[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 101 Laatste
Acties:
  • 1.002.367 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-09 23:23
Roeligan schreef op maandag 12 juni 2017 @ 09:45:
Oude loungebank was kapot, dus even nieuwe in elkaar flansen. Kussens hergebruikt van de oude bank.

Kom ik er tijdens het schuren achter dat ik een DTS150 heb en vandaag komt er een zooi Ecotools schijven aan voor een 125 :+

Loungebank
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
[afbeelding]
Nice! Wat was je hier ongeveer voor kwijt als ik vragen mag?
Heb een overkapping besteld en daar moet natuurlijk ook nog een mooie loungeset onder komen te staan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

475 voor buizen + koppelingen en ongeveer 130 aan steigerhout (moest helaas aan gebrek aan voorraad en tijd bij de gamma halen ipv groothandel, anders ongeveer 90-100 aan hout)

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry23
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-09 22:16
Hallo,

Net een klushuis gekocht waar we de badkamer moeten verplaatsen en de afvoeren moeten verwijderen om plaats te maken voor ventilatiebuizen. Maar natuurlijk was er een verrassing toen we de aftimmering openhaalden. Asbest it is! Eerste plan is het zelf voorzichtig te verwijderen ivm de kosten.

Afbeeldingslocatie: https://drive.google.com/file/d/0B9vUp_3rg789bFU0VE05NUdHLUE/view?usp=sharing

https://drive.google.com/...USlRSdm8/view?usp=sharing

Dit zit dus in een nis tussen gemetselde muren en de meterkast (rechts). Stap 1 is dus de muur netjes afbreken (net zichtbaar onderin foto) En de afvoer rechts kan nog weg door zagen in het plastic gedeelte, maar:
- hoe krijg ik de grote (wc) afvoer zonder teveel stof in stukken?
- Zit de pijp normaal gesproken ook in de betonvloer waar de wc op staat? Want dan wordt het erg lastig verwijderen en moet een bedrijfje komen $$$.
- Zijn de verbindingen normaal gesproken los te wrikken?

Tips welkom! Harry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:12
Geen tips wat betreft asbest, maar wel qua elektra. Ik neem aan dat je die rommel ook gaat opknappen? De bruine plekken op de buis (waarschijnlijk gebogen door de klompen van Teun de Beun met de bedrading er al in) doen me vermoeden dat daar zwakke plekken zitten.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:40

Vliegvlug

Flight Simple

Vraagje over wat gaatjes boren in ongeveer 3mm dik RVS.

Het moeten 8mm gaten worden.
Wat ik al opgezocht heb is dat ik eerst moet voorboren, dat ik snijolie moet gebruiken, dat er speciale cobolt boortjes zijn die beter tegen hitte kunnen en waarvan de kop minder puntig is en dat je het toerental niet te hoog moet laten oplopen, dat je redelijk wat druk op de boor moet zetten en dat een kolomboor het beste werkt.

Een kolomboor heb ik niet maar de rest van de zaken heb ik aan voldaan. Om voor te boren gebruik ik een accuboor met 3mm cobolt boortje bij ongeveer 1000 toeren.
De definitive gaten met een 8mm cobolt boor bij ongeveer 450 toeren.

Ik heb nu een paar gaten gedaan maar vooral het voorboren gaat verre van soepel.
Als ik niet echt heel veel druk zet gebeurd er eigenlijk bijna niets.
Met veel druk gaat het stukken beter maar is de boor al 2x gebroken op 3 gaatjes.

De 8mm boor gaat wel goed want daar kan ik lekker op duwen want die breekt toch niet. >:)

Heb dus het gevoel dat ik toch iets fout doe met voorboren, maar wat. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 12:35
misschien voorboren met een centreerboor? Daar kan je harder op duwen dan een boortje van 3mm.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:14
Pak een 4mm boor om mee voor te boren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

leecher schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 08:05:
misschien voorboren met een centreerboor? Daar kan je harder op duwen dan een boortje van 3mm.
Zegt me niets maar ik ga er eens naar kijken of die er ook voor RVS zijn. Dank.
Raymond schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 08:07:
Pak een 4mm boor om mee voor te boren :)
Daar zat ik zelf ook al aan te denken maar las dat je beter niet te groot kon voorboren, was een mooie berekening voor in de verhouding tussen voorboren en uiteindelijk gat waar 2,8 uit kwam dus heb ik 3mm gepakt.

Maar aangezien dit ook niet opschiet kan ik het allicht gewoon testen op een gat. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:54
Misschien captain obvious, maar je boor draait wel de goede kant op? (rechtsom)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

ThinkPadd schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 08:41:
Misschien captain obvious, maar je boor draait wel de goede kant op? (rechtsom)
Dat had ik inderdaad niet bij de randvoorwaarden gezet maar dat doe ik wel. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Vraagje: We hebben een uitbouw waarvan de steen anders is dan de rest van het huis, het is ook nog eens geen mooie steen. Nou kwamen we op het idee om de uitbouw met zwarte rabatdelen te bekleden. Ik vraag me alleen af hoe je de bovenkant afwerkt, daar komt toch altijd water in bij regen (de uitbouw heeft een plat dak zonder overstek.)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Vliegvlug schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 08:18:
[...]

Zegt me niets maar ik ga er eens naar kijken of die er ook voor RVS zijn. Dank.

[...]

Daar zat ik zelf ook al aan te denken maar las dat je beter niet te groot kon voorboren, was een mooie berekening voor in de verhouding tussen voorboren en uiteindelijk gat waar 2,8 uit kwam dus heb ik 3mm gepakt.

Maar aangezien dit ook niet opschiet kan ik het allicht gewoon testen op een gat. :P
Die 3mm in een boormachine uit de losse pols ga je spijt van krijgen (lees: krak, g*dv*er, boortje vast), ask me how I know.

Pak maar 4mm of 5mm als start. Wel even met een centerpons het te boren plekje aanslaan.

[ Voor 0% gewijzigd door B-lex op 14-06-2017 09:23 . Reden: Oh wait, you already know Gewoon 5mm gebruiken als je zonder kolomboor in 3mm rvs wilt boren. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
harry23 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 22:21:
Hallo,

Net een klushuis gekocht waar we de badkamer moeten verplaatsen en de afvoeren moeten verwijderen om plaats te maken voor ventilatiebuizen. Maar natuurlijk was er een verrassing toen we de aftimmering openhaalden. Asbest it is! Eerste plan is het zelf voorzichtig te verwijderen ivm de kosten.

[afbeelding]

https://drive.google.com/...USlRSdm8/view?usp=sharing

Dit zit dus in een nis tussen gemetselde muren en de meterkast (rechts). Stap 1 is dus de muur netjes afbreken (net zichtbaar onderin foto) En de afvoer rechts kan nog weg door zagen in het plastic gedeelte, maar:
- hoe krijg ik de grote (wc) afvoer zonder teveel stof in stukken?
- Zit de pijp normaal gesproken ook in de betonvloer waar de wc op staat? Want dan wordt het erg lastig verwijderen en moet een bedrijfje komen $$$.
- Zijn de verbindingen normaal gesproken los te wrikken?

