@
Virtuozzo het scheelt dat dat een relatief kwantificeerbaar, 'hard', 'technisch' onderwerp betreft, een genre waarin T.net veel meer draagvlak kent dan in 'softe' of niet-kwantificeerbare onderwerpen.
Economie is nou eenmaal geen exacte wetenschap, en politiek al helemaal bij lange na niet.
Dat betrekkelijke respect voor harde cijfers levert dus meer rust op.
hoevenpe schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 20:07:
[...]
Maar als deze mensen oprecht geloven wat ze zeggen, ze binnen redelijke grenzen proberen hun mening te onderbouwen en zich daarbij de geldende fatsoensnormen houden is dat in jouw ogen reden nog steeds reden tot moderatie? Op wat overduidelijke uitzonderingen na zitten hier geen trollen, die worden er redelijk snel uitgefilterd.
Om het nog wat breder te trekken, wat is het 'doel' van dit forum? Is het om mensen met verschillende politieke, sociale en maatschappelijke achtergronden in gesprek te brengen of is het meer gericht op een select publiek met enigszins dezelfde maatschappelijke visie?
Recent voorbeeld: in het 'onrust in het MO' draadje liepen de gemoederen hoog op omdat een paar (Turkse?) Tweakers een pro-Erdogan standpunt innamen, sommigen daarvan waren lange tijd lid en dus geen troll. Het is interessant om te horen hoe mensen aan die gedachten zijn gekomen, ook die kant van het vertaal te horen en mee in discussie te gaan. Dat lijkt me zinvoller dan de deur dichtsmijten en hun mening als irrelevant bestempelen, het is toch iets wat in delen van onze samenleving leeft.
Wanneer iemand met keiharde feiten niet overtuigd wordt, omdat de gekleurde bril de overhand heeft ('vingers in de oren'), kan dat nog steeds tot uiterst vervelende ontsporingen leiden, en is het effect identiek aan een irritante troll.
Dogma en kritiekloosheid.
We hoeven elkaar ook niet te bekeren, maar als je niets anders tegen harde feiten in kunt brengen dan 'nee!', is er wel acuut iets mis met een topic.
Zonder direct in een 'filter bubble' te geraken moeten we wel harde feiten kunnen respecteren - mits deze ook als zodanig geverifieerd kunnen worden.
En daar zit 'm de kneep: wanneer zaken als feiten worden gepresenteerd en het niet zijn, of deze niet te verifiëren zijn, krijg je een stevige 'dead lock'.
Waar in een mondeling debat de 'feiten' sowieso vaak het onderspit delven doordat de vorm overheerst (kijk nar bijv. politieke debatten.
Beperkte spreektijd, belabberde of doelbewust misleidende 'onderbouwing' -
en daar bovenop slechte moderatie - smoren de feiten, de weerlegging van onzin, etc.
Een integere politicus - voor sommigen een
contradictio in terminis 
- legt het dan af tegen een onruststoker, omdat ze op verschillende speelvelden spelen, een
uneven playing field. De
agent provocateur tegen de 'professor'. De 'straatvechter' tegen de 'ambtenaar'. En wellicht
fake news tegen objectief verifieerbare feiten.
De tijdgeest levert een beeld op van vooral 'conservatief (vermomd als iets anders) agressief provocerend en disruptief populisme' tegenover 'progressief goedbedoelend politiek correct'. Hier en daar wat mengvormen in de mix. Daar moet - wat mij betreft - een tegenwicht tegen geboden worden.
We moeten we hier wel over verifieerbare zaken kunnen discussiëren. Dat kost meer tijd, en die gunnen we elkaar in een discussie vaak niet. De waan van de dag, etc.
Er later - beter geïnformeerd, feiten geverifieerd - op terugkomen is een optie, maar het toetsenbord lokt...
Persoonlijke keuzes... vorm boven inhoud blijft een problematische keuze.
Nee dat is het niet. Wanneer jij de vleesgeworden mening over moderatoren-team zou zijn, wellicht, maar zoveel users, zoveel meningen.
En ook binnen het moderatoren-team zijn meningsverschillen, maar wij treden op als een team. Het instellen van [ZT] (Zero Tolerance) was een noodzakelijk kwaad op het moment dat het gebeurde. Ongewenst, maar onoverkomelijk.
Het alternatief was meerdere topics sluiten. En voorkomen dat het volgende topic opnieuw ontspoorde was dweilen met de kraan open. Dat is intern algemeen bekend.
Als de ene mod een hele andere indruk geeft over wat ze willen en goed vinden en niet goed vinden in discussies, dan helpt dat niet. Want ik ben in elk geval 1 gebruiker die geen idee heeft wat nou echt het idee is over wat nou wel en niet aanvaardbaar is.
Met jou meerdere, en daar is binnen het team ook regelmatig discussie over. Maar we blijven elkaar geen vliegen afvangen, dat is niet constructief.
Dat is in elk geval een context waarin ik niet heel erg geneigd ben om topic reports aan te maken, zelfs al doe ik dat wel eens: ik weet niet of het gewaardeerd wordt of gezien wordt als gezeur, ik weet niet of er uberhaupt gedeelde waarden zijn over wat wel en niet aanvaardbaar is.
Laten we wel wezen, veel TR's zijn helaas wel degelijk gezeur, omdat er vele over werkelijk totale futiliteiten worden aangemaakt. 'Lange tenen', etc.
Een TR waar je achter staat moet je gewoon indienen. Maar wel beargumenteerd, zodat wij ook weten waar het vandaan komt, wanneer we geen reden tot ingrijpen zagen.
Ik denk dat dat relevant is dat ik die duidelijkheid in elk geval niet merk, en ik denk bovendien dat ik niet de enige ben.
Wij proberen aan iedereen duidelijkheid te scheppen. Begrip en duidelijkheid zijn niet synoniem.
Wat zou volgens jou wel constructief zijn?
Zie eerdere uitleg.
[
Voor 102% gewijzigd door
Ramzzz op 27-10-2019 21:07
]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan