Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4 Overzicht

Pagina: 1 ... 63 ... 99 Laatste
Acties:

• Hogader
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 20:30
quote:
Jelte,89 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:56:
[...]

Dat was een lang verhaal gezien het feit je een ophangsysteem zoekt :P

Wat is de reden dat je dit systeem wilt? dit neemt ook veel in beslag op de muur wanneer je er even niet neerhangt, m.a.w, een witte spijker op een wit gestuukte muur valt dan minder op.
Het was idd wat nutteloze info in de eerste zin. :P

De reden dat ik een soortgelijk systeem zoek is om een aantal houten panelen aan de muur te kunnen hangen welke stevig, vlak en recht hangen (zowel horizontaal als verticaal). Hoe het eruit ziet op de muur zonder de panelen is van ondergeschikt belang. De panelen hangen er semi-permanent, maar wil ik wel verwijderbaar hebben.

Een spijker en gleuf vind ik een minder nette oplossing.
quote:
Joopieboy schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:47:
Je zou daar ook gewoon din-rail voor kunnen gebruiken. :)
Dat kan idd ook, maar ik verwacht dat er ook meer specifieke profielen zijn voor mijn doel.

Fractal Design Define XL | Asus Maximus IV Extreme-Z | Intel Core i7 2600K | Prolimatech Genesis | Crucial M4 128Gb | HDD 3TB |G-Skill Ripjaws-X 16Gb | MSI N560GTX | Corsair HX850W | Samsung SH-B123L | Razer Lycosa, Lachesis, Sphex&Scarab | Logitech G35

• loewie1984
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 12:05

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Waarom geen "french cleat"

Ik zou er nog geen geld aan uit geven als ik het goedkoop zelf zou kunnen maken.

discogs | MTB te koop

• Hogader
quote:
loewie1984 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:24:

[afbeelding]

Ik zou er nog geen geld aan uit geven als ik het goedkoop zelf zou kunnen maken.
Dat is precies wat ik zocht! Nog nooit van "french cleat" gehoord.

Wat mij betreft kunnen een stel aluminium extrusie profieltjes nooit heel duur zijn.

Fractal Design Define XL | Asus Maximus IV Extreme-Z | Intel Core i7 2600K | Prolimatech Genesis | Crucial M4 128Gb | HDD 3TB |G-Skill Ripjaws-X 16Gb | MSI N560GTX | Corsair HX850W | Samsung SH-B123L | Razer Lycosa, Lachesis, Sphex&Scarab | Logitech G35

• loewie1984
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 12:05

loewie1984

music addict! pizza monster!!

@Hogader

Als je die onder 90 graden krijgt doorgezaagd, dan denk ik dat ook :D

discogs | MTB te koop

• Jelte,89
  • Registratie: december 2004
  • Nu online

Jelte,89

Woodworking

French cleat is helemaal een tweak oplossing inderdaad :)

Hou wel even rekening mee dat je dan het latje of verlijmd, of vanaf de andere kant schroeft...:)

Revive the guild!

• KeesV
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15-10 12:30

KeesV

Zonder titel

Even een vraag mbt het beschermen van hout tegen vocht:
Ik heb een mooi houten paneel wat ik wil gaan verzagen tot een aantal planken in onze keuken en badkamer. Aangezien mijn vrouw houdt van heet douchen (standje sauna) en in de keuken de waterkoker recht onder deze planken zal staan krijgt het hout nogal wat te verduren mbt vocht.
Wat is nou een goede manier om het hout daar tegen te beschermen, zonder de natuurlijke look te verliezen? In de Hornbach kreeg ik jachtlak aangeraden, maar dat geeft een gladde hoogglans finish, die ik voor de keuken en badkamer eigenlijk niet wil. We willen het eigenlijk zo natuurlijk mogelijk houden.
Is er een ander soort lak voor dit soort toepassingen? Of olie misschien (als dat afdoende is)?

Ik doe niet aan sigs

• hexta
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 15-10 12:10

hexta

M-Stinos

quote:
KeesV schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:13:
Even een vraag mbt het beschermen van hout tegen vocht:
Ik heb een mooi houten paneel wat ik wil gaan verzagen tot een aantal planken in onze keuken en badkamer. Aangezien mijn vrouw houdt van heet douchen (standje sauna) en in de keuken de waterkoker recht onder deze planken zal staan krijgt het hout nogal wat te verduren mbt vocht.
Wat is nou een goede manier om het hout daar tegen te beschermen, zonder de natuurlijke look te verliezen? In de Hornbach kreeg ik jachtlak aangeraden, maar dat geeft een gladde hoogglans finish, die ik voor de keuken en badkamer eigenlijk niet wil. We willen het eigenlijk zo natuurlijk mogelijk houden.
Is er een ander soort lak voor dit soort toepassingen? Of olie misschien (als dat afdoende is)?
Is lichte beits daar niet geschikt voor? Dat is vaak gebruikt voor dingen die buiten tegen regen en kou moeten kunnen. Nu ben ik zelf geen expert, dus misschien weet iemand anders hier meer over.

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
@KeesV inderdaad wat @hexta zegt: beits. Maar over wat voor hout praten we? Is het zacht- of hardhout? Als de houtsoort te zacht is kun je beitsen, lakken, olin wat je wil maar dat gaat hoe dan ook een ellende worden...

• KeesV

KeesV

Zonder titel

@Harrie_ het gaat om een timmerpaneel van beukenhout...

Ik doe niet aan sigs

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
@KeesV moet wel goed komen dan met een goede beits. Beuken is vrij hard en werd vroeger regelmatig in keukens en badkamers toegepast.

Beits kun je trouwens ook gewoon in mat en zijdeglans krijgen dus je kunt de originele 'houtlook' een heel eind in stand houden!

• marowi
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

marowi

Subtitle

.

marowi wijzigde deze reactie 05-02-2018 12:50 (99%)

Signature

• KeesV

KeesV

Zonder titel

@marowi een eiken kerkblad? Sjiek zeg ;) In onze kerk is het blaadje gewoon van papier...

Ziet er overigens wel uit als een interessant product. Wordt voornamelijk ingezet als parketlak zo te zien.

Ik doe niet aan sigs

• tijlemanz
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 10-10 13:40
quote:
loewie1984 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:24:

[afbeelding]

Wel ff de schroeven in de hangende kant vanaf de cleat in het werk schroeven, zie je de schroeven niet.

• marowi
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

marowi

Subtitle

.

marowi wijzigde deze reactie 05-02-2018 12:51 (99%)

Signature

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 16:53
Snelle vraag.

Balk doorverlengen door balk ernaast te leggen. Kracht op de balk zit van boven. Gebeurt oa door draadeind 16mm dwars door balk te doen. Doe ik dat in de vorm van een driehoek met de punt van boven en de lange zijde beneden of andersom?

• Aardappel
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 23:06
quote:
maartend schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:20:
Snelle vraag.

Balk doorverlengen door balk ernaast te leggen. Kracht op de balk zit van boven. Gebeurt oa door draadeind 16mm dwars door balk te doen. Doe ik dat in de vorm van een driehoek met de punt van boven en de lange zijde beneden of andersom?
wat? :? :?

edit: blij dat ik niet enige ben die het snapt, maar misschien snap ik 'm nu.

Je hebt een balk en daar leg je een balk naast (geen idee om welke reden) en die wil je aan elkaar maken, dit wil je doen door op de plek waar de balken overlappen draadeinden door beide balken te boren?
En die draadeinden (3 stuks) hebben de vorm van een driehoek (dus op 1/3 van de bovenkant van de balk 1 stuk, en op 2/3 van de bovenkant van de balk 2 stuks)?

