Groot genoeg voor 2 hoofdletters
K quote ff mezelf met nog ff iets aan jou gericht @HyperTrophyAnnuk schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 09:05:
@HyperTrophy m.b.t. je garage zou ik als je een bewegings melder wilt gebruiken deze OF op 1 eigen lampje doen OF de melder koppelen aan een schakelaar (of meerdere) zodat je je verlichting ook in continue aan stand kunt zetten.
Als je wel met een bewegingsmelder gaat werken, let er dan goed op (mits je een combi wilt hebben voor continue aan/beweging aan) dat je een melder koopt die het kan hebben dat er spanning op z'n geschakelde uitgang komt, niet iedere melder kan dat aan
Persoonlijke ervaringen heb ik met deze inbouwmelder (heeft evt. ook een opbouw variant): https://www.ledlampendire...nbouw-pib14-wit-ip20.html
En dan zou je als je hier even kijkt: https://www.ledlampendire...er%20aansluitschema's.pdf
Op pagina 2 aansluit schema 2 staat een voorbeeld gegeven hoe je deze in een dergelijk geval kan aansluiten.
Als je bv. bij ingang garage vanuit huis een schakelaar wilt + een schakelaar bij ingang(en) vanaf buiten zal je een wisselschakelaar + kruisschakelaar(s) moeten gebruiken
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Heb hier een gedeelte met zo iets om de afdekplaat/plank onder mijn keuken langs nog weg te kunnen krijgen:IceM schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 22:10:
Je hebt plint kliksystemen. Alleen waar je de plint op klikt moet wel vast aan de muur.

https://www.hornbach.nl/s....mc_id=nl14a999&WT.srch=1
[ Voor 19% gewijzigd door Hmmbob op 19-10-2017 07:43 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Die dingen werken alleen als je een strakke muur hebt. Ik heb daar 8 jaar terug bij onze muren flink op staan vloeken.Hmmbob schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 07:42:
Zo’n soort systeem hebben wij op zolder gebruikt, al was dat met ronde plaatjes op de muur (die dus altijd loodrecht zitten want rond). Lag gewoon bij de Karwei, zit er (imho) net zo netjes tegen als de plinten die beneden gezet zijn door de vloerenboer.
Tjolk is lekker. overal en altijd.
Netjes kitten vind ik nog altijd het beste.
Ik heb bijna dezelfde plinten gekocht, maar dan rechte en met een kabelgoot ipv clipjes:jip_86 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 23:49:
[...]
Heb hier een gedeelte met zo iets om de afdekplaat/plank onder mijn keuken langs nog weg te kunnen krijgen:
[afbeelding]
https://www.hornbach.nl/s....mc_id=nl14a999&WT.srch=1

Deze plinten had ik ook op het oog i.v.m. het kunnen wegwerken van kabels. Is er dan een beter alternatief? Want bij de meeste plinten kan je geen kabels weg werken.iMars schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 09:42:
[...]
Ik heb bijna dezelfde plinten gekocht, maar dan rechte en met een kabelgoot ipv clipjes:
[afbeelding]
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Revive the guild!
Je kunt evt. ook als je ander soort plinten wilt zelf een sleufje in de achterkant frezenLordSinclair schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 09:45:
[...]
Deze plinten had ik ook op het oog i.v.m. het kunnen wegwerken van kabels. Is er dan een beter alternatief? Want bij de meeste plinten kan je geen kabels weg werken.
Kost je wel wat werk, maar zo kan je wel maken wat je zelf wilt natuurlijk.
Bij de overburen heb ik dat ook gedaan, die wilden hoge plinten hebben, dus hoge plinten gehaald en overal sleufen in gemaakt, boven en onderkant verlijmd met de muur.
[ Voor 3% gewijzigd door zonoskar op 19-10-2017 12:52 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
reden is de prijs. vroeger waren plinten altijd van echt hout.zonoskar schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 12:52:
Is er overigens een reden waarom plinten meestal van MDF zijn? Ik heb nog een hoop geschaafde grenen latten liggen van 18mm dik, 10cm hoog. Ik wou die als plinten gebruiken.
Ik heb hier MDF plinten van 18mm dik en 9cm hoog op de bovenverdieping (plaat MDF laten zagen bij bouwhandel en randje erop laten frezen, 30 meter plint voor 40 euro). Moest alleen wel 2x gronden en 1x schilderen.zonoskar schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 12:52:
Is er overigens een reden waarom plinten meestal van MDF zijn? Ik heb nog een hoop geschaafde grenen latten liggen van 18mm dik, 10cm hoog. Ik wou die als plinten gebruiken.
Het ziet er verder leuk uit, kosten zijn niet extreem hoog, maar praktisch is het niet.
Als ik een kast tegen de muur zet staat ie 18mm van de muur af. Zo'n ikea waaibomenhout boekenkast die tegen de muur moet staan voor stabiliteit heeft een uitsparing voor de plint, die uitsparing is net 2cm lager dan de hoogte van mijn plint
En daarmee niet alleen de Ikea boekenkast, ook kasten van de Leen Bakker, etc allemaal met een lagere uitsparing dan de opstaande plint. Dan zet je de zaag er toch in? Ja leuk, maar de onderste plank begint waar de uitsparing ophoudt

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
...
Als je kunt/wilt kitten. Niet dat je je vloerbedekking gaat dweilen, maar ik vind het niet zo mooi om het op een strakke vloer nog eens af te kitten.BFmango schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 13:06:
Wij hebben hardhouten plinten. Lakken en zagen is geen probleem. Een MDF plint kan niet tegen water, dus als je met afkitten een stukje mist en iets te enthousiast dweilt gaat je plint daar bol staan door vocht.
Verder vooral prijskwestie lijkt me. MDF is verder wel lekker glad, zonder machineslag dus dat ziet er strak uit.
En qua stootvastheid (1e reden om een plint te hebben) is MDF ook prima.
Als je er een heel dun streepje transparante siliconenkit of witte acrylaatkit (die is nog overschilderbaar) op legt en dat afsmeert dan zie je er zo goed als niks van en is het toch beschermd tegen vocht wat eronder kan kruipen.
Stapje verder, dit was overigens dit weekend, ik heb hem nu met plastic wind en waterdichtWokschotel schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 08:02:
[...]
Ik heb net de vloer van een garage gestort, 5,5 x 5 Meter. Een echte vorstrand heb ik niet maar ik heb aan de zijkanten wel een geul van een centimeter of 30 diep, dus met de 15 centimeter dikte van de betonplaat 50 cm diep. Reden is dat de grond schuin afloopt waardoor aan de voorzijde de onderkant van de plaat net onder maaiveld zou komen.
Mijn opbouw van onder naar boven is ophoogzand, bouwplastic, xps isolatie (had ik nog liggen), kapot geslagen betontegels, daar bovenop wapening die met tie wraps aan elkaar zit. In de geul heb ik als wapening diagonaal/verticaal stukken betonijzer geplaatst die ook weer met tie wraps aan de waoeningsnetten vast zitten. Die staan beneden in de geul weer op stukjes betontegel.
Hoeveel beton je nodig hebt? Lxbxh lijkt me, minus een paar procent ivm de stoeptegels etc. En daarbij de inhoud van de geul optellen. Maar liever teveel dan te weinig bestellen. Ik heb de betonvloer ook laten vlinderen, als je dat niet doet wordt ie erg ruw.
Schuur
Schuur[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]

