[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 101 Laatste
Acties:
  • 1.001.845 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 23:43
Oilman schreef op maandag 18 juni 2018 @ 14:42:
Ik kan je één ding garanderen als je asbest laat verwijderen door een professioneel bedrijf en dat is dat je vervolgens overal stukjes asbest terug kan vinden. Platen worden gewoon met grofgeweld los geramd en dan breken ze regelmatig... Bij ons zelf tot 3x toe mogen zien, maar bij collega's en vrienden is het niet anders geweest. De regels zorgen er voor dat dat de gezondheid van die jongens beschermd wordt, maar voor de omgeving kan je het beter zelf doen en netjes werken.

Controle van het aantal vierkante meters dat je inlevert is er bij de milieustraat overigens niet. De regels zijn allemaal van achter een bureau geschreven, je moet de asbest in hanteerbare pakketten inleveren, maar je mag ze natuurlijk niet breken, zagen, enz, toch wel een uitdaging met platen van 2+ meter.
Jammer dat dit zo gebeurt.
Ik kan je maar één ding adviseren: dien een klacht in bij de gemeente. Het asbest moet (vrijwel altijd) worden gesaneerd door een gecertificeerd bedrijf en bij een klacht moet de certificerende instelling in actie komen. De saneerder riskeert dan intrekking van zijn certificaat.

En wat betreft "er is niet genoeg controle";
Je kunt niet alles controleren. Er staan ook geen flitspalen langs alle wegen en toch moeten wij gewoon onder de maximum snelheid blijven.

Nederland heeft gekozen voor een beperkt aantal inspecteurs, mede omdat controleren slechts een beperkte invloed op naleving heeft. De beste reden om na te leven (welke wet dan ook) is een interne drijfveer. Mensen die 30 rijden in een dorp, niet omdat het moet maar omdat ze geen ongelukken en overlast willen veroorzaken. Of, wat betreft asbest, mensen die het netjes verwijderen omdat ze het belangrijk vinden om het veilig te doen, voor mens en milieu. En daarin heeft de opdrachtgever ook een belangrijke rol; die moet willen dat het goed gebeurt en moet niet proberen om het zo goedkoop mogelijk te doen.
tot zover predikant HKuit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:53

JanB

Het ken rotter !!!

MartijnAbel schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 21:05:
Vandaag voor de slaapkamer van de kleine man dit binnen gekregen:

[afbeelding]

Hoe in vredesnaam ga ik die kruk bevestigen? Aangezien er maar aan 1 kant een kruk zit trek je toch meteen alles er weer uit?
Het lijkt mij namelijk dat de webshop gewoon het verkeerde geleverd heeft
Je hebt een wisselstift nodig met een plaatje aan het uiteinde. Deze steek je vanaf de kant waar het blinde schild op komt door het slot. Aan de andere kant schroef je de deurkruk er op.

Afbeeldingslocatie: https://www.deurbeslag.nl/media/catalog/product/cache/2/image/800x800/ac717bd69118189703c7d38eb7832caa/a/g/ag0050-dummy-wisselstift-8x65mm.jpg

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 06:55
JanB schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:12:
[...]

Je hebt een wisselstift nodig met een plaatje aan het uiteinde. Deze steek je vanaf de kant waar het blinde schild op komt door het slot. Aan de andere kant schroef je de deurkruk er op.

[afbeelding]
Thanks! Net even contact gehad met de winkel en die bleek te missen. De juiste Axa schroeven gaan ze ook even naleveren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Afgelopen maandag is mijn originele LIPS oplegslot vervangen door een meerpuntssluiting met meteen ook een nieuwe cilinder (identiek aan de achterdeur, ideaal!). Voordeur ook meteen even van nieuwe scharnieren (laten) voorzien zodat hij juist afgehangen is.

Nu wil ik de entree verder opknappen en zag ik dat de hardstenen dorpel na vijftig jaar redelijk wat slijtage heeft. Hij is wel dusdanig hard dat er niet echt stukjes vanaf zijn dus hij lijkt mij prima te 'repareren'. Kan ik dat zelf doen met een schuurmachine/schuurpapier of is het beter dat aan een professional over te laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 12:49
Dennis schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:39:
[...]

De keuken verstellen met 1cm. Nee serieus, dat is de makkelijkste oplossing.
Maar als je links onder opdraait zal hij rechts boven (verticaal) willen wegdrukken. Ik weet niet of dat lukt. Of druk je anders je kastjes uit de haak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonnie1928
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-11-2020
Kijk eens op *spam* toe de meest goedkope die ik heb gevonden. Ook qua meubelpanelen e.d. hebben ze wel wat te bieden.
Good luck!

[ Voor 27% gewijzigd door Señor Sjon op 07-10-2020 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 19:47
MartijnAbel schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:22:
[...]
Thanks! Net even contact gehad met de winkel en die bleek te missen. De juiste Axa schroeven gaan ze ook even naleveren :D
ik heb laatst deze gehaald. (nijhof)
erin drukken, aandraaien en klaar.

Wisselstift keilbout vierkant 8mm 50/60/80mm voor half paar kruk
Afbeeldingslocatie: https://www.interieurbeslag.nl/images/products2011/095-232-8060-0WV.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:30

BCC

ReseT schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:15:
We zijn helaas erachter gekomen dat de nis waar de kastenwand in gemaakt is niet mooi is. De keuken is waterpas. Er zit een gleuf van ongeveer 1 cm aan de linkerzijde die wij graag opgevuld willen zien. Dit zou ik echter zelf willen doen.

De wand is gestuct en er zit een stucprofiel op. Hoe zou ik dit kunnen oplossen zodat het alleen mooi eruit ziet?

Stucprofiel er opnieuw inzetten, of toch iets anders?

[afbeelding]

[afbeelding]
Kan je de kast deurtjes niet stellen? Een verloop op de RVS strip valt niet op

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
We zijn helaas erachter gekomen dat de nis waar de kastenwand in gemaakt is niet mooi is. De keuken is waterpas. Er zit een gleuf van ongeveer 1 cm aan de linkerzijde die wij graag opgevuld willen zien. Dit zou ik echter zelf willen doen.

De wand is gestuct en er zit een stucprofiel op. Hoe zou ik dit kunnen oplossen zodat het alleen mooi eruit ziet?

[afbeelding]

[afbeelding]
Je schrijft "links"maar volgens mij bedoel je "boven"
Het lijkt wel dat de naad bovenlangs niet evenwijdig is. Zonde!

Als de naad niet evenwijdig is dan los je dat probleem niet op door de kastjes of deurtjes omhoog zetten. Zal dan wel een subtiel (plak)stripje moeten worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

[afbeelding]

[afbeelding]
Kitten en verven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

[afbeelding]

[afbeelding]
Hier op de timmerwerkplaats van een superjacht bouwer zeggen ze altijd “gelijk is ongelijk”, het is haast ondoenlijk om alles strak op een niveau af te werken want je ziet of voelt altijd een verschil.
Misschien moet je dus juist de wand iets opdikken, of met een afwerklijst werken eromheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Wat bedoel je met deuren stellen? De gleuf die je ziet is inderdaad boven wandkast. Het is loze ruimte en niet evenwijdig.

Ik heb gisteravond de gehele wandkast verhoogd met de stelpoten. De rechterbovenkant is nu bovenlangs gelijk. De linkerbovenkant heeft nog een naad. Vergeten te meten maar voel/gok dat dit nu rond de 0.8cm zit

Aan plakstripjes heb ik gedacht, maar ik kan geen subtiel genoeg plakstripje vinden. bv 1,5[cm] x 1,5[cm] x 0,05[cm] x 300[cm]. Bv een hoekbeschermprofiel (heet dat zo?) voor op/onder glasvlies.

Een andere optie is dat ik het opvul. Kitten is denk ik te veel. Maar ik dacht het vullen met Roodband/ alabastine grote gaten vuller / knauf finishpasta of ander kant en klaar product.
In de voorbereiden een paar dunne plaatjes (waar vind ik die?) aan de onderzijde van de bovenlat gelijk stellen aan de wandkasten zodat ik strak kan afreien.

ID4.1M Honey Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

@ReseT

Aan de linkerkant onder je keukenpoten een paar stukjes multiplex leggen, die naar het midden van je keuken toe steeds dunner worden.

Niet gaan kloten met muurvuller/rotband, dat ga je altijd zien.

Gewoon je keuken verhogen en aan de onderkant van je keuken het schutbord "scheef" laten staan. Als het goed is zie je daar niets van, maar dat is afhankelijk van je keuken.

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:53

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

max schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 09:18:
@ReseT
Gewoon je keuken verhogen en aan de onderkant van je keuken het schutbord "scheef" laten staan. Als het goed is zie je daar niets van, maar dat is afhankelijk van je keuken.
Dan krijg je toch aan de linkse/rechtse kant een naad? Tenzij je de keukenkastjes niet meer haaks wilt hebben, maar dan passen de deurtjes niet meer.