Tips welkom! Harry
Huis uit de jaren 70? Wij hebben precies dezelfde leidingen. Ook voor de ventilatiebuizen.
Slopen is niet zo moeilijk. Gewoon een beitel pakken en in zo groot mogelijke stukken meppen. Dat stuk wat in het beton zit is ook redelijk eenvoudig te verwijderen met een beitel, dan wel eerst even de onderkant afplakken zodat het stof niet overal terecht komt. Wat vanzelf los laat is mooi mee genomen.

Biet besparen op mondkapje(s). Na sloop de boel voorzichtig & goed aanvegen en dat stof bij de rest van de asbest doen. Als je daarna gaat stofzuigen ook de filters + zak bij de asbest doen.
En verder, het is *maar* asbest. Absoluut spul waar je een verschrikkelijke dood aan kan sterven, maar dat kan met roken, alcohol, uitlaatgassen e.d. ook.
Niet stiekem je asbest dumpen in een weiland trouwens, het storten van asbest is doorgaans supergoedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:15
thejoker80 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 09:20:
Vraagje: We hebben een uitbouw waarvan de steen anders is dan de rest van het huis, het is ook nog eens geen mooie steen. Nou kwamen we op het idee om de uitbouw met zwarte rabatdelen te bekleden. Ik vraag me alleen af hoe je de bovenkant afwerkt, daar komt toch altijd water in bij regen (de uitbouw heeft een plat dak zonder overstek.)?
Zoek eens op google naar muurafdekkers, dan kom je genoeg oplossingen tegen.

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

JP_S schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 09:53:
[...]

Zoek eens op google naar muurafdekkers, dan kom je genoeg oplossingen tegen.
ah tnx. Zoiets zit er (natuurlijk) wel op maar steekt denk ik niet ver genoeg uit als ik eerst rachels op de muur plaats en daar bovenop de rabatdelen. Ik zoek nog ff verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
thejoker80 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 10:21:
[...]

ah tnx. Zoiets zit er (natuurlijk) wel op maar steekt denk ik niet ver genoeg uit als ik eerst rachels op de muur plaats en daar bovenop de rabatdelen. Ik zoek nog ff verder.
Je moet dus een nieuwe muurdekker (aluminium) aanbrengen die over de rabatdelen heen valt. je kan die uiteraard in verschillende maten krijgen. Anders rot je achterconstructie weg.

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
thejoker80 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 09:20:
Eventueel Keimen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

JP_S schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 10:28:
[...]

Je moet dus een nieuwe muurdekker (aluminium) aanbrengen die over de rabatdelen heen valt. je kan die uiteraard in verschillende maten krijgen. Anders rot je achterconstructie weg.
daar was ik al bang voor. Het plaatsen van die afdekkers is wel een loodgieterswerkje toch (ivm lassen van de delen)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP_S
Volgens mij hoef je ze niet standaard te lassen, er zijn volgens mij verloopstukken aanwezig, het is wel belangrijk dat de aansluiting op het hoofdgebouw lood etc goed gebeurd. Ik zou dus even goed uitzoeken of je dit zelf kan.

http://www.roval.be/produ...urafdekkers_140708_LR.pdf

[ Voor 18% gewijzigd door JP_S op 14-06-2017 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na een ardige tijd meekijken zal ik hier ook maar een iets posten!

Het uiteindelijke plan is om een tuintafel met metalen onderstel en betonnen blad te maken. Maar voor het zover is ben ik begonnen met een bijzet tafeltje als test.

Het onderstel is een kubus van 49 X 49 X 29 cm. Het blad is 50 X 50 X +/- 5 cm

Foto is niet al te best maar bij meer resultaat zal ik een betere foto maken:
Bijzettafel beton

Ik ben nog wat aan het testen met het blad. Ik het al 3 X een blad gestort. 2 X met zandcement en 1 X met betonmortel (allebei van merk q-mix)

1e keer met zandcement: de bekisting afgekit en laten drogen. Toen gestort. Maar 2 hoeken braken af bij weghalen bekisting. De beton was ook poreuzer aan de randen waar de kit in de mal zat.

2e keer met zandcement: bekisting afgekit, ingespoten met bekistingsolie en daarna meteen gestort zonder kit te laten drogen. Blad als geheel beter maar naar de hoeken toe minder mooi als de eerste keer. Nu ook 3 hoekijzertjes in gedaan als bewaping maar je ziet in het blad waar ze zitten (niet de hoekijzers zelf maar de beton is daar dichter).

3e keer met betonmortel: Bekisting niet afgekit wel olijfolie in gedaan (niet hetzelfde als de bekistingsolie maar had even niks anders, weet het effect niet echt) geen bewapening.

De bekisting heb ik tot nu toe gemaakt van meubelpaneel. De grote mal voor de tafel wil ik straks van gelamineerd spaanplaat of evenuteel betonplex (als er meer gegadigde zijn voor zon blad)

Ik ben overgestapt op betonmortel omdat iemand die met beton werkt me vertelde dat het voor een grote tafel ( 200 X 100 ) steviger is. Maar ik zelf wil de bladen ook nog schuren (ik heb 3 diamant schuursponsen, 80, 200 en 400 geloof ik) en bij de betonmortel komen bij het schuren de steentjes aan het oppervlak en is het heel oneven. De zandcement kan ik mooi glad schuren.

Om de beton te behandelen ben ik aan het kijken naar zoiets als dit:
https://www.greensealsolutions.com/nl/sealer-oplossingen/cement-sealer/#toggle-id-3 Dit voeg je toe voor het storten.
of dit:
http://www.123vochtbestrijding.nl/zelf-beton-waterdicht-maken/#toggle-id-3 Hiermee behandel je het blad als het verder klaar is.

Iemand tips voor een betonnen blad? Ik wil het dus graag glad schuren. Welke beton kan ik het beste gebruiken (en waarom)?
En is er iemand bekend met de beton sealers?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:40

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Verwijderd schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 11:05:

Iemand tips voor een betonnen blad?
50x50x5 is toch gewoon een grote betontegel?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:10
Ik neem aan dat je zo'n groot oppervlak gaat wapenen?

Overweeg je het om het niet van massief beton te maken maar alleen de buitenzijde? En dan te vullen met lichter materiaal? Bij mijn zwager namelijk ooit zo'n massieve oplossing gemaakt (inclusief wat wapening) en die hangt behoorlijk door en is loodzwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-10 14:49

Stoffel

Engineering the impossible

Ik weet niet of het echt beton moet zijn, maar eventueel kun je het blad ook gewoon van een aantal lagen verlijmd plaatmateriaal maken voor de stevigheid en dan afwerken met zoiets:

https://www.betoncirecent...cire-pro-1-laags-systeem/

YouTube: Mortex

Ziet er ook uit als beton, kneiterhard en waterdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonoskar schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 11:30:
[...]

50x50x5 is toch gewoon een grote betontegel?
Dat zou kunnen, maar ik ga geen tafel van 2 X 1 meter maken van gewone betontegels. En om allerlei testen te storten van 2 X 1 M zie ik ook niet zitten. Vandaar het storten van de 50X50X4
Jannibal23 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 11:52:
Ik neem aan dat je zo'n groot oppervlak gaat wapenen?

