Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4 Overzicht

Pagina: 1 ... 64 65 66 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Hogader
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 11:02
quote:
Harrie_ schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:29:
[...]
Het blad ligt er nu los op 'voor de show'. Ik ben nu bezig om het blad maximaal te schuren / af te werken. Zodra dat klaar is gaat er dezelfde beitslaag overheen als de houten stangen in mijn inloopkast.
Waar is het blad van gemaakt?

Met de afwerking zoals op de stangen gaat dat er wel mooi uit zien iig.

Fractal Design Define XL | Asus Maximus IV Extreme-Z | Intel Core i7 2600K | Prolimatech Genesis | Crucial M4 128Gb | HDD 3TB |G-Skill Ripjaws-X 16Gb | MSI N560GTX | Corsair HX850W | Samsung SH-B123L | Razer Lycosa, Lachesis, Sphex&Scarab | Logitech G35

• DropjesLover
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 11:23

DropjesLover

Terug van weggeweest

Vraagje dat hier iemand misschien wel weet...
Op zolder staat de verwarmingsketel.
Op de 1e verdieping komen 2 leidingen van boven langs een muur naar beneden.
Op de begane grond zie ik geen leidingen naar beneden komen (misschien aan de achterkant van de muur, in de garage, maar dat is bedekt met plaatmateriaal en kan ik nu niet bij).

Op de 1e verdieping zijn de radiatoren onder de ramen geplaatst. De leidingen lijken niet netjes langs/in de muren te liggen, maar gewoon onder de radiator recht de kamer over te steken. Ik heb geen idee waar een verdeelblok oid is.

Hoe lopen doorgaans de verwarmingsleidingen in een woning?

Reden is, over 1,5 week wordt er vloerverwarming ingefreesd op de 1e verdieping en dan zou het heel vervelend zijn als ik het beginpunt van de leidingen of het verdeelblok niet kan vinden...

Verbouwing verder loopt aardig, 2 weekenden en de badkamer is er uit en 2/3e van de kamers is ontdaan van behang. Zo'n goedkope ¤45 behangafstomer werkt best aardig. En de 21kg zware boorhamer van ¤180 heeft z'n taak goed volbracht :D

DropjesLover wijzigde deze reactie 12-02-2018 14:10 (12%)

^dat dus

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 11:29
quote:
PaT schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:34:
Ga je nog sleuven maken in dat blad? Ik had een vergelijkbare constructie rond mijn radiator zitten, maar merkte toch dat er heel veel warmte onder het blad bleef hangen. Daarnaast ben je het isolerend effect van de warme luchtlaag voor je raam langs kwijt. Na een paar jaar heb ik ze dus maar (deels) weer gesloopt.
Nee, ik hoop niet dat het in de toekomst problemen oplevert; gaan we dan wel zien :). In mijn vorige huis heb ik vergelijkbare bakken gemaakt en dat is toen goed bevallen.
quote:
Van steigerhout :*)
Ik gebruik best vaak steigerplanken om tafelbladen e.d. te maken; ik hou zelf totaal niet van de 'steigerlook' dus dan is het vaak de kunst om te schaven/schuren/beitsen totdat je niet meer ziet dat het oorspronkelijk steigerhout was. Dat is is hier ook de bedoeling...

Verplicht leesvoer voor iedereen die PHP pauperaal vindt...

• Jelte,89
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 20-02 16:26

Jelte,89

Woodworking

Waarom gebruik je dan geen vuren? Is in principe hetzelfde maar dan niet gehyped en dus goedkoper...

Revive the guild!

• Harrie_
@Jelte,89
Ik krijg het echt niet goedkoper gevonden hoor? Ik haal ook geen gebruikt steigerhout bij de bouwmarkt ofzo maar gewoon kaal, ongekramd steigerhout bij de houthandel. Spotgoedkoop!

• Reinier
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 11:16
@DropjesLover bij mijn huis (en mijn vorige) liepen de kunststof leidingen door een koof in de badkamer/toilet naar beneden. Vervoglens dwars door de kamers van radiator naar radiator. Zeker niet in de muren, dat komt volgens mij (bij vrij nieuwe woningen) niet voor.
Misschien heb je er iets aan.

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

quote:
Harrie_ schreef op maandag 12 februari 2018 @ 15:05:
@Jelte,89
Ik krijg het echt niet goedkoper gevonden hoor? Ik haal ook geen gebruikt steigerhout bij de bouwmarkt ofzo maar gewoon kaal, ongekramd steigerhout bij de houthandel. Spotgoedkoop!
Sorry, Mijn post was ook wel een beetje kort door bocht... Het is natuurlijk ook niet handig om een dubbeltje te besparen en daarvoor 100km te moeten rijden,

Het is alleen heel hard gegaan met de populariteit van steigerplanken, opeens wilden we 'allemaal' meubels van steigerhout en de prijs steeg de pan uit.

Ik bedoelde het meer als tip, vuren is amper/niet duurder en er zit minder werk voor je in om het netjes te krijgen.

Revive the guild!

• Harrie_
quote:
Jelte,89 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 15:20:
[...]

Sorry, Mijn post was ook wel een beetje kort door bocht... Het is natuurlijk ook niet handig om een dubbeltje te besparen en daarvoor 100km te moeten rijden,

Het is alleen heel hard gegaan met de populariteit van steigerplanken, opeens wilden we 'allemaal' meubels van steigerhout en de prijs steeg de pan uit.

Ik bedoelde het meer als tip, vuren is amper/niet duurder en er zit minder werk voor je in om het netjes te krijgen.
Nee klopt. Ik zie het ook altijd liggen bij de bouwmarkt (bij de houthandel ook wel ooit). Vooral het 'gebruikte' steigerhout of nieuw steigerhout met een white-wash/gebruikte look betaal je je scheel aan. Ik koop altijd kaal en ongebruikte steigerplanken, dan betaal je in feite gewoon de vuren-prijs. Vaak zelfs nog goedkoper omdat het niet geschaafd is en heel rauw gezaagd. Vervolgens leg ik dat een aantal weken binnen zodat het goed kan drogen en dan kan ik ermee aan de gang!

• Jellabie
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 10:37

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

quote:
DropjesLover schreef op maandag 12 februari 2018 @ 14:07:
Vraagje dat hier iemand misschien wel weet...
Op zolder staat de verwarmingsketel.
Op de 1e verdieping komen 2 leidingen van boven langs een muur naar beneden.
Op de begane grond zie ik geen leidingen naar beneden komen (misschien aan de achterkant van de muur, in de garage, maar dat is bedekt met plaatmateriaal en kan ik nu niet bij).

Op de 1e verdieping zijn de radiatoren onder de ramen geplaatst. De leidingen lijken niet netjes langs/in de muren te liggen, maar gewoon onder de radiator recht de kamer over te steken. Ik heb geen idee waar een verdeelblok oid is.

Hoe lopen doorgaans de verwarmingsleidingen in een woning?

Reden is, over 1,5 week wordt er vloerverwarming ingefreesd op de 1e verdieping en dan zou het heel vervelend zijn als ik het beginpunt van de leidingen of het verdeelblok niet kan vinden...

Verbouwing verder loopt aardig, 2 weekenden en de badkamer is er uit en 2/3e van de kamers is ontdaan van behang. Zo'n goedkope ¤45 behangafstomer werkt best aardig. En de 21kg zware boorhamer van ¤180 heeft z'n taak goed volbracht :D
Ik heb bij de ketel een collecteur geplaatst met kraantjes, zo heeft elke verwarming een aparte leiding die je ook nog eens apart kan afsluiten. Kost meer materiaal maar is ozo veel beter dan maar telkens aftakken zoals vroeger gebeurde (en nu ook als het cheap moet zijn. )

Ik weet niet hoe recent uw woning is, maar normaal worden de leidingen in de ruwbouw muur geslepen en daar gaat dan bezetting over.

De Nederbelg !

• DropjesLover

DropjesLover

Terug van weggeweest

quote:
Reinier schreef op maandag 12 februari 2018 @ 15:08:
@DropjesLover bij mijn huis (en mijn vorige) liepen de kunststof leidingen door een koof in de badkamer/toilet naar beneden. Vervoglens dwars door de kamers van radiator naar radiator. Zeker niet in de muren, dat komt volgens mij (bij vrij nieuwe woningen) niet voor.
Misschien heb je er iets aan.
Hmmm, geen koof, hele verdieping is gestript (vloeren, nagenoeg alle behang er af, etc).
quote:
Jellabie schreef op maandag 12 februari 2018 @ 15:42:
[...]

