Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Hier heb ik ook aan gedacht, wellicht dan wel handig om eerst even te gronden.
Even voor de duidelijkheid, de beste volgorde voor het weer in werking stelling van de vloerverwarming zou volgens mij dus dit zijn?Oxellaar schreef op maandag 11 september 2017 @ 07:09:
@Dennis Een verdeler zonder pomp is prima verticaal te plaatsen.
Met pomp is niet mogelijk, een circulatiepomp mag de as niet verticaal hebben, alleen horizontaal.
- Afpersen buizen om lekkage te controleren
- Aanschaf nieuwe verdeler met pomp
- Koppelen buizen met verdeler
- Systeem vullen
Goed plan? of meh?
Dit zou het frame van de garage moeten worden:

[ Voor 5% gewijzigd door zonoskar op 25-09-2017 15:47 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Goed plan, en vorstrand is idd overkill
Die kant waar we nu tegenaan kijken (hoge kant), zit die tegen het woonhuis aan? Als dat niet zo is zou ik wel korbelen toepassen.
Revive the guild!
De hoge kant zit voor een deel tegen het woonhuis en een deel niet (ongeveer 50%). Zijn korbelen nodig als het alleen het dak moet dragen?Jelte,89 schreef op maandag 25 september 2017 @ 16:02:
Die kant waar we nu tegenaan kijken (hoge kant), zit die tegen het woonhuis aan? Als dat niet zo is zou ik wel korbelen toepassen.
[ Voor 61% gewijzigd door Kaasplank op 25-09-2017 16:20 ]
bevestig je dat deel ook vast tegen het woonhuis? Korbelen dragen het dak niet, maar vangen de zijdelingse krachten op, je moet jezelf afvragen wat er gebeurd als je met een vinger tegen het model aan drukt...zonoskar schreef op maandag 25 september 2017 @ 16:10:
[...]
De hoge kant zit voor een deel tegen het woonhuis en een deel niet (ongeveer 50%). Zijn korbelen nodig als het alleen het dak moet dragen?
Fixed that for you!Kaasplank schreef op maandag 25 september 2017 @ 16:18:
nee. en ze zijn oudbollig. ik vind ze niet mooi
Revive the guild!
Ah, duidelijk. Ik moest al googlen wat korbelen nou waren, vergeten te googlen waarvoor ze nodig zijnJelte,89 schreef op maandag 25 september 2017 @ 16:22:
bevestig je dat deel ook vast tegen het woonhuis? Korbelen dragen het dak niet, maar vangen de zijdelingse krachten op, je moet jezelf afvragen wat er gebeurd als je met een vinger tegen het model aan drukt...
En hoe de overgang van het huis naar de garage waterdicht gemaakt wordt, moet ik ook nog bedenken
Nu word deze garage veel gebruikt en staat deze aardig vol met oa motor, scooter en koelkast.
De vraag luid simpel, kun je 1 vloer egaliseren in 2 stappen zodat ik eerst voor egaliseer, zodra het hard is de spullen daarheen verhuis waarna ik de achterkant kan doen?
Moet je wel zeker zijn dat er in het tweede deel geen stukken zitten die hoger liggen dan het geëgaliseerde eerste deel.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
bedenk wel dat glas nogal gehorig is .. dus als je zoveel mogelijk doet om regen/hagel niet tegen het glas te laten slaan .. word je ook vrolijk(er)DivWhis schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 13:43:
Afgelopen week hebben wij thuis een aardige lekkage gehad in het dak. Omdat dit al de zoveelste keer is en het dak nu van noodreparaties aan elkaar hangt, hebben we besloten om het dak maar in zijn geheel te vervangen. Om van het moment gebruik te maken gaan we gelijk een extra etage en dakterras creeeren.
Het idee hierbij is om de zoveel mogelijk het dakterras en de etage één geheel te laten worden. Dit willen we deels doen door als afscheiding een grote glazen vouwwand te maken die naar één kant open kan. Daarnaast willen we qua vloerbedekking iets wat ofwel binnen en buiten te gebruiken is (Hardhout?) ofwel twee verschillende bedekkingen die wel optisch heel erg op elkaar lijken.
Mijn vraag is dan ook of hier mensen ervaring hebben met het aanleggen van een uniforme vloerbedekking voor binnen en buiten; wat werkt wel en wat werkt niet. En zijn er goede ervaringen met bepaalde leveranciers?
kleur weet ik niet maar zoek wel een bedekking waarbij afwatering "geregeld" is .. en niet te donker (hitte vasthoudend ) .. anderzijds zou je de "hitte" ook kunnen gebruiken voor zonneboiler
Plavuizen verven ..ik denk gelijk aan voegen die je meeverft, of niet. de kosten vs het plezier (lees slijtage met dingen verschuiven) je kan wellicht beter voor het geld gelijk gewoon de plavuizen eruit slopen of gewoon doorsparen.peligro2k schreef op zondag 24 september 2017 @ 20:08:[...]Ik heb een beetje op Pinterest gekeken en het ziet er helemaal niet lelijk uit vind ik!
Tja vanalles
Ik vind zoiets wel mooi staan. Niet veel lelijker dan een saaie gietvloer..vso schreef op maandag 25 september 2017 @ 19:33:
[...]
bedenk wel dat glas nogal gehorig is .. dus als je zoveel mogelijk doet om regen/hagel niet tegen het glas te laten slaan .. word je ook vrolijk(er)
kleur weet ik niet maar zoek wel een bedekking waarbij afwatering "geregeld" is .. en niet te donker (hitte vasthoudend ) .. anderzijds zou je de "hitte" ook kunnen gebruiken voor zonneboiler
[...]
Plavuizen verven ..ik denk gelijk aan voegen die je meeverft, of niet. de kosten vs het plezier (lees slijtage met dingen verschuiven) je kan wellicht beter voor het geld gelijk gewoon de plavuizen eruit slopen of gewoon doorsparen.

wat heb je nu ?peligro2k schreef op maandag 25 september 2017 @ 19:38:
[...]
Ik vind zoiets wel mooi staan. Niet veel lelijker dan een saaie gietvloer..
