[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 101 Laatste
Acties:
  • 1.002.251 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-09 15:41

Griffin

Is mythical

Ik zou voor zowel boven als beneden optie 2 pakken.
Je doorloop van de hal naar de woonkamer 'vloeit' lekkerder.
En voor boven gaat de onderste deur logischer open, naar een muur ipv een deur.

Wat betreft je toiletdeur... geen voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Optie 2. Deuren draaien met uitzondering van een badkamer normaliter niet een verkeersruimte maar de verblijfsruimte in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-09 11:37

Rmg

Optie 1 beneden, anders blokkeer je de trap, optie 2 boven dat scheelt een set die elkaar blokkeert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:03
Jannibal23 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 16:18:
[...]

Ik neem aan dat die pijp dubbelwandig is? Volgens mij zijn die pijpen NEN gecertificeerd en getest met of zonder ombouw. Als de jouwe zonder ombouw getest is heb je volgens mij de optie om met een rozet aan je gipsplafond te werken. Als dat tenminste past langs de achterwand...
Jep, dubbelwandige pijp, onder dat stuk komt er een enkelwandige S-bocht en gaat het enkelwandig verder naar de houtkachel

Alleen zat de kachelpijp al in het huis, merk of testen zijn dus onbekend
Staat ook nergens op de pijp welk merk het is

En een roset is altijd passend te maken met een slijptol :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 15:15
Lees al een poos mee in dit topic, maar nog nooit gepost. Eind april mijn eerste huis gekocht en sindsdien een half jaar bezig geweest om een huis te verbouwen/renoveren: keukenmuur er uit, voorzetwanden gezet, andere keuken, tuindeuren geplaatst etc. Nu gelukkig bijna klaar: vloeren liggen er in, muren zitten in het vliesbehang, alles geverfd etc. Ben nu met de afwerking en details bezig zoals plinten. Ik heb plinten met folielaag (link), maar omdat mijn muren niet 100% recht zijn hou ik kieren tussen plint en muur, sommige stukjes vloer en sommige verstekhoekjes.

Hoe kan ik de plinten het beste afkitten? Met acrylaat of sillicone? Als het goed is hoef ik de plinten door de folielaag niet meer te verven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:19
Terrz schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 09:45:
Lees al een poos mee in dit topic, maar nog nooit gepost. Eind april mijn eerste huis gekocht en sindsdien een half jaar bezig geweest om een huis te verbouwen/renoveren: keukenmuur er uit, voorzetwanden gezet, andere keuken, tuindeuren geplaatst etc. Nu gelukkig bijna klaar: vloeren liggen er in, muren zitten in het vliesbehang, alles geverfd etc. Ben nu met de afwerking en details bezig zoals plinten. Ik heb plinten met folielaag (link), maar omdat mijn muren niet 100% recht zijn hou ik kieren tussen plint en muur, sommige stukjes vloer en sommige verstekhoekjes.

Hoe kan ik de plinten het beste afkitten? Met acrylaat of sillicone? Als het goed is hoef ik de plinten door de folielaag niet meer te verven.
Gebruik siliconenkit in keukens, badkamers, toiletten en douches.
Met acrylaatkit kun je voegen en kieren zelf dichten.
Maar dat had je op zich ook wel kunnen vinden toch :P in de bouwmarkten staat vaak ook zo'n lijmcomputer, dan kun je invoeren wat je wilt gaan doen en dan komt de juiste lijm/kit eruit.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 13:38
Acrylaat. Kun je namelijk gewoon met een doekje en wat water de overtollige kit weghalen. Siliconen is alleen voor de badkamer, en voor vrouwen.
edit: oja, en je aanrechtblad..

[ Voor 10% gewijzigd door Meester_J op 24-10-2017 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Laatst online: 27-09 15:15
Meester_J schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 10:34:
Acrylaat. Kun je namelijk gewoon met een doekje en wat water de overtollige kit weghalen. Siliconen is alleen voor de badkamer, en voor vrouwen.
edit: oja, en je aanrechtblad..
Bedankt voor de reacties! Maar actylaat kit wordt toch geel na verloop van tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:48
Valt mee, maar je kunt het altijd overschilderen.

Siliconen gewoon niet doen op die plek. Ik heb zelf de fout gemaakt om een vensterbank af te kitten met siliconen, mijn vader (schilder) vervloekt me bij voorbaat al. Verf dekt nml niet op siliconen en ongemerkt poets je die troep toch uit over de omliggende oppervlakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees altijd dat een trap schilderen een tijdrovende en intensieve klus is. Mijn nieuwbouwwoning heeft een trap opgeleverd in grondverf.

Ik kan me haast niet voorstellen dat het heel lastig is om te schilderen. Beetje schuren, ontvetten en stofvrij maken en na het afplakken rustig en netjes te werk gaan met een goede verf.

Hoe moeilijk kan het zijn? Of vergis ik mij :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 12:29

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Verwijderd Moeilijk is het niet. Maar owee als je naar boven moet als de verf nog niet droog is :) Dus meestal schilderen ze de treden om-en-om. En dan moet je wachten tot die droog zijn voordat je de andere treden kunt schilderen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:05
Zolang je er niet woont is het allemaal geen ramp. Als je er woont en met kinderen c.q. huisdieren rekening hebt te houden wordt het vervelender.
Daarnaast is een trap zelden tevreden met 1 laag verf, vaak heb je grondverf en 2-3 lagen in de kleur naar keuze. Je verft meestal tree-om-tree, dus totaal ben je dan 6-8 keer bezig. Dat wordt dan wel tijdrovend. ;)

Toen wij ons huis betrokken hebben we de trap een paar keer gedaan eind het eind van een klusdag van boven naar beneden en dan vertrekken. Volgende dag de volgende laag. Dat scheelt natuurlijk een heleboel tijd.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
?

@Ger

je hebt je huis betrokken, maar vertrok toch weer?

je sliep beneden?

?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:05
Not sure if...
Maar goed: toen we het huis gekocht hadden maar vlak voordat we erin trokken hebben de trap in 3 etappes geschilderd waarbij we iedere etappe aan het eind van de dag deden en vervolgens vertrokken naar ons oude huis. Op die manier hoefden we verder geen rekening te houden met de natte verf want die droogde terwijl wij in ons oude huis sliepen.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Ik weet dat mijn vader vroeger graag met halve manen op de trap werkte. Dan stuurde hij ons allemaal het huis uit, tekende hij de halve manen af en schilderde er omheen. 's Avonds moesten we dan voorzichtig de trap op lopen zodat je binnen de afgetekende lijnen bleef. Na het drogen dan de halve manen erop en klaar is kees.