Ik heb bij de ketel een collecteur geplaatst met kraantjes, zo heeft elke verwarming een aparte leiding die je ook nog eens apart kan afsluiten. Kost meer materiaal maar is ozo veel beter dan maar telkens aftakken zoals vroeger gebeurde (en nu ook als het cheap moet zijn. )

Ik weet niet hoe recent uw woning is, maar normaal worden de leidingen in de ruwbouw muur geslepen en daar gaat dan bezetting over.
Woning is uit 1992, en het zal vast wel goedkoop gedaan zijn dan, want er komen zoals gezegd maar 2 pijpen uit het plafond naar beneden (paar cm van de muur), verder niks te zien.

Ziet een leidingzoeker het verschil tussen (waarschijnlijk stalen) verwarmingsleiding en beton wapening paar cm dieper?

Wat ook kan is kijken met een warmtecamera, maar waar leen je zo'n ding voor 15 minuten :/

^dat dus

• EMP
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 21-02 17:53

EMP

Krulloos! Maar nu met kinwol.

quote:
BCC schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:41:
Heeft er iemand evaring met het pas maken van ikea kasten op een zolder (dus schuine bovenkant) ? Is dat te doen of kan ik beter alles uit MDF gaan maken?
Ik heb een jaar terug een Pax 80cm korter gemaakt. De (dragende) zijpanelen zijn massief spaanplaat, de deurtjes karton met hardboard. De zijplaten was geen probleem dus, de deurtjes zoals bij zonoskar.

Als je het extra vast zet, of wat versteviging her en der aanbrengt is het in mijn ervaring meestal prima te doen.

So RAMdisk is *NOT* an installation procedure?

• Aardappel
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 10:56
quote:
Jeltel schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:37:
[...]
Daar ben ik dan weer een beetje huiverig voor. Ik heb het idee dat de isolatie markt echt een markt is van snel geld willen verdienen met beloftes die je niet goed kunt controleren.

Ik hoop dat hier wat ervaringsdeskundigen zitten met spouwmuurisolatie.
Je kunt naderhand op enkele plekken controleren d.m.v. een endoscoop

Anders zou je nog een warmtecamera kunnen gebruiken (misschien kan een isolatiebedrijf dit ook als bewijs aanvoeren?).

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 11:00

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

quote:
DropjesLover schreef op maandag 12 februari 2018 @ 16:04:
Wat ook kan is kijken met een warmtecamera, maar waar leen je zo'n ding voor 15 minuten :/
Misschien kun je in [IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera iemand vinden bij jou in de buurt.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• DropjesLover

DropjesLover

Terug van weggeweest

quote:
Ik wist niet dat die er was. Even vragen daar, thx!!

^dat dus

• Vliegvlug
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 07:11

Vliegvlug

Flight Simple

quote:
Heeft er iemand evaring met het pas maken van ikea kasten op een zolder (dus schuine bovenkant) ? Is dat te doen of kan ik beter alles uit MDF gaan maken?
Vraag het @harmageddon eens. ;)
harmageddon in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4"

Zijn ikea pax kasten, het kan dus. :)

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

Voordeel van ikea = het is ikea .. dat is ook meteen het nadeel :) btw kijk altijd ff naar ikeahackers als je twijfelt.

bij diktes meer dan 18mm kan je van uitgaan van karton vulling, met strategisch geplaatste houten latjes/blokken voor versteviging, draai of schroef gaten.

en ja er zijn menig pax kast onder de circelzaag beland voor schuine kasten :) let wel op de draairichting v.d deur :)

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

• CappieL
  • Registratie: november 2006
  • Nu online
Hier is ook de cirkelzaag in drie Pax kasten gegaan, zodat ze mooi tot het plafond konden reiken.
Kwam alleen maar hout tegen ;)

Dit in tegenstelling tot de BESTÄ, in het bovenblad zat inderdaad die kartonvulling. Toen ik er een schroef in wilde draaien, verdween deze door het blad. Bij de volgende schroef heb ik ringetjes gebruikt en mijn accuschroefmachine een tandje zwakker gezet.

PSN: Cappie85 (PS4)

• Hogader
Wat voor materiaal je krijgt bij IKEA is heel erg afhankelijk van prijsklasse en oa dikte van de planken. Echter vrij makkelijk vast te stellen, aangezien de sandwich met honingraad en kleine laagjes hout altijd een stuk lichter is dan een volledige spaanplaat met vineerlaag.

Fractal Design Define XL | Asus Maximus IV Extreme-Z | Intel Core i7 2600K | Prolimatech Genesis | Crucial M4 128Gb | HDD 3TB |G-Skill Ripjaws-X 16Gb | MSI N560GTX | Corsair HX850W | Samsung SH-B123L | Razer Lycosa, Lachesis, Sphex&Scarab | Logitech G35

• harmageddon
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 11:22
quote:
Dit is prima te doen. Ik ben juist voor de PAX kasten gegaan van Ikea omdat ze groot zijn en modulair. Met name dat laatste gaf voor mij de doorslag.
Als je alles zelf gaat maken op maat is het niet geheel modulair, met de pax serie (en andere series ook) is dit wel het geval. Even een lade verplaatsen of een plank verplaatsen is zo gedaan.
En een deel afzagen en op een andere plek vastzetten ook.
Als je wil kan ik meer detail foto's plaatsen.
Het frame van Ikea is spaanplaat. En mijn deuren heb ik gekozen voor de ¤23/stuk, want deze zijn van MDF.

harmageddon wijzigde deze reactie 13-02-2018 12:10 (6%)

DeepFM The best in house&dance!

• Goudvis
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 21-02 13:56
quote:
Hogader schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 08:29:
Wat voor materiaal je krijgt bij IKEA is heel erg afhankelijk van prijsklasse en oa dikte van de planken. Echter vrij makkelijk vast te stellen, aangezien de sandwich met honingraad en kleine laagjes hout altijd een stuk lichter is dan een volledige spaanplaat met vineerlaag.
PAX zit naar mijn idee wel bij IKEA's hogere segment. De zijkanten van die kasten zijn serieus zwaar, en wanneer je het gaat zagen merk je dat het qua vezeldichtheid bijna tussen MDF en spaanplaat in zit, qua gewicht tussen spaanplaat en multiplex (!).

• harmageddon
quote:
Goudvis schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 12:37:
[...]

PAX zit naar mijn idee wel bij IKEA's hogere segment. De zijkanten van die kasten zijn serieus zwaar, en wanneer je het gaat zagen merk je dat het qua vezeldichtheid bijna tussen MDF en spaanplaat in zit, qua gewicht tussen spaanplaat en multiplex (!).
Ik had 10 kasten gekocht en 10 MDF deuren, 20 planken, 10 standaard laden en 5 metalen lades (voor gereedschap).
Ben blij dat ze het allemaal naar de 2e verdieping hebben gebracht! (bezorgkosten ¤100).
Het is allemaal erg stevig geworden, extra schroeven tussen de kasten in voor zijdelingsestevigheid (met of zonder spatie?).
quote:
vso schreef op maandag 12 februari 2018 @ 23:16:
Voordeel van ikea = het is ikea .. dat is ook meteen het nadeel :) btw kijk altijd ff naar ikeahackers als je twijfelt.

bij diktes meer dan 18mm kan je van uitgaan van karton vulling, met strategisch geplaatste houten latjes/blokken voor versteviging, draai of schroef gaten.

en ja er zijn menig pax kast onder de circelzaag beland voor schuine kasten :) let wel op de draairichting v.d deur :)
Al mijn 10 deuren staan om minimaal 3 scharnieren. Zonder dat we die hebben moeten aanpassen.
2 extra kleine deuren bovenop hebben we wel een extra gat gemaakt voor een scharnier, die zitten met 2 scharnieren vast. We kwamen niet goed uit met de standaard voorgeboorde gaten voor de scharnieren.

harmageddon wijzigde deze reactie 13-02-2018 15:20 (36%)

• o2h
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 21-02 15:59
Goedemiddag, ik ben bezig een klein schuin dakje (en houten wandje) te isoleren, en zit even te twijfelen over materiaalkeuze. Het wordt een klein bergzoldertje, maar hoeft niet afgewerkt te zijn. Het is overigens het 'zoldertje' boven toilet en hal. Eerst een vloertje gelegd om niet door de gipsplaten te zakken, en de kieren dichtgekit/gepurd. Nu nog isoleren...

Dit is het geval:
Bouwjaar: ca. 1983
Dakbedekking, zoals aangebracht bij de bouw (van buiten naar binnen): pannen, panlatten, 2cm piepschuim, dakbeschot. Alleen beneden en boven een gording, verder niet (het is ook maar ca. 1,5 m hoog). Ik kan niet onder het piepschuim kijken of daar folie ligt.

Plan 1:
Ik weet niet of er ergens folie is gebruikt. Dus: 12 cm glaswol, klimaatfolie, en afwerken met gipsplaat.

Plan 2:
Er is waarschijnlijk geen folie gebruikt tussen dakbeschot en EPS, want 1983. Dus ik kan er gewoon aan de binnenkant EPS tegenaan lijmen, en dat met dampdichte folie afwerken (die folie is veel goedkoper dan klimaatfolie; en EPS lijmen is veel sneller dan glaswol + rachelwerk)

Wat denken jullie?

Foto's:
Links:
rechts
Die witte flinters zijn geen schimmels, maar spuitplamuur oid, wat er ooit op het onderliggende plafonnetje is gespoten, en blijkbaar ook door gat erboven terecht is gekomen.

Rechts:
links

• YaaD
  • Registratie: april 2005
  • Nu online
Informatieve vraag omdat ik op internet niet echt uitsluitsel kan vinden.

Is het toegestaan om een gasleiding (al dan niet met extra mantel) in bijvoorbeeld een zandcementvloer/betonvloer te storten?

bl44t

• Harrie_
quote:
YaaD schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 17:23:

Is het toegestaan om een gasleiding (al dan niet met extra mantel) in bijvoorbeeld een zandcementvloer/betonvloer te storten?
Toegestaan als gasleiding en mantel uit één deel bestaan (deze dus). Handig om deze alsnog in een schutbuis te mikken zodat de leiding altijd vervangbaar is over 30 jaar (mits je geen haakse bochten maakt).

• Paul Hewson
  • Registratie: maart 2003
  • Nu online
quote:
Harrie_ schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 18:22:
[...]

Toegestaan als gasleiding en mantel uit één deel bestaan (deze dus). Handig om deze alsnog in een schutbuis te mikken zodat de leiding altijd vervangbaar is over 30 jaar (mits je geen haakse bochten maakt).
Ik betwijfel het maar weet het niet zeker. Volgens mij is het juist niet toegestaan en moet het in een schutbuis maar heb de NPR 3378 op mijn werk liggen en dus niet bij de hand.

• Jellabie

Jellabie

quote:
Harrie_ schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 18:22:
[...]

In België moet het niet uit 1 stuk zijn iig, toevallig gisteren nog op een werf gezien. Die mannen waren een gasleiding aan het leggen die in het beton/zandcementvloer komt.

Het is een ijzeren buis met een gele hars over (waarschijnlijk brandwerend) maar die werd ter plekke op maat gemaakt en schroefdraad op getrokken voor de koppelingen.

De Nederbelg !

• Harrie_
quote:
Paul Hewson schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 21:17:
[...]
Ik betwijfel het maar weet het niet zeker. Volgens mij is het juist niet toegestaan en moet het in een schutbuis maar heb de NPR 3378 op mijn werk liggen en dus niet bij de hand.
Zoek je dat morgen even op dan en laat het weten? Ik ben niet bekend met enige norm of wet en baseer dit puur op wat ik zelf al tig keer heb gezien.
quote:
Jellabie schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 22:22:
[...]

In België moet het niet uit 1 stuk zijn iig, toevallig gisteren nog op een werf gezien. Die mannen waren een gasleiding aan het leggen die in het beton/zandcementvloer komt.

Het is een ijzeren buis met een gele hars over (waarschijnlijk brandwerend) maar die werd ter plekke op maat gemaakt en schroefdraad op getrokken voor de koppelingen.
Wat bedoel je met een gele hars erover? Was die buis al gewoon geel aan de buitenkant? => grote kans dat het gemantelde leiding was, uponor ofzo.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

quote:
YaaD schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 17:23:

Dit is in mijn huis gedaan. Ik neem aan dat het dan toegestaan is :)

zonoskar wijzigde deze reactie 13-02-2018 23:43 (10%)

• Harrie_
quote:
zonoskar schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 23:42:
[...]

Dit is in mijn huis gedaan. Ik neem aan dat het dan toegestaan is :)

[afbeelding]

[afbeelding]
Precies dat bedoel ik! De gasleiding ligt daar gewoon in de dekvloer.

• Exigence
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 11:17

Exigence

dnkroz

Pin me er niet op vast, maar volgens mij is dat inderdaad geen probleem. Meen me te herinneren dat alleen in kruipruimtes de leiding uit één geheel moet bestaan en in een mantelbuis moet. Ononderbroken vanaf het punt waar het de kruipruimte ingaat tot het punt waar het er weer uit komt. Koppelingen en onderbreking van de mantel mogen alleen boven de kruipruimte. De gedachte hier achter is dat er zich geen lekkage in de kruipruimte kan voordoen waardoor de kruipruimte zich zou kunnen vullen met een explosief mengsel. Een lekkage bovengronds wordt immers veel sneller opgemerkt dan in de kruipruimte. Muurdoorvoeren en bloot liggende leidingen ook voorzien van mantel (ivm. mogelijke beschadiging) en verder mag alles zonder mantel. Maar wat ik al zei, pin me er niet op vast ;)

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

quote:
Harrie_ schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 23:44:
[...]

Precies dat bedoel ik! De gasleiding ligt daar gewoon in de dekvloer.
Yup.

Die bovenste foto is nog een ontdek-de-fout-momentje :)

• YaaD
  • Nu online
quote:
Exigence schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 23:53:
Pin me er niet op vast, maar volgens mij is dat inderdaad geen probleem. Meen me te herinneren dat alleen in kruipruimtes de leiding uit één geheel moet bestaan en in een mantelbuis moet. Ononderbroken vanaf het punt waar het de kruipruimte ingaat tot het punt waar het er weer uit komt. Koppelingen en onderbreking van de mantel mogen alleen boven de kruipruimte. De gedachte hier achter is dat er zich geen lekkage in de kruipruimte kan voordoen waardoor de kruipruimte zich zou kunnen vullen met een explosief mengsel. Een lekkage bovengronds wordt immers veel sneller opgemerkt dan in de kruipruimte. Muurdoorvoeren en bloot liggende leidingen ook voorzien van mantel (ivm. mogelijke beschadiging) en verder mag alles zonder mantel. Maar wat ik al zei, pin me er niet op vast ;)
Dank allen voor de reacties!

Mijn gasmeter staat ongeveer 5 meter van mijn woning af en moet dus naar de eerste verdieping. Daarnaast komt er een aanbouw aan de woning (vervangt de huidige) waar ik dan de gasleiding in het beton wil storten.

Het verplaatsen van de gasmeter kost me namelijk rond de 1000 euro en daarom vond ik dit wel een mooie oplossing

bl44t

• Paul Hewson
  • Nu online
quote:
Harrie_ schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 23:30:
[...]

Zoek je dat morgen even op dan en laat het weten? Ik ben niet bekend met enige norm of wet en baseer dit puur op wat ik zelf al tig keer heb gezien.
De NPR 3378-6:2012 zegt het volgende:

4.3.3 Ingestorte leidingen
Voor ingestorte leidingen geldt:
  • alle geschikte leidingmaterialen mogen worden toegepast (zie bijlage A van NPR 3378-5);
  • losneembare verbindingen in de leiding zijn niet toegelaten;
  • het materiaal van de bouwkundige constructie mag het materiaal van de leidingen niet aantasten;
  • leidingen behoren bij intrede en uittrede te zijn beschermd;
  • bij leidingen in beton of andere uithardende materialen behoort rekening te worden gehouden met de mogelijkheid van uitzetten en krimpen van de leidingen.
Dat laatste punt bereik je in mijn optiek alleen door een mantelbuis toe te passen.

• YaaD
  • Nu online
quote:
Paul Hewson schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 10:48:
[...]

