[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 101 Laatste
Acties:
  • 1.002.253 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:35
Dank voor de tips tot zover!

Ik ben geen echte klusser noch Tweaker, maar loop al een tijdje mee en genoeg gezien, gedaan en gelezen waardoor ik toch wel mag zeggen dat ik meer weet en kan dan de gemiddelde persoon.

Tapijt en resten eraf halen zal wel goed komen.
De nieuwe overzetstukken plaatsen zal ook niet zo heel moeilijk zijn. Gewoon even de tijd voor nemen.
Goed meten, goed zagen... Van boven naar beneden werken.

Het LED-setje van boven aansluiten zal me ook wel lukken. Ik ga echter geen kroonsteentjes gebruiken maar van die male/female plugs. En waarschijnlijk op 1 stuk doorboren om het spul aan de andere kant (trapkast) aan te sluiten.

Maar ik zit vooral een beetje met: Hoe werk ik dat spul het beste weg.
Ik kan natuurlijk alles onder de tredes wegwerken of in het hout frezen. Maar als er een iets stuk gaan, krijg ik het niet meer makkelijk vervangen.
Andere optie is de kabels via een gootje langs de trap laten lopen.
Ik moet het eens in real life zien om te kijken hoe dat staat. Maar liever heb ik het gewoon netter weggewerkt, zodat je dus zo weinig mogelijk ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Onze garage heeft op verschillende plekken een vochtige ondergrond​ (beton). Eerst dacht ik dat de verwarming leiding misschien zou lekken maar het blijkt ook vochtig in de andere hoeken waar geen enkele leiding loopt. Is het mogelijk dat het grondwater door het beton heen komt?

Ik heb geen idee hoe de garage destijds gebouwd is helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-09 16:23

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

ja dat is heel goed mogelijk..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:33
Aghanim schreef op zondag 19 maart 2017 @ 12:25:
Onze garage heeft op verschillende plekken een vochtige ondergrond​ (beton). Eerst dacht ik dat de verwarming leiding misschien zou lekken maar het blijkt ook vochtig in de andere hoeken waar geen enkele leiding loopt. Is het mogelijk dat het grondwater door het beton heen komt?

Ik heb geen idee hoe de garage destijds gebouwd is helaas.
Heb hetzelfde in m'n schuurtje (vrijstaand, halfsteens en betonvloer) maar deze is (weet ik van de vorige bewoner) gestort op zand, en zie dus ook als het flink geregend heeft of heel vochtige lucht dat er allemaal vochtplekken te zien zijn.
Het "probleem" lost zich wel sneller op als ik een kacheltje aanzet in de schuur, als in: het is nu droog maar de plekken zijn nog zichtbaar.

Dus grote kans dat bij jou hetzelfde is gebeurt/toegepast.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
In ons geval is het een inpandige garage maar deze lijkt niet tegelijkertijd met het huis (bouwjaar 1980) gebouwd te zijn. Is sowieso ook een stuk minder geïsoleerd.

Het is een garage van zo'n beetje 35m2 en op diverse plekken is vocht te zien doordat de zachtboard ondervloer daar nat is.

Zou dit in de zomer ook nog voorkomen? Ik twijfelde namelijk om een lekdetectie te laten doen maar nu het op meerdere afzonderlijke plekken voor komt begin ik grondwater te vermoeden. Als dat in de zomer daalt dan zou nieuw zachtboard droog moeten blijven.

[ Voor 7% gewijzigd door Aghanim op 19-03-2017 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:28

BCC

Ik heb zon 50 m2 folie nodig om mijn zolder isolatie van binnen af te sluiten. Ik lees dat ik hiervoor ook PÉ bouwfolie kan gebruiken, wat veel goedkoper is dan dampwerrndefolie. Klopt dit? Zo ja, wat voor tape kan ik hier het beste bij gebruiken?

[ Voor 60% gewijzigd door BCC op 19-03-2017 21:16 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:44

CeesKees

I rest my Kees

Tasma schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 21:50:
pfff.. paar maanden geleden had ik een idee. Onze vloer op zand was maar koud, laten we die gaan isoleren!

De vloer ligt op zand, en het plafond is al laag. Serieuze isolatie is alleen mogelijk door de vloer eruit te halen en zand uit te graven. Zo gezegd zo gedaan en 2 weken geleden ben ik begonnen met de vloer loszagen van de muren zodat enkele later gezette binnenmuren die op de vloer staan niet kapot gaan bij het slopen.

Vervolgens:
2,5 dag slopen, 16m3 aan puincontainers vol.
2 dagen zand scheppen en uiteindelijk is er 12m3 zand en 3m3 klei uit gegaan (en 3m3 zand terug).
Er achter gekomen dat het riool op 2 plekken gebroken is (al langdurig).. Dus riool vanaf de voorgevel tot achtergevel vervangen. 1,5 dag.
Er achter gekomen dat het riool van de bijkeuken -lager- ligt dan de oorspronkelijke en ook de nieuwe afvoer. Dus, dat geheel vervangen. 0,5 dag.
1 dag Vlak maken van de grond, aanwateren, wachten..
1 dag leidingen leggen, 2x nieuwe waterleiding door de grond (in mantelbuis), 2x gasleiding door de grond in mantelbuis (geel).
2 dagen isolatie leggen, veel zaagwerk. Folie, en dan XPS.
Paar dagen kwijt aan details, en een dag pauze gehad. 1 week vrij van werk genomen, dus de rest is naast werk gedaan.

En nu eindelijk klaar om de staalmatten te leggen en de vloerverwarming aan te brengen! Yay! Dat ga ik morgen doen.

Wij gaan van een betonvloer op zand (isolatie waarde nihil) naar een 18, en lokaal 20 (ivm egaliseren) cm XPS en dan 15-16cm betonvloer met vloerverwarming. Je merkt nu al een enorm verschil.

Zo veel XPS geeft een R van >=5.

Waarom zoveel? Kon een restpartij kopen van 18cm XPS tegen de prijs van 12cm XPS. Meteen op gesprongen.

Mijn tip aan mensen die iets vergelijkbaars willen gaan doen; ga verhuizen ;)
Mooi project..

Waarom niet afgegraven en opgevuld met schuimbeton met daarop de vloerverwarming als ik vragen mag?

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-09 21:51

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

BCC schreef op zondag 19 maart 2017 @ 19:47:
Ik heb zon 50 m2 folie nodig om mijn zolder isolatie van binnen af te sluiten. Ik lees dat ik hiervoor ook PÉ bouwfolie kan gebruiken, wat veel goedkoper is dan dampwerrndefolie. Klopt dit? Zo ja, wat voor tape kan ik hier het beste bij gebruiken?
T200 PE folie wordt gezien als dampremmend, niet dampdicht. De vraag is of je voor prijsverschil het risico wilt lopen dat je dakbeschot wegrot.
Als tape zou ik aluminiumtape gebruiken, dat is dampdicht.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:39
warcow schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 13:10:
Paar weken wat minder gedaan maar zal nu weer verder.

Wil mijn gestucte wanden van latex voorzien, zijn de volgende stappen goed?

1. Schuren oneffenheden
2. borstelen
3. Afnemen met warm water en ontvetter (sint marc kan wel?)
4. 2 lagen latex aanbrengen 20% verdund met water

Ik ga de latex aanbrengen met een wagner verfspuit, vandaar dat ik beide lagen 20% verdun. Volgens mij hoef ik bij verdunnen met water geen voorstrijk meer te gebruiken, dat klopt?
Ik heb nog zo'n wagner verspuit liggen... drama ding.. (die met de verfbak op de kop). Verdunnen geeft een zooitje, er in gieten nog meer en het spul op de muur spuiten... traag en lelijk...

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58

garriej

Ik las ondertieten.

Ik ben zelf op het moment niet aan het klussen, dat komt in oktober als het huis wordt opgeleverd. Toch wil ik jullie alle alvast bedanken voor de nuttige info die hier in het topic wordt geplaatst. Heb een hoop geleerd :) ik blijf voorlopig lekker even meelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik heb een schuine wand (gipsplaten) in de badkamer, hier hing eerst een haakje van het douchegordijn aan. Douchegordijn is nu vervangen door een glaswandje. Maar in de schuine wand zit nu een vrij groot gat, m'n duim past er doorheen.

Hoe krijg ik dat weer netjes dicht? Voor plamuren is het gat te groot, dat valt dan gewoon naar binnen denk ik.
Moet er ook niet te lang mee wachten om het dicht te maken denk ik, de vochtigheid zal geen goede invloed hebben op de gipsplaat.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 20-03-2017 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:49

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
ThinkPadd schreef op maandag 20 maart 2017 @ 08:54:
Ik heb een schuine wand (gipsplaten) in de badkamer, hier hing eerst een haakje van het douchegordijn aan. Douchegordijn is nu vervangen door een glaswandje. Maar in de schuine wand zit nu een vrij groot gat, m'n duim past er doorheen.