Moet je natuurlijk wel halve manen willen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 00:21
Wat ook wel gebeurd is dat je de trap schildert, en dan in één keer naar boven springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-09 16:29

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 13:11:
Ik lees altijd dat een trap schilderen een tijdrovende en intensieve klus is. Mijn nieuwbouwwoning heeft een trap opgeleverd in grondverf.

Ik kan me haast niet voorstellen dat het heel lastig is om te schilderen. Beetje schuren, ontvetten en stofvrij maken en na het afplakken rustig en netjes te werk gaan met een goede verf.

Hoe moeilijk kan het zijn? Of vergis ik mij :p
De trap in mijn nieuwbouwwoning was ook zo opgeleverd, maar als je goed kijkt zie je op de meeste treden ook nog allerlei putten en andere oneffenheden die eigenlijk opgevuld moeten worden als je het écht netjes wil hebben.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 12:29

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ger schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 13:17:
Toen wij ons huis betrokken hebben we de trap een paar keer gedaan eind het eind van een klusdag van boven naar beneden en dan vertrekken. Volgende dag de volgende laag.
Je zou ook kunnen schilderen van onder naar boven en dan meteen gaan slapen. Maar dan heb je maar een uur of 8 droogtijd (en hopelijk een WC op de verdieping).

/edit Nu we het toch over trappen hebben. Wat kun je doen aan een enorm krakende trap? We hebben dit bij de leverancier aangekaart, maar die heeft niet erg veel haast om het op te lossen.

indicatie: YouTube: Krakende trap door VOS Trappenfabriek Zwolle bv

[ Voor 26% gewijzigd door zonoskar op 24-10-2017 14:54 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-09 15:32
zonoskar schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 14:53:
[...]

Je zou ook kunnen schilderen van onder naar boven en dan meteen gaan slapen. Maar dan heb je maar een uur of 8 droogtijd (en hopelijk een WC op de verdieping).

/edit Nu we het toch over trappen hebben. Wat kun je doen aan een enorm krakende trap? We hebben dit bij de leverancier aangekaart, maar die heeft niet erg veel haast om het op te lossen.

indicatie: YouTube: Krakende trap door VOS Trappenfabriek Zwolle bv
Het woord dat je zoekt is opspannen. Google maar even op trap opspannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-09 10:52
Aardappel schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 14:29:
Wat ook wel gebeurd is dat je de trap schildert, en dan in één keer naar boven springen.
_O-

Wanneer je 'gewoon' met watergedragen verf de trap schildert en in de ochtend begint dan kun je er na een uurtje of 6 wel (voorzichtig) overheen lopen hoor.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
IceM schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 15:11:
[...]

_O-

Wanneer je 'gewoon' met watergedragen verf de trap schildert en in de ochtend begint dan kun je er na een uurtje of 6 wel (voorzichtig) overheen lopen hoor.
Ik twijfelde of ik er een :+ bij moest zetten, maar gelukkig snapt iedereen 'm ;)

Maar inderdaad, voorzichtig op sokjes de volgende dag naar beneden moet kunnen.
Of voeg het aangename bij het onaangename, en laat iemand anders de trap een paar keer schilderen terwijl je op vakantie gaat O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:07
Dag 1 alle oneven treden schilderen en dag 5 alle even treden schilderen? Werkt dat zo niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-09 01:10

ppFreddy

gewoon Frederik

Mij werd in een verfzaak aangeraden geen lak op waterbasis te gebruiken voor de trap, verf op oplosmiddel basis is blijkbaar harder en dus beter geschikt voor trappen. Wel kan het gaan vergelen na verloop van tijd. Intussen 2 jaar geleden de trap helemaal van z'n oude verf ontdaan (afbijtmiddel en alle ramen open, sterk spul!) daarna geschuurd, putjes opgevuld, grondlaag en 2 lagen alkydlak. Ik zie tot nu toe geen verkleuring, maar het voordeel is misschien ook dat de hal vrij donker is en al helelaal geen direct zonlicht krijgt.

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
ppFreddy schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 16:51:
Mij werd in een verfzaak aangeraden geen lak op waterbasis te gebruiken voor de trap, verf op oplosmiddel basis is blijkbaar harder en dus beter geschikt voor trappen. Wel kan het gaan vergelen na verloop van tijd. Intussen 2 jaar geleden de trap helemaal van z'n oude verf ontdaan (afbijtmiddel en alle ramen open, sterk spul!) daarna geschuurd, putjes opgevuld, grondlaag en 2 lagen alkydlak. Ik zie tot nu toe geen verkleuring, maar het voordeel is misschien ook dat de hal vrij donker is en al helelaal geen direct zonlicht krijgt.
Het gebrek aan zonlicht (uv) zorgt juist voor het verkleuren. Voornamelijk lichte kleuren hebben hier last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 22:13

Jelte,89

Woodworking

Klopt, Kijk maar eens naar de scharnierkant van de deur, die is geler dan het aanzicht...

In het voorjaar zetten we ook altijd de bloempotjes/prullaria even een paar dagen uit de vensterbank om de gele plekjes wat bij te kleuren.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-09 01:10

ppFreddy

gewoon Frederik

Aha, weer wat bijgeleerd, ik dacht dat het andersom was. Goeie verf dan dat die nog niet geel is :+

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

We hebben een blokhutje zoals

Afbeeldingslocatie: http://www.azalp.com/2011/foto/groot/13-003-0625-0.jpg
Het veranda gedeelte is diepte is 290cm en de breedte is (l --> rechts) 50cm, deur (90cm) en 2m
de kruis rechts is verplaats naar links .. zodat de doorgang wat natuurlijker is. (lees van voordeur bijna rechtdoor tot aan achteren)

Nu willen we 2 dingen,
1) de zooi "dichtmaken" (lees een plek voor elk seizoen)
2) een stenen bbq/keuken bouwen

Het dichtmaken zit ik aan zeilwand te denken (goedkoopst) maar ook minst ruimte vretend omdat het opgerold in een cassette onder de hemelwater afvoer kan komen en imho het fraaist is. Aan de onderkant zit ik aan een "pastic" geperst hout ofzo te denken zodat je niet koude voeten krijgt..