[afbeelding]
Tja vanalles
Er ligt een zeer goedkoop ogend laminaat. Zo'n glossy versie.. Bovendien is het laminaat niet geschikt voor vloerverwarming, daarom hebben de huidige eigenaren dit afgekoppeld.
voor mij is het
1) op schaal een idee krijgen van de keuken die ik uiteindelijk wil bouwen
2) levensduur 1 tot 4 jaar max
[ Voor 23% gewijzigd door vso op 25-09-2017 22:42 ]
Tja vanalles
Meh, het is niet een heel slecht idee maar niet ideaal.zonoskar schreef op maandag 25 september 2017 @ 15:45:
Ik ben nog steeds aan het malen over de fundering van mijn garage. Ik heb niet zo veel zin om een vorstrand te storten omdat 1. het aanbrengen van de wapening lastig is (voor zover ik kan zien) en 2. hoe bereken je precies hoeveel beton je nodig hebt (vorstrand is schuin en als je die zelf maakt misschien nogal onregelmatig) en 3. volgens mij is het overkillDus mijn plan is nu om 8 betonpoeren te maken ter ondersteuning van de balken van het frame van de garage. Daartussen 10cm dik EPS platen, 60cm diep als een soort vorstrand en er overheen een betonvloer van 15cm dik, hiervan is de wapening makkelijk te maken en het berekenen van de hoeveelheid is ook een eitje.
Goed plan? of meh?
[afbeelding]
Poeren zijn op zich degelijk genoeg.
Maar zo moeilijk is toch zo'n inhoudsberekening toch niet? Mijn dochter heeft op de m@vo ook dit soort sommen. Wellicht woont er iemand met een dergelijk opleiding in de buurt
Even een bekistinkje maken van afvalhout, wat ijzer, vlechdraad en afstandshouders en je hebt het betonstorten in een ochtend voorbereid
In jouw scenario moet je waarschijnlijk het EPS beschermen. Bestrating er tegenaan lijkt me niet stevig genoeg, tuintje er tegenaan daan schoffel je het EPS kapot.
Even een bekisting maken? Nee. Als ik een vorst-rand maak, dan stort ik alles in 1 keer. Dus rand+vloer in een. Een bekisting kan dan dus alleen buitenom, maar de vorst-rand moet je dan uitgraven. Hoe nauwkeurig kun je een gat graven in de grond? En dan elk hobbeltje meenemen in de inhoud berekening. En je wilt ook geen halve kuub te weinig hebben. Maar meer dan een halve kuub teveel ook niet.nokiaan958GB schreef op maandag 25 september 2017 @ 23:17:
Maar zo moeilijk is toch zo'n inhoudsberekening toch niet? Mijn dochter heeft op de m@vo ook dit soort sommen. Wellicht woont er iemand met een dergelijk opleiding in de buurt![]()
Even een bekistinkje maken van afvalhout, wat ijzer, vlechdraad en afstandshouders en je hebt het betonstorten in een ochtend voorbereid
Mijn huis heeft dit ook. Is geen probleem, een plaatje trespa er tegenaan plakken en je bent klaar. Ik heb ook maar een meter of 10 wat tegen de tuin komt, de rest komt tegen het huis, of tegen de schuur van de buren. De vloer zou ik dan over de EPS heen storten, want de vloer moet ook nog geïsoleerd worden, ook met EPS.In jouw scenario moet je waarschijnlijk het EPS beschermen. Bestrating er tegenaan lijkt me niet stevig genoeg, tuintje er tegenaan daan schoffel je het EPS kapot.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Ik heb net de vloer van een garage gestort, 5,5 x 5 Meter. Een echte vorstrand heb ik niet maar ik heb aan de zijkanten wel een geul van een centimeter of 30 diep, dus met de 15 centimeter dikte van de betonplaat 50 cm diep. Reden is dat de grond schuin afloopt waardoor aan de voorzijde de onderkant van de plaat net onder maaiveld zou komen.zonoskar schreef op maandag 25 september 2017 @ 15:45:
Ik ben nog steeds aan het malen over de fundering van mijn garage. Ik heb niet zo veel zin om een vorstrand te storten omdat 1. het aanbrengen van de wapening lastig is (voor zover ik kan zien) en 2. hoe bereken je precies hoeveel beton je nodig hebt (vorstrand is schuin en als je die zelf maakt misschien nogal onregelmatig) en 3. volgens mij is het overkillDus mijn plan is nu om 8 betonpoeren te maken ter ondersteuning van de balken van het frame van de garage. Daartussen 10cm dik EPS platen, 60cm diep als een soort vorstrand en er overheen een betonvloer van 15cm dik, hiervan is de wapening makkelijk te maken en het berekenen van de hoeveelheid is ook een eitje.
Goed plan? of meh?
[afbeelding]
Mijn opbouw van onder naar boven is ophoogzand, bouwplastic, xps isolatie (had ik nog liggen), kapot geslagen betontegels, daar bovenop wapening die met tie wraps aan elkaar zit. In de geul heb ik als wapening diagonaal/verticaal stukken betonijzer geplaatst die ook weer met tie wraps aan de waoeningsnetten vast zitten. Die staan beneden in de geul weer op stukjes betontegel.
Hoeveel beton je nodig hebt? Lxbxh lijkt me, minus een paar procent ivm de stoeptegels etc. En daarbij de inhoud van de geul optellen. Maar liever teveel dan te weinig bestellen. Ik heb de betonvloer ook laten vlinderen, als je dat niet doet wordt ie erg ruw.
Schuur Schuur | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
[ Voor 21% gewijzigd door Wokschotel op 26-09-2017 12:03 ]
De islam kan uw vrijheid schaden
Heb je al eens bekeken wat dat kost? Alleen die EPS blokken kosten al 850 euro voor een garage van 9x3.5m. Ik neem aan dat je deze blokken bedoeld? Wapening voor erin kost ook nog eens 800 euro en dan nog beton storten (ook gauw 1000 euro). Ik had gehoopt voor ca 1500 euro klaar te zijnPaT schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 07:22:
Maar je kan toch ook kant en klare vorstrandbekisting kopen? Van die EPS blokken die al in vorm zijn. Dan is het een kwestie van wapening er in en storten maar. Dat lijkt mij veel makkelijker dan zelf zo'n bekisting uit te gaan timmeren. Voordeel is tevens dat je fundering volledig geïsoleerd is.
