A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814
Ik moet een tweetal gaten in een muur dichten en heb geen flauw idee waar ik moet beginnen.
Het betreft namelijk gaten die door-en-door zijn, waar verwarmingsbuizen doorheen hebben gelopen.
De diameter is rond de 25 a 30 mm, en de muur is ongeveer 14cm dik.
Het vervelende is dat aan de ene kant van de muur de badkamer zit.
Dus, hoe kan ik dit het beste opvullen, zodanig dat het ook waterdicht is?
Dat is wel apart, normaal is het juist de bovenkant van de zaagsnede die splintert bij een cirkelzaag (de kant waar de machine overheen schuift dus, aangezien daar de tanden vanaf onder door het oppervlak breken).zonoskar schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 14:24:
Met een cirkelzaag is het wel lastig, de onderzijde van de zaagsnede gaat snel rafelen. Ik heb dat in 2 keer gedaan (vanaf beide zijden 2-3cm inzagen), moet je wel redelijk precies mikken, of naderhand nog even vlak schuren.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Pas na het schaven goed op, de randen van de deur kunnen vlijmscherp zijn. Dus misschien ook nog een schuin kantje aan schaven als je genoeg hebt afgeschaafd. of even een vijl erover.Ger schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 13:51:
Ik wil volgend weekend een schaafmachine huren en van 5 binnendeuren een centimeter van de onderkant afhalen. Iemand nog tips? Ik dacht:Ik heb alleen nog nooit zo'n ding vastgehad of überhaupt gezien. Schijnt alleen dat ze bestaand en je uren werk besparen.
- Deur uit paumelles lichten
- Workmate in de tuin, deur schuin erin met hoek bovenkant rustend op het gras ivm beschadiging en onderzijde in workmate geklemd
- Gebruiksaanwijzing schaafmachine lezen
- Paar mm per keer eraf schafen
Mijn hardhouten deur was scherp genoeg om me flink te snijden. Dus ook handschoenen dragen.
Stadia was beter....
Tjolk is lekker. overal en altijd.
Ondervloer is van hout trouwens....
Mijn boefje is liev!
Dat dacht ik ook bij ons vorige huis. Totdat al het witte schilderwerk binnen begon te vergelen. Het ergste was het op plekken waar geen zonlicht kwam. Heb toen dacht ik geschilderd met Wijzonol.Davidshadow13 schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 16:13:
[...]
Verf.nu is inderdaad de place to go voor goedkope kwaliteitsverf. Wij doen alles binnen + buiten met SIKKENS RUBBOL XD HIGH GLOSS. Ik heb zelf een hekel aan die watergedragen rommel
Nee die fout maak ik nooit meer, voor binnen lekker schilderen met watergedragen verf (gebruik zelf het liefst Sigma). Geen stank en snel overschilderbaar. Je moet alleen wel een beetje doorschilderen
Als het goed is staat je badkuip op pootjes. Als je dus iets onder je pootjes legt, moet dat toch goed komen? Stapeltje ongebruikte vloertegels, een paar bakstenen, verzin wat leuks. Hout zou in principe ook moeten kunnen. Als het goed is blijft het droog daaronder je badkuip.De_Bastaard schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 14:50:
Heeft iemand een idee over hoe ik mijn badkuip het beste kan verhogen? Gewoon met houtbalken, of iets anders? De badkuip moet echt een centimeter of 8-10 hoger komen te liggen.
Ondervloer is van hout trouwens....
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Tja, de meeste schilders blijven toch hangen in: Watergedragen is rommel, alles op terpetinebasis!_JGC_ schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 10:24:
Hier ook alles knalgeel... mijn vader is schilder, die zou toch moeten weten dat een overloop waar geen direct zonlicht komt van 9010 naar 9001 kleurt in een jaar tijd als je alkydverf gebruikt
En aangezien ze schilderen, en de problemen pas jaren later komen merken ze er ook weinig van.
Moet zelf ook nog de kozijnen doen... maar dat blijft er maar bij. Al gevult met houtrotvuller, maar moet nog schuren. Iemand tips over hoe dat het snelst te doen is? Ik heb een multitool met zo'n driehoekig schuurvlak. Is dat iets, of zijn er snellere manieren? want ik (wie niet) heb een hekel aan schuren.
Verven doet mijn vriendin
Dat je het niet meteen hebt geschuurd en geverfd is alleen maar positief, mijn vader heeft 24 uur na het repareren de boel geschuurd en geschilderd, ik heb nu in een kozijn mooi 2 opstaande strookjes omdat de vuller nog niet helemaal klaar was met uitzetten.
Overigens gewoon geschuurd met een schuurmachine.

