[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 101 Laatste
Acties:
  • 1.002.256 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:38
Die zijn ook prima, ik heb zo'n soort set van Makita, al zit hij daar in een omdraaibit zodat je kan boren/verzinken en schroeven met dezelfde inzet.
Alleen bij geboorde gaten voor slagpluggen werken die niet. Dan heb je een enkele verzinkboor nodig om de met een steenboor geboorde gaten te verzinken.

[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 20-02-2017 09:55 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-09 07:20
Hmm,

Ik heb dus een badkuip met "badkuipdrager" gekocht (schuimplastic). Hoe krijg ik zo'n ding nu waterpas? Mijn vloer is bijna waterpas, maar dan ook echt bijna.

Voor zover ik weet zijn er geen poten beschikbaar voor deze badkuip. Los daarvan passen die ook niet echt tenzij ik een stuk uit dat schuimplastic zou halen.

Overigens ga ik er vanuit dat de schuimplastic ombouw voldoende is om het bad te dragen en dat ik niets hoef te maken van hout. Klopt mijn aanname?

Het gaat om deze combi:

https://www.bauhaus.info/...aeger-hermosa-/p/23722611

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Teijgetje schreef op maandag 20 februari 2017 @ 01:04:
[...]
Een laser is echt fool-proof, altijd waterpas met een duidelijke zichtbare lijn.

In de meeste gevallen scheelt de laser me een hoop tijd.
Welk model heb jij in gebruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Deze, mooie dunne lijn, ook op afstand en in vol daglicht duidelijk zichtbaar.
http://www.top-lijnlaser....aser-puntlaser-groen.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:01
Ik heb de Bosch PLL 360 laser, ook een duidelijke lijn

Afbeeldingslocatie: https://ocdn.eu/images/skapiec/ZTY7MDA_/28acd979151cd212cdb49d4642850c5d.jpg

Werkt toch echt stukken makkelijker dan met een waterpas :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:33
De_Bastaard schreef op maandag 20 februari 2017 @ 09:36:
Hmm,

Ik heb dus een badkuip met "badkuipdrager" gekocht (schuimplastic). Hoe krijg ik zo'n ding nu waterpas? Mijn vloer is bijna waterpas, maar dan ook echt bijna.

Voor zover ik weet zijn er geen poten beschikbaar voor deze badkuip. Los daarvan passen die ook niet echt tenzij ik een stuk uit dat schuimplastic zou halen.

Overigens ga ik er vanuit dat de schuimplastic ombouw voldoende is om het bad te dragen en dat ik niets hoef te maken van hout. Klopt mijn aanname?

Het gaat om deze combi:

https://www.bauhaus.info/...aeger-hermosa-/p/23722611
Gevoelsmatig zou ik hem direct op de grond zetten en dan met de afvoer op het laagste punt. Afhankelijk van je afwerking zal je waarschijnlijk niet zien dat hij niet 100% waterpas is, je kan een hoop verbergen met kit :P
Uit de omschrijving van de fabrikant maak ik op dat je direct op de buitenkant kan tegelen dus iets met hout eromheen lijkt mij dan niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:18

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

ThinkPadd schreef op maandag 20 februari 2017 @ 09:37:
[...]

Welk model heb jij in gebruik?
Ik heb recent deze gekocht:
http://www.hornbach.nl/sh...aser/5720981/artikel.html
Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/495/700/02/DV_8_5720981_03_4c_DE_20150212194945.jpg

Simpel dingetje, geen geavanceerde features, geen bijzonder krachtige laser. Maar doeltreffend voor eenvoudige klussen binnenshuis. Heb hem ook al erg goed kunnen gebruiken bij het uitlijnen van de gipsplaat bekleding tegen de onderkant van de hoek van een trap die door een muur steekt. Dat stuk is op geen enkele manier recht en dan is het toch wel ideaal om met de laser een vlak te projecteren dat precies onder de trap langs valt, om vervolgens dat vlak in timmerwerk te maken, zodat het vervolgens bekleed kan worden (ik baal dat ik er geen foto's van heb gemaakt).

[ Voor 43% gewijzigd door Orion84 op 20-02-2017 15:17 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:51
Als ik geanodiseerd aluminium koop omdat ik het buiten wil gebruiken, verbreek ik dan de bescherming als ik er een gat in boor? Met andere woorden, zou ik eigenlijk aluminium moeten kopen, gat erin boren en dan laten anodiseren?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
chrisborst schreef op maandag 20 februari 2017 @ 14:30:
[...]

Gevoelsmatig zou ik hem direct op de grond zetten en dan met de afvoer op het laagste punt. Afhankelijk van je afwerking zal je waarschijnlijk niet zien dat hij niet 100% waterpas is, je kan een hoop verbergen met kit :P
Uit de omschrijving van de fabrikant maak ik op dat je direct op de buitenkant kan tegelen dus iets met hout eromheen lijkt mij dan niet nodig.
Haha, de afvoer zit in het midden van het bad _O-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-09 19:02
!null schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:47:
Als ik geanodiseerd aluminium koop omdat ik het buiten wil gebruiken, verbreek ik dan de bescherming als ik er een gat in boor? Met andere woorden, zou ik eigenlijk aluminium moeten kopen, gat erin boren en dan laten anodiseren?
Anodiseren is alleen op de oppervlakte. Dus eerst gaten boren, dan anodiseren.
Maar afhankelijk van waar het voor is zie ik het probleem niet om er gewoon gaten in te boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Denniz0229 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 16:07:
[...]

Maar afhankelijk van waar het voor is zie ik het probleem niet om er gewoon gaten in te boren.
Het wordt een soort roofrack dingetje op m'n 4x4. Het zal allemaal wel meevallen inderdaad. Maar als er over een paar jaar wat afbreekt dan is het wel lullig als er tijdens het rijden vanaf dondert.

Maar aan de andere kant, waarschijnlijk maak ik toch wel een beveiliging (en slot tegelijk) dat hij nog aan de auto blijft hangen/bungelen met een kabel als er wat breekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

De_Bastaard schreef op maandag 20 februari 2017 @ 16:03:
[...]

Haha, de afvoer zit in het midden van het bad _O-.
En om welke reden is dat grappig? Heeft mijn bad ook, zit je tenminste niet met je kont op een afvoerdeksel.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 12:35
oh ja ook nog in het verkeerde topic

[ Voor 105% gewijzigd door leecher op 20-02-2017 16:38 ]

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-09 21:36
Denniz0229 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 16:07:
[...]

zonder dat ik me eerst heb verdiept in de noodzaak van anodiseren:
Aluminium vormt toch bij blootstelling aan lucht en water vanzelf een oxide-laagje, en is daarmee toch al beschermd tegen de elementen?
Sommige zeilboten zijn van aluminium en die varen totaal onbehandeld rond, ook op zee; ik kan me niet voorstellen dat de omstandigheden waaronder jij rondrijdt met je 4x4 veel zwaarder (lees 'aggressiever voor het aluminium') zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hooguit wat regen en zonlicht, maar wel genoeg trillingen op z'n tijd. Maarja anodiseren leek mij nodig tegen zon en regen? Niet dat het snel slecht zal worden, maar ik wil het wel goed doen. Zodat een andere weggebruiker het niet op zich krijgt.
Het zal trouwens ook niet heel erg in het zicht zitten, en ik zal het zo maken dat er geen water in kan blijven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
Hkuit schreef op maandag 20 februari 2017 @ 16:40:
[...]

zonder dat ik me eerst heb verdiept in de noodzaak van anodiseren:
Aluminium vormt toch bij blootstelling aan lucht en water vanzelf een oxide-laagje, en is daarmee toch al beschermd tegen de elementen?
Sommige zeilboten zijn van aluminium en die varen totaal onbehandeld rond, ook op zee; ik kan me niet voorstellen dat de omstandigheden waaronder jij rondrijdt met je 4x4 veel zwaarder (lees 'aggressiever voor het aluminium') zijn :)
klopt, anodiseren is een oxidelaag aanbrengen.
hoe het precies allemaal werkt weet ik ook niet hoor, maar je kan er ook kleur mee aan brengen e.d.

verder denk ik inderdaad dat het voor !null niet zoveel uitmaakt dat je er een paar gaten in komen.
trilbestendig ligt voornamelijk aan het soort aluminium wat je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
PaT schreef op maandag 20 februari 2017 @ 16:14:
[...]

En om welke reden is dat grappig? Heeft mijn bad ook, zit je tenminste niet met je kont op een afvoerdeksel.
Omdat dat moeilijker is om waterpas te zetten denk ik? Komt wel goed hoor, hooguit wat meer werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-09 01:10

ppFreddy

gewoon Frederik

Ik denk dat de grap was dat men zei de afvoer op de laagste kant van de vloer moet zitten. Als die afvoer in het midden zit heb je weinig keus en moet je dus toch proberen het ding goed vlak te krijgen :)

Edit: oeps, komt ervan als je begint te typen en 3u later pas op 'verstuur' klikt |:(

[ Voor 18% gewijzigd door ppFreddy op 20-02-2017 23:09 ]

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:11
Hij zit waarschijnlijk niet in het middenpunt, maar aan 1 zijde van het bad, in het midden.

Idem bij mijn bad, welke we met behulp van een houten frame hebben geplaatst, dat maakte het waterpas zetten ook wat makkelijker.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 12:23
Isoleren van mijn kruipruimte overweeg ik nu zelf te doen, uitbesteden zou circa 1600 kosten voor PUR. Als ik het zelf doe ben ik minder dan 1000 kwijt aan materiaal en het zal een dag werk zijn met 1 of 2 vrienden er bij.

Zou ik op de manier zoals ik hieronder in een niet in verhouding getekende mspaint afbeelding het kunnen aanbrengen? Ik zou dan glaswol gebruiken, eerst een 60 cm brede rol van 14 cm dik in de holtes ondersteunt door stellaten en dan daaronder alles opvullen met een 5 cm dikke laag of zo die ik aan de stellaten bevestig. Als ik de onderste laag met de folie zijde naar onderen zou doen dan kan ik het geheel ook mooi aftapen zodat er geen kieren zijn. Zou ik daar vergelijkbare isolatiewaardes mee halen als met 16 cm aan PUR?

