[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 101 Laatste
Acties:
  • 1.002.013 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
oops

[ Voor 96% gewijzigd door Trasos op 20-02-2018 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 17:50
@Trasos deze kunnen volgens mij wel idd (https://www.ledlampendire...ntelbaar-3w-verv-20w.html).

Die van de andere link zijn te hoog.

Ik vraag me wel af hoeveel van die van 3W je nodig hebt om de badkamer 'sfeervol' te verlichten. Er komen nog losse lampen bij de spiegelkast, dus daar heb ik het niet persé voor nodig. Zou je met 4 van die lampen in het plafond uit de voeten kunnen komen ?

140 Lumen klinkt niet als heel veel :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
140 lumen is inderdaad niet erg veel. Of 4 van zulke lampjes, in combinatie met de bestaande verlichting, voldoende is ligt aan de grootte en vorm van de ruimte.

Hier staat wel een aardige uitleg over hoe hoeveel lux/lumen je ongeveer nodig hebt.

https://www.myplanetled.c...-heb-ik-nodig-per-ruimte/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 17:50
Dit zou hem wel eens kunnen worden !

https://www.rietveldlicht...mat-aluminium-metaal-rond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
De_Bastaard schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 13:03:
@Trasos deze kunnen volgens mij wel idd (https://www.ledlampendire...ntelbaar-3w-verv-20w.html).

Die van de andere link zijn te hoog.

Ik vraag me wel af hoeveel van die van 3W je nodig hebt om de badkamer 'sfeervol' te verlichten. Er komen nog losse lampen bij de spiegelkast, dus daar heb ik het niet persé voor nodig. Zou je met 4 van die lampen in het plafond uit de voeten kunnen komen ?

140 Lumen klinkt niet als heel veel :p
In mijn badkamer heb ik net een verlaagd plafond met ledspots laten maken, 5x 5watt spots. 5x 450 lumen staat er bij de specificaties.

Mijn badkamer is +- 1,8m bij 3,5m en heeft geen ramen naar buiten. Daarbij heb ik ook een spiegelkast met led verlichting.
Ik vind het zeker geen overkill als de dimmer op max staat, goed licht in een badkamer is zeker prettig.

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 19:52

Impry

Rallymedia.nl

Over led-lampen gesproken;
https://www.lampen24.nl/s...alkpendellamp-pierre.html
In de comments staat: "The built-in LEDs do not allow this."

Is er geen enkele mogelijkheid om zo'n lamp te dimmen? Ik heb geen idee hoe zoiets werkt.

[ Voor 7% gewijzigd door Impry op 20-02-2018 16:40 ]

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:56

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Impry schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 16:40:
Over led-lampen gesproken;
https://www.lampen24.nl/s...alkpendellamp-pierre.html
In de comments staat: "The built-in LEDs do not allow this."

Is er geen enkele mogelijkheid om zo'n lamp te dimmen? Ik heb geen idee hoe zoiets werkt.
Nope geen mogelijkheid vermits er een CC (constant Current) bron inzit die ten alle tijden de stroom optimaal houd.

Vraagje: in mijn woonkamer heb ik een tv meubel kast gedoe staan (grote kast) en langs beide zijde een stop contact. Deze stopcontacten worden uitgebreid met telkens +1 maar ik had voorzien om rechts ook 4x rj45 en coax+rj45 (ip tv)
2x rj45 voor teaming van de nas, moet ik nog wel een router kopen die dat ondersteund :F
1x rj45 voor printer
1x rj45 voor media player

Nu bedenk ik me dat dit niet zo'n goed idee is om dat dan alle aansluitingen met alle nodige kabels in het zicht liggen. Alsook heb ik wrs in de toekomst daar geen 4 rj45 stekkers, nas zou naar vals plafond in de gang kunnen verhuizen

Dan zou ik beter dus een deel stop contacten in het midden houden + 2xrj45

Recap:
Links: blinde doos voor cat6 kabel door te verbinden +stopcontact
Midden: 2x rj45 + 2xstopcontact
Rechts: blijft de coax + rj45 staan (coax is niet langer volgens mij)+ stopcontact

Wat denken jullie

[ Voor 48% gewijzigd door Damic op 20-02-2018 20:04 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gewoon 1x een dubbel uitgevoerd en bekabeld RJ45 doosje en voor de rest lekker een switch in je kast leggen. Stuk goedkoper en meer aansluitingen.
Die ene RJ45 jaag je netwerk overheen en die andere patch je door naar de meterrkast voor je evt vaste telefonie. Of iets anders, wat jij wilt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@The Eagle ik heb al een deel gekocht gehad zoals die RJ45 delen.
Dus als ik het goed heb
Links: stopcontact
Midden: 2x stopcontact +2xrj45
Rechts stopcontact + coax+rj45

Ik bedenk me juist dat ik die doorverbinding links niet meer ga nodig hebben dus daar moet ik nog eens over nadenken wat ik daar mee gaan doen (=op een rj45 contact zetten of doorverbinden naar patch paneel)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:04
Gewetensvraag :+

Ik moet voor de bijkeuken nog vloertegels uitzoeken, nou heb ik in de badkamer en wc dezelfde vloertegels gebruikt (logisch)

Zelfde tegels voor de bijkeuken gebruiken (ruimte naast wc) of is dat 'too much' ?
Betreft een ruimte van plusminus 6 M² waar de wasmachine etc komt te staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:12
FabianGTI schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 10:43:

Ik moet voor de bijkeuken nog vloertegels uitzoeken, nou heb ik in de badkamer en wc dezelfde vloertegels gebruikt (logisch)

Zelfde tegels voor de bijkeuken gebruiken (ruimte naast wc) of is dat 'too much' ?
Waarom niet? Kosten?

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik denk dat hij eerder bang is voor een stijlfout. Zelf houd ik wel van zo veel mogelijk dezelfde vloeren in huis. Dus inderdaad badkamer & wc hetzelfde. Bijkeuken zou ik hetzelfde doen als de direct aangrenzende ruimte (vaak hal) TENZIJ er een hoogteverschil is, dan maakt het (mij) niet zo veel meer uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 13:07
FabianGTI schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 10:43:

Zelfde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
Neuh, kosten vallen wel mee (6 M² is iets van 180 euro) , was even bang dat het teveel van het goede zou worden
Anderzijds was ik een beetje bang dat het weer rommelig zou worden als ik verschillende soorten zou hebben
Tehh schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 11:06:
[...]

Ik denk dat hij eerder bang is voor een stijlfout. Zelf houd ik wel van zo veel mogelijk dezelfde vloeren in huis. Dus inderdaad badkamer & wc hetzelfde. Bijkeuken zou ik hetzelfde doen als de direct aangrenzende ruimte (vaak hal) TENZIJ er een hoogteverschil is, dan maakt het (mij) niet zo veel meer uit.
Badkamer, WC en bijkeuken vloer zijn verhoogd inderdaad, bijkeuken was eerder namelijk een badkamer

Maargoed, gewoon zelfde tegels dus! :)
Vanavond komt de stukadoor ook nog weer even langs om een prijs te maken om de hal te stuccen, en dan ga ik zo langzamerhand toch eindelijk naar de eindstreep na 2 jaar verbouwen *O*
Net ook nog maar weer wat elektrospul besteld, eens kijken hoe die Philips Dimtone inbouwspots bevallen :P

[ Voor 4% gewijzigd door FabianGTI op 21-02-2018 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:54

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Als ik een vloer heb van 6cm dikke betontegels (op zand), is het dan handig/raadzaam om daar beton overheen te storten? En hoe dik zou die laag dan moeten zijn?