Ik heb het terras bijna af

of

Dus voordat je stenen op maat gaat zagen komt er eerst nog een rij hele stenen. Waarom is dat? Is dat voor de mooi (ik vind het niet zo mooi), of is het steviger? Andere reden?
Ik vind het bij het terras wat ik aan het maken ben niet zo mooi, omdat de vierkante stenen 14 cm zijn en door de ronde vorm krijg je dan best wel grote spleten tussen de tegels en ze allemaal een beetje taps te slijpen vind ik teveel werk
[ Voor 18% gewijzigd door zonoskar op 04-10-2017 13:56 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Nope, ik heb een badkuip van de Bauhaus (Duitsland) met een bijbehorende ombouw van schuimplastic. As far as I know zijn er geen pootjes voor deze kuip en zou die alleen rusten op dat schuimplastic geval.PaT schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 11:24:
[...]
Als het goed is staat je badkuip op pootjes. Als je dus iets onder je pootjes legt, moet dat toch goed komen? Stapeltje ongebruikte vloertegels, een paar bakstenen, verzin wat leuks. Hout zou in principe ook moeten kunnen. Als het goed is blijft het droog daaronder je badkuip.
Deze combi dus:
https://www.bauhaus.info/...2611?q=camargue%20hermosa
Ik wil dat in zijn geheel verhogen. Daardoor zal ik dus ook iets moeten verzinnen om die open ruimte op te vullen zodat e.e.a. betegeld kan worden.
[ Voor 19% gewijzigd door De_Bastaard op 04-10-2017 12:18 ]
Er zijn best wel wat schaven met een richel in de zool waar je dus zo'n hoekje kan schavenGer schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 14:16:
Top, thanks. Ik haal er wel ff een grof schuurpapiertje langs denk ik. Of de schaafmachine in kwestie zou eenvoudig onder een hoek moeten kunnen schaven, dat kan ook.
Normaliter zou ik zeggen, pak wat kalkzandsteenblokken, maak daar een sokkel van en plak dat af met tegels.De_Bastaard schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 12:14:
[...]
Nope, ik heb een badkuip van de Bauhaus (Duitsland) met een bijbehorende ombouw van schuimplastic. As far as I know zijn er geen pootjes voor deze kuip en zou die alleen rusten op dat schuimplastic geval.
Deze combi dus:
Ik wil dat in zijn geheel verhogen. Daardoor zal ik dus ook iets moeten verzinnen om die open ruimte op te vullen zodat e.e.a. betegeld kan worden.
Had je een betonnen vloer gehad, dan had je een simpel opstortinkje kunnen maken. Balk op de vloer schroeven, de ruimte waar het bad staat opvullen met wat zakjes beton et voila.
Je kan natuurlijk ook een houten mini-podium maken. Een paar balkjes op de vloer, waterbestendige plaat er over heen en dat afplakken met tegels. Dat zou volgens mij ook wel moeten lukken. Daarbovenop kan dan je bad staan. Wel de holle ruimten onder die waterbestendige plaat opvullen met isolatiemateriaal. Anders krijg je een grote klankkast.
[ Voor 16% gewijzigd door PaT op 04-10-2017 13:58 ]
Hoe veel moet je omhoog? Je zou misschien het geheel op een paar platen drukvast XPS kunnen zetten?De_Bastaard schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 12:14:
[...]
Nope, ik heb een badkuip van de Bauhaus (Duitsland) met een bijbehorende ombouw van schuimplastic. As far as I know zijn er geen pootjes voor deze kuip en zou die alleen rusten op dat schuimplastic geval.
Deze combi dus:
You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.
Dat is de kant opsluiting, zodat de stenen niet verplaatsen als je er overheen loopt.zonoskar schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 11:58:
[afbeelding]
Ik heb het terras bijna afMaar ik heb nog een extra vraag. Vaak zie je bij de overgang van stenen naar de border (of stenen van 1 type naar een ander type in mijn geval) een strook stenen die de rand volgt. Iets zoals dit:
[afbeelding]
of [afbeelding]
Dus voordat je stenen op maat gaat zagen komt er eerst nog een rij hele stenen. Waarom is dat? Is dat voor de mooi (ik vind het niet zo mooi), of is het steviger? Andere reden?
Ik vind het bij het terras wat ik aan het maken ben niet zo mooi, omdat de vierkante stenen 14 cm zijn en door de ronde vorm krijg je dan best wel grote spleten tussen de tegels en ze allemaal een beetje taps te slijpen vind ik teveel werk
Kijk eens bij Topkant, dit is van de 2e foto metalen strip. Is heel makkelijk zelf erin te kloppen.
Zit bij ons om het hele terras en voor de sier langs ons kunstgras. Heel subtiel
Aap!
Het gaat de vraagsteller om de eerste rij stenen die een kwartslag gedraaid ligt ten opzichte van de rest, niet om de kantopsluitingharmageddon schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 16:18:
Dat is de kant opsluiting, zodat de stenen niet verplaatsen als je er overheen loopt.
Kijk eens bij Topkant, dit is van de 2e foto metalen strip. Is heel makkelijk zelf erin te kloppen.
Zit bij ons om het hele terras en voor de sier langs ons kunstgras. Heel subtiel
Bij mij gaat het zo worden als op de 3de foto, bij het schuine deel van die anders gekleurde stenen. Ik vraag me af waarvoor dat is. Die rand opsluiting moet er idd nog een keertje komen. Ik zat te denken aan cortenstaal, of gewoon stenen verticaal plaatsen, maar dat Topkant is ook wel interessant, alleen waar koop je dat, dat kan ik op de website niet terug vinden.harmageddon schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 16:18:
[...]
Dat is de kant opsluiting, zodat de stenen niet verplaatsen als je er overheen loopt.
/edit: bedankt @Dennis
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
De vorige bewoners hadden een open haard en deze heb ik eruit gehaald toen wij er kwamen wonen. Het gemetselde rookkanaal is vanaf de eerste verdieping nog wel aanwezig. Nu zit er op het dak aan de buitenkant nog wel een kap op, maar die diende vooral om vonken af te vangen denk ik. Schijnbaar houdt deze het invallende regenwater niet tegen in situaties met ongunstige wind.
Kan ik zo'n rookkanaal gewoon helemaal dicht maken van bovenaf? Of heeft een regenkap de voorkeur? Iemand ervaringen met een goede regenkap? Ik ben dat insijpelende regenwater over onze wit gestucte muren wel een beetje zat...
[ Voor 53% gewijzigd door BCC op 05-10-2017 11:06 ]
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
De beste ideeën komen als je bezig bent.
Gewoon stoeptegel erop leggen, vast metselen hoeft niet meteen.Jannibal23 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 12:04:
Hmm ok, dank voor de tips. Klinkt wat rigoreus om er een tegel op te metselen. Maar is natuurlijk wel lekker degelijk.
If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA
En dan waait t n keer echt hard en dan krijgt een voetganger die stoeptegel op zn hoofd... Als je iets op je dak legt maak het dan ook vast.Saffie_time schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 12:28:
[...]
Gewoon stoeptegel erop leggen, vast metselen hoeft niet meteen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Goede vraag waar je het kan kopen... onze tuinarchitect had het meegenomen. Samen met topvoeg.zonoskar schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 16:42:
[...]
Bij mij gaat het zo worden als op de 3de foto, bij het schuine deel van die anders gekleurde stenen. Ik vraag me af waarvoor dat is. Die rand opsluiting moet er idd nog een keertje komen. Ik zat te denken aan cortenstaal, of gewoon stenen verticaal plaatsen, maar dat Topkant is ook wel interessant, alleen waar koop je dat, dat kan ik op de website niet terug vinden.
/edit: bedankt @Dennis
Geen onkruid en mieren tussen onze tegels
Aap!