De barbeque/oven/rookkast/keuken zit ik te denken (en dit is waar het lastig voor me word) .. Omdat de deur openslaat naar links heb ik achter de deur een ruimte limiet van 1m (diep) 50cm breed) en 2m hoog
Nu gaat die deur niet al te vaak open (zelden) .. dus daar bbq-en gaat geen issue worden. kwa stenen ga ik een combinatie van isolatie stenen en vuurvaste stenen gebruiken. De isolatie oplossingen (oa. steen) is vooral om het hout te beschermen en de warmte niet teveel te verliezen

Het zou leuk zijn om de hitte van de "vuurpit" te kunnen benutten voor vloerverwarming/zwembadverwarming .. probleem wat ik bedenk is dat als ik de leiding niet gebruik de leiding de hitte te ver/veel doorgeeft.. (overdruk/expansie is geen probleem..) en ik spuit de leiding leeg als ik hem niet gebruik .. (aircompressor) maar dit lijkt me in praktijk vragen om problemen.

Maar voor het keukenblad en de vloer zit ik erg te twisten .. de vloer nu tegels wil ik vervangen door beton (versterkt met glasvezels) . en het keukenblad ook. Alleen dit lijkt me erg "gevoelig" voor vetvlekken v.d bbq.
het keukenblad wil ik beschermen met een betonplex plaat. die gelijk dienst doet als windscherm/achterwand" door een scharnier erachter te maken. Alleen betonplex lijkt me lastig te verven.

Jullie nog idee-en ? :)

ps de fundering voor de bbq zit wel ok omdat ik 20cm (dik eps onder de gehele schuur heb liggen, 30cm zand en dan tegels. misschien dat ik nog betonnenplaat stort vooraf .. en voeg misschien nog wat funderings palen toe. (voordat ik cementen plaat giet 5 rioolbuisen 1m a 2m de grond in en die vullen met cement.

o de schoorsteen komt (zie plaatje) in het midden aan de linkerkant ter hoogte v.d nok) dus uit het open stuk bocht omhoog zodat ik 2 a 3 beugels kan schroeven op het hout en dat ik hopenlijk een vrij hoge schoorsteen kan maken.. zodat mijn buren minimaal last hebben hopenlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 25-10-2017 15:45 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
Morgen krijg ik de sleutels van mijn huis. Nieuwbouw woning met garage. De garage vloer wil ik impregneren.

Wilde hiervoor iets kopen bij de karwei/gamma. Zij verkopen alleen een coating.

https://www.betonvloerinfo.nl/betonvloer-beschermen

Iemand deze keuze gemaakt, impregneren of toch een coating? De auto komt niet binnen te staan. Alleen wat opslagruimte en fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Wackmack schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 20:56:
Morgen krijg ik de sleutels van mijn huis. Nieuwbouw woning met garage. De garage vloer wil ik impregneren.

Wilde hiervoor iets kopen bij de karwei/gamma. Zij verkopen alleen een coating.

https://www.betonvloerinfo.nl/betonvloer-beschermen

Iemand deze keuze gemaakt, impregneren of toch een coating? De auto komt niet binnen te staan. Alleen wat opslagruimte en fietsen.
niet bij Gamma, maar wel de standaard op dit gebied: Bolidt gietvloer.
Kan heel dun als het een nieuwe (vlakke) betonvloer is en daarna "alles-afstotend".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Laatst online: 18-09 15:42
KifArU schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 21:54:
[...]

niet bij Gamma, maar wel de standaard op dit gebied: Bolidt gietvloer.
Kan heel dun als het een nieuwe (vlakke) betonvloer is en daarna "alles-afstotend".
Hmmm beetje overkill voor een garage. Denk toch voor Beton verf. Mooie kleur en voor 50e klaar.

[ Voor 45% gewijzigd door Wackmack op 25-10-2017 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 24-09 15:14
leuk topic! :) zo vindt je nog eens wat op tweakers. ben momenteel bezig met de zolder isoleren, maar daar is al genoeg informatie over. waar ik wel benieuwd naar ben, is of iemand gave ideeen heeft om verlichting in/rondom de gordingen te plaatsen. ideeen die nog niet op google te vinden zijn anyways :+

én.....gekke vraag misschien, maar is iemand al eens transparante CV-leidingen tegen gekomen? als ik daar op zoek dan krijg je alleen maar transparante PVC resultaten, maar da's niet hetzelfde he :)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treur
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 09:10
Wackmack schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 22:45:
[...]

Hmmm beetje overkill voor een garage. Denk toch voor Beton verf. Mooie kleur en voor 50e klaar.
Zou deze betonverf zich ook goed houden op een balkon en zo een waterdichte laag te creëren?
Heb een maand geleden betonrot verwijdert en het balkon van een nieuw laagje beton voorzien.
Nu zoek ik enkel nog een mooie manier om dit af te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 10Cage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-06 15:57
fabstar81 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 08:03:

én.....gekke vraag misschien, maar is iemand al eens transparante CV-leidingen tegen gekomen? als ik daar op zoek dan krijg je alleen maar transparante PVC resultaten, maar da's niet hetzelfde he :)
Ik ben heel benieuwd wat je daarmee van plan bent ;) maar ik denk dat, ongeacht of het technisch mogelijk is, je je cv-water ook niet wil zien stromen. Het is meestal niet het schoonste water :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
fabstar81 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 08:03:
Moet je niet willen, na een tijdje is CV water pikzwart door het gebrek aan zuurstof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabstar81
@FabianGTI, @10Cage, het lijkt mij juist uiterst interessant om het water te zien stromen. Daar kan ik de hele dag naar kijken. of in bepaalde kamers fluorescerende vloeistof te zien.

Maar bovenal juist een controle of het zwart wordt of niet. Ik zou bijvoorbeeld bijzonder benieuwd zijn of het water minder zwart wordt nadat ik een vuilafscheider heb geplaatst.

