Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 21:02:
Maar nagelen kan in de mes en groef. Schroeven moet op het zichtbare deel, 2 stuks per plank. Zeker weten dat je in hardhout geen spijker geslagen krijgt? Rabat is juist mooi als je een geheel hebt zonder zichtbare schroeven.
Ik stel je tips zeer op prijs! Ze verknallen alleen m'n plannetjes steeds

Alle hout werkt, ook bankirai, dat trekt kleine spijkertjes
(zo veel ruimte om de kop te verbergen heb je namelijk niet, verloren kop is al helemaal geen optie) zo los en dan heb je een brakke krakende schutting.
Wil je het voor 25 jaar maken dan moet het goed vast zitten.
Nagels trekken niets aan, ruimte of wings-heid krijg je slecht weg.
Gaan we er van uit dat het ook de komende 25 jaar nooit meer stormt.
En hoe denk je de onderste plank vast te zetten onderaan? Of de ruimte uit je schutting te halen als de bankirai de spijkers ruimte heeft gegeven door werking van weer, wind, regen, kou en zon?
Vlonderschroeven hebben een kop van 7 mm, die is al dun/smal.
Die kleine gaatjes kan je met kneedbaar hout dichten, of zelfs
propjes boren als je het echt niet mag zien en die vastlijmen met
KM45 en vlakschuren.
De proppen boor je qua kleur nerf van waar het gat zit, de nerf bij bankirai is vrij gelijkmatig dus daar hoef je niet teveel op te letten.
De schroef schroef je iets dieper (ca 5-6mm) en dan ruim je het gat van 7 naar 8 met een 8 mm metaalboor die je tegengesteld laat draaien, dus niet boren dan trek je soms de nerf stuk maar er in duwen terwijl de boormachine op terugdraaien staat. Lijm in het gat, prop er in slaan met de nerf in de goede richting, laten drogen, de proppen afzagen met een ijzerzaagblad iets boven het oppervlak*, soms breekt hij schuin af het gat in bij afsteken met een beitel, en dan vlakschuren met een machine.
* neem een stuk plastic, bv van een plastic thinnerfles (ca 1mm dik) oid en boor daar een gat in van 9-10 mm dat over de prop past. Als je dit plaatst heb je een bescherming voor je rabatdeel zodat je geen zaagkrassen maakt.
Maar gewoon even een testje doen.
Azobe valt voor mij onder de categorie ijzerhout; het zinkt, je slaat er geen spijker in en schroefdraad tappen kan prima zo hard is het,
Voorboren moet altijd op de juiste grootte..
En kijk uit met splinters en boorstof, dat kan een allergische reactie opwekken.
Als jij denkt dat één (kleine) spijker per deel genoeg is, wie houdt je tegen.

Ik niet.

Gaatje boren en spijkeren......
Ik zal zelfs geen "told you so"-post plaatsen volgend jaar als je vraagt hoe de ruimte op te lossen.
Met vastschroeven moet je trouwens ook eerst even testen of je schroef er makkelijk in gaat en of die ook vanzelf verzinkt of dat je een ondiep gaatje moet boren waar de kop zich wel intrekt.
Weet je dat eenmaal dan maak je van bv reststukjes een boormalletje zodat je overal op dezelfde afstand boort. De paal gebruik je dan als aanleglijn om recht boven elkaar te blijven.
[
Voor 9% gewijzigd door
Teijgetje op 03-03-2017 22:28
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.