Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Wilde je even complimenteren met je mooie houder. Maar EIGENLIJK wilde ik je complimenteren met je toffe RVS trapleuningen met LED verlichting erin. Hoe heb je dat -erin- gemaakt?Atmoz schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 22:02:
[...]
De kabels naar de LED's lopen vanuit een muurkast (staat voeding + Arduino) door die (houten)kolom door de muur (erin "gekrast" met beitel, schroevendraaier etc...) en vervolgens door de trapleuningsteunen (zijn hol, speciaal voor kabels) heen.
Met batterijen werken in dit soort situaties vind ik eerlijk gezegd een beetje -->![]()
--------------------------------------------------------
Vandaag bezig geweest met het "French Cleat systeem" voor m'n Bessey EZS klemmen:
[..]
Zojuist deze en die voor de Kliklamps nog even zwart geverfd
Ik hoop overigens ''niet'' dat je huis even tof is als je nieuwe schuur Atmos! Hahaha. Schuur verbouwing topic @ woodworking.nl
Mijn vader maakte dezelfde opmerking. Ik heb die dopjes er opzettelijk niet opgezet, zodat het wat meer een hut lijkt en minder een designproduct. De schroeven vormen ook horizontale lijnen en breken daarmee de verticale lijnen van de planken.Teijgetje schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 13:43:
Ik mis alleen deze nog bij het huisje.
(en misschien geschilderde/gelakte balken zodat ze minder makkelijk kunnen splinteren)
Alle balken heb ik geschuurd met korrel 120, dus daar zit geen splinter aan. Het zijn balken van een houthandel en van veel betere kwaliteit dan van een bouwmarkt. Over een splinter maak ik mij niet druk.
[ Voor 5% gewijzigd door L.N. op 05-01-2017 13:53 ]
Ziet er goed uit! Lijkt me niet echt praktisch met opmaken van het bedL.N. schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 12:02:
Zo, het bed voor mijn dochter is af en ondertussen in gebruik genomen (zie hier en hier voor eerdere posts over dit project). Ze is er heel blij mee en daar doen we het toch voor.![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Pas net! :
[afbeelding]
Constructiedetail dak:
[afbeelding]
Constructiedetail achterwand:
[afbeelding]
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Nooit geweten dat afdekkapjes iets tot een designproduct verheffen.......L.N. schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 13:51:
[...]
Ik heb die dopjes er opzettelijk niet opgezet, zodat het wat meer een hut lijkt en minder een designproduct.
Weer wat geleerd.
(en wat vindt je dochter mooier? met of zonder?
Ach, het valt wel mee. Je heb aan alle zijden van de matras wat ruimte om het te kunnen doen. Maar een gewoon bed is praktischer.miicker schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 14:04:
[...]
Ziet er goed uit! Lijkt me niet echt praktisch met opmaken van het bed
Ze vindt zonder mooier, tenzij ze roze zijnTeijgetje schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 14:16:
[...]
Nooit geweten dat afdekkapjes iets tot een designproduct verheffen.......
Weer wat geleerd.
(en wat vindt je dochter mooier? met of zonder?)

Moet alleen nog een whitewash overheen (buitenkanten) en dan is het klaar. Ik ga denk ik nog wat bakjes maken voor sokken en ondergoed; die dingen die er in inzitten vind ik net niets zeg maar.
Inmiddels gedaan, moest de stelschroeven nog even tweakenReinier schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 15:47:
Leuk gedaan. Mooi dat de grain doorloopt in de deurtjes. Moet de onderste deur nog wel 2 mm naar links
Ik heb expres eerst de deur uit 1 stuk gemaakt en toen pas doormidden gezaagt, zodat de nerf door zou lopen
En eerst wat schuurwerk neem ik aan?Notna schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 15:41:
Moet alleen nog een whitewash overheen (buitenkanten) en dan is het klaar.
(tip: voortaan door een stuk karton,hardboard oid boren zodat de gatenboor geen rand achterlaat die je weg moet schuren)
Misschien een idee voor een volgende kast om ipv gaten druk openers te plaatsen?
Of ipv ronde gaten ook een hartje, sterretje, bloempje, oid? Misschien zelfs wel verdeeld.
En natuurlijk zijn er ook hele leuke knopjes voor meisjes in de vorm van een vlinder etc.
Maar wel een leuk praktisch kastje.
(foto`s zijn op ware grootte?
Dat van dat rondje van de gatenzaag is idd een goede. Had de zaag nog niet eerder gebruikt. Gelukkig moet het nog geschuurde worden, dus het gaat wel weer erafTeijgetje schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 16:53:
[...]
En eerst wat schuurwerk neem ik aan?
(tip: voortaan door een stuk karton,hardboard oid boren zodat de gatenboor geen rand achterlaat die je weg moet schuren)
Misschien een idee voor een volgende kast om ipv gaten druk openers te plaatsen?
Of ipv ronde gaten ook een hartje, sterretje, bloempje, oid? Misschien zelfs wel verdeeld.
En natuurlijk zijn er ook hele leuke knopjes voor meisjes in de vorm van een vlinder etc.
Maar wel een leuk praktisch kastje.
Dat van die drukopeners is een leuke, ware het niet dat ik de opdracht uitvoer naar het idee van Mrs. Notna. Zelfde geld voor de 'handvaten'. En zij wilde het op deze manier; daar is geen speld tussen te krijgen
De kast is overigens 240x45x40 (HxDxB). Er was simpelweg niet meer ruimte in de kamer tussen de muur en het bed in...
[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 05-01-2017 17:00 ]
Waarschijnlijk mag je er ook nog een krukje bij make. Of is Mrs. Notna zo groot dat zij bij het bovenste plankje kan?Notna schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 16:57:
[...]
Dat van dat rondje van de gatenzaag is idd een goede. Had de zaag nog niet eerder gebruikt. Gelukkig moet het nog geschuurde worden, dus het gaat wel weer eraf
Dat van die drukopeners is een leuke, ware het niet dat ik de opdracht uitvoer naar het idee van Mrs. Notna. Zelfde geld voor de 'handvaten'. En zij wilde het op deze manier; daar is geen speld tussen te krijgen
De kast is overigens 240x45x40 (HxDxB). Er was simpelweg niet meer ruimte in de kamer tussen de muur en het bed in...
UiteraardL.N. schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 17:01:
[...]
Waarschijnlijk mag je er ook nog een krukje bij make. Of is Mrs. Notna zo groot dat zij bij het bovenste plankje kan?
Je moet ook investeren in een knappe gatenzaag ipv een 8-gats zaag, daar heb je dat probleem niet mee.Notna schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 16:57:
Dat van dat rondje van de gatenzaag is idd een goede. Had de zaag nog niet eerder gebruikt. Gelukkig moet het nog geschuurde worden, dus het gaat wel weer eraf
Mooiere gaten, beter op maat, geen stuit, en langer scherp (bi-metaal), en op heel veel maten te krijgen.
Let op dat de binnenkant glad is, dus uit één stuk, die gelaste zijn meuk en hebben een binnenrand zodat je minder dik kan zagen.
En van twee kanten zagen/boren scheelt je splinters rondom het gat, goed ondersteunen met iets waar je in verder kan boren werkt meestal ook als je in één keer doorboort..
speld; Maar in dat bed zitten geen ronde gaten toch, alleen een hartje in het hartje?Dat van die drukopeners is een leuke, ware het niet dat ik de opdracht uitvoer naar het idee van Mrs. Notna. Zelfde geld voor de 'handvaten'. En zij wilde het op deze manier; daar is geen speld tussen te krijgen(overigens zit er in het bed ook aan de hoofd en voeteneinde een dergelijke hartje. Die heb ik dus in dezelfde lijn doorgezet)
Was meer dat ik onderhand twee pagina`s moet scrollen per foto zo groot heb je ze geplaatst.De kast is overigens 240x45x40 (HxDxB). Er was simpelweg niet meer ruimte in de kamer tussen de muur en het bed in...
[ Voor 14% gewijzigd door Teijgetje op 05-01-2017 18:03 ]
Nope, geen ronde gaten. En toch wilde Mrs.Notna datTeijgetje schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 17:37:
[...]
Je moet ook investeren in een knappe gatenzaag ipv een 8-gats zaag, daar heb je dat probleem niet mee.
Mooiere gaten, beter op maat, geen stuit, en langer scherp (bi-metaal), en op heel veel maten te krijgen.
Let op dat de binnenkant glad is, dus uit één stuk, die gelaste zijn meuk en hebben een binnenrand zodat je minder dik kan zagen.
En van twee kanten zagen/boren scheelt je splinters rondom het gat, goed ondersteunen met iets waar je in verder kan boren werkt meestal ook als je in één keer doorboort..
[...]
speld; Maar in dat bed zitten geen ronde gaten toch, alleen een hartje in het hartje?
[...]
Was meer dat ik onderhand twee pagina`s moet scrollen per foto zo groot heb je ze geplaatst.
Een vriend van me is tegenwoordig veel bezig met houtbewerking en die heeft een draaibank met bijbehorende set beitels. Daar ben ik dus gisteravond maar eens wat mee gaan oefenen. Eerst, om wat te oefenen, van een restje beukenhout een nieuw houtje gemaakt:

