warcow schreef op zondag 1 januari 2017 @ 11:53:
[...]
Ok, en die dan dus een beetje laten uitsteken tov de tegel. Die lat kan ik ook wel gewoon met montagekit vastzetten toch? Zal zo zien of ik het geheel even in sketchup uit kan zetten ivm wild, half of 3/4 verloop van de 30 bij 60 tegels en het kiezen van beginpunt.
edit: Wat is sketchup een kneuzenprogramma. Zo onlogisch als wat en niet fatsoenlijk dimensies achteraf te wijzigen. Ik teken het wel uit op papier dat werkt op deze manier nog sneller ook

Ouderwets papier gaat altijd makkelijker met schetsen.
Tip voor Sketchup;
Als je een lijn tekent dan kun je rechtsonderin de maat intoetsen> enter. De lijn wordt dan zo lang als je ingevoerde maat.
Gebruik meerdere layers om tegellagen uit te zetten.
Je kan ook je basis kopieren naar een nieuwe tekening en dan de muren invullen.
Wel even opletten in welke layer je tekent, degene waar je niet in wilt zitten even verbergen.
Dimensies achteraf wijzigen kan met push/pull, eerst de lijn(en) selecteren en dan slepen.
Kleuren kan je ook van een foto invullen, even de foto in de lijst met kleuren uploaden en kiezen.
Voor een waarheidsgetrouw beeld.
Als je tegels facet gaat zagen, snij dan eerst de tegels op breedte met dezelfde instelling van je tegelsnijder.
Dat geeft de netste rechtste breuk, de breuklijn maak je simpel netjes glad/recht met een natte wetsteen (minifacetkantje), dat zie je niet meer als het netjes gevoegd is tenzij de kanten allemaal niet vlak zijn. (Dan moet je wel op maat zagen maar vaak splintert het glazuur dan iets.)
Daarna zaag je 45 graden waarbij je de hoek laat staan ivm glazuurschade.
Begin met die hoekrand, je voorkomt millimetergeneuzel achteraf doorat je hele tegels gewoon daarnaast op voegbreedte kan plaatsen ipv de hoek er exact tussen te moeten zagen/snijden.
Ik denk trouwens dat je gekalibreerde tegels bedoeld, gerectificeerde zijn gewijzigde. Gekalibreerde zijn allemaal exact dezelfde maat.
Nog nooit van gehoord "gerectificeerde tegels=op maat gezaagde tegels" zo leer je steeds weer wat bij.
Moderne tegels hebben vrijwel nooit meer een mee geglazuurde zijkant ivm kostenbesparing en gebruik van strips.
Vroegah was dat standaard, tegenwoordig moet je er naar op zoek.
[
Voor 30% gewijzigd door
Teijgetje op 01-01-2017 13:46
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.