Kruipruimte is kurkdroog. :)

Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/ksgkh4bvd/isoleren_kruipruimte.png

edit: Ik lees net over het bestaan van plakpennen. Ik denk dat ik die dan beter kan gebruiken ipv de stellatten. Ik zou de plakpennen voor beide lagen isolatie kunnen gebruiken. Of ik doe gewoon 1 laag isolatie van 15 cm en die doe ik onder de balken. Dan moet het wel helemaal luchtdicht afgesloten omdat er dan dikke luchtkamers zijn.. Misschien dan toch beter 2 lagen aanhouden.

[ Voor 18% gewijzigd door warcow op 21-02-2017 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wat dat bad betreft, wij hebben hier een villeroy bad met afvoer in het midden. Dat żet je gewoon waterpas neer met behulp van de poten waar je aan kunt draaien. Vrij simpel en water loopt goed weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 26-09 14:03
Gisteren weer een stapje verder in het voorbereiden van de nieuwe vloer. De laatste gemetselde poertjes van de onderslagbalk verwijderd, alle houtresten eruit en het laatste beetje puin verdeeld.

Oh ja, en nog even 4,5 kuub zand naar binnen gereden:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/f90Uzyq.jpg

Ergens zo rond kruiwagen nummer vijftig ben ik de tel kwijtgeraakt. Maar het ligt erin en de container voor de deur is leeg. Dan kan daar een dezer dagen alle puin mooi in.

De fundering van de oude haard (links in beeld), die mag blijven staan. Gaat straks integraal deel uitmaken van de nieuwe betonnen vloer.

De leiding die halverwege hangt, die blijft maar gewoon. Hoofdleiding van de elektra uit 1961 en het duurt nog even voordat de netbeheerder komt saneren. Er ligt dus een nieuwe mantelbuis klaar vanaf de voorgevel naar de meterkast en dan schieten ze daar maar mooi een nieuwe kabel in. En dan meteen verzwaren naar 3x25 natuurlijk :)

[ Voor 21% gewijzigd door dreamscape op 21-02-2017 09:42 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
[message=50line]!null schreef op maandag 20 februari 2017 @ 16:13[/message]:
[...]

Het wordt een soort roofrack dingetje op m'n 4x4. Het zal allemaal wel meevallen inderdaad. Maar als er over een paar jaar wat afbreekt dan is het wel lullig als er tijdens het rijden vanaf dondert.

Maar aan de andere kant, waarschijnlijk maak ik toch wel een beveiliging (en slot tegelijk) dat hij nog aan de auto blijft hangen/bungelen met een kabel als er wat breekt.
Gewoon aluminium is ook corrosiebestendig en stukken goedkoper. Wil je het mooi dan kan je het zelfs naar "chroom" poetsen met Brasso koperpoets. Doordat je het oppervlak gladder maakt zal het minder dof uitslaan
Na-anodiseren kan wel eens in de papieren lopen.
Dan kan je net zo goed een stalen framepje lassen en dit laten verzinken, of gewoon lakken/spuiten.
Dat is veel sterker, zeker als je het gaat gebruiken als lastdrager. Zover ik weet zijn er geen imperiaals er te koop van aluminium, juist om de onvoorspelbaarheid qua breken.

En schroef je alles in elkaar dan kan dat met staal natuurlijk ook, ook daarbij zijn de verbindingen veel sterker dan in aluminium. Die 4x4 zal niet moeilijk doen over een paar kilo extra gewicht, dezelfde dikte staal als aluminium geeft je wel een veel sterker rek dat niet zal scheuren op bout- of popnagelverbindingen.
chrisborst schreef op maandag 20 februari 2017 @ 14:30:
[...]

De afvoer van bad of douchebak zit altijd op het laagste punt, is iets met zwaartekracht en waar water heen wil.
Door de randen waterpas te stellen loopt de hele bak naar dit punt toe af.
warcow schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 08:21:
Isoleren van mijn kruipruimte overweeg ik nu zelf te doen, uitbesteden zou circa 1600 kosten voor PUR. Als ik het zelf doe ben ik minder dan 1000 kwijt aan materiaal en het zal een dag werk zijn met 1 of 2 vrienden er bij.

Zou ik op de manier zoals ik hieronder in een niet in verhouding getekende mspaint afbeelding het kunnen aanbrengen? Ik zou dan glaswol gebruiken, eerst een 60 cm brede rol van 14 cm dik in de holtes ondersteunt door stellaten en dan daaronder alles opvullen met een 5 cm dikke laag of zo die ik aan de stellaten bevestig. Als ik de onderste laag met de folie zijde naar onderen zou doen dan kan ik het geheel ook mooi aftapen zodat er geen kieren zijn. Zou ik daar vergelijkbare isolatiewaardes mee halen als met 16 cm aan PUR?

[afbeelding]

edit: Ik lees net over het bestaan van plakpennen. Ik denk dat ik die dan beter kan gebruiken ipv de stellatten. Ik zou de plakpennen voor beide lagen isolatie kunnen gebruiken. Of ik doe gewoon 1 laag isolatie van 15 cm en die doe ik onder de balken. Dan moet het wel helemaal luchtdicht afgesloten omdat er dan dikke luchtkamers zijn.. Misschien dan toch beter 2 lagen aanhouden.
Waarom geen deken van 16 dik en 60 breed? Die vult en klemt gelijk tussen de balken.
En dan pennen in/op je balken met flenzen om een dunne vast te houden die je taped.

Aan de isolatiewaarde van PUR kom je niet, 16 dik geeft een Rd van 4, PUR bij ca 10 cm al 9,6.

Zorg wel voor goede bescherming, masker, handschoenen, en witte weggooi overal bij het aanbrengen.
Glaswol is imo het nieuwe asbest. ;)
Steenwol is een stuk mensvriendelijke aan te brengen.

[ Voor 11% gewijzigd door Teijgetje op 21-02-2017 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Teijgetje schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 10:09:
[...]

Waarom geen deken van 16 dik en 60 breed? Die vult en klemt gelijk tussen de balken.
En dan pennen in/op je balken met flenzen om een dunne vast te houden die je taped.

Aan de isolatiewaarde van PUR kom je niet, 16 dik geeft een Rd van 4, PUR bij ca 10 cm al 9,6.

Zorg wel voor goede bescherming, masker, handschoenen, en witte weggooi overal bij het aanbrengen.
Steenwol is een stuk mensvriendelijke aan te brengen.
Volgens mij wel een goed advies, ik denk dat een 60 cm idd wel goed klemt tussen 58 cm ruimte. Scheelt een heleboel van die plakpennen. Dan vul ik het tussenstuk met dat dikke deken en dan nog iets van 5 cm er overheen met plakpennen. Een goed stofmasker heb ik en zal van tevoren ook een goede overal halen. Wat ik hier zie over PUR is dat het een rd van 3,5 geeft bij 9 cm (offerte was voor 9 cm zie ik nu) http://www.isofloor.be/nl/r-waarde-pur-isolatie. Dan zou ik met mijn oplossing ongeveer dezelfde isolatiewaarde moeten halen. Qua materiaal moet onder de 1000 euro wel lukken, scheelt toch weer 600 euro. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:20

BCC

Ik zou geen rollen gebruiken maar platen rockwool. Die zijn veel eenvoudiger te verwerken en blijven met de jaren ook vormvaster (is mijn ervaring).

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Hoe erg is het als een houten ondervloer (underlayment met groef) niet helemaal aansluit op die groef? Uiteraard is ons huis ook alles behalve fatsoenlijk recht :X.

Is het voldoende als die platen gewoon goed vastgespijkerd/geschroeft zijn? Er komen nog van die QBoard platen overheen, daarna tegels.

Underlayment platen liggen overigens op balken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
BCC schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 11:09:
Ik zou geen rollen gebruiken maar platen rockwool. Die zijn veel eenvoudiger te verwerken en blijven met de jaren ook vormvaster (is mijn ervaring).
Dat las ik online ook al, zal even zien of ik die wel door het kruipluik krijg. Die is namelijk niet al te groot. Zijn die platen nog wat flexibel dat ze wat buigen kunnen of wordt dat lastig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Platen rockwool van 16 buigen niet, en twee cm zijdelings induwen gaat ook niet geweldig. Glaswol is wat dat betreft een stuk flexibeler. Steenwol zal je imo boven de vloer op maat moeten snijden.
Bovendien mis je de reflectiefolie boven.
Je kan in het midden van het kanaal wel simpel een lange spaanplaatschroef met ring/schotel schroeven om de glaswol op te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wel mondkapjes e.d. op he, en handschoentjes aan, want dat steenwol en glaswol is kl*te spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Teijgetje schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 10:09:

Of het de nieuwe asbest is weet ik niet, wat ik wel weet is dat men het doorgaans niet zo nauw neemt met pbm's als er met glaswol wordt gewerkt. Ook in diy bouwmarkten wordt er gegooid en gesmeten met het spul zonder pbm's en liggen de rollen met open zijkanten zo in het vak, keurig binnen bereik van kinderhandjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Isoleren van mijn kruipruimte overweeg ik nu zelf te doen
[...]
Kruipruimte vloer (na-)isoleren al gezien? Ik zou geen glaswol/steenwol gebruiken, dat gaat vocht opnemen. In dat topic gebruiken ze piepschuim/EPS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Glasvezels hebben, naast heel dun, een minimale breuklengte die doorkruipt tot in je onderste luchtwegen. Glasvezel wordt niet afgebroken maar stapelt dus in je lichaam/ longen.
Rockwool wordt ook verdacht van kankerverwekkend te zijn.

Zie Synthetische vezels;

http://www.gezondheid.be/...rt_id=2305&fuseaction=art

En dat het in alle bouwmarkten rondgegooid wordt zegt natuurlijk weinig.......Asbest was ook decennia lang een topproduct voor weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Als ik een huis ga bouwen ga ik in ieder geval niet dat soort spul gebruiken, alleen al omdat ik er niet mee wil werken.