En er zijn mensen die hun leidingen zwart schilderen...., dat hoeft dan niet :+ :)

[ Voor 6% gewijzigd door fabstar81 op 26-10-2017 09:14 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
in een cv leiding zit idealiter geen lucht, dus je zult het nimmer zien stromen, tenzij je er een radertje/wieltje achtig iets in kunt zetten net als bij je watermeter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roobje
Ik heb volgende week een paar dagen vrij en wil me wagen aan een meubelproject wagen. Voor de woonkamer wil een boekenkast bouwen. Iemand een idee welke houtdikte goed is voor zo'n boekenkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
2,8mm voor de achterwand is dik zat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

heeft iemand een tip over het vinden van een constructeur? ik zou graag een draagmuur doorbreken en de balken voor de zoldervloer verstevigen voor lichtgewicht cementvloer. Ik vind in mijn directe omgeving echter geen constructeurs, of ik gebruik de verkeerde zoektermen.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10Cage
Roobje schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 09:37:
Ik heb volgende week een paar dagen vrij en wil me wagen aan een meubelproject wagen. Voor de woonkamer wil een boekenkast bouwen. Iemand een idee welke houtdikte goed is voor zo'n boekenkast?
Zelfde verhaal hier, maar gelukkig kan ik er nog wat langer over nadenken. Maar zelfde vraag heb ik dus ook. Ik denk dat het een combinatie van factoren is: Bijvoorbeeld houtsoort (mdf of multiplex), de te overspannen lengte en hoe zwaar je m gaat beladen. Zelf wil ik er eentje maken van underlayment (als ik mooie platen kan vinden) of 18mm MDF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57
Als ik zoek op constructieve berekening + plaatsnaam dan kom ik op diverse bouwkundig adviesbureaus die die diensten leveren :)

edit:
Zelf op zoek naar een plek om een beperkte hoeveelheid 15mm PIR te kopen (paar m2 om te beginnen). Hebben reguliere bouwmarkten die dikte ook liggen?

[ Voor 39% gewijzigd door Rukapul op 26-10-2017 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Laatst online: 26-09 12:35
10Cage schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:06:
[...]

Zelfde verhaal hier, maar gelukkig kan ik er nog wat langer over nadenken. Maar zelfde vraag heb ik dus ook. Ik denk dat het een combinatie van factoren is: Bijvoorbeeld houtsoort (mdf of multiplex), de te overspannen lengte en hoe zwaar je m gaat beladen. Zelf wil ik er eentje maken van underlayment (als ik mooie platen kan vinden) of 18mm MDF.
Zeker voor de liggende planken zou ik geen MDF gebruiken. Dat kruipt en gaat doorhangen. Als je dikker MDF pakt duurt het langer maar doorhangen gaat het.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10Cage
leecher schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:15:
Zeker voor de liggende planken zou ik geen MDF gebruiken. Dat kruipt en gaat doorhangen. Als je dikker MDF pakt duurt het langer maar doorhangen gaat het.
Kijk, dat is een stapje verder ;) geen MDF voor de planken dus. Heb je nog tips voor wat voor materiaal dan wel? Spaanplaat is bijvoorbeeld voor mij al geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Dat ligt er maar net aan hoe groot je de vakken wilt maken en hoeveel seperaten je wilt plaatsen
Wil je de kast schilderen/spuiten? Wil je kant en klaar met Melamine en kantenband aan de gang?
Of wil je met massief hout werken?

De info die je nu geeft is wel heel minimaal

MDF zou trouwens wel gewoon kunnen hoor, maar dan moeten de vakken gewoon niet té groot worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
10Cage schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:20:
[...]

Kijk, dat is een stapje verder ;) geen MDF voor de planken dus. Heb je nog tips voor wat voor materiaal dan wel? Spaanplaat is bijvoorbeeld voor mij al geen optie.
Liever geen geperste materialen voor de planken wegens eerder genoemde kruip. Dus geen MDF, spaanplaat, OSB, dat werk. Tenzij de planken kort zijn zoals Fabian zegt dan valt het wel mee en ga je het niet zien. Of bijv als er een laag melamine over de spaanplaat zit dan heb je er ook geen last van. Verder pakken wat je mooi vindt. Massief/multiplex/wat je wil. Ik ga binnenkort een badkamer kastje maken van de hardhout timmerpanelen van de Praxis. Met wat hardwax olie erop vind ik dat materiaal er mooi uit zien.

[ Voor 5% gewijzigd door leecher op 26-10-2017 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabstar81
mijn buurman had ooit een boekenkast van die dikke bilzen. daar heb ik een mooi kloosterbankje van (na)gemaakt zoals die in het klooster staan in de trappisterij in Tilburg. Hoe heten ze ook alweer. LaTrappe?

https://photos.app.goo.gl/zR67vi1rcZxDVcA02
https://photos.app.goo.gl/XZWwAM0ShgEEP0xU2
https://photos.app.goo.gl/8TUnHoPtvCbK8A3X2

[ Voor 7% gewijzigd door fabstar81 op 26-10-2017 10:39 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabstar81
HyperTrophy schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 09:34:
in een cv leiding zit idealiter geen lucht, dus je zult het nimmer zien stromen, tenzij je er een radertje/wieltje achtig iets in kunt zetten net als bij je watermeter.
hoewel er geen lucht in zit, zit er wel rommel in zoals metaaldeeltjes, je zal het dus zeker wel zien stromen ondanks het gebrek aan lucht :)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 10:52

TommyGun

Stik er maar in!

HyperTrophy schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 09:34:
Wel 's gezien hoe dat water eruit ziet? :X

Wat @fabstar81 zegt dus

[ Voor 3% gewijzigd door TommyGun op 26-10-2017 10:59 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Thanks voor de reacties. Ik was sowieso niet van plan om MDF ofzo te gaan gebruiken. Dacht meer aan zacht- of hardhout planken zullen niet meer dan 1 meter lang worden en waarschijnlijk zo'n 20 tot 30 cm diep. Ik wil de kast niet te massief maken, maar het moet wel wat kunnen houden.

In eerste instantie dacht ik aan ca. 10mm dik. Waarschijnlijk vuren oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
10 mm dik vuren plankje met een paar kilo erop zal ook op den duur wel door gaan hangen.
Je kunt natuurlijk tegen de achterwand ook nog een nokje plaatsen waar de plank/plaat halverwege op rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-09 17:33
In onze woonkamer is het stucwerk op 1 muur vaker nat aan de onderkant.
De muur is gecontroleerd (er zijn gaten in geboord) en blijkt zelf droog te zijn. Ook is de fundering kurkdroog. Dus ik vermoed zelf iets van condens. Iemand een idee hoe ik dat kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
m3gA schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 12:07:
De muur is gecontroleerd (er zijn gaten in geboord) en blijkt zelf droog te zijn. Ook is de fundering kurkdroog. Dus ik vermoed zelf iets van condens. Iemand een idee hoe ik dat kan oplossen?
Definieer 'fundering kurkdroog'. Betekend dit geen vocht op de vloer van je kruipruimte.
Vocht onderin een muur doet mij sterk denken aan optrekkend vocht 'door' de fundering.