Ik zit nog een beetje met de afwerking van het plafond
Op het moment zit het er zo uit, de metalstud profielen voor het plafond zijn geplaatst, alleen nog wat extra profielen om de schoorsteen zetten

Nu vraag ik me alleen af hoe ik het kan afwerken?
Er komen stucplaten aan het metalstud
Echt dicht eromheen kan niet in verband met warmte (?), maar hem nog niet een mooi afwerking gevonden die erop past
Onder deze buis gaat hij van 200mm geïsoleerd naar 150mm enkel (2mm zwart), dus een schoorsteen ombouw zoals op de verdiepingsvloer is ook geen optie
Komt wel eerst een S-bocht in om de buis iets verder bij de wand vandaan te krijgen
De buis zit vast en kan niet meer aangepast worden
Bij wanden vind ik dat metalstud waardeloos, maar voor plafonds is het wel grandioos spul

Zoiets inderdaad, laatste keer met de kachel opstoken (tijdje geledenzonoskar schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 16:29:
Geïsoleerde buis wordt toch maar 30-40C aan de buitenkant?
Daaronder wordt het natuurlijk wel warmer, maar daarom zit daar ook zo'n Promatect hittebestendige plaat
spijkerclips zullen niet gaan werken.
Nu zit ik me rot te zoeken naar losse gaspit dingen, zou gaaf wezen om je eigen indeling te kunnen doen.
Ik zie wel leuke losse inductie dingen maar de rest ... hmmm
zou het wel kunnen losse gaspitten ?
Tja vanalles
http://pittcooking.com/vso schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 21:56:
We zijn erg gecharmeerd van betonnen aanrechtblad, nu is ons 5 pits gasstel aan het overlijden en het word tzt tijd om de keuken te verplaatsen (lees ergens 2de hands scoren en de oude eruit te mikken) ..
Nu zit ik me rot te zoeken naar losse gaspit dingen, zou gaaf wezen om je eigen indeling te kunnen doen.
Ik zie wel leuke losse inductie dingen maar de rest ... hmmm
zou het wel kunnen losse gaspitten ?
Niet goedkoop, wel mooi.
ja ook tegen gekomen .. inderdaad super mooi maar ja helaas nog niks gewonnen om dat te veroorlovenEthnocentrix schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 22:07:
[...]
http://pittcooking.com/
Niet goedkoop, wel mooi.
Tja vanalles
Zitten daar niet gaten in waar je de leidingen gewoon doorheen trekt?nokiaan958GB schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 21:56:
hoe wordt elektrabuis icm metal stud eigenlijk vastgezet?
spijkerclips zullen niet gaan werken.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Yup, je kunt voor-geperforeerde gaten (zitten om de x aantal cm) uitdrukken en daar je leiding doorheen voeren.Orion84 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 22:13:
[...]
Zitten daar niet gaten in waar je de leidingen gewoon doorheen trekt?
A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814
Die zitten hier niet in, zijn Knauf CD profielenOrion84 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 22:13:
[...]
Zitten daar niet gaten in waar je de leidingen gewoon doorheen trekt?