De islam kan uw vrijheid schaden
We hebben hier in de badkamer een bubbelbad echter deze gaat met enige regelmaat automatisch aan en gaat dan niet meer uit via de bediening. Gelukkig stopt hij wel na een paar minuten.
Herkent iemand welke type dit is en/of hoe hij werkt?

Kan het een onderhoudsfunctie zijn?
Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein
In deze profiel kan ik makkelijk 2 netwerkkabels per kanaal (2) doen. Dus 4 netwerkkabels. Genoeg ruimte dus.LordSinclair schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 09:45:
[...]
Deze plinten had ik ook op het oog i.v.m. het kunnen wegwerken van kabels. Is er dan een beter alternatief? Want bij de meeste plinten kan je geen kabels weg werken.
Is dat niet tegen legionella?
Volgens mij spoelt hij dan de leidingen even door. Dit is, zoals @sopsop al aangeeft tegen legionella en om de leidingen schoon te houden.mrfatmen schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 21:23:
Wij zijn bezig met klussen in onze nieuwe woning (foto's volgen later).
We hebben hier in de badkamer een bubbelbad echter deze gaat met enige regelmaat automatisch aan en gaat dan niet meer uit via de bediening. Gelukkig stopt hij wel na een paar minuten.
Herkent iemand welke type dit is en/of hoe hij werkt?
[afbeelding]
Kan het een onderhoudsfunctie zijn?
Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein
De ikea verkoopt spotgoedkope witte mdf plinten (8x1,8x200) voor €2,- per meter. De onderkant is afgeschuind aan de achterzijde en kan als gootje worden gebruikt.LordSinclair schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 09:45:
[...]
Niemand?TommyGun schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 11:30:
Mijn douchecabine is aan het roesten... en dat na 6 jaar, lekker vlug. Maar goed, de plaatsen waar ik bij kan heb ik al eens geschuurd (dremel) en (voor)behandeld maar de gebruikte lak (radiatorlak) zag er eigenlijk al meteen niet geweldig uit, maar is mettertijd nog veel geler geworden. Dus ik wil dat opnieuw doen. Ik heb het een en ander wederom opgeschuurd maar met de dremel is dat veel te lomp. Kan ik dit het beste tot op het metaal schuren met schuurpapier? Ik vraag me alleen af of ik het nog netjes ga krijgen. De kunststof delen waren ook aangetast en de (doorzichtige) kitrandjes zijn her en der ook weg. Heeft er iemand tips hoe ik dit weer zo goed mogelijk kan herstellen? Welke ondergrond? Welke toplaag? Qua kleur vind ik het ook lastig om een match te vinden...
Bedankt!
[afbeelding]
[afbeelding]
Wat ik specifiek zoek is wat ik het beste kan toepassen als ondergrond en welke lak om het vervolgens mee af te lakken. Allereerst opschuren met gewoon schuurpapier of zijn er betere manieren? Ontvetter heb ik wel, alleen nog even een (of twee) penseeltjes halen.
Dank
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Het leven is te kort om geduld te hebben!

