[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 101 Laatste
Acties:
  • 1.002.253 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:01
MartijnAbel schreef op zondag 26 februari 2017 @ 21:49:
Even een vraagje aan de klussers hier:
Ik wil een TL armatuur ophangen in het hokje boven de werkbank. Dien ik hier een waterdicht exemplaar voor te halen of kan dat ook gewoon met een binnen armatuur?
De binnen armaturen zijn te krijgen met schakelaar op de behuizing, wat het voor mij een stuk makkelijker maakt.
Het enige voordeel van zo'n waterdichte armatuur is dan er een mooie harde beschermkap om je TL zit. Je tikt je TL niet kapot als je een keer met een lange plank oid aan het stoeien bent en je let even niet op. Ask me how I know... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:45
tijlemanz schreef op maandag 27 februari 2017 @ 08:41:
[...]

Alleen het dikgedrukte gedeelte is naar mijn idee een optie (optie 1). De vorige eigenaar van mijn huis hebben optie 2 gedaan, waardoor uiteindelijk de vloer niet meer gelijk was. Balkje was mooi recht en vlak tegen de originele balk gezet maar veerde aanzienlijk meer waardoor uiteindelijk ruimte is ontstaan en er (zwaar overdreven) een kuil ontstond. Een vloer daaroverheen werd een drama.
Dat ligt er maar net aan hoe je de boel vastzet.
Sowieso boor je voor ivm splijten en je kan een druppel constructielijm gebruiken om een stukje balk vast te zetten, vering uitgesloten.
En dan is nieuw hout meestal dunner dus dat moet je uitvullen.

Een drama hoeft het zeker niet te worden, dat maak je er dan zelf van. ;)

Verder heb je gelijk, vroeger hadden we kuilen, tegenwoordig drempels...... :+

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 27-02-2017 09:58 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjoerdfoto schreef op maandag 27 februari 2017 @ 09:39:
[...]

Ik heb er geen ervaringen mee, maar de staven moet je met een flinke metaaldetector/leidingzoeker wel kunnen vinden lijkt me. Echter ik weet niet of het zo is dat het netjes per gat een staaf zit, wellicht wel elke twee of elke 3 gaten een staaf, en dan ben je nog niets wijzer.

Is het een optie dat je foto's van de bouw of informatie via de bouwer kan krijgen?
Informatie van de bouwer voor een gebouw van meer dan 20 jaar geleden gaat hem niet worden denk ik. Vziw wordt per kanaal een staaf staal gebruikt. Althans volgens de specs die ik bij vbi vandaan heb.

Overigens, ik weet dat de centraal/plafonddozen in een kanaal zitten. De meeste van die centraal dozen zitten bij mij op een andere plek. Ik ga dat uitmeten, en dan kijken of ik rekenkundig kan uitpluizen hoeveel kanalen er zijn (empirisch onderzoek).

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2017 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11:45
Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2017 @ 10:02:
[...]

Informatie van de bouwer voor een gebouw van meer dan 20 jaar geleden gaat hem niet worden denk ik. Vziw wordt per kanaal een staaf staal gebruikt. Althans volgens de specs die ik bij vbi vandaan heb.

Overigens, ik weet dat de centraal/plafonddozen in een kanaal zitten. De meeste van die centraal dozen zitten bij mij op een andere plek. Ik ga dat uitmeten, en dan kijken of ik rekenkundig kan uitpluizen hoeveel kanalen er zijn (empirisch onderzoek).
Kan best hoor.
Ik zie regelmatig tekeningen van 10-20 jaar oud, soms 30-40 en een enkele keer 100+ jaar oud.
Of daar precies alle benodigde informatie opstaat is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-09 13:21

Qon

Mijn huidige situatie;
Ik heb een wand van gipsblokken (7 cm dik). Dit is een wand die tussen 2 deuren zit;
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/fdafx1.jpg

138 cm breed, van kozijn tot kozijn.
Hier hangt ondertussen een meurbeugel aan met een 47" TV. Dit hangt stevig en heb geen twijfel of het sterk genoeg is.

Echter wil ik hieronder graag een zwevend TV meubel gaan maken. Echter twijfel ik eraan of de muur het gewicht van de TV meubel kan houden. De volgeladen TV meubel zal waarschijnlijk maximaal rond de 50 kg gaan wegen en ommenabij de 120 cm breed worden

Statische belasting per meter is 90 kg volgens deze specs:
http://www.euroblok.nl/do...ificaties-gipsblokken.pdf

Ik vind wisselende resultaten op onderstaande vraag, vandaar dat ik het even hier stel;
Is mijn muur stevig genoeg om het TV meubel te hangen?

Ik zit eraan te denken om anders tussen het meubel en de vloer (enkel tegen de muur aan) twee 'poten' te maken zodat het gewicht van de kast wat meer wordt opgevangen. Echter twijfel ik of de hefboom de muur niet gewoon in 2en breekt.

Iemand hier ervaring mee? Raden jullie dit meteen af of zien jullie mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
Mijn hele badkamermeubel (dubbele spoelbak) hangt aan 2 duimhaken:

Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/mam/celum/celum_assets/8877913374750_8711247781318_1_50370_tif_picture_355Wx355H.jpg

En hangt al 5 jaar. ;)
Stond er zelf ook van te kijken.
Hangt ook in een gibo-wandje van 70 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Kanaalplaatkwestie

- de wapening zit altijd in de ribben, en niet tpv de gaten.
- onderin zit meer wapening dan boven
- kanalen worden/werden ook wel misbruikt voor leidingdoorvoeren
- de dekking boven is kleiner dan onderin
- het kan ook helpen om in je plafond-centraaldozen in de overspanningsrichting pur te spuiten, deze zitten namelijk altijd in het kanaal geplaatst en zijn vaak ook een oorzaak van een dergelijk geluids-lek

verder zou ik voor een dergelijke oplossing eerst alleen tpv het trapgat pur spuiten, de rest lijkt me overbodig, als het überhaupt al werkt.
Ik zou het overigens liever zo dicht mogelijk bij de woning-scheidende wand uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HyperTrophy schreef op maandag 27 februari 2017 @ 10:20:
Kanaalplaatkwestie

- de wapening zit altijd in de ribben, en niet tpv de gaten.
- onderin zit meer wapening dan boven
- kanalen worden/werden ook wel misbruikt voor leidingdoorvoeren
- de dekking boven is kleiner dan onderin
- het kan ook helpen om in je plafond-centraaldozen in de overspanningsrichting pur te spuiten, deze zitten namelijk altijd in het kanaal geplaatst en zijn vaak ook een oorzaak van een dergelijk geluids-lek

verder zou ik voor een dergelijke oplossing eerst alleen tpv het trapgat pur spuiten, de rest lijkt me overbodig, als het überhaupt al werkt.
Ik zou het overigens liever zo dicht mogelijk bij de woning-scheidende wand uitvoeren.
Thx :)

De electraleidingen zitten bij ons in de zandcementvloeren. Ik heb al enkele electraleidingen verplaatst. Daarvoor moest ik dan de zand-cementvloer op de daarbovenliggende verdieping open maken. Je kon dan bij de (bovenkant van de) centraaldoos, waarna je in een nieuwe sleuf een nieuwe buis kon zetten. Ook de water en gasleidingen lopen via de zandcementvoer (en via een centraal kanaal naar de verdiepingen).

Mijn theorie gaat er inderdaad van uit dat de wapening in de ribben zit. Ik vraag me af of er een scanner bestaat waarmee je die staalstaven kan opzoeken. De kanalen zitten conf. de theorie dan exact in het midden tussen de staven.

Aangezien we een hoekhuis hebben, wil ik het langs de buitenwanden en de woning scheidende wanden uitvoeren.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2017 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
met leidingen bedoelde ik ook waterleidingen ( afvoeren ) ;)

als je een vast patroon kanaalplaten hebt, en een redelijk doorsnee huis ( geen gekke constructies/belastingen ) dan zal hoogstwaarschijnlijk alleen bij je voor en achtergevel een afwijkend formaat kanaalplaat zitten ( een smaller gezaagde kanaaplaat )
Het zal eigenlijk nooit voorkomen dat je een smallere vloerplaat tussenin ergens hebt zitten.

en aangezien het 1991 was, zal onderling er ook geen verschil in zitten of het een 5, 6, 7 of 11 kanaals vloerplaat is, en dus alles hetzelfde.

tegenwoordig met bijvoorbeeld zgn. leidingplaten ( 11 kanaals ) en standaard ( 7 kanaals ) wil er wel eens verschil in zitten. Daarnaast zijn er ook nog massieve vloerplaten, evt in combi met wapeningsdruklaag.

misschien heeft het gemeentearchief ook tekeningen hiervan, maar dat is hoogst onwaarschijnlijk omdat de leverancier van de vloeren zelf zijn grid bepaalt aan de hand van de aanwezige belastingen, uitsparingen en electra en leidingplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijlemanz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 15:07
Teijgetje schreef op maandag 27 februari 2017 @ 09:56:
[...]

Dat ligt er maar net aan hoe je de boel vastzet.
Sowieso boor je voor ivm splijten en je kan een druppel constructielijm gebruiken om een stukje balk vast te zetten, vering uitgesloten.
En dan is nieuw hout meestal dunner dus dat moet je uitvullen.

Een drama hoeft het zeker niet te worden, dat maak je er dan zelf van. ;)

Verder heb je gelijk, vroeger hadden we kuilen, tegenwoordig drempels...... :+
Eens, er waren spijkers gebruikt (nog kleintjes ook). Geen druppel lijm was er te vinden en uitvullen is een woord wat ze toen niet kenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:44
HyperTrophy schreef op maandag 27 februari 2017 @ 11:07:

als je een vast patroon kanaalplaten hebt, en een redelijk doorsnee huis ( geen gekke constructies/belastingen ) dan zal hoogstwaarschijnlijk alleen bij je voor en achtergevel een afwijkend formaat kanaalplaat zitten ( een smaller gezaagde kanaaplaat )
Het zal eigenlijk nooit voorkomen dat je een smallere vloerplaat tussenin ergens hebt zitten.
Ook niet bij het trapgat eventueel?

Ik kan me voorstellen dat men voor en na het trapgat eindigt met een hele vloerplaat, en dan de breedte van het trapgat vult met een afwijkende maat.

Dit idee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PuxijAh1OLW6SyDfmVDSksCO/full.jpg

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xander schreef op maandag 27 februari 2017 @ 12:11:
[...]

Ik kan me voorstellen dat men voor en na het trapgat eindigt met een hele vloerplaat, en dan de breedte van het trapgat vult met een afwijkende maat.