Hoe krijg ik dat weer netjes dicht? Voor plamuren is het gat te groot, dat valt dan gewoon naar binnen denk ik.
Moet er ook niet te lang mee wachten om het dicht te maken denk ik, de vochtigheid zal geen goede invloed hebben op de gipsplaat denk ik.
Optie 1 (hoewel je de schaal van de grootte iets moet aanpassen ;) ) :

Je kan gewoon een klein stukje gipsplaat door het gat steken en dan vastzetten aan weerskanten (door de plaat heen) ipv een dermate groot gat te maken als bovenstaand filmpje. Dat is alleen ter illustratie ;)

Optie 2:
Je moet een soort van hollewandplug idee hebben; een 'paraplu' die opengaat achter de plaat die je dan op wat voor manier dan ook kan verlijmen. Dan een kwestie van plamuren c.q gipsen en netjes afwerken.

[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 20-03-2017 09:03 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 12:23
utbone schreef op maandag 20 maart 2017 @ 08:38:
[...]

Ik heb nog zo'n wagner verspuit liggen... drama ding.. (die met de verfbak op de kop). Verdunnen geeft een zooitje, er in gieten nog meer en het spul op de muur spuiten... traag en lelijk...
Reviews waren toch wel redelijk zolang je het op de juiste manier doet. Die van mij kan ook gewoon direct vanuit de verfemmer de boel opzuigen en spuiten. Verdunnen met 20 % water moet ook wel gewoon lukken lijkt mij, mengen met de boormachine.

Is nu meer de vraag of ik de eerste laag gewoon 20% verdund kan aanbrengen op stuc of dat ik eerst alsnog moet voorstrijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Notna schreef op maandag 20 maart 2017 @ 09:02:
[...]

Optie 1 (hoewel je de schaal van de grootte iets moet aanpassen ;) ) :

[video]

Je kan gewoon een klein stukje gipsplaat door het gat steken en dan vastzetten aan weerskanten (door de plaat heen) ipv een dermate groot gat te maken als bovenstaand filmpje. Dat is alleen ter illustratie ;)

Optie 2:
Je moet een soort van hollewandplug idee hebben; een 'paraplu' die opengaat achter de plaat die je dan op wat voor manier dan ook kan verlijmen. Dan een kwestie van plamuren c.q gipsen en netjes afwerken.
Met zo'n gaasje zou makkelijkste manier zijn denk ik. Vervelende is alleen dat er stuc met structuur op zit en het dus wat meer werk is dan in het filmpje. Bedankt voor de tip, zal er binnenkort eens mee aan de slag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gyarnoc
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-09 15:00
Hallo klussers,

Ik heb in mijn jaren '70 woning een vliering met een schuin dak bekleed met, wat lijkt op, bitumen (ik ben absoluut geen expert). Het dak is niet geïsoleerd, dus dit wil ik graag gaan doen, en wel aan de binnenzijde.

De bitumen matten liggen volgens mij direct op het dakbeschot, waar ik vanuit de vliering tegenaan kijk. Ik ben van plan om tussen de horizontale gordingen verticale latten aan te brengen waarachter ik dan (zo dik mogelijk) glaswol matten met aan de binnenzijde dampremmende folie plaats.

Wat ik alleen niet weet, is of ik het dakbeschot eerst moet bekleden met een dampdichte folie om vochtproblemen te voorkomen. Kan iemand hier iets over zeggen? Of is er sowieso een betere oplossing te verzinnen? :) Het isoleren van de zoldervloer wil ik niet doen, omdat ik het klimaat op de vliering ook wat constanter wil houden in verband met de spullen die daar liggen opgeslagen.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Ethnocentrix schreef op maandag 20 maart 2017 @ 08:03:
[...]

T200 PE folie wordt gezien als dampremmend, niet dampdicht. De vraag is of je voor prijsverschil het risico wilt lopen dat je dakbeschot wegrot.
Als tape zou ik aluminiumtape gebruiken, dat is dampdicht.
Waar moet ik op googelen als ik zoek naar Dampdicht folie? Want dat levert op de een of andere manier bar weinig resultaten op. -- Oh nu natuurlijk wel :) : https://www.bouwfolieshop.nl/dampdicht/ Je zegt dus dat ik gewoon 129 euro moet uitgeven :)? En de T100? Ik heb de reflecterende eigenschappen namelijk niet nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door BCC op 20-03-2017 10:35 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Iemand een idee hoe ik Holonite dorpels het beste op maat kan zagen? Of even langs een tegelboer brengen om te laten slijpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:01
BCC schreef op maandag 20 maart 2017 @ 10:26:
[...]

Waar moet ik op googelen als ik zoek naar Dampdicht folie? Want dat levert op de een of andere manier bar weinig resultaten op. -- Oh nu natuurlijk wel :) : https://www.bouwfolieshop.nl/dampdicht/ Je zegt dus dat ik gewoon 129 euro moet uitgeven :)? En de T100? Ik heb de reflecterende eigenschappen namelijk niet nodig.
PE Folie ben ik zelf geen fan van, de doeken wil je strak gespannen hebben voor een goed resultaat, en dat lukt niet met PE folie (scheurt aan alle kanten)

Ik heb zelf ook de Miofol 125 AV gebruikt in het dak, het kost inderdaad wat maar het is wel verrekte gebruiksvriendelijk _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-09 19:02
ThinkPadd schreef op maandag 20 maart 2017 @ 08:54:

Moet er ook niet te lang mee wachten om het dicht te maken denk ik, de vochtigheid zal geen goede invloed hebben op de gipsplaat.
pur er in, drogen, afsnijden, tegenaan plamuren.
is de snelle doe het zelf moet goedkoop oplossing :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:42

Reinier

\o/

Of zoek op Youtube even naar dat filpmje van John Heisz (ibuildit.ca) waar hij expres een gat in z'n gipswandje mept om te laten zien hoe je het weer mooi dichttmaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 12:35
Denniz0229 schreef op maandag 20 maart 2017 @ 12:44:
[...]

pur er in, drogen, afsnijden, tegenaan plamuren.
is de snelle doe het zelf moet goedkoop oplossing :+
Wegens ervaring met pur achter gipsplaat raad ik deze oplossing sterk af :+
Bij gebrek aan steun achter een stukje gipsplaat heb ik een keer geprobeerd er een dot pur achter te spuiten. De boel kwam dusdanig ver naar voren dat het hele muurtje overnieuw mocht. Kon ik er meteen een fatsoenlijke steun achter maken dat dan weer wel :P

[ Voor 7% gewijzigd door leecher op 20-03-2017 13:28 ]

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Dit weekend heb ik een oude convectorput weggesloopt. De nieuwe put (Jaga Canal Plus) is iets kleiner dus ik wil de overgebleven ruitme dichtstorten met beton. Mijn plan was nu als volgt:
convectorput
(De oude vloer is een betonnen broodjesvloer)

Aangezien het gat van de oude put gezaagd was zijn de randen nogal glad. Moet ik die nog opruwen of voorbehandelen? Of hecht het nieuwe beton goed genoeg op het oude? Ik smeer de oude vloer van te voren nog even in met een 50%water 50% beton mengsel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Ik moest een keer een afzuiggat van 120mm dichtmaken in een gipsplaat. Ik heb gewoon een kort houten balkje door het gat gestoken (18x52mm), die vastgezet met twee gipsplaatschroeven. Vervolgens een cirkeltje uitgezaagd uit een andere gipsplaat, en die vastgezet op dat houten balkje. De naad plak je dicht met gips.
Ethnocentrix schreef op maandag 20 maart 2017 @ 13:30:
Moet ik die nog opruwen of voorbehandelen? Of hecht het nieuwe beton goed genoeg op het oude? Ik smeer de oude vloer van te voren nog even in met een 50%water 50% beton mengsel.
Voorbehandelen met voorstrijk, daarna beton erop.

[ Voor 35% gewijzigd door Widow op 20-03-2017 13:31 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Laatst online: 26-09 22:13

Jelte,89

Woodworking

BCC schreef op maandag 20 maart 2017 @ 10:26:
[...]

T100 is maar 30mµ dik (0.03mm) qua dampremming heb je ongeveer 200mµ nodig, De Miofol AV die Fabian noemt is een wat prijzige (maar uitstekende) folie inderdaad, De 125 S volstaat ook wel.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09:53
Ethnocentrix schreef op maandag 20 maart 2017 @ 13:30:
Dit weekend heb ik een oude convectorput weggesloopt. De nieuwe put (Jaga Canal Plus) is iets kleiner dus ik wil de overgebleven ruitme dichtstorten met beton. Mijn plan was nu als volgt:
[afbeelding]
(De oude vloer is een betonnen broodjesvloer)

Aangezien het gat van de oude put gezaagd was zijn de randen nogal glad. Moet ik die nog opruwen of voorbehandelen? Of hecht het nieuwe beton goed genoeg op het oude? Ik smeer de oude vloer van te voren nog even in met een 50%water 50% beton mengsel.
Die bovenste (2 m) bekisting is niet echt nodig.