Ik zou toch proberen dit netjes af te kitten. 0.8cm moet toch wel te overbruggen zijn. Met rotband zou ik niet aan de gang gaan, dat gaat scheuren op de naad en blijf je zien. Plek voor gaasband heb je ws niet. En een subtiel plintje (architraaf) om de kasten lijkt me ook niet echt mooi.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MrCostanzo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:27
Vorige week aan het knutselen geweest en een hanger voor mijn nieuwe fiets gemaakt:

fiets

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0zx30PhW0Yi4qgUClalidRKA/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SqFd1ZhPVq6qZxzFaswSsabX/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bzmWY0kOJrW9DziuwiKK1cjo/thumb.jpg

Met als eindresultaat (helaas niet de mooiste foto):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/54JdZXHNlabPtnnHmVRc5j4f/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vcpnOpmNNHAqtkIdZ225W9Dm/thumb.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door MrCostanzo op 21-06-2018 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:40

vhal

ಠ_ಠ

@MrCostanzo Wel leuk, je fiets in de woonkamer :+

[ Voor 3% gewijzigd door vhal op 21-06-2018 11:38 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCostanzo
vhal schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 11:35:
@MrCostanzo Wel leuk, je fiets in de woonkamer :+
Vooral vrouwlief vindt het fantastisch :P
Wellicht dat hij op termijn op een andere plek komt te hangen, maar voorlopig is dit voor ons aardig praktisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafarion
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:19
MrCostanzo schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 11:23:
Vorige week aan het knutselen geweest en een hanger voor mijn nieuwe fiets gemaakt:
Super nette bike holder. :)
Heb je er nog schroeven in de kopse kanten (blind) in geschroefd of enkel verlijmd? (Aan de muur kant dus)
Het is vrij dik hout maar soms enkel lijmen van een lengtekant zonder extra lamel/duvel/schroef kan zijn dat het dat het mogelijk een keer breekt/scheurt.
Soms de lijmbinding zelf niet, maar soms ook langs een houtnerf in de buurt van het verbindings vlak omdat daar dan veel stress op kan staan.

Maar mogelijk een non-issue want een wielrenfiets is niet zo zwaar en lijkt me 30mm dik hout, maar vroeg het me af.

"The two most common elements in the universe are hydrogen and stupidity."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
MrCostanzo schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 11:23:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Met als eindresultaat (helaas niet de mooiste foto):

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik hoop voor je dat het een beetje een nette boom was want dit is de meest ongunstige en onveilige manier om dat stukje hout te belasten. Zou me niks verbazen als je vandaag of morgen je fiets en halve houder op de grond aantreft.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:46
leecher schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 16:36:
[...]

Ik hoop voor je dat het een beetje een nette boom was want dit is de meest ongunstige en onveilige manier om dat stukje hout te belasten. Zou me niks verbazen als je vandaag of morgen je fiets en halve houder op de grond aantreft.
Het lijkt me eik als ik het zo zie. Langshout met langshout verlijmen is de sterkste lijmverbinding die je kan krijgen. Ik denk niet dat het echt een punt gaat worden, het lijkt me geen extreem zware fiets. Het hout een kwartslag draaien had hem mooier gemaakt, maar de lijmverbindingen weer zwakker die dan verstevigd hadden moeten worden.

|>

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Laatste dingetjes om het project keuken af te maken. :P Standaard zat er een soort afwerkingplankje/dorpeltje in de raamopening van de keuken, daar kan dus echt niks op staan...

Omdat de keuken al best wel een stevige kleur heeft, en behoorlijk modern is, om te breken een eiken plankje gaan maken. Meubelpaneel van 25 breed genomen, latje van 5 afgezaagd om aan de kamerzijde een verdikking te maken, toont net even wat 'steviger'. Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/06/2018-06-20-10.56.14-Medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/06/2018-06-20-10.56.25-Medium.jpg
Geschroefd en verzonken, en met een papje van houtlijm en zaagsel afgesmeerd.
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/06/2018-06-20-11.45.04-Medium.jpg
Paar lagen lak verder:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/06/2018-06-20-14.06.25-Medium.jpg
Beide zijdes steekt de plank een cm of 5 uit, in totaal dus 20 breed, lekker breed.
Aan de kant van de keuken gaatjes voorgeboord voor de clipjes voor led strips, over de hele breedte werkbladverlichting. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Laatst online: 15-09 17:13
simon schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 16:51:
[...]

Het lijkt me eik als ik het zo zie. Langshout met langshout verlijmen is de sterkste lijmverbinding die je kan krijgen. Ik denk niet dat het echt een punt gaat worden, het lijkt me geen extreem zware fiets. Het hout een kwartslag draaien had hem mooier gemaakt, maar de lijmverbindingen weer zwakker die dan verstevigd hadden moeten worden.
Het gaat niet om de lijmverbinding maar om het hout zelf. Hij zet een buigkracht haaks op de nerf, de minst sterke richting van hout. Als hij pech heeft is het geen mooi stukje hout, krijg je een nette (natuurlijke) scheur en dondert de boel gewoon naar beneden.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCostanzo
leecher schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 17:03:
[...]

Het gaat niet om de lijmverbinding maar om het hout zelf. Hij zet een buigkracht haaks op de nerf, de minst sterke richting van hout. Als hij pech heeft is het geen mooi stukje hout, krijg je een nette (natuurlijke) scheur en dondert de boel gewoon naar beneden.
Het is maranti, en volgens mij een prima stuk. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk qua buigkracht, maar de fiets weegt niet zoveel (onder de 11kg) en het stukje hout lijkt me sterk zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 11:51
We zijn verhuisd, en helaas paste de slaapkamer kast niet helemaal lekker op de nieuwe locatie. Dus is een lichtschakelaar nu achter de kast gekomen. Deze schakelt deze grote plafond lamp waar ik allemaal led peertje in gedraaid heb:
Afbeeldingslocatie: https://static.westwingnow.de/s/xl-pendelleuchte-spike-7335-964701-1-product2.jpg Met een gecombineerd vermogen van +- 70watt.

Nu wil ik de schakelaar verplaatsen door zo'n klikAanKlikUit systeempje. Maar op de site van KAKU heb je 2 setjes

Een voor normale lampen:
Afbeeldingslocatie: https://www.klikaanklikuit.nl/media/catalog/product/cache/1/image/650x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/7/0/70035_7.jpg

En de set voor LED lampen
Afbeeldingslocatie: https://www.klikaanklikuit.nl/media/catalog/product/cache/1/image/650x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/7/0/70104_7_1.jpg

Het verschil is dat voor de LED set je een blauwe draad nodig hebt. Maar die zit niet in de doos van mijn schakelaar.

De vraag is ook waarom zou ik niet LED lampen kunnen schakelen met die normale set? Het werkt nu ook gewoon zonder blauwe draad.

[ Voor 7% gewijzigd door MenN op 22-06-2018 09:17 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 17:37
Met de 230W versie gaan de LED lampen knipperen of zacht branden als je ze uitzet. Dat is waarom de 300W versie een eigen blauwe draad heeft, zodat de nul niet door de aangesloten lampen hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:37
Ik wil op onze zolderverdieping van ongeveer 30m2 een nieuwe vloer leggen. Ik twijfel een beetje tussen laminaat en een tweedehands houten vloer van Marktplaats op de kop tikken. Iemand ervaring met een houten vloer zelf leggen? Verder nog tips voor mooi laminaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat wordt het doel van die ruimte?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:32

evol

hello world

Ik wil een bakelieten wandtelefoon ophangen, maar het muurtje waaraan ik dat wil doen is een standaard nieuwbouw binnenmuur: gasbeton, volgens mij 7cm dik. De achterkant van de muur bevindt zich in het toilet en is betegeld. De voorkant in de gang en is spachtelputz.

Enig idee of wat ik wil mogelijk is? En welke bevestiging zouden jullie aanraden dan?

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Niet online
Wat weegt de telefoon en met hoeveel schroeven kun je hem ophangen? Per plug in zo'n wand kun je op max 10 kilo rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-08 23:36

DJT

Wij krijgen over een kleine drie weken de sleutel van ons huis. Het is een gebouw uit 1928 dat volledig is gerenoveerd aan de buitenzijde en constructief op orde (conform bouwbesluit) is gebracht aan de binnenzijde. Verder krijgen we het casco geleverd; kale muren, geen leidingwerk, geen trappen, geen isolatie, echt kaal. We hebben een aannemer in de arm genomen die het huis voor ons gaat afbouwen. Eén project dat ik wel zelf ga oppakken is het realiseren van een kelder.