@Wokschotel Bedankt voor de foto's, daar kan ik iets mee. Heb je er wel nog wapening in gedaan?
[ Voor 15% gewijzigd door zonoskar op 26-09-2017 10:54 ]
Nu heb ik nog wel wat rails liggen in 1 stuk maar hier moet dus nog een extra bocht in. Ik zit te denken om nu een mal te maken op mijn werkbank en hierin de rials te buigen.
Misschen even langs een goede ijzerwaren handel?Defector schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 11:00:
Iemand ervaring met het buigen van gordijnenrails? Ik heb al een poging gedaan met standaard rails en bochten van de gamma. Maar nadat ik het hele spul voor de tweede keer terug gebracht had was ik er wel klaar mee. Rails die niet recht waren, bochten die niet aansluiten etc etc.
Nu heb ik nog wel wat rails liggen in 1 stuk maar hier moet dus nog een extra bocht in. Ik zit te denken om nu een mal te maken op mijn werkbank en hierin de rials te buigen.
zonoskar schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 10:37:
[...]
Heb je al eens bekeken wat dat kost? Alleen die EPS blokken kosten al 850 euro voor een garage van 9x3.5m. Ik neem aan dat je deze blokken bedoeld? Wapening voor erin kost ook nog eens 800 euro en dan nog beton storten (ook gauw 1000 euro). Ik had gehoopt voor ca 1500 euro klaar te zijnvoor de fundering. Begrijp me niet verkeerd, als het om een substantieel gebouw ging (met meerdere verdiepingen), dan zou dit een goede oplossing zijn, maar de garage die ik wil bouwen is 1 verdieping, van huit, dus niet heel zwaar en komt gesandwiched tussen mijn huis en de garage van de buren.
@Wokschotel Bedankt voor de foto's, daar kan ik iets mee. Heb je er wel nog wapening in gedaan?
Inderdaad, zag laatst een tekening op het werk van de fundering van huisjes uit de jaren '50. Funderinkje van 15 cm hoog en 40 cm breed, paar staafjes erin en inmiddels staat het bijna 70 jaar
Let er wel op dat je dan even een draadstangetje oid in de bocht legt voor je gaat buigen, zo voorkom je dat je bocht haaks knikt en het wieltje er in vast looptDefector schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 11:00:
Iemand ervaring met het buigen van gordijnenrails? Ik heb al een poging gedaan met standaard rails en bochten van de gamma. Maar nadat ik het hele spul voor de tweede keer terug gebracht had was ik er wel klaar mee. Rails die niet recht waren, bochten die niet aansluiten etc etc.
Ik heb je blog weleens over de bouw van je huis inderdaad, overgang van huis kun je misschien oplossen door een strook lood (vervanger) tussen de gevelbekleding te steken.zonoskar schreef op maandag 25 september 2017 @ 16:30:
[...]
Ah, duidelijk. Ik moest al googlen wat korbelen nou waren, vergeten te googlen waarvoor ze nodig zijnOf de garage vast aan het huis komt moet ik nog even uitvogelen. We hebben een houten huis, dus zomaar aan de planken vastmaken lijkt me niet zo'n goed plan. Er zitten wel om de 60 cm rachels onder de planken, maar die zijn ook maar 4x4cm.
En hoe de overgang van het huis naar de garage waterdicht gemaakt wordt, moet ik ook nog bedenken
Vloer zou ik net zo doen als Wokpan hieronder inderdaad,
Als het keukentje in de veranda komt te staan, en 's Winters niet in weer en wind gaat ie wel lang mee hoor,vso schreef op maandag 25 september 2017 @ 22:42:
ik wil een simple "buitenkeuken" bouwen .. low cost, hoewel deze in een veranda komt te staan .. zit ik wel te twijfelen hoe ik een "foodsave" keukenblad neer kan mikken zou bv betonplex een oplossing zijn ?
voor mij is het
Als werkblad kan betonplex natuurlijk heel goed, maar is denk ik optisch niet heel mooi...
a. Geen kennis die een plaatje ijzer/rvs/alu kan regelen?
b. verder kun je kijken naar een aanrechtblad bij een bmh in de buurt...
c. Als je wat wilt in kleur dan kun je gewoon een harde houtsoort pakken en deze lakken in kleur,
d. een harde houtsoort pakken en deze behandelen met olie (voedselgeschikt is volgens mij de sylk ofzo van de Ikea, kost geen drol en droogt transparant in) Massief beuken is goed betaalbaar en heeft een mooie lichte tekening
[ Voor 16% gewijzigd door Jelte,89 op 26-09-2017 11:37 ]
Revive the guild!
Potato42 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 11:24:
Inderdaad, zag laatst een tekening op het werk van de fundering van huisjes uit de jaren '50. Funderinkje van 15 cm hoog en 40 cm breed, paar staafjes erin en inmiddels staat het bijna 70 jaar
@PaT zet me wel aan het denken. Je kan prefab EPS blokken kopen, maar je kan ze ook zelf maken. Helaas is soortgelijke bekisting zelf te maken vanuit EPS platen vrijwel even duur. Jammer.
Kant en klare vorstrandbekisting is zware overkill. Ik heb gewoon een bekisting getimmerd van oude houten planken, let er op dat je voldoende tegendruk (bv voldoende paaltjes of grond er tegenaan) hebt zodat het beton de bekisting niet weg drukt!zonoskar schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 10:37:
[...]
Heb je al eens bekeken wat dat kost? Alleen die EPS blokken kosten al 850 euro voor een garage van 9x3.5m. Ik neem aan dat je deze blokken bedoeld? Wapening voor erin kost ook nog eens 800 euro en dan nog beton storten (ook gauw 1000 euro). Ik had gehoopt voor ca 1500 euro klaar te zijnvoor de fundering. Begrijp me niet verkeerd, als het om een substantieel gebouw ging (met meerdere verdiepingen), dan zou dit een goede oplossing zijn, maar de garage die ik wil bouwen is 1 verdieping, van huit, dus niet heel zwaar en komt gesandwiched tussen mijn huis en de garage van de buren.
ik was voor 7 kuub beton en afwerken rond de 1200 euro kwijt. Werd gestort met een pompmixer dus dat was ook nog eens duurder dan rechtstreeks erin.