Overweeg je het om het niet van massief beton te maken maar alleen de buitenzijde? En dan te vullen met lichter materiaal? Bij mijn zwager namelijk ooit zo'n massieve oplossing gemaakt (inclusief wat wapening) en die hangt behoorlijk door en is loodzwaar.
Ja wapenen met betonnet. Alleen de buitenzijde is wel moeilijk als je echt een mal wil maken waar randen aan zitten. Eventueel wel al gedacht aan 1e laag beton storten, daarna voor de rest vermengen met hydrokorrels. Dat schijn ook wel te werken om het gewicht laag te houden.

Maar we hadden berekend dat een blad van 200 X 100 X 5 uitkomt op 120 kilo. Wat op zich nog wel te doen is. Er komen 2 poten onder die niet helemaal aan het einde van de tafel staan waarschijnlijk, dus altijd minder dan 2 meter. Denk je echt dat doorhangen een probleem gaat worden?
Stoffel schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 12:00:
Ik weet niet of het echt beton moet zijn, maar eventueel kun je het blad ook gewoon van een aantal lagen verlijmd plaatmateriaal maken voor de stevigheid en dan afwerken met zoiets:

https://www.betoncirecent...cire-pro-1-laags-systeem/

YouTube: Mortex

Ziet er ook uit als beton, kneiterhard en waterdicht.
Moet niet per se, maar wil hierna nog meer dingen met beton gaan proberen (niet alleen rechte vormen maar ook kleinere silliconen malletjes). En dat mortex ziet er uit als heel veel meer werk, en ook duurder in materiaal (ervan uitgaande dat ik mijn mal een paar keer ga gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
Het viel ons toen tegen. Formaat was ongeveer vergelijkbaar, geloof dat die tafel 220 cm lang was.

Als ik het nog een keer zou doen zou ik het inderdaad in 2 lagen doen. Eerst cm of 2 over hele oppervlakte, dan vervolgens iets van een polystyreen plaat (of iets dergelijks, iets wat ik vroeger als klein kind piepschuim noemde zeg maar ;) ) van 190 x 90 x 3 en de rest opvullen met een tweede laag.

Uiteraard allerlei varianten te bedenken, de een wat steviger (en zwaarder) dan de ander..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:42
Verwijderd schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 12:16:
[...]
Maar we hadden berekend dat een blad van 200 X 100 X 5 uitkomt op 120 kilo.
[...]
200 x 100 x 5 is 100 dm3, beton weegt tegen de 2,2 - 2,5 kg/dm3 dus dat is 220 - 250 kg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

B-lex schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 09:22:
[...]

Die 3mm in een boormachine uit de losse pols ga je spijt van krijgen (lees: krak, g*dv*er, boortje vast), ask me how I know.
Zo ging het inderdaad wel ongeveer ja :o
Gelukkig niet vast geslagen.
Daarna gewoon met het halve boortje doorgegaan, ging een stuk beter want een stuk korter maar uiteindelijk brak die ook weer.
Pak maar 4mm of 5mm als start. Wel even met een centerpons het te boren plekje aanslaan.
Deukje ponsen had ik voor de 3mm ook al gedaan.
Ga nu inderdaad maar over op 4 mm en als dat niet lukt 5.
3 mm is blijkbaar alleen voor een kolomboor weggelegd. Die komt er nog wel een keer maar niet vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
@Verwijderd Nog een tip, gebruik een schuurmachine op de bekisting tegen de luchtbellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

JP_S schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 10:45:
Volgens mij hoef je ze niet standaard te lassen, er zijn volgens mij verloopstukken aanwezig, het is wel belangrijk dat de aansluiting op het hoofdgebouw lood etc goed gebeurd. Ik zou dus even goed uitzoeken of je dit zelf kan.

http://www.roval.be/produ...urafdekkers_140708_LR.pdf
Top! Duidelijke instructie ook, tnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jannibal23 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 12:59:
Het viel ons toen tegen. Formaat was ongeveer vergelijkbaar, geloof dat die tafel 220 cm lang was.

Als ik het nog een keer zou doen zou ik het inderdaad in 2 lagen doen. Eerst cm of 2 over hele oppervlakte, dan vervolgens iets van een polystyreen plaat (of iets dergelijks, iets wat ik vroeger als klein kind piepschuim noemde zeg maar ;) ) van 190 x 90 x 3 en de rest opvullen met een tweede laag.

Uiteraard allerlei varianten te bedenken, de een wat steviger (en zwaarder) dan de ander..
Kan wel, als is bewapening voor die 2 cm laag wel lastig volgens mij. En ik vind het niet echt een optie dat er een schuimplaat onder in mijn tafel zit. Ook is de bedoeling om de poten aan de onderkant met pluggen in de beton te maken, dan zit dat schuim ook in de weg.
wagenveld schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 13:36:
@Verwijderd Nog een tip, gebruik een schuurmachine op de bekisting tegen de luchtbellen :)
Die kende ik al 8) Maar ik heb tot nu toe nog niet het idee gehad dat dat het verschil maakte. Zeker bij een grote mal lijkt het me lastig met zon schuurmachine dus ik wil bij de kleine vanaf nu ook zoveel mogelijk zonder proberen en het gewoon oplossen door te tikken / schudden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-10 11:59
Voor ons nog te bouwen nieuwbouwhuis willen we graag een gipsen muurtje in de gang laten vervangen door een (houten) frame met hierin glas. Er komt geen deur oid in, het is puur om extra licht in de woonkamer te trekken en de keuken een ruimtelijker gevoel te geven. Heeft iemand enig idee waar we qua kosten aan moeten denken als we bijvoorbeeld 2 meter muur willen vervangen met een constructie zoals deze?

Afbeeldingslocatie: https://www.aaglas.nl/Uploaded_files/Albums/Glazendeuren/glazen-deur-stalen-frame-gesloten-a-a-glashandel.8fb349.JPG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:46

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 11:05:
Iemand tips voor een betonnen blad?
Ik heb mijn keukenbladen destijds gemaakt van beamix lichtgewicht beton. Scheelt zo'n 30 procent gewicht...

Ik zou het blad niet te dun maken, dan heb je alleen maar meer kans op scheuring, en je hebt kans dat je de wapening er doorheen gaat zien.

Ik heb destijds ook gewoon meubelpaneel gepakt als bekisting, randjes gekit, en de bekisting ingespoten met siliconenspray. Als wapening gewoon een vlechtscherm gepakt voor in de tuin. Ging perfect...

Question Mark in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 2"

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jordymt
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 27-09 19:10
BertP schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 19:00:
Voor ons nog te bouwen nieuwbouwhuis willen we graag een gipsen muurtje in de gang laten vervangen door een (houten) frame met hierin glas. Er komt geen deur oid in, het is puur om extra licht in de woonkamer te trekken en de keuken een ruimtelijker gevoel te geven. Heeft iemand enig idee waar we qua kosten aan moeten denken als we bijvoorbeeld 2 meter muur willen vervangen met een constructie zoals deze?

[afbeelding]
Er zijn nauwelijks prijzen te vinden op het internet, maar deze aanbieder heeft er wel wat richtprijzen bij staan;
http://www.stalendeurenhu...schuifdeuren#.WUF1lmjyiUk

Voor de rest kun je beter offertes opvragen, dan krijg je toch een betere indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 21:06

breinonline

Are you afraid to be known?