Aardappel wijzigde deze reactie 30-01-2018 16:52 (38%)

• maartend
quote:
Aardappel schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:42:
[...]

wat? :? :?

edit: blij dat ik niet enige ben die het snapt, maar misschien snap ik 'm nu.

Je hebt een balk en daar leg je een balk naast (geen idee om welke reden) en die wil je aan elkaar maken, dit wil je doen door op de plek waar de balken overlappen draadeinden door beide balken te boren?
En die draadeinden (3 stuks) hebben de vorm van een driehoek (dus op 1/3 van de bovenkant van de balk 1 stuk, en op 2/3 van de bovenkant van de balk 2 stuks)?
Gewoon. Vorm driehoek, punt beneden. Of punt boven. De hoekpunten geven de plek van de bevestiging aan.
Maar het maakt eigenlijk weinig uit, door de driehoek zit er eigenlijk toch al geen beweging. Dus zo veel verschil zal het niet zijn. Dus alles is al bevestigd.

• sbruynis
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 21:40
Krachten in een vuren balk (of betonbalk) zijn bij lineaire belasting van bovenaf:
- bovenzijde druk
- onderzijde trek
Wat moet je nou verlengen?
Je wil een nieuwe balk naast een bestaande ligger maken om de de bestaande ligger te verlengen?
Valt zo niet veel te zeggen, kan je niet een liplas maken? Of klamp je de balk op met de nieuwe balk, voor welke lengte?

• Teijgetje
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 20:40
quote:
Arjan schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 09:34:

Het was mijn bedoeling om 5cm lichtgewichtbeton te storten met daarin de vloerverwarming. Het lijkt mij dat een zandcementdekvloer daar niet nog eens bovenop hoeft?
Je kan inderdaad prima de vloerverwarming instorten.
Vaak blijft er echter wel wat nawerking aan een betonvloer.
Die is namelijk zelden vlak, tenzij je vlindert oid zodra de vloer hard is maar nog niet droog.
Een dunne plaat beton op lewis is echter niet begaanbaar zolang hij niet minimaal 24 uur ligt en uitgehard is.
Zelfs dun beton, en lekker getrild (drillen/stampen met je vloerspaan), laat lichte golven bij droging.
Je zal vrijwel altijd een vlaklaag moeten aanbrengen, een dekvloer laat zich makkelijk glad en waterpas schuren, met egaline gaat dat nog makkelijker en een stuk dunner als een cementdekvloer natuurlijk.

Let wel op met dunne beton.
De water/cement-laag die bovenop komt door het drillen is niet echt sterk. Het is een soort slushlaag.
Wil je dan optimale hechting voor bv tegels dan kan je de vloer flink nathouden en kan je na 24 uur die slushlaag nog wegschrapen met de zijkant van een rechthoekige spaan.
Of goed diepgronden en bv betokontakt gebruiken. Op glad beton (en dus eigenlijk die zwakkere slushlaag) hecht normale tegellijm namelijk niet optimaal, speciaallijm wel.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• maartend
quote:
sbruynis schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 20:43:
Krachten in een vuren balk (of betonbalk) zijn bij lineaire belasting van bovenaf:
- bovenzijde druk
- onderzijde trek
Wat moet je nou verlengen?
Je wil een nieuwe balk naast een bestaande ligger maken om de de bestaande ligger te verlengen?
Valt zo niet veel te zeggen, kan je niet een liplas maken? Of klamp je de balk op met de nieuwe balk, voor welke lengte?
Balk verlengd. Niet via liplas, gewoon er naast gelegd. Is toch uit zicht. Moest meter langer, van 3,50 naar 4,50.1,10 gespalkt. Bruislijm er tussen, paar stukken schroefdraad en het zit. Stempels zijn al weg.

• nokiaan958GB
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
quote:
KeesV schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:30:
@Harrie_ het gaat om een timmerpaneel van beukenhout...
Beukenhout hoor ik nooit van dat het buiten wordt toegepast.
Iets in mijn geheugen zegt dat gestoomd beuken dorpels in huizen worden gebruikt omdat gewoon beuken erg werkt.

Ik zou een buitenkwaliteit houtsoort kiezen. Red Cedar kan ook mooi zijn.

In het geval van stoom van een waterkoker lijkt beits mij niet goed genoeg om het hout mooi te houden.

Had je deze DIY al gezien ? loewie1984 in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4"

nokiaan958GB wijzigde deze reactie 30-01-2018 23:12 (23%)

• simon
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22:56
Red Cedar, Douglas, Yellow Cedar, kan allemaal eindeloos veel beter tegen vocht dan beukenhout. Maaaaarrrrr het hout moet in elk geval wel kunnen ventileren. Dus als je 1 zijde van het hout verlijmd met een wand of wat dan ook, dan kan ook red cedar zo weg rotten.

n, bedenk, het hout zet uit door het vocht, dus in je schroefwerk, verbindingen, moet je rekening houden met het uitzetten in de breedte. Dwz, als je een timmerpaneel opsluit in de breedte (dus waar de houtnerf van de verlijmde planken parallel aan elkaar staan) dan zal dat door het opnemen van vocht uitzetten. Dat kan je handig ondervangen door bijv met slobgaten te werken.

|>

• Metalfreak
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 22:23

Metalfreak

Hoije woh!

quote:
Hogader schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:37:
In mijn nog op te leveren nieuwbouwwoning ga ik een aantal zaken zelf aanpakken. Deze ben ik nu 3D aan het construeren en hierbij ook rekening houdend met hetgeen in de markt verkrijgbaar is. Nu ben ik voor een aantal wandpanelen op zoek naar een blind ophangsysteem, maar ik heb wat moeite met het zoeken van een leverancier voor goede aluminium ophangprofielen. Weet iemand een winkel die dit soort zaken verkoopt?

Ik zoek zoiets:
[afbeelding]
Wij hebben ook een keer stad en land afgezocht om zoiets te vinden om een grote spiegel boven het dressoir op te hangen. Uiteindelijk gevonden bij een lokale bouwmaterialenzaak (dus niet de Gamma/Praxis/Karwei/Hornbach) voor een paar euro. Spiegel was daarmee tenminste fatsoenlijk en stevig op te hangen.

• Jelte,89
  • Nu online

Jelte,89

Woodworking

@KeesV

kun je wat duidelijker zijn qua ruimtes, afstanden vanaf de waterkoker waar het hout zit, toepassingen e.d.

Als je voldoende ventileert lijkt me ook beuken (met skylt) geen probleem geven, Ik zou rustig beuken (geventileerd) als bijvoorbeeld plafond toepassen, De meeste plafonds zijn van gips/zitten spotjes in en dat gaat ook wel goed, ook de warme lucht koelt geleidelijk aan naarmate het stijgt...

N.b. (wat ik nog nooit begrepen heb is dat mensen de badkamer altijd koud hebben, Mijn badkamer is ongeveer 21 graden van temperatuur en ik douche ongeveer 5 a 10 minuten en heb nooit condens. Het condenseert natuurlijk pas al warme lucht met koude lucht botst, na het douchen ventileer ik een half uurtje)

Revive the guild!

• Hogader
quote:
Metalfreak schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 10:03:
[...]