Qua wapening, ga je die ook inboren? Het hoeft allemaal niet zo zwaar te zijn, het kan niet onafhankelijk van elkaar zakken o.i.d. dus rond 8 is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Potato42 schreef op maandag 20 maart 2017 @ 16:45:
[...]

Die bovenste (2 m) bekisting is niet echt nodig.

Qua wapening, ga je die ook inboren? Het hoeft allemaal niet zo zwaar te zijn, het kan niet onafhankelijk van elkaar zakken o.i.d. dus rond 8 is prima.
Misschien had ik dat erbij moeten vermelden, dit is een bovenaanzicht :) de lange kant moet ook wat smaller worden namelijk. De bewapening is ingeboord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09 07:25
warcow schreef op maandag 20 maart 2017 @ 09:06:
[...]

Reviews waren toch wel redelijk zolang je het op de juiste manier doet. Die van mij kan ook gewoon direct vanuit de verfemmer de boel opzuigen en spuiten. Verdunnen met 20 % water moet ook wel gewoon lukken lijkt mij, mengen met de boormachine.

Is nu meer de vraag of ik de eerste laag gewoon 20% verdund kan aanbrengen op stuc of dat ik eerst alsnog moet voorstrijken.
De meningen hierover verschillen nogal, ook onder de professionals. De een zegt je moet voorstrijk gebruiken de ander zegt geen voorstrijk maar verdunnen. Ik denk dat het niet veel uitmaakt. Als je voorstrijk gebruikt is het wel belangrijk die heel gelijkmatig aan te brengen. Eventuele zakkers blijf je namelijk door de latex zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Laatst online: 26-09 12:23
8
Skidmarks schreef op maandag 20 maart 2017 @ 18:13:
[...]

De meningen hierover verschillen nogal, ook onder de professionals. De een zegt je moet voorstrijk gebruiken de ander zegt geen voorstrijk maar verdunnen. Ik denk dat het niet veel uitmaakt. Als je voorstrijk gebruikt is het wel belangrijk die heel gelijkmatig aan te brengen. Eventuele zakkers blijf je namelijk door de latex zien.
Ja daar ben ik mij van bewust vandaar dat ik neig naar gewoon verdunnen omdat ik dat toch al moet doen voor de verfspuit.

Hoop wel dat de wand nu vlak genoeg is, als je druipers ziet dan zie je nu denk ik ook wel wat ribbels en zo die er in zitten. Sowieso alles van tevoren nog maar even vlak schuren denk ik. En wat daarna door de latex nog zichtbaar is: fuck it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Jelte,89 schreef op maandag 20 maart 2017 @ 16:18:
[...]
, De Miofol AV die Fabian noemt is een wat prijzige (maar uitstekende) folie inderdaad, De 125 S volstaat ook wel.
Bedankt! Dan heb ik nog 1 vervolg vraag: de bestaande dakkapel is als volgt geïsoleerd van buiten naar binnen: dakbedekking, hout, folie, glaswol, dampdichtfolie, groene houten platen, raveling. Dit hoeft dus niet geïsoleerd, maar aangezien er een douche inkomt vroeg ik me af of er geen dampremmend folie onder de raveling moet of ga ik dan juist damp opsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
BCC schreef op maandag 20 maart 2017 @ 21:17:
[...]

Bedankt! Dan heb ik nog 1 vervolg vraag: de bestaande dakkapel is als volgt geïsoleerd van buiten naar binnen: dakbedekking, hout, folie, glaswol, dampdichtfolie, groene houten platen, raveling. Dit hoeft dus niet geïsoleerd, maar aangezien er een douche inkomt vroeg ik me af of er geen dampremmend folie onder de raveling moet of ga ik dan juist damp opsluiten?
Vlak dak? Dan zou ik me eerder zorgen maken om dat glaswol wat er tussen zit
Daar zit nu juist het deel wat vocht vasthoudt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

BCC schreef op maandag 20 maart 2017 @ 21:17:
[...]

Dat veranderd wel eea, een badkamer is een vochtige ruimte, en dus klasse 3... dan zou ik dus wel de folie van Fabian toepassen, De AV (voorzien van een laag alu) deze heeft een hogere Dampremming (sd waarde van 1500 ofzo)

Damp opsluiten klinkt raar, maar is wel wat je moet doen... Deze damp verwijder je weer door te ventileren (raam open/afzuiging)

Een platdak constructie is vaak andersom: hier vind je wat meer info

Ik zorg dat ik de douche in de winter wat verwarmd heb, Om de condensvorming ietwat te beperken, pas als ik ga douchen gaat het raampje open en de afzuiging aan.

Nb. Niet geheel van toepassing, maar word nog wel eens vergeten! Isoleren is ventileren!

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Laatst online: 25-09 15:43
Medeklussers,

Hier een actieve lurker van dit topic die nu zelf voor een dilemma staat met het volgende:

Ik heb een badkamer van circa 6m2 met een houten vloer welke vervangen moet worden voor beton. De verdiepingsvloer bestaat uit balken van 7x19 cm met HoH afstand van 60cm. Ik heb reeds de bestaande vloer verwijdert en vervangen voor Lewis platen en deze vastgezet op de balken. Ik ben benieuwd of ik hiervoor zandcement kan gebruiken of ik hiervoor met een licht gewicht materiaal aan de gang moet.

Op internet lees ik dat een dergelijke vloer ongeveer 175kg per m2 draagkracht heeft. Zandcement weegt rond de 120kg per m2 en heb materiaal als Weber floor gezien welke ongeveer 95kg per m2 weegt.

Voordeel van zandcement is dat het makkelijker te bewerken is... vaster van vorm en daardoor is het afschot makkelijker te creëren. Nadeel is natuurlijk het gewicht.

Weber floor is wat vloeiender waardoor het mooi egaliseert en je al gauw waterpas zit, nadeel dan weer is dat het lastiger is om afschot te creëren.

Heeft één van jullie wel eens voor dezelfde beslissing gestaan en wat hebben jullie toen gedaan?
Is overigens de eerste keer dat ik een vloer ga storten dus dat maakt het allemaal extra spannend :)
Google geeft wel resultaten natuurlijk, maar echt iets specifieks kan ik niet vinden (of ik zoek niet goed)

[ Voor 5% gewijzigd door YaaD op 21-03-2017 12:58 ]

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 12:29

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

YaaD schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 12:57:
Heeft één van jullie wel eens voor dezelfde beslissing gestaan en wat hebben jullie toen gedaan?
Is overigens de eerste keer dat ik een vloer ga storten dus dat maakt het allemaal extra spannend :)
Google geeft wel resultaten natuurlijk, maar echt iets specifieks kan ik niet vinden (of ik zoek niet goed)
Ik heb toen gekozen voor lichtgewicht beton in plaats van zandcement. Beton kun je in een laag van 4-5 cm storten, zandcement moet volgens mij minimaal 8cm zijn. Afschot maken in beton is redelijk eenvoudig, ik heb eerst de vloer waterpas gestort, minus het gebied waar afschot moest komen. Dan een paar dagen later het afschot gestort.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
YaaD schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 12:57:
Medeklussers,

Jup, afgelopen weekend nog

Ook houten vloer / balken, gewicht is het grootste probleem
Ik heb voor Wedi gekozen, lichtgewicht schuimen platen

Afbeeldingslocatie: https://i1337.photobucket.com/albums/o678/FabianGTI/8B1115A5-88B5-4953-AD96-3945A6BDB03D_zpsvr1ix2h0.jpg

Kan je gewoon met tegellijm verlijmen met de ondervloer, gewicht? 10 kg per m² ofzo? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Laatst online: 25-09 15:43
FabianGTI schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 13:44:
[...]

Jup, afgelopen weekend nog

Ook houten vloer / balken, gewicht is het grootste probleem
Ik heb voor Wedi gekozen, lichtgewicht schuimen platen

[afbeelding]

Kan je gewoon met tegellijm verlijmen met de ondervloer, gewicht? 10 kg per m² ofzo? :+
Hoe bevalt dat materiaal? Is het makkelijk verwerkbaar? Is overigens de reden dat je voor Wedi gegaan bent het gewicht? Overigens wel duur materiaal zie ik. Kun je uitleggen hoe je dat aan de grond fixeert? Zet je dat vast met ankers ofzo?

bl44t

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FabianGTI
YaaD schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 13:49:
[...]