Vliegvlug schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 08:03:

Wat ik al opgezocht heb is dat ik eerst moet voorboren, dat ik snijolie moet gebruiken, dat er speciale cobolt boortjes zijn die beter tegen hitte kunnen en waarvan de kop minder puntig is en dat je het toerental niet te hoog moet laten oplopen, dat je redelijk wat druk op de boor moet zetten en dat een kolomboor het beste werkt.

Een kolomboor heb ik niet maar de rest van de zaken heb ik aan voldaan. Om voor te boren gebruik ik een accuboor met 3mm cobolt boortje bij ongeveer 1000 toeren.

Ik heb nu een paar gaten gedaan maar vooral het voorboren gaat verre van soepel.
Met veel druk gaat het stukken beter maar is de boor al 2x gebroken op 3 gaatjes.

De 8mm boor gaat wel goed want daar kan ik lekker op duwen want die breekt toch niet. >:)

Probeer eens een nog lager toerental, in metaal moet je verspanen en dan lijkt 450 toeren me nog te hoog.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Laatst online: 13:00

[afbeelding]
Heel vet! Ga zulke deuren bestellen voor de nieuwbouw woning. 180cm x 260cm. De prijs is ruim 3K, goed te doen. Veel bedrijven zitten een stuk hoger. PM me maar als je het bedrijf wilt weten. Ze zitten in Barneveld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Vliegvlug schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 08:03:

In hoeveel stappen was je van plan om voor te gaan boren? Ik gebruik zelf meestal verhoudingen van rond de √2 per stap. Dus dan zou je kunnen beginnen met 4 mm, dan 5,5 mm en als laatste 8 mm. Maar als je boormachine 13 mm in mild staal kan boren (vrijwel alle goede boormachines vanaf 700W kunnen dat wel), dan kan je zelfs in de sterkste staallegeringen waar je nog boortje voor kan vinden (HSS-Co van Heller gaat tot 1000 N/mm2, Metabo tot 1100 N/mm2) wel beginnen met 5,5 mm zonder problemen. Voor 5,5 mm zit je rond de 1000 rpm sowieso wel goed, voor 8 mm zou je dan rond de 700 rpm moeten gaan zitten (ter vergelijking, voor dezelfde randsnelheid kom je voor 3 mm rond de 1850 rpm uit). Hoger dan dat zou ik niet doen, want uit de losse pols is het lastig om voldoende feed te hebben zonder het boortje te breken, waardoor je sneller je boortje verbrand, zelfs met snijolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Er staat toch [DIY] in de topictitel? Dan zijn kosten toch gewoon materiaalkosten? Lijkt me niet zo heel lastig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

breinonline schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 19:46:
[...]

Probeer eens een nog lager toerental, in metaal moet je verspanen en dan lijkt 450 toeren me nog te hoog.
Kid Jansen schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 23:29:
[...]

In hoeveel stappen was je van plan om voor te gaan boren? Ik gebruik zelf meestal verhoudingen van rond de √2 per stap. Dus dan zou je kunnen beginnen met 4 mm, dan 5,5 mm en als laatste 8 mm. Maar als je boormachine 13 mm in mild staal kan boren (vrijwel alle goede boormachines vanaf 700W kunnen dat wel), dan kan je zelfs in de sterkste staallegeringen waar je nog boortje voor kan vinden (HSS-Co van Heller gaat tot 1000 N/mm2, Metabo tot 1100 N/mm2) wel beginnen met 5,5 mm zonder problemen. Voor 5,5 mm zit je rond de 1000 rpm sowieso wel goed, voor 8 mm zou je dan rond de 700 rpm moeten gaan zitten (ter vergelijking, voor dezelfde randsnelheid kom je voor 3 mm rond de 1850 rpm uit). Hoger dan dat zou ik niet doen, want uit de losse pols is het lastig om voldoende feed te hebben zonder het boortje te breken, waardoor je sneller je boortje verbrand, zelfs met snijolie.
Oké, de een zegt 400 de ander 700 voor de 8mm. :+

Ik gebruik een accuschroefboor (Makita DHP480) en kan de toeren dus niet op een bepaald aantal instellen. Voor de 8mm heb ik hem in de lage toerenstand gezet en die gaat volgens de specs tot 450 rpm. Dat ging best goed, kreeg redelijk grote spaanen en soms zelfs ook nette krullen en ging me daarbij snel genoeg.

Probleem is echt de 3mm voorboren.
Heb niet het idee dat de accuboor het probleem is, kan ook mijn bedraade boor gebruiken maar die is toch een stuk lomper.

Om terug te komen op de vraag, ik wil de gaten in 2 stappen boren. Leek me wel voldoende eigenlijk.

Gebruikte deze boortjes: 3mm cobalt boor geslepen

Maar ga daar dan nu de 4mm variant van halen.
5mm breekt natuurlijk nog minder snel maar kan me voorstellen dat het daarmee lastiger boren is omdat er meer materiaal moet worden weggehaald en dat de 8mm meer wegloopt in een groter gat waardoor je kans loopt om uiteindelijk een ovaal gat te krijgen.
Of is dat ongegrond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Tja, blijft lastig om op afstand te beoordelen natuurlijk :p Voordeel van een accuboor is dat je door middel van de knop meer of minder 'gas' kan geven. Ik denk dat je toch op basis van gevoel dan de juiste snelheid moet zien te vinden.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:11

Jelte,89

Woodworking

Nog even over dat beton gebeuren... Aantrillen met een platte beitel in de klopboor werkt ook perfect!

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Wackmack schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 23:00:
[...]

Heel vet! Ga zulke deuren bestellen voor de nieuwbouw woning. 180cm x 260cm. De prijs is ruim 3K, goed te doen. Veel bedrijven zitten een stuk hoger. PM me maar als je het bedrijf wilt weten. Ze zitten in Barneveld
Wij willen liever geen deuren maar alleen een frame + glaswand. Ik vermoed dat een stalen constructie de mooiste oplossing is maar wellicht dat we vanuit het budget ook wel kiezen voor een oplossing waarbij de constructie van hout is. Thanks voor de info in ieder geval! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Syndroom
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-08 09:36
BertP schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 08:57:
[...]

Wij willen liever geen deuren maar alleen een frame + glaswand. Ik vermoed dat een stalen constructie de mooiste oplossing is maar wellicht dat we vanuit het budget ook wel kiezen voor een oplossing waarbij de constructie van hout is. Thanks voor de info in ieder geval! :)
wij zitten met een raam dat open kan + klikstand van 150x150 voor €800.
dus als je het mij vraagt is een glas van 2x2.5 (of in 2 stukken) met gewoon een vast frame niet heel gek duurder.
Bij belisol even navragen en op 10minuten heb je prijs..