Dit hek wil ik zwart verven. Niet heel spannend, als ik de volgende stappen uitvoer kan er toch niks mis gaan.
Afplakken
Ontvetten?
Schuren met korrel 70 (zei de schilder)
Primer
Verven, 1 keer zou genoeg zijn zei de schilder.
Zit te denken aan Sikkens. Nog niet eerder mee gewerkt maar de meeste reviews zijn positief.
Ja inderdaad, was er vanuit gegaan, thnx.Reinier schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 11:48:
Dat vraagteken achter Ontvetten mag wel weg. Dat moet je doen, dat hek is ongetwijfeld behoorlijk door diverse personen betast
Volgens mij gebeurt dit na elke keer dat je het bad gebruikt (of je nu wel of niet de bubbels aan zet)mrfatmen schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 08:23:
Het is geen probleem dat dit af en toe doet
Mooi huis!Wackmack schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 11:44:
[afbeelding]
[afbeelding]
Dit hek wil ik zwart verven. Niet heel spannend, als ik de volgende stappen uitvoer kan er toch niks mis gaan.
Afplakken
Ontvetten?
Primer
Zit te denken aan Sikkens. Nog niet eerder mee gewerkt maar de meeste reviews zijn positief.
Qua schuren: van korrel 70 zou ik zeggen dat dat een beetje te grof is, dan kan je de schuurkrassen blijven zien. Ik zou zeggen, gewoon opruwen met korrel 180 maar ik kan natuurlijk de grondlaag niet beoordelen.
Ja, klopt, ergens op de veluwe, goed geraden zeg10Cage schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 12:03:
[...]
Mooi huis!
***members only***
Qua schuren: van korrel 70 zou ik zeggen dat dat een beetje te grof is, dan kan je de schuurkrassen blijven zien. Ik zou zeggen, gewoon opruwen met korrel 180 maar ik kan natuurlijk de grondlaag niet beoordelen.
180 pak ik dan, thnx!
Geen primer?Joopieboy schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 11:03:
Ik heb het zelf bijgewerkt gehad met Hammerite, die hebben ze ook in spuitbussen. Goed en netjes gladgeschuurd (met de hand) en ook fijn na, en dan met Hammerite wit erover.
Dat is toch net de grap van hammerite? Dat je geen primer nodig hebt. Daarom gebruik ik het ook veel bij de auto's, roest eraf en direct hammerite (of gelijkwaardig) erover.
[ Voor 3% gewijzigd door GWBoes op 20-10-2017 12:22 ]
I dunno, ze hebben ook zoiets namelijkGWBoes schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 12:20:
[...]
Dat is toch net de grap van hammerite? Dat je geen primer nodig hebt. Daarom gebruik ik het ook veel bij de auto's, roest eraf en direct hammerite (of gelijkwaardig) erover.
Maar het kan blijkbaar ook zonder;
https://www.hammerite.be/product/metaallak-hoogglans/
[ Voor 20% gewijzigd door TommyGun op 20-10-2017 12:25 ]
Zo op de foto te zien zijn die twee hekjes makkelijk te demonteren. Wanneer ze strak zijn gespoten, zou ik het volgende doen: Demonteren, ontvetten, mat schuren met een schuurvlies (180 is veel te grof en schuurkrassen blijven zichtbaar met acryl), stofvrij maken, ergens aan ophangen en dan spuiten met een spuitbus acryl in de gewenste kleur. Spuiten, zelf met een spuitbus, geeft een veel strakker resultaat dan hobbyen met kwasten of rollers.Wackmack schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 11:44:
[afbeelding]
[afbeelding]
Afplakken
Ontvetten?
Primer
Ik zou ze ook demonteren. Maar ik zou nog een stap verder gaan en ze in dit geval laten spuiten of poedercoaten.-AuTnoR- schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 12:24:
[...]
Zo op de foto te zien zijn die twee hekjes makkelijk te demonteren. Wanneer ze strak zijn gespoten, zou ik het volgende doen: Demonteren, ontvetten, mat schuren met een schuurvlies (180 is veel te grof en schuurkrassen blijven zichtbaar met acryl), stofvrij maken, ergens aan ophangen en dan spuiten met een spuitbus acryl in de gewenste kleur. Spuiten, zelf met een spuitbus, geeft een veel strakker resultaat dan hobbyen met kwasten of rollers.
Ook nog even naar gekeken, ze zijn heel makkelijk te demonteren. Schilder gaf al aan dat spuiten een strakker resultaat geef, dat moeten we maar doen-AuTnoR- schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 12:24:
[...]
Zo op de foto te zien zijn die twee hekjes makkelijk te demonteren. Wanneer ze strak zijn gespoten, zou ik het volgende doen: Demonteren, ontvetten, mat schuren met een schuurvlies (180 is veel te grof en schuurkrassen blijven zichtbaar met acryl), stofvrij maken, ergens aan ophangen en dan spuiten met een spuitbus acryl in de gewenste kleur. Spuiten, zelf met een spuitbus, geeft een veel strakker resultaat dan hobbyen met kwasten of rollers.
Dat is een nog beter idee. Vrijdag komt er een bedrijf om de stalen deuren in te meten. Zij hebben natuurlijk een spuitservice, ga ze direct even bellen.maartend schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 12:36:
[...]
Ik zou ze ook demonteren. Maar ik zou nog een stap verder gaan en ze in dit geval laten spuiten of poedercoaten.
Iemand een tip hoe ik dat het beste kan doen en welke lak/verf ik daarvoor het beste kan gebruiken?
Ik zat zelf aan een spuitbus te denken om ze beter in de cijfers te komen. Maar welke?
Of toch misschien beter met een permanent marker of een kleine kwast?
Het gaat om dit ding: http://www.swansontoolco....etric-speed-25-cm-square/
Bij de reviews bij Gereedschapro staat dat iemand volgende heeft gedaanRoobje schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 13:02:
Ik heb laatst een Swansons Metric speedsquare gekocht, erg leuk ding, maar helaas zijn de, in aluminium gestempelte, cijfers erg slecht te lezen. Ik wil daarom de speedsquare zwart lakken om vervolgens het oppervlak weer te schuren zodat alles alu blijft en alleen de cijfers zwart blijven.
Iemand een tip hoe ik dat het beste kan doen en welke lak/verf ik daarvoor het beste kan gebruiken?
Ik zat zelf aan een spuitbus te denken om ze beter in de cijfers te komen. Maar welke?
Of toch misschien beter met een permanent marker of een kleine kwast?
Het gaat om dit ding: http://www.swansontoolco....etric-speed-25-cm-square/
Heb net wel zwarte nagellak gepakt (verdund met wat aceton) en in de ingraveringen gesmeerd. Even laten drogen en het overtollige verwijderd met aceton. Als de ingraveringen niet duidelijk zijn of zijn uitgeveegd, herhaal het bovenstaande.
Je hebt nu mooie donkere contrasterende letters en cijfers!
Heb zelf nog niet uitgevoerd
Goed ideesjnelle schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 13:08:
[...]
Bij de reviews bij Gereedschapro staat dat iemand volgende heeft gedaan
Heb net wel zwarte nagellak gepakt (verdund met wat aceton) en in de ingraveringen gesmeerd. Even laten drogen en het overtollige verwijderd met aceton. Als de ingraveringen niet duidelijk zijn of zijn uitgeveegd, herhaal het bovenstaande.
Je hebt nu mooie donkere contrasterende letters en cijfers!
Heb zelf nog niet uitgevoerd

Alhoewel ik niet eens weet of ze zwarte nagellak heeft

Grappig spul:TommyGun schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 12:22:
[...]
I dunno, ze hebben ook zoiets namelijkhttps://www.hammerite.be/product/non-ferro-metaal-primer/
Maar het kan blijkbaar ook zonder;
https://www.hammerite.be/product/metaallak-hoogglans/
"Hammerite Metaallak Hoogglans is een decoratieve, roestwerende zijdeglans metaallak. Geschikt voor alle soorten metaal"
Is het nou hoogglans of zijdeglans?

Ik heb een vraag mijn broertje heeft recent een huis gekocht en de vloer tussen de eerste en tweede verdieping bestaat uit een rij ballken met daarop 3cm dikke grenen planken. Dit geeft nogal veel geluid van boven naar beneden en omgekeerd ook.
Nu zijn we aan het kijken hoe we dit het beste kunnen isoleren op een manier dat een stuk van de balken nog steeds zichtbaar is. (Balken zijn 24,5cm hoog)
Ik heb even foto toegevoegd van de situatie en schema schets van hoe ik zelf denk dat het zou kunnen werken, echter hoor ik graag of er nog betere of andere opties zijn en misschien ook wat tips qua materiaal gebruik (vooral qua isolatie)
Constructie:

Mogelijke isolatie:

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085
Je methodiek zal best wel wat helpen, maar dit gaat om contactgeluid en dat gaat gewoon vanuit je vloer de balken in. Je zult dus ook de plankenvloer moeten isoleren door er een isolerende laag (mat) overheen te leggen.
Kwam deze site tegen: http://www.gehorighuis.nl/
[ Voor 7% gewijzigd door sopsop op 20-10-2017 15:20 ]
1: Piepschuim helpt niet tegen geluid, daarvoor moet je steenwol nemen
2: Je hebt te maken met contact geluid, dan heeft tussen de balken isoleren geen zin, aangezien de balken zelf het geluid zullen doorvoeren
Mogelijke oplossingen:
1: Geheel zwevend plafond onder de balken, daarop dan een laag steenwol (maar dan zie je de balken niet meer)
2: Goed geluidsremmende ondervloer op de bovenverdieping aanbrengen (Geluidswerende ondervloer of het dure Fermacell)
Succes!
Anoniem: 100386
voor geluidsisolatie kan je bv ook een laag geperst vlokkenschuim / polypress van voldoende dichtheid proberen. dat is in diverse diktes en zwaartes verkrijgbaar bij een aantal webshops.Paladin schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 15:01:
Mede Tweakers,
Ik heb een vraag mijn broertje heeft recent een huis gekocht en de vloer tussen de eerste en tweede verdieping bestaat uit een rij ballken met daarop 3cm dikke grenen planken. Dit geeft nogal veel geluid van boven naar beneden en omgekeerd ook.
Nu zijn we aan het kijken hoe we dit het beste kunnen isoleren op een manier dat een stuk van de balken nog steeds zichtbaar is. (Balken zijn 24,5cm hoog)
Ik heb even foto toegevoegd van de situatie en schema schets van hoe ik zelf denk dat het zou kunnen werken, echter hoor ik graag of er nog betere of andere opties zijn en misschien ook wat tips qua materiaal gebruik (vooral qua isolatie)
Constructie:
[afbeelding]
Mogelijke isolatie:
[afbeelding]

Op de foto zie je rechtsonder de opbouw een beetje. Het helpt een stuk, maar compleet geluidsarm gaat het nooit worden. Als je dat wilt, moet je met zwaluwstaart platen en 5-7cm beton aan de gang (en hopen dat je balken dat gewicht kunnen dragen).
[ Voor 14% gewijzigd door zonoskar op 20-10-2017 16:28 ]
Maargoed, zelf betonvloer (kanaalplaat), daaroverheen laminaat met groene platen als ondervloer, als onze kleine z'n speentje uit bed laat vallen horen we dat in de woonkamer. Beton hoeft dus niet per se beter te zijn dan houtskelet.
Ik zal het is even bij hem neer leggen, gezien hij de houten boven vloer graag wil houden, zou het dus worden, of die vloer eruit halen dan een tussenvloer plaatsen met fermacell (of iets soort gelijks) en dan de oude vloer er weer boven op, of accepteren dat je dus contact geluid blijft horen/houden.
|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Nu hebben we tapijt op de trap liggen, de eerste optie gaat dus niet gebeuren. Voor de tweede optie heb je een zijwand nodig, helaas is dit maar een klein stukje in de gang en zit het grootste gedeelte van de muur (geen hout dus) in de huiskamer.
Ik moet dus op zoek gaan naar een 'oplossing' voor in het hok zelf. We hebben al een kast achter de deur zitten. Nu kan ik onder de treden een kastje zetten, maar dan gebruik ik ook een groot gedeelte niet
Googlen op 'trapkast indeling' geeft mij ook niet een onwijs goed idee waar ik direct wat mee kan.
Gaat om 1.90m diep waarbij de driehoek uitloopt op 1.40m hoog. Een behoorlijke ruimte dus, welke totaal ineffectief is aangezien ik er niet zomaar even naartoe kan lopen.
Aan de muur zitten uiteraard al planken aan het andere gedeelte. Gaat dus om het groene gedeelte vanuit binnen organiseren (gok dat het moet uitkomen op iets van een la, maar kan dus niet over hele breedte)

Dat zijn deze : http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20390588/B-lex schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 09:04:
[...]
De ikea verkoopt spotgoedkope witte mdf plinten (8x1,8x200) voor €2,- per meter. De onderkant is afgeschuind aan de achterzijde en kan als gootje worden gebruikt.
Stukken goedkoper dan die van mij (heb ook 80x18mm).
Maar bind zo'n kabelgoot van mij toch een pré.
soms moet ik de multitool inzetten om tapijt tegels te verwijderen .. .
En ik heb het idee dat de vloer golft, het is een dekvloer denk ik want de multitool maakt snel mooie gaatjes..
Iemand een tip hoe ik het beste tapijt lijm kan verwijderen van de vloer?
Ik zit sterk te denken om de vloer open te breken en de warmwaterleiding gelijk eruit te halen en te verlegen lang de muren zodat ik de leiding gelijk kan voorzien van isolatie .. Nu bij bad/douche als je even het warme water niet gebruikt moet je paar min wachten voordat je weer aangenaam water hebt.
Hoe krijg ik de vloer mooi strak ? Anderzijds gezien er laminaat komt, zou ik misschien beter een goeie ondervloer (groene platen ?) kunnen doen. maar ja is het handig om bv ook reflecterende folie erbij te doen ?
Afgezien van vlakheid heeft die deklaag nog meer nut ???
Tja vanalles
Ik zou de schone ondergrond eerst voorbehandelen met een spuitbusje zinkspray.TommyGun schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 10:58:
[...]
Niemand?![]()
Wat ik specifiek zoek is wat ik het beste kan toepassen als ondergrond en welke lak om het vervolgens mee af te lakken. Allereerst opschuren met gewoon schuurpapier of zijn er betere manieren? Ontvetter heb ik wel, alleen nog even een (of twee) penseeltjes halen.
Dank
Daarna een paar lagen lak uit een spuitbusje van de Action.
erg veel vragenvso schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 23:48:
vorige bewoner heeft de zolder vloer voorzien van tapijt tegels,.. deze ben ik nu aan het verwijderen.
soms moet ik de multitool inzetten om tapijt tegels te verwijderen .. .
En ik heb het idee dat de vloer golft, het is een dekvloer denk ik want de multitool maakt snel mooie gaatjes..
Ik zit sterk te denken om de vloer open te breken en de warmwaterleiding gelijk eruit te halen en te verlegen lang de muren zodat ik de leiding gelijk kan voorzien van isolatie .. Nu bij bad/douche als je even het warme water niet gebruikt moet je paar min wachten voordat je weer aangenaam water hebt.
Hoe krijg ik de vloer mooi strak ? Anderzijds gezien er laminaat komt, zou ik misschien beter een goeie ondervloer (groene platen ?) kunnen doen. maar ja is het handig om bv ook reflecterende folie erbij te doen ?
Afgezien van vlakheid heeft die deklaag nog meer nut ???
Tapijttegels/tapijt er met kracht af trekken en met verfkrabber of oude beitel zoveel mogelijk de resten verwijderen.
Als het nog wat overheen komt mag er best wel een beetje lijm blijven zitten.
Maar de vloer moet wel vlak zijn. Je hebt het over een dekvloer dus dan gaat het over beton. Met egaline kun je een paar millimeter hoogteverschil wel corrigeren.
In jouw geval zou ik een lekker dikke (vilt) ondervloer kiezen. Dempt ook nog een beetje het (contact)geluid.
[ Voor 58% gewijzigd door nokiaan958GB op 21-10-2017 00:17 ]
Verbaas me over het aanbod, vooral dingen die je niet bij de dhz toko kan krijgen.
* Eerst de roest / oude lak zoveel mogelijk verwijderen (schuren) ..TommyGun schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 10:58:
[...]
Niemand?![]()
Dank
* Roestige plekken kan je met antiroest middel voorbehandelen.
* dan metaal primer erop
* lak met gewenste kleur erop
* oude kit verwijderen en nieuwe erop
* tussen de verflagen door even licht opschuren (paar maal eroverheen met schuurpapier)
Je kan "babydoekjes (maar dan met schoonmaak middel) schoonmaken en daarna met ammoniak en even laten drogen .. voordat je een verflaag/kit laag aanbrengt voor de best hechting ..
[ Voor 10% gewijzigd door vso op 21-10-2017 00:17 ]
Tja vanalles
In deze muur zit al een doorgeefkast, en ik vraag mij af in hoeverre dit stuk nog dragend kan zijn i.v.m. vergunningsaanvraag. Alle verdiepingsvloeren zijn van beton.