Situatie: Ik heb een tuinhuisje staan en dat heb ik op betontegels gefundeerd. Maar als het hard regent, loopt het water onder de muurtjes door en is het in het huisje nat(tig). De tegels steken dus onder de muur door, dus die er even onderuit halen is niet makkelijk. Dit is ook meteen de reden waarom het nat wordt binnen, water loopt over de tegels onder de muur door. Ik ben van plan om de tegels rondom tot aan de muur af te zagen (dan blijft er geen water meer op staan dat onder de muur door kan kruipen), maar ik dacht dat een betonnen vloertje storten misschien net zo handig is. Ik heb ruimte om ca 5-7cm te storten.

Meer situatie (onderste laag van de muren):
Afbeeldingslocatie: https://4.bp.blogspot.com/-klnRiHiPNJA/V55fRF3i9XI/AAAAAAAAGKo/U06UUgqsOTY37xrS_JrWeomQbUUHLNxLACLcB/s700/_MG_6262.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door zonoskar op 21-02-2018 13:37 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

En een verhoogd vloertje in je schuurtje timmeren? De blokhut van mijn moeder heeft dat ook. Dan kan je water onder de vloer door "stromen". Lijkt mij voor een schuur een snellere en goedkopere oplossing dan een vloer er in te storten.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Maar dan blijft het vochtig in het tuinhuisje.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

zonoskar schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:32:
Als ik een vloer heb van 6cm dikke betontegels (op zand), is het dan handig/raadzaam om daar beton overheen te storten? En hoe dik zou die laag dan moeten zijn?

Situatie: Ik heb een tuinhuisje staan en dat heb ik op betontegels gefundeerd. Maar als het hard regent, loopt het water onder de muurtjes door en is het in het huisje nat(tig). De tegels steken dus onder de muur door, dus die er even onderuit halen is niet makkelijk. Dit is ook meteen de reden waarom het nat wordt binnen, water loopt over de tegels onder de muur door. Ik ben van plan om de tegels rondom tot aan de muur af te zagen (dan blijft er geen water meer op staan dat onder de muur door kan kruipen), maar ik dacht dat een betonnen vloertje storten misschien net zo handig is. Ik heb ruimte om ca 5-7cm te storten.

[afbeelding]
De tegel dikte is het probleem niet, tenzij je een vrachtwagen neerzet in het huisje moet dat voldoende zijn.

ik zou eerder waterbestendige fundatiebalken tussen stenen vloer en houtmuur plaatsen (plastic meuk) die zijn bij de betere blokhut toko te koop. denk aan 25,- per 2,7m ofzo

Zelf zou ik een stap extra nemen en bv tempex 100 10cm a 20cm als " ondergrond" ipv cement voor de schuur gebruiken wat zand er onder en erboven om te kunnen " vlakken" maar het isoleert gelijk tegen grond kou.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

vso schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 14:47:

ik zou eerder waterbestendige fundatiebalken tussen stenen vloer en houtmuur plaatsen
Dat zit er inderdaad tussen, van die composiet balken. Op de foto te herkennen aan de donkere kleur. EPS isolatie er onder is nu een beetje te laat, alles staat al :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

zonoskar schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 15:36:
[...]

Dat zit er inderdaad tussen, van die composiet balken. Op de foto te herkennen aan de donkere kleur. EPS isolatie er onder is nu een beetje te laat, alles staat al :)
jij vroeg toch 8) maar dan nog kan je EPS op de vloer leggen. (ga ik ook doen) isolatie is altijd goed om te koelen /verwarmen. anders graaf je het een beetje in..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-08 10:30
Dag heren, ik ben met een flinke verbouwing bezig van een oude woning en nu moet ik een sleuf frezen van de benedenverdieping naar de bovenverdieping om een elektrabuis aan te kunnen leggen. Het zijn houten verdiepingsvloeren, maar nu zou ik het liefste niet die vloer eruit moeten trekken om de sleuf door te kunnen zetten. Kan een van jullie hier z'n licht eens op laten schijnen?

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

RevellNL schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 15:50:
Dag heren, ik ben met een flinke verbouwing bezig van een oude woning en nu moet ik een sleuf frezen van de benedenverdieping naar de bovenverdieping om een elektrabuis aan te kunnen leggen. Het zijn houten verdiepingsvloeren, maar nu zou ik het liefste niet die vloer eruit moeten trekken om de sleuf door te kunnen zetten. Kan een van jullie hier z'n licht eens op laten schijnen?
je bent wel erg radikaal .. ooit gehoord van het fenomeen "houtboor" ik zou me daar bv voor laten lichten bij de lokale doe het zelf zaak. ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
vso schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 15:54:
[...]

je bent wel erg radikaal .. ooit gehoord van het fenomeen "houtboor" ik zou me daar bv voor laten lichten bij de lokale doe het zelf zaak. ?
Maar met een houtboor heb ik een gat in de verdiepingsvloer, geen sleuf in de muur, dan moet ik m'n kabel uit de muur laten komen om naar de volgende verdieping te gaan, en hem daar vervolgens weer de muur in bonjouren?

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

RevellNL schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 15:56:
[...]
Maar met een houtboor heb ik een gat in de verdiepingsvloer, geen sleuf in de muur, dan moet ik m'n kabel uit de muur laten komen om naar de volgende verdieping te gaan, en hem daar vervolgens weer de muur in bonjouren?
Tja je kan ook de kabel naar buiten laten gaan door de muur en buiten langs 20cm hoger de muur weer in ofzo maar meer opties zijn er niet. of je moet het netjes doen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Laatst online: 19-09 15:31
Het zal toch een kwestie zijn van 2-3 planken van de vloer loshalen.
Ik kan me daarnaast voorstellen dat wanneer je met electra bezig gaat, het toch wel handig is om de vloeren (deels) open te leggen.

(Tijdens onze verbouwing lagen zowel op de begane grond als op de verdieping een groot deel van de tijd een aantal planken los om zo goed bij verwarmingsbuizen en electra te kunnen)

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijlemanz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 10:20
Zal je toch moeten doen. Bij mijn verbouwing heb ik een sleuf getrokken naar boven en tussen de vloer laten terugkomen. Daar moet het vervolgens af en toe door een balk heen (of het ligt er tussen), daar heb je je kolomboor voor nodig.

Voor het opentrekken van de vloer huur/koop dan een spijkertrekker, scheelt een hoop gekloot. Pas met het verwijderen van de planken op dat je de mes en groef niet sloopt.

[ Voor 10% gewijzigd door tijlemanz op 21-02-2018 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
Spoetnik385 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 16:03:
[...]

Het zal toch een kwestie zijn van 2-3 planken van de vloer loshalen.
Ik kan me daarnaast voorstellen dat wanneer je met electra bezig gaat, het toch wel handig is om de vloeren (deels) open te leggen.

(Tijdens onze verbouwing lagen zowel op de begane grond als op de verdieping een groot deel van de tijd een aantal planken los om zo goed bij verwarmingsbuizen en electra te kunnen)
tijlemanz schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 16:03:
[...]

Zal je toch moeten doen. Bij mijn verbouwing heb ik een sleuf getrokken naar boven en tussen de vloer laten terugkomen. Daar moet het vervolgens af en toe door een balk heen (of het ligt er tussen), daar heb je je kolomboor voor nodig.

Verdieping is houtbouw?
Ja, het betreft een oude woning die nu compleet gestript is en waar we beginnen met opbouw nu, het zijn allemaal houten verdiepingsvloeren. Het plafond op de benedenverdieping is er compleet uit dus ik kijk tegen de vloer van de bovenverdieping aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijlemanz
RevellNL schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 16:06:
[...]

[...]

Ja, het betreft een oude woning die nu compleet gestript is en waar we beginnen met opbouw nu, het zijn allemaal houten verdiepingsvloeren. Het plafond op de benedenverdieping is er compleet uit dus ik kijk tegen de vloer van de bovenverdieping aan.
Als je plafond eruit ligt, dan hoeft de vloer niet open te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
tijlemanz schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 16:10:
[...]

Als je plafond eruit ligt, dan hoeft de vloer niet open te maken.
Ik ben inmiddels bang van wel? Ik wil van de benedenmuur een sleuf maken naar de muur op de eerste verdieping, die moet langs die houten vloer naar boven gaan lopen. Ik ben bang dat ik er dan toch een paar planken uit zal moeten gaan trekken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
RevellNL schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 16:14:
[...]

Ik ben inmiddels bang van wel? Ik wil van de benedenmuur een sleuf maken naar de muur op de eerste verdieping, die moet langs die houten vloer naar boven gaan lopen. Ik ben bang dat ik er dan toch een paar planken uit zal moeten gaan trekken..
Multitool erbij en raggen maar! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 23:26
[...]

Als je toch 1 plank los maakt(er van uitgaande dat een plank breder is dan een pvc pijp), dan kun je toch tussen de vloer een sleuf maken in de wand en dan ben je er toch? als het netjes gespijkerd zit kun je het weer terug spijkeren en met schroeven overigens net zo makkelijk. :)

bl44t

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tijlemanz
[...]

Je kan de sleuf trekken tot vlak tegen het hout, vervolgens kan je men een steenbeitel "om de vloer heen'' en eenmaal boven de vloer verder sleuven. Met stuccen zie je daar toch niks meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
tijlemanz schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 16:18:
[...]

Je kan de sleuf trekken tot vlak tegen het hout, vervolgens kan je men een steenbeitel "om de vloer heen'' en eenmaal boven de vloer verder sleuven. Met stuccen zie je daar toch niks meer van.
Zo doe ik dat ook, makkelijkst om vanaf boven te beginnen want daar kun je er het beste bij en sta je geen stof te happen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RevellNL
tijlemanz schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 16:18:
[...]

Dat gaat 'm worden inderdaad, thanks! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
zonoskar schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:32:

[afbeelding]
Als het water naar binnen loopt, zijn de hoogtes niet goed:
- bebouwing ruim boven maaiveld
- afschot van bestrating/tuin van de bebouwing af

Als je al kunststof fundatiebalken heb is inderdaad waarschijnlijk een laagje beton storten de beste oplossing. Een wapeningsnetje op de tegels leggen en 5 cm beton er bovenop zou stevig genoeg moeten zijn.
Het enige waar ik over twijfel is de vorstbestendigheid van zo'n vloer. Bij vorst wordt alles omhoog gewerkt en zou vanwege de gefragmenteerde ondergrond van tegels de vloer bij vorst kunnen breken.

Waar ik geen ervaring mee heb is EPDM. Mogelijk zou je nette stroken bijna onzichtbaar op vloer en fundatiebalk kunnen lijmen. Dat kan aan de binnenkant maar ook aan de buitenkant. Geen idee of de standaard epdm-lijm ook hecht op beton.

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
nokiaan958GB schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 21:59:
[...]

Als het water naar binnen loopt, zijn de hoogtes niet goed:
- bebouwing ruim boven maaiveld
- afschot van bestrating/tuin van de bebouwing af

Als je al kunststof fundatiebalken heb is inderdaad waarschijnlijk een laagje beton storten de beste oplossing. Een wapeningsnetje op de tegels leggen en 5 cm beton er bovenop zou stevig genoeg moeten zijn.
Het enige waar ik over twijfel is de vorstbestendigheid van zo'n vloer. Bij vorst wordt alles omhoog gewerkt en zou vanwege de gefragmenteerde ondergrond van tegels de vloer bij vorst kunnen breken.

Waar ik geen ervaring mee heb is EPDM. Mogelijk zou je nette stroken bijna onzichtbaar op vloer en fundatiebalk kunnen lijmen. Dat kan aan de binnenkant maar ook aan de buitenkant. Geen idee of de standaard epdm-lijm ook hecht op beton.
hecht wel op beton (iets met 2 lagen lijm, eerste als "hechtprimer). Maar zodra de lijm nat/vochtig wordt dan "verzeept" de lijm en zit deze niet meer vast. Dus is ook geen optie.

PSN - M4uSzi // -

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:39
PaT schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:56:
En een verhoogd vloertje in je schuurtje timmeren? De blokhut van mijn moeder heeft dat ook. Dan kan je water onder de vloer door "stromen". Lijkt mij voor een schuur een snellere en goedkopere oplossing dan een vloer er in te storten.
Dit lijkt me inderdaad de beste oplossing.
zonoskar schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 14:13:
Maar dan blijft het vochtig in het tuinhuisje.
Hiervoor zou ik dan zorgen dat er lucht onder de verhoogde vloer door kan. Kwestie van wat beluchtingsgaten maken.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

• sorted.bits
  • Laatst online: 18-09 19:30
Ik ben al een halve dag aan het googlen, maar kan nog niet echt een bevredigend resultaat vinden, dus vandaar dat ik hier even post.

Ik heb aan 1 kant van mijn huis een heg op de perceelsgrens staan, deze heg loopt van voor naar achter en dat is ongeveer 60 meter. Ik zou deze heg graag van onder verlichten, omdat de tuin nu zo'n ontzettend donker hol is. De grond spots moeten dus ook daadwerkelijk in de grond komen (er liggen geen stenen).

Nu ben ik wel allerlei grondspots tegengekomen, stel ik wil elke 2 meter een grondspot dan moet ik er dus al 30 hebben. De prijzen die ik tegen ben gekomen zijn echt wel een beetje om te huilen (30 a 40 euro per stuk) en meestal gaat het dan om spots met max 1W aan licht. Is dit genoeg? Het hoeft niet FEL verlicht te zijn.

Iemand een idee hoe ik dit mooi kan oplossen?

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
sorted.bits schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 14:37:
Ik ben al een halve dag aan het googlen, maar kan nog niet echt een bevredigend resultaat vinden, dus vandaar dat ik hier even post.

Ik heb aan 1 kant van mijn huis een heg op de perceelsgrens staan, deze heg loopt van voor naar achter en dat is ongeveer 60 meter. Ik zou deze heg graag van onder verlichten, omdat de tuin nu zo'n ontzettend donker hol is. De grond spots moeten dus ook daadwerkelijk in de grond komen (er liggen geen stenen).

Nu ben ik wel allerlei grondspots tegengekomen, stel ik wil elke 2 meter een grondspot dan moet ik er dus al 30 hebben. De prijzen die ik tegen ben gekomen zijn echt wel een beetje om te huilen (30 a 40 euro per stuk) en meestal gaat het dan om spots met max 1W aan licht. Is dit genoeg? Het hoeft niet FEL verlicht te zijn.

Iemand een idee hoe ik dit mooi kan oplossen?
In China (Aliexpress, Lightinthebox, Ebay o.i.d.) bestellen?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Op laagspanning zou ik dat prima uit het buitenland durven te bestellen. Spul op 230V zou ik niet zonder meer doen.

• sorted.bits
  • Laatst online: 18-09 19:30
ThinkPadd schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 14:45:
Op laagspanning zou ik dat prima uit het buitenland durven te bestellen. Spul op 230V zou ik niet zonder meer doen.
Probleem is echter dat wanneer ik dus 30 van die lampen aansluit, ik niet precies weet wat ik nodig heb qua driver/voeding. De meeste setjes die je ziet zijn 6 lampjes, met de opmerking dat het niet verder mag zijn dan 3 meter.

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
is een lichtslang niet een optie?

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-09 21:06
Of kijken naar spots die erg breed stralen zodat je er minder nodig hebt?
2 of 3 meter uit elkaar scheelt al 10 spots.

• CappieL
Afhankelijk of je op 0 en 60 meter een spot doet, scheelt er ook weer 2.

Spots 2 meter uit elkaar is al best wel dicht bij elkaar (afhankelijk van de lichtbundelhoek natuurlijk).
Afhankelijk van de soort haag (let er op dat ie in de zomer misschien wel breder / voller kan worden) zet je de spots ook niet te ver 'onder' je haag.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ger schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 10:22:
[...]
Dit lijkt me inderdaad de beste oplossing.
Ik vind dat geen oplossing aangezien het dan altijd vochtig is (of iig kan zijn) in het huisje. Dus je kunt vergeten om daar dozen of iets anders wat niet tegen vocht kan neer te zetten.

Ik ga denk ik de tegels rondom wegzagen, dan kan het regenwater de grond in trekken en blijft niet op de tegels staan en daarmee onder de muur door. Daarnaast een vloertje storten voor het geval dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
Zo, gisteravond stukadoor langs geweest

Maandag gaat hij de hal verder stuccen (precies geluk, er viel een klus tussenuit/schoof op), prijs is wel pittig omdat de hal vrij lastig is (wanden en plafond)

Bijkeuken wordt dit weekend verder gestuct, en de woonkamer wordt verder geschilderd

Het begint weer ergens op te lijken *O*

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
zonoskar schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 15:39:
[...]

Ik vind dat geen oplossing aangezien het dan altijd vochtig is (of iig kan zijn) in het huisje. Dus je kunt vergeten om daar dozen of iets anders wat niet tegen vocht kan neer te zetten.

Ik ga denk ik de tegels rondom wegzagen, dan kan het regenwater de grond in trekken en blijft niet op de tegels staan en daarmee onder de muur door. Daarnaast een vloertje storten voor het geval dat.
Ik zou indd de tegels weg slijpen/zagen. En dan zou ik rond het tuin huisje een "gootje" creëren van grind pad/strook. En dan betonvloertje.

PSN - M4uSzi // -

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:28
Onze afzuigkap werkt nu op basis van recirculatie met als gevolg toch nog veel etensgeuren die lang blijven hangen. De afzuigkap kan ook naar buiten worden aangesloten lees ik in het boekje. Advies is een 150mm buis te gebruiken. Dit betekent een gat boren van 150mm door de buitengevel. Lees dat een diamantboor hier geschikt voor is met statief maar die moet je bevestigen aan de muur als je horizontaal wilt boren? Of heeft iemand een andere oplossing?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ja die moet je vast zetten met 1 of max 2 bouten in de muur en dan kun je recht boren Sommige doen dat ook vanuit de losse pols maar is niet aan te raden, wat je ook kan doen is je gat aftekenen en dan rond gaan met een 8mm boor en daarna uitkappen, daarna afwerken.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat idd. Hou bij een diamantboor echter ook rekening met een waterbad. Die dingen zijn watergekoeld. En die dingen zijn ook hol dus wel ff iets neerleggen om een stenen cilinder van 15cm doorsnee op te kunnen vangen.
Persoonlijk zou ik een flinke SDS boor pakken en een beitel en vuistje. Paar rijen stenen ben je zo doorheen.

Having said that: maak je wel regelmatig je filters schoon of vervang je ze?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
Ik wil inbouwspotjes in een reeds bestaand en afgewerkt plafond gaan plaatsen, maar ik loop eigenlijk meteen tegen een probleem aan. Hoe krijg je de nieuwe snoeren van de centraaldoos naar de spotjes (of andersom)?

Ik had het idee om vanuit de centraaldoos nieuwe draden te leggen naar waar de spotjes moeten komen. Dus een stukje flexibele pvc-buis op het plafond leggen en zo de snoer naar het gat begeleiden.
Maar de centraaldoos zelf voorkomt dat je dat kunt doen. Die doos schermt het hele plafond af.
Hoe kom je dan vanuit de doos op het plafond zelf? Zou dat normaal via niet-gebruikte spruiten moeten?
Als ik nu in die doos kijk dan lijken alle spruiten al gevuld, wat ik overigens ook vreemd vond.

Als ik zo wat in de rondte Google dan lijken hele volksstammen achteraf spotjes te plaatsen, maar hoe ze dat dan doen krijg ik niet gevonden. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
The Eagle schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 20:45:
Dat idd. Hou bij een diamantboor echter ook rekening met een waterbad. Die dingen zijn watergekoeld. En die dingen zijn ook hol dus wel ff iets neerleggen om een stenen cilinder van 15cm doorsnee op te kunnen vangen.
Persoonlijk zou ik een flinke SDS boor pakken en een beitel en vuistje. Paar rijen stenen ben je zo doorheen.

Er zijn ook boren voor droog boren.
Voordeel, geen last van vocht.
Nadeel, last van (veel) stof :+

Scheelt als je van buiten naar binnen gaat, vlak voor het einde stoppen en handmatig verder of stof neer laten dalen en heel rustig laatste stukje doen.
Zelf heb ik het met een dozenboor gedaan en een vuistje en beitel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Even hier op in hakend.. nat boren kan, pak er een nat droog zuiger bij(twee mans klus) en zeil onder het te boren gat. Ik weet niet wat je situatie is, maar je kan altijd van boven (eerste verdieping) sleuven in de vloer leggen om daar de leidingen te leggen naar de centraal doos.

Tip maak even een mal waar de boor precies in valt, spijker deze vast zodat je bij het beginnen met boren niet het plafond kapot maakt, een spijker gat is makkelijker weg te werken dan boor schade.

[ Voor 26% gewijzigd door Aapie op 23-02-2018 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Schijnt nogal veel ijzerwerk in onze muren te zitten. De buren hebben het zelf geprobeerd te boren maar liepen vast. Uiteindelijk laten doen voor €150. Is niet echt DIY maar denk dat ik het gat laat boren. Koof maak ik zelf.

@The Eagle Filters vervang ik twee keer per jaar maar geurtjes blijven helaas.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 21:57
Bo0bz schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 18:06:
Onze afzuigkap werkt nu op basis van recirculatie met als gevolg toch nog veel etensgeuren die lang blijven hangen. De afzuigkap kan ook naar buiten worden aangesloten lees ik in het boekje. Advies is een 150mm buis te gebruiken. Dit betekent een gat boren van 150mm door de buitengevel. Lees dat een diamantboor hier geschikt voor is met statief maar die moet je bevestigen aan de muur als je horizontaal wilt boren? Of heeft iemand een andere oplossing?
Ik heb destijds een betonboringen bedrijf gebeld, of ze niet even op vrijdagmiddag op weg naar huis langs wilden rijden...

Die man boorde uit de losse pols met zo'n droge diamantboor een rond 130 gat, zo door de binnen en daarna de buitenmuur heen. Nog geen 10 minuten werk, en het gat is zo netjes dat er niet eens een afwerkplaat overheen hoeft. Voor 50 euro klaar.

Stof viel me reuze mee. Maar dat is wel kalkzandsteen binnenmuren en bakstenen buitenmuren. Als het beton is, wordt het een ander verhaal natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Trasos schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 00:40:
Als ik zo wat in de rondte Google dan lijken hele volksstammen achteraf spotjes te plaatsen, maar hoe ze dat dan doen krijg ik niet gevonden. :?
Vaak nemen mensen het niet zo nauw, gewoon wat kabeltjes over het plafond leggen (snoer) en wat gaten maken
Of het in de praktijk ook goed werkt weet ik niet, ik kon de spotjes gelukkig voorbereiden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Dirtbiter schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 08:43:
[...]

Ik heb destijds een betonboringen bedrijf gebeld, of ze niet even op vrijdagmiddag op weg naar huis langs wilden rijden...

Die man boorde uit de losse pols met zo'n droge diamantboor een rond 130 gat, zo door de binnen en daarna de buitenmuur heen. Nog geen 10 minuten werk, en het gat is zo netjes dat er niet eens een afwerkplaat overheen hoeft. Voor 50 euro klaar.

Stof viel me reuze mee. Maar dat is wel kalkzandsteen binnenmuren en bakstenen buitenmuren. Als het beton is, wordt het een ander verhaal natuurlijk.
Loont dus om even wat bedrijven af te bellen! Ga ik zeker even doen. Thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Dirtbiter schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 08:43:
[...]

Hier hetzelfde. Vrijdagmiddagboring voor 100 euro. Stof viel inderdaad reuze mee, maar de boring was dan wel watergekoeld. Mijn mannetje moest nog wel een stukje door mijn stalen latei heen (don't worry, dat stukje kon er echt af). Uurtje werk en inderdaad een keurig gat.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
@Bo0bz Als je zover bent om de boel aan te sluiten, neem dan spirobuis en gladde bochtstukken.
Stuk beter dan zo'n aluminium flexbuis die je ertussen frot en in de juiste vorm duwt. Die dingen geven veel luchtweerstand. Ik heb een tijdje terug de keuken verbouwd en heb de afzuigkap met 125mm diameter spirobuis aangesloten. Liefst had ik 150mm gedaan omdat dat ook zou passen op de afzuigkap, maar het moest op een bestaande dakdoorvoer helaas. Grotere diameter = meer volume bij lagere snelheid = minder lawaai en minder geurtjes.

Vergeet ook niet een terugslagklep, dit scheelt veel koude lucht die binnenkomt in de winterperiode.

Zie ook: ThinkPadd in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4"

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 23-02-2018 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Beits laat hout toch ademen?

In het dak vh speelhuisje vd kinderen is op een paar planken schimmel ontstaan. Dakbedekking was erafgewaaid tijdens een storm. De schimmel heb ik weg proberen te halen. Je blijft het zuen nog. Dat hout moet drogen natuurlijk. Maar zou ik het voor het zicht al wel kunnen beitsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
FabianGTI schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 08:49:
[...]

Vaak nemen mensen het niet zo nauw, gewoon wat kabeltjes over het plafond leggen (snoer) en wat gaten maken
Of het in de praktijk ook goed werkt weet ik niet, ik kon de spotjes gelukkig voorbereiden :+
Die snoeren over het plafond geloof ik wel.
Mijn vraag is meer hoe ze het überhaupt aangesloten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 15:03
Iemand ervaring met de h20 en/of r20 schuifdeursystemen van Storemax?

Ik wil op zolder schuifdeuren monteren, maar heb een beperkte inbouwdiepte. Dat wil zeggen: het schuine dak wordt aan weerszijden gedragen door een aantal verticale balken om de meter. Achter die balken ligt nu alle rommel. Voor die balken wil ik de kastdeuren maken.

Nou had ik ter voorbereiding tegen de bovenkan van de verticale balken een horizontale balk geschroefd. En eenzelfde balk op de vloer tegen de verticale balken.

De bedoeling was om tussen die 2 horizontale balken dan een ophangsysteem te monteren. Enige (mogelijke) probleem is nu dat de balken mogelijk niet breed/dik/diep genoeg zijn om een schuifsysteem tussen te monteren.

Ik ben daarom even benieuwd naar de minimale diepte die de h20 en r20 schuifsystemen hebben. Dus gemeten vanaf het punt dat aan de voorkant (boven of onder) het verst uitsteekt tot het punt dat aan de achterkant (boven of onder) het verst uitsteekt. Het gaat dan om dubbele deuren.

Hopelijk is het verhaal zo duidelijk genoeg. Anders kan ik nog wat foto's maken en plaatsen.

NB: tips voor andere schuifsystemen zijn ook welkom. Een optie is bijvoorbeeld een dubbele goot aan de boven- en onderzijde en daar platen zonder wielen doorheen laten lopen, maar dat glijdt natuurlijk voor geen meter.

[ Voor 10% gewijzigd door KlaasjeNL op 23-02-2018 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Laatst online: 16-09 13:47
KlaasjeNL schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:45:
Iemand ervaring met de h20 en/of r20 schuifdeursystemen van Storemax?
Yes! Heb het toegepast voor knieschotten op zolder. Werkt prima. Ik kan vanavond wat voor je meten, al weet ik wel dat het voorschrift van Storemax ruimer is dan nodig. Ik heb 2 deuren voor elkaar hangen, en ik meen me te herinneren dat ik er iets van 5mm af gehaald heb.

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:40

Exigence

dnkroz

The Eagle schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 20:45:

Afhankelijk van het materiaal van je muur kun je gewoon zelf droog boren. Heb ik zelf ook gedaan met ene Ø150mm buis door de muur. Heb zo'n boor (en dan nog een SDS adapter): https://www.toolstation.n...01/Diamantkernboor/p88128

En kleinere diameters (Ø50) ook wel door beton heen geboord (en dan zelf met een spuitfles water erbij).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OIoKfAGUplwMCJ367NWgRNbL/full.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door Exigence op 23-02-2018 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Is wel gevaarlijk als er geen blokkeerbeveiliging op de boormachine zit.
Als de boor vastslaat dan breek je je polsen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Laatst online: 09:34
Ik als niet meest ervaren klusser wil ook een projectje gaan doen. Boven mijn trapgat op de tweede verdieping heb ik een ruimte waar ik graag koffers & dozen zou willen opbergen. Een soort van vliering constructie als het ware.

