Ik zal indien nodig v/d week een foto maken. Tegen het weekend heb ik weer tijd om te gaan klussen. Maar je moet het voorstellen als een plank dat 5 centimeter (iets in die strekking) van de muur staat, en het enige bevestigingsmechanisme zijn die schroeven.
Ja de huidige zijn er volgens mij kennelijk allemaal 'uitgeboord'.
Orion84 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 08:34:
[...]
Bij het 1mm opruimen van een bestaand gat lijkt het me stug dat je daadwerkelijk afwijkingen kan veroorzaken waardoor het niet meer past. En beton en 2 gipswanden? Je bedoelt dat een deel van de leuning tegen een betonnen muur gemonteerd moet worden en een deel tegen gipswandjes? Bij die gipswandjes zat het daar ook met (speciale) pluggen enkel in het gips, of zat het aan het achterliggende (houten?) raamwerk geschroefd?
En als je jezelf er niet mee vertrouwt, schakel dan een kennis in met meer kluservaring, of desnoods een professional. Een trapleuning wil je wel goed vast hebben zitten natuurlijk.
Ik heb nog niet eerder een boorgat vergroot. Dus inderdaad, je hebt zeker een punt. En omdat ik 'denk' dat wanneer het verruimde gat iets afwijkt, alles niet meer past. Ben ik er ook nog niet aan begonnen. Misschien til ik er te zwaar aan. Vandaar ook dat ik opzoek ben naar die 'mysterie' schroeven. Mocht ik het gat moeten vergroten dan moet ik dus 1) het gat in leuning uitboren 2) het gat in het tussenstuk (stukje rond hout tussen leuning-muur) en 3) de muur zelf. Maar hoe dan ook lijkt mij dit een klus die ik prima zelf kan.
Het is inderdaad 1 betonen muur en voor zover ik weet, 2 gipswanden. De precieze bevestiging is mij onduidelijk maar het lijken dikke gipswanden te zijn. Ik heb geen achterliggende hout of raamwerk gezien. Dus inderdaad alles met plugs.
[...]
Je had toch al een vergelijkbare schroef gevonden? Enige wat wel handig is om op te letten is dat de schroef deels zonder draad is, zodat die de leuning goed tegen de wand trekt.
Maar voor je gaten gaat vergroten zou ik vooral eens kijken hoe die schroef die je nu via via geregeld had past in het gat dat door de leuning en het klosje gaat. Dat is namelijk het belangrijkste, dat het daar strak in zit. De rest is gewoon een kwestie van de juiste maat plug gebruiken (waarbij een plug meestal sowieso meerdere diktes accepteert binnen een bepaald bereik). Dus regel een schuifmaat om de dikte van de schroef te meten (op het stuk zonder draad!).
De gevonden schroeven die ik gekregen heb blijken dus niet te passen en zijn 1 maat groter. Ik zal wel een schuifmaat regelen om inderdaad vast te stellen dat de originele schroeven 7mm zijn. Maar op het oog (ben ermee naar de bouwmarkt gegaan) zijn ze groter dan de 6mm schroeven en kleiner dan de 8mm schroeven.
[...]
Op het eerste gezicht en met de pluggen er nog omheen wellicht wel, maar geloof mij: de schroef op jouw foto is geen slagplug, daar zit namelijk geen normale schroefdraad op.
Bedankt voor de informatie, dus de zoek tocht gaat verder. Of toch gewoon de boor erin en het gat vergroten.
Harrie_ schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 21:34:
[...]
[...]
[...]
Hier is verder niemand meer op teruggekomen, maar ik wil nog even bevestigen dat dit 100% zeker weten een slagplug
is kan zijn (zonder de plug dan). Toevallig heb ik een tijd terug een stuk of 50 van deze jongens gebruikt/misbruikt als normale lange schroeven. Het waren slagpluggen van het merk 'Upat' en hadden inderdaad een afwijkende draad dan je van slagpluggen gewend bent, daarom kon ik er dus ook mee schroeven.
Hebben mijn originele schroeven dan een afwijkende schroefdraad? Van wat ik nu begrijp zouden het doodnormale schroeven moeten zijn, met normaal schroefdraad.