Een andere optie is een lekkende leiding in de muur/achter de muur.

Of zit er een koudebrug op die plek, dan condenseert het leefvocht daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
B-lex schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 12:20:
[...]

Definieer 'fundering kurkdroog'. Betekend dit geen vocht op de vloer van je kruipruimte.
Vocht onderin een muur doet mij sterk denken aan optrekkend vocht 'door' de fundering.

Een andere optie is een lekkende leiding in de muur/achter de muur.

Of zit er een koudebrug op die plek, dan condenseert het leefvocht daar.
Er zitten geen leidingen in die muur. Ook aan de kant van de buren.
Er zitten leidingen in de kruimruimte maar die zijn nog prima.

De fundering en kruipruimte zijn gecontroleerd door een aannemer. Eentje waar ik zelf een goede ervaring mee heb.
Hoe kan ik uitvinden of het een koudebrug is? Het lijkt me wel aannemelijk als ik erover lees. Dan los ik het waarschijnlijk op met een voorzetwand?

Het is trouwens een huis uit 1935 met een houten vloer.

[ Voor 9% gewijzigd door m3gA op 26-10-2017 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
Ik zit ook te denken aan spouwvervuiling.

Je kunt er een paar stenen uithalen om dat te bekijken.
Als je dat niet wilt kun je ook een endoscoop huren/kopen en middels een klein gaatje een kijkje nemen.
Simpele endoscopen met USB zijn voor een tientje wel te krijgen op chinese sites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
m3gA schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 13:09:
[...]

Er zitten geen leidingen in die muur. Ook aan de kant van de buren.
Er zitten leidingen in de kruimruimte maar die zijn nog prima.

De fundering en kruipruimte zijn gecontroleerd door een aannemer. Eentje waar ik zelf een goede ervaring mee heb.
Hoe kan ik uitvinden of het een koudebrug is? Het lijkt me wel aannemelijk als ik erover lees. Dan los ik het waarschijnlijk op met een voorzetwand?

Het is trouwens een huis uit 1935 met een houten vloer.
Koudebrug zou je kunnen meten met een thermo-camera (flir, testo, etc.).

Een voorzetwand verhelpt het probleem niet, het maskeert het alleen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
B-lex schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 15:04:
[...]

Koudebrug zou je kunnen meten met een thermo-camera (flir, testo, etc.).

Een voorzetwand verhelpt het probleem niet, het maskeert het alleen.
Zou kunnen dat de muur afkoelt via de fundering en de vochtige lucht in de huiskamer laat condenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:50

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vraagje over vochtscherm onder een laminaatvloer... M'n zusje heeft een jaren 30 huis gekocht. In een deel van het huis met houten vloeren. Hieronder is het -in de kruipruimte- vrij vochtig. Moet ik nu wel of geen vochtscherm leggen? Voordeel: vocht haalt de laminaatvloer niet. Nadeel: de houten vloer kan minder ademen en blijft misschien vochtiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Daar is een vochtscherm juist voor.... Die houten vloer ademt van onderen. Van boven dekt de harde lamineerlaag e.e.a. ook al fors af. De houten vloer kan beter tegen vocht dan het 'papier' van het laminaat :P

Overigens zou ik adviseren voor de leefbaarheid om de folie van de kruipruimte met folie te bedekken (PE folie) in combinatie met het checken van de ventillatie van de kruipruimte. Vochtigheid en stank nemen vaak spectaculair af als je dat doet. (Vocht uit de grond condenseert tegen het plastic en loopt weer terug de grond in.)

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 26-10-2017 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:50

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rukapul schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 17:54:
Daar is een vochtscherm juist voor.... Die houten vloer ademt van onderen. Van boven dekt de harde lamineerlaag e.e.a. ook al fors af. De houten vloer kan beter tegen vocht dan het 'papier' van het laminaat :P

Overigens zou ik adviseren voor de leefbaarheid om de folie van de kruipruimte met folie te bedekken (PE folie) in combinatie met het checken van de ventillatie van de kruipruimte. Vochtigheid en stank nemen vaak spectaculair af als je dat doet. (Vocht uit de grond condenseert tegen het plastic en loopt weer terug de grond in.)
Ja, dat leek mij ook, maar leek me niet lekker voor de vloer zelf. Dan idd maar vochtscherm.

Overigens, de folie van de kruipruimte met folie bedekken? :?
Bedoel je bodem of de onderkant van de vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:19

BCC

m3gA schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 12:07:
Wat zit er aan de andere kant van de muur? Wij hebben zoiets gehad doordat de vorige eigenaar een plantgat had gemaakt in het terras tegen de gevel aan.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
BCC schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 20:09:
[...]

Wat zit er aan de andere kant van de muur? Wij hebben zoiets gehad doordat de vorige eigenaar een plantgat had gemaakt in het terras tegen de gevel aan.
Het is een rijtjeshuis. Aan de andere kant is de woonkamer en staat er alleen een tvmeubel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
MikeyMan schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 18:00:
[...]

Ja, dat leek mij ook, maar leek me niet lekker voor de vloer zelf. Dan idd maar vochtscherm.

Overigens, de folie van de kruipruimte met folie bedekken? :?
Bedoel je bodem of de onderkant van de vloer?
Op de bodem van de kruipruimte. Je mag de vloer niet insluiten met dampdichte materialen aan beide zijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10Cage
Wij zijn nu de trap aan het opknappen en schilderen (wat een takkenwerk :/ ), maar het resultaat wordt nu toch wel heel glad... ook met droge verf :+

Beetje rondgekeken voor antislip-oplossingen, en qua budget en looks houden we twee opties over:
1. plakstrips met antislip oppervlak, van dat schuurpapier zeg maar. Makkelijk te plaatsen, maar laat dat niet snel los en pluist dat niet enorm met sokken?
2. ingefreesde rubbers: ook prima te plaatsen, maar wel heel definitief. En loop je ze er niet uit?