Op de tekening is de onderste muur aangegeven als 100mm, dus ik neem aan dat die dragend is.
Echter lijkt het deel na de doorgeefkast dunner getekend te zijn.
Heeft iemand ervaring met dit soort situaties en wat zou jullie inschatting zijn?
Afhankelijk van het aantal m2 kun je ook een betonschuurmachine huren. Ik heb dat al een aantal keer gedaan zelfs hardnekkige lijm is daar niet tegen bestand.vso schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 23:48:
Ze je hebt van licht tot heel zwaar. Als je er mee naar zolder moet zou ik niet voor iets van 100kg gaan
Ten eerste kunnen muren van 100 mm best dragend zijn natuurlijk. Je binnenspouwblad is waarschijnlijk dezelfde dikte, en daar draagt het hele huis op.gizmoo schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 16:16:
Binnenkort hopelijk eigenaar van mijn 1e woning (uit 1969), nu zou ik graag een open keuken creëren door een stuk muur te verwijderen.
In deze muur zit al een doorgeefkast, en ik vraag mij af in hoeverre dit stuk nog dragend kan zijn i.v.m. vergunningsaanvraag. Alle verdiepingsvloeren zijn van beton.
[afbeelding]
Op de tekening is de onderste muur aangegeven als 100mm, dus ik neem aan dat die dragend is.
Heeft iemand ervaring met dit soort situaties en wat zou jullie inschatting zijn?
Ik gok dat het niet dragend is want de overspanning is maar 5 meter, het lijkt me een vrij standaard huis zonder gekkigheden dus waarom zouden ze destijds moeilijk hebben gedaan door daar een dragende wand van te maken en verschillende vloeren gebruiken?
Dat dunner getekende kan ook zijn omdat het al 20x gekopieerd is natuurlijk. Hoe zit het plafond eruit?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Als je het laat poedercoaten, en de deuren zitten in de buurt, denk aan kleurnummer, glansgraad etc.Wackmack schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 12:47:
[...]
Dat is een nog beter idee. Vrijdag komt er een bedrijf om de stalen deuren in te meten. Zij hebben natuurlijk een spuitservice, ga ze direct even bellen.
Het makkelijkste is inderdaad de stalen deuren leverancier er tussen te schuiven
Ik zou het risico niet nemen en even een constructeur er naar laten kijken. Hoeft niet heel duur te zijn en dan weet je zeker dat het goed zit. Waarschijnlijk komt die met het advies om er een 160mm HEA in te leggen op staanders of zoiets. En dan zit het wel stevig.
Punctuality is the politeness of kings
Dat ligt eraan. Als het lijm op waterbasis is dan is het heel simpel: water!vso schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 23:48:
Anders lijmoplosser of mechanisch zoals hierboven al genoemd.
Dit is gelukt, bij het meten volgende week nemen ze de twee hekken mee om te spuiten. Zal het resultaat posten.sbruynis schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 18:30:
[...]
Als je het laat poedercoaten, en de deuren zitten in de buurt, denk aan kleurnummer, glansgraad etc.
Het makkelijkste is inderdaad de stalen deuren leverancier er tussen te schuiven
Let op!gizmoo schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 16:16:
Binnenkort hopelijk eigenaar van mijn 1e woning (uit 1969), nu zou ik graag een open keuken creëren door een stuk muur te verwijderen.
[afbeelding]
In die bouwperiode zijn ook nog wel een gemetselde holle blokken in een verdiepingsvloer gebruikt. Ik heb ze zelfs gezien in combinatie met een houten vloer op de begane grond