Hoe bevalt dat materiaal? Is het makkelijk verwerkbaar? Is overigens de reden dat je voor Wedi gegaan bent het gewicht? Overigens wel duur materiaal zie ik. Kun je uitleggen hoe je dat aan de grond fixeert? Zet je dat vast met ankers ofzo?
Gewicht was voor mij inderdaad de hoofdzaak, maar dat komt ook omdat ik een huis heb uit 1907 waar nog nooit de badkamer op de verdiepingsvloer heeft gezeten ;)
En dat gewicht is voor jou ook het probleem, je geeft zelf al aan dat de vloer 175 kg mag hebben en zandcement 120 kg is, maar dan mag je daarna niet meer je badkamer betreden tenzij je 55 kg weegt ;)
Daarnaast is een vloer op houten balken vaak toch iets flexibel, daar kan zandcement of beton niet goed tegen

Wedi is heel makkelijk verwerkbaar, ondanks dat de zwart laag bikkelhard is, kan je de platen gewoon op maat snijden met een stanleymesje
Bij mij liggen de platen op een houten ondergrond, kwestie van voorstrijken, tegellijm erop en de platen erop drukken, tussen de platen verlijmen met wedi kit/lijm, en je hebt een muurvast geheel wat helemaal waterdicht is en het eventuele bewegen van de balken op kan vangen :)

Gister heb ik nog bij de Warmteservice elektrische vloerverwarming van Magnum gehaald, deze hebben aangegeven perfect samen te werken met Wedi platen

Afbeeldingslocatie: http://partners.bouwformatie.nl/images/bouwnieuws/productnieuws/Magnum%20Heating/MAGNUM_Mat_MXC_VDE2014.jpg

Zoals je op de foto ook kan zien zijn de wanden bij mij van groene gipsplaten
In de natte cel (douchehoek) komt er tegen de wanden nog Schlüter Kerdi te zitten:

Afbeeldingslocatie: http://www.schlueter-systems.nl/p/cumulus/ss_prod_kerdikm_q_rdax_55.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xPhantom
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Ik heb een onbehandeld eiken blad die ik wil gebruiken om een bureau te maken. Is het voldoende om dit blad alleen te behandelen met olie? Of is het beter om het te behandelen met beits + lak?

Op google kon ik zo snel even niets vinden wat daadwerkelijk de verschillen en voor- en nadelen benoemt.

[ Voor 21% gewijzigd door xPhantom op 21-03-2017 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

xPhantom schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 17:43:
Ik heb een onbehandeld eiken blad die ik wil gebruiken om een bureau te maken. Is het voldoende om dit blad alleen te behandelen met olie? Of is het beter om het te behandelen met beits + lak?

Op google kon ik zo snel even niets vinden wat daadwerkelijk de verschillen en voor- en nadelen benoemt.
Ik kan Skylt van Rigostep aanraden. Dat is een matte PU beschermlak die echt zo goed als onzichtbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Voor een bureaublad is (vloer)olie ook mooi zat.
Op onze taekhoutentafels zit blank naturel oplosmiddelvrije (meubel)olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Hou je toevallig een worklog/blog bij Fabian?
Heb ongeveer eenzelfde huis en heb in de toekomst ook nog wel wat verbouwingen te gaan...

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nokiaan958GB schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 23:01:
Voor een bureaublad is (vloer)olie ook mooi zat.
Op onze taekhoutentafels zit blank naturel oplosmiddelvrije (meubel)olie.
Mag ik je vragen of de tafel daar nu echt donketder van wordt?

Want wij hebben doorleefde ('dingklik') teak meubelen, en willen die niet te donker als
we die onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Hij geeft aan dat het blank is... blank is meestal niet zichtbaar,

Maar wat je ook doet... altijd proefstukje proberen! (onderkant oid)

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Ik heb ook een teak houten tafel en daar ook blanke olie op gedaan. Tafel werd toch wel stuk donkerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

gyarnoc schreef op maandag 20 maart 2017 @ 09:49:
Hallo klussers,

Ik heb in mijn jaren '70 woning een vliering met een schuin dak bekleed met, wat lijkt op, bitumen (ik ben absoluut geen expert). Het dak is niet geïsoleerd, dus dit wil ik graag gaan doen, en wel aan de binnenzijde.

De bitumen matten liggen volgens mij direct op het dakbeschot, waar ik vanuit de vliering tegenaan kijk. Ik ben van plan om tussen de horizontale gordingen verticale latten aan te brengen waarachter ik dan (zo dik mogelijk) glaswol matten met aan de binnenzijde dampremmende folie plaats.

Wat ik alleen niet weet, is of ik het dakbeschot eerst moet bekleden met een dampdichte folie om vochtproblemen te voorkomen. Kan iemand hier iets over zeggen? Of is er sowieso een betere oplossing te verzinnen? :) Het isoleren van de zoldervloer wil ik niet doen, omdat ik het klimaat op de vliering ook wat constanter wil houden in verband met de spullen die daar liggen opgeslagen.

Bedankt!
Je hebt een zogenaamd 'koud dak'. Isoleren van binnenuit kan zeker, maar moet secuur gebeuren.
de bitumen aan de buitenzijde fungeert als dampdichte folie. Vocht dat in de isolatie komt, kan er dus niet meer uit wat uiteindelijk zal zorgen dat je dak wegrot.

Vandaar dat je moet zorgen dat er geen vocht in de isolatie kan komen. Dit kan door het geheel aan de binnenkant af te werken met dampdichte folie. van buiten naar binnen krijg je dus:
dakpan
bitumen
dakbeschot (hout)
isolatie (tussen de balken)
dampdichte folie

als je wilt afwerken met (bv) gipsplaten dan krijg je na de isolatie:
rachelwerk
dampdichte folie
gipsplaten

de dampdichte folie moet absoluut goed aansluiten. Dat betekent dat naden minimaal 10cm moeten overlappen, naden dichtplakken met aluminium tape. stukken waarbij je een overgang naar muur of hout krijgt kun je het best dichtplakken met speciale kit/lijm. bv. Den Braven Foliefix Spur (duur spul en het gaat nog hard ook met die tubes).

ivm condensvorming kun je het beste niet teveel lucht opsluiten, dus direct tegen het dak isoleren en niet pas vanaf de onderkant van de balken.

Behalve dat het secuur moet is het niet al te moeilijk, wel veel werk!
succes!

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gyarnoc
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-09 15:00
Bedankt voor je reactie!

Hmm, het lijkt er door dat koud dak toch op dat het allemaal wat minder makkelijk wordt dan gehoopt. Als ik er op zoek komen er eigenlijk drie opties naar voren: niet doen, wel doen met geventileerde spouw, en wel doen met de isolatie strak tegen het beschot (jouw optie).

Zie je heil in de optie met geventileerde spouw? Vanaf buiten wordt het dan (ik heb geen pannen): bitumen, dakbeschot, lucht, isolatie, folie. Op mijn zolder is het niet moeilijk om die luchtlaag naar de buitenlucht te ventileren, eventueel met wat gaatjes in de gordingen. Dit lijkt een makkelijkere oplossingen omdat alles dan wat minder secuur komt (het is een erg onhandige ruimte om te werken, de nok is ~1.60 m).

Ondertussen ga ik toch ook nog maar eens de vloerisolatieoptie overwegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

gyarnoc schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 13:46:
[...]

Bedankt voor je reactie!

Hmm, het lijkt er door dat koud dak toch op dat het allemaal wat minder makkelijk wordt dan gehoopt. Als ik er op zoek komen er eigenlijk drie opties naar voren: niet doen, wel doen met geventileerde spouw, en wel doen met de isolatie strak tegen het beschot (jouw optie).

Zie je heil in de optie met geventileerde spouw? Vanaf buiten wordt het dan (ik heb geen pannen): bitumen, dakbeschot, lucht, isolatie, folie. Op mijn zolder is het niet moeilijk om die luchtlaag naar de buitenlucht te ventileren, eventueel met wat gaatjes in de gordingen. Dit lijkt een makkelijkere oplossingen omdat alles dan wat minder secuur komt (het is een erg onhandige ruimte om te werken, de nok is ~1.60 m).

Ondertussen ga ik toch ook nog maar eens de vloerisolatieoptie overwegen...
ja, kan, een geventileerde spouw komt feitelijk neer op het zelfde principe als vloerisolatie: doordat je genoeg kan ventileren gaat het goed.

Ik heb zelf er ook lang over getwijfeld, uiteindelijk gedaan. Moet zeggen: een geisoleerd dak is natuurlijk geweldig! Ik hoop je niet te hebben afgeschrikt, ik zou het gewoon doen als ik jou was..

PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
Jelte,89 schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 23:34:
Hou je toevallig een worklog/blog bij Fabian?
Heb ongeveer eenzelfde huis en heb in de toekomst ook nog wel wat verbouwingen te gaan...
Nee, destijds hier wel in het topic mee begonnen, maar de betweterige Tweaker deed het een beetje de das om ;)
Ik heb natuurlijk wel overal foto's van gemaakt, leuk om terug te zien :9

Up next:
Zaterdag badkamer betegelen (doet een maatje van me) en ik ga in de woonkamer kijken of ik van de oude enkelglas kozijnen, dubbelglas kozijnen kan maken
Het idee is dat het oude (gedeeltelijk scheef gezakte O-) ) voor een gedeelte blijft staan, en daarin een nieuw frame wordt gemaakt

Boven zijn alle kozijnen geheel vervangen en meteen HR++ glas erin, de keuken heeft inmiddels ook HR++ glas erin (op eentje na, kozijn iets aangepast dus moet een nieuwe glasplaat bestellen :+ )

Tot nu toe alleen een bedrijf laten komen voor een nieuwe groepenkast, en Vitens voor een nieuwe waterleiding, de rest is allemaal custom made

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

FabianGTI schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 14:34:
[...]