De islam kan uw vrijheid schaden
Ik denk dat je daar veel gelukkiger van wordt.Defector schreef op woensdag 27 september 2017 @ 09:41:
Gisteravond even een poging gedaan met het zelf buigen van de gordijnen rails met een mal. Maar dat is onbegonnen werk. De rails zijn net te hard om makkelijk te buigen maar wel zacht genoeg om snel te vervormen wanneer je dat toch aan het buigen bent. Vooral de verkeerde kant op... Naja online kan je die dingen ook bestellen met een buigservice. Kost wat meer maar dan is het hopelijk ook goed.
Ik heb op marktplaats gezocht naar een keukenblad. Die heb ik toen voor 75 euro op de kop getikt.vso schreef op maandag 25 september 2017 @ 22:42:
ik wil een simple "buitenkeuken" bouwen .. low cost, hoewel deze in een veranda komt te staan .. zit ik wel te twijfelen hoe ik een "foodsave" keukenblad neer kan mikken zou bv betonplex een oplossing zijn ?
voor mij is het
De buitenkeuken daar ook deels op gebaseerd.
Met dit als resultaat:
Tof, wel jammer dat de betimmering aan de rechterkant langs het blad doorloopt.Mister I schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:52:
[...]
Ik heb op marktplaats gezocht naar een keukenblad. Die heb ik toen voor 75 euro op de kop getikt.
Met dit als resultaat:
[afbeelding]
[afbeelding]
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...
Ja kon helaas niet anders. Blad stopte daar en was dus hol aan die kant (dat zag er helemaal niet uit)Vitamine schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:58:
[...]
Tof, wel jammer dat de betimmering aan de rechterkant langs het blad doorloopt.
Wij hebben 2 hanglampen gekocht voor boven de eettafel, maar er zit maar 1 aansluitpunt (hoe het ook heet ). Kun je 2 aparte hanglampen aan elkaar koppelen en deze ophangen? Of moet je aan de gang met een goot e.d.?
Ter land, ter zee en in de kroeg
Daar zijn speciale apparaten voor (als het tenminste over een doodsimpele U rail gaat).Defector schreef op woensdag 27 september 2017 @ 09:41:
Gisteravond even een poging gedaan met het zelf buigen van de gordijnen rails met een mal. Maar dat is onbegonnen werk. De rails zijn net te hard om makkelijk te buigen maar wel zacht genoeg om snel te vervormen wanneer je dat toch aan het buigen bent. Vooral de verkeerde kant op... Naja online kan je die dingen ook bestellen met een buigservice. Kost wat meer maar dan is het hopelijk ook goed.
Die vullen de binnenkant op en dan kan je die in een bocht 'trekken'. Als je dat zelf gaat doen en dus niet de standaard verkrijgbare bochten (ik dacht 90 links/rechts en 135 links/rechts) koopt kan ik je wel voorspellen dat dat tot veel frustratie, een niet mooi resultaat en weggegooide rails gaat lijden.
Dus gewoon op de juiste bocht laten maken/aanleveren.
In de bouwmarkt kunnen ze dat niet meer, echte gordijnwinkels hebben zo'n apparaat nog wel staan.
If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA
Woonkamer is rechthoekig, dus maar 4 hoeken. Ik wil graag de mogelijkheid houden, om mijn apparatuur van de ene kant naar de andere kant te kunnen verplaatsen.
Dus ik kom op een soort van H uit. Dan wil ik op de 4 uiteinden een bocht naar boven on hem boven de vloer uit te laten komen.
Op de 2 kruisingen wil ik ook een aftakking naar boven maken, waar de homecinema komt te staan. Daar zoek ik dus een soort van T-stukje voor maar dan met nog een 4e aftakking naar boven.
Bestaat zoiets voor pvc buizen 16mm?
Of zijn er betere suggesties?
Kabelgootje ja. Hangt wel een beetje af van het type lamp hoe je het het mooiste kunt fixen.Christiano007 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:08:
Misschien een hele simpele vraag voor velen, maar ik weet het niet
Wij hebben 2 hanglampen gekocht voor boven de eettafel, maar er zit maar 1 aansluitpunt (hoe het ook heet ). Kun je 2 aparte hanglampen aan elkaar koppelen en deze ophangen? Of moet je aan de gang met een goot e.d.?
Of, afhankelijk van je plafond en bovenliggende vloer: boven het plafond een stuk leiding naar je tweede lamp leggen, dan heb je geen zichtbaar gootje.
Je kan gewoon met pvc 1/2 of 3/4 leiding naar de hoeken gaan .Kasper schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:20:
Momenteel ligt mijn vloer eruit. Ik wil die kans benutten om buizen naar elke hoek van de kamer te leggen, voor mijn home cinema kabels.
Woonkamer is rechthoekig, dus maar 4 hoeken. Ik wil graag de mogelijkheid houden, om mijn apparatuur van de ene kant naar de andere kant te kunnen verplaatsen.
Dus ik kom op een soort van H uit. Dan wil ik op de 4 uiteinden een bocht naar boven on hem boven de vloer uit te laten komen.
Op de 2 kruisingen wil ik ook een aftakking naar boven maken, waar de homecinema komt te staan. Daar zoek ik dus een soort van T-stukje voor maar dan met nog een 4e aftakking naar boven.
echter moet je kijken voor dicht lasdozen waar de leidingen in samen komen anders kan je er niet meer bij namelijk .
lasdozen komen op 2 verzamelpunten zoals op tekening,alleen denk ik dat je die liever zo dicht mogelijk tegen de muur aan wilt hebben.
elektra pvc kan je gebruiken voor speaker kabels maar een hdmi gaat hier niet doorheen passen of een utp kabel met stekker .

ik vind het eigenlijk wel erg mooi, leuk dat je de foto's deeltMister I schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:59:
[...]