Punctuality is the politeness of kings
www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
Het is lastig om het zo in te schatten, ik ga sowieso proberen de bouwtekeningen te achterhalen via de gemeente. Hopelijk is het daar op duidelijker te zien.nokiaan958GB schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 00:02:
[...]
Let op!
In die bouwperiode zijn ook nog wel een gemetselde holle blokken in een verdiepingsvloer gebruikt. Ik heb ze zelfs gezien in combinatie met een houten vloer op de begane grond
Omdat de muur al deels onderbroken is door de doorgeefkast (is volledig open door de muur), hoop ik dat dat laatste stuk niet dragend is. Dit zou een stuk schelen qua kosten i.v.m constructieberekening en vergunning.
Na de overdracht op 1 november weet ik hopelijk meer. Nu was ik in de veronderstelling dat een 70 mm dikke muur nooit dragend kan zijn en dat daar een minimum van 100 mm voor staat. Dan zou het simpelweg een kwestie zijn van gaatje boren en dikte controleren.
Volgens mij is het zo dat wanneer het inpandig is je geen vergunning nodig hebt om een draagmuur te verwijderen. Wij hebben het in mei laten doen in ons huis en daarvoor was geen vergunning bleek na navraag bij de gemeente.gizmoo schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 15:29:
[...]
Het is lastig om het zo in te schatten, ik ga sowieso proberen de bouwtekeningen te achterhalen via de gemeente. Hopelijk is het daar op duidelijker te zien.
Omdat de muur al deels onderbroken is door de doorgeefkast (is volledig open door de muur), hoop ik dat dat laatste stuk niet dragend is. Dit zou een stuk schelen qua kosten i.v.m constructieberekening en vergunning.
Na de overdracht op 1 november weet ik hopelijk meer. Nu was ik in de veronderstelling dat een 70 mm dikke muur nooit dragend kan zijn en dat daar een minimum van 100 mm voor staat. Dan zou het simpelweg een kwestie zijn van gaatje boren en dikte controleren.
Een simpele methode om te checken of het een draagmuur is, is om even onder te vloer te kijken of de muur op de fundering staat. Zo ja, dan is het hoogst waarschijnlijk een draagmuur.
Bij ons was het een draagmuur en hebben we het laten uitvoeren door een aannemer uit de buurt. Kostte ons 1000 euro maar dit was wel inclusief bekisting van gips voor de brandveiligheid.
Vervolgens naar de Praxis en Gamma gereden, nergens werd zo'n stang verkocht. Toen maar besloten om een nieuwe afvoerplug te kopen, eentje waar je gewoon op drukt om hem te sluiten en nogmaals gebruikt om hem weer te openen. Zo gezegd zo gedaan, thuis alles geïnstalleerd, maar nu lekt het dus
Ik heb onderstaande afvoerplug gekocht:
En hij lekt waar het onderste gedeelte zit aangesloten op de wasbak. Ik krijg dat stuk er ook niet precies in het midden op gemonteerd, waardoor ik denk dat het water er sneller uit komt. Ik heb al het schroefdraad voorzien van Teflon tape, maar op de plek waar het lekt moet hij gewoon goed aansluiten op de wasbak. Een grote, dikke, doorzichtige rubberen ring moet ervoor zorgen dat hij niet lekt, maar hij lekt dus wel. Iemand een tip hoe ik dit kan verhelpen?
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Wij willen tzt ook een muur gaan doorbreken, misschien zelfs een stuk fundering (2x kruipruimte toegang) zodat we de keuken over 1 v.d kruipruimte toegangen kunnen leggen,
Ander idee waarmee ik speel is de kruipruimte 1m (nu 80cm) te voorzien van een "bak" waarin we voedsel / wijn en andere meuk op kunnen slaan.
Heel ander onderwerp .. hoe krijg ik mijn veranda wind dicht ?, zelf zitten we aan rolluiken te denken .. maar het zou fijn zijn als ze nog licht doorlaten. Andere optie is zeil maar vind ik zelf minder fraai .. Glas neemt veel ruimte in als je het opent rolluiken zie ik meer voordeel in de "standen".
Ps zie nu transparante rolluiken .. dat is misschien meer mijn smaak
[ Voor 3% gewijzigd door vso op 22-10-2017 20:08 ]
Tja vanalles
Beetje siliconenkit erop en klaar. Ik kreeg die ring bij mijn wasbak ook niet dicht en de siliconen houdt inmiddels al jaren.miicker schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 18:04:
Ik zit met het volgende probleem, ik deed vandaag de stop omlaag in de wasbak in de badkamer. We hebben een stang achter de kraan, als je daarop drukt komt de stop weer omhoog, dat werkte niet meer. Toen heb ik de syfon losgemaakt en dat stangetje uit de afvoerplug gehaald (met dat stangetje bedoel ik de waste stang of kogelstang, hoe het ook mag heten). Die bleek afgebroken te zijn door roest, en was dus niet meer in staat de stop omhoog te duwen.
Vervolgens naar de Praxis en Gamma gereden, nergens werd zo'n stang verkocht. Toen maar besloten om een nieuwe afvoerplug te kopen, eentje waar je gewoon op drukt om hem te sluiten en nogmaals gebruikt om hem weer te openen. Zo gezegd zo gedaan, thuis alles geïnstalleerd, maar nu lekt het dus
Ik heb onderstaande afvoerplug gekocht:
[afbeelding]
En hij lekt waar het onderste gedeelte zit aangesloten op de wasbak. Ik krijg dat stuk er ook niet precies in het midden op gemonteerd, waardoor ik denk dat het water er sneller uit komt. Ik heb al het schroefdraad voorzien van Teflon tape, maar op de plek waar het lekt moet hij gewoon goed aansluiten op de wasbak. Een grote, dikke, doorzichtige rubberen ring moet ervoor zorgen dat hij niet lekt, maar hij lekt dus wel. Iemand een tip hoe ik dit kan verhelpen?
phYzar schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 19:37:
@miicker mijn gok zou zijn dat juist de bovenste ring ( die 'in de wasbak ligt') niet goed zit. Als daar geen water langs kan kan het nooit bij het schroefdraad komen. Meestal is dat ook geen waterdicht schroefdraad maar puur om te klemmen.
Het is inmiddels na lang prutsen gelukt. Alles muurvast gedraaid en er komt nu geen druppel meer uitleecher schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 20:11:
[...]
Beetje siliconenkit erop en klaar. Ik kreeg die ring bij mijn wasbak ook niet dicht en de siliconen houdt inmiddels al jaren.
Mocht dit wel gebeuren in de toekomst haal ik inderdaad kit.
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Als dat 70mm gipsblokken zijn dan is het waarschijnlijk geen draaimuur.gizmoo schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 15:29:
[...]
Het is lastig om het zo in te schatten, ik ga sowieso proberen de bouwtekeningen te achterhalen via de gemeente. Hopelijk is het daar op duidelijker te zien.
Ik bedoelde alleen maar aan te geven dat het niet altijd is wat het lijkt
Om nog even terug te komen op de situatie van de vloer, hij wil sowieso het plafond strak afwerken in een vorm dat de balken nog steeds zichtbaar zijn, maar er tussen een strak wit gestucked plafond zit. Om toch wat van van warmte en stem geluid isolatie toe te passen willen we niet direct gips op het hout zetten, echter ben ik niet heel ervaren in het plaatsen van plafonds met gips platen en het daarna laten stucken tussen 2 houten balken, dus daarom nog een vraag voor wat adviesPaladin schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 15:01:
Mede Tweakers,
Ik heb een vraag mijn broertje heeft recent een huis gekocht en de vloer tussen de eerste en tweede verdieping bestaat uit een rij ballken met daarop 3cm dikke grenen planken.
......
Ik had zelf na wat googlen de volgende 2 opties, is hiervan 1 de juiste of kan ik het beter anders aanpakken?
Optie 1:
Hierbij zet ik houten latten van 50x22mm tegen de balken aan, druk hiertussen 50mm dik rookwol of ander isolatie materiaal, en vervolgens een latje van 50x22 overdwars om de 40 cm. Hierop kan ik dan de gipsplaat schroeven, vraag is kan ik dan beste de gipsplaten in lengte of breedte aanleggen?
extra schematisch plaatje voor optie 1 verduidelijking