Je kunt ter inspiratie op groenebouwmaterialen.nl kijken. De grap is dat al die natuurlijke varianten vaak verdomde goed isoleren, en dus gewoon zonder risico (of mondkapje) te verwerken zijn. Maarja, iedereen wil altijd het goedkoopste he.

Nu is dit wel een kruipruimte dus inderdaad rekening houden met vocht. Van de gangbare goedkope isolatie materialen zou ik dan inderdaad ook voor scuhim / EPS kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Teijgetje schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 14:26:
Glasvezels hebben, naast heel dun, een minimale breuklengte die doorkruipt tot in je onderste luchtwegen. Glasvezel wordt niet afgebroken maar stapelt dus in je lichaam/ longen.
Rockwool wordt ook verdacht van kankerverwekkend te zijn.

Zie Synthetische vezels;

http://www.gezondheid.be/...rt_id=2305&fuseaction=art

En dat het in alle bouwmarkten rondgegooid wordt zegt natuurlijk weinig.......Asbest was ook decennia lang een topproduct voor weinig.
Zelfde met bijvoorbeeld diverse lakken zoals met grenen te schuren. :P Mijn klasse 2 filter liep toch behoorlijk vol en ik had er toch ook goed last van. Snot in grenenkleur, hoesten en doen. :+

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
8)

[afbeelding]

Je zou mij voor een 800(?) euro echt niet in de kruipruimte krijgen met glaswol voor 1 dag, en dan werk ik nog in de isolatie ook :+
Maar even serieus, ik ken je financiële situatie niet, maar neem van mij aan dat met glaswol werken niet leuk is, laat staan in een kruipruimte. Dus ik zou echt overwegen dit uit te besteden.
Verder kan je zelf ook gewoon pur gebruiken natuurlijk, snap ook totaal niet waarom je glaswol wilt gebruiken. Glaswol kan niet tegen vocht, dus niet echt kruipruimte geschikt. Nu kan je dit inderdaad met tapen wel redelijk oplossen en ga je er nooit last van hebben, maar waarom pak je het niet gewoon meteen goed aan :)

Verder haal je ook niet de isolatie waardes met glaswol t.o.v. Pur.
(er vanuit gaande dat je een lichte persing glaswol hebt)
Plakpennen plakken vaak voor geen meter als je het oppervlak niet vetrvrij maakt en aan hout en/of beton plakt het sowieso niet echt top.

Moraal van het verhaal; als je het zelf wilt doen, waarom dan niet gewoon met pur?
Teijgetje schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 11:43:
Platen rockwool van 16 buigen niet, en twee cm zijdelings induwen gaat ook niet geweldig. Glaswol is wat dat betreft een stuk flexibeler. Steenwol zal je imo boven de vloer op maat moeten snijden.
Bovendien mis je de reflectiefolie boven.
Je kan in het midden van het kanaal wel simpel een lange spaanplaatschroef met ring/schotel schroeven om de glaswol op te hangen.
Rockwool is niet altijd het zelfde he, je hebt ook lichte persing platen en daar kan je 60cm breed prima indrukken naar 50 als je wilt.

[ Voor 11% gewijzigd door Denniz0229 op 21-02-2017 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Joopieboy schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 15:44:
[...]

Zelfde met bijvoorbeeld diverse lakken zoals met grenen te schuren. :P Mijn klasse 2 filter liep toch behoorlijk vol en ik had er toch ook goed last van. Snot in grenenkleur, hoesten en doen. :+
Dan moet je aan sommige tropische hardhoutsoorten maar niet beginnen, die zijn nog stukken erger, van oogirritatie en bloedneuzen tot kankerverwekkend aan toe.
En klasse 2 moet je eigenlijk gewoon in het schap laten liggen en gelijk 3 nemen, iets duurder maar scheelt enorm.

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 21-02-2017 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Denniz0229 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 16:37:
8)
[...]

Je zou mij voor een 800(?) euro echt niet in de kruipruimte krijgen met glaswol voor 1 dag, en dan werk ik nog in de isolatie ook :+
Maar even serieus, ik ken je financiële situatie niet, maar neem van mij aan dat met glaswol werken niet leuk is, laat staan in een kruipruimte. Dus ik zou echt overwegen dit uit te besteden.
Verder kan je zelf ook gewoon pur gebruiken natuurlijk, snap ook totaal niet waarom je glaswol wilt gebruiken. Glaswol kan niet tegen vocht, dus niet echt kruipruimte geschikt. Nu kan je dit inderdaad met tapen wel redelijk oplossen en ga je er nooit last van hebben, maar waarom pak je het niet gewoon meteen goed aan :)

Verder haal je ook niet de isolatie waardes met glaswol t.o.v. Pur.
(er vanuit gaande dat je een lichte persing glaswol hebt)
Plakpennen plakken vaak voor geen meter als je het oppervlak niet vetrvrij maakt en aan hout en/of beton plakt het sowieso niet echt top.

Moraal van het verhaal; als je het zelf wilt doen, waarom dan niet gewoon met pur?

[...]

Rockwool is niet altijd het zelfde he, je hebt ook lichte persing platen en daar kan je 60cm breed prima indrukken naar 50 als je wilt.
Bedankt voor je reactie. Hoewel mijn kruipruimte nog nooit een druppel water heeft gezien (ondergrond is ook nog beton eerst en ligt vrij hoog) neig ik nu toch maar naar pur oid. Geen idee hoe ik dat zelf aan zou moeten brengen en van wat ik er over lees is het verstandig te laten doen door een bedrijf dat hier ervaring mee heeft(?)

Glaswol erger ik mijzelf niet echt aan en een dag of 2 afzien lig ik niet wakker van maar ik ben ook niet te koppig om wat aan te nemen van anderen. Gezien de reacties hier moet ik dus even zien naar de alternatieven nu of toch 1600 neerleggen om het te laten doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 06:55
Zo, werkbank vandaag maar even helemaal afgemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Mdz273T.jpg

Volgende week dinsdag maar even een bandenrek in elkaar knutselen zodat die aan de rechterzijde naast de werkbank kunnen staan. Hebben die ook eindelijk een netjes plekje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordymt
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 27-09 19:10
MartijnAbel schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 17:57:
Zo, werkbank vandaag maar even helemaal afgemaakt:

[afbeelding]

Volgende week dinsdag maar even een bandenrek in elkaar knutselen zodat die aan de rechterzijde naast de werkbank kunnen staan. Hebben die ook eindelijk een netjes plekje :D
Ziet er goed uit zo! Schuurtje in de achtertuin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
warcow schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 17:51:
[...]

Bedankt voor je reactie. Hoewel mijn kruipruimte nog nooit een druppel water heeft gezien (ondergrond is ook nog beton eerst en ligt vrij hoog) neig ik nu toch maar naar pur oid. Geen idee hoe ik dat zelf aan zou moeten brengen en van wat ik er over lees is het verstandig te laten doen door een bedrijf dat hier ervaring mee heeft(?)

Glaswol erger ik mijzelf niet echt aan en een dag of 2 afzien lig ik niet wakker van maar ik ben ook niet te koppig om wat aan te nemen van anderen. Gezien de reacties hier moet ik dus even zien naar de alternatieven nu of toch 1600 neerleggen om het te laten doen.
druppels of vochtig is een groot verschil natuurlijk. verder kan vanaf achter me pc hier natuurlijk niet zien hoe vochtig het wel of niet is. ik weet alleen uit ervaring dat je glaswol gewoon beter niet in een kruipruimte gebruikt. eigenlijk is glaswol alleen goed voor spouwmuren IMO, maar iedereen vind het zo lekker goedkoop 8)7

als ik het goed heb begrepen is het geen waar je het op wilt bevestigen beton? in dat geval:
-lange ankers/schroeven met schotel
-plakpennen kan, zou ik niet aanraden
-vast lijmen
-ondersteunen met latten
verder zou ik gewoon de manier kiezen waarmee jij het snelste kan werken, vast is vast en maakt voor de isolatie zelf weinig uit.
let er met pur wel op dat de naden goed aansluiten, je kan er ook voor kiezen deze bewust iets groter te houden en deze later met een bus purschuim te dichten.

betreft het laten doen, ik zou even uitrekenen wat het kost als je het zelf gaat doen en wat als je het laat doen. moeilijk is het zeker niet, leuk daar in tegen ook niet in mijn optiek :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:01

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Wat zou je gebruiken voor het isoleren tussen een gipsplaten binnenmuur? Aan de ene kant een warme badkamer, aan de andere kant een koude slaapkamer.

Zit zelf te denken aan metisse, maar ben niet zeker over het wel of niet ontstaan van vochtproblemen.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-09 12:02
iemand goede tip om schroefgaten goed weg te plamuren?
Heb mijn dakkapel afgetimmerd maar zie door de laklaag nog de schroefgaten zitten, heb ze wel geplamuurd maar is niet helemaal strak.

Hoe kan ik dat beste aanpakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:49

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
sjnelle schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 20:29:
Heb mijn dakkapel afgetimmerd maar zie door de laklaag nog de schroefgaten zitten, heb ze wel geplamuurd maar is niet helemaal strak.

Plamuren>schuren>plamuren>schuren etc . Net zo lang tot het spiegelglad is ;)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
warcow schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 17:51:
[...]

Bedankt voor je reactie. Hoewel mijn kruipruimte nog nooit een druppel water heeft gezien (ondergrond is ook nog beton eerst en ligt vrij hoog)
Zoals ik het begrijp, uit deze post en uit je tekening heb je in de kruipruimte een betonnen vloer van wand tot wand, die hoog genoeg ligt ivm bodemvocht (nog afgezien van dat een dichte betonnen vloer van wand tot wand waterdicht is). Er kan dus geen vocht uit de vloer bodem komen.
En je woningvloer is van houten balken met houten platen/vloerdelen.
Het enige vocht is dus eventueel wat vanuit de ventilatiegaten, om je balkenlaag droog je houden, met de tocht van buiten meekomt.