Ja kon helaas niet anders. Blad stopte daar en was dus hol aan die kant (dat zag er helemaal niet uit)

Tja vanalles
Hoe ga je het deurtje open doen?Mister I schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:52:
[...]
Ik heb op marktplaats gezocht naar een keukenblad. Die heb ik toen voor 75 euro op de kop getikt.
Met dit als resultaat:
[afbeelding]
[afbeelding]
Float like a butterfly, sting like a bee.
Wat je nodig gaat hebben is iets als een Wago klem. Dat is een miniverdeeldoos voor je elektra. De bestaande elektrakabel in 1 gat en de 2 resterende gaten gebruiken voor de verdeling naar de 2 lampen. Dat dan uiteraard 2 keer doen en niet beide elektrakabels van je huidige aansluiting in 1 Wago klem stoppen.Christiano007 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:08:
Misschien een hele simpele vraag voor velen, maar ik weet het niet
Met wat geluk kan je die klemmen kwijt in de doos die in je plafond zit.
Het afwerken van de nieuwe elektrakabels doe je met een gootje of zoals hierboven al beschreven is via de houten vloer erboven.
Dit gaat om de verdeling van de stroom , nu ben ik alleen wel benieuwd of er ook nog een plaat oid is waar je de lampen aan kunt vast maken op de bestaande plafondplaat. Of moet je elke lamp aan het plafond schroeven?PaT schreef op woensdag 27 september 2017 @ 15:58:
[...]
Wat je nodig gaat hebben is iets als een Wago klem. Dat is een miniverdeeldoos voor je elektra. De bestaande elektrakabel in 1 gat en de 2 resterende gaten gebruiken voor de verdeling naar de 2 lampen. Dat dan uiteraard 2 keer doen en niet beide elektrakabels van je huidige aansluiting in 1 Wago klem stoppen.
Met wat geluk kan je die klemmen kwijt in de doos die in je plafond zit.
Het afwerken van de nieuwe elektrakabels doe je met een gootje of zoals hierboven al beschreven is via de houten vloer erboven.
Waarom maak je niet een Romeinse I vorm? zie onderstaandeKasper schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:20:
Momenteel ligt mijn vloer eruit. Ik wil die kans benutten om buizen naar elke hoek van de kamer te leggen, voor mijn home cinema kabels.

Persoonlijk zou ik van voor naar achter een 1" (of 1/2") buis maken die uitkomt in de vloer in het midden (voorzijde/achterzijde)
Daarnaast vanuit de hoeken naar het midden gewone 5/8" buis om je luidsprekerdraden door te leggen.
Ga er in deze opstelling vanuit dat je tegen ene muur je tv(meubel)e.d. plaatst en tegen de andere muur een bank, zo zijn de gaten weggewerkt.
Als je ook een kruipruimte hebt kan je evt. ook werken met inbouwdozen en een buisje naar onder de vloer, dan kan je ook alle kanten op, en zou je bv. ook altijd nog van een aansluiting iets anders kunnen maken.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Dan heb je dus effectief vanaf boven gezien

Je kan evt. ook zeggen om 2 "vaste" kabels door de middelste buis te gooien, en daar even knutselen met connectoren oid (of mij part kroonsteentjes) en dan kan je zo "ompluggen" als je je kamer gaat spiegelen.
Een lasdoos in de vloer oid gaat niet werken inderdaad want daar ga je nooit normaal een trekveer (en daarna draad) door krijgen tenzij je bij je lasdoos kan om alles te begeleiden
Zoiets wellicht:Christiano007 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 16:38:
[...]
Dit gaat om de verdeling van de stroom , nu ben ik alleen wel benieuwd of er ook nog een plaat oid is waar je de lampen aan kunt vast maken op de bestaande plafondplaat. Of moet je elke lamp aan het plafond schroeven?
https://www.snoerboer.nl/...noeren-120mm-mat-wit.html ?
Punctuality is the politeness of kings
Wat voor soort lampen zou je willen gaan plaatsen? Dat praat wat makkelijker.Christiano007 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 16:38:
[...]
Dit gaat om de verdeling van de stroom , nu ben ik alleen wel benieuwd of er ook nog een plaat oid is waar je de lampen aan kunt vast maken op de bestaande plafondplaat. Of moet je elke lamp aan het plafond schroeven?
Zoiets, maar dan het liefst rechthoekig zodat ze iets verder uit elkaar staan
PaT schreef op woensdag 27 september 2017 @ 19:34:
[...]
Wat voor soort lampen zou je willen gaan plaatsen? Dat praat wat makkelijker.

Ik zie het verschil tussen een romeinse I en een H niet helemaal, maar uw idee komt redelijk overeen met wat ik wil, maar dan bij de T splitsing krijg ik 3 gaten in de vloer.Annuk schreef op woensdag 27 september 2017 @ 16:56:
[...]
Waarom maak je niet een Romeinse I vorm? zie onderstaande
[afbeelding]
Persoonlijk zou ik van voor naar achter een 1" (of 1/2") buis maken die uitkomt in de vloer in het midden (voorzijde/achterzijde)
Daarnaast vanuit de hoeken naar het midden gewone 5/8" buis om je luidsprekerdraden door te leggen.
Ga er in deze opstelling vanuit dat je tegen ene muur je tv(meubel)e.d. plaatst en tegen de andere muur een bank, zo zijn de gaten weggewerkt.
Als je ook een kruipruimte hebt kan je evt. ook werken met inbouwdozen en een buisje naar onder de vloer, dan kan je ook alle kanten op, en zou je bv. ook altijd nog van een aansluiting iets anders kunnen maken.
Ik hoopt die 3 gaten tot 1 te kunnen maken.
Er komt overigens geen kruipruimte, het wordt helemaal dichtgestort.
Er komen ook alleen geluidskabels doorheen.
Ik moet alleen nog een ding hebben waarmee ik leidingen op kan sporen en bedenken hoe groot ik de plaat wil. Strook van 30 cm kan prima maar ik kan hem ook zo groot maken dat hij over de doos heen valt. Dan is het allemaal in 1x netjes afgewerkt.