De achtermuur (met lengte van ongeveer 330 CM) is de muur tussen mij en mijn buren, die moet stevig genoeg zijn om wat aan te hangen. Het huis is ongeveer 6-7 jaar oud.
Muur naar linkerkant (59 CM) is muur naar buiten, zou dus ook stevig moeten zijn. Muur naar rechts is van een utiliteitskoof, daar gaat de mechanische ventilatie van het huis onder andere door heen. Die zal dus niet heel stevig zijn.

Ik zal de vlieringachtige constructie gebruiken om spullen op te bergen, maar dit moet wel aardig wat gewicht kunnen dragen. Onder andere de kerstboom, gevulde verhuisdozen, etc zullen daar opgeborgen worden. Er zal echter niet over gelopen worden.

Nu dacht ik zelf eerst aan 4 balken van goede dikte met 90 graden hoeken en daar een rechthoekigframe van te maken, en hier op 3 of 4 plekken met raveeldragers een ondersteuningsbalk in te maken. Deze dan aan 2 kanten bevestigen in de muur.

Dit vervolgens aftimmeren met iets van gipsplaat aan de onderkant & bovenkant. hebben jullie nog een andere suggestie?

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2dthl1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
@feelthepower : Je zou de utiliteitskoof kunnen "openen" en verstevigen met een houten constructie. Later kun je deze constructie weer met gipsplaten repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:52

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Als het echt stevig moet zijn, in een balk gaten van 10 of 12mm boren om de 40cm ofzo. Balk tegen de muur houden, waterpas, gaten aftekenen op de muur.

Gaten boren in de muur met 10 of 12mm, chemisch anker in de muur spuiten en draadstang M10 of M12 in dat chemisch anker duwen. Laten drogen en daarna de balk over de draadstangen schuiven.

Carrosserierondel en moer er op. Steviger als dat ga je het niet krijgen me dunkt.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ik heb een kwaaitaal vloer 7m x 10m, nu zitten we te denken om dit eruit te slopen ..
online search = 10 a 15 euro per m2 a richtprijs inclusief afvoeren enzv (1200,- ?)
DIY= Sloophamer en container huur = 500,- .. dus 700 besparing ..

Afgezien van het wapenings staal, zitten er geen "lastige" plekken in huis (ja een trap die wellicht ondersteund moet worden) maar geen buizen of andere gekkigheid in de vloer.

Ik weet natuurlijk niet of ik kwa prijzen een bijna werkelijk bedrag heb .. maar zijn er mensen aanwezig die dit al gedaan hebben en een advies kunnen geven ?
Als ik het in 1 a 2 dagen zelf weggesloopt heb en erna moet puinruimen :) zie ik het wel zitten, echter als die "inhuur" het in een dag doet van a-z en ik ben een week bezig tja dan mogen ze komen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
Jellabie schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 14:43:
Als het echt stevig moet zijn, in een balk gaten van 10 of 12mm boren om de 40cm ofzo. Balk tegen de muur houden, waterpas, gaten aftekenen op de muur.

Gaten boren in de muur met 10 of 12mm, chemisch anker in de muur spuiten en draadstang M10 of M12 in dat chemisch anker duwen. Laten drogen en daarna de balk over de draadstangen schuiven.

Carrosserierondel en moer er op. Steviger als dat ga je het niet krijgen me dunkt.
Is wel heel stevig?
Je kunt toch gewoon een latje (22x45) op de lange muur maken met slagpluggen van rond 6 of 8 en om de 40-60 cm vastzetten? Zijkanten ook, dan hoef je alleen aan de voorkant een iets zwaardere balk te nemen. Als je het niet te plomp wilt maken kun je het ook nog een keer een lat aan het plafond maken in het midden van de voorste balk.

edit: en dan natuurlijk een plaatje erop (12 mm lijkt me voldoende) en eventueel onderzijde afwerken (gipsplaat/schilderen whatever).

[ Voor 7% gewijzigd door Aardappel op 23-02-2018 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
EJonk schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 11:44:
[...]

Yes! Heb het toegepast voor knieschotten op zolder. Werkt prima. Ik kan vanavond wat voor je meten, al weet ik wel dat het voorschrift van Storemax ruimer is dan nodig. Ik heb 2 deuren voor elkaar hangen, en ik meen me te herinneren dat ik er iets van 5mm af gehaald heb.
Dankje! Ben erg benieuwd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Heren, wat zijn jullie ervaringen met een verlaagd plafond in de badkamer?
Dit willen wij graag in onze nieuwbouwwoning doen op een betonnen plafond.

Normaal doe je dit met gipsplaten en laat je het stucen, maar ik wilde het volgende doen:
1) Rachelwerk van voorbehandelde watervaste (vuren?) balken op het plafond.
2) Watervast multiplex als plafond (met de randen goed ingesmeerd met houtlijm/ watervaste verf oid).

Is dit een goede optie? Of moet ik niet afwijken van het gipsplaten + Stucwerk?

Het grote voordeel van het watervaste multiplex is dat ik alles zelf kan en voor dat je met het multiplex flexibleren bent qua afwerken en montage van spotjes ed.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
Je wilt ook niet verder afwerken met stuc dan? Vraag me anders af of multiplex daar wel zo'n goede ondergrond voor is. En waarom zou multiplex handiger zijn voor spotjes? Of heb je het over opbouwspotjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:29

BCC

Atlas schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 18:42:

Normaal doe je dit met gipsplaten en laat je het stucen, maar ik wilde het volgende doen:
2) Watervast multiplex als plafond (met de randen goed ingesmeerd met houtlijm/ watervaste verf oid).

Het grote voordeel van het watervaste multiplex is dat ik alles zelf kan en voor dat je met het multiplex flexibleren bent qua afwerken en montage van spotjes ed.

Ik betwijfel zeer of dat goed blijft. Kijk eens naar Agnes platen oid. Volgens mij is daar ook een natte variant van. Laminaat aan het plafond == prutswerk imho. Je kan gips met ronde kanten trouwens pok gewoon sausen met structuurverf.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:52

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Atlas schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 18:42:

Metal studs, watervaste gyproc en gewoon afsmeren. Waarom stucken? Neem gewoon aba platen. Afsmeren, beetje schuren, primeren en schilderen.

Heb heel mijn huisje zo gedaan. Het verschil zie je niet of het nu bezet of afgesmeerd is.

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:37

breinonline

Are you afraid to be known?

KlaasjeNL schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:45:
Iemand ervaring met de h20 en/of r20 schuifdeursystemen van Storemax? [...]

Ik ben daarom even benieuwd naar de minimale diepte die de h20 en r20 schuifsystemen hebben. Dus gemeten vanaf het punt dat aan de voorkant (boven of onder) het verst uitsteekt tot het punt dat aan de achterkant (boven of onder) het verst uitsteekt. Het gaat dan om dubbele deuren.

Hopelijk is het verhaal zo duidelijk genoeg. Anders kan ik nog wat foto's maken en plaatsen.