Dit idee
[afbeelding]
Het patroon is op zich niet het probleem. De plafonds zijn nooit gestuct. Ik kan daardoor waar de platen eindigen/beginnen (zo'n gleuf) en dus kan ik de breedte meten. Ik wil ook aan de onderkant scannen waar het wapeningsstaal zit. Ik denk dat ik daar zo'n Hilti scanner voor leen/huur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Xander schreef op maandag 27 februari 2017 @ 12:11:
[...]

Dit idee
[afbeelding]
nee (nooit)

Afbeeldingslocatie: http://www.ruwbouw.nl/wp-content/uploads/kanaal-ravelingen.jpg
Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2017 @ 12:19:
[...]

Het patroon is op zich niet het probleem. De plafonds zijn nooit gestuct.....
doordat ze doorgaans niet gestuct worden aan onderzijde ( vlakgemaakt ) is het patroon ( om de 1200mm gleuven ) juist belangrijk dat het niet doorbroken wordt door ineens een smallere plaat midden in je plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HyperTrophy schreef op maandag 27 februari 2017 @ 12:48:
[...]

nee (nooit)

[afbeelding]

[...]

doordat ze doorgaans niet gestuct worden aan onderzijde ( vlakgemaakt ) is het patroon ( om de 1200mm gleuven ) juist belangrijk dat het niet doorbroken wordt door ineens een smallere plaat midden in je plafond.
Volgens mij bedoelen wij hetzelfde: Omdat het niet is vlakgemaakt aan de onderkant, is dus het patroon (beoordelen/lezen/bekijken/uitpuzzelen) niet het probleem. Overigens is jouw tekening exact hoe het bij ons zit (al is het met 2 platen van 1200 breed + een pasblokje van ca 20 cm).

Thx voor alle antwoorden. Ik heb weer veel geleerd, en denk dat ik mbv een Hilti-multiscanner kan uitwerken waar ik kan boren (waar de holtes zitten, en evt. leidingen scannen).

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2017 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qon

Qon

Potato42 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 10:19:
Mijn hele badkamermeubel (dubbele spoelbak) hangt aan 2 duimhaken:

[afbeelding]

En hangt al 5 jaar. ;)
Stond er zelf ook van te kijken.
Hangt ook in een gibo-wandje van 70 mm.
Wtf... misschien dat ik het ook maar eens ga wagen dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Qon schreef op maandag 27 februari 2017 @ 10:13:
Mijn huidige situatie;
Ik heb een wand van gipsblokken (7 cm dik). Dit is een wand die tussen 2 deuren zit;
[afbeelding]

138 cm breed, van kozijn tot kozijn.
Hier hangt ondertussen een meurbeugel aan met een 47" TV. Dit hangt stevig en heb geen twijfel of het sterk genoeg is.

Echter wil ik hieronder graag een zwevend TV meubel gaan maken. Echter twijfel ik eraan of de muur het gewicht van de TV meubel kan houden. De volgeladen TV meubel zal waarschijnlijk maximaal rond de 50 kg gaan wegen en ommenabij de 120 cm breed worden

Statische belasting per meter is 90 kg volgens deze specs:
http://www.euroblok.nl/do...ificaties-gipsblokken.pdf

Ik vind wisselende resultaten op onderstaande vraag, vandaar dat ik het even hier stel;
Is mijn muur stevig genoeg om het TV meubel te hangen?

Ik zit eraan te denken om anders tussen het meubel en de vloer (enkel tegen de muur aan) twee 'poten' te maken zodat het gewicht van de kast wat meer wordt opgevangen. Echter twijfel ik of de hefboom de muur niet gewoon in 2en breekt.

Iemand hier ervaring mee? Raden jullie dit meteen af of zien jullie mogelijkheden?
De sterkte van gibo blokken wordt volgens mij een beetje onderschat. Ik heb een vliering gebouwd die noodgedwongen aan 1 zijde aan een gibowand moest hangen. Die zit wel op een balk die EN gelijmd EN geschroefd zit om de 30cm, maar die vloer heeft tot op de dag van vandaag nog geen krimp gegeven. Buigt niet door, geen krimp/drukscheur te zien, niets! En die vloer weegt alles bij elkaar best wel wat.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
Qon schreef op maandag 27 februari 2017 @ 14:27:
[...]

Wtf... misschien dat ik het ook maar eens ga wagen dan...
Ga maar na, als je vooraan op de wasbak leunt (of een lade opentrekt) dan duwt de onderkant achter tegen de wand aan. Het is niet zo dat de kracht alleen haaks naar beneden gaat (normaalkracht).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:57
Zo, tijd voor een update. Weer een weekend kaihard geklust.
Sinds mijn laatste update is de wc ombouw voorzien wedi platen. Mooi spul, maar het veert toch wel iets meer dan gewoon een plaat watervaste 18mm multiplex. Dit heb ik uiteindelijk opgelost door mijn ombouw dubbel zo stevig uit te voeren.
Afbeeldingslocatie: https://s9.postimg.org/iwra16nhb/20170224_224326.jpg

En uiteraard verdergegaan met tegelen. Na het investeren in een diamant gatenzaag konden we van:
Afbeeldingslocatie: https://s10.postimg.org/qawixvz9l/20170224_224333.jpg
Naar:
Afbeeldingslocatie: https://s12.postimg.org/8m0id8g5p/20170225_191940.jpg
De getoonde gatenzaag gaat inderdaad wel door de witte tegels, maar nog niet misschien door de vloertegels. Verder we hebben ook aardig wat uurtjes in het overige tegelen gestoken. Alle wanden zijn dit moment klaar. De doucheruimte is volledig ingesmeerd met kimpasta (de hoeken uiteraard met band). Daarnaast hebben we daar alle tegels geplakt met waterdichte tegellijm. (de overige tegels zijn tegellijm geschikt voor binnen en buiten gedaan.)
Afbeeldingslocatie: https://s15.postimg.org/akvqx2n6j/20170226_230859.jpg
Nu moeten we alleen onderste rijen nog, en dan kan de vloer erin.

Zoals altijd eindig ik met vragen ;).

Na 2 dagen op en neer lopen van de garage naar binnen. Zijn er toch wel wat lijmplekken op onze (nieuwe) betontegels gekomen. Gisterenavond in het donker heb ik het geprobeerd schoon te maken met een hogedruk spuit. Dit had wel effect, maar ik krijg niet alles weg. Heeft iemand een goed werkend middeltje hiervoor? (natuurlijk dom dat we het niet netjes afgedekt hebben, maar dat is achteraf)

Dan een vraag over de douchedrain: Ik heb de volgende douchedrain met daarbij een waterdichte mat.
Afbeeldingslocatie: https://www.douche-concurrent.nl/media/catalog/product/cache/1/image/500x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/d/o/douchegoot-met-flens_7.jpg
De handleiding is echter niet geweldig, weten jullie hoe ik dit het beste kan monteren. Hoe maak ik de mat vast aan de drain, en gebruik ik gewoon tegellijm om de tegel aan de mat te bevestigen? En tot slot, met wat voor soort kit, dicht ik het beste de rand tussen tegel en drain?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:11
@Bisti Je hebt alleen een mat? Geen extra kimband of pasta?

Ik heb enorm veel gezeik gehad met mijn drain, mede omdat ik hem niet goed in het beton kon storten.
Volgens mij moet je de stellage en afvoer afstorten, de vloer met afdichtlijm/pasta insmeren en daar de mat inleggen. Naden weer afsmeren zodat je een waterdicht geheel krijgt.

Wat is de verdiepingsvloer? Beton of Hout?

Op aanraden van Teijgertje heb ik alles afgekit met een polymeer, wat na 3 lekkages tot nog toe goed houdt.

* KillaZ klopt af.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:57
KillaZ schreef op maandag 27 februari 2017 @ 16:05:
@Bisti Je hebt alleen een mat? Geen extra kimband of pasta?

Ik heb enorm veel gezeik gehad met mijn drain, mede omdat ik hem niet goed in het beton kon storten.
Volgens mij moet je de stellage en afvoer afstorten, de vloer met afdichtlijm/pasta insmeren en daar de mat inleggen. Naden weer afsmeren zodat je een waterdicht geheel krijgt.

Wat is de verdiepingsvloer? Beton of Hout?

Op aanraden van Teijgertje heb ik alles afgekit met een polymeer, wat na 3 lekkages tot nog toe goed houdt.

* KillaZ klopt af.
Bedankt voor je antwoord!

Ik heb de drain tot net boven de afvoer gestort. De gehele doucheruimte heb ik ingesmeerd met kimpasta. (op alle randen van de tegelss zit de kimband). Dit is inmiddels gedroogd. Maar de waterdichte mat heb ik nog in de doos zitten.

Die moet ik dus (volgens dezelfde methode als kimband) insmeren en plaatsen. Daarna drogen en dan gewoon tegelen tot aan de rand?

De verdiepingsvloer is overigens beton.

[ Voor 3% gewijzigd door Bisti op 27-02-2017 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qon

Qon

PaT schreef op maandag 27 februari 2017 @ 14:51:
[...]

De sterkte van gibo blokken wordt volgens mij een beetje onderschat. Ik heb een vliering gebouwd die noodgedwongen aan 1 zijde aan een gibowand moest hangen. Die zit wel op een balk die EN gelijmd EN geschroefd zit om de 30cm, maar die vloer heeft tot op de dag van vandaag nog geen krimp gegeven. Buigt niet door, geen krimp/drukscheur te zien, niets! En die vloer weegt alles bij elkaar best wel wat.
Stelt mij erg gerust!
Potato42 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 15:53:
[...]

Ga maar na, als je vooraan op de wasbak leunt (of een lade opentrekt) dan duwt de onderkant achter tegen de wand aan. Het is niet zo dat de kracht alleen haaks naar beneden gaat (normaalkracht).
Ja het ging me ook niet om de haakse kracht, het ging me juist om de hefboom, dat die muur niet in 2en breekt. Maar als er zelf badkamer meubel aan hangen en vloeren ga ik het gewoon eens proberen. Als ik me dan toch zorgen maak, kan ik er altijd nog pootjes onder maken.

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
Bij mij zat er nog wel een tegel tussen. Maar ook wel wat meer kilo's denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qon

Qon

Potato42 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 16:27:
Bij mij zat er nog wel een tegel tussen. Maar ook wel wat meer kilo's denk ik.
Bij mij zit er ongeveer 1,5 cm dik stucwerk aan beide kanten op die muur. Vond de stucadoor wel een strak plan. Ik heb er geen last van haha. Is wel makkelijk met gaten boren, hoef ik niet zo voorzichtig te doen met die bevestigingsbouten van 6cm diep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 06:55
Is er wat te bedenken voor een afkortzaag zodat ik niet tot nauwelijks roestvorming heb? Het ding komt in een ongeisoleerd hokje te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:49

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
MartijnAbel schreef op maandag 27 februari 2017 @ 19:05:
Is er wat te bedenken voor een afkortzaag zodat ik niet tot nauwelijks roestvorming heb? Het ding komt in een ongeisoleerd hokje te staan.
Gewoon nerzetten en je er niet druk over maken ja :+

Staat hier al 3 jaar een machine in een vochtig ongeisoleerd hok en het werkt nog prima met 0.0 last van roest :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killion
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-09 13:40
Je kunt ook wat WD40 op een doek spuiten en de boel er mee insmeren, schijnt ook te helpen.
Ik zou mij er niet zo veel zorgen over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:15
Ik ben van plan om een zolder te gaan isoleren en ik heb hier wat vragen over.

De situatie is alsvolgt (klik voor groter formaat).
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pr1m7GVl.jpg

Het betreft een 2-onder-1-kap woning (1978) waarbij ook de garage/bijkeuken gekoppeld is aan de buurman.
De zolder zit gedeeltelijk boven de keuken en de bijkeuken. De keuken is verwarmd met vloerverwarming en staat in open verbinding met de woonkamer (verwarmd met radiatoren), de bijkeuken is gedeeltelijk verwarmd met vloerverwarming maar de slangen liggen hier wat ruimer.

De zolder ligt boven de keuken en bijkeuken (aangegeven met de paarse stippellijn) en heeft een gedeelde muur met de rest van de 1e verdieping (aangegeven met de roze stippellijn). De aangrenzende ruimte is niet verwarmd, maar krijgt toch wat warmte van de rest van het huis.

Als ik het goed heb, heeft de buurman zijn zolder in gebruik als woonruimte. Ik weet niet 100% zeker of deze aangrenzende ruimte is verwarmd.

Op dit moment is er geen dakisolatie aanwezig boven de zolder. Aangezien het een zolder is, wil ik er ook niet teveel geld tegenaan gooien.

Ik heb op marktplaats een adres gevonden van iemand die reststukken PIR aanbied. Het gaat om stukken met een dikte van 40mm. Met €1,75/m^2 is dit wel de moeite waard.

PIR met deze dikte zou een isolatiewaarde (R-waarde) van 1,5 - 1,75 hebben. Hoewel niet zo hoog, zal dit wel een groot verschil geven t.o.v. geen isolatie, lijkt mij. Nu heb ik wel voldoende ruimte om dikkere platen te plaatsen, maar dat brengt meteen aanzienlijk meer kosten met zich mee. Nu lijkt het mij ook mogelijk om gewoon 2 lagen op elkaar te plaatsen.

Verhoogd dit daadwerkelijk de isolatiewaarde?
Heeft het zin bij een niet-verwarmde ruimte?

De rest van het huis is al aardig bij de tijd qua isolatie. HR++ glas, spouwmuur isolatie met EPS, vloerisolatie (via kruipruimte) met PUR

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 27-02-2017 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 06:55
Notna schreef op maandag 27 februari 2017 @ 19:07:
[...]

Gewoon nerzetten en je er niet druk over maken ja :+

Staat hier al 3 jaar een machine in een vochtig ongeisoleerd hok en het werkt nog prima met 0.0 last van roest :)
Killion schreef op maandag 27 februari 2017 @ 19:08:
Je kunt ook wat WD40 op een doek spuiten en de boel er mee insmeren, schijnt ook te helpen.
Ik zou mij er niet zo veel zorgen over maken.
Thanks, gewoon neerzetten dus :p

[ Voor 27% gewijzigd door MartijnAbel op 27-02-2017 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Misschien goed om hier te stellen, ondanks dat het geen doe-het-zelf is :)

Ik overweeg om op de bovenverdieping dubbel glas te laten plaatsen. Momenteel hebben we enkel glas en merken we dat wanneer het buiten vriest de kamers ook koud aanvoelen. Verwarming helpt wel maar het koelt vrij snel weer af en er blijft een gevoel van kou.

Is jullie ervaring dat dit opgelost wordt met dubbel glas? Volgens de verkopers wel, maar dat lijkt me logisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Aghanim schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 07:16:
Misschien goed om hier te stellen, ondanks dat het geen doe-het-zelf is :)

Ik overweeg om op de bovenverdieping dubbel glas te laten plaatsen. Momenteel hebben we enkel glas en merken we dat wanneer het buiten vriest de kamers ook koud aanvoelen. Verwarming helpt wel maar het koelt vrij snel weer af en er blijft een gevoel van kou.

Is jullie ervaring dat dit opgelost wordt met dubbel glas? Volgens de verkopers wel, maar dat lijkt me logisch :)
Hoe dikker het glas, hoe hoger de isolerende (uG) waarde, hoe beter de warmte binnen gehouden wordt in de winter en buiten gehouden in de zomer.

Van enkel glas naar dikker glas zal zich altijd lonen. Ik zou ook meteen eens kijken of je niet wat meer aan na-isolatie kan gaan doen vanuit binnenuit desnoods. En neem wat goede, dikke, gordijnen; dat verminderd de koudeval die je altijd wel blijft houden bij wat voor soort glas je ook neemt.

Ik ben van een gas consumptie van 1600+m³ bij enkel glas en keraliet onderkanten met geen isolatie naar 300450m³ gasverbruik gegaan bij HR++ (1,1 uG) en opgemetselde onderkanten met Rockwool isolatie.

Heb je ook niet enorme last van condensatie in de winter? Alleen daarom al zou ik het laten vervangen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 28-02-2017 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Notna schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 07:20:
[...]

Hoe dikker het glas, hoe hoger de isolerende (uG) waarde, hoe beter de warmte binnen gehouden wordt in de winter en buiten gehouden in de zomer.

Van enkel glas naar dikker glas zal zich altijd lonen. Ik zou ook meteen eens kijken of je niet wat meer aan na-isolatie kan gaan doen vanuit binnenuit desnoods. En neem wat goede, dikke, gordijnen; dat verminderd de koudeval die je altijd wel blijft houden bij wat voor soort glas je ook neemt.

Ik ben van een gas consumptie van 1600+m³ bij enkel glas en keraliet onderkanten met geen isolatie naar 300m³ gasverbruik gegaan bij HR++ (1,1 uG) en opgemetselde onderkanten met Rockwool isolatie.

Heb je ook niet enorme last van condensatie in de winter? Alleen daarom al zou ik het laten vervangen :)
Dat is een beste besparing! :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
KillaZ schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 08:07:
[...]

Dat is een beste besparing! :)
Als alle warmte letterlijk je woning uitwaait omdat het allemaal enkelglas is, er geen isolatie whatsoever is en de kozijnen zo rot zijn dat je er met een vinger doorheen kan steken; dan gaat het hard hoor :+

Tegenwoordig zit ik op 120m³ verbruik. Maar dat komt omdat ik met een L/L warmtepomp (aka een airco) ben gaan verwarmen :+

[ Voor 11% gewijzigd door Notna op 28-02-2017 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Ja same here, ik heb een oude badkamer wat nu een Washok is, daar zit zo'n inzet kantelraam in. Die kun je er dus zo uithalen zonder moeite. Washok kan dus ook gewoon als koeling gebruikt worden.

Aan de waaikant heb ik nog 3 enkelglas ramen. Eens kijken wat we daar van kunnen maken. :)

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
LA-384 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 19:19:
Ik ben van plan om een zolder te gaan isoleren en ik heb hier wat vragen over.

De situatie is alsvolgt (klik voor groter formaat).
[afbeelding]

Het betreft een 2-onder-1-kap woning (1978) waarbij ook de garage/bijkeuken gekoppeld is aan de buurman.
De zolder zit gedeeltelijk boven de keuken en de bijkeuken. De keuken is verwarmd met vloerverwarming en staat in open verbinding met de woonkamer (verwarmd met radiatoren), de bijkeuken is gedeeltelijk verwarmd met vloerverwarming maar de slangen liggen hier wat ruimer.

De zolder ligt boven de keuken en bijkeuken (aangegeven met de paarse stippellijn) en heeft een gedeelde muur met de rest van de 1e verdieping (aangegeven met de roze stippellijn). De aangrenzende ruimte is niet verwarmd, maar krijgt toch wat warmte van de rest van het huis.

Als ik het goed heb, heeft de buurman zijn zolder in gebruik als woonruimte. Ik weet niet 100% zeker of deze aangrenzende ruimte is verwarmd.

Op dit moment is er geen dakisolatie aanwezig boven de zolder. Aangezien het een zolder is, wil ik er ook niet teveel geld tegenaan gooien.

Ik heb op marktplaats een adres gevonden van iemand die reststukken PIR aanbied. Het gaat om stukken met een dikte van 40mm. Met €1,75/m^2 is dit wel de moeite waard.

PIR met deze dikte zou een isolatiewaarde (R-waarde) van 1,5 - 1,75 hebben. Hoewel niet zo hoog, zal dit wel een groot verschil geven t.o.v. geen isolatie, lijkt mij. Nu heb ik wel voldoende ruimte om dikkere platen te plaatsen, maar dat brengt meteen aanzienlijk meer kosten met zich mee. Nu lijkt het mij ook mogelijk om gewoon 2 lagen op elkaar te plaatsen.

Verhoogd dit daadwerkelijk de isolatiewaarde?
Heeft het zin bij een niet-verwarmde ruimte?

De rest van het huis is al aardig bij de tijd qua isolatie. HR++ glas, spouwmuur isolatie met EPS, vloerisolatie (via kruipruimte) met PUR
30% van je warmte verdwijnt via je dak gemiddeld. Het dak wordt ook vaak gezien als meest belangrijke onderdeel van je isolatie pakket. Als je de euro's kan missen zou ik toch zeker voor RD 4 gaan. Je doet het maar 1 keer en zo heel veel meters zijn het zo te zien niet. Het zou echt zonder zijn als je de rest (zo te zien) wel op orde hebt en op je dak vanwege een paar honderd euro besparing een matige maatregel toe past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Notna schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 07:20:
[...]

Ik ben van een gas consumptie van 1600+m³ bij enkel glas en keraliet onderkanten met geen isolatie naar 300450m³ gasverbruik gegaan bij HR++ (1,1 uG) en opgemetselde onderkanten met Rockwool isolatie.

Wow, zo'n dergelijke besparing had ik niet verwacht. Beneden hebben we overigens als wel dubbel glas. Dikke gordijnen helpen inderdaad wel maar die willen we overdag open hebben, zeker op mijn werkkamer. Condensatie hebben we inderdaad behoorlijk last van, had niet gedacht dat dit door enkel glas zou komen overigens.