Klopt dat?

Persoonlijk zou ik dan, in een droge ruimte, niet echt het probleem inzien van glaswol wat als sluitlaag onderop de alufolielaag heeft die je aan elkaar taped.
Heb je een zandbed waar vocht uit verdampt/die regelmatig nat is dan is het een ander verhaal.

En plakpennen zou ik inderdaad niet gebruiken, gewoon schroeven (op lengte; isolatie+2cm, als je 2cm schroeft heb je draagkracht genoeg voor de isolatie) met plastic schotels.
Notna schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 20:37:
[...]

Plamuren > schuren > plamuren > schuren etc . Net zo lang tot het spiegelglad is ;)
De normale werkgang is plamuren > plamuren > plamuren >etc. tot glad/gevuld > schuren. ;)
sjnelle schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 20:29:
Is het al geschilderd dan gebruik je binnen lakplamuur voor kleine oneffenheden. (ik vind deze fijn, maar alabastine heeft kleinere tubes.)
Vrijwel alle plamuren slinken, vandaar dat je net zolang blijft plamuren tot je vol/glad bent. Daarna schuur je het als laatste helemaal glad.
Als je een scherp/recht plamuurmes gebruikt laat je alleen plamuur achter in de gaten, het oppervlak "schraap" je schoon.
Je kan beter tig keer alleen het gat vullen dan dat je snel wilt vullen en een eiland van plamuur maakt, het gat zal toch krimpen en moet je dus bijvullen, als je dit vaker moet doen krijg je flinke eilanden die je ook weer weg moet schuren. Voor een glad oppervlak schuur je immers terug tot op het vlak.
Leer jezelf dus aan dat je schoon plamuurt want als je alleen vult wat nodig is scheelt dat veel werk.

Een lapje thinner over de plamuurplekken halen voordat je gaat schuren (dus als alles droog is; verf en plamuur) wil ook nog wel eens een hoop schuurwerk schelen.
Ga snel met een lapje over je werk en laat de thinner goed verdampen vóór je eventueel nogmaals er overheen gaat, de meeste verf houdt niet echt van (langdurig) contact met thinner en kan gaan blazen als je het te nat/lang belast daarmee. Oude verf is uitgehard en kan daar beter tegen dan verse verf.
Even testen op een onopvallende plek.

Sommige plamuren lossen ook op met wasbenzine, probeer dat eerst, daar kunnen de meeste verven gewoon tegen alleen verse verf (<week) lost daar ook vaak nog een beetje van op. Alleen heb je daar geen blazen van als het fout gaat.

Lakplamuur is vrij dicht en kan in principe met één laag verf afgedicht.
Toch zou ik de plamuurplekken even een likje/rollertje vooraf geven (en even heel fijn bijschuren zonder er doorheen te gaan) en daarna pas aflakken, dan weet je zeker dat je laag dekt.

[ Voor 59% gewijzigd door Teijgetje op 21-02-2017 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:49

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Teijgetje schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 20:42:
[...]

Zoals ik het begrijp, uit deze post en uit je tekening heb je in de kruipruimte een betonnen vloer van wand tot wand, die hoog genoeg ligt ivm bodemvocht (nog afgezien van dat een dichte betonnen vloer van wand tot wand waterdicht is). Er kan dus geen vocht uit de vloer bodem komen.
Het enige vocht is dus eventueel wat vanuit de ventilatiegaten, om je balkenlaag droog je houden, met de tocht van buiten meekomt.

Klopt dat?

Persoonlijk zou ik dan, in een droge ruimte, niet echt het probleem inzien van glaswol wat als sluitlaag onderop de alufolielaag heeft die je aan elkaar taped.
Heb je een zandbed waar vocht uit verdampt/die regelmatig nat is dan is het een ander verhaal.

[...]

De normale werkgang is plamuren>plamuren> plamuren>etc tot glad/gevuld>schuren. ;)

[...]

Is het al geschilderd dan gebruik je lakplamuur voor kleine oneffenheden.
Vrijwel alle plamuren slinken, vandaar dat je net zolang blijft plamuren tot je vol/glad bent. Daarna schuur je het als laatste helemaal glad.
Als je een scherp/recht plamuurmes gebruikt laat je alleen plamuur achter in de gaten, het oppervlak "schraap" je schoon.
Je kan beter tig keer alleen het gat vullen dan dat je snel wilt vullen en een eiland van plamuur maakt, het gat zal toch krimpen en moet je dus bijvullen, als je dit vaker moet doen krijg je flinke eilanden die je ook weer weg moet schuren. Voor een glad oppervlak schuur je immers terug tot op het vlak.
Leer jezelf dus aan dat je schoon plamuurt want als je alleen vult wat nodig is scheelt dat veel werk.

Een lapje thinner over de plamuurplekken halen voordat je gaat schuren (dus als alles droog is; verf en plamuur) wil ook nog wel eens een hoop werk schelen.
Ga snel met een lapje over je werk en laat de thinner goed verdampen vóór je eventueel nogmaals er overheen gaat, de meeste verf houdt niet echt van (langdurig) contact met thinner en kan gaan blazen als je het te nat/lang belast daarmee. Oude verf is uitgehard en kan daar beter tegen dan verse verf.
Even testen op een onopvallende plek.

Sommige plamuren lossen ook op met wasbenzine, probeer dat eerst, daar kunnen de meeste verven gewoon tegen alleen verse verf (<week) lost daar ook vaak nog een beetje van op. Alleen heb je daar geen blazen van als het fout gaat.

Lakplamuur is vrij dicht en kan in principe met één laag verf afgedicht.
Toch zou ik de plamuurplekken even een likje/rollertje vooraf geven (en even heel fijn bijschuren zonder er doorheen te gaan) en daarna pas aflakken, dan weet je zeker dt je laag dekt.
Ik doelde eerder per gat, maar we bedoelen hetzelfde ;)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Notna schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 21:17:
[...]

Ik doelde eerder per gat, maar we bedoelen hetzelfde ;)
Ook per gat blijf je plamuren tot het vol staat en schuur je pas daarna.
Maak je van plamuren een zooitje dan nog is het verstandiger om te blijven plamuren tot het vol staat, je kan dan sneller doorplamuren en trekt evt niet uitgeharde plamuur niet weg omdat de nieuwe plamuur zachter is. Schuur je te snel tussendoor dan heb je kans dat je werk deels teniet gedaan wordt.
Dat schuren hou je toch, en dan doe je dat in één keer als het helemaal uitgehard is.

Redelijk verse net uitgeharde plamuur kan je vaak wel gladvegen met wasbenzine.
Maar beter is dus geen eilanden te maken van je plamuurwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Jordymt schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 18:09:
[...]

Ziet er goed uit zo! Schuurtje in de achtertuin?
Thanks! Is idd een klein thuinhuisje/schuurtje in de achtertuin. Bij gebrek aan werkruimte dit maar in elkaar geslagen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Dat van glaswol en steenwol in vochtige ruimtes is een leuke discussie.

Vanaf de jaren zeventig tot zeker in de jaren 90 is in spouwmuren glaswol en steenwol toegepast. Een spouw is evengoed een vochtige ruimte.
Dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat alle geplaatste wol nu nog goed is of goed zit.
Zorg iig wel voor een goede bevestiging (met clips) zoals in een spouw gebruikelijk is en vertrouw niet op het klemmen tussen balken in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Teijgetje schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 20:42:
[...]

Klopt dat?

En plakpennen zou ik inderdaad niet gebruiken, gewoon schroeven (op lengte; isolatie+2cm, als je 2cm schroeft heb je draagkracht genoeg voor de isolatie) met plastic schotels.
Woning ligt inderdaad vrij hoog en ik zie geen grond of zo in mijn kruipruimte, alleen maar beton. De vloer zelf is ook van beton met daarop vloerverwarming. Boren/schroeven daarin zie ik niet helemaal zitten. Enige vocht dat erin kan komen is van de luchtvochtigheid van de lucht die door de ventilatiegaten komt. De constructie met stellatten zou dan nog kunnen alleen moet ik die dan goed zien te bevestigen. (kit is vermoedelijk niet genoeg als ik het zo begrijp) Ik denk dat er ook wat weinig ruimte onder is om met een klopboormachine daar nog aan de gang te gaan maar ik zal vanavond even zien wat mogelijk is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:57
Vorige keer had ik een update met mijn werkbank. Die wordt ondertussen druk gebruikt. We zitten namelijk middenin een badkamerverbouwing... Waar je een werkbank lekker tussendoor maakt als je zin hebt is een badkamer andere koek. We zijn nu anderhalve week bezig en ieder beschikbaar uurtje wordt gebruikt, gelukkig schieten we al goed op. Mijn vriendin is namelijk gisteren al begonnen met tegelen.
Zoals altijd, het begin:

Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/gtltljjkv/20170208_175414.jpg

Slopen is leuk, maar ook de radiatorleidingen zijn aangepast op een nieuwe design radiator:

Afbeeldingslocatie: https://s8.postimg.org/3s9od6tyt/20170212_200143.jpg

De afvoer van de WC verleggen was geen kleine klus, (hier hebben we ook een loodgieter met een enorme hilti voor ingeschakeld, met mijn bosch boorhamertje schoot het echt totaal niet op en we wilde ook even zekerheid of je uberhaupt zo in die vloer mocht beuken) . Spotten jullie het licht van beneden onder de afvoer? Jep door het plafond. boven onze vorig jaar verbouwde wc. Het gat hebben we in de wc dichtgezet met groene gipsplaat waar we overheen gaan stuccen.

Ik heb geen foto’s van het verleggen van het leidingwerk voor de nieuwe wastafel, of de elektra voor de afzuiging / verlichting spiegelkast / en de sonos die we op de ombouw van de wc gaan zetten ;). Maar dat is ook allemaal klaar.