De gaten gemaakt voor de pennen aan de sporen,

De korbelen pasten al in de staanders, nu droog gepast in de in de ligger

Toch lekker als je exact uitkomt,

Revive the guild!
Om dit op te hangen, wilde ik niet boren in mijn tegels. Hiervoor zocht ik dus haakjes die je kon vastplakken.
Ik had hiervoor haakjes gevonden met een 3m tape op de achterkant, speciaal voor vochtige ruimtes... Het was geschikt voor 2kg per haakjes. Het rekje hing aan 2 haakjes, dus zou 4kg moeten kunnen verdragen. Toch na een aantal dagen, zocht het hekje de vloer.
Nu heb ik dus een nieuw rekje gekocht, maar zoek nog een passende oplossing om dit op te hangen. Het liefst zonder te boren...
www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
had je eigenlijk offerte laten maken voor je project; of ben je van de meet af aan zelf aan de slag gegaan?Jelte,89 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 09:24:
Nog wat sfeerbeelden van de bouw van mijn schuur/veranda:
Wat je zelf doet, heb je toch maar mooi zelf gedaan.
Niet boren, niet plakken, dan maar vasthoudenDaanDH schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 09:57:
Voor mijn douche heb ik een doucherekje gekocht. Een metalen, met 2 verdiepingen en nog 2 haakjes waar je washandjes aan kan hangen.
Om dit op te hangen, wilde ik niet boren in mijn tegels. Hiervoor zocht ik dus haakjes die je kon vastplakken.
Ik had hiervoor haakjes gevonden met een 3m tape op de achterkant, speciaal voor vochtige ruimtes... Het was geschikt voor 2kg per haakjes. Het rekje hing aan 2 haakjes, dus zou 4kg moeten kunnen verdragen. Toch na een aantal dagen, zocht het hekje de vloer.
Nu heb ik dus een nieuw rekje gekocht, maar zoek nog een passende oplossing om dit op te hangen. Het liefst zonder te boren...
Float like a butterfly, sting like a bee.
Nu zit er bij de CV een wandcontactdoos die ik graag wil verlengen naar een nog-te-plaatsen wandcontactdoos in de gipsplaten wand. Afstand is ongeveer 2 meter. Hoe zouden jullie dat doen?
Het makkelijkst is om een inbouwstopcontact te plaatsen, aan te sluiten met flexibele draad, daarop een stekker en dan in de CV-wandcontact te prikken.
De netste oplossing is om de CV-wandcontactdoos te vervangen door een opbouwunit om zodoende mbv pvc pijpjes (of flexibele buis) een draad af te tappen en dan naar de gipswand te leiden. Maar dit vind ik weer wat overdreven.
Wat zouden jullie doen?
Dank
Heb alleen offertes opgevraagd van de materialen, aan de hand van eigen ontwerp/idee aan de slag gegaan.Syndroom schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 10:03:
[...]
had je eigenlijk offerte laten maken voor je project; of ben je van de meet af aan zelf aan de slag gegaan?
Hulpstuk voor mijn bouw was dit boek.
Revive the guild!
Sowieso geen zuignappen...DaanDH schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 09:57:
Voor mijn douche heb ik een doucherekje gekocht. Een metalen, met 2 verdiepingen en nog 2 haakjes waar je washandjes aan kan hangen.
Is in de voeg boren geen optie? Zo heb ik 't gedaan
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Nee, zuignappen gaat 'm sowieso niet worden.TommyGun schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:11:
[...]
Sowieso geen zuignappen...
Is in de voeg boren geen optie? Zo heb ik 't gedaan
Maar in de voeg boren is een pptie, maar had het idee, dat mocht het rekje ooit gaan roesten. Haal ik het weg en haal ik de geplakte haakjes weg. En kan ik gemakkelijk een nieuwe rekje kopen.
Heb je de tegels goed schoongemaakt voor je die plakhaakjes er op hebt geplakt?DaanDH schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 09:57:
Sowieso is 4kg draagkracht natuurlijk niet heel veel.
Yes, met alcohol schoon gemaakt zodat het oppervlak goed vet vrij wasOrion84 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:21:
[...]
Heb je de tegels goed schoongemaakt voor je die plakhaakjes er op hebt geplakt?
Sowieso is 4kg draagkracht natuurlijk niet heel veel.
Klopt, zeker met een vrouw in huis, komt dat rekje aardig vol te staan. Vandaar mijn vraag of jullie iets weten?
Kan je niet door de plakkers heen boren? Dan heb je die in ieder geval hangen.DaanDH schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:19:
[...]
Nee, zuignappen gaat 'm sowieso niet worden.
Maar in de voeg boren is een pptie, maar had het idee, dat mocht het rekje ooit gaan roesten. Haal ik het weg en haal ik de geplakte haakjes weg. En kan ik gemakkelijk een nieuwe rekje kopen.
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Als alles ook nog eens uit het zicht komt, lekker makkelijk verlengen met wcd, draadjes en stekker in het oude stopcontact. Wat ook kan is oude wcd er uit. Bedrading doorlussen met wago-klemmen oid en dan naar je nieuwe stopcontact.rvtk schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 10:27:
Ik heb op zolder de wand van de CV en ventilatie unit afgetimmerd met een gipsplaatsen muurtje. Het is een soort voorzetwand geworden. Via het wegrijden van een boekenkast kan ik nog wel bij de apparaten. in principe gaat de want maar 1 a 2x per jaar open om bij de CV te kunnen.
Nu zit er bij de CV een wandcontactdoos die ik graag wil verlengen naar een nog-te-plaatsen wandcontactdoos in de gipsplaten wand. Afstand is ongeveer 2 meter. Hoe zouden jullie dat doen?
Het makkelijkst is om een inbouwstopcontact te plaatsen, aan te sluiten met flexibele draad, daarop een stekker en dan in de CV-wandcontact te prikken.
De netste oplossing is om de CV-wandcontactdoos te vervangen door een opbouwunit om zodoende mbv pvc pijpjes (of flexibele buis) een draad af te tappen en dan naar de gipswand te leiden. Maar dit vind ik weer wat overdreven.
Wat zouden jullie doen?
Maar optie 1 is echt veel makkelijker en net zo effectief.
Dan zou ik andere haakjes moeten kopen, met de huidige wordt dat geen fraai gezicht.TommyGun schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:34:
[...]
Kan je niet door de plakkers heen boren? Dan heb je die in ieder geval hangen.
Ik ga denk ik maar gewoon gaatjes boren...
Nu zit er op zolder onder de CV-ketel een splitsing in de warmwaterleidingen, er gaat eentje (links) naar badkamer en eentje (rechts) naar de keuken. Dit zit gesoldeerd.
Hoe zouden jullie de rechter afdoppen? Liefst wil ik hem zo afkoppelen dat hij evt. wel weer aan te koppelen valt.