Nee, destijds hier wel in het topic mee begonnen, maar de betweterige Tweaker deed het een beetje de das om ;)
Herkenbaar :)
Up next:
Zaterdag badkamer betegelen (doet een maatje van me) en ik ga in de woonkamer kijken of ik van de oude enkelglas kozijnen, dubbelglas kozijnen kan maken
Het idee is dat het oude (gedeeltelijk scheef gezakte O-) ) voor een gedeelte blijft staan, en daarin een nieuw frame wordt gemaakt
Je kunt natuurlijk ook de sponning wat verdiepen/recht maken en werken met opdeklatten, misschien niet het mooiste maar wel goedkoop..

Heb destijds het raam in het kozijn vervangen voor een dikker exemplaar... Ik had nog zo'n schuifraam idee, waarbij je de onderste helft omhoog kon schuiven... dat kan niet meer... maar ansich is er niets veranderd...

Wacht... heb daar wel een fototje van...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fRDtpwPOWrMZNmDjq9yuup3h/full.jpg

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:31
FabianGTI schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 14:34:
[...]

Dat ben ik dus in alle stress met de verbouwing vergeten. Heb wel voor en na foto's maar eigenlijk te weinig tussendoor foto's.

Verder, keurig bezig geweest met de verbouwing hoor. Teringwerk van gipsen al gehad dus? :o

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
Jelte,89 schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 15:28:
[...]

Herkenbaar :)

[...]

Je kunt natuurlijk ook de sponning wat verdiepen/recht maken en werken met opdeklatten, misschien niet het mooiste maar wel goedkoop..

Heb destijds het raam in het kozijn vervangen voor een dikker exemplaar... Ik had nog zo'n schuifraam idee, waarbij je de onderste helft omhoog kon schuiven... dat kan niet meer... maar ansich is er niets veranderd...

Wacht... heb daar wel een fototje van...

[afbeelding]
Ziet er wel netjes uit zo!
Ik ga dit weekend even een raam eruit halen (ze zullen zo langzamerhand wel denken dat ik een wietplantage heb met die ramen die er steeds uit gaan)
KillaZ schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 16:02:
[...]

Teringwerk van gipsen al gehad dus? :o
De slaapkamers zijn klaar, enkel nog de balken in de grote slaapkamer afkitten (en natuurlijk elektra en vloer erin)
De hal boven is gegipst maar nog niet geschilderd in verband met de badkamer en eventuele beschadigingen
En nu ben ik bezig in de woonkamer alles op te bouwen, dus ook weer isoleren, nieuwe elektra, nieuwe cv leidingen, nieuw plafond etc etc :)

Slaapkamers zijn nog best goed gelukt voor een stel beunhazen :)

Afbeeldingslocatie: https://i1337.photobucket.com/albums/o678/FabianGTI/DF3C2500-94F7-46A6-81FE-55DBAB70AB31_zpsxivj3cse.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i1337.photobucket.com/albums/o678/FabianGTI/7C8B9340-0C5B-4556-A62C-EA58DCC5BF0E_zpssu8nxwiq.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i1337.photobucket.com/albums/o678/FabianGTI/1D20199D-BF36-4AB9-AD34-2437B0B76DBC_zps4s4koas1.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:51
Hierbij trouwens nog even een projectje wat vorig jaar in het klustopic (deel 3) wel eens vaker ter sprake kwam. Een veranda / terrasoverkapping.
Die van ons is maar op een ruimte van 2 bij 3 meter gemaakt (op het looppad) maar toch eigenlijk ruim zat.
We hadden hem vorig jaar wat aan de late kant "af", maar het was een heerlijk koele plek om niet in de brandende zon te zitten. Dit komt ook omdat er geen zon inschijnt, totdat het avond is.

Daarnaast hebben we ook zeilen toegevoegd die je naar beneden kunt rollen om de boel mee af te sluiten. Hiermee kun je een kant open laten met het houtkacheltje erbij, en de andere kanten afsluiten.
Met het zeer koude oud en nieuw nog gebruikt. Eigenlijk moet er een kacheltje komen met een afvoerpijp door het dak heen, zodat je alles kunt afsluiten en hem echt altijd comfortable kan gebruiken.
Er zit nu een klepbank in, waar rechts de kussens passen, en links alle brandhout voorraad is

Wat betreft de dak bedekking waren er veel discussies over epdm e.d. Ik heb dat uiteindelijk niet gebruikt en deze simpele oplegstukken gebruikt die bij iedere bouwmarkt te vinden zijn. Geeft wel een leuke uitstraling.
Tussen het hout en de zwarte dakbedekking hebben we een oud reclamezeil gebruikt wat het vocht zou moeten tegenhouden. Scheelde weer een zeil kopen. Maar het ligt dus gewoon op underlayment platen.
Verder afgewerkt met aluminium dakranden.

Ook zit er geheel uit het zicht (op de afvoer na) een regengoot achter, zodat niet alles door de schutting bij de buren dumpen, of dat er kleine sinkholes ontstaan rondom de palen :P

Veranda
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/n1QNSN5gEYYT9PoJw8qfW4kC/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Xrv6YDhaU100DWsrWnatCRpe/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ckya4c64XvuV67IEqYiUeuwl/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pOmnC0Eo59sZS60K1ry5DAOr/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/f5afqC7NMWYUjwhfKwKsm5WI/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QudICSoAklHfSUgjLp3YB4Yn/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NiNIWfX7plSYYVH1Am3JC3Fh/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Fy57XCvyh8df0qId6SbiuAFa/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7Uml60EwiXhbgRY7FOsaJqth/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/H2uAEUZ90IrY1MMREMVJZWSv/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cj6271JSZrDHKBWvJuYYmbIA/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4F3YcRbQTioehts3Fw8jo2eR/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bssUuFB5YTH5TqJBJQ8Iq0Gq/thumb.jpg

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietertie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-09 12:05
Mag ik hier een beroep doen op jullie expertise. Ik woon even simpel gezegd in een rechthoekig huis. Beneden keuken, midden leven, boven slapen. Heel veel leefruimte dus, maar qua opbergruimte is het zeer beperkt. In de tuin hebben wij een simpele houten schuur staan. Nu heb ik er over na zitten denken om deze te gaan isoleren. Nu zeggen een aantal mensen in mijn omgeving dat dit niet veel zin heeft (het zijn geen bouwvakkers oid).
Jullie voelen de vraag al aankomen, wat denken jullie? Heeft het zin om de schuur te isoleren.

Isoleren wil zeggen: schroten van de schuur halen. dampopen folie plaatsen, raggelwerk erop en dan weer aftimmeren aan de buitenkant. Aan de binnenkant dan isoleren met bv steenwol (nog suggesties), dan een dampdichte folie om af te sluiten met OSB (omdat multiplex toch snel in de kosten loopt).

Voor het dak dacht ik aan een soortgelijke behandeling. Dit zijn nu enkel golfplaten...

 MacBook Pro 13'' (2016 TB) 512gb SSD |  iPhone 6s | Synology DS213+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 05:29:
[...]

Mag ik je vragen of de tafel daar nu echt donketder van wordt?

Want wij hebben doorleefde ('dingklik') teak meubelen, en willen die niet te donker als
we die onderhouden.
Het is nauwelijks donkerder geworden. Wij zijn er erg tevreden over.
Nadeel is wel dat je officieel geen zeep mag gebruiken om tafel af te nemen en dat je het olien nu en dan moet herhalen (is nog niet gebeurd :/ ).
Het is nu donker. Maar als je belangstelling hebt, kan ik ter illustratie overdag eventueel wel een fotootje maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

pietertie schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 22:53:
Mag ik hier een beroep doen op jullie expertise. Ik woon even simpel gezegd in een rechthoekig huis. Beneden keuken, midden leven, boven slapen. Heel veel leefruimte dus, maar qua opbergruimte is het zeer beperkt. In de tuin hebben wij een simpele houten schuur staan. Nu heb ik er over na zitten denken om deze te gaan isoleren. Nu zeggen een aantal mensen in mijn omgeving dat dit niet veel zin heeft (het zijn geen bouwvakkers oid).
Jullie voelen de vraag al aankomen, wat denken jullie? Heeft het zin om de schuur te isoleren.

Isoleren wil zeggen: schroten van de schuur halen. dampopen folie plaatsen, raggelwerk erop en dan weer aftimmeren aan de buitenkant. Aan de binnenkant dan isoleren met bv steenwol (nog suggesties), dan een dampdichte folie om af te sluiten met OSB (omdat multiplex toch snel in de kosten loopt).