Ik schrok vooral van de 'lage kosten' van dubbel glas, althans de eerste offerte die ik gekregen heb:

7x Isolatieglas 130x110cm HR++ U-waarde 1,1 W/m²K
Inclusief: inmeten afmetingen, afvoeren bestaande beglazing, plaatsen glas volgens NPR/NEN 3577 norm
10 jaar garantie
Totale kosten: 895 euro

Had zelf het beeld toch al snel 3000 euro kwijt te zijn.
Totaalbedrag glas: € 895,00  

Overigens lijkt het ook te tochten bij onze kozijnen, zijn draai-kiep ramen dus veel randen. Tochtstrips helpen daar niet echt bij tot heden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hier ook al het nodige gedaan door de jaren heen. Vorige eigenaar zat op 3300 kuub per jaar, ik blijf nu steken op 1100.
Zit nu al 3 jaar strak op 1100. Het extra verbruik van samenwonen, kind krijgen en elke dag kind in bad is gecompenseerd met vloerisolatie en een tweetal kunststof kozijnen.

En inderdaad, isoleren wil je direct goed doen. Als je een stukje overslaat wordt dat het koudste punt waar alle vocht zich verzamelt. Daar kan je alleen tegen ventileren als je er ook bij stookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
_JGC_ schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 08:33:
Hier ook al het nodige gedaan door de jaren heen. Vorige eigenaar zat op 3300 kuub per jaar, ik blijf nu steken op 1100.
Zit nu al 3 jaar strak op 1100. Het extra verbruik van samenwonen, kind krijgen en elke dag kind in bad is gecompenseerd met vloerisolatie en een tweetal kunststof kozijnen.

En inderdaad, isoleren wil je direct goed doen. Als je een stukje overslaat wordt dat het koudste punt waar alle vocht zich verzamelt. Daar kan je alleen tegen ventileren als je er ook bij stookt.
Misschien een domme vraag maar hoe weet ik of mijn vloer voldoende geïsoleerd is? We hebben net een nieuw huis (1979) en de vorige eigenaar wist helemaal niks te vertellen over isolatie. Hij dacht wel dat de spouwmuur geïsoleerd is. Vloer is een gietvloer met daaronder plavuizen met vloerverwarming (die niet meer werkt). De vloer voelt flink koud aan als je op sokken loopt. Mijn beeld is dat de vloer er dan uit zou moeten als je extra wilt isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:14
Aghanim schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 08:39:
[...]

Misschien een domme vraag maar hoe weet ik of mijn vloer voldoende geïsoleerd is? We hebben net een nieuw huis (1979) en de vorige eigenaar wist helemaal niks te vertellen over isolatie. Hij dacht wel dat de spouwmuur geïsoleerd is. Vloer is een gietvloer met daaronder plavuizen met vloerverwarming (die niet meer werkt). De vloer voelt flink koud aan als je op sokken loopt. Mijn beeld is dat de vloer er dan uit zou moeten als je extra wilt isoleren.
isoleren kun je vanaf de onderkant doen, als je een kruipruimte hebt. https://www.milieucentraa...aren/zelf-vloer-isoleren/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Als je een kruipruimte hebt kan je eronder kijken en vrij eenvoudig extra isolatie aanbrengen. Heb hier 15cm piepschuim toegevoegd, in het beton zit hooguit 2-3cm verwerkt.

Berging heeft geen kruipruimte, dat is gewoon een verzakte plaat beton. Die gaat er komend voorjaar samen met de slecht uitgevoerde voorzetwanden uit en moet opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Helaas geen kruipruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Aghanim schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 08:31:
[...]

Wow, zo'n dergelijke besparing had ik niet verwacht. Beneden hebben we overigens als wel dubbel glas. Dikke gordijnen helpen inderdaad wel maar die willen we overdag open hebben, zeker op mijn werkkamer. Condensatie hebben we inderdaad behoorlijk last van, had niet gedacht dat dit door enkel glas zou komen overigens.

Ik schrok vooral van de 'lage kosten' van dubbel glas, althans de eerste offerte die ik gekregen heb:

7x Isolatieglas 130x110cm HR++ U-waarde 1,1 W/m²K
Inclusief: inmeten afmetingen, afvoeren bestaande beglazing, plaatsen glas volgens NPR/NEN 3577 norm
10 jaar garantie
Totale kosten: 895 euro

Had zelf het beeld toch al snel 3000 euro kwijt te zijn.
Totaalbedrag glas: € 895,00  

Overigens lijkt het ook te tochten bij onze kozijnen, zijn draai-kiep ramen dus veel randen. Tochtstrips helpen daar niet echt bij tot heden.
Condensatie treed op door het relatief hoge luchtvochtigheidsgehalte in een kamer, die op het koudste punt in je kamer gaat neerslaan. Dat is over het algemeen je glas. Bij HR++ glas krijg je het leuke fenomeen dat je ramen aan de buitenkant gaan beslaan op een gegeven moment :+

Om condens tegen te gaan moet je blijven ventileren en voldoende isoleren, waardoor de temperatuur binnen hoger blijft. Als je niet genoeg ventileert, kan je triple glazing in je huis zetten; je blijft condensatie houden.

Over het algemeen zou het stappenplan zijn:

1. Vervangen glas (en indien er geen mechanische ventilatie in huis is en geen ventilatieroosters; laat er dan meteen ventilatieroosters inzetten)
2. Na-isoleren
3. Kieren wegwerken

Alleen je ramen vervangen en niet afdoende je vocht reguleren gaat er overigens voor zorgen dat het vocht ergens anders gaat neerslaan wat weer schimmel kan veroorzaken. Daarom moet je niet 1 ding aanpakken, maar het geheel.

Weet je overigens zeker dat je ramen tochten en je niet gewoon koudeval voelt? Is makkelijk te testen; even een aangestoken lucifer bij je raam houden. Als de vlam gaat wakkeren of zelfs uitgaat heb je tocht. Doet het amper tot niets is het koudeval (wat je weer verhelpt door je ramen te vervangen)

En ja; glas is heel niet zo prijzig. Het gaat pas goed in de prijs zitten als je de kozijnen ook laat vervangen en gaat laten metselen. Ik was voor mijn hele huis 16000 euro kwijt waarbij ik de afwerking binnen zelf deed. Daarbij zat inbegrepen:

1. Verwijderen oude kozijnen en glas en overig puin
2. Plaatsen Schüco CT70 kozijnen (5 volwaardige kozijnen, 1 keer een badkamerraam, en achter openslaande deuren, totaal 9 draai/kiepramen) met HR++ glas
3. Isoleren onder de kozijnen + opmetselen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:01
Jup, bij mij thuis is ook een mega verschil te merken tussen geïsoleerd en dubbel glas en minder geïsoleerd en enkel glas

Bij mij is de bovenverdieping inmiddels helemaal geïsoleerd en heb ik overal nieuwe kozijnen geplaatst met dubbel glas (HR++) met ventilatieroosters
Het dak is opnieuw geïsoleerd (PIR platen) en de muren zijn allemaal geïsoleerd met Steenwol
Tevens heb ik nu ook mechanische ventilatie

Met de benedenverdieping ben ik nog bezig, daar is tot op heden nog weinig isolatie en enkel glas

Boven heb ik op het moment 1 verwarming die de hele bovenverdieping warm kan houden en beneden nog de volle CV die het amper op temperatuur kan houden, dus dat verschil is heel goed te merken

(*) Uiteraard komen er boven wel meer verwarmingen maar daarvoor moeten de nieuwe leidingen aangesloten worden, nu nog een tijdelijke cv dus :+

Klusje voor zaterdag, beton storten in het deel waar de kelder zat :|
Plavuizen zijn eruit getikt, na meten zit er zo'n 30mm verschil in de vloer, dat wordt een beste laag egaline om dat op te vullen 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door FabianGTI op 28-02-2017 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
FabianGTI schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 09:05:
Jup, bij mij thuis is ook een mega verschil te merken tussen geïsoleerd en dubbel glas en minder geïsoleerd en enkel glas

Bij mij is de bovenverdieping inmiddels helemaal geïsoleerd en heb ik overal nieuwe kozijnen geplaatst met dubbel glas (HR++) met ventilatieroosters
Het dak is opnieuw geïsoleerd (PIR platen) en de muren zijn allemaal geïsoleerd met Steenwol

Met de benedenverdieping ben ik nog bezig, daar is tot op heden nog weinig isolatie en enkel glas

Boven heb ik op het moment 1 verwarming die de hele bovenverdieping warm kan houden en beneden nog de volle CV die het amper op temperatuur kan houden, dus dat verschil is heel goed te merken

(*) Uiteraard komen er boven wel meer verwarmingen maar daarvoor moeten de nieuwe leidingen aangesloten worden, nu nog een tijdelijke cv dus :+

Plavuizen zijn eruit getikt, na meten zit er zo'n 30mm verschil in de vloer, dat wordt een beste laag egaline om dat op te vullen 8)7
Nee joh, is gewoon dat het water goed kan weglopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
FabianGTI schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 09:05:

Dure grap, ik schrok mij de pleuris bij de Stiho voor een zak Egaline :o

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
KillaZ schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 09:29:
[...]

Dure grap, ik schrok mij de pleuris bij de Stiho voor een zak Egaline :o
17,85 euro per zak van 25 kg, nou is dat deel van 30 mm niet zo heel groot gelukkig, daarna loopt het al rap op naar een laag van 8 tot 10 mm, maar ik heb wel de nodige zakken nodig inderdaad

Maarjah, als ik het niet doe, krijg ik ook nooit mooi de (laminaat) vloer er in :/
Notna schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 09:08:
[...]

Nee joh, is gewoon dat het water goed kan weglopen :+
Dat heb ik inderdaad in de badkamer....

.... de verkeerde kant op :( :(

Daar moet de vloer ook nog aangepakt worden dus :+

[ Voor 24% gewijzigd door FabianGTI op 28-02-2017 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hulp nodig om te voorkomen dat ik in het blunder topic terecht kom....Eigen topic leek weer wat veel van het goede.

Situatie is als volgt:
Ik wil een schutting zetten, niet zijnde erfafscheiding.
Terras van 9 breed bij 3,60 diep ligt er met daarnaast aan beide kanten 15 cm beton over de hele diepte en dan komt het gaasdraad hekwerk dat de hele tuin van de buren afschermt. De metalen palen daarvan zitten gewoon een meter in de grond.
Nu wil ik eigenlijk op die strook beton paalplaathouders plaatsen om de 60cm en daarin de hardhouten palen 2m hoog bevestigen, 7 stuks per kant dus. Vraag 1, waarmee bevestig je dit het beste? En welke maat is het beste? 7x7, 9x9 of 12x12? De palen worden daarmee simpelweg breder en duurder, maar ook steviger? Ik kan de palen uiteraard ook nog vastmaken aan het hekwerk dat als erfafscheiding fungeert. Tie-wraps?

Op die palen wil ik vervolgens horizontale houten planken (rabat) timmeren of schroeven in de palen om zo een dichte schutting van mooi hout langs het terras te maken van rabatdelen (schuift in elkaar, lijkt het makkelijkst en mooi). Dat kunnen rabatdelen van 3,60m zijn, je kunt ook kortere nemen en zo afwisselen.
Beginnen 5 cm boven de beton zodat het hout goed kan drogen. Wordt dan een schutting van 2m hoog bij 3,60m lang aan beide kanten.

Aan de woning zal de schutting nagenoeg tegen de muur komen, maar niet bevestigd dat mag niet bij deze muur. Aan de andere kant van de tuin zal ik een l-profiel plaatsen om dat uiteinde mooi af te werken.

Nu heb ik bij een webshop daar al enkele materialen voor gezien en advies gevraagd. Kort antwoord was: we zijn niet bekend met deze manier van werken en een dichte schutting op paalplaathouders wordt afgeraden ivm wind.

Kan dit stevig genoeg gemaakt worden? Hoe kan ik daar achterkomen of dit zelf nagaan? Kan ik de palen nog steviger bevestigen zonder de grond in te gaan? Alle tips zijn welkom.

Wellicht toch een specialist inschakelen? Zijn die er voor schuttingen? Wil het juist zelf doen om niet te duur uit te komen, want goed hout is al duur zat en het bouwen lijkt redelijk te doen.

Anders moet ik de beton weghalen en de betonpuin daaronder tevens....Even gaten maken met de grondboor zit er niet in en het is maar een kleine strook met weinig bewegingsruimte. Last resort als het anders echt niet veilig kan, maar daar wil ik niet aan ;)

Uiteraard wil ik ook niet investeren in goed hout en materialen, flink wat arbeid (ben geen klusser) en dan na een heftige windhoos mijn schutting op mijn terras aantreffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:15
Markprinsen schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 08:24:
[...]

30% van je warmte verdwijnt via je dak gemiddeld. Het dak wordt ook vaak gezien als meest belangrijke onderdeel van je isolatie pakket. Als je de euro's kan missen zou ik toch zeker voor RD 4 gaan. Je doet het maar 1 keer en zo heel veel meters zijn het zo te zien niet. Het zou echt zonder zijn als je de rest (zo te zien) wel op orde hebt en op je dak vanwege een paar honderd euro besparing een matige maatregel toe past.
Bedankt voor je antwoord!

Met 2x die 40mm platen zou ik (als je het zo mag uitrekenen) op 3-3,5 uitkomen. Geeft RD 4 echt zoveel meerwaarde voor een niet verwarmde zolder? Ik las namelijk ergens dat het verschil tussen niet isoleren en elke vorm van isoleren aanzienlijk groter is dan het verdubbelen van de bestaande isolatiewaarde. En dat ging dan over verwarmde ruimtes.

Zou ik dat geld niet beter kunnen steken in de zolder boven het huis, waar eigenlijk alle warmte van het huis naar toe trekt? Daar zit nu 80mm glas/steenwol (RD 2-2,5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
O wacht, ik had niet gezien dat de zolder van het huis iets anders was dan de zolder van de rest. Dan heb je zeker gelijk. Maar dan nog is het prijs verschil verwaarloosbaar en zou ik het sowieso doen (je kan het maar 1 x goed doen). En als je dan toch bezig bent ook de zolder van je huis doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:42
Ik heb eens een vraag voor de klussers hier. Wij willen graag een scheidingswand gaan maken op zolder. Nu ligt er een laminaatvloer, die prima is voor nu, mocht het ooit in de toekomst een echte slaapkamer worden, dan gaat er waarschijnlijk iets anders op of in (vinyl erover bijv.).

Wat is nu verstandig, de laminaatvloer uitfrezen en daar de wand plaatsen? Of gewoon wand plaatsen op de laminaatvloer?

Ter info: knieschot van dakkapel staat ook op de laminaatvloer.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Als je verwacht dat de wand langer blijft dan de vloer, dan zou ik de vloer onderbreken. Als je verwacht dat je de wand weer eerder weg gaat halen dan de vloer dan niet... ;)

Met een invalcirkelzaag en een (Fein) multitool voor de laatste stukjes is het volgens mij ook een klusje van niets om die vloer weg te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:42
Xander schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 21:06:
Als je verwacht dat de wand langer blijft dan de vloer, dan zou ik de vloer onderbreken. Als je verwacht dat je de wand weer eerder weg gaat halen dan de vloer dan niet... ;)

Met een invalcirkelzaag en een (Fein) multitool voor de laatste stukjes is het volgens mij ook een klusje van niets om die vloer weg te halen?
Nu je het zegt, valt eigenlijk wel mee ja, multitool heb ik zelf al, cirkelzaagje kan ik wel lenen. Wel goed uitrekenen hoe breed ik het weg haal natuurlijk ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Wel zorgen dat het een invalzaag is die je leent.

Hiervan kun je de diepte heel precies instellen, zo dat je net door het laminaat zaagt en een kleine groef in de ondervloer achterlaat. Afhankelijk van de dikte van de ondervloer komt het niet zo nauw.

Aan een normale cirkelzaag heb je niets voor zo'n klus.

[ Voor 11% gewijzigd door Xander op 28-02-2017 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-09 09:48
Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 19:20:
Hulp nodig om te voorkomen dat ik in het blunder topic terecht kom....Eigen topic leek weer wat veel van het goede.

Situatie is als volgt:
Ik wil een schutting zetten, niet zijnde erfafscheiding.
Terras van 9 breed bij 3,60 diep ligt er met daarnaast aan beide kanten 15 cm beton over de hele diepte en dan komt het gaasdraad hekwerk dat de hele tuin van de buren afschermt. De metalen palen daarvan zitten gewoon een meter in de grond.
Nu wil ik eigenlijk op die strook beton paalplaathouders plaatsen om de 60cm en daarin de hardhouten palen 2m hoog bevestigen, 7 stuks per kant dus. Vraag 1, waarmee bevestig je dit het beste? En welke maat is het beste? 7x7, 9x9 of 12x12? De palen worden daarmee simpelweg breder en duurder, maar ook steviger? Ik kan de palen uiteraard ook nog vastmaken aan het hekwerk dat als erfafscheiding fungeert. Tie-wraps?

Op die palen wil ik vervolgens horizontale houten planken (rabat) timmeren of schroeven in de palen om zo een dichte schutting van mooi hout langs het terras te maken van rabatdelen (schuift in elkaar, lijkt het makkelijkst en mooi). Dat kunnen rabatdelen van 3,60m zijn, je kunt ook kortere nemen en zo afwisselen.
Beginnen 5 cm boven de beton zodat het hout goed kan drogen. Wordt dan een schutting van 2m hoog bij 3,60m lang aan beide kanten.

Aan de woning zal de schutting nagenoeg tegen de muur komen, maar niet bevestigd dat mag niet bij deze muur. Aan de andere kant van de tuin zal ik een l-profiel plaatsen om dat uiteinde mooi af te werken.

Nu heb ik bij een webshop daar al enkele materialen voor gezien en advies gevraagd. Kort antwoord was: we zijn niet bekend met deze manier van werken en een dichte schutting op paalplaathouders wordt afgeraden ivm wind.

Kan dit stevig genoeg gemaakt worden? Hoe kan ik daar achterkomen of dit zelf nagaan? Kan ik de palen nog steviger bevestigen zonder de grond in te gaan? Alle tips zijn welkom.

Wellicht toch een specialist inschakelen? Zijn die er voor schuttingen? Wil het juist zelf doen om niet te duur uit te komen, want goed hout is al duur zat en het bouwen lijkt redelijk te doen.

Anders moet ik de beton weghalen en de betonpuin daaronder tevens....Even gaten maken met de grondboor zit er niet in en het is maar een kleine strook met weinig bewegingsruimte. Last resort als het anders echt niet veilig kan, maar daar wil ik niet aan ;)

Uiteraard wil ik ook niet investeren in goed hout en materialen, flink wat arbeid (ben geen klusser) en dan na een heftige windhoos mijn schutting op mijn terras aantreffen.
Heb je hierover met jouw buren gesproken? Wat je wil doen is voor hun kant niet mooi, aangezien ze dan op een draad- met daarachter een houtafsluiting gaan kijken. Het is ook niet praktisch, want er vliegt toch aardig wat zooi tussen en jouw buur kan die er niet meer uithalen.
Mijn advies is om in samenspraak met de buren een gedeelte (bv. lengte van het terras) van de draad te vervangen door een gesloten houtafsluiting.

Je kan houten palen verankeren op beton met een betonanker of voet. Het is inderdaad niet aan te raden als je volle planken gaat gebruiken vanwege de wind. Het is altijd beter om de paal minstens 60 cm in de grond te steken en te betonneren. Gaat het echt om een volwaardige betonstrook? Als het niet dik ligt kan je er toch gewoon een gat in beitelen? Zoveel werk kan dat niet zijn.

Voor kwalitatief maar duur hout kan je kijken bij het merk Collstrop, ze geven je 25 jaar garantie op houtrot. Je kan ofwel jouw idee toepassen, maar de achterkant is dan eigenlijk niet zo mooi, wat jouw buren misschien niet gaan appreciëren. Je kan ook tand- en groef palen kopen en dan werken met opbouwlatjes of met gewone palen en schermen. Houten palen voor een afsluiting van een hoogte van 180 cm zijn normaal 9 op 9 cm. Als je niet graag hout in de grond steekt kan je ook betonnen muurpalen kopen met een groef en daar onderaan een betonnen met houten plankjes bovenop. Dan komt er nooit hout in contact met grond en gaat het ook niet rotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SchumiFAST schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 21:55:
[...]

Heb je hierover met jouw buren gesproken? Wat je wil doen is voor hun kant niet mooi, aangezien ze dan op een draad- met daarachter een houtafsluiting gaan kijken. Het is ook niet praktisch, want er vliegt toch aardig wat zooi tussen en jouw buur kan die er niet meer uithalen.
Mijn advies is om in samenspraak met de buren een gedeelte (bv. lengte van het terras) van de draad te vervangen door een gesloten houtafsluiting.

Je kan houten palen verankeren op beton met een betonanker of voet. Het is inderdaad niet aan te raden als je volle planken gaat gebruiken vanwege de wind. Het is altijd beter om de paal minstens 60 cm in de grond te steken en te betonneren. Gaat het echt om een volwaardige betonstrook? Als het niet dik ligt kan je er toch gewoon een gat in beitelen? Zoveel werk kan dat niet zijn.