Even in gedachten houden dat de begane grond al circa 1m boven maaiveld zit. Onder het huis zit een kruipruimte die op het meest ondiepe punt al 180cm is, het meest diepe punt zit op 225cm. We zitten op zandgrond en hebben te maken met een fundering op staal. Begin vorig jaar heb ik in de kruipruimte een verticale pijp ingegraven, het afgelopen jaar heb ik daar regelmatig het grondwaterpeil gemeten. In september stond er één keer een plas aan de achterzijde (het diepste gedeelte), dat was denk ik een samenloop van extreem veel regen in combinatie met een gebroken regenpijp die al het water van dak tegen de gevel aan liet lopen. In de pijp die ik heb ingegraven is het peil nooit hoger dan 241cm geweest, gemeten vanaf de verdiepingsvloer (dat was dezelfde dag in september).

Het idee is om een kelderbak te maken die ongeveer tot maaiveld-niveau waterdicht moet zijn. Het plan is als volgt:
  • Het teveel aan zand (35m3) laten wegzuigen tot het punt waar we circa 15cm zand op de horizontale stroken fundering hebben. We zitten dan op circa 245cm diepte.
  • Het deels doornemen van de betonnen funderingsbalken/opstort verwijderen.
  • Spouwlatten op de muren
  • Op het zand een laag bouwfolie, doorlopend langs de muren tot de verdiepingsvloer, dichtgeplakt.
  • Op het bouwfolie een laag van 8cm PIR platen met alu, ook dichtgeplakt.
  • PIR langs de muren aanbrengen tot de verdiepingsvloer.
  • EPDM plakken op de PIR platen, de vloer en de muren tot een hoogte van circa 1m vanaf de grond gemeten.
  • Staalnetten aanbrengen.
  • 16cm beton storten en laten vlinderen.
  • Na drogen beton de ruimtes verder afwerken.
E.e.a. is uiteraard tot stand gekomen in overleg met- en na doorrekening van een constructeur. Onderstaand de grove tekeningen. 20cm beton wordt vervangen door de opbouw zoals hierboven weergegeven. Dat geeft toch wel iets meer zekerheid bij hoge grondwaterstand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mCCYzyC8SCkajdJZgxdpiixv/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZJcTjFxT9lqBBamtoHuvCbEj/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:49
Vandaag voor het eerst een convectorput in een huis gemaakt, vriend van me wou er eentje in zijn huis in verband met openslaande deuren (dat kozijn moeten we binnenkort plaatsen)
Was even een werkje maar het zit :+
Nu alleen nog even het leidingwerk in orde maken

En ik ben sinds deze week weer werkzaam in de interieurbouw *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
DJT schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 14:15:
Wij krijgen over een kleine drie weken de sleutel van ons huis. Het is een gebouw uit 1928 dat volledig is gerenoveerd aan de buitenzijde en constructief op orde (conform bouwbesluit) is gebracht aan de binnenzijde. Verder krijgen we het casco geleverd; kale muren, geen leidingwerk, geen trappen, geen isolatie, echt kaal. We hebben een aannemer in de arm genomen die het huis voor ons gaat afbouwen. Eén project dat ik wel zelf ga oppakken is het realiseren van een kelder.

Even in gedachten houden dat de begane grond al circa 1m boven maaiveld zit. Onder het huis zit een kruipruimte die op het meest ondiepe punt al 180cm is, het meest diepe punt zit op 225cm. We zitten op zandgrond en hebben te maken met een fundering op staal. Begin vorig jaar heb ik in de kruipruimte een verticale pijp ingegraven, het afgelopen jaar heb ik daar regelmatig het grondwaterpeil gemeten. In september stond er één keer een plas aan de achterzijde (het diepste gedeelte), dat was denk ik een samenloop van extreem veel regen in combinatie met een gebroken regenpijp die al het water van dak tegen de gevel aan liet lopen. In de pijp die ik heb ingegraven is het peil nooit hoger dan 241cm geweest, gemeten vanaf de verdiepingsvloer (dat was dezelfde dag in september).

Het idee is om een kelderbak te maken die ongeveer tot maaiveld-niveau waterdicht moet zijn. Het plan is als volgt:
  • Het teveel aan zand (35m3) laten wegzuigen tot het punt waar we circa 15cm zand op de horizontale stroken fundering hebben. We zitten dan op circa 245cm diepte.
  • Op het zand een laag bouwfolie, doorlopend langs de muren tot de verdiepingsvloer, dichtgeplakt.
  • EPDM plakken op de PIR platen, de vloer en de muren tot een hoogte van circa 1m vanaf de grond gemeten.
E.e.a. is uiteraard tot stand gekomen in overleg met- en na doorrekening van een constructeur. Onderstaand de grove tekeningen. 20cm beton wordt vervangen door de opbouw zoals hierboven weergegeven. Dat geeft toch wel iets meer zekerheid bij hoge grondwaterstand.

[afbeelding]

[afbeelding]
Zonder isolatie is dus NIET conform bouwbesluit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 18:51
DJT schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 14:15:

[afbeelding]

[afbeelding]
Misschien voor de zekerheid aan de buitenkant van je huis nog een drain ingraven zodat bij paar dagen heftige regen het water ook makkelijk weg kan om eventuele vochtproblemen toch te voorkomen :?

Daarnaast, waarom stort je de vloer niet gelijk aan, of op de poeren van de bestaande fundering :? wordt alles toch beter 1 geheel :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:52
Ik heb zwart MDF gekocht. Leek me wel makkelijk, omdat het te bouwen kastje ook zwart moet worden :)

Nu wil ik het natuurlijk wel nog afwerken. Wie van jullie heeft hier ervaring mee? Kan je er gewoon blanke lak overheen doen en krijg je dan een mooie zwarte kleur, of is er een andere bewerking nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDA441
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-02 11:22
Zo, vandaag waren mijn vader en ik de beunhaas aan het uithangen.
Er komt in september een robotmaaier, maar we hebben geen geschikte plaats met stopcontact om de robot aan te sluiten.
Mijn vader's idee is een ondergrondse kabel te leggen gebruik makende van de wachtbuis die er zat.

Lijkt makkelijk.

Niet dus! We waren begonnen met de sleuf te graven en toen begonnen de problemen:
- Kwamen niet dieper dan 30cm (minimale diepte 50cm)
- Grond is keihard
- Mijn pa dacht er zit een elektriciteitskabel in de wachtbuis, klaar om aan te sluiten, is de wachtbuis leeg :')

Dat terzijde, de sleuf staat er al, maar die zijn we van plan weer te dichten.
Nu is het zo dat we al een plaats hebben voor de robotmaaier, maar geen aansluiting hebben omdat de wachtbuis achter een ingebouwde keukenkast zit. Die kunnen we dus niet gebruiken, tot we de keuken helemaal uit elkaar hebben gehaald, en daar zit m'n vader en moeder niet op te wachten.
Een andere manier dus.

Wat ik denk is een aftakdoos over een bestaand buitenstopcontact te monteren.
Dan bovengronds een leiding (in een stalen/alu/pvc buis) juist tegen de grond te monteren, zodat niemand erover kan struikelen (net onder de drempel).
(zie foto voor idee: klik voor groot)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cXMJhA5m.png

De buis (grijs) steekt dus voorbij de drempel, maar is onmogelijk om over te struikelen, zelfs als je de moeite er voor doet. Als materiaal denk ik dat metalen (roestvrij) buis toch de beste oplossing is om toekomstige problemen zoals verouderd plastic te voorkomen.
Om zeker te zijn dat de buis niet wegvliegt, gaan we die natuurlijk vastzetten aan de muur met de nodige klemmen.

Wat ik mij nu afvraag is: in hoeverre is dit legaal, of is dit conform de wet?

Mijn motorblog | Mijn motovlogkanaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
CDA441 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 20:55:
Wat ik mij nu afvraag is: in hoeverre is dit legaal, of is dit conform de wet?
Ga je aan het 'prutsen' dan voldoet het waarschijnlijk niet aan de norm(en).
En in jouw geval wil je een eindgebruiker aansluiten. Daarvoor hoef je niet de hele installatie voor om te bouwen.

Alles wat met een stekker in het stopcontact zit valt 'buiten' de (meeste) regels. Dus gewoon een stevig verlengsnoer pakken, netjes wegwerken en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-08 23:36

DJT

nokiaan958GB schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 23:02:
[...]
Zonder isolatie is dus NIET conform bouwbesluit
Het ging over de constructie..
ybos schreef op zondag 24 juni 2018 @ 07:06:
[...]
Misschien voor de zekerheid aan de buitenkant van je huis nog een drain ingraven zodat bij paar dagen heftige regen het water ook makkelijk weg kan om eventuele vochtproblemen toch te voorkomen :?