Daarna eens gekeken wat voor mooiere stukken hout hij nog had liggen. De keuze viel op Amerikaans notenhout. Iets harder, dus meer werk om te draaien. Daarna mooi geschuurd en in de lijnzaadolie gezet, met dit als resultaat:

Voor een eerste avondje spelen met een draaibank ben ik best wel tevreden over het resultaat. Zeker als je het vergelijkt met het origineel dat toch echt wel aan vervanging toe was:

Het is ook wel leuk om te doen, maar het gaat niet mijn nieuwe hobby worden. Voor je het weet ga je geld uitgeven aan een draaibank en een lintzaag en god weet wat nog meer. Dan ga ik liever gewoon wat vaker in zijn schuur staan knutselen.
Punctuality is the politeness of kings
Er kwam een vochtige lucht uit de meterkast, vanuit de kelder en de buizen die daarheen lopen. Dit heb ik nu gedicht met purschuim.
Daarnaast heb ik een centraal afzuigsysteem geplaatst om de luchtcirculatie in mijn huis te verbeteren. Dit afzuigsysteem heb ik geplaatst voordat ik de meterkast dicht had gemaakt, maar toen bleek het niet voldoende om de vochtproblemen op te lossen.
Nu een paar weken later is het vochtgehalte in mijn huis gedaald en zit er ook s ’morgens geen vocht meer op de ramen (ook niet met deze kou buiten!). Nu heeft dit vocht schimmel op het plafond veroorzaakt (het speelt namelijk al een aantal jaar, maar in de zomer had ik nooit zo last van het vocht en heb ik het dus een tijdje gelaten voor wat het was).
Mijn vraag is nu eigenlijk hoe ik dit schimmel het beste kan verwijderen? Een kennis van mij zegt dat hij eerst op de schimmel witte verf op acryl basis op zou smeren en daarna het hele plafond witten. Nu lees ik op internet diverse verhalen dat de schimmel eerst verwijderd moet worden voordat je het plafond kan gaan witten omdat het anders weer snel terugkomt. Nu vraag ik mij af wat volgens jullie de beste methode is?
Een chemisch goedje op de schimmel spuiten en dan witten of Acryl verf over de schimmel verven en dan witten. Of hebben jullie andere/betere oplossingen?
Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.
Bron aangepakt door dak laten maken en geen dikke gordijnen gebruiken.
De huurder heeft ondertussen de schimmel gedood met een speciale spray en daarna met speciale verf overschildert. Daarna mochten wij bezig met verf.
Maar welke spray?
Als het een witte muur betreft; gewoon dikke bleek met wat water aanlengen en spuiten op de plekken (met een plantenspuit bijv.). Daarna goed schoonboenen ( je wrijft het er zo af na die bleek hoor) en laten drogen.freestyler2 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 13:42:
Ik had last van vocht in mijn huis (met name op de ramen) en het vochtgehalte was echt hoog wat natuurlijk weer niet bevorderlijk is voor diverse apparatuur. Nu waren er meerdere oorzaken.
Er kwam een vochtige lucht uit de meterkast, vanuit de kelder en de buizen die daarheen lopen. Dit heb ik nu gedicht met purschuim.
Daarnaast heb ik een centraal afzuigsysteem geplaatst om de luchtcirculatie in mijn huis te verbeteren. Dit afzuigsysteem heb ik geplaatst voordat ik de meterkast dicht had gemaakt, maar toen bleek het niet voldoende om de vochtproblemen op te lossen.
Nu een paar weken later is het vochtgehalte in mijn huis gedaald en zit er ook s ’morgens geen vocht meer op de ramen (ook niet met deze kou buiten!). Nu heeft dit vocht schimmel op het plafond veroorzaakt (het speelt namelijk al een aantal jaar, maar in de zomer had ik nooit zo last van het vocht en heb ik het dus een tijdje gelaten voor wat het was).
Mijn vraag is nu eigenlijk hoe ik dit schimmel het beste kan verwijderen? Een kennis van mij zegt dat hij eerst op de schimmel witte verf op acryl basis op zou smeren en daarna het hele plafond witten. Nu lees ik op internet diverse verhalen dat de schimmel eerst verwijderd moet worden voordat je het plafond kan gaan witten omdat het anders weer snel terugkomt. Nu vraag ik mij af wat volgens jullie de beste methode is?
Een chemisch goedje op de schimmel spuiten en dan witten of Acryl verf over de schimmel verven en dan witten. Of hebben jullie andere/betere oplossingen?
Niets dat in leven blijft daarna
(Wel even goed ventileren!)
De helft zit op de wanden, de andere helft op mij
Er moet nog genoeg gegipst worden, dus ik hoop dat ik het snel onder de knie krijg
En het ergste is nog, dan krijg je eindelijk een mooie strak gevulde voeg, komt er weer een kras in
hehe ja dat had ik ook gevonden op internet, probleem is alleen dat de schimmel natuurlijk ook weer in hoekjes en op lastig bereikbare plekken zit op het plafond (gelukkig niet op de muren/behang). Nu moet ik het zo ie zo natuurlijk afplakken als ik ga witten (al zal ik dikke bleek wat beter moet beschermen dan een stukje schilders tape) maar vooral dat schrobben in hoekjes wordt denk ik lastig (achter verwarmingsbuizen ed).Notna schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 14:41:
[...]
Als het een witte muur betreft; gewoon dikke bleek met wat water aanlengen en spuiten op de plekken (met een plantenspuit bijv.). Daarna goed schoonboenen ( je wrijft het er zo af na die bleek hoor) en laten drogen.
Niets dat in leven blijft daarnaHeb ik hier ook gedaan op wat plekken en na 6 jaar is het nog niet terug gekomen
Ik kan natuurlijk ook de makkelijk bereikbare plekken met bleek doen, en dan de moeilijke hoekjes met acryl verf, mja schiet ik daar dan echt iets mee op
Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.
Je bedoelt alleen de naden vullen?FabianGTI schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 14:54:
Ik ben er ook inmiddels achter dat gipsen niet echt mijn ding is
De helft zit op de wanden, de andere helft op mij![]()
Er moet nog genoeg gegipst worden, dus ik hoop dat ik het snel onder de knie krijg
En het ergste is nog, dan krijg je eindelijk een mooie strak gevulde voeg, komt er weer een kras in