Wij hebben ook een keer stad en land afgezocht om zoiets te vinden om een grote spiegel boven het dressoir op te hangen. Uiteindelijk gevonden bij een lokale bouwmaterialenzaak (dus niet de Gamma/Praxis/Karwei/Hornbach) voor een paar euro. Spiegel was daarmee tenminste fatsoenlijk en stevig op te hangen.
Na flink wat zoekwerk op het internet ook tot de conclusie gekomen dat er maar bar weinig te vinden is. Genoeg uit USA iig, maar in europa of NL vrijwel niets. Ik heb het dus even apart gezet als een 'black box' in mijn design en ga tzt wel even langs de verschillende bouwmarkten in de regio om te zien of ik iets kan vinden.

• Atmoz
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:00

Atmoz

Techno!!

Laatst ben ik nog even bezig geweest met een "tussendoor projectje" in de woonkamer.
Voor de bier-, wijn- en andere drankglazen heb ik een kast gemaakt met een soort "nis" voor de drank:

Fijne opbergruimte zo :)

MSI Z170A GAMING M5 :: i7-6700K :: 32GB DDR4 :: 2x 512GB Samsung 950Pro raid0 :: GTX 1080Ti :: LG 32UD99 32" 4K HDR :: Logitech G series gaming gear

• maartend
Prettige whisky

• Jelte,89
  • Nu online

Jelte,89

Woodworking

Mooi gemaakt Atmoz!

Je hebt wel voor elk drankje een glas zo te zien!

Jelte,89 is maar een eenvoudige bierdrinker :)

Jelte,89 wijzigde deze reactie 31-01-2018 23:46 (10%)

Revive the guild!

• M4uSzi
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 19:11
quote:
Jelte,89 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 23:45:
Mooi gemaakt Atmoz!

Ook voor bier heb je verschillende glazen. :+

Mooi kastje @Atmoz

PSN - M4uSzi // -

• Wokschotel
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 22:15

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik heb hier een wat oudere maar nog goed werkende B&D VPX1201 accu schroefmachine liggen. De accu is echter op z'n eindje. De originele accu is de VPX0111. Daar bestaan verschillende vervangingsaccu's voor bijvoorbeeld de Yanec Gereedschap Accu Li-Fe 7 V 1200 mAh Black&Decker VPX0111. Maar dat is een Li-Fe accu en er staat een waarschuwing bij dat veel opladers geen Li-Fe accu's kunnen opladen. Iemand enig idee of de originele VPX0111 accu ook een Li-Fe accu is en ik dus de originele acculader kan gebruiken?

• Roobje
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 14-10 20:17
quote:
Wokschotel schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 08:12:
Ik heb hier een wat oudere maar nog goed werkende B&D VPX1201 accu schroefmachine liggen. De accu is echter op z'n eindje. De originele accu is de VPX0111. Daar bestaan verschillende vervangingsaccu's voor bijvoorbeeld de Yanec Gereedschap Accu Li-Fe 7 V 1200 mAh Black&Decker VPX0111. Maar dat is een Li-Fe accu en er staat een waarschuwing bij dat veel opladers geen Li-Fe accu's kunnen opladen. Iemand enig idee of de originele VPX0111 accu ook een Li-Fe accu is en ik dus de originele acculader kan gebruiken?
Dat kan je misschien beter hier vragen: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3

Nikon D7100 - Nikkor 35mm f/1,8G - Nikkor AF-S DX VR 55-200mm f/4-5.6G IF-ED - Nikon SB700 - Zoom H2n - Rde Video Mic Go

• Wokschotel
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 22:15

Wokschotel

Op 6 wielen

Oh damn ik dacht dat ik daar zat :X Thnx.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

quote:
Jazeker :)
Ik drink 't niet super vaak, maar zo nu en dan vind ik het toch wel heerlijk hoor :9

De laatste aankoop (maandje geleden) waren deze 3:

(gisteravond toevallig nog een glaasje van die Smokehead gehad --> rg lekker _/-\o_ )
quote:
Dankjewel.
quote:
Klopt, ik heb best wat speciaalbier-glazen. Ik ben dan ook een redelijke speciaalbier-liefhebber :9~
quote:
Was ik "vroeger" ook, maar thuis drink ik nu eigenlijk alleen nog maar speciaalbier.
quote:
M4uSzi schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 07:06:

Ook voor bier heb je verschillende glazen. :+
Ik had een mooie verzameling (verschillende) Duvel glazen, maar mijn vriendin is af en toe best onvoorzichtig met de vaatwas en dan sneuvelt er wel eens wat 8)7
quote:
Mooi kastje @Atmoz
Thanks!

MSI Z170A GAMING M5 :: i7-6700K :: 32GB DDR4 :: 2x 512GB Samsung 950Pro raid0 :: GTX 1080Ti :: LG 32UD99 32" 4K HDR :: Logitech G series gaming gear

• Jelte,89
  • Nu online

Jelte,89

Woodworking

Ben je niet bang dat de glazen 'dood' gaan in de vaatwasser?

Revive the guild!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

quote:
Jelte,89 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 09:14:
Ben je niet bang dat de glazen 'dood' gaan in de vaatwasser?
Effe schoonspoelen met de hand :)

• roda_djavulen
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 09:28
Spoelen met soda (en dan weer schoonspoelen natuurlijk) werkt ook goed voor bierglazen als je bier erin dood valt.

(edit:typo)

roda_djavulen wijzigde deze reactie 01-02-2018 11:03 (6%)

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
De rubberen afdichting van een paar ramen met houten kozijnen zijn oud/versleten en sluiten dus niet goed meer. Deze zijn met metalen strips "ingebouwd/vast" aan het houten kozijn.

Is het verstandig om deze geheel te verwijderen en te vervangen?

Iemand een adres waar deze dingen te vinden zijn? Echte "standaard" rubberen profielen dus. Of kan ik net zo goed een tochtstrip halen bij de action en deze op het kozijn plakken?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 06:41
quote:
kmf schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 11:11:
De rubberen afdichting van een paar ramen met houten kozijnen zijn oud/versleten en sluiten dus niet goed meer. Deze zijn met metalen strips "ingebouwd/vast" aan het houten kozijn.

Is het verstandig om deze geheel te verwijderen en te vervangen?

Iemand een adres waar deze dingen te vinden zijn? Echte "standaard" rubberen profielen dus. Of kan ik net zo goed een tochtstrip halen bij de action en deze op het kozijn plakken?
Bouwmaat heeft ze

K to the KillaZ

• kmf
  • Niet online
quote:
Heb je een zoekterm dan voor de site? Ik kan het daar niet vinden op rubberprofiel, isolatieprofiel, etc

• KillaZ
Niet echt, viel mij op dat ze in lengtes van 5 meter komen toen ik door de bouwmaat liep.

K to the KillaZ

• JP_S
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16:07
quote:
kmf schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 11:39:
[...]

Heb je een zoekterm dan voor de site? Ik kan het daar niet vinden op rubberprofiel, isolatieprofiel, etc
Tochprofiel ;-)

https://www.bouwmaat.nl/t...e/4C-48-26-E3-6F-69-CD-E9

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

• kmf
  • Niet online
quote:
thanks ;)

Blijft dan nog de vraag: heeft zo'n profiel meerwaarde t.o.v. tochtstrips? :?

• CappieL
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 18:18
quote:
kmf schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 12:08:
[...]

thanks ;)

Blijft dan nog de vraag: heeft zo'n profiel meerwaarde t.o.v. tochtstrips? :?
Ligt maar net aan hoe groot de af te dichten kier is en wat voor profiel / strip je zou gebruiken.