Daarnaast, waarom stort je de vloer niet gelijk aan, of op de poeren van de bestaande fundering :? wordt alles toch beter 1 geheel :?
Dat zou misschien wel kunnen, alleen hoe ga ik het dan isoleren en waterdicht maken?

Deze opzet is door de constructeur gekozen, hij gaf aan dat er laagje zand boven de fundering moest blijven.

[ Voor 63% gewijzigd door DJT op 24-06-2018 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hier lekker met de berging bezig. Gisteren 30 platen 60x60x16cm PIR opgehaald, vanmiddag even een vloertje zitten puzzelen.
Grotere platen hadden ze niet meer, ging in eerste instantie heen voor 250x120 platen, maar achteraf toch blijer met de kleine plaatjes.
Nou is 16cm PiR onder een betonvloertje zonder vloerverwarming natuurlijk overkill, maar met dunnere isolatie had ik meer zand of beton moeten halen, beide nogal bewerkelijk.
Oude vloer was 2 lagen van 8cm, woon hier 8 jaar, vloer is 1cm per jaar gezakt, dus mooi plek voor 16cm isolatie. Nieuwe vloer is gefundeerd op 6 dampalen die op 80cm diepte op een zandplaat liggen, mocht de bodem verder zakken blijft de vloer gewoon hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09 13:10
Om de muren met tekst te doorbreken een fotootje van de aanbouw die afgelopen weekend is afgemaakt door de metselaar. Historisch momentje en afgesloten met een lekker pilsje. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YncBKycIGmOZEwNv8xY71bj4/medium.jpg

Volgende project is de dakbedekking aankomend weekend en dan met de muur tussen de woning een aanbouw aan de gang. Wordt nog wel wat

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:56
Ziet er netjes uit. Heb je er trouwens bewust voor gekozen om de bovenkant van de kozijnen allemaal op een verschillende hoogte te plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaaD
3ssen schreef op maandag 25 juni 2018 @ 08:38:
Ziet er netjes uit. Heb je er trouwens bewust voor gekozen om de bovenkant van de kozijnen allemaal op een verschillende hoogte te plaatsen?
Dank je. Nee is uiteraard niet bewust voor gekozen. Was natuurlijk wel het mooist geweest. Ik heb gebruik gemaakt van tweede hands materiaal. Hierdoor kon ik vooraf niet voorzien hoe het uit zou komen.

Zo zijn de openslaande deuren bijvoorbeeld 2 meter hoog, en de achterdeur aan de zijkant (die ik met kozijn heb gekocht) in zijn totaliteit 2.35 hoog. Hierdoor heb je natuurlijk hoogteverschil dat je ook niet simpel op kunt lossen.

Met het kozijn had ik er wel beter op kunnen letten omdat het verschil maar 1 steen is. (zie ik overigens nu pas :F)

bl44t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:54
Ziet er netjes uit Yaad!

Hebben mensen hier ervaringen met een dakopbouw? Wij hebben een zolder, wat een volwaardige kamer is, maar we missen ruimte en licht van bijvoorbeeld een flinke dakkapel. Door een meevaller kan ik investeren, maar ik zit met een behoorlijk nukkige welstandscommissie. Het gekke is dat die aan lopende band dakkappellen aan de voorkant van woningen in deze wijk afkeuren, terwijl er meerdere huizen zijn die afgelopen jaren of zelfs tijdens de bouw in 67 een complete dakopbouw hebben laten plaatsen.

Daarom vraag ik mij af, indien een dakkapel wordt afgekeurd, wat een dakopbouw gaat brengen. :-)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Laatst online: 30-07 15:31
Vraagje, in 2015 is ons huis opgeleverd, we hebben toen alles zelf behangen omdat we wisten dat het huis ging verzakken en we 3 jaar later (nu dus) alles opnieuw wilden doen. Het idee is dat alle wanden en het plafond laten stucen en daarna sauzen. Het behang trek je zo van de muren, erg fijn, dit gaan we ook zelf doen. Nu maakte mijn vader de opmerking na het zien van de muren, waarom stucen? Je kan ook direct schilderen zonder te stucen. Mijn schoonvader zegt hetzelfde. Klein detail, beide heren hebben de muren ook gezien direct na oplevering (dus zonder behang) dus waarom ze toen niet direct hebben gezegd om te schilderen i.p.v. te behangen is mij een raadsel. Dus daarom een controle bij jullie, kunnen wij direct de muren sauzen? (uiteraard eerst voor behandelen)

De muur is licht korrelig, geprobeerd op foto te zetten. Er zitten wat scheuren in de muur zoals verwacht. Deze vullen en dan zie er na het schilderwerk niks meer van? Het alleen stucen van het plafond scheelt ons een hoop geld dus ik sta er zeker voor open.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Buvvij6MG1Madr1u5H8IIqON/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ocaJWQDUyAUHehLmyKkxmKux/medium.jpg

Vragen? Stel ze gerust!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 15:37
Loev schreef op maandag 25 juni 2018 @ 11:09:
Vraagje, in 2015 is ons huis opgeleverd, we hebben toen alles zelf behangen omdat we wisten dat het huis ging verzakken en we 3 jaar later (nu dus) alles opnieuw wilden doen. Het idee is dat alle wanden en het plafond laten stucen en daarna sauzen. Het behang trek je zo van de muren, erg fijn, dit gaan we ook zelf doen. Nu maakte mijn vader de opmerking na het zien van de muren, waarom stucen? Je kan ook direct schilderen zonder te stucen. Mijn schoonvader zegt hetzelfde. Klein detail, beide heren hebben de muren ook gezien direct na oplevering (dus zonder behang) dus waarom ze toen niet direct hebben gezegd om te schilderen i.p.v. te behangen is mij een raadsel. Dus daarom een controle bij jullie, kunnen wij direct de muren sauzen? (uiteraard eerst voor behandelen)

De muur is licht korrelig, geprobeerd op foto te zetten. Er zitten wat scheuren in de muur zoals verwacht. Deze vullen en dan zie er na het schilderwerk niks meer van? Het alleen stucen van het plafond scheelt ons een hoop geld dus ik sta er zeker voor open.
[afbeelding]
[afbeelding]

Vragen? Stel ze gerust!
Nieuwbouw wordt over het algemeen 'behangklaar' opgeleverd, dit is altijd minder netjes en strak dan stuckwerk. Overigens is het wel afhangelijk wat voor soort stuckwerk je wilt. Strak/ glad of spartelputz (korrel)
Mocht je direct over de behangklare muur willen, zou ik persoonlijk kiezen voor structuur verf, dan vallen de oneffenheden minder op. bij Stuckwerk en zeker glad stuckwerk kun je beter gaan voor gewone latex.

[ Voor 6% gewijzigd door Frogy op 25-06-2018 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Exigence

dnkroz

[afbeelding]
[afbeelding]

Vragen? Stel ze gerust!
Ik zou eens één wand(je) proberen te schuren met een langnekschuurmachine (of proberen met een 125/150mm excenter kan ook wel) en daarna straktrekken met Knauf Finishpasta of Brander Plast KV. Als de muren niet krom zijn dan kan dat een heel goed resultaat opleveren.

De pest met nieuwbouw is dat de hoeklijsten er vaak ingezet zijn en vervolgens over zo'n 20-30cm afgesmeerd. Dat levert dus kromme wanden om. Dat trek je niet recht zonder er echt een aantal millimeter op te zetten over de gehele wand. Is dat niet aanwezig, of vind je dat niet erg dan kan bovenstaand gewoon.

[ Voor 9% gewijzigd door Exigence op 25-06-2018 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Ik zat nog met een vraag.
We hebben een zeer klein Ytong tussenwandje naast onze tussendeur (van de hal naar de huiskamer).
We wilden hier erg graag een kattenluikje in gaan maken. In overleg met de aannemer zou men (last-minute maar toch) hier een gat van 160 in voorboren zodat we dit zelf recht uit konden zagen/slijpen.
Nu heeft de aannemer toch laten weten dit niet te gaan doen omdat men bang is dat de muur op den duur zal gaan scheuren.
De naastgelegen muur is wel dragend (gipsbeton) en aan de andere zijde bevind zich dus een houten kozijn met een houten stompe deur.

Wij willen hier toch wel ontzettend graag een kattenluik in de muur maken (deur is niet echt een optie want; dure Bravia tussendeur met 2 grote glazen panelen daarin en dat willen we liever zo laten).

Heeft iemand hier misschien ervaring met iets soortgelijks?