Ook heb ik geen foto van de afvoer van de (klote) drain. Soms heb je van die dagen…. De afvoer kwam uit de vloer met een 90 graden bocht, eigenlijk precies laag genoeg om er een stuk op te zetten. Dus heb ik een klein stuk vrijgehakt om de huidige afvoer los te branden. Bij het overschuiven van de nieuwe bocht breekt de bocht in het beton af…. Dus mochten we ook hier weer een heel stuk uitkappen en drie keer op en neer naar de bouwmarkt omdat we net niet de goede spullen hebben (enkele reis 20 minuten)

Maar gelukkig gaat het nu weer wat beter. De 1e wand is betegeld, en ik ben in de avonduurtjes bezig met de WC aan te sluiten en een ombouwtje te maken.

Afbeeldingslocatie: https://s27.postimg.org/otzbu2nyr/20170221_232005.jpg

Dit is eigenlijk ons grootste project tot nu toe, realistisch gezien valt het niet tegen maar het kost toch wel ontzettend veel tijd, door ons gebrek aan ervaring spenderen we ook veel aan op en neer rijden naar de bouwmarkt en dingen die verkeerd gepland zijn.
Bijvoorbeeld we willen de wand van de douche tegelen, daar moet eerst kimband op. Maar we hebben er geen rekening mee gehouden dat kimband 12 uur moet drogen.

Gelukkig hebben we vanaf nu veel zichtwerk, dat is goed voor de moraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Ik heb me destijds ook enorm vergist in wat je kwijt bent aan droogtijden etc. Badkamer heeft me toen 2 weken fulltime gekost om het functioneel te krijgen en in de 2 weken daarna nog wat klein spul zoals haakjes, een kastje, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
warcow schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 08:57:
[...]

Woning ligt inderdaad vrij hoog en ik zie geen grond of zo in mijn kruipruimte, alleen maar beton. De vloer zelf is ook van beton met daarop vloerverwarming. Boren/schroeven daarin zie ik niet helemaal zitten. Enige vocht dat erin kan komen is van de luchtvochtigheid van de lucht die door de ventilatiegaten komt. De constructie met stellatten zou dan nog kunnen alleen moet ik die dan goed zien te bevestigen. (kit is vermoedelijk niet genoeg als ik het zo begrijp) Ik denk dat er ook wat weinig ruimte onder is om met een klopboormachine daar nog aan de gang te gaan maar ik zal vanavond even zien wat mogelijk is.
Ik zou dan toch plakpennen gebruiken als het beton is.
Een avondje onder de vloer kruipen en het beton op de plaatsen waar je wilt plakken schoonmaken en de platen met goede polymeerkit vastplakken. Dat hecht ook op een iets vochtige ondergrond dus als je eerst alles schoonmaakt, (evt eerst een staalborstel), met een vochtig lapje/schuursponsje tegen stof/vuil dan kun je daarna vanaf het beging beginnen met plakken.
Bv in het hart van de kamers een rij lange en onder de balken korte.
Dan kan je dat goed laten drogen en hoef je alleen nog isolatie er tussen te duwen en vast te schroeven met de schotels.
Bisti schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 10:07:

en drie keer op en neer naar de bouwmarkt omdat we net niet de goede spullen hebben (enkele reis 20 minuten)
Tip;
Ik kan natuurlijk niet in je budget kijken maar als heen en weer rijden al een klein uur is loont het vaak meerdere oplossingen voor een probleem mee te nemen, of gewoon een zakje extra.
Wat je niet gebruikt breng je de volgende keer weer retour, tijdens een verbouwing moet je toch regelmatig naar de bouwmarkt, maar zo heb je altijd een passende oplossing bij de hand zodat je door kunt ipv een ritje maken.
Dat geldt bv voor bevestigingsmateriaal, pvc (bochten), wel geen primer, genoeg tegellijm, schildersmateriaal, tape, afdekfolie, etc. De grote dingen veranderen meestal niet.

Scheelt bergen ergernis, nog afgezien van de prijs, ik denk dat bv je afvoerbochtje stukken goedkoper is dan benzinekosten voor 80 minuten rijden.

[ Voor 43% gewijzigd door Teijgetje op 22-02-2017 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 00:41
Het platte dak van mijn schuur staat regelmatig onderwater omdat de afvoer verstopt zit met bladeren. Na deze voor de 2de keer schoon te hebben gemaakt, bedacht ik me dat er toch echt een betere oplossing moet zijn. Ik wil daarom graag een rooster oid plaatsen om te voorkomen dat er weer bladeren in de afvoer komen. Ik zit nu zelf te denken aan een boldraadrooster om dit te voorkomen, maar weet niet of dit de juiste oplossing is. Is dit een voor de hand liggende oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander_v
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-06 14:25

Sander_v

Als je bukt ga je harder!

Muncher schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 11:57:
Het platte dak van mijn schuur staat regelmatig onderwater omdat de afvoer verstopt zit met bladeren. Na deze voor de 2de keer schoon te hebben gemaakt, bedacht ik me dat er toch echt een betere oplossing moet zijn. Ik wil daarom graag een rooster oid plaatsen om te voorkomen dat er weer bladeren in de afvoer komen. Ik zit nu zelf te denken aan een boldraadrooster om dit te voorkomen, maar weet niet of dit de juiste oplossing is. Is dit een voor de hand liggende oplossing?
Jazeker, daar zijn ze (mede) voor bedoeld. Maar die lopen na verloop van tijd aan de buitenzijde ook wel dicht met bladeren, dus moet je alsnog eens in de zoveel tijd even het dakje op om die bladeren te verwijderen rondom dat rooster. Maar dat gaat een stuk makkelijker dan een verstopte afvoer legen :-). Succes.

10x 320W JA Solar @ SolarEdge SE3000H (3200 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Muncher schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 11:57:
Kun je niet beter een bladscheider plaatsen? https://www.wildkamp.nl/H...2-m_pr_161660_cat_1010230

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13:26
Bladscheider/uitwerper is het handigst. Kun je zonder ladder even het blad wegnemen. In principe verplaats je het probleem van boven het dak naar 60 cm boven maaiveld waar je er makkelijker bij kunt.

voor een stadsuitloop kun je dan nog wel dit nemen

Afbeeldingslocatie: https://www.deheul.com/afbeeldingen/afb7887.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Wat een goede tip, die kende ik nog niet! Ik neem aan dat je dan een stuk van de huidige regenpijp afzaagt en deze daar dan in plaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
Klopt, het roostertje is (meestal) uitneembaar. Let er wel op dat je nog voldoende lengte overhoudt om weer in de mof te schuiven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@ Warcow
Uiteraard niet bezuinigen op kit en pennen, daar hangt alles straks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-09 01:10

ppFreddy

gewoon Frederik

Bisti schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 10:07:
Vorige keer had ik een update met mijn werkbank. Die wordt ondertussen druk gebruikt. We zitten namelijk middenin een badkamerverbouwing... Waar je een werkbank lekker tussendoor maakt als je zin hebt is een badkamer andere koek. We zijn nu anderhalve week bezig en ieder beschikbaar uurtje wordt gebruikt, gelukkig schieten we al goed op. Mijn vriendin is namelijk gisteren al begonnen met tegelen.
Zoals altijd, het begin:

[afbeelding]

Slopen is leuk, maar ook de radiatorleidingen zijn aangepast op een nieuwe design radiator:

[afbeelding]

De afvoer van de WC verleggen was geen kleine klus, (hier hebben we ook een loodgieter met een enorme hilti voor ingeschakeld, met mijn bosch boorhamertje schoot het echt totaal niet op en we wilde ook even zekerheid of je uberhaupt zo in die vloer mocht beuken) . Spotten jullie het licht van beneden onder de afvoer? Jep door het plafond. boven onze vorig jaar verbouwde wc. Het gat hebben we in de wc dichtgezet met groene gipsplaat waar we overheen gaan stuccen.

Ik heb geen foto’s van het verleggen van het leidingwerk voor de nieuwe wastafel, of de elektra voor de afzuiging / verlichting spiegelkast / en de sonos die we op de ombouw van de wc gaan zetten ;). Maar dat is ook allemaal klaar.

Ook heb ik geen foto van de afvoer van de (klote) drain. Soms heb je van die dagen…. De afvoer kwam uit de vloer met een 90 graden bocht, eigenlijk precies laag genoeg om er een stuk op te zetten. Dus heb ik een klein stuk vrijgehakt om de huidige afvoer los te branden. Bij het overschuiven van de nieuwe bocht breekt de bocht in het beton af…. Dus mochten we ook hier weer een heel stuk uitkappen en drie keer op en neer naar de bouwmarkt omdat we net niet de goede spullen hebben (enkele reis 20 minuten)

Maar gelukkig gaat het nu weer wat beter. De 1e wand is betegeld, en ik ben in de avonduurtjes bezig met de WC aan te sluiten en een ombouwtje te maken.

[afbeelding]

Dit is eigenlijk ons grootste project tot nu toe, realistisch gezien valt het niet tegen maar het kost toch wel ontzettend veel tijd, door ons gebrek aan ervaring spenderen we ook veel aan op en neer rijden naar de bouwmarkt en dingen die verkeerd gepland zijn.
Bijvoorbeeld we willen de wand van de douche tegelen, daar moet eerst kimband op. Maar we hebben er geen rekening mee gehouden dat kimband 12 uur moet drogen.

Gelukkig hebben we vanaf nu veel zichtwerk, dat is goed voor de moraal.
Mooi werk! Keep us posted, want ik begin binnenkort ook aan een volledige verbouwing van de badkamer. Gisteren bestelling geplaatst bij een sanitair zaak voor nieuw meubel, spiegelkast, douchetub, kraanwerk en raam voor inloopdouche, etc... totaalprijs een goeie 3k, en dan moet ik nog tegels bestellen ook :X)

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:24
Aj aj veel regen vandaag, begint onze erker te lekken.
Eerder wilde de afvoer wel eens verstopt raken, maar dat veroorzaakte nooit lekkage. De ladder erbij gepakt, blijkt er geen plas op te staan.

