast, ik heb een vergelijkbare werkbank met een blad van 50mm. Ik denk dat een 18mm blad wel zal werken, maar dat het misschien niet helemaal in verhouding is met het supersterke frame eronder. Wellicht kan je twee OSB platen bovenop elkaar plaatsen?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:24

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

waarom gebruik je daar dan geen balkendragers? Die zijn na het plaatsen van het blad onzichtbaar dus en dan hoef je niet die lange ligger in te kepen.

Werkt ook nog eens supersnel :)

Of je schroeft gewoon een lange lat tegen de ligger aan, daar kun je dan ook de dwarsbalken op laten rusten.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:57

orf

[Afbeelding]

Hornbach heeft supermooie beuken werkbladen van 40mm dik. Dat wordt bij mij het blad van de werkbank.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

orf schreef op donderdag 27 september 2018 @ 09:10:
[...]

Hornbach heeft supermooie beuken werkbladen van 40mm dik. Dat wordt bij mij het blad van de werkbank.
€ 100,- voor een massief beuken blad van 3(!) meter lang is zeker niet duur d:)b

• TheJVH
Thanks voor alle reacties, kan ik zeker wat mee!
Harrie_ schreef op donderdag 27 september 2018 @ 08:24:
@TheJVH ik sluit me aan bij @MartijnAbel v.w.b. de werkbank. Die is _zeker_ sterk genoeg. Een multiplex blad kan, maar besef je wel dat dat erg kostbaar is voor een werkblad waar je dadelijk de gebruikssporen toch wel op gaat zien. Zoals Martijn zegt is OSB natuurlijk ook een optie, en anders underlayment
Klopt, denk dat OBS ook een betere optie is. Na het lezen van eerdere discussies over werkbanken hier in het topic leek mij het idee van een goedkoop blad wel een mooie. Als je dan iets te vaak per ongeluk door het werkstuk in het blad hebt geboord, koop je gewoon een nieuwe OBS plaat en leg je die erop. Ik vraag mij echter af hoe vaak ik dat ga doen en of ik niet beter af ben met zo'n beuken keukenblad :) .
Kaasplank schreef op donderdag 27 september 2018 @ 08:22:
met een breedte van 60 cm en zoveel balkjes eronder is 18mm prima als werkblad tenzij je dr echt flink op wil gaan rammen maar dan zou ik me eerder zorgen maken over het gebrek aan ondersteuning tussen de hoeken aan de lange kanten.
Widow schreef op donderdag 27 september 2018 @ 08:30:
[...]

Twee dingen:

-Als eerste, ik zou diagonaal balken plaatsen, dat maakt het geheel beter bestand tegen krachten van opzij.
-Daarnaast, ik heb een vergelijkbare werkbank met een blad van 50mm. Ik denk dat een 18mm blad wel zal werken, maar dat het misschien niet helemaal in verhouding is met het supersterke frame eronder. Wellicht kan je twee OSB platen bovenop elkaar plaatsen?
Het is uiteindelijk de bedoeling dat deze werkbank in de hoek van de garage aan de muur wordt verankerd. Daarna wil ik er nog één maken op dezelfde manier, maar dan van 100x60 met wielen eronder, die er dan tegenaan in de hoek kan worden gezet. Ik ben bij deze dus niet zo bang dat er teveel zijdelingse krachten op komen gezien hij toch tegen de muur staat. Voor de kleinere met wielen is het wel een goede :) .
Fraggert schreef op donderdag 27 september 2018 @ 08:52:
[...]

waarom gebruik je daar dan geen balkendragers? Die zijn na het plaatsen van het blad onzichtbaar dus en dan hoef je niet die lange ligger in te kepen.

Werkt ook nog eens supersnel :)

Of je schroeft gewoon een lange lat tegen de ligger aan, daar kun je dan ook de dwarsbalken op laten rusten.
Heb ik aan gedacht en zag dat een aantal andere werkbanken op internet helemaal uit balkdragers bestaan. Misschien toch een goede, nog even over nadenken.
orf schreef op donderdag 27 september 2018 @ 09:10:
[...]

Dat is ook een mooie, en een wat hogere kwaliteit dan gewoon een plaat OBS. Bankschroef erop en klaar :).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Nu we het toch over werkbanken hebben, hier nog een keer de mijne voor de liefhebbers :7

Afbeeldingslocatie: https://huis.harriedelaat.nl/m38/schuur/images/12_Resultaat.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:24

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

TheJVH schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:20:

Heb ik aan gedacht en zag dat een aantal andere werkbanken op internet helemaal uit balkdragers bestaan. Misschien toch een goede, nog even over nadenken.
ik weet dat een doel van de bouw het ervaring verkrijgen is met houtverbindingen maar als je er al een stuk of wat moet maken in de poten dan zie ik die extra 8 inkepingen nou niet echt als uitdaging voor je.
Dan zou ik kiezen voor de makkelijke optie :)

@orf goeie tip :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
Harrie_ schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:30:
Nu we het toch over werkbanken hebben, hier nog een keer de mijne voor de liefhebbers :7
Ik ga je niet nog een keer een +1 geven, dat had ik al bij je originele post gedaan.
Maar mijn werkbank-projectje is ook aardig afgerond, dus zal er tzt een post aan wagen.

[ Voor 13% gewijzigd door CappieL op 27-09-2018 11:14 ]

Pagina: 1 ... 97 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet voor luie zoekvraagjes.