Ik heb van de week als "proef" een klein muurtje geprobeerd te stuccen......Dat werd een kleine ramp
K to the KillaZ
In m'n vorige huis heb ik daarna schimmelwerende verf van Alabastine gebruikt en dat bleef hagelwit, jarenlang.
Er komt simpelweg te weinig lucht voor een flink vuur naar binnen.
Zodra bijvoorbeeld de afzuigkap aanzette, dan ging de kachel uit, de rook kwam nog net niet terug naar binnen....
Er moest dus een luchttoevoer van buiten komen voor de kachel.
Dus, schoorsteen uitelkaar, kachel naar voren...ruim 100kg gietijzer is best zwaar

Gat van 101mm geboord naar de spouw, die weer in open verbinding staat met de kruipruimte. De kruipruimte is natuurlijk geventileerd, dus daar lucht vandaan halen gaat prima.\

Met een spuitbus alle beschadigingen weer bijgewerkt en passtukje netjes zwart gespoten.

Voila!
Verwacht nu ook flink minder warmteverlies te hebben, ook als de kachel niet brand.
[ Voor 7% gewijzigd door Oxellaar op 06-01-2017 15:26 ]
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Het zal je verbazen hoe makkelijk die schimmel er af gaat na het gebruik van bleek. Stuk goedkoper ook dan die HG meuk. Probeer het eens zou ik zeggen; anders is HG altijd nog een optiefreestyler2 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 14:59:
[...]
hehe ja dat had ik ook gevonden op internet, probleem is alleen dat de schimmel natuurlijk ook weer in hoekjes en op lastig bereikbare plekken zit op het plafond (gelukkig niet op de muren/behang). Nu moet ik het zo ie zo natuurlijk afplakken als ik ga witten (al zal ik dikke bleek wat beter moet beschermen dan een stukje schilders tape) maar vooral dat schrobben in hoekjes wordt denk ik lastig (achter verwarmingsbuizen ed).
Ik kan natuurlijk ook de makkelijk bereikbare plekken met bleek doen, en dan de moeilijke hoekjes met acryl verf, mja schiet ik daar dan echt iets mee op

De rechte naden zijn tot daar aan toe, maar de creatieve naden is gewoon een groot gesmeerKillaZ schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 15:01:
[...]
Je bedoelt alleen de naden vullen?![]()
Ik heb van de week als "proef" een klein muurtje geprobeerd te stuccen......Dat werd een kleine ramp
En dit is natuurlijk geen klein muurtje, dit is een hele bovenverdieping met schuin dak, dakkapellen etc etc
Ik gebruik nu Knauf Uniflott, wat gelukkig meerdere lagen kan hebben etc, eindresultaat moet natuurlijk wel goed zijn
Ik twijfel ook nog over de afwerking:
*Knauf Finisher (minimale stuucwerk)
*Renovlies of Glasvlies in gladde vorm (ik vind dat ruitjesprofiel echt spuuglelijk)
*Kwarts Verf
Was meer om aan te geven dat ik stuccen nog altijd een vak apart vind. Naden vullen gaat nog wel, al zie ik nu aan je foto's dat jij iets meer naden te vullen hebt dan ik had op mijn zoldertje.FabianGTI schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 15:23:
[...]
De rechte naden zijn tot daar aan toe, maar de creatieve naden is gewoon een groot gesmeer
En dit is natuurlijk geen klein muurtje, dit is een hele bovenverdieping met schuin dak, dakkapellen etc etc
Ik gebruik nu Knauf Uniflott, wat gelukkig meerdere lagen kan hebben etc, eindresultaat moet natuurlijk wel goed zijn
Ik twijfel ook nog over de afwerking:
*Knauf Finisher (minimale stuucwerk)
*Renovlies of Glasvlies in gladde vorm (ik vind dat ruitjesprofiel echt spuuglelijk)
*Kwarts Verf
Sterkte
K to the KillaZ
freestyler2 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 14:59:
[...]
hehe ja dat had ik ook gevonden op internet, probleem is alleen dat de schimmel natuurlijk ook weer in hoekjes en op lastig bereikbare plekken zit op het plafond (gelukkig niet op de muren/behang). Nu moet ik het zo ie zo natuurlijk afplakken als ik ga witten (al zal ik dikke bleek wat beter moet beschermen dan een stukje schilders tape) maar vooral dat schrobben in hoekjes wordt denk ik lastig (achter verwarmingsbuizen ed).
Reinier schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 15:01:
Dat spul van HG werkt perfect zonder schrobben. Spuiten en twee minuten later klaar en wit.
In m'n vorige huis heb ik daarna schimmelwerende verf van Alabastine gebruikt en dat bleef hagelwit, jarenlang.
Inderdaad gewoon normale dikke bleek gebruiken.. (of zoals ik heb gedaan met industrieel chloorNotna schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 15:16:
[...]
Het zal je verbazen hoe makkelijk die schimmel er af gaat na het gebruik van bleek. Stuk goedkoper ook dan die HG meuk. Probeer het eens zou ik zeggen; anders is HG altijd nog een optie