Wat je zelf doet, heb je toch maar mooi zelf gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-10 23:17

[afbeelding]
Heb je al eens naar dit soort oplossingen gekeken, als er geen deur/raam o.i.d. in hoeft te zitten is dit best wel een mooie oplossing. https://www.glasdiscount.nl/glazen-kantoorwanden-op-maat
En als je je afvraagt hoe breekbaar dat is... je kan er met een bureaustoel tegenaan vallen, geeft een enorme klap, resultaat een klein krasje/veegje op het oppervlak (en een tekst als in auuuwww).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Syndroom schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 10:22:
[...]

wij zitten met een raam dat open kan + klikstand van 150x150 voor €800.
dus als je het mij vraagt is een glas van 2x2.5 (of in 2 stukken) met gewoon een vast frame niet heel gek duurder.
Bij belisol even navragen en op 10minuten heb je prijs..
Hebben jullie dit bij Belisol afgenomen? Ik zal ze een berichtje sturen om meer info op te vragen, thanks!
BMW_Gizzmo schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 10:34:
[...]

Heb je al eens naar dit soort oplossingen gekeken, als er geen deur/raam o.i.d. in hoeft te zitten is dit best wel een mooie oplossing. https://www.glasdiscount.nl/glazen-kantoorwanden-op-maat
En als je je afvraagt hoe breekbaar dat is... je kan er met een bureaustoel tegenaan vallen, geeft een enorme klap, resultaat een klein krasje/veegje op het oppervlak (en een tekst als in auuuwww).
Nog niet over nagedacht maar lijkt mij dat dit ook een prima optie kan zijn. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Huis gekocht ,alles top. Tot je wilt gaan douchen en constateerd dat de straal wel heel waardeloos is. Wasbak heetwater kraan open, en ja hoor een pis straaltje. Moet zeker 8 liter per minuut op temperatuur zijn, denk nog geen 2.

Ik naar zolder om te controleren hoe open de doorstroombegrenzer staat. Dit ding op een Nefit

Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/014481/files/027624763/nefit-doorstroombegrenzer-73656-7099534.jpg

En ja hoor ramvast, heb dat al paar keer gehad in mijn vorige huis. Is een pruts ding en expres zo kut ontworpen door Nefit. Ding kost 70 euro haha.

Ding er tussen uit en ja hoor helemaal dicht gedraad daardoor dat pis straaltje. Helaas speciale Nefit sluitingen, dr af geslepen en zelf verbindingstukjes gemaakt en er een normaal kogelkopkraan er tussen, die rotten tenminste niet vast.

En ja hoor rete harde straal uit de douche, zalig tot ik de kraan helemaal open zet. Een trilling door het hele huis van zolder tot de woonkamer. Meteen alles uit gezet. Koudwater aanvoer leiding losgegooid, die stond onder strakke spanning op de ketel. Geen idee welke lutser dit aangesloten heeft. Nieuw stuk leiding gemaakt zodat er geen spanning meer op staat en probleem weg.

Dus iemand heeft dit ooit geconstateerd tussen 2006 en nu, toen is de nieuwe ketel gemonteerd. En heeft dus het kraantje volledig dicht gedraaid. In die 10 jaar is er jaarlijks een nefit erkende monteur geweest en nooit heeft die dit kraantje bewogen. Of wel en geconstateerd dat de leiding extreem begon te klapperen en meteen weer dichtgedraaid.

Zo ik kan weer lekker in rust douchen iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:46
sugarlee89 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 21:06:
Huis gekocht ,alles top. Tot je wilt gaan douchen en constateerd dat de straal wel heel waardeloos is.
Ha, ik had de verkoopmakelaar op de kast omdat ik de kranen open zetten bij een bezichtigen van een huis :P Er waren nog meer bezichtigingen en dan moest hij gaan poetsen was zijn argument.

Duurde meer dan 1 min voor er lauw water uit de kraan kwam en de druk was ook niet echt top te noemen.
Moest dus ook zeker iets gebeuren met de ketel.

Huis niet willen en kunnen kopen omdat een andere partij direct overboden had op de vraagprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Ja met kijken ook wel ff aan de kraan gezeten. Maarja daar laat ik een huis niet voor gaan. Als t niks was geworden hing er nu een andere cv.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10 22:59

Illusion

(the art of)

Vliegvlug schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 08:04:
[...]

[...]

Oké, de een zegt 400 de ander 700 voor de 8mm. :+

Ik gebruik een accuschroefboor (Makita DHP480) en kan de toeren dus niet op een bepaald aantal instellen. Voor de 8mm heb ik hem in de lage toerenstand gezet en die gaat volgens de specs tot 450 rpm. Dat ging best goed, kreeg redelijk grote spaanen en soms zelfs ook nette krullen en ging me daarbij snel genoeg.

Probleem is echt de 3mm voorboren.
Heb niet het idee dat de accuboor het probleem is, kan ook mijn bedraade boor gebruiken maar die is toch een stuk lomper.

Om terug te komen op de vraag, ik wil de gaten in 2 stappen boren. Leek me wel voldoende eigenlijk.

Gebruikte deze boortjes: 3mm cobalt boor geslepen

Maar ga daar dan nu de 4mm variant van halen.
5mm breekt natuurlijk nog minder snel maar kan me voorstellen dat het daarmee lastiger boren is omdat er meer materiaal moet worden weggehaald en dat de 8mm meer wegloopt in een groter gat waardoor je kans loopt om uiteindelijk een ovaal gat te krijgen.
Of is dat ongegrond?
Voorboren doe je in principe met de kleinste diameter die groter is dan de ziel van de grote boor. Die kan je met een schuifmaat opmeten

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Illusion schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 23:15:
[...]

Voorboren doe je in principe met de kleinste diameter die groter is dan de ziel van de grote boor. Die kan je met een schuifmaat opmeten
Ik moest eerst even opzoeken wat "de ziel van een boor" eigenlijk is. :)

Als ik thuis ben zal ik dat eens opmeten, van een 8mm boor zal het vast niet al te groot zijn dus als dat onder de 4mm is (en uitgaande van de plaatjes van de ziel verwacht ik niet dat de ziel de helft van de boordiameter beslaat) zal ik niet aan die vuistregel kunnen voldoen.
Maar wel weer wat geleerd dus bedankt voor de info!

Update:

De ziel bekeken maar die is maar heel klein, 1 á 1,5mm.

Heb vandaag ook de 4mm boor gehaald en dat gaat wel goed, daar waar de 3mm steeds brak.
Niet alleen is de boor minder breekbaar maar hoef er ook een stuk minder druk op te zetten en krijg nu mooie krullen! 8)
gat boren met rvs krullen

[ Voor 23% gewijzigd door Vliegvlug op 17-06-2017 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

Hoe zou je dit kunnen behandelen?
Kozijnen zijn van hout en wil ik graag overschilderen.
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/acz9xk.jpg

[ Voor 45% gewijzigd door Waterlelie op 18-06-2017 13:44 ]

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De boel eerst helemaal kaal maken en dan pas een nieuwe laag. Daar zitten al teveel lagen op zo te zien. De barsten die je ziet ga je ook weer krijgen als je er alleen een nieuwe laag overheen doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

@Waterlelie

Als je goed schuurt tot alle losse verlagen weg zijn (niet perse kaal), daarna de scheur "open" maakt (maak er een \_/ vorm van), afwerkt met geschikte flexibele houtvuller en de hoek voor het schilderen afkit met acrylaatkit, blijft die scheur wel weg.