Voor het dak dacht ik aan een soortgelijke behandeling. Dit zijn nu enkel golfplaten...
Kan, Hoewel je voor het dak beter voor een warm dak kunt kiezen.

Maar... Als het je doel is om gereedschap droog en vorstvrij dan kan het ja... je zult em ook moeten verwarmen wil je het daar behaaglijk hebben in de winter natuurlijk...

Waarom wil je het isoleren? Want je hebt heel veel leefruimte... timmer dan een mooie kastenwand en liever heel iets leefruimte in?

[ Voor 3% gewijzigd door Jelte,89 op 22-03-2017 23:41 ]

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
!null schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 22:03:
Wat betreft de dak bedekking waren er veel discussies over epdm e.d. Ik heb dat uiteindelijk niet gebruikt en deze simpele oplegstukken gebruikt die bij iedere bouwmarkt te vinden zijn. Geeft wel een leuke uitstraling.
Tussen het hout en de zwarte dakbedekking hebben we een oud reclamezeil gebruikt wat het vocht zou moeten tegenhouden. Scheelde weer een zeil kopen. Maar het ligt dus gewoon op underlayment platen.
Verder afgewerkt met aluminium dakranden.
Wat is de hellingshoek van je dak?
voor dakshingles heb je namelijk een minimale hoek van 15 graden nodig. Het lijkt me bij jou minder.
Bij een lagere hoek is het toch niet waterdicht.

Mijn vader is behoorlijk eigenwijs, en wilde me op dit punt ook niet geloven. (dak was 10 graden).
Nu 1,5 jaar verder lekt het al, en beginnen de onderste planken al te rotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-09 18:53
Ik wil voor de woonkamer zoiets (laten) maken:

Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/2f/e0/93/2fe093c8b50bc586effadaf87566f38c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s1.whbo.nl/uploads/order/1862/b033f635492310ae3b5905657c9cae05ce2cf403.jpg

Iemand enig idee waar ik apparatuur voor bijvoorbeeld iptv of mediaplayers kan plaatsen? Iemand die dit eerder heeft laten maken en tips of zelfs tekeningen heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:45

breinonline

Are you afraid to be known?

Het muurtje met haard en tv komt naar voren zo te zien. Dan kan je de apparatuur daar plaatsen en via de zijkant benaderbaar maken (al dan niet via een luik of lade)?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:51
M a r c o schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 08:43:
[...]

Wat is de hellingshoek van je dak?
voor dakshingles heb je namelijk een minimale hoek van 15 graden nodig. Het lijkt me bij jou minder.
Bij een lagere hoek is het toch niet waterdicht.

Mijn vader is behoorlijk eigenwijs, en wilde me op dit punt ook niet geloven. (dak was 10 graden).
Nu 1,5 jaar verder lekt het al, en beginnen de onderste planken al te rotten.
Klopt het is wat minder dan de 15 graden, dat hebben we toen ook bedacht. Wij hopen het echter te hebben afgevangen met het oude reclamezeil wat water dicht zou moeten zijn.
Mocht dat niet het geval zijn, dan gaat het dak eraf, en doen we er alsnog EPDM tussen denk ik.
De underlayment platen kosten gelukkig ook niet zo veel mocht ik het over een paar jaar overnieuw moeten doen.

Maar ik hou er rekening mee dat het niet werkt zoals ik had bedacht.
We zijn destijds niet voor EPDM gegaan omdat het relatief duur was vanwege de kleine oppervlakte (ook de lijm e.d.), en ik deze shingles zo kon kopen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nii3k
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 22:02
breinonline schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 11:34:
Het muurtje met haard en tv komt naar voren zo te zien. Dan kan je de apparatuur daar plaatsen en via de zijkant benaderbaar maken (al dan niet via een luik of lade)?
Ik neem aan dat de ruimte er achter de koof is voor de gaskachel, daar zou ik geen apparatuur neerzetten. Kastjes links en rechts misschien een optie? Zou alleen niet weten hoe je dan de kabels netjes wegwerkt. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 27-09 21:00
niek87 schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 12:27:
[...]

Ik neem aan dat de ruimte er achter de koof is voor de gaskachel, daar zou ik geen apparatuur neerzetten. Kastjes links en rechts misschien een optie? Zou alleen niet weten hoe je dan de kabels netjes wegwerkt. :?
Als ik goed kijk heb ik het grootset vermoeden dat de kachel fake is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jordymt
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 27-09 19:10
Tremio schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 11:16:
Ik wil voor de woonkamer zoiets (laten) maken:

[afbeelding]

[afbeelding]

Iemand enig idee waar ik apparatuur voor bijvoorbeeld iptv of mediaplayers kan plaatsen? Iemand die dit eerder heeft laten maken en tips of zelfs tekeningen heeft?
De TV boven een haard hangen heeft nog wel wat nadelen, voornamelijk voor de tv. Zie hieronder:
https://www.stokertje.nl/...en-haard-geplaatst-worden
https://www.haardenexpert...um/tv-boven-de-haard.html

Misschien is de creatie van een andere Tweaker iets voor je:
Voorbereiding Project 7 meter TV kast

Kost wellicht iets meer ruimte, maar scheelt een hoop centen als je tv en apparatuur hier veiliger door is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
Het is geen echte haard, maar zo'n sierhaard met waterdamp. Ik wil die dingen nog in het echt bekijken, maar wordt iig. geen echte haard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
maartend schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 12:31:
[...]

Als ik goed kijk heb ik het grootset vermoeden dat de kachel fake is.
Dat klopt! Het zal zo'n Opti Myst waterdamp haard worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordymt
Ik zie steeds meer verhalen langs komen van sta/zit bureau's. Nu zit ik een beetje naar de prijzen van die dingen te kijken is het me eigenlijk geen € 500,- (elektrisch) waard.

Afbeeldingslocatie: http://www.deprojectinrichter.com/palmberg/afbeeldingen/Palmberg-Crew-Gasveer-1.jpg

Iemand enig idee hoe ik zoiets zelf zou kunnen bereiken? Of is dit bij voorbaat zinloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-09 16:40
Jordymt schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 19:12:
Ik zie steeds meer verhalen langs komen van sta/zit bureau's. Nu zit ik een beetje naar de prijzen van die dingen te kijken is het me eigenlijk geen € 500,- (elektrisch) waard.

[afbeelding]

Iemand enig idee hoe ik zoiets zelf zou kunnen bereiken? Of is dit bij voorbaat zinloos?
Ikea heeft ze ook met een zwengel voor veel minder :+
http://www.ikea.com/nl/nl...7FKy2fqnM1JzfsxoCNmvw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordymt
Dat is wel het idee wat ik zoek, alleen nog steeds niet de prijs. Mijn bedoeling is een onderstel van marktplaats ombouwen tot een ding met zwengel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

niek87 schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 12:27:
[...]

Als hij niet per se vuur wil, maar alleen vlammetjes, dan kan hij ook kijken naar een Faber Opti myst haard. Dat is waternevel dat aangelicht wordt en werkelijk niet van echt te onderscheiden is.
Interstar meubelen werkte een tijd met dat bedrijf samen. Ik heb het in de showroom zien staan en het is een erg overtuigend "haardvuur".
Edit:
Tremio schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 16:53:
Het is geen echte haard, maar zo'n sierhaard met waterdamp. Ik wil die dingen nog in het echt bekijken, maar wordt iig. geen echte haard.
Die dus...Ik was dus weer te snel met reageren
Zo'n haardje kost je wel een paar duizend euro... :X

[ Voor 20% gewijzigd door PaT op 23-03-2017 20:31 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietertie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-09 12:05
Jelte,89 schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 23:40:
[...]

Kan, Hoewel je voor het dak beter voor een warm dak kunt kiezen.

Maar... Als het je doel is om gereedschap droog en vorstvrij dan kan het ja... je zult em ook moeten verwarmen wil je het daar behaaglijk hebben in de winter natuurlijk...

Waarom wil je het isoleren? Want je hebt heel veel leefruimte... timmer dan een mooie kastenwand en liever heel iets leefruimte in?
De leefruimte is al voor een deel opgeofferd. We hebben al een kastenwand van 3 meter breed en een meter diep, maar met drie kleine kinderen ligt dat eigenlijk al overvol...

Waarom isoleren? Zodat ik ook wat spul vanuit huis (wat niet veel gebruikt word) naar de schuur kan verplaatsen.

Kan ik het dampopenfolie ook van binnenuit om de palen heen nietten? Dat zou me een hoop werk besparen 8)

En wat bedoel je precies met een warm dak?

 MacBook Pro 13'' (2016 TB) 512gb SSD |  iPhone 6s | Synology DS213+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 22:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Jordymt schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 19:47:
[...]