Daarna mogelijk wel wat Reinier zei om die Albastine schimmelwerende verf te gebruiken.. in ieder geval op de plekken waar de schimmel zat en er ruim omheen..
Daarna kan je evt. weer afwerken met een eigen kleurtje naar wens..
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Het zal je verbazen dat die schimmelsprays van HG gewoon verdunde bleek is.Notna schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 15:16:
[...]
Het zal je verbazen hoe makkelijk die schimmel er af gaat na het gebruik van bleek. Stuk goedkoper ook dan die HG meuk. Probeer het eens zou ik zeggen; anders is HG altijd nog een optie
Foamspray (€ 8,49/500cc) bevat 4,2% natriumhypochloriet als werkzame stof (als actief chloor).
Schimmel en weer reiniger (€ 7,39/500cc) bevat 49 g/l natriumhypochloriet (als actief chloor)
Dikbleek (€ 0,75/750cc) is een natriumhypochloriet oplossing van 4gr/100cc.
Al kan dat verschillen, normale gebruiksklare bleekwater heeft een concentratie van 1-5%, echte geconcentreerde industriële bleek kan tot 293 gr/l NaClO bevatten.
[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 06-01-2017 21:27 ]
Ik wil de zolder gaan isoleren. Opbouw is oud en simpel: dakpannen - panlatten - dakbeschot. Nog 0 isolatie.
Ik wil PIR-gips platen gaan gebruiken ( deze platen).
In het instructiefilmpje geven ze aan dat je ventilatielatten moet gebruiken. Ik lees echter op meerdere plekken dat het aanhouden van een luchtspouw wat achterhaald is. Kan ik deze PIR platen dus rechtstreeks tegen het dakbeschot bevestigen?
V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal
Klopt maar die HG sprayt zo fijnTeijgetje schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 18:24:
[...]
Het zal je verbazen dat die schimmelsprays van HG gewoon verdunde bleek is.![]()
Foamspray (€ 8,49/500cc) bevat 4,2% natriumhypochloriet als werkzame stof (als actief chloor).
Schimmel en weer reiniger (€ 7,39/500cc) bevat 49 g/l natriumhypochloriet (als actief chloor)
Dikbleek (€ 0,75/750cc) is een natriumhypochloriet oplossing van 4gr/100cc.
Ik was al van plan om op bleek over te stappen. Heb al drie flacons HG leeggespoten en ben nog lang niet van de schimmel af. Wordt een dure business zo.
Overigens raden ze het gebruik op spack/spuitwerk af. Vraag me af waarom.
Nee. Aangezien je dak oud is, ik het dakbeschot niet waterdicht, dus er komt water op je pir platen van buiten. Die pir kan daar prima tegen, maar als je dakbeschot lange tijd natte voeten heeft gaat het rotten. Door de luchtspouw kunnen ze droogwaaien. Bij modernere daken is dit niet meer nodig omdat deze een andere constructie hebben.--Erik-- schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 19:51:
Nog niets te showen, maar wel een vraag:
Ik wil de zolder gaan isoleren. Opbouw is oud en simpel: dakpannen - panlatten - dakbeschot. Nog 0 isolatie.
Ik wil PIR-gips platen gaan gebruiken ( deze platen).
In het instructiefilmpje geven ze aan dat je ventilatielatten moet gebruiken. Ik lees echter op meerdere plekken dat het aanhouden van een luchtspouw wat achterhaald is. Kan ik deze PIR platen dus rechtstreeks tegen het dakbeschot bevestigen?
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Je hebt al van die lekkere dure lege HG flacons.Reinier schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 20:02:
Klopt maar die HG sprayt zo fijn
Ik was al van plan om op bleek over te stappen. Heb al drie flacons HG leeggespoten en ben nog lang niet van de schimmel af. Wordt een dure business zo.
Overigens raden ze het gebruik op spack/spuitwerk af. Vraag me af waarom.
Even kijken welke oplossing jouw dikke bleek heeft en navullen volgens hun concentratie.
Ga uit van 1 deel bleekwater op 10 delen water (weet je meteen de winstmarge van HG, daar zit 5 cent bleekwater in, ofwel je maakt van 750cc bleekwater 16,5 flesjes HG van 500cc
En even de flacons heel goed spoelen zodat je zeker geen chloorgas door verontreinigingen kan krijgen.
Bleek trekt je gips in, die lucht krijg je niet meer weg
Dus tenzij je het lekker fris vindt.........
Ook kan soms de bleek bij poreuze materialen aan het oppervlak blijven zitten terwijl het oploswater wel er in trekt en zo de schimmel dieper het materiaal in kan brengen.
Andere oplossingen;
Maak zelf een oplossing om de schimmel mee te verwijderen.
Er zijn meerdere oplossingen om schimmel mee te verwijderen.
De meest gebruikelijke is een mengsel van 2 eetlepels Borax (online te koop), 60 ml azijn en 500 ml heet water, waarmee je schimmel doodt, de lucht verfrist en de kans op terugkeer van de schimmel verkleint.
•Borax is een natuurlijk schoonmaakmiddel dat geen gevaarlijke dampen uitstoot, en het is een luchtverfrisser en schimmeldoder. Het is een mineraal dat niet zo giftig is en niet veel kost.
•Azijn is een mild zuur dat 82% van de schimmelsoorten doodt, en het is natuurlijk en veilig. Het is niet giftig, de dampen zijn niet gevaarlijk, het verfrist de lucht en het is erg goedkoop. Je kunt azijn direct op het oppervlak spuiten en laten zitten.
•Bleekwater is ook een effectief middel om schimmel te doden, en het verwijdert vlekken, maar de dampen die er vanaf komen zijn gevaarlijk en het kan materialen beschadigen. Ook dringt het niet door in poreuze materialen. Het chloor in bleekwater blijft aan het oppervlak, terwijl het water wel in poreuze materialen trekt, waardoor er juist weer meer schimmel kan groeien. Gebruik 1 deel bleekwater op 10 delen water.
•Waterstofperoxide is een goed alternatief voor bleekwater, want het is veilig te gebruiken en het is niet schadelijk voor de omgeving. Het is schimmeldodend, antibacterieel en kan vlekken verwijderen. Spuit waterstofperoxide van 3% direct op de schimmelvlek.
•Ammoniak kan op harde oppervlakken gebruikt worden, maar werkt niet bij poreuze materialen. Daarnaast is ammoniak heel bijtend en giftig, en je mag het nooit met bleekwater mengen; dan ontstaat er een dodelijk gas. Gebruik 1 deel ammoniak op 1 deel water.
•Zuiveringszout doodt schimmel, is veilig en zuivert de lucht. Het kan zelfs vocht opnemen zodat de schimmel wegblijft. Omdat het andere soorten schimmels doodt dan azijn, worden de twee vaak gemengd als schimmeloplossing. Gebruik 1 theelepel zuiveringszout op 250 ml water of azijn.
•Tea tree-olie is een natuurlijk en effectief middel tegen schimmel. Het is duur, maar het is veilig voor mens en dier, schimmeldodend en antibacterieel. Zorg dat je tea tree-olie gemaakt is van de Melaleuca alternifolia-plant en doe 1 theelepel olie in 250 ml water. bron
[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 06-01-2017 22:03 ]
Hoe meer je weet, hoe meer je beseft dat je eigenlijk maar weinig weet.....
Ik heb in de badkamer vloertegels met een fijne structuur, strakke rand, gevoegd met antracietkleurige voegsel (Eurocol 706).
Ik heb het overtollige voegsel gelijk weggehaald, maar ik zie toch nog waar het heeft gezeten. Na lang schrobben met warm water en een harde borstel krijg ik een tegel wel schoon. Maar duurt ongelooflijk lang.
Ik heb ook natuurazijn (gele had ik nog staan) geprobeerd, maar dat werkte niet echt.
Iemand een suggestie?
Er zijn veel cementsluierverwijderaars te krijgen, op zure of alkalische basis.
Gebruik hangt af van de ondergrond.
Je kan een zoutzuurverdunning maken, een liter zoutzuur 10% kost 1,89. wat je nog extra verdunt met water. Ook hier maak je al snel 10-20 liter oplossing van. De oplossing hangt af van je vervuiling.
Wel even oppassen met inademen en handschoenen aan.
En altijd eerst testen, niet gebruiken op kalkhoudende tegels ed. Marmer enzo.
Je kan ook eerst even proberen met gewoon schrobben met heet water en soda als het meevalt.
[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 06-01-2017 22:54 ]
Garage:

Nieuwbouw, alles perfect zeggen ze dan.. Vloer alles behalve vlak voortijd..