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Nee, ik zou met een brede scherpe beitel er zoveel afsteken totdat alle oneffenheden weg zijn.
Daarna alles wat zacht is er met een beitel uitkappen.
Gaten eerst behandelen met houtrotstop.
Gaten vullen met 2 componentenmiddel of epoxy en naden vullen met waterbestendig acrylaatkit.
Daarna keurig overschilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Iemand ervaring over een wat langere periode met een vorstvrije buitenkraan?
Wil graag een buitenkraan aanleggen en heb zo'n vorstvrije (pijp door de muur, de eigenlijke afsluiter zit dan binnen) op het oog. Maar de recensies van zo'n VSH vorstbestendige kraan zijn vrij negatief. De trend die ik eruit haal is dat ze bij meerdere mensen na 2-3 jaar gingen lekken.

Is een Bonfix dan wellicht een beter alternatief?

Een simpel kogelkraantje gaat het niet worden, ik ben de uitgewezen persoon om zoiets vergeten af te sluiten bij een keertje nachtvorst :+

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 19-06-2017 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaanwezen
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:50
ThinkPadd schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:46:

Begin van het jaar de BONFIX gevelkraan gemonteerd, ziet er degelijk uit en lekt alleen na het sluiten van de kraan om het stuk leiding tussen de kraan en afsluiter leeg te laten lopen. Nog geen echte winter meegemaakt dus daar kan ik weinig over kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannibal23
Wij hebben nu zo'n 2 jaar een VSH vorstbestendige kraan in gebruik maar mijn ervaring is eigenlijk wel positief. Het nadruppen wat sebastiaanwezen beschrijft heeft de VSH ook, maar dit is gewoon een eigenschap, zodat er zoals gezegd geen water blijft staan.

Ik zal eens opletten komend jaar, ik begrijp dat dit de kritische periode is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
sebastiaanwezen schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:53:
[...]

Begin van het jaar de BONFIX gevelkraan gemonteerd, ziet er degelijk uit en lekt alleen na het sluiten van de kraan om het stuk leiding tussen de kraan en afsluiter leeg te laten lopen. Nog geen echte winter meegemaakt dus daar kan ik weinig over kwijt.
Bonfix werkt erg leuk als je je tuinslang altijd aangesloten laat hangen. Hij laat dan bij het dichtdraaien dat stuk leiding leeglopen en vanuit de slang krijg je nog een lading water omdat hij druk afbouwt. Op zich niet erg, maar je moet er wel even aan wennen :)

(en sorry voor @ThinkPad, ik heb geen 'lagere ervaring', want mijn buitenkraantje hangt er pas sinds maart...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat leeglopen snap ik (en de mensen in de reviews op Warmteservice ook denk ik), maar omdat ze het erover hadden dat hij na 2-3 jaar ging lekken :P

Zit alleen even te kijken hoe ik het ga aansluiten. Denk met tyleen door de kruipruimte en dan aftakken bij de keuken. Volledig in koper wordt wel wat duur denk ik :P En van tyleen kun je met de juiste koppeling ook zo naar koper knel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:16

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Dan wel even EA keerklep plaatsen op de plek waar je je leiding aftakt zodat het stilstaande water in de leiding naar je buitenkraan niet terug kan stromen naar je keukenkraan.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Wil graag een buitenkraan aanleggen en heb zo'n vorstvrije (pijp door de muur, de eigenlijke afsluiter zit dan binnen) op het oog. Maar de recensies van zo'n VSH vorstbestendige kraan zijn vrij negatief. De trend die ik eruit haal is dat ze bij meerdere mensen na 2-3 jaar gingen lekken.

Een simpel kogelkraantje gaat het niet worden, ik ben de uitgewezen persoon om zoiets vergeten af te sluiten bij een keertje nachtvorst :+
Nu 5 jaar de VSH. Probleem gehad dat hij niet meer opendraaide (althans, hij draaide wel maar er kwam geen water). Opengeprutst en een metalen ringetje extra in de constructie gezet. Werkt daarna prima, geen lekkage gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laank
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:17
We hebben hier ook een VSH kraan in gebruik, ongeveer 2,5 jaar nu.

Deze diende na 2 weken vervangen te worden omdat een van onze vrienden niet wist/doorhad dat dit type kraan leegloopt na het dichtdraaien.

Hij bleef dus draaien tot er geen water meer uitwam, en dus veel te vast kwam te zitten, daar kunnen de kranen (logischerwijs) niet zo goed tegen zo blijkt.

Ik kan me zo voor stellen dat als de kraan steevast iets te hard dichtgedraaid word, dat deze dan na verloop van tijd kunnen gaan lekken.

Verder geen enkele last van lekkages.

[ Voor 11% gewijzigd door Laank op 19-06-2017 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online

Hier 18 jaar ervaring met een kraan die op de bonfix lijkt :+
Het is inderdaad even wennen dat elke keer dat als je een vorstvrije buitenkraan dichtdraait er nog een kopje water uitkomt.
Ik vind hem niet zo soepel draaien maar verder nog nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ethnocentrix schreef op maandag 19 juni 2017 @ 17:47:
Dan wel even EA keerklep plaatsen op de plek waar je je leiding aftakt zodat het stilstaande water in de leiding naar je buitenkraan niet terug kan stromen naar je keukenkraan.
Goed punt. In zo'n VSH kraan zit volgens mij een keerklep, maar het stuk vanaf de aftakking naar de kraan toe (paar meter) is natuurlijk wel stilstaand water.

Denk dat ik maar gewoon zo'n VSH kraan (of iets gelijkends) haal en dan zien we het wel hoe lang hij het vol gaat houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
Ik wil bij ons thuis de PVC regenpijpen vervangen door zinken varianten. Iemand hier ervaring mee?

Ik ben er nog niet helemaal over uit hoe ik de volgende zaken aan moet pakken:
  • Hoe sluit je de zinkenpijp het beste op de PVC buis in de grond aan? Stukje boven de grond PVC afzagen en over dat laatste stuk de nieuwe zinken/stalen pijp? Zodat het zink niet in de grond zit, ik begreep namelijk dat het dan snel wegrot.
  • Is versteviging van de laatste 2 meter met een stalen ondereind nodig? Het is gewoon in de achtertuin, maar er lopen wel kleine kinderen rond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
Jannibal23 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 09:13:
Ik wil bij ons thuis de PVC regenpijpen vervangen door zinken varianten. Iemand hier ervaring mee?

Ik ben er nog niet helemaal over uit hoe ik de volgende zaken aan moet pakken:
  • Hoe sluit je de zinkenpijp het beste op de PVC buis in de grond aan? Stukje boven de grond PVC afzagen en over dat laatste stuk de nieuwe zinken/stalen pijp? Zodat het zink niet in de grond zit, ik begreep namelijk dat het dan snel wegrot.
  • Is versteviging van de laatste 2 meter met een stalen ondereind nodig? Het is gewoon in de achtertuin, maar er lopen wel kleine kinderen rond.
Ik heb geen directe antwoorden op je vragen, maar wel een tip: in diverse gemeentes krijg je subsidie als je je hemelwaterafvoer loskoppelt van het riool. Vaak een hoop gedoe, maar als je toch al leidingen wilt vervangen, dan is het misschien vrij eenvoudig te doen om in je achtertuin een plek te maken waar dat water kan bezinken. Hier in Nijmegen krijg ik 10 euro per vierkante meter dakoppervlak wat ik loskoppel.