Dat is wel het idee wat ik zoek, alleen nog steeds niet de prijs. Mijn bedoeling is een onderstel van marktplaats ombouwen tot een ding met zwengel :P
Zoek op mp even op "ksb den bosch". Doen in tweedehand kantoormeubels. Dikke kans dat ze zoiets voor een zacht prijsje hebben. Ze hebben meerdere MP accounts, dus ff op die exacte naam zoeken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreiTech
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07:56
PaT schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 20:29:
[...]

Als hij niet per se vuur wil, maar alleen vlammetjes, dan kan hij ook kijken naar een Faber Opti myst haard. Dat is waternevel dat aangelicht wordt en werkelijk niet van echt te onderscheiden is.
Interstar meubelen werkte een tijd met dat bedrijf samen. Ik heb het in de showroom zien staan en het is een erg overtuigend "haardvuur".
Edit:

[...]

Die dus...Ik was dus weer te snel met reageren
Zo'n haardje kost je wel een paar duizend euro... :X
Ik las toevallig de opmerkingen over deze haard, hieronder mijn ervaring. Zo'n Faber Opti myst haard heb ik in ons vorige huis ook gehad.

Leuk ding maar denk erom dat het stroom vreet (4x 50watt enkel voor de lampen). Daarnaast moet je goed dat ding schoonhouden en wanneer hij langer dan een week niet gaat worden gebruikt al het water eruit halen (kalk, schimmel, etc.). Het water enkel uit de tank halen is geen probleem, maar omdat er ook een laag water in de haard zelf blijft zitten moet deze (lees hele haard) wel uitgenomen kunnen worden. Verder is het nevelunitje is een zwakpunt en was binnen 1 jaar kapot. Onder garantie wel netjes een nieuwe gekregen maar toch. Lijkt erop dat die nevelunit heel snel verkalkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Your Grandma
  • Laatst online: 27-09 20:26
Ik ben bezig met een koof in de keuken en kom nu bij het punt dat de gipsplaten er tegenaan kunnen.
Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden?
Moet ik bijvoorbeeld afstand houden tussen gipsplaat en muur?
En zo ja hoeveel dan en hoe werk je die ruimte dan af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

BreiTech schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 03:49:
[...]
Verder is het nevelunitje is een zwakpunt en was binnen 1 jaar kapot. Onder garantie wel netjes een nieuwe gekregen maar toch. Lijkt erop dat die nevelunit heel snel verkalkt.
Het lijkt me dat er ook eigenlijk gedestileerd water in moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Jordymt schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 19:12:
[afbeelding]
Ik heb zelf een electrisch onderstel gekocht en er een eikenblad op gezet. Beste investing voor mijn werkplek ooit! Onderstellen kun je los bestellen via https://www.health2work.n...erstelbaar-bureau-zit-sta (moet je ze ff mailen voor een prijs).

Die van de IKEA is nogal wankel tov deze. Hier kan ik met 3 man op Peer-programmen, terwijl er twee monitoren en een printer op staan (en dus een 5cm dik eiken blad).

[ Voor 15% gewijzigd door BCC op 24-03-2017 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordymt
BCC schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 11:15:
[...]

Ik heb zelf een electrisch onderstel gekocht en er een eikenblad op gezet. Beste investing voor mijn werkplek ooit! Onderstellen kun je los bestellen via https://www.health2work.n...erstelbaar-bureau-zit-sta (moet je ze ff mailen voor een prijs).

Die van de IKEA is nogal wankel tov deze. Hier kan ik met 3 man op Peer-programmen, terwijl er twee monitoren en een printer op staan (en dus een 5cm dik eiken blad).
Mag ik vragen wat de onderstellen je hebben gekost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Jordymt schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 15:43:
[...]
Mag ik vragen wat de onderstellen je hebben gekost?
Ik dacht 600 euro. En De eikenhouten tafel van marktplaats was gratis 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb 14 zakken hard geworden cement (ja, stom). Nu wil ik daar vanaf. Binnenkort ga ik een garage maken, zouden deze zakken als vulling kunnen dienen, scheelt weer een halve kuub beton. of gewoon naar de stort brengen?

[ Voor 8% gewijzigd door zonoskar op 25-03-2017 10:37 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Ik wil niet weten wat dat kost bij de stort o_O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Bouwafval is 5euro per kuub in veldhoven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

zonoskar schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 10:34:
Ik heb 14 zakken hard geworden cement (ja, stom). Nu wil ik daar vanaf. Binnenkort ga ik een garage maken, zouden deze zakken als vulling kunnen dienen, scheelt weer een halve kuub beton. of gewoon naar de stort brengen?
Volgens mijn opa kon alles dienen als fundering. Oude fietsen, pallets, gasfornuizen, boomstronken, opsluitbandjes, glaswerk...het verdween allemaal onder een laag beton.

Mijn pa heeft daar naderhand ook veel plezier van gehad. :D _O-

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

zonoskar schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 11:18:
Bouwafval is 5euro per kuub in veldhoven.
Nul euro per kuub in Amersfoort, maximaal vijf kuub. Daarboven gratis. Behalve in het weekend, dan kost het niks. Rond de feestdagen wel met een toeslag van 10% plus €0,00 per keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
Hier in de buurt

5 euro per enkelasser
10 euro tandemasser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Laatst online: 26-09 12:35
Afvalverwerking hier in de buurt kost niets en ik mag er alles dumpen/scheiden, bouwafval gipsgebonden spul asbest allemaal prima. Staan een paar mannetjes op het terrein om te kijken of mensen het wel in de juiste containers gooien en aanwijzing te geven. Als jij 5x per dag langs komt met je afgeladen tandemasser dan is het wel de bedoeling dat je gaat betalen maar als je het dan verspreid over 5 dagen is er geen haan die er naar kraait :P

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:40

rjong5

?

Your Grandma schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 10:24:
Ik ben bezig met een koof in de keuken en kom nu bij het punt dat de gipsplaten er tegenaan kunnen.
Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden?
Moet ik bijvoorbeeld afstand houden tussen gipsplaat en muur?
En zo ja hoeveel dan en hoe werk je die ruimte dan af?
Geen idee of daar "regels" voor zijn, ik doe het in elk geval zo dicht mogelijk bij de muur en als afwerking stuc ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Potato42 schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 18:24:
Hier in de buurt

5 euro per enkelasser
10 euro tandemasser
Regio Zwolle: 65 euro voor een tandemasser. En betalen per kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 14:03
Milieustraat hier in Nijmegen is 14 cent per kilo. Daar ga je dus echt niet heen met zwaar en veel puin.

Gelukkig zijn er nog wel wat andere adresjes waar je heen kunt met dergelijk materiaal.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVD
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 20:40

NVD

Ik probeer mijn lichtschakelaars te vervangen en heb wat moeite met de tweerichtingsschakelaar. Situatie is als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/nwkoeg.png

A:
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2cxt341.jpg

C:
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/90vi9j.jpg

Waarbij ik de volgende schakelaar wil aansluiten:
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2hq7c45.png

Ik herken echter niet bepaald de draden. Ik heb geprobeerd de bruine (ene kant) en de zwart/witte (andere kant) in L te stoppen, en op elke mogelijke manier de zwarte in L1 en COM. Verder dan per kant uit en aanzetten kom ik niet. Synchroniseren heb ik ook geprobeerd (5 seconden vasthouden en dan de andere kant aanraken). Wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:28
Is dat niet meer een vraag voor dit topic: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 ? :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVD
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 20:40

NVD

Is dat niet hoofdzakelijk stroom (en geen licht)? Ik twijfelde zelf namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb het toch maar naar de milieustraat gebracht. Dan maar een halve kuub (als het dat al is) meer beton straks. Ik moest 5 euro afrekenen :)
Reinier schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 12:44:
Nul euro per kuub in Amersfoort, maximaal vijf kuub. Daarboven gratis. Behalve in het weekend, dan kost het niks. Rond de feestdagen wel met een toeslag van 10% plus €0,00 per keer.
Je betaald er echt wel voor :)

[ Voor 53% gewijzigd door zonoskar op 25-03-2017 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Of betaalt ;)

Kan wel zijn dat het gewoon in de afvalstoffenheffing is verdisconteerd, toch vind ik dat fijner dan afrekenen per kilo. Ik heb net zeven Mondeo's vol meuk gedumpt en dat was mooi "gratis" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Wel bizar dat die verschillen zo groot zijn. Hier in Heiloo en Alkmaar is het gratis en kun je zelfs een enkelasser lenen voor je troep.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 22:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Volgens mij is de discussie over wat afval droppen her en der kost al vaker voorgekomen hier. Ja, dr zijn verschillen en die zijn soms groot. Typisch Hollands om daar over te mauwen :P
Maar ik stel voor dat we die discussie niet nog eens voeren :)

* The Eagle vandaag nog steeds eer van zijn werk gisteren. Tuin te lijf gegaan met de hogedruk. Alleen de schutting is nog wat groener dan ik had gehoopt, de rest weer spic en span :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:14
NVD schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 20:52:
Ik probeer mijn lichtschakelaars te vervangen en heb wat moeite met de tweerichtingsschakelaar. Situatie is als volgt:
[afbeelding]

A:
[afbeelding]

C:
[afbeelding]

Waarbij ik de volgende schakelaar wil aansluiten:
[afbeelding]

Ik herken echter niet bepaald de draden. Ik heb geprobeerd de bruine (ene kant) en de zwart/witte (andere kant) in L te stoppen, en op elke mogelijke manier de zwarte in L1 en COM. Verder dan per kant uit en aanzetten kom ik niet. Synchroniseren heb ik ook geprobeerd (5 seconden vasthouden en dan de andere kant aanraken). Wat doe ik verkeerd?
De schakelaar heeft, zoals aangegeven op de afbeelding en op verdere afbeeldingen op de productsite, een 'live' verbinding nodig, oftewel vaste spanning. Bij schakelaar C moet je dus in ieder een bruine draad aansluiten op de L, anders heeft de schakelaar niet altijd spanning.