De loden lijn lijkt het euvel te veroorzaken. Elk uiteinde is omhoog geklapt i.p.v. mooi overlappend. EDIT: bij nadere inspectie blijkt het 1 gehele strook te zijn geweest van een meter of 4, hier zijn dus aardig wat scheuren ingekomen, welke nu omhoog stonden.
Kan dit veroorzaakt worden door een dier ala steenmarter ofzo? Steenmarters hebben de afgelopen jaren onze buurt aardig geterroriseerd.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2ufucl4.png

We hebben het nu even snel teruggebogen, maar ben bang dat er nog wel wat meer gedaan moet worden voor de lange termijn. Hopelijk is het houten plafond van de erker ook te redden, want er lijkt nog wat water bovenop te liggen, gezien t nog wat doorlekt

[ Voor 15% gewijzigd door Kasper op 22-02-2017 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je afbeelding is wat klein.. Toevallig een wat grotere afbeelding? Zijn die zwarte stukken nou gaten of is dat een vertekend beeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-09 21:00
Aapie schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 22:16:
Je afbeelding is wat klein.. Toevallig een wat grotere afbeelding? Zijn die zwarte stukken nou gaten of is dat een vertekend beeld?
Aha, ik dacht schaduw van omgebogen lood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Niet online
Als dat 1 hele strook van 4 meter is kan daar je probleem ook zitten, want volgens mij zit er een maximale lengte van 1 a 1.5M per strook voor het kunnen krimpen en uitzetten anders krijg je snel scheuren.(of er moet wel erg veel ruimte zijn voor werking)

Indien het niet 1 geheel stuk is(lastig te zien) de overlap zou rond de 8a 10cm moeten zitten.

loodlappen

[ Voor 47% gewijzigd door Aapie op 22-02-2017 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Kasper schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 16:41:EDIT: bij nadere inspectie blijkt het 1 gehele strook te zijn geweest van een meter of 4, hier zijn dus aardig wat scheuren ingekomen, welke nu omhoog stonden.
Kan dit veroorzaakt worden door een dier ala steenmarter ofzo? Steenmarters hebben de afgelopen jaren onze buurt aardig geterroriseerd.
Wat Aapie zegt.
Loodslabben in de muur mogen nooit te lang (max 1,5m) ivm uitzetten en krimpen. langer geeft gegarandeerd scheuren en lekkage.
4m zou ik in 4 stukken 25 of 30 ponds lood (2,2 of 2,64 mm dik, dat waait niet op, echter minimaal 18 ponds/ 1,59 mm dik) doen met inderdaad een overlap van 8-10 cm.
Dikker lood kan meer werking aan en gaat langer mee als het op de zonkant zit (veel temperatuurswisselingen)

Je moet hoe dan ook de loodslab vervangen. Daar zitten wat haken en ogen aan als je gevel belast wordt met regen.
Vaak is dan 2-3 cm diep in de voeg niet genoeg, vocht gaat dieper een steen in als er regen op staat en de steen dus wil verzadigen, en hoort hij eigenlijk in de spouw weer omhoog te gaan.
Kan dat niet dan moet je denken aan je muur impregneren zodat er geen vocht je muur in kan.

Als noodgreep kun je de scheuren nu even dichten met Tixophalte kit. Dat hecht ook op vochtig lood (wel even droog/schoonvegen maar het hoeft dus niet kurkdroog te zijn, zelfs tijdens een regenbui kan je repareren/kitten) .
Even een plasticje achter het lood zodat je geen kit op je muur krijgt en kitten tussen plastic en lood. Als je dan beide kanten aandrukt kan je tot bovenin de scheur komen zonder dat het buiten een kliederboel wordt.
Eventueel naar buiten geperste kit smeer je voorzichtig glad over de scheur met zeepsopwater/spuug.

[ Voor 13% gewijzigd door Teijgetje op 23-02-2017 00:20 ]

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:24
Een grotere. Het was een beetje lastig foto's maken hangend uit een raam in de regen
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2nshdu.png
Waarschijnlijk zijn het toch meerdere stukken geweest, maar de meeste kapotte delen zijn overduidelijk scheuren.
Toch vreemd, we kwamen regelmatig (lees: paar keer per jaar) bovenop de erker, vaak de afvoer ontbladeren en afgelopen zomer nog om te schilderen. Dit is echt iets recents. En wat laat het zo omhoog staan. Dieren?

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/20rra8k.jpg
Hier is het zwarte wel een duidelijk gat

Als ik jullie reactie zo lees; wordt het nog een flinke klus! Bedankt voor de tips i.i.g.!!

• Aapie
  • Niet online
Dat het zo open scheurt komt door de kracht die er opstond en het langzaam verder scheurt en omhoog buigt, denk niet dat het iets met dieren te maken heeft.

Qua klus hoeft het niet erg lastig te zijn indien je een beetje handig bent en je goed inleest/voorbereid.

Oude lood er uit.. voeg open maken (kan met hamer/bijtel of met slijptol) Nieuwe loodslabben er in met dubbel geslagen kant. Loodklemmen gebruiken en dicht voegen (voeg even beetje nat maken). (de makkelijkste manier.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BTnHOOaSR3e2rYGqEoW9rIep/thumb.png

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=rnfkn3fcO80]

[ Voor 47% gewijzigd door Aapie op 23-02-2017 01:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-09 13:13

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Ons aller kameraad timmerman Koos heeft er volgens mij ook eens een filmpje over gemaakt, het aanbrengen van loodslabben in/op de muur.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

• De_Bastaard
Gisteren bij een bouwmarkt hier in de buurt geweest (geen hornbach, maar een zaak die inhoudelijk ook wat van klussen weet). Hij wist me te vertellen dat ik dus niet perse over mijn hele (to be) badkamervloer van die XPS (wedi e.d.) hoef te leggen en dat zelfs een enkele houtlaag al voldoende zou zijn. De planken moeten dan wel strak/dood liggen, waarna je er zo'n mat van Schlüter overheen kunt rollen. Op die mat kun je dan tegelen, waardoor de vloer nog altijd enige ruimte zou hebben om te kunnen bewegen.

Merkte helaas wel dat een van de balken waar mijn vloer op komt te liggen wat hoger is vergeleken met de rest, dat wordt dus schaven :(

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

Tegenwoordig heb je ook plak slabben, misschien een idee als quick-fix?

[edit]
https://www.dakconcept.co...-loodband-prijs-per-stuk/

[ Voor 50% gewijzigd door Roeligan op 23-02-2017 09:07 ]

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

• Bisti
Teijgetje schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 10:53:
[...]

Tip;
Ik kan natuurlijk niet in je budget kijken maar als heen en weer rijden al een klein uur is loont het vaak meerdere oplossingen voor een probleem mee te nemen, of gewoon een zakje extra.
Wat je niet gebruikt breng je de volgende keer weer retour, tijdens een verbouwing moet je toch regelmatig naar de bouwmarkt, maar zo heb je altijd een passende oplossing bij de hand zodat je door kunt ipv een ritje maken.
Dat geldt bv voor bevestigingsmateriaal, pvc (bochten), wel geen primer, genoeg tegellijm, schildersmateriaal, tape, afdekfolie, etc. De grote dingen veranderen meestal niet.

Scheelt bergen ergernis, nog afgezien van de prijs, ik denk dat bv je afvoerbochtje stukken goedkoper is dan benzinekosten voor 80 minuten rijden.
Ja klopt helemaal en dit proberen we ook wel te doen. Maar te vaak (bij leidingwerk) zie ik een probleem pas als het een probleem is, waardoor het lastig is om van te voren al verschillende oplossingen mee te nemen ;).

Maar ik heb gisteren de afvoer van de wc aangesloten, waarmee eigenlijk al het leidingwerk erop zit (Hoera!). Met tegelen hebben we wat meer ervaring dus hebben we hopelijk wat minder verassingen.
ppFreddy schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 16:28:
[...]

Mooi werk! Keep us posted, want ik begin binnenkort ook aan een volledige verbouwing van de badkamer. Gisteren bestelling geplaatst bij een sanitair zaak voor nieuw meubel, spiegelkast, douchetub, kraanwerk en raam voor inloopdouche, etc... totaalprijs een goeie 3k, en dan moet ik nog tegels bestellen ook :X)
Ik zal regelmatig een update plaatsen. De kleine 3k klinkt bekend ;), Hou ook rekening met de kosten van al het kleine spul. Ik zal straks misschien een globaal overzicht plaatsen van die kosten.

Succes met de aanstaande verbouwing!

Voor de rest bij mij geen grote nieuwe dingen. Ik heb gisteren een koof dichtgezet, die gelijk betegeld is, daarna verder gegaan met de wc, die wil ik eigenlijk vanavond af hebben zodat we in het weekend zoveel mogelijk wanden kunnen tegelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Bisti op 23-02-2017 09:16 ]

• Ethnocentrix
  • Laatst online: 27-09 21:51

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Als die loodslabben aan een kant van je huis zit waar de regen op staat zal het lood als het goed is doorlopen tot de binnenmuur. Je zal dan een rij stenen uit je muur moeten halen en nieuw lood aan je binnenmuur moeten bevestigen. Dit omdat het lood werkt als een barriere voor vocht dat door de stenen van je buitenmuur heen trekt.

Dit is zeker geen klusje dat een gemiddelde doe-het-zelfver goed kan.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

• Teijgetje
Aapie schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 01:03:
Qua klus hoeft het niet erg lastig te zijn indien je een beetje handig bent en je goed inleest/voorbereid.

Oude lood er uit.. voeg open maken (kan met hamer/bijtel of met slijptol) Nieuwe loodslabben er in met dubbel geslagen kant. Loodklemmen gebruiken en dicht voegen (voeg even beetje nat maken). (de makkelijkste manier.)

[
Dat miste ik ook een beetje in het filmpje, even de voeg nat maken alvorens te voegen. Doordat het beetje vocht dan niet gelijk door capillaire werking uit het cement getrokken wordt heb je betere hechting.

