Eerder:
Ger in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4"
Compleet verhaal:
Afgelopen maart is er bij de buren een nieuwe badkamer geplaatst, hebben wij bij ons thuis vrijwel direct aansluitend (alhoewel niets met elkaar te maken) de muren en plafonds een nieuwe witte laag gegeven. Voorheen RAL 9001 (ofwel crème - aangebracht anno 2010), nu "stralend wit". Het huis van de buren is iets versprongen t.o.v. ons huis; hun voortuin is ± 2 meter groter, onze achtertuin is ± 2 meter groter. Huizen zijn gespiegeld ten opzichte van elkaar zoals bij de meeste rijtjeshuizen.
Kort nadat wij geschilderd hadden, zagen we op ons plafond c.q. bovenaan de muur sporen van lekkage:
We hebben destijds getracht te achterhalen waar het vandaan kwam. Zo'n beetje ter hoogte van de overgang tussen deze twee platen begint onze badkamer, meer specifiek: de linkermuur van onze douche staat recht boven deze overgang. Aan de kant van de buren zit hier de slaapkamer. We hebben navraag gedaan bij de buren aangezien we wisten dat zij bij de oplevering van hun badkamer wat lekkageproblemen hadden, maar hun badkamer begint natuurlijk pas 2 meter verderop. Zij gaven aan geen lekkage meer te hebben, maar al wel jaren last hadden van een vochtige plek op de muur achter hun bed.
offtopic:
(mij een raadsel waarom ze daar nooit bij ons over aan de bel hebben getrokken, maar soit)
Ik heb nog getracht met de douchekop op standje maximaal op alle kitranden in onze douche te achterhalen waar het mis gaat. Idem dito met de badkuip (tegen de douche aan met een scheidingswandje) en de badkuip ook vol laten lopen en weer geleegd. Wat ik ook probeerde: het bleef allemaal droog aanvoelen en de vochtplek werd niet groter.
Het leek er dus op dat het oud zeer was. Toen we in 2010 de sleutel kregen zat er ook een joekel van een opening in het kitwerk bij het bad, die heb ik toen gedicht. Goede kans dat er toen dus al vochtplekken zaten, maar dat dit door onze sfeerverlichting i.c.m. RAL 9001 (bijna gelijke kleur met de vochtplek) en het feit dat het zo hoog bovenin zit nooit eerder is opgevallen. Nu met de helder witte muur komt het er gewoon doorheen zetten, was mijn gedachte. Toen het een maand later nog steeds niet groter was geworden en altijd droog aanvoelde maar eens tweemaal behandeld met voorstrijk en een paar dagen later een nieuwe laag latex overheen gezet.
So far so good zou je denken, maar helaas: afgelopen weekend viel het mijn vrouw op dat er wéér een vochtplek op dezelfde plaats zit.
Weer even bij de buren gepolsd, maar zij hebben nergens last van zeggen ze.
Nu vraag ik me dus echt af: hoe kan ik achterhalen waar het vandaan komt? Ik weet wel dat er e.e.a. mis is in de badkamer, en die staat ook op de nominatie om als eerste aangepakt te worden. Verdachten:
- Dodgy kitwerk bij zowel het bad als de douche. Ik zie geen lekken, maar wie weet?
- Veel voegen in de douche hebben barsten, geen idee of voegen zoiets kunnen veroorzaken?
- Mini lekkage (haarscheur?) in de afvoer?
- ...
Idealiter sparen we nog een jaartje door om een goede badkamer te kunnen zetten, dus liefst geef ik nu geen duizenden euro's uit aan een oplossing. Anderzijds moet het natuurlijk wel aangepakt worden, want ik wil zelf natuurlijk niet naar een vochtplek kijken en ik wil ook de buren niet tot last zijn.
Wie weet raad?
Tjolk is lekker. overal en altijd.