Voor kwalitatief maar duur hout kan je kijken bij het merk Collstrop, ze geven je 25 jaar garantie op houtrot. Je kan ofwel jouw idee toepassen, maar de achterkant is dan eigenlijk niet zo mooi, wat jouw buren misschien niet gaan appreciëren. Je kan ook tand- en groef palen kopen en dan werken met opbouwlatjes of met gewone palen en schermen. Houten palen voor een afsluiting van een hoogte van 180 cm zijn normaal 9 op 9 cm. Als je niet graag hout in de grond steekt kan je ook betonnen muurpalen kopen met een groef en daar onderaan een betonnen met houten plankjes bovenop. Dan komt er nooit hout in contact met grond en gaat het ook niet rotten.
Fijn dat je zorgen om de buren hebt, maar dat is afgestemd :) Nu kijken we bij elkaar de tuin in, dat is ook niks. Zij maken het aan hun kant dicht hoe ze het willen, met groen of iets anders. De opmerking van eruit halen snap ik niet, want als je het een erfafscheiding maakt kun je het ook nooit zonder toestemming van de buur eruit halen. De achterkant maakt dus niets uit hier.

Je adviseert dus ook dit niet te doen op de beton? Het is in principe een strook die nadat het terras (keramisch volledig ingebed) gelegd was opgevuld is met beton door de hovenier. Hieronder zit enkel betonpuin en andere harde grond, dus het is niet een kwestie van even weg beitelen, daaronder zit ook weer harde laag op harde laag en de beweegruimte is slechts die 15-20 cm, waarbij je de terrassen niet wilt beschadigen.

Liefste werk ik daar dus op, maar dit is al de tweede die het afraadt :|

De houttip is erg nuttig! Ga ik naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 14:03
Zo, vanochtend vroeg opgestaan en even een slang door het raam naar binnen gehangen. Met dit als resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/n0qgr2q.jpg

Met de betonvloer erop begint het echt steeds meer op een huis te lijken. Gaat wel lekker snel zo, even een paar kuub rotzooi erin, verspreiden met de hark, zware trilnaald erdoorheen trekken en daarna gewoon de deur achter me dicht getrokken.
Even lekker douchen op de zaak en dan om kwart voor tien beginnen aan je gewone werkdag. :)

Wel kwam ik gisteren bij het uitzoeken van de elektra leuke verrassingen tegen. Dit zat achter de lichtschakelaar van het toilet:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/yIjArza.jpg

:X 8)7 |:(

Daar heeft vroeger een stopcontactje bijgezeten, maar die is soort van 'afgedopt'. En omdat men dacht dat de fasedraad te kort was (is hij helemaal niet), hebben ze maar een extra stukje kabel (4 mm2 soepele kabel, dus geen draad) in een kapot kroonsteentje geschroefd en aan de andere kant in de steekverbinding van de schakelaar.

Gelukkig wist ik al dat ik alles wilde gaan vervangen... ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:39
Graag even jullie inzicht/capaciteit lenen :)
De vrouw heeft haar zinnen op een tuintafel gezet en die mag ik gaan maken. Heb natuurlijk geroepen 'komt goed schat!', nu de uitvoering nog...
Betreft onderstaande tafel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yWqbqvDtAArG3FS1xqZWLGah/full.png
Voor zover ik uit de tekst en afbeeldingen kon nagaan is het blad opgebouwd uit:
2 x balk 100x100x2200 (zijkanten)
2 x balk 100x100x800 (kopse kanten, al denk ik zelf 900 om deze in de zijbalken te bevestigen middels een pen-gatverbinding)
4 x plank 33x200x2000
Dat gaat mij denk ik wel lukken, ben van plan om de planken met deuvels en houtlijm aan elkaar te bevestigen. Als ik dan aan de binnenzijde van het frame van balken een lat aanbreng kan het blad van planken hierop gelegd worden.

Ik word alleen niet helemaal wijs uit het onderstel en dan met name de bevestiging hiervan aan het blad. Onderstel bestaat uit (per staander):
2 x balk 120x120x700
1 x balk 100x100x600 ( al denk ik wederom dat deze langer is, 700 bijvoorbeeld, om deze in de staanders te bevestigen middels een pen-gatverbinding)
Zou ik er mee weg komen om de staanders aan de kopse balk te bevestigen en verder niet? Ben er een beetje bang voor dat het dan een wiebeltafel wordt omdat er geen kruisconstructie in te vinden is.
Ben trouwens voornemens om het geheeld van Douglashout te maken, iemand nog een argument om dat vooral niet te doen + een goed alternatief? Ben benieuwd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-09 15:31
Leuk project!

Douglas hout is een goede keus voor zo'n project, maar hou rekening met het volgende:

- Het hout bevat veel hars, en is vaak niet gevlakt en gedikt te koop in de maten die je zoekt
- Het vlakken en dikken is belangrijk om je deuvel concept te laten slagen.
- Er worden veel tafels zonder kruisconnecties gemaakt en veel van die tafels zijn erg stabiel.

Ik maak zelf wat meubels van douglas, de geur is heerlijk. Als hij door de vandiktebank gaat dan is het gewoon echt lekker, vooral van de geur. De prijs is prettig, betekent dat je nadat je wat fouten hebt gemaakt je zelf niet voor je kop slaat.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
simon schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 10:34:
Leuk project!

Douglas hout is een goede keus voor zo'n project, maar hou rekening met het volgende:

- Het hout bevat veel hars, en is vaak niet gevlakt en gedikt te koop in de maten die je zoekt
- Het vlakken en dikken is belangrijk om je deuvel concept te laten slagen.
- Er worden veel tafels zonder kruisconnecties gemaakt en veel van die tafels zijn erg stabiel.

Ik maak zelf wat meubels van douglas, de geur is heerlijk. Als hij door de vandiktebank gaat dan is het gewoon echt lekker, vooral van de geur. De prijs is prettig, betekent dat je nadat je wat fouten hebt gemaakt je zelf niet voor je kop slaat.
Top, dank voor je reactie.
Als ik ze even snel Google raadpleeg dan is het vlakken en dikken voornamelijk om het hout 'strak' te krijgen. Zou dit ook met een schuurmachine mogelijk zijn? Die heb ik, een vandiktebank niet. Vanwaar dat het heuvelconcept dan niet zou slagen?

[ Voor 4% gewijzigd door Niek_ op 01-03-2017 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Niek_ schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 10:40:
[...]

Als ik ze even snel Google raadpleeg dan is het vlakken en dikken voornamelijk om het hout 'strak' te krijgen. Zou dit ook met een schuurmachine mogelijk zijn? Die heb ik, een vandiktebank niet. Vanwaar dat het heuvelconcept dan niet zou slagen?
De vlakbank en de vandiktebank worden ook gebruikt om je hout vlak en haaks te krijgen. Dit is wel belangrijk als je met deuvels wilt gaan werken. Anders is het een stuk lastiger om een knappe verbinding te krijgen.

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Niek_ schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 10:40:
[...]

Strak is een mooie bijkomstigheid, haaks daar en tegen, en vlak, is voor een paneel wat je maakt 90% van 't werk.

Als de hoek van 1 plank 2-3 graden afwijkt, de volgende weer 2 of 3 krijg je een mooie wiebelplank. Dat kan je niet strak trekken, en met schuren krijg je het ook niet strak.

Het vlakken is relevant omdat veel hout, en ook douglas, toch werkt, beweegt, het is na het zagen vaak maar een korte tijd net zo recht als er gezaagd is. Alle interne stress in het hout laat los na het zagen en langzamerhand vervormt het licht. Afwijkingen van 2-3 mm bijv kunnen een hoop stress veroorzaken als je er een paneel van gaat maken.

Ik denk dat als je er geen paneel van maakt je het je zelf een stuk makkelijker maakt zonder vlak/vandikte bank.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Niek_ schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 10:18:
Graag even jullie inzicht/capaciteit lenen :)
De vrouw heeft haar zinnen op een tuintafel gezet en die mag ik gaan maken. Heb natuurlijk geroepen 'komt goed schat!', nu de uitvoering nog...
Bestel even wat stalen profielen voor onder het blad tegen het krom trekken van de planken :)

Balken door een vandiktebank doen is inderdaad niet echt voor de DHZ'er, maar je kan natuurlijk het hout ook bij een houthandel bestellen en aangeven dat je bepaalde balken/planken exact hetzelfde wil hebben

Voor je beeldvorming:
Vlakbank is voor het hout haaks te maken (1 haakse hoek erin)
Daarna de balk of plank door de vandiktebank om de gewenste dikte te krijgen, dan is daarna je balkje ook meteen rondom haaks

Schuren van 'ruwe' planken gaat je alleen lukken met een bandschuurmachine of bij heel veel geduld met een vlakschuurmachine maar geeft alsnog niet het gewenste resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Stalen profielen, geen deuvels tussen de planken, maar de planken laten rusten op een balk en vast schroeven, dat soort oplossingen zijn een stuk minder 'die hard woodworker' maar een stuk toegankelijker en verhogen de slagingskans van je project. Laten vlakken/dikken door de houthandel is ook een optie. De 'echte' houthandel (niet een tuinhout handel) wil dat vaak nog wel doen.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Kijk, dat is een hoop nuttige info, top! :)
Kan ik dan de aanname doen dat ik met geschaafd (Douglas) hout wel goed zit?

De optie met een aantal L-profielen en daar dan de planken per stuk op vastschroeven is wellicht ook een goede. Eens even verder induiken. Inderdaad minder 'die hard woodworker' maar dat overleven we ook wel weer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-09 13:13

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Het hout werkt in de breedterichting, niet in de lengterichting. Dus de bladen in de lengterichting 'opsluiten' door twee kopse balken geeft bijna altijd complicaties.
Wellicht is een elektrische schaaf voor dit project een mooie aankoop?

En een stalen X of U frame als poot?

bijv. dit
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0573/7137/products/Xav-eik-schuin_large.jpg?v=1458565972

of dit
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQTxxaS872DhJnJfgBjU6FJyhQ8xfXiYVTqIFGWFA_QZlSMmVZT

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:32
dreamscape schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 09:59:
Wel kwam ik gisteren bij het uitzoeken van de elektra leuke verrassingen tegen. Dit zat achter de lichtschakelaar van het toilet:

[afbeelding]

:X 8)7 |:(

Daar heeft vroeger een stopcontactje bijgezeten, maar die is soort van 'afgedopt'. En omdat men dacht dat de fasedraad te kort was (is hij helemaal niet), hebben ze maar een extra stukje kabel (4 mm2 soepele kabel, dus geen draad) in een kapot kroonsteentje geschroefd en aan de andere kant in de steekverbinding van de schakelaar.

Gelukkig wist ik al dat ik alles wilde gaan vervangen... ;)
En de verkeerde kleur draad (fase is groen 8)7 , dus het draadje eraan had bruin moeten zijn). En de nul in de testpunt van de lasklem. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-09 09:48
Verwijderd schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 08:31:
[...]