Ik zat te denken om wellicht ook heel blok onder uit de wand te zagen (lopen geen leidingen),
om dan vervolgens de wand op te vangen met een vierkant frame van 5x7 balken (inklemmen met PUR ofzo) en af te werken met stucplaat/gipsvezelplaat. Zou dit stevig genoeg zijn?
Zo vind de tussenmuur toch zijn draging en kunnen we alsnog het kattenluikje erin maken...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8P8W1QnAsyKFRD3d0Kx86ExI/full.png

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17:39
Da_maniaC schreef op maandag 25 juni 2018 @ 13:50:
We hebben een zeer klein Ytong tussenwandje naast onze tussendeur (van de hal naar de huiskamer).
We wilden hier erg graag een kattenluikje in gaan maken. In overleg met de aannemer zou men (last-minute maar toch) hier een gat van 160 in voorboren zodat we dit zelf recht uit konden zagen/slijpen.
Nu heeft de aannemer toch laten weten dit niet te gaan doen omdat men bang is dat de muur op den duur zal gaan scheuren.
De naastgelegen muur is wel dragend (gipsbeton) en aan de andere zijde bevind zich dus een houten kozijn met een houten stompe deur.

Wij willen hier toch wel ontzettend graag een kattenluik in de muur maken (deur is niet echt een optie want; dure Bravia tussendeur met 2 grote glazen panelen daarin en dat willen we liever zo laten).

Ik zat te denken om wellicht ook heel blok onder uit de wand te zagen (lopen geen leidingen),
om dan vervolgens de wand op te vangen met een vierkant frame van 5x7 balken en af te werken met stucplaat/gipsvezelplaat. Zou dit stevig genoeg zijn?
Zo vind de tussenmuur toch zijn draging en kunnen we alsnog het kattenluikje erin maken...

[afbeelding]
Rond is het denk ik nog best stevig aangezien die ytong bijna niks weegt.
Ik zou er een (dikwandige) buis (PVC, misschien wel het makkelijkst maar of het handig is met statisch en haren....) in doen.
Dat idee met hout lijkt me ook stevig genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

Kan gewoon @Verwijderd

In het ergste geval scheurt het en moet je er met een kwast langs... maar ik denk niet dat je daar bang voor hoeft te zijn.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
Frogy schreef op maandag 25 juni 2018 @ 11:13:
[...]

Nieuwbouw wordt over het algemeen 'behangklaar' opgeleverd, dit is altijd minder netjes en strak dan stuckwerk. Overigens is het wel afhangelijk wat voor soort stuckwerk je wilt. Strak/ glad of spartelputz (korrel)
Mocht je direct over de behangklare muur willen, zou ik persoonlijk kiezen voor structuur verf, dan vallen de oneffenheden minder op. bij Stuckwerk en zeker glad stuckwerk kun je beter gaan voor gewone latex.
Klopt, muren zijn behangklaar opgeleverd. Mijn vraag is juist of stucen wel nodig is omdat de muur al strak is. ik ga dit weekend een vierkante meter verven als test om te zien hoe dat eruit ziet. Licht schuren, schoonmaken en dan verven. Vergeet ik dan iets?
Exigence schreef op maandag 25 juni 2018 @ 12:06:
[...]

Ik zou eens één wand(je) proberen te schuren met een langnekschuurmachine (of proberen met een 125/150mm excenter kan ook wel) en daarna straktrekken met Knauf Finishpasta of Brander Plast KV. Als de muren niet krom zijn dan kan dat een heel goed resultaat opleveren.

De pest met nieuwbouw is dat de hoeklijsten er vaak ingezet zijn en vervolgens over zo'n 20-30cm afgesmeerd. Dat levert dus kromme wanden om. Dat trek je niet recht zonder er echt een aantal millimeter op te zetten over de gehele wand. Is dat niet aanwezig, of vind je dat niet erg dan kan bovenstaand gewoon.
Wat bedoel je met kromme wanden?

[ Voor 31% gewijzigd door Loev op 25-06-2018 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Da_maniaC schreef op maandag 25 juni 2018 @ 13:50:

om dan vervolgens de wand op te vangen met een vierkant frame van 5x7 balken (inklemmen met PUR ofzo) en af te werken met stucplaat/gipsvezelplaat. Zou dit stevig genoeg zijn?

[afbeelding]
gewoon een rond gat laten boren, gangbare pvc maat. makkelijk af te werken. je kunt er altijd een rechthoekig luik overheen zetten aan weerszijden

ronde vorm is hartstikke stevig, anders klamp je je vast aan de installateur van dit project, in ruil voor een kratje bier zagen ze er in 15 seconden zo een gat in. ( na oplevering laten doen uiteraard )

[ Voor 6% gewijzigd door HyperTrophy op 25-06-2018 14:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Exigence

dnkroz

Loev schreef op maandag 25 juni 2018 @ 14:54:
[...]

Klopt, muren zijn behangklaar opgeleverd. Mijn vraag is juist of stucen wel nodig is omdat de muur al strak is. ik ga dit weekend een vierkante meter verven als test om te zien hoe dat eruit ziet. Licht schuren, schoonmaken en dan verven. Vergeet ik dan iets?

[...]

Wat bedoel je met kromme wanden?
Nou, glad staat niet gelijk aan vlak, vlak staat niet gelijk aan waterpas en waterpas staat niet gelijk aan haaks. Dus iets kan superglad zijn, maar niet vlak en niet waterpas. Dit wordt vaak door elkaar gehaald. Een stukadoor zorgt dat een wand én waterpas, én vlak én haaks én glad is. Vaak wordt nieuwbouw redelijk glad en waterpas opgeleverd, maar lang niet altijd haaks en vlak.

Zie voorbeeld (1 is zoals nieuwbouw soms opgeleverd wordt, 2 is hoe een stukadoor het maakt). Behangklaar stucwerk glad maken kun je zelf makkelijk doen door schuren (haalt bobbeltjes weg) en vervolgens pleisteren (haalt kuiltjes weg). Dan is het perfect glad, maar dat zegt dus nog niks over vlakheid, haaksheid en waterpas.

Voorbeeld (bovenaanzicht, bruin=wand, groen=hoekprofiel, grijs=stucwerk).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oih6aCX87XdP6E9o2HXMfTBE/full.png

[ Voor 4% gewijzigd door Exigence op 25-06-2018 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

* The Eagle gisteren met Eagle Sr wat noeste arbeid gedaan en een afdekking op de vijver gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/S62vHGDAipK3UeOnp6WKlHqc/full.jpg
Kan er in twee delen af zodat ik ook los bij de pomp kan :)

Maar hoofdzaak was dat de kinderen gewoon weer veilig in de tuin kunnen spelen, en dat kan nu. Gaat nergens heen en ze kunnen er ook niet doorheen donderen :Y)

Liep bij de Gamma toevallig tegen vergrijsd tuinhout aan. Was in deze situatie ideaal, staat heel goed zo :)

Edit: let niet op de plantenbak btw. Die moet al 2,5 jaar weer eens gevuld worden. Iets met prioriteiten van Mrs Eagle en een paar kleine kids :P

[ Voor 12% gewijzigd door The Eagle op 25-06-2018 19:33 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:45
Goede avond tweakers,

Ik wil een bureau gaan maken en zou graag wat advies willen over hout.

De simpele vraag: wat is het hout dat jullie zien op de foto hieronder?
Ik heb namelijk nog niet zo'n goede kijk op hout, alleen heb wel na lang zoeken eindelijk een foto gevonden wat bijna 100% mijn plan inhoud. Een wit tafelblad en daaronder precies deze kleur onderstel, ik had zojuist een 'ja dat is em' momentje ;).

Dus als jullie mij op weg kunnen helpen met wat voor soort hout en aan wat voor soort beits ik moet denken om dit effect te krijgen zou super zijn!

Alvast bedankt

Afbeeldingslocatie: https://i59.photobucket.com/albums/g306/Furion11/Desk%20idea%205.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-09 20:50

[afbeelding]
[afbeelding]

Vragen? Stel ze gerust!
Tja, het is ook maar net wat je prima vindt. Kennissen van me hebben het ook behangklaar op laten leveren en vervolgens alleen getext. De structuur in de verf is mijn inziens te weinig, waardoor je de verschillen in structuur van de muur snel ziet. Overigens scheurt het sneller, zeker bij binnenmuren die haaks op buiten muren staan.

Dus, ja het kan. Echter ik zou het nooit doen. Hier overigens ook nieuwbouw en direct laten stuccen, absoluut geen spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Furion2000 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 19:33:
De simpele vraag: wat is het hout dat jullie zien op de foto hieronder?

[...]

Dus als jullie mij op weg kunnen helpen met wat voor soort hout en aan wat voor soort beits ik moet denken om dit effect te krijgen zou super zijn!

Alvast bedankt
Je kunt 'normaal hout' eigenlijk in elke kleur beitsen. Dus gewoon naar de houthandel en daarna op een oefenstuk wat proberen met beits.
Meerdere lagen iets lichtere beits geeft ook een iets ander effect dan een laag donkdere beits. Dus niet te donker beginnen. Ook kun je wat verschillende tinten krijgen door te varieren met lagen. Je kunt het ook wat verdunnen voor een ander effect/kleur.