In sommige gevallen is het niet nodig maar doorgaans snij ik lood pas op breedte/maat als het vastgeklopt in de muur met de dak in model ligt. Daar heb je uiteraard een cm of 2 extra breedte voor nodig maar dan kan je loodslabben netter aan elkaar door laten lopen en krijg je geen verspringingen per slab wat ik nooit mooi vind staan.

Lood in model kloppen gaat imo een stuk makkelijker met een gewone bouwstoffer, die heeft een platte, ronde en rechte kant wat netter resultaat geeft als de achterkant van een hamer.

Mij is geleerd dat je beter de waterkering rechtop tegen de achterkant van de uitsparing kan zetten.
Je plaatst hem, zet hem vast met proppen en klopt dan die rand tegen de achterkant aan.
Dan bevochtigen en voegen.
Omdat lood werkt trekt het vaak aan de voeg die los scheurt.
Als de kering rechtop, ca 3 cm in de muur zit is de kans veel groter dat bij een losgebroken voeg het lekwater dat langs en in de muur stroomt, en in de cementbarst, vóór de kering blijft en alsnog naar buiten afgevoerd wordt.
Bij een dubbelgeslagen rand zit de keringrand een stuk naar voren en loopt achteraan bol naar beneden, grote kans dat lekwater alsnog achter de slab wegloopt.
Bovendien heb je de hele voeghoogte en breedte om het lood vast te houden met cement, aan de bovenkant dan.
Dit geeft meer sterkte dan alleen dat stukje voor de dubbelgeslagen rand, cement in die rand doet namelijk niets qua vasthouden.

Bij Timmerman Koos is goed te zien hoe een foute kering, die al bijna op geveloppervlakniveau uitkomt eigenlijk nooit kan werken, water dat via de barst in de muur loopt gaat gelijk er achter. Ook water dat via de steen er op loopt, ga ervan uit dat in de eerste twee a drie cm water in de steen naar beneden sijpelt bij lichte regenbelasting, gaat eerder naar achter dan naar voren.
Bovendien doet het cement dat tussen het lood geduwd wordt weinig, alleen wat er boven en er voor zit zet het lood vast.

Je zet dus imo beter alleen een haaks kantje, iets minder hoog als je voeg, plaatst dit in de voeg tegen de achterkant, zet het vast met loodproppen, buigt/klopt de buitenkant in model met de muur, snijdt de buitenflap op model/breedte, klopt de waterkering tegen de achterkant van de voeg, en voegt af.
Bevochtigen kun je beter doen voordat je het lood in de voeg zet, water dat in het lood blijft liggen maakt je cement dun/blubberig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
Nog maar weer een update dan. De wc ombouw is klaar, ik zal nog wel een foto posten van de mooie wedi plaat die er omheen zit ;).

Het tegelen is even stil komen te staan. Voor de douchewand hebben we houtlook keramische vloertegels.
We zijn tot de hoogte van de kraan gekomen. Maar ons gatenboorsetje
Afbeeldingslocatie: https://img.conrad.nl/medias/global/ce/3000_3999/3100/3120/3125/468253_BB_00_LO.EPS.jpg
komt er niet doorheen. Het glasboortje wat er op zit doet precies niks. (ik heb het eigenlijk niet zonder het glasboortje geprobeerd.) Ook een scherpe steenboor doet niks.

Nu kunnen we gelukkig zaterdag een ander gatenzaag lenen van iemand. Maar we hebben wel een beetje schrik om daar straks de douchewand aan te moeten bevestigen. (6 of 8mm) iemand daar een goed idee voor, want mijn huidig gereedschap schiet tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Ik zou hem zonder glasboor in het midden gebruiken en het diamant gedeelte rustig de tegel in laten slijpen. Werkt dat ook niet dan kan ik je van harte de natte tegelboren van ecotools aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Ik zal binnenkort beginnen met alle gestucte wanden en het plafond in de latex te zetten. Als ik het met 20 % water verdun en 2 lagen doe kan ik het toch wel direct op de gestucte wand aanbrengen?

Er is 1 wand die wil ik verfen met bijvoorbeeld deze verf: https://www.karwei.nl/ass...llubYh_hoY6PtcaAup_8P8HAQ

Die is watergedragen en zou volgens mij over het latex heen kunnen. Of is het beter die wand niet van latex te voorzien en de verf direct (voorstrijken?) op het stucsel aanbrengen? Voordeel van latex is misschien dat oneffenheden met latex wat verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:11
@warcow Daar zijn de meningen altijd over verdeeld, zelfs bij schilders zelf.

Ik kreeg van mijn schilder (die de plafonds gewit heeft, aangezien ik daar zelf een pleuris hekel aan heb) de tip om Robusto voorstrijk te gebruiken met een micro roller en blokkwast.

Ik heb in de woonkamer en keuken (1 wand van 11 meter wat doorloopt) na de voorstrijk (1 laag) alles gewit met Sikkens Alphatex en in de keuken Alphatex IQ over de gewitte muur gebruikt, omdat dat schrobvaster is.

Dat heeft bij mijn gestucte wanden een keurig resultaat gegeven.

In de gang, trapgat en boven alles na de voorstrijk met 3 molens latex gewit, idem resultaat. Helaas bestaat de 3 molens niet meer, maar was prima latex en 2 tientjes goedkoper dan de Alphatex.

Overigens vind ik jouw voorbeeld erg duur, 20 euro de liter. Voor dat geld heb je een extra matte kleur van Sikkens per liter.

[ Voor 26% gewijzigd door KillaZ op 24-02-2017 10:49 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:42
Praktisch dingetje qua texen: onze muren zijn nu RAL 9001 (gelig wit). Als begin april de benedenverdieping leeg is vanwege de nieuwe vloer, willen we ook gelijk even de muren en plafond texen, en dan echt wit maken. Muren zijn redelijk grof gestuct.
Kan ik met goede verf rekenen op 1x volledig dekkend, of kan ik beter de dubbele hoeveelheid rekenen qua oppervlakte?

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Bisti schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 09:51:
Nog maar weer een update dan. De wc ombouw is klaar, ik zal nog wel een foto posten van de mooie wedi plaat die er omheen zit ;).

Het tegelen is even stil komen te staan. Voor de douchewand hebben we houtlook keramische vloertegels.
We zijn tot de hoogte van de kraan gekomen. Maar ons gatenboorsetje
[afbeelding]
komt er niet doorheen. Het glasboortje wat er op zit doet precies niks. (ik heb het eigenlijk niet zonder het glasboortje geprobeerd.) Ook een scherpe steenboor doet niks.

Nu kunnen we gelukkig zaterdag een ander gatenzaag lenen van iemand. Maar we hebben wel een beetje schrik om daar straks de douchewand aan te moeten bevestigen. (6 of 8mm) iemand daar een goed idee voor, want mijn huidig gereedschap schiet tekort.
Getoonde gatzaag is meer voor gips, korrel beton ed. Daar ga je geen gat mee in keramische houtlook tegels krijgen. Misschien wel in gewone tegels, 15x15 ed., die zachter zijn/ meestal wit keramiek, maar met de grove HM korrels heb je grote kans op chippen.
Voor harde keramische tegels heb je echt diamantzagen nodig, geen hardmetaal.

Dit soort, en met water:
https://www.tegelgereedsc...rdynamics-tegelboren-nat/
Die zijn er in alle maten, ook in 6 of 8.

Tip:
Boor eerst in een stukje hardboard met de gatzaag een gat zodat je dit op de tegel kan leggen en de gatzaag niet weg kan lopen.
Zo kan je ook losse tegels boren, naast op de wand, en ook halve-, kwart- of zelfs stukjes gat boren zonder problemen.
Ook kun je daarmee een gat iets verplaatsen door de mal iets te verleggen en aan één kant het gat groter te boren.

[ Voor 14% gewijzigd door Teijgetje op 24-02-2017 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:56
Met nog 15 weken te gaan, voordat mijn vriendin is uitgerekend, maar eens begonnen met de kinderkamer.
Na eerst gedacht te hebben om alleen de vloer te vervangen en de muren te sausen, toch maar besloten de kozijnen en plinten kaal te schuren en opnieuw te verven.

Dit was de situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kqBD9x8Oj5Q5fHHAxWkvugKC/medium.jpg

En na 100 jaar aan oude vloeren weg te hebben gehaald.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FSrkhiRJ3HA1fih0KMZCXlTH/medium.jpg

Nu loop ik tegen het volgende aan.

Een wat rotte plek in het hout over 3 planken.
Wat kan ik hier het beste mee doen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jnLzWVe7yAJSpiSmUpQ6YYGY/medium.jpg

Hoe noem ik deze tocht/beschermstrips, google is mijn vriend niet vandaag want kan ze niet vinden.
Of is hier een beter oplossing voor?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/K7M94YSlfQjTqb4Qw51clntY/medium.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Laatst online: 27-09 21:51

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Die tocht/beschermstrips heten tochtprofielen. De Multimate hier heeft die gewoon liggen.

Als die plek echt tot is zou ik die 3 planken eruit halen en vervangen.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Alleen die 2 korte stukje vervangen is genoeg. Aan die onder het kozijn niets doen.
Even doorzagen op de dichtstbijzijnde balk, dan heb je gelijk steun voor de nieuwe delen, een multimaster is daarbij handig maar dat kan op veel manieren. Die balk vind je door te kijken waar gespijkerd is, dat is meestal het hart van de balk.
Andere optie is naast de balk zagen en een balkje op de balkzijkant te schroeven om steun te krijgen, met de decoupeerzaag
En omdat het vlak bij de muur is kan je ook alleen de rotte stukjes wegzagen met een decoupeerzaag en een balkje/plankje onder de vloerdelen schroeven voor steun voor de nieuwe vloerdelen/stukjes.
Aangenomen dat de delen tot onder de drempel lopen, anders geldt voor de andere kant ook bovenstaande.

Zo`n onderprofiel heet een tochtdorpel.
De andere is een tochtstrip-opbouwprofiel.
Een andere optie dan je nu hebt is het raam iets naar buiten te verplaatsen dmv de scharnieren (en je sluiting), dan kan je tochtstrips-inbouwprofiel plaatsen op de sponningkant.
Met inbouwprofielen kan je netter rondom afdichten maar je hebt 6 mm ruimte nodig daarvoor.