Naar links toe zit een stuk van een meter ofzo, met een bocht erin gebogen omhoog naar de CV-ketel.
[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 06-10-2017 11:44 ]
Knelkoppeling eindkap!ThinkPadd schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:43:
Ik ben de keuken aan het verbouwen en wil dan ook een boiler installeren (coldfill) om het overschot van m'n zonnepanelen in af te fakkelen en gasverbruik te beperken.
Nu zit er op zolder onder de CV-ketel een splitsing in de warmwaterleidingen, er gaat eentje (links) naar badkamer en eentje (rechts) naar de keuken. Dit zit gesoldeerd.
Hoe zouden jullie de rechter afdoppen? Liefst wil ik hem zo afkoppelen dat hij evt. wel weer aan te koppelen valt.
[afbeelding]
Naar links toe zit een stuk van een meter ofzo, met een bocht erin gebogen omhoog naar de CV-ketel.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Is zoiets een optie? Die hang je aan de douchewand, kan nooit omlaag vallen en geen gaatjes boren.DaanDH schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 09:57:

Van tiger hadden wij bevestigingen die je op de muur kon plakken met een 2 componenten lijm erin. De bevestiging moest je tegen de muur houden en dan het plastic deel indrukken waardoor de 2 componenten zich vermengden. Je kan het naderhand verwijderen door het warm te maken (met een verbrander). Dat verwijderen heb ik later bij 1 bevestiging gedaan en ging zonder problemen. De overige haakjes hangen nog netjes. Wellicht kan je zoiets vinden voor je rekje.DaanDH schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:40:
[...]
Dan zou ik andere haakjes moeten kopen, met de huidige wordt dat geen fraai gezicht.
Ik ga denk ik maar gewoon gaatjes boren...
https://www.gamma.nl/asso...0FmQ7gEAQYAiABEgL2uPD_BwE
De beste ideeën komen als je bezig bent.
Is geen optie helaas. Ik heb een grote open inloop douche, met een wand tussen de wasbak en douchegedeelte. Ik ga dus gewoon maar boren voor de mooist ogende oplossing.zonoskar schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:45:
[...]
Is zoiets een optie? Die hang je aan de douchewand, kan nooit omlaag vallen en geen gaatjes boren.
[afbeelding]
Klopt, die had ik eerst gekocht. Het probleem daarmee is, dat je ook de haken van Tiger moet hebben. En die haken, passen precies weer niet op mijn rekje... gedoedecipherer schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:46:
[...]
Van tiger hadden wij bevestigingen die je op de muur kon plakken met een 2 componenten lijm erin. De bevestiging moest je tegen de muur houden en dan het plastic deel indrukken waardoor de 2 componenten zich vermengden. Je kan het naderhand verwijderen door het warm te maken (met een verbrander). Dat verwijderen heb ik later bij 1 bevestiging gedaan en ging zonder problemen. De overige haakjes hangen nog netjes. Wellicht kan je zoiets vinden voor je rekje.
https://www.gamma.nl/asso...0FmQ7gEAQYAiABEgL2uPD_BwE
Er is ook nog zoiets als Tigerfix.DaanDH schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:50:
[...]
Is geen optie helaas. Ik heb een grote open inloop douche, met een wand tussen de wasbak en douchegedeelte. Ik ga dus gewoon maar boren voor de mooist ogende oplossing.
Helaas heb ik daar niet zo'n goede ervaringen mee, tot nu toe is uiteindelijk alles al van de muur gevallen (doucherekje, handoekenrek, zeepdispenser, wc-borstelhouder) behavel de toiletrolhouder (maar die is scheef gaan zitten).
Misschien dat er een ander merk o.i.d. is om te proberen? Ik heb in ieder geval alles vastgeboord, zit het zeker vast.
Haakjes met tiger-fix. Die kunnen heel veel hebben. Ik heb een handdoekenrekje, haaks op de muur, er mee vast gezet.Dat gaat perfect.DaanDH schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 09:57:
Ik heb er alles mee vast gezet, en bij mij is alles perfect blijven zitten, in zowel de badkamer en WC. Je moet wel geduld hebben, na het opplakken.Aardappel schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:58:
[...]
Er is ook nog zoiets als Tigerfix.
Helaas heb ik daar niet zo'n goede ervaringen mee, tot nu toe is uiteindelijk alles al van de muur gevallen (doucherekje, handoekenrek, zeepdispenser, wc-borstelhouder) behavel de toiletrolhouder (maar die is scheef gaan zitten).
Misschien dat er een ander merk o.i.d. is om te proberen? Ik heb in ieder geval alles vastgeboord, zit het zeker vast.
[ Voor 27% gewijzigd door artificial_sun op 06-10-2017 12:21 ]
Stadia was beter....
In het DIY-topic zetten we toch gewoon de boor in de tegels?
Als het qua hoogte kan, kun je ook gewoon in de voegen boren. Zo niet, koop een goed tegelboortje:

En boor gewoon door je tegels heen. Wel stoppen met dit boortje zodra je door de tegel heen bent en dan verder met een steenboortje in de muur boren. Anders slijt je tegelboortje wel heel erg snel.
Punctuality is the politeness of kings
Plaatje is stuk
Doorzagen halverwege en dan op bovenste stukje leiding die knelkoppeling eindkap zetten? Dan kan er later evt. nog een knelkoppeling op het onderste stukje buis?
(In mini variant omdat je dicht bij de muur niet goed rond de buis kan)

De onderste helft van de leiding ook afdoppen en dan kun je er altijd weer een nieuw stukje buis tussen zetten.
[ Voor 26% gewijzigd door Kaasplank op 06-10-2017 13:07 ]
Mijn handdoekhaakje zat gewoon een plakstripje op (die inmiddels ook heeft losgelaten, andere 3M plakband en het zit nu prima).artificial_sun schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 12:19:
[...]
Haakjes met tiger-fix. Die kunnen heel veel hebben. Ik heb een handdoekenrekje, haaks op de muur, er mee vast gezet.Dat gaat perfect.
[...]
Ik heb er alles mee vast gezet, en bij mij is alles perfect blijven zitten, in zowel de badkamer en WC. Je moet wel geduld hebben, na het opplakken.
De rest had wel een montagebeugeltje (met inbus). Het handdoekrek lag na 1 maand op de grond, de zeepdispenser na 2 jaar, de douchebak na 5 jaar, en de wc-borstelhouder (stukje van het glas gebroken) na 5 jaar en 2 maanden.
Ik heb Tiger Items serie, hoe lang zit het bij jou en welke serie heb je?
Vind het wel mooi spul trouwens maar zie her en der toch roestplekken, vooral op de WC-borstel, en de zeepdispenserhouder zit ook vol (groene) vlekjes die ik niet wegkrijg).
Het zou kunnen dat het inderdaad geen 5 jaar vol houd.
Stadia was beter....
En eerst een stukje schilderstape op de tegel waarop je het gat markeert. Dit voorkomt dat je boor wegglijdt aan het begin.dreamscape schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 12:28:
Een advies voor plakspullen omdat iemand niet wil boren, dat hoort niet echt in dit topic.
In het DIY-topic zetten we toch gewoon de boor in de tegels?
Als het qua hoogte kan, kun je ook gewoon in de voegen boren. Zo niet, koop een goed tegelboortje:
[afbeelding]
En boor gewoon door je tegels heen. Wel stoppen met dit boortje zodra je door de tegel heen bent en dan verder met een steenboortje in de muur boren. Anders slijt je tegelboortje wel heel erg snel.
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Bij ons hangt de douchestang en een handdoekrek zo vast.
Ondergrond wel goed ontvet voordat je de haakjes hebt vastgeplakt?DaanDH schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:19:
[...]
Nee, zuignappen gaat 'm sowieso niet worden.
Doucherekjes met zuignappen... :+
Hier staat d'r 1 op de grond zodat je de meuk makkelijk even buiten de douche kunt zetten om de vloer droog te maken maar gaten boren in de tegels voor iets "tijdelijks" als een doucherekje dat weiger ik
Ik heb het idee dat je te moeilijk denkt.DaanDH schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 09:57:
Ik heb hier een jaar een rekje gehad dat vast hing met gewone sanitairkit. Nu begon het aan één hoekje los te laten (t vriendinnetje heeft echt teveel flessen spul!). Dus heb ik hem nu vastgehangen met bisonkit. Bisonkit op te verlijmen delen aanbrengen, 30 minuten laten drogen en tegen elkaar drukken. Even tijdelijk vast hangen met een eindje ductape. Presto.
Als hij weg moet na lossteken gewoon even nakrabben met een glaskrabber. Geen sporen meer van. Alleen even opletten dat je ze niet in de voegen plakt. Dat is moeilijker te verwijderen.
[ Voor 40% gewijzigd door Point.Flare op 06-10-2017 16:20 ]
Als je kunt solderen gewoon het knietje eraf en vervangen voor een soldeer eindkap. Solderen is helemaal niet moeilijk, je moet alleen een brander hebben. Mooie reden om een tool te kopen 😎ThinkPadd schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 12:40:
[...]
Plaatje is stuk![]()
Doorzagen halverwege en dan op bovenste stukje leiding die knelkoppeling eindkap zetten? Dan kan er later evt. nog een knelkoppeling op het onderste stukje buis?
stel je doet het cheap en je vergeet over paar jaar dat het "cheap' is en je kind/weerhelft plugt een zonnehemel in die vervolgens de boel doet afbranden.rvtk schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 10:27:
Ik heb op zolder de wand van de CV en ventilatie unit afgetimmerd met een gipsplaatsen muurtje. Het is een
Wat zouden jullie doen?
nah beter ff goed doen.
Tja vanalles
[ Voor 10% gewijzigd door JB op 06-10-2017 20:55 ]
Mijn boefje is liev!
Waarom zoek je eigenlijk een compacte oplossing?
Betreft invoer idd maar daar zet ik een Y stuk op.