PSN: Cappie85 (PS4)

• KeesV

KeesV

Zonder titel

quote:
Die had ik inderdaad gezien. Gaaf project! Maar een epoxy laag lijkt me voor onze toepassing niet zo mooi, ivm de glanzende finish. Ik hou het liever zo natuurlijk mogelijk. Wil wel nog eens een mooie tafel voor de werkkamer maken, dus ik onthoud deze wel even :)
quote:
simon schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 09:29:
Red Cedar, Douglas, Yellow Cedar, kan allemaal eindeloos veel beter tegen vocht dan beukenhout. Maaaaarrrrr het hout moet in elk geval wel kunnen ventileren. Dus als je 1 zijde van het hout verlijmd met een wand of wat dan ook, dan kan ook red cedar zo weg rotten.

n, bedenk, het hout zet uit door het vocht, dus in je schroefwerk, verbindingen, moet je rekening houden met het uitzetten in de breedte. Dwz, als je een timmerpaneel opsluit in de breedte (dus waar de houtnerf van de verlijmde planken parallel aan elkaar staan) dan zal dat door het opnemen van vocht uitzetten. Dat kan je handig ondervangen door bijv met slobgaten te werken.
Thanks voor de tips! Ik ben niet zo helemaal thuis in de verschillende houtsoorten... Is er ergens waar ik zou kunnen vinden welke houtsoorten geschikt zijn voor vochtige toepassingen?
quote:
Jelte,89 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 11:55:
@KeesV

kun je wat duidelijker zijn qua ruimtes, afstanden vanaf de waterkoker waar het hout zit, toepassingen e.d.

[...]

N.b. (wat ik nog nooit begrepen heb is dat mensen de badkamer altijd koud hebben, Mijn badkamer is ongeveer 21 graden van temperatuur en ik douche ongeveer 5 a 10 minuten en heb nooit condens. Het condenseert natuurlijk pas al warme lucht met koude lucht botst, na het douchen ventileer ik een half uurtje)
Tuurlijk kan ik dat :)
In de keuken willen we graag 2 boekenplanken maken voor kookboeken e.d. Dit zit in een nis, waar op werkhoogte een stukje aanrecht zit met koffieapparaat en waterkoker. Daarboven moet het dus komen. Ik schat dat er tussen waterkoker en onderkant van de eerste boekenplank zo'n 40 a 50 cm komt. Tweede plank nog eens 40 a 50 cm daar weer boven. In dit geval zitten de planken in een nis, dus links en rechts opgesloten.
In de badkamer iets soortgelijks, maar dan voor handdoeken en zeepjes e.d. En dan dus zonder waterkoker er onder ;). Hier komen ze in een hoek, dus aan de lange kant en 1 korte kant langs de wand. Andere korte kant vrij.

Ik doe niet aan sigs

• FabianGTI
  • Registratie: juli 2014
Kent iemand nog een bedrijf dat onderdorpels voor buitendeuren op maat kan maken?

Natuurlijk kan zoiets zelf gemaakt worden van hardhout, maar ik wou graag een onderdorpel van kunststof

Nou kwam ik bijvoorbeeld deze site tegen:
https://www.onderdorpels.nl/

Maar die leveren alleen standaard maten, en aangezien ik een deur heb uit het jaar kruik, past dat niet

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 23:32

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

quote:
KeesV schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 11:27:
Maar een epoxy laag lijkt me voor onze toepassing niet zo mooi, ivm de glanzende finish. Ik hou het liever zo natuurlijk mogelijk.
Er is ook epoxy met een zijdeglans uitstraling.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• hammy87
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 21:07
Wij zijn bezig met een douche/wasruimte te maken. Hierbij heb ik n doorvoer naar buiten waar ik een ventilator in wil zetten. Mag ik de afvoer van de droger gewoon tot de ventilator laten lopen? Plan is om een rechthoekige buis via de muur naar de ventilator te laten lopen en deze te koppelen aan de ronde spirobuis van de droger. Iemand ervaring?

• Exigence
  • Laatst online: 20:31

Exigence

dnkroz

quote:
FabianGTI schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 12:01:
Kent iemand nog een bedrijf dat onderdorpels voor buitendeuren op maat kan maken?

Natuurlijk kan zoiets zelf gemaakt worden van hardhout, maar ik wou graag een onderdorpel van kunststof

Maar die leveren alleen standaard maten, en aangezien ik een deur heb uit het jaar kruik, past dat niet
Zoek eens naar DTS dorpels, kun je zelf op maat maken en met voorgevormde neuten onder je kozijn zetten. Volgens mij zijn er ook renovatiesetjes :)

Bijvoorbeeld: https://www.sleiderink.nl/catalogsearch/result/?q=dts+dorpel

• CappieL
quote:
hammy87 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 12:54:
Wij zijn bezig met een douche/wasruimte te maken. Hierbij heb ik n doorvoer naar buiten waar ik een ventilator in wil zetten. Mag ik de afvoer van de droger gewoon tot de ventilator laten lopen? Plan is om een rechthoekige buis via de muur naar de ventilator te laten lopen en deze te koppelen aan de ronde spirobuis van de droger. Iemand ervaring?
Pas op dat er zich geen condensatie in de rechthoekige buis kan ophopen.
Gewoon de wasdroger in de ruimte laten afblazen en de ruimte door de ventilator laten afzuigen. (Zorg wel voor nieuwe luchtaanvoer d.m.v. een ventilatierooster bij een raam of een spleet onder / rooster in je deur)

CappieL wijzigde deze reactie 02-02-2018 14:33 (16%)

• Jelte,89
  • Nu online

Jelte,89

Woodworking

quote:
FabianGTI schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 12:01:

Je deur is van hout, dan zou ik geen kunststof dorpel toepassen ivm het werken van het hout.
Waarom wil je perse kunststof?

Revive the guild!

• CappieL
Ik denk dat je met 2 verschillende materialen juist minder last hebt van werking van hout.
Als beide onderdelen van hout zijn, heb je 2 onderdelen die werken.. anders heb je er maar 1.

• Aardappel
Beide materialen werken natuurlijk (al doet hout het ook met vocht) met warmte.
Maar kunststof (DTS) dorpels onder houten kozijnen wordt toch al een hele tijd gedaan :?

• FabianGTI
quote:
Jelte,89 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 15:25:
[...]

Je deur is van hout, dan zou ik geen kunststof dorpel toepassen ivm het werken van het hout.
Waarom wil je perse kunststof?
Leek me mooi onderhoudsvriendelijk, vooral zo'n dorpel heeft nog wel eens last van vocht ;)
En bij deurdorpels blijft het water toch langer erop dan bij de ramen

Als alternatief zou het dan ook Meranti worden, zal nog wel weer even knutselen worden dan
quote:
Exigence schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 14:31:
[...]

Zoek eens naar DTS dorpels, kun je zelf op maat maken en met voorgevormde neuten onder je kozijn zetten. Volgens mij zijn er ook renovatiesetjes :)

Bijvoorbeeld: https://www.sleiderink.nl/catalogsearch/result/?q=dts+dorpel
Die heb ik inderdaad ook gezien, maar jammer genoeg ook standaard maten :/

• Ethnocentrix
  • Laatst online: 07:22

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Is (belgisch/chinees) hardsteen geen optie? Bij de lokale steenboer maken ze die gewoon op maat voor niet al te veel.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

• Exigence
  • Laatst online: 20:31

Exigence

dnkroz

quote:
FabianGTI schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 16:12:
[...]

Die heb ik inderdaad ook gezien, maar jammer genoeg ook standaard maten :/
Bedoel je standaardmaten qua kozijnprofiel dus?