NB: tips voor andere schuifsystemen zijn ook welkom. Een optie is bijvoorbeeld een dubbele goot aan de boven- en onderzijde en daar platen zonder wielen doorheen laten lopen, maar dat glijdt natuurlijk voor geen meter.
Ik heb een h20 op zolder. Die zit op de minimale afstand (rails ca. 1,5mm van elkaar). Met nog minder loopt je wieltje vast en passen de geleidewieltjes op de grond niet meer. Deurtjes zijn 12mm dik bij mij. Nadeel is dat je de deur in de voorste rails er niet meer in kan kantelen. Ik heb dus de achterste rails bevestigd met de hangers er al in en later de deur daaraan gemaakt. En de meegeleverde schroeven zijn te lang voor deze dikte dus je moet andere gebruiken. Totaal kom je dan op ongeveer 44 mm breedte uit.
feelthepower schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 14:10:
Ik als niet meest ervaren klusser wil ook een projectje gaan doen. Boven mijn trapgat op de tweede verdieping heb ik een ruimte waar ik graag koffers & dozen zou willen opbergen. Een soort van vliering constructie als het ware.

De achtermuur (met lengte van ongeveer 330 CM) is de muur tussen mij en mijn buren, die moet stevig genoeg zijn om wat aan te hangen. Het huis is ongeveer 6-7 jaar oud.
Muur naar linkerkant (59 CM) is muur naar buiten, zou dus ook stevig moeten zijn. Muur naar rechts is van een utiliteitskoof, daar gaat de mechanische ventilatie van het huis onder andere door heen. Die zal dus niet heel stevig zijn.

Ik zal de vlieringachtige constructie gebruiken om spullen op te bergen, maar dit moet wel aardig wat gewicht kunnen dragen. Onder andere de kerstboom, gevulde verhuisdozen, etc zullen daar opgeborgen worden. Er zal echter niet over gelopen worden.

Nu dacht ik zelf eerst aan 4 balken van goede dikte met 90 graden hoeken en daar een rechthoekigframe van te maken, en hier op 3 of 4 plekken met raveeldragers een ondersteuningsbalk in te maken. Deze dan aan 2 kanten bevestigen in de muur.

Dit vervolgens aftimmeren met iets van gipsplaat aan de onderkant & bovenkant. hebben jullie nog een andere suggestie?

[afbeelding]
Als je een framewerk van hout maakt en in je plafond bevestigd, dan moet je het altijd stevig genoeg kunnen maken.
vso schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 15:09:
Ik heb een kwaaitaal vloer 7m x 10m, nu zitten we te denken om dit eruit te slopen ..
online search = 10 a 15 euro per m2 a richtprijs inclusief afvoeren enzv (1200,- ?)
DIY= Sloophamer en container huur = 500,- .. dus 700 besparing ..

Afgezien van het wapenings staal, zitten er geen "lastige" plekken in huis (ja een trap die wellicht ondersteund moet worden) maar geen buizen of andere gekkigheid in de vloer.

Ik weet natuurlijk niet of ik kwa prijzen een bijna werkelijk bedrag heb .. maar zijn er mensen aanwezig die dit al gedaan hebben en een advies kunnen geven ?
Als ik het in 1 a 2 dagen zelf weggesloopt heb en erna moet puinruimen :) zie ik het wel zitten, echter als die "inhuur" het in een dag doet van a-z en ik ben een week bezig tja dan mogen ze komen.
Bij ons is de vloer door Balm verstevigd (door de vorige bewoners). Misschien slim om eens te kijken of dat niet kosteneffectiever is dan slopen en opnieuw doen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

breinonline schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 20:05:
[...]
Bij ons is de vloer door Balm verstevigd (door de vorige bewoners). Misschien slim om eens te kijken of dat niet kosteneffectiever is dan slopen en opnieuw doen.
ligt er aan hoe je kosteneffectief bekijkt, de kruipruimte is vrij "nat" . en ik zou ongeveer 1.5 jaar bezig zijn om daar alles in orde te maken (zal eerder langer zijn dan korter) .. Daarnaast moet de dekvloer ook weg voor vloerverwarming..

Als ik vloerverwarming en de rest "erop" even vergeet.. dan is het kosten verschil: (op basis van diy)
1500 tot 2000,- voor een diy kruipruimte isolatie project versus 3000 tot 5000 euro nieuwe vloer. Dus je praat over max 3000 euro extra kosten .. maar wel een tijd van 1 week (van sloop tot nieuwe vloer zonder dek laag)
versus 1 a 2 jaren project .. dat is me ook wel wat waard.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01:34
Hi all,

In de woonkamer van mijn appartement (1e verdieping) hebben wij het laminaat (met daaronder vloerbedekking :X ) verwijderd, hierbij hoopte ik dat de oneffenheden die ik voelde bij de koop op te lossen. Helaas blijkt 't in de vloer zelf zitten, een betonnen vloer waarin op sommige punten flinke kuiltjes te voelen zijn als je er over heen loopt.

Mede doordat het eerder ook al voelbaar was plus dat de buren (huurders bij kennismaking toevallig tegen hetzelfde lopen in een net gerenoveerd appartement, lijkt mij het verstandiger om dit goed aan te pakken. De oplossing die ik tegen kom na het zoeken online is het gebruik van egaliseermortel ( https://www.weberbeamix-d...lak/weber-egalisatie.html ), maar ik heb hier zelf geen ervaring mee.

Heeft iemand ervaring met het egaliseren van - vooral voelbare "verzakkingen" - dit type vloer of met dit spul? Deze video geeft naar mijn idee wel een goed beeld van de klus, maar ben benieuwd waar ik nog meer rekening mee moet worden gehouden wat hier niet besproken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Egaliseren met egaline werkt prima, maar als het echt verzakt dan heb je eerst een ander probleem wat je moet oplossen. Zijn er scheuren of staat het stil?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

vso schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 20:25:
[...]

ligt er aan hoe je kosteneffectief bekijkt, de kruipruimte is vrij "nat" . en ik zou ongeveer 1.5 jaar bezig zijn om daar alles in orde te maken (zal eerder langer zijn dan korter) .. Daarnaast moet de dekvloer ook weg voor vloerverwarming..

Als ik vloerverwarming en de rest "erop" even vergeet.. dan is het kosten verschil: (op basis van diy)
1500 tot 2000,- voor een diy kruipruimte isolatie project versus 3000 tot 5000 euro nieuwe vloer. Dus je praat over max 3000 euro extra kosten .. maar wel een tijd van 1 week (van sloop tot nieuwe vloer zonder dek laag)
versus 1 a 2 jaren project .. dat is me ook wel wat waard.
Alles eruit, Isoleren , schuimbeton en dekvloer is ook erg snel en een nette oplossing. Ben er zelf ook erg tevreden over hier 😀 Rn voor 1200 euro inclusief afvoeren kun je zelf weinig doen denk ik :)

[ Voor 6% gewijzigd door BCC op 24-02-2018 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01:34
BCC schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 08:54:
Egaliseren met egaline werkt prima, maar als het echt verzakt dan heb je eerst een ander probleem wat je moet oplossen. Zijn er scheuren of staat het stil?
Nee, er zijn geen scheuren. Het zijn dus echt een soort kuiltjes, maar ik weet niet of dit altijd al aanwezig is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
tagican schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 10:36:
[...]