Iemand die specifiek voor één van deze twee heeft gekozen die mij kan vertellen waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal_X
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-01-2024
Rukapul schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:06:
edit:
Zelf op zoek naar een plek om een beperkte hoeveelheid 15mm PIR te kopen (paar m2 om te beginnen). Hebben reguliere bouwmarkten die dikte ook liggen?
15 mm dik PIR bestaat niet. PIR begint pas vanaf 30 mm. Je kan wel EPS of XPS met een dikte van 15 mm verkrijgen. Dat heeft de bouwmarkt gewoon liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Pascal_X schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 21:04:
[...]

15 mm dik PIR bestaat niet. PIR begint pas vanaf 30 mm. Je kan wel EPS of XPS met een dikte van 15 mm verkrijgen. Dat heeft de bouwmarkt gewoon liggen.
Jammer. Ik heb een klein (<4m2) stuk dak waar ik afwerktechnisch geen diepte heb. Wil daar dus volstaan met 15mm isolatie tussen de bestaande latten en daar direct gips overheen. XPS kan wel, maar isoleert minder en is het wat discutabel om het alleen met alutape zonder dampscherm te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappel
10Cage schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:44:
Wij zijn nu de trap aan het opknappen en schilderen (wat een takkenwerk :/ ), maar het resultaat wordt nu toch wel heel glad... ook met droge verf :+

Beetje rondgekeken voor antislip-oplossingen, en qua budget en looks houden we twee opties over:
1. plakstrips met antislip oppervlak, van dat schuurpapier zeg maar. Makkelijk te plaatsen, maar laat dat niet snel los en pluist dat niet enorm met sokken?
2. ingefreesde rubbers: ook prima te plaatsen, maar wel heel definitief. En loop je ze er niet uit?

Iemand die specifiek voor één van deze twee heeft gekozen die mij kan vertellen waarom?
Ingefreesde rubber profielen.
Mooier, slijtvast, loop je er echt niet uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Laatst online: 23:18
10Cage schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:44:

Wij hebben gekozen voor plakstrips omdat ik het infrezen te ingrijpend voor de trap vond. Bevalt prima, blijven goed zitten en zijn functioneel. Enige nadeel : kleding slijt inderdaad een beetje. Mijn sokken vind ik nog niet zo'n punt en dat valt eigenlijk ook reuze mee, maar m'n zoontje die leert traplopen en er dus op zn achterwerk overheen schuift... Dat slijt hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-09 15:01
Moet je hem ook leren trap LOPEN, niet schuiven :+ ;)

Been there...

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10Cage
Bedankt @Jannibal23 en @Aardappel !
Jannibal23 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 23:40:
[...]

Wij hebben gekozen voor plakstrips omdat ik het infrezen te ingrijpend voor de trap vond. Bevalt prima, blijven goed zitten en zijn functioneel. Enige nadeel : kleding slijt inderdaad een beetje. Mijn sokken vind ik nog niet zo'n punt en dat valt eigenlijk ook reuze mee, maar m'n zoontje die leert traplopen en er dus op zn achterwerk overheen schuift... Dat slijt hard.
Ook mijn dilemma dus ;) mijn dochter kan al aardig traplopen maar af en toe doet ze nog een schuifsessie ;) Goed om te horen dat ze in ieder geval goed blijven zitten. Vandaag maar eens kijken hoever ik met de frees in de hoekjes kan komen, neem ik op basis daarvan de beslissing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Het hoeft toch niet helemaal door in de hoek? Als het zeg maar 75% vaan de breedte dekt, maar wel gecentreerd ligt dan is het toch goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom plak je niet tijdlijk een paar 'trap halve maantjes' met dubbelzijdig band op de treden? Als je zoontje wat ouder is, haal je die -als het goed is zonder schade- weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
10Cage schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 07:57:
Bedankt @Jannibal23 en @Aardappel !

[...]

Ook mijn dilemma dus ;) mijn dochter kan al aardig traplopen maar af en toe doet ze nog een schuifsessie ;) Goed om te horen dat ze in ieder geval goed blijven zitten. Vandaag maar eens kijken hoever ik met de frees in de hoekjes kan komen, neem ik op basis daarvan de beslissing.
Als je het doet om tijdelijk (paar jaar) antislip te voorkomen zou ik niet infrezen. Maar inderdaad voor 'schuurpapier-platstrip' gaan of zoals verderop werd voorgesteld halve maantjes.

Ik vind zo'n strip ook zelf gewoon mooi, en mijn trap is een standaard trapje (rechte steektrap met bovenkwart) die niet heel lui, of breed is, dus wel een beetje glad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 10Cage
Zo. Frezen it is :) ik kom met de frees ver genoeg, en ik denk dat het de meest duurzame oplossing is. Bedankt voor het meedenken iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 22:12
Ik heb jung alpinwit schakelmateriaal voor onze badkamer besteld. Maar ik vind dit nog steeds te gelig. Ligt dit nu aan mij of is er nog witter materiaal verkrijgbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappel
10Cage schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 12:52:
Zo. Frezen it is :) ik kom met de frees ver genoeg, en ik denk dat het de meest duurzame oplossing is. Bedankt voor het meedenken iedereen!
Ik zelf heb het tot 10 of 15 cm van de kant aan de loopzijde gedaan en een cm of 20 30 van de andere kant.
Ik kwam er pas achter toen ik in de hoek bezig ging dat de freesgeleider niet tot daar te gebruiken was.
Zorg dat jou niet hetzelfde overkomt. Anders moet je weer met de handbeitel aan de slag of kunst- en vliegwerk verzinnen voor een geleider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10Cage
Aardappel schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 19:11:
[...]

Ik zelf heb het tot 10 of 15 cm van de kant aan de loopzijde gedaan en een cm of 20 30 van de andere kant.
Ik kwam er pas achter toen ik in de hoek bezig ging dat de freesgeleider niet tot daar te gebruiken was.
Zorg dat jou niet hetzelfde overkomt. Anders moet je weer met de handbeitel aan de slag of kunst- en vliegwerk verzinnen voor een geleider.
Haha thanks, maar ik had het al klaar toen ik het las ;) ik heb het als volgt gedaan:

1. Afstand bepaald hoever ik de strip van de rand af wilde hebben, vond 25mm wel mooi
2. Op die maat een reep schilderstape geplakt over de breedte van alle tredes.
3. Bovenfrees gepakt en bij elke tree gekeken hoever ik m in de hoek kon friemelen.
4. De afstand van de moeilijste hoek genomen (180mm bij mij) en die overal uitgezet
5. Isolatietape geplakt op de exacte maat op de treden om te kijken hoe het stond
6. Isotape er weer af
8. Freesmalletje gemaakt, met de langsgeleider kwam ik nergens :/
7. frezen maar!
8. Stofzuigen :+

Ik heb bij twee treden voor de mooi nog 10mm extra moeten beitelen, dat vond ik nog te doen ;)

Klinkt als een heel werkje, is het ook. Kostte me 3,5 uur, maar het resultaat is prima. Morgen de laatste verflaag en dan wachten tot de rubbertjes bezorgd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Pics or it didn't happen! :+

Ben benieuwd of 't ook iets voor onze zoldertrap is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 23:47
Als ik dat allemaal lees... Ik haal wel overzettreden. Duurder, maar scheelt een hoop gedoe.