Optie 2:
Hierbij maak ik een raamwerk van houten balken van 69x45mm in ruimtes van rond de 40cm en druk hier dan tussen een 70mm dik rookwol of ander isolatie materiaal en zet dan vervolgens direct de gipsplaat hier tegen aan. Rede dat ik aan deze optie dacht is dat je zo geen lucht kamers hebt, echter zie ik vooral optie 1 op inet voorbeelden.
extra schematisch plaatje voor optie 2 verduidelijking

plan: Win een boorhamer, accuboormachine of hogedrukreiniger
Ik heb een houten frame rondom gemaakt met 1 balk in het midden. Zo kan ik de platen ieder rondom vastmaken.
1
2
3
4
5
6
7
8
| 90 ________ | | | | |_______| 102 | | | | |_______| |
Ik lees dat de hartafstand van de schroeven 30cm moet zijn, maar omdat de platen niet zo groot zijn, zou het frame zo al genoeg zijn, of moet ik nog een dwarsbalk maken (dwars op de dwarsbalk).
Zou eventueel gebruik maken van vezelversterkt gipsplaat mij het maken van een extra balk besparen?
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.
Waarom niet de dwarslatten tussen de latten in de lengte? zo heb je meer mogelijkheden om de gipsplaten vast te zetten lijkt mij.Paladin schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 08:50:
[...]
Om nog even terug te komen op de situatie van de vloer, hij wil sowieso het plafond strak afwerken in een vorm dat de balken nog steeds zichtbaar zijn, maar er tussen een strak wit gestucked plafond zit. Om toch wat van van warmte en stem geluid isolatie toe te passen willen we niet direct gips op het hout zetten, echter ben ik niet heel ervaren in het plaatsen van plafonds met gips platen en het daarna laten stucken tussen 2 houten balken, dus daarom nog een vraag voor wat advies
Ik had zelf na wat googlen de volgende 2 opties, is hiervan 1 de juiste of kan ik het beter anders aanpakken?
Optie 1:
Hierbij zet ik houten latten van 50x22mm tegen de balken aan, druk hiertussen 50mm dik rookwol of ander isolatie materiaal, en vervolgens een latje van 50x22 overdwars om de 40 cm. Hierop kan ik dan de gipsplaat schroeven, vraag is kan ik dan beste de gipsplaten in lengte of breedte aanleggen?
extra schematisch plaatje voor optie 1 verduidelijking
[afbeelding]
Optie 2:
Hierbij maak ik een raamwerk van houten balken van 69x45mm in ruimtes van rond de 40cm en druk hier dan tussen een 70mm dik rookwol of ander isolatie materiaal en zet dan vervolgens direct de gipsplaat hier tegen aan. Rede dat ik aan deze optie dacht is dat je zo geen lucht kamers hebt, echter zie ik vooral optie 1 op inet voorbeelden.
extra schematisch plaatje voor optie 2 verduidelijking
[afbeelding]
Neefje van me heeft een rijks-monumentale boerderij volledig opnieuw opgebouwd en was verplicht tot een houden zolder/verdiepingsvloer.
Die heeft tussen de houten balken latten in de lengte over de balk geplaatst, isolatie ertussen gedrukt en dan rabat-delen er tegen aan geschoten, daarna alles laten spuiten (alles stond al in de grondverf).
In jou geval zou ik de dwarslatten die je tussen de balken wilt gaan plaatsen op gelijke hoogte plaatsen als de langs-latten die evenredig lopen met je balken, zo kan je je gipsplaten op meer plaatsen vast zetten dan alleen op de dwarslatten (aangezien die in optie 1 lager liggen dan de langs-latten).
Je zou evt. raamwerken eerst kunnen maken zodat alles makkelijker te plaatsen is/wordt tussen de balken.
Okay dus als ik het goed begrijp zelfde opzet als optie 1 maar dan ipv erop er tussen en idee verder hetzelfde houden.Annuk schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 12:19:
[...]
Waarom niet de dwarslatten tussen de latten in de lengte? zo heb je meer mogelijkheden om de gipsplaten vast te zetten lijkt mij.
Neefje van me heeft een rijks-monumentale boerderij volledig opnieuw opgebouwd en was verplicht tot een houden zolder/verdiepingsvloer.
Die heeft tussen de houten balken latten in de lengte over de balk geplaatst, isolatie ertussen gedrukt en dan rabat-delen er tegen aan geschoten, daarna alles laten spuiten (alles stond al in de grondverf).
In jou geval zou ik de dwarslatten die je tussen de balken wilt gaan plaatsen op gelijke hoogte plaatsen als de langs-latten die evenredig lopen met je balken, zo kan je je gipsplaten op meer plaatsen vast zetten dan alleen op de dwarslatten (aangezien die in optie 1 lager liggen dan de langs-latten).
Je zou evt. raamwerken eerst kunnen maken zodat alles makkelijker te plaatsen is/wordt tussen de balken.
Mijn broertje wil een strak plafond dus de rabat delen zijn geen optie zover ik weet, kan het nog wel is tegen hem aan ouden, maar hij vind het strakke van stuc werk mooier.
Of je pakt 2 agnes platen, schroef je op de balken en gelijk klaar_JGC_ schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 10:17:
Persoonlijk zou ik gewoon een (wand)plaat van 120cm breed pakken en je hele plafond uit 1 plaat maken. Plintjes eromheen, schroefjes dichtsmeren en de stucadoor kan thuisblijven.
ik heb in die agnes platen melkglas ramen ingefreest .. en tussen verhoogdplafond en plafond verhuispeertje met lampje . Hiermee gelijk verlichting ook opgelost .. Lampje is makkelijk vervangbaar door het glas even opzij te doen.
Tja vanalles
Mijn ervaring met 120cm brede platen: enorm lomp voor plafonds doch ideaal voor wanden, niet te hanteren in je eentje (hoeft geen probleem te zijn), niet fatsoenlijk te vervoeren (zonder aanhanger, hoeft geen probleem te zijn). Wat mij betreft onderaan de streep meer gedoe en frustratie t.o.v. tweemaal 60cm breed._JGC_ schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 10:17:
Persoonlijk zou ik gewoon een (wand)plaat van 120cm breed pakken en je hele plafond uit 1 plaat maken. Plintjes eromheen, schroefjes dichtsmeren en de stucadoor kan thuisblijven.
Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)
Verder is het gewicht van een plaat van 90x101 niet te zwaar om in je eentje te monteren. Heb hier de hele bovenverdieping met 120x300 platen gedaan (partij goedkoop kunnen krijgen), je moet soms even vindingrijk zijn, maar is goed te doen.
Het constructief wijzigen is altijd vergunning plichtig, tenzij het samenvalt met een vergunningvrije activiteit, zoals een aanbouw bijvoorbeeld.Niconing schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 16:06:
[...]
Volgens mij is het zo dat wanneer het inpandig is je geen vergunning nodig hebt om een draagmuur te verwijderen. Wij hebben het in mei laten doen in ons huis en daarvoor was geen vergunning bleek na navraag bij de gemeente.
Een simpele methode om te checken of het een draagmuur is, is om even onder te vloer te kijken of de muur op de fundering staat. Zo ja, dan is het hoogst waarschijnlijk een draagmuur.
Bij ons was het een draagmuur en hebben we het laten uitvoeren door een aannemer uit de buurt. Kostte ons 1000 euro maar dit was wel inclusief bekisting van gips voor de brandveiligheid.
www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II
@@zonoskar: Onze trap bleek te smal voor een plaat van 120cm. Dat hielp ook niet in de gebruikservaring.
Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ik kan uit ervaring vertellen dat deze ideaal zijn voor gipsplaten plafonds:Orion84 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 14:52:
Tip voor gipsplaten tegen het plafond: maak een paar T-vormige stutten (stevige panlat met een dwarslatje er op voldoet vaak al) waarmee je de plaat op zijn plek houdt tijdens het schroeven. Dan heb je minder helpende handjes nodig en is ook een stuk minder vermoeiend.
https://www.toolstation.nl/shop/p66745?table=no
Heb zelf zo'n 80 m2 plafonds gedaan op deze manier bij mij thuis. met twee van die stempels is het makkelijk te doen met z'n tweeën. Gaat dan wel om 60 cm platen maar variend van 260cm tot 380cm in lengte.
HD4Life @ Full-HD
Lastig als je de plaat omhoog moet houden en die dingen eronder moet zetten, maar voor de helpers wel makkelijk bij grote hoogte(s) . scheelt trap .. (bezem voldoet ook vaak wel)Orion84 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 14:52:
Tip voor gipsplaten tegen het plafond: maak een paar T-vormige stutten (stevige panlat met een dwarslatje er op voldoet vaak al) waarmee je de plaat op zijn plek houdt tijdens het schroeven. Dan heb je minder helpende handjes nodig en is ook een stuk minder vermoeiend.
een polszweetbandje met een paar koelkast magneetjes, voor de schroeven scheelt mij veel tijd
Als je met pirplaten gaat werken neem dan met tong/groef model scheelt veel regels, youtube staat vol met filmpjes over zolder isoleren. Doe daar je licht opRukapul schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 15:00:
Inhakend op de constructieve hout- en gips vragen hier: wat voor regelwerk gebruik je typisch om een hellend dak te isoleren en vervolgens af te werken met gipsplaten? Lat op de horizontale dakbalk schroeven, verticale latjes om de 60cm, PIR platen erachter en gips op de verticale latjes schroeven? Dan kun je in elk geval de PIR aaneengesloten en onbeschadigd houden, maar hoe houd je die op de plek met dat regelwerk?
ik heb gekozen voor glaswol. 16cm omdat mijn draagbalken zo dik waren .. strategisch om de 30 cm blalken geplaatst en ertussen de glaswol geklemt. nu heb ik 1 vlakke wand zonder regels. omdat ik zo uitkwam.
Folie komt tussen de gips en wol ..
[ Voor 39% gewijzigd door vso op 23-10-2017 15:07 ]
Tja vanalles
Best verwarrend getyptRukapul schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 15:00:
Inhakend op de constructieve hout- en gips vragen hier: wat voor regelwerk gebruik je typisch om een hellend dak te isoleren en vervolgens af te werken met gipsplaten? Lat op de horizontale dakbalk schroeven, verticale latjes om de 60cm, PIR platen erachter en gips op de verticale latjes schroeven? Dan kun je in elk geval de PIR aaneengesloten en onbeschadigd houden, maar hoe houd je die op de plek met dat regelwerk?
Maar pir kan je gewoon aan elkaar lijmen met purlijm, en panlatten om de 30 cm
Ik heb zelf de pir platen tussen de dakbalken gedrukt en vastgelijmd, daarvoor langs panlatten gezet met afstandschroeven en daar de gipsplaten op geschroefd (heb eventueel foto's om het een en ander duidelijk te maken
Over plafonds gesproken:
Plafond in de woonkamer zit er ook in, nog 1 stukje bij de schoorsteen en dan kan de stukadoor zijn gang gaan