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis
Ik wil op een kamer waar ik aan het verbouwen ben de cv leidingen tijdelijk afdoppen.
Niet alleen de radiator, maar de leiding waar deze de kamer binnen komt.
De radiator op deze kamer zit (volgens mij), samen met de radiator op de zolder (boven deze kamer) op één systeem, waarbij er dus een leiding door de kamers loopt en er op die leiding aftakkingen zijn gemaakt voor de radiatoren. Vervolgens retour via een andere leiding (ligt er tegen aan).
Als ik de leiding nu wil afdoppen vóór de eerste aftakking, moet hem dan door verbinden? Of kunnen ze beide afgedopt worden zonder dat er veel druk op komt?
Moeten ze later wel weer terug? Dan zou ik wel genoeg ruimte houden waar je gaat afdoppen om het later weer te verbinden en dus niet strak tegen een muur/vloer.
Gruwelijk gejatte Icoon!
We zijn links bij de deur met een hele begonnen vandaar.NeutraleTeun schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 23:16:
Er zal vast over nagedacht zijn, maar was het niet mooier geweest als de tegels links en rechts dezelfde breedte hadden?
Naast de radiator komt nor een keukenblokje.maan de andere lange wand komt een werkbank en een grote wandkast. Uiteindelijk is er aan die kant niets meer van zichtbaar.
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis
Nee, dat hoeft niet. Zorg wel dat er andere radiatoren open blijven (HK?) zodat je circulatie houdt.De_Bastaard schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 09:57:
Als ik de leiding nu wil afdoppen vóór de eerste aftakking, moet hem dan door verbinden? Of kunnen ze beide afgedopt worden zonder dat er veel druk op komt?
De druk die op de doppen komt is hetzelfde als doorgaans in je systeem, ca 1-1,5 bar, en is hetzelfde als dat je beide radiatoren dichtdraait zodat er geen doorstroming is op die "groep".
Even kijken waar het handigst is om af te doppen, vaak is dat een groep/aftakking lager gezien je de huidige leidingen in wil frezen. Je bent dan vanaf dat lagere aansluitpunt vrij om leidingen te verleggen.
In geval van een standleiding waar die groep van afgetakt is kun je vaak gewoon een kap in de 15mm aftakking draaien van de 22x15 of 22x15x22 knelfitting. Daar kan je later dan weer gewoon op verder.
Wil je gewoon de leidingen afknellen/afdoppen dan kan dat ook met een sok met aan één kant zo`n knelkap. Dan hoef je niet eerst kneldoppen te kopen en later sokken. De kap haal je simpel er uit en vervang je door leiding en originele knelring.
Kom helaas net tot de conclusie dat het andere systeem/cirkel alleen voor de vloerverwarming gebruikt wordt, en dat de andere radiatoren allemaal op die ene leiding zijn aangesloten.
Met andere woorden, "afdoppen en rustig kijken waar ik het ga maken" zit er niet in... Vooral niet nu het buiten zo koud is
Ik ben op zoek naar kwalitatief goede binnen deuren, liefst gewoon lekker zwaar. Dat als je de deur dicht gooit dat hij ook gewoon dicht gaat. In dit huis zitten allemaal waaiboom deuren, met karntonnen vulling.
Nu ben ik al wezen kijken, maar ik vind voornamelijk de waaiboom deuren. Iemand tips?
Verder ben ik aan het analyseren waar ik mijn spullen vandaan haal, zeker om op de kosten te letten.
Houten panelen / MDF + Algemeen: Hornbach
Schroeven / kit / PUR: Toolstation
Verf: Verf.nu
Meubelbeslag: Meubelbeslagonline.nl
Hout: Pontmeyer / Hornbach
Water / Gas / CV : Warmteservice
Electra: Elektroradar.de
Hebben jullie nog tips, of even ervaringen waar je slim inkoopt?
Zijn t dan de eerste twee uit de lus?De_Bastaard schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 15:44:
Thanks voor de tips!
Kom helaas net tot de conclusie dat het andere systeem/cirkel alleen voor de vloerverwarming gebruikt wordt, en dat de andere radiatoren allemaal op die ene leiding zijn aangesloten.
Met andere woorden, "afdoppen en rustig kijken waar ik het ga maken" zit er niet in... Vooral niet nu het buiten zo koud is.
Gruwelijk gejatte Icoon!
Dat wel denk ik ja. Moet ik morgen eens naar kijken.
Kijk ook eens naar de binnendeuren bij pontmeyerMaeslant schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 16:12:
Medeklussers,
Ik ben op zoek naar kwalitatief goede binnen deuren, liefst gewoon lekker zwaar. Dat als je de deur dicht gooit dat hij ook gewoon dicht gaat. In dit huis zitten allemaal waaiboom deuren, met karntonnen vulling.
Nu ben ik al wezen kijken, maar ik vind voornamelijk de waaiboom deuren. Iemand tips?
Verder ben ik aan het analyseren waar ik mijn spullen vandaan haal, zeker om op de kosten te letten.
Houten panelen / MDF + Algemeen: Hornbach
Schroeven / kit / PUR: Toolstation
Verf: Verf.nu
Meubelbeslag: Meubelbeslagonline.nl
Hout: Pontmeyer / Hornbach
Electra: Elektroradar.de
K to the KillaZ
Gewoon het slot goed afstellen?Maeslant schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 16:12:
Dat als je de deur dicht gooit dat hij ook gewoon dicht gaat.
Hebben jullie nog tips?
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik gok ook een beetje op over/onderdruk, maar ik kan gooien wat ik wil met de badkamerdeur... Krijg die nooit dichtgegooid.
Komt altijd tot een stop net voor het slot/kozijn.
Dan heb je weinig ventilatie in je badkamer. Datzelfde herken ik ook met onze badkamer. Tot ik het raam open zet. Dan ligt het bovenlicht er zowat uitNeutraleTeun schreef op zondag 8 januari 2017 @ 12:23:
Haha. Best grappig hier in het appartement van mijn vriendin.
Ik gok ook een beetje op over/onderdruk, maar ik kan gooien wat ik wil met de badkamerdeur... Krijg die nooit dichtgegooid.
Komt altijd tot een stop net voor het slot/kozijn.
Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti
Ah, dan moet je dit of dit eens proberen.Hmmbob schreef op zondag 8 januari 2017 @ 12:21:
Ik denk dat hij meer doelt op een zware deur zodat als hij de deur dicht gooit in een ruzie met Mw Maeslant het ook een beetje indruk maakt
Zou best kunnen ja. Zit maar 1 luchtrooster (auto systeem) in.Gri77ie schreef op zondag 8 januari 2017 @ 12:27:
[...]
Dan heb je weinig ventilatie in je badkamer. Datzelfde herken ik ook met onze badkamer. Tot ik het raam open zet. Dan ligt het bovenlicht er zowat uit![]()
![]()
klopt hebben wij ook. Dat is net te weinig om de overdruk die de dichtslaande deur genereert af te voeren. Lol een open raam is meer dan voldoende kan ik je uit ervaring vertellen.NeutraleTeun schreef op zondag 8 januari 2017 @ 12:39:
[...]
Zou best kunnen ja. Zit maar 1 luchtrooster (auto systeem) in.

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti
Hoezo? Als HIJ met de deuren gooit betekent dat gewoon dat ZIJ niet goed luistert
Revive the guild!
Zaten wij ook mee. Zoals KillaZ zegt heeft Pontmeyer het een en ander staan. Comfidoor, Skantrae, Weekamp, Svedex, dat werk. Ik vond de prijzen bij de Pontmeyer te hoog, ze hebben offerte gemaakt die lager was dan de advies-verkoopprijs maar dan nog. Op internet was onze collectie zo €40-50 per deur goedkoper te vinden.Maeslant schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 16:12:
Medeklussers,
Comfidoor vond ik mooi, net als Skantrae en Weekamp. Wij gaan voor Weekamp deuren. Gewoon lekker lompe zware gevallen. Svedex vond ik een stuk minder mooi, achteraf verbaasde mij dat niet want bouwmarkten verkopen ook deuren uit de stal van Svedex maar dan met een ander naampje erop. Waaibomen spul voor een premium prijs. De Svedex superlak is ook lachen, dat spul komt al beschadigd uit de vrachtwagen. Verder ben ik ook bij Topdeuren geweest en hun eigen merk deuren waren ook zeer netjes.
[ Voor 3% gewijzigd door leecher op 08-01-2017 20:19 ]
Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)
http://www.ikea.com/nl/nl...ducts/50226191/#/00330374
Met een eiken blad van 2,8cm (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80273794/) met daarbovenop 2 waskomen.
De muur waar ze aan komen te hangen zijn van porotherm porisostuc s100:
http://wienerberger.nl/pr...ProductType:1366209273639
Hier zit dus soms een gat in.. Nu twijfel ik over de pluggen, ga ik voor een gewoon goede plug of toch een chemische plug? Tips?
Ik wil mijn (nu nog zolder) 1e verdieping bruikbaar maken als opslag/slaapkamer.frankwopereis schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 23:09:
Tijdje rustig geweest..
Garage:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Maar ook hier is de vloer alles behalve vlak (wel beton).
Heb je dit zelf gedaan met egaline?
En is dit een beetje makkelijk te doen en vooral hoe?
Ja, die 8 gaten zagen zijn rommel.Teijgetje schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 17:37:
Je moet ook investeren in een knappe gatenzaag ipv een 8-gats zaag, daar heb je dat probleem niet mee.
Mooiere gaten, beter op maat, geen stuit, en langer scherp (bi-metaal), en op heel veel maten te krijgen
Mijn verzameling gatzagen:

Dat kan gewoon met een goede plug, neem Fisher DuoPower 8mm. Die hebben altijd grip.rewind. schreef op zondag 8 januari 2017 @ 19:00:
Hier zit dus soms een gat in.. Nu twijfel ik over de pluggen, ga ik voor een gewoon goede plug of toch een chemische plug? Tips?
Gebruik 5mm schroeven van de juiste lengte (pluglengte+ikeabeugel incl stelplaatje+diameter schroef), met een ring igv verzonken schroeven, bij een bolkop hoef je niet perse een ring te gebruiken zolang de kop groot genoeg is.
Ik weet niet of die kastjes maar op twee schroeven hangen, de duurdere badkamermeubels hebben vaak beugels die je met twee of drie schroeven vast zet (=4of 6 schroeven)
Evt kun je bij Ikea twee extra beugels per kastje halen om hem steviger op te hangen als je het niet vertrouwd. Al hebben zij hun methode getest en zou dat voldoende moeten zijn.
Soms liggen die wel in de boutjes en moertjesbak bij de afgeprijsd-hoek, anders kun je ze bij de servicebalie meestal krijgen.
Ze hebben per kastje genoeg beugels als het goed is.
Wil je geen pootjes kijk dan of je aan de meegeleverde beugels genoeg hebt. Extra beugels kunnen zeker geen kwaad dan.
Let bij het eiken blad op.
Houten bladen zetten uit cq werken, vooral in een badkamer ed.
Zorg dus altijd dat het blad kan bewegen, meestal zet je dit met beugels vast die een sleufgat hebben zodat de bevestigingsschroef, die in het blad, kan bewegen. Je trekt het blad wel aan maar niet echt supervast.
Dat bewegen geldt alle richtingen uit, theoretisch kan je het alleen fixeren in het hart langs de muur maar het moet zowel opzij als naar voren kunnen uitzetten en krimpen. (beter is geen starre fixatie te doen)
Fixeer je het op meerdere plaatsen dan zal het blad door werking gaan bollen, trekken en/of scheuren.
[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 09-01-2017 00:20 ]
Betonvloer goed stofzuigen, daarna helemaal inrollen met voorstrijk.fx500 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 22:29:
[...]
Ik wil mijn (nu nog zolder) 1e verdieping bruikbaar maken als opslag/slaapkamer.
Vervolgens egaline aanmengen en dan op de vloer gieten en met een soort trekker een beetje uit smeren. Omdat het dun is wordt het vanzelf vlak. Wel had ik wat luchtbelletjes (die uiteindelijk knappen), dus wat kleine gaatjes in de vloer. Maar daar leg je toch weer een vloer over heen dus daar zie/merk je niets van.
En ik had egaline van de PCI (geen gamma spul..)
Het blad waar je naar linkt is berken, maakt voor het verhaal niet uit lijkt me, maar tochrewind. schreef op zondag 8 januari 2017 @ 19:00:
Met een eiken blad van 2,8cm (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80273794/) met daarbovenop 2 waskomen.
Het lijkt inderdaad op egaline, donkergrijs als het nat is, lichtgrijs als het donker isfx500 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 22:29:
[...]
Ik wil mijn (nu nog zolder) 1e verdieping bruikbaar maken als opslag/slaapkamer.
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Netjes, is zo'n vloer egaliseren makkelijk te doen?frankwopereis schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 23:09:
Tijdje rustig geweest..
Garage:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik moet eigenlijk de hele beneden verdieping uitvlakken
Ik haal het dus veelal bij de Bouwmaat, kwalitatief stukken beter dan een bouwmarkt, betere prijzen en alles gewoon onder 1 dakMaeslant schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 16:12:
Medeklussers,
Houten panelen / MDF + Algemeen: Hornbach Bouwmaat
Schroeven / kit / PUR: Toolstation Ecotools
Verf: Verf.nu Bouwmaat
Meubelbeslag: Meubelbeslagonline.nl Bouwmaat
Hout: Pontmeyer / Hornbach Bouwmaat
Electra: Elektroradar.de Bouwmaat/Sander Vunderink
Natuurlijk zullen sommige dingen wel duurder zijn, maar de rompslomp en extra kosten wil ik zelf niet
Ik snap overigens je probleem met de binnendeuren niet, die deuren zijn doorgaans licht van gewicht omdat het inderdaad niet veel voorstelt, en dus ook niet veel kost
Als je lekker met de deuren wil slaan, moet je zo'n zware stalen deuren nemen
Ik heb zelf een paar maanden geleden mijn 3 binnendeuren op de begane grond vervangen. Van die standaard karton gevulde projectdeuren zaten erin die inmiddels zo'n 15 jaar oud waren.Maeslant schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 16:12:
Medeklussers,
Ik heb na een lange zoektocht (toch een niet al te hoog budget, maar ik wilde toch wel een massieve deur) gekozen voor Austria deuren (http://www.deuren.nl/over-austria). Die hadden een paar uitlopende modellen die op internetshops op diverse plekken voordelig aan te schaffen zijn. Weet niet of dit de kwaliteit is die je zoekt, maar voor mij voldoen ze meer dan prima. Het leek mij in ieder geval net iets betere kwaliteit dan de gemiddelde Cando bij de Praxis of Gamma.
Hou er wel even rekening mee dat je bij de bouwmaat niet kunt kopen zonder pasje... Ze zijn er voor de bouwbedrijven/zzp-ers dus de professionele markt, daar is hun kwaliteit ook naar
Revive the guild!
Het gaat wel steeds makkelijker om een pasje te krijgen, je zou zelfs een pasje via je baas kunnen aanvragenJelte,89 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 09:39:
@FabianGTI,
Hou er wel even rekening mee dat je bij de bouwmaat niet kunt kopen zonder pasje... Ze zijn er voor de bouwbedrijven/zzp-ers dus de professionele markt, daar is hun kwaliteit ook naar
Zie mijn bericht hierbovenFabianGTI schreef op maandag 9 januari 2017 @ 09:07:
Netjes, is zo'n vloer egaliseren makkelijk te doen?
Ik moet eigenlijk de hele beneden verdieping uitvlakken
Zoals je op de foto kan zien heb ik weinig ruimte door de vage plaatsing van de buizen (door de vorige bewoners).
Op de hoogte van de vloer komt een schacht voor 2 buizen voor de verwarming (koper). 1 buis voor warm water (koper). En een afvoer buisvoor de wasbak+wasmachine.
Omdat ik zo'n beperkte ruimte heb voor de buizen wou ik voor de buis voor het koud water tyleen (zeg ik dat goed?) Buis gaan gebruiken. Hier komt dan de verwarming + wasmachine + wasbak + extra kraan voor het expansie vat op te zitten.
De vraag is mag en kan dat allemaal ? Of kan ik toch beter het op koper buis zetten ? En moet dan creatief gaan buigen haha.
https://www.dropbox.com/s...01-09%2012.44.30.jpg?dl=0
De 220V gaat daar nog weg + de kraan gaat 2 meter naar rechts voor de nieuwe te plaatse expansie vat (oude lekt afentoe een beetje). Hierdoor krijg ik iets meer bewegings ruimte.
Volgens mij moet dat wel kunnen ja als ik zo zie wat dat spul zou moeten kunnen.Jan-man schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:06:
Wij hebben vorig jaar bij het plaatsen van het dakkapel direct de ketel laten vervangen en naar de andere kan van de trap laten verplaatsen nu ze toch bezig waren. Waardoor we de links van de trap een wasbak/tafel kunnen plaatsen en de wasmachine.
Zoals je op de foto kan zien heb ik weinig ruimte door de vage plaatsing van de buizen (door de vorige bewoners).
Op de hoogte van de vloer komt een schacht voor 2 buizen voor de verwarming (koper). 1 buis voor warm water (koper). En een afvoer buisvoor de wasbak+wasmachine.
Omdat ik zo'n beperkte ruimte heb voor de buizen wou ik voor de buis voor het koud water tyleen (zeg ik dat goed?) Buis gaan gebruiken. Hier komt dan de verwarming + wasmachine + wasbak + extra kraan voor het expansie vat op te zitten.
De vraag is mag en kan dat allemaal ? Of kan ik toch beter het op koper buis zetten ? En moet dan creatief gaan buigen haha.
De 220V gaat daar nog weg + de kraan gaat 2 meter naar rechts voor de nieuwe te plaatse expansie vat (oude lekt afentoe een beetje). Hierdoor krijg ik iets meer bewegings ruimte.
Alleen, damn, wat een beun de haas oplossingen daar zeg