Fijn dat je zorgen om de buren hebt, maar dat is afgestemd :) Nu kijken we bij elkaar de tuin in, dat is ook niks. Zij maken het aan hun kant dicht hoe ze het willen, met groen of iets anders. De opmerking van eruit halen snap ik niet, want als je het een erfafscheiding maakt kun je het ook nooit zonder toestemming van de buur eruit halen. De achterkant maakt dus niets uit hier.

Je adviseert dus ook dit niet te doen op de beton? Het is in principe een strook die nadat het terras (keramisch volledig ingebed) gelegd was opgevuld is met beton door de hovenier. Hieronder zit enkel betonpuin en andere harde grond, dus het is niet een kwestie van even weg beitelen, daaronder zit ook weer harde laag op harde laag en de beweegruimte is slechts die 15-20 cm, waarbij je de terrassen niet wilt beschadigen.

Liefste werk ik daar dus op, maar dit is al de tweede die het afraadt :|

De houttip is erg nuttig! Ga ik naar kijken.
Goed dat je het al besproken hebt met jouw buur.
Over de erfafscheding: wat hier in België vaak gebeurt is dat slechts één van de buren de afsluiting wil plaatsen en de andere er geen behoefte aan heeft (of niet wil betalen). Dan kiest de betalende partij ervoor om de afsluiting naast de scheiding te plaatsen, waardoor deze van hem blijft.
Als het echt om een volwaardige dikke betonstrook gaat waar je niet zomaar een gat in kan maken, vooral omdat het dicht naast jouw tegels ligt, heb je geen andere keuze dan te werken met betonankers. Het probleem is dat alle kracht van de wind op 1 punt komt te trekken aan de onderkant van de paal en het niet kan afgeleid worden naar andere plaatsen. Bij een afdak bijvoorbeeld staan er minstens op vier punten palen, die altijd een andere paal tegenover hebben staan. Ik heb zelf dan ook enkel ervaring met betonankers voor een afdak met houtpalen en voor een afsluiting uit draadpanelen met ijzeren palen. Ik kan je hier verder helaas niet mee helpen. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SchumiFAST schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 21:58:
[...]

Goed dat je het al besproken hebt met jouw buur.
Over de erfafscheding: wat hier in België vaak gebeurt is dat slechts één van de buren de afsluiting wil plaatsen en de andere er geen behoefte aan heeft (of niet wil betalen). Dan kiest de betalende partij ervoor om de afsluiting naast de scheiding te plaatsen, waardoor deze van hem blijft.
Als het echt om een volwaardige dikke betonstrook gaat waar je niet zomaar een gat in kan maken, vooral omdat het dicht naast jouw tegels ligt, heb je geen andere keuze dan te werken met betonankers. Het probleem is dat alle kracht van de wind op 1 punt komt te trekken aan de onderkant van de paal en het niet kan afgeleid worden naar andere plaatsen. Bij een afdak bijvoorbeeld staan er minstens op vier punten palen, die altijd een andere paal tegenover hebben staan. Ik heb zelf dan ook enkel ervaring met betonankers voor een afdak met houtpalen en voor een afsluiting uit draadpanelen met ijzeren palen. Ik kan je hier verder helaas niet mee helpen. ;(
Merci voor het meedenken. Die krachten daar kom ik dus niet wijs uit. Ik wil gewoon een mooie houten zijkant aan beide kanten van het terras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik zou zo'n tafel nooit van Douglas hout maken. Voor mijn gevoel splintert en scheurt het veel sneller dan bijvoorbeeld Meranti en is ook een zachtere houtsoort.

Bij mijn Douglas schutting werd mij door de verkoper op het hart gedrukt dat ik bij elke paal maar 1 schroef in de plank mocht doen omdat de plank door werking anders kon scheuren. Dat zegt volgens mij genoeg over de werking van het hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:35
Sjoerdfoto schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 11:13:
En een stalen X of U frame als poot?

bijv. dit
[afbeelding]
Ik zat er ook aan te denken om zo'n tuintafel te maken.
Die poten (kant en klaar) kosten €380,-.
Is me iets teveel, ik moet eens verder zoeken of iemand vinden in de las-wereld. Dat moet echt goedkoper kunnen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Verwijderd schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 22:09:
[...]

Merci voor het meedenken. Die krachten daar kom ik dus niet wijs uit. Ik wil gewoon een mooie houten zijkant aan beide kanten van het terras.
Kun je niet gewoon met een diamantgatzaag gaten boren in het beton en door puin, houten paal er in en vaststorten? Onderkant paal wellicht in de menie.
Diamantboor (160) en machine zijn te huur, nat boren moet in de tuin niet zo'n probleem zijn. En ben je misschien met een halve meter al door de troep heen, rest een gewone grondboor.(of machinaal (150) als je wilt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

NeutraleTeun schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 22:31:
[...]

Ik zat er ook aan te denken om zo'n tuintafel te maken.
Die poten (kant en klaar) kosten €380,-.
Is me iets teveel, ik moet eens verder zoeken of iemand vinden in de las-wereld. Dat moet echt goedkoper kunnen lijkt mij.
Materiaalkosten voor een 80x80x3 koker zijn 19eu/meter. Stel dat je 5 meter nodig hebt is dat zegmaar 100eu.
Zelf zagen en lassen, 120/130 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:28
Ik heb mijzelf de afgelopen dagen eens ingelezen in geluids isolatie. Wij hebben een huis uit 1958 met een houtenbalkenvloer met daarover 22mm planken. Hiertussen zit netjes steenwol, maar het geluid stoort ons toch. Nu ben ik bezig om vergelijkingen te trekken.

Ik zoek eigenlijk de volgende informatie: (informatie over de geluidsreductie in db, of in elk geval dat ik ze kan vergelijken)
A) Huidige situatie
B) Betonnenvloer / nieuwbouwwoning
C) Geisoleerde vloer met estrichplaten
D) Nieuwe ontkoppelde vloer met zwaluwstaartplaten en 5 cm cement erop. (zie hier)

Heeft iemand hier ervaring mee, of misschien met bedrijven die mij verder kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 10:19

BCC

Wat heb je op de vloer liggen op de eerste verdieping? Een goede ondervloer? En heb je al eens een keer alle losse planken weer vastgeschroefd?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Maeslant schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 09:16:

Heeft iemand hier ervaring mee, of misschien met bedrijven die mij verder kunnen helpen?
Heb je het over de begane grond of eerste verdieping?

In dat laatste geval, hou je dat wel rekening met het totaal gewicht, 5 cm cement is een aardige last voor je verdiepingsvloer

Je zou kunnen kijken naar een Fermacell vloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Maeslant schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 09:16:
Ik heb mijzelf de afgelopen dagen eens ingelezen in geluids isolatie. Wij hebben een huis uit 1958 met een houtenbalkenvloer met daarover 22mm planken. Hiertussen zit netjes steenwol, maar het geluid stoort ons toch. Nu ben ik bezig om vergelijkingen te trekken.

Ik zoek eigenlijk de volgende informatie: (informatie over de geluidsreductie in db, of in elk geval dat ik ze kan vergelijken)
A) Huidige situatie
B) Betonnenvloer / nieuwbouwwoning
C) Geisoleerde vloer met estrichplaten
D) Nieuwe ontkoppelde vloer met zwaluwstaartplaten en 5 cm cement erop. (zie hier)

Zoek eens op Easycell
Al zit je steenwol dan wel in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 22:13

Jelte,89

Woodworking

nokiaan958GB schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 22:14:
Ik zou zo'n tafel nooit van Douglas hout maken. Voor mijn gevoel splintert en scheurt het veel sneller dan bijvoorbeeld Meranti en is ook een zachtere houtsoort.

Bij mijn Douglas schutting werd mij door de verkoper op het hart gedrukt dat ik bij elke paal maar 1 schroef in de plank mocht doen omdat de plank door werking anders kon scheuren. Dat zegt volgens mij genoeg over de werking van het hout.
Succes met het vinden van een merantibalk a 100x100mm, dat is niet te betalen, Tis natte vingerwerk maar een 1000 euro per m3 zit je zo aan denk ik. Douglas heeft een verkoopprijs van ongeveer 400 euro per m3, Daarnaast is hardhout ook (iets) moeilijker te bewerken.

overigens splintert (die hele klein dunne) douglas (loofhout) minder dan hardhout, juist omdat het zachter is,
Scheuren heb je wel meer last van, maar die ontstaan vaak door een (te) snelle droging.

Wat betreft @Niek_, Super mooie tafel, niet teveel kieren doordat je maar 4 planken gebruikt, Ga alleen niet lijmen als je een pen gat verbinding gebruikt, je gebruikt juist pen/gat omdat het hout werkt.

Je kunt misschien links en rechts informeren naar droog douglas, dat krimpt niet meer erg, Maarja.. dat zet wel weer uit bij buiten gebruik
althans voor de planken, die balken van 100x100mm zullen geen hele cm werken.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jelte,89 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 09:50:
[...]

Succes met het vinden van een merantibalk a 100x100mm, dat is niet te betalen, Tis natte vingerwerk maar een 1000 euro per m3 zit je zo aan denk ik. Douglas heeft een verkoopprijs van ongeveer 400 euro per m3, Daarnaast is hardhout ook (iets) moeilijker te bewerken.

overigens splintert (die hele klein dunne) douglas (loofhout) minder dan hardhout, juist omdat het zachter is,
Scheuren heb je wel meer last van, maar die ontstaan vaak door een (te) snelle droging.

Wat betreft @Niek_, Super mooie tafel, niet teveel kieren doordat je maar 4 planken gebruikt, Ga alleen niet lijmen als je een pen gat verbinding gebruikt, je gebruikt juist pen/gat omdat het hout werkt.

Je kunt misschien links en rechts informeren naar droog douglas, dat krimpt niet meer erg, Maarja.. dat zet wel weer uit bij buiten gebruik
Soms is zelf maken een goed idee, soms niet. In dit geval zou ik de energie die je eraan besteed, de kosten die je maakt afwegen tegen de redelijke verkrijgbaarheid van hardhouten (tuin)tafels. Een teak tafel is bv. prima te krijg voor niet veel geld. Zie bv hier (tafels): https://sourenmeubels.nl/teak-tafels (tuintafels) https://sourenmeubels.nl/teak-tuintafels

Ik heb daar meubels voor in huis gehaald. Het is van prima kwaliteit, de meubels worden netjes in elkaar gezet afgeleverd, zelfs bij mij in Noord Holland terwijl het bedrijf in Limburg zit (aflevering zat zelfs in de prijs).

Denk dat dit een goed alternatief is in dit geval.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 22:13

Jelte,89

Woodworking

Hoewel ik teak hartstikke mooi vind, is het nog geen meranti...