Iemand nog een idee hoe je dit moet afwerken met stucplaten?
Ben al bij kachelwinkels geweest maar die hebben kennelijk nooit tijd, geen idee nu of ik gewoon met de stucplaten bij die pijp kan komen

Overigens geen stempels of tools gebruikt, gewoon met 2 man op de kamersteiger door de woonkamer heen gerost
En eindelijk, na 140 M² steenwol ben ik ervan verlost, verder hoeft er niets meer geïsoleerd te worden in het huis

Met behulp van stempels (zelf gemaakt of kant en klare dingen zoals Davidshadow13 in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4" noemt) kan je vrij vlot met 2 man werken. Je pakt met zijn tweeën een plaat op, stapt op een trap/krukje (afhankelijk van de hoogte), schuif de plaat op zijn plek, stempels er onder en dan kan je met 2 man tegelijk schroeven terwijl je je handen vrij hebt. Een derde persoon die de stempels plaatst maakt het nog iets makkelijker.vso schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 15:01:
[...]
Lastig als je de plaat omhoog moet houden en die dingen eronder moet zetten, maar voor de helpers wel makkelijk bij grote hoogte(s) . scheelt trap .. (bezem voldoet ook vaak wel)
Zo +/- 100m2 fermacel gipsvezel platen (60x260cm) tegen het plafond gemaakt in ons scouting gebouw.
Als je het in je eentje wil doen zou ik inderdaad voor kleinere platen kiezen.
[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 23-10-2017 15:42 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ik neem aan dat die pijp dubbelwandig is? Volgens mij zijn die pijpen NEN gecertificeerd en getest met of zonder ombouw. Als de jouwe zonder ombouw getest is heb je volgens mij de optie om met een rozet aan je gipsplafond te werken. Als dat tenminste past langs de achterwand...FabianGTI schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 15:40:
Iemand nog een idee hoe je dit moet afwerken met stucplaten?
Ben al bij kachelwinkels geweest maar die hebben kennelijk nooit tijd, geen idee nu of ik gewoon met de stucplaten bij die pijp kan komen
Optie 1

Optie 2

Ik zelf zou gaan voor nr 2. Vriendin zegt woonkamerdeur wel (eventueel andersom) de hal in laten draaien en de toiletdeur de scharnieren aan de andere kant.
Dit topic is gesloten.
Dit topic is niet voor luie zoekvraagjes.