[ Voor 22% gewijzigd door engessa op 27-09-2017 20:59 ]
Ik heb de kabels gewoon naar mijn centraal doos lopen. Met dit soort strijkijzersnoer vind ik dat niet lelijk.Christiano007 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 19:49:
[...]
Zoiets, maar dan het liefst rechthoekig zodat ze iets verder uit elkaar staan
[...]
[afbeelding]
FCG
Je kan in iedere hoek + de punten waar je eventueel apparatuur wilt plaatsen de benodigde aansluitingen maken. Die verbind je allemaal naar 1 centraal punt. Bijvoorbeeld een meterkast of ergens anders weggewerkt.Kasper schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:20:
Dan kan je daar eenvoudig de juiste aansluitpunten activeren en doorlussen. Je maakt dan dus een ster vorm, niet doorlussend van het ene naar het andere punt.
Beetje vergelijkbaar met hoe data-netwerken aangelegd worden. Alles naar 1 centraal punt.
Nu zit er netjes een kraantje vóór de slang van het gasfornuis. Kan ik dat kraantje gewoon dichtdraaien en daarmee basta i.p.v. een dop erop monteren (met goedgekeurde knelkoppeling)? Kraantje/koppeling blijven bereikbaar achter de plint.
En als een installateur dat doet, is hij dan (quasi) verplicht om het systeem met allerhande professionele apparatuur op gasdichtheid te testen of is even checken met wat afwasmiddel voldoende?
Het is stiekem niet echt DIY
Thanks, lijkt mij ook.dreamscape schreef op donderdag 28 september 2017 @ 10:02:
Ik zou het kraantje dichtdraaien en dan evt. nog een dopje op de uitgang van de kraan, waar je normaliter de slang aansluit. Dat lijkt mij echt wel voldoende.
Ik vraag het omdat er hier een installateur rondloopt en ik me bij alles wat hij doet afvraag of het een beetje conform de richtlijnen is.
Bedankt voor het meedenken.
Welke range kan ik verwachten?
[ Voor 9% gewijzigd door Martinusz op 28-09-2017 12:30 ]
Float like a butterfly, sting like a bee.
Als ik zo moet schatten; 400-600 euro incl. afvoeren, mits het goed bereikbaar is voor machines.Martinusz schreef op donderdag 28 september 2017 @ 12:30:
Iemand een idee op wat voor bedrag je ongeveer kan rekenen als je een stenen schuur van 3x2 meter laat slopen (inclusief betonnen vloer) inclusief puin afvoeren?
Welke range kan ik verwachten?
Trust me, I'm an engineer
[ Voor 28% gewijzigd door zonoskar op 28-09-2017 13:53 ]
Bitumen kan je best wat kosten qua afvoer inderdaad, nog afgezien van de rommel!nokiaan958GB schreef op donderdag 28 september 2017 @ 22:20:
Zit er geen dak op de schuur?
Zo ligt het nu:

Aan de onderkant kun je duidelijk zien dat de eerste 2 rijen overlappen, bij de volgende rijen heb ik deze overlap verplaatst, maar hij is er nog steeds elke rij.
Ik vermoed trouwens dat je niet zo heel veel cirkels meer kunt maken voordat je lomp grote voegen krijgt tussen de stenen.
https://www.bindelstuinen...s-klinkers-aanleggen-hoe/
[ Voor 13% gewijzigd door Kaasplank op 29-09-2017 15:54 ]
Het was op zich prima te doen, alleen de lip van de sluitplaat netjes maken was veel meer gehannes dan ik had verwacht..._JGC_ schreef op woensdag 20 september 2017 @ 23:40:
[...]
Ik heb hier laatst alle oude meuk vervangen door Nemef SKG3 spul met sluitkom. Gewoon met vlinderboor en een smalle steekbeitel.
Eerste slot met een brede steekbeitel gedaan die al flink toegetakeld was. Slijpen ben ik niet goed in, dus dat ding was kut. Dan nog een kromme Gamma eigen merk vlinderboor erbij en je hebt feest. Uiteindelijk met veel gekloot wel gelukt, maar voor het 2e slot een duurdere vlinderboor en een nieuwe smallere steekbeitel gekocht.
Viel mee, volgens de handleiding moest je de ene kant met een hamer vlak houden terwijl je de lip omslaat. Bij gebrek aan 2 hamers voldeed een Maxtor DiamondMax Plus 9 ook prima.begintmeta schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 18:18:
[...]
Het was op zich prima te doen, alleen de lip van de sluitplaat netjes maken was veel meer gehannes dan ik had verwacht...
Het kozijn is daarvoor niet geschikt gevormd (ik zou een s-bocht in de plaat moeten slaan, dat lukt niet zo mooi heb ik gemerkt. Uiteindelijk in een bankschroef gebogen en wat meer hout weggekapt en de plaat wat afgezaagd._JGC_ schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 18:21:
[...]
Viel mee, volgens de handleiding moest je de ene kant met een hamer vlak houden terwijl je de lip omslaat. Bij gebrek aan 2 hamers voldeed een Maxtor DiamondMax Plus 9 ook prima.
[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 29-09-2017 19:00 ]
Ik heb onlangs een BUITENlamp gekocht met het dunste buitenkabel dat er voorhanden was.
Nu kom ik tot het volgende probleem, zie onderstaande foto's:

Ik heb bewust voor deze kabel gekozen omdat deze een harde kern heeft, want deze moet aangesloten worden op een verdeelbox die ook buiten hangt. In deze box zitten lasklemmen. Normale draad gaat daar niet in. Maar zoals jullie op deze onderste foto zien zit er een rare kronkel in de kabelgeleider van de lamp zelf. Ik krijg die kabelhouder (normaal met 2 schroeven vast) nooit en te nimmer dicht, omdat de kabel zo stug is. Omdat deze lamp toch buiten hangt moet de kabel wel tegen vocht, weer en wind kunnen. Sowieso ivm de aansluiting op de lasklemmen was normale draad lastig geweest. Ja het is wel mogelijk om bestaande losse draad te vertinnen op het uiteinde, maar dat moet ik een (fatsoenlijke) soldeerbout hebben met accessoires, en die zijn ook niet goedkoop.
Hou zouden jullie dit aangepakt hebben?