• alle geschikte leidingmaterialen mogen worden toegepast (zie bijlage A van NPR 3378-5);
  • het materiaal van de bouwkundige constructie mag het materiaal van de leidingen niet aantasten;
  • bij leidingen in beton of andere uithardende materialen behoort rekening te worden gehouden met de mogelijkheid van uitzetten en krimpen van de leidingen.
Dat laatste punt bereik je in mijn optiek alleen door een mantelbuis toe te passen.
d.w.z. naast de bescherming om de buis heen, zelf nog een PVC leiding te gebruiken welke de leiding de gelegenheid geeft om te krimpen en uitzetten? Alsin, 22 mm gasleiding en daar omheen een 32 mm pvc leiding vermoed ik.

bl44t

• Fraggert
  • Registratie: september 2009
  • Nu online
quote:
Jellabie schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 22:22:
nou zit ik in Nederland maar hier dient de gele kleur van de gasleiding (verplicht in utiliteitsgebouwen en niet in woonfuncties) slechts ter herkenning dat het een gasvoerende leding is.

dat je niet het water afsluit en je slijptol in je gaspijp zet :+

• Paul Hewson
  • Nu online
quote:
YaaD schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 11:29:
[...]

d.w.z. naast de bescherming om de buis heen, zelf nog een PVC leiding te gebruiken welke de leiding de gelegenheid geeft om te krimpen en uitzetten? Alsin, 22 mm gasleiding en daar omheen een 32 mm pvc leiding vermoed ik.
Staat niks over pvc maar pak gewoon een kunststof mantelbuis. Zoiets als hieronder bijvoorbeeld, goedkoop en afdoende. Natuurlijk wel uit 1 stuk toepassen.

https://www.dyka.nl/pe-dy...-2mm-zwart-50m-nr-23.html

• PaT
  • Registratie: april 2003
  • Nu online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Soms zijn de meest simpele DIY klusjes zo enorm bevredigend. Ik zat al denk ik een jaar met een keukenkastje waar een schroef van een scharnier speling had gekregen. Hierdoor liep de klep aan de onderzijde tegen het kastje aan (net). Zitten puzzelen of ik het schroefgat op zou vullen met een houtlijm/zaagsel mengel of met kneedbaar hout.

Uiteindelijk een doodsimpel kunststof busje van de Ikea gebruikt. Kwestie van het gat uitboren op de juiste maat, busje er in draaien, schroefje er weer in en de klep liep weer als een zonnetje!

Als goede voornemen heb k nu iedere week zo'n klein klusje te doen. :)

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Harrie_
quote:
Paul Hewson schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 10:48:
[...]

Bedankt voor het nazoeken d:)b

Het laat wel ruimte over tot interpretatie. Ik heb leidingen vaak in een mantel in het beton zien liggen om op die manier de dilatatievoeg te overbruggen, maar ik zie ze ook vaak koud in de smeervoer liggen (zoals de foto van @zonoskar), ik neem aan omdat men ervanuit gaat dat krimpen/uitzetten niet van toepassing is? Als de leiding al van zichzelf gemanteld is dan denk ik dat die mantel genoeg speling biedt voor zulke situaties (vaak korte afstandjes en niet onder druk van tonnen beton), dat laatste weet ik ook niet zeker natuurlijk maar ik probeer maar te verklaren waarom ik ze altijd zo in de smeervloer zie liggen zoals bij zonoskar het geval is.

Hoe dan ook, ik denk dat @YaaD nu voldoende weet en gewoon z'n gang kan gaan; better safe than sorry inderdaad en gewoon een gemantelde leiding in een schutbuis mikken dan zit je altijd veilig.

• Paul Hewson
  • Nu online
quote:
Harrie_ schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:19:
[...]

Bedankt voor het nazoeken d:)b

Het laat wel ruimte over tot interpretatie. Ik heb leidingen vaak in een mantel in het beton zien liggen om op die manier de dilatatievoeg te overbruggen, maar ik zie ze ook vaak koud in de smeervoer liggen (zoals de foto van @zonoskar), ik neem aan omdat men ervanuit gaat dat krimpen/uitzetten niet van toepassing is? Als de leiding al van zichzelf gemanteld is dan denk ik dat die mantel genoeg speling biedt voor zulke situaties (vaak korte afstandjes en niet onder druk van tonnen beton), dat laatste weet ik ook niet zeker natuurlijk maar ik probeer maar te verklaren waarom ik ze altijd zo in de smeervloer zie liggen zoals bij zonoskar het geval is.

Hoe dan ook, ik denk dat @YaaD nu voldoende weet en gewoon z'n gang kan gaan; better safe than sorry inderdaad en gewoon een gemantelde leiding in een schutbuis mikken dan zit je altijd veilig.
Dat het vaak op een bepaalde manier gebeurd wil niet zeggen dat het zo hoort. En dat geldt niet alleen voor de doehetzelver maar ook voor de professionals, kom vaak situaties tegen van collega's in mijn werk die niet kloppen.
Eerlijk gezegd moet ik ook met enige regelmaat de normen er op naslaan want er veranderd ook genoeg in de loop der jaren. En al helemaal met woningbouw want dat is niet mijn afdeling.

• Fraggert
  • Registratie: september 2009
  • Nu online
quote:
PaT schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:15:
Als goede voornemen heb k nu iedere week zo'n klein klusje te doen. :)
zo kom ik ook door mijn klussenlijst heen, gewoon elke keer even wat doen, schouders eronder en fiksen die hap. Dan houdt je het overzichtelijk want voor je het weet zie je door de bomen het bos niet meer.

Leuk zo'n hoekhuis met flink wat tuin maar je blijft bezig 8)7

• Harrie_
quote:
Paul Hewson schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:25:
[...]

Dat het vaak op een bepaalde manier gebeurd wil niet zeggen dat het zo hoort. En dat geldt niet alleen voor de doehetzelver maar ook voor de professionals, kom vaak situaties tegen van collega's in mijn werk die niet kloppen.
Eerlijk gezegd moet ik ook met enige regelmaat de normen er op naslaan want er veranderd ook genoeg in de loop der jaren. En al helemaal met woningbouw want dat is niet mijn afdeling.
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik heb járen voor een van de grootste aannemers gewerkt (hint: die gele toko uit het zuiden) en daar kwamen we er ook geregeld achter dat we al jaren iets fout deden omdat de wet/norm 5 jaar geleden terug veranderd was en er kennelijk niemand van op de hoogte was _O-

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Nu online
Zo. sample gekocht van het merk Livolo. leveren WCD's en schakelaars. Komt uit China, kost 1/3 van het mooie spul, leveren ook touch.
1ste indruk ; mooi, stevig, kwalitatief goed. Heb een UK WCD (wil ik hebben ivm wat engels apparatuur), kost me 3 euro. Past in onse dozen, frames passsen er ook om heen.
Nu een sgoed testen (gewoon lekker paar ampere aan hangen) en dan kijken wat het doet.

If oke, then veel van dat spul bestellen voor mijn woonkamer verbouwing.

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 07:08
Vraagje, wij hebben een mooie plank gescoord (beuk, 2,6m lang, circa 55cm breed en 5,5 cm hoog) die in onze badkamer als 'meubel' gaat dienen waarop de wasbakken staan. De plank wordt aan de zijkanten én volledige achterkant ondersteund door een voorzetwand (die aan de bovenkant, waar de plank op rust, niet betegeld is).
De plank is aan de bovenkant al volledig geschuurd (tot en met korrel 1000) en kan gelakt gaan worden. Nu vraag ik mij af; moet ik de onderkant ook gaan lakken? Of juist open houden zodat de plank een beetje kan 'ademen'?
Ook vraag ik mij af hoeveel ruimte ik aan de zijkanten moet overhouden voor speling. Zou een 3-5mm aan beide zijden voldoende zijn?

• Hogader
quote:
maartend schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 14:09:
Zo. sample gekocht van het merk Livolo. leveren WCD's en schakelaars. Komt uit China, kost 1/3 van het mooie spul, leveren ook touch.
1ste indruk ; mooi, stevig, kwalitatief goed. Heb een UK WCD (wil ik hebben ivm wat engels apparatuur), kost me 3 euro. Past in onse dozen, frames passsen er ook om heen.
Nu een sgoed testen (gewoon lekker paar ampere aan hangen) en dan kijken wat het doet.

If oke, then veel van dat spul bestellen voor mijn woonkamer verbouwing.
Ik ben zeer benieuwd naar je bevindingen. Heb de livolo schakelaars ook al gezien (NL en China) en benieuwd hoe kwalitatief de chinezen zijn. Ik verwacht zelf wel enkel de schakelaars te gebruiken, maar alsnog benieuwd of het een beetje kwaliteit is.