En in zoverre is dat zelfs voor jouw vragen relevant, want je zit niet meer met je koppeling naar pvc in de grond. In hoeverre die versteviging nodig is, daarover kan ik helaas niets zinnigs zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
Hmm en dan iets van een regenton ofzo. Eens even over denken, nog niet bij stil gestaan. Dank voor je tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hier garages van buurman en mij aangesloten op de sloot. Moesten alleen nog wel de laatste 2 meter door gemeentegrond (groenstrook die niet onderhouden wordt), wat niet in goede aarde viel bij een van de achterburen (want op ruim een meter achter z'n gammele schutting langs). Achteraf blijkt wel waarom die mensen zo moeilijk deden: mijn voormalige buren hebben niet overal vrienden gemaakt hier in het dorp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand een tip of idee voor een vloertype in een geïsoleerde garage aan huis? De garage zal gebruikt worden als bijkeuken. Er komen een vriezer, wat voorraadkasten en kattenbakken te staan. De garage is te benaderen vanuit de woonkamer. Mijn motorfiets komt ook in de garage, en er is ruimte voor een werkbank waar een beetje hobby-matig geklust wordt.

In de woonkamer leg ik een redelijk dure PVC vloer vanwege vloerverwarming. In de garage vind ik dit eigenlijk zonde. Ik dacht zelf aan een goedkoop laminaatvloertje, maar dat is wellicht niet zo handig met een motorfiets.

Ik hoor graag tips of ideeën :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
Jannibal23 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 09:36:
Hmm en dan iets van een regenton ofzo. Eens even over denken, nog niet bij stil gestaan. Dank voor je tip!
Helaas, een regenton is geen afdoende infiltratievoorziening lees ik. Onze tuin is niet groot genoeg om het gewoon weg te laten lopen dus toch maar gebruik maken van de riolering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:00:
Iemand een tip of idee voor een vloertype in een geïsoleerde garage aan huis? De garage zal gebruikt worden als bijkeuken. Er komen een vriezer, wat voorraadkasten en kattenbakken te staan. De garage is te benaderen vanuit de woonkamer. Mijn motorfiets komt ook in de garage, en er is ruimte voor een werkbank waar een beetje hobby-matig geklust wordt.

In de woonkamer leg ik een redelijk dure PVC vloer vanwege vloerverwarming. In de garage vind ik dit eigenlijk zonde. Ik dacht zelf aan een goedkoop laminaatvloertje, maar dat is wellicht niet zo handig met een motorfiets.

Je moet er van houden, maar is een gietvloer geen idee? Als je dit combineert met een gietvloer in je woonkamer ipv PVC, dan valt het qua kosten misschien ook nog wel enigzins mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gietvloer vind ik heel mooi, maar is voor zover ik onderzocht heb een prijsklasse boven PVC. Een beetje kwaliteit gietvloer is al gauw 90 euro per m2 dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:00:

moet je de hele vloer nog storten? Dan zou ik een monoliet afgewerkte betonvloer nemen. Daar zou je zelfs nog vloerverwarming in kunnen toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:10:
Gietvloer vind ik heel mooi, maar is voor zover ik onderzocht heb een prijsklasse boven PVC. Een beetje kwaliteit gietvloer is al gauw 90 euro per m2 dacht ik.
Bij ons was de berekening 'hoe groter het oppervlakte, hoe lager de m2 prijs wordt'. Met een max uiteraard :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Beton storten en laten vlinderen. Wat het precies kost weet ik niet.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:56
Hier is het installatiebedrijf geweest om te kijken hoe ze de kabel voor de zonnepanelen gaan leggen. Nu willen ze deze kriskras door het huis (en in het zicht) waar ik niet zoveel zin in heb...

Probleem is dat er een badkamer tussen de meterkast en zolder zit. Dasr zit een brede Koof waar allerlei leidingen doorheen lopen. Die is al netjes afgewerkt en open breken is geen optie.

Naast de meterkast, Koof naar boven:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YwYM6hA.jpg

Badkamer met de brede Koof:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ULTPC6y.jpg

Boven waar de Koof uit komt op zolder:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cpaSdVK.jpg

Ik heb al een slappe trekveer van boven naar beneden proberen te krijgen via het kleine gaatje boven. Maar die krijg ik aan de onderkant er niet uit. Zou ook wel knap mikken zijn.

Iemand een tip om er toch een kabel(veer) door te krijgen? Beide vloeren zijn van keihard beton met kiezels, dus lastig om doorheen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:26
Je zou het met een lange dunne vliegerstok van een paar meter kunnen proberen om de kabel te trekken als de gaten ongeveer recht tegenoverelkaar zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Ik zou er inderdaad iets sterkers in steken. Als zo'n veer ergens achter blijft hangen dan krult 'ie op, als je iets stevigers erin steekt dan voel je duidelijk waar je blijft steken en kun je nog een beetje sturen.

Rondom de gasleiding lijkt me genoeg ruimte om een 16mm PVC-buis te laten zakken. Dat zou mijn eerste poging waarschijnlijk zijn.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ik heb ergens eens gezien dat men een leiding in een in gebruik zijnde rioleringsbuis deed :+
Creatieve oplossing voor mensen die geen geld hebben om een boorhamer te huren >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 21:39
* Hmmbob denkt aan de reclame dat groene stroom niets anders ruikt. Nu wel :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Waah schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 21:28:
Ik heb al een slappe trekveer van boven naar beneden proberen te krijgen via het kleine gaatje boven. Maar die krijg ik aan de onderkant er niet uit. Zou ook wel knap mikken zijn.

Iemand een tip om er toch een kabel(veer) door te krijgen? Beide vloeren zijn van keihard beton met kiezels, dus lastig om doorheen te komen.
Wat nog wel is wil lukken is een dun touwtje met een klein gewichtje (metselkoortje met een paar moertjes eraan) vanaf boven ruimschoots invoeren en dan beneden met de stofzuiger en smalle zuigmond proberen deze op te zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

/\ /\

Dat is inderdaad het idee met de grootste slagingskans. Dat kan je (zonder boutjes) ook doen als je tredraad uit een loze leiding is getrokken. Aan 1 kant een dun draadje en aan de andere kant een stofzuiger er op.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Bedankt voor alle tips! Ga even een poging wagen zodra ik straffeloos geluid kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:36

iMars

Full time prutser

Waah schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 09:05:
Bedankt voor alle tips! Ga even een poging wagen zodra ik straffeloos geluid kan maken.
9:00am geweest, dus het kan ;) :Y)

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Waah
iMars schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 09:16:
[...]

9:00am geweest, dus het kan ;) :Y)
Daar is de baby het niet mee eens :+

EDIT: en gelukt! Met veel prikken met een stugge veer eindelijk gelukt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tcm3JUBr0W1gswph0BrGqQkl/thumb.jpg

Ipcam om te kijken of die er al doorheen is.... En dan van boven op de telefoon kijken of ik raak heb geprikt. Na 5 minuten prikken was het raak... Maar trok ik hem eruit omdat de ipcam 2 seconden vertraging heeft 8)7

Maar paar minuten later was die er al door. Erg blij mee want dit scheelt me allemaal kabels door het huis heen.