Je kunt ook echt ander hout zoeken. Maar dat is onbetaalbaar, loeizwaar en lastig te bewerken. Dan moet je echt al wat ervaring hebben met meubelmaken.

Maar het lijkt erop dat het hout ook 'ruw gezaagd' is en dus niet heel glad is. Ik vermoed dat dat hetgeen is wat je opvalt.

Dus ff een ruw gezaagde balk bij de houthandel scoren en wat beits en kijken of het lijkt op wat je mooi vindt.

[ Voor 4% gewijzigd door TheGhostInc op 25-06-2018 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12-09 08:38

Stoffel

Engineering the impossible

Furion2000 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 19:33:

Het is lastig te zeggen zo van een foto maar het lijkt op Azobe. Daar kun je voor een relatief prikkie gebruikte damwandplanken van krijgen op Marktplaats. Naaldhout beitsen kan natuurlijk ook, maar daar krijg je niet echt hetzelfde effect mee, zeker als je ook een beetje de ruwe vezels zichtbaar wil houden zoals op je foto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Idd, waarschijnlijk azobe, ik gok dat de planken circa 3 cm dik zijn.

Mogelijk zijn ze niet eens gebeitst.

Een maand binnen drogen en dan schuren zou een dergelijk resultaat kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:45
@nokiaan958GB & @Stoffel
Bedankt, Azobe lijkt er inderdaad heel veel op.

@TheGhostInc
Ja laten adviseren en proberen is de enige optie ;)

@Maeslant pmde mij al met de optie om eens gewoon bij 'sloophout' handelaren te gaan kijken voor de look van de foto, dus het word denk ik Azobe of een ander soort hoort, ik moet gewoon gaan kijken en zien, voelen.

Vraag mij nu wel af hoe die soorten hout binnen in huis 'werken' en verkleuren naar mate de tijd, maar dat zal ik per type hout aan de verkopende partij moeten vragen denk ik ;)

iig allen bedankt voor de info, hier kan ik wat mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Furion2000 op 26-06-2018 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Furion2000 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 09:20:
Vraag mij nu wel af hoe die soorten hout binnen in huis 'werken' en verkleuren naar mate de tijd, maar dat zal ik per type hout aan de verkopende partij moeten vragen denk ik ;)
https://www.meubelmaker-casperrutges.nl/werking-van-hout/

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
marc.r schreef op maandag 25 juni 2018 @ 21:10:
[...]

Tja, het is ook maar net wat je prima vindt. Kennissen van me hebben het ook behangklaar op laten leveren en vervolgens alleen getext. De structuur in de verf is mijn inziens te weinig, waardoor je de verschillen in structuur van de muur snel ziet. Overigens scheurt het sneller, zeker bij binnenmuren die haaks op buiten muren staan.

Dus, ja het kan. Echter ik zou het nooit doen. Hier overigens ook nieuwbouw en direct laten stuccen, absoluut geen spijt van.
Dank voor alle adviezen, al word ik wel gek van alle verschillende adviezen ;) Wel doen, niet doen, wel stucen, hoeft niet, opnieuw behangen. Om gek van te worden ;) Ik ga zelf een vierkante meter schilderen om te kijken hoe dat eruit ziet na het drogen. Daarna beoordelen we of we het mooi vinden. Nogmaals iedereen bedankt, ik ga even lekker eigenwijs zijn. :)
Exigence schreef op maandag 25 juni 2018 @ 17:05:
[...]

Nou, glad staat niet gelijk aan vlak, vlak staat niet gelijk aan waterpas en waterpas staat niet gelijk aan haaks. Dus iets kan superglad zijn, maar niet vlak en niet waterpas. Dit wordt vaak door elkaar gehaald. Een stukadoor zorgt dat een wand én waterpas, én vlak én haaks én glad is. Vaak wordt nieuwbouw redelijk glad en waterpas opgeleverd, maar lang niet altijd haaks en vlak.

Zie voorbeeld (1 is zoals nieuwbouw soms opgeleverd wordt, 2 is hoe een stukadoor het maakt). Behangklaar stucwerk glad maken kun je zelf makkelijk doen door schuren (haalt bobbeltjes weg) en vervolgens pleisteren (haalt kuiltjes weg). Dan is het perfect glad, maar dat zegt dus nog niks over vlakheid, haaksheid en waterpas.

Voorbeeld (bovenaanzicht, bruin=wand, groen=hoekprofiel, grijs=stucwerk).
[afbeelding]
Helder, dank. Zo op het blote oog lijkt situatie 1 niet op ons van toepassing.

[ Voor 36% gewijzigd door Loev op 26-06-2018 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Laatst online: 15:46
Stoffel schreef op maandag 25 juni 2018 @ 22:03:
[...]

Het is lastig te zeggen zo van een foto maar het lijkt op Azobe. Daar kun je voor een relatief prikkie gebruikte damwandplanken van krijgen op Marktplaats. Naaldhout beitsen kan natuurlijk ook, maar daar krijg je niet echt hetzelfde effect mee, zeker als je ook een beetje de ruwe vezels zichtbaar wil houden zoals op je foto.
Ik gooi 't op bewerkt vuren. Grof/ruw bezaagd. Gebeitst. Ziet er min of meer zo uit, kost geen drol en wordt overal te pas en te onpas voor gebruikt. De ruwe look op de foto komen er van dat het niet geschaafd is. Ruw vuren ziet er ook zo uit. Meeste azobe wordt toch geschaafd verkocht, en geeft die look niet.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

simon schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 09:32:
[...]

Ik gooi 't op bewerkt vuren. Grof/ruw bezaagd. Gebeitst. Ziet er min of meer zo uit, kost geen drol en wordt overal te pas en te onpas voor gebruikt. De ruwe look op de foto komen er van dat het niet geschaafd is. Ruw vuren ziet er ook zo uit. Meeste azobe wordt toch geschaafd verkocht, en geeft die look niet.
De structuur is wel iets fijner dan vuren, maar azobe lijkt mij ook onwaarschijnlijk. Dat spul weeg een ton en ruikt ook niet zo feestelijk voor binnengebruik. Zal wel vooral een issue zijn tijdens het bewerken, maar toch.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Dennis schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:31:
Nu wil ik de entree verder opknappen en zag ik dat de hardstenen dorpel na vijftig jaar redelijk wat slijtage heeft. Hij is wel dusdanig hard dat er niet echt stukjes vanaf zijn dus hij lijkt mij prima te 'repareren'. Kan ik dat zelf doen met een schuurmachine/schuurpapier of is het beter dat aan een professional over te laten?
Iemand die hier nog iets over kan adviseren? Ik heb even een foto bijgevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fwoGJGfZ703R4CvmR0qLbsTF/thumb.jpg

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• chapie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:35
De afgelopen tijd ben ik lekker buiten bezig geweest. Het houtwerk van ons huis was wel aan een flinke opknapbeurt toe :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

We hebben overwogen op termijn voor kunststof te gaan, maar een stukje verderop in de straat konden we zien hoe dat eruit ziet: niet onze smaak. Er zat dus niets anders op dan zelf aan de slag te gaan :P De achterzijde van het huis is inmiddels ook geschuurd, nu nog de andere topgevel :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Dat is erg fraai geworden @chapie, petje af. Daar zitten wat uurtjes werk in en dat is te zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Dennis schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 10:49:
[...]

[afbeelding]
Ben ook benieuwd, ik heb natuurstenen vensterbanken die mishandeld zijn door de vorige eigenaar. Zit zelf te denken aan een polijstmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Natuurstenen kun je behandelen met een polijstmachine inderdaad, even kijken op de website van de fabrikant hoe en wat qua middelen je moet gebruiken.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17:39
Heb zelf Zimbabwaans zwart gezoet natuursteen (stukje zachter dan Belgisch hardsteen) gepolijst met een polijstmachine en een klodder turtle wax. Ziet er weer als nieuw uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 12:49
[...]

[afbeelding]
Wat wil je repareren?
Hardsteen slijt nou eenmaal door erover te lopen. Maar de hardheid is enorm. Als je het weer op kleur wil is het een ander verhaal. De hardsteenboer zal hem zoeten (schuren met water) om hem te polijsten. Je loopt dit er wel weer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 21:18
Heeft iemand ervaring met beton sealen?
Onze nieuwe keuken is af en ik ga hierop een blad van beton maken. Ik ben alleen nog aan het twijfelen over welk middel ik ga gebruiken (en welke ook geschikt is voor de keuken).