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online
quote:
Tehh schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 14:16:
Vraagje, wij hebben een mooie plank gescoord (beuk, 2,6m lang, circa 55cm breed en 5,5 cm hoog) die in onze badkamer als 'meubel' gaat dienen waarop de wasbakken staan. De plank wordt aan de zijkanten én volledige achterkant ondersteund door een voorzetwand (die aan de bovenkant, waar de plank op rust, niet betegeld is).
De plank is aan de bovenkant al volledig geschuurd (tot en met korrel 1000) en kan gelakt gaan worden. Nu vraag ik mij af; moet ik de onderkant ook gaan lakken? Of juist open houden zodat de plank een beetje kan 'ademen'?
Ook vraag ik mij af hoeveel ruimte ik aan de zijkanten moet overhouden voor speling. Zou een 3-5mm aan beide zijden voldoende zijn?
1 kant open houden zorgt juist dat de plank op den duur gaat werken. Als je zeker weet dat de plank goed gedroogd is dan kan je hem gewoon volledig lakken. Ik zou hem zelf een x aantal dagen/weken in huis laten acclimatiseren en dan pas gaan bewerken.

Zodra die gedroogd en gelakt is dan hoef je niet echt veel ruimte aan de zijkanten over te houden.

ciris wijzigde deze reactie 14-02-2018 14:19 (52%)

• maartend
  • Nu online
quote:
Hogader schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 14:19:
[...]

Ik ben zeer benieuwd naar je bevindingen. Heb de livolo schakelaars ook al gezien (NL en China) en benieuwd hoe kwalitatief de chinezen zijn. Ik verwacht zelf wel enkel de schakelaars te gebruiken, maar alsnog benieuwd of het een beetje kwaliteit is.
Wat ik al zei ; 1ste indruk goed.
Geen vleiggewicht, bedrading wordt niet ingedrukt, maar vastgeschroefd. Mogelijkheid voor 2 draden onder 1 schroef, insteekpunten gescheiden. +/- zijn afgedicht met soort rubber klepje.Ik heb zwart, halfmat. Mooi van kleur en egaal. Geen fouten op materiaal.
Levering mooi in echt doosje, niks niet als soort bulkding

Ik heb dit ding gekocht ; https://nl.aliexpress.com...l-Socket/32326910355.html

maartend wijzigde deze reactie 14-02-2018 14:23 (3%)

• YaaD
  • Nu online
quote:
Tehh schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 14:16:
Misschien niet het perfecte voorbeeld, maar bij het betonnen blad dat ik heb gestort voor in de badkamer heb ik hem helemaal geseald. Dit omdat ik bang was dat het water langs het blad naar de onderkant zou lopen en het beton poreus zou kunnen maken.

Ik kan me indenken dat je met een houten blad idem dito kunt krijgen. En nat hout zet ook uit.
Je weet zeker niet hoe lang het hout heeft "gelegen"? Hoe droger, hoe beter mijn inziens.

En dan helemaal sealen. Ik heb hier overigens epoxy voor gebruikt. Weet niet of dat voor hout nodig is.
Geeft een beetje glanzend effect :)
Voorbeeldje:

bl44t

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Het hout moet je inderdaad aan beide kanten lakken om werken te voorkomen
De kopse kanten kun je insmeren met houtlijm om inscheuren iets te voorkomen.

Revive the guild!

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 07:08
@ciris Thanks, ook mede dankzij de reacties hieronder is er geen twijfel mogelijk; helemaal lakken! We hebben de plank al enkele maanden binnen liggen, en daarvoor was hij ook droog opgeslagen. Ik meen mij zelfs vaag iets te kunnen herinneren dat hij al behandeld was in een oven, of gedroogd ofzo.

@YaaD Ik weet niet precies hoe lang hij al gedroogd is nee. Het komt bij een zaak weg die ook veel levert aan luxe yachten etc, neem aan dat die hun zaakjes wel goed op orde hebben..

@Jelte,89 Dat van die houtlijm is een goeie! Er is een klein stukje (circa 20cm) van de kopse kanten die 'blootgesteld' is aan de ruimte, maar ik denk dat ik gewoon alle kopse kanten insmeer met houtlijm.

Vanavond hebben we de plank nog voor de laatste keer geschaafd en 6x geschuurd (1 zijde). Goed ontvet en toen de eerste laag vernis er over. Morgen maar weer licht opschuren en laag nummero 2 er op.

• MartijnAbel
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 21-02 22:57

MartijnAbel

Advisor Telecombranche

Ik heb een eikenhouten eetkamertafel die helaas aan het scheuren slaat op 1 plek. Wat is handigheid, dit tegengaan door het te fixeren met een plankje aan de onderzijde, of maar gewoon laten gebeuren?

Volvo V50 T5 - Do88.se FMIC - Custom 3" DP - ECU Spacer --- DTC/RICA TUNE @ 250PK & 390nm

• phYzar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 09:55
quote:
MartijnAbel schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 22:16:
Ik heb een eikenhouten eetkamertafel die helaas aan het scheuren slaat op 1 plek. Wat is handigheid, dit tegengaan door het te fixeren met een plankje aan de onderzijde, of maar gewoon laten gebeuren?
Ach, is karakter, en voortaan niet je laptop steeds op die ene plek zetten ;)

• -DarkShadow-
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
Ik heb een gigantische schoorsteen op de voorkant van mijn huis. Deze staat op mijn zolderverdieping. Als ik deze weghaal, krijg ik er een kamer bij van 3,5m x 2,3m. Mooi voor een extra badkamertje dus.

Dus ik zou deze graag willen weghalen en de dakkapel die er naast staat willen uitbreiden. Ik vind dat het aanzicht van de woning er flink van opknapt, want de schoorsteen is echt een lelijke puist.

Maar dit is een flinke aanpassing van het aanzicht van de woning aan de voorzijde, dus vergunningplichtig. Ik zoek iemand die kan inschatten hoe kansrijk mijn vergunningaanvraag gaat zijn en die eventueel de juiste methodes kent om het er in Eindhoven doorheen te krijgen. Iemand tips?

spoiler:

Wij zoeken een PHP developer
Soldeerstations
Labvoeding

• MartijnAbel

MartijnAbel

Advisor Telecombranche

quote:
phYzar schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 22:24:
[...]

Ach, is karakter, en voortaan niet je laptop steeds op die ene plek zetten ;)
Haha of misschien wel elke keer op dezelfde plek zetten bedenk ik mij nu, dan valt de scheur ook niet op :p

Volvo V50 T5 - Do88.se FMIC - Custom 3" DP - ECU Spacer --- DTC/RICA TUNE @ 250PK & 390nm

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

quote:
Een vlinderdasje in maken..

Revive the guild!

• YaaD
  • Nu online
quote:
-DarkShadow- schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 22:26:
Ik heb een gigantische schoorsteen op de voorkant van mijn huis. Deze staat op mijn zolderverdieping. Als ik deze weghaal, krijg ik er een kamer bij van 3,5m x 2,3m. Mooi voor een extra badkamertje dus.

Dus ik zou deze graag willen weghalen en de dakkapel die er naast staat willen uitbreiden. Ik vind dat het aanzicht van de woning er flink van opknapt, want de schoorsteen is echt een lelijke puist.

Maar dit is een flinke aanpassing van het aanzicht van de woning aan de voorzijde, dus vergunningplichtig. Ik zoek iemand die kan inschatten hoe kansrijk mijn vergunningaanvraag gaat zijn en die eventueel de juiste methodes kent om het er in Eindhoven doorheen te krijgen. Iemand tips?

spoiler:
Ben je bekend met www.omgevingsloket.nl?

Ik heb net de check gedaan voor je (gemeente eindhoven) (er van uitgaande dat het niet om een monument en dergelijke gaat) en geeft aan dat er geen melding nodig is. (tenzij je het aangezicht van een door het rijk, provincie of gemeente aangewezen stads- of dorpsgezicht verandert)

Neem het eens door, ik doe het heel vaak aangezien ik ook druk aan het verbouwen ben en vaak twijfel.

bl44t

• sbruynis
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 21-02 19:20
quote:
Grappig, ik zou zwaluwstaart verbinding zeggen

• AllSeeyinEye
  • Registratie: september 2005
  • Nu online

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

quote:
Door laten scheuren en dan vullen met epoxy

http://www.mikeyswood.nl/wp-content/uploads/2016/07/Tafel_Rivier-450x450.jpg

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• MartijnAbel

MartijnAbel

Advisor Telecombranche

quote:
AllSeeyinEye schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 10:29:
[...]

Door laten scheuren en dan vullen met epoxy

[afbeelding]
Ziet er supervet uit, alleen dat moeten we nog wel even wachten denk ik. Scheurt helaas ook op meerdere plekken aan de voorzijde...
Zal dus denk ik eerst een gevalletje tafel omdraaien worden en dan maar afwachten wat er gaat gebeuren

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

quote:
sbruynis schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 10:24:
[...]