Of standaardmaten qua lengte? Want dat laatste is makkelijk aan te passen met DTS dorpels natuurlijk.

• FabianGTI
quote:
Exigence schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 16:32:
[...]

Bedoel je standaardmaten qua kozijnprofiel dus?

Of standaardmaten qua lengte? Want dat laatste is makkelijk aan te passen met DTS dorpels natuurlijk.
Qua kozijnprofiel inderdaad, huidige kozijn heeft al de nodige jaren ervaring :P
Als het alleen de lengte zou zijn is dat geen probleem inderdaad, afkortzaag doet wonderen

• Impry
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 20:05

Impry

Rallymedia.nl

In de tuin hebben we een overkapping tegen de schuur aan staan.
Nu wil ik een terrasheater en een verlichtingssnoer in de overkapping hangen.
Ik had zelf bedacht om een zo klein mogelijk gat te boren door de schuur- en overkappingsplanken en daar de stekkers doorheen te doen.
Maar die stekkers zijn allemaal 'waterdicht' en volgens mij niet 1-2-3 open te schroeven.

Een verlengsnoer in de overkapping hangen zou ook kunnen, maar is minder mooi. En ook die moet nog door dat kleine gat.

Wat is jullie tip?

Foto's:
http://i65.tinypic.com/otfal5.jpg

http://i63.tinypic.com/of0q6b.jpg

http://i66.tinypic.com/59ws5y.jpg

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
@Impry Spatwaterdichte contactdoos tegen de schuur monteren en daar de stekker in steken?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Hmmbob
  • Laatst online: 22:29
Kabel losschroeven in het apparaat en daarna opnieuw monteren?

Kabel van die lampjes (?) lijkt overigens los te kunnen van de stekker/adapter.

Hmmbob wijzigde deze reactie 02-02-2018 20:11 (40%)

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• PaT
  • Laatst online: 22:35

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Grr, ik woon in de regio van Rotterdam, dus zou je zeggen dat we toch niet heel hard water hier hebben. Ondanks dat overleven onze thermostatische kranen van Grohe het hier maar een jaar of 5 en dan is het themostatische element verkalkt en/of kapot.

Ik had allerlei filmpjea bekeken hoe je dat element er uit kan halen, maar wat ik ook deed, dat ding zat in mijn kraan muurvast. Toen ik hem na terugplaatsing 'krak' hoorde doen was het helemaal over en sluiten en kwam er alleen nog maar heet water uit :(
Aangezien het element al eens vervangen is door Grohe is mijn garantie nu echt op (ik dacht 5 jaar standaard en 2 jaar op reparaties).

Morgen dus maar op pad en ik zit te kijken naar een Precision Trend New van Grohe. Iemand ervaring met die kranen en kan je daar het element bijvoorbeeld wel jaarlijks makkelijk losmaken voor een antikalk beurtje?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Teijgetje
quote:
PaT schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 22:39:
Grr, overleven onze thermostatische kranen van Grohe het hier maar een jaar of 5 en dan is het themostatische element verkalkt en/of kapot.
Inderdaad jaarlijks even ontkalken, dan is het nog simpel los te maken.
Zit het vast dan moet je aan de slag met kalkoplossende middelen.

Heb je veel last van kalk dan is het misschien ook slim in een waterontharder te investeren (niet te verwarren met een waterfilter, al geeft dat dan weer lekkerdere thee).
Deze zijn te krijgen van simpele magneten tot elektrische magneten (iets sterker).
Principe is dat je alles negatief laadt, zowel de leiding als de kalkdeeltjes. Dan stoot alles elkaar af, zoals twee gelijke magneetpolen, zowel deeltjes onderling als leiding vs deeltje.
Zelfs afgezette kalk wordt langzaam maar zeker losgebotst, je leidingen en apparaten worden dan dus weer schoon (duurt even en hangt af van hoe sterk je magneet is)

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:57

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

quote:
PaT schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 22:39:
Grr, ik woon in de regio van Rotterdam, dus zou je zeggen dat we toch niet heel hard water hier hebben. Ondanks dat overleven onze thermostatische kranen van Grohe het hier maar een jaar of 5 en dan is het themostatische element verkalkt en/of kapot.

Ik had allerlei filmpjea bekeken hoe je dat element er uit kan halen, maar wat ik ook deed, dat ding zat in mijn kraan muurvast. Toen ik hem na terugplaatsing 'krak' hoorde doen was het helemaal over en sluiten en kwam er alleen nog maar heet water uit :(
Aangezien het element al eens vervangen is door Grohe is mijn garantie nu echt op (ik dacht 5 jaar standaard en 2 jaar op reparaties).

Morgen dus maar op pad en ik zit te kijken naar een Precision Trend New van Grohe. Iemand ervaring met die kranen en kan je daar het element bijvoorbeeld wel jaarlijks makkelijk losmaken voor een antikalk beurtje?
Heb je al nagedacht over antikalk oplossing naar de aanvoer van je kranen oid ? ipv te rotzooien met kranen

https://www.google.nl/sea..._AUICigB&biw=1920&bih=959

Denk dat je over de hele linie blij-er word met ontkalkte zooi, paar steden verderop (richting hvh) heb ik 0 last van kalk ..

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

• Teijgetje
quote:
vso schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 23:19:
[...]

Heb je al nagedacht over antikalk oplossing naar de aanvoer van je kranen oid ? ipv te rotzooien met kranen

https://www.google.nl/sea..._AUICigB&biw=1920&bih=959

dat je over de hele linie blij-er word met ontkalkte zooi, paar steden verderop (richting hvh) heb ik 0 last van kalk ..
Ik snap dat je ze gelijk na de hoofdkraan kan zetten maar ze zijn meer bedoeld als voor voor een tappunt.
Anders betaal je je scheel aan filters als je alles gaat filteren.

Maar je hebt een punt, er zijn filters die een grotere waterflow aankunnen. (meestal wel gebaseerd op iets toevoegen zoals Silicopolyfosfaat )

Teijgetje wijzigde deze reactie 02-02-2018 23:31 (33%)

• PaT

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Die kalkfilters heb ik al eens bekeken. Maar omdat we, nog niet heel concrete, verhuisplannen hebben is dat er nog niet van gekomen.

En daarnaast kost zo'n filter toch weer wat meer dan eens in de 9 jaar een nieuwe kraan.

En die magneten, werkt dat ook met kunststof leidingen? Lijkt mij niet.

PaT wijzigde deze reactie 02-02-2018 23:33 (14%)

• Teijgetje
Je moet het niet zien als kostenpost.
Zachter water en geen kalkafzetting levert geld op in de vorm van bv minder wasverzachter en viakal ed, tot meer vrije tijd omdat je niet alles (badkamer) hoeft te ontkalken.
Zo`n bv magneet haal je van de leiding af en neem je mee als je verhuist.

• PaT

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik zat net wat filmpjes te bekijken op die website van de amfa4000. Dat ga ik eens bespreken met vrouwlief.