[ Voor 59% gewijzigd door Waah op 21-06-2017 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Laatst online: 21:08
Vraagje, ik wil in een nis in ons huis graag een paar boeken planken ophangen van Douglas schaaldelen.
Nu zijn die schaaldelen behoorlijk aan de prijs als je (oven)gedroogd hout wil, maar voor vers hout is het goed te doen.
Dus ik vroeg mij af, aangezien het hout in de lengte waarschijnlijk nauwelijks krimpt (ik lees 0.1% her en der), hoe dom is het om gewoon vers hout te nemen? Als ze in de breedte iets krimpen kan ik ze gewoon weer tegen de muur schuiven (in de constructie een beetje rekening mee houden)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Waah schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 09:25:
Erg blij mee want dit scheelt me allemaal kabels door het huis heen.
Trek er meteen nog wat extra spul mee door naar boven. Zo'n beetje alles dat niet in een buis hoeft en wel nog door dat gat past.

Dus naast een XMVK-AS voor je omvormer (aannemende dat je die op zolder ophangt) zou ik er nog een extra XMVK-AS doorheen trekken voor whatever je in de toekomst wilt doen en meteen nog twee keer CAT6a of zo.

Kudo's voor de truc met je IP-camera trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

DRAFTER86 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 14:22:
hoe dom is het om gewoon vers hout te nemen? Als ze in de breedte iets krimpen kan ik ze gewoon weer tegen de muur schuiven (in de constructie een beetje rekening mee houden)...
Ik denk dat krimpen het minste probleem is. Krom trekken (of bol/hol gaan staan) is een veel groter probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:35
[...]

[afbeelding]

Ipcam om te kijken of die er al doorheen is.... En dan van boven op de telefoon kijken of ik raak heb geprikt. Na 5 minuten prikken was het raak... Maar trok ik hem eruit omdat de ipcam 2 seconden vertraging heeft 8)7

Maar paar minuten later was die er al door. Erg blij mee want dit scheelt me allemaal kabels door het huis heen.
Haha held, die IP Camera is wel goud!

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
dreamscape schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 14:36:
[...]

Trek er meteen nog wat extra spul mee door naar boven. Zo'n beetje alles dat niet in een buis hoeft en wel nog door dat gat past.
Goed dat je het zegt ja. Heb nu een ibternetkabel via de trap etc lopen. Zal meteen even een cat6e kabel bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:46

CodeIT

Code IT

dreamscape schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 14:36:
[...]

Dus naast een XMVK-AS voor je omvormer (aannemende dat je die op zolder ophangt) zou ik er nog een extra XMVK-AS doorheen trekken voor whatever je in de toekomst wilt doen en meteen nog twee keer CAT6a of zo.

Kudo's voor de truc met je IP-camera trouwens :)
Binnenshuis heb je geen aardscherm nodig. Scheelt weer wat dikte + euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Maar dan kun je tweeaderige kabel met AS gebruiken. Al is drieaderig zonder AS waarschijnlijk handiger inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:56

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Iemand een goedkoop adresje voor goede deursrangers? Om de deur tot 90 gr open te laten gaan, zodat het metselwerk beschermt blijft.
Ook zoek ik dezelfde kwaliteit voor zo'n pin die de deur op de grond vast klemt.
Ik vond dictator als merk maar dat is far above my budget.

Het gaat om 3 drangers en 2-3 deursroppers.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Laatst online: 14:42
sowieso voor loshangende kabel YMVK gebruiken. Liefst zelfdragend, maar een evt aardscherm helpt wel met dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
frankwopereis schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 19:26:
Iemand een goedkoop adresje voor goede deursrangers? Om de deur tot 90 gr open te laten gaan, zodat het metselwerk beschermt blijft.
Ook zoek ik dezelfde kwaliteit voor zo'n pin die de deur op de grond vast klemt.
Ik vond dictator als merk maar dat is far above my budget.

Het gaat om 3 drangers en 2-3 deursroppers.
Gerritse had er volgens mij vorige week 1 in de aanbieding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Nu online

Rubman

Retarded or just overjoyed!

[...]

[afbeelding]

Wat je misschien nu het beste kan doen is kijken of je er iets van een PVC buis o.i.d doorheen kan krijgen.
Dan kan je A. Makkelijk de kabel er doorheen trekken, B. Eventueel nog meer erdoorheen trekken en C. is het beter beschermd.

Verder kudos voor het gebruik van de IP cam _/-\o_

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Hier even een paar fotootjes van de dingen die ik aan het maken ben in m'n nieuwe huis...

Afbeeldingslocatie: https://huis.harriedelaat.nl/m38/thumbs/schuur.jpg

Slideshow van de werkbank in de schuur

Afbeeldingslocatie: https://huis.harriedelaat.nl/m38/thumbs/wasmachinekast.jpg

Slideshow van de wasmachine- en drogerkast

Afbeeldingslocatie: https://huis.harriedelaat.nl/m38/thumbs/ketelkast.jpg

Slideshow van de ketelkast

Ik hoor wel wat jullie ervan vinden :>

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat heb je nondejuu mooi gemaakt! Gewoon een rail bovenin met die schuifdeurtjes of?

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Zo, die wasmachineombouw heb ik even wat beter bekeken. Eigenlijk heel simpel, maar het is meer dan keurig uitgevoerd. Complimenten!

En daarnaast ben ik natuurlijk erg jaloers op je ruimte voor je werkplek. In een volgende woning moet ik ook zo iets kunnen realiseren. Een hoekje van net 2 meter ergens op zolder zoals ik nu heb schiet echt voor geen kanten op :(

[ Voor 46% gewijzigd door PaT op 22-06-2017 13:18 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
Wow, netjes hoor! Zo'n kast rondom wasdroger en wasmachine zit ook al tijden in mijn hoofd. Straks eens even de slideshow bekijken ervan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

PaT schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 13:14:
Zo, die wasmachineombouw heb ik even wat beter bekeken. Eigenlijk heel simpel, maar het is meer dan keurig uitgevoerd. Complimenten!
Joopieboy schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 13:03:
Dat heb je nondejuu mooi gemaakt! Gewoon een rail bovenin met die schuifdeurtjes of?
Dank! Voor de complimenten!

@Joopieboy Idd, daar zit een rail bovenin en rolwieltjes onder... Is een set van het merk 'Storemaxx' wat ze verkopen bij de Praxis en Gamma (en misschien ook andere bouwmarkten?). De rail kun je op maat zagen en dan is het gewoon monteren...
Jannibal23 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 13:15:
Zo'n kast rondom wasdroger en wasmachine zit ook al tijden in mijn hoofd. Straks eens even de slideshow bekijken ervan.
@Jannibal23 Is echt niet moeilijk, bij mij was het wat meer ellende omdat ik er geen achterwand heb ingebouwd; maar in feite is het niet anders dan een grote 'kist' bouwen en daar 2 schuifdeuren in... en alles netjes afwerken natuurlijk :>

Voor de liefhebbers, een slideshow van het huis zoals ik 't heb gekocht. Deze foto's komen van Funda O-)

[ Voor 19% gewijzigd door Harrie_ op 22-06-2017 13:59 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Pagina: 1 ... 28 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet voor luie zoekvraagjes.