Grappig, ik zou zwaluwstaart verbinding zeggen
Mja, klopt ook... was even makkelijk vertaald vanaf: 'bow tie'

Mogelijkheden genoeg trouwens:

Of met steentjes erin

Revive the guild!

• sbruynis
quote:
Jelte,89 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 10:51:
[...]
Mogelijkheden genoeg trouwens:
Resin art had ik toevallig paar weken geleden bekeken:
https://www.google.nl/sea...MDE#imgrc=TrSqjFnqFzar5M:

• -DarkShadow-
  • Niet online
quote:
YaaD schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 09:09:
[...]

Ben je bekend met www.omgevingsloket.nl?

Ik heb net de check gedaan voor je (gemeente eindhoven) (er van uitgaande dat het niet om een monument en dergelijke gaat) en geeft aan dat er geen melding nodig is. (tenzij je het aangezicht van een door het rijk, provincie of gemeente aangewezen stads- of dorpsgezicht verandert)

Neem het eens door, ik doe het heel vaak aangezien ik ook druk aan het verbouwen ben en vaak twijfel.
Ik kom uit op "Omgevingsvergunning plichting, behalve als er geen welstandsnota geldt voor het gebied". Volgens mij geldt er een welstandsnota voor heel Eindhoven, dus omgevingsvergunning is nodig.

Soldeerstations
Labvoeding

• sbruynis
@-DarkShadow- Komt dat omdat je meer dan x m3 sloopwerk heb aangegeven?
Dat is een trigger omdat ze een asbest inventarisatie willen meen ik

• -DarkShadow-
  • Niet online
Nieuwe dakkapel voorkant huis doet de truc.

Soldeerstations
Labvoeding

• Ger
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 11:17

Ger

FP ProMod
Het uitbreiden van een bestaande dakkapel toch? Althans, zo verwoordde je het eerder.

Tsja, de signature is er niet voor niets he 😜 Ik ben geen recruiter ofzo, maar wel op zoek naar een collega devver. PHP en liefst op HBO niveau. We zitten op steenworp afstand van de Efteling. Mijn PM box staat open!

• -DarkShadow-
  • Niet online
quote:
Ger schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 14:00:
Het uitbreiden van een bestaande dakkapel toch? Althans, zo verwoordde je het eerder.
Ja, maar dat kun je volgens mij niet selecteren. Dus komt "nieuwe dakkapel" volgens mij het dichtste in de buurt.

Soldeerstations
Labvoeding

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Omgevingsloket bied richtlijnen, werkt eigenlijk voor geen meter want aan het eind weet je nog niet heel goed waar je aan toe bent

Aanzicht is inderdaad wel een dingetje voor de gemeente ja... maar als je de dakkapel uitbreid, en je laat dit doen.. dan krijg je vaak wel een tekening en hier kun je dan mee naar de gemeente voor een vergunning.

Revive the guild!

• loeberce
  • Registratie: februari 2009
  • Nu online
quote:
Goudvis schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 12:37:
[...]

Misschien wat mosterd na de maaltijd, maar ik heb mijn kastenwand van keukenkastjes gemaakt. Kun je met passen en meten zo dicht mogelijk tot het schuine dak plaatsen zonder zagen. En voor de afwerking heeft Ikea diverse panelen die je op maat kan zagen. Dat laatste moet ik nog doen, maar het tussenresultaat ziet er zo uit (halve kast, zonder grepen):
kastenwand

• JP_S
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 08:44
quote:
-DarkShadow- schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 11:33:
[...]

Ik kom uit op "Omgevingsvergunning plichting, behalve als er geen welstandsnota geldt voor het gebied". Volgens mij geldt er een welstandsnota voor heel Eindhoven, dus omgevingsvergunning is nodig.
Klopt, is vergunningplichtig tenzij welstand, gevelwijziging naar openbaar gebied gekeerde gevel of plaatsen dakkapel voorzijde, dan ben je aan de beurt.

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

• XeNeRgY
  • Laatst online: 11:01
Een niet al te spannende klusvraag in dit geval, maar een goed antwoord is erg welkom :)

Ons toilet blijft door lopen. De vlotter is in orde dus het ligt aan het uitstroommechanisme. Dit heb ik compleet uit elkaar gemaakt en schoongemaakt. Alles ziet er nog als nieuw uit, ook de membraam aan de onderkant lijkt prima in orde. Na opnieuw installeren loopt het toilet alsnog door. Kan ik er van uit gaan dat het uitstroommechanisme dan alsnog defect is, ondanks dat dit er niet stuk uit ziet? Ik had een scheur in het rubber verwacht bijvoorbeeld.

I can choose to try to control the outcome, or I can trust in the moment.

• ChillPascal
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 11:24

ChillPascal

In the end, it doesn't matter

Binnenkort gaan wij met de verbouwing van de keuken, bijkeuken en de garage beginnen.
In de woonkamer gaat in feite niks gebeuren. Echter zou ik wel graag alle TV-kabels in de muur verwerken d.m.v. een 50 mm PVC pijp.
Nu vroeg ik mij af dit weer netjes afgewerkt kan worden. De muur is nu gestucd met spackspuitwerk. Mijn gevoel zegt dat je dit altijd blijft zien als je zon smalle sleuf opnieuw gaat 'spackspuiten'.

Iemand enige ervaring?

Black Elite (Deskmod) accompanied by the Dell Inspiron 15R SE

• painkill
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 21-02 20:34

painkill

Pain(k)(ill)

Je zult het denk ik wel blijven zien, zeker als het licht er goed op valt. Ook al verf je het over, maar ik denk dat je het wel zo kunt krijgen dat het niet opvalt als je het niet weet.
De tv komt aan een binnenmuur of buitenmuur? Als het een binnenmuur is kun je eens kijken of het aan de andere kant beter weg te werken is.

Mijn SNES verzameling!

• Vliegvlug
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 07:11

Vliegvlug

Flight Simple

quote:
XeNeRgY schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 19:06:
Een niet al te spannende klusvraag in dit geval, maar een goed antwoord is erg welkom :)

Ons toilet blijft door lopen. De vlotter is in orde dus het ligt aan het uitstroommechanisme. Dit heb ik compleet uit elkaar gemaakt en schoongemaakt. Alles ziet er nog als nieuw uit, ook de membraam aan de onderkant lijkt prima in orde. Na opnieuw installeren loopt het toilet alsnog door. Kan ik er van uit gaan dat het uitstroommechanisme dan alsnog defect is, ondanks dat dit er niet stuk uit ziet? Ik had een scheur in het rubber verwacht bijvoorbeeld.
Ik heb precies hetzelfde gehad, ook alles schoon gemaakt en op het zicht als nieuw toch nog niet werken. Daarna nieuw membraan gekocht en dat deed het korte tijd maar uiteindelijk heel nieuw binnenwerk gehaald en die doet het al weer een paar jaar nu.

• PaT
  • Nu online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

quote:
JP_S schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 15:11:
[...]

Klopt, is vergunningplichtig tenzij welstand, gevelwijziging naar openbaar gebied gekeerde gevel of plaatsen dakkapel voorzijde, dan ben je aan de beurt.
Is dit niet een beetje overdreven? Ja, je zal aan de afmetingseisen van je welstandsnota moeten voldoen, maar verder zijn dat over het algemeen 'kakken zonder duwen' vergunningen.
En als je het spannend vindt, laat je je dakkapellenboer het regelen. Kost je een paar honderd euro, maar dan heb je ook de rompslomp niet.

• JP_S
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 08:44
quote:
PaT schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 23:35:
[...]

Is dit niet een beetje overdreven? Ja, je zal aan de afmetingseisen van je welstandsnota moeten voldoen, maar verder zijn dat over het algemeen 'kakken zonder duwen' vergunningen.
En als je het spannend vindt, laat je je dakkapellenboer het regelen. Kost je een paar honderd euro, maar dan heb je ook de rompslomp niet.
Klopt, maar helaas is een 'beetje overdreven' niet gedefinieerd in de wet. In de basis is alles vergunningplichtig tenzij er in het Besluit omgevingsrecht een uitzondering is opgenomen. Helaas voldoen dakkapellen aan de voorzijde alleen aan die wijziging als er geen sprake is van welstandsvoorschriften.