[ Voor 37% gewijzigd door Teijgetje op 25-02-2017 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:56
Teijgetje schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 18:28:
Alleen die 2 korte stukje vervangen is genoeg. Aan die onder het kozijn niets doen.
Even doorzagen op de dichtstbijzijnde balk, dan heb je gelijk steun voor de nieuwe delen, een multimaster is daarbij handig maar dat kan op veel manieren. Die balk vind je door te kijken waar gespijkerd is, dat is meestal het hart van de balk.
Andere optie is naast de balk zagen en een balkje op de balkzijkant te schroeven om steun te krijgen, met de decoupeerzaag
En omdat het vlak bij de muur is kan je ook alleen de rotte stukjes wegzagen met een decoupeerzaag en een balkje/plankje onder de vloerdelen schroeven voor steun voor de nieuwe vloerdelen/stukjes.
Aangenomen dat de delen tot onder de drempel lopen, anders geldt voor de andere kant ook bovenstaande.

Zo`n onderprofiel heet een tochtdorpel.
De andere is een tochtstrip-opbouwprofiel.
Een andere optie dan je nu hebt is het raam iets naar buiten te verplaatsen dmv de scharnieren (en je sluiting), dan kan je tochtstrips-inbouwprofiel plaatsen op de sponningkant.
Met inbouwprofielen kan je netter rondom afdichten maar je hebt 6 mm ruimte nodig daarvoor.
Dank voor je antwoord _/-\o_ Hier kom ik verder mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 26-09 14:03
Zo, na het zand sjouwen van afgelopen dinsdag zijn we verder gaan opbouwen. De boel mooi geëgaliseerd en daar isolatie bovenop. Het geeft wel een lading zooi, dat zagen van piepschuim blokken. De hele achtertuin lag vol met piepschuimkorrels, dus mijn vriendin heeft gisteren met de bouwstofzuiger gewoon de tuin gestofzuigd.

Op de isolatie een laag folie en dan een wapeningslaag met her en der wat stenen eronder. Ik ben alvast begonnen met het voorbereiden van elektra en andere leidingen. Dat maak ik morgen nog wel even af. Het begint al te lijken op een huis, zeker nu de stempels eruit zijn en je ziet hoe de ruimte gaat worden.

Niet briljant scherpe panoramafoto:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xGn1769.jpg

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-09 08:59
Na jaren plannen te hebben en al 2 maanden een paar platen MDF, vorige week toch eindelijk begonnen met het zelf bouwen van een nieuw meubelstuk :p

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/884252/kast1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/884252/kast2.jpg

Stiekem gewoon leuk, werken met hout (al is het geperst...) laatste klus is een douglas/steigerhouten bank+tafeltjes voor in de tuin, maar die staat er nu al bijna 3 jaar denk ik.

Ook fijn om m'n elektrisch gereedschap weer te kunnen gebruiken :P (en fijn dat ik het heb) heb al even een bovenfrees liggen, maar die is nu voor het eerst gebruikt, werkt ook best handig. Destijds ook setje met verschillende zaagjes bij m'n decoupeerzaag gekocht die nu ook van pas komen, ken ook mensen die al 10 jaar hetzelfde zaagje in dat ding hebben en het gek vinden dat hij niet fijn zaagt...

Alleen niet heel erg bij nagedacht dat 18mm MDF niet heel licht is :D

Hopelijk snel weer wat tijd om verder te gaan, uren vliegen voorbij en klushok is helaas niet om de hoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-09 23:39
Mooi begin van een Arcade machine :D

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Een paar maanden geleden is ons huis van binnen geverfd. De deuren zijn daarbij gedaan met Trimetal Permacryl. Het resultaat is prachtig! Maar. Ik heb nu last van een paar "plakkende" deuren. Deze maken een plakkend geluid als ze een tijdje dicht zijn geweest. Er zijn geen beschadigingen te zien op het kozijn oid, dus de deur klemt niet echt volgens mij. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Rubbers afnemen met terpentine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Muncher acryl blijft plastic, bij warmte en langdurige druk heb je meer kans op plakken, droge rubbers kunnen dat ook doen..
Ik zou de rubbers inderdaad eerst schoonmaken (echter met wasbenzine ) en ze daarna insmeren met een rubberstick of WD40 op een lapje spuiten en dit langs de rubbers halen,.

[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 26-02-2017 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Teijgetje schreef op zondag 26 februari 2017 @ 16:08:
@Muncher acryl blijft plastic, bij warmte en langdurige druk heb je meer kans op plakken, droge rubbers kunnen dat ook doen..
Ik zou de rubbers inderdaad eerst schoonmaken (echter met wasbenzine ) en ze daarna insmeren met een rubberstick of WD40 op een lapje spuiten en dit langs de rubbers halen,.
Bedankt voor de tips! Ik ga morgen smeren. Wat is het verschil in terpentine en wasbenzine in deze situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Wasbenzine reinigt en ontvet en verdampt schoon.
Bij terpentine heb ik altijd vraagtekens omdat het een aardoliedistilaat is en er naar mijn idee altijd residu achterblijft, het ruikt ook kerosine-achtig.
Bovendien is wasbenzine beter voor het milieu en jezelf, in terpentine zit meestal ook iets Benzeen en Xyleen.
Professionele terpentine is dan wel weer beter om mee te ontvetten dan gewone terpentine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Even een vraagje aan de klussers hier:
Ik wil een TL armatuur ophangen in het hokje boven de werkbank. Dien ik hier een waterdicht exemplaar voor te halen of kan dat ook gewoon met een binnen armatuur?
De binnen armaturen zijn te krijgen met schakelaar op de behuizing, wat het voor mij een stuk makkelijker maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Is het vochtig daar of niet? Zolang hij niet in de regen hangt kan dat gewoon :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnAbel
Joopieboy schreef op zondag 26 februari 2017 @ 21:54:
Is het vochtig daar of niet? Zolang hij niet in de regen hangt kan dat gewoon :)
Hoogstens wat vocht op de stoeptegels, maar thats it. Compleet droog in het hokje, zelfs geen condens e.d.
En regenen doet het ook niet int hok :p

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-09 08:59
Volgens mij hangt hier in de schuur ook gewoon een simpel tl ding sinds de jaren 70 :p Die werkt nog gewoon en geeft geen issues en hoewel er geen regen oid op komt lijkt me die schuur niet de netste omgeving qua vocht, warmte en kou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 26 februari 2017 @ 22:04:
Volgens mij hangt hier in de schuur ook gewoon een simpel tl ding sinds de jaren 70 :p Die werkt nog gewoon en geeft geen issues en hoewel er geen regen oid op komt lijkt me die schuur niet de netste omgeving qua vocht, warmte en kou.
Top om te horen, dan ga ik dat ook maar even doen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijlemanz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 15:07
Teijgetje schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 18:28:

Alleen het dikgedrukte gedeelte is naar mijn idee een optie (optie 1). De vorige eigenaar van mijn huis hebben optie 2 gedaan, waardoor uiteindelijk de vloer niet meer gelijk was. Balkje was mooi recht en vlak tegen de originele balk gezet maar veerde aanzienlijk meer waardoor uiteindelijk ruimte is ontstaan en er (zwaar overdreven) een kuil ontstond. Een vloer daaroverheen werd een drama.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Collega klussers.

Ik zit met het volgende. We wonen in een (hoek)huis, bouwjaar 1991. De tussenverdiepingen zijn gemaakt met vrij dragende kanaalplaten. Wij merken bij de trappengaten dat tocht achter de trap langs komt. Ook horen we op sommige plaatsen in huis de stemmen van de buren (soms zelfs gewoon verstaanbaar).

Ik heb kort onderzoek gedaan. Toen ons huis in 1991 werd gebouwd, werden de uiteinden van de kanalen van kanaalplaten vaak niet gedicht. Ook niet met plastic doppen. Dat de kanalen niet gesloten zijn, verklaart bij ons de tocht (komt via / uit de spouw) en het geluid.

De oplossing is simpel, de kanalen ca. 15/20 cm van de uiteinden (dus langs de buitenwanden, en rond de trapgaten) openboren en met hoog volume PUR dichten. Prima plan.

Echter, er worden enkele soorten kanaalplaten gebruikt. Je ziet ze met 6,7 of zelfs 11 holtes/kanalen. Ik zit met de vraag hoe ik kan uitvinden welk type er bij mij is gebruikt. Dit is natuurlijk van belang om te weten waar en hoeveel ik moet boren.

Is er iemand met een tip / idee hoe ik het beste kan uitvinden waar de kanalen / holten in de platen zitten ? Bestaat er bv. een scanner waarmee de voorgespannen staalstaven kan vinden (de kanalen zitten er dan in het midden tussen).

Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-09 13:13

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2017 @ 09:27:
Collega klussers.

Kanaalplaatverhaal
Ik heb er geen ervaringen mee, maar de staven moet je met een flinke metaaldetector/leidingzoeker wel kunnen vinden lijkt me. Echter ik weet niet of het zo is dat het netjes per gat een staaf zit, wellicht wel elke twee of elke 3 gaten een staaf, en dan ben je nog niets wijzer.

Is het een optie dat je foto's van de bouw of informatie via de bouwer kan krijgen?

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
Je hebt ook kanaalplaatvloeren met meerdere staven

Afbeeldingslocatie: https://www.vbi.nl/sites/default/files/styles/content_img-1000x275/public/product/betonplaten%202.jpg?itok=_A19CHz2

Vraag me alleen wel af of opvullen met pur wel de beste oplossing is.
Vaak zijn die kanalen aan de binnenkant stoffig (met fijn gruis/puin) en daar plakt pur niet zo goed op.

Die gaten wil je zo klein mogelijk houden, of heb je een goede manier om te controleren of de gaten dan ook echt goed dicht zijn (flex/bore/endo-scoop)?
Pagina: 1 ... 14 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet voor luie zoekvraagjes.