Ik gebruik de standaard lichtgewicht beton van weber, en wil natuurlijk de matte uitstraling houden. Tot nu toe is deze kit mijn optie, maar ik lees weinig ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
The Eagle schreef op maandag 25 juni 2018 @ 19:32:
* The Eagle gisteren met Eagle Sr wat noeste arbeid gedaan en een afdekking op de vijver gemaakt:

[afbeelding]
Kan er in twee delen af zodat ik ook los bij de pomp kan :)

Maar hoofdzaak was dat de kinderen gewoon weer veilig in de tuin kunnen spelen, en dat kan nu. Gaat nergens heen en ze kunnen er ook niet doorheen donderen :Y)

Liep bij de Gamma toevallig tegen vergrijsd tuinhout aan. Was in deze situatie ideaal, staat heel goed zo :)

Edit: let niet op de plantenbak btw. Die moet al 2,5 jaar weer eens gevuld worden. Iets met prioriteiten van Mrs Eagle en een paar kleine kids :P
-O- "jeej, ik heb een vijver " -O-

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Jelte,89 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 12:18:
Natuurstenen kun je behandelen met een polijstmachine inderdaad, even kijken op de website van de fabrikant hoe en wat qua middelen je moet gebruiken.
Euhm, het zit in ons huis sinds 1968 en ik heb geen bonnetje gekregen van de aannemer van toen :+.

Kan ik of kunnen jullie aan de foto herkennen wat voor soort natuursteen het is? Ik heb een Festool Rotex en daar is vast wel een polijstaccessoire voor verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
frietsje schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 12:56:
Heeft iemand ervaring met beton sealen?
Onze nieuwe keuken is af en ik ga hierop een blad van beton maken. Ik ben alleen nog aan het twijfelen over welk middel ik ga gebruiken (en welke ook geschikt is voor de keuken).

Ik gebruik de standaard lichtgewicht beton van weber, en wil natuurlijk de matte uitstraling houden. Tot nu toe is deze kit mijn optie, maar ik lees weinig ervaringen.
Ik heb gebruik gemaakt van: https://polyestershoppen....oating-transparant-6.html. Dit heb ik aangebracht met een schuimroller en tussentijds laten uitharden. Mocht je dit gebruiken, pas dan wel op dat het niet gaat druipen. Dan kan het een stuk minder mooi worden.

Ziet er dan zo uit: Badkamermeubel

Op verzoek kan ik wel wat betere foto maken voor je.

bl44t

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Raising the roof oOo

Afgelopen zaterdag de priemstijlen gemaakt, voorzien van gaten en de nokbalk gemaakt en uiteraard voorzien van pennen.

Gisteravond de boel rechtop gezet en nu kunnen de spanten er op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TJE1W6X7No2sX25Wes8A8q3C/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2JJrg9P4Rx8U6eMEnSj58dVm/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8VJfdWcnZGOsrfp2UsWVpBpl/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nLwrhU16kfI2ppeEkxXDr5da/full.jpg

Helaas is moeders deze week veel werken 's avonds dus heel hard zal het niet gaan.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Niet online
Wij stonden vorig jaar voor hetzelfde dilemma. Uiteindelijk besloten om overal te stucen behalve op de kamers waar glasvliesbehang zat (de slaapkamers). 1 slaapkamer zat gewoon behang, maar lelijk. Op die kamer hebben we besloten alleen te sauzen. Resultaat: mwah.... Achteraf gezien heb ik spijt dat ik het niet heb laten stucen. Had een paar honderd euro gekost, was wel mooier geweest. Het is nu een kinderkamer en ik laat het zo maar stucen was beter geweest. Voor het sauzen hebben we de muur nog geschuurd met een schuurmachine om de wand gladder te krijgen, dat is gedeeltelijk gelukt.

TL;DR: voor een slaapkamer: OK, voor een woonkamer: :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Heb destijds bij familie die snel snel snel in hun nieuwbouw huurhuis moesten op een zaterdag de hele benedenverdieping dichtgesmeerd met Knauf Sheetrock Fill & Finish Light. Daarna alle gipsblokwandjes boven daarmee gladgestreken, die waren behangklaar maar lang niet sausklaar.
Uiteindelijk door tijdgebrek de bovenverdieping verder niet gedaan, wanden waren prefab beton. Achteraf gezien hadden ze dat beter wel kunnen doen, want na 3 lagen saus was dat nog niet dekkend, het beton zoog als een malle.
Op de benedenverdieping is het wel redelijk gelukt, maar ondanks instructie om de boel nog even licht te schuren hebben ze daar zo de saus overheen geblabberd, je ziet nu alle imperfecties :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 21:18
YaaD schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 13:33:
[...]

Ik heb gebruik gemaakt van: https://polyestershoppen....oating-transparant-6.html. Dit heb ik aangebracht met een schuimroller en tussentijds laten uitharden. Mocht je dit gebruiken, pas dan wel op dat het niet gaat druipen. Dan kan het een stuk minder mooi worden.

Ziet er dan zo uit: [afbeelding]

Op verzoek kan ik wel wat betere foto maken voor je.
Thnx. Normaal ben ik niet zo'n fan van epoxy omdat het te dik/glanzend oogt, alleen kan ik het niet zo goed zien op je foto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaaD
frietsje schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 14:23:
[...]

Thnx. Normaal ben ik niet zo'n fan van epoxy omdat het te dik/glanzend oogt, alleen kan ik het niet zo goed zien op je foto.
Hopelijk is het hierop wel wat beter te zien: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bTn1wGbk72V2Bh6RXA0swnSB/medium.png

Het oppervlak zelf is inderdaad wel wat glanzend. Geloof dat er ook wel matte epoxy bestaat, maar die zal wel wat prijziger zijn en weet niet hoe dat gaat verder.

edit: wij hebben het blad gemaakt in spaanplaat. Goedkoop alternatief voor betonplex, mocht je daar voor willen gaan. Heb de randen met inpaktape ingepakt zodat die zijkanten ook mooi glad zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door YaaD op 26-06-2018 14:59 ]

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 22:14
[...]

[afbeelding]
Polijsten, kleurverdiepend impregneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:10
Heya mensen.

Iemand die een idee heeft waar ik kunstof, platte glaslatten kan bestellen? Of kan klopen in het zeeuwse? Heb een meter of 12 nodig, gewoon wit met houtnerfje. Ik kan enkel online vibnden en dan komt er een zooi verzenidng bij niet normaal meer. Mag desnoods ook in het Belgische zijn.

Ik heb de bouwzaken al afgebeld in de buurt, nada, noppes.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Wat sfeerbeelden!

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/Xrgmzte.jpg

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/RMsARy9.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Jelte,89 op 28-06-2018 14:53 ]

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Wat een vakwerk, prachtig om te zien! :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank!in
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15-09 23:16
Prachtig om te zien inderdaad! Flinke schuur zeg, zijn de buren er ook blij mee? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Deef_K schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 20:58:
Polijsten, kleurverdiepend impregneren.
Ik heb mijn foto gisteren ook doorgestuurd naar een natuursteenspecialist in mijn woonplaats en die adviseerde om het (nat) te schuren met korrel 180 en dan naar 300. Wel gaf hij aan dat het lichtgekleurde verwering is en niet zozeer slijtage.

Om de originele kleur weer terug te krijgen zou insmeren met een natuurlijke olie het beste resultaat moeten geven, maar het zal op termijn altijd weer terug verkleuren.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Nog wat beelden:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CHQtV4G.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uz7pTFN.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KLGXbTA.jpg

Het geheel is 4 meter hoog, de tuin is op het noorden, dus pak eigenlijk van niemand zon en licht af, en ben van te voren bij de buren geweest inderdaad :)

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Laatst online: 09-09 14:25
Ik moet binnenkort wat architraven plaatsen (10 deuren ongeveer).

Het stucwerk is door middel van 6mm stuclatjes tegen het houten kozijn aangewerkt.
Die wil ik eraf halen, en mijn architraven (bijvoorbeeld 12mm) een stukje infrezen/inzagen zodat ze netjes op het kozijn en over het stucwerk vallen.

Heeft er iemand tips hoe ik dat het makkelijkst kan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Dirtbiter schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 10:47:
Heeft er iemand tips hoe ik dat het makkelijkst kan doen?
Bovenfrees (aannemend dat je die hebt) aan de onderkant van een werkbank monteren en dan de latjes eroverheen halen.

Zie hier bijvoorbeeld voor een visual: https://www.popularwoodwo...jects/simple-router-table

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:14
Ik had in mijn vorige huis bij 1 deur dezelfde situatie, daar heb ik de architraaf netjes op de stuclatjes gelijmd. Na schuren/schilderen was daar niets meer van te zien. Die architraven hadden een dusdanige vorm dat het niet mogelijk was er netjes een stukje uit te halen.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

decipherer schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 11:38:
Ik had in mijn vorige huis bij 1 deur dezelfde situatie, daar heb ik de architraaf netjes op de stuclatjes gelijmd. Na schuren/schilderen was daar niets meer van te zien. Die architraven hadden een dusdanige vorm dat het niet mogelijk was er netjes een stukje uit te halen.
Ik denk dat in het geval van @Dirtbiter dat niet kan, omdat de stuclatjes nu uitsteken, Dan zou hij de ruimte op het kozijn uit moeten vullen en dan is frezen wat makkelijker.