Los daarvan heb ik nu wel een nieuwe kraan nodig.... :(

• vso

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

quote:
Teijgetje schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 23:35:
Zachter water en geen kalkafzetting levert geld op in de vorm van bv minder wasverzachter en viakal ed, tot meer vrije tijd omdat je niet alles (badkamer) hoeft te ontkalken.
ja hierom meteen een "gehele" oplossing, vergeet niet dat welke oplossing je ook doet het "meeneembaar" is. (ook je eerdere comment) ik sluit me gewoon aan alleen kies methode dan magneet maar de rest applies

Apparaten zoals koffie/thee, wasmachine/vaatwasser, kranen en zelfs je huid, aanslag in je badkamer heeft er voordeel bij (dus overal waar je kraanwater voor gebruikt) heeft minder last van kalk.
dus de besparing (tijd ach tja ..) haal je er wel uit denk ik zomaar.. en ja wat @Teijgetje zegt je hebt minder wasmiddel nodig of zout in je vaatwasser .. dus ..

ik weet niet of een magneet de oplossing is, ik kies liever voor filtratie maar omdat we hier geen nut hebben kan ik geen advies voor oplossing A of B geven. laten we het op voorkeur houden.. zolang het werkt "go with the flow" (phun intended)

• Aardappel
Zo'n magneet heb ik ook*, en werkt voor geen meter. Beter leg je die op je elektrameter wil je iets besparen.

Als je echt zacht water wilt is een waterontkalker met zout het best. Kost een dik pak geld (1000+ en jaarlijks enkele tientjes aan zout) maar dan heb je gegarandeerd 0 dH, geen kalk of wat dan ook in je water. In feite is het een soort ionenwisselaar.
En inderdaad, je wasmachine hoeft minder zeep in, net als voor je handjes, en een shampoofles gaat ook langer mee. Je waterkoker wordt 4 keer zo oud, net als je wasmachine, droger, kranen, koffiezetapparaat etc. allemaal geen enkele last van kalkafzetting zullen hebben.

Het water wordt er niet lekkerder op, da's het enige nadeel, want alle mineralen worden er ook uitgefilterd.

* = dank vorige bewoner, die me nog expres erop wees, terwijl ik gniffelend de watermeterput weer dicht deed :')

Aardappel wijzigde deze reactie 02-02-2018 23:52 (7%)

• vso

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

heeft iemand hier ervaring met bestaand dakkapel verlengen ? hij is nu 2,5 m breed en ik wil hem naar 4,5m breed hoe DIY is dit ? Ik heb toegang tot bouwmaat (indien relevant)
moet bv het dak er ook af ? of kan ik laten aanhelen op het bestaande dak
PS.. het dakkapel is (laten) renoveren 2 jaar terug.. en het raam is 1 unit van plastic dat ik wil verplaatsen en links + rechts een blindpaneel wil plaatsen (privacy in de kamer) dus het is IMHO alleen houtwerk.

vergunning maak ik me niet druk om gezien er al voorgangers in de straat zijn, hoewel ik graag naar 6.5m zou brengen helaas zijn er geen straat genoten die dit wel hebben .. :( en het is vooraanzicht

• M4uSzi
quote:
vso schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 00:22:
heeft iemand hier ervaring met bestaand dakkapel verlengen ? hij is nu 2,5 m breed en ik wil hem naar 4,5m breed hoe DIY is dit ? Ik heb toegang tot bouwmaat (indien relevant)
moet bv het dak er ook af ? of kan ik laten aanhelen op het bestaande dak
PS.. het dakkapel is (laten) renoveren 2 jaar terug.. en het raam is 1 unit van plastic dat ik wil verplaatsen en links + rechts een blindpaneel wil plaatsen (privacy in de kamer) dus het is IMHO alleen houtwerk.

vergunning maak ik me niet druk om gezien er al voorgangers in de straat zijn, hoewel ik graag naar 6.5m zou brengen helaas zijn er geen straat genoten die dit wel hebben .. :( en het is vooraanzicht
Kwa dak kun je gewoon verlengen (aanhelen op oude). En dan in het nieuwe stuk ook gewoon een afvoer zetten. Maar ik weet niet hou oud het dak is. Anders zou ik hem gewoon helemaal in een keer weer laten maken. Ben je weer helemaal voor de eerste jaren van alles af. :)

PSN - M4uSzi // -

• ToyotaMR2
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 21:52
Hebben jullie tips voor het in vals verstek zagen van plinten bij scheve muren/hoeken?

Met de hand? (vaste hand en welke zaag?)
Afkortzaag?

En dan met een gradenmeter of de plinten boven elkaar zetten en aftekenen?

Heb het lang genoeg uitgesteld, maar moet echt eens met de afwerking beginnen.

TK: Lenzers LEW102 horloge

• KillaZ
Afkortzaag vind ik het snelst werken.

K to the KillaZ

• Reinier
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:18
Ben ik ook mee bezig at the moment. Ik heb geen zweihaak gekocht. Ik doe het op het oog, ik begin met een 45 graden verstek (met de afkortzaag) en vergroot of verklein dat aan beide kanten als het niet past. Beetje knullige methode maar het lukt aardig. Gelukkig is de Den Braven acrylaatkit in de aanbieding ;)

Overigens zijn mijn plinten een paar mm te hoog voor de afkortzaag. Zeer irritant.

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 23:40
quote:
Teijgetje schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 23:35:
zo'n magneet is dikke onzin. Werken niet en kosten teveel voor wat je krijgt (een stel magneten in een plastic behuizing).

Water en kalk worden beide niet anders van magnetisme. De websites van aanbieders claimen vanalles met dure termen, maar bewijzen helemaal niks.

• CappieL
Ik heb op de middelbare school nog de werking van zo'n antikalkmagneet onderzocht voor mijn profielwerkstuk.. Heb er geen bewijs voor kunnen vinden (zowel in theorie, als in de praktijk)

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

quote:
Aardappel schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 23:51:
Kost een dik pak geld (1000+ en jaarlijks enkele tientjes aan zout) maar dan heb je gegarandeerd 0 dH, geen kalk of wat dan ook in je water. In feite is het een soort ionenwisselaar.
Welnee...

Live PVoutput - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

quote:
Aardappel schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 23:51:
Als je echt zacht water wilt is een waterontkalker met zout het best. Kost een dik pak geld (1000+ en jaarlijks enkele tientjes aan zout) maar dan heb je gegarandeerd 0 dH,
Je hebt ook nog deze https://www.warmteservice...ugslagklep-3-4/p/60001150 Maar daar kost de navulling iets meer dan bij een waterontkalker met zout.

• joost.peeters
  • Registratie: juli 2006
  • Nu online
Ik ga binnenkort weer met elektra bezig, en heb twee korte vragen:
  1. Ik moet twee inbouwdozen plaatsen en heb beperkte ruimte (diepte) tussen het regelwerk. Ik heb de installateur hier ze gewoon op regelwerk zien schroeven (door achterkant doosje heen). Ruimte aan de achterkant voor hout is er deze keer niet, dus kan ik die doosjes ook direct op de binnenkant van de stenen buitenmuur schroeven via de achterkant van het doosje?
  2. Gebruik ik voor aansluiting van een buitenlamp xmvk of ymvk? Gaat om stuk van centraaldoos, over plafond, door buitenmuur en direct daarna aangesloten op lamp. Kan gewoon met xmvk toch? Die is - voor mij - wat gemakkelijker op de meter te krijgen dan ymvk.

• Joopieboy
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 23:16

Joopieboy

Petrolhead

YMVK is leuk voor grondkabel oid, met name vanwege de dikkere mantel. Is stugger en moeilijker te verwerken, dus lekker XMVK pakken idd.

Doosje vastschroeven kan maar verdient geen schoonheidsprijs...

“You can’t patch a wounded soul with a Band-Aid.” Michael Connelly

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 23:23

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben momenteel een plannetje aan het maken voor een huis waar we naar alle waarschijnlijkheid op willen gaan bieden. Tis een vrijstaande woning uit 1975, en er moet wel e.e.a. aan gebeuren.
Ik wil hierin een hoop zelf gaan doen, maar sommige dingen ontkom je niet aan om uit te besteden. Nu zit ik een beetje met de volgorde en 'wie doet wat'.

