ge-flopt schreef op maandag 28 november 2016 @ 09:06:
[...]
Ben al een paar weken aan het bedenken hoe ik een
Ikea Bertby kast horizontaal op kan hangen. Na wat gezoek kwam ik wel op een paar links die de kast gewoon tegen muur aanschroeven. Echter wil ik dat niet. Dit lijkt me dus een goede oplossing.
Nu heb ik wel een paar vragen:
- ik zal de bovenste "wig" aan de kast moeten vast zetten, echter zit hier een inkeping in om de achterwand vast te zetten, is hier een goede methode voor?
- De bovenste "wig" kan ik dus alleen op het houten gedeelte vast zetten, er is verder geen vast punt in de achterkant, kan dat?
- Welke dikte van plaat (denk zelf aan MDF), zou ik moeten gebruiken hiervoor?
Er komt niet veel gewicht in te staan (model wagens)
Als je de achterwand plaatst is de achterkant "vlak" op een paar mm na, het verschil kast achterwand kan je opvangen met uitvulplaatjes, de cleat schroef je vast in de rand (hart+voorboren) met genoeg schroeven.
Onderaan idem met een steunlat.
Je houdt wel een ruimte/gleuf over achter de kast als je geen lat zet op de zijkanten(huidige onder/bovenkant)
Bovendien moet je die latten schilderen.
Onzichtbaar kan ook.
De cleat schroef je in de kast, gelijk met de achterkant, op een lange binnenkant. Op de overige binnenkanten zet je ook een lat. Je maakt een frame eigenlijk gelijk met de achterkant.
De achterwand zaag je kleiner en net zo groot als de binnenkant van de Bertby, deze plak je op het frame aan de binnenkant. Zorg dat het precies past en grond evt de rand met wit(of kastkleur) zodat je geen kieren/naden hebt. Evt een net kitrandje kan ook maar dat is niet voor iedereen weggelegd.
Je kast wordt wel ca 22 (18 + 4 mm hardboard) mm ondieper, gerekend vanaf de achterkant als je latten van 18x44 gebruikt.
De latten schroef je door de hoogte (44) vast met schroeven die ca 10-15 mm in de kastwand komen. De cleat kan je evt vanaf de buitenkant vastschroeven als je de bovenkant niet ziet.
Een ring om de schroef voorkomt dat je de schroef in het hout trekt en door de wand heengaat.(als je schroeven hebt die bijna net zo lang zijn als lat+wanddikte)
De cleat van binnenuit vastzetten is iets trickyer, je zal eerst een vlak moeten maken voor een steunring dat iets dieper ligt dan de schuinte, maar verzinken kan ook, dan wel even de juiste schroeflengte meten en met de hand vastschroeven zodat de schroef niet door de wand gaat.
Bv een schroef van 4x55 geeft 11 mm schroeflengte in de wand, met ring ca 9mm, 4x60 geeft 16 mm in de wand, met ring 14. Dit is als voorbeeld, wel zelf even opmeten!
Met de ringen 5 of 6 mm kun je de exacte lengte van de schroef bepalen en evt extra ringen gebruiken als hij iets korter moet.
De gaten in de hoogte van de cleat en latten boor je 0,5 mm groter dan de schroefmaat zodat je ze aan kunt trekken op de wand, beetje witte PVA lijm voor extra stevigheid gebruiken. Gemorste lijm maak je simpel met water schoon.
Hout......
Wat je er mee zaagt
ligt aan het soort Japanse zaag.
Het zijn trekzaagjes. De snede is dun en fijn, je kunt heel makkelijk iets gelijk zagen (uitstekend latje, pen, deuvel) langs het vlak zonder dit te beschadigen. Het blad is ook heel buigzaam, je kunt makkelijk op moelijke plekken iets vlakzagen.
Doordat je trekt kan je rechter en preciezer zagen omdat het blad niet buigt zoals bij een standaard duwzaag.
Ooit had de Lidl ze ook voor weinig.
Vaak zijn ze zo bloedscherp dat je ook niet even per ongeluk de vertanding aan moet raken.
[
Voor 11% gewijzigd door
Teijgetje op 28-11-2016 14:11
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.