Bijlage II Besluit omgevingsrecht
artikel 3 lid 3

een dakkapel in het voordakvlak, een naar openbaar toegankelijk gebied gekeerd zijdakvlak of, voor zover het betreft een bouwwerk als bedoeld in artikel 2, onderdeel 4, onder f, het achterdakvlak, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:

a. redelijke eisen van welstand zijn niet van toepassing;
b. voorzien van een plat dak,
c. gemeten vanaf de voet van de dakkapel niet hoger dan 1,75 m,
d. onderzijde meer dan 0,5 m en minder dan 1 m boven de dakvoet,
e. bovenzijde meer dan 0,5 m onder de daknok, en
f. zijkanten meer dan 0,5 m van de zijkanten van het dakvlak;

Ik heb het ook niet bedacht ;)

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

• Goudvis
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 21-02 13:56
quote:
loeberce schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 14:39:
[...]

Misschien wat mosterd na de maaltijd, maar ik heb mijn kastenwand van keukenkastjes gemaakt. Kun je met passen en meten zo dicht mogelijk tot het schuine dak plaatsen zonder zagen. En voor de afwerking heeft Ikea diverse panelen die je op maat kan zagen. Dat laatste moet ik nog doen, maar het tussenresultaat ziet er zo uit (halve kast, zonder grepen):
[afbeelding]
Netjes! En slimme oplossing. Die Ikea keukenkastjes lenen zich hier prima voor. :)
quote:
XeNeRgY schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 19:06:

quote:
Vliegvlug schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 22:09:
[...]

Ik heb precies hetzelfde gehad, ook alles schoon gemaakt en op het zicht als nieuw toch nog niet werken. Daarna nieuw membraan gekocht en dat deed het korte tijd maar uiteindelijk heel nieuw binnenwerk gehaald en die doet het al weer een paar jaar nu.
Idem hier. Schoonmaken en opnieuw afstellen bleek de oplossing. Klep eraf en spelen met de instelling van de vlotter loste het op. (Ex-huurhuis, geen idee hoe oud het zootje is maar nieuw is anders.)
quote:
ChillPascal schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 20:56:
Binnenkort gaan wij met de verbouwing van de keuken, bijkeuken en de garage beginnen.
In de woonkamer gaat in feite niks gebeuren. Echter zou ik wel graag alle TV-kabels in de muur verwerken d.m.v. een 50 mm PVC pijp.
Nu vroeg ik mij af dit weer netjes afgewerkt kan worden. De muur is nu gestucd met spackspuitwerk. Mijn gevoel zegt dat je dit altijd blijft zien als je zon smalle sleuf opnieuw gaat 'spackspuiten'.

Iemand enige ervaring?
De PVC-pijp zal de muur in moeten, wat betekent dat je een geul moet frezen (dat zal je bekend zijn.)
De stuclaag inb de huidige structuur krijg je niet mooi gerepareerd. Dat geeft je twee opties: hele muur opnieuw laten doen in de huidige afwerking of gladde structuur, of achter je TV en daaronder bv. een wandpaneel plaatsen (denk aan laminaat, mooi houtstructuur of steen-panelen).

• Amphiebietje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 08:01

Amphiebietje

In de blubber

quote:
ChillPascal schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 20:56:

Iemand enige ervaring?
Mijn ouders hebben dit ooit opgelost door de kabels achter een plint (zo'n holle van dun hout) weg te werken.

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

quote:
Amphiebietje schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 10:15:
[...]

Mijn ouders hebben dit ooit opgelost door de kabels achter een plint (zo'n holle van dun hout) weg te werken.
En die loopt dan naar boven toe naar de tv? ziet er een beetje raar uit toch ;)

Revive the guild!

• harmageddon
quote:
loeberce schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 14:39:
[...]

[afbeelding]
Ook netjes, ik wilde echter dat het helemaal dicht was. En een kastdiepte van 60cm en het moest in totaal 3,3m hoog worden.

Zolderkast
Dit weekend weer verder aan werken. (inmiddels veel verder dan deze foto uiteraard). Als het af is zal ik nog eens een foto plaatsen.

• loeberce
  • Registratie: februari 2009
  • Nu online
Bij mij wordt het ook helemaal dicht. Heb alleen nog geen tijd gehad om dit te doen. Moet eerst balken langs plafond aanbrengen waar ik de panelen tegen aan monteer. En voor het zagen moet nog een cirkel- of invalzaag worden aangeschaft.

• PaT
  • Nu online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

quote:
JP_S schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 08:19:
[...]

Klopt, maar helaas is een 'beetje overdreven' niet gedefinieerd in de wet. In de basis is alles vergunningplichtig tenzij er in het Besluit omgevingsrecht een uitzondering is opgenomen. Helaas voldoen dakkapellen aan de voorzijde alleen aan die wijziging als er geen sprake is van welstandsvoorschriften.

Bijlage II Besluit omgevingsrecht
artikel 3 lid 3

een dakkapel in het voordakvlak, een naar openbaar toegankelijk gebied gekeerd zijdakvlak of, voor zover het betreft een bouwwerk als bedoeld in artikel 2, onderdeel 4, onder f, het achterdakvlak, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:

a. redelijke eisen van welstand zijn niet van toepassing;
b. voorzien van een plat dak,
c. gemeten vanaf de voet van de dakkapel niet hoger dan 1,75 m,
d. onderzijde meer dan 0,5 m en minder dan 1 m boven de dakvoet,
e. bovenzijde meer dan 0,5 m onder de daknok, en
f. zijkanten meer dan 0,5 m van de zijkanten van het dakvlak;

Ik heb het ook niet bedacht ;)
Dat hoef je mij niet te vertellen hoor, ik zit al sinds het begin van deze eeuw in de (bouw)vergunningverlening. .

Voor buitenstaanders lijkt een bouwaanvraag vaak heel wat, maar dat valt voor een dakkapel echt wel mee. Net zoals je het onderhoud van je auto uitbesteed moet je dat ook doen bij zo'n aanvraag. Dan komt het over het algemeen wel goed. Ga je echter zelf sleutelen.... Tsja, het kan goed gaan....

• tha_crazy
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 11:11

tha_crazy

Mafketel

Eventjes 3 uurtjes bezig geweest met 3 nieuwe vensterbanken.
Helaas kwam ik er na het op maat zagen achter dat er 1 kozijn scheef loopt (1cm verloop)
Toch nog netjes weten op te lossen gelukkig

Voor (voor)

Voor (na)

Achter heb ik helaas geen voor foto's van.
Maar niet verkeerd, en dat voor maar 120 euro :P

• De_Bastaard
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 11:06

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

Kan iemand mij misschien vertellen of ik in de badkamer beter 12V of 230V verlichting kan pakken?

Ik wil namelijk in het plafond led spotjes maken, maar het liefst zo plat mogelijk én waterdicht. Het idee is om minimaal één spot in te bouwen in de douche cabine.

De meeste IP65 spots zijn allemaal best diep (6cm+), maar deze zijn 4,5CM - alleen wel 230V.

https://de.paulmann.com/l...mmbar/93881?fs=1850067757

Bij voorkeur pak ik gewoon een aantal van deze spots en bouw die gewoon in de hele badkamer in. Als nu 230V toch niet zo lekker is, dan denk ik erover om bijv. IP44 spots te gebruiken buiten de douche cabine (wel boven het bad) en in de douchecabine zelf iets te doen mt een LED paneel en verlichten vanaf de zijkant. Paneel moet dan zowieso IP65 zijn.

Wat denken jullie? Kan 230V gewoon ?

Overigens heb ik ook nog deze gevonden, maar die geven (denk ik?) wel erg weinig licht ...

https://www.into-led.com/...ts-6x3w-dimbaar-ip65.html

De_Bastaard wijzigde deze reactie 17-02-2018 16:57 (8%)

• luigi87
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 09:40

luigi87

Domotica Fanaticus

quote:
De_Bastaard schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 16:56:
Kan iemand mij misschien vertellen of ik in de badkamer beter 12V of 230V verlichting kan pakken?

Ik wil namelijk in het plafond led spotjes maken, maar het liefst zo plat mogelijk én waterdicht. Het idee is om minimaal één spot in te bouwen in de douche cabine.

De meeste IP65 spots zijn allemaal best diep (6cm+), maar deze zijn 4,5CM - alleen wel 230V.

Bij voorkeur pak ik gewoon een aantal van deze spots en bouw die gewoon in de hele badkamer in. Als nu 230V toch niet zo lekker is, dan denk ik erover om bijv. IP44 spots te gebruiken buiten de douche cabine (wel boven het bad) en in de douchecabine zelf iets te doen mt een LED paneel en verlichten vanaf de zijkant. Paneel moet dan zowieso IP65 zijn.

Overigens heb ik ook nog deze gevonden, maar die geven (denk ik?) wel erg weinig licht ...