Gruwelijk gejatte Icoon!
Daar hebben ze prikrollers voor:frankwopereis schreef op maandag 9 januari 2017 @ 08:23:
Wel had ik wat luchtbelletjes (die uiteindelijk knappen), dus wat kleine gaatjes in de vloer. Maar daar leg je toch weer een vloer over heen dus daar zie/merk je niets van.

Een Hörnbach heeft dezelfde kwaliteit en nog goedkoper dan de Bouwmaat.
FabianGTI schreef op maandag 9 januari 2017 @ 09:07:
[...]
Netjes, is zo'n vloer egaliseren makkelijk te doen?
Ik moet eigenlijk de hele beneden verdieping uitvlakken![]()
[...]
Ik haal het dus veelal bij de Bouwmaat, kwalitatief stukken beter dan een bouwmarkt, betere prijzen en alles gewoon onder 1 dak
Ik heb voor een verbouwing van een hele woning eens alles bij de Hörnbach gekocht en was minder geld kwijt dan alles via een Bouwmaat/Pontmeyer na de korting van de aannemer waar ik destijds werkte.
Enige wat ze niet goedkoper hebben zijn de bevestigingsmaterialen. Maar de grove materialen zijn voor particulieren tegenwoordig zo makkelijk voor een goede prijs te krijgen dat een Bouwmaat pas geen nut heeft.
Ik kan het niet goed zien wat voor vloer zit, maar kan je de vloer ophalen en de verschillende buizen, leidingen wat meer richting muur duwen en dan boven de vloer laten komen. Dat ruimt ten eerste enorm op en wellicht kan je her en der wat ruimen, want van die toestand wat is allemaal nog in gebruik?Jan-man schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:06:
Wij hebben vorig jaar bij het plaatsen van het dakkapel direct de ketel laten vervangen en naar de andere kan van de trap laten verplaatsen nu ze toch bezig waren. Waardoor we de links van de trap een wasbak/tafel kunnen plaatsen en de wasmachine.
Bijzonder dan, zat even een paar dingen te vergelijken maar daar is de Bouwmaat toch echt goedkoper mee (beiden inclusief BTW)De Rikster schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:11:
[...]
Een Hörnbach heeft dezelfde kwaliteit en nog goedkoper dan de Bouwmaat.
Maakt ook verder niet uit, ieder zo z'n eigen keuze
Ja ik weet het had het zelf ook anders gedaan als ik het moest aanleggen maar helaas kan het niet echt anders.RZor schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:09:
[...]
Volgens mij moet dat wel kunnen ja als ik zo zie wat dat spul zou moeten kunnen.
Alleen, damn, wat een beun de haas oplossingen daar zeg![]()
Zelfde geld voor de electra buizen die steken schuin uit de muur ipv netjes een inbouw doosje in de muur....
Helaas zijn alle buizen in gebruiktijlemanz schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:24:
[...]
Ik kan het niet goed zien wat voor vloer zit, maar kan je de vloer ophalen en de verschillende buizen, leidingen wat meer richting muur duwen en dan boven de vloer laten komen. Dat ruimt ten eerste enorm op en wellicht kan je her en der wat ruimen, want van die toestand wat is allemaal nog in gebruik?
Helaas hebben ze bij de verbouwing van de badkamer alle buizen aan de muur vastgezet en toen de afwerking van de wc er tegenaan gezet dus kan ze helaas geen cm verplaatsen.
Men vond de zolder blijkbaar niet belangrijk. Ik had in mijn huis precies hetzelfde probleem, de CV stond een halve meter van de muur af met een enorme kast er omheen. De leidingen liepen om en achter de CV langs, dus met het wegslopen van de kast en de CV heb ik de vloer opengehaald en alles herlegd. Het ligt nu allemaal netjes en loopt recht naar boven toe de vliering op (CV, waterleiding etc). De elektra kabels zijn in de muur gezet en zelfs op de vliering heb ik geen opbouw dozen meer. Groot verschil, ik heb houten vloeren, dus dat is een stuk eenvoudiger.Jan-man schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:36:
Helaas zijn alle buizen in gebruik. Het stukje vloer wegbreken zou geen probleem zijn is iets van 5 cm cement vloer met wat ijzer erin.
Helaas hebben ze bij de verbouwing van de badkamer alle buizen aan de muur vastgezet en toen de afwerking van de wc er tegenaan gezet dus kan ze helaas geen cm verplaatsen.
Tyleen zou kunnen, alleen waarom zou je dat doen?Jan-man schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:06:
Koppelingen ed zijn van een maatje gigantisch....
Waarom geen gewone kunststof leiding 20 of 25? Dat kan je gewoon knellen met normale grootte koppelingen en daar is veel meer voor te krijgen dan voor tyleen.
Ook kan je dat makkelijker buigen dan tyleen. Tyleen kan je weliswaar buigen maar veert net zo hard weer terug.
Tyleen gebruik je eigenlijk alleen in de grond of in kruipruimtes.
Een extra kraan voor het expansievat snap ik niet helemaal. In een expansievat komt doorgaans heet water, daar kan tyleen niet tegen.
Warm water mag zelfs niet ivm bacterievorming doordat tyleen niet zuurstofdicht is.
Wel mooi hoe de tyleen nu gebruikt is als dure mantelbuis........
Inderdaad een knap stukje werk van Beun de Haas.
[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 09-01-2017 14:29 ]
Moet een zolderruimte verwarmen van zo'n 40 m² nok zit op 2,5 m dakschuinte ca. 30° (2x schuine kant, dus niet zoveel kuub).
[ Voor 27% gewijzigd door zonoskar op 09-01-2017 15:46 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ook zoek ik een oplossing van <200 euro eigenlijk. Warmtepomp is dus ook niet echt handig.
Budget is ook de reden dat ik niet voor een normale radiator ga (CV staat 2 meter verderop). Tevens heb ik geen zin in de verbouwing, en wil ik het ding eventueel meenemen bij een verhuizing.
Ga ook voor die optie kijken bedankt voor de tip. Ben echter verbonden aan de gamma/praxis/hornbach en daar verkopem ze niet alles dus even kijken of die het okk verkopen.Teijgetje schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:19:
[...]
Tyleen zou kunnen, alleen waarom zou je dat doen?
Koppelingen ed zijn van een maatje gigantisch....
Waarom geen gewone kunststof leiding 20 of 25? Dat kan je gewoon knellen met normale grootte koppelingen en daar is veel meer voor te krijgen dan voor tyleen.
Ook kan je dat makkelijker buigen dan tyleen. Tyleen kan je weliswaar buigen maar veert net zo hard weer terug.
Tyleen gebruik je eigenlijk alleen in de grond of in kruipruimtes.
Een extra kraan voor het expansievat snap ik niet helemaal. In een expansievat komt doorgaans heet water, daar kan tyleen niet tegen.
Warm water mag zelfs niet ivm bacterievorming doordat tyleen niet zuurstofdicht is.
Wel mooi hoe de tyleen nu gebruikt is als dure mantelbuis........
Inderdaad een knap stukje werk van Beun de Haas.
Die "dure" mantelbuis was niet zo duur hoor was 50 meter voor nog geen 25 euro.
Hebben jullie ervaring hiermee? Is dit apparaat bijvoorbeeld sterk genoeg om de 'spijkers' in 1x in de muur te schieten?
Er zit vast een warmteservice in de buurt.Jan-man schreef op maandag 9 januari 2017 @ 17:37:
Ga ook voor die optie kijken bedankt voor de tip. Ben echter verbonden aan de gamma/praxis/hornbach en daar verkopem ze niet alles dus even kijken of die het okk verkopen.
Die hebben nog meer soorten, bijv Hep2O.
En ze hebben passende verlopen naar gewone knelfittingen.
Uiteraard ook in 16 en 25 en andere lengtes.
Kun je evt na je schacht gewoon door met koper.
Even je daar voor laten lichten of ze mailen met je wensen voor advies en offerte.
Alle plinten die ik ooit gezet heb heb ik vastgelijmd net kit.Opperhoof schreef op maandag 9 januari 2017 @ 18:14:
Ik ben van plan nieuwe hoge mdf plinten aan de muur te bevestigen. Het zijn allemaal stenen muren. Ik wil hiervoor als het kan een spijkertacker gebruiken: https://www.borent.nl/mat...kerhamert-nagels_25-65_mm
Hebben jullie ervaring hiermee? Is dit apparaat bijvoorbeeld sterk genoeg om de 'spijkers' in 1x in de muur te schieten?
Werkt perfect en je hoeft de gaatjes niet dicht te plamuren (blijf je altijd zien).

