2 posts na elkaar, sorry daarvoor, maar ik vond dat onderstaand verhaal een aparte post verdiende
@
CappieL Vroeg mij via PM hoe ik de werkbank ik de garage/schuur heb gemaakt. Vanwege de regen ben ik maar vroeg gestopt met klussen en had dus tijd om een epistel te typen. Voor @
CappieL en eventueel andere geïnteresseerden hier dan maar het hele verhaal....
Nog een keer de werkbank, voor wie 'm vergeten is:
Ik heb
hier een tekeningetje staan met een dwarsdoorsnede van hoe het geheel nu in elkaar zit, ik zal proberen om daar gelijk wat duiding bij te geven. Zoals jullie kunnen zien ben ik goed in klussen, maar blink ik pas echt uit in MS Paint
Ik heb alles gemaakt van resthout wat ik toevallig had liggen, behalve de dikke balken; die heb ik goedkoop kunnen kopen bij een houthandel die in sloophout doet.
Op de tekening zie je onderin de underlayment bakken, die ik
hier heb gemaakt. Ik heb toen poten van die dikke balken gemaakt, 2 sets van 2 bakken gemaakt waarbij ik de poten links en rechts ertegenaan heb geschroefd en wat reststukjes ertussenin om wat afstand tussen de bakken te creëren. Vervolgens de boel op z'n plaats gezet, dat zie je
hier.
Daarna de houten balken op lengte gezaagd en deze op het geheel gelegd. Hierbij heb ik met lijmtangen de boel flink strak tegen elkaar geklemd om daarna met lange schroeven van onderaf (maar ook een paar van bovenaf) de balken tegen de bakken aan te schroeven. Dat zie je
hier.
Daarna underlayment op maat gezegd en deze tegen de muur bevestigd, dat is
hier te zien.
Vervolgens moest ik met mijn MDF bakken bijna 4 meter overspannen en de platen zijn maar 2,44m lang. Ik heb dus 2 MDF (18mm) bakken gemaakt, waarbij ik (en zie daarvoor de 'bouwtekening') de achterplaat voor deze bakken korter heb gehouden dan de hoogte van het geheel. Vervolgens dit in z'n geheel bovenop de rand van de underlayment gezet die tegen de muur is bevestigd. Het hele gebeuren van MDF rust dus in de hele breedte op de underlayment. Vervolgens heb ik deze gefixeerd om door de achterplaat van de MDF bakken ook een aantal gaten te boren in de muur en deze vast te zetten. Het geheel kan zo dus nooit voorover kantelen en de draagkracht zit 'm in de underlayment platen eronder en niet in de schroeven+pluggen in de muur.
Hierna ben ik de boel gaan afwerken, kijk maar eens naar het verschil tussen
deze en
deze foto. Onder rond de bakken heb ik de boel afgewerkt met wat oude plinten + MDF 12mm, bovenaan heb nog een 'sierrandje' gemaakt van MDF 18mm. Ook heb ik hierbij de spots/verlichting aangesloten, de draden hiervan komen helemaal bovenop uit en deze lopen door een aantal slagvaste buizen naar het midden toe, waar ook de schakelaar is geplaatst. Hier heb ik helaas geen foto van, misschien maak ik die nog wel 'n keer
Vervolgens de boel gegrond...
Daarna de deuren gemaakt; omdat ik die bakken onderin de werkbank van rest underlayment heb gemaakt en omdat het niet 100% gelijk is heb ik 4 deurtjes + 4 strips gemaakt die ik vóóraf aan elkaar heb gezet met 3 scharnieren per deurtje+strip. Ik heb die deurtjes bewust wat groter gehouden dan de gaten waar ze voor moesten komen zodat ik het geheel er op kon schroeven waarbij er nergens meer een kiertje open staat. Resultaat daarvan kun je
hier zien.
Daarna nog een paar extra 'afwerklatten' geplaatst rondom de achterwand en m'n vriendin heeft het geheel afgelakt

Voorlopige eindresultaat is dus
hier te zien.
Ik moet nu nog knoppen op de deurtjes plaatsen en een aantal magneetsnappers erachter schroeven maar daar ben ik door andere projecten nog even niet aan toegekomen....