Ben het met je eens dat dit wel een goed alternatief is inderdaad, hoewel (600-700 euro) voor 180x90cm is ook wel aan de prijs, En we zijn natuurlijk tweakerts! Het geeft natuurlijk ook wel wat voldoening als je het zelf maakt.. en de prijs voor de tafel van @Niek_ is ongeveer 0.1694m3 x 400 euro = 82,- euro aan hout...

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
[...]

Een merantibalk van 100x 150x2450 kost 70 euro.
Ca 3x zo veel als Douglas.

@jelte,89

Teak is veel bestendiger dan Meranti.
Ook duurder.
Teak balken zijn duur en vrijwel altijd maatwerk.

[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 02-03-2017 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:42

Daniel36

vernieuwde formule

Vanmorgen het dak opgegaan om wat pannen terug te leggen, maar ik kom dakpanhaken tekort.
Weet iemand waar je die dingen kunt kopen?
En dan de ouderwetse in zo'n s-vorm.
De gewone bouwmarkten hebben ze niet, zoeken op internet levert heel veel hits op maar steeds (net) niet het goede type helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
bedoel je de ouderwetse oude holle pannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Kaasplank schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 11:39:
bedoel je de ouderwetse oude holle pannen?
ja, die bedoel ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
monier en koramic maken die sowieso nog. oude opmeten en dan maar googlen :P

[ Voor 9% gewijzigd door Kaasplank op 02-03-2017 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Kaasplank schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 13:32:
[...]

monier en koramic maken die sowieso nog. oude opmeten en dan maar googlen :P
Ja, de pannen bedoel je denk ik.
Ik moet haken hebben om die k.u.t. dingen op hun plek te houden... ;)
Pannen heb ik (nog) wel.

thanx anyway, zoeken op haken icm monier brengt me al wat verder!

[ Voor 9% gewijzigd door Daniel36 op 02-03-2017 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Daniel36 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 13:44:

thanx anyway, zoeken op haken icm monier brengt me al wat verder!
En op panhaken>afbeeldingen zoeken levert niets op?
Ik krijg dan "duizenden" haken te zien, daar moet hij toch wel tussen staan.

Dit is een simpele S.
Anders hier even zoeken, panhaken.nl

Anders even een foto mailen naar een grote dakbedekkingleverancier.

[ Voor 42% gewijzigd door Teijgetje op 02-03-2017 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Teijgetje schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 13:51:
[...]

En op panhaken>afbeeldingen zoeken levert niets op?
Ik krijg dan "duizenden" haken te zien, daar moet hij toch wel tussen staan.

Dit is een simpele S.
Anders hier even zoeken, panhaken.nl

Anders even een foto mailen naar een grote dakbedekkingleverancier.
Jup! bedankt, het wordt de simpele S zo te zien.
Alleen nog ff maten vergelijken.
d:)b

en de andere 495 stuks slijten op MP _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Daniel36 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 14:07:
[...]

Jup! bedankt, het wordt de simpele S zo te zien.
Alleen nog ff maten vergelijken.

en de andere 495 stuks slijten op MP _O-
En dan even uitzoeken waar ze los te krijgen zijn lijkt me, tenzij je er 500 nodig hebt..... ;)

(Ah je had je post al aangepast zie ik...)

Gaat het maar om 5 haken dan kan je ook zelf die paar haakjes buigen van een stukje dik (RVS) staaldraad, dat is vaak in de buurt wel te krijgen en met twee tangetjes of bankschroefje goed te doen.

En pannen blijven vaak ook zonder haak gewoon liggen. ;)

[ Voor 86% gewijzigd door Teijgetje op 02-03-2017 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Teijgetje schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 14:10:
[...]

Gaat het maar om 5 haken dan kan je ook zelf die paar haakjes buigen van een stukje dik (RVS) staaldraad, dat is vaak in de buurt wel te krijgen en met twee tangetjes of bankschroefje goed te doen.
Voor de ervaren klussert lag dat misschien voor de hand, maar dat ben ik dus echt niet.
Dus: held!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Teijgetje schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 23:10:
[...]

Kun je niet gewoon met een diamantgatzaag gaten boren in het beton en door puin, houten paal er in en vaststorten? Onderkant paal wellicht in de menie.
Diamantboor (160) en machine zijn te huur, nat boren moet in de tuin niet zo'n probleem zijn. En ben je misschien met een halve meter al door de troep heen, rest een gewone grondboor.(of machinaal (150) als je wilt)
Goede tips, maar dan zou ik al snel liever uitbesteden gezien mijn kluskennis. En dat moet wel betaalbaar blijven. Wellicht dat ik eens een specialist laat langskomen....als ik er een vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Verwijderd schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 16:26:
[...]

Goede tips, maar dan zou ik al snel liever uitbesteden gezien mijn kluskennis. En dat moet wel betaalbaar blijven. Wellicht dat ik eens een specialist laat langskomen....als ik er een vind.
Zo`n installatie zet je neer en je boort....... is weinig extra kennis voor nodig.
Je moet wel weten waar je moet boren qua afstand maar dat moet je ook voor de specialist uitzetten, die rekent gewoon uurloon als hij dat moet doen.
Eigenlijk hoef je alleen te weten hoe je moet leunen terwijl je een peukie rookt. ;)
Voor dat roken moet je tegenwoordig toch al naar buiten. :+

En dan ben je voor een euro of honderd klaar voor al je gaten, moet in een dag gedaan kunnen zijn.
Voor al je palen speciale bevestigingen en bouten ed kost natuurlijk ook.
Misschien een goede waterstofzuiger erbij huren.
En wat hulp zodat je meteen kan stellen en storten terwijl het volgende gat geboord wordt.

De specialist erbij halen gaat het niet worden denk ik....... :+
Als voorbeeld een paar prijslijsten, neem een gat van 16 x 50 cm, dat is al snel [url="file:///C:/Users/EricJ/AppData/Local/Microsoft/Windows/INetCache/IE/1BOT7WJD/VIS-001-2017.pdf"]75[/url], vanaf 85 of 105 euro per gat, alles ex btw.
Dan hebben we voorrijkosten nog niet gehad die er soms bij komen.

Dus ik zou een weekendje zelf lekker aan de gang gaan (weekendtarief huur wellicht)

Edit;
Weekendtarief zaterdag-zondag-maandagochtend terug (max 48 uur totaal) is bij Boels 1x de dagprijs.
Let op: 48 uur + 1 minuut is 2x dagprijs, hij moet dus terug zijn 1 minuut voor de tijd dat je hem zaterdag ophaalde.
En soms zet je de standaard vast met een bout in een voorgeboord gat(en) zodat hij niet kan wandelen, al hoeft dat volgens mij bij deze standaard niet, dat doe je meer met muurinstallaties horizontaal.
Hier zet je gewoon je gewicht op en je boort langzaam, dat gaat eigenlijk vanzelf.

[ Voor 48% gewijzigd door Teijgetje op 02-03-2017 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 10:19

BCC

Heeft er iemand hier ervaring met het installeren van een downdraft / randafzuiging afzuigkap? En zo ja, hoe moet je de buis leggen als je een eiland hebt?

[ Voor 5% gewijzigd door BCC op 02-03-2017 21:26 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Door de vloer naar een kanaal dat bv langs de wand omhoog gaat.
Maar kook je vaak in hoge(re) pannen dan heb je niet echt iets aan randafzuiging, dat werktt het best met koekenpannen ed. Meer voor de incidentele kok die high-tech heeft en zich beperkt tot een uitsmijter en pizza bestellen.
Gebruik je pannen dan kan je beter iets nemen dat een stuk uit het blad omhoog komt en op panrandniveau (of iets hoger) afzuigt.
Voordeel daarvan is gelijk dat je dan ook een spatwand hebt en dat je ze ook hebt met verlichting, zodat je toch goed kan zien wat er in je pannetje gebeurt als je de rest van de verlichting op romantisch hebt staan..

[ Voor 27% gewijzigd door Teijgetje op 02-03-2017 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
[...]

Er zijn natuurlijk ook diverse alternatieven en er gaat bij lange na geen kuup hout in in tafel.

Eiken vind ik persoonlijk ook erg mooi maar de kleur is minder. Kijk maar eens op marktplaats

Voor dit soort klussen zou ik ter plekke het hout uitkiezen. Ik ging vroeger met mijn vader hout halen en elke balk werd beoordeeld of hij wel recht was ;). Zeker voor een tafel erg belangrijk.

Je kunt ook eens bellen naar een lokale zagerij zoals deze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
En wil je wat echt speciaals dan moet je vast zwart moeras-eiken reserveren. Keihard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Teijgetje schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 23:44:
En wil je wat echt speciaals dan moet je vast zwart moeras-eiken reserveren. Keihard.
Wow dat is gaaf spul! Ik had al eens gedacht aan een wastafel maken waar zo'n losse wasbak op komt te staan van eiken, maar dit is wel echt next-level eiken! Zal vast ook wel aan de prijs zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
Je kunt ook azobé nemen, is ook lekker makkelijk te bewerken :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Teijgetje schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 23:44:
Mooie tent dat, 3 jaar lang naast gewerkt. Wij wilden een eiken tafel en ze hadden een paar mooie bladen op voorraad. Uiteindelijk niet geworden omdat ze destijds niets met de poten konden doen en ik daar geen tijd en geen kennis voor had.

Voor iemand rond amsterdam de moeite waard om daar eens langs te gaan voor je (fijn)hout. :)

[ Voor 29% gewijzigd door KillaZ op 03-03-2017 09:35 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Inderdaad watertanden daar als je op zoek bent naar een speciaal stukje hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-09 21:37

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Ik heb een vraag over het schuren van een nieuwbouw muur.

Wij krijgen met een maandje de sleutel van onze nieuwbouw woning en willen deze gaan verven ipv behangen. (stucen pas over paar jaar dus en behang mêh)
Nu hebben we een egaliserende voorstrijk, en zijn de muren redelijk glad met een dun filmpje erover.

De aannemer gaf echter wel als advies nog even licht te schuren om eventuele grovere oneffenheden weg te krijgen.

Dit willen we met de hand gaan doen ipv hiervoor een machine aan te schaffen of te huren.

Zijn er grote platen beschikbaar waar je schuurvellen op kan bevestigen om zo de muur een beetje op te schuren?

Heb uiteraard al gezocht op schuurplateau/plaat/schijf/vel etc maar niet 123 gevonden wat ik zocht of denk nodig te hebben.

Mensen hier ervaring met een dergelijke klus en advies hierin?

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Hoe effectief het allemaal is weet ik niet, maar wellicht een plaatje triplex met twee beugels eraan maken, om daarop een A4 schuurvel te klemmen? Beetje zelf knutselen maar kan best wel werken.
Al vraag ik me af hoe fijn het is om een complete muur te schuren. En het is maar net hoe glad je het wilt hebben ;-)

Pagina: 1 ... 15 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet voor luie zoekvraagjes.