Aapie schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 01:03:
Qua klus hoeft het niet erg lastig te zijn indien je een beetje handig bent en je goed inleest/voorbereid.
Oude lood er uit.. voeg open maken (kan met hamer/bijtel of met slijptol) Nieuwe loodslabben er in met dubbel geslagen kant. Loodklemmen gebruiken en dicht voegen (voeg even beetje nat maken). (de makkelijkste manier.)
[
Dat miste ik ook een beetje in het filmpje, even de voeg nat maken alvorens te voegen. Doordat het beetje vocht dan niet gelijk door capillaire werking uit het cement getrokken wordt heb je betere hechting.
In sommige gevallen is het niet nodig maar doorgaans snij ik lood pas op breedte/maat als het vastgeklopt in de muur met de dak in model ligt. Daar heb je uiteraard een cm of 2 extra breedte voor nodig maar dan kan je loodslabben netter aan elkaar door laten lopen en krijg je geen verspringingen per slab wat ik nooit mooi vind staan.
Lood in model kloppen gaat imo een stuk makkelijker met een gewone bouwstoffer, die heeft een platte, ronde en rechte kant wat netter resultaat geeft als de achterkant van een hamer.
Mij is geleerd dat je beter de waterkering rechtop tegen de achterkant van de uitsparing kan zetten.
Je plaatst hem, zet hem vast met proppen en klopt dan die rand tegen de achterkant aan.
Dan bevochtigen en voegen.
Omdat lood werkt trekt het vaak aan de voeg die los scheurt.
Als de kering rechtop, ca 3 cm in de muur zit is de kans veel groter dat bij een losgebroken voeg het lekwater dat langs en in de muur stroomt, en in de cementbarst, vóór de kering blijft en alsnog naar buiten afgevoerd wordt.
Bij een dubbelgeslagen rand zit de keringrand een stuk naar voren en loopt achteraan bol naar beneden, grote kans dat lekwater alsnog achter de slab wegloopt.
Bovendien heb je de hele voeghoogte en breedte om het lood vast te houden met cement, aan de bovenkant dan.
Dit geeft meer sterkte dan alleen dat stukje voor de dubbelgeslagen rand, cement in die rand doet namelijk niets qua vasthouden.
Bij Timmerman Koos is goed te zien hoe een foute kering,
die al bijna op geveloppervlakniveau uitkomt eigenlijk nooit kan werken, water dat via de barst in de muur loopt gaat gelijk er achter. Ook water dat via de steen er op loopt, ga ervan uit dat in de eerste twee a drie cm water in de steen naar beneden sijpelt bij lichte regenbelasting, gaat eerder naar achter dan naar voren.
Bovendien doet het cement dat tussen het lood geduwd wordt weinig, alleen wat er boven en er voor zit zet het lood vast.
Je zet dus imo beter alleen een haaks kantje, iets minder hoog als je voeg, plaatst dit in de voeg tegen de achterkant, zet het vast met loodproppen, buigt/klopt de buitenkant in model met de muur, snijdt de buitenflap op model/breedte, klopt de waterkering tegen de achterkant van de voeg, en voegt af.
Bevochtigen kun je beter doen voordat je het lood in de voeg zet, water dat in het lood blijft liggen maakt je cement dun/blubberig.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.