Rollaag is volgens mij niets anders dan een rechtopstaande rij klinkers. Ze bedoelen hier volgens mij gewoon dat je de boel nog eens extra opvult om te voorkomen dat de boel gaat verzakken. Dit door na het aanbrengen van de rij rechtopstaande klinkers de rij ervoor nog eens af te halen en op te vullen met zand.zonoskar schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 17:05:
Linkje is wel handig, thanks. Alleen de laatste stap "Zekeren van de buitenste rollaag" snap ik niet helemaal. Die brede voegen geven meteen ook de volgende vraag, hoe hou ik die vrij van onkruid?
Verder zou ik er worteldoek onder doen om te voorkomen dat onkruid het te makkelijk krijgt. Dat is hier speciaal voor. Zie bijvoorbeeld bij de Praxis:
https://www.praxis.nl/tui...rating/worteldoeken/g460/
Zie daar onderaan ook de beschrijving.
[ Voor 9% gewijzigd door Felyrion op 29-09-2017 20:45 ]
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Kabel voor weer en wind: Neopreen kabel. Deze heeft inderdaad geen harde kern maar zoals al eerder vermeld met die Wago klemmen kan je dat organiseren.Snowwie schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 20:10:
Ey Tweakers,
Ik heb onlangs een BUITENlamp gekocht met het dunste buitenkabel dat er voorhanden was.
Nu kom ik tot het volgende probleem, zie onderstaande foto's:
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb bewust voor deze kabel gekozen omdat deze een harde kern heeft, want deze moet aangesloten worden op een verdeelbox die ook buiten hangt. In deze box zitten lasklemmen. Normale draad gaat daar niet in. Maar zoals jullie op deze onderste foto zien zit er een rare kronkel in de kabelgeleider van de lamp zelf. Ik krijg die kabelhouder (normaal met 2 schroeven vast) nooit en te nimmer dicht, omdat de kabel zo stug is. Omdat deze lamp toch buiten hangt moet de kabel wel tegen vocht, weer en wind kunnen. Sowieso ivm de aansluiting op de lasklemmen was normale draad lastig geweest. Ja het is wel mogelijk om bestaande losse draad te vertinnen op het uiteinde, maar dat moet ik een (fatsoenlijke) soldeerbout hebben met accessoires, en die zijn ook niet goedkoop.
Hou zouden jullie dit aangepakt hebben?
Ik zie het inderdaad. Wie Wago klemmen zijn een stuk beter dan de standaard lasklemmen. Maar die lasklemmen zitten al eenmaal op hun plek en het is altijd lastig om bestaande kabels er weer uit te krijgen.BreiTech schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 22:50:
Kabel voor weer en wind: Neopreen kabel. Deze heeft inderdaad geen harde kern maar zoals al eerder vermeld met die Wago klemmen kan je dat organiseren.
Ik laat de situatie zo zoals die nu is. Wat ik ga doen is een stukje plank tegen de muur monteren met precies een gleuf waar deze kabel langs kan. Dat is een goedkopere oplossing momenteel voor mij, want, ik heb genoeg planken liggen, en genoeg pluggen en meer dan zat schroeven. Moet enkel even kijken hoe ik die rubberen rand er weer tussen krijg, dat is me voorheen nog niet gelukt. Ik vraag me ook of me dat ook gaat lukken. Nou ja, zo niet, dan spuit ik er een klein beetje pur bij. Uiteindelijk komt er nog een (doorzichtige) afdak over dat gedeelte waar deze lamp komt te hangen, dus vocht zou geen probleem moeten zijn.
Nu wil ik graag weten hoe hoog de kozijnen moeten worden. Er komt een tegel op van 1cm en 2-4mm lijm (volgens de tegelzetter).
De deuren worden 211,5 dus ik dacht aan 14mm eraf en 16mm ruimte onder de deur dus 3cm marge. Is dat goed of moet het meer of minder zijn?
Je had het beste zoals al gezegd het beste neopreen kabel kunnen pakken, iets als deze.Snowwie schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 01:34:
[...]
Ik zie het inderdaad. Wie Wago klemmen zijn een stuk beter dan de standaard lasklemmen. Maar die lasklemmen zitten al eenmaal op hun plek en het is altijd lastig om bestaande kabels er weer uit te krijgen.
Ik laat de situatie zo zoals die nu is. Wat ik ga doen is een stukje plank tegen de muur monteren met precies een gleuf waar deze kabel langs kan. Dat is een goedkopere oplossing momenteel voor mij, want, ik heb genoeg planken liggen, en genoeg pluggen en meer dan zat schroeven. Moet enkel even kijken hoe ik die rubberen rand er weer tussen krijg, dat is me voorheen nog niet gelukt. Ik vraag me ook of me dat ook gaat lukken. Nou ja, zo niet, dan spuit ik er een klein beetje pur bij. Uiteindelijk komt er nog een (doorzichtige) afdak over dat gedeelte waar deze lamp komt te hangen, dus vocht zou geen probleem moeten zijn.
Daarbij wat van de Wago 221 klemmen, deze zijn ook ideaal bij grondkabel waar je de aardlitze moet verbinden (met evt. gewone groen/gele draad).
Wat betreft die rubberen rand, die zou ik eerder even netjes afwerken met kit dan met PUR
Wat betreft bestaande kabel eruit krijgen, bedoel je uit de lasklemmen? of uit de grond/buizen oid waar je ze al hebt langs getrokken?
39
Met slechts een klein beetje paars moet het wel in één keer wel lukken.peligro2k schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 22:47:
Ik wil mijn houtwerk binnen gaan schilderen. De vorige eigenaar heeft voor een wit gekozen waar een klein beetje paars doorheen zit. Zou ik hier na licht opschuren direct met een RAL9010 overheen kunnen gaan? Of moet ik het echt eerst in de grondverf gaan zetten?
Anders even een klein stukje proberen.
En eerst schoonmaken en ontvetten voor het schuren.
Een stukje van de deur afhalen is vrij eenvoudig, stukje eraan niet zo.Dennis schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 12:32:
Korte vraag over plaatsen van kozijnen. Ik heb een dekvloer en daarop moeten kozijnen komen.