Ik denk weer veel te moeilijk... ga idd gewoon “90 graden” erop zetten zodat ie tegen de muur zit en dan nog een Y stuk er boven. Klaar.
[ Voor 61% gewijzigd door JB op 06-10-2017 23:33 ]
Mijn boefje is liev!
Gewoon lossolderen met een brander en een eindkap erop solderen.ThinkPadd schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 12:40:
[...]
Plaatje is stuk![]()
Dan hoef je niet te zagen en snijden en knellen.
(ik knel nooit meer... ik pers
Houdt wel een stukje gipsvezelplaat of iets onbrandbaars tegen de muur aan.
En het water moet eruit zijn als je gaat lossolderen, anders koelt te leiding nog teveel af en je krijgt stoom.
@prein2
Inderdaad, en ik las je post te laat..
[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-10-2017 07:22 ]
Ja, iets van hout maken heeft waarschijnlijk de voorkeur. Ik heb overigens al geprobeerd om een frame te maken van dikke balken, maar omdat ik daar een stuk van af moest zagen (van de hoogte) werd dit toch al snel "scheef". Cirkelzaag ging niet diep genoeg, werd erg lelijk.PaT schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 13:56:
[...]
Normaliter zou ik zeggen, pak wat kalkzandsteenblokken, maak daar een sokkel van en plak dat af met tegels.
Had je een betonnen vloer gehad, dan had je een simpel opstortinkje kunnen maken. Balk op de vloer schroeven, de ruimte waar het bad staat opvullen met wat zakjes beton et voila.
Je kan natuurlijk ook een houten mini-podium maken. Een paar balkjes op de vloer, waterbestendige plaat er over heen en dat afplakken met tegels. Dat zou volgens mij ook wel moeten lukken. Daarbovenop kan dan je bad staan. Wel de holle ruimten onder die waterbestendige plaat opvullen met isolatiemateriaal. Anders krijg je een grote klankkast.
Ik ga nu dus waarschijnlijk proberen om meerdere (dunnere) latten op elkaar te schroeven/lijmen en zo een frame te maken.
Maar je schreef dat het bad een cm of 10 omhoog moet. Een balk van 67mm of 1 maatje dikker en dan een waterbestendige plaat van een cm of 2 en dan ben je er al? Dan hoef je toch niet te gaan zagen in de dikte van je balken?De_Bastaard schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 11:36:
[...]
Ja, iets van hout maken heeft waarschijnlijk de voorkeur. Ik heb overigens al geprobeerd om een frame te maken van dikke balken, maar omdat ik daar een stuk van af moest zagen (van de hoogte) werd dit toch al snel "scheef". Cirkelzaag ging niet diep genoeg, werd erg lelijk.
Ik ga nu dus waarschijnlijk proberen om meerdere (dunnere) latten op elkaar te schroeven/lijmen en zo een frame te maken.
Ik ga inderdaad de huidige bocht eraf solderen en daar dan een eindkap op solderen. Moet ik dan nog wat met de leiding die naar de keuken loopt? Na aftappen zal er alleen nog maar lucht in zitten (hij is immers aan beide kanten open), moet ik hem nog afdoppen of hoeft dat niet?AUijtdehaag schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 07:14:
[...]
Gewoon lossolderen met een brander en een eindkap erop solderen.
Dan hoef je niet te zagen en snijden en knellen.
(ik knel nooit meer... ik pers)
Houdt wel een stukje gipsvezelplaat of iets onbrandbaars tegen de muur aan.
En het water moet eruit zijn als je gaat lossolderen, anders koelt te leiding nog teveel af en je krijgt stoom.
@prein2
Inderdaad, en ik las je post te laat..
En nog een andere vraag, ik wil ook een buitenkraan aanleggen. Ik moet daarvoor vanuit de keuken naar de kruipruimte om in m'n bijkeuken uit te komen. Startpunt in de keuken is een koperleiding. Maar dan? Tegenwoordig heb je Uponor, Alupex, tyleenslang etc. Wat is voor een thuisklusser nou een gemakkelijke methode om een paar meter waterleiding door de kruipruimte te leggen? Aan de andere kant van de leiding moet er ook weer een kraan (VSH vorstvrije buitenkraan op). Die Uponor heb je een speciale perstang voor nodig zag ik, niet heel handig voor die ene keer dat ik het nodig heb.
Praxis heeft 'multi-fit', dat schuif je erop en dan draai je iets in de buis om het af te monteren. Of toch maar gewoon een tyleen?