Wat er sowieso moet gebeuren:
- Isolatie vloer (Kan ik eventueel zelf)
- Buitenmuur isolatie of spouwmuurisolatie (uitbesteden)
- Brine warmtepomp plaatsen (uitbesteden)
- Dak verlengen en zonnepanelen plaatsen (uitbesteden)

Dat bijt elkaar niet zo erg. Warmtepomp heeft pas nut als er beter geisoleerd is natuurlijk.

Maar waar ik wel een beetje in de knoop raak is met de vloer icm waterpomp.
Voor zover ik kan vinden zijn er niet veel bedrijven die zowel waterpomp als vloerwerkzaamheden uitvoeren.
Aan de vloer moet nog het volgende gebeuren:
- Oude deelvloerverwarming en tegels eruit bikken (begane grond)
- Nieuwe dekvloer (deel begane grond
- Leidingen infrezen (begane grond en bovenverdieping)
- Gietvloer
- Aansluiten op warmtepomp

Het lijken een beetje werkzaamheden te zijn die je niet makkelijk belegd krijgt bij n partij, wat wel mijn voorkeur zou hebben ivm gezeur bij lekkage e.d.

Het aansluiten op de warmtepomp icm een Honeywell Evohome systeem kan ik zelf. Uitbikken van de oude vloerverwarming ook, storten wordt al lastiger. En een gietvloer moet je al helemaal niet aan beginnen.

Wie heeft hier ervaring mee? Wat is wijsheid?

• joost.peeters
  • Registratie: juli 2006
  • Nu online
quote:
Joopieboy schreef op zondag 4 februari 2018 @ 14:06:
Doosje vastschroeven kan maar verdient geen schoonheidsprijs...
Eens! Maar waarom kan ik dan niet gewoon doosjes kopen waar een bevestigingsmechanisme aan zit om hem vast te schroeven, niet zijnde een holle wand doos... Of kijk ik er langs?

• Hmmbob
  • Laatst online: 22:29
quote:
MikeyMan schreef op zondag 4 februari 2018 @ 14:13:
... Tis een vrijstaande woning uit 1075, en er moet wel e.e.a. aan gebeuren. ...
Dat zal wel ja :+

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Joopieboy
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 23:16

Joopieboy

Petrolhead

Uh, dat is een goeie :D Ik zal zo eens wat zoeken, ben zelf geen installateur maar verbaasd mij wel :P

“You can’t patch a wounded soul with a Band-Aid.” Michael Connelly

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

quote:
Oeps... Iets jonger dus :P

• Jelte,89
  • Nu online

Jelte,89

Woodworking

Nog wat kunnen knutselen aan de sporen...
Nog een stuk of 8 ofzo en dan kunnen we beginnen met graven!

Revive the guild!

• dnhelle
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 20:49

dnhelle

Singletrail Addict

Sinds de aanschaf van ons huis staat er een prieel in de tuin waar we wel blij mee zijn, maar improvements mogelijk zijn. De houten vloerplanken beginnen nu na 7 jaar krom te staan en te splinteren, het dak begeeft het en is lek.

Kortom: tegen de vlakte maar. We willen echter wel een soortgelijke oplossing en zelfbouw heeft mijn voorkeur. Nu ben ik opzoek naar een mooi voorbeeld totdat ik deze zag, waarbij de opslagruimte en vlakke dak ideaal zijn voor opberging, regenwater opvang en wellicht een paar zonnepanelen.

Ik weet alleen niet of dit een standaard model is, of een zelfbouw model. Kent iemand dit model, en zoja, waar kan ik die vinden cq. Sketchups van vinden om deze zelf te bouwen?

https://www.dropbox.com/s/2j1opfecfztak7z/voorbeeld.jpg?dl=0

Velozine.nl

• M4uSzi
quote:
Jelte,89 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 23:18:
Nog wat kunnen knutselen aan de sporen...
Nog een stuk of 8 ofzo en dan kunnen we beginnen met graven!

[afbeelding]

[afbeelding]
Super gaaf. Ben echt benieuwd als het straks helemaal klaar is. Je maakt er echt stukje vakwerk van. :)

PSN - M4uSzi // -

• Jelte,89
  • Nu online

Jelte,89

Woodworking

quote:
dnhelle schreef op maandag 5 februari 2018 @ 07:52:
Sinds de aanschaf van ons huis staat er een prieel in de tuin waar we wel blij mee zijn, maar improvements mogelijk zijn. De houten vloerplanken beginnen nu na 7 jaar krom te staan en te splinteren, het dak begeeft het en is lek.

Kortom: tegen de vlakte maar. We willen echter wel een soortgelijke oplossing en zelfbouw heeft mijn voorkeur. Nu ben ik opzoek naar een mooi voorbeeld totdat ik deze zag, waarbij de opslagruimte en vlakke dak ideaal zijn voor opberging, regenwater opvang en wellicht een paar zonnepanelen.

Ik weet alleen niet of dit een standaard model is, of een zelfbouw model. Kent iemand dit model, en zoja, waar kan ik die vinden cq. Sketchups van vinden om deze zelf te bouwen?

https://www.dropbox.com/s/2j1opfecfztak7z/voorbeeld.jpg?dl=0
Met zo'n bouw is eigenlijk wel mogelijk en zijn deze goed aan te schaffen als bouwpakket her en der in verschillende maten, Gewoon even googlen op 'douglas veranda maat x maat'. Ik weet zeker dat je 1000-en hits krijgt en dan kun je gewoon even sorteren op afstand/woonplaats.

Mocht je echt zelf willen bouwen/zagen dan kan ik je 'De jong hout en bouwstaal' adviseren, deze hebben ook de wapening voor het beton in huis en zijn niet duur,
quote:
M4uSzi schreef op maandag 5 februari 2018 @ 07:53:
[...]
Super gaaf. Ben echt benieuwd als het straks helemaal klaar is. Je maakt er echt stukje vakwerk van. :)
Ik ook wel ;)

Revive the guild!

• KillaZ
quote:
Jelte,89 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 08:37:
[...]

Met zo'n bouw is eigenlijk wel mogelijk en zijn deze goed aan te schaffen als bouwpakket her en der in verschillende maten, Gewoon even googlen op 'douglas veranda maat x maat'. Ik weet zeker dat je 1000-en hits krijgt en dan kun je gewoon even sorteren op afstand/woonplaats.

Mocht je echt zelf willen bouwen/zagen dan kan ik je 'De jong hout en bouwstaal' adviseren, deze hebben ook de wapening voor het beton in huis en zijn niet duur,

[...]

Ik ook wel ;)
Thanks! Die houthandel is zeker niet duur in vergelijking met bijvoorbeeld Bakker. :)

K to the KillaZ

• (RSH)
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 14:14
quote:
_JGC_ schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 09:20:
[...]

zo'n magneet is dikke onzin. Werken niet en kosten teveel voor wat je krijgt (een stel magneten in een plastic behuizing).

Water en kalk worden beide niet anders van magnetisme. De websites van aanbieders claimen vanalles met dure termen, maar bewijzen helemaal niks.
Ik heb zo een (electro) magneet al 25 jaar in gebruik. Veel mensen begrijpen niet goed wat het ding doet, het haalt geen kalk UIT het water, de magneet zorgt er alleen voor dat de kalk niet meer hecht aan de gebruikelijke materialen, behalve aan zichzelf. Het doet dus NIETS met de hardheid van het water en het haal er NIETS uit.