Overigens hoef je niet perse je bovenfrees op de kop te monteren, je kunt ook gewoon de geleider gebruiken. Ik neem namelijk aan dat je maar een deel weg hoeft te halen?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:28
maartend schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 09:14:
Heya mensen.

Iemand die een idee heeft waar ik kunstof, platte glaslatten kan bestellen? Of kan klopen in het zeeuwse? Heb een meter of 12 nodig, gewoon wit met houtnerfje. Ik kan enkel online vibnden en dan komt er een zooi verzenidng bij niet normaal meer. Mag desnoods ook in het Belgische zijn.

Ik heb de bouwzaken al afgebeld in de buurt, nada, noppes.
Niks bij BPG de Jonge?

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Laatst online: 09-09 14:25
decipherer schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 11:38:
Jelte,89 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 11:56:
[...]

Ik denk dat in het geval van @Dirtbiter dat niet kan, omdat de stuclatjes nu uitsteken, Dan zou hij de ruimte op het kozijn uit moeten vullen en dan is frezen wat makkelijker.

Overigens hoef je niet perse je bovenfrees op de kop te monteren, je kunt ook gewoon de geleider gebruiken. Ik neem namelijk aan dat je maar een deel weg hoeft te halen?
Het stucwerk zit nu vlak met de stuclat, en de stuclat ligt op het houten kozijn.

Stel dat mijn architraaf 12mm hoog is, en mijn stuclat is 6mm. Dan is de overgang architraaf naar stucwerk dus 12mm, en de overgang architraaf naar kozijn 18mm. Dat lijkt me te hoog en niet mooi.
Daarnaast hebben de stuclatten nogal wat te lijden gehad onder het vocht van het stucwerk, en zijn ze behoorlijk krom.

Ik hoef inderdaad maar een deel weg te halen. Aan de onderkant van de architraaf, 6mm diep, over maximaal de helft van de breedte van de architraaf.
Dat zou dan zo'n 22mm breed zijn, dus dat moet dan toch in verschillende sessies gefreesd worden.
Kan ik met de geleider zover uit de kant komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruuds
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 16:49
Ik heb ook alle architraven/koplatten uitgefreesd omdat het stucwerk ook voor het kozijn uitkwam door de stuclatjes.

De eerste paar heb ik met de frees in de hand vanaf de bovenkant gedaan, maar uiteindelijk heb ik 'm op de kop in een workmate geklemd en een blokje als geleider naast de frees vastgezet. Dit was uiteindelijk veel makkelijker, en minder gepruts bij gebrek aan geleiding aan het einde van de latten. Op beide manieren inderdaad wel in meerdere sessies gedaan zodat je een beetje controle kunt houden (en ook omdat de frees net te klein was)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Klopt, op de kop heb je geen last van uitbreken, Maar goed, ik zou toch eerst de freesbewerking doen en dan pas op maat maken.

Met de geleider kun je wel zover uit de kant komen, neem aan dat ze max 15cm breed zijn, en overigens kun je wel aan dezelfde kant van de geleider frezen.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 22:14
Dennis schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 10:13:
[...]

Ik heb mijn foto gisteren ook doorgestuurd naar een natuursteenspecialist in mijn woonplaats en die adviseerde om het (nat) te schuren met korrel 180 en dan naar 300. Wel gaf hij aan dat het lichtgekleurde verwering is en niet zozeer slijtage.

Om de originele kleur weer terug te krijgen zou insmeren met een natuurlijke olie het beste resultaat moeten geven, maar het zal op termijn altijd weer terug verkleuren.
En daarom voer je onderhoud uit ;) Met polijsten (nat schuren met diamant) moet dit dus wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik ga mijn kozijnen schilderen. Jaren 70 huis dat 30 jaar geen spatje verf heeft gezien. De kleur van de kozijnen en kit is bruin. Ik wil alles wit maken. Moet ik de originele kit verwijderen, het kozijn schilderen en nieuwe kit aanbrengen? Of kan ik over de 40 jaar oude kit schilderen?

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
-DarkShadow- schreef op zondag 1 juli 2018 @ 23:29:
Of kan ik over de 40 jaar oude kit schilderen?
Ik zou meer moeite hebben met het bruin. Je blijft namelijk randen bruin houden.
40 jaar oude kit die nog heel is is niet echt flexible meer, maar had het ook niet nodig. Dan was het meer vulmiddel.

Overigens is wit over een dergelijke kleur altijd tricky. Als de verf scheurt krijg je al snel gekleurde vlekken. (Vocht dat eruit komt)
Hoe kaler hoe beter zou mijn motto zijn.
Kun je meteen alles goed inspecteren/repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:32
Zou ook alles kaal trekken inderdaad. Is nu toch mooi weer (weinig kans op regen) dus dan kun je het goed inspecteren en repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:02
Hallo allen!
Ik wil één dezer dagen een keer mijn badkamer gaan verbouwen. De badkamer is 2x2, en qua leidingwerk hoeft enkel de kraan van de douche iets omhoog (zit nu laag omdat het een bad/douche combinatie is).

Het plan is als volgt:
- alles eruit
- 3 lagen tegels
- bad douche combinatie
- wc
- meubel
- Verlaagd plafond eruit (is bizar ver verlaagd) en plafond opnieuw plaatsen met spotjes

En dan opnieuw tegelen, douchebak erin, glazen wand erin, verlaagd plafond erin en een nieuw meubel + een nieuwe wc (geen inbouw).

De badkamer is 2 bij 2 meter, dus niet erg groot. Mijn vraag die ik hierbij heb aan alle klussende tweakers die eerder een badkamer onder handen hebben genomen; hoe kan ik dit (tijds/planninggewijs) het beste aanpakken? Kan ik een gedeelte van de badkamer steeds doen, of is het aan te raden; alles eruit, alles erin en dan maar een paar weken douchen bij de buren?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __REMCO__
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-06 10:15
Ik ga in ons nieuwe huis een kledingkast maken met als kast gewoon de IKEA PAX kasten zonder deur (2x deze en 1x deze). Kasten zonder deuren dus en ivm ruimtegebruik wil ik daar schuifdeuren voor hangen

Daar wil ik het Storemax H-40 of het Storemax R-40 voor gebruiken alleen twijfel ik nog tussen deze systemen.

Bij de H-40 hangt al het gewicht aan het plafond, bij de R-40 dan weer op de vloer maar welk systeem zou het minste geluid maken?

Daarbij twijfel ik nog over het hout voor de deuren. Het moet minimaal 18mm hout zijn volgens de handleidingen (H-40 R-40) alleen is het dan handig om dit van MDF, multiplex of spaanplaat te maken?

Je hebt ook van Storemax een witte plaat (klik) maar dan moet ik de randen weer netjes af zien te werken dus mijn voorkeur gaat uit naar MDF.

Dus eigenlijk heb ik twee vragen:

- welk systeem zou het minste geluid maken
- welk hout kan ik het beste gebruiken voor de deuren (afmetingen worden trouwen 235x100x18mm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• securitymayo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 13:08
__REMCO__ schreef op maandag 2 juli 2018 @ 09:17:
Ik ga in ons nieuwe huis een kledingkast maken met als kast gewoon de IKEA PAX kasten zonder deur (2x deze en 1x deze). Kasten zonder deuren dus en ivm ruimtegebruik wil ik daar schuifdeuren voor hangen

Daar wil ik het Storemax H-40 of het Storemax R-40 voor gebruiken alleen twijfel ik nog tussen deze systemen.

Bij de H-40 hangt al het gewicht aan het plafond, bij de R-40 dan weer op de vloer maar welk systeem zou het minste geluid maken?

Daarbij twijfel ik nog over het hout voor de deuren. Het moet minimaal 18mm hout zijn volgens de handleidingen (H-40 R-40) alleen is het dan handig om dit van MDF, multiplex of spaanplaat te maken?

Je hebt ook van Storemax een witte plaat (klik) maar dan moet ik de randen weer netjes af zien te werken dus mijn voorkeur gaat uit naar MDF.

Dus eigenlijk heb ik twee vragen:

- welk systeem zou het minste geluid maken
- welk hout kan ik het beste gebruiken voor de deuren (afmetingen worden trouwen 235x100x18mm)
Ik heb geen antwoord op je twee vragen, maar wist je dat Ikea ook schuifdeuren voor deze kasten verkoopt?
Pagina: 1 ... 85 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet voor luie zoekvraagjes.