In je douchecabine nooit geen 230v doen! Staat ook zo in de nen1010.
Is je plafond hoger dan 2,20mtr dan mag 230 toepassen mits je groep achter een aardlek zit.
Het veiligste blijft gewoon 12v doen. En als je dan 230v pakt zorg dat je spots echt goed waterdicht zijn.

Hier het linkje naar de guide voor presence detection op basis van Tasker + Autolocation op een Android Client, check me V&A voor 2de kans domotica dingetjes

• De_Bastaard

De_Bastaard

Het plafond is 2.30 hoog, de douchekop komt echter vrij hoog omdat ik zelf 2 meter ben :').

De badkamer (nieuwe kamer) heeft een eigen groep gekregen met aardlek, alles zit er op aangesloten. Ook een nieuwe aardlek die er vrij snel uitknalt (weet het mA even niet uit m'n hoofd).

• Trasos
  • Niet online
Ik wil komende week wat LED-spotjes gaan ophangen.
Nu wilde ik eerst even controleren of deze het wel deden, dus had ik er even een snoertje aan gemonteerd.
De eerste deed het. Mooi, maar ik krijg nu met geen mogelijkheid de draadjes eruit.

Bij het monteren klikten de draden ook gewoon vast. Ik verwacht dat er ergens wel een palletje of iets dergelijks zit waarmee je weer los kunt maken. Maar ik krijg ze nog steeds niet los, ondanks dat ik in diverse gaten heb geprikt.

Hieronder een tweetal foto's van de connector. Ik heb al wat lopen trekken, vandaar dat die draad er al wel een beetje uithangt.
Aansluiting LED-lampAansluiting LED-lamp

Iemand een idee hoe deze draden los te krijgen zijn?
Of zijn dit aansluiting voor eenmalig gebruik?

• breinonline
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 08:22

breinonline

Are you afraid to be known?

De L en N indrukken, dan komen de draden los.

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

• Trasos
  • Niet online
WTF, dat leek mij ook voor de hand liggend en die heb ik ook echt heel vaak ingedrukt.
Toen werkte het niet, nu ineens wel... :$ 8)7

Anyway, bedankt!

@De_Bastaard
Ik heb voor de badkamer deze genomen, deze zijn ook vrij ondiep:

https://www.lampenonline....d-square-zwart-inbouwspot

Ontzettend dure krengen, maar dat had weer te maken met de keuze van de spotjes in andere ruimtes en ze zo allemaal in dezelfde stijl te hebben.

• Jellabie

Jellabie

quote:
De_Bastaard schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 16:56:

Minimale IP Waarde Maximaal voltage
Zone 0 IPX7 30V DC of 12V AC
Zone 1 IPX5 60V DC of 25V AC
Zone 2 IPX4 60V DC of 25V AC

De Nederbelg !

• De_Bastaard

De_Bastaard

quote:
Jellabie schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 20:24:
[...]

[afbeelding]

En zone 3? Neem dat ze niet zomaar IP65, 67 maken ...

• Jellabie

Jellabie

quote:
De_Bastaard schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 20:25:
[...]

En zone 3? Neem dat ze niet zomaar IP65, 67 maken ...
Zone 3 maakt het niet uit. Mogen dus gewone 230v spotjes zijn zonder ip rating, volgens de wet that is, ik heb overal ip65 genomen :P

Ip67 is dompelwaterdicht
Ip65 is straal waterdicht
Ip64 is druppel waterdicht

Jellabie wijzigde deze reactie 17-02-2018 20:33 (20%)

De Nederbelg !

• Amphiebietje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 08:01

Amphiebietje

In de blubber

Gelden die normen ook voor bestaande badkamers? Want als ik het zo zie, is de mijne vet illegaal... :P

• Jellabie

Jellabie

quote:
Amphiebietje schreef op zondag 18 februari 2018 @ 10:53:
Gelden die normen ook voor bestaande badkamers? Want als ik het zo zie, is de mijne vet illegaal... :P
Als uw huis afbrand door die oorzaak of je ligt dood in bad kan en zal de verzekering moeilijk gaan doen.

De Nederbelg !

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 07:03

Damic

Afwezig soms

IPx6 en 10mA diff kom je al heel ver :+

ow ik ging eigenlijk posten dat de keuken terug volledige elektriciteit heeft *O*

Nu het volgende slachtoffer slaapkamer/bureau/living?

Damic wijzigde deze reactie 18-02-2018 11:36 (64%)

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• dj1982
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 21-02 16:41
quote]luigi87 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 17:06:
[...]
In je douchecabine nooit geen 230v doen! Staat ook zo in de nen1010.
[/quote]

Huh, waar staat dat?
quote:
Jellabie schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 20:24:
[...]

[afbeelding]

Daarvan klopt eigenlijk alleen wat er staat voor zone 0.
In zone 1 mag je uiteraard wel 230V apparatuur hebben, hoe zou je anders je jacuzzi moeten aansluiten, of, een plafondventilator of een elektrische kachel? Voorschrift is wel dat ze vast aangesloten zijn, en geschikt zijn voor gebruik in die zone.

Denk dat er wat verwarring ontstaat doordat je bijvoorbeeld in zone 1 wel een 25V AC schakelaar mag hebben zitten, maar dus geen 230V schakelaar of contactdoos. In die zin kloppen de cijfers hierboven dan weer wel. Maar zelfs al zou zone 1 boven je douchebak doorlopen tot het plafond (wat niet zo is, het is tot 225 cm, of tot de douchekop als die hoger is), dan mag je daar wel een 230V lamp hangen, mits die IPX4 is natuurlijk.

Maar terug ontopic: ik heb zelf 230V spots in de douche, maar niet rechtstreeks boven de douchebak (meer vanwege het feit dat ik niet vol in het licht hoef te staan in de douche).

• BCC
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 11:27
Ik zou voor die paar euro het risico niet lopen. Alibaba heeft hele mooie 12v ledspots voor weinig. Zie mijn eerdere Posts voor een linkje.

BCC wijzigde deze reactie 19-02-2018 18:33 (16%)

• De_Bastaard

De_Bastaard

Bedankt voor de reacties allemaal :-)

@Trasos ik heb die laten zien aan mijn vrouw en die vond ze niet mooi :'). Ze wilt van die LED Spots die wat diffuus licht geven, dus zo'n melkglas achtig ding voor de spot.

Na (veel) zoekwerk heb ik eigenlijk nog weinig andere (dan door Trasos gepostte) spots kunnen vinden die vrij plat zijn. De gemiddelde inbouwdiepte van 7-10CM is echt te diep, waardoor voor mijn gevoel het plafond veel te ver naar onderen komt.

Wat ik nu dus wil doen is eigenlijk overal in de badkamer "gewoon" IP44 spots ophangen. Deze zijn over het algemeen vrij dun en zou ik wel weg moeten kunnen komen met een <4CM. In de douchecabine zou ik dan een van onderstaande of een combinatie van kunnen doen:

- IP65 spot verbergen in een van de nisjes;
- IP65 ledstrip?
- (dimbare) lange, smalle inbouw LED panelen (dimbaar) links en rechts van de inbouwthermostaat.

Wat een zoekwerk zeg, :/

• Trasos
  • Niet online
@De_Bastaard
Staat hier niet iets tussen?
https://www.ledinbouwspot...een-minimale-inbouwdiepte

Omdat de LED-lamp er vast in zit, hebben ze vaak al een hogere IP-rating.

• De_Bastaard

De_Bastaard

quote:
Trasos schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:13:
@De_Bastaard
Staat hier niet iets tussen?
https://www.ledinbouwspot...een-minimale-inbouwdiepte

Omdat de LED-lamp er vast in zit, hebben ze vaak al een hogere IP-rating.
Daar zie ik max. IP44 lampen. Opzich geen ramp voor de rest van de badkamer hoor, alleen de douche.....

• maartend
  • Nu online
Ik heb niet alles meegelezen, maar ik heb mijn leds voor de badkamer, en ook voor in de douche, gekocht bij rietveldverlichting. Ding hangt knal boven mijn regendouche.

• Trasos
  • Niet online
quote:
De_Bastaard schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:23:
[...]

Daar zie ik max. IP44 lampen. Opzich geen ramp voor de rest van de badkamer hoor, alleen de douche.....
Zoiets dan?
https://www.lichtxl.nl/ka...6ZmoaArytEALw_wcB#969=390

https://www.ledlampendire...-ip55-en-ip65/f/ip65.html

Trasos wijzigde deze reactie 20-02-2018 11:30 (13%)

Pagina: 1 ... 64 65 66 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*