Nu wil ik graag weten hoe hoog de kozijnen moeten worden. Er komt een tegel op van 1cm en 2-4mm lijm (volgens de tegelzetter).
De deuren worden 211,5 dus ik dacht aan 14mm eraf en 16mm ruimte onder de deur dus 3cm marge. Is dat goed of moet het meer of minder zijn?
Liever dat de deur te strak in z'n jasje zit dan te losjes.
Massive houtdelen gebruiken. Geen dunne latjes e.d. en vooral dikke schroeven icm forse hoekijzers (voor de binnenkant). En er geen seks op hebben helpt ook.Pruimenvlaai schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 21:05:
Hoe maak je een bed dat niet kraakt? Ik denk dat kraken veroorzaakt wordt door schuivend hout, maar ik weet niet helemaal hoe je dat op de juiste manier voorkomt. Je kan natuurlijk de hele reutemeteut lijmen maar dat is niet handig met verhuizen. Iemand tips?
(Kaarsen)was in de verbinding smeren.Pruimenvlaai schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 21:05:
Hoe maak je een bed dat niet kraakt? Ik denk dat kraken veroorzaakt wordt door schuivend hout, maar ik weet niet helemaal hoe je dat op de juiste manier voorkomt. Je kan natuurlijk de hele reutemeteut lijmen maar dat is niet handig met verhuizen. Iemand tips?
Bald by design, beard by choice.
Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.
Wat heb je uiteindelijk gedaan?Aghanim schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 10:03:
Wat is jullie aanpak bij het schilderen van binnen kozijnen waar het schilderwerk prima is, maar de kleur niet naar wens? De kleur is nu geelachtig wit en dat wil ik spierwit maken. Nu was mijn beeld dat licht opschuren (korrel 200 of iets dergelijks) en dan direct aflakken voldoende is. Dan is het hopen dat de kleur voldoende dekt.
Het lijkt mij niet nodig grof te schuren en opnieuw grondverf te plaatsen alvorens af te lakken toch?
- Deur uit paumelles lichten
- Workmate in de tuin, deur schuin erin met hoek bovenkant rustend op het gras ivm beschadiging en onderzijde in workmate geklemd
- Gebruiksaanwijzing schaafmachine lezen
- Paar mm per keer eraf schafen
Tjolk is lekker. overal en altijd.
www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
Dan zou ik dus een zaagtafel moeten huren en dat kost het dubbele.
Tjolk is lekker. overal en altijd.
Stelt niet veel voor, maar zet hem niet te diep in een keerGer schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 13:51:
Ik wil volgend weekend een schaafmachine huren en van 5 binnendeuren een centimeter van de onderkant afhalen. Iemand nog tips? Ik dacht:Ik heb alleen nog nooit zo'n ding vastgehad of überhaupt gezien. Schijnt alleen dat ze bestaand en je uren werk besparen.
- Workmate in de tuin, deur schuin erin met hoek bovenkant rustend op het gras ivm beschadiging en onderzijde in workmate geklemd
Begin gewoon met 0,6mm, dan voel je de machine aan, uiteindelijk kan je hem dan wel dieper zetten
Paar tips:
*Houdt de machine altijd een beetje scheef (wel vlak op het blad, maar gedraaid)
*Zorg dat je de stofzak op tijd leegt, die zitten zo vol
*Sla met de beitel een kleine snede aan het einde van het te schaven deel, voorkomt splinteren
*Aan het begin van het schaven op de voorkant van de machine drukken (voorste blad), aan het einde van het schaven op de achterkant drukken (achterste blad), voorkomt een kuil
Een invalzaag is overigens ook een optie
Plaatje (MDF) eronder houden en vastklemmen, daarmee is het grotendeels opgelostzonoskar schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 14:24:
Met een cirkelzaag is het wel lastig, de onderzijde van de zaagsnede gaat snel rafelen. Ik heb dat in 2 keer gedaan (vanaf beide zijden 2-3cm inzagen), moet je wel redelijk precies mikken, of naderhand nog even vlak schuren.
En uiteraard een scherpe zaag gebruiken
Which reminds me, moet ook maar weer een een Festool zaagblad opsturen, dat is meer erdoor heen branden i.p.v. zagen

SIKKENS RUBBOL BL REZISTO HIGH GLOSS KLEUR 1 LTR
Glimmend wit 9016 watergedragen. via verf.nu
Verf.nu is inderdaad de place to go voor goedkope kwaliteitsverf. Wij doen alles binnen + buiten met SIKKENS RUBBOL XD HIGH GLOSS. Ik heb zelf een hekel aan die watergedragen rommelParadox schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 16:11:
ben zelf bezig met het huis (binnen) aan het verwitten.. ik gebruik daarvoor:
SIKKENS RUBBOL BL REZISTO HIGH GLOSS KLEUR 1 LTR
Glimmend wit 9016 watergedragen. via verf.nu
HD4Life @ Full-HD
huur geen schaafmachine maar een cirkelzaagGer schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 13:51:
Ik wil volgend weekend een schaafmachine huren en van 5 binnendeuren een centimeter van de onderkant afhalen. Iemand nog tips? Ik dacht:Ik heb alleen nog nooit zo'n ding vastgehad of überhaupt gezien. Schijnt alleen dat ze bestaand en je uren werk besparen.
De verfhechting is zo sterk als de zwakste laag. Dus als de huidige verflagen er niet goed opzitten zal een dure kwaliteitsverf niks helpen. Zit het huidige prima gebruik ik zelf Sigma S2U Nova voor binnen, dat is acryl.peligro2k schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 16:06:
Welke (9010) witte lak schilderen jullie over het algemeen mee? Ik wil o.a. wat plinten gaan schilderen in 9010, hier zal ik over een reeds aanwezige laag gaan schilderen die ik een kleine beetje opschuur.
Mocht je alkydverf willen gebruiken test dan eerst even wat de huidige verflaag is. Is dat acryl dan zul je hem helemaal kaal moeten halen of acryl gebruiken.
HD4Life @ Full-HD
Dit topic is gesloten.
Dit topic is niet voor luie zoekvraagjes.