Ik heb lightswing gevonden, best een prijzig grapje maar dat doet wel precies wat ik zoek. Iemand een ander goed idee?
Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me
de locatie van je plafonddoos is eigenlijk wel ideaal om dat je gewoon in de eikenbalk kan boren. zo niet kan je een pvc buis voorzien van plastic primer en bruine verf/beits als afstandshouder.. (niet om aan op te hangen) .. gebruik hiervoor een kettingJaQ schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 23:16:
Boven mijn eettafel heb ik één plafonddoos, maar je raad het al: mevrouw JaQ wil twee lampen ophangen. De tafel is ongeveer drie meter lang, de lampen moeten ongeveer 1.5 meter uit elkaar komen. Extra complicerende factor is dat de platfonddoos ongeveer vijf cm naast een eiken balk van 30 cm breed is gemaakt (je kan niet overal over nadenken als je een complete boerderij verbouwd). Niet zo fraai om daar een stuk hout tegen het platfond te schroeven om beide lampen aan te hangen.
Ik heb lightswing gevonden, best een prijzig grapje maar dat doet wel precies wat ik zoek. Iemand een ander goed idee?
Voor de lamp
Ik heb een element met 3 lampen zoiets als http://kosilamp.nl/6408-t...ichtbronnen-glas-emma.jpg (ligt hier stof te happen) je kan ze zelf aanpassen met andere kapjes of andere meuk .. (dm mag)
Je kan het vrij simpel zelf maken, het is in feite een stalen buis. gaten voor bedrading .. in een kleur gespoten. uit het zicht zit een kroonsteentje .. (een rubberen dopje voor de bedrading doorvoer in de buis is wel slim. ) Overgens met smart verlichting (Ikea tradfri/Philips heu) en of paar lampenkapjes daar scoren maak je een gave oplossing voor weinig.
Reken even uit wat zelfbouw vs aanschaf (marktplaats doet ook wonderen) kost, echter 150,- vind ik ook niet de wereld ..
Tja vanalles
Makkelijkste is alupex slang, met pexfit koppelingen. Bij de warmteservice zijn deze koppelingen te koop, en kun je meteen voor heel weinig een pexfit handperstang hurenThinkPadd schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 23:14:
[...]
Ik ga inderdaad de huidige bocht eraf solderen en daar dan een eindkap op solderen. Moet ik dan nog wat met de leiding die naar de keuken loopt? Na aftappen zal er alleen nog maar lucht in zitten (hij is immers aan beide kanten open), moet ik hem nog afdoppen of hoeft dat niet?
En nog een andere vraag, ik wil ook een buitenkraan aanleggen. Ik moet daarvoor vanuit de keuken naar de kruipruimte om in m'n bijkeuken uit te komen. Startpunt in de keuken is een koperleiding. Maar dan? Tegenwoordig heb je Uponor, Alupex, tyleenslang etc. Wat is voor een thuisklusser nou een gemakkelijke methode om een paar meter waterleiding door de kruipruimte te leggen? Aan de andere kant van de leiding moet er ook weer een kraan (VSH vorstvrije buitenkraan op). Die Uponor heb je een speciale perstang voor nodig zag ik, niet heel handig voor die ene keer dat ik het nodig heb.
Praxis heeft 'multi-fit', dat schuif je erop en dan draai je iets in de buis om het af te monteren. Of toch maar gewoon een tyleen?
Hoe zorg ik er voor dat de eerste lat volledig water pas staat.Frontysco schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 15:49:
De eerste lat waterpas monteren en de andere daar op aan te passen?
latjes voorboren, mbv waterpas gaatjes aftekenen op de muur, maar heo zorg ik ervoor dat de geboorde gaatjes niet wat weglopen met als gevolg een scheef latje?
Zet de lat nu waterpas op de muur, ‘teken’ af door met een hamer afdrukken te maken van de schroeven. Latje weghalen en je hebt je boormarkeringen.
(Gat voorboren in het hout, zelfde formaat steenboor pakken en met de balk tegen de muur in de muur boren)
Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.
Dit en eventueel iets onder het balkje zetten zodat de afstand tot de grond gefixeerd is.krvabo schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 16:55:
Of gewoon 'door' je balkje heenboren. Dan is het balkje een soort geleider.
(Gat voorboren in het hout, zelfde formaat steenboor pakken en met de balk tegen de muur in de muur boren)
Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)
K to the KillaZ
Jawel. Op zich een goede tip, want in mijn ervaring met CV-spul word je er goed geholpen.
In dit geval hebben ze niets in het assortiment wat direct toepasbaar is op 70mm.
Neem ik wel de 80mm oplossing dan wordt het dus:
1. 70mm buis
2. 70mm-80mm verloopring
3. 80mm buis
4. 80mm bladafscheider
5. 80mm buis
6. 80mm-70mm verloopstuk
7. 70mm buis
En omdat de (Ubbink) bladafscheider over de buis kan schuiven zit het verloop per definitie in het zicht en is er waarschijnlijk een extra bevestigingsbeugel nodig.
Knutselsmurf
Dit topic is gesloten.
Dit topic is niet voor luie zoekvraagjes.