Nee, er zijn geen scheuren. Het zijn dus echt een soort kuiltjes, maar ik weet niet of dit altijd al aanwezig is geweest.
Vullen met cement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Gewoon egaliseren. Speciekuip kopen / lenen (ik heb er nog wel 1 over), goeie mixer lenen, egalisatiemortel halen en gaan met die banaan. Is prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
tagican schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 10:36:
[...]

Bij mij op zolder had ik ook flink wat kuilen in het beton zitten. Je voelde de vloer gewoon 'golven' als je er met de blote voeten overheen liep. Heb er gewoon een ondervloer en laminaat overheen gelegd en je merkt er niets meer van.

Je kunt vloerbedekking natuurlijk ook niet vergelijken met een echte ondervloer. Schuim kan verder in elkaar worden gedrukt en uitzetten, juist om oneffenheden op te vangen.
Ik heb overigens eenvoudige rollen van de welbekende Zweedse meubelgigant gebruikt, maar je kunt ook van die dikke groene platen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:41

Amphiebietje

In de blubber

KlaasjeNL schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 12:36:
[...]

Bij mij op zolder had ik ook flink wat kuilen in het beton zitten. Je voelde de vloer gewoon 'golven' als je er met de blote voeten overheen liep. Heb er gewoon een ondervloer en laminaat overheen gelegd en je merkt er niets meer van.

Je kunt vloerbedekking natuurlijk ook niet vergelijken met een echte ondervloer. Schuim kan verder in elkaar worden gedrukt en uitzetten, juist om oneffenheden op te vangen.
Ik heb overigens eenvoudige rollen van de welbekende Zweedse meubelgigant gebruikt, maar je kunt ook van die dikke groene platen gebruiken.
Of een ondervloer genoeg is om de oneffenheden op te vangen hangt wel van de diepte en het formaat van de oneffenheden af. Bij mij in de flat dachten we ook "Dat kunnen we oplossen met een ondervloer", maar achteraf gezien hadden we beter eerst kunnen egaliseren omdat je op sommige plekken na het leggen van de ondervloer en het laminaat gewoon kan voelen dat het laminaat veel te ver inveert. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Na het debacle van vorige week dat de spanning van de andere kant kwam vandaag maar draad naar de DLP stopcontacten gebracht. Moest ik natuurlijk een stuk muur terug openbreken :(
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hDqvVTa.jpg

De woonkamer ziet er momenteel zo uit:
Links: (stopcontact + CAT6)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/D1SVa31.jpg
Midden (links op foto): 2x RJ45 + 2x stopcontacten
Rechts Stopcontact + Coax + rj45
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eS6myIo.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:38
Mensen. Kleine vraag.
Ik ga een grote verbouwing van de WK in. Dus ga ik ook opnieuw de WCD's overal plaatsen. Nu zit nog mijn computerhoek en audio hoek allemaal aangesloten via stekkerdozen op 4 WCD's en het zelfde geldt voor mijn audio hoek.
Vraag, dit zo laten of gewoon in beide hoeken een gigantische (ach, zijn er maar een stuk of 10 per hoek) gaan aanleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

10 op een rij krijg je nooit recht en ziet er dus ook niet uit imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Voor Niko is het max 5 naast elkaar en dat ziet er al raar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

gratis af te halen: https://www.hornbach.nl/s...tuks/5921105/artikel.html

Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/491/184/332/DV_120x116_5921105_01_4c_NL_20170620112532.jpg

De verpakking is open en enkele stroken gebruikt, maar ik heb het verder niet nodig en het staat in de weg :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-08-2024
Jellabie schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 14:43:

Gaten boren in de muur met 10 of 12mm, chemisch anker in de muur spuiten en draadstang M10 of M12 in dat chemisch anker duwen.
In dat gat draaien, mortel in buisje moet gemengd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Ik heb deze kraan van de IKEA. Maar die lekt. Het is een keramische kraan en ik vermoed dat er kalk tussen de keramische schijven zit. Hoe krijg ik dat er tussenuit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Jelte schreef op zondag 25 februari 2018 @ 13:00:
Ik heb deze kraan van de IKEA. Maar die lekt. Het is een keramische kraan en ik vermoed dat er kalk tussen de keramische schijven zit. Hoe krijg ik dat er tussenuit?
Uit elkaar halen en in de azijn leggen. Maar dat vind je overal op internet.

Als je veel kalk in je water hebt dan moet je je afvragen of je wel keramische schijven wilt hebben. Of dit werkje jaarlijx doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
maartend schreef op zondag 25 februari 2018 @ 14:50:
[...]

Uit elkaar halen en in de azijn leggen. Maar dat vind je overal op internet.

Als je veel kalk in je water hebt dan moet je je afvragen of je wel keramische schijven wilt hebben. Of dit werkje jaarlijx doen
tja, dat uit elkaar halen, dat zie ik niet zo. Wat is gangbaar?

En kalk valt hier in Nijmegen wel mee. Kraan zit er al 6 jaar ofzo. Zit nog garantie op, maar waar zou de bon zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Draaiknoppen verwijderen, bussen er uithalen, daar zit vermoedelijk zooi kalk. Tja, dit zul je zelf even moet uitvogelen, heb niet zulke kranen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Bij warm ging het makkelijker. Waarvan ik dacht dat niet goed was, bleek dus wel goed te zijn, maar kapot.
Maar gelukkig lukte het net anders. Hopelijk gaat het werken. Anders nieuwe kraan.

edit: So far, so good :)

[ Voor 6% gewijzigd door Jelte op 26-02-2018 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

BCC schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 08:56:
[...]

Alles eruit, Isoleren , schuimbeton en dekvloer is ook erg snel en een nette oplossing. Ben er zelf ook erg tevreden over hier 😀 Rn voor 1200 euro inclusief afvoeren kun je zelf weinig doen denk ik :)
ik zat aan vbi renovatievloer te denken Afbeeldingslocatie: http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jpgv/verloren_bekisting_24_vbi_renovatievloer_www_vbi_nl.jpg

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Kan ook, heeft mijn zwager maar ben er zelf niet zon fan van, maar ik zit hier ook in moeras gebied. Dus liever geen kruipruimte dan een natte kruipruimte :) Qua prijs maakt het elkaar niet zoveel.

Als je het zelf doet: pas op met kruiwagens erop rijden. Ergens halverwege het storten van de dekvloer verdween de kruiwagen de kruipruimte in. Achteraf erg grappig :)

[ Voor 62% gewijzigd door BCC op 25-02-2018 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-09 13:05
Even een kort, niet zo bijzonder vraagje.

Mijn CV ketel wordt nu aangestuurd via AAN/UIT terwijl mijn CV ook modulerend ondersteund. Dit wil ik dus aanpassen dmv draadjes te verwisselen van 3-4 naar 1-2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ATitHd8MtO7fk308InT2W8dN/full.png

Nu mijn vraag:
Moet ik hiervoor de stroom van de CV ketel afhalen ivm stroom op de draadjes? Of is dit gewoon zwakstroom?
Pagina: 1 ... 66 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet voor luie zoekvraagjes.