Ook een zaagtafel op de kop weten te tikken, gelijk maar wieltjes onder gemaakt en netjes onder de werkbank parkeren.

Voor nu even klaar, nu de rest van de garage (dus alles wat je niet ziet), twee kasten eruit, twee stellingkasten erin, zooi uitzoeken en zsm weg.
Gruwelijk gejatte Icoon!
Ah thnx! Ga binnenkort beginnen aan mijn zolder project.frankwopereis schreef op maandag 9 januari 2017 @ 08:23:
[...]
Betonvloer goed stofzuigen, daarna helemaal inrollen met voorstrijk.
Vervolgens egaline aanmengen en dan op de vloer gieten en met een soort trekker een beetje uit smeren. Omdat het dun is wordt het vanzelf vlak. Wel had ik wat luchtbelletjes (die uiteindelijk knappen), dus wat kleine gaatjes in de vloer. Maar daar leg je toch weer een vloer over heen dus daar zie/merk je niets van.
En ik had egaline van de PCI (geen gamma spul..)
Eerst maar het dak isoleren en daarna wat wandjes opzetten. Niet alles hoeft gelukkig in de egaline (zoals het ketel hok) is duur genoeg dat spul
De oplettende kijker zal Dick met z'n flinke snor nog wel kennen van bijv. Scrapheap Challenge. Mooi om te zien dat hij in dit kasteel ook weer erg vindingrijk is. Legt zelf even een verwarmingssysteem aan enzo
Dick
Ook ik kit mijn plinten, ook fijn als je een keer een andere vloer gaat doen. Je haalt de plinten eraf zonder gaten, wellicht dat er wat stucwerk meekomt (maar dat zie je na herplaatsen plinten toch niet meer).Potato42 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 19:49:
[...]
Alle plinten die ik ooit gezet heb heb ik vastgelijmd net kit.
Werkt perfect en je hoeft de gaatjes niet dicht te plamuren (blijf je altijd zien).
Nice, maar had je voor die schakelaar/WCD niet een dubbel raampje kunnen gebruiken?RZor schreef op maandag 9 januari 2017 @ 19:52:
Zo, nog een paar avondjes doorgegaan en lekker lopen rommelen, nu een aardig eind rond.
[afbeelding]
Ook een zaagtafel op de kop weten te tikken, gelijk maar wieltjes onder gemaakt en netjes onder de werkbank parkeren.
[afbeelding]
Voor nu even klaar, nu de rest van de garage (dus alles wat je niet ziet), twee kasten eruit, twee stellingkasten erin, zooi uitzoeken en zsm weg.
Mooi ding, echter niet nodig voor een garagevloer waar toch nog tegels overheen komenDe Rikster schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:11:
[...]
Daar hebben ze prikrollers voor:
[afbeelding]
Ik vermoed dat het restanten zijn die niet bij elkaar horen. Dat soort dingen komen vaak in de schuur terecht. Samen in een dubbel raampje is natuurlijk nog net iets mooier, maar dit werkt natuurlijk ook.Kaj. schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 15:11:
[...]
Nice, maar had je voor die schakelaar/WCD niet een dubbel raampje kunnen gebruiken?
Hij moet wel nog even dat mofje boven het stopcontact rechts naar beneden schuiven om de installatiedraden aan het zicht te onttrekken.
Dan is het nog steeds niet echt NEN-1010-ish, maar ziet het er net iets strakker uit
Punctuality is the politeness of kings
Als je een fatsoenlijke spijkertacker hebt moet het lukken. Ik heb ook alles met een spijkertacker gedaan. Ik had voorgeschilderde plinten en heb daarna de kopjes van de spijkers even met een wattenstaafje en verf geverfd. Lijmen lukte bij mij niet. Het is een oud huis en alles is scheef en krom.Opperhoof schreef op maandag 9 januari 2017 @ 18:14:
Ik ben van plan nieuwe hoge mdf plinten aan de muur te bevestigen. Het zijn allemaal stenen muren. Ik wil hiervoor als het kan een spijkertacker gebruiken: https://www.borent.nl/mat...kerhamert-nagels_25-65_mm
Inderdaad over van t woonhuis. Rechts moet nog netjes gemaakt worden met nieuwe doos.dreamscape schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 15:38:
[...]
Ik vermoed dat het restanten zijn die niet bij elkaar horen. Dat soort dingen komen vaak in de schuur terecht. Samen in een dubbel raampje is natuurlijk nog net iets mooier, maar dit werkt natuurlijk ook.
Hij moet wel nog even dat mofje boven het stopcontact rechts naar beneden schuiven om de installatiedraden aan het zicht te onttrekken.
Dan is het nog steeds niet echt NEN-1010-ish, maar ziet het er net iets strakker uit
Doe niet aan NEN 1010
Gruwelijk gejatte Icoon!
Als je de ene kant aanduwt komt de andere kant weer van de muur. Met de tacker blijft alles netjes zitten en de kopjes zijn zo klein dat je ze nauwelijks ziet.JaMaaT schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 16:09:
Dan wil je toch juist lijmen?
Dit topic is gesloten.
Dit topic is niet voor luie zoekvraagjes.