* Waah moet nog 2 trappen

[ Voor 17% gewijzigd door Waah op 28-10-2017 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creep
  • Laatst online: 21-09 23:49
verkeerde topic :)

[ Voor 91% gewijzigd door Creep op 28-10-2017 21:11 ]

Wie de geschiedenis niet kent, is gedoemd ze te herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Zag bij de ikea anti slip tape ....heb een rolletje gehaald, maar eerlijk gezegd gebruik het alleen op de trappen van de ikea hoogslaper. hier schuiven ze ook van de trap af (zo nu en dan) .. ut zijn kinderen leren ze vanzelf wel af.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10Cage
Hmmbob schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 20:26:
Pics or it didn't happen! :+

Ben benieuwd of 't ook iets voor onze zoldertrap is.
Ik zal een fotootje posten als ie af is!
Waah schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 20:27:
Als ik dat allemaal lees... Ik haal wel overzettreden. Duurder, maar scheelt een hoop gedoe.

* Waah moet nog 2 trappen
Hebben wij ook naar gekeken, maar die halve maantjes scoorden bij ons persoonlijk te laag op esthetiek, en de laminaat of eiken overzettreden vonden we gewoon te duur. Bovendien is het op maat krijgen van die dingen ook nog wel een zaterdagje werk, denk ik. We hebben een trap met twee bochtjes namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Weet iemand of je zo'n h-pijp (asbest verdacht) zelf van de schoorsteen af mag halen?
Het omgevingsloket heeft het eigenlijk alleen over dakplaten en aantal m2s, daar is geen sprake van. Er is verder geen interne asbest, alleen die regenkap.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:49
Ik ben op zoek naar een nieuwe glazen douchedeur. We hebben nu een douchegordijn hangen wat nodig aan vervanging toe is. Wat mij nu opvalt is dat alle douchedeuren die ik heb gezien geen beveiliging hebben tegen beknelde vingers tussen het glas aan de scharnier kant. Als de deur dicht is sluit het vrij dunne glas prachtig aan op het andere glazen deel, maar als hij open staat kan onze kleine zijn vingers er tussen doen. Het lijkt me vrij akelig als dat gebeurd en de deur met een vaartje dicht gegooid wordt.
We zoeken een deur met een vast deel, zoals op deze foto:
Afbeeldingslocatie: https://www.douche-concurrent.nl/media/catalog/product/cache/1/small_image/295x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/d/o/douchedeur-miami-nano-nis-swingdeur-vaste-paneel_1_1.jpg
Heeft iemand tips of ervaringen met douchedeuren die veilig zijn voor vingers?

[ Voor 12% gewijzigd door Opperhoof op 29-10-2017 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:51
Onze douchedeur lijkt vreselijk veel op die van jouw plaatje. Bij ons zit er een ruimte van zo'n 6mm tussen de deur en het vaste deel, afgedekt met een tocht/spatstrip, dus als de handjes klein genoeg zijn valt de schade wel mee :)

Ik heb weinig ervaring met kleine vingertjes in de buurt van de deur - en als ze er zijn hebben ze het veel te druk met spelen met water in de 'discodouche' - maar de constructie van onze deur (en badkamer) nodigt niet echt uit tot dichtgooien. Ik denk eerlijk gezegd dat ander deuren in huis, waar je minder goed doorheen kunt kijken, een groter potentieel gevaar zijn voor zoonlief..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Arjan schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 11:36:
Weet iemand of je zo'n h-pijp (asbest verdacht) zelf van de schoorsteen af mag halen?
Het omgevingsloket heeft het eigenlijk alleen over dakplaten en aantal m2s, daar is geen sprake van. Er is verder geen interne asbest, alleen die regenkap.
Nee, dat mag dus niet. Die dakplaten mag je ook alleen maar zelf weghalen als je niet hoeft te breken. Ik weet niet hoe die pijp bij jou vast zit, maar omdat hij niet expliciet genoemd wordt (ergens rond artikel 1.26 van het Bouwbesluit) mag je dat niet zelf doen.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-07 23:06

PaPa

le roi est mort, vive le roi!

BIj een van de muren in ons huis is na een aantal jaar de (bruine) latex op bepaalde plekken gaan bladderen. Volgens mij zat er hiervoor, net als op alle wanden in dit huis, ook latex op (deze muur was geel). Ik wil er nu met een andere kleur latex overheen. Hoe kan ik deze muur het beste aanpakken? Het bladderen is niet over de hele muur gaande.

Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/4gzkped8tb/IMG_20171029_201518_HHT.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/9p7mqkd6gv/IMG_20171029_201524.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-09 10:52
Alles wat los zit weghalen met een plamuurmes. Goed ontvetten en egaliseren met schuurpapier en een lichtgewicht vulmiddel waar nodig. Fixeren met een fixeer/voorstrijk en daarna de hele muur opnieuw sausen. Als het in dezelfde kleur moet en het zijn maar een paar plekjes zou je eerst de bijgewerkte plekken 1x kunnen sausen en daarna de hele wand in zijn geheel.

[ Voor 29% gewijzigd door IceM op 29-10-2017 21:09 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Dit weekend bezig geweest met inkorten van een tv-meubel om deze in een nis te krijgen naast de openhaard. Het meubel uit elkaar gehaald en alle afzonderlijke onderdelen ingekort. Het laatste stuk vergis ik mij in de afstanden. |:( |:( Dus wat snel even het meubel inkorten was, duurde nu twee keer zolang. Aangezien ik van alle andere onderdelen dat extra stuk nu ook moest afzagen.

Nu is het eindresultaat dat het meubel ruim past in plaats van precies :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04:28

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

tldr; Hoe kan ik het best een gaatje in de bocht van een PVC afvoer dichten?

