We hebben een blokhutje zoals

Het veranda gedeelte is diepte is 290cm en de breedte is (l --> rechts) 50cm, deur (90cm) en 2m
de kruis rechts is verplaats naar links .. zodat de doorgang wat natuurlijker is. (lees van voordeur bijna rechtdoor tot aan achteren)
Nu willen we 2 dingen,
1) de zooi "dichtmaken" (lees een plek voor elk seizoen)
2) een stenen bbq/keuken bouwen
Het dichtmaken zit ik aan zeilwand te denken (goedkoopst) maar ook minst ruimte vretend omdat het opgerold in een cassette onder de hemelwater afvoer kan komen en imho het fraaist is. Aan de onderkant zit ik aan een "pastic" geperst hout ofzo te denken zodat je niet koude voeten krijgt..
De barbeque/oven/rookkast/keuken zit ik te denken (en dit is waar het lastig voor me word) .. Omdat de deur openslaat naar links heb ik achter de deur een ruimte limiet van 1m (diep) 50cm breed) en 2m hoog
Nu gaat die deur niet al te vaak open (zelden) .. dus daar bbq-en gaat geen issue worden. kwa stenen ga ik een combinatie van isolatie stenen en vuurvaste stenen gebruiken. De isolatie oplossingen (oa. steen) is vooral om het hout te beschermen en de warmte niet teveel te verliezen
Het zou leuk zijn om de hitte van de "vuurpit" te kunnen benutten voor vloerverwarming/zwembadverwarming .. probleem wat ik bedenk is dat als ik de leiding niet gebruik de leiding de hitte te ver/veel doorgeeft.. (overdruk/expansie is geen probleem..) en ik spuit de leiding leeg als ik hem niet gebruik .. (aircompressor) maar dit lijkt me in praktijk vragen om problemen.
Maar voor het keukenblad en de vloer zit ik erg te twisten .. de vloer nu tegels wil ik vervangen door beton (versterkt met glasvezels) . en het keukenblad ook. Alleen dit lijkt me erg "gevoelig" voor vetvlekken v.d bbq.
het keukenblad wil ik beschermen met een betonplex plaat. die gelijk dienst doet als windscherm/achterwand" door een scharnier erachter te maken. Alleen betonplex lijkt me lastig te verven.
Jullie nog idee-en ?
ps de fundering voor de bbq zit wel ok omdat ik 20cm (dik eps onder de gehele schuur heb liggen, 30cm zand en dan tegels. misschien dat ik nog betonnenplaat stort vooraf .. en voeg misschien nog wat funderings palen toe. (voordat ik cementen plaat giet 5 rioolbuisen 1m a 2m de grond in en die vullen met cement.
o de schoorsteen komt (zie plaatje) in het midden aan de linkerkant ter hoogte v.d nok) dus uit het open stuk bocht omhoog zodat ik 2 a 3 beugels kan schroeven op het hout en dat ik hopenlijk een vrij hoge schoorsteen kan maken.. zodat mijn buren minimaal last hebben hopenlijk.
[
Voor 5% gewijzigd door
vso op 25-10-2017 15:45
]