Als voorbeeld een waterkoker, deze is sinds aanschaf nooit ontkalkt en het verwarmingselement ziet er als nieuw uit na 7 jaar (toen het ding stuk ging)
Dit geld ook voor de verwarmingsketel, wasmachine, badkamer, kranen, (badkamer)tegels. Bij GEEN van de genoemde zaken heb ik ooit chemische ontkalkers o.i.d. hoeven te gebruiken, De kalk hecht er gewoon niet aan.

Ik heb geen natuurmagneet (deze worden na verloop van tijd zwakker) maar de electro variant hiervan, die ik om de hoofd waterleiding heb gedraaid.

Edit: ik heb even gezocht en ze zijn nog steeds te koop :)

• Jelte,89
  • Nu online

Jelte,89

Woodworking

Klopt, ik was bijna aan het hout bestellen toe bij een andere partij, toen ik in m'n zoektocht naar staal deze partij tegen kwam.

Pros voor de Jong...
1. Hout is keurig op lengte, zowel de 4 als de 5 meters,
2. Hout is keurig op breedte, uiteraard scheurt het iets en kan het daarom uitzetten.

Cons
Veel machineslag (denk ik) op het hout, Of waar de 'woodmizer' de balk grijpt. Ook ging het lossen niet heel soepel, (ik woon aan een drukke straat, chauffeur had haast, en z'n kooiaap vond het iets te zwaar en stuiterde geregeld bij het lossen)

Ik heb er geen reclamatie op gemaakt want:

A. schade is natuurlijk altijd een grijs gebied. B. ik heb het niet direct gemeld C. de balken met schade komen niet in het zicht/worden afgewerkt.

Revive the guild!

• Dzine
  • Laatst online: 22:05
Wie heeft er meer info of leesvoer mbt adviezen van plank diktes?

Ik ga een wandkast maken van multiplex, sowieso niet bouwmarkt spul maar berken of beuken. Ik ben nu de tekeningen aan het afronden maar ik mis inzicht/advies in de 'sterkte'. 1,5 cm dikte voor fronten lijkt de norm, toch?
En wat is slim voor de staande delen die de deuren en planken gaan dragen?

Sidenote; de inspriatie voor de kast maar dan met niet alle deuren geverfd :)

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

• FabianGTI
quote:
Dzine schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:27:

Ik ga een wandkast maken van multiplex, sowieso niet bouwmarkt spul maar berken of beuken. Ik ben nu de tekeningen aan het afronden maar ik mis inzicht/advies in de 'sterkte'. 1,5 cm dikte voor fronten lijkt de norm, toch?

18mm is voldoende ;)

• Jelte,89
  • Nu online

Jelte,89

Woodworking

quote:
Dzine schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:27:

Leuk projectje, Sluit me bij @FabianGTI aan,

Bij dit project zou 12mm ook wel kunnen, (de horizontale delen zijn toch dubbel dus dan is 24mm sterk zat, daar waar het enkel is betreft het een lade, en die rust niet op de plank) maar daar krijg je je vingers niet tussen.

Ik zou wel een heel scherp zaagblad gebruiken en de onderzijde afdekken om tear out te voorkomen, zeker aan de zichtzijde, mocht dit niet lukken (geen scherp blad of de juiste machines) dan kun je de zaagsnede eerst met een scherp mes insnijden

Revive the guild!

• luigi87
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 22:52

luigi87

Domotica Fanaticus

quote:
(RSH) schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:36:
[...]

Ik heb zo een (electro) magneet al 25 jaar in gebruik. Veel mensen begrijpen niet goed wat het ding doet, het haalt geen kalk UIT het water, de magneet zorgt er alleen voor dat de kalk niet meer hecht aan de gebruikelijke materialen, behalve aan zichzelf. Het doet dus NIETS met de hardheid van het water en het haal er NIETS uit.

Als voorbeeld een waterkoker, deze is sinds aanschaf nooit ontkalkt en het verwarmingselement ziet er als nieuw uit na 7 jaar (toen het ding stuk ging)
Dit geld ook voor de verwarmingsketel, wasmachine, badkamer, kranen, (badkamer)tegels. Bij GEEN van de genoemde zaken heb ik ooit chemische ontkalkers o.i.d. hoeven te gebruiken, De kalk hecht er gewoon niet aan.

Ik heb geen natuurmagneet (deze worden na verloop van tijd zwakker) maar de electro variant hiervan, die ik om de hoofd waterleiding heb gedraaid.

Edit: ik heb even gezocht en ze zijn nog steeds te koop :)
Blijft een lastig verhaal omdat het inderdaad niks zichtbaars of meetbaars doen.
je kan het alleen meten aan aanslag in apparaten, enkel moet je ook rekening houden dat materialen tegenwoordig ook beter tegen kalk kunnen en het dus al minder hecht.

Ik heb bij blijkbaar slechte kwaliteit kranen ook al na een half jaar last van kalk in een termisch element. zou hier dan ook een oplossing in de lijn van een magneten o.i.d.

Welke heb jij zitten dan?
En wat gebruikt dit element aan energie?

Hier het linkje naar de guide voor presence detection op basis van Tasker + Autolocation op een Android Client, check me V&A voor 2de kans domotica dingetjes

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Over netjes zagen gesproken. Ik heb in het weekend geprobeerd een gelamineerd keukenblad op maat te zagen met de invalzaag. De eerste zaagsnede had ik gemaakt vanuit de onderkant met een MDF strook er tegen geklemd. Resultaat: toch de bovenlaag versplintert. Omdat ik dit had verwacht had ik ruimte gelaten, dus toen heb ik van de bovenkant gezaagd. Dat gaf al minder splinters dus ik heb het zo gelaten. Maar hoe doe je dit nou echt goed? Ik moet nog een stuk zagen, maar dat komt meer in het zicht te zitten. Helpt het bv als ik de laatste mm eraf frees met de bovenfrees?

• MO1234
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 22:56
quote:
zonoskar schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:44:
Over netjes zagen gesproken. Ik heb in het weekend geprobeerd een gelamineerd keukenblad op maat te zagen met de invalzaag. De eerste zaagsnede had ik gemaakt vanuit de onderkant met een MDF strook er tegen geklemd. Resultaat: toch de bovenlaag versplintert. Omdat ik dit had verwacht had ik ruimte gelaten, dus toen heb ik van de bovenkant gezaagd. Dat gaf al minder splinters dus ik heb het zo gelaten. Maar hoe doe je dit nou echt goed? Ik moet nog een stuk zagen, maar dat komt meer in het zicht te zitten. Helpt het bv als ik de laatste mm eraf frees met de bovenfrees?
Schilderstape gebruiken.
YouTube: Wood Working Quick Tip - Tear Out

• Jannibal23
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 15-10 23:40
Of een fijnere vertanding gebruiken? Een hele precieze handzaag is een toffelzaag, maar ik weet niet of het met handwerk kan?

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Schilderstape werkt niet, iig niet op gelamineerd keukenblad. Met een handzaag kan ik niet mooi recht zagen. Misschien kan ik 99% met de invalzaag doen, en dan de toplaag met een handzaag.

/edit: ik gebruik dit zaagblad, misschien moet ik zo'n blad kopen voor trespa (vlak daktand, zoals deze).

zonoskar wijzigde deze reactie 05-02-2018 14:02 (42%)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik denk dat je toch met het juiste zaagblad aan de gang zou moeten kunnen zonder grote beschadigingen.
Met de plinten eroverheen moet dit lukken.
Pagina: 1 ... 63 ... 99 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True