Na thuiskomst van vakantie een was gedraaid. Bij de eerste keer afpompen kwam het water uit de afvoerbuis gespoten. Na wat ontstopper bleek het nog niet door te lopen. Daarom een 3m veer gehaald bij de bouwmarkt. Omdat ik via de dop onderaan de sifon de veer niet door de eerste U bocht kreeg, en de boel lekker verlijmd is heb ik na lang proberen maar een gat geboord waar de veer door naar binnen kon.
Hierna leek het probleem nog niet opgelost, dus daarna met wat soda aan de gang geweest. Dit was zaterdag. Vandaag heb ik weer een was aangezet en ben ik erbij gebleven. Het afpompen gaat nu wel goed dus ik denk dat de verstopping weg is. Het water loopt snel weg getuige de sifon die aan het eind nog even klokklokklok doet.
Maar, nu zit ik met een gaatje van ongeveer 5mm in de bocht van de afvoer. Tips die ik tot zover tegenkwam gaan allemaal over het repareren van een rechte leiding. Maar hoe kan ik het in een bocht het beste aanpakken? Wegens de beperkte ruimte, skills en dat alles verlijmd zit gaat mijn voorkeur uit naar het gaatje dichten.

Fotootje: https://imgur.com/a/winOH

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Hele stuk ertussenuit zagen en vervangen voor een nieuw stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
stukje pvc verhitten met een verfbrander en die er dan op duwen voor de vorm en dan fixeren met pvc lijm?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
leecher schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 09:30:
stukje pvc verhitten met een verfbrander en die er dan op duwen voor de vorm en dan fixeren met pvc lijm?
Ik zou dit doen, maar dan in een variant waarbij je 'service toegang' houdt. Bv iets als https://cc89fc80959784a30...cdn.com/pvc-klemzadel.PNG als basis en dan een dop erop (schroef of met rubber schuifmof).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
Defector schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 08:37:
Dit weekend bezig geweest met inkorten van een tv-meubel om deze in een nis te krijgen naast de openhaard. Het meubel uit elkaar gehaald en alle afzonderlijke onderdelen ingekort. Het laatste stuk vergis ik mij in de afstanden. |:( |:( Dus wat snel even het meubel inkorten was, duurde nu twee keer zolang. Aangezien ik van alle andere onderdelen dat extra stuk nu ook moest afzagen.

Nu is het eindresultaat dat het meubel ruim past in plaats van precies :/
Past beter hier dan :+

[DIY] Het klussende Tweaker blundertopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeoStax
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-09 00:02
Opperhoof schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 12:09:
Ik ben op zoek naar een nieuwe glazen douchedeur. We hebben nu een douchegordijn hangen wat nodig aan vervanging toe is. Wat mij nu opvalt is dat alle douchedeuren die ik heb gezien geen beveiliging hebben tegen beknelde vingers tussen het glas aan de scharnier kant. Als de deur dicht is sluit het vrij dunne glas prachtig aan op het andere glazen deel, maar als hij open staat kan onze kleine zijn vingers er tussen doen. Het lijkt me vrij akelig als dat gebeurd en de deur met een vaartje dicht gegooid wordt.
We zoeken een deur met een vast deel, zoals op deze foto:
[afbeelding]
Heeft iemand tips of ervaringen met douchedeuren die veilig zijn voor vingers?
Huppe classics lijn is vingertjesproof. Heb een pendeldeur in een nis met volledig afgeschermd scharnier.
Bij warmteservice kunnen ze hierin redelijk adviseren, de catalogus met configuratiecodes is niet echt doorheen te komen en bij mij hadden ze ook eerst een verkeerde afgeleverd. Zijn duur maar gaan ook lang mee.

Sealskin heeft dacht ik ook geschikte modellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09 17:15
Rukapul schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 10:23:
[...]

Ik zou dit doen, maar dan in een variant waarbij je 'service toegang' houdt. Bv iets als https://cc89fc80959784a30...cdn.com/pvc-klemzadel.PNG als basis en dan een dop erop (schroef of met rubber schuifmof).
Dit dus, heb je het nu, dan zal het waarschijnlijk nog wel eens gebeuren . ..... Kun je er een stuk makkelijker bij :)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

leecher schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 09:30:
Rukapul schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 10:23:
[...]

Gekeken naar de laag verf/latex die er al op zit gaat dat geen makkelijke/betrouwbare oplossing worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 10:51:
[...]

[...]

Gekeken naar de laag verf/latex die er al op zit gaat dat geen makkelijke/betrouwbare oplossing worden.
Valt wel mee. Met genoeg PVC lijm lost alles op tot een grote brei en anders moet je twee keer lijmen ;) Of je schuurt wat latex weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

En daarom is het dus sneller, makkelijker en betrouwbaarder om gewoon een nieuw stuk ertussen te zetten. Maar dat ben ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Weet iemand wat je het beste kan gebruiken voor de afzuiger in de keuken qua afvoer

Metaal of PVC of maakt het niet uit?
Ik moet een stuk van 3 meter overbruggen, maar aangezien de dakbalken (lees-> eentje :( ) in de weg zitten moet ik gebruik gaan maken van instort ventilatie

Afbeeldingslocatie: https://www.warmteservice.nl/medias/product_images_normal/1_M_Nedco_51859760_jpg_normal.jpg?context=bWFzdGVyfHByb2R1Y3RfaW1hZ2VzX25vcm1hbHw1OTM4fGltYWdlL2pwZWd8aW1hZ2VzL25vcm1hbC9oNjkvaDcyLzg4NjI0Njg0NDAwOTQuanBnfGFmZDYwNzg0MTJmMzQ5MDcxN2VkMzM3YWI3ODY3MGJkZThkNWYzMDQ2ZGVhNjI5MDQxYjBmZjc3ZjY3ZGVkMzI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
FabianGTI schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 12:01:
Weet iemand wat je het beste kan gebruiken voor de afzuiger in de keuken qua afvoer

Metaal of PVC of maakt het niet uit?
Ik moet een stuk van 3 meter overbruggen, maar aangezien de dakbalken (lees-> eentje :( ) in de weg zitten moet ik gebruik gaan maken van instort ventilatie

[afbeelding]
PVC kan door luchtstroming statisch geladen worden en zal dan stof aantrekken. Beter neem je metaal.
Pagina: 1 ... 47 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet voor luie zoekvraagjes.