Bestaande situatie was een wisselschakeling waarbij beide schakelaars de lamp van spanning kan voorzien doordat er 2 schakelden van A naar C lopen. De lamp lijkt aangesloten te zijn op de zwartwitte draad. Bij A kies je met de schakelaar welk schakeldraad spanning krijgt en bij B kies je welk schakeldraad met de lamp in verbinding gezet wordt. Daardoor kun je met beide schakelaars de lamp bedienen.

De situatie waar jij naar toe wil is met 2 losse schakelaars die elkaar draadloos aansturen. Beide hebben dus vaste spanning nodig (anders kunnen ze geen signaal sturen/ontvangen). Op plek C sluit je de zwartwitte aan die naar de lamp gaat (maar dubbelcheck dit nog even of die daar heen gaat) en voorzie je de schakelaar van een fase (bruin) en nul (blauw). Op plek A sluit je ook alleen de nul en fase aan en dan zou je de schakelaars met elkaar kunnen synchroniseren. Je schakeldraden (zwart) komen te vervallen.

Zit er op plek C geen fase en nul? Trek nieuwe kabels vanuit je centraaldoos.

Je kan in theorie de schakeldraden gebruiken om vanaf punt A punt C van vaste spanning te voorzien. Dit raad ik IEDEREEN ABSOLUUT AF om te doen. Je creëert verwarring in een logisch aangesloten huisinstallatie! Mocht je dit toch gaan doen, zorg er dan in ieder geval voor dat je deze aan beide zijden (!) merkt met de juiste kleuren. Maar ik raad en iedereen hier met mij raden het af, trek gewoon nieuw draad.

En ja, licht valt dus onder stroom, elektra en huisinstallaties.

Edit: Wel respect dat je dit spul überhaupt durft aan te sluiten. Deze goedkope Chinese meuk komt er bij mij in ieder geval niet in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
Reinier schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 22:46:
Of betaalt ;)

Kan wel zijn dat het gewoon in de afvalstoffenheffing is verdisconteerd, toch vind ik dat fijner dan afrekenen per kilo. Ik heb net zeven Mondeo's vol meuk gedumpt en dat was mooi "gratis" :)
Ligt eraan of je het bij een gemeentewerf dropt of bij een bedrijf in grond- en sloopwerken/containers etc.
Ik gooi het altijd bij een loonwerker neer voor 5 of 10 euro.

Bij de gemeente kan het goed 80-90/ton zijn, en daar zit je zo aan :*) :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
The Eagle schreef op zondag 26 maart 2017 @ 11:05:
Volgens mij is de discussie over wat afval droppen her en der kost al vaker voorgekomen hier. Ja, dr zijn verschillen en die zijn soms groot. Typisch Hollands om daar over te mauwen :P
Maar ik stel voor dat we die discussie niet nog eens voeren :)
Dit dus!

Lijkt me niet helemaal bij het onderwerp passen, natuurlijk wordt er gesloopt voordat er nieuwe klussen worden gedaan, maar om de vuilstort hier te gaan bespreken?! 8)7 (Zoiets kan ook alleen bij Tweakers _O- )

Afijn, badkamer loopt weer uit, ik heb 2 kleuren tegels gekozen
1 kleur was voorraad, de andere had een week levertijd

Was is zaterdag bij de winkel (ook voor andere dingen), bleek het helemaal niet besteld te zijn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
@FabianGTI Meh, badkamerzaken. Wij zijn tot aan de levering prima geholpen, maar daarna was het wel een drama. Pak tegels te weinig (gelukkig dat ik besloot om de pakbon met de factuur de controleren, hoe vaak schiet dat er niet bij in tijdens een verbouwing), verkeerde kit voor de drain (uiteindelijk maar polymeerkit gebruikt) en verkeerde radiator geleverd. De verkoper die 100% zeker was dat het zijn fout niet was, totdat ik de pakbon liet zien icm de factuur. :| :O

Ik heb van het weekend alle grote gaten dicht gemaakt en de zolder maar eens klaargemaakt voor het glasvlies. Budget is er niet om het te laten stuccen (zelf stuccen heb ik een bloedhekel aan), dus aankomend weekend eindelijk de laatste stap in de verbouwing van het huis. :). Vlies erover, Sauzen en we hebben weer een zolder.

[ Voor 42% gewijzigd door KillaZ op 27-03-2017 10:43 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Een vraag over afwerking van kozijnen. Wij hebben nu binnendeurkozijnen die vlak liggen met de gipsplaat (ik kon geen bredere kozijnen vinden). Zie foto. De gaten en randjes moeten nog ichtgesmeerd worden natuurlijk. Maar het lijkt mij niet zo mooi als het kozijn vlak met de muur is. Het gekke is dat het kozijn wel een uitsparing lijkt te hebben voor de muur (zie 2de foto), maar mijn muur is dikker (89mm balk en 2x12.5mm gipsplaat). Dus ik wil daar een plint omheen maken, is dat de gebruikelijke manier? Of heb ik het kozijn verkeerd gebruikt?

Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-Lek42voW-bE/WLCp1_suMSI/AAAAAAAAGsA/WzO_6NoLdn0_0Cpt8zaRO4pYupyXJHMwgCLcB/s700/IMG_8901.jpg

afmeting: Afbeeldingslocatie: https://www.pontmeyer.nl/img/products/large/D341500125m.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-09 13:13

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Ik zou het geloof ik wel mooi vinden als het gelijk loopt. Maar in jou situatie zou ik het volgende doen:
Gipsplaten afwerken (roodband, smeren etc), Gipsplaat schilderen/stucen/behangen wat je ook maar wilt. Dan het kozijn schilderen in de kleur die je wilt.
Als laatste sierlijsten/latten om het kozijn heen aanbrengen die op de overlap tussen kozijn en gipsplaat vallen en daarmee zowel een verdikking creeëren als een strakke afwerking.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
zonoskar schreef op maandag 27 maart 2017 @ 10:59:
Een vraag over afwerking van kozijnen. Wij hebben nu binnendeurkozijnen die vlak liggen met de gipsplaat (ik kon geen bredere kozijnen vinden). Zie foto. De gaten en randjes moeten nog ichtgesmeerd worden natuurlijk. Maar het lijkt mij niet zo mooi als het kozijn vlak met de muur is. Het gekke is dat het kozijn wel een uitsparing lijkt te hebben voor de muur (zie 2de foto), maar mijn muur is dikker (89mm balk en 2x12.5mm gipsplaat). Dus ik wil daar een plint omheen maken, is dat de gebruikelijke manier? Of heb ik het kozijn verkeerd gebruikt?

[afbeelding]

afmeting: [afbeelding]
Ik heb dezelfde kozijnen, maar je moet daarvoor 69x44mm balken gebruiken, dan past de 12,5 mm gipsplaat nog precies in de sponning :)
Nu kan je eigenlijk niets anders meer dan een plint er omheen te maken

@KillaZ , Mja, meest irritante is dat we een tegelsnijder gehuurd hadden, de ene kleur is alsnog wel geplaatst maar we wouden toch wel iets verder komen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

FabianGTI schreef op maandag 27 maart 2017 @ 09:45:
[...]

Dit dus!

Lijkt me niet helemaal bij het onderwerp passen, natuurlijk wordt er gesloopt voordat er nieuwe klussen worden gedaan, maar om de vuilstort hier te gaan bespreken?! 8)7 (Zoiets kan ook alleen bij Tweakers _O- )

Afijn, badkamer loopt weer uit, ik heb 2 kleuren tegels gekozen
1 kleur was voorraad, de andere had een week levertijd

Was is zaterdag bij de winkel (ook voor andere dingen), bleek het helemaal niet besteld te zijn :(
Dat laatste is natuurlijk niet echt klussen he, open maar een nieuw topic. Natuurlijk worden er dingen gekocht voordat er klussen worden gedaan, maar om shoppen hier te gaan bespreken?!
;)
Pagina: 1 ... 18 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet voor luie zoekvraagjes.